abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:10:43 #201
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197822843
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:02 schreef Vasilevski het volgende:
Ik ben erg groot voorstander van het idee van een Red Team, van een alternatieve groep experts die advocaat van de duivel spelen, die het minder optimistische scenario uitwerken en alternatieven aandragen. Maar dat doen deze mensen nu juist niet, ze plakken gewoon een ander labeltje op wat in feite al het kabinetsbeleid is. En zitten nu zelf net zo goed in de tunnelvisie die je met een 'Red Team' zou moeten bestrijden.
Het RedTeam staat het hammer-and-dance model voor, waar korte perioden van zeer strenge maatregelen en perioden van losheid elkaar afwisselen. Het probleem van Ruttes beleid is dat hij dezelfde lage cijfers wil zien als in de dancefase maar daarvoor halve maatregelen neemt, zo blijven we tot het einde der tijden in semilockdown.

Overigens vind ik dat je simpelweg veel meer doden zou moeten accepteren. Liever dat een bejaarde twee jaar eerder sterft dan dat mensen twee van hun goede jaren in semilockdown moeten doorbrengen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_197822844
Ben trouwens benieuwd wat men er hiervan zou vinden als blijkt dat de avondklok toch een flinke impact blijkt te hebben op de R en die zo hard op de Britse variant duwt dat we toch onder de 1 blijven zitten. O-)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:12:18 #203
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_197822868
quote:
Oh ja, over RedTeam gesproken, Bertje Slagter legt uit waarom we zo weinig van hem horen:

[ twitter ]

Jawel, Rutte en De Jonge zeggen dat ze aan het indammen zijn terwijl dat niet zo is, alleen maar om Bertje te stangen. Dat is waar deze hele coronacrisis om draait. Maar als het kabinet zich bekeert tot ZeroCovid, dan is Bertje eventueel weer bereid om met zijn hand over het hard te strijken en weer zijn onmisbare bijdrage aan het debat te leveren. :D
[..]

Nou ja natuurlijk, iedereen die een consequent beleid met simpele, rechtlijnige oplossingen voorstelt, is aangenaam om naar te luisteren. Of wat diegene wil enigszins realistisch is, is een tweede.

Natuurlijk is elke consequente lijn preferabel boven aanmodderen. Zelfde geldt net zo goed voor degenen die zeggen: "Gooi de maatschappij open en probeer de kwetsbaren zoveel mogelijk af te zonderen als zij dat zelf willen." Alleen loop je dan zo snel tegen uitvoerbaarheid op dat je vanzelf gaat schipperen en dan kom je alsnog dichter bij Mark/Hugo.

Ik erger me aan het idee dat we in lockdown en avondklok zitten als onderdeel van 'mitigatie, het virus z'n gang laten gaan, een beetje lafjes sturen op zorgcapaciteit niet door het plafond te laten knallen'. En daar zijn de mensen van het RedTeam wel heel erg onderdeel van.

Ik ben erg groot voorstander van het idee van een Red Team, van een alternatieve groep experts die advocaat van de duivel spelen, die het minder optimistische scenario uitwerken en alternatieven aandragen. Maar dat doen deze mensen nu juist niet, ze plakken gewoon een ander labeltje op wat in feite al het kabinetsbeleid is. En zitten nu zelf net zo goed in de tunnelvisie die je met een 'Red Team' zou moeten bestrijden.
[..]

Meer een beetje mijn eigen perceptie dat de nadruk leggen op economie en vrijheid 'rechts' zou zijn, maar in de praktijk kom je gelukkig toch veel tegenvoorbeelden tegen. Maar is idd eigenlijk een irrelevante opmerking terzijde.
Als Duitsland voor ZeroCovid gaat, volgt NL wel snel.
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_197822870
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:10 schreef DireStraits7 het volgende:
Ben trouwens benieuwd wat men er hiervan zou vinden als blijkt dat de avondklok toch een flinke impact blijkt te hebben op de R en die zo hard op de Britse variant duwt dat we toch onder de 1 blijven zitten. O-)
Als dat op die manier gepresenteerd zou worden klinkt het als het verantwoorden van een slecht idee, waar ik helemaal niets van geloof.

Ze hebben de avondklok niet alleen ingevoerd, ook het maximaal 1 persoon thuis ontvangen e.d., dus ze kunnen sowieso niet zeggen wat waardoor komt.
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:12:26 #205
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197822871
quote:
Hoe ga je dat meten?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_197822874
quote:
Oh ja, over RedTeam gesproken, Bertje Slagter legt uit waarom we zo weinig van hem horen:

[ twitter ]

Jawel, Rutte en De Jonge zeggen dat ze aan het indammen zijn terwijl dat niet zo is, alleen maar om Bertje te stangen. Dat is waar deze hele coronacrisis om draait. Maar als het kabinet zich bekeert tot ZeroCovid, dan is Bertje eventueel weer bereid om met zijn hand over het hard te strijken en weer zijn onmisbare bijdrage aan het debat te leveren. :D
[..]

Nou ja natuurlijk, iedereen die een consequent beleid met simpele, rechtlijnige oplossingen voorstelt, is aangenaam om naar te luisteren. Of wat diegene wil enigszins realistisch is, is een tweede.

Natuurlijk is elke consequente lijn preferabel boven aanmodderen. Zelfde geldt net zo goed voor degenen die zeggen: "Gooi de maatschappij open en probeer de kwetsbaren zoveel mogelijk af te zonderen als zij dat zelf willen." Alleen loop je dan zo snel tegen uitvoerbaarheid op dat je vanzelf gaat schipperen en dan kom je alsnog dichter bij Mark/Hugo.

Ik erger me aan het idee dat we in lockdown en avondklok zitten als onderdeel van 'mitigatie, het virus z'n gang laten gaan, een beetje lafjes sturen op zorgcapaciteit niet door het plafond te laten knallen'. En daar zijn de mensen van het RedTeam wel heel erg onderdeel van.

[..]

Perfect verwoord! Het is overduidelijk dat die Slagter gewoon woordspelletjes speelt en dan zichzelf als slachtoffer neerzet. Beetje hyperbool erbij (doet het altijd goed op twitter) en hij heeft weer goede sier gemaakt.

Als ik kan kiezen tussen politici die bijna niets zeker weten en constant opzichtig door de werkelijkheid in het gezicht geslagen worden of een groepje ongekozen zelfbenoemde experts die zegt alles zeker te weten is de keuze voor mij niet moeilijk.

Het woordje 'duidelijkheid' neemt ook steeds engere vormen aan. Het is een gevaarlijke stap om zo te denken. Want behoefte aan duidelijkheid maakt ideeën die een schuldige aanwijzen enorm aantrekkelijk. Te veel mensen houden op dat niveau op met denken. 'Het is de schuld van De Jonge, hij moet weg!' is daar nog een vrij milde vorm van. Maar het is van daar een hele korte stap naar 'de regering laat met opzet de oplossing links liggen en is daardoor schuldig aan moord'. Of 'gooi alles maar drie maanden dicht zonder enige voorwaarden dan is het tenminste duidelijk'.

En ach, als de besmettingen beneden de 1000 zijn kunnen nog even doorzetten toch?
pi_197822876
quote:
5s.gif Op donderdag 4 februari 2021 21:57 schreef Tijn het volgende:

[..]

Hoe ziet de opgetelde curve er dan uit?
Zo ongeveer

* Geen garanties :)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:12:56 #208
14505 OProg
A Life in Music
pi_197822877
quote:
Ik heb de indruk dat voor veel mensen met name het gebrek aan onderbouwing het probleem is hier. Niet zo zeer de avondklok zelf, maar meer dat een OMT dan zegt het ook niet echt te weken 'maar het geeft de urgentie aan'.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_197822890
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Het RedTeam staat het hammer-and-dance model voor, waar korte perioden van zeer strenge maatregelen en perioden van losheid elkaar afwisselen. Het probleem van Ruttes beleid is dat hij dezelfde lage cijfers wil zien als in de dancefase maar daarvoor halve maatregelen neemt, zo blijven we tot het einde der tijden in semilockdown.
Dat wordt vaak gezegd maar over het algemeen lijkt het er op dat wij als Nederland redelijk in de pas lopen met andere landen in Europa. Dus Ruttes beleid met halfbakken maatregelen lijkt daar weinig aan bij te dragen. Dat Hammer and Dance concept is een aardig concept op papier, maar werkt in de praktijk toch een stuk anders.
pi_197822891
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:10 schreef galantis het volgende:

[..]

Waar komt die wortel vandaan en waarom gebruik je niet Rx=Nx/Nx-5 waarbij 5 dan aangenomen als de gemiddelde tijd tussen besmet worden en besmetten?
Omdat, als je vijf dagen terug gaat rekenen, je te maken krijgt met andere problemen, zoals dat er op een maandag veel minder gerapporteerd wordt dan een donderdag (of in het geval van vijf dagen: op een zaterdag).

Over een langere periode speelt dat rapportageprobleem minder erg, maar ook dan heb je te maken met dat er bv. in het weekend minder getest wordt. Je ziet dan ook vrijwel altijd op maandag een piek met DOO-meldingen (men claimt dat maandag de eerste ziektedag was). De wortel is om te compenseren voor het feit dat je zeven dagen terugkijkt (wat dus een te lange periode is).
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_197822906
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Nee, het probleem is dat het model niet kan werken omdat een 'korte periode' niet bestaat. Als je eenmaal op het niveau zit van 'zeer streng' en het gaat niet zo hard als je zou willen is er geen weg meer terug.
pi_197822908
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:09 schreef Yankee het volgende:

[..]

Niet kunnen snap ik, maar niet willen? Waarom niet, als onze dochter al oud genoeg zou zijn zou ik het direct doen
Niet willen is misschien verkeerd uitgedrukt, niet boeit is misschien beter.
zie email 27 oktober
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:15:33 #213
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197822917
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:12 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Zo ongeveer

[ afbeelding ]

* Geen garanties :)
Heftig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:15:39 #214
14505 OProg
A Life in Music
pi_197822918
quote:

[ twitter ]

Als je dit soort dingen echt serieus gaat twitteren ben je echt compleet van de pot gerukt in zijn positie.

Een IT'er met een niet afgemaakte opleiding, geen enkele medische achtergrond. Studie wiskunde verprutst maar vervolgens zelf gaan denken dat hij de grootste expert complexe vraagstukken van Nederland is.

Echt, log jezelf dan uit.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_197822943
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 21:52 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat valt wel mee toch? De groei daar is (procentueel gezien) stukken minder hard gegaan dan de modellen hier tot nu toe noemen.
Omdat ze de R daar ook een heel stuk lager kunnen houden...

Zij zitten op 0,78 totaal, b117 1,07
Wij zitten net onder de 1 en b117 op 1,27

Daarom stijgt het aandeel b117 daar dus niet zo snel als hier.

Het bevestigt dus vooral dat de modellen die aangehouden worden er niet ver naast zitten.

Vergeet niet dat exponentiele groei in de beginfase langzaam lijkt te gaan. De aantallen zijn nog klein, en het effect nog niet goed zichtbaar. Er is ook niet opeens een omslagpunt waarin een daling ineens een stijging wordt. Maar let maar op, die stijging komt.

Hier trouwens het meest recente rapport van het ‘Britse RIVM’.

https://assets.publishing(...)iefing_5_England.pdf

Misschien kan iemand de afbeeldingen van pagina 10 en 11 hier plaatsen? Ik weet niet hoe dat moet 😬
Het zijn de grafieken uit onder andere Londen waarop je ziet dat ondanks dat het totale aantal besmettingen daalt, het aandeel van b117 tov het totaal nog steeds stijgt. Laatst werd er gezegd dat de mutant terrein verliest maar dat is alleen in absolute aantallen, niet als percentage van het geheel.
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:16:55 #216
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197822952
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:13 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Dat wordt vaak gezegd maar over het algemeen lijkt het er op dat wij als Nederland redelijk in de pas lopen met andere landen in Europa. Dus Ruttes beleid met halfbakken maatregelen lijkt daar weinig aan bij te dragen. Dat Hammer and Dance concept is een aardig concept op papier, maar werkt in de praktijk toch een stuk anders.
Klopt, elders doet men ook maar wat en attendant le vaccin.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_197822964
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 21:54 schreef _serial_ het volgende:
Als de R waardes uit Denemarken kloppen krijg je beetje dit effect met de cijfers in NL

[ afbeelding ]

* Geen garanties op dit model natuurlijk.
Dit zijn de R waarden uit Denemarken ja. Daar kunnen we hier alleen van dromen 😉
pi_197822979
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:16 schreef Jazeg het volgende:

[..]

Maar let maar op, die stijging komt.
Durf je er geld op te zetten?
pi_197823005
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:16 schreef Jazeg het volgende:

[..]

Het zijn de grafieken uit onder andere Londen waarop je ziet dat ondanks dat het totale aantal besmettingen daalt, het aandeel van b117 tov het totaal nog steeds stijgt. Laatst werd er gezegd dat de mutant terrein verliest maar dat is alleen in absolute aantallen, niet als percentage van het geheel.
Maar waarom daalt het aantal absolute getallen dan nog steeds?
  donderdag 4 februari 2021 @ 22:19:05 #220
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197823011
quote:
15s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:15 schreef OProg het volgende:

[..]

Als je dit soort dingen echt serieus gaat twitteren ben je echt compleet van de pot gerukt in zijn positie.

Een IT'er met een niet afgemaakte opleiding, geen enkele medische achtergrond. Studie wiskunde verprutst maar vervolgens zelf gaan denken dat hij de grootste expert complexe vraagstukken van Nederland is.

Echt, log jezelf dan uit.
Ik heb Bertje eigenlijk nog nooit op een interessante kijk vanuit de complexiteitstheorie kunnen betrappen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_197823036
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:13 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Omdat, als je vijf dagen terug gaat rekenen, je te maken krijgt met andere problemen, zoals dat er op een maandag veel minder gerapporteerd wordt dan een donderdag (of in het geval van vijf dagen: op een zaterdag).

Over een langere periode speelt dat rapportageprobleem minder erg, maar ook dan heb je te maken met dat er bv. in het weekend minder getest wordt. Je ziet dan ook vrijwel altijd op maandag een piek met DOO-meldingen (men claimt dat maandag de eerste ziektedag was). De wortel is om te compenseren voor het feit dat je zeven dagen terugkijkt (wat dus een te lange periode is).
Duidelijk. Maar dan zou ik verwachten: Rx = (Nx/Nx-7)5/7. Maargoed, ik denk dat jij dan gemakshalve uitgaat van 3.5 dagen ipv 5 als tijdsconstante.
I'll give you something to do
pi_197823049
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:16 schreef Jazeg het volgende:
Misschien kan iemand de afbeeldingen van pagina 10 en 11 hier plaatsen? Ik weet niet hoe dat moet 😬
Een soortgelijk verhaal poste ik gisteren ook al, maar mooi dat het hier ook in grafieken staat. :D

pi_197823053
quote:
Als dat zo is dan moet je gaan wegen. En dan moet je naar het totaalpakket kijken. Laten we even aannemen dat de avondklok bewezen effectief is en de R onder de 1 brengt.
Dan is de vraag hoe veel zo dat je kunt inschatten hoe lang je het moet volhouden. En kijken of er alternatieve opties zijn die hetzelfde resultaat geven.

Vervolgens is het een kwestie van afwegen. Wat voor mij daarin een groot verschil maakt is waar we over praten qua duur, praten we over weken of maanden?

Daarnaast blijf ik van mening dat er meer ruimte moet komen voor laag-risico activiteiten zoals sportgroepjes in het park of met een paar vrienden buiten afspreken. Dat zou het, ook met avondklok, wat dragelijker maken.
zie email 27 oktober
pi_197823075
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:17 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Durf je er geld op te zetten?
Ja hoor.
pi_197823081
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:18 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Maar waarom daalt het aantal absolute getallen dan nog steeds?
Omdat de R onder de 1 zit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')