Ja, qua besmettingen sowieso nu al de 2e week en ik denk zelfs al meer dan 2 weken.quote:Op maandag 15 februari 2021 10:54 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik heb ook geen zin om in de cijfers te duiken, maar volgens mij moeten we echt niet meer in zeer ernstig zitten.
Volgens hun plaatje zouden we dan meer dan 470 IC opnames per week moeten hebben, landelijk gezien dan even ipv per regio. Die halen we toch nooit?
Voor de positieve testen zouden dat er dan 43.500 moeten zijn per week. Daar zitten we volgens mij ook al tijden onder toch?
Op zich prima argumenten, maar kiezen voor inenten van die mensen in plaats van risicogroepen zorgt er onherroepelijk voor dat de lockdown langer duurt. In plaats van personeel inenten had bezoek gewoon al lang opgeschort moeten worden.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:00 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik sta nog steeds achter het beleid om medewerkers van deze instellingen te vaccineren als ze in direct contact met de cliënten staan. De situatie gaf daar ook aanleiding toe, zoveel verplegers hebben we nu ook weer niet en als de helft steeds in quarantaine moet zitten bij elke besmetting, bij mijn vrouw was het al elke week raak met massaal moeten testen, dan kraakt het systeem misschien wel iets te hard.
Daarbij is een besmetting in een verzorgingstehuis ook een lont in een kruitvat, wat mij betreft schaffen ze het bezoek ook liever af tot april. Dat gaat zo ontiegelijk hard als daar wat gebeurd, dat wil je liever voorkomen. dat je daarvoor mede het verzorgend personeel inent vind ik een logische stap.
Maar bovenal was het een personeelsprobleem, bij uitval van een groot deel van het personeelsbestand is het niet vol te houden. Het is niet voor niks dat het leger al moest invallen in enkele verpleeghuizen.
quote:Op maandag 15 februari 2021 10:24 schreef Anton91 het volgende:
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/veiligheidsregio
We zouden allang in ernstig moeten zitten, maar zitten nog in zeer ernstig, iemand enig idee waarom? Dan heeft risicoaanduiding dus blijkbaar gaan zin als het alleen maar een kant op werkt.
Even geduld dus nog.quote:Elke twee weken -of vaker als dat nodig is- wordt op basis van het aantal ziekenhuisopnames en het aantal besmettingen bepaald in welke risiconiveau regio’s zitten.
Per week? Ik geloof dat niet zo heel hard.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:01 schreef Zwansen het volgende:
Maar kijkend naar de opnames, >27 per 1 miljoen per week is zeer ernstig dus er moeten dan minimaal 27 x 17 miljoen = 459 opnames zijn. Daar zitten we nog wel ver boven hoor. We zitten zelfs boven de 1000...
Nee toch? Of ik reken verkeerd, maar we zitten nog lang niet in de lagere categorie qua opnames. We zitten ruim op het dubbele.quote:
Rutte spreekt niet voor niets over de teruggang naar een "normaler" leven. Het oude normaal komt dus nooit meer terug, de insteek is dat we tussen neus en lippen door voor altijd met beperkende maatregelen blijven zitten.quote:Op maandag 15 februari 2021 10:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dank je, bij waakzaam al absurde maatregelen voor de horeca, dit riekt toch wel naar machtsmisbruik want waakzaam kom je in principe nooit meer uit.
https://coronadashboard.r(...)k/ziekenhuis-opnamesquote:Op maandag 15 februari 2021 11:03 schreef vosss het volgende:
[..]
Per week? Ik geloof dat niet zo heel hard.
Die 470 give or take zijn geen ziekenhuisopnames, maar IC opnames per week. Daar komen we toch niet aan???quote:
Bij de laatste weekupdate was het aantal ziekenhusopnames in een week 1.096 waarvan 172 op de IC.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:03 schreef vosss het volgende:
[..]
Per week? Ik geloof dat niet zo heel hard.
Laten we wel wezen, het triumviraat zat helemaal niet op zo'n routekaart te wachten. Alle vorige versies hebben ze ook alleen maar als placemat gebruikt. Ik heb niet de illusie dat het met deze versie ineens heel anders zal gaan.quote:Op maandag 15 februari 2021 10:54 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ja en wel meer maatregelen. Maarja de doelen worden gewoon verschoven.
ik ben hier ook niet blij mee, ik ga ervan uit dat we van die corona de komende 10 jaar nog wel last hebben in de zin van fikse oplevingen zoals griepgolven zeg maar en voor die griepgolven werd ook niets extra's gedaan.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:04 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Rutte spreekt niet voor niets over de teruggang naar een "normaler" leven. Het oude normaal komt dus nooit meer terug, de insteek is dat we tussen neus en lippen door voor altijd met beperkende maatregelen blijven zitten.
Oke,quote:Op maandag 15 februari 2021 09:19 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat kan redelijk eenvoudig door maatregelen één voor één op te heffen of in te stellen. Je hebt de baseline lockdown en daar kwam de avondklok bij op. Als dat effect heeft gehad zou je dat inmiddels moeten kunnen zien.
Even geduld nog heb ik vaker gehoord deze pandemiequote:
Voor deze keer zullen we het je vergeven, maar de volgende keer slaon we je de IC opquote:Op maandag 15 februari 2021 11:08 schreef vosss het volgende:
Ow ik kijk niet goed, ik dacht minder dan 27 alleen voor de IC. My bad
noem je China nu een geel land..quote:Op maandag 15 februari 2021 10:28 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik snap nog steeds niet, de generale regel is, dat als je uit een Oranje land komt, je 10 dagen in quarantaine gaat. maar bij China niet, lijkt mij dan een geel land.
