abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:12:18 #203
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_197822868
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:02 schreef Vasilevski het volgende:
Oh ja, over RedTeam gesproken, Bertje Slagter legt uit waarom we zo weinig van hem horen:

[ twitter ]

Jawel, Rutte en De Jonge zeggen dat ze aan het indammen zijn terwijl dat niet zo is, alleen maar om Bertje te stangen. Dat is waar deze hele coronacrisis om draait. Maar als het kabinet zich bekeert tot ZeroCovid, dan is Bertje eventueel weer bereid om met zijn hand over het hard te strijken en weer zijn onmisbare bijdrage aan het debat te leveren. :D
[..]

Nou ja natuurlijk, iedereen die een consequent beleid met simpele, rechtlijnige oplossingen voorstelt, is aangenaam om naar te luisteren. Of wat diegene wil enigszins realistisch is, is een tweede.

Natuurlijk is elke consequente lijn preferabel boven aanmodderen. Zelfde geldt net zo goed voor degenen die zeggen: "Gooi de maatschappij open en probeer de kwetsbaren zoveel mogelijk af te zonderen als zij dat zelf willen." Alleen loop je dan zo snel tegen uitvoerbaarheid op dat je vanzelf gaat schipperen en dan kom je alsnog dichter bij Mark/Hugo.

Ik erger me aan het idee dat we in lockdown en avondklok zitten als onderdeel van 'mitigatie, het virus z'n gang laten gaan, een beetje lafjes sturen op zorgcapaciteit niet door het plafond te laten knallen'. En daar zijn de mensen van het RedTeam wel heel erg onderdeel van.

Ik ben erg groot voorstander van het idee van een Red Team, van een alternatieve groep experts die advocaat van de duivel spelen, die het minder optimistische scenario uitwerken en alternatieven aandragen. Maar dat doen deze mensen nu juist niet, ze plakken gewoon een ander labeltje op wat in feite al het kabinetsbeleid is. En zitten nu zelf net zo goed in de tunnelvisie die je met een 'Red Team' zou moeten bestrijden.
[..]

Meer een beetje mijn eigen perceptie dat de nadruk leggen op economie en vrijheid 'rechts' zou zijn, maar in de praktijk kom je gelukkig toch veel tegenvoorbeelden tegen. Maar is idd eigenlijk een irrelevante opmerking terzijde.
Als Duitsland voor ZeroCovid gaat, volgt NL wel snel.
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_197822870
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:10 schreef DireStraits7 het volgende:
Ben trouwens benieuwd wat men er hiervan zou vinden als blijkt dat de avondklok toch een flinke impact blijkt te hebben op de R en die zo hard op de Britse variant duwt dat we toch onder de 1 blijven zitten. O-)
Als dat op die manier gepresenteerd zou worden klinkt het als het verantwoorden van een slecht idee, waar ik helemaal niets van geloof.

Ze hebben de avondklok niet alleen ingevoerd, ook het maximaal 1 persoon thuis ontvangen e.d., dus ze kunnen sowieso niet zeggen wat waardoor komt.
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:12:26 #205
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197822871
quote:
Ben trouwens benieuwd wat men er hiervan zou vinden als blijkt dat de avondklok toch een flinke impact blijkt te hebben op de R en die zo hard op de Britse variant duwt dat we toch onder de 1 blijven zitten. O-)
Hoe ga je dat meten?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_197822874
quote:
Oh ja, over RedTeam gesproken, Bertje Slagter legt uit waarom we zo weinig van hem horen:

[ twitter ]

Jawel, Rutte en De Jonge zeggen dat ze aan het indammen zijn terwijl dat niet zo is, alleen maar om Bertje te stangen. Dat is waar deze hele coronacrisis om draait. Maar als het kabinet zich bekeert tot ZeroCovid, dan is Bertje eventueel weer bereid om met zijn hand over het hard te strijken en weer zijn onmisbare bijdrage aan het debat te leveren. :D
[..]

Nou ja natuurlijk, iedereen die een consequent beleid met simpele, rechtlijnige oplossingen voorstelt, is aangenaam om naar te luisteren. Of wat diegene wil enigszins realistisch is, is een tweede.

Natuurlijk is elke consequente lijn preferabel boven aanmodderen. Zelfde geldt net zo goed voor degenen die zeggen: "Gooi de maatschappij open en probeer de kwetsbaren zoveel mogelijk af te zonderen als zij dat zelf willen." Alleen loop je dan zo snel tegen uitvoerbaarheid op dat je vanzelf gaat schipperen en dan kom je alsnog dichter bij Mark/Hugo.

Ik erger me aan het idee dat we in lockdown en avondklok zitten als onderdeel van 'mitigatie, het virus z'n gang laten gaan, een beetje lafjes sturen op zorgcapaciteit niet door het plafond te laten knallen'. En daar zijn de mensen van het RedTeam wel heel erg onderdeel van.

Ik ben erg groot voorstander van het idee van een Red Team, van een alternatieve groep experts die advocaat van de duivel spelen, die het minder optimistische scenario uitwerken en alternatieven aandragen. Maar dat doen deze mensen nu juist niet, ze plakken gewoon een ander labeltje op wat in feite al het kabinetsbeleid is. En zitten nu zelf net zo goed in de tunnelvisie die je met een 'Red Team' zou moeten bestrijden.
[..]

Perfect verwoord! Het is overduidelijk dat die Slagter gewoon woordspelletjes speelt en dan zichzelf als slachtoffer neerzet. Beetje hyperbool erbij (doet het altijd goed op twitter) en hij heeft weer goede sier gemaakt.

Als ik kan kiezen tussen politici die bijna niets zeker weten en constant opzichtig door de werkelijkheid in het gezicht geslagen worden of een groepje ongekozen zelfbenoemde experts die zegt alles zeker te weten is de keuze voor mij niet moeilijk.

Het woordje 'duidelijkheid' neemt ook steeds engere vormen aan. Het is een gevaarlijke stap om zo te denken. Want behoefte aan duidelijkheid maakt ideeën die een schuldige aanwijzen enorm aantrekkelijk. Te veel mensen houden op dat niveau op met denken. 'Het is de schuld van De Jonge, hij moet weg!' is daar nog een vrij milde vorm van. Maar het is van daar een hele korte stap naar 'de regering laat met opzet de oplossing links liggen en is daardoor schuldig aan moord'. Of 'gooi alles maar drie maanden dicht zonder enige voorwaarden dan is het tenminste duidelijk'.

En ach, als de besmettingen beneden de 1000 zijn kunnen nog even doorzetten toch?
pi_197822876
quote:
5s.gif Op donderdag 4 februari 2021 21:57 schreef Tijn het volgende:

[..]

Hoe ziet de opgetelde curve er dan uit?
Zo ongeveer

* Geen garanties :)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:12:56 #208
14505 OProg
A Life in Music
pi_197822877
quote:
Ik heb de indruk dat voor veel mensen met name het gebrek aan onderbouwing het probleem is hier. Niet zo zeer de avondklok zelf, maar meer dat een OMT dan zegt het ook niet echt te weken 'maar het geeft de urgentie aan'.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_197822890
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Het RedTeam staat het hammer-and-dance model voor, waar korte perioden van zeer strenge maatregelen en perioden van losheid elkaar afwisselen. Het probleem van Ruttes beleid is dat hij dezelfde lage cijfers wil zien als in de dancefase maar daarvoor halve maatregelen neemt, zo blijven we tot het einde der tijden in semilockdown.
Dat wordt vaak gezegd maar over het algemeen lijkt het er op dat wij als Nederland redelijk in de pas lopen met andere landen in Europa. Dus Ruttes beleid met halfbakken maatregelen lijkt daar weinig aan bij te dragen. Dat Hammer and Dance concept is een aardig concept op papier, maar werkt in de praktijk toch een stuk anders.
pi_197822891
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:10 schreef galantis het volgende:

[..]

Waar komt die wortel vandaan en waarom gebruik je niet Rx=Nx/Nx-5 waarbij 5 dan aangenomen als de gemiddelde tijd tussen besmet worden en besmetten?
Omdat, als je vijf dagen terug gaat rekenen, je te maken krijgt met andere problemen, zoals dat er op een maandag veel minder gerapporteerd wordt dan een donderdag (of in het geval van vijf dagen: op een zaterdag).

Over een langere periode speelt dat rapportageprobleem minder erg, maar ook dan heb je te maken met dat er bv. in het weekend minder getest wordt. Je ziet dan ook vrijwel altijd op maandag een piek met DOO-meldingen (men claimt dat maandag de eerste ziektedag was). De wortel is om te compenseren voor het feit dat je zeven dagen terugkijkt (wat dus een te lange periode is).
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_197822906
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Het RedTeam staat het hammer-and-dance model voor, waar korte perioden van zeer strenge maatregelen en perioden van losheid elkaar afwisselen. Het probleem van Ruttes beleid is dat hij dezelfde lage cijfers wil zien als in de dancefase maar daarvoor halve maatregelen neemt, zo blijven we tot het einde der tijden in semilockdown.

Nee, het probleem is dat het model niet kan werken omdat een 'korte periode' niet bestaat. Als je eenmaal op het niveau zit van 'zeer streng' en het gaat niet zo hard als je zou willen is er geen weg meer terug.
pi_197822908
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:09 schreef Yankee het volgende:

[..]

Niet kunnen snap ik, maar niet willen? Waarom niet, als onze dochter al oud genoeg zou zijn zou ik het direct doen
Niet willen is misschien verkeerd uitgedrukt, niet boeit is misschien beter.
zie email 27 oktober
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:15:33 #213
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197822917
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:12 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Zo ongeveer

[ afbeelding ]

* Geen garanties :)
Heftig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:15:39 #214
14505 OProg
A Life in Music
pi_197822918
quote:

[ twitter ]

Als je dit soort dingen echt serieus gaat twitteren ben je echt compleet van de pot gerukt in zijn positie.

Een IT'er met een niet afgemaakte opleiding, geen enkele medische achtergrond. Studie wiskunde verprutst maar vervolgens zelf gaan denken dat hij de grootste expert complexe vraagstukken van Nederland is.

Echt, log jezelf dan uit.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
pi_197822943
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 21:52 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat valt wel mee toch? De groei daar is (procentueel gezien) stukken minder hard gegaan dan de modellen hier tot nu toe noemen.
Omdat ze de R daar ook een heel stuk lager kunnen houden...

Zij zitten op 0,78 totaal, b117 1,07
Wij zitten net onder de 1 en b117 op 1,27

Daarom stijgt het aandeel b117 daar dus niet zo snel als hier.

Het bevestigt dus vooral dat de modellen die aangehouden worden er niet ver naast zitten.

Vergeet niet dat exponentiele groei in de beginfase langzaam lijkt te gaan. De aantallen zijn nog klein, en het effect nog niet goed zichtbaar. Er is ook niet opeens een omslagpunt waarin een daling ineens een stijging wordt. Maar let maar op, die stijging komt.

Hier trouwens het meest recente rapport van het ‘Britse RIVM’.

https://assets.publishing(...)iefing_5_England.pdf

Misschien kan iemand de afbeeldingen van pagina 10 en 11 hier plaatsen? Ik weet niet hoe dat moet 😬
Het zijn de grafieken uit onder andere Londen waarop je ziet dat ondanks dat het totale aantal besmettingen daalt, het aandeel van b117 tov het totaal nog steeds stijgt. Laatst werd er gezegd dat de mutant terrein verliest maar dat is alleen in absolute aantallen, niet als percentage van het geheel.
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:16:55 #216
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197822952
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:13 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Dat wordt vaak gezegd maar over het algemeen lijkt het er op dat wij als Nederland redelijk in de pas lopen met andere landen in Europa. Dus Ruttes beleid met halfbakken maatregelen lijkt daar weinig aan bij te dragen. Dat Hammer and Dance concept is een aardig concept op papier, maar werkt in de praktijk toch een stuk anders.
Klopt, elders doet men ook maar wat en attendant le vaccin.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_197822964
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 21:54 schreef _serial_ het volgende:
Als de R waardes uit Denemarken kloppen krijg je beetje dit effect met de cijfers in NL

[ afbeelding ]

* Geen garanties op dit model natuurlijk.
Dit zijn de R waarden uit Denemarken ja. Daar kunnen we hier alleen van dromen 😉
pi_197822979
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:16 schreef Jazeg het volgende:

[..]

Maar let maar op, die stijging komt.
Durf je er geld op te zetten?
pi_197823005
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:16 schreef Jazeg het volgende:

[..]

Het zijn de grafieken uit onder andere Londen waarop je ziet dat ondanks dat het totale aantal besmettingen daalt, het aandeel van b117 tov het totaal nog steeds stijgt. Laatst werd er gezegd dat de mutant terrein verliest maar dat is alleen in absolute aantallen, niet als percentage van het geheel.
Maar waarom daalt het aantal absolute getallen dan nog steeds?
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:19:05 #220
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197823011
quote:
15s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:15 schreef OProg het volgende:

[..]

Als je dit soort dingen echt serieus gaat twitteren ben je echt compleet van de pot gerukt in zijn positie.

Een IT'er met een niet afgemaakte opleiding, geen enkele medische achtergrond. Studie wiskunde verprutst maar vervolgens zelf gaan denken dat hij de grootste expert complexe vraagstukken van Nederland is.

Echt, log jezelf dan uit.
Ik heb Bertje eigenlijk nog nooit op een interessante kijk vanuit de complexiteitstheorie kunnen betrappen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_197823036
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:13 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Omdat, als je vijf dagen terug gaat rekenen, je te maken krijgt met andere problemen, zoals dat er op een maandag veel minder gerapporteerd wordt dan een donderdag (of in het geval van vijf dagen: op een zaterdag).

Over een langere periode speelt dat rapportageprobleem minder erg, maar ook dan heb je te maken met dat er bv. in het weekend minder getest wordt. Je ziet dan ook vrijwel altijd op maandag een piek met DOO-meldingen (men claimt dat maandag de eerste ziektedag was). De wortel is om te compenseren voor het feit dat je zeven dagen terugkijkt (wat dus een te lange periode is).
Duidelijk. Maar dan zou ik verwachten: Rx = (Nx/Nx-7)5/7. Maargoed, ik denk dat jij dan gemakshalve uitgaat van 3.5 dagen ipv 5 als tijdsconstante.
I'll give you something to do
pi_197823049
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:16 schreef Jazeg het volgende:
Misschien kan iemand de afbeeldingen van pagina 10 en 11 hier plaatsen? Ik weet niet hoe dat moet 😬
Een soortgelijk verhaal poste ik gisteren ook al, maar mooi dat het hier ook in grafieken staat. :D

De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_197823053
quote:
Als dat zo is dan moet je gaan wegen. En dan moet je naar het totaalpakket kijken. Laten we even aannemen dat de avondklok bewezen effectief is en de R onder de 1 brengt.
Dan is de vraag hoe veel zo dat je kunt inschatten hoe lang je het moet volhouden. En kijken of er alternatieve opties zijn die hetzelfde resultaat geven.

Vervolgens is het een kwestie van afwegen. Wat voor mij daarin een groot verschil maakt is waar we over praten qua duur, praten we over weken of maanden?

Daarnaast blijf ik van mening dat er meer ruimte moet komen voor laag-risico activiteiten zoals sportgroepjes in het park of met een paar vrienden buiten afspreken. Dat zou het, ook met avondklok, wat dragelijker maken.
zie email 27 oktober
pi_197823075
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:17 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Durf je er geld op te zetten?
Ja hoor.
pi_197823081
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:18 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Maar waarom daalt het aantal absolute getallen dan nog steeds?
Omdat de R onder de 1 zit.
pi_197823101
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:21 schreef Jazeg het volgende:

[..]

Ja hoor.
Zou ik niet doen als ik jou was :D

Die stijging gaat er echt niet komen zoal voorgesteld in die modellen. Stagnatie van de daling en dan een soort plateau dat wordt bereikt is veel waarschijnlijker.
pi_197823102
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:16 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Klopt, elders doet men ook maar wat en attendant le vaccin.
Het punt is dat het hele zero-covid concept en de consequenties daarvan nergens heeft gewerkt in Europa.
Landen met strenge lockdowns zoals Kroatië en Spanje hadden binnen de kortste keren weer te maken met een nieuwe golf. Dus waarom militairistisch je samenleving afsluiten als de golf die daarna komt toch onafwendbaar is.
Ik snap niet dat het het Red Team daar zo krampachtig aan vast blijven houden. Daarnaast: de huidige lockdown is ontzettend streng, dus zij zouden juist harstikke blij mee moeten zijn dat het kabinet dat voor elkaar heeft gekregen in zo'n kritische samenleving.
pi_197823124
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:21 schreef Jazeg het volgende:

[..]

Omdat de R onder de 1 zit.
Dat zou niet kunnen als de R van de Britse variant 1,27 is.
pi_197823129
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:22 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Die stijging gaat er echt niet komen zoal voorgesteld in die modellen. Stagnatie van de daling en dan een soort plateau dat wordt bereikt is veel waarschijnlijker.
Waar baseer je dat op?
zie email 27 oktober
pi_197823162
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:23 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

In het VK is dat niet zo, dat is hier in NL. De R is geen constante he.
pi_197823180
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op?
Zo is het tot nu toe elke keer gegaan na verzwaringen van maatregelen na de zomer. De eerste lockdown was echt anders.

Het is ook een gok van mij maar van alles wat ik nu gezien heb wordt de Britse variant flink overschat ten opzichte van de Chinese en zullen we ook nooit dalen naar nul voordat er verdere versoepelingen komen.
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:25:21 #232
14505 OProg
A Life in Music
pi_197823182
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Ik heb Bertje eigenlijk nog nooit op een interessante kijk vanuit de complexiteitstheorie kunnen betrappen.
Die tweede tweet.

quote:
Ik kijk naar corona vanuit het perspectief van complexe systemen. Zoals de dynamiek van virusverspreiding, de interacties tussen groepen mensen en de (wereld)economie.
Geen enkele wetenschappelijke achtergrond, bewezen daden, noem maar op.

Nee, in de IT gerold, een LinkedIn waar niet kloppende zaken in stonden - hij wist ook niet hoe het daar kwam - en jezelf dan nu presenteren als het grote orakel dat als enige alle zaken mee kan nemen.

Echt, donder dan gewoon een eind weg. En het meest schadelijke, waarschijnlijk omdat hij zo vlot over komt, is dat zo'n figuur dan nog een podium krijgt bij Op1 en dergelijke.

Ongeacht wat je van een Jacco Wallinga kan vinden. Dat is een prof. dr. in de modellering van infectieziekten. En dan mag je kiezen op wie je moet vertrouwen, hem, of Bertje fucking Slagter.

Dit is een beetje alsof een niet scorende spits uit de keukenkampioendivisie uit komt leggen hoe Ronaldo het beter zou moeten doen.
pi_197823184
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:19 schreef galantis het volgende:

[..]

Duidelijk. Maar dan zou ik verwachten: Rx = (Nx/Nx-7)5/7. Maargoed, ik denk dat jij dan gemakshalve uitgaat van 3.5 dagen ipv 5 als tijdsconstante.
Dan krijg je een overschatting van het effect (zowel boven als onder de 1). Ik weet niet meer precies wat de berekening was, maar de wortel van 7 is 2,7. Dat zit behoorlijk dicht bij de 2,9 waar je het net over had.

Uiteindelijk blijkt de formule behoorlijk accuraat als je kijkt naar wat het RIVM rapporteert, en daar ging het mij om. :)
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:25:27 #234
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197823186
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:22 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Het punt is dat het hele zero-covid concept en de consequenties daarvan nergens heeft gewerkt in Europa.
Landen met strenge lockdowns zoals Kroatië en Spanje hadden binnen de kortste keren weer te maken met een nieuwe golf. Dus waarom militairistisch je samenleving afsluiten als de golf die daarna komt toch onafwendbaar is.
Ik snap niet dat het het Red Team daar zo krampachtig aan vast blijven houden. Daarnaast: de huidige lockdown is ontzettend streng, dus zij zouden juist harstikke blij mee moeten zijn dat het kabinet dat voor elkaar heeft gekregen in zo'n kritische samenleving.
Nogmaals, ik ben zeker ook geen fan van de RedTeam-visie, ik vind alleen dat Rutte en De Jonge -(en inderdaad andere Europese leiders net zo goed) zwalken in wat ze beogen en welke maatregelen ze daarvoor invoeren.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_197823205
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:24 schreef Jazeg het volgende:

[..]

In het VK is dat niet zo, dat is hier in NL. De R is geen constante he.
Dat snap ik, ik trek gewoon die 1,27 in twijfel.
pi_197823213
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:25 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Nogmaals, ik ben zeker ook geen fan van de RedTeam-visie, ik vind alleen dat Rutte en De Jonge -(en inderdaad andere Europese leiders net zo goed) zwalken in wat ze beogen en welke maatregelen ze daarvoor invoeren.
Wat is zwalken?
pi_197823220
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:20 schreef trein2000 het volgende:
Daarnaast blijf ik van mening dat er meer ruimte moet komen voor laag-risico activiteiten zoals sportgroepjes in het park of met een paar vrienden buiten afspreken. Dat zou het, ook met avondklok, wat dragelijker maken.
Tja, als ze dat toch eens zouden aandurven bij het kabinet. ;)
pi_197823221
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:25 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Zo is het tot nu toe elke keer gegaan na verzwaringen van maatregelen na de zomer. De eerste lockdown was echt anders.

Het is ook een gok van mij maar van alles wat ik nu gezien heb wordt de Britse variant flink overschat ten opzichte van de Chinese en zullen we ook nooit dalen naar nul voordat er verdere versoepelingen komen.
Nergens op dus. Duidelijk.
zie email 27 oktober
pi_197823227
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:16 schreef Jazeg het volgende:

[..]

Omdat ze de R daar ook een heel stuk lager kunnen houden...

Zij zitten op 0,78 totaal, b117 1,07
Wij zitten net onder de 1 en b117 op 1,27

Daarom stijgt het aandeel b117 daar dus niet zo snel als hier.

Het bevestigt dus vooral dat de modellen die aangehouden worden er niet ver naast zitten.

Vergeet niet dat exponentiele groei in de beginfase langzaam lijkt te gaan. De aantallen zijn nog klein, en het effect nog niet goed zichtbaar. Er is ook niet opeens een omslagpunt waarin een daling ineens een stijging wordt. Maar let maar op, die stijging komt.

Hier trouwens het meest recente rapport van het ‘Britse RIVM’.

https://assets.publishing(...)iefing_5_England.pdf

Het verschil hierin is wel dat hun R van 1,07 gebaseerd is op 70% sequencen, en onze R van 1,27 gebaseerd op een model wat gebaseerd is op analyse van besmettingen in het VK. Het lijkt mij dat dit juist zou moeten zeggen dat de R van de B117 variant minder hoog ligt dan hier gedacht wordt.

Denemarken wordt regelmatig van gezegd dat het redelijk vergelijkbaar is met Nederland, het zou onlogisch zijn als vergelijkbare maatregelen hier een R van 0,95 opleveren en daar 0,78, en dan vooral de R van de B117 variant. Denemarken lijkt ook pas een verzwaring in gegaan te zijn toen die variant al gevonden was, net als hier.
pi_197823237
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:22 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Na dat plateau komt er een stijging. Behalve als:

-De avondklok de R significant omlaag brengt en de scholenopening niet weer terug erboven
-We zo snel vaccineren dat we het voor kunnen blijven

Beide lijken me sterk.

Ik moet wel zeggen dat ik het gebrek aan vertrouwen in wetenschap en harde data wel verbazingwekkend vind. Onder virologen en epidemiologen is er best wel consensus over dit verhaal. Ik verzin het heus niet zelf, ik lees gewoon graag 😉
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:28:43 #241
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_197823256
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 15:57 schreef Tarado het volgende:

[..]

want dat gaat uitmaken?
Niet helemaal natuurlijk.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_197823263
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:12 schreef jcdragon het volgende:

[..]

Als Duitsland voor ZeroCovid gaat, volgt NL wel snel.
Denk dat dat er voorlopig niet meer in zit: COR / Duitsland: maatschappij verdraagt geen strenge lockdowns meer

Je ziet juist dat men wereldwijd probeert terug te krabbelen en een uitweg probeert te vinden die de maatschappelijke onrust recht doet zonder meteen weer enorme dodentallen te veroorzaken.

Ja met een beetje geluk is er toch een soort van seizoenseffect die het aantal besmettingen laag genoeg houdt dat het behapbaar is voor BCO. En dat dan landen als Duitsland weer kunnen zeggen: "Wij doen aan indammen, niet aan mitigatie. Zero Covid is ons ideaal zelfs als we niet letterlijk nul besmettingen halen." Maar het lijkt me toch vooral semantisch. Als Duitsland dat meende, dan waren ze wel op 16 oktober in lockdown gegaan in plaats van 16 december.

Uiteindelijk leiden alle wegen toch naar een combinatie van prikken (vaccins) en blazen (snelle blaastesten).

quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:25 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Ik denk dat iedereen het er op zich wel over eens is dat dat erg frustrerend is inderdaad. Los van wiens schuld het is en of er wat aan te doen valt.
pi_197823264
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:27 schreef Jazeg het volgende:

[..]

Ik moet wel zeggen dat ik het gebrek aan vertrouwen in wetenschap en harde data wel verbazingwekkend vind. Onder virologen en epidemiologen is er best wel consensus over dit verhaal. Ik verzin het heus niet zelf, ik lees gewoon graag 😉
Helemaal niet, het omgekeerde juist. De wetenschappers geven zelf aan dat er helemaal geen harde data is. Of datgene dat er is niet genoeg is om harde conclusies aan te verbinden.
pi_197823278
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:23 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat hangt af van de proportie. Die 1,27 is een getal van 2 weken terug, hè. Misschien zit die inmiddels (door de aanscherpingen?) rond de 1,1. En dan is het opeens een ander verhaal. Want een Britse R van 1,1 betekent een 'wilde' R van pak 'm beet 0,8 (aanname: Britse is 35% besmettelijker). Als de proportie nu 50:50 is, krijg je een overall R van 0,95. Dan daalt het nog.
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:30:52 #245
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197823308
quote:
15s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:25 schreef OProg het volgende:
Dit is een beetje alsof een niet scorende spits uit de keukenkampioendivisie uit komt leggen hoe Ronaldo het beter zou moeten doen.
Ik vind de voetbalanalyses van Pieter Zwart anders best te pruimen. Desalniettemin, Bertje lult altijd maar wat, maar op zich is een argumentum ad hominem natuurlijk ook niet bepaald sterk. Bertjes analyses zijn zwak omdat ze slecht onderbouwd zijn, niet omdat hij niet is afgestudeerd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_197823333
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:29 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat hangt af van de proportie. Die 1,27 is een getal van 2 weken terug, hè. Misschien zit die inmiddels (door de aanscherpingen?) rond de 1,1. En dan is het opeens een ander verhaal. Want een Britse R van 1,1 betekent een 'wilde' R van pak 'm beet 0,8 (aanname: Britse is 35% besmettelijker). Als de proportie nu 50:50 is, krijg je een overall R van 0,95. Dan daalt het nog.
Misschien zit die Britse wel rond de 0,9 en de Chinese rond 0,85 :)
pi_197823335
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:27 schreef chratnox het volgende:
Het verschil hierin is wel dat hun R van 1,07 gebaseerd is op 70% sequencen, en onze R van 1,27 gebaseerd op een model
Die 1,27 betreft 8 januari en is wel degelijk gebaseerd op kiemsurveillance. Dus van ruim vóór invoering extra verzwaring januari.

Op 15 januari (nog steeds voor de avondklok) was deze 1,28.
pi_197823353
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:26 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Nergens op dus. Duidelijk.
Nouja, als je Kuipers zag stuntelen in Op1 waarbij hij een grafiek probeerde te verdedigen die totaal niet uitkwam kan ik de scepcis van Moredakka heel goed voorstellen. En dat is zeker niet de eerste keer dat voorspellingen niet uitkomen, zie ook het twitter account van de covid voorspellingen checker: https://twitter.com/voorspellingchk?lang=en .
Overigens: de 2/3e aan coronamutaties wordt geschat aan de hand van steekproeven die een aantal weken zijn genomen. Ik ben zelf geen statisticus maar Maurice de Hond had er in ieder geval veel kritiek op. Ik weet niet wie ik moet geloven, dus blijf een beetje in het ongewisse, maar ik moet ook nog maar zien of die 1.27 wel gehaald wordt.
pi_197823362
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:31 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Die 1,27 betreft 8 januari en is wel degelijk gebaseerd op kiemsurveillance. Dus van ruim vóór invoering extra verzwaring januari.
Heeft het RIVM becijferd dat een avondklok zoveel effect zou kunnen hebben?
pi_197823371
quote:
15s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:15 schreef OProg het volgende:

[..]

En dan jezelf profileren als expert complexe systemen om een aantal keer te gast zijn bij Op1 (en dus ook centjes verdienen) waardoor hij als expert gezien werd. Maar wat blijkt, het is gewoon een balletje. Echt waar hoe krijg je het voor elkaar zo te zijn? Om jezelf maar overal in te lullen? Een Redteam te vormen dat gigantisch veel aandacht kreeg van de media, en zelfs besproken werd in de tweede kamer?

Verbaasd me hoe makkelijk het wel niet is om jezelf ergens in te lullen. En ook gewoon geld verdienen.

Ik heb totaal geen goede babbel dus moet keihard werken voor m'n geld, maar sommige mensen lullen zich overal in. En dat met een dik pauper CV als die Slagter. Hoe dan vraag ik me af.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_197823384
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:28 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Helemaal niet, het omgekeerde juist. De wetenschappers geven zelf aan dat er helemaal geen harde data is. Of datgene dat er is niet genoeg is om harde conclusies aan te verbinden.
Lees even de link die ik postte over Denemarken (van Sciencemag). Dat is harde data hoor, geen modellen of aannames.
pi_197823386
quote:

[..]

-De avondklok de R significant omlaag brengt en de scholenopening niet weer terug erboven

Beide lijken me sterk.

Als je me had verteld dat ze in het VK de vorig jaar ingezette stijging door toedoen van B117 konden omzetten in een daling met een R van ca 0.9, had ik je ook verteld: lijkt me sterk. Die schattingen over de toename van de R vanuit buitenlandse data lijken tot nu toe gechargeerd.
Overigens wil ik niet beweren dat deze variant niet besmettelijker is. Maar kijken naar hoe de mutatieverhoudingen zich in de loop van de tijd hier, gewoon in NL zelf, ontwikkelen hebben we m.i. veel meer aan.
pi_197823402
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:32 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Nouja, als je Kuipers zag stuntelen in Op1 waarbij hij een grafiek probeerde te verdedigen die totaal niet uitkwam kan ik de scepcis van Moredakka heel goed voorstellen. En dat is zeker niet de eerste keer dat voorspellingen niet uitkomen, zie ook het twitter account van de covid voorspellingen checker: https://twitter.com/voorspellingchk?lang=en .
Overigens: de 2/3e aan coronamutaties wordt geschat aan de hand van steekproeven die een aantal weken zijn genomen. Ik ben zelf geen statisticus maar Maurice de Hond had er in ieder geval veel kritiek op. Ik weet niet wie ik moet geloven, dus blijf een beetje in het ongewisse, maar ik moet ook nog maar zien of die 1.27 wel gehaald wordt.
Ik zeg niet dat ie ongelijk heeft. Ik zeg dat hij geen onderbouwing heeft. Wijzen op vorige keren is een nogal zwak argument als de omstandigheden (door een nieuwe mutatie) veranderd zijn.
zie email 27 oktober
pi_197823408
quote:

[..]

Beide lijken me sterk.

Waarom vind je dat verbazingwekkend? Er komen regelmatig verhalen voorbij van virologen en epidemiologen die een ander beeld aandoen en hun twijfels zetten bij de manier waarop dit door het RIVM berekend is, omdat ze met incomplete data werken. Dat artikel van FTM eerder deze week was een voorbeeld, en er komen regelmatig anderen voorbij die ook een andere mening aandoen.

Het is juist geen gebrek aan vertrouwen in wetenschap, maar binnen de wetenschap (en dan spreek ik even vooral over buiten het RIVM) is die consensus er helemaal niet zo hard.
pi_197823410
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:33 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Heeft het RIVM becijferd dat een avondklok zoveel effect zou kunnen hebben?
Nou, de schatting was 8 à 13%. Laten we voor het gemak 10% zeggen. De oude R was 0,86 voor de oude variant (op 15 januari dus). Het lijkt me niet onwaarschijnlijk als die nu rond de 0,8 ligt. Als die rond de 0,8 ligt, ligt de R voor de Britse variant rond de 1,08. Hé, dat percentage kennen we ergens van. :D

En in dit specifieke geval is zelfs 66% Britse variant niet voldoende om de R boven de 1 te krijgen: 0,33*0,80+0,66*1,08 = 0,98.
pi_197823411
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:33 schreef Jazeg het volgende:

[..]

Lees even de link die ik postte over Denemarken (van Sciencemag). Dat is harde data hoor, geen modellen of aannames.
Wederom, dat trek ik niet in twijfel. Laat maar, je leest niet goed.
pi_197823425
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:31 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Op 15 januari (nog steeds voor de avondklok) was deze 1,28.
En ons model komt steeds overeen met de modellen en data uit andere landen.
pi_197823433
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:35 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nou, de schatting was 8 à 13%. Laten we voor het gemak 10% zeggen. De oude R was 0,86 voor de oude variant (op 15 januari dus). Het lijkt me niet onwaarschijnlijk als die nu rond de 0,8 ligt. Als die rond de 0,8 ligt, ligt de R voor de Britse variant rond de 1,08. Hé, dat percentage kennen we ergens van. :D

En in dit specifieke geval is zelfs 66% Britse variant niet voldoende om de R boven de 1 te krijgen: 0,33*0,80+0,66*1,08 = 0,98.
Interessante berekening, dank je wel :)
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:36:27 #259
14505 OProg
A Life in Music
pi_197823442
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:30 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Ik vind de voetbalanalyses van Pieter Zwart anders best te pruimen. Desalniettemin, Bertje lult altijd maar wat, maar op zich is een argumentum ad hominem natuurlijk ook niet bepaald sterk. Bertjes analyses zijn zwak omdat ze slecht onderbouwd zijn, niet omdat hij niet is afgestudeerd.
Dat laatste boeit me dan niet eens zo direct ook. Ik heb ook een waaibomenstudie gedaan om uiteindelijk in de IT te landen. Maar ik pretendeer dan ook niet dat ik mensen die er jaren studie voor gedaan hebben iets uit kan leggen. Of dat het verschrikkelijk moet zijn als ik dat niet doe. Ik stel wel vragen maar niet omdat ik het direct beter denk te weten.

Behalve misschien puur op mijn eigen vakgebied maar daar staan certificering en aantoonbare ervaring tegenover van vrij concrete zaken. Dat is anders dan expert in iets vaags zijn en dan zeggen dat je binnen dat vage ook kijkt naar sociologische systemen en dat soort bullshit. Terwijl je eigenlijk gewoon puur in een zeer inhoudelijk vakgebied bezig bent met mensen die er echt al jaren mee bezig zijn.
pi_197823555
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:35 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik begrijp niet waarom het andere landen (die vergelijkbaar zijn met Nederland) lukt om de R van de oude variant richting de 0,7 of lager te krijgen, terwijl wij die niet lager dan 0,9 zouden krijgen met best heftige maatregelen. Wat doen wij dan verkeerd?
pi_197823575
Zou Bert Slagter zelf niet inzien dat het langer dichthouden van lagere scholen echt een onhaalbare kaart was?
Zijn die leden van het red team nu echt zó naïef?
pi_197823578
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:36 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Interessante berekening, dank je wel :)
De interessante vraag is natuurlijk: wat betekent dit voor de maatregelen. Even aannemend dat deze getallen (grofweg) kloppen. Dan betekent dat:

1. Dat we met het huidige pakket de Britse variant vooralsnog aardig remmen;
2. Dat het huidige pakket NIET genoeg is om de R onder de 1 te krijgen
3. Dat we daarvoor nóg een stap erbij moeten doen (zeker als we andere plekken gaan versoepelen, zoals basisscholen open)
4. Dat we met de huidige maatregelen (incl. scholen dicht) de Britse variant niet gaan kunnen drukken, totdat er voldoende gevaccineerd is (zie ook de wijzigingen om sneller, en bovenal risicovoller, te prikken).

Een R van 1,08 is overigens nog best te doen, zeker als je nog effecten verwacht van de vaccinaties (bedenk: eind maart zouden de kwetsbaarsten gevaccineerd moeten zijn). Laten we voor het gemak even 4000 besmettingen als uitgangspunt nemen. Dan zit je na 10 iteraties op 4000*1,08^10 = 8600 besmettingen. Dat is geen onoverkomelijk aantal en met 10 iteraties kun je best een aardige tijd vooruit.

Dit is dan ook de strategie waarvan ik tussen de regels door lees waar het kabinet voor kiest. Die IC-piek zo ver mogelijk voor zich uit duwen, in de hoop dat de vaccinaties uiteindelijk de overhand gaan krijgen boven de besmettingsaantallen.
pi_197823600
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:34 schreef galantis het volgende:

[..]

Als je me had verteld dat ze in het VK de vorig jaar ingezette stijging door toedoen van B117 konden omzetten in een daling met een R van ca 0.9, had ik je ook verteld: lijkt me sterk. Die schattingen over de toename van de R vanuit buitenlandse data lijken tot nu toe gechargeerd.
Overigens wil ik niet beweren dat deze variant niet besmettelijker is. Maar kijken naar hoe de mutatieverhoudingen zich in de loop van de tijd hier, gewoon in NL zelf, ontwikkelen hebben we m.i. veel meer aan.
Maar toen was er nog amper iets over bekend, dus dan kunnen dingen nog gemakkelijk anders lijken dan ze zijn. Hoe meer data, hoe kleiner je betrouwbaarheidsintervallen. Uit alle publicaties die je kunt vinden komt een verhoogde besmettelijkheid van rond de 35%. Wie zijn wij om dat in twijfel te trekken?
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:42:33 #264
346939 Janneke141
pi_197823622
quote:
In Arnhem werden op zeker vijf verschillende plekken, nabij de uitvalswegen van en naar de Gelderse hoofdstad, automobilisten gecontroleerd door agenten. Ook fietsers, brommers, wandelaars en bezorgers zijn staande gehouden. Het is zonder geldige reden verboden om tussen 21.00 uur en 04.30 uur buiten te zijn.

Volgens een agent zijn er in Arnhem meerdere bekeuringen van 95 euro uitgeschreven. Over een exact aantal kon hij donderdagavond nog niks gezegd worden. De controles vonden in elk geval plaats op de John Frostbrug, IJssellaan en Laan van Presikhaaf.
Mooi verdienmodel, dit soort fuiken. Ik dacht dat ze alleen gingen handhaven op excessen.
pi_197823688
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:40 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik begrijp niet waarom het andere landen (die vergelijkbaar zijn met Nederland) lukt om de R van de oude variant richting de 0,7 of lager te krijgen, terwijl wij die niet lager dan 0,9 zouden krijgen met best heftige maatregelen. Wat doen wij dan verkeerd?
Het verschil tussen 0,8 en 0,7 is vanuit exponentiële groei enorm, maar in de praktijk per individu niet zo impactvol, denk ik.

Het kan er ook mee te maken hebben dat wij in oktober één van de eerste landen in Europa waren die deze winterlockdown begonnen (ik heb het niet gecheckt, maar volgens mij wel). Dan wringt het dat er niet zoveel mogelijk is. De bevolking hoeft zich maar 10% minder goed aan de maatregelen te houden om de R van 0,8 naar 0,7 te duwen (of eigenlijk andersom: van 0,7 naar 0,8).
pi_197823709
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:33 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

En dan jezelf profileren als expert complexe systemen om een aantal keer te gast zijn bij Op1 (en dus ook centjes verdienen) waardoor hij als expert gezien werd. Maar wat blijkt, het is gewoon een balletje. Echt waar hoe krijg je het voor elkaar zo te zijn? Om jezelf maar overal in te lullen? Een Redteam te vormen dat gigantisch veel aandacht kreeg van de media, en zelfs besproken werd in de tweede kamer?

Verbaasd me hoe makkelijk het wel niet is om jezelf ergens in te lullen. En ook gewoon geld verdienen.

Ik heb totaal geen goede babbel dus moet keihard werken voor m'n geld, maar sommige mensen lullen zich overal in. En dat met een dik pauper CV als die Slagter. Hoe dan vraag ik me af.
Zijn broer heeft een vlotte babbel, die kan goed netwerken. Bert Slagter is echt geen domme kerel, maar hij probeert gezag uit te stralen door aan te geven dat hij (bijvoorbeeld) wiskundige is, terwijl het juist sterker zou zijn als hij gewoon aan zou geven waarom hij de kennis heeft.

Datzelfde geldt voor Marino. Marino duidt de data iedere dag, maar heeft een opleiding in gedragswetenschappen. Dat kan ontzettend waardevol zijn tijdens deze pandemie, maar kan hem ook bijten. Net als in dat artikel van FTM, dat hij een viroloog ging fact-checken op efficacy en efficiency, waar dat helemaal de mist in ging.

Het Red Team zou naar mijn mening zoveel sterker zijn als het de dialoog op zou zoeken in plaats van de platte tegenstelling. Daarnaast mogen die dagelijkse lollige dingetjes wel weg blijven. Als je jezelf wil profileren als een serieuze gesprekspartner ga je je gesprekspartner niet publiekelijk afbranden.
pi_197823739
quote:

[ twitter ]

[..]

[..]

Meer een beetje mijn eigen perceptie dat de nadruk leggen op economie en vrijheid 'rechts' zou zijn, maar in de praktijk kom je gelukkig toch veel tegenvoorbeelden tegen. Maar is idd eigenlijk een irrelevante opmerking terzijde.
Heel bizar ook als je de reacties onder het bericht leest.
Zero-covid lijkt wel een soort sekte te zijn waarbij ze met z'n allen de religieuze leider zonder blikken of blozen volgen.
Die mogen wat mij betreft net zo goed een 'wappie' worden genoemd.
pi_197823791
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:45 schreef chratnox het volgende:

[..]

Zijn broer heeft een vlotte babbel, die kan goed netwerken. Bert Slagter is echt geen domme kerel, maar hij probeert gezag uit te stralen door aan te geven dat hij (bijvoorbeeld) wiskundige is, terwijl het juist sterker zou zijn als hij gewoon aan zou geven waarom hij de kennis heeft.

Datzelfde geldt voor Marino. Marino duidt de data iedere dag, maar heeft een opleiding in gedragswetenschappen. Dat kan ontzettend waardevol zijn tijdens deze pandemie, maar kan hem ook bijten. Net als in dat artikel van FTM, dat hij een viroloog ging fact-checken op efficacy en efficiency, waar dat helemaal de mist in ging.

Het Red Team zou naar mijn mening zoveel sterker zijn als het de dialoog op zou zoeken in plaats van de platte tegenstelling. Daarnaast mogen die dagelijkse lollige dingetjes wel weg blijven. Als je jezelf wil profileren als een serieuze gesprekspartner ga je je gesprekspartner niet publiekelijk afbranden.
Oe, ik ben wel benieuwd welk artikel van FTM dit betreft?
pi_197823826
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:45 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Heel bizar ook als je de reacties onder het bericht leest.
Zero-covid lijkt wel een soort sekte te zijn waarbij ze met z'n allen de religieuze leider zonder blikken of blozen volgen.
Die mogen wat mij betreft net zo goed een 'wappie' worden genoemd.
Dat roep ik al veel langer. Dat redteam zijn net zo goed extremisten
zie email 27 oktober
pi_197823851
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:44 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het verschil tussen 0,8 en 0,7 is vanuit exponentiële groei enorm, maar in de praktijk per individu niet zo impactvol, denk ik.

Het kan er ook mee te maken hebben dat wij in oktober één van de eerste landen in Europa waren die deze winterlockdown begonnen (ik heb het niet gecheckt, maar volgens mij wel). Dan wringt het dat er niet zoveel mogelijk is. De bevolking hoeft zich maar 10% minder goed aan de maatregelen te houden om de R van 0,8 naar 0,7 te duwen.
En wij zijn misschien nét genoeg langs de afgrond gescheerd (even gechargeerd) waardoor het gevoel van urgentie ook steeds iets lager is dan gewenst?
pi_197823858
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:46 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Oe, ik ben wel benieuwd welk artikel van FTM dit betreft?
In dat artikel wat je eerder deze week zelf linkte in een ander topic stond in een subkopje een stukje over Marino en dat hij met de staart tussen de benen gecorrigeerd moest worden :)
pi_197823866
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:35 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Wederom, dat trek ik niet in twijfel. Laat maar, je leest niet goed.
Oke jammer, want ik doe wel m’n best hoor 🙂
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:49:17 #273
14505 OProg
A Life in Music
pi_197823875
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:45 schreef chratnox het volgende:

[..]

Je legt prima uit wat me zo stoort. :)

Als je het vanuit toegevoegde waarde wil doen kan ik er prima mee leven. Dan zou zelfs Maurice nog wel te doen zijn. Het probleem zit hem er in dat ze zich naar voren schuiven als een 'alternatief OMT'. Degenen die echt het juiste zien. En als ze de plank mis slaan hoor je ze weer even niet.

Dat is ook wel het irritante en ook ergens een gevolg als mensen die wel expert zijn op bepaalde gebieden ook ineens uit hun vaarwater gaan. Op een gegeven moment pretenderen ze allemaal over alles op gelijke hoogte te staan en - helemaal als ze geen verantwoordelijkheid hebben - soms nog hoger.
pi_197823893
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:48 schreef chratnox het volgende:

[..]

In dat artikel wat je eerder deze week zelf linkte in een ander topic stond in een subkopje een stukje over Marino en dat hij met de staart tussen de benen gecorrigeerd moest worden :)
Aah oké, dankjewel.
pi_197823903
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:48 schreef Jazeg het volgende:

[..]

En wij zijn misschien nét genoeg langs de afgrond gescheerd (even gechargeerd) waardoor het gevoel van urgentie ook steeds iets lager is dan gewenst?
Wie weet. Een optimist zou zeggen dat het kabinet de gedeeltelijke/verzwaarde/volledige lockdown (én verzwaring ervan) op het juiste moment heeft ingevoerd.

Het is ook een beetje de preventieparadox. Wanneer je op tijd ingrijpt lijkt het alsof er niet ingegrepen had hoeven worden.
pi_197823910
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:47 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Jammer dat die nog geen geuzennaam hebben. Dan bekt het net wat lekkerder.
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:51:24 #277
14505 OProg
A Life in Music
pi_197823928
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:50 schreef galantis het volgende:

[..]

Jammer dat die nog geen geuzennaam hebben. Dan bekt het net wat lekkerder.
ViRedWappies? :?
pi_197823940
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:50 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het is ook een beetje de preventieparadox. Wanneer je op tijd ingrijpt lijkt het alsof er niet ingegrepen had hoeven worden.
Fraai.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:52:54 #279
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_197823954
We zijn Letland voorbij met vaccineren. Letland uit, altijd lastig. _O_
pi_197823955
quote:
11s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:51 schreef OProg het volgende:

[..]

ViRedWappies? :?
Mwah.
Op Reddit zijn het de 'doomers', maar dat is net weer een ander slag volk dus is het niet helemaal.
pi_197823962
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:52 schreef Zwansen het volgende:
Dag sluiten we af met goed nieuws B-)
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:54:12 #282
14505 OProg
A Life in Music
pi_197823980
quote:
Daar hebben we nog nooit van verloren. :P
pi_197823988
quote:

[..]

Het grappige is, de term 'Red Team' komt uit de IT beveiliging. Dan is het OMT het 'Blue Team' (degenen die het beleid implementeren en verdedigen) en is het doel van het Red Team om een alternatief beleid voor te stellen en te laten zien hoe het anders kan. In de IT beveiliging werkt het Red Team en Blue Team echter hand in hand.

Een soort schaduw-OMT kan echt ontzettend waardevol zijn. Een team mensen met de juiste disciplines die op de achtergrond alternatieve scenarios uitwerken, om te kijken of je met andere maatregelen misschien meer kan bereiken dan het OMT onder druk heeft kunnen ontwikkelen. De manier waarop het nu gedaan wordt zijn het vooral kapiteins die aan de kade staan die -wanneer ze een weerwoord krijgen- zeggen: "Wij zijn geen beleidsadviseurs hoor, dat weet ik niet!"

Die rol van luis in de pels is ontzettend waardevol, mits je het constructief doet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2021 22:55:13 ]
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:54:57 #284
14505 OProg
A Life in Music
pi_197823996
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:52 schreef galantis het volgende:

[..]

Mwah.
Op Reddit zijn het de 'doomers', maar dat is net weer een ander slag volk dus is het niet helemaal.
Dat kan inderdaad beter. Bij 'doomers' heb ik een heel ander beeld.
pi_197824009
quote:
6s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:54 schreef OProg het volgende:

[..]

Daar hebben we nog nooit van verloren. :P
Maris Verpakovskis _O_.
In Southern Sun
pi_197824024
Ik vind het ontzettend eng dat je straks niet meer naar de supermarkt mag als je niet gevaccineerd bent. Of naar een kledingwinkel en dat je je baan kwijt raakt. Hoe moet ik dan nog leven? Mag ik dan onder een brug gaan slapen als paria? Heb ik dan geen recht meer op zorg? Op een uitkering? Moet ik dan maar gaan stelen om nog te kunnen blijven leven?

Ik vind het echt heel naar dat heel veel mensen hier helemaal geen problemen mee hebben en het op deze manier eigenlijk verplichten om een vaccin te nemen die wellicht niet veilig is. Zoveel verpleeghuizen waar nu besmettingen optreden nadat er gevaccineerd is.
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:56:23 #287
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197824028
quote:
Maris VerpakovskisGod
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:56:23 #288
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197824029
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:52 schreef galantis het volgende:

[..]

Mwah.
Op reddit heerst de mondmaskermaffia.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_197824031
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:35 schreef chratnox het volgende:

[..]

Waarom vind je dat verbazingwekkend? Er komen regelmatig verhalen voorbij van virologen en epidemiologen die een ander beeld aandoen en hun twijfels zetten bij de manier waarop dit door het RIVM berekend is, omdat ze met incomplete data werken. Dat artikel van FTM eerder deze week was een voorbeeld, en er komen regelmatig anderen voorbij die ook een andere mening aandoen.

Het is juist geen gebrek aan vertrouwen in wetenschap, maar binnen de wetenschap (en dan spreek ik even vooral over buiten het RIVM) is die consensus er helemaal niet zo hard.
De betrouwbaarheidsintervallen zijn nog groot, maar dat de verhoogde besmettelijk ergens binnen die betrouwbaarheidsintervallen ligt is het overgrote deel wel van overtuigd. Zowel het RIVM als instituten van VK, DK, BE etc.
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:56:54 #290
346939 Janneke141
pi_197824033
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:56 schreef mir1986 het volgende:
Mag ik dan onder een brug gaan slapen als paria?
Dat hangt er vanaf. Niet als er een avondklok geldt.
pi_197824035
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:56 schreef mir1986 het volgende:
Ik vind het ontzettend eng dat je straks niet meer naar de supermarkt mag als je niet gevaccineerd bent. Of naar een kledingwinkel en dat je je baan kwijt raakt. Hoe moet ik dan nog leven? Mag ik dan onder een brug gaan slapen als paria? Heb ik dan geen recht meer op zorg? Op een uitkering? Moet ik dan maar gaan stelen om nog te kunnen blijven leven?

Ik vind het echt heel naar dat heel veel mensen hier helemaal geen problemen mee hebben en het op deze manier eigenlijk verplichten om een vaccin te nemen die wellicht niet veilig is. Zoveel verpleeghuizen waar nu besmettingen optreden nadat er gevaccineerd is.
Je kunt hier de klok op gelijk zetten :D.
In Southern Sun
pi_197824075
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:54 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het grappige is, de term 'Red Team' komt uit de IT beveiliging. Dan is het OMT het 'Blue Team' (degenen die het beleid implementeren en verdedigen) en is het doel van het Red Team om een alternatief beleid voor te stellen en te laten zien hoe het anders kan. In de IT beveiliging werkt het Red Team en Blue Team echter hand in hand.

Een soort schaduw-OMT kan echt ontzettend waardevol zijn. Een team mensen met de juiste disciplines die op de achtergrond alternatieve scenarios uitwerken, om te kijken of je met andere maatregelen misschien meer kan bereiken dan het OMT onder druk heeft kunnen ontwikkelen. De manier waarop het nu gedaan wordt zijn het vooral kapiteins die aan de kade staan die -wanneer ze een weerwoord krijgen- zeggen: "Wij zijn geen beleidsadviseurs hoor, dat weet ik niet!"

Die rol van luis in de pels is ontzettend waardevol, mits je het constructief doet.
Grappig, in mijn omgeving wordt een Red Team tijdens de ontwikkeling juist met opzet volledig buiten gesloten en pas richting het einde 'ingevlogen' om gaten te schieten in het voorgestelde beleid. :)
pi_197824081
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:57 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

En dat vind jij goed? Geen probleem mee als mensen zo moeten leven? Dat er wellicht ook meer criminaliteit komt in het land vanwege de armoede en de mensen die geen kansen meer hebben? Nieuwe 'heks' zeg maar?
pi_197824083
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:57 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Je kunt ze mooi verzamelen inderdaad. O-)
pi_197824107
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:58 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Je kunt ze mooi verzamelen inderdaad. O-)
Wat wil je verzamelen?
pi_197824116
quote:
6s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:56 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf. Niet als er een avondklok geldt.
Er is een uitzondering voor daklozen :D
zie email 27 oktober
pi_197824120
quote:

[..]

Mwah. Vind de PvdA niet echt extreem. En die staan ook datzelfde idee voor.
ZeroCovid.

Zo extreem is dat idee niet.
quote:
De enige strategie die werkt is het virus maximaal indammen en controleren. Nu het virus zich weer snel verspreidt, grijpen we liever nu in dan dat we straks een leven lang spijt hebben. Dat betekent dat er voldoende maatregelen zijn, hoe vervelend ook, om het aantal besmettingen richting nul te krijgen. Als dit onverhoopt ergens niet lukt, wordt het zo snel mogelijk ingedamd en gecontroleerd.
https://www.pvda.nl/corona-verkiezingsprogramma-2021-2025/
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197824123
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:56 schreef Jazeg het volgende:

[..]

De betrouwbaarheidsintervallen zijn nog groot, maar dat de verhoogde besmettelijk ergens binnen die betrouwbaarheidsintervallen ligt is het overgrote deel wel van overtuigd. Zowel het RIVM als instituten van VK, DK, BE etc.
Dat is zo, maar de betrouwbaarheidsintervallen (van ziekenhuisopnames even) liggen tussen ~100 patiënten en ~5000 ofzo. Dat is effectief tussen: "Niets aan de hand" en gegarandeerde code zwart.

Ik snap best dat ze beleid maken op worst case scenarios, maar dat is niet hoe het op dit moment gepresenteerd wordt. Net als dat Rutte tijdens de persconferentie zei dat die derde golf er komt, of dat van Dissel tijdens het Catshuisoverleg had gezegd dat zonder de avondklok en 1 persoon op bezoek er een code zwart kwam etc.

Dan is het niet langer een worst case scenario, dan presenteren ze het als de werkelijkheid. Daar heb ik moeite mee.
pi_197824127
Als ik een euro kreeg voor iedere keer dat er een ondernemer ergens een podium krijgt om te verkondigen dat ondernemers niet gehoord worden...

Het zou een onderneming op zich kunnen worden.
pi_197824141
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:58 schreef mir1986 het volgende:

[..]

En dat vind jij goed? Geen probleem mee als mensen zo moeten leven? Dat er wellicht ook meer criminaliteit komt in het land vanwege de armoede en de mensen die geen kansen meer hebben? Nieuwe 'heks' zeg maar?
Benieuwd waar je morgenavond weer mee zit.
In Southern Sun
pi_197824173
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2021 23:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Mwah. Vind de PvdA niet echt extreem. En die staan ook datzelfde idee voor.
ZeroCovid.

Zo extreem is dat idee niet.
[..]

https://www.pvda.nl/corona-verkiezingsprogramma-2021-2025/
Alleen maar omdat de PvdA een idee aanhangt betekent niet dat het niet extreem is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')