abonnement Unibet Coolblue
pi_193923240


Crowdfunding is hot!! In 2019 is in Nederland 424 miljoen europ opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 329 miljoen euro (2017: 223 miljoen euro). Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 10.000 projecten en ondernemingsplannen mogelijk (2019: > 8.700). En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Aygo!Dutch (AGD), investeren vanaf E 500.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 05-07-2020 19:59:28 ]
pi_193925983
En ik blijf erbij, als je al 5 jaar weet dat je de slagerij op kunt kopen, dan ga je toch 5 jaar sparen, oppotten, zodat je zo min mogelijk hoeft te lenen? Ik heb er over nagedacht en het besproken met een andere investeerder, ik blijf er van weg.

[ Bericht 0% gewijzigd door quepos op 04-07-2020 20:48:43 ]
pi_193939429
Ik zit er zelf niet in, maar was supermarkt Liek niet een crowdfunding project? Er staat een artikeltje in het Eindhovens Dagblad.
pi_193939754
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:01 schreef optrandje het volgende:
Ik zit er zelf niet in, maar was supermarkt Liek niet een crowdfunding project? Er staat een artikeltje in het Eindhovens Dagblad.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_193948358
Zie ik het goed dat HCN bij verlenging van de projecten geen extra rente rekent? M.a.w. de periodes die op on hold staan of gestaan hebben, daarover wordt geen rente betaalt of ingehaald.
pi_193948490
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2020 20:39 schreef Jaco078 het volgende:
Zie ik het goed dat HCN bij verlenging van de projecten geen extra rente rekent? M.a.w. de periodes die op on hold staan of gestaan hebben, daarover wordt geen rente betaalt of ingehaald.
Als ik me goed herinner hebben bedrijven tot eind van het jaar om de missende rente in te halen, maar heb per project nog geen actieve communicatie gezien over de specifieke uitvoering.
pi_193949109
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2020 20:39 schreef Jaco078 het volgende:
Zie ik het goed dat HCN bij verlenging van de projecten geen extra rente rekent? M.a.w. de periodes die op on hold staan of gestaan hebben, daarover wordt geen rente betaalt of ingehaald.
Bij verschillende van mijn projecten staat een tekst als: Maart, april en mei 2020: deze maanden blijven bevroren, de rente over deze termijnen zal uiterlijk 1 december 2020 zijn voldaan
Ik ga ervan uit dat dit voor alle projecten geldt (of gaat gelden),
pi_193953667
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2020 20:39 schreef Jaco078 het volgende:
Zie ik het goed dat HCN bij verlenging van de projecten geen extra rente rekent? M.a.w. de periodes die op on hold staan of gestaan hebben, daarover wordt geen rente betaalt of ingehaald.
Rente wordt in principe betaald
quote:
De huidige leningen worden automatisch verlengd met de onbetaalde termijnen. De rente over deze onbetaalde termijnen dienen voldaan te worden door de ondernemer. Deze rente dient binnen 6 maanden aan ons te zijn voldaan (uiterlijk 1 december 2020) en wordt uiteraard gelijk naar u overgemaakt zodra deze ontvangen is.
Kapitaalopmaat heeft wel een aantal projecten waarbij geen rente wordt betaald.
pi_193955782
auto/bandenbedrijf live op collin
https://www.collincrowdfund.nl/spo-autos-v-o-f/
pi_193955787
Bandenzaak op Collin staat open. Zelf meegenomen.
pi_193955880
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:00 schreef W1241302 het volgende:
Bandenzaak op Collin staat open. Zelf meegenomen.
Ik sla over. Ik schrik van de langlopende schulden van > 500K in 2019 voor deze eenvoudige garage. Vraag me af wat hier allemaal in zit . Voor ons niet te zien. Dus conclusie overslaan.
pi_193956021
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:09 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik sla over. Ik schrik van de langlopende schulden van > 500K in 2019 voor deze eenvoudige garage. Vraag me af wat hier allemaal in zit . Voor ons niet te zien. Dus conclusie overslaan.
Toelichting jaarcijfers
De ondernemers hebben in 2019 een bedrijfspand aangekocht.
pi_193956092
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:17 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Toelichting jaarcijfers
De ondernemers hebben in 2019 een bedrijfspand aangekocht.
Op de website staat dat ze verhuist zijn Remmingweg 29 Almere, daarom dus ook dekking op de woonhuizen ipv bedrijfsOG. Misschien eea (verhuizing, inrichting etc) wat duurder uitgevallen als verwacht?
pi_193956709
Jan-Willem Onink, Commercieel Directeur en mede-oprichter van Collin Crowdfund, verlaat het bedrijf per 1 september. Hij neemt afscheid van Collin, dat mede onder zijn leiding is gegroeid tot het grootste crowdfinanceplatform van Nederland.

Toch laat hij ‘zijn kindje’ – dat hij samen met Jeroen ter Huurne en Bas Denissen naar deze leidende positie heeft gebracht – achter. Waarom?
Jan-Willem (54) vertelt: “We hebben een schitterende periode achter de rug. Pionieren, merk bouwen, volhardend testen met vallen en opstaan, tegen muren aanlopen maar ook relaties ontwikkelen, de pijn van ondernemerschap voelen, apostelenwerk om crowdfunding bekender te maken. Het was een zeer arbeidsintensieve tijd.

Vanuit de financiele crisis is Collin letterlijk vanaf het 0-punt binnen het non-bancaire kanaal gegroeid tot smaakmaker binnen de crowdfundingbranche, mede dankzij keihard werken door een geweldige club collega’s. “Collin is daarmee verworden tot een prima financieringsoplossing naast traditionele partijen met een fantastische toegevoegde waarde”.

Jan-Willem vervolgt: “die toegevoegde waarde vind je terug in de exposure die we voor veel bedrijven wisten en weten te ontwikkelen. Daarnaast creëerden wij samen met de ondernemers en hun adviseurs enorm veel ambassadeurs voor hun producten en diensten, met onze Crowdfund Coaches als stimulerende procesbegeleiders”. Onink onderstreept hiermee de marketingtool die crowdfunding zo veel interessanter maakt.

Tot nu toe financierden de ruim 26.000 bij Collin aangesloten investeerders meer dan 1.000 bedrijven, voor een totaal volume van zo’n 225 miljoen euro. Naast Collin Maatwerk en Collin Vastgoed is ook Collin Direct een snelgroeiende financieringsoplossing. Benodigde gelden kunnen na een kort proces en versnelde campagne binnen enkele dagen op de rekening van de ondernemer staan.

“De pijplijn zit vol met leningaanvragen, maar we zien dat verschillende ondernemers even pas op de plaats maken. Investeerders daarentegen zijn na ‘de coronaschok’ van maart weer terug en vragen ons om meer aanvragen te plaatsen op onze site. Er is nog steeds veel geld in de markt, dat op zoek is naar een aantrekkelijk rendement. Ook de samenwerkingsverbanden met banken en andere grotere spelers in de markt verlopen steeds beter”.

Desalniettemin scheiden de wegen per 1 september. Hoe kijk je naar de toekomst? Jan-Willem: ”Ik geloof dat je als leidende figuur binnen een organisatie moet weten wanneer je je houdbaarheidsdatum aantikt. Je voelt op een zeker moment dat de waarde die je toevoegt afvlakt en het energielevel wat afneemt. Ik ben ook meer een pionier dan iemand die op de winkel past. Dan is het tijd om afwegingen te maken, conclusies te trekken en op zoek te gaan naar de volgende halte in je carrière”.

Algemeen directeur Jeroen ter Huurne vult aan: “Collin is Jan-Willem veel dank verschuldigd. We hebben samen iets heel moois op de markt gezet; zowel voor het Nederlandse MKB als de crowd die via ons investeert. Mijn directie collega Bas Denissen en ik beraden ons met een kernteam van jonge professionals uit onze eigen gelederen over een nieuwe organisatiestructuur passend, bij de vele kansen die wij in de markt zien”.

De financiele crisis was het startpunt voor Collin, de coronacrisis voor Jan-Willem het moment dat hij afscheid neemt. Geen zorg over de toekomst? “Nee hoor, in mijn rugzak zit dusdanig veel brede ervaring, dat ik me daar niet druk over maak. Na de afgelopen ‘tropenjaren’ heb ik mijn vrouw beloofd om een paar weken echt afstand te nemen en na de zomervakanties open te staan voor nieuwe uitdagingen”.

Tenslotte dankt Jan-Willem alle relaties in de markt voor het vertrouwen en alle collega’s voor de fijne samenwerking.
  maandag 6 juli 2020 @ 12:29:44 #15
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_193957097
quote:
“Collin is daarmee verworden tot een prima financieringsoplossing naast traditionele partijen met een fantastische toegevoegde waarde”.
Ik kon niet geloven dat het er echt zo zou staan, maar het klopt. Zouden ze echt bedoelen wat ze schrijven? "Verworden tot" dat is iets als "ontaarden", "ten kwade veranderen". Hopelijk hebben ze meer verstand van cijfers dan van taal ;)
pi_193957422
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:29 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik kon niet geloven dat het er echt zo zou staan, maar het klopt. Zouden ze echt bedoelen wat ze schrijven? "Verworden tot" dat is iets als "ontaarden", "ten kwade veranderen". Hopelijk hebben ze meer verstand van cijfers dan van taal ;)
Goed opgemerkt! ^O^
  maandag 6 juli 2020 @ 13:13:22 #17
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_193957549
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:29 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik kon niet geloven dat het er echt zo zou staan, maar het klopt. Zouden ze echt bedoelen wat ze schrijven? "Verworden tot" dat is iets als "ontaarden", "ten kwade veranderen". Hopelijk hebben ze meer verstand van cijfers dan van taal ;)
verworden is toch "veranderen in"? Lijkt mij juist taalgebruik.
pi_193957568
quote:
10s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:13 schreef xzaz het volgende:

[..]

verworden is toch "veranderen in"? Lijkt mij juist taalgebruik.
Volgens mij niet.
En Van Dale is het met mij eens: https://www.vandale.nl/gr(...)/betekenis/verworden
Op zich geen foute taal, maar ik denk dat ze niet bedoelen wat ze zeggen.
pi_193957671
quote:
10s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:13 schreef xzaz het volgende:
verworden is toch "veranderen in"? Lijkt mij juist taalgebruik.
Neen, niet helemaal, van Dale geeft de volgende uitleg:

ver·wor·den (verwerd, is verworden)
1 ontaarden, bederven: het land is verworden tot een woestenij

Dus wel veranderen, maar dan in negatieve zin!
  maandag 6 juli 2020 @ 13:33:01 #20
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_193957720
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:28 schreef tnhb het volgende:

[..]

Neen, niet helemaal, van Dale geeft de volgende uitleg:

ver·wor·den (verwerd, is verworden)
1 ontaarden, bederven: het land is verworden tot een woestenij

Dus wel veranderen, maar dan in negatieve zin!
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:16 schreef TisIk het volgende:

[..]

Volgens mij niet.
En Van Dale is het met mij eens: https://www.vandale.nl/gr(...)/betekenis/verworden
Op zich geen foute taal, maar ik denk dat ze niet bedoelen wat ze zeggen.
Ah ok :)
pi_193958095
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:29 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik kon niet geloven dat het er echt zo zou staan, maar het klopt. Zouden ze echt bedoelen wat ze schrijven? "Verworden tot" dat is iets als "ontaarden", "ten kwade veranderen". Hopelijk hebben ze meer verstand van cijfers dan van taal ;)
Klopt helemaal, verworden suggereert achteruitgang, degenereren van iets of een persoon.
Pecunia non olet
pi_193959062
Mooi en wollig taalgebruik is iets anders dan goed taal gebruik.
Gebeurd veel vaker dan je wil weten,
pi_193961513
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 15:28 schreef namliam het volgende:
Mooi en wollig taalgebruik is iets anders dan goed taal gebruik.
Gebeurd Gebeurt veel vaker dan je wil weten,
Gebeurt inderdaad heel vaak 8)7
pi_193962409
Zit ik me al 2.5 uur in te houden.... komt de paardendokter toch inkoppen.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
  maandag 6 juli 2020 @ 19:21:03 #25
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_193962532
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 18:08 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Gebeurt inderdaad heel vaak 8)7
Zet de punt dan ook gelijk goed.
  maandag 6 juli 2020 @ 19:41:53 #26
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_193962815
De juiste spelling van woorden kan relevant zijn.
De juiste woorden gebruiken is altijd relevant.
Ja, ik ben enigszins een taalpurist. Hier op het forum, als mensen onder elkaar kun je je best wat "sgreifvouwtjes" veroorloven. Als je een persbericht de deur uit doet of een pitch schrijft, zou je er wat beter op moeten letten dat de spelling en het taalgebruik klopt.
pi_193963409
Onderpand project a4f te koop.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_193963782
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 20:15 schreef Tjalala het volgende:
Onderpand project a4f te koop.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De tweede hypotheek is royaal dekkend, dus qua zekerheden maak ik me geen zorgen.
Ik ben op het moment eigenlijk meer benieuwd naar wat er met het platform zelf zal gaan gebeuren.
  maandag 6 juli 2020 @ 21:40:56 #29
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_193965041
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 20:34 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

De tweede hypotheek is royaal dekkend, dus qua zekerheden maak ik me geen zorgen.
Ik ben op het moment eigenlijk meer benieuwd naar wat er met het platform zelf zal gaan gebeuren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_193967619
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 21:40 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zijn inderdaad de twee meest voor de hand liggende opties. Gezien de maat van het platform verwacht ik dat het optie 2 zal worden.
Hoe kom je aan deze info? Is dit in een nieuwsbrief gemeld? Ik zie dat ik het ontvangen van nieuwsbrieven niet aangevinkt had.
pi_193971514
Er staat nog 10k open van de slagerij op collin.

Vol

[ Bericht 31% gewijzigd door Jaco078 op 07-07-2020 11:40:58 ]
pi_193972539
Heeft iemand ooit een 24 uurs project gezien bij gve?
quote:
dinsdag 10 september 2019 @ 16:54 • 293 •
djh77
Gve gaat fnc en Collin direct achterna:
Met ingang van de nieuwe website presenteren wij Geldvoorelkaar24, een versnelde dienstverlening waarmee u binnen 24 uur uitsluitsel kunt krijgen over onze financieringsmogelijkheden voor uw relatie.

Binnen 24 uur duidelijkheid over de kredietaanvraag
Via een nieuw en efficiënt beoordelingsproces kunnen wij binnen 24 uur vaststellen of uw aanvraag is goedgekeurd en in aanmerking komt voor financiering via Geldvoorelkaar.nl. Geldvoorelkaar24 is bedoeld voor bestaande bedrijven met aanvragen tot ¤ 125.000, waarbij de gevraagde documentatie compleet is aangeleverd.

Snel en duidelijk; wel zo fijn voor uw klanten en relaties!
https://www.geldvoorelkaa(...)gen/geldvoorelkaar24
pi_193972624
quote:
Bijzonder dat de waarde 415k is. En de WOZ 474k.
Ik neem aan dat beide bedragen zonder de nog geplande verbouwing zijn.
Meestal is de WOZ niet zoveel hoger dan wat de taxateur inschat.

Funda 395k vraagprijs.
https://www.funda.nl/koop(...)slotermeerplein-341/

Verkocht onder voorbehoud van financiering. :)
Nou succes SIG.

Update:
Nog even de WOZ nagetrokken, omdat ik het toch echt wel bijzonder vind.
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2019 474.000 euro
01-01-2018 348.000 euro
01-01-2017 318.500 euro
01-01-2016 259.000 euro
01-01-2015 268.500 euro

Echt een mega verhoging... heel bijzonder wat hier gebeurd is.
Bij alle buren hetzelfde verhaal.

[ Bericht 9% gewijzigd door dyna18 op 07-07-2020 12:20:00 ]
pi_193973675
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 12:11 schreef dyna18 het volgende:

Nog even de WOZ nagetrokken, omdat ik het toch echt wel bijzonder vind.
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2019 474.000 euro
01-01-2018 348.000 euro
01-01-2017 318.500 euro
01-01-2016 259.000 euro
01-01-2015 268.500 euro

Echt een mega verhoging... heel bijzonder wat hier gebeurd is.
Bij alle buren hetzelfde verhaal.
Dit is helemaal in lijn met de gemiddelde woningwaardestijging in Amsterdam in de laatste 5 jaar.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:24:28 #36
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_193974556
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 00:11 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Dat zijn inderdaad de twee meest voor de hand liggende opties. Gezien de maat van het platform verwacht ik dat het optie 2 zal worden.
Hoe kom je aan deze info? Is dit in een nieuwsbrief gemeld? Ik zie dat ik het ontvangen van nieuwsbrieven niet aangevinkt had.
Nee, niet uit een nieuwsbrief maar via een rechtstreekse mail aan het platform. Ik had een vraag over 'Village des Cigales' en heb toen gelijk mijn andere vraag gedeponeerd. Ik kreeg per omgaande een keurige reactie.
pi_193977147
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:21 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Dit is helemaal in lijn met de gemiddelde woningwaardestijging in Amsterdam in de laatste 5 jaar.
Van de zotte. Vraag is wanneer dit stopt en de zeepbel barst.
pi_193977595
Wvjg. Vooraankondiging nieuw project.

Zonnepanelen Kaasboerderij Ravenswaard
60 maanden
6.75%
¤ 450.000,00

Na de wijn is ook de Ggz volgekomen. Ze hebben nu nog open staan de kringloop (nog 10% te gaan).
pi_193978160
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 17:40 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Van de zotte. Vraag is wanneer dit stopt en de zeepbel barst.
Lang genoeg zeggen en vaak genoeg herhalen krijg je vanzelf een keer gelijk.
Feit is dat het gebeurd en voorlopig nog doorgaat.
pi_193978627
Opvallend hoor, dat Ilyas zijn project bij CCF zo moeilijk vol krijgt.
Nog ¤73.000 van ¤350.000 te gaan, een dikke week na openstelling.
pi_193979319
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 18:57 schreef namliam het volgende:

[..]

Lang genoeg zeggen en vaak genoeg herhalen krijg je vanzelf een keer gelijk.
Feit is dat het gebeurd en voorlopig nog doorgaat.
Ik zie de huizen prijzen ook nog niet zo snel flink omlaag gaan. Aan de andere kant is in een bepaalde sector (in o.a. Amsterdam) de rek wel uit de huurprijzen.

"Woninghuren in grote steden dalen door expat die wegblijft" https://nos.nl/l/2339813
  dinsdag 7 juli 2020 @ 22:14:54 #42
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_193981586
En de eerste van Jonkeren en Vos Campers is ook keurig op tijd binnen. De beide tranches kenden geen hapering. Groene kaart voor deze mannen.
Bijkomend voordeel: weer wat minder KOM. Nog een jaar te gaan.
pi_193984821
Hier de link van R*O-onderh**d.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze woning als onderpand, Gezien de waarde is daar al aardig aan gespijkerd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik durf m aan want:
-woz is nog gebaseerd op 2019, transactie vond in 2020 plaats
-bedrijf bestaat lang
-het is een herfinanciering: het hebben van -vergelijkbare ?- lasten is hij gewend.

Neem m klein mee.

[ Bericht 20% gewijzigd door Jaco078 op 08-07-2020 09:43:04 ]
pi_193985437
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 07:59 schreef Jaco078 het volgende:
Hier de link van R*O-onderh**d.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze woning als onderpand, Gezien de waarde is daar al aardig aan gespijkerd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank, maar ik laat hem lopen. De WOZ-waarde is ruim onder de taxatiewaarde en die tweede hypotheek heeft nmm weinig materiële waarde.
pi_193985830
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 07:59 schreef Jaco078 het volgende:
Hier de link van R*O-onderh**d.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze woning als onderpand, Gezien de waarde is daar al aardig aan gespijkerd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik durf m aan want:
-woz is nog gebaseerd op 2019, transactie vond in 2020 plaats
-bedrijf bestaat lang
-het is een herfinanciering: het hebben van -vergelijkbare ?- lasten is hij gewend.

Neem m klein mee.
Zo zie je maar weer dat je taxaties soms met een grote korrel zout moet nemen. Stond dus afgelopen jaar 5 maanden te koop. Vraagprijs verlaagd van 275k naar 250k en nu opeens na verbouwing 420k waard.............leningnemer met gouden handen.

Dit is voor mij zelfs geen kleine investering waard......

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 08-07-2020 09:55:55 ]
pi_193985913
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 09:48 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zo zie je maar weer dat je taxaties soms met een grote korrel zout moet nemen. Stond dus afgelopen jaar 5 maanden te koop. Vraagprijs verlaagd van 275k naar 250k en nu opeens na verbouwing 420k waard.............
Dit is voor mij zelfs geen kleine investering waard......
Dank voor deze info, ik neigde naar een kleine investering gezien de overwaarde , maar als ze de hut zelfs voor 250K al niet verkocht krijgen dan houdt het op natuurlijk.
Pecunia non olet
pi_193986361
@ Jaco
Toevallig nog een linkje voor SMA Beheer @ CCF?

RSO Onderhoud laat ik ook lopen, te veel twijfel over waarde van onderpand.
pi_193986876
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 10:33 schreef impact9 het volgende:
@ Jaco
Toevallig nog een linkje voor SMA Beheer @ CCF?

RSO Onderhoud laat ik ook lopen, te veel twijfel over waarde van onderpand.
Staat nu trouwens open zal toch wel snel vollopen.
pi_193987225
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 11:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Staat nu trouwens open zal toch wel snel vollopen.
50.000 is driekwartier is niet heel snel voor collin. Nog 10.000 te gaan
pi_193987818
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 10:33 schreef impact9 het volgende:
@ Jaco
Toevallig nog een linkje voor SMA Beheer @ CCF?

RSO Onderhoud laat ik ook lopen, te veel twijfel over waarde van onderpand.
Helaas geen linkje kunnen vinden, afwachten dus. Neem sma ook graag mee.
pi_193990666
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 12:19 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Helaas geen linkje kunnen vinden, afwachten dus. Neem sma ook graag mee.
Inschrijving hypotheek 1167K , openstaande schuld 749K , WOZ waarde per 01-01-2019 810K,Tax waarde 24-06-2020 1350K.
Dat zou dus betekenen dat de woning in goed 1.5 jaar met 66% in waarde is gestegen volgens deze recente taxatie t.o.v. woz waarde.
Ook hier neem ik de taxatie dus met een korrel zout en zou ik max 20% stijging t.o.v. woz waarde 01-01-2019 meer realistisch vinden.
Als het er op aan komt zal deze tweede hypotheek dus vermoedelijk niet veel opbrengen daar 1 ste hypotheek met achterstanden en kosten van gedwongen verkoop vermoedelijk de gehele opbrengst gaat opsouperen.

Hebben we veel vertrouwen in de winstgevendheid en houdbaarheid van de BV? In dat geval is de lening op basis hiervan te overwegen. Zekerheden stellen niet veel voor.

https://drimble.nl/bedrijf/de-meern/25681540/sma-company.html

Zo te zien heeft sma-company 4 werkmaatschappijen die allen geliquideerd zijn. Ik kan het verder niet duiden. Zoals ik het nu zie blijf ik weg bij deze leningnemer.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 08-07-2020 15:26:32 ]
pi_193990969
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 15:05 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Inschrijving hypotheek 1167K , openstaande schuld 749K , WOZ waarde per 01-01-2019 810K,Tax waarde 24-06-2020 1350K.
Dat zou dus betekenen dat de woning in goed 1.5 jaar met 66% in waarde is gestegen volgens deze recente taxatie t.o.v. woz waarde.
Ook hier neem ik de taxatie dus met een korrel zout en zou ik max 20% stijging t.o.v. woz waarde 01-01-2019 meer realistisch vinden.
Als het er op aan komt zal deze tweede hypotheek dus vermoedelijk niet veel opbrengen daar 1 ste hypotheek met achterstanden en kosten van gedwongen verkoop vermoedelijk de gehele opbrengst gaat opsouperen.

Hebben we veel vertrouwen in de winstgevendheid en houdbaarheid van de BV? In dat geval is de lening op basis hiervan te overwegen. Zekerheden stellen niet veel voor.
Toen deze lening online kwam heb ik vorige week wat recente transacties voor vergelijkbare vrijstaande woningen bekeken in deze wijk.
Deze zijn zonder uitzondering allemaal 1 mio +
Ik ben het wel met je eens dat in die prijscategorie de klappen vallen, mocht het misgaan.
Echter denk ik wel dat het onderpand redelijk courant is (redelijk nieuw en goede locatie).
Daardoor schat ik de 2de hypotheek grotendeels materieel in.

Disclaimer: geen belang bij deze/dit leningnemer/bedrijf
  woensdag 8 juli 2020 @ 15:49:31 #53
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_193991309
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 18:10 schreef Tjalala het volgende:
Wvjg. Vooraankondiging nieuw project.

Zonnepanelen Kaasboerderij Ravenswaard
60 maanden
6.75%
¤ 450.000,00

Na de wijn is ook de Ggz volgekomen. Ze hebben nu nog open staan de kringloop (nog 10% te gaan).
Kringloop ook vol. Forse projecten, toch redelijk snel vol.
pi_193994663
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 15:24 schreef impact9 het volgende:

[..]

Toen deze lening online kwam heb ik vorige week wat recente transacties voor vergelijkbare vrijstaande woningen bekeken in deze wijk.
Deze zijn zonder uitzondering allemaal 1 mio +
Ik ben het wel met je eens dat in die prijscategorie de klappen vallen, mocht het misgaan.
Echter denk ik wel dat het onderpand redelijk courant is (redelijk nieuw en goede locatie).
Daardoor schat ik de 2de hypotheek grotendeels materieel in.

Disclaimer: geen belang bij deze/dit leningnemer/bedrijf
Hierbij de link:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_193995208
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 19:07 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hierbij de link:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt! Wordt weer gewaardeerd.
-
pi_193996070
In dit geval zou het mooi zijn als er een pos/neg verklaring zou zijn want tussen de hyp van ongeveer 7.5 ton en de inschrijving zit 4 ton ruimte. In euro's is het dus absoluut materieel, maar als de eerste hypotheek wordt vol getrokken is het minder.


Mede omdat het een direct lening is (6-1,2=4,8 netto) neem ik 'm klein mee.
pi_193996358
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 20:21 schreef Jaco078 het volgende:
In dit geval zou het mooi zijn als er een pos/neg verklaring zou zijn want tussen de hyp van ongeveer 7.5 ton en de inschrijving zit 4 ton ruimte. In euro's is het dus absoluut materieel, maar als de eerste hypotheek wordt vol getrokken is het minder.

Mede omdat het een direct lening is (6-1,2=4,8 netto) neem ik 'm klein mee.
Dit is standaard bij Collin. Zouden we dus niet bang voor hoeven zijn.

Correspondentie via de mail :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat laatste wordt blijkbaar nog (steeds) wel eens vergeten... :6 maar belangrijkste is dat het wel geregeld wordt.

.

Ik pak SMA ook mee, deze man zal ongetwijfeld precies weten wat hij krijgt voor zijn geld. Tnx voor het speurwerk :)
https://blue-mountain.nl/over-ons/

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 08-07-2020 21:07:28 ]
Pecunia non olet
pi_193996705
Vorige week heeft u van ons de uitslag van de stemronde ontvangen inzake project 16425 | Hillsi** Sleeuwijk. Daarnaast hebben wij u laten weten dat hetzelfde voorstel ook voorgelegd zou worden aan de investeerders in project 16110, waarmee het eerste hypotheekrecht wordt gedeeld.

Wij hebben de stemming gesloten. 69% van de investeerders (gewogen) heeft gereageerd op het voorstel. Hiervan heeft 7% (gewogen) aangegeven niet akkoord te gaan met het voorstel. 93% van deze investeerders (gewogen) heeft wel akkoord gegeven op het voorstel.

Wij zullen de geldnemers deze week informeren over de uitslag van de stemronde. De regeling zal worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Daarnaast zal het betaalschema voor project 16425 deze week worden aangepast. Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
.

Eind goed al goed (voorlopig dan).
Pecunia non olet
pi_193997048
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 20:21 schreef Jaco078 het volgende:
In dit geval zou het mooi zijn als er een pos/neg verklaring zou zijn want tussen de hyp van ongeveer 7.5 ton en de inschrijving zit 4 ton ruimte. In euro's is het dus absoluut materieel, maar als de eerste hypotheek wordt vol getrokken is het minder.

Mede omdat het een direct lening is (6-1,2=4,8 netto) neem ik 'm klein mee.
Dat is netto zo'n 0,4% meer dan schijf 1A bij SiG (1e hypotheek met 50% ltv).
Vind je dat verschil niet te weinig (t.o.v. het verschil in risico), zelfs om hem klein mee te nemen?
Ik in ieder geval wel!
pi_193997170
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 21:15 schreef TisIk het volgende:

[..]

Dat is netto zo'n 0,4% meer dan schijf 1A bij SiG (1e hypotheek met 50% ltv).
Vind je dat verschil niet te weinig (t.o.v. het verschil in risico), zelfs om hem klein mee te nemen?
Ik in ieder geval wel!
Spelen ook andere dingen mee: spreiding over platformen (SIG heeft toch al de neiging om snel te groeien doordat er niet/zeer weinig afgelost wordt),
plus dat SMA lineair wordt afgelost dus snel teruglopend risico en geen herfinancieringsrisico aan het einde.
Pecunia non olet
pi_193997380
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 21:15 schreef TisIk het volgende:

[..]

Dat is netto zo'n 0,4% meer dan schijf 1A bij SiG (1e hypotheek met 50% ltv).
Vind je dat verschil niet te weinig (t.o.v. het verschil in risico), zelfs om hem klein mee te nemen?
Ik in ieder geval wel!
Ik dacht hetzelfde, maar nee want:
-gewoon eigen woning en geen opgedeelde woning en
-lineaire aflossing, dus geen herfinancieringsrisico over 5 jaar. zie nu pas dat obli dat ook al zei. Liggen we in ieder geval op 1 lijn :)
pi_193997453
https://www.faillissement(...)m_medium=nieuwsflits

Hmm, laten we hopen dat het meevalt bij onze projecten. Tot dusver zie ik nog maar enkele gevallen waar ik me écht zorgen maak. Het grootste gevaar zit m.i. bij onze Chinese broers Michael en Joost die nogal wat pitches hebben uitstaan.

[ Bericht 17% gewijzigd door obligataire op 08-07-2020 21:44:39 ]
Pecunia non olet
pi_193998740
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2020 21:31 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik dacht hetzelfde, maar nee want:
-gewoon eigen woning en geen opgedeelde woning en
-lineaire aflossing, dus geen herfinancieringsrisico over 5 jaar. zie nu pas dat obli dat ook al zei. Liggen we in ieder geval op 1 lijn :)

Ok, bedankt. Zeker relevante punten (van jullie beiden).
Ik zal er nog eens over nadenken, maar ik blijf vooral de kosten van Collin Direct erg hoog vinden.
pi_194000804
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 21:36 schreef obligataire het volgende:
Het grootste gevaar zit m.i. bij onze Chinese broers Michael en Joost die nogal wat pitches hebben uitstaan.
Bedoel je niet Michael en Celine?
quote:
Beide ondernemers (Celine en Michael) hebben hun sporen ruimschoots verdient in de horeca.
Denk trouwens niet dat dit broers zijn
pi_194001730
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 01:50 schreef djh77 het volgende:

[..]

Bedoel je niet Michael en Celine?
[..]

Denk trouwens niet dat dit broers zijn
Haar naam hoort er ook bij idd.
Pecunia non olet
pi_194003900
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 20:38 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dit is standaard bij Collin. Zouden we dus niet bang voor hoeven zijn.

Correspondentie via de mail :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat laatste wordt blijkbaar nog (steeds) wel eens vergeten... :6 maar belangrijkste is dat het wel geregeld wordt.

.

Ik pak SMA ook mee, deze man zal ongetwijfeld precies weten wat hij krijgt voor zijn geld. Tnx voor het speurwerk :)
https://blue-mountain.nl/over-ons/
Dank. Net even de website van Blue-Mountain bekeken. Lijkt inderdaad een goed levensvatbaar bedrijf met eigen software waar corporaties zo te zien tevreden over zijn.Bovendien zullen die 25 consultans wel genoeg omzet blijven genereren bij corporaties die over alles wat los en vast zit moeten rapporteren. Denk inderdaad dat dit bedrijf uit 2006 wel een goede basis is voor deze heer om zijn geld mee te verdienen. SMA en de daaronder liggende 4 geliquideerde bedrijven brachten me niet veel verder.
Ben over de streep gehaald, blijf wel de tweede hypothecaire zekerheid mager noemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-07-2020 10:55:36 ]
pi_194004096
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 10:45 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dank. Net even de website van Blue-Mountain bekeken. Lijkt inderdaad een goed levensvatbaar bedrijf met eigen software waar corporaties zo te zien tevreden over zijn.Bovendien zullen die 25 consultans wel genoeg omzet blijven genereren bij corporaties die over alles wat los en vast zit moeten rapporteren. Denk inderdaad dat dit bedrijf uit 2006 wel een goede basis is voor deze heer om zijn geld mee te verdienen. SMA en de daaronder liggende 4 geliquideerde bedrijven brachten me niet veel verder.
Ben over de streep gehaald, blijf wel de tweede hypothecaire zekerheid mager noemen.
Hij staat nu officieel open.
Zelf neem ik hem niet mee. De rente is voor mij te mager (rendement/risico verhouding).
pi_194004126
Crowdfundplatformen gebruiken ook de NOW regeling maar dankzij onze opstelling is er wel goed gereageerd met uitsel aflossingen etc.

https://www.accountancyva(...)mstandigheden-stand/
pi_194004153
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2020 11:07 schreef Tjalala het volgende:
Crowdfundplatformen gebruiken ook de NOW regeling maar dankzij onze opstelling is er wel goed gereageerd met uitsel aflossingen etc.

https://www.accountancyva(...)mstandigheden-stand/
Welke 7 platformen zullen van de NOW regeling gebruik gemaakt hebben? Ben wel benieuwd!
pi_194004162
Vloerbedekkingverwijderaar met morele hypotheek dekking op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/tvh-b-v/
pi_194004182
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 11:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Welke 7 platformen zullen van de NOW regeling gebruik gemaakt hebben? Ben wel benieuwd!
Kan je in het register van het UWV zien.
Alle NOW voorschotten staan openbaar

https://www.uwv.nl/werkge(...)nnenkort-online.aspx
pi_194004232
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 11:13 schreef impact9 het volgende:

[..]

Kan je in het register van het UWV zien.
Alle NOW voorschotten staan openbaar

https://www.uwv.nl/werkge(...)nnenkort-online.aspx
Mooi! Als ik het goed lees is het register nog niet te raadplegen. Weet iemand wanneer het operationeel is?
pi_194004281
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 11:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mooi! Als ik het goed lees is het register nog niet te raadplegen. Weet iemand wanneer het operationeel is?
binnenkort, als ik het goed lees
pi_194004665
SIG Buikslotermeerplein open
pi_194004687
Het is rustig met nieuwe projecten

[ Bericht 49% gewijzigd door KrekelJapie op 10-07-2020 06:56:09 ]
pi_194019911
quote:
12s.gif Op donderdag 9 juli 2020 11:52 schreef peterc het volgende:
SIG Buikslotermeerplein open
Wel grappig om te zien dat het per project echt wel verschild welke schijf het meest populair is.
Was bij vorige projecten Schijf 3 binnen 5 minuten vol. Nu kiezen meer investeerders voor een veiligere optie. Goed dus om te zien dat iedereen nog wel met zijn verstand inlegt.

Ben wel benieuwd hoe dit pand gaat uitpakken, want hij heeft het geld nodig om de financiering van de aankoop rond te krijgen.
Op funda staat hij nu op "Onder voorbehoud van Financiering."
pi_194021941
Twee (Amsterdan & Rotterdam) nieuwe SiG projecten:

https://investeren.sameni(...)-henegouwenstraat-44

https://investeren.sameni(...)mathenesserweg-7-a-1

Met name de waardebepaling van het Rotterdamse project is op het eerste oog wel opmerkelijk...

* Marktwaarde vrije verkoop ¤ 490.000,00

* Marktwaarde in verhuurde staat ¤ 620.000,00

* WOZ waarde ¤ 250.000,00 peildatum 01-01-2019

* (Totale aanvullende Financieringsbehoefte ¤ 185.000,00)

[ Bericht 11% gewijzigd door Horsemen op 10-07-2020 13:10:37 ]
pi_194022052
quote:
Mathenesserweg 7A is een project van Ilyas die al eerder via SIG is gefinancierd.
Ik zit al in het eerste project. Met schijf 3 heb ik daarop een 3e hypotheek voor 6.15% rente.
Ik baal er van dat daar dan nog een 4e hypotheek achterkomt. (hoezo overfinanciering?) Dit verhoogt mijn inziens het risico, terwijl mijn rente gelijk blijft. De eerste lening loopt nog tot 1-6-2024. Dus ik heb het maar te accepteren...

Het zou kunnen dat Ilyas een vriendelijke taxateur heeft gevonden die al zijn panden wel wil taxeren. Ook zijn projecten op Collin zijn flink hoog getaxeerd.

[ Bericht 4% gewijzigd door dyna18 op 10-07-2020 13:21:08 ]
pi_194022062
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:02 schreef Horsemen het volgende:
Twee (Amsterdan & Rotterdam) nieuwe SiG projecten:

https://investeren.sameni(...)-henegouwenstraat-44

https://investeren.sameni(...)mathenesserweg-7-a-1

Met name de waardebepaling van het Rotterdamse project is op het eerste oog wel opmerkelijk...

* Marktwaarde vrije verkoop ¤ 490.000,00

* Marktwaarde in verhuurde staat ¤ 620.000,00

* WOZ waarde ¤ 250.000,00 peildatum 01-01-2019

(Totale Financieringsbehoefte ¤ 185.000,00)
Het Rotterdamse project geeft een hypotheekrecht die ook aan de investeerders van ccf is toegezegd
pi_194022133
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:10 schreef djh77 het volgende:

[..]

Het Rotterdamse project geeft een hypotheek die ook aan de investeerders van ccf is toegezegd
Inderdaad, dit wordt al vreemder.
https://www.collincrowdfund.nl/dam-staete-bouwt/

Dit staat trouwens in de hypotheekakte bij de 1e SIG lening.

quote:
De comparant sub 2, voornoemd, handelend als gemeld, verklaarden dat
vermeld recht van derde hypotheek met betrekking tot leningdeel 3 is
verleend tot een bedrag van twaalfduizend achthonderd vijftig euro
(¤ 12.850,00), te vermeerderen met renten en kosten, welke renten en
kosten tezamen worden begroot op een bedrag van vijfduizend
éénhonderd veertig euro (¤ 5.140,00) te weten veertig procent (40%) van
de hoofdsom, derhalve tot een totaalbedrag van zeventienduizend
negenhonderd negentig euro (¤ 17.990,00), op het hierna te noemen
onderpand;
Wat ik trouwens niet snap is hoe het nu zit met hogere inschrijving van de hypotheek en het vestigen van een nieuwe hypotheek door een andere partij.

SIG heeft in zijn hypotheekovereenkomst staan dat de hypotheek voor 40% hoger wordt ingeschreven. Hoe kan het dan dat er op die ruimte door een andere partij weer een nieuwe hypotheek wordt gevestigd? Heeft iemand hier kennis van?

Ik heb daar toendertijd vragen over gesteld bij zowel SIG als Collin. Bij Sig werd er zeer kort geantwoord, waarbij de duidelijkheid er nog steeds niet was. En Collin gaf aan dat de ruimte er wel degelijk was.
pi_194022167
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:09 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Mathenesserweg 7A is een project van Ilyas die al eerder via SIG is gefinancierd.
Ik zit al in het eerste project. Met schijf 3 heb ik daarop een 4e hypotheek voor 6.15% rente.
Ik baal er van dat daar dan nog een 5e hypotheek achterkomt. (hoezo overfinanciering?) Dit verhoogt mijn inziens het risico, terwijl mijn rente gelijk blijft. De eerste lening loopt nog tot 1-6-2024. Dus ik heb het maar te accepteren...

Het zou kunnen dat Ilyas een vriendelijke taxateur heeft gevonden die al zijn panden wel wil taxeren. Ook zijn projecten op Collin zijn flink hoog getaxeerd.
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:10 schreef djh77 het volgende:

[..]

Het Rotterdamse project geeft een hypotheekrecht die ook aan de investeerders van ccf is toegezegd
Is het Rotterdamse project nu voorbelast door Collin of SiG?
Begrijp ik nu dat hij bij twee platformen tegelijk voor het zelfde onderpand een aanvraag heeft lopen?
pi_194022237
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:02 schreef Horsemen het volgende:
Twee (Amsterdan & Rotterdam) nieuwe SiG projecten:

https://investeren.sameni(...)-henegouwenstraat-44

https://investeren.sameni(...)mathenesserweg-7-a-1

Met name de waardebepaling van het Rotterdamse project is op het eerste oog wel opmerkelijk...

* Marktwaarde vrije verkoop ¤ 490.000,00

* Marktwaarde in verhuurde staat ¤ 620.000,00

* WOZ waarde ¤ 250.000,00 peildatum 01-01-2019

* (Totale aanvullende Financieringsbehoefte ¤ 185.000,00)
Zou ilyas dit proberen omdat CCF niet vol komt? Ik blijf al even bij hem weg, gaat mij iets te snel.
pi_194022245
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:18 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

Is het Rotterdamse project nu voorbelast door Collin of SiG?
Begrijp ik nu dat hij bij twee platformen tegelijk voor het zelfde onderpand een aanvraag heeft lopen?
Inderdaad...
maar begrijpen doe ik het ook niet -O-
pi_194022269
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:18 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

Is het Rotterdamse project nu voorbelast door Collin of SiG?
Begrijp ik nu dat hij bij twee platformen tegelijk voor het zelfde onderpand een aanvraag heeft lopen?
Wat een gegoochel met hypotheken en taxaties. :(

Volgens CCF in huidige pitch:
Het appartement is door één hypotheekverstrekker voorbelast met drie hypothecaire inschrijvingen met een totale hypothecaire inschrijving van ¤ 231.300,- en openstaande schuld van circa ¤ 229.600,-. Het onroerend goed kent een marktwaarde in verhuurde staat van ¤ 450.000,- op basis van een taxatierapport met een waardepeildatum van 14 mei 2019.

Volgens SIG in huidige pitch:
Marktwaarde in verhuurde staat ¤ 620.000,00

-O- o|O
pi_194022291
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:23 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Wat een gegoochel met hypotheken en taxaties. :(
Inderdaad. Want op Collin staat over Mathenesserweg 7A:
quote:
Het onroerend goed kent een marktwaarde in verhuurde staat van ¤ 450.000,- op basis van een taxatierapport met een waardepeildatum van 14 mei 2019.
Op SIG staat nu:
quote:
Marktwaarde vrije verkoop ¤ 490.000,00
Marktwaarde in verhuurde staat ¤ 620.000,00
Bijzondere taxaties zijn het zeker.
pi_194022302
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:16 schreef dyna18 het volgende:
SIG heeft in zijn hypotheekovereenkomst staan dat de hypotheek voor 40% hoger wordt ingeschreven. Hoe kan het dan dat er op die ruimte door een andere partij weer een nieuwe hypotheek wordt gevestigd? Heeft iemand hier kennis van?
De 40% zijn m.i. kosten en rente, maar de inschrijving is enkel de hoofdsom van de lening. Bij de uitwinning heb je wel je maken met hoofdsom+max. 40% kosten/rente
pi_194022303
Eerste inschrijving (3 schijven tot 231.300) van SIG:
https://investeren.sameni(...)rweg-7a-te-rotterdam

Vierde inschrijving staat nu open op Collin (Dam staete bouwt):
https://www.collincrowdfund.nl/dam-staete-bouwt/

quote:
Er wordt een vierde hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 195.000,- op het appartement aan de Mathenesserweg 7A te Rotterdam verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Het appartement is door één hypotheekverstrekker voorbelast met drie hypothecaire inschrijvingen met een totale hypothecaire inschrijving van ¤ 231.300,- en openstaande schuld van circa ¤ 229.600,-. Het onroerend goed kent een marktwaarde in verhuurde staat van ¤ 450.000,- op basis van een taxatierapport met een waardepeildatum van 14 mei 2019.
Exact dezelfde inschrijving komt binnenkort beschikbaar op SIG:
https://investeren.sameni(...)mathenesserweg-7-a-1

quote:
Deze geldlening betreft een aanvulling op de bestaande hypotheek voor dit pand.
De nieuwe financiering tot 85% van de markwaarde onverhuurde staat is ¤ 416.500,00
Let op! De aanvrager heeft reeds een geldlening bij SamenInGeld van ¤ 231.300,00
De aanvullende financiering is afgerond op ¤ 185.000,00.
Taxatie op Collin is 450k, taxatie op sig is 620k. Hier gaat iets niet helemaal lekker..
pi_194022349
Volgens SiG gaat het onderpand bij Collin teruggetrokken worden...
Maar het blijft een rare volgorde...
pi_194022357
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:02 schreef Horsemen het volgende:
Twee (Amsterdan & Rotterdam) nieuwe SiG projecten:

https://investeren.sameni(...)-henegouwenstraat-44

https://investeren.sameni(...)mathenesserweg-7-a-1

Met name de waardebepaling van het Rotterdamse project is op het eerste oog wel opmerkelijk...

* Marktwaarde vrije verkoop ¤ 490.000,00

* Marktwaarde in verhuurde staat ¤ 620.000,00

* WOZ waarde ¤ 250.000,00 peildatum 01-01-2019

* (Totale aanvullende Financieringsbehoefte ¤ 185.000,00)
Die cijfers daar klopt toch geen donder van?

Of wordt het nu fors verbouwd?

En dan nog verhuurd meer waard als onverhuurd? dat zie je nergens!

Het is juist andersom een verhuurd pand is VEEL minder waard als een onverhuurd pand.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_194022386
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:25 schreef djh77 het volgende:

[..]

De 40% zijn m.i. kosten en rente, maar de inschrijving is enkel de hoofdsom van de lening. Bij de uitwinning heb je wel je maken met hoofdsom+max. 40% kosten/rente
Hoe gaat dit in de praktijk als er 2 partijen zijn?
Stel partij 1 heeft 1e hypotheek die 60% van de waarde van de woning beslaat. Ook staat er in het contract dat het recht van hypotheek +40% voor de kosten bedraagt. (60%+40% is 100% van de woningwaarde).
Partij 2 vestigt daar nu een 2e hypotheek achter voor de in zijn ogen openstaande 40%.

Hoe gaat dan de uitwinning bij verkoop voor 100% van de woning waarde?
Wie heeft er recht op die 40%?
pi_194022412
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:28 schreef Horsemen het volgende:
Volgens SiG gaat het onderpand bij Collin teruggetrokken worden...
Maar het blijft een rare volgorde...
Het gevecht tussen SIG en Collin om de vastgoed leningen. :)
pi_194022426
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Het gevecht tussen SIG en Collin om de vastgoed leningen. :)
Tja blij Collin kwam het project niet vol. (hoewel hij daar best een leuk bedrag heeft opgehaald, dus snappen doe ik het ook niet).
Maar ik vraag me af of dat bij SIG wel gaat gebeuren? In ieder geval niet met mijn geld....
pi_194022428
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:30 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Hoe gaat dit in de praktijk als er 2 partijen zijn?
Stel partij 1 heeft 1e hypotheek die 60% van de waarde van de woning beslaat. Ook staat er in het contract dat het recht van hypotheek +40% voor de kosten bedraagt. (60%+40% is 100% van de woningwaarde).
Partij 2 vestigt daar nu een 2e hypotheek achter voor de in zijn ogen openstaande 40%.

Hoe gaat dan de uitwinning bij verkoop voor 100% van de woning waarde?
Wie heeft er recht op die 40%?
De 1e hypotheek (inclusief eventuele kosten) gaat voor op de 2e hypotheek, enz. enz.
pi_194022442
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:30 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Hoe gaat dit in de praktijk als er 2 partijen zijn?
Stel partij 1 heeft 1e hypotheek die 60% van de waarde van de woning beslaat. Ook staat er in het contract dat het recht van hypotheek +40% voor de kosten bedraagt. (60%+40% is 100% van de woningwaarde).
Partij 2 vestigt daar nu een 2e hypotheek achter voor de in zijn ogen openstaande 40%.

Hoe gaat dan de uitwinning bij verkoop voor 100% van de woning waarde?
Wie heeft er recht op die 40%?
Als er geen achterstanden zijn partij 2. Als er wel achterstanden krijgt partij 2 40% minus rente en kosten 1e hypotheek
pi_194022456
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]

De 1e hypotheek (inclusief eventuele kosten) gaat voor op de 2e hypotheek, enz. enz.
Dat hoop ik dan maar.
Kan nog best een juridisch gedoe geven...

Daarnaast beseffen waarschijnlijk de investeerders van het 2e project niet dat de zekerheden een stuk lager liggen dan ze worden voorgespiegeld.
pi_194022515
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:34 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Daarnaast beseffen waarschijnlijk de investeerders van het 2e project niet dat de zekerheden een stuk lager liggen dan ze worden voorgespiegeld.
Precies de zelfde volgorde (ook met de kosten) als tussen de schijven 1A, 1B, 2 en 3 bij SiG. In die zin dus niets nieuws onder de zon.
1A gaat dus bijvoorbeeld (inclusief eventuele kosten) voor op 1B enz. enz.
pi_194022562
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:30 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Hoe gaat dit in de praktijk als er 2 partijen zijn?
Stel partij 1 heeft 1e hypotheek die 60% van de waarde van de woning beslaat. Ook staat er in het contract dat het recht van hypotheek +40% voor de kosten bedraagt. (60%+40% is 100% van de woningwaarde).
Partij 2 vestigt daar nu een 2e hypotheek achter voor de in zijn ogen openstaande 40%.

Hoe gaat dan de uitwinning bij verkoop voor 100% van de woning waarde?
Wie heeft er recht op die 40%?
Stel er zijn twee partijen/hypotheken;
A, voor 60% en B voor 40%, beide hebben ook recht op de plus 40%. De 40% is dus geen recht maar een dekking voor achterstallige rente en (verkoop-)kosten.

Dit geeft voor A een dekking van 60% van de hoofdsom plus 40% van 60% = 24% voor nog niet betaalde rente en gemaakte kosten

Stel dat in dit voorbeeld de hypotheek 100k was en het pand uiteindelijke verkocht wordt voor 100k, er een rente achterstand was van 3k voor A en 2k voor B en de kosten voor de verkoop 3k waren.

Dan krijgt A de 60k van de hypotheek plus 3k achterstallige rente
Voor B rest nog over 100k minus 3k verkoopkosten minus 63k die voor A is 34k
Dus B gaat ondanks dat de opbrengst 100k was en de totale hypotheek ook 100K voor 6k plus 2k achterstallige rente het schip in.
pi_194022591
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:18 schreef Horsemen het volgende:
Begrijp ik nu dat hij bij twee platformen tegelijk voor het zelfde onderpand een aanvraag heeft lopen?
Volgens mij wel, ik begrijp dan ook op geen enkele manier dat SIG hieraan wil/lkan meewerken. Als er een SIG lening is waar vooraf is vermeld dat er extra ruimte wordt ingeschreven (ik meen een keer een Grieks restaurant in Amsterdam?) kan ik begrijpen dat er een extra stuk komt. Maar ik kan niet begrijpen dat SIG wil mee wil werken aan het uitbreiden (geld ophalen, incasseren) op basis van waardestijging. Ik zou zeggen dat het dan een een complete herfinanciering moet zijn. Met deze manier van handelen door SIG krijg ik een onbetrouwbaar gevoel.

Ik denk dat ik deze geldnemer met een grote boog moeten passeren, ik zie dat een keer klappen en dan zijn er alleen maar panden over die tot meer dan 100% van de dan van toepassing zijnde waarde gefinancierd zijn met alle ellende bij executie.
pi_194022639
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:47 schreef tnhb het volgende:

[..]

Volgens mij wel, ik begrijp dan ook op geen enkele manier dat SIG hieraan wil/lkan meewerken. Als er een SIG lening is waar vooraf is vermeld dat er extra ruimte wordt ingeschreven (ik meen een keer een Grieks restaurant in Amsterdam?) kan ik begrijpen dat er een extra stuk komt. Maar ik kan niet begrijpen dat SIG wil mee wil werken aan het uitbreiden (geld ophalen, incasseren) op basis van waardestijging. Ik zou zeggen dat het dan een een complete herfinanciering moet zijn. Met deze manier van handelen door SIG krijg ik een onbetrouwbaar gevoel.

Ik denk dat ik deze geldnemer met een grote boog moeten passeren, ik zie dat een keer klappen en dan zijn er alleen maar panden over die tot meer dan 100% van de dan van toepassing zijnde waarde gefinancierd zijn met alle ellende bij executie.
Ik snap niet waarom sig toestemming geeft voor een 4e hypotheek op een ander platform
pi_194022655
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:52 schreef djh77 het volgende:
Ik snap niet waarom sig toestemming geeft voor een 4e hypotheek op een ander platform
Daar begint het inderdaad al, want bij executie heb je dan gewoon "extra uitdagingen".
pi_194022665
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:47 schreef tnhb het volgende:
Ik denk dat ik deze geldnemer met een grote boog moeten passeren, ik zie dat een keer klappen en dan zijn er alleen maar panden over die tot meer dan 100% van de dan van toepassing zijnde waarde gefinancierd zijn met alle ellende bij executie.
Volgens mij was deze conclusie hier al getrokken toen de CCF lening online kwam. Met een hele grote boog om deze geldnemer heen dus.
pi_194022709
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:52 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom sig toestemming geeft voor een 4e hypotheek op een ander platform
Zoals ik hierboven al schreef gaat volgens SiG bij de Collin lening het onderpand (of de gehele aanvraag?) ingetrokken worden.
pi_194022765
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:59 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Zoals ik hierboven al schreef gaat volgens SiG bij de Collin lening het onderpand (of de gehele aanvraag?) ingetrokken worden.
CCF heeft reeds het 4e hypotheekrecht op het pand obv een eerdere lening. Die toestemming heeft sig eerder al gegeven.
https://www.collincrowdfund.nl/dam-staete-bouwt-e-z/
pi_194022767
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:28 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]


En dan nog verhuurd meer waard als onverhuurd? dat zie je nergens!

Het is juist andersom een verhuurd pand is VEEL minder waard als een onverhuurd pand.
Dat is niet geheel waar. Bij de waarde bepaling in verhuurde staat (versimpeld omschreven) neemt de taxateur de huurcontracten telt alle jaarhuren bij elkaar op haalt hier de kosten (onderhoud, admin, en eventueel erfpacht) van af. Pakt het rendementspercentage wat normaliter op een vastgoedbelegging in deze buurt genoten wordt en berekent dan vanuit deze netto huur en dit rendementspercentage de waarde.
In dit rendementspercentage en verdelen in hokken zit nu de sleutel.

• Huurwaarde normaal voor 120m2 aan een huurder 1200 euro, verdeeld in 4 hokken van 30m2 (4*600) 2400 euro. Gevolg taxatie in verhuurde staat verdubbeld.

• Drie jaar gelden was het heel normaal dat taxateurs een rendement van 8% in hun berekeningen hanteerden. Nu als je de juiste uitzoekt neemt hij 3% tot 4%. Gevolg een verdubbeling van de taxatie waarde in verhuurde staat.

Tel je beide effecten bij elkaar op kom je op een waarde van * 4 in verhuurde staat t.o.v. 3 jaar geleden. Dat is zeer ruim boven de waarde stijging in vrije verkoop t.o.v. 3 jaar geleden. :)

Dat is de reden waarom ik de taxaties in verhuurde staat altijd met een korrel zout neem daar je alleen als je het taxatie rapport kan lezen je kan zien hoe deze waarde tot stand is gekomen.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 10-07-2020 14:12:43 ]
pi_194022820
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:03 schreef djh77 het volgende:

[..]

CCF heeft reeds het 4e hypotheekrecht op het pand obv een eerdere lening. Die toestemming hebben ze eerder al gegeven.
https://www.collincrowdfund.nl/dam-staete-bouwt-e-z/
Wat een rommeltje!

Nou ja, afwachten maar welk platform er gaat bewegen... Overigens zou de oude Collin lening worden geherfinancierd via de nieuw Collin lening.
quote:
Via Collin Crowdfund is er eerder gefinancierd. Deze kortlopende lening loopt naar tevredenheid en zal middels deze nieuwe lening worden geherfinancierd.
Beide platformen zijn op de hoogte dus ik wens ze veel wijsheid toe.

[ Bericht 16% gewijzigd door Horsemen op 10-07-2020 14:12:44 ]
pi_194022865
dubbel
pi_194022901
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:04 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat is niet geheel waar. Bij de waarde bepaling in verhuurde staat (versimpeld omschreven) neemt de taxateur de huurcontracten telt alle jaarhuren bij elkaar op haalt hier de kosten (onderhoud, admin, en eventueel erfpacht) van af. Pakt het rendementspercentage wat normaliter op een vastgoedbelegging in deze buurt genoten wordt en berekend dan vanuit deze netto huur en dit rendementspercentage de waarde.
In dit rendementspercentage en verdelen in hokken zit nu de sleutel.

• Huurwaarde normaal voor 120m2 aan een huurder 1200 euro, verdeeld in 4 hokken van 30m2 (4*600) 2400 euro. Gevolg taxatie in verhuurde staat verdubbeld.

• Drie jaar gelden was het heel normaal dat taxateurs een rendement van 8% in hun berekeningen hanteerden. Nu als je de juiste uitzoekt neemt hij 3% tot 4%. Gevolg een verdubbeling van de taxatie waarde in verhuurde staat.

Tel je beide effecten bij elkaar op kom je op een waarde van * 4 in verhuurde staat t.o.v. 3 jaar geleden. Dat is zeer ruim boven de waarde stijging in vrije verkoop t.o.v. 3 jaar geleden. :)

Dat is de reden waarom ik de taxaties in verhuurde staat altijd met een korrel zout neem daar je alleen als je het taxatie rapport kan lezen je kan zien hoe deze waarde tot stand is gekomen.
Ja ok als je het dubbele aan huur eruit trekt is dat meerwaarde.

Echter moet je het pand verkopen dan zie ik niet zo snel iemand zo'n bedrag aftikken.

Buiten dat lees je steeds meer dat het verkameren van woningen aan banden wordt gelegd.
Dan zit je met een pand waar de financieering nooit meer kloppend van gemaakt kan worden.

Ik hou het wel bij minder riskante constructies ;)
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_194022925
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:07 schreef Horsemen het volgende:
Overigens zou de oude Collin lening worden geherfinancierd via de nieuw Collin lening.
Maar is dat ook het geval bij SIG? Of gaan we nu vaststellen dat SIG helemaal geen rekening heeft gehouden met die reeds gevestigde 4e hypotheek (120k) ? Oftewel zoals je al schrijft, een rommeltje !!!
pi_194022930
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:16 schreef tnhb het volgende:

[..]

Maar is dat ook het geval bij SIG? Of gaan we nu vaststellen dat SIG helemaal geen rekening heeft gehouden met die reeds gevestigde 4e hypotheek (120k) ? Oftewel zoals je al schrijft, een rommeltje !!!
Daar komt hoe dan ook de notaris vanzelf achter...

Overigens een dure aanvraag voor de geldnemer. Dubbele aanvraagkosten terwijl deze lening bij Collin de komende 20 dagen heus wel vol gekomen zou zijn. Hier komt dan ook de boeterente van de eerdere 12 maanden Collin lening nog bij 8)7

De druk is blijkbaar erg hoog om het geld binnen te harken.

[ Bericht 12% gewijzigd door Horsemen op 10-07-2020 16:19:15 ]
pi_194022974
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:14 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Ja ok als je het dubbele aan huur eruit trekt is dat meerwaarde.

Echter moet je het pand verkopen dan zie ik niet zo snel iemand zo'n bedrag aftikken.

Buiten dat lees je steeds meer dat het verkameren van woningen aan banden wordt gelegd.
Dan zit je met een pand waar de financieering nooit meer kloppend van gemaakt kan worden.

Ik hou het wel bij minder riskante constructies ;)
Voor mij heb je helemaal gelijk, Een taxatie is maar een taxatie, De echte waarde wordt bepaald bij de feitelijke verkoop en die zal bij dit soort taxatie bedragen in verhuurde staat naar mijn idee behoorlijk lager liggen. Zeker als er onder dwang verkocht wordt.
pi_194023040
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Daar komt hoe dan ook de notaris vanzelf achter...

Overigens een dure aanvraag voor de geldnemer. Dubbele aanvraagkosten terwijl deze lening bij Collin de komende 20 dagen heus wel vol gekomen zou zijn. De druk is blijkbaar erg hoog om het geld binnen te harken.
Hij kan beter een pandje tegen taxatie prijs verkopen! :) :W
pi_194023082
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:21 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Voor mij heb je helemaal gelijk, Een taxatie is maar een taxatie, De echte waarde wordt bepaald bij de feitelijke verkoop en die zal bij dit soort taxatie bedragen in verhuurde staat naar mijn idee behoorlijk lager liggen. Zeker als er onder dwang verkocht wordt.

Dit is in mijn ogen gewoon allemaal opgeklopte meuk. Ik blijf er ver vanaf en doe alleen nog maar eensgezingswoningen of appartemente die niet opgesplitst worden, met bij voorkeur een geloofwaardige ltv tot 85%.

Die projecten komen er wel minder bij SIG, maar zitten er wel nog steeds tussen tot nu toe.
pi_194023119
Ik snap eigenlijk niet waarom het Geldrop project op GVE, zo traag volloopt, iemand daar een verklaring voor?
pi_194023272
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:32 schreef Hanzul2 het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom het Geldrop project op GVE, zo traag volloopt, iemand daar een verklaring voor?
Geen idee. Volgens mij is dit winkelpand met woning helemaal geen onaardig project.
pi_194023559
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:04 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat is niet geheel waar. Bij de waarde bepaling in verhuurde staat (versimpeld omschreven) neemt de taxateur de huurcontracten telt alle jaarhuren bij elkaar op haalt hier de kosten (onderhoud, admin, en eventueel erfpacht) van af. Pakt het rendementspercentage wat normaliter op een vastgoedbelegging in deze buurt genoten wordt en berekent dan vanuit deze netto huur en dit rendementspercentage de waarde.
In dit rendementspercentage en verdelen in hokken zit nu de sleutel.

• Huurwaarde normaal voor 120m2 aan een huurder 1200 euro, verdeeld in 4 hokken van 30m2 (4*600) 2400 euro. Gevolg taxatie in verhuurde staat verdubbeld.

• Drie jaar gelden was het heel normaal dat taxateurs een rendement van 8% in hun berekeningen hanteerden. Nu als je de juiste uitzoekt neemt hij 3% tot 4%. Gevolg een verdubbeling van de taxatie waarde in verhuurde staat.

Tel je beide effecten bij elkaar op kom je op een waarde van * 4 in verhuurde staat t.o.v. 3 jaar geleden. Dat is zeer ruim boven de waarde stijging in vrije verkoop t.o.v. 3 jaar geleden. :)

Dat is de reden waarom ik de taxaties in verhuurde staat altijd met een korrel zout neem daar je alleen als je het taxatie rapport kan lezen je kan zien hoe deze waarde tot stand is gekomen.
Dank voor de toelichting. Weer wat geleerd ^O^
pi_194023665
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:44 schreef ML45 het volgende:

[..]

Stel er zijn twee partijen/hypotheken;
A, voor 60% en B voor 40%, beide hebben ook recht op de plus 40%. De 40% is dus geen recht maar een dekking voor achterstallige rente en (verkoop-)kosten.

Dit geeft voor A een dekking van 60% van de hoofdsom plus 40% van 60% = 24% voor nog niet betaalde rente en gemaakte kosten

Stel dat in dit voorbeeld de hypotheek 100k was en het pand uiteindelijke verkocht wordt voor 100k, er een rente achterstand was van 3k voor A en 2k voor B en de kosten voor de verkoop 3k waren.

Dan krijgt A de 60k van de hypotheek plus 3k achterstallige rente
Voor B rest nog over 100k minus 3k verkoopkosten minus 63k die voor A is 34k
Dus B gaat ondanks dat de opbrengst 100k was en de totale hypotheek ook 100K voor 6k plus 2k achterstallige rente het schip in.
Dat beseffen veel mensen bij SiG zich waarschijnlijk ook niet. Dat de hogere schijven minder dekking bieden dan op het eerste oog lijkt. Het risico bij de hogere schijven is dus meer dan alleen maar een waardedaling pand. Ook de kosten bij wanbetaling zullen als eerste van hun deel af gaan.
Hoewel SiG hierover in het verleden eens gezegd heeft dat ze de kosten van verhaal gelijk over de schijven verdelen.

Dit zorgt er in ieder geval voor dat er dus flink tegengestelde belangen tussen de schijven ontstaan. Laat staan als die bij 2 verschillende platformen belegd zijn. Ik snap dan ook niet dat SIG toestemming heeft gegeven aan een 4e hypotheekrecht te laten vestigen door CCF.

Ik zou verwachten dat dat in de contracten al wordt uitgesloten, en de toestemming alleen gegeven wordt na een investeerderspeiling.
pi_194023782
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:47 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Geen idee. Volgens mij is dit winkelpand met woning helemaal geen onaardig project.
Bij winkelpanden blijf ik uit principe weg.
pi_194023788
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 15:22 schreef dyna18 het volgende:
Hoewel SiG hierover in het verleden eens gezegd heeft dat ze de kosten van verhaal gelijk over de schijven verdelen.

Zo staat het volgens mij niet in de hypotheek akte. Overigens zou dit ook niet gebruikelijk zijn.
pi_194024147
quote:
Het leenbedrag van de 2e lening is wel met 25k opgehoogd maar desondanks wil ik hem wel meenemen. Als er een linkje beschikbaar is hou ik mij aanbevolen :Y
pi_194024388
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 15:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het leenbedrag van de 2e lening is wel met 25k opgehoogd maar desondanks wil ik hem wel meenemen. Als er een linkje beschikbaar is hou ik mij aanbevolen :Y
Zal ccf de investeerders uit het eerste project de kans geven om eerder te investeren of zal dat teveel moeite zijn?
pi_194024445
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 16:06 schreef djh77 het volgende:

[..]

Zal ccf de investeerders uit het eerste project de kans geven om eerder te investeren of zal dat teveel moeite zijn?
Ze lezen hier regelmatig mee dus misschien heb je ze op een heel goed idee gebracht O+
pi_194025158
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:32 schreef Hanzul2 het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom het Geldrop project op GVE, zo traag volloopt, iemand daar een verklaring voor?
mogelijk dat er lager ingeschreven wordt vanwege de incentive stappen?
tussen 100-2000 geen andere stap en dezelfde korting op mogelijke boeking.
Bij een boeking is het 'rendement' op een lagere inschrijving dus hoger.
pi_194025443
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 17:00 schreef jsuijker het volgende:

[..]

mogelijk dat er lager ingeschreven wordt vanwege de incentive stappen?
tussen 100-2000 geen andere stap en dezelfde korting op mogelijke boeking.
Bij een boeking is het 'rendement' op een lagere inschrijving dus hoger.
Dat denk ik niet, ook zonder incentive had hij vol kunnen zitten.

Zelf overigens nooit van een incentive gebruik gemaakt. Wel nog wat HCN in de planning maar verder nooit.
pi_194025623
Innercircle Berlage gve
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194025855
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:07 schreef Horsemen het volgende:

Wat een rommeltje!

Nou ja, afwachten maar welk platform er gaat bewegen... Overigens zou de oude Collin lening worden geherfinancierd via de nieuw Collin lening.
En als er afgesproken wordt om een oude lening af te lossen wordt dat in de praktijk ook niet altijd gedaan (zien gebeuren bij OPC). Zou zomaar kunnen dat de leningnemer alsnog zowel SIG als Collin laat vol lopen en dubbel geld int als het niet dan bij de notaris stopt (al is het maar omdat die er ook niks meer van snapt ~O> )

Dat mensen zich door hoge rentepercentages laten verleiden tot risico snap ik wel, maar hier is het rendement ook niet zo geweldig om dan maar mee te doen.
pi_194025934
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 17:48 schreef djh77 het volgende:
Innercircle Berlage gve
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit pand:

https://www.funda.nl/koop(...)4275-drostenburg-70/
pi_194026399
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:05 schreef TechLight het volgende:

[..]

En als er afgesproken wordt om een oude lening af te lossen wordt dat in de praktijk ook niet altijd gedaan (zien gebeuren bij OPC). Zou zomaar kunnen dat de leningnemer alsnog zowel SIG als Collin laat vol lopen en dubbel geld int als het niet dan bij de notaris stopt (al is het maar omdat die er ook niks meer van snapt ~O> )

Dat mensen zich door hoge rentepercentages laten verleiden tot risico snap ik wel, maar hier is het rendement ook niet zo geweldig om dan maar mee te doen.
Wat zou er gebeuren als je twee verschillende notarissen kiest met een overdracht op dezelfde dag en ongeveer hetzelfde tijdstip?
pi_194026658
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 17:31 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, ook zonder incentive had hij vol kunnen zitten.

Zelf overigens nooit van een incentive gebruik gemaakt. Wel nog wat HCN in de planning maar verder nooit.
Ik bedoel dan ook dat de incentive in dit geval tegenkan zitten.
Ik heb me bijvoorbeeld voor 100eu ingeschreven en mocht ik overgaan op een boeking dan is de korting mogelijk al een groot percentage van de inleg.
Als het dan toch een huisje in de buurt wordt dan zou dit een leuk gebied kunnen zijn
pi_194027572
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:49 schreef djh77 het volgende:
Wat zou er gebeuren als je twee verschillende notarissen kiest met een overdracht op dezelfde dag en ongeveer hetzelfde tijdstip?
Normaal gesproken wordt de inschrijving op dag van transport gedaan, het geld blijft dan nog een "nachtje bij de notaris slapen" en vervolgens wordt gecontroleerd of inschrijving (en doorhaling indien van toepassing) goed is gedaan en wordt het geld uitbetaald. Het zou in _theorie_ dus niet fout mogen gaan. Dat het in de praktijk wel fout kan gaan heb ik zelf ervaren bij de koop van m'n woning zo'n 17 jaar geleden, na twee jaar had blijkbaar mijn geldverstrekker de inschrijving gecontroleerd enwerd ik in paniek gebeld, en stonden toen dus TWEE eerste hypotheken voor bijna hetzelfde bedraag ingeschreven, 1x ten gunste van mijn geldverstrekker en 1x ten gunste van de geldverstrekker van de oude eigenaar. Die oude vermelding was dus nooit doorgehaald en stond nog steeds rechtsgeldig ingeschreven. Dit hoort niet te kunnen, maar is dus wel gebeurd! Dus in theorie kan het niet, maar de praktijk leert dat het wel kan.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 20:52:59 #131
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_194027889
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 11:13 schreef impact9 het volgende:

[..]

Kan je in het register van het UWV zien.
Alle NOW voorschotten staan openbaar

https://www.uwv.nl/werkge(...)nnenkort-online.aspx
Dat is wel een heel gezoek....
Dik 2000 pagina's

Bij het vluchtig scannen vond ik deze:
CAN ¤ 29232
OPC ¤ 69729
GVE ¤ 136056
LAH ¤ 66819
CrowdInvesting (DuurzaamInvesteren) ¤ 82542
October ¤ 150993

UWV vermeldt de bedrijfsnaam. Dat kan een andere zijn dan de naam waarmee een platform opereert.

Allemaal dus niet zo heel schokkend.

[ Bericht 4% gewijzigd door crowd-fundi op 10-07-2020 21:42:15 (twee toegevoegd) ]
pi_194027922
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 20:52 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Dat is wel een heel gezoek....
Dik 2000 pagina's

Bij het vluchtig scannen vond ik deze:
CAN ¤ 29232
OPC ¤ 69729
GVE ¤ 136056
LAH ¤ 66819

UWV vermeldt de bedrijfsnaam. Dat kan een andere zijn dan de naam waarmee een platform opereert.

Allemaal dus niet zo heel schokkend.

https://www.uwv.nl/overuw(...)ow-1-0-regeling.aspx
pi_194028302
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:30 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Hoe gaat dit in de praktijk als er 2 partijen zijn?
Stel partij 1 heeft 1e hypotheek die 60% van de waarde van de woning beslaat. Ook staat er in het contract dat het recht van hypotheek +40% voor de kosten bedraagt. (60%+40% is 100% van de woningwaarde).
Partij 2 vestigt daar nu een 2e hypotheek achter voor de in zijn ogen openstaande 40%.

Hoe gaat dan de uitwinning bij verkoop voor 100% van de woning waarde?
Wie heeft er recht op die 40%?
Die 40% is van die 60%, niet van de waarde van de woning.
Bijv: waarde huis 100k, 1e hypotheek 60k, inschrjiving 1e hypotheek is dan 84k, niet 100k,
De 1e hypotheek gaat inclusief kosten, voor de 2e hypotheek.
In de praktijk zullen kosten + rente (zeker als SiG alle hypotheken op een wonig heeft) natuurlijk veel lager zijn dan 40%.
pi_194028613
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 15:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Zo staat het volgens mij niet in de hypotheek akte. Overigens zou dit ook niet gebruikelijk zijn.
Het lijkt mij eigenlijk wel redelijk. Die kosten worden voor alle hypotheken gemaakt.
Maar het maakt toch eigenlijk weinig uit?
Zolang de rente + (jouw deel van de) kosten maar onder die 40% zitten, krijg je als 1e hypotheekhouder (als voorbeeld) gewoon alles terug (als de opbrengst hoog genoeg is).
Ik heb trouwens het idee dat er in de hypotheekakte niets over verdeling van de kosten staat.
pi_194028726
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:52 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom Sig toestemming geeft voor een 4e hypotheek op een ander platform
Ik ook niet.
Wordt het niet eens tijd dat we SiG gaan vragen om zoiets niet meer toe te staan?
Als investeerder heb je hier toch geen enkel belang bij.
Sterker, het schaadt onze belangen als investeerder.
pi_194028774
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 20:27 schreef tnhb het volgende:

[..]

Normaal gesproken wordt de inschrijving op dag van transport gedaan, het geld blijft dan nog een "nachtje bij de notaris slapen" en vervolgens wordt gecontroleerd of inschrijving (en doorhaling indien van toepassing) goed is gedaan en wordt het geld uitbetaald. Het zou in _theorie_ dus niet fout mogen gaan. Dat het in de praktijk wel fout kan gaan heb ik zelf ervaren bij de koop van m'n woning zo'n 17 jaar geleden, na twee jaar had blijkbaar mijn geldverstrekker de inschrijving gecontroleerd enwerd ik in paniek gebeld, en stonden toen dus TWEE eerste hypotheken voor bijna hetzelfde bedraag ingeschreven, 1x ten gunste van mijn geldverstrekker en 1x ten gunste van de geldverstrekker van de oude eigenaar. Die oude vermelding was dus nooit doorgehaald en stond nog steeds rechtsgeldig ingeschreven. Dit hoort niet te kunnen, maar is dus wel gebeurd! Dus in theorie kan het niet, maar de praktijk leert dat het wel kan.
Jezus, zou in de huidige tijd toch niet meer moeten kunnen. Hoe is dat toen opgelost. Alsnog ddoorgehaald?
pi_194029708
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 20:52 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Dat is wel een heel gezoek....
Dik 2000 pagina's

Bij het vluchtig scannen vond ik deze:
CAN ¤ 29232
OPC ¤ 69729
GVE ¤ 136056
LAH ¤ 66819
CrowdInvesting (DuurzaamInvesteren) ¤ 82542
October ¤ 150993

UWV vermeldt de bedrijfsnaam. Dat kan een andere zijn dan de naam waarmee een platform opereert.

Allemaal dus niet zo heel schokkend.
Denk dat men niet wil dat er wat opgezocht wordt door deze data in pdf ter beschikking te stellen.😀
  vrijdag 10 juli 2020 @ 23:23:46 #138
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_194030256
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 22:56 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Denk dat men niet wil dat er wat opgezocht wordt door deze data in pdf ter beschikking te stellen.😀
Daar heb je dan journalisten voor. NOS had al uitgezocht wie de grootste ontvangers waren. KLM, NS, Booking. En sommige liefhebbers zullen gaan pluizen wie er in de branche van hun liefhebberij gesteund worden. In excel zou het sorteren inderdaad wel wat makkelijker gaan.
En het dan hebben over "zo transparant mogelijk zijn over de besteding van publiek geld". Je moet bekant een jaar in lockdown om alles te lezen.
pi_194031117
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 15:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het leenbedrag van de 2e lening is wel met 25k opgehoogd maar desondanks wil ik hem wel meenemen. Als er een linkje beschikbaar is hou ik mij aanbevolen :Y
Hier de link. Ik neem hem - net als stal 1 - groter mee.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194031309
Update 14569 MCS obv de door GVE vastgelegde royalties pandrecht ovek nu uitbetaling over 2019 = is gelijk aan 3 termijnen. Zoals uit verslag vd curator blijkt is het pandrecht door GVE keurig vastgelegd, zie ook mijn post van 1 juni 2020 Nu uitbetaling over 2019, prima GVE

Uittreksel verslag curator 24jun2020
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194031915
quote:
12s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 00:28 schreef peterc het volgende:
Update 14569 MCS obv de door GVE vastgelegde royalties pandrecht ovek nu uitbetaling over 2019 = is gelijk aan 3 termijnen. Zoals uit verslag vd curator blijkt is het pandrecht door GVE keurig vastgelegd, zie ook mijn post van 1 juni 2020 Nu uitbetaling over 2019, prima GVE

Uittreksel verslag curator 24jun2020
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De verpanding is inderdaad goed gegaan. Ik zit in een eerdere tranche (9770), en heb ook 3 termijnen ontvangen vandaag.
Ik ben benieuwd of/hoe de rekening courant verhouding afgehandeld gaat worden.
pi_194032533
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 15:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het leenbedrag van de 2e lening is wel met 25k opgehoogd maar desondanks wil ik hem wel meenemen. Als er een linkje beschikbaar is hou ik mij aanbevolen :Y
De zekerheden zijn ook uitgebreid met een 2e hypotheek op het naastliggende perceel (grond)
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 00:14 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier de link. Ik neem hem - net als stal 1 - groter mee.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 36% gewijzigd door djh77 op 11-07-2020 06:01:01 ]
pi_194032647
Onwijs knap dat de 7 ton is opgehaald via wvjg
https://www.ad.nl/apeldoo(...)owdfunding~a74e0049/
Ruim E 4000 per investeerder
pi_194032854
Veel annuleringen bij spare rib Express Assen. Er staat opnieuw 10k open.

Op 2 juli was deze al eens volgeschreven.
pi_194032887
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:23 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Wat een gegoochel met hypotheken en taxaties. :(

Volgens CCF in huidige pitch:
Het appartement is door één hypotheekverstrekker voorbelast met drie hypothecaire inschrijvingen met een totale hypothecaire inschrijving van ¤ 231.300,- en openstaande schuld van circa ¤ 229.600,-. Het onroerend goed kent een marktwaarde in verhuurde staat van ¤ 450.000,- op basis van een taxatierapport met een waardepeildatum van 14 mei 2019.

Volgens SIG in huidige pitch:
Marktwaarde in verhuurde staat ¤ 620.000,00

-O- o|O
Ccf noemt zelfs een waarde van 8ton
quote:
Om het risico zo veel mogelijk te beperken hebben we een vierde hypothecaire inschrijving op vastgoed waar op basis van de aangeleverde taxatierapporten al een flinke overwaarde zit, maar ook een ECO-waarde van ¤ 800.000,- op basis van de aangeleverde huurovereenkomsten.
pi_194032895
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:32 schreef Hanzul2 het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom het Geldrop project op GVE, zo traag volloopt, iemand daar een verklaring voor?
Wellicht toch de looptijd. 60 maanden is gebruikelijker
pi_194032906
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 15:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Zo staat het volgens mij niet in de hypotheek akte. Overigens zou dit ook niet gebruikelijk zijn.
Ik denk dat de kosten inderdaad verdeeld moeten worden over alle schijven omdat SiG niet enkel voor 1 hypotheek deel de uitwinning zal doen, maar voor alle investeerders. Voor schijf 1 lijkt me dat ook interessanter dan wanneer alle kosten van verhaal tlv schijf 1 komen.
pi_194033306
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 08:29 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik denk dat de kosten inderdaad verdeeld moeten worden over alle schijven omdat SiG niet enkel voor 1 hypotheek deel de uitwinning zal doen, maar voor alle investeerders. Voor schijf 1 lijkt me dat ook interessanter dan wanneer alle kosten van verhaal tlv schijf 1 komen.
Dat geldt denk ik alleen als er onvoldoende opbrengst verkoop zou zijn om de volledige lening 1a + 40% opslag, hieruit te voldoen. Anders maakt het voor 1a weinig uit, toch.

Nu ik er over nadenk :) denk ik dat je de volgende situaties moet onderscheiden:

1. De opbrengst verkoop is voldoende om alle leningen + opgelopen kosten te voldoen. Dan krijgt iedereen zijn geld.
2. De opbrengst verkoop is voldoende om alle leningen maar niet de kosten (volledig) te dekken. In dat geval komen de resterende kosten uiteindelijk voor rekening van schijf 3.
3. De opbrengst verkoop is niet voldoende om alle leningen en dus ook niet de kosten te dekken. In dat geval is schijf 3 nog zwaarder de sjaak en misschien zelfs ook schijf 2 en als het héél slecht afloopt kost het schijf 1b ook nog geld. Schijf 1a krijgt normaliter zijn geld en de kosten wel terug.

[ Bericht 16% gewijzigd door obligataire op 11-07-2020 09:59:49 ]
Pecunia non olet
pi_194033340
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 20:52 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Dat is wel een heel gezoek....
Dik 2000 pagina's

Bij het vluchtig scannen vond ik deze:
CAN ¤ 29232
OPC ¤ 69729
GVE ¤ 136056
LAH ¤ 66819
CrowdInvesting (DuurzaamInvesteren) ¤ 82542
October ¤ 150993

UWV vermeldt de bedrijfsnaam. Dat kan een andere zijn dan de naam waarmee een platform opereert.

Allemaal dus niet zo heel schokkend.
De bedragen zeggen nog niet zoveel en het is volgens mij eerst nog tijdelijk wat nu gepubliceerd is en kan dus nog wijzigen. Het geeft alleen wel aan dat deze ondernemingen ten minste 20% minder omzet haalde. Als dat natuurlijk zo blijft is het natuurlijk wel zorgelijk vandaar dat de AFM de continuïteit scenario's benadrukte als belangrijk.

Ik zie het ook nog niet direct als iets om me te zorgen over te maken maar het is in ieder geval goed dat de AFM het nog even onder de aandacht brengt bij de platformen om nog even te kijken wat er gebeurd als het wel mis gaat.
  zaterdag 11 juli 2020 @ 10:05:31 #150
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_194033450
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 09:52 schreef Tjalala het volgende:

[..]

De bedragen zeggen nog niet zoveel en het is volgens mij eerst nog tijdelijk wat nu gepubliceerd is en kan dus nog wijzigen. Het geeft alleen wel aan dat deze ondernemingen ten minste 20% minder omzet haalde. Als dat natuurlijk zo blijft is het natuurlijk wel zorgelijk vandaar dat de AFM de continuïteit scenario's benadrukte als belangrijk.

Ik zie het ook nog niet direct als iets om me te zorgen over te maken maar het is in ieder geval goed dat de AFM het nog even onder de aandacht brengt bij de platformen om nog even te kijken wat er gebeurd als het wel mis gaat.
Dank voor deze aanvulling. Het feit van de plotselinge omzetdaling lijkt me inderdaad belangrijker dan dat er enige steun genoten is.
pi_194033458
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 17:48 schreef djh77 het volgende:
Innercircle Berlage gve
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij gaat hard in de voorverkoop, al iets meer dan de helft ingetekend.

Ik vind het een interessant verdienmodel, echt iets van deze tijd en m.i. gering verhuurrisico. Zelf voor een normale inleg meegenomen.

Die taxatie neem ik voor kennisgeving aan (handig als er weer een run op wc papier ontstaat :)
Pecunia non olet
pi_194033502
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 02:10 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

De verpanding is inderdaad goed gegaan. Ik zit in een eerdere tranche (9770), en heb ook 3 termijnen ontvangen vandaag.
Ik ben benieuwd of/hoe de rekening courant verhouding afgehandeld gaat worden.
Denk je dat deze 2 zaken naast elkaar bestaan? Zat die royalty claim niet in de R/C inbegrepen?

Als ik het zo lees is er op de rekening-courant (of het restant daarvan) geen pandrecht voor GVE van toepassing. Dat geld, als het al komt, gaat in de grote pot.........waarbij GvE achteraan komt met andere concurrente schuldeisers?

[ Bericht 14% gewijzigd door obligataire op 11-07-2020 10:22:15 ]
Pecunia non olet
pi_194033544
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 00:14 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier de link. Ik neem hem - net als stal 1 - groter mee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank Jaco c_/ Ik neem deze ook mee maar voor een normale inleg. Ik heb toch het gevoel dat er nog wat meer zaken spelen c.q. financiële brandjes geblust moeten worden daar. De zekerheid lijkt uitstekend maar het zal een langdurig traject worden om hem uit te winnen als het nodig mocht zijn.
Pecunia non olet
pi_194033979
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 10:06 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hij gaat hard in de voorverkoop, al iets meer dan de helft ingetekend.

Ik vind het een interessant verdienmodel, echt iets van deze tijd en m.i. gering verhuurrisico. Zelf voor een normale inleg meegenomen.

Die taxatie neem ik voor kennisgeving aan (handig als er weer een run op wc papier ontstaat :)
Ik neem deze niet mee;
- aankoopbedrag vind ik fors, boven de vraagprijs.
- invloed van Corona zeker in Amsterdam mbt huizenprijzen maar ook de vraag naar kamers moet nog komen
- ombouw naar co-woning, hokjes noem ik het meer vind ik niet aantrekkelijk

Ik krijg het idee dat wij in Nederland de economische gevolgen van Corona onderschatten, de miljoenen werknemers die hun salaris dankzij de NOW regeling doorbetaald hebben gekregen realiseren zich niet dat deze regeling eindig is.
Amsterdam is voor Expats en Studenten fors minder aantrekkelijk geworden waardoor de vraag zal dalen en de vragers ook nog minder koopkrachtig zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door ML45 op 11-07-2020 20:34:39 ]
pi_194034038
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 00:14 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier de link. Ik neem hem - net als stal 1 - groter mee.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank, heb hem meegenomen. Eerste project zat ik helaas niet in, omdat ik niet wist of de grond via de openbare weg te bereiken was en toen dat bekend was zat hij al vol
pi_194034349
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 10:57 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Dank, heb hem meegenomen. Eerste project zat ik helaas niet in, omdat ik niet wist of de grond via de openbare weg te bereiken was en toen dat bekend was zat hij al vol
Tip voor de volgende keer: investering doen (linkje was beschikbaar), antwoorden CCF afwachten en desgewenst inschrijving annuleren. Dan weet je dat je er altijd bij zit.
pi_194034578
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 00:14 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier de link. Ik neem hem - net als stal 1 - groter mee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank je Jaco !
pi_194034866
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 22:04 schreef Hanzul2 het volgende:
zou in de huidige tijd toch niet meer moeten kunnen. Hoe is dat toen opgelost. Alsnog ddoorgehaald?
Is alsnog doorgehaald, op een bepaald moment haalde de notaris een volmacht boven water waarin stond dat de inschrijving ten gunste van de oude geldnemer doorgehaald moest worden (maar dus niet was gedaan).
pi_194035085
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 00:14 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier de link. Ik neem hem - net als stal 1 - groter mee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt! Meegenomen.
pi_194035340
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:32 schreef Hanzul2 het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom het Geldrop project op GVE, zo traag volloopt, iemand daar een verklaring voor?
Nu opeens bijna vol door meerdere grote stortingen.
pi_194036308
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 10:09 schreef obligataire het volgende:

[..]

Denk je dat deze 2 zaken naast elkaar bestaan? Zat die royalty claim niet in de R/C inbegrepen?

Als ik het zo lees is er op de rekening-courant (of het restant daarvan) geen pandrecht voor GVE van toepassing. Dat geld, als het al komt, gaat in de grote pot.........waarbij GvE achteraan komt met andere concurrente schuldeisers?
Ook nog sprake van HA bij 14569, nog ff na rekenen / zoeken checken maar als het pandrecht goed gaat spring ik er vlgs mij redelijk neutraal uit , heb het eens een keer uitgezocht maar niet meer paraat, na zoeken dus, plus nog HA, maar wat dat brengt?
pi_194036996
Die royaltyclaim is voor 7,5 jaar, dus als dit het tweede jaar is en de royalties blijven op dit niveau (van 3 maandtermijnen per jaar), dan is mijn deelname plus rente in 5075 over drie jaar teruggestort. Pluim voor gve; mag ook wel eens gezegd.
pi_194037596
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 10:13 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dank Jaco c_/ Ik neem deze ook mee maar voor een normale inleg. Ik heb toch het gevoel dat er nog wat meer zaken spelen c.q. financiële brandjes geblust moeten worden daar. De zekerheid lijkt uitstekend maar het zal een langdurig traject worden om hem uit te winnen als het nodig mocht zijn.
De paardenstal doe ik ook @Jaco078 dank! .

GvE Amsterdam Berlage CV doe ik niet zie redenen @ML45
pi_194038371
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 15:57 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

De paardenstal doe ik ook @:Jaco078 dank! .

GvE Amsterdam Berlage CV doe ik niet zie redenen @:ML45
Precies hetzelfde hier. Paardenstal wel, de hokken van Berlage niet. Dank voor het opzoeken van de link, Jaco.

De totale investering door Berlage in het pand is ¤959.000. Voor een bruto huurrendement van 7-8% moet er per kamer zo'n ¤10.000 per jaar worden geïnd. En dan heb je volledige bezetting nodig. Ik kan me niet voorstellen dat dat nog rendabel kan zijn.

Leuk ook om te zien dat de meeste mensen die met de paardenstal meedoen al investeerders zijn van het eerste uur. Allemaal vrij lage klantnummers. Al zijn nieuwkomers natuurlijk ook welkom hier op het forum!
pi_194038647
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 16:46 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Precies hetzelfde hier. Paardenstal wel, de hokken van Berlage niet. Dank voor het opzoeken van de link, Jaco.

De totale investering door Berlage in het pand is ¤959.000. Voor een bruto huurrendement van 7-8% moet er per kamer zo'n ¤10.000 per jaar worden geïnd. En dan heb je volledige bezetting nodig. Ik kan me niet voorstellen dat dat nog rendabel kan zijn.

Leuk ook om te zien dat de meeste mensen die met de paardenstal meedoen al investeerders zijn van het eerste uur. Allemaal vrij lage klantnummers. Al zijn nieuwkomers natuurlijk ook welkom hier op het forum!
Berlage-meneer doet het wel goed tot nu toe: het is nu al verhuurd. En een onderscheidend verhaal. Anderzijds via CRE ook al veel opgehaald. Wel serieuze ambities om te verveelvoudigen qua panden.
pi_194039634
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 16:56 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Berlage-meneer doet het wel goed tot nu toe: het is nu al verhuurd. En een onderscheidend verhaal. Anderzijds via CRE ook al veel opgehaald. Wel serieuze ambities om te verveelvoudigen qua panden.
Ik ook niet Berlage meneer, vind het op de eersteplaats teveel gefinancierd, waardoor de huren ook toren hoog moeten zijn voor een kamertje. Daarnaast geen HA.

Nu scheeld het mischien dat ik niet in de stad en westen woon en altijd in een koophuis gewoond heb, maar vind het gewoon belagelijke prijzen. Heb net mijn inleg in Geldrop, wel verhoogd, naar max bedag wat ik per project, wil investeren. Hier krijg je een hogere rente voor veel meer zekerheden en in mijn ogen een pand dat niet over gefinancierd wordt en de waarde gezien de grote van het perceel en het aantal m2 ook geloofwaardig is.
pi_194041055
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 02:10 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

De verpanding is inderdaad goed gegaan. Ik zit in een eerdere tranche (9770), en heb ook 3 termijnen ontvangen vandaag.
Ik ben benieuwd of/hoe de rekening courant verhouding afgehandeld gaat worden.
14569 MCS GVE adres waar de hld is ingeschreven staat for sale funda (Es.... Hld) i
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194047674
Klein project haarkleuringen op kom
https://www.kapitaalopmaa(...)The-Color-Hoogstraat

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 12-07-2020 07:23:44 ]
pi_194048509
Vandaag een pluimpje voor Hoeve 't Oude Vierkant (GvE), 60 termijntjes, altijd stipt.
Pecunia non olet
pi_194048853
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 00:14 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier de link. Ik neem hem - net als stal 1 - groter mee.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank!
Voor een basis bedrag meegenomen. Aangezien ik de 1e lening ook heb meegenomen resulteert de combinatie automatisch al voor een hogere inschrijving bij deze geldnemer.
pi_194048886
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 17:48 schreef djh77 het volgende:
Innercircle Berlage gve
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank!
Na wat twijfels over de waardering deze voor de spreiding ook maar meegenomen. Eerdere lening van deze geldnemer had ik laten lopen omdat er boetevrij mocht worden afgelost. Dat is nu opgelost.
pi_194049066
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 00:14 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier de link. Ik neem hem - net als stal 1 - groter mee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank voor het delen!
pi_194049121
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2020 10:13 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dank!
Voor een basis bedrag meegenomen. Aangezien ik de 1e lening ook heb meegenomen resulteert de combinatie automatisch al voor een hogere inschrijving bij deze geldnemer.
Ik verwacht ook nog wel een 3e lening, eerlijk gezegd. Alles wijst er op dat hij bijzonder krap bij kas zit dus hopelijk komt de cashflow uit de stallen spoedig op gang.
Pecunia non olet
pi_194049135
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2020 10:37 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik verwacht ook nog wel een 3e lening, eerlijk gezegd. Alles wijst er op dat hij bijzonder krap bij kas zit dus hopelijk komt de cashflow uit de stallen spoedig op gang.
Obv zijn vlottende activa?
pi_194049186
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2020 10:38 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Obv zijn vlottende activa?
-2019 was verliesgevend;
-2020 ook verliesgevend;
-Onvoldoende geld voor afbouw en inrichting beschikbaar;
-Verhoging lening 2 met 25K
-Waarom doet de Rabobank niet mee?

Hij heeft genoeg EV maar dat zit in de stenen. Al met al vind ik het wel een gewone inleg waard gezien de overwaarden maar daar laat ik het bij.

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 12-07-2020 13:34:58 ]
Pecunia non olet
pi_194053380
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 10:09 schreef obligataire het volgende:

[..]

Denk je dat deze 2 zaken naast elkaar bestaan? Zat die royalty claim niet in de R/C inbegrepen?

Als ik het zo lees is er op de rekening-courant (of het restant daarvan) geen pandrecht voor GVE van toepassing. Dat geld, als het al komt, gaat in de grote pot.........waarbij GvE achteraan komt met andere concurrente schuldeisers?
De rekening courant verhouding directie staat volgens mij los van de royalty claim.

Ik heb zojuist het meest recente faillissementsverslag ook doorgenomen. De R/C verhouding is een kleine 900K. Als deze te claimen is valt die inderdaad in de boedel, en staan (de investeerders via) GvE achteraan in de rij als concurrente schuldeiser.
Ik lees inderdaad net als jij ook nergens iets over een eventueel pandrecht op de R/C verhouding.
Aan preferente vorderingen is er een kleine 2 ton voor de fiscus.
Aan concurrente vorderingen is er ongeveer 500 erkend, en ongeveer 68K in onderzoek, relatief weinig ten opzichte van het via GvE uitstaande bedrag (1.5mio).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door ETphonehome op 12-07-2020 16:07:23 ]
pi_194055620
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2020 15:44 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

De rekening courant verhouding directie staat volgens mij los van de royalty claim.

Ik heb zojuist het meest recente faillissementsverslag ook doorgenomen. De R/C verhouding is een kleine 900K. Als deze te claimen is valt die inderdaad in de boedel, en staan (de investeerders via) GvE achteraan in de rij als concurrente schuldeiser.
Ik lees inderdaad net als jij ook nergens iets over een eventueel pandrecht op de R/C verhouding.
Aan preferente vorderingen is er een kleine 2 ton voor de fiscus.
Aan concurrente vorderingen is er ongeveer 500 erkend, en ongeveer 68K in onderzoek, relatief weinig ten opzichte van het via GvE uitstaande bedrag (1.5mio).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En de evt. overwaarde op de eigen woning? Waar komt deze opbrengst terecht?
pi_194057574
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2020 17:27 schreef djh77 het volgende:

[..]

En de evt. overwaarde op de eigen woning? Waar komt deze opbrengst terecht?
Als de curator en rechtbank vindt dat er onrechtmatig gerommeld is met de rekening courant tussen Eshuis holding en de bestuurder zal hij dit terug willen draaien ten gunste van de crediteuren.
Indien er niet gerommeld is denk ik dat privé vermogen op basis van de HA ten goede aan de investeerders via GvE zal moeten komen.
"niet in privé aansprakelijk zijn voor te goeder trouw aangegane schulden aan leveranciers" is immers 1 van de redenen waarvoor een b.v. opgericht wordt voor bedrijfsactiviteiten.
pi_194065251
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2020 19:33 schreef ETphonehome het volgende:
privé vermogen op basis van de HA ten goede aan de investeerders via GvE zal moeten komen.
Dan zal GVE snel moeten zijn, zodra curator daar lucht van krijgt van prive vermogen zal hij naar verwachting al snel eisen dat r/c verhouding wordt aangezuiverd cq. beslag leggen, een r/c tussen BV en bestuurder/DGA is namelijk geen normale relatie zoals met een leverancier. Dat zou namelijk mooi zijn, ik leen via r/c al het vermogen van m'n bv te goeder trouw en die bv gaat vervolgens failliet. Dan hou ik lekker prive de centen van die lening en kunnen de andere schuldeisers naar het geld fluiten. Zelfs de ab heffing (als de r/c omgezet zou worden naar dividend uitkering) hoef ik niet te betalen omdat schuld gewoon vervalt, zo werkt het (helaas?) niet. Het is dus echt zaak dat GVE ook zsm in prive beslag legt, zodat ze de curator voor zijn op het af te dwingen van de HA. Of dat ook echt stand houdt is de vraag, maar wel het proberen waard
pi_194065570
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 09:50 schreef tnhb het volgende:

[..]

Dan zal GVE snel moeten zijn, zodra curator daar lucht van krijgt van prive vermogen zal hij naar verwachting al snel eisen dat r/c verhouding wordt aangezuiverd cq. beslag leggen, een r/c tussen BV en bestuurder/DGA is namelijk geen normale relatie zoals met een leverancier. Dat zou namelijk mooi zijn, ik leen via r/c al het vermogen van m'n bv te goeder trouw en die bv gaat vervolgens failliet. Dan hou ik lekker prive de centen van die lening en kunnen de andere schuldeisers naar het geld fluiten. Zelfs de ab heffing (als de r/c omgezet zou worden naar dividend uitkering) hoef ik niet te betalen omdat schuld gewoon vervalt, zo werkt het (helaas?) niet. Het is dus echt zaak dat GVE ook zsm in prive beslag legt, zodat ze de curator voor zijn op het af te dwingen van de HA. Of dat ook echt stand houdt is de vraag, maar wel het proberen waard
info van mei 2020:
quote:
Daarnaast heeft de gerechtsdeurwaarder het gerechtelijke traject m.b.t. de hoofdelijke aansprakelijkheid in privé in gang gezet. Er is reeds conservatoire beslag gelegd op de woning van de heer Esh**is.
pi_194066125
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 10:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

info van mei 2020:
[..]

Dan zou het inderdaad positief kunnen uitpakken!
pi_194068411
CCF 19894 Polproduct vandaag na 48mnd keurig de eindstreep gehaald. Prima complimenten aan Dhr Abderrahman van Polproduct (Zundert)
pi_194069411
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 18:10 schreef Tjalala het volgende:
Wvjg. Vooraankondiging nieuw project.

Zonnepanelen Kaasboerderij Ravenswaard
60 maanden
6.75%
¤ 450.000,00
Vanaf 15 juli 20u open.
pi_194069750
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 15:19 schreef lykkefund het volgende:

[..]

Vanaf 15 juli 20u open.
Ik begrijp dat 1/3 van de hoofdsom wordt afgelost gedurende de looptijd. Klopt dat?
pi_194070393
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 15:41 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik begrijp dat 1/3 van de hoofdsom wordt afgelost gedurende de looptijd. Klopt dat?
Dat is inderdaad de termijn van de SDE beschikking echter ik lees nergens terug dat er na de looptijd van 5 jaar een restbedrag overblijft wat zou moeten worden geherfinancierd. Maar ik vraag mij ook af of ze dit wel kunnen opbrengen in 5 jaar. Al met al nog geen heldere pitch.

Zorgelijk is dat de naamoverdracht naar WvjG nog helemaal niet zeker is en dat daarnaast de verstrekte beschikking over 2,5 week komt te vervallen als de installatie dan nog niet in gebruik is genomen. Ik lees in de pitch nog niets over een verleng van deze termijn.

Daarnaast draait het hele bedrijf op 2 mensen dus als daar iets mee zou gebeuren is er gelijk een groot probleem. Eigenlijk zijn de zekerheden heel minimaal en echte zekerheden zijn er eigenlijk niet. Jammer want verder een leuk project waar ze nog even een leuke incentive aan moeten knopen.
pi_194070576
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 15:41 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik begrijp dat 1/3 van de hoofdsom wordt afgelost gedurende de looptijd. Klopt dat?
quote:
14s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:25 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de termijn van de SDE beschikking echter ik lees nergens terug dat er na de looptijd van 5 jaar een restbedrag overblijft wat zou moeten worden geherfinancierd. Maar ik vraag mij ook af of ze dit wel kunnen opbrengen in 5 jaar. Al met al nog geen heldere pitch.

Zorgelijk is dat de naamoverdracht naar WvjG nog helemaal niet zeker is en dat daarnaast de verstrekte beschikking over 2,5 week komt te vervallen als de installatie dan nog niet in gebruik is genomen. Ik lees in de pitch nog niets over een verleng van deze termijn.

Daarnaast draait het hele bedrijf op 2 mensen dus als daar iets mee zou gebeuren is er gelijk een groot probleem. Eigenlijk zijn de zekerheden heel minimaal en echte zekerheden zijn er eigenlijk niet. Jammer want verder een leuk project waar ze nog even een leuke incentive aan moeten knopen.
Even contact gehad met WvjG. De SDE beschikking zou eerder verlengd zijn vanwege de niet te halen termijn. Ik heb gevraagd om deze brief toe te voegen aan de downloads.

Verder zal WvjG de de tekst zomenteen nog verduidelijken, maar het is de bedoeling dat de aflossing is gebaseerd op 15 jaar. Er wordt in die 5 jaar dus rond de 100.000 afgelost en de rest aan het einde van de looptijd middels herfinanciering; of met een nieuw crowdfund project of via de bank.

Al met al m.i. helaas toch wel een erg risicovol project.

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 13-07-2020 16:50:24 ]
pi_194070768
quote:
14s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]


[..]

Even contact gehad met WvjG. De SDE beschikking zou eerder verlengd zijn vanwege de niet te halen termijn. Ik heb gevraagd om deze brief toe te voegen aan de downloads.

Verder zal WvjG de de tekst zomenteen nog verduidelijken, maar het is de bedoeling dat de aflossing is gebaseerd op 15 jaar. Er wordt in die 5 jaar dus rond de 100.000 afgelost en de rest aan het einde van de looptijd middels herfinanciering; of met een nieuw crowdfund project of via de bank.

Al met al m.i. helaas toch wel een erg risicovol project.
Had mijn aanname hier op gebaseerd:
De rente- en aflosverplichtingen zullen bij het voorgestelde aflossingsschema (o.b.v. 15 jaar) liggen op ¤ 46.000

Ik weet niet of dat juist is.
pi_194070845
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:51 schreef djh77 het volgende:

[..]

Had mijn aanname hier op gebaseerd:
De rente- en aflosverplichtingen zullen bij het voorgestelde aflossingsschema (o.b.v. 15 jaar) liggen op ¤ 46.000

Ik weet niet of dat juist is.
Ja, best wel onduidelijk allemaal. Even afwachten maar tot de pitch is aangepast om te zien hoe het nu allemaal in elkaar steekt.
pi_194071147
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:59 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Zoals ik hierboven al schreef gaat volgens SiG bij de Collin lening het onderpand (of de gehele aanvraag?) ingetrokken worden.
Het project is bij Collin inmiddels verdwenen van de site. Bij SiG loopt hij ook nog niet al te goed door.

[ Bericht 3% gewijzigd door Horsemen op 13-07-2020 17:23:22 ]
pi_194071650
quote:
14s.gif Op maandag 13 juli 2020 17:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het project is bij Collin inmiddels verdwenen van de site. Bij SiG loopt hij ook nog niet al te goed door.
Ik begrijp niet dat er nu 24 mensen zijn die al ruim 40k hebben toegezegd voor deze hypotheek rommelaar. Daarnaast is er toch nog steeds naast het teruggetrokken project bij CCF een lopend project bij CCF waar dit pand in een een hypotheek is opgenomen?
Kortom SIG zou er ook goed aan doen dit project van de site te halen!
pi_194071850
quote:
14s.gif Op maandag 13 juli 2020 17:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het project is bij Collin inmiddels verdwenen van de site. Bij SiG loopt hij ook nog niet al te goed door.
De ondernemer heeft aangegeven het gewenste bedrag alsnog via een andere instantie op te willen halen. Ondernemer heeft hierom aangegeven de aanvraag in te willen trekken.

Met deze aanvraag zou de eerdere leningaanvraag van ondernemer, waar u in heeft geïnvesteerd, worden afgelost. Ondernemer heeft aangegeven dat deze algehele aflossing nog steeds zal plaatsvinden. Verdere berichtgeving hierover volgt later deze maand

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 13-07-2020 18:04:11 ]
pi_194072293
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 17:43 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik begrijp niet dat er nu 24 mensen zijn die al ruim 40k hebben toegezegd voor deze hypotheek rommelaar. Daarnaast is er toch nog steeds naast het teruggetrokken project bij CCF een lopend project bij CCF waar dit pand in een een hypotheek is opgenomen?
Kortom SIG zou er ook goed aan doen dit project van de site te halen!
Ook onbegrijpelijk dat de eerder investeerders in dit project dit pikken. Deze investeerders worden hier ook slechter van en hun is niets gevraagd.
Deze hele handelswijze zegt wel weer iets over de Samen in Geld organisatie en wat het extra risico is als je in een project van deze club investeert. Er kan klaarblijkelijk altijd nog een aanvullende lening achteraan komen. Toch weer iets om rekening mee te houden.
pi_194073052
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 15:19 schreef lykkefund het volgende:

[..]

Vanaf 15 juli 20u open.
Het is een graseter (bedoel niet de koeien)
pi_194073065
quote:
14s.gif Op maandag 13 juli 2020 17:11 schreef Horsemen het volgende:
Het project is bij Collin inmiddels verdwenen van de site. Bij SiG loopt hij ook nog niet al te goed door.
Ik heb sig vrijdag gevraagd naar de status van de 4e (en de vervangende 4e) hypotheek, maar tot op heden geen reactie gekregen. Overigens ook nog niet het gevraagde taxatierapport gezien terwijl dat anders vaak vrijwel per omgaande verschijnt. Blijkbaar is het pand ook spontaan 10m2 groter geworden?
pi_194073681
quote:
14s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:25 schreef Horsemen het volgende:

[..]


Jammer want verder een leuk project waar ze nog even een leuke incentive aan moeten knopen.
Die staat er inmiddels wel in. 1kg kaas bij 1k+ investering
pi_194074209
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 18:24 schreef Crowd001 het volgende:

[..]

Ook onbegrijpelijk dat de eerder investeerders in dit project dit pikken. Deze investeerders worden hier ook slechter van en hun is niets gevraagd.
Deze hele handelswijze zegt wel weer iets over de Samen in Geld organisatie en wat het extra risico is als je in een project van deze club investeert. Er kan klaarblijkelijk altijd nog een aanvullende lening achteraan komen. Toch weer iets om rekening mee te houden.
Ter nuancering de investeerders bij SIG hebben een 1e, 2e of 3e hypotheek naargelang de schijf waarin ze geïnvesteerd hebben. Deze aanvullende investering wordt een 4e hypotheek die dus alleen dekking geeft wanneer de 1e, 2e en 3e hypotheekhouders hun inleg en achterstallige rente hebben gekregen.
Mi doet SIG het mbt het vastleggen de verschillende hypotheken juist zeer goed.
pi_194074641
quote:
14s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:55 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, best wel onduidelijk allemaal. Even afwachten maar tot de pitch is aangepast om te zien hoe het nu allemaal in elkaar steekt.
Dit staat er nu
quote:
Dit project zal 5 jaar lopen. Met 60 maandelijkse termijnen ontvangt u rente en aflossing. De aflossing is ongeveer 22,5% in de gehele looptijd. Dus stel, dat u investeert met ¤ 10.000, dan ontvangt u tijdens de gehele looptijd ongeveer 2.250 euro aflossing. Het restant wordt aan het einde van de looptijd in zijn geheel afgelost door de herfinanciering. Dit gebeurt via een nieuwe crowdfund actie, of door een bancaire financiering.
Een aflosschema is toegevoegd bij de downloads. Hier kunt u nog eens terugzien hoe bovenstaand werkt.#
pi_194074930
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 20:23 schreef ML45 het volgende:

[..]

Ter nuancering de investeerders bij SIG hebben een 1e, 2e of 3e hypotheek naargelang de schijf waarin ze geïnvesteerd hebben. Deze aanvullende investering wordt een 4e hypotheek die dus alleen dekking geeft wanneer de 1e, 2e en 3e hypotheekhouders hun inleg en achterstallige rente hebben gekregen.
Mi doet SIG het mbt het vastleggen de verschillende hypotheken juist zeer goed.
Neem van mij aan dat dit voor de eerdere schijven alleen maar nadelen heeft en al helemaal geen voordelen. Het klopt gewoon niet dat ze dit op deze manier doen.
pi_194075217
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 18:24 schreef Crowd001 het volgende:

[..]

Ook onbegrijpelijk dat de eerder investeerders in dit project dit pikken. Deze investeerders worden hier ook slechter van en hun is niets gevraagd.
Ik ben als investeerder hier zeker ook geen voorstander van.
Zou echter niet zo goed weten wat hier aan te doen. Ik heb dit al bij SiG aangekaart, maar volgens de getekende contracten kan de leningnemer zonder problemen een extra hypotheek toevoegen.

Dus wat kun je dan nog verder er tegen doen?

Als klant kun je vaak stemmen met je voeten, maar bij crowdfunding moet je als investeerder toch echt de hele rit uitzitten (itt de leningnemer, maar dat is een andere discussie).
pi_194075795
quote:
14s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:55 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, best wel onduidelijk allemaal. Even afwachten maar tot de pitch is aangepast om te zien hoe het nu allemaal in elkaar steekt.
Voor de helderheid hebben we ook een aflosschema aan de downloads toegevoegd, waaruit de jaarlijkse rente- en aflossing blijkt. 12 x 3.982,09= 47.985,08 (iets meer dan 46.000 dus)
pi_194075796
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 21:27 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik ben als investeerder hier zeker ook geen voorstander van.
Zou echter niet zo goed weten wat hier aan te doen. Ik heb dit al bij SiG aangekaart, maar volgens de getekende contracten kan de leningnemer zonder problemen een extra hypotheek toevoegen.

Dus wat kun je dan nog verder er tegen doen?

Als klant kun je vaak stemmen met je voeten, maar bij crowdfunding moet je als investeerder toch echt de hele rit uitzitten (itt de leningnemer, maar dat is een andere discussie).
SiG kan hier weldegelijk iets aan doen voor toekomstige projecten. SiG kan in de hypotheekakte laten opnemen dat aanvullende hypotheken niet zijn toegestaan zonder toestemming van de meerderheid van de investeerders.
pi_194077887
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 21:27 schreef dyna18 het volgende:

[..]

...

Dus wat kun je dan nog verder er tegen doen?

....
In ieder geval je bezwaren aan SiG laten weten.
Hopelijk doen ze er iets mee (later).
Het grootste probleem vind ik dat ze ook extra hypotheken bij derden toestaan.
pi_194080839
quote:
14s.gif Op maandag 13 juli 2020 17:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het project is bij Collin inmiddels verdwenen van de site. Bij SiG loopt hij ook nog niet al te goed door.
Misschien een fundingzekerheid overeenkomst afgesloten bij SiG?
pi_194080930
AFM Covid onderzoek reactie KoM
quote:
Uitkomsten AFM Covid-19-onderzoek Nederlandse crowdfunding-platformen
Van alle actieve platformen heeft uiteindelijk 85% meegewerkt aan dit onderzoek.

Belangrijk nieuws platformen zelf

Belangrijk nieuws vanuit de platformen zelf is dat geen enkel platform voorziet zelf in de problemen te komen. Sommige platformen zijn erg getroffen door de impact van Covid-19, andere zien kansen (liquiditeitsverschaffing) of richten zich op sectoren die niet of nauwelijks getroffen zijn. Zoals gerapporteerd verwachten wij niet in de problemen te komen, onze vaste kosten zijn te overzien en beheersbaar.


De Borgstelling MKB Kredieten status voor niet-bancair financieren lijkt moeilijk bereikbaar voor de Nederlandse crowdfunding-platformen. Door 7 van de 24 platformen, waaronder wij zelf, die aan dit onderzoek hebben meegewerkt is een aanvraag ingediend. Tot nu toe is maar 1 aanvraag gehonoreerd en zijn 3 aanvragen afgewezen.

Wij ondersteunen alle initiatieven, met name die van de Stichting MKB Financiering, om ook crowdfunding-platformen op een gelijkwaardige manier gebruik te kunnen laten maken van regelingen vanuit de overheid (open brief aan staatssecretaris Economische Zaken en Klimaat en minister van Financiën).


Zeven van de platformen hebben aanspraak gemaakt van de Noodmaatregel Overbrugging Werkbehoud (NOW). In hoeverre aanspraak gemaakt zal worden op de NOW2 regeling is niet bekend. Wij hebben en zullen geen aanspraak maken, hier is geen noodzaak toe.


Projecten

Vanuit de projectaanvragen over de afgelopen periode wordt duidelijk zichtbaar dat horeca, retail, sport (fitness/yoga), recreatie, toerisme, kappers, evenementen en marketing de zwaarst getroffen sectoren zijn. Ongeveer 66% van de platformen heeft uitstel van aflossing (en soms ook rente) gegeven aan projecten wanneer daarom werd verzocht.

De helft van de platformen geeft aan dat de aanwas van nieuwe projecten afgenomen is, voor de andere helft is dit hetzelfde gebleven of niet van toepassing. Wij behoren tot de eerste helft, na een fantastisch laatste kwartaal 2019 en eerste kwartaal 2020 zien wij dat de Covid-19 crisis ook onze aanwas van projecten heeft bemoeilijkt.

Het aantal geïnteresseerde investeerders is over het algemeen afgevlakt. Aangegeven wordt dat investeerders voorzichtiger zijn geworden en langer doen over het nemen van een investeringsbeslissing. Een enkel platform geeft aan dat er een groei is in het aantal nieuwe investeerders.


Ambitie

De groeiambitie is er zeker nog bij verschillende platformen (15%), wij scharen ons tot deze 15%. De zes maanden voor de Covid-19 crisis en het positief veranderende sentiment na de laatste Covid-19 update vanuit onze overheid (24 juni 2020) geven ons het vertrouwen dat dit zeker staat te gebeuren. Ruim 40% geeft aan met een (flinke) omzetdaling rekening te houden, waarbij de rest aangeeft dat het te vroeg is om te duiden of niet van toepassing is.


Wat betekent een tweede Covid-19 golf?

Veel platformen geven aan dat een tweede Covid-19 golf een substantiële impact kan hebben op alle facetten van crowdfunding. Dit betreft zowel de financiële gezondheid van platformen zelf, veroorzaakt door:

Impact op lopende projecten
Impact op de aanwas van nieuwe projecten
Investeringen lager en minder
Een enkel platform geeft aan dit in haar Business Continuity Management-procedure op te nemen en de mogelijke scenario’s en impact aan te scherpen.


Mocht je na het lezen van dit nieuwsbericht nog vragen hebben dan staan onze collega’s uiteraard voor jou klaar (investeerders@kapitaalopmaat.nl en ondernemers@kapitaalopmaat.nl).


Blijf gezond, met vriendelijke groet,


Team Kapitaal op Maat
pi_194082468
SIG heeft haast....

Hoewel de termijn van betaling voor het project Dries van de Vlerkstraat 18 te Rotterdam zeker nog niet verlopen is willen wij u verzoeken om op zeer korte termijn uw toezegging om te zetten in een werkelijke investering zodat dit project snel bij de notaris omgezet kan worden in een hypotheek.
Zijn er vragen dan vernemen wij dat graag van u.
pi_194082747
Hondenvoer met 2e hypotheek op NLI

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194082750
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 10:32 schreef djh77 het volgende:
AFM Covid onderzoek reactie KoM
[..]

Op zich een nette reactie.

Ik vraag mij alleen af of het verstandig is om als je omzet (aanzienlijk?) is teruggelopen geen gebruik te maken van de NOW regeling. Aan de andere kant netjes om er geen gebruik van te maken als het kennelijk niet nodig is.

Is er hier iemand die enige inzage heeft in de winstgevendheid van de platformen? Ik meen mij te herinneren dat KoM tot een jaar of 2 geleden nog nooit winst had gemaakt.
pi_194082979
Vishandel met 1e en 2e hypotheek op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/vishandel-westrand/
Er wordt weinig afgelost, maar er kan volgens mij ook niet zoveel misgaan obv de zekerheden

[ Bericht 9% gewijzigd door djh77 op 14-07-2020 13:26:06 ]
pi_194083010
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 12:25 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Op zich een nette reactie.

Ik vraag mij alleen af of het verstandig is om als je omzet (aanzienlijk?) is teruggelopen geen gebruik te maken van de NOW regeling. Aan de andere kant netjes om er geen gebruik van te maken als het kennelijk niet nodig is.

Is er hier iemand die enige inzage heeft in de winstgevendheid van de platformen? Ik meen mij te herinneren dat KoM tot een jaar of 2 geleden nog nooit winst had gemaakt.
De NOW1 regeling gaf een tegemoetkoming in de loonkosten. Ik denk dat de heren van KoM niemand op de loonlijst hebben staan
pi_194083423
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 12:44 schreef djh77 het volgende:

[..]

De NOW1 regeling gaf een tegemoetkoming in de loonkosten. Ik denk dat de heren van KoM niemand op de loonlijst hebben staan
Zou kunnen inderdaad.

Tot 2 jaar geleden hadden ze overigens minimaal 1 personeelslid.
pi_194083467
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 12:42 schreef djh77 het volgende:
Vishandel met 1e en 2e hypotheek op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/vishandel-westrand/
Er wordt weinig afgelost, maar er kan volgens mij ook niet zoveel misgaan
Inderdaad weinig aflossing maar wel een mooie spreiding over diverse zekerheden.
Dit lijkt mij ook wel weer een leuk project om mee te nemen.

Een linkje zou dus zeker weer gewaardeerd worden 8-)
pi_194085314
120mnd vastgoed zonder hypotheek op gve

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=22405
pi_194086174
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 14:59 schreef djh77 het volgende:
120mnd vastgoed zonder hypotheek op gve

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=22405
Ik mag toch hopen dat deze niet volkomt. Even vergelijken met de Geldrop pitch van GVE:
- allebei vastgoedbeleggers
- allebei GVE klasse 2
- allebei BKR hoog risico (H)
- Geldrop 6% 72mnd, deze 5.5% 120mnd
- Geldrop hypotheek woon/winkelpand 70%LTV, deze geen zekerheden
pi_194086258
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 15:58 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat deze niet volkomt. Even vergelijken met de Geldrop pitch van GVE:
- allebei vastgoedbeleggers
- allebei GVE klasse 2
- allebei BKR hoog risico (H)
- Geldrop 6% 72mnd, deze 5.5% 120mnd
- Geldrop hypotheek woon/winkelpand 70%LTV, deze geen zekerheden
Het is 'maar' 50k. Kans dat deze volkomt in 60 dagen is wel reëel denk ik.
pi_194086292
Heeft iemand dit inspectierapport van restaurant A*iadam al wel eens gedeeld op dit forum?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194086547
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 16:05 schreef Red_arrow het volgende:
Heeft iemand dit inspectierapport van restaurant A*iadam al wel eens gedeeld op dit forum?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook ff leesvoer / dank
pi_194086726
Het rapport zou wel eens de reden van de betalingsproblemen kunnen zijn.
pi_194086883
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 13:23 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Inderdaad weinig aflossing maar wel een mooie spreiding over diverse zekerheden.
Dit lijkt mij ook wel weer een leuk project om mee te nemen.

Een linkje zou dus zeker weer gewaardeerd worden 8-)
Hoewel vis en crowdfunding nog al eens probleem projecten heeft voortgebracht, wil ik deze gelezen de zekerheden wel meenemen.
Dus ook hier is een investeringslink ook welkom.
pi_194087263
quote:
Sinds wanneer ligt deze straat in Den Haag vlak bij het centrum van Zaandam? 😀
Weer eens slecht knip en plak werk bij SIG
pi_194087298
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 17:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Sinds wanneer ligt deze straat in Den Haag vlak bij het centrum van Zaandam? 😀
Knippen en plakken blijft een hele kunst :'(
pi_194087411
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 17:19 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Knippen en plakken blijft een hele kunst :'(
Als je een zelfrespecterend platform bent, dan check je dat toch. Tis dat ik het product van SIG goed vind, maar bij KOM schrijven ze beter.
pi_194087619
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 17:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Sinds wanneer ligt deze straat in Den Haag vlak bij het centrum van Zaandam? 😀
Weer eens slecht knip en plak werk bij SIG

Zoek de verschillen met Den Haag Van der Woudendijk 189.
https://investeren.sameni(...)n-der-woudendijk-189
https://investeren.sameni(...)n-der-woudendijk-185

- Er zijn dezelfde foto's gebruikt voor 2 verschillende woningen
- Deze woning heeft geen VVE kosten maar zijn buren wel?
- 1tje ligt dicht bij zaandam, de ander in Ypenburg, maar het zijn wel buren :?

Wie vindt er nog meer ? ~O>
pi_194087776
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 17:45 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Zoek de verschillen met Den Haag Van der Woudendijk 189.
https://investeren.sameni(...)n-der-woudendijk-189
https://investeren.sameni(...)n-der-woudendijk-185

- Er zijn dezelfde foto's gebruikt voor 2 verschillende woningen
- Deze woning heeft geen VVE kosten maar zijn buren wel?
- 1tje ligt dicht bij zaandam, de ander in Ypenburg, maar het zijn wel buren :?

Wie vindt er nog meer ? ~O>
En als we toch op zoek zijn naar de verschillen hierbij ook nr. 187
https://investeren.sameningeld.nl/project/den-haag-woudendijk-187
pi_194087832
quote:
Nr 187 en 189 zijn eerder al gefund
pi_194087923
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 17:54 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

En als we toch op zoek zijn naar de verschillen hierbij ook nr. 187
https://investeren.sameningeld.nl/project/den-haag-woudendijk-187
Ow leuk, nog meer foto's die ik herken.

Het nieuwe project nr 185 lijkt zowel foto's van 187 en 189 te tonen.
Als ik mijn huis te koop zet, zet ik er toch ook geen foto's van de buren bij? -O-
pi_194088493
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 12:25 schreef Jaco078 het volgende:
Hondenvoer met 2e hypotheek op NLI

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194088629
Eens met kijker. Wegblijven van hoog risico nul zekerheid. 9% geeft ook te denken....
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_194088856
Volgens NLinvesteert zou dit tranche II zijn, ik kan echter niks meer vinden over tranche I. Zou die niet voor het algemene publiek opengesteld geweest zijn? Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat de eerste tranch aan zekerheden beloofd is.
pi_194089142
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 18:58 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Volgens NLinvesteert zou dit tranche II zijn, ik kan echter niks meer vinden over tranche I. Zou die niet voor het algemene publiek opengesteld geweest zijn? Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat de eerste tranch aan zekerheden beloofd is.
Deze:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194089547
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 19:12 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Deze:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt. De zekerheden worden dus gedeeld met de investeerders van tranche I. Bij nader inzien staat het er ook wel bij. Ik had toch al geen belangstelling en heb verder ook geen zin het hele verhaal proberen te doorgronden.
pi_194092680
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 17:57 schreef djh77 het volgende:

[..]

Nr 187 en 189 zijn eerder al gefund
nu dus 3 pandjes langs elkaar voor deze dokter
pi_194094452
Er zijn onvoldoende definitieve investeringen voor appartementen Sauerland gedaan op CRE. Hij staat nu weer open voor nieuwe investeerders.
pi_194096032
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 05:59 schreef djh77 het volgende:
Er zijn onvoldoende definitieve investeringen voor appartementen Sauerland gedaan op CRE. Hij staat nu weer open voor nieuwe investeerders.
Bedankt, dan doe ik nu alsnog mee (vorige keer niet aan toe gekomen).
pi_194096891
Vastgoed met 1e hypotheek in Den Haag op NLI.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verhaal komt me zo bekend voor: zijn eerdere financieringsaanvragen doorgegaan of terug getrokken?
Er is al 6x eerder gefund via NLI lees ik.
pi_194097265
quote:
Link = zeer welkom!!
pi_194097779
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 11:11 schreef impact9 het volgende:

[..]

Link = zeer welkom!!
Bruna gaat me lukken.

Viswinkel niet. Wil iemand de link van de viswinkel proberen?
Anders wachten tot 11 uur morgen.
pi_194097790
quote:
Echt een Funding Circle achtig project.

Klaarblijkelijk is alles gebaseerd op cijfers 2017 & 2018. Daarnaast lees ik nog
quote:
De tussentijdse jaarcijfers 2019 laten eendezelfde omzet en resultaat zien als voorgaande jaren.
Tussentijdse jaarcijfers 2019??? We zitten inmiddels in de tweede helft van 2020! Ik had tussentijdse cijfers van 2020 verwacht ipv deze oude meuk. Daarnaast had het netjes geweest als de hoogte van de hypotheekinschrijving ook vermeld was.

Ondanks dat dit maar een kleine lening is geeft het negatieve E.V. in combinatie van het niet vermelden van de cijfers 2019 mij geen goed gevoel. De omzet eerste half jaar 2020 zal naar verwachting wel helemaal een drama zijn geweest.
pi_194097997
Over de pos neg verklaring hadden we het recent, die id standaard opgenomen bij Collin .
Dat maakt deze onderpandswaarde materieel.
pi_194098766
quote:
ziet er op eerste gezicht goed uit, redelijke huurverwachtingen 1150, huurders blijven in pand (?).
pi_194098821
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2020 11:52 schreef Jaco078 het volgende:
Over de pos neg verklaring hadden we het recent, die id standaard opgenomen bij Collin .
Dat maakt deze onderpandswaarde materieel.
Klopt, Collin heeft dat in die zin prima geregeld.

Aan de andere kant hecht ik er net zo veel waarde aan als aan een pos/neg verklaring op een woning of bedrijfspand. Dit is niet vergelijkbaar met een (1e) hypotheek.

Het is leuk als stok achter de deur maar heeft op zich weinig waarde aangezien als het puntje bij paaltje komt het een geldnemer er niet van hoeft te weerhouden om toch binnen de eerste hypotheek (tot het bedrag van de inschrijving) aanvullend te lenen. Overigens zal dat bij het huidige project wel meevallen om dat het maar om een kleine lening gaat.

De enige juiste en veilig manier is als de eerste hypotheekhouder toestemming geeft om de inschrijving te verlagen. Maar ja, de eerste hypotheekhouder heeft daar meestal geen belang bij.
pi_194098844
quote:
Met schijf 1 (99.500) zitten ze al bijna op de WOZ waarde (107.000) .
Ik neem 'm niet mee.
pi_194099229
Hoe groot is de kans dat de finale aflossing van Unlimited Snow over een goede week volgt ?
Nog geen nieuwe pitch gezien om het geld voor de aflossing op te halen en er is mij ook nog niet bekend dat er toestemming is gevraagd voor een tweede hypotheek van een andere partij.
pi_194099417
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 12:37 schreef fok321 het volgende:

[..]

Met schijf 1 (99.500) zitten ze al bijna op de WOZ waarde (107.000) .
Ik neem 'm niet mee.
Jij telt schijf 1a en 1b bij elkaar op maar alleen schijf 1a heeft natuurlijk maar een eerste hypotheek.

Het gevraagde bedrag van 1a (1e hypotheek) zit dus 33% onder de woz waarde. Meestal is dit verschil groter echter het is niet zo dat de lening met de 1e hypotheek bijna op de woz waarde zit.
pi_194099561
Dat is deze woning:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zie een vraagprijs van 115.000 met status verkocht.

Overigens: wijk Lemmerweg Oost in Sneek, dit is een van de slechtste wijken van Sneek.
Ik zou er liever niet willen wonen :N
pi_194099776
quote:
6s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:25 schreef iprhba0 het volgende:
Dat is deze woning:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zie een vraagprijs van 115.000 met status verkocht.

Overigens: wijk Lemmerweg Oost in Sneek, dit is een van de slechtste wijken van Sneek.
Ik zou er liever niet willen wonen :N
Melanie & Job hebben via SIG ook Vlaardingen v Hogendorplaan 154a ,/ IHKV spreiding neem ik deze denk ik wel mee in 1A, Opvallend is dat J+M Ede / Lelystad / Vlaardingen en nu Sneek hebben, niet echt een geo structuur.
pi_194099792
quote:
6s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:25 schreef iprhba0 het volgende:
Ik zou er liever niet willen wonen
Tja, zo kan ik er nog wel een paar opnoemen ;)
pi_194099890
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:02 schreef Thomas88 het volgende:
Hoe groot is de kans dat de finale aflossing van Unlimited Snow over een goede week volgt ?
Nog geen nieuwe pitch gezien om het geld voor de aflossing op te halen en er is mij ook nog niet bekend dat er toestemming is gevraagd voor een tweede hypotheek van een andere partij.
Het is mij niet duidelijk of ze 1 of beide projecten herfinancieren. Ik mis trouwens nog steeds de rente van de 3 1opgeschorte termijnen.

[ Bericht 2% gewijzigd door djh77 op 15-07-2020 13:57:02 ]
pi_194099912
quote:
6s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:25 schreef iprhba0 het volgende:
Ik zie een vraagprijs van 115.000 met status verkocht.
Ik heb nog even gezocht maar mijn vermoeden is dat dit niet van een recente verkoop is... In de Funda verkocht history kan ik de woning namelijk zo snel niet meer terug vinden.
pi_194099944
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:47 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik heb nog even gezocht maar mijn vermoeden is dat dit niet van een recente verkoop is... In de Funda verkocht history kan ik de woning namelijk zo snel niet meer terug vinden.
De foto's van het interieur komen wel overeen
pi_194099975
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:47 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik heb nog even gezocht maar mijn vermoeden is dat dit niet van een recente verkoop is... In de Funda verkocht history kan ik de woning namelijk zo snel niet meer terug vinden.
Ik begrijp uit de pitch dat deze nooit op Funda heeft gestaan, maar is aangeboden aan de 2 kopers
pi_194100003
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:46 schreef djh77 het volgende:

[..]

Het is mij niet duidelijk of ze 1 of beide projecten herfinancieren. Ik mis trouwens nog steeds de rente van de 3 opgeschorte termijnen.
Maart en april heb ik in mijn eigen administratie als voldaan staan. Alleen de rente over de maand mei staat bij mij nog open.
pi_194100031
quote:
6s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:50 schreef iprhba0 het volgende:

[..]

De foto's van het interieur komen wel overeen
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:51 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik begrijp uit de pitch dat deze nooit op Funda heeft gestaan, maar is aangeboden aan de 2 kopers
Daarom denk ik dat het gevonden linkje van de makelaar uit het verleden is. Geen idee van hoe lang geleden.
pi_194100059
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:55 schreef Horsemen het volgende:
Daarom denk ik dat het gevonden linkje van de makelaar uit het verleden is. Geen idee van hoe lang geleden.
De gevonden pagina van de makelaar is voor het laatst geupdate op 22 mei 2018 om 9 uur 50 en 11 seconden 's ochtends. Dat staat althans in de broncode.
pi_194100080
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:58 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

De gevonden pagina van de makelaar is voor het laatst geupdate op 22 mei 2018 om 9 uur 50 en 11 seconden 's ochtends. Dat staat althans in de broncode.
:) ^O^

2 jaar oud dus. Ik denk dat schijf 1a voor dit project (¤71500,-) een redelijk veilige investering is.
pi_194100103
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:58 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

De gevonden pagina van de makelaar is voor het laatst geupdate op 22 mei 2018 om 9 uur 50 en 11 seconden 's ochtends. Dat staat althans in de broncode.
Klopt:
GONGGRIJPSTRAAT 35 SNEEK (28)
Geplaatst op 3 mei 2018
https://struiksmamakelaar(...)traat-35-sneek-28-2/
pi_194100647
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:59 schreef Horsemen het volgende:

[..]

:) ^O^

2 jaar oud dus. Ik denk dat schijf 1a voor dit project (¤71500,-) een redelijk veilige investering is.
Lijkt me ook. Dat het een mindere buurt is zit al in de waarde verdisconteerd lijkt me. Ook in dat soort buurten is er nood aan woningen al zal het in Friesland minder urgent zijn dan de randstad...
Pecunia non olet
pi_194100693
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:02 schreef Thomas88 het volgende:
Hoe groot is de kans dat de finale aflossing van Unlimited Snow over een goede week volgt ?
Nog geen nieuwe pitch gezien om het geld voor de aflossing op te halen en er is mij ook nog niet bekend dat er toestemming is gevraagd voor een tweede hypotheek van een andere partij.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194100696
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor deze lening is er voor de periode maart tot en met mei een uitstelregeling overeengekomen waarbij er uitsluitend rente verschuldigd is. De betaling voor rentetermijn 123 hebben wij nog niet ontvangen. Deze termijn hebben wij dan ook niet aan u kunnen uitbetalen.

Deze lening is aangegaan gezamenlijk met aflossingsvrije lening 16095. De geplande volledige aflossing van deze lening hebben wij niet ontvangen. Ter extra zekerheid is er ten behoeve van beide leningen een hypotheekrecht gevestigd. Door het uitblijven van deze aflossing is dan ook de vordering van lening 15880 en 16095 volledig opgeëist.

Van de intermediair van de geldnemer ontvingen wij het bericht dat er voor het einde van deze maand meer duidelijkheid moet zijn over het herfinancieringstraject. Indien er dan ook voor het einde van deze maand geen duidelijkheid is over deze totale herfinanciering zullen de genoemde dossiers ter uitwinning van het gestelde hypotheekrecht worden overgedragen aan gerechtsdeurwaarder Flanderijn te Rotterdam.

Ben benieuwd is toch eigenlijk een project waarbij het gezien de waarde stijging van het onderpand nooit mis zou mogen gaan. Ga er ernaast vanuit dat er boete rente in rekening wordt gebracht. Weten andere hoe GVE, hier mee omgaat. Dit is nu

[ Bericht 4% gewijzigd door Hanzul2 op 15-07-2020 15:07:30 ]
pi_194100724
Ze zijn niet van plan het onderpand te verkopen. Dat zou ook een optie zijn
pi_194101014
Even gekeken naar de woningwaarde van de nieuwe gracht. Pand van Snow. Internetschatting tussen 1433 en 1751k.

Er zal nog ongeveer 710k open staan voor kosten, dus kan me niet voorstellen dat we hier ons geld en rente niet terug zouden krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanzul2 op 15-07-2020 15:25:16 ]
pi_194101286
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2020 14:48 schreef Hanzul2 het volgende:
Weten andere hoe GVE, hier mee omgaat.
Ik meen mij te herinneren dat dit nog een project is waarbij bij een vervroegde aflossing alle rente voldaan dient te worden. Bij voldoende zekerheden zal GvE dit ook uitwinnen. Van mij mag dit project dan ook wel tot aflossing overgaan :P
pi_194101408
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juli 2020 15:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik meen mij te herinneren dat dit nog een project is waarbij bij een vervroegde aflossing alle rente voldaan dient te worden. Bij voldoende zekerheden zal GvE dit ook uitwinnen.
Bij onvoldoende zekerheden als het goed is ook
pi_194101544
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 15:41 schreef djh77 het volgende:

[..]

Bij onvoldoende zekerheden als het goed is ook
jazeker, hopelijk hoeft er geen Kippensoep getrokken te worden 8-)
pi_194101638
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2020 15:17 schreef Hanzul2 het volgende:
Even gekeken naar de woningwaarde van de nieuwe gracht. Pand van Snow. Internetschatting tussen 1433 en 1751k.

Er zal nog ongeveer 710k open staan voor kosten, dus kan me niet voorstellen dat we hier ons geld en rente niet terug zouden krijgen.
+/- 775.000 zal terugbetaald moeten worden aan de investeerders voor aflossing + boeterente.
pi_194101928
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juli 2020 15:51 schreef Horsemen het volgende:

[..]

jazeker, hopelijk hoeft er geen Kippensoep getrokken te worden 8-)
Over soep trekken gesproken: ik heb afgelopen weekeind eens goed al mijn defaults op een rijtje gezet. Alles even in een tabel gezet, met daarin het nog openstaande bedrag op het moment dat een project in default ging, en de daarna ontvangen terugbetalingen.
Bij GvE en FnC (en in mindere mate KoM) heb ik genoeg projecten lopen, en ben ik lang genoeg actief om een beetje zinvolle cijfers te produceren:

GvE:
netto rentepercentage (zonder aftrek defaults): 7.8%
default bedrag / ontvangen rente: 46%
recovery tot op heden 3.6%
FnC:
netto rentepercentage (zonder aftrek defaults): 13%
default bedrag / ontvangen rente: 30%
recovery tot op heden 6.7%
KoM:
netto rentepercentage (zonder aftrek defaults): 7.7%
default bedrag / ontvangen rente: 88%
recovery tot op heden: 30%

Een schrale troost voor onze vrienden uit Delft, of toch Rotterdam, nee tegenwoordig in Den Haag geloof ik: qua nagekomen euro's op projecten die in default geraakt zijn scoren ze het beste. (en een schrale troost voor mij: ik eindig niet negatief op dit platform: mijn netto terugontvangen bedrag was een paar maanden geleden gelijk aan het origineel geïnvesteerde bedrag).

Qua platform is de lelijkste uitglijer voor mij in de P2B afdeling: Envestio. Gelukkig geen al te groot bedrag.

[ Bericht 4% gewijzigd door ETphonehome op 15-07-2020 16:24:38 ]
pi_194102352
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juli 2020 15:51 schreef Horsemen het volgende:

[..]

jazeker, hopelijk hoeft er geen Kippensoep getrokken te worden 8-)
Deze firma had met een andere tak toch nog twee latere leningen bij GVE met minder zekerheden lopen. Hoe zit het daar mee? Zijn die ook opgeëist? Weet iemand dat?

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 15-07-2020 17:02:11 ]
pi_194102487
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 16:52 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw Haags project bij SiG:

https://investeren.sameni(...)n-der-woudendijk-185
Heeft iemand de financiële analyse download nagerekend?
SIG komt uit op een overschot van eur 8255,-- en mijn berekening komt uit op eur 3855,00. Een slordig rekenfoutje van eur 4500,00..., of maak ik ergens een (denk)een fout?
pi_194102640
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 17:01 schreef tnhb het volgende:

[..]

Heeft iemand de financiële analyse download nagerekend?
SIG komt uit op een overschot van eur 8255,-- en mijn berekening komt uit op eur 3855,00. Een slordig rekenfoutje van eur 4500,00..., of maak ik ergens een (denk)een fout?
Ruwweg zie ik ook een flink verschil.
Wat me ook opvalt is dat ik geen OZB, opstalverzekering en andere vaste lasten zie.
Pecunia non olet
pi_194102990
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 17:01 schreef tnhb het volgende:

[..]

Heeft iemand de financiële analyse download nagerekend?
SIG komt uit op een overschot van eur 8255,-- en mijn berekening komt uit op eur 3855,00. Een slordig rekenfoutje van eur 4500,00..., of maak ik ergens een (denk)een fout?
8355 ipv 3855 dat is overduidelijk een typo ;)
pi_194103482
Altijd je verschil door 9 delen om te zien of je met een cijfer-omdraaiing te maken hebt
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_194104361
quote:
6s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:50 schreef iprhba0 het volgende:

[..]

De foto's van het interieur komen wel overeen
Ik denk dat de foto's bij de projectomschrijving niet recent zijn maar inderdaad van de eerdere verkoop via funda in 2018. Het was toen duidelijk nog een gezinswoning met kinderkamers, nu is er sprake van "al meerdere jaren kamerverhuur" (2 jaar dus). Kan wel een paar redenen bedenken om geen recente foto's te gebruiken, iets met de huidige huurders die het niet zo netjes onderhouden als het eerdere gezin en verder ook weinig belang hebben bij de verkoop. Wat voor mensen zouden dit kunnen zijn? In Friesland zijn geen jarenlange wachtlijsten voor een sociale huurwoning. Lijkt me dat een investering in 1A veilig is maar ben zelf niet voor het "verhokken" van gezinswoningen dus sla ook deze over.
pi_194104889
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 15:19 schreef lykkefund het volgende:

[..]

Vanaf 15 juli 20u open.
Staat open en is nu ook live op youtube voor vragen.
pi_194104929
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:41 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Tja, zo kan ik er nog wel een paar opnoemen ;)
Inderdaad.
Eigenlijk geldt dat voor bijna alle woningen die bij SiG gefinancierd worden.
Smaken verschillen blijkbaar, want ze worden wel makkelijk verhuurd.
pi_194105239
KOM
Hot Yoga & Beauty Studio Westland
Marianne van der Zwan 15-7-2020 17:43

Door een financiële meevaller is het voor mij mogelijk om deze lening met Kapitaal op Maat in 1x af te lossen. Deze aflossing zorgt ervoor dat ik weer verder kan investeren in mijn zaak en hopelijk gezond verder kan groeien. Ik wil u alle van harte bedanken voor uw vertrouwen en hoop u ook in de studio te ontvangen.
pi_194105687
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 20:18 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Staat open en is nu ook live op youtube voor vragen.
Doen jullie mee? Ik hik een beetje aan tegen de lage aflossing; er wordt in 5 jaar tijd slechts 22,5% afgelost, terwijl de (technische) afschrijving op de installatie veel hoger zal zijn lijkt mij??
Pecunia non olet
pi_194105932
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 21:09 schreef obligataire het volgende:

[..]

Doen jullie mee? Ik hik een beetje aan tegen de lage aflossing; er wordt in 5 jaar tijd slechts 22,5% afgelost, terwijl de (technische) afschrijving op de installatie veel hoger zal zijn lijkt mij??
Ik neem deze wel mee.
Vergelijkbare projecten bij bv. Zonnepanelendelen of Greencrowd kennen een termijn van 15 jaar waarna de techniek technisch nog niet afgeschreven is( evt. wel economisch).
Bij dit WvjG project is er wel een herfinancieringsrisico maar die acht ik persoonlijk acceptabel.
pi_194106038
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 21:19 schreef ML45 het volgende:

[..]Bij dit WvjG project is er wel een herfinancieringsrisico maar die acht ik persoonlijk acceptabel.
Ik zit tot dusver helemaal niet in zonnepanelen oid, dus benader dit als een gewone machine/installatie.
Waarom zouden investeerders willen (her)financieren in een verhaal waarvan qua hoofdsom nog 77,5% open staat, maar de technische/economische levensduur in de eerste jaren harder daalt? Zelfs als je lineair afschrijft zou er dan toch minimaal 33% (5/15) afgelost moeten zijn....... om dezelfde LTV te houden.....?
Pecunia non olet
pi_194106395
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 21:09 schreef obligataire het volgende:

[..]

Doen jullie mee? Ik hik een beetje aan tegen de lage aflossing; er wordt in 5 jaar tijd slechts 22,5% afgelost, terwijl de (technische) afschrijving op de installatie veel hoger zal zijn lijkt mij??
Om eerlijk te zijn, heb ik er wat minder vertrouwen in; ik neem deze puur mee omdat ik het een sympathiek project vind. Maar wel voor een klein bedrag dus.
pi_194108853
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 20:18 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Staat open en is nu ook live op youtube voor vragen.
quote:
Omdat de klant gebaat is bij een zo spoedig mogelijke aflossing heeft hij verzocht tussentijds en vervroegd te mogen aflossen. Wij hebben hier in toegestemd, onder de voorwaarde dat er over het aflosbedrag een extra boeterente wordt betaald gelijk aan twee maanden rente.
Het blijft lastig om een goede balans te vinden tussen belangen ondernemer en investeerder.
pi_194108876
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 06:20 schreef djh77 het volgende:

[..]


[..]

Het blijft lastig om een goede balans te vinden tussen belangen ondernemer en investeerder.
Zeker.

Twee maanden rente compensatie bij een vervroegde aflossing is véél te weinig.
pi_194108939
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 21:26 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik zit tot dusver helemaal niet in zonnepanelen oid, dus benader dit als een gewone machine/installatie.
Waarom zouden investeerders willen (her)financieren in een verhaal waarvan qua hoofdsom nog 77,5% open staat, maar de technische/economische levensduur in de eerste jaren harder daalt? Zelfs als je lineair afschrijft zou er dan toch minimaal 33% (5/15) afgelost moeten zijn....... om dezelfde LTV te houden.....?
Met betrekking tot de bepaling van het onderpand zit ook mijn beperkte kennis in de weg. Nou begrijp ik wel dat de subsidie op de installatie wel gewoon bij Wvjg blijft voor maximaal 15 jaar. Aan de andere kant denk ik ook wat is de waarde als de installatie wel verkocht moet worden.

Project zelf met biologische kaas en de zonnepanelen investering klinkt allemaal logisch. Ik verwacht dat door Corona de vraag naar de kaas niet is afgenomen. Men gaf immers meer geld uit in specialiteitenzaken en de supermarkt. Deze investering zou dan eigenlijk alleen maar voor meer inkomsten moeten zorgen.

Heb hem op dit moment nog niet meegenomen maar nog wel in mijn achterhoofd, mocht die nog open staan in het weekend dan wou ik de pitch nog eens rustig doornemen.
pi_194108968
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 06:34 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Zeker.

Twee maanden rente compensatie bij een vervroegde aflossing is véél te weinig.
Het argument dat de ondernemer gebaat is bij een vervroegde aflossing, geldt voor elk project. Ik zie niet zo in waarom je dan afwijkt van je algemene voorwaarden.

Ik zie daarnaast ook financieel geen mogelijkheden om de komende jaren uberhaubt vervroegd af te kunnen lossen (uitgezonderd herfinanciering elders). Ook hierom snap ik deze uitzondering niet.

En als er wel mogelijkheden zitten aan te komen om met eigen middelen 450k IPV 100k af te lossen, zou dat een extra zekerheid zijn voor investeerders en zou ik deze ook opnemen in de pitch.

[ Bericht 6% gewijzigd door djh77 op 16-07-2020 08:05:09 ]
pi_194109650
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 07:04 schreef Tjalala het volgende:
Heb hem op dit moment nog niet meegenomen maar nog wel in mijn achterhoofd, mocht die nog open staan in het weekend dan wou ik de pitch nog eens rustig doornemen.
Wel op zaterdag dan
pi_194109851
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juli 2020 11:40 schreef Horsemen het volgende:
Echt een Funding Circle achtig project.
Daarnaast had het netjes geweest als de hoogte van de hypotheekinschrijving ook vermeld was.
Er wordt meegelezen:
quote:
de hypothecaire inschrijving bedraagt ¤ 303.860,-
pi_194110166
Op de valreep is hier de link naar de viswinkel in Roosendaal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194110190
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2020 09:48 schreef Jaco078 het volgende:
Op de valreep is hier de link naar de viswinkel in Roosendaal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt en meegenomen
pi_194110202
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2020 09:48 schreef Jaco078 het volgende:
Op de valreep is hier de link naar de viswinkel in Roosendaal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
een linkje van van Tongeren is ook welkom In ieder geval bedankt weer voor al je inspanningen
pi_194110267
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2020 09:48 schreef Jaco078 het volgende:
Op de valreep is hier de link naar de viswinkel in Roosendaal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt, scheelt weer stipt 11 uur inloggen :-)
pi_194110342
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 08:57 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Wel op zaterdag dan
Natuurlijk, op zondag is de site toch ook niet bereikbaar?

En bedankt voor de vis link. Dan kan ik mijn reminder voor 11 uur verwijderen en zo rustig investeren.
pi_194110576
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2020 09:48 schreef Jaco078 het volgende:
Op de valreep is hier de link naar de viswinkel in Roosendaal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
🎂👍
pi_194110619
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 20:46 schreef zeeland6 het volgende:
KOM
Hot Yoga & Beauty Studio Westland
Marianne van der Zwan 15-7-2020 17:43

Door een financiële meevaller is het voor mij mogelijk om deze lening met Kapitaal op Maat in 1x af te lossen. Deze aflossing zorgt ervoor dat ik weer verder kan investeren in mijn zaak en hopelijk gezond verder kan groeien. Ik wil u alle van harte bedanken voor uw vertrouwen en hoop u ook in de studio te ontvangen.
Mooi weer een project afgelost bij KOM. Nog een paar te gaan en dan gelukkig verlost van de grillen van dit platform. Overigens is mijn rendement bij KOM nog steeds prima.
pi_194110693
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 10:30 schreef op2 het volgende:
Wat vinden jullie van deze https://www.nlinvesteert.nl/investeren/ppbII
Is al eerder besproken deze week. Ik richt eerder mn pijlen op de vastgoedjongens uit den Haag van vrijdag a.s.op NLI. hoewel velen deze waarschijnlijk te kort vinden lopen. De XIRR is overigens nog lager, want het duurt bij NLI erg lang tussen overmaken gelden door investeerders en vervolgens het uithoeken naar de leningnemer.
pi_194110981
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2020 09:48 schreef Jaco078 het volgende:
Op de valreep is hier de link naar de viswinkel in Roosendaal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Valt mee geloof ik. Hij is niet online gekomen
pi_194111073
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2020 09:48 schreef Jaco078 het volgende:
Op de valreep is hier de link naar de viswinkel in Roosendaal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt !
pi_194111325
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 07:04 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Met betrekking tot de bepaling van het onderpand zit ook mijn beperkte kennis in de weg. Nou begrijp ik wel dat de subsidie op de installatie wel gewoon bij Wvjg blijft voor maximaal 15 jaar. Aan de andere kant denk ik ook wat is de waarde als de installatie wel verkocht moet worden.

Project zelf met biologische kaas en de zonnepanelen investering klinkt allemaal logisch. Ik verwacht dat door Corona de vraag naar de kaas niet is afgenomen. Men gaf immers meer geld uit in specialiteitenzaken en de supermarkt. Deze investering zou dan eigenlijk alleen maar voor meer inkomsten moeten zorgen.

Heb hem op dit moment nog niet meegenomen maar nog wel in mijn achterhoofd, mocht die nog open staan in het weekend dan wou ik de pitch nog eens rustig doornemen.
Dit zijn de projecten waarin ik het liefste investeer. Toch neem ik hem niet mee.

Ik blijf mij bij dit project zorgen maken over de uiteindelijke effectuering van de SDE beschikking. Deze verloop al over twee weken dus als de panelen er over twee weken niet werkend op liggen zal formeel de subsidie komen te vervallen en daarmee de zekerheden voor de investeerders (zie hiervoor de beschikking).

Daarnaast is het nog helemaal niet zeker of de rijsdienst wil meewerken aan de wijziging van de tenaamstelling. Hiervoor moet vooraf toestemming gevraagd worden aan de Rijksdienst voor ondernemend Nederland. Is dit inmiddels gedaan?

Als laatste is het maar de vraag of deze jaarlijkse subsidie blijft bestaan als door welke reden dan ook het pand (met daarop de zonnepanelen) verkocht zal moeten worden.

Al met al is het maar de vraag of de geboden zekerheden in de praktijk enige waarde hebben.
pi_194111514
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2020 09:48 schreef Jaco078 het volgende:
Op de valreep is hier de link naar de viswinkel in Roosendaal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank! meegenomen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')