abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 25 januari 2021 @ 13:05:57 #51
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197630192
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:04 schreef Elan het volgende:

[..]

Toen die modellen gemaakt werden ging men uit van een scenario tot 70% besmettelijker dat is gewoon schromelijk overdreven gebleken, maar tot een herziening wil men vooralsnog niet komen.
Die herziening is er geweest, want het nieuws en de literatuur staat bol van "minder besmettelijk dan aanvankelijk gedacht" dat is dan toch de herziening. Daarvoor hoeven de maatregelen niet aangepast te worden.

Ik denk dat er soms vanuit het publiek uitgegaan wordt van een enorme specifieke stuurbaarheid van deze virus infectie maar dat blijkt dus niet zo stuurbaar te zijn als gedacht dus moet er meer algemeen aangepakt worden en minder specifiek.

Het indammen van zo'n virus is geen precizie instrument dat je precies zo kunt tunen dat je zo min mogelijk lastige maatregelen hoeft te treffen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_197630227
Dit CDC rapport bevestigt heel duidelijk dat comorbiditeit een heel belangrijke factor is bij de sterfte aan #Covid19: "For 6% of the deaths, COVID-19 was the only cause mentioned".
Dus bij 94 % van de aan Covid-19 gerelateerde sterfte is sprake van een samengaan met andere onderliggende ziektes.

https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid_weekly/index.htm
  Moderator maandag 25 januari 2021 @ 13:09:34 #53
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197630252
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:08 schreef JosMert het volgende:
Dit CDC rapport bevestigt heel duidelijk dat comorbiditeit een heel belangrijke factor is bij de sterfte aan #Covid19: "For 6% of the deaths, COVID-19 was the only cause mentioned".
Dus bij 94 % van de aan Covid-19 gerelateerde sterfte is sprake van een samengaan met andere onderliggende ziektes.

En?
pi_197630296
quote:

Ik blijf dit soort onderzoeken altijd wel lastig vinden. Ik snap het wel, maar stel nou dat de cause of death (bijvoorbeeld) hartfalen is. Grote kans dat die persoon ergens in de komende jaren in het ziekenhuis zou komen ermee, en misschien wel zou overlijden. Maar het probleem is, die comorbidities zijn dingen waar je normaal gesproken wel een tijd mee door kan. Doordat Covid-19 een klap daarbovenop geeft gaat er ineens een grote groep mensen dood in een hele korte tijd, of worden die mensen op zijn minst ernstig ziek.

Ik denk niet dat er veel mensen twijfelen dat het raar is dat er mensen overlijden, maar dat het met zo'n grote hoeveelheid tegelijk plaatsvindt is iets wat de ziekenhuizen gewoonweg niet aan kunnen.

De mortaliteit van Covid-19 staat denk ik al tijden niet meer ter discussie.
pi_197630299
quote:
88s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:09 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

En?
Dit soort zaken mag wat meer aandacht voor komen in de media. Lijkt me toch wel boeiend nieuws.
pi_197630351
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:11 schreef JosMert het volgende:

[..]

Dit soort zaken mag wat meer aandacht voor komen in de media. Lijkt me toch wel boeiend nieuws.
Nogal een gepasseerd station in Nederland, lijkt mij.
pi_197630353
quote:

Ja maar een comorbidity betekent niet dat die mensen al op sterven lagen. Dat kan iers zijn waar je een normale levensverwachting mee hebt zoals overgewicht, astma of mensen met een auto immuun ziekte.
Soms voelt die comorbidity opmerking alsof hun dood gebagatelliseerd wordt.
  Moderator maandag 25 januari 2021 @ 13:15:12 #58
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197630361
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:11 schreef JosMert het volgende:

[..]

Is toch ook al vrij lang bekend, die comorbiditeit is natuurlijk ook precies dat comorbiditeit je weet dus niet of deze mensen ook gestorven zouden zijn als ze geen covid hadden gekregen. Het veranderd niets aan het probleem.
pi_197630375
quote:
88s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:05 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Die herziening is er geweest, want het nieuws en de literatuur staat bol van "minder besmettelijk dan aanvankelijk gedacht" dat is dan toch de herziening. Daarvoor hoeven de maatregelen niet aangepast te worden.

Ik denk dat er soms vanuit het publiek uitgegaan wordt van een enorme specifieke stuurbaarheid van deze virus infectie maar dat blijkt dus niet zo stuurbaar te zijn als gedacht dus moet er meer algemeen aangepakt worden en minder specifiek.

Het indammen van zo'n virus is geen precizie instrument dat je precies zo kunt tunen dat je zo min mogelijk lastige maatregelen hoeft te treffen.
Bedoel gevolg in politieke zin qua maatregelen of wellicht toch eerder versoepelen, het afschieten van zoiets absurds als een avondklok en/of scholen heropenen. Nu basisschoolleerlingen niet vatbaarder lijken kunnen die toch gewoon open?

Weet je ik houd mijn hart vast als er op de valreep nog een keer een variant opduikt waar een vaccin geen grip op zou hebben, of die écht 70% besmettelijker blijkt. Dan hebben ze hun kruit toch aardig verschoten qua mogelijkheden tot maatregelen.
blablablabla
  Moderator maandag 25 januari 2021 @ 13:18:41 #60
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197630420
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:15 schreef Elan het volgende:
Nu basisschoolleerlingen niet vatbaarder lijken kunnen die toch gewoon open?
Basisscholen dicht is ook een methode om mensen thuis te houden, als de kinderen naar school zijn gaan de mensen ook weer naar het werk. Deze maatregelen hebben vaak hele andere uitwerkingen dan je als "doel" zou zien. Ik merk het onderandere op mijn werk dat de scholen dicht op open het grootste verschil maakt of mensen thuiswerken of niet, ik denk dat de regering dat ook monitort. Dus onafhankelijk van besmettelijkheid op scholen is de scholen dicht doen een tool om mensen meer thuis te houden.

Deze maatregelen werken gewoon niet zo heel rechtlijnig.
  maandag 25 januari 2021 @ 13:18:54 #61
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_197630423
quote:

Als je op die CDC-link klikt en doorscrollt naar het kopje "comorbidities", dan zie je een lijstje met de aandoedingen die ze bedoelen. Daar staan ernstige dingen tussen, zoals longontsteking of hartfalen, maar ook zaken als astma, diabetes en hoge bloeddruk. Het moge duidelijk zijn dat mensen met zulke kwalen in de meeste gevallen niet bepaald op sterven lagen voordat ze covid kregen.
  maandag 25 januari 2021 @ 13:20:16 #62
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197630446
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:15 schreef Elan het volgende:

[..]

Bedoel gevolg in politieke zin qua maatregelen of wellicht toch eerder versoepelen, het afschieten van zoiets absurds als een avondklok en/of scholen heropenen. Nu basisschoolleerlingen niet vatbaarder lijken kunnen die toch gewoon open?

Weet je ik houd mijn hart vast als er op de valreep nog een keer een variant opduikt waar een vaccin geen grip op zou hebben, of die écht 70% besmettelijker blijkt. Dan hebben ze hun kruit toch aardig verschoten qua mogelijkheden tot maatregelen.
Dan gaan er een hoop mensen sterven idd :{
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator maandag 25 januari 2021 @ 13:22:10 #63
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197630482
Er gaat sowieso een variant opduiken die aan het vaccin kan ontsnappen, laten we hopen dat dat een variant is die geen covid veroorzaakt of eentje die weinig besmettelijk is. Maar dat er ontsnappers zullen zijn is inherent aan evolutie.
pi_197630485
quote:
1s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:14 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ja maar een comorbidity betekent niet dat die mensen al op sterven lagen. Dat kan iers zijn waar je een normale levensverwachting mee hebt zoals overgewicht, astma of mensen met een auto immuun ziekte.
Soms voelt die comorbidity opmerking alsof hun dood gebagatelliseerd wordt.
Ja comorbiditeiten worden nogal eens geïnterpreteerd als "oh, dor hout dus", terwijl dat verre van het geval hoeft te zijn. Genoeg aandoeningen waarmee je prima oud kunt worden of waar je zonder Covid geen noemenswaardige hinder van ondervindt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_197630489
quote:
2s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:18 schreef Tijn het volgende:

[..]

Als je op die CDC-link klikt en doorscrollt naar het kopje "comorbidities", dan zie je een lijstje met de aandoedingen die ze bedoelen. Daar staan ernstige dingen tussen, zoals longontsteking of hartfalen, maar ook zaken als asthma, diabetes en hoge bloeddruk. Het moge duidelijk zijn dat mensen met zulke kwalen in de meeste gevallen niet bepaald op sterven lagen voordat ze covid kregen.
Precies. Ik heb astma (of nouja, formeel chronische bronchitis en astma), maar buiten dat ik een bepaalde periode van 't jaar wat benauwder ben en veel last van hooikoorts heb is 't nou niet echt iets waarvan ik ineens dood neer zou kunnen vallen (hoop ik).

Er zijn zeker comorbidities die een grote rol kunnen spelen, maar als je verder gezond bent lijkt het me niet heel relevant. Iemand van 40 met astma gaat hier ook niet aan dood, maar kan wel een lange periode nodig hebben om weer te herstellen.
pi_197630527
quote:
88s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:18 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Basisscholen dicht is ook een methode om mensen thuis te houden, als de kinderen naar school zijn gaan de mensen ook weer naar het werk. Deze maatregelen hebben vaak hele andere uitwerkingen dan je als "doel" zou zien. Ik merk het onderandere op mijn werk dat de scholen dicht op open het grootste verschil maakt of mensen thuiswerken of niet, ik denk dat de regering dat ook monitort. Dus onafhankelijk van besmettelijkheid op scholen is de scholen dicht doen een tool om mensen meer thuis te houden.

Deze maatregelen werken gewoon niet zo heel rechtlijnig.
Zie eigenlijk vooral collega's die hun kinderen dan maar gewoon bij opa en oma dumpen. De mobiliteit steeg zelfs weer iets in week 3, voor de invoering van de avondklok. Dus als ze niet naar werk gaan (wat ik ernstig betwijfel) is men onderweg naar privé-aangelegenheden, want verder is er niks open.
blablablabla
  maandag 25 januari 2021 @ 13:25:34 #67
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_197630541
NOg meer mensen niet blij vanwege vaccin problemen.
Stokoude mensen eerst vaccineren is prima maar t is wel weer vervelend als er dan geen huisarts beschikbaar is als ze dit nodig hebben. Gaan die stumpers aan iets anders dood.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator maandag 25 januari 2021 @ 13:25:48 #68
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197630545
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:24 schreef Elan het volgende:

[..]

Zie eigenlijk vooral collega's die hun kinderen dan maar gewoon bij opa en oma dumpen. De mobiliteit steeg zelfs weer iets in week 3, voor de invoering van de avondklok. Dus als ze niet naar werk gaan (wat ik ernstig betwijfel) is men onderweg naar privé-aangelegenheden, want verder is er niks open.
Ah grappig, dan is mijn waarneming wellicht te anekdotisch.
pi_197630592
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:24 schreef Elan het volgende:

[..]

Ik denk echt dat het verschilt per bedrijf. Als een werkgever zegt: "Je ziet maar hoe je het doet, maar ik wil je op kantoor zien" kan het een logische conclusie zijn dat de kinderen bij opa/oma gebracht worden. Daarnaast heb je natuurlijk ook veel werknemers die helemaal niet thuis kunnen werken, maar niet in het lijstje van vitale beroepen voorkomen.
  maandag 25 januari 2021 @ 13:28:29 #70
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197630613
quote:
88s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:25 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ah grappig, dan is mijn waarneming wellicht te anekdotisch.
Ja of de mijne natuurlijk, maar als je dit leest:

quote:
Zo’n 16 procent van de besmettingen met corona vindt momenteel op het werk plaats. Volgens de mobiliteitscijfers van Google is het aantal reisbewegingen terug op ongeveer twee derde van ‘normale’ tijden, en dat zijn echt niet alleen de mensen met een cruciaal contactberoep. Er wordt geschat dat 25 procent van de mensen die wel thuis zou kúnnen werken, toch van de baas op kantoor moet verschijnen. Het thuiswerken wordt echter niet afgedwongen, maar verzocht.
https://www.ad.nl/werk/is(...)werkplicht~aff9f836/
Tot zover het effect van scholen sluiten om mensen te dwingen thuis te werken :') .
blablablabla
  maandag 25 januari 2021 @ 13:29:03 #72
12221 Tijn