SiG kan hier weldegelijk iets aan doen voor toekomstige projecten. SiG kan in de hypotheekakte laten opnemen dat aanvullende hypotheken niet zijn toegestaan zonder toestemming van de meerderheid van de investeerders.quote:Op maandag 13 juli 2020 21:27 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Ik ben als investeerder hier zeker ook geen voorstander van.
Zou echter niet zo goed weten wat hier aan te doen. Ik heb dit al bij SiG aangekaart, maar volgens de getekende contracten kan de leningnemer zonder problemen een extra hypotheek toevoegen.
Dus wat kun je dan nog verder er tegen doen?
Als klant kun je vaak stemmen met je voeten, maar bij crowdfunding moet je als investeerder toch echt de hele rit uitzitten (itt de leningnemer, maar dat is een andere discussie).
In ieder geval je bezwaren aan SiG laten weten.quote:Op maandag 13 juli 2020 21:27 schreef dyna18 het volgende:
[..]
...
Dus wat kun je dan nog verder er tegen doen?
....
Misschien een fundingzekerheid overeenkomst afgesloten bij SiG?quote:Op maandag 13 juli 2020 17:11 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Het project is bij Collin inmiddels verdwenen van de site. Bij SiG loopt hij ook nog niet al te goed door.
quote:Uitkomsten AFM Covid-19-onderzoek Nederlandse crowdfunding-platformen
Van alle actieve platformen heeft uiteindelijk 85% meegewerkt aan dit onderzoek.
Belangrijk nieuws platformen zelf
Belangrijk nieuws vanuit de platformen zelf is dat geen enkel platform voorziet zelf in de problemen te komen. Sommige platformen zijn erg getroffen door de impact van Covid-19, andere zien kansen (liquiditeitsverschaffing) of richten zich op sectoren die niet of nauwelijks getroffen zijn. Zoals gerapporteerd verwachten wij niet in de problemen te komen, onze vaste kosten zijn te overzien en beheersbaar.
De Borgstelling MKB Kredieten status voor niet-bancair financieren lijkt moeilijk bereikbaar voor de Nederlandse crowdfunding-platformen. Door 7 van de 24 platformen, waaronder wij zelf, die aan dit onderzoek hebben meegewerkt is een aanvraag ingediend. Tot nu toe is maar 1 aanvraag gehonoreerd en zijn 3 aanvragen afgewezen.
Wij ondersteunen alle initiatieven, met name die van de Stichting MKB Financiering, om ook crowdfunding-platformen op een gelijkwaardige manier gebruik te kunnen laten maken van regelingen vanuit de overheid (open brief aan staatssecretaris Economische Zaken en Klimaat en minister van Financiën).
Zeven van de platformen hebben aanspraak gemaakt van de Noodmaatregel Overbrugging Werkbehoud (NOW). In hoeverre aanspraak gemaakt zal worden op de NOW2 regeling is niet bekend. Wij hebben en zullen geen aanspraak maken, hier is geen noodzaak toe.
Projecten
Vanuit de projectaanvragen over de afgelopen periode wordt duidelijk zichtbaar dat horeca, retail, sport (fitness/yoga), recreatie, toerisme, kappers, evenementen en marketing de zwaarst getroffen sectoren zijn. Ongeveer 66% van de platformen heeft uitstel van aflossing (en soms ook rente) gegeven aan projecten wanneer daarom werd verzocht.
De helft van de platformen geeft aan dat de aanwas van nieuwe projecten afgenomen is, voor de andere helft is dit hetzelfde gebleven of niet van toepassing. Wij behoren tot de eerste helft, na een fantastisch laatste kwartaal 2019 en eerste kwartaal 2020 zien wij dat de Covid-19 crisis ook onze aanwas van projecten heeft bemoeilijkt.
Het aantal geïnteresseerde investeerders is over het algemeen afgevlakt. Aangegeven wordt dat investeerders voorzichtiger zijn geworden en langer doen over het nemen van een investeringsbeslissing. Een enkel platform geeft aan dat er een groei is in het aantal nieuwe investeerders.
Ambitie
De groeiambitie is er zeker nog bij verschillende platformen (15%), wij scharen ons tot deze 15%. De zes maanden voor de Covid-19 crisis en het positief veranderende sentiment na de laatste Covid-19 update vanuit onze overheid (24 juni 2020) geven ons het vertrouwen dat dit zeker staat te gebeuren. Ruim 40% geeft aan met een (flinke) omzetdaling rekening te houden, waarbij de rest aangeeft dat het te vroeg is om te duiden of niet van toepassing is.
Wat betekent een tweede Covid-19 golf?
Veel platformen geven aan dat een tweede Covid-19 golf een substantiële impact kan hebben op alle facetten van crowdfunding. Dit betreft zowel de financiële gezondheid van platformen zelf, veroorzaakt door:
Impact op lopende projecten
Impact op de aanwas van nieuwe projecten
Investeringen lager en minder
Een enkel platform geeft aan dit in haar Business Continuity Management-procedure op te nemen en de mogelijke scenario’s en impact aan te scherpen.
Mocht je na het lezen van dit nieuwsbericht nog vragen hebben dan staan onze collega’s uiteraard voor jou klaar (investeerders@kapitaalopmaat.nl en ondernemers@kapitaalopmaat.nl).
Blijf gezond, met vriendelijke groet,
Team Kapitaal op Maat
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zich een nette reactie.quote:
De NOW1 regeling gaf een tegemoetkoming in de loonkosten. Ik denk dat de heren van KoM niemand op de loonlijst hebben staanquote:Op dinsdag 14 juli 2020 12:25 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Op zich een nette reactie.
Ik vraag mij alleen af of het verstandig is om als je omzet (aanzienlijk?) is teruggelopen geen gebruik te maken van de NOW regeling. Aan de andere kant netjes om er geen gebruik van te maken als het kennelijk niet nodig is.
Is er hier iemand die enige inzage heeft in de winstgevendheid van de platformen? Ik meen mij te herinneren dat KoM tot een jaar of 2 geleden nog nooit winst had gemaakt.
Zou kunnen inderdaad.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 12:44 schreef djh77 het volgende:
[..]
De NOW1 regeling gaf een tegemoetkoming in de loonkosten. Ik denk dat de heren van KoM niemand op de loonlijst hebben staan
Inderdaad weinig aflossing maar wel een mooie spreiding over diverse zekerheden.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 12:42 schreef djh77 het volgende:
Vishandel met 1e en 2e hypotheek op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/vishandel-westrand/
Er wordt weinig afgelost, maar er kan volgens mij ook niet zoveel misgaan
Ik mag toch hopen dat deze niet volkomt. Even vergelijken met de Geldrop pitch van GVE:quote:Op dinsdag 14 juli 2020 14:59 schreef djh77 het volgende:
120mnd vastgoed zonder hypotheek op gve
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=22405
Het is 'maar' 50k. Kans dat deze volkomt in 60 dagen is wel reëel denk ik.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 15:58 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat deze niet volkomt. Even vergelijken met de Geldrop pitch van GVE:
- allebei vastgoedbeleggers
- allebei GVE klasse 2
- allebei BKR hoog risico (H)
- Geldrop 6% 72mnd, deze 5.5% 120mnd
- Geldrop hypotheek woon/winkelpand 70%LTV, deze geen zekerheden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 14 juli 2020 16:05 schreef Red_arrow het volgende:
Heeft iemand dit inspectierapport van restaurant A*iadam al wel eens gedeeld op dit forum?Ook ff leesvoer / dankSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoewel vis en crowdfunding nog al eens probleem projecten heeft voortgebracht, wil ik deze gelezen de zekerheden wel meenemen.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 13:23 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Inderdaad weinig aflossing maar wel een mooie spreiding over diverse zekerheden.
Dit lijkt mij ook wel weer een leuk project om mee te nemen.
Een linkje zou dus zeker weer gewaardeerd worden
Sinds wanneer ligt deze straat in Den Haag vlak bij het centrum van Zaandam? 😀quote:Op dinsdag 14 juli 2020 16:52 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw Haags project bij SiG:
https://investeren.sameni(...)n-der-woudendijk-185
Knippen en plakken blijft een hele kunstquote:Op dinsdag 14 juli 2020 17:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Sinds wanneer ligt deze straat in Den Haag vlak bij het centrum van Zaandam? 😀
Als je een zelfrespecterend platform bent, dan check je dat toch. Tis dat ik het product van SIG goed vind, maar bij KOM schrijven ze beter.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 17:19 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Knippen en plakken blijft een hele kunst
Zoek de verschillen met Den Haag Van der Woudendijk 189.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 17:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Sinds wanneer ligt deze straat in Den Haag vlak bij het centrum van Zaandam? 😀
Weer eens slecht knip en plak werk bij SIG
En als we toch op zoek zijn naar de verschillen hierbij ook nr. 187quote:Op dinsdag 14 juli 2020 17:45 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Zoek de verschillen met Den Haag Van der Woudendijk 189.
https://investeren.sameni(...)n-der-woudendijk-189
- Er zijn dezelfde foto's gebruikt voor 2 verschillende woningen
- Deze woning heeft geen VVE kosten maar zijn buren wel?
- 1tje ligt dicht bij zaandam, de ander in Ypenburg, maar het zijn wel buren![]()
Wie vindt er nog meer ?
Nr 187 en 189 zijn eerder al gefundquote:Op dinsdag 14 juli 2020 16:52 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw Haags project bij SiG:
Ow leuk, nog meer foto's die ik herken.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 17:54 schreef Tsundoku het volgende:
[..]
En als we toch op zoek zijn naar de verschillen hierbij ook nr. 187
https://investeren.sameningeld.nl/project/den-haag-woudendijk-187
quote:Op dinsdag 14 juli 2020 12:25 schreef Jaco078 het volgende:
Hondenvoer met 2e hypotheek op NLISPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze:quote:Op dinsdag 14 juli 2020 18:58 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Volgens NLinvesteert zou dit tranche II zijn, ik kan echter niks meer vinden over tranche I. Zou die niet voor het algemene publiek opengesteld geweest zijn? Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat de eerste tranch aan zekerheden beloofd is.
quote:Op dinsdag 14 juli 2020 19:12 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Deze:Bedankt. De zekerheden worden dus gedeeld met de investeerders van tranche I. Bij nader inzien staat het er ook wel bij. Ik had toch al geen belangstelling en heb verder ook geen zin het hele verhaal proberen te doorgronden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt, dan doe ik nu alsnog mee (vorige keer niet aan toe gekomen).quote:Op woensdag 15 juli 2020 05:59 schreef djh77 het volgende:
Er zijn onvoldoende definitieve investeringen voor appartementen Sauerland gedaan op CRE. Hij staat nu weer open voor nieuwe investeerders.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verhaal komt me zo bekend voor: zijn eerdere financieringsaanvragen doorgegaan of terug getrokken?
Er is al 6x eerder gefund via NLI lees ik.
Link = zeer welkom!!quote:Op woensdag 15 juli 2020 11:03 schreef KrekelJapie het volgende:
Kleine bruna/ing servicepunt lening met materiële 2e hypotheek
https://www.collincrowdfund.nl/v-o-f-van-tongeren-baars/
https://www.google.nl/map(...).2343915!4d4.4460136
Bruna gaat me lukken.quote:
Echt een Funding Circle achtig project.quote:Op woensdag 15 juli 2020 11:03 schreef KrekelJapie het volgende:
Kleine bruna/ing servicepunt lening met materiële 2e hypotheek
https://www.collincrowdfund.nl/v-o-f-van-tongeren-baars/
https://www.google.nl/map(...).2343915!4d4.4460136
Tussentijdse jaarcijfers 2019??? We zitten inmiddels in de tweede helft van 2020! Ik had tussentijdse cijfers van 2020 verwacht ipv deze oude meuk. Daarnaast had het netjes geweest als de hoogte van de hypotheekinschrijving ook vermeld was.quote:De tussentijdse jaarcijfers 2019 laten eendezelfde omzet en resultaat zien als voorgaande jaren.
ziet er op eerste gezicht goed uit, redelijke huurverwachtingen 1150, huurders blijven in pand (?).quote:Op woensdag 15 juli 2020 12:29 schreef djh77 het volgende:
Eerste? Friese project SiG
https://investeren.sameni(...)k-gonggrijpstraat-35
Klopt, Collin heeft dat in die zin prima geregeld.quote:Op woensdag 15 juli 2020 11:52 schreef Jaco078 het volgende:
Over de pos neg verklaring hadden we het recent, die id standaard opgenomen bij Collin .
Dat maakt deze onderpandswaarde materieel.
Met schijf 1 (99.500) zitten ze al bijna op de WOZ waarde (107.000) .quote:Op woensdag 15 juli 2020 12:29 schreef djh77 het volgende:
Eerste? Friese project SiG
https://investeren.sameni(...)k-gonggrijpstraat-35
Jij telt schijf 1a en 1b bij elkaar op maar alleen schijf 1a heeft natuurlijk maar een eerste hypotheek.quote:Op woensdag 15 juli 2020 12:37 schreef fok321 het volgende:
[..]
Met schijf 1 (99.500) zitten ze al bijna op de WOZ waarde (107.000) .
Ik neem 'm niet mee.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zie een vraagprijs van 115.000 met status verkocht.
Overigens: wijk Lemmerweg Oost in Sneek, dit is een van de slechtste wijken van Sneek.
Ik zou er liever niet willen wonen![]()
quote:Op woensdag 15 juli 2020 13:25 schreef iprhba0 het volgende:
Dat is deze woning:Melanie & Job hebben via SIG ook Vlaardingen v Hogendorplaan 154a ,/ IHKV spreiding neem ik deze denk ik wel mee in 1A, Opvallend is dat J+M Ede / Lelystad / Vlaardingen en nu Sneek hebben, niet echt een geo structuur.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zie een vraagprijs van 115.000 met status verkocht.
Overigens: wijk Lemmerweg Oost in Sneek, dit is een van de slechtste wijken van Sneek.
Ik zou er liever niet willen wonen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |