Onder die drukken(vloeibaar waterstof) word het verdeeld in compartementen etc die de druk makkelijk aankunnen. Het is niet een hele hole tank waar je gas/vloeibaar in opslaat. Of het principe van een warmtewisselaar. Tubing waar je het gas/vloeibaar in opslaat. Er bestaat tubing doorsnede van een paar mm en kan drukken aan van wel 2000 bar tot 14000 bar bij kamertemp.quote:Op woensdag 17 maart 2021 19:35 schreef Fer het volgende:
Gek trouwens dat niemand zegt dat 300 liter gas in een tank op 700 bar gevaarlijk is. Die Mirai weegt 1800kg door al dat panzer rond de tank.
Dat hoeft ook niet. Als ik het goed heb gaat het om het milieu en zou iedere vorm om dit te verbeteren aangegrepen moeten worden. En daar kan waterstof deel van uitmaken.quote:Op woensdag 17 maart 2021 19:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De waterstofauto is al >30 jaar de "auto van de toekomst".
Inmiddels zijn er al tientallen EV-modellen leverbaar.
Ik geloof niet dat waterstofauto's ooit een substantieel marktaandeel gaan krijgen.
Waterstof biedt geen voordelen voor het milieu.quote:Op woensdag 17 maart 2021 20:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet. Als ik het goed heb gaat het om het milieu en zou iedere vorm om dit te verbeteren aangegrepen moeten worden. En daar kan waterstof deel van uitmaken.
Het maken van waterstof op een veel efficiëntere manier blijft ook niet stilstaan.quote:Op woensdag 17 maart 2021 20:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waterstof biedt geen voordelen voor het milieu.
Je verliest zoveel rendement bij het maken en gebruiken van waterstof, dat je 78% van de energie praktisch door het putje giet.
Dat een waterstofauto zelf geen vervuilende uitstoot heeft doet daar niets aan af, dat heeft een EV ook niet.
EV's zijn veel efficiënter.
En omdat een EV efficiënter is, rij je veel goedkoper per km.
[ afbeelding ]
Ik heb het artikel doorgenomen. Mogelijk een prima stuk in de tijd dat het geschreven is. En er zijn punten die wel geloofwaardig zijn. Maar iemand mag dan in 2007 in een klasse gereden hebben met waterstof aangedreven auto's en dat je spreekt over een actieradius van 100 miles(circa 161km).quote:Op woensdag 17 maart 2021 17:50 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Blijft toch hardnekkig die waterstofmythe.. Je zou zeggen dat dat al voldoende ontkracht is als zijnde wensdenken. Maar blijkbaar toch niet..![]()
Ken je dit aardig doortimmerde artikel? :
https://ssj3gohan.tweakbl(...)ars-dont-work-part-1
De Nederlander? Ik ben ook Nederlander en heb er geen enkele moeite mee.quote:Op woensdag 17 maart 2021 20:47 schreef JannekeC5 het volgende:
Wat zijn dat voor randdbielen die dit bepalen, de Nedelander wilt dat niet, dit wordt door de strot geduwd.
Het is net welke criteria je hanteert voor "milieuvriendelijk".quote:Op woensdag 17 maart 2021 22:22 schreef quo_ het volgende:
[ afbeelding ]
Is wel een beetje appels met peren vergelijken en het plaatje is niet eens van een lithium mijn.
Feit is wel dat er voorlopig massieve hoeveelheden lithium nodig zijn voor de mobiliteit accu's en dat die bepaald niet milieuvriendelijk en mensvriendelijk gewonnen kan worden.
Wat je daar vast ook wel gelezen hebt is dat er bepaalde natuurwetten niet mee zitten.quote:Op woensdag 17 maart 2021 20:52 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik heb het artikel doorgenomen. Mogelijk een prima stuk in de tijd dat het geschreven is. En er zijn punten die wel geloofwaardig zijn. Maar iemand mag dan in 2007 in een klasse gereden hebben met waterstof aangedreven auto's en dat je spreekt over een actieradius van 100 miles(circa 161km).
Maar inmiddels is dat wel wat meer dan die 100 miles en zijn we nu in 2021. Uiteraard moet er nog veel gebeuren maar ik zie er persoonlijk wel toekomst in zo lang dat universiteiten etc er nog mee bezig zijn.
Onvoorstelbaar dat laatste inderdaad. Alsof het nooit op kan...quote:Op woensdag 17 maart 2021 22:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is net welke criteria je hanteert voor "milieuvriendelijk".
Niemand lijkt er moeite mee te hebben dat we dagelijks 95.000.000 vaten ruwe olie opstoken.
En dat nog los van alle fossiele CO2 (lange CO2 cyclus) die daardoor vrij komt.quote:Op woensdag 17 maart 2021 22:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Onvoorstelbaar dat laatste inderdaad. Alsof het nooit op kan...
22% is toch best netjes voor het begin?quote:Op woensdag 17 maart 2021 20:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waterstof biedt geen voordelen voor het milieu.
Je verliest zoveel rendement bij het maken en gebruiken van waterstof, dat je 78% van de energie praktisch door het putje giet.
Dat een waterstofauto zelf geen vervuilende uitstoot heeft doet daar niets aan af, dat heeft een EV ook niet.
EV's zijn veel efficiënter.
En omdat een EV efficiënter is, rij je veel goedkoper per km.
[ afbeelding ]
Het begin? Dat is na >40 jaar ontwikkelen...quote:Op donderdag 18 maart 2021 12:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
22% is toch best netjes voor het begin?
Stroom voor je ev wordt met pv en molens niet echt efficienter opgewekt
Van de zon naar stroom is niet 73%quote:Op donderdag 18 maart 2021 13:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het begin? Dat is na >40 jaar ontwikkelen...
EV is 73%
Maar van die stroom nog een keer waterstof maken verlaagt het rendement nog eens fors.quote:Op donderdag 18 maart 2021 15:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Van de zon naar stroom is niet 73%
Een beetje appels met peren inderdaad. Lithium kost inderdaad heel veel om op te halen maar is ook herbruikbaar integenstelling tot dat zwarte goedje.quote:Op woensdag 17 maart 2021 22:22 schreef quo_ het volgende:
[ afbeelding ]
Is wel een beetje appels met peren vergelijken en het plaatje is niet eens van een lithium mijn.
Feit is wel dat er voorlopig massieve hoeveelheden lithium nodig zijn voor de mobiliteit accu's en dat die bepaald niet milieuvriendelijk en mensvriendelijk gewonnen kan worden.
Ik ben ook Nederlander en ik heb last van de slechte luchtkwaliteit en lawaai die verbrandingsmotoren maken. Tevens van stromen vluchtelingen, als er weer ergens een oorlog om aardolie wordt gevoerd.quote:Op woensdag 17 maart 2021 20:47 schreef JannekeC5 het volgende:
Wat zijn dat voor randdbielen die dit bepalen, de Nedelander wilt dat niet, dit wordt door de strot geduwd.
Waterstof is voor personenauto’s een idiote propositie en verdrievoudigt CO2 uitstoot.quote:Op woensdag 17 maart 2021 16:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Gewoon electrisch overslaan en gelijk naar waterstof. Nu nog maar 3 plaatsen in Nederland om te kunnen tanken en helaas maar 2 auto merken die auto's leveren op waterstof.
Ik zie veel meer toekomst in aangedreven door waterstof.
Gelukkig zijn de meeste mensen wel in staat om om te gaan met verandering.quote:Op woensdag 17 maart 2021 17:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als de techniek volmaakt was dan hadden we allemaal al een elektrische auto, incl. de hulpdiensten, vrachtvervoer, etc. We hebben niet allemaal een 9 tot 5 rittenpatroon, maar sommigen hebben dat inlevingsgevoel nu eenmaal niet.
Die beperkingen zijn in de praktijk nauwelijks merkbaar.quote:Op woensdag 17 maart 2021 17:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Denk dat de meeste mensen vooral tegen het prijskaartje en de beperkingen qua logistiek van oplaadpunten en radius aanhikken, niet zozeer de beleving.
En het feit dat als je nu een nieuwe benzineauto koopt je daar ongetwijfeld op de wat langere termijn voor gestraft gaat worden in de vorm van extra belasting of zelfs uitsluiting in bepaalde stedelijke gebieden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |