SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
Demonstreren tegen Coronamaatregelen is niet vanaf dag 1 verboden. Echter, het bleek dat bij deze demonstraties men zich vaak niet aan die maatregelen hield - wat natuurlijk niet heel verrassend is. Dus ja, wat moet je dan? Je kan als rechtstaat niet gaan accepteren dat de wetten overtreden worden, dan is het einde zoek. Tegelijkertijd moet je hier genuanceerd in zijn: het kan natuurlijk niet vanaf nu verboden zijn om tegen Corona te demonstreren. Ik ben benieuwd hoe dat nu vormgegeven gaat worden - hierin ligt verantwoordelijkheid zowel bij de overheid als bij de organisatoren van de protesten. Zoals het gister ging was het natuurlijk op veel plaatsen duidelijk georganiseerd met een enorm risico, om niet te zeggen met als doel, tot escalatie in de vorm van geweld.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is juist het probleem, ze verbieden demonstraties sowieso vanwege de Coronamaatregelen. Als je mensen hun stem afpakt krijg je vanzelf excessen want er broeit binnen de samenleving onder allerlei lagen van de samenleving genoeg frustratie.
Dus omdat er een x percentage van de bevolking het niet eens is met de regels / geen draagvlak is. moet je het maar helemaal niet doen?quote:Op maandag 25 januari 2021 12:28 schreef Elan het volgende:
Omdat gebleken is dat dat gewoon geen zin heeft. Zelfde met dashboarden, tier-systemen in het buitenland, als je ingrijpt als de nood het hoogst is is je draagvlak het hoogst. Er is niet voor niets zoveel te doen om die avondklok.
Men went aan de regels losjes opnemen en die gewenning heb je er zo maar niet uit, waar iedereen wel 1,5m wil houden liep men in juni nog met een grote boog om elkaar heen, en nu niet meer, niet uit onwil maar uit gewenning en om die tegen te gaan moet je de regels voortduren aanpassen zodat het onwennig blijft voelen en men meer geneigd is zich er aan te houden.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar juist daarom: handhaaf de bestaande regels. Blijf mensen er continu aan herinneren hoe het moet.
Meer maatregelen zorgen voor een stijging, wie had dat gedacht! Afschaffen!quote:Op maandag 25 januari 2021 12:32 schreef KennyPowers het volgende:
Tussenstand: gisteren 250 mensen aangehouden
Politie Amsterdam: 27 verdachten langer vast
Nog meer cijfertjes om bij te houden
dus 10% of zijn die 250 niet alleen amsterdam?quote:Op maandag 25 januari 2021 12:32 schreef KennyPowers het volgende:
Tussenstand: gisteren 250 mensen aangehouden
Politie Amsterdam: 27 verdachten langer vast
Nog meer cijfertjes om bij te houden
Kan die post in het positieviteitstopic even niet terugvinden zo snel maar er is toch zo'n Nederlandse ziekenhuisdirecteur die 9 ziekenhuizen runt in Londen die ook een dergelijke bewering maakt? En de mate van besmettelijkheid is ook van bijgesteld van tot maar liefst 70% naar 30%.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De enige signalen daarvoor zijn posts hier op FOK! volgens mij.
[..]
Ik snap wat je zegt, maar ik weet niet of je daadwerkelijk steeds nieuwe regels nodig hebt. BOA's en agenten die mensen wijzen op de afstand moet toch ook best wat doen. En reclamecampagnes kunnen daar ook een rol in spelen.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Men went aan de regels losjes opnemen en die gewenning heb je er zo maar niet uit, waar iedereen wel 1,5m wil houden liep men in juni nog met een grote boog om elkaar heen, en nu niet meer, niet uit onwil maar uit gewenning en om die tegen te gaan moet je de regels voortduren aanpassen zodat het onwennig blijft voelen en men meer geneigd is zich er aan te houden.
190 amsterdamquote:Op maandag 25 januari 2021 12:33 schreef Tarado het volgende:
[..]
dus 10% of zijn die 250 niet alleen amsterdam?
Tegen de tijd dat we over 3 jaar een keertje klaar zijn met vaccineren zijn we al 30 mutaties verder maar het is tenminste wel heel zorgvuldig gebeurd.quote:
Mensen kunnen prima hun mening geven. Anderen geven ook hun mening en deze hoeven niet overeentekomen met elkaar.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Kan die post in het positieviteitstopic even niet terugvinden zo snel maar er is toch zo'n Nederlandse ziekenhuisdirecteur die 9 ziekenhuizen runt in Londen die ook een dergelijke bewering maakt? En de mate van besmettelijkheid is ook van bijgesteld van tot maar liefst 70% naar 30%.
Ok dan. Dus iemand die een mening geeft is leidend. Prima, ik prefereer data.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Kan die post in het positieviteitstopic even niet terugvinden zo snel maar er is toch zo'n Nederlandse ziekenhuisdirecteur die 9 ziekenhuizen runt in Londen die ook een dergelijke bewering maakt? En de mate van besmettelijkheid is ook van bijgesteld van tot maar liefst 70% naar 30%.
Maar we moeten wel in oog blijven houden dat dit slechts een zeer smal deel van de samenleving is. Maar je hebt gelijk, het is een soort boosheidspiramide. En hoe meer boze mensen aan de (passieve) onderkant, hoe groter de kans op escalatie aan de bovenkant.quote:Op maandag 25 januari 2021 11:34 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Juist wel toch, je kan hier best goed peilen wat de stand van de emoties is van bepaalde groepen mensen. Die avondklokwoede vond ik erg opvallend, zelfs voor FOK!-maatstaven, en zie daar, de grootste rellen in tig jaar.
In minder dan een jaar waren het er al meer dan 3000. In 3 jaar ga je richting de 10k mutatiesquote:Op maandag 25 januari 2021 12:36 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Tegen de tijd dat we over 3 jaar een keertje klaar zijn met vaccineren zijn we al 30 mutaties verder maar het is tenminste wel heel zorgvuldig gebeurd.
Oh, die moet ik opschrijven, boosheidspyramide, fantastisch!quote:Op maandag 25 januari 2021 12:38 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar we moeten wel in oog blijven houden dat dit slechts een zeer smal deel van de samenleving is. Maar je hebt gelijk, het is een soort boosheidspiramide. En hoe meer boze mensen aan de (passieve) onderkant, hoe groter de kans op escalatie aan de bovenkant.
Nouja ik merk het bij mezelf ook en als sec kijkt wat er voor de avondklok nou anders was dan in maart was dat niet veel toch was er in maart veel meer het gevoel dat je er wat aan moest doen, toen was het stil op straat met dezelfde maatregelen als tijdens black friday waar het zwart zag van mensen.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik snap wat je zegt, maar ik weet niet of je daadwerkelijk steeds nieuwe regels nodig hebt. BOA's en agenten die mensen wijzen op de afstand moet toch ook best wat doen. En reclamecampagnes kunnen daar ook een rol in spelen.
Kijk, wat niet helpt is dat de enige keer dat ik een agent sprak in 2020, ik juist degene was die op de afstand moest wijzen nadat ze wel heel dicht op m'n lip kwam staan
Misschien iets te veel naar De Jonge geluisterd met z'n beeldspraak.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, die moet ik opschrijven, boosheidspyramide, fantastisch!
We zijn al honderden mutaties verder dan toen de ontwikkeling van het vaccin begon, daar is rekening mee gehouden.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:36 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Tegen de tijd dat we over 3 jaar een keertje klaar zijn met vaccineren zijn we al 30 mutaties verder maar het is tenminste wel heel zorgvuldig gebeurd.
Ik prefereer ook data echter ik kan die data niet altijd goed interpreteren omdat ik een leek ben. Dan heb ik liever een expert die dat wel kan.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok dan. Dus iemand die een mening geeft is leidend. Prima, ik prefereer data.
Nee, nee, ik vind hem echt fantastischquote:Op maandag 25 januari 2021 12:39 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Misschien iets te veel naar De Jonge geluisterd met z'n beeldspraak.
Ja, maar een ziekenhuisdirecteur die spreekt over zijn persoonlijke ervaringen is geen data aan het interpreteren en men doet alsof dat wel het geval is.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik prefereer ook data echter ik kan die data niet altijd goed interpreteren omdat ik een leek ben. Dan heb ik liever een expert die dat wel kan.
Een mooie analytische analyse....quote:Op maandag 25 januari 2021 12:38 schreef JosMert het volgende:
GGD's vaccineren momenteel 10.000 mensen per dag, lees ik. Dan zitten we over een jaar op 3.650.000 gevaccineerden, nog niet eens een vijfde.
Dat was altijd grappig als de (financieel) directeur zelf de data ging interpreteren ipv de uitleg te lezenquote:Op maandag 25 januari 2021 12:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, maar een ziekenhuisdirecteur die spreekt over zijn persoonlijke ervaringen is geen data aan het interpreteren en men doet alsof dat wel het geval is.
#kafka "ik ben niet hoog genoeg om het te begrijpen maar iemand hogerop kan het wel, ad infinitum"quote:Op maandag 25 januari 2021 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik prefereer ook data echter ik kan die data niet altijd goed interpreteren omdat ik een leek ben. Dan heb ik liever een expert die dat wel kan.
https://ggdghor.nl/actuee(...)onavirus-door-ggden/quote:Op maandag 25 januari 2021 12:38 schreef JosMert het volgende:
GGD's vaccineren momenteel 10.000 mensen per dag, lees ik. Dan zitten we over een jaar op 3.650.000 gevaccineerden, nog niet eens een vijfde.
Eigenlijk moet je dit met de productiesnelheid doen en de wereldpopulatie.... ik denk dat je dan ook wel schrikt.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:38 schreef JosMert het volgende:
Ja, maar aan de andere kant... het is altijd een stuk stiller in de winkelstraten in maart dan vlak voor de feestdagen, hequote:Op maandag 25 januari 2021 12:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nouja ik merk het bij mezelf ook en als sec kijkt wat er voor de avondklok nou anders was dan in maart was dat niet veel toch was er in maart veel meer het gevoel dat je er wat aan moest doen, toen was het stil op straat met dezelfde maatregelen als tijdens black friday waar het zwart zag van mensen.
quote:Op maandag 25 januari 2021 12:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, maar aan de andere kant... het is altijd een stuk stiller in de winkelstraten in maart dan vlak voor de feestdagen, he
Tuurlijk. Het enige dat ik wil zeggen is: misschien zijn er andere manieren om de schrik van maart een beetje terug te krijgen dan nieuwe maatregelen er bovenop te blijven stapelen. Ik geloof namelijk niet dat de vorige maatregelen echt volledig zijn uitgeput.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:49 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]nouja vorig jaar maart was het echt heel rustig hoor bij een blokje om, geen auto's geen mensen. Dat was alleen de eerste week zo.
Ja. Kan dus nog jaren durenquote:Op maandag 25 januari 2021 12:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Een mooie analytische analyse....
Neequote:
Het kan ook sneller, maar het moet "zorgvuldig"quote:Op maandag 25 januari 2021 12:54 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Of het gaat sneller zodra er meer vaccins beschikbaar zijn.
Alleen als de vaccinatiesnelheid gelijke tred houdt met de leveringen.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:54 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
ik heb het eerste halfjaar al gewoon afgeschreven, we gaan het gewoon anders doen.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:54 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Zijn er ondertussen toch wel genoeg beschikbaar om lekker door te prikken?quote:Op maandag 25 januari 2021 12:54 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Heb vrienden van mij ook moeten bijpraten dat de kans op een Lowlands van de zomer toch wel erg minimaal is. Denk dat we allemaal gelukkig mogen zijn als we van de zomer lekker in het EK in de kroeg kunnen kijken.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:57 schreef Tijn het volgende:
Sprak laatst een vriend van me die de ontwikkelingen allemaal niet zo nauw volgt, en die ging er blind van uit dat heel Nederland rond de zomer wel gevaccineerd zou zijn. "Ze zullen toch wel hun best doen om dit zo snel mogelijk te regelen?" vroeg-ie, zonder verder te weten hoe het daadwerkelijk gaat. Dat gaat nog tegenvallen zodra de realiteit inzinkt, ben ik bang
bij heel veel mensen......quote:Op maandag 25 januari 2021 12:57 schreef Tijn het volgende:
Sprak laatst een vriend van me die de ontwikkelingen allemaal niet zo nauw volgt, en die ging er blind van uit dat heel Nederland rond de zomer wel gevaccineerd zou zijn. "Ze zullen toch wel hun best doen om dit zo snel mogelijk te regelen?" vroeg-ie, zonder verder te weten hoe het daadwerkelijk gaat. Dat gaat nog tegenvallen zodra de realiteit inzinkt, ben ik bang
Terwijl buiten veel veiliger is dan die kroeg.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:59 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Heb vrienden van mij ook moeten bijpraten dat de kans op een Lowlands van de zomer toch wel erg minimaal is. Denk dat we allemaal gelukkig mogen zijn als we van de zomer lekker in het EK in de kroeg kunnen kijken.
grote evenementen kunnen we gewoon gedag zeggen in 2021.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:00 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Terwijl buiten veel veiliger is dan die kroeg.
'Zorgvuldig' komt ondertussen wel in het rijtje van duiding en draadje, om ook even met de allergie van @Jazeg te sprekenquote:
Eens wanneer je het hebt over een terras, strand, park etc.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:00 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Terwijl buiten veel veiliger is dan die kroeg.
Toen die modellen gemaakt werden ging men uit van een scenario tot 70% besmettelijker dat is gewoon schromelijk overdreven gebleken, maar tot een herziening wil men vooralsnog niet komen.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok dan. Dus iemand die een mening geeft is leidend. Prima, ik prefereer data.
Ja, hier hetzelfde. Gewoon meer sparen en thuis wat dingen verbeteren. Dan hopelijk vanaf de zomer wat meer opties voor reizen.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:58 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ik heb het eerste halfjaar al gewoon afgeschreven, we gaan het gewoon anders doen.
beetje geld sparen, kippen houden, bbqen en lamballen![]()
2de helft van 2021 hoop ik op wat meer mogelijkheden wat betreft reizen/uitjes.
Kan opgenomen worden in "Het Grote Jeukwoordenboek" nuquote:Op maandag 25 januari 2021 13:02 schreef chratnox het volgende:
[..]
'Zorgvuldig' komt ondertussen wel in het rijtje van duiding en draadje, om ook even met de allergie van @:Jazeg te spreken
Die herziening is er geweest, want het nieuws en de literatuur staat bol van "minder besmettelijk dan aanvankelijk gedacht" dat is dan toch de herziening. Daarvoor hoeven de maatregelen niet aangepast te worden.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Toen die modellen gemaakt werden ging men uit van een scenario tot 70% besmettelijker dat is gewoon schromelijk overdreven gebleken, maar tot een herziening wil men vooralsnog niet komen.
En?quote:Op maandag 25 januari 2021 13:08 schreef JosMert het volgende:
Dit CDC rapport bevestigt heel duidelijk dat comorbiditeit een heel belangrijke factor is bij de sterfte aan #Covid19: "For 6% of the deaths, COVID-19 was the only cause mentioned".
Dus bij 94 % van de aan Covid-19 gerelateerde sterfte is sprake van een samengaan met andere onderliggende ziektes.
https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid_weekly/index.htm
Ik blijf dit soort onderzoeken altijd wel lastig vinden. Ik snap het wel, maar stel nou dat de cause of death (bijvoorbeeld) hartfalen is. Grote kans dat die persoon ergens in de komende jaren in het ziekenhuis zou komen ermee, en misschien wel zou overlijden. Maar het probleem is, die comorbidities zijn dingen waar je normaal gesproken wel een tijd mee door kan. Doordat Covid-19 een klap daarbovenop geeft gaat er ineens een grote groep mensen dood in een hele korte tijd, of worden die mensen op zijn minst ernstig ziek.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:08 schreef JosMert het volgende:
Dit CDC rapport bevestigt heel duidelijk dat comorbiditeit een heel belangrijke factor is bij de sterfte aan #Covid19: "For 6% of the deaths, COVID-19 was the only cause mentioned".
Dus bij 94 % van de aan Covid-19 gerelateerde sterfte is sprake van een samengaan met andere onderliggende ziektes.
Dit soort zaken mag wat meer aandacht voor komen in de media. Lijkt me toch wel boeiend nieuws.quote:
Nogal een gepasseerd station in Nederland, lijkt mij.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:11 schreef JosMert het volgende:
[..]
Dit soort zaken mag wat meer aandacht voor komen in de media. Lijkt me toch wel boeiend nieuws.
Ja maar een comorbidity betekent niet dat die mensen al op sterven lagen. Dat kan iers zijn waar je een normale levensverwachting mee hebt zoals overgewicht, astma of mensen met een auto immuun ziekte.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:08 schreef JosMert het volgende:
Is toch ook al vrij lang bekend, die comorbiditeit is natuurlijk ook precies dat comorbiditeit je weet dus niet of deze mensen ook gestorven zouden zijn als ze geen covid hadden gekregen. Het veranderd niets aan het probleem.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:11 schreef JosMert het volgende:
[..]
Dit soort zaken mag wat meer aandacht voor komen in de media. Lijkt me toch wel boeiend nieuws.
Bedoel gevolg in politieke zin qua maatregelen of wellicht toch eerder versoepelen, het afschieten van zoiets absurds als een avondklok en/of scholen heropenen. Nu basisschoolleerlingen niet vatbaarder lijken kunnen die toch gewoon open?quote:Op maandag 25 januari 2021 13:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Die herziening is er geweest, want het nieuws en de literatuur staat bol van "minder besmettelijk dan aanvankelijk gedacht" dat is dan toch de herziening. Daarvoor hoeven de maatregelen niet aangepast te worden.
Ik denk dat er soms vanuit het publiek uitgegaan wordt van een enorme specifieke stuurbaarheid van deze virus infectie maar dat blijkt dus niet zo stuurbaar te zijn als gedacht dus moet er meer algemeen aangepakt worden en minder specifiek.
Het indammen van zo'n virus is geen precizie instrument dat je precies zo kunt tunen dat je zo min mogelijk lastige maatregelen hoeft te treffen.
Basisscholen dicht is ook een methode om mensen thuis te houden, als de kinderen naar school zijn gaan de mensen ook weer naar het werk. Deze maatregelen hebben vaak hele andere uitwerkingen dan je als "doel" zou zien. Ik merk het onderandere op mijn werk dat de scholen dicht op open het grootste verschil maakt of mensen thuiswerken of niet, ik denk dat de regering dat ook monitort. Dus onafhankelijk van besmettelijkheid op scholen is de scholen dicht doen een tool om mensen meer thuis te houden.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:15 schreef Elan het volgende:
Nu basisschoolleerlingen niet vatbaarder lijken kunnen die toch gewoon open?
Als je op die CDC-link klikt en doorscrollt naar het kopje "comorbidities", dan zie je een lijstje met de aandoedingen die ze bedoelen. Daar staan ernstige dingen tussen, zoals longontsteking of hartfalen, maar ook zaken als astma, diabetes en hoge bloeddruk. Het moge duidelijk zijn dat mensen met zulke kwalen in de meeste gevallen niet bepaald op sterven lagen voordat ze covid kregen.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:08 schreef JosMert het volgende:
Dan gaan er een hoop mensen sterven iddquote:Op maandag 25 januari 2021 13:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Bedoel gevolg in politieke zin qua maatregelen of wellicht toch eerder versoepelen, het afschieten van zoiets absurds als een avondklok en/of scholen heropenen. Nu basisschoolleerlingen niet vatbaarder lijken kunnen die toch gewoon open?
Weet je ik houd mijn hart vast als er op de valreep nog een keer een variant opduikt waar een vaccin geen grip op zou hebben, of die écht 70% besmettelijker blijkt. Dan hebben ze hun kruit toch aardig verschoten qua mogelijkheden tot maatregelen.
Ja comorbiditeiten worden nogal eens geïnterpreteerd als "oh, dor hout dus", terwijl dat verre van het geval hoeft te zijn. Genoeg aandoeningen waarmee je prima oud kunt worden of waar je zonder Covid geen noemenswaardige hinder van ondervindt.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:14 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ja maar een comorbidity betekent niet dat die mensen al op sterven lagen. Dat kan iers zijn waar je een normale levensverwachting mee hebt zoals overgewicht, astma of mensen met een auto immuun ziekte.
Soms voelt die comorbidity opmerking alsof hun dood gebagatelliseerd wordt.
Precies. Ik heb astma (of nouja, formeel chronische bronchitis en astma), maar buiten dat ik een bepaalde periode van 't jaar wat benauwder ben en veel last van hooikoorts heb is 't nou niet echt iets waarvan ik ineens dood neer zou kunnen vallen (hoop ik).quote:Op maandag 25 januari 2021 13:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je op die CDC-link klikt en doorscrollt naar het kopje "comorbidities", dan zie je een lijstje met de aandoedingen die ze bedoelen. Daar staan ernstige dingen tussen, zoals longontsteking of hartfalen, maar ook zaken als asthma, diabetes en hoge bloeddruk. Het moge duidelijk zijn dat mensen met zulke kwalen in de meeste gevallen niet bepaald op sterven lagen voordat ze covid kregen.
Zie eigenlijk vooral collega's die hun kinderen dan maar gewoon bij opa en oma dumpen. De mobiliteit steeg zelfs weer iets in week 3, voor de invoering van de avondklok. Dus als ze niet naar werk gaan (wat ik ernstig betwijfel) is men onderweg naar privé-aangelegenheden, want verder is er niks open.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:18 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Basisscholen dicht is ook een methode om mensen thuis te houden, als de kinderen naar school zijn gaan de mensen ook weer naar het werk. Deze maatregelen hebben vaak hele andere uitwerkingen dan je als "doel" zou zien. Ik merk het onderandere op mijn werk dat de scholen dicht op open het grootste verschil maakt of mensen thuiswerken of niet, ik denk dat de regering dat ook monitort. Dus onafhankelijk van besmettelijkheid op scholen is de scholen dicht doen een tool om mensen meer thuis te houden.
Deze maatregelen werken gewoon niet zo heel rechtlijnig.
Ah grappig, dan is mijn waarneming wellicht te anekdotisch.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Zie eigenlijk vooral collega's die hun kinderen dan maar gewoon bij opa en oma dumpen. De mobiliteit steeg zelfs weer iets in week 3, voor de invoering van de avondklok. Dus als ze niet naar werk gaan (wat ik ernstig betwijfel) is men onderweg naar privé-aangelegenheden, want verder is er niks open.
Ik denk echt dat het verschilt per bedrijf. Als een werkgever zegt: "Je ziet maar hoe je het doet, maar ik wil je op kantoor zien" kan het een logische conclusie zijn dat de kinderen bij opa/oma gebracht worden. Daarnaast heb je natuurlijk ook veel werknemers die helemaal niet thuis kunnen werken, maar niet in het lijstje van vitale beroepen voorkomen.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Zie eigenlijk vooral collega's die hun kinderen dan maar gewoon bij opa en oma dumpen. De mobiliteit steeg zelfs weer iets in week 3, voor de invoering van de avondklok. Dus als ze niet naar werk gaan (wat ik ernstig betwijfel) is men onderweg naar privé-aangelegenheden, want verder is er niks open.
Formeel het vierde krijgsmachtdeel... Maar ja, ze staan ook gewoon te flitsen/laseren op kazernes...quote:
Ja of de mijne natuurlijk, maar als je dit leest:quote:Op maandag 25 januari 2021 13:25 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ah grappig, dan is mijn waarneming wellicht te anekdotisch.
Tot zover het effect van scholen sluiten om mensen te dwingen thuis te werkenquote:Zo’n 16 procent van de besmettingen met corona vindt momenteel op het werk plaats. Volgens de mobiliteitscijfers van Google is het aantal reisbewegingen terug op ongeveer twee derde van ‘normale’ tijden, en dat zijn echt niet alleen de mensen met een cruciaal contactberoep. Er wordt geschat dat 25 procent van de mensen die wel thuis zou kúnnen werken, toch van de baas op kantoor moet verschijnen. Het thuiswerken wordt echter niet afgedwongen, maar verzocht.
https://www.ad.nl/werk/is(...)werkplicht~aff9f836/
Bovendien, 94% van de sterfgevallen door covid heeft dan minstens een comorbiditeit, maar hoe vaak gebeurt het überhaupt dat mensen sterven aan een enkele oorzaak terwijl ze verder letterlijk nergens last van hebben? Iedereen heeft wel wat, zeker op latere leeftijd.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Precies. Ik heb astma (of nouja, formeel chronische bronchitis en astma), maar buiten dat ik een bepaalde periode van 't jaar wat benauwder ben en veel last van hooikoorts heb is 't nou niet echt iets waarvan ik ineens dood neer zou kunnen vallen (hoop ik).
Er zijn zeker comorbidities die een grote rol kunnen spelen, maar als je verder gezond bent lijkt het me niet heel relevant. Iemand van 40 met astma gaat hier ook niet aan dood, maar kan wel een lange periode nodig hebben om weer te herstellen.
Ja precies, dan zou je 'leeftijd' ook wel als comorbidity kunnen gaan opvoeren. Op latere leeftijd hebben mensen minder goed werkende immuunsystemen, hebben ze vaker andere kwalen en die dingen bij elkaar opgeteld kunnen dan tot gevolg hebben dat iemand overlijdt. Dat betekent niet dat diegene ook overleden zou zijn als Covid-19 niet voorbij zou zijn gekomen.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bovendien, 94% van de sterfgevallen door covid heeft dan minstens een comorbiditeit, maar hoe vaak gebeurt het überhaupt dat mensen sterven aan een enkele oorzaak terwijl ze verder letterlijk nergens last van hebben? Iedereen heeft wel wat, zeker op latere leeftijd.
https://nos.nl/liveblog/2(...)lden-en-spullen.htmlquote:KPN: 'thuiswerkrecord' verbroken in deze lockdown
In de eerste weken van 2021 ziet KPN veel meer dataverkeer naar populaire thuiswerkdiensten als Teams en Zoom dan in december. Dinsdag 12 januari was volgens het telecombedrijf de drukste thuiswerkdag ooit.
Volgens KPN is er een duidelijk verband met de lockdown en vooral het sluiten van scholen kort voor de kerstvakantie.
Ook in de vrije tijd gedragen we ons anders, constateert het bedrijf. Op zondag 27 december was de drukste dag ooit op het netwerk en dat kwam vooral door het tv- en streamingverkeer. Alleen op 21 maart 2020, kort na het begin van de eerste lockdown, werd er nog iets meer gestreamd.
Meer, meer!quote:Op maandag 25 januari 2021 13:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)lden-en-spullen.html
Op zich wordt er dus nu wel erg goed thuis gewerkt. Vind ik wel goed om te lezen.
De BBE (mariniers) bestaat niet meer, is tegenwoordig het M-Squadron.quote:Op zondag 24 januari 2021 23:16 schreef chratnox het volgende:
Welk deel van de Marechaussee? Marechaussee zelf? Bijstandseenheid? Of de bijzondere bijstandseenheid?
Daarom moet je eigenlijk naar een zero-besmettingen strategie, maar goed, dat is de path not taken in Europa. En ik heb niet het idee dat het die kant op gaat bewegen in Europaquote:Op maandag 25 januari 2021 13:22 schreef Bosbeetle het volgende:
Er gaat sowieso een variant opduiken die aan het vaccin kan ontsnappen, laten we hopen dat dat een variant is die geen covid veroorzaakt of eentje die weinig besmettelijk is. Maar dat er ontsnappers zullen zijn is inherent aan evolutie.
LALALALALALALALALAquote:Op maandag 25 januari 2021 13:02 schreef chratnox het volgende:
[..]
'Zorgvuldig' komt ondertussen wel in het rijtje van duiding en draadje, om ook even met de allergie van @:Jazeg te spreken
Mijn neefje werkt ook met Zoom voor school maar die hoefde sowieso niet naar kantoor.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)lden-en-spullen.html
Op zich wordt er dus nu wel erg goed thuis gewerkt. Vind ik wel goed om te lezen.
Ja, M-Squadron/UIM idd, dacht dat die nog steeds BBE heette, thanksquote:Op maandag 25 januari 2021 13:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
De BBE (mariniers) bestaat niet meer, is tegenwoordig het M-Squadron.
Of bedoel je de BSB? Die bestaat nog wel en valt onder de Kmar.
R.I.P. chratnox.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:22 schreef chratnox het volgende:
Precies. Ik heb astma (of nouja, formeel chronische bronchitis en astma)
https://www.ad.nl/buitenl(...)-en-bussen~a44c0a87/quote:De Europese Commissie heeft farmaceut AstraZeneva te kennen gegeven dat zij de contractueel vastgelegde hoeveelheid coronavaccins zo snel mogelijk wil hebben. Het middel moet nog worden goedgekeurd door medicijnwaakhond EMA, maar vrijdag liet AstraZeneca al weten dat de eerste levering door productieproblemen lager zal uitvallen. Zo'n 60 procent lager zelfs.
Voorzitter Ursula von der Leyen heeft de topman van het bedrijf, Pascal Soriot, er in een telefoongesprek aan herinnerd 'dat de EU aanzienlijk heeft geïnvesteerd in de ontwikkeling en productie van het vaccin en zo goed en snel mogelijk daar resultaat van wil zien'.
De EU heeft in totaal 400 miljoen doses van het middel aangeschaft. ,,Als het bedrijf een probleem heeft dan moet het dat oplossen", aldus Von der Leyens woordvoerder. Brussel heeft vooralsnog niet met juridische stappen gedreigd, zei hij. ,,We concentreren ons nu op een eerlijke dialoog."
“In the space of one hundred and seventy six years the Lower Mississippi has shortened itself two hundred and forty-two miles. That is an average of a trifle over a mile and a third per year. Therefore, any calm person, who is not blind or idiotic, can see that in the Old Oölitic Silurian Period, just a million years ago next November, the Lower Mississippi was upwards of one million three hundred thousand miles long, and stuck out over the Gulf of Mexico like a fishing-pole. And by the same token any person can see that seven hundred and forty-two years from now the Lower Mississippi will be only a mile and three-quarters long, and Cairo [Illinois] and New Orleans will have joined their streets together and be plodding comfortably along under a single mayor and a mutual board of aldermen. There is something fascinating about science. One gets such wholesale returns of conjecture out of such a trifling investment of fact.”quote:Op maandag 25 januari 2021 12:38 schreef JosMert het volgende:
quote:Op maandag 25 januari 2021 13:40 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
“In the space of one hundred and seventy six years the Lower Mississippi has shortened itself two hundred and forty-two miles. That is an average of a trifle over a mile and a third per year. Therefore, any calm person, who is not blind or idiotic, can see that in the Old Oölitic Silurian Period, just a million years ago next November, the Lower Mississippi was upwards of one million three hundred thousand miles long, and stuck out over the Gulf of Mexico like a fishing-pole. And by the same token any person can see that seven hundred and forty-two years from now the Lower Mississippi will be only a mile and three-quarters long, and Cairo [Illinois] and New Orleans will have joined their streets together and be plodding comfortably along under a single mayor and a mutual board of aldermen. There is something fascinating about science. One gets such wholesale returns of conjecture out of such a trifling investment of fact.”
– Mark Twain
Mijn honden krijgen ieder jaar sowieso vaccinaties. Dat gaat beter dan bij mensenquote:Op maandag 25 januari 2021 13:40 schreef RipCity het volgende:
Bereid je hond maar vast voor
Cats and dogs may need COVID vaccine one day
Domestic animals such as cats and dogs may one day need vaccinating against COVID to curb the spread of the virus, scientists say.
In an editorial for the journal Virulence, experts from the University of East Anglia (UEA) wrote that continued evolution of the virus in animals followed by transmission to humans "poses a significant long-term risk to public health".
"It is not unthinkable that vaccination of some domesticated animal species might... be necessary to curb the spread of the infection," they said.
Dogs and cats can contract coronavirus but there are no known cases in which there has been spillback to humans.
"It makes sense to develop vaccines for pets, for domestic animals, just as a precaution to reduce this risk," said Cock van Oosterhout, professor of evolutionary genetics at UEA.
"Interestingly the Russians have already started to develop a vaccine for pets, which there's very little information about."
Sowieso minder anti-vaxxers onder huisdieren. Komt omdat ze niet op Facebook zittenquote:Op maandag 25 januari 2021 13:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mijn honden krijgen ieder jaar sowieso vaccinaties. Dat gaat beter dan bij mensen
Het is wachten op Martin Gaus die vaccinatievoorrang voor honden gaat bepleiten.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:40 schreef RipCity het volgende:
Domestic animals such as cats and dogs may one day need vaccinating against COVID to curb the spread of the virus, scientists say.
In an editorial for the journal Virulence, experts from the University of East Anglia (UEA) wrote that continued evolution of the virus in animals followed by transmission to humans "poses a significant long-term risk to public health".
"It is not unthinkable that vaccination of some domesticated animal species might... be necessary to curb the spread of the infection," they said.
Dogs and cats can contract coronavirus but there are no known cases in which there has been spillback to humans.
"It makes sense to develop vaccines for pets, for domestic animals, just as a precaution to reduce this risk," said Cock van Oosterhout, professor of evolutionary genetics at UEA.
"Interestingly the Russians have already started to develop a vaccine for pets, which there's very little information about."
Tja.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:25 schreef deedeetee het volgende:
NOg meer mensen niet blij vanwege vaccin problemen.
Stokoude mensen eerst vaccineren is prima maar t is wel weer vervelend als er dan geen huisarts beschikbaar is als ze dit nodig hebben. Gaan die stumpers aan iets anders dood.
En dan ook nog een zware allergie erbij, 3 comorbiditeiten. Zullen we de muziek vast uitkiezen?quote:
quote:Op maandag 25 januari 2021 13:43 schreef Jazeg het volgende:
[..]
En dan ook nog een zware allergie erbij, 3 comorbiditeiten. Zullen we de muziek vast uitkiezen?
Doet me denken aan die Fok!ker die vorig jaar had uitgerekend dat er tegen april 34 miljoen Nederlanders besmet zouden zijn.quote:
Russenquote:Op maandag 25 januari 2021 13:40 schreef RipCity het volgende:
Logisch toch? Iedereen moet 2 keer gevaccineerd worden, dus raakt ook 2 keer besmet, dus 34 miljoen Nederlandersquote:Op maandag 25 januari 2021 13:44 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
[..]
Doet me denken aan die Fok!ker die vorig jaar had uitgerekend dat er tegen april 34 miljoen Nederlanders besmet zouden zijn.
Oh...ik dacht dat dit de koffiemachine was...quote:Op maandag 25 januari 2021 13:45 schreef zoost het volgende:
Misschien maar goed dat iedereen thuiszit; de gesprekken bij het koffieapparaat op kantoor waren ondraaglijk geweest.
De voorspelling was voor april 2020.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:46 schreef chratnox het volgende:
[..]
Logisch toch? Iedereen moet 2 keer gevaccineerd worden, dus raakt ook 2 keer besmet, dus 34 miljoen Nederlanders
Moet je na gaan als je de gesprekken die hier gevoerd worden bij de koffie machine had moeten voeren.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh...ik dacht dat dit de koffiemachine was...
Nou.. Dan had je met een blik die zei: "Mijn hemel, wat een kansloze opmerking" de discussie ook kunnen afsluiten, dus misschien had 't wel makkelijker geweestquote:Op maandag 25 januari 2021 13:55 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Moet je na gaan als je de gesprekken die hier gevoerd worden bij de koffie machine had moeten voeren.
Dan is weg rennen van een domme discussie nog moeilijker
Aan de andere kant is het fijner om discussies te voeren vanaf achter de pc; als je iemand beledigd of aan het sneren bent loop je minder risico dat je een slap krijgtquote:Op maandag 25 januari 2021 13:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nou.. Dan had je met een blik die zei: "Mijn hemel, wat een kansloze opmerking" de discussie ook kunnen afsluiten, dus misschien had 't wel makkelijker geweest
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |