abonnement Unibet Coolblue
pi_194951061


In juni 2020 zijn we met heel CUL twee keer in de week hetzelfde gerecht gaan koken. We hebben een indrukwekkende lijst gerechten gemaakt: Topicreeks: Kook mee met CUL

Het is tijd voor een nieuwe opzet, vanaf maandag 14 september. We kiezen nu per week een thema. Om de week zal er een landenthema zijn, mits dat uitkomt met diverse feestdagen. Voor ieder thema wordt een apart topic geopend. In dat topic kunnen we recepten uitwisselen, leren van elkaar, kletsen over de verschillende bereidingswijzen, foto's en filmpjes delen, etc.

Het is absoluut niet nodig om culinaire hoogstandjes te maken. Deze reeks is bij uitstek toegankelijk voor iedereen. We vragen je wel om geen kant en klare gerechten te posten, dat is echt niet de bedoeling. Niet alles hoeft zelfgemaakt te zijn. Als we een rijstgerecht maken, hoef je je eigen rijst niet te verbouwen. Bij een broodje hamburger mag je zelf je broodje maken maar dit is niet verplicht.

:Y) De regels:
- Kook in de aangegeven week een gerecht dat binnen het thema past
- Het maakt niet uit welk recept je gebruikt.
- Eventuele aanvullende regels lees je bij de uitleg in het thematopic

Een aantal users hebben aangegeven dat ze het leuk vinden als de openings post van elk thematopic uitgebreider is. We gaan proberen om het schrijven van deze OP onderling te verdelen. Als er een naam achter een thema staat, zal die user in dit topic bijtijds een OP plaatsen zodat een mod dat in een thematopic kan zetten.

:Y) De planning:
14 september - 20 september: Kook Mee met CUL Jubileum (Lucky_Strike)
21 september - 27 september: Engeland (Lonaa)
28 september - 4 oktober: Koken met alcohol (DJMO)
5 oktober - 11 oktober: Mexico Lonaa
12 oktober - 18 oktober: Jaren '50-'70 Lonaa
19 oktober - 25 oktober: Zweden (fietsie)
26 oktober - 1 november Halloween (Drakin)
2 november - 8 november: Polen (minilot
9 november - 15 november: Koken op kleur: groen (L_S)
16 november - 22 november: Marokko (sigme)
23 november - 29 november Verenigde Staten Lonaa
30 november - 6 december Sinterklaas Yinny
7 december - 13 december: Vietnam Yinny
14 december - 20 december: Stamppot (L_S)
21 december - 27 december: Kerstmis (minilot)
28 december - 3 januari: Brazilië (Sorella)

2021
4 januari - 10 januari: Goede voornemens (L_S)
11 januari -17 januari: Duitsland (DerLudolf)
18 januari - 24 januari: Seizoensgroente (L_S)
25 januari - 31 januari: India (Lonaa)
1 februari - 7 februari: Dips en sauzen (Sigme)
8 februari - 14 februari: China (Yinny)
15 februari - 21 februari: Fondue (Myreala)
22 februari - 28 februari: Turkije Lonaa
1 maart - 7 maart: Borrelplank (Lonaa)
8 maart- 14 maart: Nederlandse streekgerechten (L_S)
15 maart- 21 maart: Koken op kleur: geel (Hupje)
22 maart- 28 maart: Rusland (Lonaa)
29 maart - 4 april: Pasen minilot
5 april - 11 april: Rustweek.
12 april - 18 april: Italie (Lonaa)
19 april - 25 april: Wildplukken (Drakin)
25 april - 2 mei: Zuidelijk Afrika (vanaf Angola)
3 mei - 9 mei: Seizoensgroente (L_S)
10 mei - 16 mei: Argentinië (Lonaa)
17 mei - 23 mei: Historische gerechten (minilot)
31mei - 6 juni: Canada (L_S)
7 juni - 13 juni: Lunch (Yinny)
14 juni - 20 juni: Film en televisie (Yinny)

ZOMERSTOP
Zomertopic: 27 juni t/m 29 augustus

30 augustus - 5 september: Favoriet vakantieland (UIO_AMS)

SPOILER: Opties voor toekomstige edities
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Landenlijst
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is het overlegtopic. Recepten en foto's kunnen in bovenstaande topics worden besproken.

Eeuwige roem voor @Oceanonix die niet alleen toffe fotocollages maakt van de opdrachten maar ook bijhoudt wat we tot nu toe allemaal gemaakt hebben in dit topic: CUL / Kook mee met CUL: verzameltopic

:Y) Veel plezier :Y)

[ Bericht 1% gewijzigd door Lucky_Strike op 28-06-2021 13:50:35 ]
Spoilers!
pi_194951157
Dussss, wie biedt op de diverse thema's om de OP te maken?

@drakin voor Halloween?
@Barreltje voor Zweden?
@sigme voor Engeland of Polen?
@Yinny voor Vietnam?

@minilot, staat er voor jou iets leuks tussen?

Ik wil ook een lijstje maken met feestdagen waarbij koken een centrale rol kan spelen. Denken jullie mee? Pasen natuurlijk. Chinees nieuwjaar misschien?
Spoilers!
pi_194951167
@DJMO voor koken met alcohol?
Spoilers!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 8 september 2020 @ 12:42:21 #4
147316 crew  DJMO
#trut
pi_194951203
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 12:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:DJMO voor koken met alcohol?
Ik kan wel even kijken morgen. Loop as e speak in Nunspeet, op zoek naar een begraafplaats die ik gemist heb tijdens etappe 15.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_194951555
Als ik het niet vergeet wil ik brazilie wel doen.
pi_194951591
yes Halloween *O*
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_194951641
Wat is het kookthema van de week van 14 september :@ ?
pi_194951705
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2020 13:13 schreef Tegan het volgende:
Wat is het kookthema van de week van 14 september :@ ?
Geduld, ben er mee bezig ;)
Spoilers!
pi_194951768
Engeland is wel beperkt, warom niet geheel UK en ook gerechten uit Schotland en Wales?

Ik heb nog een Cornish recepten boekje en een Schots kookboek.

Of gaan die een keer apart?

Dan lijkt me namelijk ook leuk om Nederlandse streekgerechten te doen.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_194951800
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 13:18 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Geduld, ben er mee bezig ;)
Ah oke ^O^ . Ik dacht even dat ik die titel niet snapte 8)7 , maar het eerste thema is nog een verrassing.
pi_194952024
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2020 13:25 schreef Tegan het volgende:

[..]

Ah oke ^O^ . Ik dacht even dat ik die titel niet snapte 8)7 , maar het eerste thema is nog een verrassing.
Ik kon even geen goede naam vinden. Maar het bleek vrij simpel :D

CUL / Kook mee met CUL: Jubileum, 14-20 september
Spoilers!
pi_194952076
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 13:22 schreef drakin het volgende:
Engeland is wel beperkt, warom niet geheel UK en ook gerechten uit Schotland en Wales?

Ik heb nog een Cornish recepten boekje en een Schots kookboek.

Of gaan die een keer apart?

Dan lijkt me namelijk ook leuk om Nederlandse streekgerechten te doen.
Hmm, hmm. Even kijken of je bijval krijgt ;)

Ik zet streekgerechten op de lijst met opties voor de toekomst.
Spoilers!
pi_194952100
Ik vind dat Engeland, Wales en Schotland hun eigen week mogen hebben. Als we alle landen willen doen, moeten we ook alle landen doen.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_194952175
Voor Nederland zelf zouden alle provincies wel kunnen als losse opdrachten? Ook wel leuk om te ontdekken wat nu typisch is voor zo'n streek inderdaad.
pi_194952237
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2020 13:53 schreef Tegan het volgende:
Voor Nederland zelf zouden alle provincies wel kunnen als losse opdrachten? Ook wel leuk om te ontdekken wat nu typisch is voor zo'n streek inderdaad.
Ik herinner me dat van een kookprogramma en dat is een beste uitdaging hoor :o Streken hebben vaak wel typische producten maar niet echte typische gerechten.

En als het probleem was dat er minder actief gekookt werd en de intentie is om weer met meer mensen mee te doen lijkt het heel specifiek opsplitsen van opdrachten ook wat averechts te zijn. :@
Sterkheidsbaas van alles.
pi_194952282
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 september 2020 13:59 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik herinner me dat van een kookprogramma en dat is een beste uitdaging hoor :o Streken hebben vaak wel typische producten maar niet echte typische gerechten.

En als het probleem was dat er minder actief gekookt werd en de intentie is om weer met meer mensen mee te doen lijkt het heel specifiek opsplitsen van opdrachten ook wat averechts te zijn. :@
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. We hebben van de laatste maanden geleerd dat hoe specifieker de opdracht is, hoe minder animo er is. Een themaweek met Nederlandse streekgerechten lijkt me wel heel haalbaar en leuk.
Spoilers!
pi_194952313
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 september 2020 13:59 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik herinner me dat van een kookprogramma en dat is een beste uitdaging hoor :o Streken hebben vaak wel typische producten maar niet echte typische gerechten.
Typische producten is ook prima toch?
quote:
En als het probleem was dat er minder actief gekookt werd en de intentie is om weer met meer mensen mee te doen lijkt het heel specifiek opsplitsen van opdrachten ook wat averechts te zijn. :@
In dat geval is Nederland als een opdracht misschien beter. Kleine landen mogen in dat geval ook wel samengepakt worden.
pi_194952436
Streekproducten is ook net in de OP gegaan voor in de toekomst. :Y Vind ik ook een leuk thema.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_194953818
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 september 2020 13:59 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik herinner me dat van een kookprogramma en dat is een beste uitdaging hoor :o Streken hebben vaak wel typische producten maar niet echte typische gerechten.

En als het probleem was dat er minder actief gekookt werd en de intentie is om weer met meer mensen mee te doen lijkt het heel specifiek opsplitsen van opdrachten ook wat averechts te zijn. :@
Veel provincies hebben echt overlappingen, zo is Groningen, Drenthe en Overijssel oorspronkelijk Saksisch, maar Limbabwe en Brabant moet echt weer een dik hek tussen. En Friesland is echt een vak apart, was oorspronkelijk ook een totaal ander land natuurlijk.
Ik heb trouwens ook een Fries kookboek *O*
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_194953842
Wie weet waar krentjebrij zijn oorsprong heeft?

En ik had laatst een soort ei in deeg, schijnt Gronings of Drents te zijn. Mijn maatje keek me raar aan dat ik er nog nooit van had gehoord _O-
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_194953954
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 15:30 schreef drakin het volgende:
Wie weet waar krentjebrij zijn oorsprong heeft?

En ik had laatst een soort ei in deeg, schijnt Gronings of Drents te zijn. Mijn maatje keek me raar aan dat ik er nog nooit van had gehoord _O-
Met je het watergruwel noemen, da’s volgens mij de westerse naam, daar gruwelen mensen helemaal van.

Dat verstopte ei heb ik ook van gehoord maar hoe het heet weet ik niet meer
We have far more in common than that which devides us..
pi_194957045
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2020 15:35 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Met je het watergruwel noemen, da’s volgens mij de westerse naam, daar gruwelen mensen helemaal van.

Dat verstopte ei heb ik ook van gehoord maar hoe het heet weet ik niet meer
Das een eierbal en voor zover ik weet inderdaad Gronings.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_194957053
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 september 2020 18:04 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Das een eierbal en voor zover ik weet inderdaad Gronings.
Ja, dat is het, een eierbal. Dank
We have far more in common than that which devides us..
pi_194957264
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2020 15:35 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Met je het watergruwel noemen, da’s volgens mij de westerse naam, daar gruwelen mensen helemaal van.

Dat verstopte ei heb ik ook van gehoord maar hoe het heet weet ik niet meer
Ik noemde het altijd bessola omdat het zo in de supermarkt te koop staat. Maar krentjebrij is een leukere naam dan wat randstad mensen eraan voor benaming geven :P

O ja eierbal, best lekker trouwens!
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_194957412
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 18:16 schreef drakin het volgende:

[..]

Ik noemde het altijd bessola omdat het zo in de supermarkt te koop staat. Maar krentjebrij is een leukere naam dan wat randstad mensen eraan voor benaming geven :P

O ja eierbal, best lekker trouwens!
Ik heb het eens gemaakt voor mijn eetgroep. Er werd zeer moeilijk naar gekeken, maar t ging schoon op
We have far more in common than that which devides us..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')