België is echt oranje
Op geen enkele manier van toepassing op wat ik zei.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:11 schreef Wantie het volgende:
Okay, dus de hele b
[..]
Oke,
Dus de hele bevolking onderwerp maken van een groot experiment, waarbij alle maatregelen worden opgeheven, en dan steeds eentje een aantal weken aanzetten, en dan kijken wat dat voor effect zal hebben op de ziekenhuisopnames. En niet te snel switchen van maatregel, want we zitten met een incubatie richting het ziekenhuis van minstens 14 dagen, en natuurlijk niet in een stuip schieten en een hele batterij maatregelen invoeren als de cijfers verticaal gaan stijgen: gewoon hoofd koel houden en elke 4 weken of zo de maatregel aflossen door een volgende maatregel...
Strak plan
Dat is natuurlijk niet nodig, je trekt wat @MoreDakka zegt nu wel uit zijn verband. Er zijn nu een hele rits maatregelen. Als je de maatregelen één voor één afbouwt en daarmee alles in de gaten houdt heb je ook een goed beeld. Daarmee hoef je niet ineens alles op te heffen en er eentje aan te zetten.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:11 schreef Wantie het volgende:
Okay, dus de hele b
[..]
Oke,
Dus de hele bevolking onderwerp maken van een groot experiment, waarbij alle maatregelen worden opgeheven, en dan steeds eentje een aantal weken aanzetten, en dan kijken wat dat voor effect zal hebben op de ziekenhuisopnames. En niet te snel switchen van maatregel, want we zitten met een incubatie richting het ziekenhuis van minstens 14 dagen, en natuurlijk niet in een stuip schieten en een hele batterij maatregelen invoeren als de cijfers verticaal gaan stijgen: gewoon hoofd koel houden en elke 4 weken of zo de maatregel aflossen door een volgende maatregel...
Strak plan
Dat lijkt me echt totale onzin, de mensheid heeft wel vaker met een pandemie te maken gehad. het feit dat de overheid een zwalkend beleid voert, betekent niet meteen dat er sprake is van een boosaardig complot waar we voor altijd aan vast zitten.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:04 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Rutte spreekt niet voor niets over de teruggang naar een "normaler" leven. Het oude normaal komt dus nooit meer terug, de insteek is dat we tussen neus en lippen door voor altijd met beperkende maatregelen blijven zitten.
Maar dan weet je nog steeds niet of die maatregel individueel iets doet, of in combinatie met een andere maatregel.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:13 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet nodig, je trekt wat @:MoreDakka zegt nu wel uit zijn verband. Er zijn nu een hele rits maatregelen. Als je de maatregelen één voor één afbouwt en daarmee alles in de gaten houdt heb je ook een goed beeld. Daarmee hoef je niet ineens alles op te heffen en er eentje aan te zetten.
Lees mijn originele post nog een keer.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dan weet je nog steeds niet of die maatregel individueel iets doet, of in combinatie met een andere maatregel.
Anders kun je niet beoordelen wat de maatregelen individueel doen.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:13 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Op geen enkele manier van toepassing op wat ik zei.
Maar dan krijg je nog steeds geen beeld van wat de maatregelen individueel doen, omdat het restant nog altijd een combinatie van maatregelen is.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:13 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Op geen enkele manier van toepassing op wat ik zei.
Toch zijn veel journalisten helemaal mee in de angst tunnel en vragen liever om meer maatregelen dan dat ze kritisch het beleid bevragen.quote:Op maandag 15 februari 2021 10:52 schreef Questular het volgende:
[..]
Klopt de minister van propaganda stuurt elke week een reader door waarin staat welke vragen gesteld moeten worden.
Ze willen gewoon interviews krijgen hoor, daar doet corona niks aan af.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:17 schreef zoost het volgende:
[..]
Toch zijn veel journalisten helemaal mee in de angst tunnel en vragen liever om meer maatregelen dan dat ze kritisch het beleid bevragen.
quote:Op maandag 15 februari 2021 11:11 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Voor deze keer zullen we het je vergeven, maar de volgende keer slaon we je de IC op
Van wanneer is die tabel?quote:Op maandag 15 februari 2021 10:53 schreef Ronald het volgende:
[..]
Dan kan de avondklok nu ook weer weg volgens die tabel.
Als je (bijvoorbeeld) middelbare scholen opent en de situatie in de gaten houdt en je ziet geen stijging in de R waarde 2 weken later heeft het sluiten van middelbare scholen weinig bijgedragen aan de R.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dan weet je nog steeds niet of die maatregel individueel iets doet, of in combinatie met een andere maatregel.
Maar we zijn gewend inmiddels dat deze overheid zich niet houd aan eigengemaakte beloftes en plannen.quote:Op maandag 15 februari 2021 10:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
De horeca mag dus gewoon weer open.
Zou dat al zo snel zichtbaar moeten zijn in de R dan?quote:Op maandag 15 februari 2021 11:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als je (bijvoorbeeld) middelbare scholen opent en de situatie in de gaten houdt en je ziet geen stijging in de R waarde 2 weken later heeft het sluiten van middelbare scholen weinig bijgedragen aan de R.
Als je daarna (bijvoorbeeld) winkels opent en de R stijgt met 0,1 dan houdt het in dat de winkels meer bijdragen aan de R dan middelbare scholen.
Het is geen exacte wetenschap, maar dat zal het nooit zijn, ook niet als je ze één voor één invoert. Het helpt wel om een beeld te geven.
