Het is wel zoiets waarvan je je af gaat vragen hoe lang we nog vasthouden aan het idee dat schrijven goed is voor je ontwikkeling inderdaad. Kinderen tegenwoordig kunnen binnen een kwartier een heel boek tikken op hun mobiel.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:11 schreef Guanabana het volgende:
Uberhaupt vraag ik me af of schrijven nog een belangrijke vaardigheid is nu alles met typen en tablets enzo gaat?
En wordt die beter door gebruik van een vulpen ten opzichte van een balpen?quote:
quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:08 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Ben ik eigenlijk best benieuwd naar
Ik moet nog tot 16.30 werken, dan komt het!! Samen met het antwoord op waarom je aan elkaar leert schrijven in plaats van bloklettersquote:
Spannend hoorquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:12 schreef Meke het volgende:
[..]
[..]
Ik moet nog tot 16.30 werken, dan komt het!! Samen met het antwoord op waarom je aan elkaar leert schrijven in plaats van blokletters
Oh haha, ik dacht aan schrijven an sich.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:12 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
En wordt die beter door gebruik van een vulpen ten opzichte van een balpen?
Ik denk dat het altijd wel goed is om te kunnen. Je zult altijd wel in situaties komen waarbij er even geen elektronische device bij de hand is.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:11 schreef Guanabana het volgende:
Uberhaupt vraag ik me af of schrijven nog een belangrijke vaardigheid is nu alles met typen en tablets enzo gaat?
Ik weet nog dat ik vroeger een typecursus deed op de basisschool en dat het nog redelijk nieuw was ookquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:12 schreef Strani het volgende:
[..]
Het is wel zoiets waarvan je je af gaat vragen hoe lang we nog vasthouden aan het idee dat schrijven goed is voor je ontwikkeling inderdaad. Kinderen tegenwoordig kunnen binnen een kwartier een heel boek tikken op hun mobiel.
Oh thanks daar ben ik ook wel benieuwd naarquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:12 schreef Meke het volgende:
[..]
[..]
Ik moet nog tot 16.30 werken, dan komt het!! Samen met het antwoord op waarom je aan elkaar leert schrijven in plaats van blokletters
Vanaf groep 8 mochten we zelf bepalen of we in blokletters of aan elkaar wilden schrijven. Ik ben meteen op blokletters overgestapt, want met mijn handschrift zag dat er mooier en beter leesbaar uitquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:14 schreef Guanabana het volgende:
We moesten inderdaad aan elkaar schrijven, maar vanaf groep 8 gingen we daar een beetje schijt aan krijgen, en toen heb ik vanaf groep 8 en de brugklas mijn normale losse handschrift ontwikkeld.Dus inderdaad voelde dat aan-elkaar-schrift vrij nutteloos aan.
quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:17 schreef Hamlapjes het volgende:
In de wereld buiten het schrijven:
[ afbeelding ]
Nieuwe, maar toch ook oude circuits én een nieuw nieuw circuit!
Voorlopig zijn dat wel de enige bevestigde races, ja.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:18 schreef molloot200 het volgende:
[..]Het wordt echt alleen Europa dit jaar of niet?
Mijn oma was ook linkshandig maar werd verplicht om rechtshandig te schrijven op de basisschool. Dat is nog minder netjesquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:17 schreef Strani het volgende:
Ik heb het antwoord voor mezelf al gespoilerd. Als linkshandige blijf ik het er mee oneens.
Goed dat ze zich niet heeft laten kisten! Stelletje rechtse nazi's dat het zijnquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:20 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Mijn oma was ook linkshandig maar werd verplicht om rechtshandig te schrijven op de basisschool. Dat is nog minder netjesNu schrijft ze weer alleen maar links.
Ah ja dat zou nog kunnen inderdaad. Tot wanneer verwachten ze dit seizoen door te gaan? Ook eind november? Want planning is nu tot 1 november met Imola in ieder gevalquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:20 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Voorlopig zijn dat wel de enige bevestigde races, ja.
Maar ik verwacht wel dat ze nog proberen richting Azië te trekken: de zandbak meepakken, China en misschien dat ze nog een dealtje kunnen sluiten voor Maleisië of zoiets.
Oja mijn oma is ook linkshandig en had vroeger een speciale lepel die je alleen met je rechterhand kon gebruikenquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:20 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Mijn oma was ook linkshandig maar werd verplicht om rechtshandig te schrijven op de basisschool. Dat is nog minder netjesNu schrijft ze weer alleen maar links.
Mijn moeder had hetzelfde, maar zij is daarna wel altijd rechtshandig blijven schrijvenquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:20 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Ja op de basisschool kregen wij (de "jonge" generatiequote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:21 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Eerst ook aan elkaar moeten schrijven en daarna los. Alleen sommige letters daarvan weet ik niet zo goed hoe ik die los moet schrijven.
Tssss overloperquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:23 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Mijn moeder had hetzelfde, maar zij is daarna wel altijd rechtshandig blijven schrijven
Nee, ze zag gewoon het lichtquote:
Zie je, het kan gewoon! Stop die waanzin!quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:23 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Mijn moeder had hetzelfde, maar zij is daarna wel altijd rechtshandig blijven schrijven
Aan de af en toe absurde verhalen over Jobi's moeder te horen zou ik nog even wachten met die conclusie.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:24 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Zie je, het kan gewoon! Stop die waanzin!
Friet eten met hun linkerhand moeten zequote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:25 schreef molloot200 het volgende:
Gekke rechtshandigen. Die moeten ze samen met de patatmensen maar eens grondig aan gaan pakken
Oh jee, een splinterbeweging, nú alquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:25 schreef molloot200 het volgende:
Gekke rechtshandigen. Die moeten ze samen met de patatmensen maar eens grondig aan gaan pakken
Och hemelquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:25 schreef Strani het volgende:
[..]
Aan de af en toe absurde verhalen over Jobi's moeder te horen zou ik nog even wachten met die conclusie.
Ho ho ho ho ho, rechtshandig en patatmens gaan niet altijd samen hoor!quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:25 schreef molloot200 het volgende:
Oh maar als ik friet eet (of ander fingerfood) dan gebruik ik beide handenquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:26 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Friet eten met hun linkerhand moeten ze
Volgens mij is er ruimte om door te gaan tot in december zelfs, dus er kunnen nog wat races na Imola gepland wordenquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:22 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Ah ja dat zou nog kunnen inderdaad. Tot wanneer verwachten ze dit seizoen door te gaan? Ook eind november? Want planning is nu tot 1 november met Imola in ieder geval
Breng hem niet op een idee.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:26 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Och hemelStraks wordt moeder Jobi nog een nieuw personage
Nee, van jouw moeder kan ik geen karikatuur meer makenquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:26 schreef Aoibhin het volgende:
[..]
Och hemelStraks wordt moeder Jobi nog een nieuw personage
quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:25 schreef molloot200 het volgende:
Wordt dat allemaal op Jitsi besproken ofzo, ik ken helemaal geen verhalen over haarquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:28 schreef Strani het volgende:
[..]
Nee, van jouw moeder kan ik geen karikatuur meer maken
Haha nee hoor, gewoon hierquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:28 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Wordt dat allemaal op Jitsi besproken ofzo, ik ken helemaal geen verhalen over haar
Nou gelukkigquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:28 schreef Strani het volgende:
[..]
Nee, van jouw moeder kan ik geen karikatuur meer maken
Zij heeft een paar weken geleden de (waarschijnlijke) diagnose ADHD gekregen. Viel wel eea op zijn plek, maar ik was ook soort van boos dat ze niet eerder getest is. Voelt een beetje als 'heb ik me toch al die tijd niet aangesteld over haar gedrag'.quote:
Ik heb genoeg issues en je kan heel veel over mij zeggen, maar als ik iets niet heb is het wel ADHDquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:31 schreef Aoibhin het volgende:
Als ik van die zelftestjes online doe kom ik ook vaak op ADHD uitOf in ieder geval ADD met een paar ADHD-trekjes
Ik scoor vooral torenhoog op ADD, maar heb ook wel wat hyper-trekjes. Alleen niet genoeg om ook echt ADHD te kunnen hebbenquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:31 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Ik heb genoeg issues en je kan heel veel over mij zeggen, maar als ik iets niet heb is het wel ADHD
AD(H)D en ASS hebben wel een paar overlappende symptomen. En juist die symptomen kan ik me wel enigszins in herkennen. De ASS-kenmerken die niet met AD(H)D overlappen daar herken ik me ook echt totaal niet in.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:32 schreef Guanabana het volgende:
Maar als ik even heel vrij mag zijn Aoibhin, hoop niet dat je het vervelend vindt, maar ik zou jou zoals ik je ken ook veel eerder onder ADHD wegzetten dan onder autisme. Want daarvan merk ik eerlijk gezegd nauwelijks tot niets.
Nou die kan ik in the pocket stekenquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:34 schreef Guanabana het volgende:
Maar mijn zusje is wel veel erger dan jij hoor
quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:34 schreef Guanabana het volgende:
Zij is ouder dan jij trouwens, dat vind ik altijd een bizar idee.
quote:
Dat vind ik dan wel weer leukquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:17 schreef Hamlapjes het volgende:
In de wereld buiten het schrijven:
[ afbeelding ]
Nieuwe, maar toch ook oude circuits én een nieuw nieuw circuit!
Fijn dat die old school circuits weer terug zijn, ja!quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:41 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Dat vind ik dan wel weer leukNu nog hopen dat Mercedes niet alles wint, maar Imola is sowieso een vette baan
Met glitters en alquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:42 schreef Greys het volgende:
Rozen zijn rood
Patat of toch friet
Hier is uw broodnodige
[ afbeelding ]
De richtlijn was binnen 48 uur gebeld worden, na wat aandringen van een ander heb ik gebeld toen het ruim 50 uur na de test was. Vrij snel iemand aan de lijn en na checken persoonsgegevens kreeg ik te horen dat ik geen corona hebquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:43 schreef Greys het volgende:
Ik moet nog teruglezen maar Tim hoe lang duurde je uitslag uiteindelijk en wat was de uitslag?
Ohhh wat een goed nieuws, gelukkig! En ook dat je je al wat beter voelt.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:47 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Met glitters en al
[..]
De richtlijn was binnen 48 uur gebeld worden, na wat aandringen van een ander heb ik gebeld toen het ruim 50 uur na de test was. Vrij snel iemand aan de lijn en na checken persoonsgegevens kreeg ik te horen dat ik geen corona hebIk ben ook aardig aan de beterende hand, qua temperatuur, klachten en alles
Ja ik kan me voorstellen dat het erg kan botsen als jullie zo verschillend zijnquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:39 schreef Guanabana het volgende:
Ik kan niet eens langer dan een half uur oid met haar in één ruimte zijn
Maar dat is ook wel een wisselwerking tussen haar karakter/gedrag en het mijne.
Bietquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:42 schreef Greys het volgende:
Rozen zijn rood
Patat of toch friet
Hier is uw broodnodige
[ afbeelding ]
quote:
Geen idee, en daar ga ik ook niet meer achter komenquote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:52 schreef Greys het volgende:
[..]
Ohhh wat een goed nieuws, gelukkig! En ook dat je je al wat beter voelt.
Wel benieuwd hoe lang ze je nog hadden zullen laten wachten als je zelf niet gebeld had.
quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:42 schreef Greys het volgende:
Rozen zijn rood
Patat of toch friet
Hier is uw broodnodige
[ afbeelding ]
*stuitert helemaal van verwachting*quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:58 schreef Meke het volgende:
Okee ik ga NU typen, ga maar vast op het puntje van jullie stoel zitten
Ja dat zou echt een slim idee zijn.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 16:56 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Geen idee, en daar ga ik ook niet meer achter komenWat al flink zou schelen is als ze iedereen die het niet heeft bijvoorbeeld een SMS zouden sturen. Die hebben niet heel veel extra informatie nodig en het scheelt een hele bult aan telefoontjes die gepleegd moeten worden
Goed punt, interessantquote:Op vrijdag 24 juli 2020 17:05 schreef Meke het volgende:
want alles prent zich zóveel beter in je hoofd als je het schrijft dan typt. Alle toetsen vereisen namelijk dezelfde handeling, terwijl het schrijven van letters en cijfers ook een verschil in je hoofd maakt.
Mooie uiteenzetting. Super duidelijk, thanksquote:Op vrijdag 24 juli 2020 17:05 schreef Meke het volgende:
De oplossing is eigenlijk heel simpel; om ervoor te zorgen dat kinderen leren hoe ze een pen vast moeten houden en (vooral) om weinig druk uit te oefenen. Met een potlood/balpen/stift kun je eigenlijk heel hard drukken, en daardoor krijg je zelf last van je gewrichten, maar schrijf je ook minder leesbaar. Een vulpen geeft veel meer 'directe terugkoppeling'; je ziet het meteen als je te hard drukt want dan lek je inkt en gaat het kroontje een beetje uit elkaar staan, dus zo leer je beter schrijvenKinderen beginnen wel altijd met potlood trouwens, want anders wordt het een chaos
Maar meestal na een halfjaar ofzo mogen ze dan met vulpen gaan schrijven.
En waarom je aan elkaar leert schrijven heeft met het woordbeeld te maken: wij weten heel goed inmiddels welke woorden wel en niet aan elkaar schrijven. Maar voor kinderen is dat best wel lastig, en door aan elkaar te schrijven is het heel duidelijk waar de scheidingen tussen verschillende woorden zitten. En als leerkracht kun je dan makkelijk controleren of de leerling die woordbeelden goed in het hoofd heeft zitten. W a n t a l s e e n k i n d i n b l o k l e t t e r s s c h r i j f t is het niet altijd goed te zien waar het begin en eind van een woord is![]()
Er is inderdaad tegenwoordig best wel veel discussie over of ze nog moeten leren schrijven en zo ja, hoe dan. Best interessantMijn visie is om in groep 3 sowieso niet structureel de laptop te gebruiken, want alles prent zich zóveel beter in je hoofd als je het schrijft dan typt. Alle toetsen vereisen namelijk dezelfde handeling, terwijl het schrijven van letters en cijfers ook een verschil in je hoofd maakt. Liefst in groep 4 ook nog. Ik denk wel dat digitaal onderwijs ook wel een toekomst heeft en VEEL voordelen (een hele belangrijke vind ik directe feedback; leerlingen weten meteen of ze iets goed of niet hebben gedaan, en kunnen dan ook makkelijk extra uitleg krijgen). In de bovenbouw (vanaf groep 6) nog echt streng zijn zijn op vulpen en schrijfletters vind ik een beetje overdreven
Maar geur- en kleurpennen is het andere uiterste
Duidelijk uitleg.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 17:05 schreef Meke het volgende:
De oplossing is eigenlijk heel simpel; om ervoor te zorgen dat kinderen leren hoe ze een pen vast moeten houden en (vooral) om weinig druk uit te oefenen. Met een potlood/balpen/stift kun je eigenlijk heel hard drukken, en daardoor krijg je zelf last van je gewrichten, maar schrijf je ook minder leesbaar. Een vulpen geeft veel meer 'directe terugkoppeling'; je ziet het meteen als je te hard drukt want dan lek je inkt en gaat het kroontje een beetje uit elkaar staan, dus zo leer je beter schrijvenKinderen beginnen wel altijd met potlood trouwens, want anders wordt het een chaos
En waarom je aan elkaar leert schrijven heeft met het woordbeeld te maken: wij weten heel goed inmiddels welke woorden wel en niet aan elkaar schrijven. Maar voor kinderen is dat best wel lastig, en door aan elkaar te schrijven is het heel duidelijk waar de scheidingen tussen verschillende woorden zitten. En als leerkracht kun je dan makkelijk controleren of de leerling die woordbeelden goed in het hoofd heeft zitten. W a n t a l s e e n k i n d i n b l o k l e t t e r s s c h r i j f t is het niet altijd goed te zien waar het begin en eind van een woord is![]()
Er is inderdaad tegenwoordig best wel veel discussie over of ze nog moeten leren schrijven en zo ja, hoe dan. Best interessantMijn visie is om in groep 3 sowieso niet structureel de laptop te gebruiken, want alles prent zich zóveel beter in je hoofd als je het schrijft dan typt. Alle toetsen vereisen namelijk dezelfde handeling, terwijl het schrijven van letters en cijfers ook een verschil in je hoofd maakt. Liefst in groep 4 ook nog. Ik denk wel dat digitaal onderwijs ook wel een toekomst heeft en VEEL voordelen (een hele belangrijke vind ik directe feedback; leerlingen weten meteen of ze iets goed of niet hebben gedaan, en kunnen dan ook makkelijk extra uitleg krijgen). In de bovenbouw (vanaf groep 6) nog echt streng zijn zijn op vulpen en schrijfletters vind ik een beetje overdreven
een 8 is toch zoals het oneindig teken, maar op op z'n kant?quote:Op vrijdag 24 juli 2020 17:07 schreef Guanabana het volgende:
Doet me nu terugdenken aan groep 3. We gingen voor het eerst het cijfer 8 leren. De juf: 'jullie denken nu natuurlijk, ooooh die is makkelijk! Twee rondjes op elkaar! Maar nee.... *schrijft een 8 zoals het hoort*'
Wij:![]()
![]()
Je had gewoon naar Israel of een Arabisch land moeten verhuizen, probleem opgelostquote:Op vrijdag 24 juli 2020 17:07 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Mooie uiteenzetting. Super duidelijk, thanksDeze linkshandige vond het maar onhandig allemaal
quote:Op vrijdag 24 juli 2020 17:07 schreef Guanabana het volgende:
Doet me nu terugdenken aan groep 3. We gingen voor het eerst het cijfer 8 leren. De juf: 'jullie denken nu natuurlijk, ooooh die is makkelijk! Twee rondjes op elkaar! Maar nee.... *schrijft een 8 zoals het hoort*'
![]()
Duidelijk! Bedankt voor de uitlegquote:Op vrijdag 24 juli 2020 17:05 schreef Meke het volgende:
quote:Op vrijdag 24 juli 2020 17:07 schreef Guanabana het volgende:
![]()
Je krijgt toch ook bordschrijfles?quote:Op vrijdag 24 juli 2020 17:14 schreef Meke het volgende:
Iedereen die een hekel heeft aan schrijven kan ik trouwens afraden de pabo te doen, want je moet dan de volwassenversie van de kinderschrijfles door, zo'n 180 pagina'sUUUUUUUREN heb ik weer zitten schrijven.
Jazeker, op een krijtbord, whiteboard en digibordquote:
Dát niet, maar als je per ongeluk met permanent marker op een whiteboard schrijft, moet je er gewoon even met whiteboard marker overheen en dan is het wegquote:Op vrijdag 24 juli 2020 17:18 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Krijg je dan ook les hoe je permanent markers en whiteboard markers uit elkaar kunt houden?
Dat is wel echt de lifehack die alle docenten mee moeten krijgen tegenwoordig, hoorquote:Op vrijdag 24 juli 2020 17:19 schreef Meke het volgende:
[..]
Dát niet, maar als je per ongeluk met permanent marker op een whiteboard schrijft, moet je er gewoon even met whiteboard marker overheen en dan is het weg
Dat én dat je met ctrl+alt+pijltje omhoog je beeldscherm weer goed kan krijgenquote:Op vrijdag 24 juli 2020 17:21 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Dat is wel echt de lifehack die alle docenten mee moeten krijgen tegenwoordig, hoor
Klassiekertje jaquote:Op vrijdag 24 juli 2020 17:25 schreef Meke het volgende:
[..]
Dat én dat je met ctrl+alt+pijltje omhoog je beeldscherm weer goed kan krijgen
(dat weten de leerlingen namelijk ook)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |