abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 29 juli 2020 @ 15:00:53 #1
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_194308167
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel fokkers elke maand sparen in euro's en hoeveel procent van het (gezins)inkomen dat is. Ook wel interessant om te weten hoeveel er gespaard is en hoe lang je het daarvan zou kunnen uitzingen mocht al het inkomen morgen ineens wegvallen.

Ook zou ik willen weten of het met bewuster omgaan met de uitgaven hoger zou kunnen worden en hoeveel.

Ik trap af, gezinsinkomen 3000 euro netto. We sparen elke maand 1500 euro. Spaarpercentage is dus 50%
In totaal op de spaarrekening op dit moment staat 27.000 euro en daarvan kunnen we 2 jaar rondkomen zonder enige vorm van inkomen.

Kan het beter? Er zou in geval van nood een auto weg kunnen, dat bespaart ongeveer 200 euro per maand. Verder hebben we alles al aardig geoptimaliseerd (hypotheek bijna voor de helft afgelost, geen overbodige abonnementen, doen zuinig boodschappen etc).

laat maar horen!
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_194308271
Geen idee, ik gok 20 a 30%. Maar dat gebruiken we om de hypotheek af te lossen (de afgelopen jaren lossen we 10% van het startbedrag af). Zouden we meer kunnen sparen? Ja zeker. Maar waarom zou je zuinig willen doen met boodschappen en geen 'overbodige' abonnementen meer willen hebben?

We hebben een aantal streamingdiensten en momenteel wat extra sportzenders. Hebben we die nodig? Zeker niet. Maakt het het leven leuker? Tuurlijk. Verder bestellen we regelmatig eten en koop ik ook niet het goedkoopste in de supermarkt. Waarom zou je dat soort dingen willen doen als je al een ruim bedrag spaart? Ik snap dat niet.
pi_194308322
Gezamenlijk netto inkomen van 3.000 euro.

Relatief aan de lage kant of niet.
Mijn netto inkomen is 2.400 euro, zelf sparen voor pensioen.

Mijn sociale huurwoning kost 750 inclusief.

Ik heb geen auto, werk in woonplaats.

Verdere vaste lasten zijn ongeveer 300 euro, inclusief 100 euro aflossen studie lening.

Sigaretten en boodschappen kosten mij het meest.

500 euro per maand.

Ik spaar 250 euro per maand.

De rest verdwijnt ergens naar weet ik veel waar.
  woensdag 29 juli 2020 @ 15:12:08 #4
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_194308346
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 15:07 schreef Tja..1986 het volgende:
Geen idee, ik gok 20 a 30%. Maar dat gebruiken we om de hypotheek af te lossen (de afgelopen jaren lossen we 10% van het startbedrag af). Zouden we meer kunnen sparen? Ja zeker. Maar waarom zou je zuinig willen doen met boodschappen en geen 'overbodige' abonnementen meer willen hebben?

We hebben een aantal streamingdiensten en momenteel wat extra sportzenders. Hebben we die nodig? Zeker niet. Maakt het het leven leuker? Tuurlijk. Verder bestellen we regelmatig eten en koop ik ook niet het goedkoopste in de supermarkt. Waarom zou je dat soort dingen willen doen als je al een ruim bedrag spaart? Ik snap dat niet.
We kopen wat we nodig hebben en hebben aan abonnementen wat we nodig hebben maar meer niet. Ik heb bv een prepaid telefoon maar mijn vrouw een abonnement, zij belt namelijk regelmatig en ik amper. We hebben wel netflix maar kijken al jaren geen televisie dus een tv abonnement hebben we niet meer. En qua boodschappen kopen we wat we willen maar zijn wel prijsbewust dus meerdere supermarkten langs en eten bestellen doen we alleen bij hoge uitzondering (1 of 2 keer per jaar hooguit) omdat we dat allebei gewoon zonde van het geld vinden.

Bij alles wat we uitgeven bedenken we gewoon of het wat toevoegd aan ons leven of niet. Eten bestellen vinden we niet veel toevoegen maar als we bv een nieuwe laptop nodig hebben kopen we die gewoon direct omdat we die vaak gebruiken.

Kortom, het is meer bewust uitgeven dan ons dingen ontzeggen, althans zo voelt het voor ons. :)

En tja we sparen wel met een doel, namelijk een ander huis die we contact willen aftikken aan de andere kant van Nederland dus daar is best wel wat geld voor nodig :) Daarna heerlijk part-time werken !

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 15:10 schreef L_ het volgende:
Gezamenlijk netto inkomen van 3.000 euro.

Relatief aan de lage kant of niet.
Mijn netto inkomen is 2.400 euro, zelf sparen voor pensioen.

Mijn sociale huurwoning kost 750 inclusief.

Ik heb geen auto, werk in woonplaats.

Verdere vaste lasten zijn ongeveer 300 euro, inclusief 100 euro aflossen studie lening.

Sigaretten en boodschappen kosten mij het meest.

500 euro per maand.

Ik spaar 250 euro per maand.

De rest verdwijnt ergens naar weet ik veel waar.
Je hebt dus ergens 1550 euro wat 'verdwijnt' elke maand :D Dáár zijn budgetten dus heel handig voor ;)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_194308355
30
pi_194308635
Verschilt per maand. We hebben op het moment ongeveer 4200 dat binnenkomt en daar sparen we zo'n 800 van. Onze vaste lasten zijn niet super hoog, het gaat meer op aan de deur uit zijn (horeca, vakanties, dagjes weg). Zo gaan we eigenlijk wel voor zo'n 400 euro in de maand uit eten.
  woensdag 29 juli 2020 @ 15:37:15 #7
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_194308642
30%
pi_194308648
Nu zo'n 60%
pi_194308758
0%

Wie doneert?
pi_194308817
Netto gezinsinkomen rond de 7000, sparen we tussen de 15% en 20% van. In euro's nog minder dan TS dus :@

Kan het beter? Ja tuurlijk, we geven veel uit aan restaurants, dure boodschappen en andere dingen die niet echt nodig zijn. Twee auto's voor de deur. En kinderen krijgen helpt ook niet echt mee voor je financiën :')

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2020 15:54:41 ]
pi_194309267
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 15:00 schreef Metro2005 het volgende:

Ik trap af, gezinsinkomen 3000 euro netto. We sparen elke maand 1500 euro. Spaarpercentage is dus 50%
In totaal op de spaarrekening op dit moment staat 27.000 euro en daarvan kunnen we 2 jaar rondkomen zonder enige vorm van inkomen.

laat maar horen!
Even een paar opmerkingen met betrekking tot je rekenkunsten:
1.: je geeft elke maand 1500 euro uit, maar van 27.000 euro kan je 2 jaar rondkomen. 24 maanden x 1500/maand is bij mij 36.000 euro
2.: dit zie ik bij veel spaar qoutes: je stelt 1500 per maand te sparen, en hebt 27.000 aan spaargeld. Dit betekend dus dat je anderhalf jaar geleden begonnen ben met sparen, en dat je daarvoor dus 0 spaargeld had?

Iets op een spaarrekening zetten, en het er een paar maanden later weer afhalen om die wasmachine/auto/vakantie aan te schaffen tel ik niet als sparen.
In mijn perceptie tel ik als sparen het (positieve) verschil in de stand van je beleggingen+ spaarrekeningen aan het einde van het jaar t.o.v. het begin van het jaar. In een jaar met een grote uitgave kan dit dus negatief zijn, en ontspaar je.

En om af te sluiten met een antwoord van mijn kant: ik spaar de laatste jaren ongeveer 30% van mijn inkomen uit arbeid (leef dus van 70%).
Daarnaast spaar ik ook nog het rendement uit beleggingen/investeringen.
Wellicht op het eerste gezicht vrij hoog, ik bouw echter geen pensioen op via een werkgever, dus moet hier zelf voorzieningen voor treffen.
  woensdag 29 juli 2020 @ 16:33:12 #12
189961 ex
aperture science
pi_194309295
Gezamenlijk netto inkomen (vrouw werkt niet) $8200 dollar daarvan sparen we $2000 (1000 cash / 1000 investeren).
Daarnaast krijg ik 4x per jaar aandelen die ik zou kunnen verkopen, als je de aandelen verdeelt over de maanden kom je uit op ~$10.000 per maand die spaar ik allemaal.

Dus van de $18200 per maand sparen we $12200 (67%).

Komt niet elke maand zo uit, maar meestal wel. Het komt neer op ongeveer 150k per jaar.
The cake is a lie!
pi_194309319
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 15:51 schreef Heph844 het volgende:
Netto gezinsinkomen rond de 7000, sparen we tussen de 15% en 20% van. In euro's nog minder dan TS dus :@

Kan het beter? Ja tuurlijk, we geven veel uit aan restaurants, dure boodschappen en andere dingen die niet echt nodig zijn. Twee auto's voor de deur. En kinderen krijgen helpt ook niet echt mee voor je financiën :')
Hoe oud zijn die kinderen? Als ze uit de luiers zijn, en gewoon met de pot mee gaan eten wordt het even wat goedkoper. Daarna wordt het alleen maar weer duurder totdat ze op eigen benen gaan staan.
Tenminste, dat is de ervaring in huize ET.
Als ik dat van tevoren had geweten? >> Dan zou ik het weer precies hetzelfde doen.
  woensdag 29 juli 2020 @ 16:35:18 #14
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_194309332
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:31 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Even een paar opmerkingen met betrekking tot je rekenkunsten:
1.: je geeft elke maand 1500 euro uit, maar van 27.000 euro kan je 2 jaar rondkomen. 24 maanden x 1500/maand is bij mij 36.000 euro
Uiteraard geven we nu geld uit dat we niet uit zouden geven als we van spaargeld moeten leven dus daar zit het verschil. :)

quote:
2.: dit zie ik bij veel spaar qoutes: je stelt 1500 per maand te sparen, en hebt 27.000 aan spaargeld. Dit betekend dus dat je anderhalf jaar geleden begonnen ben met sparen, en dat je daarvoor dus 0 spaargeld had?
Ik ben begonnen -35.000 euro (schuld op mijn vorige koopwoning) en ik heb intussen al de helft van de huidige hypotheek versneld afgelost , daar is de rest van het geld heen ;) Dat geld is dus niet weg maar staat ook niet op de spaarrekening. Ook is mijn salaris tussen toen en nu verdubbeld dus vroeger ging het sparen veel minder hard.

quote:
En om af te sluiten met een antwoord van mijn kant: ik spaar de laatste jaren ongeveer 30% van mijn inkomen uit arbeid (leef dus van 70%).
Daarnaast spaar ik ook nog het rendement uit beleggingen/investeringen.
Wellicht op het eerste gezicht vrij hoog, ik bouw echter geen pensioen op via een werkgever, dus moet hier zelf voorzieningen voor treffen.
^O^
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_194309599
In percentage niet echt een concreet idee. Ik denk rond de 60-70%.
We hebben maar heel weinig echt vaste lasten.

Huis is vrij, zakelijke lease-auto en 1 koop auto (die 2000 km per jaar gebruikt wordt). Dat zijn normaal wel de kosten die er het meest inhakken.

Er gaat dan ook een groot gedeelte naar de spaarrekening, maar ik let aan de andere kant ook maar heel weinig op wat ik uitgeef. Ik koop wat ik hebben wil, en er is ruim voldoende spaargeld om heel wat jaren eerder te kunnen stoppen met werken. Toch blijf ik het altijd te weinig vinden :').

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2020 16:52:56 ]
pi_194309638
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:35 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Uiteraard geven we nu geld uit dat we niet uit zouden geven als we van spaargeld moeten leven dus daar zit het verschil. :)
[..]

Ik ben begonnen -35.000 euro (schuld op mijn vorige koopwoning) en ik heb intussen al de helft van de huidige hypotheek versneld afgelost , daar is de rest van het geld heen ;) Dat geld is dus niet weg maar staat ook niet op de spaarrekening. Ook is mijn salaris tussen toen en nu verdubbeld dus vroeger ging het sparen veel minder hard.
[..]

^O^
Ok, dat verklaart een en ander. Petje af voor het rond kunnen komen met zo'n 1100 euro per maand indien nodig.
Dat is toch ongeveer een kwart minder van wat je nu uitgeef (ik neem aan dat je met zijn tweeën bent, zonder kinderen, als die er wel zijn lijkt het me helemaal schraal).
pi_194309697
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:52 schreef F.Sinatra het volgende:
In percentage niet echt een concreet idee. Ik denk rond de 60-70%.
We hebben maar heel weinig echt vaste lasten.

Huis is vrij, zakelijke lease-auto en 1 koop auto (die 2000 km per jaar gebruikt wordt). Dat zijn normaal wel de kosten die er het meest inhakken.

Er gaat dan ook een groot gedeelte naar de spaarrekening, maar ik let aan de andere kant ook maar heel weinig op wat ik uitgeef. Ik koop wat ik hebben wil, en er is ruim voldoende spaargeld om heel wat jaren eerder te kunnen stoppen met werken. Toch blijf ik het altijd te weinig vinden :').
Als je dat punt eenmaal bereikt hebt wordt het makkelijker om je spaargeld te laten groeien: lage woonlasten, en door je spaar buffer krijg je ook een significant passief inkomen (ik neem tenminste aan dat dit niet allemaal op een vrij opneembare spaarrekening staat).

Ik kom ook min of meer op dat punt: vorig jaar was mijn inkomen uit vermogen net iets groter als het deel van mijn inkomen uit arbeid wat ik gespaard heb.
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:05:39 #18
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_194309776
Plusminus 50% gaat naar de spaarrekening. Jaarlijks bekijken wat mijn partner en ik met het geld doen. Over het algemeen genomen hebben we drie opties:
1) Aflossen op hypotheek
2) Deposito-rekening openen en storten
3) Sparen voor grote uitgave, e.g. verbouwing
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_194309847
Wij zaten ook langjarig altijd rond de 60% van ons inkomen, waarbij maanden zaten van 80%, maar ook maanden van 40%. Hierdoor afgelopen jaar februari net zoveel waarde in spaargeld als de hoogte van de hypotheek. Dit hadden we in 5 jaar bereikt. De hypotheek van ons huidige huis kleine tweekapper in de provincie was alleen op mijn startsalaris, wat ook wel hielp was dat ik afgelopen 5jaar ruim 50% bruto meer ben gaan verdienen en mijn vrouw is ook 4,5 jaar gelden gestart met werken.

Nu net een vrijstaande nieuwbouwwoning gekocht en komen straks uit op een netto schuld van +/- 250k. Waarbij we nog een hypotheek hebben 350k, tegen 1,25% rente en +/- 100k, beschikbaar hebben in aandelen, buffer etc. Doel is dan met de aandelen en investeringen een groter rendement te maken dan de rente die we op de hypotheek betalen. Afgelopen jaren is mij dat ook gelukt, alleen was de schuld kleiner. Waarbij het idee is dat wanneer er kinderen zouden komen we beide parttime kunnen gaan werken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanzul2 op 29-07-2020 17:17:54 ]
pi_194309891
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 15:00 schreef Metro2005 het volgende:
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel fokkers elke maand sparen in euro's en hoeveel procent van het (gezins)inkomen dat is. Ook wel interessant om te weten hoeveel er gespaard is en hoe lang je het daarvan zou kunnen uitzingen mocht al het inkomen morgen ineens wegvallen.

Ook zou ik willen weten of het met bewuster omgaan met de uitgaven hoger zou kunnen worden en hoeveel.

Ik trap af, gezinsinkomen 3000 euro netto. We sparen elke maand 1500 euro. Spaarpercentage is dus 50%
In totaal op de spaarrekening op dit moment staat 27.000 euro en daarvan kunnen we 2 jaar rondkomen zonder enige vorm van inkomen.

Kan het beter? Er zou in geval van nood een auto weg kunnen, dat bespaart ongeveer 200 euro per maand. Verder hebben we alles al aardig geoptimaliseerd (hypotheek bijna voor de helft afgelost, geen overbodige abonnementen, doen zuinig boodschappen etc).

laat maar horen!
Ben wel benieuwd hoe (ongeveer) je begroting van een maand eruit ziet? De 1500 die je uitgeeft, is dat inclusief alles: ook vakanties, tuinonderhoud, groot onderhoud aan huis, vernieuwing/verbouwing van keuken/badkamer/etc, reparaties auto, etc?
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_194310133
Oké, het is wel duidelijk: heel FOK! spaart tussen de 30% en 80% per maand.

:')
pi_194310200
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:00 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Als je dat punt eenmaal bereikt hebt wordt het makkelijker om je spaargeld te laten groeien: lage woonlasten, en door je spaar buffer krijg je ook een significant passief inkomen (ik neem tenminste aan dat dit niet allemaal op een vrij opneembare spaarrekening staat).

Ik kom ook min of meer op dat punt: vorig jaar was mijn inkomen uit vermogen net iets groter als het deel van mijn inkomen uit arbeid wat ik gespaard heb.
Ik ben daar (spaargeld gebruiken) eigenlijk veel te weinig mee bezig. Moet ik me echt eens in gaan verdiepen. Ik ben nu vooral bezig geweest met het veilig zetten qua banklicentie(s).
pi_194310208
quote:
83s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:29 schreef Socios het volgende:
Oké, het is wel duidelijk: heel FOK! spaart tussen de 30% en 80% per maand.

:')
Ik denk dat het voornamelijk de spaarders zijn die reageren. Dat is hetzelfde in het salaris topic.
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 17:57:01 #24
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194310477
Plm 30%. Straks minder niks wegens dubbele hypotheeklast.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 29 juli 2020 @ 18:00:11 #25
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194310526
Alles op de vaste lasten na gaat eigenlijk gelijk naar de spaarrekening / Semmie / Degiro zodra het binnenkomt. Zo voel ik me constant arm en doe ik minder onzinnige uitgaven. Blijk ik teveel weggezet te hebben haal je ‘t gelukkig ook zo weer terug.

O procent...denk 70% ofzo.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tyr80 op 29-07-2020 18:11:26 ]
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_194310555
quote:
83s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:29 schreef Socios het volgende:
Oké, het is wel duidelijk: heel FOK! spaart tussen de 30% en 80% per maand.

:')
We hebben ook allemaal een piel van 30 cm....
pi_194310584
Gezinsinkomen wisselt sterk, zit tussen de 4000 en 6000 netto p/m
sparen: wisselt ook, gemiddeld denk ik 2000 euro p/m
bij minder uitgeven kan 3000 euro p/m gespaard worden

Maar soms moet er geld van de spaarrekening gehaald worden om rond te komen. Uitgaven wisselen ook sterk per maand.

met sparen bedoel ik ook extra aflossing op hypotheek, wat ik elke maand doe en pensioensparen, wat elke maand gebeurd.

Dit is sinds kort, hiervoor was het 3500 euro p/m waarbij het spaardeel evenredig is verlaagd, omdat we niet meer zijn gaan uitgeven.

Dit kan voornamelijk vanwege de lage hypotheek lasten van nog geen 150 euro netto per maand.

Als morgen in 1x het inkomen wegvalt dan houden we het kort vol, omdat er dan 1 of andere globale ramp heeft plaatsgevonden die ik niet kan overzien. Ik vermoed dat geld dan in 1 klap niks meer waard is geworden.

[ Bericht 13% gewijzigd door sjorsie1982 op 29-07-2020 18:14:15 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194310687
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:00 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Als je dat punt eenmaal bereikt hebt wordt het makkelijker om je spaargeld te laten groeien: lage woonlasten, en door je spaar buffer krijg je ook een significant passief inkomen (ik neem tenminste aan dat dit niet allemaal op een vrij opneembare spaarrekening staat).

Ik kom ook min of meer op dat punt: vorig jaar was mijn inkomen uit vermogen net iets groter als het deel van mijn inkomen uit arbeid wat ik gespaard heb.
Dat heb ik ook, het passieve inkomen is bij mij sterk fluctuerend, daarnaast is mijn partner zzp-er met flink wisselend inkomen, omdat dat inkomen niet echt nodig is. Daarom is ze selectief wat ze aanneemt.
De grootste winst kwam bij mij toen ik begon met het aflossen van de hypotheek en ben gaan beleggen. Dan kan je flinke klappen maken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194314250
+- 10% van m'n schamele 1800 netto gaat naar de spaarrekening... Daarbij heb ik dan het gevoel dat ik extreem zuinig en sober leef. Gek genoeg zijn er mensen die van NOG minder kunnen leven.
pi_194314912
Hier bedraagt het totale inkomen plm. ¤4500,- a ¤5000,- Ik beleg circa 50% van mijn inkomen (¤3400) en de rest gaat naar de en/of rekening. Wij betalen elk onze eigen vaste lasten. Zoals ZK-verzekeringen, hobby's en auto's.

We proberen de terugkerende vaste lasten te minimaliseren, van hoog naar laag:

1) Hypotheek
2) Energie en vervoer
3) Overige woonlasten, zoals het onderhoud.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194314935
Ik vind die percentages wel hoog. Hebben jullie andere vormen van hypotheek dan annutair of lineair?
Hier een prima inkomen van 5,5K netto per maand. Maar met 1300 bruto hypotheek per maand gaat het snel. Dan volgt nog de rest van de gebruikelijke en niet exorbitant hoge lasten waaronder kinderopvang. Hierna blijft er 2550 over om van te leven en sparen. Maar dat budget gaat met een kind sneller op dan je wenst. Ik denk dat wij nu 15% sparen per maand en zo'n 20% per jaar.
pi_194314985
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 22:24 schreef Man1990 het volgende:
Hebben jullie andere vormen van hypotheek dan annutair of lineair?
Ja. Aflossingsvrij…=aflossingblij! Geen haar die erover denkt de hypotheek af te lossen, rendement bedraagt amper 1%.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Miss 200.000.000! woensdag 29 juli 2020 @ 22:31:58 #33
367000 roos94
pi_194315106
940 per maand inkomsten.

100 per maand sparen.
pi_194315235
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 22:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja. Aflossingsvrij…=aflossingblij! Geen haar die erover denkt de hypotheek af te lossen, rendement bedraagt amper 1%.
Dat verklaart het verschil.
Helaas bij nieuwe hypotheken zoals die van mij niet meer mogelijk,althans maar voor 50%.
Dat beperkt direct je spaarvermogen.
pi_194316048
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 22:38 schreef Man1990 het volgende:

[..]

Dat verklaart het verschil.
Helaas bij nieuwe hypotheken zoals die van mij niet meer mogelijk,althans maar voor 50%.
Dat beperkt direct je spaarvermogen.
Bij een gezin klopt dat idd, ruimte is dan stukken minder. Bij twee fulltime banen, HBO inkomen publieke sector, geen studieschuld en huis in de crisis gekocht lukt dat ook prima. Wanneer je nu starter bent zal dat super lastig zo niet onmogelijk zijn. Je hebt het dan ook over een pech genaratie die nu gaat afstuderen.

- leenstelsel
- onbetaalbare huizen

En aankomende crisis en massa werkloosheid.

Ter vergelijking wij studeerde in 2014 en 2015 af en kochten begin 2015 ons huis zonder studieschuld. Dit op een startsalaris, HBO en de bijbaan van mijn vrouw die nog student was. Wel ver buiten de stad, tegen de grens met Belgie. Al zal het in die tijd ook wel in de stad kunnen. Bij ons in het dorp zijn de prijzen sinds die tijd namelijk 20% gestegen en in de stad mischien wel 50%....

Hopelijk verstrengen ze de leennormen voor de starter binnenkort weer naar normale normen, zodat die ook vermogen op kan bouwen voordat er kinderen komen.

[ Bericht 21% gewijzigd door Hanzul2 op 29-07-2020 23:27:09 ]
pi_194316180
+- 5% van gezinsinkomen van ¤4500.
pi_194316301
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 23:15 schreef Baklapper het volgende:
+- 5% van gezinsinkomen van ¤4500.
90 euro? Krapjes dus.
U MAD?
  woensdag 29 juli 2020 @ 23:22:27 #38
104963 ETA
European Travel Author
pi_194316302
Even een pre-corona berekening omdat momenteel minder reiskosten heb, maar ook geen reiskostenvergoeding meer krijg. En ik bespaar een bak geld op lunchkosten in onze dure kantine.

Huidige inkomen (alleenstaand): ¤4700 per maand, inclusief maandelijkse uitbetaling vakantiegeld en reiskostenvergoeding, ex HRA van ~¤180 per maand.

Grote uitgaven/vaste lasten:
¤1500 woning (inc VVE en belastingen)
¤400 boodschappen + lunch op de zaak
¤350 Auto (inc afschrijvingen)
¤240 GWL + Internet + telefoon + andere abonnementen.
¤250 Ondersteuning ouders
¤100 schoonmaker
¤140 Verzekeringen (ziektekosten, reis, inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand)
¤ 75 Sport Hobby
Totaal: kleine 3k.

¤1700 over per maand.
¤500 reservering reis/vakantie
¤250 voor leuke dingen/etentjes/kleding

Hou dan bijna ¤1000 per maand over voor sparen/investeren, dus ongeveer 20% van mijn inkomsten. Als ik mijn vakantiereservering en auto afschrijving ook als sparen zie, dan kom ik uit op ongeveer 1/3 van mijn inkomsten sparen.

Momenteel heb ik het ruim en let niet zo op de dagelijkse uitgaven. Als het echt zou moeten, kan ik flink snijden in mijn budget. Ik hou een buffer aan van 6 maanden in liquide middelen, de rest investeer ik op lange termijn. Bij mijn buffer berekening ben ik van een worst case scenario uitgegaan, geen WW en investeringen niet te verzilveren. In de praktijk zal dit waarschijnlijk meevallen en is de werkelijke buffer stuk langer.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_194316319
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 23:22 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

90 euro? Krapjes dus.
Volgens mij vergis je je. Ik kom uit op 225.
pi_194316322
Partner en ik verdienen gezamenlijk ¤3500 netto per maand, daarvan sparen we 10% en onze 13e maand gaat ook naar de spaarrekening. Ik vind het knap hoe je het voor elkaar krijgt om 50% van je salaris te sparen.
pi_194316537
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 23:22 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

90 euro? Krapjes dus.
Nee, is rond de 200 a 250 euro per maand. Is te weinig voor reserveringen voor onderhoud woning en vervanging auto.
pi_194316627
Tweeverdieners van eind twintig nog zonder kinderen.

5000 euro netto inkomsten per maand waarvan ongeveer de helft opgaat aan vaste lasten en overige uitgaven. De andere helft wordt deels belegd, gereserveerd voor vakantie, extra aflossing en onderhoud en investering huis.

Als we ons uitgavenpatroon niet aanpassen zouden we ongeveer 2 jaar van ons spaargeld kunnen leven.
pi_194317255
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 23:24 schreef GS-Raw het volgende:
Partner en ik verdienen gezamenlijk ¤3500 netto per maand, daarvan sparen we 10% en onze 13e maand gaat ook naar de spaarrekening. Ik vind het knap hoe je het voor elkaar krijgt om 50% van je salaris te sparen.
Hier ongeveer 20%
leven niet heel zuinig maar gaan ook zeker niet iedere week uit eten.

Al zou 50% best lukken als we echt extreem zuinig zouden gaan leven.
  Moderator donderdag 30 juli 2020 @ 06:12:42 #44
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194317965
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 01:50 schreef 111210 het volgende:

[..]

Hier ongeveer 20%
leven niet heel zuinig maar gaan ook zeker niet iedere week uit eten.

Al zou 50% best lukken als we echt extreem zuinig zouden gaan leven.
Idem. Tering naar de nering kan meer. Moet je dat willen? Nee.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_194317981
20 tot 30 procent, maar heb nu zoveel spaargeld mede door in een half jaar tijd 2x een huis te hebben verkocht dat ik mezelf heb verplicht om elke maand alles uit te geven, maar vind het lastig. Heeft iemand een tip, op roken en alcohol en drugs na?
pi_194318089
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 23:22 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

90 euro? Krapjes dus.
:') je kunt beter!

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2020 07:11:12 ]
pi_194318650
Wij sparen denk ik tussen de 50% a 60% van een inkomen 36000 netto per jaar (excl vakantietoeslag). Beide eind 20 en een huis gekocht twee jaar geleden.
pi_194318772
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 08:27 schreef Geschiedkundige het volgende:
Wij sparen denk ik tussen de 50% a 60% van een inkomen 36000 netto per jaar (excl vakantietoeslag). Beide eind 20 en een huis gekocht twee jaar geleden.
Puur uit nieuwsgierigheid; hoe kan je een koophuis hebben en van ¤1500 pm samen rondkomen? Vooral benieuwd naar een lijstje van uitgaven :)
  Moderator donderdag 30 juli 2020 @ 08:45:04 #49
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194318796
Ja. Dat vraag ik me dan ook af :o
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_194318806
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 08:42 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Puur uit nieuwsgierigheid; hoe kan je een koophuis hebben en van ¤1500 pm samen rondkomen? Vooral benieuwd naar een lijstje van uitgaven :)
Wellicht een huis zonder hypotheek of een heel kleine hypotheek?
pi_194318823
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 08:42 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Puur uit nieuwsgierigheid; hoe kan je een koophuis hebben en van ¤1500 pm samen rondkomen? Vooral benieuwd naar een lijstje van uitgaven :)
Hypotheek van nog geen 400 euro, hebben zelf 180.000 ingelegd, rest bijgeleend. Verder niet oververzekeren, zonnepanelen (zaten al bij het huis), weinig luxe leven als in uiteten, dure auto of dure vakantie. Hechten we nauwelijks waarde aan, des te meer aan vrije tijd en natuur. Met een kleine auto kom ik ook op plaats van bestemming om dan een dag te wandelen en tussendoor zelfgesmeerde broodjes met water te nuttigen :D

Overigens zijn zaken als meubels dan weer wel duur, ik hecht wel waarde aan kwaliteit. Ook staat er sinds kort een aquarium van 8000+ euro.
pi_194318828
Vast spaar ik per maand zo’n 10% en elke paar maanden room ik de betaalrekening af. Zal gemiddeld op zo’n 15% per maand uitkomen. Zou een stuk meer kunnen zijn maar lekker leven vind ik belangrijker. En een buffer heb ik toch wel.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_194318845
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 08:45 schreef 111210 het volgende:

[..]

Wellicht een huis zonder hypotheek of een heel kleine hypotheek?
Maar dan nog;

- GWL
-Onderhoud
-(zorg)verzekering
-Auto+Benzine
-Abonnementen
-Boodschappen
-Kleding
-Uitgaan

Voor ¤1500? Lijkt mij echt wel heel krap. Maargoed, skip die auto en je bespaart al gauw ¤400 natuurlijk.
pi_194318871
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 08:47 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]

Hypotheek van nog geen 400 euro, hebben zelf 180.000 ingelegd, rest bijgeleend. Verder niet oververzekeren, zonnepanelen (zaten al bij het huis), weinig luxe leven als in uiteten, dure auto of dure vakantie. Hechten we nauwelijks waarde aan, des te meer aan vrije tijd en natuur. Met een kleine auto kom ik ook op plaats van bestemming om dan een dag te wandelen en tussendoor zelfgesmeerde broodjes met water te nuttigen :D

Overigens zijn zaken als meubels dan weer wel duur, ik hecht wel waarde aan kwaliteit. Ook staat er sinds kort een aquarium van 8000+ euro.
Ik vind het wel inspirerend, wij geven per maand zo’n ¤1200 uit aan boodschappen, benzine, kleding en fun. Dat zou volgens mij veel lager moeten kunnen maar voor mij gevoel doen we niet eens zo heel gek.
pi_194318931
Hier samen netto ¤5000 per maand, sparen zo'n 30-40%. Wil wel meer, maar gaat altijd weer meer geld naar etentjes, uitjes en overige zaken dan aan het begin van de maand begroot. Nu nog lage maandlasten, maar bezig met nieuw huis waardoor de maandlasten wel stijgen maar sparen goed moet blijven gaan :)
pi_194319093
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 08:49 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Maar dan nog;

- GWL
-Onderhoud
-(zorg)verzekering
-Auto+Benzine
-Abonnementen
-Boodschappen
-Kleding
-Uitgaan

Voor ¤1500? Lijkt mij echt wel heel krap. Maargoed, skip die auto en je bespaart al gauw ¤400 natuurlijk.
- GWL
Zit op 70 euro per maand als voorschot, komt redelijk uit. Nu met nieuw aquarium misschien iets hoger, maar dat zal de tijd moeten uitwijzen.

- Onderhoud
Gaat over het huis neem ik aan? Daarvoor spaar ik mocht het nodig zijn, alles is goed onderhouden momenteel.

- Verzekering
Zorg zal beide iets van 100 euro p/m zijn, in 1x betalen scheelt weer 2%. Verder niet echt spectaculair verzekerd, heb de kosten zo niet bij de hand maar is kritisch bekeken en zeker niet oververzekerd. Daar zijn we in Nederland nogal goed in namelijk.

- Auto+Benzine
Rijden amper met de auto, vriendin krijgt reiskosten van het werk maar gaat meestal met de fiets. Benzine die we privé gebruiken wordt eigenlijk dus door haar baas 'betaald' dus haha. Qua onderhoud aan de kleine vierwieler hebben we tot op heden nog steeds geluk gehad.

- Abonnementen
We hebben internet en netflix (delen we, dus lagere kosten). Telefoon zijn we voor 10 euro de man klaar.

- Boodschappen
We zijn maar met twee personen, zal niet bijzonder veel zijn. Ik doe nooit de boodschappen, dus geen exacte cijfers paraat over een langere periode. We leven snel gekeken: laatste maand 126,28 euro in supermarkten en nog eens 7,68 euro bij een drogisterij. We gaan wel vaker in Duitsland dingen groter inkopen, maar dat is ook allemaal niet zo spannend, gaat ook over een paar tientjes per keer.

- Kleding
Vriendin koopt wel eens wat. Ik heb amper wat nodig, op mijn werk draag ik korte sportbroeken en thuis eigenlijk ook. T-shirts heb ik nog voldoende liggen, hoef niet zo nodig vaak wat nieuws als het ander nog goed is.

- Uitgaan
Doen we vrijwel nooit meer.
pi_194319532
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 08:49 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Maar dan nog;

- GWL
-Onderhoud
-(zorg)verzekering
-Auto+Benzine
-Abonnementen
-Boodschappen
-Kleding
-Uitgaan

Voor ¤1500? Lijkt mij echt wel heel krap. Maargoed, skip die auto en je bespaart al gauw ¤400 natuurlijk.
400 euro p/m lijkt me weinig voor een auto
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194319666
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 09:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

400 euro p/m lijkt me weinig voor een auto
Ik geef veel minder uit, 25,- wegenbelasting, 18,- verzekering en prive benzine misschien een volle tank a 70,- per maand. Gemiddeld 600,- onderhoud per jaar is 50,- per maand en dan nog 6,- pechhulp.

Bij elkaar ruim onder de 200,- aan auto kosten per maand. Heb wel een kleine wat oudere auto, maar geef er geen reet om dus zolang die het doet en het onderhoud redelijk blijft doe ik m niet weg ook.

Edit: verzekering was overigens voor corona 33,- maar is nu dus een heel stuk goedkoper.
pi_194319773
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 09:13 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]

- GWL
Zit op 70 euro per maand als voorschot, komt redelijk uit. Nu met nieuw aquarium misschien iets hoger, maar dat zal de tijd moeten uitwijzen.

- Onderhoud
Gaat over het huis neem ik aan? Daarvoor spaar ik mocht het nodig zijn, alles is goed onderhouden momenteel.

- Verzekering
Zorg zal beide iets van 100 euro p/m zijn, in 1x betalen scheelt weer 2%. Verder niet echt spectaculair verzekerd, heb de kosten zo niet bij de hand maar is kritisch bekeken en zeker niet oververzekerd. Daar zijn we in Nederland nogal goed in namelijk.

- Auto+Benzine
Rijden amper met de auto, vriendin krijgt reiskosten van het werk maar gaat meestal met de fiets. Benzine die we privé gebruiken wordt eigenlijk dus door haar baas 'betaald' dus haha. Qua onderhoud aan de kleine vierwieler hebben we tot op heden nog steeds geluk gehad.

- Abonnementen
We hebben internet en netflix (delen we, dus lagere kosten). Telefoon zijn we voor 10 euro de man klaar.

- Boodschappen
We zijn maar met twee personen, zal niet bijzonder veel zijn. Ik doe nooit de boodschappen, dus geen exacte cijfers paraat over een langere periode. We leven snel gekeken: laatste maand 126,28 euro in supermarkten en nog eens 7,68 euro bij een drogisterij. We gaan wel vaker in Duitsland dingen groter inkopen, maar dat is ook allemaal niet zo spannend, gaat ook over een paar tientjes per keer.

- Kleding
Vriendin koopt wel eens wat. Ik heb amper wat nodig, op mijn werk draag ik korte sportbroeken en thuis eigenlijk ook. T-shirts heb ik nog voldoende liggen, hoef niet zo nodig vaak wat nieuws als het ander nog goed is.

- Uitgaan
Doen we vrijwel nooit meer.
Netjes! En ook confronterend om te zien dat wij blijkbaar best veel uitgeven. Met name boodschappen vind ik echt lastig om te besparen en toch gezond/gevarieerd te eten. Wij eten 2x per week vis en 2-3x (biologisch) vlees, daarnaast altijd een goed gevarieerde groente- en fruitmand. Als ik kijk wat dat me al kost in de maand.....
pi_194319849
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 09:55 schreef 111210 het volgende:

[..]

Ik geef veel minder uit, 25,- wegenbelasting, 18,- verzekering en prive benzine misschien een volle tank a 70,- per maand. Gemiddeld 600,- onderhoud per jaar is 50,- per maand en dan nog 6,- pechhulp.

Bij elkaar ruim onder de 200,- aan auto kosten per maand. Heb wel een kleine wat oudere auto, maar geef er geen reet om dus zolang die het doet en het onderhoud redelijk blijft doe ik m niet weg ook.

Edit: verzekering was overigens voor corona 33,- maar is nu dus een heel stuk goedkoper.
Ik kan ook mezelf rijk rekenen door kosten weg te laten. En nog wel een flinke kostenpost ook.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194319998
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:03 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Netjes! En ook confronterend om te zien dat wij blijkbaar best veel uitgeven. Met name boodschappen vind ik echt lastig om te besparen en toch gezond/gevarieerd te eten. Wij eten 2x per week vis en 2-3x (biologisch) vlees, daarnaast altijd een goed gevarieerde groente- en fruitmand. Als ik kijk wat dat me al kost in de maand.....
Het is ook natuurlijk wat je gewend bent. Wij zijn qua eten, dagjes uit en kleding vrij 'basic'. Daar voelen we ons juist goed bij. We kunnen en zouden ook echt meer uitgeven als we ons daar beter bij voelen, maar dat is gewoon niet zo. En ik leef om me goed te voelen en dat doe ik nu. Weinig werken, genoeg overhouden en veel genieten. Al menen sommige wellicht dat je met een klein budget niet kunt genieten, de natuur is vrijwel gratis en daar genieten wij volop van. :)

Aan de andere kant is dan een uitgave bij een wandelrugzak iets waar niet op bespaart wordt. Dat zijn zaken waar ik dan wel weer veel waarde aan hecht dat het echt goed is. Maargoed, dat is eenmalig 100 euro meer dan een simpele rugzak. Dat maakt het qua uitgaven ook niet heel spectaculair :)

Je moet leven zoals je wilt en kunt. Wij kunnen 'meer', maar willen dat niet. Een ander wilt meer, maar kan het niet. En jij kunt zoals je wilt. Dat is toch helemaal mooi :)
pi_194320155
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik kan ook mezelf rijk rekenen door kosten weg te laten. En nog wel een flinke kostenpost ook.
Afschrijving wordt sowieso vaak vergeten.

Als je de nieuwwaarde van al je spullen deelt door de levensduur en het dan allemaal optelt, schrik je je het lazerus.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2020 10:35:24 ]
pi_194320197
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:34 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Afschrijving wordt sowieso vaak vergeten.

Als je de nieuwwaarde van al je spullen deelt door de levensduur en het dan allemaal optelt, schrik je je het lazerus.
Mijn afschrijving ligt ergens tussen de 150 en 200 euro p/m. Dat is afhankelijk wanneer ik mijn auto naar de sloop breng.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194320218
1700 van de ongeveer 2k spaar ik momenteel.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_194320332
2 jaar geleden een nieuwe keuken gekocht en die deels via een lening gefinancierd. Daarnaast de afgelopen paar jaar aardig pech gehad met tandartskosten, kosten voor de auto (kapotte sloten zijn duur), kapotte wasmachine, kapotte bank dus nieuwe bank etc.
Dus tot voor kort even niet gesoaard, maar inmiddels is de keuken afgelost en hou ik weer geld over iedere maand. De laatste 2 maanden zo'n 10%. Wat een stukje hoger zou zijn als ik bepaalde dingen die ik eigenlijk niet nodig had niet had gekocht, maar goed.
Verder gaat er iedere maand nog een fors bedrag naar de DUO. Daar heb ik nog een maand of 50 aflossingsvrije periode staan. Dus als ik geld nodig heb kan ik de aflossing even stil zetten, maar als dat niet nodigis betaal ik gewoon iedere maand.
Daarnaast zit ik qua werk in de situatie dat ik jaarlijks nog een stapje omhoog ga in salaris. Vanaf augustus weer zo'n ¤80 netto per maand erbij.
Ik spaar dus bij lange na niet zoveel als anderen hier, maar ik maak me er niet (meer) druk om.
A mind with a heart of it's own
pi_194320336
Eenpersoonshuishouden, 3200 netto inclusief ejk en vakantiegeld. Spaarpercentage 68%. Die 32% is inclusief 200 euro aan uitjes/ vakantie/ klein onderhoud. Exclusief groot onderhoud.

Ruim 30.000 buffer = een krappe 3 jaar rondkomen.
Van de de 26400 per jaar gaat 14000 in extra aflossing hypotheek (annuïteiten) 10000 in een spaarverzekering a 3% rente (wordt steeds meer ivm dalende maandlasten) en 2400 wordt gereserveerd voor groot onderhoud.

In 2026 verwacht ik hypotheekvrij te zijn plus een ton te hebben gespaard. Dat zal ik gebruiken voor de aankoop van een nieuw huis, mijn appartement verhuren en dan begin ik weer overnieuw totdat ik (barista)fire ben.
Even eens wat anders dan beleggen.
pi_194320393
quote:
16s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:38 schreef FlippingCoin het volgende:
1700 van de ongeveer 2k spaar ik momenteel.
Mooi verhoudingen. Ik wou soms dat ik dat ook had vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194320442
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Mooi verhoudingen. Ik wou soms dat ik dat ook had vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde.
Ja nouja had het liever anders gehad maar ik moet nu wel wat geld meebrengen voor een hypotheek, verder wel dankbaar dat ik deze mogelijkheid heb nu, en voor mijn ouders momenteel ook wel fijn dat er iemand thuis is nu ze veel weg zijn.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_194320481
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:31 schreef ETphonehome het volgende:
Iets op een spaarrekening zetten, en het er een paar maanden later weer afhalen om die wasmachine/auto/vakantie aan te schaffen tel ik niet als sparen.
Niet?
Ik beschouw dit als essentie van het sparen. Maandelijks iets opzij zetten voor als je iets duurs wilt/nodig hebt
  Redactie Frontpage donderdag 30 juli 2020 @ 11:01:04 #70
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_194320501
Wij sparen ongeveer 15% van het inkomen dat we op onze en/of rekening storten. Daarnaast hebben we nog onze eigen rekeningen waar we ook eigen vermogen sparen. Dat zal ook ongeveer om 15% gaan. Totaal dus ergens rond de 30%.

Wanneer de bijdragen van het KDV niet meer nodig zijn en mijn dochter schoolgaand is dan kunnen we dik 45% gaan sparen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  donderdag 30 juli 2020 @ 11:04:56 #71
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194320547
Ik schrijf standaard 50 euro over naarm ijn spaarrekening maar in de praktijk houd ik meestal wel een euro of 250 over dus dat blijft gespaard. Ik zit nu echter over de grens van 30k. Dus wat ik aan het eind van het jaar daar boven zit wil ik naar m'n hypotheek gooien.
  donderdag 30 juli 2020 @ 11:12:33 #72
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_194320672
Ik probeer altijd rond de 15 a 20% te sparen. Soms iets meer, soms minder, soms niets :+

Sinds deze week ga ik de vaste lasten van de woning ook met m'n partner delen, dus officieel zou ik iets meer geld moeten overhouden per maand. Maar dat moeten we nog even afwachten.

Met m'n buffer zou ik het wss een jaar wel moeten kunnen uithouden (mits zuiniger leven dan dat ik nu doe)
pi_194320853
Leuk al die percentages en bedragen, maar wat eigenlijk interessanter is; houd je dat geld over na betalen van kosten, of spaar je daadwerkelijk ergens voor (moet je er iets voor laten).

ik heb een aantal dingen waar ik wel voor spaar. Wil een nieuwe fiets, wil een huis kopen op niet te lange termijn en daar zelf een aardig bedrag in kunnen stoppen, mogelijk een nieuwe auto. Deze doelen houd ik wel in mijn achterhoofd met beslissen of ik maandelijks luxe producten koop of niet. Maar qua inkomen zit ik ook fors onder alles wat hier genoemd wordt (al dan niet met e-dick toeslag om beter te lijken)

Een bepaalde buffer hebben snap ik sowieso, maar dan? Is het doel oppotten oppotten oppotten en genieten van een groot bedrag? Spaar je automatisch omdat je gewoon teveel inkomsten hebt vergeleken met de uitgaven en je niet zo snel weet waar je geld aan te spenderen? Heb je echt een doel?
pi_194320964
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:24 schreef Holenbeer het volgende:
Leuk al die percentages en bedragen, maar wat eigenlijk interessanter is; houd je dat geld over na betalen van kosten, of spaar je daadwerkelijk ergens voor (moet je er iets voor laten).

ik heb een aantal dingen waar ik wel voor spaar. Wil een nieuwe fiets, wil een huis kopen op niet te lange termijn en daar zelf een aardig bedrag in kunnen stoppen, mogelijk een nieuwe auto. Deze doelen houd ik wel in mijn achterhoofd met beslissen of ik maandelijks luxe producten koop of niet. Maar qua inkomen zit ik ook fors onder alles wat hier genoemd wordt (al dan niet met e-dick toeslag om beter te lijken)

Een bepaalde buffer hebben snap ik sowieso, maar dan? Is het doel oppotten oppotten oppotten en genieten van een groot bedrag? Spaar je automatisch omdat je gewoon teveel inkomsten hebt vergeleken met de uitgaven en je niet zo snel weet waar je geld aan te spenderen? Heb je echt een doel?
Ik "spaar" ongeveer 60% van het gezamenlijk inkomen. Alleen het is natuurlijk ook zo dat wanneer je meer geld binnen harkt je ook eenvoudiger een hoger percentage kan sparen.

Wij leven opzich relatief goedkoop en komen ruim rond. Mogen niet meedoen aan steenrijk straatarm want dan vallen we ergens precies tussen de twee categorieën.

Spaar ik ergens voor? Nee, dan koop ik het. Wat ik wel wil bereiken is een mooi vroegpensioen. Hiervoor zal er opgepot en belegd moeten worden. Daarnaast reserveer ik natuurlijk wel voor terugkerende kosten zoals jaarlijkse dure sortabbo's, afschrijvingen en dergelijke.
pi_194320993
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:59 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Niet?
Ik beschouw dit als essentie van het sparen. Maandelijks iets opzij zetten voor als je iets duurs wilt/nodig hebt
Maar dan is een spaarpercentage vrij nutteloos. Het zegt dan niets. Ook ik zie dit soort korte momenten niet als sparen maar als reserveringen. Sparen is (in mijn beleving) geld wat je op zij zet zonder een concreet doel.
  donderdag 30 juli 2020 @ 11:39:00 #76
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_194321040
Oftewel dit topic is niets zonder de definitie van "sparen"

Langdurig/kortdurig sparen/bufferen/etc etc. Termen die al snel anders worden geinterpreteerd / door elkaar worden gebruikt.
pi_194321114
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 23:09 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Bij een gezin klopt dat idd, ruimte is dan stukken minder. Bij twee fulltime banen, HBO inkomen publieke sector, geen studieschuld en huis in de crisis gekocht lukt dat ook prima. Wanneer je nu starter bent zal dat super lastig zo niet onmogelijk zijn. Je hebt het dan ook over een pech genaratie die nu gaat afstuderen.

- leenstelsel
- onbetaalbare huizen

En aankomende crisis en massa werkloosheid.

Ter vergelijking wij studeerde in 2014 en 2015 af en kochten begin 2015 ons huis zonder studieschuld. Dit op een startsalaris, HBO en de bijbaan van mijn vrouw die nog student was. Wel ver buiten de stad, tegen de grens met Belgie. Al zal het in die tijd ook wel in de stad kunnen. Bij ons in het dorp zijn de prijzen sinds die tijd namelijk 20% gestegen en in de stad mischien wel 50%....

Hopelijk verstrengen ze de leennormen voor de starter binnenkort weer naar normale normen, zodat die ook vermogen op kan bouwen voordat er kinderen komen.
Precies! Misschien dat percentages van 50% nog haalbaar zijn wanneer je geen kinderen hebt en beide werkt. Zodra men minder gaat werken als er kinderen komen wordt het lastiger. Daarnaast moet er ook nog geleefd worden. Jarenlang op een houtje bijten om vervolgens ziek te worden of erger lijkt mij ook zonde.
pi_194321235
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:24 schreef Holenbeer het volgende:
Leuk al die percentages en bedragen, maar wat eigenlijk interessanter is; houd je dat geld over na betalen van kosten, of spaar je daadwerkelijk ergens voor (moet je er iets voor laten).

ik heb een aantal dingen waar ik wel voor spaar. Wil een nieuwe fiets, wil een huis kopen op niet te lange termijn en daar zelf een aardig bedrag in kunnen stoppen, mogelijk een nieuwe auto. Deze doelen houd ik wel in mijn achterhoofd met beslissen of ik maandelijks luxe producten koop of niet. Maar qua inkomen zit ik ook fors onder alles wat hier genoemd wordt (al dan niet met e-dick toeslag om beter te lijken)

Een bepaalde buffer hebben snap ik sowieso, maar dan? Is het doel oppotten oppotten oppotten en genieten van een groot bedrag? Spaar je automatisch omdat je gewoon teveel inkomsten hebt vergeleken met de uitgaven en je niet zo snel weet waar je geld aan te spenderen? Heb je echt een doel?
Ik zou meer kunnen sparen als ik zou bezuinigen op boodschappen en wat luxe uitgaven die ik niet echt nodig heb, maar dat doe ik niet. Ik geef graag een paar euro per week extra uit aan lekker brood en een goed stukje vlees.
Ik hou maandelijks nu geld over en dat is exclusief vakantiegeld en 13e maand.
Ik weet dat er op termjjn (hopelijk duurt het nog een paar jaar) een keer een andere auto moet komen en er zijn wat uitgaven aan het huis die gedaan moeten worden.
Zodra mijn buffer ietsje groter is wil ik wel verschillende potjes maken voor verschillende doelen.
A mind with a heart of it's own
pi_194322479
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:24 schreef Holenbeer het volgende:
Leuk al die percentages en bedragen, maar wat eigenlijk interessanter is; houd je dat geld over na betalen van kosten, of spaar je daadwerkelijk ergens voor (moet je er iets voor laten).

ik heb een aantal dingen waar ik wel voor spaar. Wil een nieuwe fiets, wil een huis kopen op niet te lange termijn en daar zelf een aardig bedrag in kunnen stoppen, mogelijk een nieuwe auto. Deze doelen houd ik wel in mijn achterhoofd met beslissen of ik maandelijks luxe producten koop of niet. Maar qua inkomen zit ik ook fors onder alles wat hier genoemd wordt (al dan niet met e-dick toeslag om beter te lijken)

Een bepaalde buffer hebben snap ik sowieso, maar dan? Is het doel oppotten oppotten oppotten en genieten van een groot bedrag? Spaar je automatisch omdat je gewoon teveel inkomsten hebt vergeleken met de uitgaven en je niet zo snel weet waar je geld aan te spenderen? Heb je echt een doel?
De mogelijkheid om eerder te stoppen met werken natuurlijk. Of minder werken, of iets doen wat heel weinig oplevert en ik wel heel leuk vind. Kortom: vrijheid!

Ik wil niet tot mijn 71e met een ketting aan mijn werkgever liggen. Ik vind mijn werk best oké, maar het is zeker niet mijn hobby. Als werk je hobby is hoor je wmb bij the lucky few.

Zoals ik al eerder schreef heb ik een spaarpercentage van 68% op inkomen van 3200. In de resterende 32% zit ook 200 euro per maand voor leuke dingen/ vakanties. Is voor mij echt meer dan zat om een leuk leven te leiden. Gemiddeld twee keer per maand uit eten of iets vergelijkbaars en 1 x per jaar op vakantie en weekendje weg.

Meer en duurder draagt niet bij aan mijn levensgeluk. Vrijheid om keuzes te maken waar ik gelukkig van word wel..
  donderdag 30 juli 2020 @ 13:17:14 #80
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_194322522
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:24 schreef Holenbeer het volgende:
Leuk al die percentages en bedragen, maar wat eigenlijk interessanter is; houd je dat geld over na betalen van kosten, of spaar je daadwerkelijk ergens voor (moet je er iets voor laten).

ik heb een aantal dingen waar ik wel voor spaar. Wil een nieuwe fiets, wil een huis kopen op niet te lange termijn en daar zelf een aardig bedrag in kunnen stoppen, mogelijk een nieuwe auto. Deze doelen houd ik wel in mijn achterhoofd met beslissen of ik maandelijks luxe producten koop of niet. Maar qua inkomen zit ik ook fors onder alles wat hier genoemd wordt (al dan niet met e-dick toeslag om beter te lijken)

Een bepaalde buffer hebben snap ik sowieso, maar dan? Is het doel oppotten oppotten oppotten en genieten van een groot bedrag? Spaar je automatisch omdat je gewoon teveel inkomsten hebt vergeleken met de uitgaven en je niet zo snel weet waar je geld aan te spenderen? Heb je echt een doel?
Ik spaar om een goede buffer te hebben, om geen problemen te hebben met onverwachtse kosten.
En komende jaar willen we toch ook wel een huis kopen, dus daar moet ook eigen geld in (al zal dat wel gewoon het minimum worden)
Wie weet ooit een keer een autotje voor mij.

En natuurlijk een keer een vakantie of iets, maar dat zijn bij ons meestal geen super grote uitgaven Zouden we echt een dure reis willen maken, zullen we daar misschien wel apart voor gaan sparen.
pi_194322621
Ik spaar 41% van mn netto salaris.
Hoe kan dat:
Lage woonlasten, geen impuls aankopen, geen overige geld spendeerders aanwezig (kinderen // partime werkende vrouw // alimentatie plichten)
pi_194322700
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:24 schreef Holenbeer het volgende:
Leuk al die percentages en bedragen, maar wat eigenlijk interessanter is; houd je dat geld over na betalen van kosten, of spaar je daadwerkelijk ergens voor (moet je er iets voor laten).

ik heb een aantal dingen waar ik wel voor spaar. Wil een nieuwe fiets, wil een huis kopen op niet te lange termijn en daar zelf een aardig bedrag in kunnen stoppen, mogelijk een nieuwe auto. Deze doelen houd ik wel in mijn achterhoofd met beslissen of ik maandelijks luxe producten koop of niet. Maar qua inkomen zit ik ook fors onder alles wat hier genoemd wordt (al dan niet met e-dick toeslag om beter te lijken)

Een bepaalde buffer hebben snap ik sowieso, maar dan? Is het doel oppotten oppotten oppotten en genieten van een groot bedrag? Spaar je automatisch omdat je gewoon teveel inkomsten hebt vergeleken met de uitgaven en je niet zo snel weet waar je geld aan te spenderen? Heb je echt een doel?
Ik spaar nergens specifiek voor. Maar wat voor mij het allerbelangrijkste is om er geen zorgen over te hebben en bij niemand een verplichting te hebben.

Als ik wil kan ik morgen tegen m'n werkgever zeggen ' Tot ziens en succes!'
Die gedachte geeft me genoeg voldoening.
pi_194324370
Op dit moment spaar ik totaal niets meer. Ik ben nu aan het profiteren. Ik heb een dusdanige buffer opgebouwd dat sparen ook geen zin meer heeft. Daar komt nog eens bij dat ik de leeftijd heb dat ik wil profiteren dat ik jaren lang niet heb gedaan toen ik de kinderen thuis had wonen.

Moet er wel bij zeggen dat ik financieel zo nu en dan mijn kinderen(beter gezegd kleinkinderen :) )en ouders bijsta en ik zelf niets om overbodige luxe geef. Ik ga wel regelmatig met vrienden stappen etc. Dat is voor mij dan wel een zeer belangrijke zaak en zo nu en dan een stedentrip kan maken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Cherni op 30-07-2020 15:44:54 ]
pi_194324803
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 13:30 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Ik spaar nergens specifiek voor. Maar wat voor mij het allerbelangrijkste is om er geen zorgen over te hebben en bij niemand een verplichting te hebben.

Als ik wil kan ik morgen tegen m'n werkgever zeggen ' Tot ziens en succes!'
Die gedachte geeft me genoeg voldoening.
Helaas kan ik nog niet zeggen dat ik niet meer kom werken. Tien jaar overbruggen met 0 salaris is onbetaalbaar wil ik zo leven zoals ik nu doe. Maar goed, stoppen wil ik sowieso nog niet omdat het werk mij nog prima bevalt, al word dat steeds minder. Niet vanwege het werk maar de randzaken om het werk heen gaat mij vervelen. Het werk word uitgehold en daar heb ik persoonlijk een hekel aan. En de 28 uur die ik gemiddeld werk is prima vol te houden. Ik zit nu op een 32 uur werkweek maar ik koop het maximale verlof bij. Dan kom ik uit op circa 28 uur gemiddeld.
pi_194325047
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 15:49 schreef Cherni het volgende:

[..]

Helaas kan ik nog niet zeggen dat ik niet meer kom werken. Tien jaar overbruggen met 0 salaris is onbetaalbaar wil ik zo leven zoals ik nu doe. Maar goed, stoppen wil ik sowieso nog niet omdat het werk mij nog prima bevalt, al word dat steeds minder. Niet vanwege het werk maar de randzaken om het werk heen gaat mij vervelen. Het werk word uitgehold en daar heb ik persoonlijk een hekel aan. En de 28 uur die ik gemiddeld werk is prima vol te houden. Ik zit nu op een 32 uur werkweek maar ik koop het maximale verlof bij. Dan kom ik uit op circa 28 uur gemiddeld.
Maar dan heeft sparen toch nog zin? Zodat je bijvoorbeeld 5 jaar kan overbruggen.
pi_194327000
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 06:23 schreef colivo het volgende:
20 tot 30 procent, maar heb nu zoveel spaargeld mede door in een half jaar tijd 2x een huis te hebben verkocht dat ik mezelf heb verplicht om elke maand alles uit te geven, maar vind het lastig. Heeft iemand een tip, op roken en alcohol en drugs na?
Zit plm. in hetzelfde schuitje. Luxe goederen maal ik niet om, ik koop alleen topkwaliteit kleding, gereedschap, boeken, en vakantie = kamperen. Ik zoek het in vertier buitenshuis: bioscoop, schouwburg (allemaal dicht door Corona), reizen en massages.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194327132
Ik keer mijzelf 3500 uit en vrouw verdient 700 euro, dus 4200 netto per maand.

We sparen 10% / 15%.
pi_194327275
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 17:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Zit plm. in hetzelfde schuitje. Luxe goederen maal ik niet om, ik koop alleen topkwaliteit kleding, gereedschap, boeken, en vakantie = kamperen. Ik zoek het in vertier buitenshuis: bioscoop, schouwburg (allemaal dicht door Corona), reizen en massages.
Dat was ook een beetje mijn plan, minimaal 1x per week uit eten en geen festivals of concerten meer skippen omdat ik ze te duur vind.
pi_194327415
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 15:49 schreef Cherni het volgende:

[..]

Helaas kan ik nog niet zeggen dat ik niet meer kom werken. Tien jaar overbruggen met 0 salaris is onbetaalbaar wil ik zo leven zoals ik nu doe. Maar goed, stoppen wil ik sowieso nog niet omdat het werk mij nog prima bevalt, al word dat steeds minder. Niet vanwege het werk maar de randzaken om het werk heen gaat mij vervelen. Het werk word uitgehold en daar heb ik persoonlijk een hekel aan. En de 28 uur die ik gemiddeld werk is prima vol te houden. Ik zit nu op een 32 uur werkweek maar ik koop het maximale verlof bij. Dan kom ik uit op circa 28 uur gemiddeld.
Ik ook niet. Maar met dat in het achterhoofd zijn veel van die randzaken makkelijker te relativeren.
pi_194327604
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 15:51 schreef Heph844 het volgende:
Netto gezinsinkomen rond de 7000, sparen we tussen de 15% en 20% van. In euro's nog minder dan TS dus :@

Kan het beter? Ja tuurlijk, we geven veel uit aan restaurants, dure boodschappen en andere dingen die niet echt nodig zijn. Twee auto's voor de deur. En kinderen krijgen helpt ook niet echt mee voor je financiën :')
Ja hier ook zo ongeveer al spaar ik nog iets minder.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_194328424
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 16:04 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Maar dan heeft sparen toch nog zin? Zodat je bijvoorbeeld 5 jaar kan overbruggen.
Ik sta er nu wat anders in. Ik ben nu nog kerngezond. En dan wil ook nu optimaal profiteren. Ik zie genoeg collega's die niet eens de 60 gezond halen en erger nog, niet eens meer leven. Dat zet je toch aan het denken als je zelf 58 bent.

Uiteraard heb ik een dusdanige buffer dat ik behoorlijk wat tegenslagen kan opvangen(ook werkloosheid etc). En die buffer hou ik dan wel op peil. Neem je zelf ontslag is dat natuurlijk zeer ongunstig als je tenminste geen andere baan meer in het verschiet hebt en volledig stopt.
pi_194328465
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 19:36 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ik sta er nu wat anders in. Ik ben nu nog kerngezond. En dan wil ook nu optimaal profiteren. Ik zie genoeg collega's die niet eens de 60 gezond halen en erger nog, niet eens meer leven. Dat zet je toch aan het denken als je zelf 58 bent.

Uiteraard heb ik een dusdanige buffer dat ik behoorlijk wat tegenslagen kan opvangen(ook werkloosheid etc). En die buffer hou ik dan wel op peil.
Duafanivd?
pi_194328605
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 19:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Duafanivd?
? Hier kan ik geen touw aan vast knopen.
pi_194328629
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 18:12 schreef colivo het volgende:
Dat was ook een beetje mijn plan, minimaal 1x per week uit eten en geen festivals of concerten meer skippen omdat ik ze te duur vind.
Reizen maken, als het weer kan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194328762
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 19:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Reizen maken, als het weer kan.
Overigens als je wat jonger bent is het uiteraard prima om te sparen. Dat deed ik ook en dan heb ik het niets eens over een eventueel verplicht pensioen dat ool een vorm van sparen is. Dan heb je ook nog een doel. Maar er komt een moment dat je met een bijna afbetaald huis zit waar je weliswaar niet zo veel aan hebt omdat dit in bakstenen blijft zitten als je er blijft wonen. En heb je een buffer dan is het ooit genoeg. Je wilt na een tijdje ook kunnen profiteren. Je werkt immers niet voor niets al die jaren.
pi_194328885
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 19:52 schreef Cherni het volgende:

[..]

? Hier kan ik geen touw aan vast knopen.
Ah dusdanige buffer. Je hebt je typo's weg geninja'd. Mag je best voor uitkomen.
pi_194328951
:)
pi_194329008
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 20:12 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ah oké, op de mobiel is het een drama, ook doordat er gelijk complete woorden gevormd etc. En daar komt bovenop dat ik op een mobieltje het geduld niet heb om alles compleet vooraf na te kijken. Een slechte eigenschap :) En sowieso is mijn Nederlands niet al te best. Als het echt bizar is wel ik nog wel snel wat wijzigen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 30 juli 2020 @ 20:17:07 #99
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_194329044
Heb momenteel een vrij hoog inkomen dus kan ook vrij veel sparen.
Maar goed daarvoor in ruil maak ik ook veel uren.

maar normaal houd ik niet bij wat voor percentage ik spaar. ik zorg dat mn vaste laste gedekt zijn en dat ik een 'leefgeld' achtig bedrag over houdt.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  donderdag 30 juli 2020 @ 20:54:35 #100
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_194329700
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:33 schreef ex het volgende:
Gezamenlijk netto inkomen (vrouw werkt niet) $8200 dollar daarvan sparen we $2000 (1000 cash / 1000 investeren).
Daarnaast krijg ik 4x per jaar aandelen die ik zou kunnen verkopen, als je de aandelen verdeelt over de maanden kom je uit op ~$10.000 per maand die spaar ik allemaal.

Dus van de $18200 per maand sparen we $12200 (67%).

Komt niet elke maand zo uit, maar meestal wel. Het komt neer op ongeveer 150k per jaar.
sowwwwwwwwww 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
150k per jaar sparen WTF wat voor werk doe je? _O_ _O_ _O_
pindazakje
  donderdag 30 juli 2020 @ 20:58:05 #101
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_194329771
quote:
83s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:29 schreef Socios het volgende:
Oké, het is wel duidelijk: heel FOK! spaart tussen de 30% en 80% per maand.

:')
Op @de_boswachter na dan.
pindazakje
  donderdag 30 juli 2020 @ 21:09:07 #102
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_194329987
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 09:13 schreef Geschiedkundige het volgende:
- Boodschappen
We zijn maar met twee personen, zal niet bijzonder veel zijn. Ik doe nooit de boodschappen, dus geen exacte cijfers paraat over een langere periode. We leven snel gekeken: laatste maand 126,28 euro in supermarkten en nog eens 7,68 euro bij een drogisterij. We gaan wel vaker in Duitsland dingen groter inkopen, maar dat is ook allemaal niet zo spannend, gaat ook over een paar tientjes per keer.
wtf hoe is dit mogelijk, leef je op pakken rijst? Ik ben alleen al 250 per maand kwijt aan eten.
pindazakje
pi_194330578
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 20:15 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ik vroeg ook enkel omdat ik het niet snapte en dacht, misschien is het een of andere rare verzekering of weet ik 't. Mijn vraag was dus serieus ;-)
pi_194330685
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 20:58 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Op @:de_boswachter na dan.
Ik hou maandelijk max paar euro over.
U MAD?
  vrijdag 31 juli 2020 @ 00:32:57 #105
189961 ex
aperture science
pi_194332970
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 20:54 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

sowwwwwwwwww 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
150k per jaar sparen WTF wat voor werk doe je? _O_ _O_ _O_
IT Security werk voor een groot bedrijf.
The cake is a lie!
pi_194335316
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 00:32 schreef ex het volgende:

[..]

IT Security werk voor een groot bedrijf.
Doe je wel Amerikaanse uren maken? Of ook dat niet? In dat laatste geval heb je het wel lekker voor elkaar. Moet je voor dat inkomen 80 uur buffelen zou het voor mij niet hoeven.
  Moderator vrijdag 31 juli 2020 @ 10:22:05 #107
382129 crew  Donna
pi_194336007
Mijn vriend keert zichzelf ¤2500 uit, met mijn salaris erbij hebben we ¤4200. Plus KOT en de kilometers (onregelmatig) die mijn vriend elke maand uitkeert komen we uit tussen de ¤5000 en ¤5500 inkomen.
Alle lasten bedragen (inclusief onregelmatige brandstof kosten vriend) rond de ¤4200.
Sparen dus tussen de ¤800 en ¤1300 per maand.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 11:31:45 #108
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_194336874
10%

o wacht dit is FOK!

nee 60%.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 21:09 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

wtf hoe is dit mogelijk, leef je op pakken rijst? Ik ben alleen al 250 per maand kwijt aan eten.
Boodschappen in Duitsland zijn erg goedkoop; zeker met de verlaging van de BTW.
pi_194337416
quote:
10s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 11:31 schreef xzaz het volgende:
10%

o wacht dit is FOK!

nee 60%.
[..]

Boodschappen in Duitsland zijn erg goedkoop; zeker met de verlaging van de BTW.
Maar dan nog lukt het echt niet hoor, voor die genoemde ruim ¤130 per maand voor 2 personen. Aangezien die persoon niet zelf de boodschappen doet, gok ik dat hij er te weinig van weet om het werkelijke bedrag te kunnen noemen.
pi_194337470
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 12:10 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Maar dan nog lukt het echt niet hoor, voor die genoemde ruim ¤130 per maand voor 2 personen. Aangezien die persoon niet zelf de boodschappen doet, gok ik dat hij er te weinig van weet om het werkelijke bedrag te kunnen noemen.
Het Nibud komt uit op 12,83 voor 2 volwassenen (<50, heterokoppel). Dat is 383 per maand, vind ik aan de ruime kant, maar ¤130 voor 2 vind ik dan weer het andere uiterste, namelijk ultiem schrapen.
  Moderator vrijdag 31 juli 2020 @ 12:14:04 #111
382129 crew  Donna
pi_194337473
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 12:10 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Maar dan nog lukt het echt niet hoor, voor die genoemde ruim ¤130 per maand voor 2 personen. Aangezien die persoon niet zelf de boodschappen doet, gok ik dat hij er te weinig van weet om het werkelijke bedrag te kunnen noemen.
Klinkt als mijn collega die al jaren roept dat ze maar ¤250 per maand uitgeven aan boodschappen en de schoonmaakster voor 2 volwassenen en 3 kinderen.
En toen sprak ik eens zijn vrouw. :D
pi_194338209
Inkomen rond de 4.000

Uitgaven (vaste lasten incl boodschappen en auto etc etc) 2200-2500

Blijft over: 1400-1500

Sparen: We laten het gewoon staan. Saldo gaat vanzelf omhoog zeg maar, alhoewel wij wel hoge eisen stellen aan de kwaliteit van leven. Dat wil zeggen; regelmatig massages, saunatje, uit eten etc etc. Als ik morgen een vakantie zie en die kost 5K dan boeken we gewoon. Leven erg met de dag :) _O_
  vrijdag 31 juli 2020 @ 16:31:51 #113
189961 ex
aperture science
pi_194340903
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 09:14 schreef Bugno3 het volgende:

[..]

Doe je wel Amerikaanse uren maken? Of ook dat niet? In dat laatste geval heb je het wel lekker voor elkaar. Moet je voor dat inkomen 80 uur buffelen zou het voor mij niet hoeven.
Ik werk 40/45 uur per week, zelfde als in NL maar ik werk ook voor hetzelfde bedrijf. Heb mezelf laten overplaatsen om in de zon te wonen.
The cake is a lie!
  vrijdag 31 juli 2020 @ 17:24:27 #114
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_194341660
Ik heb geen "spaardoel".

We hebben 3.5k netto inkomen, wat er die maand overblijft gaat naar beleggingen, zie absoluut geen noodzaak om meer dan 20k spaargeld aan te houden en eerlijk gezegd vind ik dat bedrag met de huidige rente al veel te hoog. Maar m'n partner vind het fijn dus laat het maar staan.
pi_194342678
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 16:31 schreef ex het volgende:

[..]

Ik werk 40/45 uur per week, zelfde als in NL maar ik werk ook voor hetzelfde bedrijf. Heb mezelf laten overplaatsen om in de zon te wonen.
Well done!
pi_194343241
quote:
10s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 11:31 schreef xzaz het volgende:
10%

o wacht dit is FOK!

nee 60%.
[..]

Alsof het onmogelijk is om 60% van je inkomen te sparen...
pi_194343306
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 19:11 schreef Laila1 het volgende:

[..]

Alsof het onmogelijk is om 60% van je inkomen te sparen...
Nee, maar in topics als deze reageren voornamelijk de goedverdieners. Net als in Sex (als het over bv condoommaat gaat) de mannen met grote piem0ls reageren. Er zit iets ongeloofwaardigs in.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 19:14:40 #118
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_194343315
0.
pi_194343767
Had dat eigenlijk nog nooit uitgrekend maar inclusief vakantiegeld en 13e maand is het iets van 30-35% wat jaarlijks in de spaarpot verdwijnt.
pi_194343790
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 19:14 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Nee, maar in topics als deze reageren voornamelijk de goedverdieners. Net als in Sex (als het over bv condoommaat gaat) de mannen met grote piem0ls reageren. Er zit iets ongeloofwaardigs in.
Niet ongeloofwaardig maar degenen die reageren zijn niet representatief voor gansch Fok denk ik.
pi_194343828
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 19:14 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Nee, maar in topics als deze reageren voornamelijk de goedverdieners. Net als in Sex (als het over bv condoommaat gaat) de mannen met grote piem0ls reageren. Er zit iets ongeloofwaardigs in.
Niet ongeloofwaardig, maar mensen met geen spaarvermogen voelen zich niet aangespoord om te reageren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2020 19:54:15 ]
pi_194344194
quote:
10s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 11:31 schreef xzaz het volgende:

Boodschappen in Duitsland zijn erg goedkoop; zeker met de verlaging van de BTW.
Hangt heel erg van het soort boodschappen af wat je nodig hebt. Lang niet alles is veel goedkoper in Duitsland.
Maar ¤ 130 voor 2 personen is wel belachelijk weinig. Ik ben alleen en geef aan reguliere boodschappen gemiddeld tussen de 200 en 250 per maand uit.
Ik zou kunnen besparen op dingen als brood en kaas en snacks, maar dan nog kom ik bij lange na niet aan ¤ 130.

Het Nibud komt voor een volwassen man op ¤ 6,75 en voor een vrouw op ¤ 6,04 aan kosten voor eten per dag. Dan zit je al aan dik ¤ 180 per maand per persoon en dan heb je nog geen zaken als wasmiddel, deo, zeep etc.
A mind with a heart of it's own
pi_194344218
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 19:51 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Niet ongeloofwaardig maar degenen die reageren zijn niet representatief voor gansch Fok denk ik.
Het gemiddelde van Nederland qua sparen is 6,43% van het netto inkomen

https://www.geld.nl/spare(...)geld-per-nederlander
  vrijdag 31 juli 2020 @ 20:21:57 #124
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_194344227
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 20:19 schreef DrMarten het volgende:dan heb je nog geen zaken als wasmiddel, deo, zeep etc.
Wat?
pi_194344246
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 20:21 schreef xzaz het volgende:

[..]

Wat?
Je kan natuurlijk ook gewoon 1x per week je kleren en jezelf wassen in de lokale vijver :P
A mind with a heart of it's own
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:50:53 #126
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_194350627
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 20:23 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Je kan natuurlijk ook gewoon 1x per week je kleren en jezelf wassen in de lokale vijver :P
Precies
pi_194353062
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 20:21 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Het gemiddelde van Nederland qua sparen is 6,43% van het netto inkomen

https://www.geld.nl/spare(...)geld-per-nederlander
Klopt, alleen de gemiddelde Nederlander post niet in dit soort topics. Er is altijd een bias omdat de mensen met een spaarcapaciteit het wel delen.
pi_194353164
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 12:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Klopt, alleen de gemiddelde Nederlander post niet in dit soort topics. Er is altijd een bias omdat de mensen met een spaarcapaciteit het wel delen.
Ja eens, dus ik gooi het gemiddelde er even in ter relativering van de (extreem) hoge spaarratio's die hier gepost worden.

Als ik om me heen kijk sparen de meeste mensen die hun leven op de rit hebben wel zo'n 10 a 15% van hun inkomen. Al gaat dat dan ook wel weer op aan vakanties, nieuwe auto etcetera. Het spaarbedrag dat er daadwerkelijk bij komt per jaar is dus relatief laag. Vermogensopbouw in Nederland gaat voor het overgrote deel nu eenmaal via de eigen woning en pensioenopbouw.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-08-2020 13:07:34 ]
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:14:23 #129
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194353239
Wij sparen niet echt maandelijks, vaak is er rond de 3-400 over die naar de spaar gaat. Daarnaast gaat er 350 naar het "auto-fonds" voor onderhoud en afschrijving, maar dat is niet echt sparen. In december gaat er 7500 naar de spaarrekening met de uitkering 13e maanden en IKB. En de belasting keert rond de 2000 uit in juni wat ook naar de spaar gaat. Zoals het nu gaat is het 12.500 per jaar aan "vrij" geld en iets van 3500 voor de afschrijving van de auto.

Dat is 20% tot 25% van het netto inkomen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:22:00 #130
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194353337
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 13:07 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ja eens, dus ik gooi het gemiddelde er even in ter relativering van de (extreem) hoge spaarratio's die hier gepost worden.

Als ik om me heen kijk sparen de meeste mensen die hun leven op de rit hebben wel zo'n 10 a 15% van hun inkomen. Al gaat dat dan ook wel weer op aan vakanties, nieuwe auto etcetera. Het spaarbedrag dat er daadwerkelijk bij komt per jaar is dus relatief laag. Vermogensopbouw in Nederland gaat voor het overgrote deel nu eenmaal via de eigen woning en pensioenopbouw.
Nou dat, je koopt een keer een auto, een badkamer, keuken, meubels, vakanties etc.. Eigenlijk moet je dat als afschrijving zien. Maar zo werkt het niet in de meeste hoofdjes,

Aan de andere kant, het is maar geld, als je er geen doel voor hebt wat heb je er dan aan? Het ligt natuurlijk nooit in de weg, maar het is hetzelfde als een Rembrand aan de muur, leuk om naar te kijken maar je hebt er verder geen zak aan. Voor de meesten is het pensioen met de overwaarde genoeg om een geruste oude dag te hebben. Als je dan nog een ton op de rekening wil hebben "voor het gevoel", tja.. Je kunt voor de kinderen gaan sparen, maar degene die het vaak op rit hebben willen het vaak juist zelf kunnen doen, en mensen die veel sparen geven dat ook mee in hun opvoeding ;) .
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:50:43 #131
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_194353688
Als ik geen schulden had kan ik ongeveer 50% van mijn maandsalaris sparen :').

Afijn, eind dit jaar hoop ik helemaal schuldenvrij te zijn.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:33:52 #132
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_194361493
Double income, no kids. ¤5900 netto per maand, ongeveer 50-60% sparen. Heb niet het idee dat ik iets mis, maar snap ook wel dat dit ooit anders kan komen te liggen en dan is ¤100k achter de hand wel welkom.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_194364005
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 13:22 schreef zalkc het volgende:

[..]

Nou dat, je koopt een keer een auto, een badkamer, keuken, meubels, vakanties etc.. Eigenlijk moet je dat als afschrijving zien. Maar zo werkt het niet in de meeste hoofdjes,

Aan de andere kant, het is maar geld, als je er geen doel voor hebt wat heb je er dan aan? Het ligt natuurlijk nooit in de weg, maar het is hetzelfde als een Rembrand aan de muur, leuk om naar te kijken maar je hebt er verder geen zak aan. Voor de meesten is het pensioen met de overwaarde genoeg om een geruste oude dag te hebben. Als je dan nog een ton op de rekening wil hebben "voor het gevoel", tja.. Je kunt voor de kinderen gaan sparen, maar degene die het vaak op rit hebben willen het vaak juist zelf kunnen doen, en mensen die veel sparen geven dat ook mee in hun opvoeding ;) .
Geen zak hebben aan geld zonder direct doel? Ik vind dat nogal van korte termijn denken getuigen.

Wat dacht je van vrijheid om te doen wat je wil of zou kunnen willen in de toekomst: Fuck you money als je je baas zat bent; eerder stoppen met werken, minder werken, een bedrijf opstarten, een sabbatical, iemand anders blij maken. Doelen/ wensen dienen zich altijd wel een keer aan in een mensenleven.
pi_194364366
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 13:50 schreef Ypmaha het volgende:
Als ik geen schulden had kan ik ongeveer 50% van mijn maandsalaris sparen :').

Afijn, eind dit jaar hoop ik helemaal schuldenvrij te zijn.
Ik zou zeggen, beloon jezelf dan vanaf 2021 door wat meer uit te geven als je nu doet, maar ook zeker een deel van de 50% die je nu kwijt bent aan het afbetalen van schulden te gaan sparen.
  zondag 2 augustus 2020 @ 03:23:53 #135
490793 Kimchi
Saranghae
pi_194364445
quote:
83s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:29 schreef Socios het volgende:
Oké, het is wel duidelijk: heel FOK! spaart tussen de 30% en 80% per maand.

:')
eens, heel veel bullshit wat ik in dit topic lees. Ik geloof er geen reet van.
멈추지 말고 계속 해나가기만 한다면 늦어도 상관없다
pi_194364676
quote:
11s.gif Op zondag 2 augustus 2020 03:23 schreef Kimchi het volgende:

[..]

eens, heel veel bullshit wat ik in dit topic lees. Ik geloof er geen reet van.
Domme opmerking. Omdat jij het niet kan, kunnen andere mensen het niet? Je weet dat er mensen bestaan die goed verdienen, lage lasten hebben, zuinig leven, geen kinderen hebben, tweeverdieners zijn?

Mensen die veel sparen reageren nou eenmaal graag in dit soort topics en mensen die dat niet doen reageren liever niet. Dat geeft een vertekend beeld.
pi_194364888
Single neet van 25. Ik spaar ongeveer 1000 euro van mijn uitkering in zilver en goud. Totaal rond de 34.000.
2.
pi_194364903
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 13:22 schreef zalkc het volgende:

[..]

Nou dat, je koopt een keer een auto, een badkamer, keuken, meubels, vakanties etc.. Eigenlijk moet je dat als afschrijving zien. Maar zo werkt het niet in de meeste hoofdjes,

Aan de andere kant, het is maar geld, als je er geen doel voor hebt wat heb je er dan aan? Het ligt natuurlijk nooit in de weg, maar het is hetzelfde als een Rembrand aan de muur, leuk om naar te kijken maar je hebt er verder geen zak aan. Voor de meesten is het pensioen met de overwaarde genoeg om een geruste oude dag te hebben. Als je dan nog een ton op de rekening wil hebben "voor het gevoel", tja.. Je kunt voor de kinderen gaan sparen, maar degene die het vaak op rit hebben willen het vaak juist zelf kunnen doen, en mensen die veel sparen geven dat ook mee in hun opvoeding ;) .
Huis vrij en een pensioen? Dan vind ik een ton achter de hand nog niet zo heel veel eerlijk gezegd. Ook dan wil ik nog graag een nieuwe auto, vakanties etc. Juist omdat je dan meer tijd hebt ga je ook (veel) meer uitgeven.

Ik ben 34 en heb dat (buiten het pensioen) al minimaal bereikt. En in dit topic vele met mij.
pi_194365072
Single, of iig niet samenwonend, 5k+ netto. 3k "nodig" om van te leven inclusief "leuk", rest gaat opzij. Bonussen, vakantiegeld, belastingteruggaaf en nog wat freelanceklusjes voor oud-werkgever ook. Zal dan rond de 60pct uitkomen. Nu nog geen doel voor, komt vanzelf wel.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_194365252
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 13:22 schreef zalkc het volgende:

[..]

Nou dat, je koopt een keer een auto, een badkamer, keuken, meubels, vakanties etc.. Eigenlijk moet je dat als afschrijving zien. Maar zo werkt het niet in de meeste hoofdjes,

Aan de andere kant, het is maar geld, als je er geen doel voor hebt wat heb je er dan aan? Het ligt natuurlijk nooit in de weg, maar het is hetzelfde als een Rembrand aan de muur, leuk om naar te kijken maar je hebt er verder geen zak aan. Voor de meesten is het pensioen met de overwaarde genoeg om een geruste oude dag te hebben. Als je dan nog een ton op de rekening wil hebben "voor het gevoel", tja.. Je kunt voor de kinderen gaan sparen, maar degene die het vaak op rit hebben willen het vaak juist zelf kunnen doen, en mensen die veel sparen geven dat ook mee in hun opvoeding ;) .
Niet mee eens. In een alsmaar flexibeler wordende arbeidsmarkt geeft een spaarpot een hoop rust. Ik heb spaargeld achter de hand om m´n WW netto aan te vullen tot 100% van m´n laatstverdiende salaris tot de laatste WW maand. Dat helpt een hoop, maar ik kan ook qua salaris er op achteruit gaan als ik in de WW zit en een nieuwe werkgever niet bereid is te betalen wat m´n voorgaande werkgever betaalde. In de praktijk betalen ze vaak juist veel meer omdat een divers profiel veel waarde heeft op de arbeidsmarkt. Daardoor heb ik veel spaargeld. Maar ik moet altijd rekening houden met dit scenario. En tevens natuurlijk ook het scenario dat het lang duurt voordat ik een nieuwe baan vind.
  zondag 2 augustus 2020 @ 09:13:28 #141
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_194365262
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 02:58 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, beloon jezelf dan vanaf 2021 door wat meer uit te geven als je nu doet, maar ook zeker een deel van de 50% die je nu kwijt bent aan het afbetalen van schulden te gaan sparen.
Zeker, dan ga ik mijn whiskyvoorraad wat uitbreiden :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Ypmaha op 02-08-2020 11:05:02 ]
  zondag 2 augustus 2020 @ 09:18:51 #142
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_194365290
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 12:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Klopt, alleen de gemiddelde Nederlander post niet in dit soort topics. Er is altijd een bias omdat de mensen met een spaarcapaciteit het wel delen.
Ook veel alleenstaande en hoog in middeninkomens zie ik langs komen. Of net zn 2en en geen kinderen
  zondag 2 augustus 2020 @ 09:29:38 #143
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_194365368
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 20:21 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Het gemiddelde van Nederland qua sparen is 6,43% van het netto inkomen

https://www.geld.nl/spare(...)geld-per-nederlander
Minimaal 3550 sparen als advies voor alleenstaande.
Dat is zo'n beetje heel m'n netto maandsalaris, dus 100% sparen dan :')
Klopt geen zak van die getallen.
pindazakje
  zondag 2 augustus 2020 @ 09:36:02 #144
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_194365436
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 17:24 schreef Twiitch het volgende:
Ik heb geen "spaardoel".

We hebben 3.5k netto inkomen, wat er die maand overblijft gaat naar beleggingen, zie absoluut geen noodzaak om meer dan 20k spaargeld aan te houden en eerlijk gezegd vind ik dat bedrag met de huidige rente al veel te hoog. Maar m'n partner vind het fijn dus laat het maar staan.
Stel je koopt een andere auto dan jaag je die 20k er zo doorheen en dan blijft er niks over.
Dus voor jou klinkt 20k misschien genoeg voor de dagelijkse boodschappen, maar als je een grote uitgave moet doen dan is het zo op.
pindazakje
pi_194365521
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 09:29 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Minimaal 3550 sparen als advies voor alleenstaande.
Dat is zo'n beetje heel m'n netto maandsalaris, dus 100% sparen dan :')
Klopt geen zak van die getallen.
Ik denk dat er maar een heel select groepje is dat dit soort percentages kan sparen. Net zo select als de groep Nederlanders die samen meer dan netto 50K kan besteden.
Daarbij is het van diverse factoren afhankelijk. Gezinssamenstelling (wel of geen kinderen),hoogte inkomen en stabiliteit van dat inkomen, de behoefte om geld uit te geven aan leuke dingen en zo nog veel meer. Het vrij hebben van je hypotheek op je 34e is prachtig maar een niet veel voorkomend verschijnsel. Als je oprecht denkt dat dit veel voorkomt dan leeg je teveel in je eigen bubbel vrees ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Man1990 op 02-08-2020 09:43:03 (Spelfout) ]
  zondag 2 augustus 2020 @ 09:42:46 #146
104963 ETA
European Travel Author
pi_194365527
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 09:29 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Minimaal 3550 sparen als advies voor alleenstaande.
Dat is zo'n beetje heel m'n netto maandsalaris, dus 100% sparen dan :')
Klopt geen zak van die getallen.
Wat is waarschijnlijker, dat de website een absurd bedrag aangeeft maandelijks te sparen, of dat jij niet goed kan lezen?
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zondag 2 augustus 2020 @ 09:58:21 #147
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_194365693
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 09:42 schreef ETA het volgende:

[..]

Wat is waarschijnlijker, dat de website een absurd bedrag aangeeft maandelijks te sparen, of dat jij niet goed kan lezen?
Het eerste, maar nog eens gelezen en blijkt dat het om je totale spaarvermogen gaat. Dan is het weer absurd laag, tenzij je alles met een lening wilt gaan kopen en je geld liever maandelijks aan aflossingen kwijt bent dan aan sparen.
pindazakje
  zondag 2 augustus 2020 @ 09:58:56 #148
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_194365698
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 09:36 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Stel je koopt een andere auto dan jaag je die 20k er zo doorheen en dan blijft er niks over.
Dus voor jou klinkt 20k misschien genoeg voor de dagelijkse boodschappen, maar als je een grote uitgave moet doen dan is het zo op.
Ehhh, zelfs al zou ik ineens nieuwe auto nodig zou hebben en om de een of andere reden geen cent meer krijgen voor m'n huidige wagen (zeer onwaarschijnlijk) dan ga ik daar natuurlijk niet m'n hele spaarbuffer voor neertellen. Dat doen alleen dommeriken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Twiitch op 02-08-2020 10:05:54 ]
pi_194365950
Wij sparen niet, beleggen wel .

En altijd inleggen periodiek zonder te kijken naar de beurskoersen op dat moment.
Zo'n 40 % van het inkomen inleggen in EFT en enkele standaard fondsen (Unilever/Shell).
En dat 30 jaar lang. Dat leverde een gemiddelde rendement van 8% per jaar op.
pi_194365999
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 09:29 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Minimaal 3550 sparen als advies voor alleenstaande.
Dat is zo'n beetje heel m'n netto maandsalaris, dus 100% sparen dan :')
Klopt geen zak van die getallen.
Als totaalbedrag

Edit: oh had je zelf al ingezien
pi_194366020
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 09:58 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Het eerste, maar nog eens gelezen en blijkt dat het om je totale spaarvermogen gaat. Dan is het weer absurd laag, tenzij je alles met een lening wilt gaan kopen en je geld liever maandelijks aan aflossingen kwijt bent dan aan sparen.
Uhm. Voor 3500 euro kan je in een huurwoning zonder auto (waar het hier om gaat) best wat pech hebben
  zondag 2 augustus 2020 @ 10:30:15 #152
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_194366069
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 10:17 schreef janzjanz het volgende:
Wij sparen niet, beleggen wel .

En altijd inleggen periodiek zonder te kijken naar de beurskoersen op dat moment.
Zo'n 40 % van het inkomen inleggen in EFT en enkele standaard fondsen (Unilever/Shell).
En dat 30 jaar lang. Dat leverde een gemiddelde rendement van 8% per jaar op.
Wat is je rendement dit jaar tot nu toe?
pindazakje
  zondag 2 augustus 2020 @ 12:54:44 #153
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_194367966
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 01:27 schreef Laila1 het volgende:

[..]

Geen zak hebben aan geld zonder direct doel? Ik vind dat nogal van korte termijn denken getuigen.

Wat dacht je van vrijheid om te doen wat je wil of zou kunnen willen in de toekomst: Fuck you money als je je baas zat bent; eerder stoppen met werken, minder werken, een bedrijf opstarten, een sabbatical, iemand anders blij maken. Doelen/ wensen dienen zich altijd wel een keer aan in een mensenleven.
Je begrijpt hopelijk wel dat wat je nu noemt een spaardoel is, "geld achter de hand om een keer wat anders te gaan doen"? De meeste mensen hebben waarschijnlijk nooit genoeg spaargeld om aan al hun denkbare doelen te voldoen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_194368732
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 10:30 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Wat is je rendement dit jaar tot nu toe?
Mijn rendement YTD is weer positief geworden vorige maand :Y
van mijn extra inleg dit jaar is het rendement richting de +20%

Als je je inleg laat staan bij verlies en dan ook extra inkoopt, dan verbaasd het mij elke keer weer welke rendementen je kan halen ipv sparen.
Je moet wel je emoties kunnen uitzetten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194368757
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 10:17 schreef janzjanz het volgende:
Wij sparen niet, beleggen wel .

En altijd inleggen periodiek zonder te kijken naar de beurskoersen op dat moment.
Zo'n 40 % van het inkomen inleggen in EFT en enkele standaard fondsen (Unilever/Shell).
En dat 30 jaar lang. Dat leverde een gemiddelde rendement van 8% per jaar op.
8% gemiddeld elk jaar is ook waar ik op gok en tot op heden vanaf het begin in 2016 is dat ook redelijk gelukt. Volgens mij ligt het iets hoger. De daling van febr/maart tastte ook alleen het rendement aan en niet mijn inleg.
Ik heb 1 ETF aandelen fonds en 1 obligatiefonds. Aan individuele aandelen doe ik niet aan. Dat is mij te risicovol.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 2 augustus 2020 @ 14:01:45 #156
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_194368797
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 13:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Mijn rendement YTD is weer positief geworden vorige maand :Y
van mijn extra inleg dit jaar is het rendement richting de +20%

Als je je inleg laat staan bij verlies en dan ook extra inkoopt, dan verbaasd het mij elke keer weer welke rendementen je kan halen ipv sparen.
Je moet wel je emoties kunnen uitzetten.
Ja maar hij heeft het over 30 jaar lang inleggen, dan die maand extra inleg extra na een crash natuurlijk helemaal niks. En hij haalt Shell aan als aandeel waar hij in belegt, maar dat aandeel staat dit jaar op zo'n 45% verlies. Dus dan maak je mij niet wijs dat je nu alweer in de plus staat.
pindazakje
pi_194368820
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 14:01 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ja maar hij heeft het over 30 jaar lang inleggen, dan die maand extra inleg extra na een crash natuurlijk helemaal niks. En hij haalt Shell aan als aandeel waar hij in belegt, maar dat aandeel staat dit jaar op zo'n 45% verlies. Dus dan maak je mij niet wijs dat je nu alweer in de plus staat.
Dat hangt ervanaf hoe groot de rratio is tussen shell/etf.
Eigenlijk moet je dan kijken per aandeel wat je rendement is, anders kan een ander fonds je rendement positief maken, terwijl een aandeel verlies heeft geleden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194369240
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 13:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

8% gemiddeld elk jaar is ook waar ik op gok en tot op heden vanaf het begin in 2016 is dat ook redelijk gelukt. Volgens mij ligt het iets hoger. De daling van febr/maart tastte ook alleen het rendement aan en niet mijn inleg.
Ik heb 1 ETF aandelen fonds en 1 obligatiefonds. Aan individuele aandelen doe ik niet aan. Dat is mij te risicovol.
Een rendement van 8% is zéér optimistisch natuurlijk. Leuk om historischr rendementen door te trekken, maar pak simpelweg de huidige koers-winst verhoudingen erbij en je ziet dat we nu wel even in een andere situatie zitten.

Ik blijf ook inleggen in etf's (want tja, wat moet je anders), maar als ik over 20 jaar de inflatie heb bijgehouden ben ik tevreden.
  zondag 2 augustus 2020 @ 14:43:31 #159
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_194369305
Het ligt ook aan je ev. Zit je boven de grens is sparen gewoon slecht qua financiele optie.
pi_194370844
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 14:39 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Een rendement van 8% is zéér optimistisch natuurlijk. Leuk om historischr rendementen door te trekken, maar pak simpelweg de huidige koers-winst verhoudingen erbij en je ziet dat we nu wel even in een andere situatie zitten.

Ik blijf ook inleggen in etf's (want tja, wat moet je anders), maar als ik over 20 jaar de inflatie heb bijgehouden ben ik tevreden.
nu is het zeker een andere situatie, daarom is het ook een gemiddelde.
het ene jaar zoals vorig jaar was het rendement >+30% en het andere jaar is het negatief....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194371261
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:43 schreef Man1990 het volgende:
Jarenlang op een houtje bijten om vervolgens ziek te worden of erger lijkt mij ook zonde
Maar dan heb je wel de geruststelling dat je kinderen/kleinkinderen genoeg hebben, toch?
2.
pi_194371563
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 12:54 schreef zalkc het volgende:

[..]

Je begrijpt hopelijk wel dat wat je nu noemt een spaardoel is, "geld achter de hand om een keer wat anders te gaan doen"? De meeste mensen hebben waarschijnlijk nooit genoeg spaargeld om aan al hun denkbare doelen te voldoen.
Ik begrijp in ieder geval dat je iets in de toekomst kan willen wat je nu nog niet overziet. Of dat nou iets anders doen is, of iemand anders blij maken, of toch een boot kopen....Dat doet er niet toe.

[ Bericht 0% gewijzigd door Laila1 op 02-08-2020 17:08:40 ]
pi_194372480
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 16:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

nu is het zeker een andere situatie, daarom is het ook een gemiddelde.
het ene jaar zoals vorig jaar was het rendement >+30% en het andere jaar is het negatief....
Ja en daar komt dan een gemiddelde uit, maar 8% gemiddeld over de komende 30 jaar is gewoon ronduit optimistisch.

Professor Shiller (toch een aardige autoriteit als het om waarderingen gaat) gaat uit van 4,4% voor Amerikaanse aandelen op de lange termijn https://www.investors.com(...)c=A00220&yptr=yahoo#

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-08-2020 17:33:35 ]
pi_194372589
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 16:41 schreef Laila1 het volgende:

[..]

Ik begrijp in ieder geval dat je iets in de toekomst kan willen wat je nu nog niet overziet. Of dat nou iets anders doen is, of iemand anders blij maken, of toch een boot kopen....Dat doet er niet toe.
Zolang je maar niet laat wat je nu graag wil doen..
pi_194372937
Hoeveel procent weet ik niet. Uitgaven en vaste lasten varieren elke maand.
pi_194373992
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 17:33 schreef Heph844 het volgende:
Ja en daar komt dan een gemiddelde uit, maar 8% gemiddeld over de komende 30 jaar is gewoon ronduit optimistisch.

Professor Shiller (toch een aardige autoriteit als het om waarderingen gaat) gaat uit van 4,4% voor Amerikaanse aandelen op de lange termijn https://www.investors.com(...)c=A00220&yptr=yahoo#
Mijn idee is dat het met de rente niets meer wordt op de lange termijn (20 jr.) en dat je rendement alleen nog uit (dividend-) aandelen kunt halen, via fondsen of ETF's.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194374948
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 10:30 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat is je rendement dit jaar tot nu toe?
Ik heb alles verkocht vlak voor de Corona crises. Meer geluk dan wijsheid achteraf....
pi_194380911
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 17:33 schreef Heph844 het volgende:
Ja en daar komt dan een gemiddelde uit, maar 8% gemiddeld over de komende 30 jaar is gewoon ronduit optimistisch.
Wie zei dat ook alweer ? '' voorspellen is buitengewoon moeilijk, vooral als het de toekomst betreft ''
pi_194381651
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 09:15 schreef janzjanz het volgende:

[..]

Wie zei dat ook alweer ? '' voorspellen is buitengewoon moeilijk, vooral als het de toekomst betreft ''
Mark Twain ;)
pi_196486359
Gezamenlijk inkomen van ¤3000
Vaste lasten van ¤1000
Sparen ongeveer ¤0

Er gaat vaak iets naar den kloten
pi_196486498
Inkomen ¤1000
Sparen ¤100

En ik zou vijf maanden kunnen uitzingen zonder inkomen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_196489613
Voorgaande 2 jaren steeds ongeveer 20%.
Dit jaar steven ik af op 30%. Meer gaan verdienen, lagere hypotheeklasten, niet op vakantie geweest.

Ik los eigenlijk alleen extra af op mijn hypotheek. Beleggen heb ik weinig kaas van gegeten, zou ik me eens in moeten verdiepen. Waar begin je dan als leek?
pi_196489803
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2020 17:36 schreef ChildoftheStars het volgende:
Inkomen ¤1000
Sparen ¤100

En ik zou vijf maanden kunnen uitzingen zonder inkomen
Knap, om 10% te sparen van zo'n inkomen!
pi_196489857
quote:
14s.gif Op maandag 30 november 2020 21:17 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Knap, om 10% te sparen van zo'n inkomen!
Dank je wel!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  maandag 30 november 2020 @ 21:32:16 #175
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_196489989
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 21:06 schreef littlemindy het volgende:
Voorgaande 2 jaren steeds ongeveer 20%.
Dit jaar steven ik af op 30%. Meer gaan verdienen, lagere hypotheeklasten, niet op vakantie geweest.

Ik los eigenlijk alleen extra af op mijn hypotheek. Beleggen heb ik weinig kaas van gegeten, zou ik me eens in moeten verdiepen. Waar begin je dan als leek?
De peaks app vind ik een hele fijne simpele manier om klein te beginnen als je er weinig kaas van hebt gegeten.

Hier sparen we trouwens maandelijks 35% van ons inkomen. Dat is exclusief bonussen en belastingteruggave.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_196490343
Ongeveer de helft, we kunnen van 1 inkomen rondkomen en we verdienen nagenoeg hetzelfde.
pi_196491182
Beleggen 5,8% (automatisch), hypotheek 10%, kdv 3 kinderen 25,8% (netto), spaarrekening zo'n 20%.

[ Bericht 13% gewijzigd door Sport_Life op 30-11-2020 23:27:30 ]
pi_196491286
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 17:33 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ja en daar komt dan een gemiddelde uit, maar 8% gemiddeld over de komende 30 jaar is gewoon ronduit optimistisch.

Professor Shiller (toch een aardige autoriteit als het om waarderingen gaat) gaat uit van 4,4% voor Amerikaanse aandelen op de lange termijn https://www.investors.com(...)c=A00220&yptr=yahoo#
4,4% is toch prima , gezien het relatief lage risico (breed gespreide Etf) de (bruto!) rente voor 20 jaar staat op minder dan de helft daarvan.
Eea wordt wel spannend als de rente gaat stijgen.
pi_196491947
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2020 17:36 schreef ChildoftheStars het volgende:
Inkomen ¤1000
Sparen ¤100

En ik zou vijf maanden kunnen uitzingen zonder inkomen
Respect!
pi_196499922
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 21:06 schreef littlemindy het volgende:
Voorgaande 2 jaren steeds ongeveer 20%.
Dit jaar steven ik af op 30%. Meer gaan verdienen, lagere hypotheeklasten, niet op vakantie geweest.

Ik los eigenlijk alleen extra af op mijn hypotheek. Beleggen heb ik weinig kaas van gegeten, zou ik me eens in moeten verdiepen. Waar begin je dan als leek?
Rekening openen bij de Giro, vervolgens periodiek een index tracker kopen, bv Blackrock Ishares AEX, en niet te veel naar kijken als de markt eens 20% in elkaar stort. Over de lange termijn zou je je centen wel terug moeten krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door llluminaughty op 01-12-2020 15:07:46 (Centjes - centen) ]
pi_196502155
Niets ;( Tenzij je aflossen van hypotheek meetelt als sparen...
Facts don't care about your feelings
pi_196502334
Ik spaar sinds begin dit jaar weer elke maand 100 euro, wat voor mij een hele prestatie is met een wajong en dat ik sindsdien geen schulden meer heb. Meer sparen gaat echt niet. heb voor mijn inkomen te veel kosten en heb ook passies die ik in stand wil houden zoals CDs, oude muziekapparatuur, kleding. En mijn haren.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_196502478
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2020 22:59 schreef Sport_Life het volgende:
Beleggen 5,8% (automatisch), hypotheek 10%, kdv 3 kinderen 25,8% (netto), spaarrekening zo'n 20%.
Neutraal of defensief?
pi_196525785
Ik spaar niet bewust, maar heb wel paar keer een meevaller apart gezet, ik heb nu ongeveer 15K spaargeld met een inkomen van 3300 netto, mijn vriend heeft nog een halve uitkering van 700 euro per maand. Ik maak me ook niet zoveel zorgen omdat ik niet bijzonder hoge lasten heb, en mijn woning een overwaarde heeft van 200%+, ook geen kinderen of bijzondere dingen, wel zou ik de komende jaren wat bewuster willen gaan sparen/investeren omdat ik niet zoveel vertrouwen heb ik pensioenen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 3 december 2020 @ 14:58:00 #185
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_196532559
Gemiddeld dit jaar 20% van mijn inkomen, maar er is een auto aangeschaft en een duur cadeau begin van het jaar. Zonder die uitgaven had ik denk ik op 37% gezeten. Daar zitten dan vakantiegeld en een bonus uitkering bij, die het gemiddelde natuurlijk wel mooi omhoog stuwen :).
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_196547522
Gezamenlijk inkomen ¤4300. Geen idee wat we precies sparen eigenlijk. :@ We hebben ¤10.000 op de spaarrekening staan; alles daarboven wordt lekker uitgegeven aan nieuwe meubels, uit eten, reisjes (pre corona), kleding, kind(eren), etc.

Die ¤10.000 is bedoeld als buffer als er eens iets kapot gaat. Meer spaargeld vind ik zonde als we daardoor moeten inboeten op kwaliteit van leven. Stel, je komt onder een bus terecht of een allahu akbar steekt je neer. Zit je dan met een halve ton op de spaarrekening zonder het uitgegeven te hebben. ;( Ik overdrijf, ik weet, maar je leeft maar één keer, dus waarom niet.

We willen nog wel een aparte spaarrekening voor eventuele verbouwingen in de toekomst, maar met een meerwaarde van ¤60.000 op onze huidige verkochte woning is dat voorlopig nog even niet nodig. :D
pi_196547578
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:16 schreef DjVero het volgende:
Gezamenlijk inkomen ¤4300. Geen idee wat we precies sparen eigenlijk. :@ We hebben ¤10.000 op de spaarrekening staan; alles daarboven wordt lekker uitgegeven aan nieuwe meubels, uit eten, reisjes (pre corona), kleding, kind(eren), etc.

Die ¤10.000 is bedoeld als buffer als er eens iets kapot gaat. Meer spaargeld vind ik zonde als we daardoor moeten inboeten op kwaliteit van leven. Stel, je komt onder een bus terecht of een allahu akbar steekt je neer. Zit je dan met een halve ton op de spaarrekening zonder het uitgegeven te hebben. ;(

We willen nog wel een aparte spaarrekening voor eventuele verbouwingen in de toekomst, maar met een meerwaarde van ¤60.000 op onze huidige verkochte woning is dat voorlopig nog even niet nodig. :D
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen ‘regels’, wat prima is.
Zelf vind ik ¤10k buffer dan weer weinig eerlijk gezegd. Zeker als je meer kúnt aanhouden.
Zo is die ¤60k overwaarde zo op bij een verbouwing.
pi_196547685
quote:
80s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:20 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen ‘regels’, wat prima is.
Zelf vind ik ¤10k buffer dan weer weinig eerlijk gezegd. Zeker als je meer kúnt aanhouden.
Zo is die ¤60k overwaarde zo op bij een verbouwing.
Waar zou je dan zo'n grote uitgave voor moeten doen als er iets kapot gaat? Het enige wat ik kan bedenken is de auto, maar voor mij is een auto niets meer dan een simpel vervoersmiddel om van A naar B te gaan. Als er een airco en een beetje fatsoenlijke geluidsinstallatie bij zit, ben ik tevreden. Vakanties doen we toch met het vliegtuig. Die 10.000 hebben we overigens in ongeveer een jaar bij elkaar gespaard; na onze bruiloft vorig jaar juli. Dus waarschijnlijk zal dat nog wel oplopen.

Bij ons nieuwe huis pakken we voorlopig alleen de tuin aan en, als het meezit, de badkamer en voor de rest beetje schilderen, misschien nieuwe vloer, etc. Al het andere is in een prima staat.

Voor de rest natuurlijk 100% eens met je eerste zin. Ik sta er alleen heel anders in.
pi_196547880
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:28 schreef DjVero het volgende:

[..]

Waar zou je dan zo'n grote uitgave voor moeten doen als er iets kapot gaat? Het enige wat ik kan bedenken is de auto, maar voor mij is een auto niets meer dan een simpel vervoersmiddel om van A naar B te gaan. Als er een airco en een beetje fatsoenlijke geluidsinstallatie bij zit, ben ik tevreden. Vakanties doen we toch met het vliegtuig. Die 10.000 hebben we overigens in ongeveer een jaar bij elkaar gespaard; na onze bruiloft vorig jaar juli. Dus waarschijnlijk zal dat nog wel oplopen.

Bij ons nieuwe huis pakken we voorlopig alleen de tuin aan en, als het meezit, de badkamer en voor de rest beetje schilderen, misschien nieuwe vloer, etc. Al het andere is in een prima staat.

Voor de rest natuurlijk 100% eens met je eerste zin. Ik sta er alleen heel anders in.
Het is absoluut niet als negatieve kritiek richting jou bedoeld.
Het was meer een blijk/voorbeeld dat iedereen er anders in staat.

Zo heeft iedereen ook z'n prio's/voorkeuren etc. Als mijn vrouw en ik goed gaan winkelen is er bijvoorbeeld zo een paar k doorheen. De ander geeft er helemaal niets om.

Los daarvan vind ik het gewoon heel fijn om veel geld achter de hand te hebben. Niet zozeer voor specifieke doeleinden, maar het geeft me rust. Voorbeeld: Ik kan morgen doei zeggen op het werk, zonder dat er binnen een voor mij prettige periode issues ontstaan. Ga ik het ooit doen? Kan het me niet voorstellen. Maar alleen het idee dat het kan geeft me al genoeg rust. Willen we morgen verhuizen, dan wil ik ook gelijk alles naar wens verbouwen etc.

Verder no offence tegen welk spaartype dan ook ;)

Maar wellicht gaan we off-topic. Mijn on-topic post is #15.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2020 12:43:46 ]
pi_196547954
Momenteel zo'n 70 tot 80% gok ik. Resultaat van een flink gestegen inkomen en dezelfde uitgaven.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_196548131
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:28 schreef DjVero het volgende:

[..]

Waar zou je dan zo'n grote uitgave voor moeten doen als er iets kapot gaat?
Fuck you money, sabbatical, extra pensioensparen, inkomensverlies, dak/kozijnen als dat niet vve gaat. Isolatie van huis en straks moeten we van het gas af.
  vrijdag 4 december 2020 @ 13:06:09 #192
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_196548205
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:16 schreef DjVero het volgende:
Gezamenlijk inkomen ¤4300. Geen idee wat we precies sparen eigenlijk. :@ We hebben ¤10.000 op de spaarrekening staan; alles daarboven wordt lekker uitgegeven aan nieuwe meubels, uit eten, reisjes (pre corona), kleding, kind(eren), etc.

Die ¤10.000 is bedoeld als buffer als er eens iets kapot gaat. Meer spaargeld vind ik zonde als we daardoor moeten inboeten op kwaliteit van leven. Stel, je komt onder een bus terecht of een allahu akbar steekt je neer. Zit je dan met een halve ton op de spaarrekening zonder het uitgegeven te hebben. ;( Ik overdrijf, ik weet, maar je leeft maar één keer, dus waarom niet.

We willen nog wel een aparte spaarrekening voor eventuele verbouwingen in de toekomst, maar met een meerwaarde van ¤60.000 op onze huidige verkochte woning is dat voorlopig nog even niet nodig. :D
Grappig, ik vind zelf 50K een mooie drempel, iedereen doet het weer op zijn eigen manier. Toegegeven, het is misschien meer een gevoelsmatige dan een rationele drempel. Maar het geeft wel rust om ruim in de was te zitten. Huidig inkomen laat het ook toe, maandelijks gaat ongeveer 50% naar mijn spaarrekening. Ik wil in de toekomst een klushuis gaan opknappen. Ook heb ik wel een ruim bedrag over voor een nieuwe auto.
pi_196549007
Spaar 60%-70% van m'n inkomen, afh. van de maand. In dec. betaal ik de ZKV in 1x en heb de in de maand okt. nogal kosten aan een brug in m'n broodmolen gehad.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 10 december 2020 @ 20:26:25 #194
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_196661326
Gezamelijk inkomen is 5300 pm (2 banen, 2 kinderen)
Sparen / beleggen daarvan iets van 1500 per maand. Tikt behoorlijk aan.
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
  Moderator donderdag 10 december 2020 @ 20:27:38 #195
9859 crew  Karina
Woman
pi_196661345
Ik spaar helemaal niet. Waarom zou ik: je krijgt toch geen/amper rente meer.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_196661468
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:52 schreef blomke het volgende:
Spaar 60%-70% van m'n inkomen, afh. van de maand. In dec. betaal ik de ZKV in 1x en heb de in de maand okt. nogal kosten aan een brug in m'n broodmolen gehad.
Broodmolen?
  donderdag 10 december 2020 @ 20:37:33 #197
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_196661558
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 20:34 schreef YoyoKlaagzak het volgende:

[..]

Broodmolen?
Gebit
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 10 december 2020 @ 20:38:04 #198
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_196661573
quote:
99s.gif Op donderdag 10 december 2020 20:27 schreef Karina het volgende:
Ik spaar helemaal niet. Waarom zou ik: je krijgt toch geen/amper rente meer.
Wat doe je dan met geld? Doelbewust elke maand alles er doorheen jagen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator donderdag 10 december 2020 @ 20:39:07 #199
9859 crew  Karina
Woman
pi_196661601
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 20:38 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Wat doe je dan met geld? Doelbewust elke maand alles er doorheen jagen?
Als er wat overblijft gewoon op mij betaalrekening laten staan.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_196662317
quote:
1s.gif Op donderdag 10 december 2020 20:34 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Broodmolen?
Tandartskosten.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196662335
quote:
99s.gif Op donderdag 10 december 2020 20:39 schreef Karina het volgende:

[..]

Als er wat overblijft gewoon op mij betaalrekening laten staan.
Da's toch ook sparen? Overigens, voor de veiligheid, kan je beter even achter een spaarrekening nummer zetten. Qua rente maakt 't niks uit, maar als er malloten op je betaalrekening komen……...
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196664921
quote:
99s.gif Op donderdag 10 december 2020 20:39 schreef Karina het volgende:

[..]

Als er wat overblijft gewoon op mij betaalrekening laten staan.
Dat spaart zichzelf toch ook op? :+
  Moderator donderdag 10 december 2020 @ 23:14:33 #203
9859 crew  Karina
Woman
pi_196665209
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 22:57 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Dat spaart zichzelf toch ook op? :+
dat valt wel mee hoor 😉
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_196665507
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 21:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Da's toch ook sparen? Overigens, voor de veiligheid, kan je beter even achter een spaarrekening nummer zetten. Qua rente maakt 't niks uit, maar als er malloten op je betaalrekening komen……...
Als je het voor de veiligheid doet moet hij wel bij een andere bank zijn. Kan bij elke bank waar ik zit tussen spaar en betaalrekening onbeperkt overboeken zonder codes.
  donderdag 10 december 2020 @ 23:45:26 #205
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_196665646
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 23:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Als je het voor de veiligheid doet moet hij wel bij een andere bank zijn. Kan bij elke bank waar ik zit tussen spaar en betaalrekening onbeperkt overboeken zonder codes.
Lijkt me ook dat de meeste mensen geen zes cijfers bij dezelfde bank op onderling gelinkte rekeningen hebben staan.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_196667155
quote:
15s.gif Op donderdag 10 december 2020 23:45 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Lijkt me ook dat de meeste mensen geen zes cijfers bij dezelfde bank op onderling gelinkte rekeningen hebben staan.
Dat is niet de veiligheid waarop @blomke doelde :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_196763956
Weinig :D
Op onze spaarrekening staat ¤ 10.000.
Op die van kinderen iets van ¤ 1000, doel is daar om er uiteindelijk genoeg op te hebben voor rijbewijs en studeren voor de kinderen. Daar gaat een vast bedrag naartoe, van nu ¤75 per kind.

We sparen wel, maar meer voor korte termijn, er gaat met name veel het huis in, in 2020 hebben we ¤ 7.000 aan ons huis uitgegeven (nieuwe ketel etc). En er is nog wel rond de ¤ 15.000 nodig (huisje uit 1926).

We zouden wel meer kunnen sparen, maar ik geef het gewoon liever uit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')