Leuke column en nu?quote:Op maandag 15 februari 2021 10:58 schreef THEFXR het volgende:
[..]
https://www.trouw.nl/poli(...)%2Fwww.google.com%2F
Het punt was dat men wilde weten wat de maatregelen individueel voor effect hebben, terwijl je volgens mij nu alleen kunt kijken naar wat de combinatie van maatregelen voor effect heeft.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als je (bijvoorbeeld) middelbare scholen opent en de situatie in de gaten houdt en je ziet geen stijging in de R waarde 2 weken later heeft het sluiten van middelbare scholen weinig bijgedragen aan de R.
Als je daarna (bijvoorbeeld) winkels opent en de R stijgt met 0,1 dan houdt het in dat de winkels meer bijdragen aan de R dan middelbare scholen.
Het is geen exacte wetenschap, maar dat zal het nooit zijn, ook niet als je ze één voor één invoert. Het helpt wel om een beeld te geven.
Dat had iedereen al door op het moment dat deze uitkwam.quote:Op maandag 15 februari 2021 10:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dank je, bij waakzaam al absurde maatregelen voor de horeca, dit riekt toch wel naar machtsmisbruik want waakzaam kom je in principe nooit meer uit.
Het komt nu goed. Men leest mee.quote:Op maandag 15 februari 2021 10:37 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja maar waarom hoor je daar niemand over? Geen enkele journalist die daar kritische vragen over stelt.
Je mist een aantal dingen in je redenatie. Je gaat er vanuit dat als dezelfde maatregelen aanhouden de R hetzelfde blijft. en redeneert dan als je er een maatregel afhaalt wat de R dan doet het verschil van de R dan door die maatregel komt.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat hebben ze bedacht toen Lubach er mee kwam, is al weer een hele tijd geleden. Zelf was de overheid nog niet op dit idee gekomen.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Van wanneer is die tabel?
Als het langer dan een week terug is, is het niet meer van toepassing gezien het draaibeleid.
Het valt mij altijd op dat een grote groep bejaarden welhaast fatalistisch is in hun doen en laten. Die doen gewoon net alsof er niks aan de hand is. Als je die vaccineert dan houden ze zich helemaal nergens meer aan en gooi je het personeel voor de, tandeloze, wolven, want het lijkt er steeds meer op dat je wel het virus kan oplopen na vaccinatie.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Op zich prima argumenten, maar kiezen voor inenten van die mensen in plaats van risicogroepen zorgt er onherroepelijk voor dat de lockdown langer duurt. In plaats van personeel inenten had bezoek gewoon al lang opgeschort moeten worden.
Ik had er nog niet goed naar gekekenquote:Op maandag 15 februari 2021 11:27 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat had iedereen al door op het moment dat deze uitkwam.
Maar ik wil ook niet geloven dat onze regering echt bewust deze sectoren voor altijd wil slachtofferen.
Nee, dat impliceert hij niet. Als bij dezelfde maatregelen de R 0,1 omlaag gaat dan neem je dat als baseline.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:28 schreef Abyss33 het volgende:
[..]
Je mist een aantal dingen in je redenatie. Je gaat er vanuit dat als dezelfde maatregelen aanhouden de R hetzelfde blijft.
Het zo snel mogelijk afschalen van de maatregelen is het enige dat in de buurt komt van perfectie. En dat kan weer alleen maar door risicogroepen in te enten, dus op zich is het niet zo ingewikkeld.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:28 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het valt mij altijd op dat een grote groep bejaarden welhaast fatalistisch is in hun doen en laten. Die doen gewoon net alsof er niks aan de hand is. Als je die vaccineert dan houden ze zich helemaal nergens meer aan en gooi je het personeel voor de, tandeloze, wolven, want het lijkt er steeds meer op dat je wel het virus kan oplopen na vaccinatie.
Het gaat wat vaccineren om (ruim) 1 week vertraging wat dat betreft, de groep die gevaccineerde moest worden is ook niet extreem groot, iets van 230.000. Het lijkt mij een gebalanceerde keuze. Maar ik begrijp ook wel dat er tegenargumenten zijn, en die zijn ook valide op zichzelf. Maar dat is het nadeel van welke strategie dan ook die je kiest, wat je ook doet, het zal nooit perfect zijn.
Het bezoek opschorten blijft een gevoelige, het zou wel beter te verdedigen zijn nu gezien het perspectief (wat er wel is maar waar niemand zijn handen aan wil branden).
Dat weet ik, daarom zeg ik ook dat het geen exacte wetenschap is. Maar het is allicht stukken beter dan wat we nu hebben. Op dit moment worden er meerdere maatregelen tegelijk genomen zonder te weten welke maatregel effect heeft. Kijk maar naar de avondklok.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:28 schreef Abyss33 het volgende:
[..]
Je mist een aantal dingen in je redenatie. Je gaat er vanuit dat als dezelfde maatregelen aanhouden de R hetzelfde blijft. en redeneert dan als je er een maatregel afhaalt wat de R dan doet het verschil van de R dan door die maatregel komt.
Maar volgens mij mis je dan het feit dat R niet hetzelfde blijft bij deze maatregelen.. dus dat klopt dan al niet.
Ook mis je dingen al de invloed van het weer, seizoen. mutaties etc.
met andere woorden het is niet een makkelijk sommetje van we kijken even wat deze maatregel doet.
Doe maar niet. Je gaat er echt niet blij van worden. Als ik het goed heb begrepen is het een 'flexibele' routekaart. vandaar het gevoel dat doelpalen kunnen worden verschuiven (alle kanten op)quote:Op maandag 15 februari 2021 11:29 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik had er nog niet goed naar gekeken
Maar ook dat is totaal geen goed uitgangspunt. de R gaat niet standaard een vast cijfer omlaag bij bepaalde maatregelen.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, dat impliceert hij niet. Als bij dezelfde maatregelen de R 0,1 omlaag gaat dan neem je dat als baseline.
Dat zegt dan ook niemand.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:32 schreef Abyss33 het volgende:
[..]
Maar ook dat is totaal geen goed uitgangspunt. de R gaat niet standaard een vast cijfer omlaag bij bepaalde maatregelen.
quote:Op maandag 15 februari 2021 11:28 schreef Ronald het volgende:
[..]
Dat hebben ze bedacht toen Lubach er mee kwam, is al weer een hele tijd geleden. Zelf was de overheid nog niet op dit idee gekomen.
Ok, ja misschien is het beter.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:31 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat weet ik, daarom zeg ik ook dat het geen exacte wetenschap is. Maar het is allicht stukken beter dan wat we nu hebben. Op dit moment worden er meerdere maatregelen tegelijk genomen zonder te weten welke maatregel effect heeft. Kijk maar naar de avondklok.
Als er gekeken wordt of de avondklok effectief is, kan dat alleen door te kijken naar de avondklok in combinatie met het advies om niet meer dan 1 persoon thuis tegelijk te zien. Je kan er donder op tegen zeggen dat er gekeken gaat worden naar het effect van de avondklok + bezoek'verbod' en er daarna gezegd wordt: De avondklok heeft de R met 0,1 gedrukt, dat merk je nu al.
Als alles gelijk blijft en je veranderd 1 ding is het aannemelijk dat een verandering in je output komt door de verandering die je gedaan hebt.
Het beroerde is dat Rutte ook niet kán zeggen dat alle maatregelen verdwijnen per 2022 bijvorbeeld, want wat nu als de Maastrichtse variant straks in het najaar om de hoe komt zetten? Dan word je dat ook weer tijden nagedragen. De uitspraak over groepsimmuniteit is ook nog niet uit het geheugen in ieder geval, terwijl je logischerwijs mag aannemen dat de kennis van het virus in maart vorig jaar slechts een fractie was van wat het nu is. Maar nog steeds komt die uitspraak terug. Dat is het nadeel van politici, die moeten eigenlijk alles wat ze beweren waar gaan maken, want o wee als het niet zo is. Daarom hoor je ze vrijwel nooit dingen heel stellig zeggen en zit er altijd een slag om de arm in de meeste uitspraken.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:14 schreef Ronald het volgende:
[..]
Dat lijkt me echt totale onzin, de mensheid heeft wel vaker met een pandemie te maken gehad. het feit dat de overheid een zwalkend beleid voert, betekent niet meteen dat er sprake is van een boosaardig complot waar we voor altijd aan vast zitten.
Wat wel steeds terug gaat komen voorlopig is het vaccineren van ouderen, althans dat lijkt mij logisch.
Dat ben ik met je eens, maar dat is wel waar het RIVM mee rekent. Elke maatregel heeft een bepaalde invloed op de R. Maatregelen combineren maakt het meer diffuus, maar zorgt er nog steeds voor dat er invloed is.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:32 schreef Abyss33 het volgende:
[..]
Maar ook dat is totaal geen goed uitgangspunt. de R gaat niet standaard een vast cijfer omlaag bij bepaalde maatregelen.
Dan zou je precies kunnen uitrekenen wanneer de R op nul komt. maar zo werkt het niet
Als we het zo gaan doen, een voor een dingen afbouwen en dan drie weken wachten, zitten we nog met gesloten winkels in juni...quote:Op maandag 15 februari 2021 11:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
En dat is exact wat ik wil voorkomen. Stel dat de R met 0,1 omlaag is gegaan na de invoering van de avondklok en andere maatregelen. Gegarandeerd dat het gebracht gaat worden dat de avondklok de R met 0,1 gedrukt heeft, terwijl het aannemelijker is dat het bezoekverbod meer bijgedragen heeft (omdat veel mensen na 9 uur toch al niet op straat waren).quote:Op maandag 15 februari 2021 11:36 schreef Abyss33 het volgende:
[..]
Ok, ja misschien is het beter.
Maar ik heb niet zo'n vertouwen in het kabinet.
Die dekken zich in.. Al cijfers omlaag gaan, komt het door de avondklok.
als het omhoog gaat komt het door de britse mutatie..
waardoor de stelling weer is, we moeten langer een avondklok want de cijfers gaan omhoog
en als het omlaag gaat. is de stelling we moeten langer een avondklok want de avondklok helpt
Oog blijft daarbij ook op de zorg, die mag ook niet omvallen. Als het ging om het zo snel mogelijk afschalen dan had je niks moeten doen en het virus de vrije loop geven, dat was het snelst geweest. Dat willen we niet, we willen ook een bed om in dood te kunnen gaan, daarom wil je de zorg ook overeind houden.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het zo snel mogelijk afschalen van de maatregelen is het enige dat in de buurt komt van perfectie. En dat kan weer alleen maar door risicogroepen in te enten, dus op zich is het niet zo ingewikkeld.
Ik denk sowieso niet dat het gaat gebeuren, het had me een 'eerlijker' aanpak geleken. Nu is het niet heel relevant meer, want de vaccinaties gaan de R ook drukken op een gegeven moment. Hoewel de besmettelijkheid niet voorkomen wordt kan ik me herinneren dat je korter besmettelijk bent uit wat berichten. Dat zou dus inhouden dat de berekening voor mensen die gevaccineerd zijn niet meer met 2,7 gemiddeld is, maar misschien wel met 1,5. Gemiddeld waren mensen tussen de 2e en 5e dag besmettelijk. Met vaccinatie misschien wel alleen de 2e en 3e dag bijvoorbeeld.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:41 schreef popje het volgende:
[..]
Als we het zo gaan doen, een voor een dingen afbouwen en dan drie weken wachten, zitten we nog met gesloten winkels in juni...
Welk effect je ook ziet, en welk effect je ook toe zou kennen aan een maatregel, gedrag blijft een enorme factor. Het gaat bijvoorbeeld vriezen en opeens zijn we massaal op het ijs. Misschien dan wel maar tot 21.00, maar toch.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:41 schreef chratnox het volgende:
[..]
En dat is exact wat ik wil voorkomen. Stel dat de R met 0,1 omlaag is gegaan na de invoering van de avondklok en andere maatregelen. Gegarandeerd dat het gebracht gaat worden dat de avondklok de R met 0,1 gedrukt heeft, terwijl het aannemelijker is dat het bezoekverbod meer bijgedragen heeft (omdat veel mensen na 9 uur toch al niet op straat waren).
Op dit moment worden hele sets maatregelen tegelijk genomen en kun je niet meer rekenen wat het effect van een enkele maatregel is. Dat zie je eigenlijk een beetje in elk land gebeuren, daarom zei het RIVM dat paar weken terug ook zo: "Het is lastig inschatten wat het effect van een avondklok is, want de avondklok was altijd onderdeel van een pakket"
Je hebt het woordje 'mogelijk' gemistquote:Op maandag 15 februari 2021 11:43 schreef zalkc het volgende:
[..]
Oog blijft daarbij ook op de zorg, die mag ook niet omvallen. Als het ging om het zo snel mogelijk afschalen dan had je niks moeten doen en het virus de vrije loop geven, dat was het snelst geweest. Dat willen we niet, we willen ook een bed om in dood te kunnen gaan, daarom wil je de zorg ook overeind houden.
Zie hier hoe het vaccinatiebeleid een weerspiegeling is van het gehele beleid. Je wil de zorg overeind houden en je wil zo snel als het enigszins kan van de maatregelen af. Niet het één of het ander.
Nou, we zitten nog gewoon in zeer ernstig. Niks te maken dus met beloftes niet nakomen.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Maar we zijn gewend inmiddels dat deze overheid zich niet houd aan eigengemaakte beloftes en plannen.
Ceteris paribus wel inderdaad. Dat dat nooit het geval zal zijn [vakanties, weersomstandigheden, vaccinaties die oplopen etc.] verstoort die analyse natuurlijk wel, mogelijk ook significant. Bovendien ben je vier weken verder per maatregel en dan ben je wel even bezig. En "een maatregel" kan je ook weer opknippen: natte en droge horeca, contactberoepen, evenementen tot X personen. Lijkt me nog niet zo simpel om dat zo af te pellen.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:23 schreef chratnox het volgende:
Ik hoop toch echt dat de effecten van maatregelen gemeten worden in %'en reductie, een maatregel is in elk geval effectiever als er geen verdere maatregelen zijn, en minder effectief als er meer maatregelen zijn gok ik zo.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:39 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar dat is wel waar het RIVM mee rekent. Elke maatregel heeft een bepaalde invloed op de R. Maatregelen combineren maakt het meer diffuus, maar zorgt er nog steeds voor dat er invloed is.
Sluiten basisscholen liet de R stijgen met 0,04 volgens hun berekening. Sluiten middelbare scholen met nog een keer 0,04 (bandbreedte 0,03 - 0,08)
Diezelfde berekening kun je ook andersom doen, hoewel die wel een stuk complexer is dan dat, want je hebt ook te maken met vervoersbewegingen e.d.
Stel dat je als voorbeeld een vervoersverbod hebt voor volwassenen maar middelbare scholen open zijn. Die kunnen vrij goed naast elkaar bestaan zonder veel overlap. Heb je een vervoersverbod voor volwassenen en daarnaast de basisscholen open zal er veel meer overlap zijn omdat veel kinderen naar school gebracht worden (en er dus veel uitzonderingen zijn).
Simpel gezegd kun je het alleen inschatten. Na het inschatten kun je het uitvoeren en kijken of je een stijging ziet of niet en eventueel bijsturen.
Het probleem is dat het een beetje raar ingestoken is. Er is volgens mij vanuit gegaan dat de vaccins ook besmettelijkheid voorkwamen, dat was die 'muur' rondom kwetsbaren waar ze het over hadden. Dat is niet hoe deze vaccins lijken te werken, dus die insteek is beperkt. Dan zou je eigenlijk wellicht zeggen:quote:Op maandag 15 februari 2021 11:43 schreef zalkc het volgende:
[..]
Oog blijft daarbij ook op de zorg, die mag ook niet omvallen. Als het ging om het zo snel mogelijk afschalen dan had je niks moeten doen en het virus de vrije loop geven, dat was het snelst geweest. Dat willen we niet, we willen ook een bed om in dood te kunnen gaan, daarom wil je de zorg ook overeind houden.
Zie hier hoe het vaccinatiebeleid een weerspiegeling is van het gehele beleid. Je wil de zorg overeind houden en je wil zo snel als het enigszins kan van de maatregelen af. Niet het één of het ander.
In totaal, maar toch niet per week.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:01 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ja, qua besmettingen sowieso nu al de 2e week en ik denk zelfs al meer dan 2 weken.
Maar kijkend naar de opnames, >27 per 1 miljoen per week is zeer ernstig dus er moeten dan minimaal 27 x 17 miljoen = 459 opnames zijn. Daar zitten we nog wel ver boven hoor. We zitten zelfs boven de 1000...
Tja, dit heeft dus niets met Covid te maken, maar alles met IC opname:quote:Op maandag 15 februari 2021 11:50 schreef Elan het volgende:
http://www.telegraaf.nl/n(...)r-na-opname-klachten
En hoeveel procent daarvan is 70+ en/of heeft onderliggend lijden, of hoeveel procent dat op een IC heeft gelegen heeft uberhaupt na die periode (ook zonder Covid) nog klachten? Stemmingmakerij weer van de Televaag
Volledig begrijpelijk. Een IC opname sloopt een mens en is echt niet goed voor je. Het is niet voor niets dat daar best zwaar aan getild wordt door artsen of dat wel of niet nog gedaan moet worden.quote:Lichamelijke klachten, zoals vermoeidheid, verminderde conditie en stijfheid in gewrichten worden het vaakst genoemd door de 2345 deelnemende ic-patiënten. Zij waren opgenomen tussen juni 2016 en juni 2019. Een deel van de voormalige ic-patiënten kampt ook met mentale klachten, zoals gevoelens van angst en depressie, maar ook met posttraumatische stressstoornissen.
Dan verwoord ik het wat andersquote:Op maandag 15 februari 2021 11:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je hebt het woordje 'mogelijk' gemistJe tweede argument pleit juist voor mijn punt.
Ehm..quote:Op maandag 15 februari 2021 11:50 schreef Elan het volgende:
http://www.telegraaf.nl/n(...)r-na-opname-klachten
En hoeveel procent daarvan is 70+ en/of heeft onderliggend lijden, of hoeveel procent dat op een IC heeft gelegen heeft uberhaupt na die periode (ook zonder Covid) nog klachten? Stemmingmakerij weer van de Televaag
GMTAquote:Op maandag 15 februari 2021 11:53 schreef Abyss33 het volgende:
[..]
Ehm..
lees even dit.
"de 2345 deelnemende ic-patiënten. Zij waren opgenomen tussen juni 2016 en juni 2019."
Volgens mij was er toen geen covid 19
Exact een IC opname is gewoon een aanslag op elk lijf, zelfs een sportieve gezonde dertiger komt daar als wrak vanaf als hij weken in coma heeft gelegen. Laat staan iemand met een oud en gebrekkig lichaam.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:52 schreef chratnox het volgende:
[..]
Tja, dit heeft dus niets met Covid te maken, maar alles met IC opname:
[..]
Volledig begrijpelijk. Een IC opname sloopt een mens en is echt niet goed voor je. Het is niet voor niets dat daar best zwaar aan getild wordt door artsen of dat wel of niet nog gedaan moet worden.
Is dat met Pfizer? Moderna? Pfizer heb ik ook gehoord van mn broertje. Die heeft een notenallergie en mag 'm niet nemen van zijn huisarts, maar collega's van 'm die Pfizer al wel hebben gaven hetzelfde aan bij de tweede. Ze omschreven het als 'algehele malaise, niet fit.'quote:Op maandag 15 februari 2021 11:53 schreef Elan het volgende:
M'n zus (geen pics) trouwens behoorlijk last van die tweede prik, in tegenstelling tot de eerste is ze nu grieperig en koortsig.
Schijnt wel vaker voor te komen (werd ook voor gewaarschuwd op de locatie) dus hou daar ff rekening mee als je een deze dagen moet.
Hahahahaquote:Op maandag 15 februari 2021 11:53 schreef Abyss33 het volgende:
[..]
Ehm..
lees even dit.
"de 2345 deelnemende ic-patiënten. Zij waren opgenomen tussen juni 2016 en juni 2019."
Volgens mij was er toen geen covid 19
Blaadjes aan de bomen, ja!quote:Op maandag 15 februari 2021 11:31 schreef Nia het volgende:
Het wordt lente vanaf zaterdag in het noorden met 14 graden! Weg met het virus!![]()
hoge noten? Ik dacht dat er alleen chips in zatenquote:Op maandag 15 februari 2021 11:55 schreef chratnox het volgende:
[..]
Is dat met Pfizer? Moderna? Pfizer heb ik ook gehoord van mn broertje. Die heeft een notenallergie en mag 'm niet nemen van zijn huisarts, maar collega's van 'm die Pfizer al wel hebben gaven hetzelfde aan bij de tweede. Ze omschreven het als 'algehele malaise, niet fit.'
Pfizerquote:Op maandag 15 februari 2021 11:55 schreef chratnox het volgende:
[..]
Is dat met Pfizer? Moderna? Pfizer heb ik ook gehoord van mn broertje. Die heeft een notenallergie en mag 'm niet nemen van zijn huisarts, maar collega's van 'm die Pfizer al wel hebben gaven hetzelfde aan bij de tweede. Ze omschreven het als 'algehele malaise, niet fit.'
Ja schandalig weer. die nieuwskoppen. Als je dat leest denk je ohjee.. 50% heeft nog last.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Hahahaha
Nog meer stemmingmakerij dus
Het staat namelijk in de corona dagblog![]()
Misschien hebben die bejaarden ook wel iets van het zal allemaal wel. Fuck Corona. Alles wordt voor hun bepaald, maar ik denk dat als ze zelf mochten kiezen dat voor de meesten zou gelden, ik zie het wel, als het mijn tijd is het mijn tijd. Laat mij maar gewoon de kleinkinderen zien en alles doen wat ik eerst deed. Dat zou ik tenminste zelf hebben als ik 85 was.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:28 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het valt mij altijd op dat een grote groep bejaarden welhaast fatalistisch is in hun doen en laten. Die doen gewoon net alsof er niks aan de hand is. Als je die vaccineert dan houden ze zich helemaal nergens meer aan en gooi je het personeel voor de, tandeloze, wolven, want het lijkt er steeds meer op dat je wel het virus kan oplopen na vaccinatie.
Het gaat wat vaccineren om (ruim) 1 week vertraging wat dat betreft, de groep die gevaccineerde moest worden is ook niet extreem groot, iets van 230.000. Het lijkt mij een gebalanceerde keuze. Maar ik begrijp ook wel dat er tegenargumenten zijn, en die zijn ook valide op zichzelf. Maar dat is het nadeel van welke strategie dan ook die je kiest, wat je ook doet, het zal nooit perfect zijn.
Het bezoek opschorten blijft een gevoelige, het zou wel beter te verdedigen zijn nu gezien het perspectief (wat er wel is maar waar niemand zijn handen aan wil branden).
hier het hoogste woord hebben maar geen idee waar je het over hebt.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Pfizer
Die van Moderna is maar 60% betrouwbaar, wat moet je daar nou mee joh
Hier in het zuiden wordt het 18!quote:Op maandag 15 februari 2021 11:31 schreef Nia het volgende:
Het wordt lente vanaf zaterdag in het noorden met 14 graden! Weg met het virus!![]()
Dat is dus het kwalijke, maar het is in de zomer ook wel specifiek over mensen met Corona geschreven die op de IC terecht kwamen, nu blijkt het gewoon überhaupt zo te zijn dat een grote groep last blijft houden.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:57 schreef Abyss33 het volgende:
[..]
Ja schandalig weer. die nieuwskoppen. Als je dat leest denk je ohjee.. 50% heeft nog last.
lees je het artikel blijkt het niet eens over covid patienten te gaan.
Maar niet iedereen leest het artikel dus het effect is weer bereikt.. met de grote nieuwskoppen
Beiden bieden 100% bescherming tegen ziekenhuis opnames?quote:Op maandag 15 februari 2021 11:59 schreef koemleit het volgende:
[..]
hier het hoogste woord hebben maar geen idee waar je het over hebt.
Moderna is over de 90% betrouwbaar.
astrazeneca en Johnson zijn minder betrouwbaar idd.
Maar biede wel 100% tegen zieknhuisopnames, dus om nou te zeggen "wat moet je daar nou mee" is ook onzin.
Als ze thuis wonen vind ik het geen probleem meer in elk geval, maar als je te maken hebt met anderen dan ben je daar gewoon ook verantwoordelijk voor. Als het verpleeghuis niet wil dat je in je blote reet door de gang loopt heb je je daar ook aan te houden in elk geval.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:58 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Misschien hebben die bejaarden ook wel iets van het zal allemaal wel. Fuck Corona. Alles wordt voor hun bepaald, maar ik denk dat als ze zelf mochten kiezen dat voor de meesten zou gelden, ik zie het wel, als het mijn tijd is het mijn tijd. Laat mij maar gewoon de kleinkinderen zien en alles doen wat ik eerst deed. Dat zou ik tenminste zelf hebben als ik 85 was.
Je kunt die oudjes wel overal de schuld van geven, maar zij worden ook maar gedwongen.
Een dag op de IC is ongeveer een week bijkomen wordt vaker gezegd. Als je naar Covid kijkt zie je dat best een flink aantal mensen 20 tot 25 dagen op de IC hebben gelegen, sommigen zelfs langer. Dat houdt in dat ze al een half jaar aan herstel nodig hebben om weer op hun oude niveau te komen.quote:Op maandag 15 februari 2021 12:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is dus het kwalijke, maar het is in de zomer ook wel specifiek over mensen met Corona geschreven die op de IC terecht kwamen, nu blijkt het gewoon überhaupt zo te zijn dat een grote groep last blijft houden.
Het wordt vast weer een druk weekend voor de BOA's. Overvolle parken en stranden met mensen die te dicht op elkaar wandelen. Je kunt het ze niet kwalijk nemen. Iedereen trekt de schoenen aan en wil de lente opsnuiven.quote:
Maar scheelt toch wel behoorlijk, mensen die gisteren die andere prik kregen op tv leken ook teleurgesteld dat ze die kregen.Benieuwd of Hugo dat straks meeneemt in zijn berekeningen als het gaat om de dekkingspercentages.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:59 schreef koemleit het volgende:
[..]
hier het hoogste woord hebben maar geen idee waar je het over hebt.
Moderna is over de 90% betrouwbaar.
astrazeneca en Johnson zijn minder betrouwbaar idd.
Maar biede wel 100% tegen zieknhuisopnames, dus om nou te zeggen "wat moet je daar nou mee" is ook onzin.
En mijn punt is dat zodra de bezetting in het ziekenhuis omlaag gaat door alle vaccins is dat ook geen probleem meer.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:52 schreef zalkc het volgende:
[..]
Dan verwoord ik het wat anders
Het is zeer waarschijnlijk problematisch om te kunnen afschalen met een personele bezetting in de zorg die te laag is en dit veroorzaakt word door (vermeende) besmettingen onder het uitvoerend personeel.
Volgens mij zijn de besmettingen niet boven de 43.750, daar zitten we lang niet aan.quote:Op maandag 15 februari 2021 11:46 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nou, we zitten nog gewoon in zeer ernstig. Niks te maken dus met beloftes niet nakomen.
quote:Op maandag 15 februari 2021 10:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
We zitten gewoon al een tijdje in die risicogroep (ernstig) volgens de crirteria die zij stellen.
Tuurlijk, als je kunt kiezen zou ik ook gaan voor pfizer/moderna.quote:Op maandag 15 februari 2021 12:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar scheelt toch wel behoorlijk, mensen die gisteren die andere prik kregen op tv leken ook teleurgesteld dat ze die kregen.Benieuwd of Hugo dat straks meeneemt in zijn berekeningen als het gaat om de dekkingspercentages.
Precies en het gros heeft al overgewicht en is op leeftijd dus dat maakt het herstel er ook niet eenvoudiger op.quote:Op maandag 15 februari 2021 12:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Een dag op de IC is ongeveer een week bijkomen wordt vaker gezegd. Als je naar Covid kijkt zie je dat best een flink aantal mensen 20 tot 25 dagen op de IC hebben gelegen, sommigen zelfs langer. Dat houdt in dat ze al een half jaar aan herstel nodig hebben om weer op hun oude niveau te komen.
Als de gezondheid van die persoon voor die IC opname ook al niet te best was kun je er donder op tegen zeggen dat de hersteltijd nog veel langer wordt. Ik heb de IC opname van mijn schoonvader meegemaakt, die heeft ~3 weken in coma gelegen. Dat hij daarna nog kon lopen vond ik al heel wat.
Omdat niemand die die vaccins heeft gekregen in het ziekenhuis is beland. Je kan wel besmet raken, maar een besmetting ontwikkeld zich niet tot een ernstige covid.quote:Op maandag 15 februari 2021 12:02 schreef Abyss33 het volgende:
[..]
Beiden bieden 100% bescherming tegen ziekenhuis opnames?
leg eens uit.
We kunnen ook allebei gelijk hebbenquote:Op maandag 15 februari 2021 12:03 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En mijn punt is dat zodra de bezetting in het ziekenhuis omlaag gaat door alle vaccins is dat ook geen probleem meer.
En dan moet de schaatspiek icm de Britse variant des doods nog komenquote:Op maandag 15 februari 2021 12:03 schreef Nia het volgende:
[..]
Het wordt vast weer een druk weekend voor de BOA's. Overvolle parken en stranden met mensen die te dicht op elkaar wandelen. Je kunt het ze niet kwalijk nemen. Iedereen trekt de schoenen aan en wil de lente opsnuiven.
Ben wel benieuwd of ze straks richting het najaar alsnog bijv eentje van Pfizer krijgen als beschikbaarheid geen issue meer zou zijn tegen die tijdquote:Op maandag 15 februari 2021 12:05 schreef koemleit het volgende:
[..]
Tuurlijk, als je kunt kiezen zou ik ook gaan voor pfizer/moderna.
Maar de astrazeneca/johnsson vaccins werken goed genoeg om deze in te dammen.
Zit nog steeds te wachten op de kerstpiek godverdomme.quote:Op maandag 15 februari 2021 12:07 schreef Caland het volgende:
[..]
En dan moet de schaatspiek icm de Britse variant des doods nog komen
Een giftige cocktail
Marion Koopmans was gisteravond bij Op1 nog overtuigd. RIVM's schatting is de waarheid. Daar is vooralsnog geen speld tussen te krijgen.quote:Op maandag 15 februari 2021 12:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Een giftige cocktail
Dan moeten we daar naar vanuit gaan toch?quote:Op maandag 15 februari 2021 12:10 schreef Nia het volgende:
[..]
Marion Koopmans was gisteravond bij Op1 nog overtuigd. RIVM's schatting is de waarheid. Daar is vooralsnog geen speld tussen te krijgen.
Mijn moeder heeft 2 weken op de IC gelegen door een lullig griepje maar toen is haar geen enkele revalidatie aangeboden waarop ze alsnog anderhalf jaar later in een traject kwam omdat ze letterlijk steeds omviel.quote:Op maandag 15 februari 2021 12:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Een dag op de IC is ongeveer een week bijkomen wordt vaker gezegd. Als je naar Covid kijkt zie je dat best een flink aantal mensen 20 tot 25 dagen op de IC hebben gelegen, sommigen zelfs langer. Dat houdt in dat ze al een half jaar aan herstel nodig hebben om weer op hun oude niveau te komen.
Als de gezondheid van die persoon voor die IC opname ook al niet te best was kun je er donder op tegen zeggen dat de hersteltijd nog veel langer wordt. Ik heb de IC opname van mijn schoonvader meegemaakt, die heeft ~3 weken in coma gelegen. Dat hij daarna nog kon lopen vond ik al heel wat.
Ik zou hem niet willen opdrinken... Straks nog in combinatie met de te-vroege-lente-piek!quote:Op maandag 15 februari 2021 12:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Een giftige cocktail
Tering, PostNL heeft wel een hele grote achterstand dan.quote:Op maandag 15 februari 2021 12:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Zit nog steeds te wachten op de kerstpiek godverdomme.
Ik ben daar ook benieuwd naar. Maanden geleden deelde ik een kritisch artikel: Opinie: Juich nog niet over coronablaastest. Toen ik las dat de blaastest in de teststraten werd gebruikt, nam ik aan dat de belangrijkste obstakels waren overwonnen. Hier heb ik niks meer gelezen.quote:Op maandag 15 februari 2021 09:52 schreef _serial_ het volgende:
Heeft iemand toevallig al wat meer informatie gezien over het (tijdelijk) stoppen blaastest?
[ twitter ]
Er wordt daar gesteld dat de overheid het probleem onder de deurmat wil vegen van de GGD, dat ze daar de test niet goed zouden afnemen.
Ik vind het overigens wel een heel typisch verhaal want de blaastesten hebben al maanden meegedraaid bij teststraten waarna een reguliere PCR test ter verificatie werd gedaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |