Wel grappig om te zien dat het per project echt wel verschild welke schijf het meest populair is.quote:
Mathenesserweg 7A is een project van Ilyas die al eerder via SIG is gefinancierd.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:02 schreef Horsemen het volgende:
Twee (Amsterdan & Rotterdam) nieuwe SiG projecten:
https://investeren.sameni(...)-henegouwenstraat-44
https://investeren.sameni(...)mathenesserweg-7-a-1
Het Rotterdamse project geeft een hypotheekrecht die ook aan de investeerders van ccf is toegezegdquote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:02 schreef Horsemen het volgende:
Met name de waardebepaling van het Rotterdamse project is op het eerste oog wel opmerkelijk...
* Marktwaarde vrije verkoop ¤ 490.000,00
* Marktwaarde in verhuurde staat ¤ 620.000,00
* WOZ waarde ¤ 250.000,00 peildatum 01-01-2019
(Totale Financieringsbehoefte ¤ 185.000,00)
Inderdaad, dit wordt al vreemder.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:10 schreef djh77 het volgende:
[..]
Het Rotterdamse project geeft een hypotheek die ook aan de investeerders van ccf is toegezegd
Wat ik trouwens niet snap is hoe het nu zit met hogere inschrijving van de hypotheek en het vestigen van een nieuwe hypotheek door een andere partij.quote:De comparant sub 2, voornoemd, handelend als gemeld, verklaarden dat
vermeld recht van derde hypotheek met betrekking tot leningdeel 3 is
verleend tot een bedrag van twaalfduizend achthonderd vijftig euro
(¤ 12.850,00), te vermeerderen met renten en kosten, welke renten en
kosten tezamen worden begroot op een bedrag van vijfduizend
éénhonderd veertig euro (¤ 5.140,00) te weten veertig procent (40%) van
de hoofdsom, derhalve tot een totaalbedrag van zeventienduizend
negenhonderd negentig euro (¤ 17.990,00), op het hierna te noemen
onderpand;
quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:09 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Mathenesserweg 7A is een project van Ilyas die al eerder via SIG is gefinancierd.
Ik zit al in het eerste project. Met schijf 3 heb ik daarop een 4e hypotheek voor 6.15% rente.
Ik baal er van dat daar dan nog een 5e hypotheek achterkomt. (hoezo overfinanciering?) Dit verhoogt mijn inziens het risico, terwijl mijn rente gelijk blijft. De eerste lening loopt nog tot 1-6-2024. Dus ik heb het maar te accepteren...
Het zou kunnen dat Ilyas een vriendelijke taxateur heeft gevonden die al zijn panden wel wil taxeren. Ook zijn projecten op Collin zijn flink hoog getaxeerd.
Is het Rotterdamse project nu voorbelast door Collin of SiG?quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:10 schreef djh77 het volgende:
[..]
Het Rotterdamse project geeft een hypotheekrecht die ook aan de investeerders van ccf is toegezegd
Zou ilyas dit proberen omdat CCF niet vol komt? Ik blijf al even bij hem weg, gaat mij iets te snel.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:02 schreef Horsemen het volgende:
Met name de waardebepaling van het Rotterdamse project is op het eerste oog wel opmerkelijk...
* (Totale aanvullende Financieringsbehoefte ¤ 185.000,00)
Inderdaad...quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:18 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
Is het Rotterdamse project nu voorbelast door Collin of SiG?
Begrijp ik nu dat hij bij twee platformen tegelijk voor het zelfde onderpand een aanvraag heeft lopen?
Wat een gegoochel met hypotheken en taxaties.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:18 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
Is het Rotterdamse project nu voorbelast door Collin of SiG?
Begrijp ik nu dat hij bij twee platformen tegelijk voor het zelfde onderpand een aanvraag heeft lopen?
Inderdaad. Want op Collin staat over Mathenesserweg 7A:quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:23 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Wat een gegoochel met hypotheken en taxaties.
Op SIG staat nu:quote:Het onroerend goed kent een marktwaarde in verhuurde staat van ¤ 450.000,- op basis van een taxatierapport met een waardepeildatum van 14 mei 2019.
Bijzondere taxaties zijn het zeker.quote:Marktwaarde vrije verkoop ¤ 490.000,00
Marktwaarde in verhuurde staat ¤ 620.000,00
De 40% zijn m.i. kosten en rente, maar de inschrijving is enkel de hoofdsom van de lening. Bij de uitwinning heb je wel je maken met hoofdsom+max. 40% kosten/rentequote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:16 schreef dyna18 het volgende:
SIG heeft in zijn hypotheekovereenkomst staan dat de hypotheek voor 40% hoger wordt ingeschreven. Hoe kan het dan dat er op die ruimte door een andere partij weer een nieuwe hypotheek wordt gevestigd? Heeft iemand hier kennis van?
Exact dezelfde inschrijving komt binnenkort beschikbaar op SIG:quote:Er wordt een vierde hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 195.000,- op het appartement aan de Mathenesserweg 7A te Rotterdam verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Het appartement is door één hypotheekverstrekker voorbelast met drie hypothecaire inschrijvingen met een totale hypothecaire inschrijving van ¤ 231.300,- en openstaande schuld van circa ¤ 229.600,-. Het onroerend goed kent een marktwaarde in verhuurde staat van ¤ 450.000,- op basis van een taxatierapport met een waardepeildatum van 14 mei 2019.
Taxatie op Collin is 450k, taxatie op sig is 620k. Hier gaat iets niet helemaal lekker..quote:Deze geldlening betreft een aanvulling op de bestaande hypotheek voor dit pand.
De nieuwe financiering tot 85% van de markwaarde onverhuurde staat is ¤ 416.500,00
Let op! De aanvrager heeft reeds een geldlening bij SamenInGeld van ¤ 231.300,00
De aanvullende financiering is afgerond op ¤ 185.000,00.
Die cijfers daar klopt toch geen donder van?quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:02 schreef Horsemen het volgende:
* (Totale aanvullende Financieringsbehoefte ¤ 185.000,00)
Hoe gaat dit in de praktijk als er 2 partijen zijn?quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:25 schreef djh77 het volgende:
[..]
De 40% zijn m.i. kosten en rente, maar de inschrijving is enkel de hoofdsom van de lening. Bij de uitwinning heb je wel je maken met hoofdsom+max. 40% kosten/rente
Het gevecht tussen SIG en Collin om de vastgoed leningen.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:28 schreef Horsemen het volgende:
Volgens SiG gaat het onderpand bij Collin teruggetrokken worden...
Maar het blijft een rare volgorde...
Tja blij Collin kwam het project niet vol. (hoewel hij daar best een leuk bedrag heeft opgehaald, dus snappen doe ik het ook niet).quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Het gevecht tussen SIG en Collin om de vastgoed leningen.![]()
De 1e hypotheek (inclusief eventuele kosten) gaat voor op de 2e hypotheek, enz. enz.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:30 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Hoe gaat dit in de praktijk als er 2 partijen zijn?
Stel partij 1 heeft 1e hypotheek die 60% van de waarde van de woning beslaat. Ook staat er in het contract dat het recht van hypotheek +40% voor de kosten bedraagt. (60%+40% is 100% van de woningwaarde).
Partij 2 vestigt daar nu een 2e hypotheek achter voor de in zijn ogen openstaande 40%.
Hoe gaat dan de uitwinning bij verkoop voor 100% van de woning waarde?
Wie heeft er recht op die 40%?
Als er geen achterstanden zijn partij 2. Als er wel achterstanden krijgt partij 2 40% minus rente en kosten 1e hypotheekquote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:30 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Stel partij 1 heeft 1e hypotheek die 60% van de waarde van de woning beslaat. Ook staat er in het contract dat het recht van hypotheek +40% voor de kosten bedraagt. (60%+40% is 100% van de woningwaarde).
Partij 2 vestigt daar nu een 2e hypotheek achter voor de in zijn ogen openstaande 40%.
Dat hoop ik dan maar.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:32 schreef Horsemen het volgende:
[..]
De 1e hypotheek (inclusief eventuele kosten) gaat voor op de 2e hypotheek, enz. enz.
Precies de zelfde volgorde (ook met de kosten) als tussen de schijven 1A, 1B, 2 en 3 bij SiG. In die zin dus niets nieuws onder de zon.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:34 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Daarnaast beseffen waarschijnlijk de investeerders van het 2e project niet dat de zekerheden een stuk lager liggen dan ze worden voorgespiegeld.
Stel er zijn twee partijen/hypotheken;quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:30 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Volgens mij wel, ik begrijp dan ook op geen enkele manier dat SIG hieraan wil/lkan meewerken. Als er een SIG lening is waar vooraf is vermeld dat er extra ruimte wordt ingeschreven (ik meen een keer een Grieks restaurant in Amsterdam?) kan ik begrijpen dat er een extra stuk komt. Maar ik kan niet begrijpen dat SIG wil mee wil werken aan het uitbreiden (geld ophalen, incasseren) op basis van waardestijging. Ik zou zeggen dat het dan een een complete herfinanciering moet zijn. Met deze manier van handelen door SIG krijg ik een onbetrouwbaar gevoel.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:18 schreef Horsemen het volgende:
Ik snap niet waarom sig toestemming geeft voor een 4e hypotheek op een ander platformquote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:47 schreef tnhb het volgende:
[..]
Volgens mij wel, ik begrijp dan ook op geen enkele manier dat SIG hieraan wil/lkan meewerken. Als er een SIG lening is waar vooraf is vermeld dat er extra ruimte wordt ingeschreven (ik meen een keer een Grieks restaurant in Amsterdam?) kan ik begrijpen dat er een extra stuk komt. Maar ik kan niet begrijpen dat SIG wil mee wil werken aan het uitbreiden (geld ophalen, incasseren) op basis van waardestijging. Ik zou zeggen dat het dan een een complete herfinanciering moet zijn. Met deze manier van handelen door SIG krijg ik een onbetrouwbaar gevoel.
Ik denk dat ik deze geldnemer met een grote boog moeten passeren, ik zie dat een keer klappen en dan zijn er alleen maar panden over die tot meer dan 100% van de dan van toepassing zijnde waarde gefinancierd zijn met alle ellende bij executie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |