Waar baseer je dit op?quote:Op donderdag 18 maart 2021 21:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waterstof is voor personenauto’s een idiote propositie en verdrievoudigt CO2 uitstoot.
Dat zien we aan het wagenpark.quote:Op donderdag 18 maart 2021 21:55 schreef VEM2012 het volgende:
Gelukkig zijn de meeste mensen wel in staat om om te gaan met verandering.
Exact dit. Een goed product verkoopt zichzelf waardoor het oude zichzelf uit de markt prijst. Op dit moment moet je een sloot subsidie erbij doen om het mindere spul aan de man te brengen. Ik heb een actieradius nodig van minimaal 500 km. Dat betekent met de huidige techniek c.a. 900 kilo aan batterijen wat ik telkens mee moet zeulen. Dat is lekker efficiëntquote:Op donderdag 18 maart 2021 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik heb echt een hekel aan verbieden. Zien jullie dit ook niet zo?
De stoommachine werd ook niet verboden. Er kwam electriciteit en draaistroommotoren deden het werk veel beter en goedkoper. Zo moet het met auto’s ook gaan.
Zo lust ik er nog wel een paar. Het verwekken van elektriciteit incluis de productie van app. etc stoot 4x zoveel CO2 uit. Eenvoudige natuurkund.quote:
Dat is op zich een wat vreemde gedachte, aangezien je niet verplicht bent om een nieuwe auto te kopen.quote:Op donderdag 18 maart 2021 21:54 schreef Sjemmert het volgende:
Welja, als ik mijn huis al voor 30K moet verbouwen dan kan er ook nog wel een dure elektrische wagen bij.
Nou ja we kunnen als we het toch over natuurkunde / fysica hebben gewoon concluderen dat er verder qua energiedichtheid van olie / benzine per eenheid van gewicht en volume geen redelijk alternatief is. EN nooit meer zal zijn... Dat is gewoon zo.quote:Op donderdag 18 maart 2021 22:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Exact dit. Een goed product verkoopt zichzelf waardoor het oude zichzelf uit de markt prijst. Op dit moment moet je een sloot subsidie erbij doen om het mindere spul aan de man te brengen. Ik heb een actieradius nodig van minimaal 500 km. Dat betekent met de huidige techniek c.a. 900 kilo aan batterijen wat ik telkens mee moet zeulen. Dat is lekker efficiënt
Voor mijn part verbieden ze morgen alle brandstofmotoren, het zal me een rotzorg zijn. Maar schrik niet dat mijn voorrijkosten de pan uit rijzen. Jij als consument betaalt uiteindelijk de rekening, en ik belast slechts door.quote:Op donderdag 18 maart 2021 23:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja we kunnen als we het toch over natuurkunde / fysica hebben gewoon concluderen dat er verder qua energiedichtheid van olie / benzine per eenheid van gewicht en volume geen redelijk alternatief is. EN nooit meer zal zijn... Dat is gewoon zo.
De olie is iets wat in miljarden jaren gevormd is, wat we in een paar honderd jaar vrijwel op hebben gemaakt en nu moeten we dus iets anders wat veel minder is. Dat is de realiteit en daar zullen we het mee moeten doen. Volledig terecht verder. Wij zouden ons zwaar moeten schamen dat we alles in korte tijd hebben opgemaakt. Die schaamte zie je / blijkt haast nooit verder. Voor volgende generaties is er veel minder wegens de rupsjes nooitgenoeg van voorgaande generaties.
Tja globalisatie, veel vliegverkeer dus kerosine. Helaas toch nog die olie nodig. Laat ik de kunststoffen nog even weg. je zult dus blijven fractioneren en kraken.En dan zal ik het nog meer niet hebben over de ontginning(delven)van metalen en de bewerking daarvan.quote:Op donderdag 18 maart 2021 23:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja we kunnen als we het toch over natuurkunde / fysica hebben gewoon concluderen dat er verder qua energiedichtheid van olie / benzine per eenheid van gewicht en volume geen redelijk alternatief is. EN nooit meer zal zijn... Dat is gewoon zo.
De olie is iets wat in miljarden jaren gevormd is, wat we in een paar honderd jaar vrijwel op hebben gemaakt en nu moeten we dus iets anders wat veel minder is. Dat is de realiteit en daar zullen we het mee moeten doen. Volledig terecht verder. Wij zouden ons zwaar moeten schamen dat we alles in korte tijd hebben opgemaakt. Die schaamte zie je / blijkt haast nooit verder. Voor volgende generaties is er veel minder wegens de rupsjes nooitgenoeg van voorgaande generaties.
Tegenwoordig moet jeje overal voor schamen.quote:Op donderdag 18 maart 2021 23:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Iets dat overduidelijk schadelijk is voor het welzijn van mensen zou men nog niet eens mogen produceren. Of het product zou ook gebruikt mogen worden door mensen zonder rijbewijs en andere papieren en/of met veel te weinig koopkracht. Dat is dus hoe ik het zie en ik heb ook een hekel aan verbieden.quote:Op donderdag 18 maart 2021 22:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik heb echt een hekel aan verbieden. Zien jullie dit ook niet zo?
De stoommachine werd ook niet verboden. Er kwam electriciteit en draaistroommotoren deden het werk veel beter en goedkoper. Zo moet het met auto’s ook gaan.
En hoe zit het met de war on drugs? Gaat lekker toch.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:22 schreef torentje het volgende:
[..]
Iets dat overduidelijk schadelijk is voor het welzijn van mensen zou men nog niet eens mogen produceren. Of het product zou ook gebruikt mogen worden door mensen zonder rijbewijs en andere papieren en/of met veel te weinig koopkracht. Dat is dus hoe ik het zie en ik heb ook een hekel aan verbieden.
Voor het aanschaffen van de schadelijke producten die jij noemt hoeft men toch geen rijbewijs of andere papieren te halen? Is toch hypocriet beleid van de overheden?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:24 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
En hoe zit het met de war on drugs? Gaat lekker toch.
En alle messen maar verbieden?
Huh wat ? Iets dat schadelijk is voor het welzijn van mensen zou niet geproduceerd mogen worden behalve als het ook gebruikt mag worden door mensen zonder rijbewijs, papieren of koopkracht ?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 07:22 schreef torentje het volgende:
[..]
Iets dat overduidelijk schadelijk is voor het welzijn van mensen zou men nog niet eens mogen produceren. Of het product zou ook gebruikt mogen worden door mensen zonder rijbewijs en andere papieren en/of met veel te weinig koopkracht. Dat is dus hoe ik het zie en ik heb ook een hekel aan verbieden.
Wat snap jij dan niet? Het is toch zo dat slechts de elite royaal gebruik kan maken van producten die schadelijk zijn voor het welzijn van mensen?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 11:45 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Huh wat ? Iets dat schadelijk is voor het welzijn van mensen zou niet geproduceerd mogen worden behalve als het ook gebruikt mag worden door mensen zonder rijbewijs, papieren of koopkracht ?
Deze snap ik even niet.
Nee dat is helemaal niet zo ?quote:Op vrijdag 19 maart 2021 11:59 schreef torentje het volgende:
[..]
Wat snap jij dan niet? Het is toch zo dat slechts de elite royaal gebruik kan maken van producten die schadelijk zijn voor het welzijn van mensen?
Hopelijk passen ze snel de regels aan voor grijs kenteken op diesel.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 02:36 schreef ACT-F het volgende:
Mijn dieselbus kent ook een elektrisch broertje. Zie de verschillen:
Diesel
Aanschafkosten: ¤23.615
MRB: ¤37 (grijs kenteken)
Gewicht: 1.588 kg
Topsnelheid: 170 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 1100 km
Tankinhoud: 80L
Tanksnelheid: 5 min.
Dieselprijs: ¤1,65 per liter
Elektrisch
Aanschafkosten: ¤44.740
MRB: ¤0
Gewicht: 2028 kg
Topsnelheid: 130 km/h
Acceleratie: 0-100 km/h: 13,3 sec
Actieradius: 330 km
Accucapaciteit: 75 kWh
Laadsnelheid: 7 uur 100%
Snelladen (max. 100 kWh): 50 min. 80%
Elektriciteitsprijs: ¤0,22 thuis of tot ¤0,39 per kWh per laadpaal.
Kosten elektriciteitsinfrastructuur
In mijn geval moet ik of een openbare laadpaal laten aanleggen door een commerciële partij die er ¤0,39 per kWh aan wil verdienen, of ik doe in eigen beheer door een nieuwe aansluiting naast mijn parkeerplek aan te vragen. Wonder boven wonder is mijn parkeerplek op nog geen 20 meter van een transformator, dus kan ik het maximale van 3x80A aanvragen voor het supersnelladen.
Aansluitkosten: ¤1.201,54
Installatiekosten laadpaal c.a.: ¤1.250
Jaarlijkse netwerkkosten: ¤1.761,65
Prijs per kWh: ¤0,22
De vergelijking met diesel, commerciële laadpaal en eigen laadpaal.
C.a. 50.000 km op jaarbasis.
Een volle accu kost me 75*0,39 = ¤29,25 via een commerciële laadpaal van 22 kWh en levert me 330 km op. Laadverlies 5-10% afhankelijk van het laadtempo niet meegerekend. 50.000/330*29,25 = ¤4.431 op jaarbasis.
Een volle accu bij eigen laadpaal van 96 kWh kost 75*0,22 = ¤16,50, dus 50.000/330*16,50 = ¤2500 + netwerkkosten: ¤1.761,65 = ¤4261,65 op jaarbasis.
Een volle tank diesel kost me ¤132 en levert me 1100 km op. Op jaarbasis 50.000/1100*¤132 = ¤6000 + MRB 12x¤37 = ¤444, dus ¤6444 totaal.
Bij een levensduur van 15 jaar is dat (jaarlijkse elektriciteitskosten globaal ¤4400 gerekend):
Elektrisch: 44.740+1.201+¤1.250+15x4400 = ¤113.191
Diesel: 23.615+15x6444 = ¤120.275
Donatie accijns en MRB aan de staatskas:
Elektrisch: ¤0
Dieselaccijns: 15x50.000/1100*80x0,50= ¤27.272 + MRB 15x12x37= ¤6660. Totaal ¤33.932
Alle prijzen ex. btw.
Onderhoudskosten niet meegerekend, maar ga ervan uit dat onderhoud van een diesel duurder is dan een elektrische. Ik zou dus gedurende de levensduur c.a. ¤7000 kunnen besparen door elektrisch te rijden en misschien wel meer door de onderhoudskosten. Toch kies ik voor diesel vanwege de hogere beschikbaarheid als gevolg van snel tanken en hoge actieradius, want tijd is voor mij geld. Een opdracht niet kunnen rijden of te laat aan komen kakken kan behoorlijk in de papieren lopen. Daarbij is het maar de vraag hoe lang elektrisch rijden gesubsidieerd wordt gezien de enorme inkomstenderving van ¤33.932 voor de overheid. Ongeveer 10% van de totale Nederlandse begroting komt uit belastingen van wegvervoer (heb ik ooit becijferd via CBS Statline).
Ik wacht voorlopig nog op betere accu's.
Elon Musk heeft omwille van Tesla en batterij techniek zich negatief over waterstofmotoren voor auto's uitgelaten. Dat verkooppraatje is een eigen leven gaan leiden.quote:Op donderdag 18 maart 2021 22:51 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zo lust ik er nog wel een paar. Het verwekken van elektriciteit incluis de productie van app. etc stoot 4x zoveel CO2 uit. Eenvoudige natuurkund.
De occasionmarkt zal nog wel even blijven bestaan, maar de dieselheffingen zijn wel een voorbeeld hoe snel een techniek met fiscale middelen onrendabel kan worden gemaakt.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 12:23 schreef Stoorzendert het volgende:
Ik zie het in het artikel niet zo goed terug, maar ik neem aan dat dit geldt voor 'nieuwe' auto's? Er zullen in 2030 toch nog maar weinig fabrikanten zijn met brandstofmotoren.
Ook al zou het geel kenteken zijn wat 3x hoger is. Het is 'slechts' ¤888 per jaar extra. Voor een particulier een hoop geld, maar voor een ondernemer een peulenschil. En uiteindelijk betaal jij als consument de rekeningquote:Op vrijdag 19 maart 2021 12:21 schreef Fer het volgende:
Hopelijk passen ze snel de regels aan voor grijs kenteken op diesel.
Niet iedere rijbewijshouder kan ongelimiteerd benzine tanken of als hij schade heeft opgelopen aan zijn voertuig meteen een nieuwe kopen hè.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 12:05 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Nee dat is helemaal niet zo ?
En als iedereen met een rijbewijs tot de elite behoort dan is de elite met 11 a 12 miljoen Nederlanderse rijbewijs houders niet echt meer elite he ?
Autoverzekeringen zijn enkel voor de elite ja.quote:Op vrijdag 19 maart 2021 13:11 schreef torentje het volgende:
[..]
Niet iedere rijbewijshouder kan ongelimiteerd benzine tanken of als hij schade heeft opgelopen aan zijn voertuig meteen een nieuwe kopen hè.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |