abonnement Unibet Coolblue
pi_196411225


Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde?



Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar!

En let op, er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden ;)
Laat die handjes wapperen!
pi_196411247
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 18:53 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Toegestaan, de draden zijn samengeperst, het zijn geen losse draden. ;)
Dat zag ik wel ja, een soort wafel patroon. Ben ik dan weer te paranoïde?
Laat die handjes wapperen!
pi_196414764
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 18:59 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Dat zag ik wel ja, een soort wafel patroon. Ben ik dan weer te paranoïde?
Ja die draden zijn door het persen massief gemaakt. Je kan de uiteindes nu ook zien als een massieve draad.

En elektramat verkoopt al z'n groepenkasten en laadstations met deze geperste draden , ik geloof echt wel dat dat goed zit.

Heb ze zelf ook altijd in de bus, als ik geen zin/tijd heb om draden te maken. :P
pi_196417213
Thx ik ben gerustgesteld. Gauw ophangen.

Koop je een warmtepomp, er komt nog een keer bijkomende kosten aan geld bij _O-
Laat die handjes wapperen!
  donderdag 26 november 2020 @ 12:33:08 #5
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_196420669
Sinds deze zomer de trotse eigenaar van een huis, maar nog niet helemaal op de hoogte van hoe alles sinds 1935 is gebouwd :P

Onze berging heeft een regenpijp die het niet aankan, staat tot de nok vol met water. De pijp loopt vanaf het schuurdak recht de border in.
Net met een ontstoppingsveer in de weer geweest, maar zonder resultaat, voelt alsof ik gewoon tegen grond aan loop te drukken.
Is er een kans dat ze die pijp gewoon in de border geprikt hebben? Of lopen ze eigenlijk altijd via aan zwanenhals het riool in?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  donderdag 26 november 2020 @ 12:37:37 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196420734
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 12:33 schreef Fretwork het volgende:
Is er een kans dat ze die pijp gewoon in de border geprikt hebben? Of lopen ze eigenlijk altijd via aan zwanenhals het riool in?
Een zwanenhals zal je niet vinden, maar hij kan inderdaad op het riool zijn aangesloten. Maar voor hetzelfde geld was het ooit de bedoeling het water in de border los te laten.

Je hebt best kans dat door verzakking in de loop der jaren de verticale leiding is afgebroken van de van de horizontale die naar het riool loopt of dat door ophoging de verticale leiding dieper eindigt dan de hoogte van de border.

Eigenlijk is er maar een manier om hier achter te komen: de schep pakken en de boel uitgraven.
So we just called him Fred
  donderdag 26 november 2020 @ 12:39:19 #7
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_196420758
quote:
7s.gif Op donderdag 26 november 2020 12:37 schreef Fred het volgende:

[..]

Een zwanenhals zal je niet vinden, maar hij kan inderdaad op het riool zijn aangesloten. Maar voor hetzelfde geld was het ooit de bedoeling het water in de border los te laten.

Je hebt best kans dat door verzakking in de loop der jaren de verticale leiding is afgebroken van de van de horizontale die naar het riool loopt of dat door ophoging de verticale leiding dieper eindigt dan de hoogte van de border.

Eigenlijk is er maar een manier om hier achter te komen: de schep pakken en de boel uitgraven.
Dat ga ik dan maar doen. Schrale troost, volgens mij hoef ik niet heel diep voor de verstopping
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_196422317
Hoe strak moet een muur zijn om te behangen?

Wij hebben een muur met spachtelputz korrel en deze glad gemaakt met Alabasine Muurglad. Het is niet overal evengoed gelukt en er zijn best wat plekken die niet helemaal opgevuld zijn.
0,0 ervaring met behangen hier. Ik laat dat doen.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_196423404
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 14:53 schreef YourCaptor het volgende:
Hoe strak moet een muur zijn om te behangen?

Als je strijklicht hebt dan zie je echt alles.

Je kan kiezen voor wat drukker behang, dan valt het niet zo op als er iets mis is. Een behang met structuur er in maakt het ook iets minder gevoelig. Maar nogmaals, strijklicht is je grootste probleem.
pi_196423494
quote:
7s.gif Op donderdag 26 november 2020 12:37 schreef Fred het volgende:

[..]

Een zwanenhals zal je niet vinden, maar hij kan inderdaad op het riool zijn aangesloten. Maar voor hetzelfde geld was het ooit de bedoeling het water in de border los te laten.

Je hebt best kans dat door verzakking in de loop der jaren de verticale leiding is afgebroken van de van de horizontale die naar het riool loopt of dat door ophoging de verticale leiding dieper eindigt dan de hoogte van de border.

Eigenlijk is er maar een manier om hier achter te komen: de schep pakken en de boel uitgraven.
Een zwanenhals in een regenpijp is niet ongewoon hoor.
pi_196423765
Idd hier ook aanwezig.
Laat die handjes wapperen!
pi_196434101
ff een vraagje over het schroeven van gisplaten.

Om de 30 of 60cm een paal/profiel?

Ik heb altijd 30cm gedaan ivm "stevigheid", maar ik zie in de youtube filmpjes altijd maar 60cm....
pi_196434702
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 10:21 schreef Barry1986 het volgende:
ff een vraagje over het schroeven van gisplaten.

Om de 30 of 60cm een paal/profiel?

Ik heb altijd 30cm gedaan ivm "stevigheid", maar ik zie in de youtube filmpjes altijd maar 60cm....
Voor een wand: Metalstud om de 30 cm.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196436161
Zou 60cm ook alleen doen met houten plaat materiaal er achter of dubbel gipsen.. Zou anders echt het idee hebben dat je er door heen zit als je iets te hard leunt ofzo.
pi_196436205
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 12:51 schreef FranticDJ het volgende:
Zou 60cm ook alleen doen met houten plaat materiaal er achter of dubbel gipsen.. Zou anders echt het idee hebben dat je er door heen zit als je iets te hard leunt ofzo.
Ik heb overigens een schuine te isoleren wand wel om de 60 gedaan, maar dat waren korte stukken (tussen balken) en 12,5 mm gipsplaten. Die laatste zou ik sowieso bij wanden toepassen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196436277
De paar keer dat ik (voorzet)wandjes heb gemaakt wel op zestig cm maar dan wel een of twee dwarsverbindingen. Rond heuphoogte en/of op schilderijspijkerhoogte.

Het hangt er ook wel vanaf of je rondfietsende kinderen in huis hebt of dat er een kastenwand tegenaan komt.
  zaterdag 28 november 2020 @ 16:12:48 #17
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_196454439
Heeft iemand nog een tip om een oude, meegeverfde schroef te verwijderen? Het is helaas geen kruiskop, daarvoor heb ik een opzetstukje voor op de boormachine.
KuikenGuppy
  zaterdag 28 november 2020 @ 18:20:08 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_196455855
Naast het appartementencomplex waar ik woon is er een trappenhuis dat toegankelijk is voor het algemene publiek. Dat trappenhuis is tevens één van onze vluchtroutes, vanaf elke galerij is er een deur die uitkomt in dat trappenhuis.

Deze deuren zijn voorzien van zelfsluitende anti-panieksloten van Nemef: van binnen naar buiten gaan ze altijd open (zelfs als ze op slot zitten), maar zodra de deur sluit valt deze vanzelf in het nachtslot. Vanaf buiten kunnen ze alleen met een sleutel worden geopend.

De laatste tijd hebben ik en mijn buren last van insluipers: zwervers en drugsgebruikers die zich verschansen op onze galerijen, in het interne trappenhuis of in ons afvalhok. Dat is natuurlijk erg vervelend, en daar moet iets tegen gebeuren.

Een buurman en ik hebben onlangs een inspectieronde gedaan, en we hebben geconstateerd dat bij één van de deuren het zelfsluitende mechanisme niet (meer) naar behoren werkt. De deur valt weliswaar dicht, maar de nachtschoot komt niet naar buiten. De deur kan dus worden geopend met een pasje ('flipperen').

Nou wil mijn buurman dat er op alle deuren anti-inbraakstrips worden aangebracht. Gezien de afmetingen van de deuren (250cm hoog) en hun aantal (3 stuks), gaat dat denk ik een duur geintje worden. Aangezien we hier te maken hebben met een relatief kleine VvE, ben ik wat voorzichtiger voor we zulke uitgaven gaan doen.

Daarnaast denk ik dat het niet nodig is: als de deur uit zichzelf in het nachtslot valt, is een anti-inbraakstrip toch overbodig? Flipperen is alleen mogelijk bij een niet-afgesloten deur, toch?

Wat mij betreft vervangen we eerst alleen het slot dat defect is, en kijken we dan of het probleem is opgelost.
pi_196456222
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2020 16:12 schreef Burdie het volgende:
Heeft iemand nog een tip om een oude, meegeverfde schroef te verwijderen? Het is helaas geen kruiskop, daarvoor heb ik een opzetstukje voor op de boormachine.
De verf er aftikken met een te kleine schroevendraaier. Als de groef dan redelijk schoon is en de verf ook grotendeels weg van de rest van de kop, vooral de randen dan met een goed passende schroevendraaier een poging wagen. Misschien komt ie los en misschien breekt ie af. Anders de kop uitboren. Bij afbreken en uitboren is ie wel los maar kan je het gat niet opnieuw gebruiken.

Wat zit er mee vast?
  zaterdag 28 november 2020 @ 19:15:08 #20
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_196456623
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 18:47 schreef qajariaq het volgende:

[..]

De verf er aftikken met een te kleine schroevendraaier. Als de groef dan redelijk schoon is en de verf ook grotendeels weg van de rest van de kop, vooral de randen dan met een goed passende schroevendraaier een poging wagen. Misschien komt ie los en misschien breekt ie af. Anders de kop uitboren. Bij afbreken en uitboren is ie wel los maar kan je het gat niet opnieuw gebruiken.

Wat zit er mee vast?
Ik krijg de verf niet (voldoende) uit de kop van de schroef om de schroef te kunnen draaien. Dremel was ook geen hulp, helaas. Ik denk dat ik de schroeven dan helaas moet uitboren.
(Het gaat om de sluiting van een raam, waar sinds de jaren 30 minstens 6x overheen geschilderd is.)
KuikenGuppy
pi_196456696
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 18:20 schreef James1988 het volgende:
....


Nou wil mijn buurman dat er op alle deuren anti-inbraakstrips worden aangebracht. Gezien de afmetingen van de deuren (250cm hoog) en hun aantal (3 stuks), gaat dat denk ik een duur geintje worden.

...

Wat mij betreft vervangen we eerst alleen het slot dat defect is, en kijken we dan of het probleem is opgelost.
Je hoeft niet over de hele 2,50m een anti-inbraakstrip te zetten. 30/40 cm bij het slot is al genoeg. Niet zo mooi natuurlijk. Maar dan kan je meer deuren uit een strip halen.
pi_196456718
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:15 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik krijg de verf niet (voldoende) uit de kop van de schroef om de schroef te kunnen draaien. Dremel was ook geen hulp, helaas. Ik denk dat ik de schroeven dan helaas moet uitboren.
(Het gaat om de sluiting van een raam, waar sinds de jaren 30 minstens 6x overheen geschilderd is.)
Denk er alleen om dat je niet op het zelfde plekje weer een schroef kan plaatsen. Als het een scharnier is kan je zien of je die in de zelfde maat kan vinden met een ander aantal schroefgaten.
  zaterdag 28 november 2020 @ 19:41:12 #23
80382 manny
30 is best veel
pi_196457008
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 18:20 schreef James1988 het volgende:
Wat mij betreft vervangen we eerst alleen het slot dat defect is, en kijken we dan of het probleem is opgelost.
Eerst maar eens vervangen wat kapot is inderdaad.

Een creatief alternatief is uiteraard om ze in te sluiten als ze er zijn (dat gespuis bedoel ik), dus de deuren op slot te doen met die lieden ingesloten.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zaterdag 28 november 2020 @ 20:13:07 #24
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_196457370
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:21 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Denk er alleen om dat je niet op het zelfde plekje weer een schroef kan plaatsen. Als het een scharnier is kan je zien of je die in de zelfde maat kan vinden met een ander aantal schroefgaten.
Ik heb al nieuw beslag in huis, daarvan zitten de gaten net iets verder uit elkaar. Bedankt voor het meedenken :).
KuikenGuppy
  zaterdag 28 november 2020 @ 20:27:18 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_196457544
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:19 schreef Hanschje het volgende:

[..]

Je hoeft niet over de hele 2,50m een anti-inbraakstrip te zetten. 30/40 cm bij het slot is al genoeg. Niet zo mooi natuurlijk. Maar dan kan je meer deuren uit een strip halen.
Dat is een optie, al denk ik niet dat de mede-eigenaar van het gebouw daarmee akkoord zal gaan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:41 schreef manny het volgende:

[..]

Eerst maar eens vervangen wat kapot is inderdaad.

Een creatief alternatief is uiteraard om ze in te sluiten als ze er zijn (dat gespuis bedoel ik), dus de deuren op slot te doen met die lieden ingesloten.
Dat is geen optie, alle niet-privéruimtes in het gebouw hebben twee uitgangen en één ervan kan altijd van binnenuit geopend worden. :D
  zaterdag 28 november 2020 @ 20:30:16 #26
80382 manny
30 is best veel
pi_196457583
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2020 20:27 schreef James1988 het volgende:

[..]
Dat is geen optie, alle niet-privéruimtes in het gebouw hebben twee uitgangen en één ervan kan altijd van binnenuit geopend worden. :D
Top, dan weet je waar je moet gaan staan.

Maar zonder gekheid: als er een keer wat veel zijn is de politie bellen ook nog wel optie uiteraard. Irritant man, hangende junks voor je deur.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zaterdag 28 november 2020 @ 20:41:57 #27
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_196457722
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:41 schreef manny het volgende:

Een creatief alternatief is uiteraard om ze in te sluiten als ze er zijn (dat gespuis bedoel ik), dus de deuren op slot te doen met die lieden ingesloten.
Anti paniek dus gewoon openen }:|
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_196473864
Misschien een domme vraag maar schilderen heb ik nog niet zoveel hoeven doen, en buiten al helemaal niet :P

Ik heb een kozijn gemaakt, daar wil ik nu alvast grondverf opzetten dus moet ik ook weten welke verf erop komt. Is hoogglans op terpentinebasis nog steeds de standaard voor buiten? En is het verstandig om tussen de grondverf lagen door nog wat kit in de randen te leggen?

Ik had er een mooi afgeronde lijmrand aan gemaakt tijdens het lijmen, maar bij het wegsteken van de overtollige lijm na het drogen heb ik het per ongeluk weer deels weggehaald. :+
pi_196495926
Een vraag over deze scharnieren op dit raam. Dit is een raam uit een draaikiep-serie, echter het raam is zo klein dat de kozijnen en ramenmaker er alleen een kiepraam van heeft gemaakt. Niets aan de hand, echter moet het nu snel geschilderd worden en ik durf het niet los te maken.
Kan ik gewoon de schroeven uit de schanieren draaien en is het dan los?
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_196520892
Niemand enig idee?
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  woensdag 2 december 2020 @ 20:13:16 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_196521599
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 18:20 schreef James1988 het volgende:
Naast het appartementencomplex waar ik woon is er een trappenhuis dat toegankelijk is voor het algemene publiek. Dat trappenhuis is tevens één van onze vluchtroutes, vanaf elke galerij is er een deur die uitkomt in dat trappenhuis.

Deze deuren zijn voorzien van zelfsluitende anti-panieksloten van Nemef: van binnen naar buiten gaan ze altijd open (zelfs als ze op slot zitten), maar zodra de deur sluit valt deze vanzelf in het nachtslot. Vanaf buiten kunnen ze alleen met een sleutel worden geopend.
(...)
Wat mij betreft vervangen we eerst alleen het slot dat defect is, en kijken we dan of het probleem is opgelost.
Update! Dit weekend heb ik de boel opgemeten en op internet zo'n slot besteld. Die is gisteren geleverd en ik heb 'm vandaag in de deur geplaatst. Even getest en het werkt uitstekend.

Niet goedkoop trouwens, zo'n slot: ¤ 115 inclusief BTW. De factuur heb ik doorgestuurd naar de VvE.
  Moderator woensdag 2 december 2020 @ 20:26:45 #32
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_196521784
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 20:13 schreef James1988 het volgende:

[..]

Update! Dit weekend heb ik de boel opgemeten en op internet zo'n slot besteld. Die is gisteren geleverd en ik heb 'm vandaag in de deur geplaatst. Even getest en het werkt uitstekend.

Niet goedkoop trouwens, zo'n slot: ¤ 115 inclusief BTW. De factuur heb ik doorgestuurd naar de VvE.
Goede sloten, zoals van Nemef zijn niet goedkoop...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 2 december 2020 @ 20:36:10 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_196521924
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 20:26 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Goede sloten, zoals van Nemef zijn niet goedkoop...
Klopt! Hopelijk is hiermee het probleem van ongenode gasten meteen opgelost.

Een offerte voor het laten plaatsen van anti-inbraakstrips op de deuren in kwestie, die ik ruim 2 weken geleden heb opgevraagd, heb ik nog niet ontvangen. Ik denk ook niet dat ze nodig zijn met deze sloten.
  Moderator woensdag 2 december 2020 @ 22:08:03 #34
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196523735
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:28 schreef verita het volgende:
Niemand enig idee?
Zo op het oog zou ik zeggen dat het wel zo zou moeten werken; aan de andere kant zit geen haakje ofzo waar je die pin eruit kunt trekken zoals in dit filmpje gebeurd ?

pi_196523798
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 20:26 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Goede sloten, zoals van Nemef zijn niet goedkoop...
dit.

115 is nog goedkoop.

Afgelopen maanden sloten besteld die voor het 4 voudige gingen.
  woensdag 2 december 2020 @ 22:16:58 #36
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_196523905
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 22:11 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

dit.

115 is nog goedkoop.

Afgelopen maanden sloten besteld die voor het 4 voudige gingen.
Ik vind dat fors. Maar de kosten zitten waarschijnlijk in het feit dat de cilinder gewoon moet kunnen werken met de bestaande sleutels.

Wij hebben SKG3 cilinders met certificaat en van die puntjessleutels die ze niet na kunnen maken met een slijptol en was 500 euro kwijt voor 3 cilinders, een 3puntssluiting en montage.

En de slotenmaker zei dat ie zelf altijd gruwelijk baalde als mensen hem bellen en ze hadden zo een slot..omdat het hem serieus tijd kost om het open te krijgen, en dat ie met vele andere sloten significant minder moeite heeft :P .
pi_196523930
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 22:16 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik vind dat fors. Maar de kosten zitten waarschijnlijk in het feit dat de cilinder gewoon moet kunnen werken met de bestaande sleutels.
yep moeten er weer oude series op gedoken worden enzo.
pi_196527361
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 22:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zo op het oog zou ik zeggen dat het wel zo zou moeten werken; aan de andere kant zit geen haakje ofzo waar je die pin eruit kunt trekken zoals in dit filmpje gebeurd ?

Nee, er zit helemaal niets. Ik denk dat hier de pin de schroef is? Ik probeer het wel binnenkort, maar dan wel eerst met het wc-raam, niet met de badkamer. Beter een koude bil dan rillen in de badkamer :Y
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  Spellchecker donderdag 3 december 2020 @ 11:02:19 #39
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_196528783
Ik heb een mooie stoofpan van het Franse merk Nomad.
Helaas is de knop afgebroken ..... in het midden zit een metalen pen, daaromheen zit een zwarte korrelige structuur en daar zit de breuk.
Iemand een idee om het deksel weer goed bruikbaar te krijgen (behalve een nieuwe knop). Het is nu wel te gebruiken maar moeilijk met dat kleine knopje plus het deksel is behoorlijk zwaar.




[ Bericht 8% gewijzigd door maily op 03-12-2020 11:12:43 ]
pi_196528959
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:02 schreef maily het volgende:
Ik heb een mooie stoofpan van het Franse merk Nomad.
Helaas is de knop afgebroken ..... in het midden zit een metalen pen, daaromheen zit een zwarte korrelige structuur en daar zit de breuk.
Iemand een idee om het deksel weer goed bruikbaar te krijgen (behalve een nieuwe knop). Het is nu wel te gebruiken maar moeilijk met dat kleine knopje plus het deksel is behoorlijk zwaar.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Nieuwe knop. Dit repareren gaat niet 100% lukken en geeft risico op nieuwe breuk en vallen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Spellchecker donderdag 3 december 2020 @ 11:17:54 #41
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_196528990
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Nieuwe knop. Dit repareren gaat niet 100% lukken en geeft risico op nieuwe breuk en vallen.
Ik had gehoopt op een oplossing zoals aan de bovenkant er iets omheen maken wat klem zit net onder de knop ....

Dank voor je antwoord. En inderdaad, het risico is té groot ....
pi_196529014
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:17 schreef maily het volgende:
Ik had gehoopt op een oplossing zoals aan de bovenkant er iets omheen maken wat klem zit net onder de knop
Kost een nieuwe..¤5 of zo. Komt blijkbaar meer voor.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Spellchecker donderdag 3 december 2020 @ 11:20:06 #43
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_196529019
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Nieuwe knop. Dit repareren gaat niet 100% lukken en geeft risico op nieuwe breuk en vallen.
Hoe krijg ik die oude eruit? :@
  Spellchecker donderdag 3 december 2020 @ 11:20:34 #44
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_196529027
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Kost een nieuwe..¤5 of zo. Komt blijkbaar meer voor.
Heb er gezien van 20 euro .....
pi_196529033
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:20 schreef maily het volgende:
Hoe krijg ik die oude eruit? :@
Aan de onderkant zit een gleuf voor een schroevendraaier. Bovenkant vasthouden met waterpomptang en draaien maar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Spellchecker donderdag 3 december 2020 @ 11:21:51 #46
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_196529044
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Aan de onderkant zit een gleuf voor een schroevendraaier. Bovenkant vasthouden met waterpomptang en draaien maar.
Straks eens proberen. Nogmaals dank! ^O^
  Moderator vrijdag 4 december 2020 @ 14:41:57 #47
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_196549860
Dit zal vast een hele domme vraag zijn, maar; ik zoek 'ringetjes'. Je weet wel, zo'n heel plat schijfje met een gaatje er in wat je wel eens tussen een schroefje en hetgeen waar je die schroef in wil draaien legt. In het Engels heten die dingen volgens mij 'washers', maar ik weet de NL term niet en dus weet ik ook niet waar ik op moet zoeken 8)7
Breitling - Instruments for Professionals
pi_196549992
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 14:41 schreef CoolGuy het volgende:
Dit zal vast een hele domme vraag zijn, maar; ik zoek 'ringetjes'. Je weet wel, zo'n heel plat schijfje met een gaatje er in wat je wel eens tussen een schroefje en hetgeen waar je die schroef in wil draaien legt. In het Engels heten die dingen volgens mij 'washers', maar ik weet de NL term niet en dus weet ik ook niet waar ik op moet zoeken 8)7
Wat denk je van een sluitring of een bredere uitvoering carrosseriering, het gat in het midden word aangegen in millimeters, bv M3 M6 enz.
  Moderator vrijdag 4 december 2020 @ 14:57:28 #49
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_196550128
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 14:48 schreef exlurker het volgende:

[..]

Wat denk je van een sluitring of een bredere uitvoering carrosseriering, het gat in het midden word aangegen in millimeters, bv M3 M6 enz.
Ja, die heb ik nét gevonden :D maar, dat gaat niet werken, want wat ik nodig heb is een ring waarbij het gat groot is en de rand eromheen (als het ware) heel smal, want kijk, ik heb dus het volgende issue:



En ik dacht dat op te lossen door daar een paar van die ringetjes tussen te zetten, maar ik denk niet dat er van die ringetjes zijn die zó smal zijn. De positie die je op de foto ziet is de positie waarop die deur moét zitten, maar ja, als ie dr helemaal overheen zakt (wat gewoon kan) dan hangt de deur te laag.

Nieuwe gaten boren lijkt geen goed idee want om dat korte stuke te overbruggen moet er een gat direct boven het bestaande gaatje worden geboord. Dus was het idee om er dus sluitringetjes tussen te doen en te kijken of dat werkt, en het is op zich wel een verzoek waard daar de deur waar het om gaat niet zwaar is, en verder ook geen 'belangrijke' deur is.

Maar ja, ik denk niet dat die ringetjes te vinden zijn, met die afmetingen. Ik snap dat er dan meerdere op elkaar zouden moeten, de hoeveelheid doet er niet toe, maar het moet wel passen aan 'de kant van het hout' zeg maar.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_196550350
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 14:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, die heb ik nét gevonden :D maar, dat gaat niet werken, want wat ik nodig heb is een ring waarbij het gat groot is en de rand eromheen (als het ware) heel smal, want kijk, ik heb dus het volgende issue:

[ afbeelding ]

En ik dacht dat op te lossen door daar een paar van die ringetjes tussen te zetten, maar ik denk niet dat er van die ringetjes zijn die zó smal zijn. De positie die je op de foto ziet is de positie waarop die deur moét zitten, maar ja, als ie dr helemaal overheen zakt (wat gewoon kan) dan hangt de deur te laag.

Nieuwe gaten boren lijkt geen goed idee want om dat korte stuke te overbruggen moet er een gat direct boven het bestaande gaatje worden geboord. Dus was het idee om er dus sluitringetjes tussen te doen en te kijken of dat werkt, en het is op zich wel een verzoek waard daar de deur waar het om gaat niet zwaar is, en verder ook geen 'belangrijke' deur is.

Maar ja, ik denk niet dat die ringetjes te vinden zijn, met die afmetingen. Ik snap dat er dan meerdere op elkaar zouden moeten, de hoeveelheid doet er niet toe, maar het moet wel passen aan 'de kant van het hout' zeg maar.
Dan zal je op zoek moeten gaan bij iemand met een draaibank, die kan zo een busje afdraaien met de gewenste binnen en buiten maat
pi_196550462
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 14:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, die heb ik nét gevonden :D maar, dat gaat niet werken, want wat ik nodig heb is een ring waarbij het gat groot is en de rand eromheen (als het ware) heel smal, want kijk, ik heb dus het volgende issue:

[ afbeelding ]

En ik dacht dat op te lossen door daar een paar van die ringetjes tussen te zetten, maar ik denk niet dat er van die ringetjes zijn die zó smal zijn. De positie die je op de foto ziet is de positie waarop die deur moét zitten, maar ja, als ie dr helemaal overheen zakt (wat gewoon kan) dan hangt de deur te laag.

Nieuwe gaten boren lijkt geen goed idee want om dat korte stuke te overbruggen moet er een gat direct boven het bestaande gaatje worden geboord. Dus was het idee om er dus sluitringetjes tussen te doen en te kijken of dat werkt, en het is op zich wel een verzoek waard daar de deur waar het om gaat niet zwaar is, en verder ook geen 'belangrijke' deur is.

Maar ja, ik denk niet dat die ringetjes te vinden zijn, met die afmetingen. Ik snap dat er dan meerdere op elkaar zouden moeten, de hoeveelheid doet er niet toe, maar het moet wel passen aan 'de kant van het hout' zeg maar.
Je kan het met een paar ringen oplossen maar dan heb je wel dat de overlap van de pin best klein is, kans dat het gaat draaien dus en dan stort je deurtje ter aarde.

Persoonlijk zou ik het oude gat opvullen met lucifers en bruislijm en dan toch voorzichtig een schroef verlagen of verhogen. Netjes voorboren helpt dan ook.
  vrijdag 4 december 2020 @ 15:53:29 #52
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_196551269
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 14:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, die heb ik nét gevonden :D maar, dat gaat niet werken, want wat ik nodig heb is een ring waarbij het gat groot is en de rand eromheen (als het ware) heel smal, want kijk, ik heb dus het volgende issue:

[ afbeelding ]

En ik dacht dat op te lossen door daar een paar van die ringetjes tussen te zetten, maar ik denk niet dat er van die ringetjes zijn die zó smal zijn. De positie die je op de foto ziet is de positie waarop die deur moét zitten, maar ja, als ie dr helemaal overheen zakt (wat gewoon kan) dan hangt de deur te laag.

Nieuwe gaten boren lijkt geen goed idee want om dat korte stuke te overbruggen moet er een gat direct boven het bestaande gaatje worden geboord. Dus was het idee om er dus sluitringetjes tussen te doen en te kijken of dat werkt, en het is op zich wel een verzoek waard daar de deur waar het om gaat niet zwaar is, en verder ook geen 'belangrijke' deur is.

Maar ja, ik denk niet dat die ringetjes te vinden zijn, met die afmetingen. Ik snap dat er dan meerdere op elkaar zouden moeten, de hoeveelheid doet er niet toe, maar het moet wel passen aan 'de kant van het hout' zeg maar.
Je zoekt scharnierbussen.

https://shop.eriks.nl/nl/(...)bus-pr1441885606478/

of paumelle ringen :Y
pi_196559540
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 14:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, die heb ik nét gevonden :D maar, dat gaat niet werken, want wat ik nodig heb is een ring waarbij het gat groot is en de rand eromheen (als het ware) heel smal, want kijk, ik heb dus het volgende issue:

[ afbeelding ]

En ik dacht dat op te lossen door daar een paar van die ringetjes tussen te zetten, maar ik denk niet dat er van die ringetjes zijn die zó smal zijn. De positie die je op de foto ziet is de positie waarop die deur moét zitten, maar ja, als ie dr helemaal overheen zakt (wat gewoon kan) dan hangt de deur te laag.

Nieuwe gaten boren lijkt geen goed idee want om dat korte stuke te overbruggen moet er een gat direct boven het bestaande gaatje worden geboord. Dus was het idee om er dus sluitringetjes tussen te doen en te kijken of dat werkt, en het is op zich wel een verzoek waard daar de deur waar het om gaat niet zwaar is, en verder ook geen 'belangrijke' deur is.

Maar ja, ik denk niet dat die ringetjes te vinden zijn, met die afmetingen. Ik snap dat er dan meerdere op elkaar zouden moeten, de hoeveelheid doet er niet toe, maar het moet wel passen aan 'de kant van het hout' zeg maar.
Even oude gat opvullen en opnieuw boren. Omdat er maar één schroefpen aan zitten draaien ze makkelijk weg. Pas als de scharnierpen volledig in het schaniergat zit kan de paumelle niet weg draaien. Als je nu opent draait de paumelle weg.
Jeroentje.
pi_196573655
Goedeavond,vandaag nieuwe vaatwasser gekocht. nu zit er op de beluchting kraan geen zwartedraai dop meer.Zijn deze dingen los te kopen of moet ik dan het complete kraantje vervangen? Alvast bedankt
pi_196575829
Beter de hele kraan vervangen, ook die dingen vergaan. Kost de wereld niet.
Laat die handjes wapperen!
pi_196634520
Hoe heet het onderdeel met het rode/witte vlakje dat aangeeft of de deur op slot zit?



Het is door opendraaien van buiten, met een niet optimaal passende schroevendraaier compleet aan gort en aan vervanging toe, maar heb geen idee hoe te zoeken.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 9 december 2020 @ 11:27:21 #58
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196634544
Het is een indicator, maar zijn die los te koop dan?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196634654
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 11:27 schreef daNpy het volgende:
Het is een indicator, maar zijn die los te koop dan?
Dank! Ja, het is een indicator, maar ik werd niet veel wijzer toen ik Googlede naar 'toiletslot indicator' - wel setjes, geen losse onderdelen; mogelijk omdat het niet los te koop is. Ik hoopte eigenlijk dat het redelijk universeel was en dat ik mogelijk een wat steviger exemplaar kon bestellen in plaats van een hele set met schild (en dezelfde slappe kunststof indicator) -O-

(ondertussen ook bij de fabrikant gevraagd of ze dat onderdeel los kunnen leveren; beter iets dan niets)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 9 december 2020 @ 11:34:25 #60
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196634661
Nouja normaal zit er niemand aan dat ding te prutsen :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196634724
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 11:34 schreef daNpy het volgende:
Nouja normaal zit er niemand aan dat ding te prutsen :+
I know. Don't ask :7
Anyway, die gleuf zit er toch in om gebruikt te worden in geval van nood.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Moderator woensdag 9 december 2020 @ 12:27:20 #62
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196635584
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 11:37 schreef baskick het volgende:

[..]

I know. Don't ask :7
Anyway, die gleuf zit er toch in om gebruikt te worden in geval van nood.
Haha, iemand die ingesloten was proberen te bevrijden :+ ?

Denk dat de enige oplossing een compleet nieuw slot is...
pi_196636326
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 12:27 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Haha, iemand die ingesloten was proberen te bevrijden :+ ?

Denk dat de enige oplossing een compleet nieuw slot is...
Ja, klopt :X Het complete setje is de kosten niet gelukkig. Maar zo zonde als het nodig is voor 1 onderdeel - de rest kan ongezien weg (of nou ja, in de doos met reserve-onderdelen, waarvan het maar de vraag is of ik de resterende onderdelen ooit nog nodig ga hebben - die zijn toch wel wat duurzamer).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 9 december 2020 @ 13:53:32 #64
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_196636939
Ik wil een gipsblokkenmuur verlengen met ongeveer 80 cm, nu ligt er in dit deel vloerverwarming en plavuizen.
Graag zou ik dus een PVC-profiel willen kitten (high tack?), zodat dit een goede basis vormt voor de rest van de muur.
Is dit juist gedacht?
pi_196638060
Sinds een paar dagen krijg ik mijn huis niet meer warm.

Ik heb een Remeha Avanta-ketel met een modulerende thermostaat (Chronotherm Touch). De maximale aanvoertemperatuur van de CV staat op 80 C. Maar om een of andere reden lijkt de ketel maar op halve kracht te draaien en komt de aanvoertemperatuur niet meer hoger dan 40-45 C. De ketel lijkt verder helemaal normaal te werken (tapwater wordt wel goed warm, 65 C). Aan het vermogen kan het ook niet liggen, ik verwarm op dit moment alleen maar 2 kamers. Ergens verdenk ik mijn thermostaat of de verbinding tussen ketel en thermostaat er van dat er teveel gemoduleerd wordt.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 9 december 2020 @ 15:03:22 #66
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196638153
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 13:53 schreef Goddelijker het volgende:
Ik wil een gipsblokkenmuur verlengen met ongeveer 80 cm, nu ligt er in dit deel vloerverwarming en plavuizen.
Graag zou ik dus een PVC-profiel willen kitten (high tack?), zodat dit een goede basis vormt voor de rest van de muur.
Is dit juist gedacht?
Waarom dat PVC profiel?
Kun je niet meteen op het beton lijmen?

quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 14:58 schreef stavromulabeta het volgende:
Sinds een paar dagen krijg ik mijn huis niet meer warm.

Ik heb een Remeha Avanta-ketel met een modulerende thermostaat (Chronotherm Touch). De maximale aanvoertemperatuur van de CV staat op 80 C. Maar om een of andere reden lijkt de ketel maar op halve kracht te draaien en komt de aanvoertemperatuur niet meer hoger dan 40-45 C. De ketel lijkt verder helemaal normaal te werken (tapwater wordt wel goed warm, 65 C). Aan het vermogen kan het ook niet liggen, ik verwarm op dit moment alleen maar 2 kamers. Ergens verdenk ik mijn thermostaat of de verbinding tussen ketel en thermostaat er van dat er teveel gemoduleerd wordt.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Is er een instelling omgeschakeld naar lage temperatuur voor bijv. vloerverwarming?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 9 december 2020 @ 16:45:02 #67
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_196639617
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 15:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Waarom dat PVC profiel?
Kun je niet meteen op het beton lijmen?
Er liggen tegels met daaronder Vloerverwarming. Dus dan zouden de tegels er uit moeten, maar dat geeft natuurlijk een risico met de vloerverwarming.
pi_196639916
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 16:45 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Er liggen tegels met daaronder Vloerverwarming. Dus dan zouden de tegels er uit moeten, maar dat geeft natuurlijk een risico met de vloerverwarming.
Wat voor risico? Een muur is niet zo zwaar dat het gaat inzakken.
De warmte verdwijnt wel in de constructie en anders is een beetje buis ook geen probleem. Hooguit dat je beide ruimten niet afzonderlijk kan regelen.
  woensdag 9 december 2020 @ 18:34:48 #69
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196641120
En die vloerverwarming ligt als het goed is een cm of 7 onder de vloer, dus iemand die normaal werkt beschadigt die leidingen niet zomaar (als je daar bang voor bent).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 11 december 2020 @ 13:20:53 #70
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196671414
Van het weekend de vloerverwarmingsverdeler in de garage monteren. Ben benieuwd hoe dat gaat :D
Toevoer leidingen en groepen liggen er al. Deze wil ik eerst nog doorspoelen.

Heb er een Honeywell thermostaat bij die een klep in de toevoer naar de verdeler regelt. Alle groepen staan gewoon open. Hoop dat het snel werkt want het is tamelijk koud in de garage :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196678918
Zijn er hier mensen met verstand van Philips Hue lightstrips? Ik zou ze onder mijn keukenkastjes willen, die hangen in een L-vorm. De lange kant is 1,50 m en de korte kant 1,20 m. De start lightstrip is 2 meter.
Ik zie online in de handleiding staan dat je het kan buigen, maar de plaatjes laten alleen zien dat de plakstrip bijv. van bovenkant kast naar beneden gaan, binnenkant hoek is dan de plakstrip. Maar in mijn geval zou de binnenkant hoek dan de led-kant zijn (als ik het langs de muur plak). Kun je het ook op die manier buigen of gaat het dan stuk? Kan me voorstellen dat je in ieder geval moet opletten dat je niet op een led-punt buigt.
pi_196690933
Hoi,

zodra ik dit kraantje opendraai om de toiletbak te vullen lekt het onder de zwarte knop.

kan ik dit zo fixen met een nieuwe draaiknop denken jullie?

pi_196691223
Helaas, denk dat het een nieuw kraantje wordt.
pi_196691242
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 16:15 schreef Hanschje het volgende:
Helaas, denk dat het een nieuw kraantje wordt.
Is dat dan het 3 hoekje of alles wat ook de de muur in gaan?

en hoe heet het dingetje? Hoekstopkraan denk ik?

Zou ik dat kunnen vervangen met dit?

https://www.toolstation.n(...)mt0yXNcaAsy6EALw_wcB

[ Bericht 16% gewijzigd door bitterbal op 12-12-2020 16:28:46 ]
pi_196691459
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 16:17 schreef bitterbal het volgende:

[..]

Is dat dan het 3 hoekje of alles wat ook de de muur in gaan?

en hoe heet het dingetje? Hoekstopkraan denk ik?

Zou ik dat kunnen vervangen met dit?

https://www.toolstation.n(...)mt0yXNcaAsy6EALw_wcB
Nieuw kraantje Idd. Zou kunnen idd, mits buisdiameters overeen komen. Zorg ervoor dat je teflon tussen de pot en de kraan doet en de schroefdraad aan de pot kant schoon is.

Meet wel ff goed op hoe dik je koperen buis is trouwens. En ook de schroefdraad..
pi_196691471
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 16:39 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Nieuw kraantje Idd. Zou kunnen idd. Zorg ervoor dat je teflon tussen de pot en de kraan doet en de schroefdraad aan de pot kant schoon is.
Is dat zon dingetje?

pi_196691484
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 16:41 schreef bitterbal het volgende:

[..]

Is dat zon dingetje?

[ afbeelding ]
Nee teflon of ptfe tape.
Maar als t conisch ofzo is, hoeft t wss niet eens.
pi_196691495
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 16:42 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Nee teflon of ptfe tape.
Maar als t conisch ofzo is, hoeft t wss niet eens.
Oh dat moet ik even verder googelen want ik zie nergens tape? :P
pi_196691809
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 16:43 schreef bitterbal het volgende:

[..]

Oh dat moet ik even verder googelen want ik zie nergens tape? :P
https://www.toolstation.n(...)417?searchstr=teflon

of beter: loctite 55, maar dat breng je iets anders aan, omdat het een koord is ipv tape. Staat op de verpakking uitgelegd hoe het moet.

Maar best kans dat je het niet nodig hebt hoor, ik heb hier in huis beiden gezien.
pi_196691831
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 17:04 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

https://www.toolstation.n(...)417?searchstr=teflon

of beter: loctite 55, maar dat breng je iets anders aan. Staat op de verpakking uitgelegd hoe het moet.

Maar best kans dat je het niet nodig hebt hoor, ik heb hier in huis beiden gezien.
Oke. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten. Thx
pi_196691836
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 17:05 schreef bitterbal het volgende:

[..]

Oke. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten. Thx
heb je wel (minimaal 1) bahco :P?
pi_196691847
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 17:05 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

heb je wel (minimaal 1) bahco :P?
Nee? Geen idee wat hetis.

ff googlen ook :P :')

Ja die heb ik :D
pi_196691887
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 17:06 schreef bitterbal het volgende:

[..]

Nee? Geen idee wat hetis.

ff googlen ook :P :')

Ja die heb ik :D
1 of 2?

als t kraantje bij los of vast draaien gaat 'verdraaien' dan kan je horizontaal onder de knop een bahco (verstelbare moersleutel) op de kraan zetten. ALs je er 1 hebt zou je dat met een waterpomptang kunnen doen als je die hebt :T En met de bahco de koppeling losdraaien.

En vergeet niet je hoofdkraan dicht te zetten :B :X
pi_196691908
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 17:09 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

1 of 2?

als t kraantje bij los of vast draaien gaat 'verdraaien' dan kan je horizontaal onder de knop een bahco (verstelbare moersleutel) op de kraan zetten.
Ik heb er 1. Dus beste nog eentje bij?

Zie ook geen verschil tussen die waterpomptang en die baco?: :P
pi_196691917
ja die hoofdkraan is wel belangrijk :P
pi_196691925
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 17:10 schreef bitterbal het volgende:

[..]

Ik heb er 1. Dus beste nog eentje bij?

Zie ook geen verschil tussen die waterpomptang en die baco?: :P
bahco/verstelbare moersleutel:



waterpomptang:
pi_196691946
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 17:11 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

bahco/verstelbare moersleutel:

[ afbeelding ]

waterpomptang:
[ afbeelding ]
aaaah.

Oke ja die 2e heb ik niet

*schrijft op lijstje*
pi_196691947
Nja kijk ff of je een van je handige buurjongen kan lenen. (of hem strikken om 't kraantje er ff tussen te zetten :P?) Weinig nut om alleen hiervoor een tweede aan te schaffen.

Vind een tweede bahco in dit geval zelf makkelijker want dat kost minder kracht (hoef je 'm alleen in positie te houden ipv knijpen en in positie houden).
pi_196691990
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 17:12 schreef FranticDJ het volgende:
Nja kijk ff of je een van je handige buurjongen kan lenen. (of hem strikken om 't kraantje er ff tussen te zetten :P?) Weinig nut om alleen hiervoor een tweede aan te schaffen.

Vind een tweede bahco in dit geval zelf makkelijker want dat kost minder kracht (hoef je 'm alleen in positie te houden ipv knijpen en in positie houden).
Ja die bahco heb ik voor 7 euro gekocht dus dat is te overzien.
pi_196692368
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 17:12 schreef FranticDJ het volgende:

Vind een tweede bahco in dit geval zelf makkelijker want dat kost minder kracht (hoef je 'm alleen in positie te houden ipv knijpen en in positie houden).
En je sloopt er minder mee dan met een waterpomptang.
pi_196692532
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 17:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]

En je sloopt er minder mee dan met een waterpomptang.
nog minder met goed passende sleutels natuurlijk :P
pi_196692598
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 17:46 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

nog minder met goed passende sleutels natuurlijk :P
Bedenk mij nu dat ik wel goed moet checken of het past want alsje die leiding niet kan afsluiten kan je waterkraan ook niet open. :{
pi_196692654
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 17:50 schreef bitterbal het volgende:

[..]

Bedenk mij nu dat ik wel goed moet checken of het past want alsje die leiding niet kan afsluiten kan je waterkraan ook niet open. :{
daarom zei ik al. ff goed de leidingdiameters proberen meten :P

Maar 12 mm voor het koper en 3/8" op het toilet zijn wel redelijk standaard voor zover ik weet.
pi_196693303
Eerder hebben we hier wel eens besproken dat het niet verstandig is om voegen tussen kozijn en metselwerk aan de buitenzijde af te kitten omdat het kozijn dan mogelijk gaat rotten doordat het zijn vocht niet kwijt kan.

Echter zijn de voegen op sommige plekken bij ons jaren 30 huis bijna een centimeter op de eerste verdieping. Dit zorgt ervoor dat klimplanten graag de spouw in groeien. Levert het een risico voor het kozijn op om dit soort band in de voeg te drukken?

https://www.hornbach.nl/s(...)5736332/artikel.html
pi_196693384
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 18:35 schreef archito het volgende:
Eerder hebben we hier wel eens besproken dat het niet verstandig is om voegen tussen kozijn en metselwerk aan de buitenzijde af te kitten omdat het kozijn dan mogelijk gaat rotten doordat het zijn vocht niet kwijt kan.

Echter zijn de voegen op sommige plekken bij ons jaren 30 huis bijna een centimeter op de eerste verdieping. Dit zorgt ervoor dat klimplanten graag de spouw in groeien. Levert het een risico voor het kozijn op om dit soort band in de voeg te drukken?

https://www.hornbach.nl/s(...)5736332/artikel.html
Lijkt mij niet zo'n probleem als je aan de onderkant iets vrij laat zodat water weg kan?
  zondag 13 december 2020 @ 11:44:47 #96
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196703456
Gisteren de verdeler in de garage opgehangen en gedeeltelijk aangesloten. Viel nog niet mee want de buizen van de groepen willen niet echt meewerken :+ Zeker omdat ik de verdeler vrij laag hang zijn de buizen van de retour vrij kort (23 cm).
De retourkant is helemaal aangesloten en gaan we vandaag op lekkage controleren. We hebben het met Unipor buis en koppelingen aangesloten, dat werkt wel enigzins makkelijk (klik!).
Bij de aanvoerkant zijn alleen de groepen nog aangesloten

De aanvoerkant krijgt een klep in de aanvoerbuis, zodat alle groepen gewoon open kunnen staan. Ik hoef geen zone regeling in de garage.
De klep is een Blaufoss AMZ 112. Deze heeft een hendel voor manuele bediening die meteen OPEN en CLOSED aanduidt. Echter, als de klep dicht is, en de hendel op closed (links) staat, dan draait hij verder naar links bij open gaan :?
Oftewel, hier klopt iets niet, want open staat rechts, op ca 2 uur, en closed dus op 10. Hij draait dus naar 6 uur tegen de klok in.

Maandag maar weer even bellen, en in de tussentijd niet monteren want die aansluitingen zijn klemverbindingen en dat werkt meestal maar 1 keer.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 13 december 2020 @ 15:32:05 #97
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196707619
Waarom krijg ik zo'n schroefverbinding nooit meteen dicht? De 1" aansluiting op de verdeler is geschroefd. Heb nu al 4x de teflon tape vernieuwd maar hij blijft lekken :{

Met de boiler was het ook al zo'n gekloot, uiteindelijk wel gelukt. Als je de verbinding nog een zet geeft gaat ie vaak nog méér lekken.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196707845
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 15:32 schreef daNpy het volgende:
Waarom krijg ik zo'n schroefverbinding nooit meteen dicht? De 1" aansluiting op de verdeler is geschroefd. Heb nu al 4x de teflon tape vernieuwd maar hij blijft lekken :{

Met de boiler was het ook al zo'n gekloot, uiteindelijk wel gelukt. Als je de verbinding nog een zet geeft gaat ie vaak nog méér lekken.
loctite 55 werkt zoveel prettiger dan teflontape :X

Sinds ik dat gebruik zijn mn verbindingen waar ik voorheen teflon tape gebruikte altijd in 1x dicht. En je kan het ook nog 'nastellen' wat met teflon niet zo lekker gaat.
  zondag 13 december 2020 @ 15:49:17 #99
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196707980
Zal er eens naar kijken :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 13 december 2020 @ 16:57:13 #100
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196709336
Heb het inderdaad al eerder gezien, maar waarom werkt het zoveel beter eigenlijk? Teflon tape wordt toch gewoon gesneden door de draad? Ik zie wel dat het water soms onder de teflontape doorkomt (op de buitendraad dus) :{
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196709364
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 16:57 schreef daNpy het volgende:
Heb het inderdaad al eerder gezien, maar waarom werkt het zoveel beter eigenlijk? Teflon tape wordt toch gewoon gesneden door de draad? Ik zie wel dat het water soms onder de teflontape doorkomt (op de buitendraad dus) :{
Volgens mij zit er een goedje/stofje door wat reageert op de spanning die opgebouwd wordt door het aandraaien. Net als bij loctite threadsealer en threadlocker.
  zondag 13 december 2020 @ 21:28:52 #102
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196714286
Deze week meteen even halen. En ook even bellen voor de klep. Dan kan ik het afmonteren en de garagevloer langzaam opwarmen :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 14 december 2020 @ 17:50:00 #103
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196730183
Gekauft, straks proberen. Meteen een grote baco meegenomen. Helaas hadden ze geen echte Bahco's op voorraad, maar 1 van de Gam-ma voldoet ook prima.

De moeren zijn echter 34 en 38, de baco gaat tot 35 :X :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196730353
Toch maar een echte bahco of sleutel 38 bestellen dan :+
pi_196736478
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 15:32 schreef daNpy het volgende:
Waarom krijg ik zo'n schroefverbinding nooit meteen dicht? De 1" aansluiting op de verdeler is geschroefd. Heb nu al 4x de teflon tape vernieuwd maar hij blijft lekken :{

Met de boiler was het ook al zo'n gekloot, uiteindelijk wel gelukt. Als je de verbinding nog een zet geeft gaat ie vaak nog méér lekken.
Hennep en fitterskit. Draad een beetje beschadigen zodat er braampjes ontstaan. Hennep in een sliert trekken en door de draad draaien. Geheel insmeren met fitterskit en vastdraaien. Gegarandeerd dicht. Mag alleen niet voor drinkwaterleiding.
  maandag 14 december 2020 @ 22:04:30 #106
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196736904
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 17:59 schreef FranticDJ het volgende:
Toch maar een echte bahco of sleutel 38 bestellen dan :+
Morgen even op de TD op het werk kijken.
Heb het nu met 2 waterpomptangen gedaan, maar dat is natuurlijk niet zo netjes.

Een andere moer (van de klep) lijkt wel 31 te zijn. 30 past nét niet, 32 is te groot :{

quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 21:41 schreef tux87 het volgende:

[..]

Hennep en fitterskit. Draad een beetje beschadigen zodat er braampjes ontstaan. Hennep in een sliert trekken en door de draad draaien. Geheel insmeren met fitterskit en vastdraaien. Gegarandeerd dicht. Mag alleen niet voor drinkwaterleiding.
Hennep heb ik ook zien hangen. Maar heb nu de loctite 55 meegenomen.
Dat van die draad beschadigen heb ik ook gezien in een filmpje over de loctite 55. Is dat verstandig?

Door omstandigheden niet in de garage geweest om te sleutelen. Morgenavond weer, de sportschool is toch dicht.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196736920
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 22:04 schreef daNpy het volgende:

[..]

Morgen even op de TD op het werk kijken.
Heb het nu met 2 waterpomptangen gedaan, maar dat is natuurlijk niet zo netjes.

Een andere moer (van de klep) lijkt wel 31 te zijn. 30 past nét niet, 32 is te groot :{
Zeker weten dat het geen duimse maten zijn :P?
  maandag 14 december 2020 @ 22:06:28 #108
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196736942
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 22:05 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Zeker weten dat het geen duimse maten zijn :P?
Pff, dat zou ook wel eens kunnen ja 8)7 Dan moet ik in de gereedschapskist van de Harley *brrrrrr* gaan kijken.
Het is wel voor 22 mm buis, dat is dan wel weer apart.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196736978
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 22:06 schreef daNpy het volgende:

[..]

Pff, dat zou ook wel eens kunnen ja 8)7 Dan moet ik in de gereedschapskist van de Harley *brrrrrr* gaan kijken.
Het is wel voor 22 mm buis, dat is dan wel weer apart.
ja naja als het een moer op de actuator behuizing zelf is kan het best wel iets speciaals zijn hoor :X

Heb hier ook wat exoten aan maten liggen die echt alleen op bepaalde moeren/bouten kunnen voor afstelling enzo. (maar die kwamen dan ook in het service koffertje van het spul :+ )
  maandag 14 december 2020 @ 22:14:29 #110
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196737079
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 22:08 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

ja naja als het een moer op de actuator behuizing zelf is kan het best wel iets speciaals zijn hoor :X

Heb hier ook wat exoten aan maten liggen die echt alleen op bepaalde moeren/bouten kunnen voor afstelling enzo. (maar die kwamen dan ook in het service koffertje van het spul :+ )
Er komt een Unipor aansluiting op trouwens. Wellicht heeft die een metrische maat.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196738137
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 22:04 schreef daNpy het volgende:

[..]

Morgen even op de TD op het werk kijken.
Heb het nu met 2 waterpomptangen gedaan, maar dat is natuurlijk niet zo netjes.

Een andere moer (van de klep) lijkt wel 31 te zijn. 30 past nét niet, 32 is te groot :{
[..]

Hennep heb ik ook zien hangen. Maar heb nu de loctite 55 meegenomen.
Dat van die draad beschadigen heb ik ook gezien in een filmpje over de loctite 55. Is dat verstandig?

Door omstandigheden niet in de garage geweest om te sleutelen. Morgenavond weer, de sportschool is toch dicht.
Ja dat zorgt dat de draad beter blijft zitten. Gewoon met een schroevendraaier of zoiets haaks wat op de draad krassen. Niet te gek doen. Maar dan blijft je loctite draad beter zitten.

Die loctite 55 werkt wel aardig overigens, beter dan teflontape. Dat is zeker voor die grote maten makkelijk lek. Ik gebruik die loctite draad altijd voor waterleidingen. Voordeel is dat je hem nog iets kan corrigeren, bijvoorbeeld als je niet recht uitkomt met een kraan.

Vooral perskoppelingen met draad is hennep prettig omdat je het niet opnieuw kan verpakken omdat je de koppeling dan al geperst hebt. Het lekt gewoon eigenlijk nooit.
pi_196738188
bij die loctite 55 hoef je echt je schroefdraad niet te vertiefen hoor.
  dinsdag 15 december 2020 @ 07:25:35 #113
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196739852
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196739877
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 16:57 schreef daNpy het volgende:
Heb het inderdaad al eerder gezien, maar waarom werkt het zoveel beter eigenlijk? Teflon tape wordt toch gewoon gesneden door de draad? Ik zie wel dat het water soms onder de teflontape doorkomt (op de buitendraad dus) :{
Dat komt omdat de teflon door de gladde draad terug wordt gedrukt.

De truck is om een grote ijzerzaag te gebruiken en je draad heel ruw maken. Door de draad haaks over het ijzerzaagblad te halen.

En ook belangrijk conisch wikkelen, dus dun aan het begin en dan iets dikker laten worden.

Dan lekt ook teflon nooit.

En als het echt dicht moet zijn:
Teflon en daarop loctite vloeibaar!
Dun teflon en en dan loctite. Zeer licht monteren en na uitharding de meest betrouwbare verbinding.
Vakman pur sang
  dinsdag 15 december 2020 @ 10:53:02 #115
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_196742023
Na drie lagen verf is mijn (voorheen) witte muur nog steeds niet dekkend rood. Heb helaas geen grondverf gebruikt en zit nu te twijfelen wat de beste volgende stap zou zijn. Alles goed reinigen met St. Marc, alsnog grondverf en dan een nieuwe laag er op om te zien of dat beter dekt (mijn idee)? Of nog een vierde laag er op en hopen dat het goed komt (voorkeur van mijn vriendin, die er wel klaar mee is :+)?

En wat zijn sowieso de fabels en feiten van verf? Is goedkoop duurkoop? Kun je beter hetzelfde merk aan houden voor grond- en muurverf? Zijn de beste rollers glad of harig? Is er überhaupt consensus of zegt elke schilder wat anders?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  dinsdag 15 december 2020 @ 14:44:30 #116
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_196746134
Wanneer is vocht in de kruipruimte echt een probleem?

Ik had zojuist even de kruipruimte open en er droop wat water van piepschuim (wat onder het kruiluik zit) af. Ook vlogen er wat muggen uit. Alles bij elkaar was het met een doekje zo weggeveegd, maar het zal zo onder het hele huis zijn. Ook rook het wat muffig.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_196746375
Zolang je geen houten vloer hebt is vocht in de kruipruimte niet bedreigend voor je woning. Ventilatie nakijken als het muf ruikt.
pi_196748838
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 14:56 schreef qajariaq het volgende:
Zolang je geen houten vloer hebt is vocht in de kruipruimte niet bedreigend voor je woning. Ventilatie nakijken als het muf ruikt.
Betonrot kan ook een probleem zijn. ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 14:44 schreef kanovinnie het volgende:
Wanneer is vocht in de kruipruimte echt een probleem?

Ik had zojuist even de kruipruimte open en er droop wat water van piepschuim (wat onder het kruiluik zit) af. Ook vlogen er wat muggen uit. Alles bij elkaar was het met een doekje zo weggeveegd, maar het zal zo onder het hele huis zijn. Ook rook het wat muffig.
Weet je of er een folie onder je afwerkvloer ligt die misschien ontbreekt bij het kruipluik? Is de onderkant van de vloer rond het kruipluik ook nat?

Het kan zijn dat op deze plek leefvocht condenseert aan de onderkant van het kruipluik.
pi_196749410
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 17:16 schreef archito het volgende:
Betonrot kan ook een probleem zijn.
Vandaar dat er wekelijks een betonnen brug inzakt.

Water onder de vloer is geen pree maar je betonnen fundering zal er niet door wegrotten of aangetast worden. Je grootste last kan zijn dat het water optrekt en dat je dus vochtige muren of vloer krijgt.

Je moest eens weten hoeveel kruipruimten in de winter blank staan.
  dinsdag 15 december 2020 @ 18:10:32 #120
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_196749689
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 17:16 schreef archito het volgende:

[..]

Betonrot kan ook een probleem zijn. ;)
Zo'n vaart zal dat niet lopen hier.
quote:
[..]

Weet je of er een folie onder je afwerkvloer ligt die misschien ontbreekt bij het kruipluik? Is de onderkant van de vloer rond het kruipluik ook nat?

Het kan zijn dat op deze plek leefvocht condenseert aan de onderkant van het kruipluik.
Geen idee. Het luik heeft iig geen folie, het is gewoon een houten plaat met een stuk piepscuim van 30 cm eronder.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 14:56 schreef qajariaq het volgende:
Zolang je geen houten vloer hebt is vocht in de kruipruimte niet bedreigend voor je woning. Ventilatie nakijken als het muf ruikt.
Top, thanks.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 15 december 2020 @ 18:11:06 #121
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_196749697
Het kan trouwens prima zijn dat dit welke winter zo is, ik kom alleen zelden in mijn kruipruimte :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_196751270
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 17:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Vandaar dat er wekelijks een betonnen brug inzakt.

Water onder de vloer is geen pree maar je betonnen fundering zal er niet door wegrotten of aangetast worden. Je grootste last kan zijn dat het water optrekt en dat je dus vochtige muren of vloer krijgt.

Je moest eens weten hoeveel kruipruimten in de winter blank staan.
Je kunt cynisch doen, maar dit is een forumonderdeel waar we elkaar gewoon serieus te woord staan.
Betonrot is wel een ding namelijk bij bepaalde type betonvloeren. Wanneer de wapening gaat roesten zet deze uit waardoor beton loslaat en de wapening bloot komt te liggen. Daardoor neemt de draagkracht van de vloer af.

Het is het checken waard door even te kijken of de onderkant van de begane grondvloer er verder prima uitziet.

Voorbeeld:
https://www.verbouwkosten.com/betonrot/kwaaitaal-vloer/
  dinsdag 15 december 2020 @ 19:51:00 #123
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_196752051
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 19:21 schreef archito het volgende:

[..]

Je kunt cynisch doen, maar dit is een forumonderdeel waar we elkaar gewoon serieus te woord staan.
Betonrot is wel een ding namelijk bij bepaalde type betonvloeren. Wanneer de wapening gaat roesten zet deze uit waardoor beton loslaat en de wapening bloot komt te liggen. Daardoor neemt de draagkracht van de vloer af.

Het is het checken waard door even te kijken of de onderkant van de begane grondvloer er verder prima uitziet.

Voorbeeld:
https://www.verbouwkosten.com/betonrot/kwaaitaal-vloer/
Ja, maar wapening gaat doorgaans niet blootliggen en roesten door vocht in kruipruimtes, maar toegevoegde chemicaliën om beton sneller uit te laten harden verzwakken de constructie enorm icm. te dunne laag beton tussen wapening en eh... lucht :P . Maar doorgaans gaat beton niet rotten van water of vocht. Dit is ook typisch bij jaren 60/70 bouw waar je deze problemen ziet.
  dinsdag 15 december 2020 @ 20:23:01 #124
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_196752791
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 19:21 schreef archito het volgende:

[..]

Je kunt cynisch doen, maar dit is een forumonderdeel waar we elkaar gewoon serieus te woord staan.
Betonrot is wel een ding namelijk bij bepaalde type betonvloeren. Wanneer de wapening gaat roesten zet deze uit waardoor beton loslaat en de wapening bloot komt te liggen. Daardoor neemt de draagkracht van de vloer af.

Het is het checken waard door even te kijken of de onderkant van de begane grondvloer er verder prima uitziet.

Voorbeeld:
https://www.verbouwkosten.com/betonrot/kwaaitaal-vloer/
Er valt weinig te zien aan die vloer, want die zit helemaal vol met piepschuim. Want net als mijn kruipluik zit er 20/30 cm op de onderkant van de vloer geplakt.

Maar voor betonrot ben ik niet bang. Dat gebeurd doorgaans pas nadat beton beschadigt is en de bewapening bloot ligt. Tot die tijd is kan beton prima nat zijn.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_196752989
quote:
Hmm zij vertiefen de schroefdraad ook. Interessant, heb het werkelijk nog nooit gedaan _O-
pi_196753021
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 17:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Vandaar dat er wekelijks een betonnen brug inzakt.

Water onder de vloer is geen pree maar je betonnen fundering zal er niet door wegrotten of aangetast worden. Je grootste last kan zijn dat het water optrekt en dat je dus vochtige muren of vloer krijgt.

Je moest eens weten hoeveel kruipruimten in de winter blank staan.
Ik heb foto's van hier waar van de oorspronkelijke betonnen vloerbalken (20*30) nog maar 2x2cm over is door betonrot. Maar goed. Er was ook wat meer aan de hand zeg maar :7
  dinsdag 15 december 2020 @ 21:20:35 #127
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196754053
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 20:31 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Hmm zij vertiefen de schroefdraad ook. Interessant, heb het werkelijk nog nooit gedaan _O-
Ik ook niet. Maar wel: loctite 55 erop en in 1x dicht _O_ voor allebei de kanten :)

Ook viel me aan de kant die ik nog niet gemonteerd had op, dat het indraaien van de koppeling (zonder teflon etc) véél verder gaat als met teflontape :') Misschien heb ik hem niet ver zat aangedraaid, maar aan de andere kant gaat hij op het oog alleen maar meer lekken als je hem verder draait.

Anyway, het is nu dicht, klep staat open en de garagevloer kan opgewarmd worden ^O^
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196754073
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:20 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik ook niet. Maar wel: loctite 55 erop en in 1x dicht _O_ voor allebei de kanten :)

Ook viel me aan de kant die ik nog niet gemonteerd had op, dat het indraaien van de koppeling (zonder teflon etc) véél verder gaat als met teflontape :') Misschien heb ik hem niet ver zat aangedraaid, maar aan de andere kant gaat hij op het oog alleen maar meer lekken als je hem verder draait.

Anyway, het is nu dicht, klep staat open en de garagevloer kan opgewarmd worden ^O^
^O^
  dinsdag 15 december 2020 @ 21:24:23 #129
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196754138
Bedankt voor de tips :Y

Die 48 m loctite 55 ligt in de la :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196754252
Ik heb speling in m´n schroefmachine kop, hij tolt niet helemaal recht meer :'(

Wat kan ik hier aan doen en hoe komt zoiets? Hij is nog geen jaar oud :o
pi_196754316
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:30 schreef BEFEM het volgende:
Ik heb speling in m´n schroefmachine kop, hij tolt niet helemaal recht meer :'(

Wat kan ik hier aan doen en hoe komt zoiets? Hij is nog geen jaar oud :o
garantie :X?
  dinsdag 15 december 2020 @ 21:37:22 #132
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196754382
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:30 schreef BEFEM het volgende:

Wat kan ik hier aan doen en hoe komt zoiets? Hij is nog geen jaar oud :o
Niet laten vallen, geen zijdelingse krachten uitoefenen tijdens het boren, bit bij het schroeven goed inspannen etc.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196754513
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:37 schreef daNpy het volgende:

[..]

Niet laten vallen, geen zijdelingse krachten uitoefenen tijdens het boren, bit bij het schroeven goed inspannen etc.
Heb het sinds kort, niet laten vallen, doe er geen gekke dingen mee -O-

Gekocht via Amazon Duitsland :') Zal natuurlijk weer een crime zijn om garantie te krijgen. Heb ook geen vervanging, ben ik dat ding dadelijk 2 maanden kwijt.
pi_196755582
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 14:44 schreef kanovinnie het volgende:
Wanneer is vocht in de kruipruimte echt een probleem?

Ik had zojuist even de kruipruimte open en er droop wat water van piepschuim (wat onder het kruiluik zit) af. Ook vlogen er wat muggen uit. Alles bij elkaar was het met een doekje zo weggeveegd, maar het zal zo onder het hele huis zijn. Ook rook het wat muffig.
Ik zie heel wat kruipruimtes door heel Nederland er er zijn er veel die nat zijn, waarvan sommige zelfs permanent een laag water in staat.

Zou ik me dus echt niet druk om maken. ;)
  dinsdag 15 december 2020 @ 22:35:29 #135
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_196755606
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 22:34 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik zie heel wat kruipruimtes door heel Nederland er er zijn er veel die nat zijn, waarvan sommige zelfs permanent een laag water in staat.

Zou ik me dus echt niet druk om maken. ;)
Thanks.

Wilde het even dubbelchecken. Volgens google moest ik er meteen schelpen ingooien etc etc.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_196755613
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 14:44 schreef kanovinnie het volgende:
Wanneer is vocht in de kruipruimte echt een probleem?

Ik had zojuist even de kruipruimte open en er droop wat water van piepschuim (wat onder het kruiluik zit) af. Ook vlogen er wat muggen uit. Alles bij elkaar was het met een doekje zo weggeveegd, maar het zal zo onder het hele huis zijn. Ook rook het wat muffig.
Ik zie heel wat kruipruimtes door heel Nederland er er zijn er veel die nat zijn, waarvan sommige zelfs permanent een laag water in staat.

Zou ik me dus echt niet druk om maken. ;)
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 20:31 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Hmm zij vertiefen de schroefdraad ook. Interessant, heb het werkelijk nog nooit gedaan _O-
Ik doe t ook altijd. Anders stroopt je loctite toch helemaal op bij t draaien?
pi_196755627
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 22:35 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Thanks.

Wilde het even dubbelchecken. Volgens google moest ik er meteen schelpen ingooien etc etc.
Advies is vast van bedrijven die schelpen verkopen :+
pi_196755661
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 22:35 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik doe t ook altijd. Anders stroopt je loctite toch helemaal op bij t draaien?
Echt nul last van, maar ik maak er een soort 'weefpatroon' van als ik het er op draai.

Trucje wat ik aan boord geleerd heb waar we juist weer heel veel problemen hebben gehad met vertieft schroefdraad.
pi_196758317
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 22:35 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Thanks.

Wilde het even dubbelchecken. Volgens google moest ik er meteen schelpen ingooien etc etc.
Dat viel me nu ook op terwijl in het verleden overal stond dat het geen probleem is. Mocht het wel een probleem zijn dan zou half Friesland, NH en ZH al ingestort zijn.

Aan de andere kant zie voor het eerst staan dat houten heipalen (met beton opzetters) een probleem is. Ook dat is een bouwwijze die al eeuwen bestaat en gewoon prima voldoet zolang het hout onder grondwater staat.

Internet gaat kennelijk steeds meer voor de verdiensten en niet voor eerlijke voorlichting.
pi_196765616
Ik kan het in de productsheet van Den Braven niet vinden: hoe lang moet ik minimaal wachten met het overschilderen van Den Braven Acryl -w kit ? Huidvorming na 7 minuten, da's leuk, maar wanneer kan ik er overheen? Normaal laat ik het gewoon een dag drogen, heb ik alle tijd, maar nu even niet.

Antwoord gevonden met andere zoektermen. 5 uur dus, zegt Google

[ Bericht 7% gewijzigd door verita op 16-12-2020 15:43:18 (antwoord gevonden) ]
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_196776070


Moet je met een sifon als deze onder een wastafel nog op specifieke dingen letten als je daar de afvoerslang van je wasmachine op aansluit? Los van de standaard dingen als niet losschieten/geen knikken enzo.
pi_196778334
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 22:45 schreef FranticDJ het volgende:
[ afbeelding ]

Moet je met een sifon als deze onder een wastafel nog op specifieke dingen letten als je daar de afvoerslang van je wasmachine op aansluit? Los van de standaard dingen als niet losschieten/geen knikken enzo.
Dat je die tule open maakt :+ meestal zit daar een afdichting in voor als je m niet gebruikt.
pi_196778728
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 06:43 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Dat je die tule open maakt :+ meestal zit daar een afdichting in voor als je m niet gebruikt.
Dat lijkt me wel handig ja :B
pi_196786228
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:43 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Heb het sinds kort, niet laten vallen, doe er geen gekke dingen mee -O-

Gekocht via Amazon Duitsland :') Zal natuurlijk weer een crime zijn om garantie te krijgen. Heb ook geen vervanging, ben ik dat ding dadelijk 2 maanden kwijt.
Welk merk??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196786343
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 15:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Welk merk??
Makita
pi_196786375
quote:
Vreemd, i.m.o. één van de beste merken. Garantiekwestie denk ik.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196786469
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 15:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Vreemd, i.m.o. één van de beste merken. Garantiekwestie denk ik.
Ja maar is gekocht via Amazon Duitsland en daar staat dat je voor garantie in Duitsland moet wonen :'). En dat ik het ff lekker naar Berlijn op moet sturen daarna. Lijkt me niet helemaal de bedoeling...

Gelukkig heb ik de rest gewoon bij Makita dealers gekocht maar dit is wel wat onhandig -O-
pi_196786555
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 15:49 schreef BEFEM het volgende:
Ja maar is gekocht via Amazon Duitsland en daar staat dat je voor garantie in Duitsland moet wonen :'). En dat ik het ff lekker naar Berlijn op moet sturen daarna. Lijkt me niet helemaal de bedoeling...

Gelukkig heb ik de rest gewoon bij Makita dealers gekocht maar dit is wel wat onhandig -O-
- laat maar -
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196786571
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 15:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat vindt de Duitse Makita importeur ervan??
Ik moet het nog ff uit zoeken wat de juiste route is. Heb nog geen contact opgenomen.
  Moderator vrijdag 18 december 2020 @ 16:16:33 #150
5428 crew  miss_sly
pi_196804512
Misschien is dit topic wel heel geschikt voor mijn vraag :)

In de vorige lockdown is een trommelrib van onze wasmachine gebroken en losgekomen.
Eerst zochten we een monteur om dit te repareren, maar hij gaf de opdracht terug (citaat) omdat de levering van nieuwe trommelribben veel te lang zou gaan duren (weken, en uiteraard is weken zonder wasmachine geen goed idee). We gingen toen zelf op zoek naar nieuwe trommelribben, en wat schetst onze verbazing: binnen een paar dagen konden we die ophalen bij een klein onderdelen-winkeltje in ons centrum. We hebben toen met diezelfde monteur weer contact opgenomen met de vraag of hij het alsnog wilde komen bevestigen (tegen betaling, uiteraard, we hadden alleen het onderdeel besteld) maar op deze manier werkte dat natuurlijk niet (citaat) dus hij kwam niet.

Wij hebben toen zelf die trommelrib erin gepropt. Hij houdt het vaak een of twee wasjes, maar komt dan weer los. Soms houdt hij het wat langer, maar los komt hij altijd weer. Nu hadden we voor het eerst sokken die gescheurd uit de was kwamen, dus we zoeken toch eigenlijk wel een optie om de trommelrib goed te bevestigen.

@het_fokschaap heeft het idee opgepakt om nu die trommelrib vast te lijmen. Ik ben daar wat huiverig voor, in verband met eventueel loskomende lijm of zo? Er komt toch telkens water, warmte, wasmiddel bij. En ik zou het toch wel erg jammer vinden als ik mijn was verpest.

Iemand een idee of er lijm is waarmee we dit zonder risico kunnen doen? Of een ander idee om zo'n trommelrib goed vast te zetten?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196804845
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 16:16 schreef miss_sly het volgende:
Misschien is dit topic wel heel geschikt voor mijn vraag :)

In de vorige lockdown is een trommelrib van onze wasmachine gebroken en losgekomen.
Eerst zochten we een monteur om dit te repareren, maar hij gaf de opdracht terug (citaat) omdat de levering van nieuwe trommelribben veel te lang zou gaan duren (weken, en uiteraard is weken zonder wasmachine geen goed idee). We gingen toen zelf op zoek naar nieuwe trommelribben, en wat schetst onze verbazing: binnen een paar dagen konden we die ophalen bij een klein onderdelen-winkeltje in ons centrum. We hebben toen met diezelfde monteur weer contact opgenomen met de vraag of hij het alsnog wilde komen bevestigen (tegen betaling, uiteraard, we hadden alleen het onderdeel besteld) maar op deze manier werkte dat natuurlijk niet (citaat) dus hij kwam niet.

Wij hebben toen zelf die trommelrib erin gepropt. Hij houdt het vaak een of twee wasjes, maar komt dan weer los. Soms houdt hij het wat langer, maar los komt hij altijd weer. Nu hadden we voor het eerst sokken die gescheurd uit de was kwamen, dus we zoeken toch eigenlijk wel een optie om de trommelrib goed te bevestigen.

@:het_fokschaap heeft het idee opgepakt om nu die trommelrib vast te lijmen. Ik ben daar wat huiverig voor, in verband met eventueel loskomende lijm of zo? Er komt toch telkens water, warmte, wasmiddel bij. En ik zou het toch wel erg jammer vinden als ik mijn was verpest.

Iemand een idee of er lijm is waarmee we dit zonder risico kunnen doen? Of een ander idee om zo'n trommelrib goed vast te zetten?
Doe is een foto van hoe het zit als je blieft. Lijm lijkt me de vervuiling van de was niet zo'n probleem maar spul vinden wat die temperatuurwisselingen, dat water en die zeep, wasverzachter e.d. kan weerstaan op termijn zal wel lastig worden.

Iets met schroeven lijkt me handiger. BTW: Wat een klojo die monteur.
  Moderator vrijdag 18 december 2020 @ 16:46:43 #152
5428 crew  miss_sly
pi_196804976
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 16:39 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Doe is een foto van hoe het zit als je blieft. Lijm lijkt me de vervuiling van de was niet zo'n probleem maar spul vinden wat die temperatuurwisselingen, dat water en die zeep, wasverzachter e.d. kan weerstaan op termijn zal wel lastig worden.

Iets met schroeven lijkt me handiger. BTW: Wat een klojo die monteur.
Het viel mij ook wat tegen van de monteur. We wilden helemaal niet dat hij het gratis kwam doen, we hadden alleen de onderdelen zelf geregeld. Helaas dus.

Schroeven kan niet, het is een schuif-en-klik systeem. Ik stop net een trommelrib terug en zet een was aan, dus de wasmachine kan niet niet op de foto zetten, maar dit is dus de trommelrib:

De bovenkant, die in de trommel zit en de was ronddraait:


De onderkant:


De vier smalle stripjes die je ziet, zijn dus de plekken waar de trommel tussen geklemd moet worden:



Je ziet er een kleine spleet.
In de trommel zitten vier openingen waar je dus de trommelrib in moet doen en dan moet deze dus op de een of andere manier zodanig klemmen dat ie er niet uit kan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196805076
Zou daar geen schroef in moeten? Moet je er wel bij kunnen vanaf de buitenkant van de trommel.
  Moderator vrijdag 18 december 2020 @ 16:54:14 #154
5428 crew  miss_sly
pi_196805099
Dat is een goede, dat weet ik eigenlijk niet. En ik kan het bij de andere twee ribben niet checken zonder de wasmachine open te maken. En dat is toch een beetje buiten onze expertise so far. Ik zou niet eens weten hoe die open moet.

Even gecheckt, maar nee, dat is een open gaatje, net als de rest van de gaatjes op de bovenkant.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196805771
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 16:16 schreef miss_sly het volgende:
Misschien is dit topic wel heel geschikt voor mijn vraag :)

In de vorige lockdown is een trommelrib van onze wasmachine gebroken en losgekomen.
Eerst zochten we een monteur om dit te repareren, maar hij gaf de opdracht terug (citaat) omdat de levering van nieuwe trommelribben veel te lang zou gaan duren (weken, en uiteraard is weken zonder wasmachine geen goed idee). We gingen toen zelf op zoek naar nieuwe trommelribben, en wat schetst onze verbazing: binnen een paar dagen konden we die ophalen bij een klein onderdelen-winkeltje in ons centrum. We hebben toen met diezelfde monteur weer contact opgenomen met de vraag of hij het alsnog wilde komen bevestigen (tegen betaling, uiteraard, we hadden alleen het onderdeel besteld) maar op deze manier werkte dat natuurlijk niet (citaat) dus hij kwam niet.

Wat een zeldzame arrogantie, daar kan ik me zo aan ergeren. Ze weten dat je ze nodig bent.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_196806797
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 17:37 schreef verita het volgende:

[..]

Wat een zeldzame arrogantie, daar kan ik me zo aan ergeren. Ze weten dat je ze nodig bent.
Hoezo, hij is toch niet verplicht die klus aan te nemen?
Als ik jou vraag om mijn inrit te ontdoen van mos tussen de klinkers (en dat is een hele hoop m2) en jij zegt nee, dan kan ik ook zeggen “goh, wat een arrogantie, ze voelt zich te goed om gewoon een inrit te ontdoen van mos”
Vakman pur sang
  Moderator vrijdag 18 december 2020 @ 19:06:25 #157
5428 crew  miss_sly
pi_196807271
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2020 18:39 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Hoezo, hij is toch niet verplicht die klus aan te nemen?
Als ik jou vraag om mijn inrit te ontdoen van mos tussen de klinkers (en dat is een hele hoop m2) en jij zegt nee, dan kan ik ook zeggen “goh, wat een arrogantie, ze voelt zich te goed om gewoon een inrit te ontdoen van mos”
Je vergelijking gaat mank.

De juiste vergelijking zou zijn dat ik je zou vragen bij mij mos uit de oprit weg te halen, dat jij zou zeggen dat is goed, kost 100 euro, maar ik heb geen mesje om dat te doen. Dan regel ik dat mesje en zeg ik: kom jij als nog voor 100 euro die oprit doen, en dat hij dan zegt: omdat jij dat mesje hebt geregeld, doe ik het niet meer.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196807357
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 19:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Je vergelijking gaat mank.

De juiste vergelijking zou zijn dat ik je zou vragen bij mij mos uit de oprit weg te halen, dat jij zou zeggen dat is goed, kost 100 euro, maar ik heb geen mesje om dat te doen. Dan regel ik dat mesje en zeg ik: kom jij als nog voor 100 euro die oprit doen, en dat hij dan zegt: omdat jij dat mesje hebt geregeld, doe ik het niet meer.
Ja dat kan toch, hij is niks verplicht?
Trouwens zit de winst voor 50% in de onderdelen dus geef de man groot gelijk. Ga lekker zelf ermee prutsen.
Vakman pur sang
pi_196807592
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 17:37 schreef verita het volgende:

[..]

Wat een zeldzame arrogantie, daar kan ik me zo aan ergeren. Ze weten dat je ze nodig bent.
Voor hem tien anderen hoor... en anders probeer je het zelf. Opzouten met dat soort lui. Ik belde eens een klusjesman en die zat al hoestend en rochelend uit te leggen hoe het allemaal niet kon wat ik wilde. Daarna een ander gebeld en binnen een week was alles gefixed. Ik weet niet of dat dan mensen zijn die het zo druk hebben dat ze dat kunnen maken of gewoon mongolen.
Facts don't care about your feelings
pi_196807826
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 19:17 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Voor hem tien anderen hoor... en anders probeer je het zelf. Opzouten met dat soort lui. Ik belde eens een klusjesman en die zat al hoestend en rochelend uit te leggen hoe het allemaal niet kon wat ik wilde. Daarna een ander gebeld en binnen een week was alles gefixed. Ik weet niet of dat dan mensen zijn die het zo druk hebben dat ze dat kunnen maken of gewoon mongolen.
Dat laatste vooral.

Maar mensen zijn soms ook wel (onbewust) heel brutaal in het eisen van dingen. Allen omdat ze iemand willen betalen maakt dat nog geen slaaf en je hoeft niets uiteindelijk.
Je kunt vragen of iemand een klus wil aannemen.
Vakman pur sang
pi_196807900
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2020 19:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Dat laatste vooral.

Maar mensen zijn soms ook wel (onbewust) heel brutaal in het eisen van dingen. Allen omdat ze iemand willen betalen maakt dat nog geen slaaf en je hoeft niets uiteindelijk.
Je kunt vragen of iemand een klus wil aannemen.
Dat is waar ik spreek best vaak klusjesmannen en soms word je ook niet vrolijk van klanten en zeker niet via werkspot.
Facts don't care about your feelings
  Moderator vrijdag 18 december 2020 @ 19:39:46 #162
5428 crew  miss_sly
pi_196808205
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2020 19:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ja dat kan toch, hij is niks verplicht?
Trouwens zit de winst voor 50% in de onderdelen dus geef de man groot gelijk. Ga lekker zelf ermee prutsen.
Klopt, hij is niks verplicht. Maar zelf iets niet kunnen leveren en dan weigeren als de klant zelf het onderdeel levert, vind ik tamelijk ongepast. Maar goed, als we weer eens wat hebben, gaan we zeker niet naar hem.

Maar, voor nu zoek ik een oplossing voor mijn probleem. Dus zoek ik tips, geen gezeik :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196808811
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 19:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Klopt, hij is niks verplicht. Maar zelf iets niet kunnen leveren en dan weigeren als de klant zelf het onderdeel levert, vind ik tamelijk ongepast. Maar goed, als we weer eens wat hebben, gaan we zeker niet naar hem.

Maar, voor nu zoek ik een oplossing voor mijn probleem. Dus zoek ik tips, geen gezeik :)
Tja bel wat witgoedbedrijven in je buurt.
Sommigen willen nog wel eens service leveren als je het lief vraagt.
Niemand zit te springen om dit kutklusje.
Vakman pur sang
  Moderator vrijdag 18 december 2020 @ 20:06:29 #164
5428 crew  miss_sly
pi_196808932
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2020 20:01 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Tja bel wat witgoedbedrijven in je buurt.
Sommigen willen nog wel eens service leveren als je het lief vraagt.
Niemand zit te springen om dit kutklusje.
Ja, goh, sorry dat ik alleen maar een kutklus heb en geen heel fijne enorme opdracht. Ik vind je reacties echt verre van constructief, dus ik ga er verder niet meer op in.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196809063
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 20:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ja, goh, sorry dat ik alleen maar een kutklus heb en geen heel fijne enorme opdracht. Ik vind je reacties echt verre van constructief, dus ik ga er verder niet meer op in.
Nou ja dit is zoals het is. Als je dat doorhebt en gewoon een beetje inziet dat niemand dit klusje graag zal doen dan heb je het eerder geregeld. ;)
Vakman pur sang
  vrijdag 18 december 2020 @ 21:36:48 #166
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_196810929
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2020 20:01 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Tja bel wat witgoedbedrijven in je buurt.
Sommigen willen nog wel eens service leveren als je het lief vraagt.
Niemand zit te springen om dit kutklusje.
Waarom is het een kutklus? Komt op mij over als snel easy money verdienen.
Zal nog steeds minimaal 75 euro kosten incl. aanrijkosten, maar als een klant dat er voor over hebt, prima toch?
Het is geen smerige klus, geen lastige klus met veel risico. Eitje dus.

Maar goed, onbeschoft werklui is er in grote getale helaas.
Met als resultaat onbeschofte klanten die zich bij voorbaat anticiperen op dergelijke werklui.

Maar goed, @miss_sly, hebben jullie niet een buurt-facebook waar je een oproep kan plaatsen of iemand een handig beschaafd mannetje kent die jullie wil helpen (betaald)? Dat helpt doorgaans het beste is mijn ervaring.
  vrijdag 18 december 2020 @ 22:13:46 #167
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196811484
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 21:36 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Waarom is het een kutklus? Komt op mij over als snel easy money verdienen.
Zal nog steeds minimaal 75 euro kosten incl. aanrijkosten, maar als een klant dat er voor over hebt, prima toch?

Ben het met je eens, maar daar zit vaak het probleem:

"75 euro voor ff dat ding erin klikken???????????????????????????????????????????????"

@miss_sly, zit er niet een plastic lipje wat dat ding normaal op zijn plaats houd, maar verbogen is of afgebroken? Dat kun je zelf evt zien. En van buiten op de trommel kijken is niet zo moeilijk; je haalt aan de achterkant een paar schroeven los en dan de bovenkant eraf. Als je het deurtje open kan maken, kun je dit ook ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 18 december 2020 @ 22:26:22 #168
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_196811693
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 22:13 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ben het met je eens, maar daar zit vaak het probleem:

"75 euro voor ff dat ding erin klikken???????????????????????????????????????????????"

@:Miss_sly, zit er niet een plastic lipje wat dat ding normaal op zijn plaats houd, maar verbogen is of afgebroken? Dat kun je zelf evt zien. En van buiten op de trommel kijken is niet zo moeilijk; je haalt aan de achterkant een paar schroeven los en dan de bovenkant eraf. Als je het deurtje open kan maken, kun je dit ook ;)
Klopt, maar als je vooraf een prijs af spreekt vind ik weer dat je als klant niet mag zeiken :P .
Ik had tijd geleden een messing rozet van een inbouwkraan waar ik een mm of 2 van een flensje af moest hebben en ik durfde niet zelf aan de gang omdat ik niet goed wist hoe of wat. Dus op naar de metaalbewerker aan de overkant van de straat en die zei met een stalen gezicht dat ie het niet kon. Want dat was wel echt moeilijk.
Uiteindelijk heb ik op advies van de aannemer met een dremel in 5min het er zelf vanaf geslepen.

Ergo. Als die gast gewoon ff dat ding aan had gepakt en had gefixed voor zeg 15-20 euro cash zonder bon. Was ik een happy camper geweest, had hij easy money gescored (dik kans dat hij er minder dan een minuut voor nodig had gehad) en was ik vaker naar hem gegaan voor klusjes. Nu kan ie mijn rug op :P .
  vrijdag 18 december 2020 @ 22:45:02 #169
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196812104
Ik weet wat je bedoelt. Mensen die me hebben proberen te foppen de afgelopen jaren met de bouw heb ik ook meteen links laten liggen. Oprotten, voor jou óók 10 anderen.

Wilde alleen ook ff de andere kant belicht hebben, omdat veel mensen daar dus niet mee akkoord gaan (of achteraf alsnog gaan zeiken).
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196817153
Wij waren meer dan bereid om de klusser in kwestie gewoon te betalen, uiteraard. We hadden alleen het onderdeel geregeld, omdat hij dat zelf niet zei te kunnen.

Maar goed, ik heb gisteren van @FranticDJ de tip gekregen om even met een hamer en blokje hout de trommelrib wat beter vast te tikken. Dat heb ik net gedaan en er zit nu een was in. Eens kijken hoe hij het houdt.

Tegelijkertijd heeft schaap een witgoedbedrijf uit de omgeving gemaild en ik kreeg net het volgende antwoord:

quote:
Dank voor uw online reservering.

Wat de kosten voor reparatie zijn, kunnen wij zo helaas niet zeggen. Dit
zal moeten blijken na onderzoek door de monteur.

Wanneer de monteur bij u komt, onderzoekt hij de machine - hiervoor
betaalt u 60 euro.
Kan de monteur het probleem binnen 10 minuten, na het onderzoek, voor u
verhelpen, dan betaalt u 10 euro extra, exclusief eventuele onderdelen.
Mocht er sprake zijn van een grotere reparatie, dan laat de monteur
eerst weten wat de kosten zullen zijn en indien u in dat geval besluit
te laten repareren, dan komen de onderzoekskosten te vervallen.

U krijgt 3 maanden garantie op reparatie en eventueel onderdeel.
Besluit u om na onderzoek niet te laten repareren, dan bent u alleen het
bedrag van 60 euro verschuldigd.

U betaalt rechtstreeks aan de monteur.
Normaliter is dit mogelijk per mobiele pin en contant.
Soms heeft de mobiele pin storing, de monteur geeft dit ook aan voordat
hij u naar u toekomt, maar in principe is beiden mogelijk.
Wij sturen geen facturen achteraf, wegens slechte betalingservaringen in
het verleden.
U ontvangt een bewijs van de monteur met de gegevens van ons bedrijf,
alsmede het bedrag dat u heeft betaald.

Wij kunnen voor u een afspraak inplannen op 24 december a.s. tussen 1200
en 1500 uur.
De monteur belt ongeveer een half uur van tevoren.
Daar kan ik wat mee. En ja, dan weet ik dat het minstens 60 euro kost, maar ook dat het goed geregeld wordt. En dat heb ik natuurlijk over voor een vakman die kan wat ik kennelijk niet voor elkaar krijg :)

Dus als dadelijk na de was de trommelrib weer loszit, maken we een afspraak.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196855056
Zooo gisteren in totaal 14ah aan accu’s er doorheen gejast met het plaatsen en aanschroeven van gipsplaten. Aangezien door de weeks een pc muis optillen de enige fysieke beweging is, heb ik nu wel een beetje spierpijn 🙃
pi_196860736
Onze kwestie: we willen wat posters ophangen in de kinderkamers, d.m.v. zulke posterhangers:



Per poster hebben we dus 1 haakje/spijker/schroef nodig, maar wat is aan te raden?
Boren met een plug en schroef kan, maar voelt overdreven voor een simpele poster. Een spijker is het 'mooiste' qua kop lijkt me (aangezien die zichtbaar blijft), maar misschien ook het minst stevig? :?

Zag die plakspijkers van Tesa wel voorbij komen, die hebben we al eens eerder gebruikt, alleen dat lijkt me dus erg lelijk in dit geval :{

Ohja, het betreft een gipsblokken binnenmuur, afgewerkt met een dun laagje stucwerk.
En bij de ander is het een betonnen buitenmuur (eveneens gestuct).
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_196865538
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 13:45 schreef twist02 het volgende:

Ohja, het betreft een gipsblokken binnenmuur, afgewerkt met een dun laagje stucwerk.
Daar kan je een spijkertje in slaan of een schroef direct in het gips schroeven. Het moet echter wel in een keer goed gaan anders wordt het brokkelen.
quote:
En bij de ander is het een betonnen buitenmuur (eveneens gestuct).
Dan lijkt een gaatje boren met een plugje wel de meest pratische oplossing.
pi_196873677
Vraagje mbt verlichting

Ik zit te twijfelen tussen 2 zigbee lampen

https://www.ikea.com/nl/n(...)p-opaalwit-70424312/

Led-lamp E14 470 lumen

&

https://www.lidl-shop.nl/(...)mart-Home/p100306622

Lichtstroom: 806 lm
Kleurtemperatuur (lichtkleur): 2200 K - 6500 K

Klopt het dat het Ikea lampje minder licht geeft? Omdat de lumen lager is?
Ik raak in de war omdat het IKEA lampje geen kleurtemperatuur aangeeft

Ik wil ze in een sfeerlampje stoppen dus ik wil de lampen zo donker mogelijk dimmen
  dinsdag 22 december 2020 @ 05:07:30 #175
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_196874996
Een lagere hoeveelheid Lumen betekent inderdaad een lagere lichtopbrengst.

De kleurtemperatuur van de IKEA-lamp is 2700 K (dit staat onder 'Formaat product' i.p.v. bij de technische gegevens).
pi_196875928
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2020 05:07 schreef James1988 het volgende:
Een lagere hoeveelheid Lumen betekent inderdaad een lagere lichtopbrengst.

De kleurtemperatuur van de IKEA-lamp is 2700 K (dit staat onder 'Formaat product' i.p.v. bij de technische gegevens).
thnx. De ikea lamp brengt in dit geval het minste lichtopbrengst op.
pi_196903104


Soms raakt het water op in de buis waardoor het gaat stinken (riool). Wat is hier aan te doen, bestaan daar speciale doppen voor?
  woensdag 23 december 2020 @ 15:32:31 #178
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196904088
Ik denk dat het juist moet kunnen ontluchten, maar of er een verloop is naar die dunne buis zoals in de foto weet ik niet.
Normaal moet het water in de zwanenhals blijven staan. Als dat verdampt is het te warm.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 23 december 2020 @ 15:34:43 #179
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_196904158
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 14:47 schreef xaban06 het volgende:
[ afbeelding ]

Soms raakt het water op in de buis waardoor het gaat stinken (riool). Wat is hier aan te doen, bestaan daar speciale doppen voor?
Af en toe water in gieten. In mijn vorige huis had ik zoiets ook bij de wasmachine, die stond op zolder in een soort bak met afvoer, normaal komt daar nooit water in, dus dat verdampt nog wel eens en gaat dan stinken. Ik goot er gewoon water in op de momenten dat ik iets begon te ruiken. Ik heb ook wel eens van iemand uit de bouw gehoord dat ze er wel eens slaolie o.i.d. in goten, maar da's niet echt een fijne oplossing voor je leidingen. Zeker niet als er regelmatig wel water doorheen gaat.
Don't let my username fool you...
pi_196904178
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 15:34 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Af en toe water in gieten. In mijn vorige huis had ik zoiets ook bij de wasmachine, die stond op zolder in een soort bak met afvoer, normaal komt daar nooit water in, dus dat verdampt nog wel eens en gaat dan stinken. Ik goot er gewoon water in op de momenten dat ik iets begon te ruiken. Ik heb ook wel eens van iemand uit de bouw gehoord dat ze er wel eens slaolie o.i.d. in goten, maar da's niet echt een fijne oplossing voor je leidingen. Zeker niet als er regelmatig wel water doorheen gaat.
Slaolie/Olijfolie/Zonnebloemolie idd want dat verdampt in principe niet (zomaar)

Maar is niet handig als er idd met enig regelmaat alsnog water door moet
pi_196904282
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 15:32 schreef daNpy het volgende:
Ik denk dat het juist moet kunnen ontluchten, maar of er een verloop is naar die dunne buis zoals in de foto weet ik niet.
Normaal moet het water in de zwanenhals blijven staan. Als dat verdampt is het te warm.
Zwanenhals bevind zich onder de warmtewisselaar, dat ding kan best warm worden. Ik giet er af en toe water in, maar daar ben ik wel klaar mee zeg maar.

Maar afsluiten is dus niet aan te raden?
pi_196905344
Als je er iets in propt of een rood bouwdeksel een beetje op maat maakt zonder echt af te sluiten dan verdampt er minder en kan het evengoed nog wel ontluchten.

Die truuk met de olie kan ook maar dat lukt alleen als er slecht weinig water per keer doorheen gaat. Geen idee of olie je leiding aantast.
pi_196905407
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 15:35 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Slaolie/Olijfolie/Zonnebloemolie idd want dat verdampt in principe niet (zomaar)

Maar is niet handig als er idd met enig regelmaat alsnog water door moet
Even een gedachte, olie drijft op water, sluit t water af vd buitenlucht waardoor t niet verdampt. Als er water op komt zakt dat er doorheen.
pi_196905438
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 16:35 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Even een gedachte, olie drijft op water, sluit t water af vd buitenlucht waardoor t niet verdampt. Als er water op komt zakt dat er doorheen.
Maarrr als jij iets doorspoelt ofzo, dan heeft de volumestroom van het water een grotere werking dan scheiding dmv soortelijke dichtheid.

+ een hoop afvoeren zijn bekers die 'overstromen' en daardoor spul laten weglopen. Dat gaat dan ook niet ;)
pi_196905542
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 14:47 schreef xaban06 het volgende:
[ afbeelding ]

Soms raakt het water op in de buis waardoor het gaat stinken (riool). Wat is hier aan te doen, bestaan daar speciale doppen voor?
Wat komt er in uit? Heb 't al gelezen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196905581
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 15:40 schreef xaban06 het volgende:
Zwanenhals bevind zich onder de warmtewisselaar, dat ding kan best warm worden. Ik giet er af en toe water in, maar daar ben ik wel klaar mee zeg maar.

Maar afsluiten is dus niet aan te raden?
De CV ketel dus? Dan zou er toch genoeg condensaatwater door moeten gaan?? Je kan er wel rubber dop in stouwen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196911990




Hier lekker bezig. Deze slaapkamer van 7.5m x 5.5m uit 1990 met 8cm glaswol wordt opnieuw geïsoleerd met 14cm pir en een dampscherm.
Het plafond wordt via de zoldervloer aangepakt.
Mijn pir platen haal ik altijd bij RHisolatie voor ¤12 tot ¤15 per m2

Daarna oude kozijn eerste generatie dubbelglas er uit en nieuw schucco kozijn 3 laags glas er in met alles draaikiep ramen, elektro motor rolluiken gescheiden met een tussenstrook van 100mm



Daar wordt een scheidingswand in het midden geplaatst en uiteindelijk wordt de kamer opgedeeld in 2 slaapkamers en 1 voorraadkast (of kledingkast volgens de vrouw....)

Morgen gaan we purren, altijd leuk *O* 8) 8) :+
pi_196918283
quote:
1s.gif Op woensdag 23 december 2020 21:21 schreef Barry1986 het volgende:
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Hier lekker bezig. Deze slaapkamer van 7.5m x 5.5m uit 1990 met 8cm glaswol wordt opnieuw geïsoleerd met 14cm pir en een dampscherm.
Het plafond wordt via de zoldervloer aangepakt.
Mijn pir platen haal ik altijd bij RHisolatie voor ¤12 tot ¤15 per m2

Daarna oude kozijn eerste generatie dubbelglas er uit en nieuw schucco kozijn 3 laags glas er in met alles draaikiep ramen, elektro motor rolluiken gescheiden met een tussenstrook van 100mm

[ afbeelding ]

Daar wordt een scheidingswand in het midden geplaatst en uiteindelijk wordt de kamer opgedeeld in 2 slaapkamers en 1 voorraadkast (of kledingkast volgens de vrouw....)

Morgen gaan we purren, altijd leuk *O* 8) 8) :+
Goed bezig, en grote slaapkamer!
pi_196918562
Veel plezier met het beunschuim!!

PS mocht je het niet weten, er zijn echt verschillende soorten pur. Een montage schuim dat veel minder uitzet is voor jou het meest geschikt.
Laat die handjes wapperen!
pi_196918800
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 08:03 schreef Gieliovd het volgende:
Veel plezier met het beunschuim!!

PS mocht je het niet weten, er zijn echt verschillende soorten pur. Een montage schuim dat veel minder uitzet is voor jou het meest geschikt.
Heb ik!
pi_196922780
De trommelrib was weer los en dus had ik de afspraak met de witgoedmonteur gemaakt.

Deze is net geweest. Hij deed, zoals ik al verwachtte, ook klik-klak-klaar :') Toch lijkt het wel beter vast te zitten nu. Eens kijken of het ding nu niet meer los komt. Zo ja, zullen we toch eens met AEG contact opnemen om te vragen wat er dan niet goed gaat. Het kan niet moeilijk zijn, en ik vertik het om AEG dik 300 euro te betalen om langs te komen, want dat is het tarief dat zij vragen voor zulke kwesties.

Net dus 70 euro afgerekend: 60 euro voorrijden, 10 euro omdat hij heel snel klaar was.
Als de trommelrib blijft zitten, is het het geld meer dan waard :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196923906
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 13:12 schreef miss_sly het volgende:
De trommelrib was weer los en dus had ik de afspraak met de witgoedmonteur gemaakt.

Deze is net geweest. Hij deed, zoals ik al verwachtte, ook klik-klak-klaar :') Toch lijkt het wel beter vast te zitten nu. Eens kijken of het ding nu niet meer los komt. Zo ja, zullen we toch eens met AEG contact opnemen om te vragen wat er dan niet goed gaat. Het kan niet moeilijk zijn, en ik vertik het om AEG dik 300 euro te betalen om langs te komen, want dat is het tarief dat zij vragen voor zulke kwesties.

Net dus 70 euro afgerekend: 60 euro voorrijden, 10 euro omdat hij heel snel klaar was.
Als de trommelrib blijft zitten, is het het geld meer dan waard :)
Klik klakte het anders/harder dan jullie zelf deden?
pi_196924318
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 14:22 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Klik klakte het anders/harder dan jullie zelf deden?
Ik dacht een hardere klik te horen.

Maar, inmiddels heb ik één wasje gedaan, en toen ik die was eruit haalde, bleek hij alweer los.

Dus tja....
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196927559
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 14:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik dacht een hardere klik te horen.

Maar, inmiddels heb ik één wasje gedaan, en toen ik die was eruit haalde, bleek hij alweer los.

Dus tja....
Door de vele keren proberen is het plastic waarschijnlijk iets versleten waardoor het niet meer blijft zitten.

Maar goed, van die zeventig euro kan je in ieder geval 10 terug vragen omdat het niet naar behoren is opgelost.
pi_196928905
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 14:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik dacht een hardere klik te horen.

Maar, inmiddels heb ik één wasje gedaan, en toen ik die was eruit haalde, bleek hij alweer los.

Dus tja....
Wij hadden dit ook, en uit pure frustratie hebben we toen maar een nieuwe wasmachine gekocht, mede ook omdat kleding in die klik verbinding bleef zitten en daardoor beschadigde. Blijft een klote onderdeel bij sommige merken.
  vrijdag 25 december 2020 @ 10:30:01 #196
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196939998
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2020 17:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar goed, van die zeventig euro kan je in ieder geval 10 terug vragen omdat het niet naar behoren is opgelost.
Ja hoor, natuurlijk.

Ten eerste ga je om een tientje niet zitten miepstelen, en ten tweede gaat die beste man echt geen garantie oid geven op spullen die hij niet zelf heeft aangeleverd.
Hij heeft product A in product B geklikt zoals het hoort, en 1 van die 2 producten is versleten. Dat is niet zijn schuld.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 22:45 schreef daNpy het volgende:
Wilde alleen ook ff de andere kant belicht hebben, omdat veel mensen daar dus niet mee akkoord gaan (of achteraf alsnog gaan zeiken).
@bleiblei : dit bedoel ik dus.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196940678
quote:
13s.gif Op vrijdag 25 december 2020 10:30 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja hoor, natuurlijk.

Ten eerste ga je om een tientje niet zitten miepstelen, en ten tweede gaat die beste man echt geen garantie oid geven op spullen die hij niet zelf heeft aangeleverd.
Hij heeft product A in product B geklikt zoals het hoort, en 1 van die 2 producten is versleten. Dat is niet zijn schuld.
[..]

@:bleiblei : dit bedoel ik dus.
Je huurt iemand in omdat ie kennis van zaken zou hebben. Als het een vakman was had ie kunnen oordelen dat het niet het juiste onderdeel was of dat er iets anders aan de hand is. Hier hoort hij minimaal garantie op te geven.

Nu is ze dus zeventig euro armer en precies even ver als ze was. Dat kun je zeiken noemen maar ik vind het slecht vakmanschap. Precies om dit soort toestanden te voorkomen zou ik eerder direct een nieuwe wasmachine kopen. Nu is ze die zeventig euro kwijt en kan alsnog een nieuwe machine gaan kopen.

Goed ondernemerschap.

En inderdaad, dat tientje was sarcastisch bedoeld.
  vrijdag 25 december 2020 @ 11:31:50 #198
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196941340
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2020 11:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Je huurt iemand in omdat ie kennis van zaken zou hebben. Als het een vakman was had ie kunnen oordelen dat het niet het juiste onderdeel was of dat er iets anders aan de hand is. Hier hoort hij minimaal garantie op te geven.
Hij klikt het onderdeel er in zoals het hoort. Het past, het zit vast, alles is OK voor zover hij kan oordelen. Klaar.

quote:
Nu is ze dus zeventig euro armer en precies even ver als ze was.
Zij heeft de keuze gemaakt om een vakman in te huren om te verifiëren dat ze het zelf ook al goed deed. Niet om een onderdeel te monteren, dat kon ze zelf ook.
Ze is akkoord gegaan met de kosten, ongeacht het resultaat. Dat staat hierboven ergens.

En dit is dus precies waarom ondernemers dit niet graag doen. Het levert alleen maar gezeik op.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196962072
Het zit wel iets genuanceerder in elkaar, hoor. Sowieso heb ik de monteur noch de witgoed-specialist waar hij vandaan komt op gezeik achteraf getrakteerd. Ik heb ook geen geld teruggevraagd.

De monteur kwam opdagen zonder gebeld te hebben, zoals ze hadden beloofd. Hij had ook niet laten weten dat het pinapparaat waarmee hij kwam een storing had en we dus contact af moesten rekenen. Dat vond ik niet echt prettig; gelukkig konden we met wat zoeken net 70 euro bij elkaar schrapen.

Ik heb wel een mail gestuurd toen na de eerste wasbeurt de trommelrib alweer los was. Ik heb daarin netjes gevraagd of ze wellicht een monteur hadden die wat specifieker kennis had van dit typye wasmachine, want aan de monteur in kwestie kon ik wel horen en zien dat hij dit niet eerder had gedaan. Hoeft geen probleem te zijn, maar omdat het niet afdoende was gelukt, hoopte ik dat ze nog iemand anders hadden.

Daarop ben ik gebeld en werd me verteld dat van AEG bekend is dat van de trommelribben lijkt alsof ze zo te monteren zijn, maar dat de machines zo zijn gemaakt, dat daarvoor de wasmachine open moet en er iets geschroefd moet worden. Dat kunnen zij ook doen, maar dat kost van 220 euro + onderdelen.
En hier hebben ze dan wat mji betreft wel wat laten liggen, want deze keus had ik graag meteen gehad. De monteur in kwestie had me moeten vertellen dat hij voor 70 euro dat ding erin klikt zoals ik dat zelf doe, en dat hij voor 220 + onderdelen de machine openschroeft voor een duurzamer resultaat. Want nu ben ik dus hoe dan ook in totaal meer dan 300 euro kwijt, omdat ik die 220 moet betalen en die 70 betaald heb.

Overigens is de wasmachine net 2 jaar oud en net uit de garantie. Dus ik ga ook nog wel even met AEG in overleg hierover.

Ik vind het daarnaast ook wel een heel slecht typerend voorbeeld van de consumptiemaatschappij dat een machine zo gemaakt wordt, dat je bijna genoodzaakt wordt een nieuwe wasmachine te kopen als er zoiets eenvoudigs als een trommelrib kapot gaat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 26 december 2020 @ 15:37:50 #200
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196967888
Maar wat is openschroeven dan precies?
Meestal zit de bovenkant met 3 of 4 schroefjes aan de achterkant vast, en dan kijk je op de trommel. Je draait de trommel tot de rib bovenzit en voila, schroeven maar.

Boze brief sturen naar de fabrikant helpt het beste als iets nét uit de garantie is.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196968851
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 15:37 schreef daNpy het volgende:
Maar wat is openschroeven dan precies?
Meestal zit de bovenkant met 3 of 4 schroefjes aan de achterkant vast, en dan kijk je op de trommel. Je draait de trommel tot de rib bovenzit en voila, schroeven maar.

Boze brief sturen naar de fabrikant helpt het beste als iets nét uit de garantie is.
Ik ben inderdaad aan het bedenken hoe we dit het beste kunnen aanvliegen en of we niet beter gewoon direct richting AEG kunnen gaan.

Het punt van het openmaken en de trommelrib met schroeven moeten monteren, is dat de trommelrib niet gemaakt is om te schroeven en derhalve geen schroefgat heeft. De trommel ook niet, want het is een klik-trommelrib.

Wat ik nog wil doen aankomende week, is de machine openmaken en kijken of we de rib aan de buitenkant van de trommel misschien net wat beter vast kunnen zetten omdat ze beter de lipjes onder de trommel kunnen halen. Zoiets.

We gaan het zien :) Ik wil gewoon nog geen nieuwe machine kopen, hij is in oktober 2 jaar oud geworden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196968969
Gisteren heeft mijn lief de trommelrib er nogmaals ingeduwd en hij dacht een klik te horen die hij anders niet hoorde. Toen ik de wat er net uithaalde, bleek de trommelrib ook nog vast te zitten. Trial and error dus :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196980362
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:53 schreef miss_sly het volgende:
Want nu ben ik dus hoe dan ook in totaal meer dan 300 euro kwijt, omdat ik die 220 moet betalen en die 70 betaald heb.
In dat geval zou ik sowieso voorstellen om de 70 euro die je al hebt betaald in mindering te brengen. Dus nog 150 bijbetalen voor de juiste oplossing. Maar het gewoon zelf doen lijkt me alsnog een stuk voordeliger.
  Moderator zondag 27 december 2020 @ 11:00:07 #204
5428 crew  miss_sly
pi_196983254
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 06:47 schreef Chaos het volgende:

[..]

In dat geval zou ik sowieso voorstellen om de 70 euro die je al hebt betaald in mindering te brengen. Dus nog 150 bijbetalen voor de juiste oplossing. Maar het gewoon zelf doen lijkt me alsnog een stuk voordeliger.
Dat is een van de opties, inderdaad.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196983389
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 15:37 schreef daNpy het volgende:
Maar wat is openschroeven dan precies?
Meestal zit de bovenkant met 3 of 4 schroefjes aan de achterkant vast, en dan kijk je op de trommel. Je draait de trommel tot de rib bovenzit en voila, schroeven maar.

Boze brief sturen naar de fabrikant helpt het beste als iets nét uit de garantie is.
Bij een groot deel van de AEG wasmachines (inclusief de mijne) 'blokkeert' de trommel in stilstand. Dus is het niet ff 4 schroeven en de trommel verdraaien ;)
  zondag 27 december 2020 @ 13:32:25 #206
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196987998
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 11:05 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Bij een groot deel van de AEG wasmachines (inclusief de mijne) 'blokkeert' de trommel in stilstand. Dus is het niet ff 4 schroeven en de trommel verdraaien ;)
Huh? Dat is irritant om de trommel te checken voor natte (plakkende) was.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196988672
Mijn kozijn lekt aan de binnenkant, zie foto's in de spoiler. De aannemer dacht dat dit kwam door een kier buiten, dus heeft daar een klein latje overheen gezet (tijdelijk; aangezien dit voorjaar het boeideel van de erker nog wordt afgewerkt). Maar, ondanks dit latje (wat stuif- en inwaaiend regen zou moeten tegenhouden) lekt het nog steeds als het regent.

Ik vermoed zelf dat het latje onder het raam (buiten) niet lekker gekit is. Zou dit het kunnen zijn?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door koentjuh18 op 27-12-2020 13:57:17 ]
pi_196994398
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 13:48 schreef koentjuh18 het volgende:
Mijn kozijn lekt aan de binnenkant, zie foto's in de spoiler. De aannemer dacht dat dit kwam door een kier buiten, dus heeft daar een klein latje overheen gezet (tijdelijk; aangezien dit voorjaar het boeideel van de erker nog wordt afgewerkt). Maar, ondanks dit latje (wat stuif- en inwaaiend regen zou moeten tegenhouden) lekt het nog steeds als het regent.

Ik vermoed zelf dat het latje onder het raam (buiten) niet lekker gekit is. Zou dit het kunnen zijn?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zie geen water aan de binnenkant. Die rollaag (vensterbank buiten) lijkt ook erg veel ruimte te hebben.

Kitten wordt door vakmensen altijd afgeraden maar naar mijn idee kan je er een hoop mee oplossen. Alleen rotwerk als je het weer weg wilt hebben.
pi_196994854
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 16:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ik zie geen water aan de binnenkant. Die rollaag (vensterbank buiten) lijkt ook erg veel ruimte te hebben.

Kitten wordt door vakmensen altijd afgeraden maar naar mijn idee kan je er een hoop mee oplossen. Alleen rotwerk als je het weer weg wilt hebben.
Het water had ik inderdaad al weggeveegd, maar het blijft lekken op zo’n regenachtige dag als vandaag.

Bedoel je met de rollaag de stenen afwatering? Die wordt inderdaad nog opnieuw gemetseld, maar dat kan er toch niet voor zorgen dat het ergens hoger lekt ?
pi_196994997
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 17:09 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Het water had ik inderdaad al weggeveegd, maar het blijft lekken op zo’n regenachtige dag als vandaag.

Bedoel je met de rollaag de stenen afwatering? Die wordt inderdaad nog opnieuw gemetseld, maar dat kan er toch niet voor zorgen dat het ergens hoger lekt ?
Waar lekt het dan? Met een beetje wind kan water best wel iets omhoog waaien. Maar goed, ik wilde alleen aardig zijn en je probleem een schopje geven. Verstand heb ik er niet echt van.
pi_196995281
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 17:13 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Waar lekt het dan? Met een beetje wind kan water best wel iets omhoog waaien. Maar goed, ik wilde alleen aardig zijn en je probleem een schopje geven. Verstand heb ik er niet echt van.
Ik ook niet :-)

Maar er staat dus water rechts in de hoek op de vensterbank. Dat sijpelt uit de rechter hoek onderin, de hoek van het stukje kozijn wat ‘opgebouwd’ is, dus waar het kozijn iets verspringt. Kan het niet echt beter uitleggen 🥴
  zondag 27 december 2020 @ 23:16:30 #212
480396 Sisu
Oudgediende
pi_197007391
Heeft 1 van jullie een schuifdeur op zn schuur of als
Tuinpoort?
Ik ben op zoek naar tips qua systeem en vooral qua slot.
De schuur is tevens mijn toegang tot de brandpoort die ik dagelijks gebruik. Het is dus belangrijk dat ik de schuifdeur van binnen en buiten op slot kan doen.

Schuur is al gebouwd maar ik snap gewoon geen fluit van de opties qua sloten. Dus mocht iemand iets weten? De schuifdeur komt aan de buitenkant van de schuur. Had me hier gruwelijk op verkeken. :{

Ik ben van plan om dit systeem erop te zetten.
https://www.ijzerwarenwinkel.org/ser-0-c-200cm-w

Plaatje van mn schuurtje so far (hier nog zonder Rabat en tuindeuren).

Zonder hoop geen leven.
  Moderator maandag 28 december 2020 @ 09:11:30 #213
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197013598
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 23:16 schreef Sisu het volgende:
Heeft 1 van jullie een schuifdeur op zn schuur of als
Tuinpoort?
Ik ben op zoek naar tips qua systeem en vooral qua slot.
De schuur is tevens mijn toegang tot de brandpoort die ik dagelijks gebruik. Het is dus belangrijk dat ik de schuifdeur van binnen en buiten op slot kan doen.

Schuur is al gebouwd maar ik snap gewoon geen fluit van de opties qua sloten. Dus mocht iemand iets weten? De schuifdeur komt aan de buitenkant van de schuur. Had me hier gruwelijk op verkeken. :{

Ik ben van plan om dit systeem erop te zetten.
https://www.ijzerwarenwinkel.org/ser-0-c-200cm-w

Plaatje van mn schuurtje so far (hier nog zonder Rabat en tuindeuren).

[ afbeelding ]

De buren hebben universele dakbedekking zie ik ? :+
Ik had ook al even gegoogled voor je; een standaard poortslot is niet wat je bedoeld ?

https://www.slotenshop.nl/poortsloten

:?

Anders is het mij nog niet helemaal duidelijk wat je bedoeld.
  maandag 28 december 2020 @ 09:18:46 #214
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_197013706
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 23:16 schreef Sisu het volgende:
Heeft 1 van jullie een schuifdeur op zn schuur of als
Tuinpoort?
Ik ben op zoek naar tips qua systeem en vooral qua slot.
De schuur is tevens mijn toegang tot de brandpoort die ik dagelijks gebruik. Het is dus belangrijk dat ik de schuifdeur van binnen en buiten op slot kan doen.

Schuur is al gebouwd maar ik snap gewoon geen fluit van de opties qua sloten. Dus mocht iemand iets weten? De schuifdeur komt aan de buitenkant van de schuur. Had me hier gruwelijk op verkeken. :{

Ik ben van plan om dit systeem erop te zetten.
https://www.ijzerwarenwinkel.org/ser-0-c-200cm-w

Plaatje van mn schuurtje so far (hier nog zonder Rabat en tuindeuren).

[ afbeelding ]

Een haakschootslot.

https://www.stedaparts.nl(...)5kRq804aAsKMEALw_wcB
pi_197020083
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 14:58 schreef stavromulabeta het volgende:
Sinds een paar dagen krijg ik mijn huis niet meer warm.

Ik heb een Remeha Avanta-ketel met een modulerende thermostaat (Chronotherm Touch). De maximale aanvoertemperatuur van de CV staat op 80 C. Maar om een of andere reden lijkt de ketel maar op halve kracht te draaien en komt de aanvoertemperatuur niet meer hoger dan 40-45 C. De ketel lijkt verder helemaal normaal te werken (tapwater wordt wel goed warm, 65 C). Aan het vermogen kan het ook niet liggen, ik verwarm op dit moment alleen maar 2 kamers. Ergens verdenk ik mijn thermostaat of de verbinding tussen ketel en thermostaat er van dat er teveel gemoduleerd wordt.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Even een schaamteloze quote van mijzelf, mocht ooit iemand met het zelfde probleem gaan googlen:
Het lijkt er op dat algoritme van mijn zelflerende thermostaat van slag was, doordat ik (vanwege thuiswerken) heel veel heb zitten klooien met radiatoren in verschillende kamers dicht en open te draaien waardoor de thermostaat de opwarmingscurve niet meer kon bepalen. Ik heb een paar dagen de verwarming in de kamer met thermostaat aan laten staan en toen ging het steeds beter. Nu wordt er weer verwarmd zoals het hoort.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197031656
Ik ben de wc aan het verbouwen. Het plafond wil ik graag zo maken dat het gemakkelijk te verwijderen is, in verband met leidingen van de badkamer erboven. De grootte van het plafond is ongeveer 130cm bij 80cm. Hoe zouden jullie dit op een nette manier oplossen? Aluminium schrootjes vind ik heel lelijk, dat is eigenlijk geen optie.
  maandag 28 december 2020 @ 21:09:32 #217
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197036353
Magneten :7
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197036626
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 09:11 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

De buren hebben universele dakbedekking zie ik ? :+
Ik had ook al even gegoogled voor je; een standaard poortslot is niet wat je bedoeld ?

https://www.slotenshop.nl/poortsloten

:?

Anders is het mij nog niet helemaal duidelijk wat je bedoeld.
Nee want doordat het eenschuifslot trek je het slot er zo uit :+ Er wordt niks vergrendelt.
pi_197043881
Ik heb met het verplaatsen van een tafel per ongeluk een deuk in het stucwerk gemaakt bij een familielid. Het is een witte muur, maar wel al een aantal jaar geleden geverfd. Is het mogelijk om deze deuk (ongeveer 1 bij 0,5cm, een millimeter diep) gemakkelijk netjes op te vullen met wit vulmiddel? Of zul je dan het verschil in kleur zien?
Ze moeten ook altijd mij hebben
pi_197047463
Ik vrees dat je dit blijft zien, plus het is eigenlijk te ondiep om op te vullen.
Laat die handjes wapperen!
pi_197048170
Er is van Alabastine zo'n potje met een soort 'schuim' erin. daarmee heb ik wel hele goede resultaten gehaald op zulk soort putjes.

Kan even niet op de naam komen. Klein potje, weegt echt niks.

edit: https://www.alabastine.nl/product/extra-allesvuller-steen/ volgens mij was het dit spul.
pi_197048764
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 20:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ja, goh, sorry dat ik alleen maar een kutklus heb en geen heel fijne enorme opdracht. Ik vind je reacties echt verre van constructief, dus ik ga er verder niet meer op in.
Wat denk je dan dat dit zou kosten? Ik ga uit van ¤75 en dat is nog goedkoop.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator dinsdag 29 december 2020 @ 09:18:20 #223
5428 crew  miss_sly
pi_197048785
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 09:16 schreef halfway het volgende:

[..]

Wat denk je dan dat dit zou kosten? Ik ga uit van ¤75 en dat is nog goedkoop.
Je zou verder kunnen lezen :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197048904
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 09:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Je zou verder kunnen lezen :)
Je hebt gelijk, het is wel een wirwar dit topic zo, alles loopt door elkaar.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_197049018
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 19:12 schreef Bravoo het volgende:
Ik ben de wc aan het verbouwen. Het plafond wil ik graag zo maken dat het gemakkelijk te verwijderen is, in verband met leidingen van de badkamer erboven. De grootte van het plafond is ongeveer 130cm bij 80cm. Hoe zouden jullie dit op een nette manier oplossen? Aluminium schrootjes vind ik heel lelijk, dat is eigenlijk geen optie.
Rondom een rand van 44mm latten maken. Zorgen dat die goed vast zitten. Daarop een plaat leggen die zo groot is dat als je hem in t midden left hij er niet doorheen valt, maar dat als je m naar de zijkant schuift je m precies tussen de latjes door er uit kan halen.
  Moderator dinsdag 29 december 2020 @ 09:36:59 #226
5428 crew  miss_sly
pi_197049068
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 09:25 schreef halfway het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, het is wel een wirwar dit topic zo, alles loopt door elkaar.
Het loopt nogal door elkaar, inderdaad. De posts waren ook al wel een ruime week oud, dat geeft ook wel een kleine indicatie dat er wellicht nog meer is :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197051170
Ik heb ladegeleiders gekocht maar ze zijn wat anders dan ik verwacht had. Normaal gesproken schroef je 1 deel vast aan je kast, de ander aan je la en dan klik je het in elkaar. Bij deze lijkt het alsof het uit 1 deel bestaat wat het installeren een stuk ingewikkelder maakt :?





https://www.meubelbeslagc(...)ders-250mm-20kg.html

Zie ik iets over het hoofd?
pi_197051221
Laat maar, het is heel simpel :')


Eerst youtuben, dan vragen w/
  Moderator dinsdag 29 december 2020 @ 11:51:27 #229
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197052584
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:06 schreef BEFEM het volgende:
Laat maar, het is heel simpel :')


Eerst youtuben, dan vragen w/
Soms kan het zo voor de hand liggend zijn; maar ja als je er niet op kunt komen !
Er zijn in mijn ogen geen domme vragen hoor ! :Y :)
pi_197053476
Alleen domme antwoorden ^O^
  Official ESF Kreviewer dinsdag 29 december 2020 @ 14:37:31 #231
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_197057448
Ik heb een wasdroger gekocht en wil deze aansluiten op dezelfde waterafvoer als de wasmachine.
Die afvoer is recht en 35mm.

Welk Y stuk moet ik dan hebben? 40mm zodat het eroverheen past?

Zoiets zeg maar?
https://www.hornbach.nl/s(...)4106002/artikel.html

Weet niet zeker of die dan strak over die 35mm buis past en aangezien alles dicht is, kan ik het ook niet ff snel halen..

  dinsdag 29 december 2020 @ 15:05:09 #232
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_197058292
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 december 2020 14:37 schreef Kreator het volgende:
Ik heb een wasdroger gekocht en wil deze aansluiten op dezelfde waterafvoer als de wasmachine.
Die afvoer is recht en 35mm.

Welk Y stuk moet ik dan hebben? 40mm zodat het eroverheen past?

Zoiets zeg maar?
https://www.hornbach.nl/s(...)4106002/artikel.html

Weet niet zeker of die dan strak over die 35mm buis past en aangezien alles dicht is, kan ik het ook niet ff snel halen..

[ afbeelding ]
35 mm? Wel goed gemeten? 32 of 40 mm is logisch en dan het verloop dat daarbij hoort, zitten verdikkingen aan waardoor het past.
pi_197058392
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 december 2020 14:37 schreef Kreator het volgende:
Ik heb een wasdroger gekocht en wil deze aansluiten op dezelfde waterafvoer als de wasmachine.
Die afvoer is recht en 35mm.

Je mag er minimaal ook een stukje buis bij kopen en waarschijnlijk ook een 45 graden bocht.

Dit bovenop de bestaande buis zetten en dan in beide aftakkingen een slang hangen gaan niet lukken.

Dus de bestaande buis wat lager doorzagen en dit er tussen zetten en dan de zijkant van de Y verlengen met een stukje buis. Koop ook even pvc lijm anders gaat het lekken.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 29 december 2020 @ 15:13:48 #234
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_197058547
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 15:05 schreef NotToBe het volgende:

[..]

35 mm? Wel goed gemeten? 32 of 40 mm is logisch en dan het verloop dat daarbij hoort, zitten verdikkingen aan waardoor het past.
Zal dan 32mm zijn. Heb het ff snel gemeten. -edit- 40mm aan de buitenkant. Dus 40mm. :').

ok, thanks. :)
pi_197062657
quote:
3s.gif Op dinsdag 29 december 2020 15:13 schreef Kreator het volgende:

[..]

Zal dan 32mm zijn. Heb het ff snel gemeten. -edit- 40mm aan de buitenkant. Dus 40mm. :').

ok, thanks. :)
Als je je Y-stuk hebt gemeten: Het gaat om de diameter aan de binnenkant, niet de buitenkant.
pi_197073627
Heeft iemand idee hoe zo'n kraantje heet?

Ik heb een 1/2" aansluiting en een 1/2" sproeier die erop moet komen (bidet)

Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_197073902
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:16 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Heeft iemand idee hoe zo'n kraantje heet?

Ik heb een 1/2" aansluiting en een 1/2" sproeier die erop moet komen (bidet)

[ link | afbeelding ]
Hoekstopkraan
  dinsdag 29 december 2020 @ 22:54:44 #238
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_197075379
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 08:39 schreef FranticDJ het volgende:
Er is van Alabastine zo'n potje met een soort 'schuim' erin. daarmee heb ik wel hele goede resultaten gehaald op zulk soort putjes.

Kan even niet op de naam komen. Klein potje, weegt echt niks.

edit: https://www.alabastine.nl/product/extra-allesvuller-steen/ volgens mij was het dit spul.
bedoel je niet reno Fix?
Dat is echt geniaal spul _O_

Edit renoband is het, maar is van Knauf

https://www.hornbach.nl/s(...)4161594/artikel.html
pi_197077511
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:23 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Hoekstopkraan
Thanks!
Ik ga eens zoeken, want de meeste zijn met een rozet en 3/8 uiteinde, en ik moet geen rozet en 1/2 uit hebben.
Maar dat moet nu lukken
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_197083004
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 22:54 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

bedoel je niet reno Fix?
Dat is echt geniaal spul _O_

Edit renoband is het, maar is van Knauf

https://www.hornbach.nl/s(...)4161594/artikel.html
Nee. Ik bedoelde dat potje.
  woensdag 30 december 2020 @ 08:55:34 #241
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197083637
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 07:41 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Nee. Ik bedoelde dat potje.
Das hetzelfde spul ;) . Oh nee, toch niet. Maar knauf heeft wel hetzelfde spul. Ff zoeken hoe ze dat noemen.
Brander verkoopt het ook, maar weer onder een andere naam.
pi_197083678
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 23:39 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Thanks!
Ik ga eens zoeken, want de meeste zijn met een rozet en 3/8 uiteinde, en ik moet geen rozet en 1/2 uit hebben.
Maar dat moet nu lukken
https://www.hornbach.nl/s(...)ZkhzvbhoCJYEQAvD_BwE

De rozet kan je gewoon weg laten.

Normaal had ik gezegd, loop bij een Warmteservice naar binnen, die pakken zo de goede uit het schap. Maar dat gaat nu niet voor de particulier :p
  woensdag 30 december 2020 @ 09:03:37 #243
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197083739
Van Brander is het iig deze:
https://www.brander.nl/st(...)ander-reno-filler-lw

Knauf kan ik zo niet vinden -O- .
pi_197083885
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2020 08:58 schreef Makrolon het volgende:

[..]

https://www.hornbach.nl/s(...)ZkhzvbhoCJYEQAvD_BwE

De rozet kan je gewoon weg laten.

Normaal had ik gezegd, loop bij een Warmteservice naar binnen, die pakken zo de goede uit het schap. Maar dat gaat nu niet voor de particulier :p
Wederom bedankt!
Ja dat er nu niets fysieks open is maakt het extra lastig..
Maar ik bestel deze wel even.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_197086801
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 december 2020 14:37 schreef Kreator het volgende:
Ik heb een wasdroger gekocht en wil deze aansluiten op dezelfde waterafvoer als de wasmachine.
Die afvoer is recht en 35mm.

Welk Y stuk moet ik dan hebben? 40mm zodat het eroverheen past?

Zoiets zeg maar?
https://www.hornbach.nl/s(...)4106002/artikel.html

Weet niet zeker of die dan strak over die 35mm buis past en aangezien alles dicht is, kan ik het ook niet ff snel halen..

[ afbeelding ]
Regel ook even een pisbak rubber daar past het slangetje van de wasdroger mooi strak in.
Jeroentje.
pi_197098849
Heb in de kruipruimte 1 kabel afgekoppeld in een verdeeldoos. Nu is de wartel nog open. Hoe sluit ik die weer netjes af? Zijn daar dopjes voor?
pi_197099920
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 16:50 schreef koentjuh18 het volgende:
Heb in de kruipruimte 1 kabel afgekoppeld in een verdeeldoos. Nu is de wartel nog open. Hoe sluit ik die weer netjes af? Zijn daar dopjes voor?
Volkitten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197113464
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 16:50 schreef koentjuh18 het volgende:
Heb in de kruipruimte 1 kabel afgekoppeld in een verdeeldoos. Nu is de wartel nog open. Hoe sluit ik die weer netjes af? Zijn daar dopjes voor?
Ja hoor daar zijn speciale blind kappen voor te krijgen met de juiste schroefdraad
  Moderator woensdag 30 december 2020 @ 22:34:53 #249
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197114116
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 16:50 schreef koentjuh18 het volgende:
Heb in de kruipruimte 1 kabel afgekoppeld in een verdeeldoos. Nu is de wartel nog open. Hoe sluit ik die weer netjes af? Zijn daar dopjes voor?
Daar zijn blindwartels voor te koop.

https://www.vekto.nl/blin(...)LULVMyxoCtg8QAvD_BwE

:)
pi_197150716
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 22:34 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Daar zijn blindwartels voor te koop.

https://www.vekto.nl/blin(...)LULVMyxoCtg8QAvD_BwE

:)
Merci!
  zondag 3 januari 2021 @ 18:35:22 #251
151515 verita
Happy days
pi_197192962
Ik heb een vraag over kastverbinders. Ik heb een Svedex kledingkast uit elkaar gehaald, die moet elders weer opgebouwd. Nu was de kast al drie keer verhuisd, maar is nog steeds te goed om weg te gooien. Echter, de verbindingen zijn best gammel, sommige draaidelen konden niet meer geopend worden en zijn uit het vezelplaat geknapt. Uiteraard heb ik gezocht naar Svedex onderdelen maar kan iets vinden, schijnt dat ze in 2010 failliet zijn gegaan?
Hoe kan ik de kastdelen weer het beste verbinden? Svedex is loeizwaar, overigens. Kan iemand een systeem aanraden? Ik heb geen router om sleuven te maken en het moet ook geen honderd euro gaan kosten.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_197193578
Heb je een foto van de kastverbinders?

Kan je een paar subtiel geplaatste schroeven gebruiken?
  zondag 3 januari 2021 @ 20:21:16 #253
151515 verita
Happy days
pi_197195025
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 19:12 schreef FranticDJ het volgende:
Heb je een foto van de kastverbinders?

Kan je een paar subtiel geplaatste schroeven gebruiken?
Ik zal zsm een foto maken, telefoon leeg nu :|W
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_197202563
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 18:35 schreef verita het volgende:
Ik heb een vraag over kastverbinders. Ik heb een Svedex kledingkast uit elkaar gehaald, die moet elders weer opgebouwd. Nu was de kast al drie keer verhuisd, maar is nog steeds te goed om weg te gooien. Echter, de verbindingen zijn best gammel, sommige draaidelen konden niet meer geopend worden en zijn uit het vezelplaat geknapt. Uiteraard heb ik gezocht naar Svedex onderdelen maar kan iets vinden, schijnt dat ze in 2010 failliet zijn gegaan?
Hoe kan ik de kastdelen weer het beste verbinden? Svedex is loeizwaar, overigens. Kan iemand een systeem aanraden? Ik heb geen router om sleuven te maken en het moet ook geen honderd euro gaan kosten.
Even de kasten ten opzichte van elkaar uitlijnen met behulp van twee lijmtangen. Eentje boven en eentje onder en dan met je vingers voelen of de voorzijde gelijk ligt. Beste met je ogen dicht. Als het goed lift de lijmtang vastdraaien of knijpen. Pas nog wel even op dat ook boven en onder goed liggen. Dan liefst onder een scharnier uit het zicht een schroef 4x30 er in draaien. Mooiste als dat in de buurt van een lijmtang gebeurt, dan kennen de zijden niet van elkaar gedrukt worden.

Als het echt moet met kastverbindvers die liggen in de vakjes bij IKEA klantenservice en zijn gratis mee te nemen inclusief een sleuteltje. Maar ik zie er de meerwaarde niet van.
Jeroentje.
  maandag 4 januari 2021 @ 09:54:21 #255
151515 verita
Happy days
pi_197203357
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2021 19:12 schreef FranticDJ het volgende:
Heb je een foto van de kastverbinders?

Kan je een paar subtiel geplaatste schroeven gebruiken?
Hier de foto's : de rondjes zijn 20 mm breed en 19 mm hoog







It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  maandag 4 januari 2021 @ 10:28:42 #256
151515 verita
Happy days
pi_197203710
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 08:24 schreef jpajs het volgende:

[..]

Even de kasten ten opzichte van elkaar uitlijnen met behulp van twee lijmtangen. Eentje boven en eentje onder en dan met je vingers voelen of de voorzijde gelijk ligt. Beste met je ogen dicht. Als het goed lift de lijmtang vastdraaien of knijpen. Pas nog wel even op dat ook boven en onder goed liggen. Dan liefst onder een scharnier uit het zicht een schroef 4x30 er in draaien. Mooiste als dat in de buurt van een lijmtang gebeurt, dan kennen de zijden niet van elkaar gedrukt worden.

Als het echt moet met kastverbindvers die liggen in de vakjes bij IKEA klantenservice en zijn gratis mee te nemen inclusief een sleuteltje. Maar ik zie er de meerwaarde niet van.
Misshcien is kastverbinders niet het juiste woord? Zie mijn foto's hierboven
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  maandag 4 januari 2021 @ 10:31:57 #257
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197203744
Met kastverbinders versta ik idd die M4 schroeven/moeren met buisje waarmee je 2 kasten aan elkaar kan maken idd.
Wat doet dit precies? Een haakse verbinding maken, zoals bij Ikea kasten? Daarbij kun je die "moer" echter draaien, ik zie bij deze niet goed hoe het werkt? Of is het iets anders?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 4 januari 2021 @ 10:51:46 #258
151515 verita
Happy days
pi_197203949
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 10:31 schreef daNpy het volgende:
Met kastverbinders versta ik idd die M4 schroeven/moeren met buisje waarmee je 2 kasten aan elkaar kan maken idd.
Wat doet dit precies? Een haakse verbinding maken, zoals bij Ikea kasten? Daarbij kun je die "moer" echter draaien, ik zie bij deze niet goed hoe het werkt? Of is het iets anders?
Ja, ze maken een haakse verbinding, net als bij Ikea. Je moet bovenop in het holletje een kruisje draaien totdat de schroef vastgegrepen wordt. Echter, het kunststof kruisje is kapotgedraaid, en dus helemaal geopend, je kunt de schroef niet meer 'omhoeken'
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  maandag 4 januari 2021 @ 10:55:24 #259
151515 verita
Happy days
pi_197203990
Ik heb ondertussen wat gevonden, weet echter niet welke te kopen, maar heb leverancier nu geappt en wacht antwoord af. Ze heten dus Rafix 20

[ Bericht 19% gewijzigd door verita op 05-01-2021 07:50:39 ]
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_197208967
Ik heb een paar putjes in m'n cementdekvloer, deze wil ik repareren alvorens de vinylvloer eind volgende week gelegd wordt.

Kan ik deze putjes vullen met egaline (wil, kan en mag absoluut geen volledige egaline vloer gieten). Of zijn er betere opties?

Edit: ah nvm :P krijg al een emmer met een of andere reparatie pasta wat ik er in kan smeren 8-)

[ Bericht 36% gewijzigd door FranticDJ op 04-01-2021 16:11:45 ]
pi_197245801
Even een vraag hier.
Afgelopen week is bij ons de halogeen verlichting/aansluiting doorgebrand.
Nu is het zo dat er nu een transformator zit van 220 naar 12v/10w, hierop aangesloten zit een soort van splitter en daarna 2 kabeltjes naar de lamp fitting zelf.

Nu kan ik een transformator vinden (bvb zoiets) https://www.conrad.nl/p/h(...)jdingsdimmer-1668266
maar daar zit vervolgens maar 1 uitgang op. Ik zoek dus een splitter, maar ik heb geen idee waar ik op moet zoeken.

12v halogeen splitter etc levert allemaal niks op
  Moderator woensdag 6 januari 2021 @ 15:58:13 #262
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197246117
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 15:35 schreef Kickinalfa het volgende:
Even een vraag hier.
Afgelopen week is bij ons de halogeen verlichting/aansluiting doorgebrand.
Nu is het zo dat er nu een transformator zit van 220 naar 12v/10w, hierop aangesloten zit een soort van splitter en daarna 2 kabeltjes naar de lamp fitting zelf.

Nu kan ik een transformator vinden (bvb zoiets) https://www.conrad.nl/p/h(...)jdingsdimmer-1668266
maar daar zit vervolgens maar 1 uitgang op. Ik zoek dus een splitter, maar ik heb geen idee waar ik op moet zoeken.

12v halogeen splitter etc levert allemaal niks op
Stukje snoer en twee lasdoppen kunnen dit toch zo oplossen ?
  woensdag 6 januari 2021 @ 16:08:33 #263
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197246305
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 15:58 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Stukje snoer en twee lasdoppen kunnen dit toch zo oplossen ?
Voor snoer moet je wel die "aparte" lasdoppen hebben. Je kan de beide snoeren toch simpelweg samen op de trafo aansluiten. Easy.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197246791
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 15:35 schreef Kickinalfa het volgende:
Even een vraag hier.
Afgelopen week is bij ons de halogeen verlichting/aansluiting doorgebrand.
Nu is het zo dat er nu een transformator zit van 220 naar 12v/10w, hierop aangesloten zit een soort van splitter en daarna 2 kabeltjes naar de lamp fitting zelf.

Nu kan ik een transformator vinden (bvb zoiets) https://www.conrad.nl/p/h(...)jdingsdimmer-1668266
maar daar zit vervolgens maar 1 uitgang op. Ik zoek dus een splitter, maar ik heb geen idee waar ik op moet zoeken.

12v halogeen splitter etc levert allemaal niks op
Kan je die splitter niet hergebruiken. Of los schroeven of los knippen en de aders blank maken en insteken inde nieuwe trafo ???
Jeroentje.
pi_197246810
Of een kroonsteentje gebruiken als splitter.
  woensdag 6 januari 2021 @ 20:07:59 #266
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_197251237
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 16:36 schreef qajariaq het volgende:
Of een kroonsteentje gebruiken als splitter.
Dan liever lasklemmen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_197252717
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 20:07 schreef lipje het volgende:

[..]

Dan liever lasklemmen
Wago's bedoel je? Dat is inderdaad nog slimmer maar moet je wel harde kern draden hebben.
pi_197252931
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 20:57 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Wago's bedoel je? Dat is inderdaad nog slimmer maar moet je wel harde kern draden hebben.
Je hebt toch ook wago's voor zachte kern, die gebruik ik altijd.

Facts don't care about your feelings
pi_197252972
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 21:04 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je hebt toch ook wago's voor zachte kern, die gebruik ik altijd.

[ afbeelding ]
Wist ik niet, dank je wel.
  woensdag 6 januari 2021 @ 22:32:59 #270
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_197256079
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 20:57 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Wago's bedoel je? Dat is inderdaad nog slimmer maar moet je wel harde kern draden hebben.
Met die heropenbare wago klemmen hoeft dat niet. Die kunnen ook soepele meeraderige kernen aan, zonder adereindhuls.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  woensdag 6 januari 2021 @ 22:35:18 #271
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_197256152
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 21:04 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je hebt toch ook wago's voor zachte kern, die gebruik ik altijd.

[ afbeelding ]
Dit zijn de compacte, de grijze met oranje kunnen dit ook.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_197308139
Vorige week eindelijk programmeerbare thermostaatknoppen besteld voor op de (stadsverwarming)radiatoren. Ervanuitgaande dat dat allemaal standaardmaten zijn. Is het M30, en de radiator is M28 :|W
Iemand goeie tip om (snel) aan 3 van die adapters te komen. Normaal rij je even naar de winkel, maar ja -O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Piles op 09-01-2021 17:25:08 ]
pi_197308904
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 16:22 schreef Piles het volgende:
Vorige week eindelijk programmeerbare thermostaatknoppen besteld voor op de (stadsverwarming)radiatoren. Ervanuitgaande dat dat allemaal standaardmaten zijn. Is het M20, en de radiator is M18 :|W
Iemand goeie tip om (snel) aan 3 van die adapters te komen. Normaal rij je even naar de winkel, maar ja -O-
Warmteservice zal het wel hebben liggen? Online bestellen en dan kun je als particulier afhalen.
pi_197309077
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 17:11 schreef Lucifur het volgende:

[..]

Warmteservice zal het wel hebben liggen? Online bestellen en dan kun je als particulier afhalen.
Day :Y en anders heb je t zo binnen via een online bestelling.
pi_197309150
Thanks, ga ik daar ff kijken ^O^
pi_197309326
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 17:25 schreef Piles het volgende:
Thanks, ga ik daar ff kijken ^O^
Anders kan je installatievakwinkel.nl proberen. Als warmte service t niet heeft, hebben zij t wel (en vice versa)
pi_197338182
hele korte vraag, ik heb een houten keukenblad dat nu volgens mij gelakt is alleen die is te donker. Nu wil ik het keukenblad opschuren en lichter houden. Voor m'n eettafel heb ik ooit Skylt gebruikt. Dat ziet er perfect uit, nu is het stukje keukenblad te veel om gelijk weer zo'n hele fles Skylt voor te kopen. Heeft er iemand ervaring met het volgende product: https://www.praxis.nl/ver(...)-mat-kleurloos-250ml

ik wil het zo "natuurlijk" mogelijk houden dus niet een hele gele gloed er bij krijgen oid.
pi_197338370
Je link doet het niet

En skylt is best lang houdbaar hoor :P Ik zou voor een keukenblad niet bezuinigen op een goede lak.
pi_197338745
Ja, dat is waar.

het product waar ik in eerste instantie naar refereerde was dit: https://www.praxis.nl/ver(...)60iuHDxoC71YQAvD_BwE

goede verfzaak in de buurt verkoopt de Skylt voor 28 euro per fles. dat valt nog mee. :-)
pi_197361362
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2021 16:22 schreef Piles het volgende:
Vorige week eindelijk programmeerbare thermostaatknoppen besteld voor op de (stadsverwarming)radiatoren. Ervanuitgaande dat dat allemaal standaardmaten zijn. Is het M30, en de radiator is M28 :|W
Iemand goeie tip om (snel) aan 3 van die adapters te komen. Normaal rij je even naar de winkel, maar ja -O-
Dikke tip: check even goed wat voor radiatorkraan je hebt, om geblunder te voorkomen:
quote:
9s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 13:49 schreef Piles het volgende:
Laatst digitale thermostaatknop besteld op internet. Er dan achter komen dat dat M30 is, en m'n radiatorkraan M28. Foutje 1.

Met dank aan @:Lucifur en @:FranticDJ net even bij Warmteservice een adapter gehaald. Die gozer zei nog aan de telefoon: adapter bestaat niet, je moet maar nieuwe knoppen kopen. Zijn fout :W

Thuiskomen, adapter proberen op te draaien, past niet. Hoe kan dat nou :(
Nou, als ik op een andere site lees bij de beschrijving:
[..]

Kijk op m'n knop: Comap. Foutje 2.
Ik moet dus een andere adapter, maar die heeft 3 weken levertijd (en niet bij WS verkrijgbaar). Zucht -O-
pi_197381298
Dag klussers, ik meld me ook eens met een vraag. Ik heb een muur vrij gemaakt van behang. Er kwam een betonnen wand achter vandaan. Deze wil ik uiteraard gaan voorstrijken en daarna schilderen. Maar het beton zit vol minuscule gaatjes. Heb al wat getest met de voorstrijk (wit dekkend), maar deze vult de gaatjes niet helaas. Dus ze zullen dicht gemaakt moeten worden. Wat kan ik hiervoor het beste gebruiken? Ik ben aan de slag nu met ouderwetse muurvuller (uit zo'n knijptube) maar in dit tempo ben ik dagen bezig. Bestaat er iets handigers hiervoor?
pi_197381341
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:25 schreef Fargo het volgende:
Dag klussers, ik meld me ook eens met een vraag. Ik heb een muur vrij gemaakt van behang. Er kwam een betonnen wand achter vandaan. Deze wil ik uiteraard gaan voorstrijken en daarna schilderen. Maar het beton zit vol minuscule gaatjes. Heb al wat getest met de voorstrijk (wit dekkend), maar deze vult de gaatjes niet helaas. Dus ze zullen dicht gemaakt moeten worden. Wat kan ik hiervoor het beste gebruiken? Ik ben aan de slag nu met ouderwetse muurvuller (uit zo'n knijptube) maar in dit tempo ben ik dagen bezig. Bestaat er iets handigers hiervoor?
Fix en finish er dunnetjes overheen met een spackmes. Of een stucpasta van bv gyproc, hoef je t iig niet te mengen.
pi_197381710
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:28 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Fix en finish er dunnetjes overheen met een spackmes. Of een stucpasta van bv gyproc, hoef je t iig niet te mengen.
Thnx! Ga het eens opzoeken.
pi_197383456
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 11:28 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Fix en finish er dunnetjes overheen met een spackmes. Of een stucpasta van bv gyproc, hoef je t iig niet te mengen.
Zou ik dit ervoor kunnen gebruiken?

https://www.hornbach.nl/s(...)7413411/artikel.html
pi_197384428
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 13:24 schreef Fargo het volgende:

[..]

Zou ik dit ervoor kunnen gebruiken?

https://www.hornbach.nl/s(...)7413411/artikel.html
Denk het wel hoor :Y maar met 20kg heb je wel heul veel als 't alleen maar die gaatjes van het beton vullen is. Weet niet hoe groot je muur is, wellicht is een 5kg emmer al voldoende?
pi_197384689
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 14:15 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Denk het wel hoor :Y maar met 20kg heb je wel heul veel als 't alleen maar die gaatjes van het beton vullen is. Weet niet hoe groot je muur is, wellicht is een 5kg emmer al voldoende?
Het is een flinke muur, dus ik ga deze wel nodig hebben vermoed ik, haha. Bedankt!
pi_197384700
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 14:29 schreef Fargo het volgende:

[..]

Het is een flinke muur, dus ik ga deze wel nodig hebben vermoed ik, haha. Bedankt!
^O^ en als er grotere oneffenheden in zitten kan je altijd nog gewoon een laag van een paar mm er op zetten.
pi_197384754
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 14:29 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

^O^ en als er grotere oneffenheden in zitten kan je altijd nog gewoon een laag van een paar mm er op zetten.
Klopt. Daar anticipeer ik eerlijk gezegd ook een beetje op. Ben benieuwd. Nooit een echte klusser geweest en sta er hier een beetje alleen voor, dus het is ook wel spannend haha. Maar gaat lukken. Nogmaals bedankt!
pi_197384804
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 14:32 schreef Fargo het volgende:

[..]

Klopt. Daar anticipeer ik eerlijk gezegd ook een beetje op. Ben benieuwd. Nooit een echte klusser geweest en sta er hier een beetje alleen voor, dus het is ook wel spannend haha. Maar gaat lukken. Nogmaals bedankt!
^O^ zoek wat filmpjes op op YT over stucen ;) dat helpt wel veel :) het is niet heel moeilijk, maar wel bewerkelijk.
pi_197463976
Hoi allemaal,

binnenkort wil ik een kastje gaan schilderen in (ongeveer) de kleur van dit kastje:https://www.borastapeter.(...)omshot_Item_3524.jpg

Nu is het zo dat het op het beeldscherm niet altijd goed gaat met de kleuren, maar ik heb nu deze 3 uitgekozen die dicht in de buurt lijken te komen:
https://www.littlegreene.nl/50s-magnolia-no-28-28651
https://www.littlegreene.nl/pleat
https://www.littlegreene.nl/tea-with-florence

Alleen het is voor een kastje waar we eigenlijk eenmalig iets opzetten (een tv) en daarna alleen de laden af en toe zullen gebruiken. Deze verf lijkt me dus nogal duur voor het doel waar het voor dient.
Weet iemand hoe ik achter de NCS nummers kan komen van deze verf zodat ik een (goedkopere) verf uit kan kiezen met dezelfde kleur? En welke verf zouden jullie mij aanraden voor zo'n projectje?

Alvast bedankt!
pi_197467714
Met een verf scanner.
  zondag 17 januari 2021 @ 17:08:14 #292
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_197468897
Of kijk eens op ralkleuren.com

Kijk tussen de groentinten en ga met die code naar de verfwinkel. Kan je m in bijna elke verssoort laten mengen. ^O^
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_197472191
Maar ik begrijp dus dat er geen manier is om het van deze exacte kleuren te weten? Of weten ze dat in verfzaken wel?

En welke verf raden jullie mij aan voor een kastje? Moet ik nog op specifieke dingen letten?
pi_197472302
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:09 schreef MeisPluis het volgende:
Hoi allemaal,

binnenkort wil ik een kastje gaan schilderen in (ongeveer) de kleur van dit kastje:https://www.borastapeter.(...)omshot_Item_3524.jpg

Nu is het zo dat het op het beeldscherm niet altijd goed gaat met de kleuren, maar ik heb nu deze 3 uitgekozen die dicht in de buurt lijken te komen:
https://www.littlegreene.nl/50s-magnolia-no-28-28651
https://www.littlegreene.nl/pleat
https://www.littlegreene.nl/tea-with-florence

Alleen het is voor een kastje waar we eigenlijk eenmalig iets opzetten (een tv) en daarna alleen de laden af en toe zullen gebruiken. Deze verf lijkt me dus nogal duur voor het doel waar het voor dient.
Weet iemand hoe ik achter de NCS nummers kan komen van deze verf zodat ik een (goedkopere) verf uit kan kiezen met dezelfde kleur? En welke verf zouden jullie mij aanraden voor zo'n projectje?

Alvast bedankt!
Er zijn verfzaken die de Little Green verf kunnen mengen op hun machine, geloof op de Sikkens machines.
Ik heb hier in Rotterdam weleens een proefpotje laten mengen. Ze kunnen de kleur gewoon op de machine opzoeken in de lijst met alle kleuren.

Waarschijnlijk kan @Claudia_x die ongeveer aandelen heeft in Little Green en F&B betere info geven over de mogelijkheden.

[ Bericht 3% gewijzigd door NedKelly op 17-01-2021 19:22:24 ]
pi_197472875
Je kan voor 8,50 euro (inc BTW) een proefpotje bestellen. Mogelijk red je het daar al mee en anders nog zo'n potje bestellen.

Geen idee wat de verzendkosten zijn maar dat zal ook wel meevallen.
pi_197473206
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 19:06 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Er zijn verfzaken die de Little Green verf kunnen mengen op hun machine, geloof op de Sikkens machines.
Ik heb hier in Rotterdam weleens een proefpotje laten mengen. Ze kunnen de kleur gewoon op de machine opzoeken in de lijst met alle kleuren.

Jep, hebben wij ook laten doen, werkt perfect.

Little Greene werkt wel met bijzondere materialen (veel kalk in de matte varianten), dus helemaal gelijk zal het niet zijn.
pi_197475455
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 19:31 schreef qajariaq het volgende:
Je kan voor 8,50 euro (inc BTW) een proefpotje bestellen. Mogelijk red je het daar al mee en anders nog zo'n potje bestellen.

Geen idee wat de verzendkosten zijn maar dat zal ook wel meevallen.
En hoeveel m2 kan je met zo'n potje doen? Ik heb maar een paar m2 (hoe groot is een kast nou helemaal van 80x80x40 cm met 5 lades) om te doen namelijk.
pi_197475491
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 19:47 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Jep, hebben wij ook laten doen, werkt perfect.

Little Greene werkt wel met bijzondere materialen (veel kalk in de matte varianten), dus helemaal gelijk zal het niet zijn.
Ik heb het nog nooit in het echt gezien dus dan maakt het wat dat betreft ook wat minder uit, het gaat met idd vooral om het matte en de kleur. Als het iets afwijkt vind ik dat niet zo'n probleem.
Ik zal hier in de buurt eens kijken of iemand zo'n Sikkens machine heeft!
pi_197485277
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 21:30 schreef MeisPluis het volgende:

[..]

En hoeveel m2 kan je met zo'n potje doen? Ik heb maar een paar m2 (hoe groot is een kast nou helemaal van 80x80x40 cm met 5 lades) om te doen namelijk.
Als het rond om moet dan heb je voor die kast dus een kleine 1,5 m2 (.8 x .8 x 3 = 1.31 m2). Er staat geen inhoud bij maar een proefpotje zal toch wel voldoende zijn voor 1 vierkante meter. Maar nogmaals, ik weet niet hoe groot hun potjes zijn. Hier heb ik met een proefpotje van een ander merk heel wat kunnen doen.
pi_197544669
Bij het vervangen van een radiator door een andere (wat verder heel soepel ging), heb ik bij het losdraaien van de vastzittende koppeling kennelijk ook de t-verbinding naar de hoofdleiding losgetrokken.




Het vervelende is dat die in een schacht zit waar ik erg slecht bij kan om hem opnieuw te solderen (nog even afgezien van dat ik niet heel enthousiast wordt van met een vlam werken in een slecht toegankelijke houten schacht).

Zijn er alternatieven om dit te herstellen?

Ik kom bijvoorbeeld dit product tegen. Zou dit kunnen werken of is dit een garantie op ellende?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197544728
vol
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')