Ja alle ouderen van 60+ betalen van hun pensioen zo een grote elektrische bak , TOGG ?quote:Op vrijdag 12 maart 2021 12:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Jammer ik dacht dat iedereen op 1 jan 2030 naar de dealer zou gaan om een nieuwe ev te kopen.
Ik bedoel ben ook niet bang voor stroom pieken van warmtepompen. Maar wel de totale behoefte ervan in de winter en de overschotten van zonnepanelen in het voorjaar/zomer.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Warmtepompen vallen ook nog wel mee, als je ze correct dimensioneert voor een woning en 24/7 verwarmt.
Als ik mijn auto volgetankt voor de deur zet heeft dat een reden en de reden is niet om een kwart tank tegen de huidige literprijs te herverdelen. Ik wil ook niet geconfronteerd worden met een half lege accu als ik een oproep krijg omdat mijn auto nog niet aan het laden was toegekomen vanwege de laadtijdverdeling...quote:Op vrijdag 12 maart 2021 12:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Overigens ben ik 1 punt zelf nog vergeten als het om EV's gaat.
De meeste mensen kijken alleen maar naar het stroomnet en het laden.
Maar de EV kan juist ook een oplossing zijn ipv een probleem.
Als je in 2035 zo'n 2,5 miljoen EV's hebt rondrijden met gemiddeld een accu met 65kWh opslag, dan heb je het over een "buffer" van maximaal 162GWh die ieder jaar groeit. In 2045 heb je het dan zelfs al over 500GWh.
En dat is als de accu-capaciteit niet toeneemt. Het zou zelfs 800GWh of meer kunnen zijn.
Vehicle-to-grid (terugleveren) is al een bestaand iets. Voor netbeheerders kan het tegen die tijd wel heel interessant zijn (goedkoper dan het net gigantisch uitbreiden) om op piekmomenten stroom te gebruiken uit jouw EV (waar je dan ook gewoon een vergoeding voor krijgt).
En dan heb je het echt al over een fatsoenlijke buffer, aangezien er voor alle huishoudens + auto's maar 120GWh per dag uur nodig is.
"Ja, maar dan slijt mijn accu!"
Dat klopt, maar de laadcycli van accu's worden steeds beter, de verwachting is dat dit in 2030 een factor 4 tot 5 beter is dan nu (door solid state accu's, andere materialen voor kathode's, etc). En een deel van de stroom terugleveren/bijladen telt gelukkig ook niet als een hele laadcyclus.
"Ja, maar dan is mijn accu 's ochtends leeg!"
Dat is niet de bedoeling van vehicle-to-grid. Je kan instellen hoeveel % van je capaciteit je maximaal ter beschikking wil stellen. Dat kan bijvoorbeeld 0% zijn als je iedere dag lange ritten hebt maar als je woon-werkverkeer maar 50km is, dan kan je makkelijk 10, 25 of zelfs 50% van je range uitlenen. Daarnaast is de accu 's ochtends wss gewoon weer vol (al heb je die zekerheid niet).
Wat ik wil zeggen? Denk niet alleen in problemen want er wordt echt nagedacht over het implementeren van oplossingen.
Voor meneer en mevrouw "ik wil niets" is er dan ook de optie om "vehicle-to-grid" uit te schakelen.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 13:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als ik mijn auto volgetankt voor de deur zet heeft dat een reden en de reden is niet om een kwart tank tegen de huidige literprijs te herverdelen. Ik wil ook niet geconfronteerd worden met een half lege accu als ik een oproep krijg omdat mijn auto nog niet aan het laden was toegekomen vanwege de laadtijdverdeling...
Die behoefte kan je echt micromanagen op straat- of wijkniveau.quote:En verder, als de infra de ene kant op niet toereikend is ie dat de andere kant op ook niet. Ik denk dat @:ACT-F daar wel meer over kan vertellen.
Dus je hele "vehicle-to-grid" plan is volledig onbetrouwbaar want het is afhankelijk van mensen die het zelf aan en uit kunnen schakelen en derhalve kansloos.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 13:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor meneer en mevrouw "ik wil niets" is er dan ook de optie om "vehicle-to-grid" uit te schakelen.
Terugleveren op piekomenten klinkt natuurlijk heel leuk maar dat er uberhaupt piekmomenten zijn heeft een reden. Jij wil deels de piekmomenten oplossen door energie te ontrekken uit de middelen die juist die piekmomenten veroorzaken...quote:Die behoefte kan je echt micromanagen op straat- of wijkniveau.
En het is natuurlijk niet de enige vorm van opslag, thuis- en wijkaccu's, accuparken buiten de stad / dorp, etc.
Je moet zoiets zien als 1 onderdeel van deeloplossingen.
Het is heel simpel, er zijn eigenlijk 3 verschillende opties:
- mensen die onderweg laden, die gaan niet bufferen en dat is logisch
- mensen die aan een straatpaal laden, die kunnen wel degelijk bufferen als ze dat willen, dat wordt dan verdeeld over de wijkcentrale (zoals zonnepanelen dat overdag doen met het overschot
- mensen die thuis laden, dan heb je eerst je eigen verbruik en eventueel nog een overschot terug door de meter als daar vraag is
En of je dat wil moet je uiteraard zelf weten.
Ik verwacht voor het terugleveren op piekmomenten een hogere vergoeding dan voor het afnemen tijdens het laden, anders zou zo'n systeem inderdaad niet werken. Het spaart netbeheerders ook geld uit (investeringen) dus het kan voor hen heel interessant zijn.
En als netbeheerders de portemonnee niet willen trekken, dan wordt het geen succes en zullen ze de infrastructuur fors moeten aanpakken.
Je reactie is niet doordacht.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 14:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus je hele "vehicle-to-grid" plan is volledig onbetrouwbaar want het is afhankelijk van mensen die het zelf aan en uit kunnen schakelen en derhalve kansloos.
De infrastructuur zal op veel plaatsen sowieso (!) onder handen moeten worden genomen.quote:[..]
Terugleveren op piekomenten klinkt natuurlijk heel leuk maar dat er uberhaupt piekmomenten zijn heeft een reden. Jij wil deels de piekmomenten oplossen door energie te ontrekken uit de middelen die juist die piekmomenten veroorzaken...
Maar goed, feit blijft gewoon bestaan dat de complete infrastructuur onderhanden genomen moet worden. Het stopt niet in je wijk, het moet van centrale t/m stopcontact aangepast worden.
Het gaat er helemaal niet om of mensen nou ver of minder ver moeten rijden voor hun werk. Die auto staat ook voor de deur voor onvoorziene gevallen. En als je de keus aan de mensen zelf overlaat moet je er vanuit gaan dat mensen op een handjevol na hier niet aan mee gaan werken.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 14:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je reactie is niet doordacht.
Er zal altijd een grootste deel zijn dat niet ver hoeft te rijden.
Als die normaal 25% beschikbaar stellen betekent niet dat dat iedere dag wordt afgenomen. Dat is maximum dat je beschikbaar stelt, misschien wordt de ene nacht 0% gebruikt, de andere nacht 5% en op een koude nacht 15%.
Mocht er op een dag meer vraag zijn en minder aanbod, dan wordt er uit die accu's meer afgenomen.
En het prijspeil zal uiteraard de bereidheid sturen. Ik ga het ook niet voor niets doen maar als het scheelt op m'n vast recht of ik krijg een hoge kWh prijs dan is het heel interessant.
Feitelijk wil je de middelen die de piekomementen veroorzaken inzetten om de piekmomenten op te vangen. Maar goed, nogmaals, de piekmomenten zijn een te zware belasting voor de infrastructuur en dat los je niet op door extra stroom in het net te pompen vanuit een andere richting. De belasting blijft gelijk.quote:De infrastructuur zal op veel plaatsen sowieso (!) onder handen moeten worden genomen.
Maar vehicle-to-grid en andere accu-oplossingen kunnen vooral piekmomenten heel goed afhandelen.
Tsja, als je voorop stelt dat niemand het doet dan vul je dat vooral voor jezelf in.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 14:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het gaat er helemaal niet om of mensen nou ver of minder ver moeten rijden voor hun werk. Die auto staat ook voor de deur voor onvoorziene gevallen. En als je de keus aan de mensen zelf overlaat moet je er vanuit gaan dat mensen op een handjevol na hier niet aan mee gaan werken.
[..]
Dan gooi je alle infrastructuur op 1 hoop. Zo werkt dat niet.quote:Feitelijk wil je de middelen die de piekomementen veroorzaken inzetten om de piekmomenten op te vangen. Maar goed, nogmaals, de piekmomenten zijn een te zware belasting voor de infrastructuur en dat los je niet op door extra stroom in het net te pompen vanuit een andere richting. De belasting blijft gelijk.
Dat doen ze nu al:quote:Op vrijdag 12 maart 2021 12:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
Jammer ik dacht dat iedereen op 1 jan 2030 naar de dealer zou gaan om een nieuwe ev te kopen.
Ah, dus ook toen bedacht men al dat het handig is om auto's 's nachts te laden (zoals daar aangegeven vanaf 22:00).quote:Op vrijdag 12 maart 2021 15:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat doen ze nu al:
https://www.rvo.nl/onderw(...)nd-van-zaken/cijfers
En de uitdagingen waar je tegenaan loopt:
https://phasetophase.nl/boek/boek_1_3.html#_3.6.2
Werktijdspreiding is sowieso belangrijk voor alle infrastructuren. Het opladen op werklocatie is waar de pijlen op gericht moeten worden. Ten eerste heb je daar over het algemeen een zwaarder elektriciteitsnet en moeten bedrijven zonnepanelen op hun dak plaatsen zodat de afstand tussen opwekking en verbruik zo klein mogelijk blijft. Ik zie dit helaas te weinig benadrukt worden in het beleid. Ik zie nu enorme grijze dozen verrijzen zonder zonnepanelen op het dak. Waarom nemen ze dit niet op in het bouwbesluit?quote:Op vrijdag 12 maart 2021 07:45 schreef Fer het volgende:
[..]
Ja ik weet waar je over praat, de capaciteit om de stroom te verplaatsen van opwekker naar verbruiker op het moment dat dat nodig is.
Echter ga, denk ik, nog uit van wat oude gewoontes.
Het is nu al gaande, dat we niet meer allemaal op dezelfde thuis komen uit werk. Het aantal dagen, dat mensen naar kantoor gaan om te werken wordt minder, maar ook de tijdstippen veranderen. De een maakt er een lange kantoor dag van, om zoveel mogelijk eruit te halen. De ander komt misschien alleen voor een meeting van 10-13u. Dus niet meer iedereen, iedere dag 18u thuis.
Daarnaast is de gemiddelde rit veel korter, dan de range van een laatste generatie EV. Dus je hoeft ook niet eens na iedere werkdag te laden.
Ook zal door meer aanbod van zonne-energie en sluiting van kern en kolencentrales, het goedkoper worden om overdag te laden. Wellicht dat werkgevers dit zelfs gratis of goedkoop mogelijk maken voor hun werknemers. Er zullen ook nog steeds mensen zijn zonder eigen oprit/laad plek thuis.
Tenslotte de supercharger. Een rit van een uur kost misschien 20kwh. Met een 600kw laadpaal, is dit in 2 minuten weer bijgetankt.
Ook aan de opwek-zijde zal er wat veranderen. Accu’s voor kortetermijnopslag zijn nu al rendabel om overschotten van windmolens en panelen op te slaan. Deze worden dan ‘s avonds of op windstille dagen weer verkocht. Deze accu’s kunnen ook plekken geïnstalleerd worden om die pieken om het stroomnet weg te “filteren”.
Nee, ik denk niet de de electrische auto een heel groot probleem voor het stroomnet zal zijn. Echter al die warmtepompen op een windstille december avond en vooral die inductieplaten rond 18u zijn een uitdaging.
quote:Op vrijdag 12 maart 2021 15:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ah, dus ook toen bedacht men al dat het handig is om auto's 's nachts te laden (zoals daar aangegeven vanaf 22:00).
Kortom, je kunt geen beleid maken door te gokken op het "juiste" gedrag van de afnemers.quote:Bij introductie van grote elektriciteitsverbruikers, zoals de elektrische auto en ruimteverwarming met behulp van warmtepompen en elektrische bijverwarming, volstaat het niet meer om rekening te houden met de ongelijktijdigheid van de elektriciteitsvraag van alle afnemers en moet rekening gehouden worden met het feit dat grote elektriciteitsverbruikers gelijktijdig in bedrijf zijn. Ten aanzien van de toekomstige ontwikkelingen zijn de onzekerheden het grootst in de laagspanningsnetten. Als gevolg hiervan zal bij nieuwbouw van netten steeds meer ontworpen worden op basis van de som van de individuele maximale belastingen. Hierom ontstaat de trend dat de netontwerper zich steeds meer gaat indekken voor deze toekomstige onzekerheden en zal hij het laagspanningsnet zo zwaar mogelijk gaan ontwerpen: met maximale kabeldoorsneden, van bijvoorbeeld 150 mm2 aluminium geleider, en een zo groot mogelijke distributietransformator, van bijvoorbeeld 630 kVA. Ook zal de netontwerper bij nieuwbouw extra ruimte claimen om in de toekomst, mocht het nodig blijken, extra netruimten te kunnen plaatsen en zo toekomstige kosten zoveel mogelijk te vermijden.
Op MS-niveau moet goed worden gerealiseerd of het net aansluitingen bedient die een afwijkend gedrag vertonen. Naast de distributiestations, die grote groepen laagspanningsklanten bedienen, komen namelijk ook kleine hoeveelheden aansluitingen van grote vermogens voor, die als functie van de tijd een afwijkend belastingspatroon vertonen. Met name de decentrale opwekking op MS-niveau vertoont een gedrag dat niet eenvoudig met gelijktijdigheidsfactoren te modelleren is. Indien het gedrag van de belasting op opwekking van een grote klant goed bekend is, kan met belastingspatronen worden gewerkt. Er wordt dan meer specifiek gekeken naar de belasting en opwekking in de loop van een bepaalde periode. Het net moet dan voor alle situaties geschikt zijn voor de te distribueren vermogens. Indien het gedrag onbekend is en niet betrouwbaar vastgesteld kan worden, kan alleen worden volstaan door rekening te houden met extreme situaties in opwekking en belasting. In dat geval moet bij het analyseren van het MS-net ten aanzien van deze klanten worden uitgegaan van maximale belasting en minimale productie en minimale belasting en maximale productie, uiteraard in combinatie met de overige belastingen in het net.
Niet helemaal.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 16:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Kortom, je kunt geen beleid maken door te gokken op het "juiste" gedrag van de afnemers.
Hier is allang over nagedacht. Het idee om ev's als buffer te gebruiken is niet nieuw. Het praktische probleem is dat de auto aan de lader gezet wordt als men thuiskomt, het moment dat er een piekvraag is, dus gaat je slimme lader het laadmoment uitstellen tot laat in de avond. Jij niet alleen, ook je buren. De gemiddelde ev van vandaag heeft 60 kWh aan capaciteit met uitschieters tot 200 kWh. De vraag naar capaciteit gaat alleen maar toenemen, want we willen allemaal een groot actieradius en zo snel mogelijk opladen om niet afhankelijk te zijn van een vast leefritme. Snel laden gaat gepaard met 10% verlies als gevolg van warmteontwikkeling. Als jij met een 20 kW lader de enige in de straat bent dan gaat het nog wel, maar zodra dit meer dan 10% wordt heb je echt wel uitdaging in wijken die in de jaren '60 en '70 zijn aangelegd.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 12:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Overigens ben ik 1 punt zelf nog vergeten als het om EV's gaat.
De meeste mensen kijken alleen maar naar het stroomnet en het laden.
Maar de EV kan juist ook een oplossing zijn ipv een probleem.
Als je in 2035 zo'n 2,5 miljoen EV's hebt rondrijden met gemiddeld een accu met 65kWh opslag, dan heb je het over een "buffer" van maximaal 162GWh die ieder jaar groeit. In 2045 heb je het dan zelfs al over 500GWh.
En dat is als de accu-capaciteit niet toeneemt. Het zou zelfs 800GWh of meer kunnen zijn.
Vehicle-to-grid (terugleveren) is al een bestaand iets. Voor netbeheerders kan het tegen die tijd wel heel interessant zijn (goedkoper dan het net gigantisch uitbreiden) om op piekmomenten stroom te gebruiken uit jouw EV (waar je dan ook gewoon een vergoeding voor krijgt).
En dan heb je het echt al over een fatsoenlijke buffer, aangezien er voor alle huishoudens + auto's maar 120GWh per dag uur nodig is.
"Ja, maar dan slijt mijn accu!"
Dat klopt, maar de laadcycli van accu's worden steeds beter, de verwachting is dat dit in 2030 een factor 4 tot 5 beter is dan nu (door solid state accu's, andere materialen voor kathode's, etc). En een deel van de stroom terugleveren/bijladen telt gelukkig ook niet als een hele laadcyclus.
"Ja, maar dan is mijn accu 's ochtends leeg!"
Dat is niet de bedoeling van vehicle-to-grid. Je kan instellen hoeveel % van je capaciteit je maximaal ter beschikking wil stellen. Dat kan bijvoorbeeld 0% zijn als je iedere dag lange ritten hebt maar als je woon-werkverkeer maar 50km is, dan kan je makkelijk 10, 25 of zelfs 50% van je range uitlenen. Daarnaast is de accu 's ochtends wss gewoon weer vol (al heb je die zekerheid niet).
Wat ik wil zeggen? Denk niet alleen in problemen want er wordt echt nagedacht over het implementeren van oplossingen.
Ja, dat is duidelijk.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 16:36 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hier is allang over nagedacht. Het idee om ev's als buffer te gebruiken is niet nieuw. Het praktische probleem is dat de auto aan de lader gezet wordt als men thuiskomt, het moment dat er een piekvraag is, dus gaat je slimme lader het laadmoment uitstellen tot laat in de avond. Jij niet alleen, ook je buren. De gemiddelde ev van vandaag heeft 60 kWh aan capaciteit met uitschieters tot 200 kWh. De vraag naar capaciteit gaat alleen maar toenemen, want we willen allemaal een groot actieradius en zo snel mogelijk opladen om niet afhankelijk te zijn van een vast leefritme. Snel laden gaat gepaard met 10% verlies als gevolg van warmteontwikkeling. Als jij met een 20 kW lader de enige in de straat bent dan gaat het nog wel, maar zodra dit meer dan 10% wordt heb je echt wel uitdaging in wijken die in de jaren '60 en '70 zijn aangelegd.
Ja klopt, al is het rendement van een EV wel wat hoger dan dat van een brandstofmotorquote:De stand van zaken nu is dat er nu geen zicht is op het gebruik van slimme laders. Een substantieel aandeel van de woningen in Nederland is van na de wederopbouw toen er een gloeilampje brandde, een koelkast aanstond en af en toe wat huishoudelijke apparaten. Opwarming, koken (incl. fluitketel) ging met gas. Wat je nu doet is de aanvoer van energie per gas opheffen met een gelijkblijvend elektriciteitsnet, terwijl de vraag naar elektriciteit al toegenomen is de afgelopen 50 jaar. We zaten al tegen de grenzen aan, en nu willen ze even het gas afsluiten? Koekoek![]()
Nee, ik denk niet in problemen, ik constateer problemen. De calorische waarde van aardgas is om te rekenen naar joules of kWh. Als jij weet hoeveel energie je per tijdseenheid in een woning kan krijgen over het bestaande aardgasnet dan weet je ook hoeveel energiedistributie je afsluit als je van het gas af gaat. Dat geldt ook voor fossiele brandstoffen die een bepaalde energiedichtheid hebben en in een bepaalde tijdsduur in je auto kan krijgen. We zijn nu het tankstation naar de woning aan het verplaatsen. 100 PK is 73 kW en daar kan ik met een volle tank aardig wat uurtjes mee rijden. Besef je wel hoeveel energieverplaatsing er plaats vindt als dit allemaal uit ons stopcontact moet komen?
De situatie is nu gewoon zo dat de grote merken stoppen met het produceren van ICE's of in ieder geval fors inzetten op EV's.quote:De oplossingen die je aandraagt zijn allang bekend, maar oplossingen gaan gepaard met middelen. Zijn de middelen wel toereikend? Daar staat de buitenstaander niet bij stil, dus moeten we of aan de noodrem trekken of moet je stil komen te staan om er zelf achter te komen. Het vervelende is dat dit wensdenken ook mensen erbij meesleept die de problemen aan zagen komen en mee mogen betalen aan de brokken die een ander heeft laten ontstaan. Als het aan mij ligt ga ik volledig van het gas- en elektriciteitsnet af om geen vastrecht en energiebelasting te betalen waar windmolens en peperdure accuparken uit betaald worden. Zorg voor goede isolatie, zonnepanelen en stookolie voor in de winter. Laat de idealisten maar lekker scheel betalen of op hun bek
gaan
Exact. 15 jaar geleden experimenteerde ik met zonnebloemolie toen de literprijs lager was dan een liter diesel. Ik werd helemaal voor gek versleten door omstanders als ik een doos zonnebloemolie bij de Lidl had gescoord en dit ter plekke volgootquote:Op vrijdag 12 maart 2021 16:47 schreef Mutant01 het volgende:
Wat doet de particulier nu? Importeren of lokaal tweedehandsje aanschaffen (diesel euro 6, hybride of benzine). Afschrijving minimaal houden en maar afwachten wat er gaat gebeuren.
Pas op met gemiddelden, want we hebben niet allemaal schoenmaat 42. Dat grote fabrikanten stoppen met brandstofauto's moeten ze zelf weten, maar andere fabrikanten springen in dat gat. We gaan het meemaken.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 16:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar er blijft natuurlijk de situatie dat auto's gemiddeld (!) maar 6kWh per dag nodig hebben om gemiddeld 13.500km per jaar te rijden en die auto's zullen aan een 1 of 2kW laadstroom meer dan genoeg hebben.
Los daarvan, wat denk je van de markten in Azie, Afrika en Zuid-Amerika. Denk je werkelijk dat ze daar in 2030 klaar zijn voor elektrisch rijden. Never. En dat weten de autofabrikanten ook heel goed. Je zult zien dat vooral merken die hun afzet in Amerika / Europa hebben op de EV-trein stappen. Alle andere merken zullen ook gewoon brandstofmodellen blijven leveren, alleen niet in Europa.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 17:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Pas op met gemiddelden, want we hebben niet allemaal schoenmaat 42. Dat grote fabrikanten stoppen met brandstofauto's moeten ze zelf weten, maar andere fabrikanten springen in dat gat. We gaan het meemaken.
nee, want zoals ik als mijn buurman hebben nog geen ev... dus helaas niet iedereen....quote:Op vrijdag 12 maart 2021 15:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat doen ze nu al:
https://www.rvo.nl/onderw(...)nd-van-zaken/cijfers
En de uitdagingen waar je tegenaan loopt:
https://phasetophase.nl/boek/boek_1_3.html#_3.6.2
Dat is precies waar ik vanuit ga. Ik hoef geen Volkswagen of Volvo, want een Aziaat voldoet uitstekend.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 17:12 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Los daarvan, wat denk je van de markten in Azie, Afrika en Zuid-Amerika. Denk je werkelijk dat ze daar in 2030 klaar zijn voor elektrisch rijden. Never. En dat weten de autofabrikanten ook heel goed. Je zult zien dat vooral merken die hun afzet in Amerika / Europa hebben op de EV-trein stappen. Alle andere merken zullen ook gewoon brandstofmodellen blijven leveren, alleen niet in Europa.
Dat hoeft ook niet, want met minder aandeel kun je al tegen de grenzen aan lopen.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 17:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee, want zoals ik als mijn buurman hebben nog geen ev... dus helaas niet iedereen....
Subsidiefontein voor rechtse mensen duidelijk. Want dat zijn degenen die ervan profiteren tot op heden.quote:Op donderdag 11 maart 2021 20:47 schreef Beursaap het volgende:
Linkse idioten!
Elektrisch rijden is een grote linkse subsidiefontein!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |