Er is een : tussen @ en usernaam.quote:Op donderdag 18 juni 2020 17:14 schreef vosss het volgende:
Offtopic hoezo werken die mentions in de OP niet?
Dat doe ie als je iemand quote, let maar opquote:Op donderdag 18 juni 2020 17:15 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Er is een : tussen @ en usernaam.
quote:Op donderdag 18 juni 2020 17:18 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat doe ie als je iemand quote, let maar op
@:vosss
Enkele regio's gelijk gebleven al hoeft dat niet veel te zeggen. 2.01 naar 3.99 is ook best wat maar zie je nu niet.quote:
Daar is een producent ergens in Azië goed mee binnengelopen.quote:Op donderdag 18 juni 2020 18:17 schreef slashdotter3 het volgende:
63 miljoen stuks voor jan lul ingeslagen![]()
US Is Stuck With 63M Doses of Hydroxychloroquine
https://www.newser.com/st(...)roxychloroquine.html
================
Deed Nederland niet iets soortgelijks jaren geleden?
Nee hoor, dat wil ik prima uit gaan testen voor jullie angstige vrouwtjes hoor, maak je geen zorgen, nog een paar weekjes en het is zo ver..quote:Op donderdag 18 juni 2020 17:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat anderen gaan vliegen en sporten en er dan uitkomt of dat veilig is of niet
Dank, maar ik ben geen angstig vrouwtje en ik heb geen white knight nodig.quote:Op donderdag 18 juni 2020 19:05 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Nee hoor, dat wil ik prima uit gaan testen voor jullie angstige vrouwtjes hoor, maak je geen zorgen, nog een paar weekjes en het is zo ver..
Maar inderdaad, zie hier weer dat getwijfel en dat voorzichtige, nu is de tijd om het te proberen:
https://nos.nl/artikel/23(...)gen-verantwoord.html
Klopt, kijk maar naar Braziliëquote:Op donderdag 18 juni 2020 19:29 schreef Ven1972 het volgende:
Ik weet waarom hoe dan ook de pieken nog uitblijven, dat komt door invloed van het weer waar ook heel mooi en warm was. En onze weerstand is nu sterker geworden door dat wij vitamine D hebben gekregen via warme zon. Dus het blijkt ook dat het coronavirus erg gevoelig is voor de warme weer met veel luchtvochtigheid inzit, waarmee het ook veel kan lijken op dat deze virus ook seizoengebonden is. Daarmee zou het verklaren dat we nu veel lagere cijfers hebben dan 2 maanden geleden, waar we ook in vroege voorjaar verkeerden.
Inderdaad, daar moeten we wel verwachten dat het in najaar wel pieken kunnen krijgen waar het virus weer actief wordt... Want zonder vaccin is het nog wel levensgevaarlijk dat het ook in najaar wel ernstiger wordt onder anderen oudere mensen besmet worden. Ik denk dat we op moeten rekenen dat tegen september of oktober langzamerhand weer problemen krijgen als het coronavirus weer opduikt.quote:
Ze hebben advies gevraagd aan het RIVM, daar is uit gekomen dat het risico niet 0 is maar wel acceptabel blijkbaar.quote:Op donderdag 18 juni 2020 19:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dank, maar ik ben geen angstig vrouwtje en ik heb geen white knight nodig.
Grappig dat je die link dan post. Ik zie daarin geen angst, wel twijfel. En twijfel lijkt me zo gek nog niet als er gewoon nog veel onbekend is. Ook over vliegen. Ik vind het veel gekker dat van Nieuwenhuizen overtuigd kan zijn van het feit dat vliegen veilig is. Op welke basis is ze daarvan overtuigd?
En vast even een disclaimer: nee, ik ben niet bang. Nee, ik vind het geen killervirus. Nee, ik vind niet dat we nog steeds niets moeten mogen en dat we weer in lockdown moeten. Nee, ik ben niet bang voor een vreselijke tweede golf. Ja, ik denk dat een overvol vliegtuig misschien wat veel van het goede is. Niet overtuigd,, zoals ik van heel weinig overtuigd ben.
Opvallend dat het percentage rond Haarlem, Amsterdam, Hilversum en Utrecht relatief hoog is. Ik heb geen verhalen over grote uitbraken gehoord uit deze regio's. Ik vraag mij wel een beetje af hoe betrouwbaar de percentages zijn. In mijn directe omgeving ken ik 1 iemand die bloed geeft en die werkt in de zorg. Ik denk dat het daadwerkelijke percentage iets lager ligt.quote:
Okay, dat is op zich wel mooi. Maar in andere provincies wonen er ook mensen die ook immuun z zijn, dus overal in Nederland ligt het percentage veel minder dan verwachte 60% van Nederlandse bevolking.quote:Op donderdag 18 juni 2020 19:59 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Opvallend dat het percentage rond Haarlem, Amsterdam, Hilversum en Utrecht relatief hoog is. Ik heb geen verhalen over grote uitbraken gehoord uit deze regio's. Ik vraag mij wel een beetje af hoe betrouwbaar de percentages zijn. In mijn directe omgeving ken ik 1 iemand die bloed geeft en die werkt in de zorg. Ik denk dat het daadwerkelijke percentage iets lager ligt.
Het is gewoon wachten tot er een vaccin is. Nu kunnen we even van de zomer genieten. In de herfst krijgen we weer een intelligente lockdown en hopelijk krijgt iedereen een vaccin in het volgende voorjaar. Nu hadden we de intelligente lockdown van maart tot mei, maar als je tussen oktober en mei in een lockdown zit dan ben je het rond mei wel goed zatquote:Op donderdag 18 juni 2020 20:02 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Okay, dat is op zich wel mooi. Maar in andere provincies wonen er ook mensen die ook immuun z zijn, dus overal in Nederland ligt het percentage veel minder dan verwachte 60% van Nederlandse bevolking.
Er had niemand verwacht dat we op zestig procent zouden zitten. Gehoopt misschien.quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:02 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Okay, dat is op zich wel mooi. Maar in andere provincies wonen er ook mensen die ook immuun z zijn, dus overal in Nederland ligt het percentage veel minder dan verwachte 60% van Nederlandse bevolking.
RIVM heeft wel adviezen, zoals de gezindheidscheck. Daarvan is natuurlijk al bekend dat het een beetje een wassen neus is. Als mensen heel graag op vakantie willen en anders hun geld kwijt zijn, zullen ze zeker zeggen dat ze gezond zijn en geen klachten hebben. Bovendien zegt RIVM dat de passagierslijsten contactonderzoek gemakkelijker maken. Met andere woorden: als het toch niet zo veilig blijkt, zijn mensen gemakkelijker terug te vinden.quote:Op donderdag 18 juni 2020 19:51 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ze hebben advies gevraagd aan het RIVM, daar is uit gekomen dat het risico niet 0 is maar wel acceptabel blijkbaar.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)niet-nodig-mondkapje
Niemand weet op dit moment iets zeker, vandaar dat ik aan wil geven dat er soms (ook om economische redenen) wat geprobeerd moet worden.
Okay, maar zeker weten we het nooit hoe het met immuniteit zal gaan. Er wordt ook gezegd dat de immuniteit altijd tijdelijk kan zijn van bijvoorbeeld een jaar of een half jaar, na die tijd ben je gewoon weer vatbaar voor een nieuwe virus.quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:11 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Er had niemand verwacht dat we op zestig procent zouden zitten. Gehoopt misschien.
Of het virus zwakt af naar een simpele verkoudheid. En een lockdown zoals eerst gaat niet meer gebeuren, het gaat niet meer uit de klauwen lopen omdat iedereen er boven op zit.quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:09 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het is gewoon wachten tot er een vaccin is. Nu kunnen we even van de zomer genieten. In de herfst krijgen we weer een intelligente lockdown en hopelijk krijgt iedereen een vaccin in het volgende voorjaar. Nu hadden we de intelligente lockdown van maart tot mei, maar als je tussen oktober en mei in een lockdown zit dan ben je het rond mei wel goed zat
Dat zeg je, maar of dat zo is kan ik niet zeggen. -edit-quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:15 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Of het virus zwakt af naar een simpele verkoudheid. En een lockdown zoals eerst gaat niet meer gebeuren, het gaat niet meer uit de klauwen lopen omdat iedereen er boven op zit.
Nee-edit-quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:19 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Dat zeg je, maar of dat zo is kan ik niet zeggen.
Het virus muteert naar meer besmettelijk en minder dodelijk.quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:15 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Of het virus zwakt af naar een simpele verkoudheid. En een lockdown zoals eerst gaat niet meer gebeuren, het gaat niet meer uit de klauwen lopen omdat iedereen er boven op zit.
Klopt. Virussen muteren continue. Virussen willen ook blijven overleven, survival of the fittest.quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:23 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Het virus muteert naar meer besmettelijk en minder dodelijk.
Het testen wat ze nu doen zal in ieder geval meer zicht geven op mogelijke uitbraken. De teststraten zullen het wel druk krijgen in het najaar.quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:15 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
We denken teveelquote:Op donderdag 18 juni 2020 20:25 schreef Da_Sandman het volgende:
Ik denk dat het virus muteert naar een ebola variant. Iedereen dood einde.
Ja, maar ik weet niet of "meer besmettelijk" nu echt een goede ontwikkeling is met al die protesten over de hele wereld.quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:25 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Klopt. Virussen muteren continue. Virussen willen ook blijven overleven, survival of the fittest.
Captain Tripsquote:Op donderdag 18 juni 2020 20:25 schreef Da_Sandman het volgende:
Wanneer het slechts verloopt als een verkoudheid of griepje, en niet resulteert in een ziekenhuisopname in grote getallen dan ben je al binnen.quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:27 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, maar ik weet niet of "meer besmettelijk" nu echt een goede ontwikkeling is met al die protesten over de hele wereld.
Dan moet ik in september toch nog even hamsterenquote:Op donderdag 18 juni 2020 20:25 schreef Da_Sandman het volgende:
Klopt. En ik meen ook dat er rioolonderzoek gedaan gaat worden. Zo kun je het mooi in kaart brengen in een vroeg stadium waar precies veel corona in de ontlasting zit en hier regionaal op inspelen.quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:26 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het testen wat ze nu doen zal in ieder geval meer zicht geven op mogelijke uitbraken. De teststraten zullen het wel druk krijgen in het najaar.
Dat is wel een beetje vergezocht maar ik ben zelf ook geen viroloog of epidemioloog. Zelfs zou het wel kunnen ja. Dan is ook meteen het gevaarlijkste variant.quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:25 schreef Da_Sandman het volgende:
Dat rioolonderzoek is nog lastig, als je dat artikel van AT5 leest. Ze kunnen bijvoorbeeld wel meten dat er een stijging is, maar van die stijging dan niet bepalen of het veel mensen met een lage virusload of weinig mensen met een hoge virusload betreft. Alleen dus dat in een regio er een stijging is.quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:31 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Klopt. En ik meen ook dat er rioolonderzoek gedaan gaat worden. Zo kun je het mooi in kaart brengen in een vroeg stadium waar precies veel corona in de ontlasting zit en hier regionaal op inspelen.
quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:32 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Dat is wel een beetje vergezocht maar ik ben zelf ook geen viroloog of epidemioloog. Zelfs zou het wel kunnen ja. Dan is ook meteen het gevaarlijkste variant.
Dit zou bijzonder goed nieuws zijn.quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:23 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Het virus muteert naar meer besmettelijk en minder dodelijk.
Dit zei ik maanden geleden al (inclusief bron) maar toen werden m'n posts weggehaaldquote:Op donderdag 18 juni 2020 20:57 schreef _serial_ het volgende:
Het mogelijk verzwakken door muteren van het virus wordt in dit artikel ook al aangehaald:
Will mutations soon make the coronavirus less harmful?
Je kunt zo vroegtijdig signaleren of er een toename is in een gebied. De onderstaande site geeft als voorbeeld dat er onder andere in februari al corona is aangetroffen in het riool. Terwijl er bovengronds nog geen mensen met klachten zich melden bij de GGD. Het is dus een mooi middel om dit vroegtijdig in kaart te brengen wanneer het virus misschien is uitgedooft in de zomermaanden (klein aantal besmettingen) en weer terug komt. Wanneer je dus van deze samples neemt kun je het mooi vroegtijdig signaleren in een regio. En hier eventueel op inspelen met testen per regio. Ik neem aan dat de testcapaciteit in het najaar drastisch is opgeschroeft en er unlimited tests zijn. Als Wuhan miljoenen tests kan afnemen kunnen wij dat ook, zeker regionaal. En het virus zo bij de keel grijpen en positieve testers isoleren.quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat rioolonderzoek is nog lastig, als je dat artikel van AT5 leest. Ze kunnen bijvoorbeeld wel meten dat er een stijging is, maar van die stijging dan niet bepalen of het veel mensen met een lage virusload of weinig mensen met een hoge virusload betreft. Alleen dus dat in een regio er een stijging is.
Dan maak je je vast zorgen om de toename van virusdeeltjes in het rioolwater van Amsterdam: tien keer zoveel als de week ervoor en net zoveel als half maart, kort voor de lockdown effectief werd.quote:Op donderdag 18 juni 2020 21:03 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Je kunt zo vroegtijdig signaleren of er een toename is in een gebied. De onderstaande site geeft als voorbeeld dat er onder andere in februari al corona is aangetroffen in het riool. Terwijl er bovengronds nog geen mensen met klachten zich melden bij de GGD. Het is dus een mooi middel om dit vroegtijdig in kaart te brengen wanneer het virus misschien is uitgedooft in de zomermaanden (klein aantal besmettingen) en weer terug komt. Wanneer je dus van deze samples neemt kun je het mooi vroegtijdig signaleren in een regio. En hier eventueel op inspelen met testen per regio. Ik neem aan dat de testcapaciteit in het najaar drastisch is opgeschroeft en er unlimited tests zijn. Als Wuhan miljoenen tests kan afnemen kunnen wij dat ook, zeker regionaal. En het virus zo bij de keel grijpen en positieve testers isoleren.
https://www.kwrwater.nl/a(...)ing-voor-besmetting/
Echt waarquote:Op donderdag 18 juni 2020 21:03 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dit zei ik maanden geleden al (inclusief bron) maar toen werden m'n posts weggehaald
Zo gaaf!quote:Op donderdag 18 juni 2020 21:07 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
'The dark man strode south on US51'
Ik las het inderdaad ergens. Dat houdt niet in dat er 10x zoveel mensen besmet zijn. Ik hoop dat het meevalt.quote:Op donderdag 18 juni 2020 21:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan maak je je vast zorgen om de toename van virusdeeltjes in het rioolwater van Amsterdam: tien keer zoveel als de week ervoor en net zoveel als half maart, kort voor de lockdown effectief werd.
Hier dus :quote:Op donderdag 18 juni 2020 21:22 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Ik las het inderdaad ergens. Dat houdt niet in dat er 10x zoveel mensen besmet zijn. Ik hoop dat het meevalt.
quote:
Hoe bedoel je, even een mailtje of telefoontje tussendoor? Werkgerelateerd dan? In privétijd?quote:Op donderdag 18 juni 2020 13:26 schreef miss_sly het volgende:
Twee keer per week zit ik op kantoor met in ieder geval een collega waarmee ik heel goed slap kan ouwehoeren.
Ik vind het wel lastiger dat mijn werk en privé nu meer in elkaar overlopen. Ik doe sneller toch nog even een mailtje tussendoor, neem toch de telefoon op, kijk nog even wat na. Maar goed, ik ga ook gemakkelijker even een boodschap doen tussendoor wat ik anders niet zou doen.
quote:Op donderdag 18 juni 2020 21:49 schreef michiel_merk het volgende:
Engel zo aan het woord bij beau op 4
Rutte verbied schijten tot jan. 2021 om zo de virusverspreiding tegen te gaan.quote:Op donderdag 18 juni 2020 21:37 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Hier dus :
Concentratie coronavirusresten in Amsterdamse riool loopt op
Ga je demonstreren?quote:Op donderdag 18 juni 2020 21:50 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]Held die man. Komt op voor de vrijheid. Mooi initiatief.
Ja! Ik ben er ook bij op het Malieveld.quote:
Wel je yoga matje mee dan he?quote:Op donderdag 18 juni 2020 22:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Ja! Ik ben er ook bij op het Malieveld.
Lijkt me echt iets voor jouquote:Alles is energie! Durf te leven gaat over het ontdekken van jouw hartkompas. Mohammed Boulahrir noemt het ‘het afstemmen op je innerlijke levensmelodie’. Wil jij ook jouw levensenergie voluit laten stromen?
quote:Op donderdag 18 juni 2020 22:19 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Wel je yoga matje mee dan he?
En Yvonne van stigt!quote:
quote:Yvonne van Stigt gaat in haar boeken uit van maatwerk op basis van oervoeding. Je vindt hierin veel achtergrondinformatie over de werking van je lichaam met daarbij veel tips en een ruime keuze aan recepten om je leefstijl te kunnen veranderen. Zo bereik je jouw optimale gezondheid.
Lekker traytje bier meequote:Op donderdag 18 juni 2020 22:19 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Wel je yoga matje mee dan he?
Oh deze komt ook:
Mohammed Boulahrir, orthomoleculair therapeut /Health coach & trainer en oprichter van de Power academy.
[..]
Lijkt me echt iets voor jou![]()
![]()
![]()
Weet ik niet, maar daling kan niet altijd blijven gaan hoor, zeker kan het ook zijn dat het weer kan stijgen, niet op korte termijn. Ik bedoel als het in najaar is kan het weer spannend zijn met iC-cijfers.quote:Op donderdag 18 juni 2020 22:32 schreef OProg het volgende:
We hebben dus weer een afname op de IC die verder gaat dan die stijging van de drie dagen. Waar is nu Marion Koopmans op hier op te reageren?
Waarom niet? Als het zover daalt dat je kunt spreken dat het zo goed als voorbij is kunnen we toch alleen maar heel blij zijn? Wellicht komen er nog een paar gevallen, maar als het daar bij blijft is dat fantastisch.quote:Op donderdag 18 juni 2020 22:35 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Weet ik niet, maar daling kan niet altijd blijven gaan hoor, zeker kan het ook zijn dat het weer kan stijgen, niet op korte termijn. Ik bedoel als het in najaar is kan het weer spannend zijn met iC-cijfers.
Klopt. maar het virus dooft nooit vanzelf uit en muteert ook wel eens naar andere variant die ook anders is dan een vorige virus. Maar of we spreken van dat het zo goed als voorbij is kan ik ook niet zo snel zeggen. Het virus is altijd zo verraderlijk!quote:Op donderdag 18 juni 2020 22:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Waarom niet? Als het zover daalt dat je kunt spreken dat het zo goed als voorbij is kunnen we toch alleen maar heel blij zijn? Wellicht komen er nog een paar gevallen, maar als het daar bij blijft is dat fantastisch.
Het gaat ook in het najaar echt niet spannend worden met de IC cijfers.quote:Op donderdag 18 juni 2020 22:35 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Weet ik niet, maar daling kan niet altijd blijven gaan hoor, zeker kan het ook zijn dat het weer kan stijgen, niet op korte termijn. Ik bedoel als het in najaar is kan het weer spannend zijn met iC-cijfers.
Zo mooi hoe sommige discussies gaan. Opeens vergeten ze dat de IC's het allemaal maar NET aankonden en dat het niet 2-3 dagen langer had moeten duren.quote:Op donderdag 18 juni 2020 21:55 schreef michiel_merk het volgende:
Hij vergeet dat de ic's overvol raakte
Is er in Zweden sprake van een kritieke situatie?"quote:Op donderdag 18 juni 2020 23:06 schreef Kyran het volgende:
[..]
Zo mooi hoe sommige discussies gaan. Opeens vergeten ze dat de IC's het allemaal maar NET aankonden en dat het niet 2-3 dagen langer had moeten duren.
Opeens valt het allemaal mee, terwijl het met alle maatregelen maar net goed ging.
Zweden deed het zogenaamd ook zo goed.
Kritiek vast niet, maar dat ze daar niet zo blij zijn met hun manier van aanpakken is duidelijk toch. Geven ze zelf toe.quote:Op donderdag 18 juni 2020 23:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is er in Zweden sprake van een kritieke situatie?"
Helemaal mee eens er was kritieke situatie voor iedereen echt ergquote:Op donderdag 18 juni 2020 23:06 schreef Kyran het volgende:
[..]
Zo mooi hoe sommige discussies gaan. Opeens vergeten ze dat de IC's het allemaal maar NET aankonden en dat het niet 2-3 dagen langer had moeten duren.
Opeens valt het allemaal mee, terwijl het met alle maatregelen maar net goed ging.
Zweden deed het zogenaamd ook zo goed.
Nou, die Anders Tegnell heeft inderdaad zijn visie wat genuanceerd -iets dat hier nog abosuluut niet kan-, maar de bevolking staat vierkant achter hem. Schijnt zelfs dat sommige mensen hem op het lichaam getatoeëerd hebben.quote:Op donderdag 18 juni 2020 23:09 schreef Kyran het volgende:
[..]
Kritiek vast niet, maar dat ze daar niet zo blij zijn met hun manier van aanpakken is duidelijk toch. Geven ze zelf toe.
Ik lees hier wat andersquote:Op donderdag 18 juni 2020 23:09 schreef Kyran het volgende:
[..]
Kritiek vast niet, maar dat ze daar niet zo blij zijn met hun manier van aanpakken is duidelijk toch. Geven ze zelf toe.
Bron Jacco Wallinga?quote:Op donderdag 18 juni 2020 21:06 schreef miss_sly het volgende:
Dan maak je je vast zorgen om de toename van virusdeeltjes in het rioolwater van Amsterdam: tien keer zoveel als de week ervoor en net zoveel als half maart, kort voor de lockdown effectief werd.
Het is onzin Miss Sly.quote:Op donderdag 18 juni 2020 23:39 schreef miss_sly het volgende:
https://www.at5.nl/artike(...)damse-riool-loopt-op
Al eerder gepost door iemand anders.
Omdat jij dat zegt?quote:
Omdat de gegevens van het KWR dat zeggen.quote:
Wie zegt dat het virus nooit uit dooft? Kan je in de toekomst kijken? Zijn wel meer virussen geweest die uitgedoofd zijn. Kan dus wel.quote:Op donderdag 18 juni 2020 22:41 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Klopt. maar het virus dooft nooit vanzelf uit en muteert ook wel eens naar andere variant die ook anders is dan een vorige virus. Maar of we spreken van dat het zo goed als voorbij is kan ik ook niet zo snel zeggen. Het virus is altijd zo verraderlijk!
quote:Aanzienlijk deel positieve tests in Dordrecht blijkt niet te kloppen
Door haperende apparatuur in een laboratorium blijkt een aanzienlijk deel van de positieve uitslagen van de onlangs in Dordrecht afgenomen Covid-19-testen niet te kloppen. Dat melden meerdere bronnen aan De Telegraaf en is door directeur Karel van Hengel van de GGD Zuid-Holland-Zuid bevestigd.
"Het gaat om ongeveer vijftien mensen die inmiddels door ons per brief op de hoogte zijn gesteld", aldus Van Hengel in de krant.
Sinds iedereen met klachten zich op corona kan laten testen, is Dordrecht een van de vier steden in Zuid-Holland met opvallend veel positief geteste personen. Artsen trokken onlangs aan de bel omdat zij ernstige twijfels hadden over de juistheid van de vele positieve testuitslagen afkomstig van een niet-getraceerde bron. "Na enkele dagen is ontdekt waar het misging. Er was geen sprake van een menselijke fout", benadrukt Van Hengel.
Een nieuwe analyse van de eerder afgenomen monsters met een positieve uitslag leidde in alle gevallen tot een negatieve uitkomst. De mensen die onterecht positief waren getest en hun als innig aangeduide contacten kregen een dag later te horen dat zij hun opgelegde quarantaine van veertien dagen mochten beëindigen.
Zelfde als Jakko en de RIVM kliek, iedereen spreekt zn eigen waarheid op dit momentquote:Op donderdag 18 juni 2020 23:26 schreef Hallojo het volgende:
Die Engel ziet zichzelf echt als de Messias he?Met zijn: Ik zeg het, dus het is waar
Nee de fokkers hier die elke strohalm aangrijpen om wetenschap en de bijbehorende nieuwe inzichten maar te ontkennen die hebben allemaal gelijk.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 06:23 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Zelfde als Jakko en de RIVM kliek, iedereen spreekt zn eigen waarheid op dit moment
Iedereen heeft gelijkquote:Op vrijdag 19 juni 2020 06:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee de fokkers hier die elke strohalm aangrijpen om wetenschap en de bijbehorende nieuwe inzichten maar te ontkennen die hebben allemaal gelijk.
De grafiek past precies bij het artikel. Welk deel klopt er niet volgens jou?quote:Op donderdag 18 juni 2020 23:42 schreef Za het volgende:
[..]
Omdat de gegevens van het KWR dat zeggen.
[ afbeelding ]
'Virus waart meer rond' volgens microbioloog Gertjan Medema, de sukkel.![]()
even de blauwe bellen of het ook met mondkapjes op mag?quote:Op donderdag 18 juni 2020 23:37 schreef racerdkb het volgende:
Dat van die >2 personen in één auto gedoe, wordt daar daadwerkelijk op gecontroleerd en boetes uitgeschreven?
Ik kom vooral nieuwsberichtjes van april/mei tegen en vraag me af hoe dat nu in de praktijk is.
Voelt zo dom om met twee losse auto's 300km heen- en weer te rijden met twee thuiswerkende vrienden met wie ik ook op één bank zit film te kijken de avond er voor.
Het mag niet, ook niet met mondkapjes, tenzij je alle drie uit 1 huishouden komt. En ja, daar kan ook op worden gehandhaafd. Hoe vaak het gebeurt weet ik niet.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 07:42 schreef THEFXR het volgende:
[..]
even de blauwe bellen of het ook met mondkapjes op mag?
Dat deel dat niet bij zijn mening en huidige wereldbeeld van afname van het virus en verzwakkend virus past ongetwijfeld. Zoals gewoonlijk.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 06:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De grafiek past precies bij het artikel. Welk deel klopt er niet volgens jou?
Dat dacht ik ook, maar misschien lees ik de grafiek verkeerd. Jij ziet het dus ookquote:Op vrijdag 19 juni 2020 08:16 schreef Salina het volgende:
[..]
Dat deel dat niet bij zijn mening en huidige wereldbeeld van afname van het virus en verzwakkend virus past ongetwijfeld. Zoals gewoonlijk.
De grafiek laat juist goed zien dat er in de week van 3 tot 10 juni inderdaad een toename van virusdeeltjes is geconstateerd in het rioolwater van 4 naar 40 deeltjes per mililiter.
Niets meer, niets minder.
Met het tonen van deze grafiek laat hij dus mooi zijn eigen ongelijk zien.
Precies.quote:Dit is misschien even schrikken voor sommigen, het past wellicht niet in het wereldbeeld, maar dit is nu eenmaal even de werkelijkheid.
We hoeven er ook niet zo krampachtig over te doen en meteen in paniek te schieten, maar het is wel iets om in de gaten te blijven houden.
Gaat niet door, lees ik op de NOS.quote:Op donderdag 18 juni 2020 22:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Ja! Ik ben er ook bij op het Malieveld.
symptoomvrije zieken?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:31 schreef Cynicio het volgende:
Ik vraag me af wat deze bevinding precies betekent. Als we geen sterke stijging in de cijfers zien, hoe kan het dan dat het aantal coronadeeltjes vertienvoudigt?
Ik snap ergens de afweging wel als je het inderdaad als een soort festival neer gaan zetten inclusief DJ's. Maar toch wel weer bijzonder dat bij BLM demonstraties zo ongeveer niemand zijn klauwtjes er aan wil branden omdat 'het recht tot demonstreren voor het hele goede doel' dan ineens heilig is.quote:
Waar kan dat ding getekend worden?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:41 schreef Jed1Gam het volgende:
Bijna een kwart miljoen ondertekeningen al tegen die spoedwet.
beetje slap wel inderdaad, misschien had de organisatie aan moeten geven dat er slechts een paar honderd mensen verwacht wordtquote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:39 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik snap ergens de afweging wel als je het inderdaad als een soort festival neer gaan zetten inclusief DJ's. Maar toch wel weer bijzonder dat bij BLM demonstraties zo ongeveer niemand zijn klauwtjes er aan wil branden omdat 'het recht tot demonstreren voor het hele goede doel' dan ineens heilig is.
Nu ruim 236000 keer getekend: https://petities.nl/petit(...)signatures?locale=nlquote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:42 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Waar kan dat ding getekend worden?
zie verschillende als ik zoek, eentje van 7000 (die allerlei rare tegenverzoeken heeft) en eentje van 45000 die gesloten is.
https://spoedwetnee.petities.nl/quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:42 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Waar kan dat ding getekend worden?
zie verschillende als ik zoek, eentje van 7000 (die allerlei rare tegenverzoeken heeft) en eentje van 45000 die gesloten is.
Uit https://www.ad.nl/binnenl(...)eperkingen~a473e5d6/quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:39 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik snap ergens de afweging wel als je het inderdaad als een soort festival neer gaan zetten inclusief DJ's. Maar toch wel weer bijzonder dat bij BLM demonstraties zo ongeveer niemand zijn klauwtjes er aan wil branden omdat 'het recht tot demonstreren voor het hele goede doel' dan ineens heilig is.
Dus aanvraag voor 100 mensen, maar dan een compleet festivalprogramma voor 10.000 mensen in elkaar zetten. Zonder aan voorwaarden voor veiligheid etc te voldoen.quote:De organisatie wil volgens de gemeente eigenlijk een groot evenement organiseren, zonder de daarvoor geldende eisen, door een beroep te doen op het recht op demonstratie. Zo staat er een urenlang programma op de planning met bekende dj's en worden er 10.000 bezoekers verwacht. Verder werd er ook op sociale media veel reclame gemaakt.
‘Gevaar voor volksgezondheid’
De gemeente noemt het een gevaar voor de volksgezondheid. Bovendien kan het leiden tot een ‘vrees voor wanordelijkheden'. Ook de afstandsregel zou niet voldaan kunnen worden. ,,Het Malieveld is niet van elastiek", aldus Remkes. ,,In de gemeente Den Haag bestaat geen openbare ruimte die de hoeveelheid mensen die de organisatie heeft opgetrommeld veilig kan herbergen en daarom verbied ik de bijeenkomst.”
De organisatoren, die zichzelf Viruswaanzin.nl noemen, zijn onder meer tegen de anderhalvemeterregel. Zij deden een aanvraag voor een demonstratie met 100 mensen.
Niet iedereen laat zich testen, bleek vorige week.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:31 schreef Cynicio het volgende:
Ik vraag me af wat deze bevinding precies betekent. Als we geen sterke stijging in de cijfers zien, hoe kan het dan dat het aantal coronadeeltjes vertienvoudigt?
Dus waarschijnlijk zat een aantal mensen in die week gewoon doodziek thuis? Snap niet waarom je dan niet aan de bel zou trekken.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet iedereen laat zich testen, bleek vorige week.
https://nos.nl/artikel/23(...)niet-aan-corona.html
En zoals in het artikel staat:
Uit het rioolwater is niet af te leiden hoeveel mensen er precies besmet zijn. Dat komt omdat de hoeveelheid virus die een besmette persoon uitscheidt per individu anders is. Het hangt samen met de hevigheid van de ziekteverschijnselen en de fase van de infectie.
niet iedereen wordt er doodziek van en als ik het artikel lees zijn er moeilijk moeilijk conclusies uit te trekken behalve dat het meer is dan het wasquote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:48 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Dus waarschijnlijk zat een aantal mensen in die week gewoon doodziek thuis? Snap niet waarom je dan niet aan de bel zou trekken.
Je mag demonstreren, maar niet met meer dan 100 man.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Uit https://www.ad.nl/binnenl(...)eperkingen~a473e5d6/
[..]
Dus aanvraag voor 100 mensen, maar dan een compleet festivalprogramma voor 10.000 mensen in elkaar zetten. Zonder aan voorwaarden voor veiligheid etc te voldoen.
Ik snap wel dat dat niet de bedoeling is.
De bereidheid te testen is kennelijk niet erg groot.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:48 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Dus waarschijnlijk zat een aantal mensen in die week gewoon doodziek thuis? Snap niet waarom je dan niet aan de bel zou trekken.
En veel droegen mondkapjes, dat zullen deze mensen ook niet van plan zijn.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:48 schreef Hannnnn het volgende:
En de mensen die hier op af komen zijn natuurlijk niet geneigd om de 1,5m aan te houden, ze zijn er niet voor niks tegen. Het gros van de BLM demonstranten probeert het tenminste nog.
Je mag demonstreren. Maar geen vergunning misbruiken voor een festival van 10.000 mensen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:50 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Je mag demonstreren, maar niet met meer dan 100 man.
Alleen als het om iets gaat dat in de VS plaats vind, dan mag het wel.
Festival voor 10k man, een demonstratie met 10k man. Als iedereen 1.5m uit elkaar staat is het gezondheidstechnisch dezelfde situatiequote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Je mag demonstreren. Maar geen vergunning misbruiken voor een festival van 10.000 mensen.
Beetje dom van de organisatie. Vind je niet.
De aanvraag was voor 100 mensen. Maar wel een heel festivalprogramma in elkaar zetten.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:58 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Festival voor 10k man, een demonstratie met 10k man. Als iedereen 1.5m uit elkaar staat is het gezondheidstechnisch dezelfde situatie
Groter festival is toch verboden?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:00 schreef capricia het volgende:
[..]
De aanvraag was voor 100 mensen. Maar wel een heel festivalprogramma in elkaar zetten.
niet zo heel slim inderdaadquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:00 schreef capricia het volgende:
[..]
De aanvraag was voor 100 mensen. Maar wel een heel festivalprogramma in elkaar zetten.
Dus kan die demonstratie dan niet, he?quote:
Echt slim is het inderdaad niet als je het voor 100 man aanvraagt.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Je mag demonstreren. Maar geen vergunning misbruiken voor een festival van 10.000 mensen.
Het is gewoon idioot dat je niet mag demonstreren, als het om corona (+spoedwet) gaat, maar 3 weken geleden kon het allemaal wel, als het om een voorval gaat dat in de VS plaats vind.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dus kan die demonstratie dan niet, he?
Dat is niet helemaal fair vind ik.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:39 schreef OProg het volgende:
[..]
Staat het ergens dat ze dat niet zouden doen?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:08 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal fair vind ik.
De BLM demonstratie in Den Haag heeft zich én keurig aan 1.5 meter gehouden én ze hadden mondkapjes op.
Bij deze demonstratie zouden ze geen van beiden doen dus dan vind ik het prima dat gemeente DH dat anders behandeld
Alleen maar goed, zo zet je de bevolking nog meer tegen jezelf op. Het borrelt en het broeit onder de mensenquote:
Ik vind dit dan weer een beetje complottheorie-achtig.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:07 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Het is gewoon idioot dat je niet mag demonstreren, als het om corona (+spoedwet) gaat, maar 3 weken geleden kon het allemaal wel, als het om een voorval gaat dat in de VS plaats vind.
Het komt ze allemaal wel heel goed uit om het te verbieden, een oplossing wordt niet aangeboden.
Aannames.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:08 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
De BLM demonstratie in Den Haag heeft zich én keurig aan 1.5 meter gehouden én ze hadden mondkapjes op.
Bij deze demonstratie zouden ze geen van beiden doen dus dan vind ik het prima dat gemeente DH dat anders behandeld
Dan ga je nu de aanname doen dat ze dan niet zouden doen, terwijl ze dat nergens meedelen. En je ook gewoon kon verwachten dat het in Rotterdam een paar weken terug bijvoorbeeld ook niet zou lukken. Goede intentie of niet, daar werd het uiteindelijk gewoon een klerezooi.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:08 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Wat is hier nou complot aan? Het enige complot is te denken dat zo'n demonstratie de gezondheid van iedereen in gevaar brengt.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dit dan weer een beetje complottheorie-achtig.
De BLM-demonstraties zijn ook allemaal, behalve de eerste omdat die drukker werd dan verwacht, conform de maatregelen verlopen. Of beeindigd zoals in Rotterdam toen het niet goed bleek te gaan.
Verschil is dat de mensen die naar deze demonstraties kwamen wel van plan waren het veilig te doen, afstand te houden en mondkapjes te dragen,
De demonstratie voor zondag is aangevraagd voor 100 mensen, ze willen er 10.000 en een festival van maken, ze zijn tegen de maatregelen en willen dat alles wordt zoals het was. Garantie voor mensen die geen afstand houden en geen mondkapjes dragen. Hun aanvraag klopt dus al niet meer, de invulling klopt niet en de risico's zijn groter.
Jij denkt oprecht dat het de bedoeling is van de aanwezigen op de demonstratie van aanstaande zondag tegen de coronoa-noodwet, op een als festival-vormgegeven demonstratie, om afstand te houden, mondkapjes te dragen en zich verder aan maatregelen te houden? Oprecht?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:12 schreef OProg het volgende:
[..]
Dan ga je nu de aanname doen dat ze dan niet zouden doen, terwijl ze dat nergens meedelen. En je ook gewoon kon verwachten dat het in Rotterdam een paar weken terug bijvoorbeeld ook niet zou lukken. Goede intentie of niet, daar werd het uiteindelijk gewoon een klerezooi.
In cijfers qua ziekenhuisopnames en sterfte?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:31 schreef Cynicio het volgende:
Als jij gaat, doe je dan een mondkapje op en houd je 1,5 meter afstand tot anderen?quote:
als je een aanvraag doet voor 100 maar vervolgens zegt dat je 10000 man verwacht lijkt het me niet meer dan logisch dat het niet door kan gaan even los van waarvoor je demonstreertquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:12 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Wat is hier nou complot aan? Het enige complot is te denken dat zo'n demonstratie de gezondheid van iedereen in gevaar brengt.
Ja dat doe ik idd. Want ze stellen nergens dat ze het wel doen en de menigte die er op af zou komen is van de ‘schijt aan 1.5 meter’ club.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:12 schreef OProg het volgende:
[..]
Dan ga je nu de aanname doen dat ze dan niet zouden doen, terwijl ze dat nergens meedelen.
Nee, maar ik dacht ook niet dat bijvoorbeeld die demonstratie in Rotterdam goed zou verlopen en dat bleek op het einde ook.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij denkt oprecht dat het de bedoeling is van de aanwezigen op de demonstratie van aanstaande zondag tegen de coronoa-noodwet, op een als festival-vormgegeven demonstratie, om afstand te houden, mondkapjes te dragen en zich verder aan maatregelen te houden? Oprecht?
En dus werd hij beeindigd.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:17 schreef OProg het volgende:
[..]
Nee, maar ik dacht ook niet dat bijvoorbeeld die demonstratie in Rotterdam goed zou verlopen en dat bleek op het einde ook.
Ik ben benieuwd naar het precieze verhaal hier van. Het lijkt me namelijk sterk dat er enkel een aanvraag is gedaan voor 100 man, niemand dat opgemerkt heeft (aan beide zijde) tot 2 dagen voor de demonstratie.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:15 schreef Tarado het volgende:
[..]
als je een aanvraag doet voor 100 maar vervolgens zegt dat je 10000 man verwacht lijkt het me niet meer dan logisch dat het niet door kan gaan even los van waarvoor je demonstreert
Het gaat hier toch om de groep die onder andere wil dat de anderhalve meter verdwijnt? Dan doe ik graag de aanname dat ze op die demonstratie nou niet netjes op anderhalve meter van elkaar gaan staan jaquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:12 schreef OProg het volgende:
[..]
Dan ga je nu de aanname doen dat ze dan niet zouden doen, terwijl ze dat nergens meedelen. En je ook gewoon kon verwachten dat het in Rotterdam een paar weken terug bijvoorbeeld ook niet zou lukken. Goede intentie of niet, daar werd het uiteindelijk gewoon een klerezooi.
Maar dat durven ze dan weer niet te verbieden want je zal per ongeluk in de 'racist-hoek' terecht komen.
Mondkapjes heb ik niet. Die zijn ook niet verplicht buiten. Wel had ik afstand gehouden, het Malieveld is groot genoeg.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als jij gaat, doe je dan een mondkapje op en houd je 1,5 meter afstand tot anderen?
An sich ben ik het eens hoor. Ik zit nu geloof ik hier ineens in de pro-deze-demonstratie-hoek.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:18 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het gaat hier toch om de groep die onder andere wil dat de anderhalve meter verdwijnt? Dan doe ik graag de aanname dat ze op die demonstratie nou niet netjes op anderhalve meter van elkaar gaan staan ja.
En iedereen kan de toekomst voorspellen m.b.t. dit nieuwe virus.quote:
Ze zetten een podium met djs die optreden neer.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:16 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Ja dat doe ik idd. Want ze stellen nergens dat ze het wel doen en de menigte die er op af zou komen is van de ‘schijt aan 1.5 meter’ club.
En iedereen in NL is het gewoon met hun eens want hun vriendengroep vind dat ookquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:22 schreef Da_Sandman het volgende:
Ik vind denk ik het allergrappigst aan types als DeVerzamelaar dat ze al járen roepen dat de mensen () 'het' zat zijn, dat de minister president op moet Rutte, dat de polletiek hun eigen graf graaft, etc, en dat er eigenlijk nooit wat gebeurt.
Ik denk dat als de organisatie een gewone demonstratie had georganiseerd dat 'ie gewoon was doorgegaan. 'De mensen' hebben zelf de stok aangereikt om de boel te verbieden, kan echt niets anders concluderen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:22 schreef OProg het volgende:
[..]
An sich ben ik het eens hoor. Ik zit nu geloof ik hier ineens in de pro-deze-demonstratie-hoek.
Maar ik concludeer vooral dat niemand zijn handjes wil branden aan als het om een politiek correct doel gaat. Want dat 'kunnen we het alsnog handhaven'.
Als dit zo is is het wel een flater. Eerst zeggen dat het kan, en dan is 10.000 ineens teveel voor het Malieveld.quote:Volgens de organisatie was de demonstratie op tijd aangevraagd. De gemeente zou hebben gezegd dat op het Malieveld, ook als de anderhalve meter in acht wordt genomen, plaats is voor 16.000 demonstranten.
Je slaat voor je eigen gemak even het festivalkarakter over.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:25 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Als dit zo is is het wel een flater. Eerst zeggen dat het kan, en dan is 10.000 ineens teveel voor het Malieveld.
bron?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:25 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Als dit zo is is het wel een flater. Eerst zeggen dat het kan, en dan is 10.000 ineens teveel voor het Malieveld.
En de aangekondigde 100 manquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:25 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Je slaat voor je eigen gemak even het festivalkarakter over.
Zelfs al hadden mensen geen afstand gehouden en geen mondkapjes gedragen dan had je alsnog geen stijging in de cijfers gezien, net zoals op De Dam. Dat mondkapjes argument is flauwekul en cherrypickingquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:18 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Oa gebaseerd op wat voor bagger jij allemaal uitkraamt hier.
Nee, dat vind ik juist een goed argument om het niet door te laten gaan. Maar waarom moet er dan aan worden toegevoegd dat de demonstratie ook nog eens te groot is?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:25 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Je slaat voor je eigen gemak even het festivalkarakter over.
Het gaat er niet om of stijging in de cijfers zou zijn ontstaan. Evenementen zijn niet toegestaan. Dus ook geen festival op het Malieveld.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:27 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Zelfs al hadden mensen geen afstand gehouden en geen mondkapjes gedragen dan had je alsnog geen stijging in de cijfers gezien, net zoals op De Dam. Dat mondkapjes argument is flauwekul en cherrypickingHet was buiten dus besmet je elkaar toch niet. Nee omdat we zo lekker tolerant zijn in dit land, is dat BLM protest wel gerechtvaardigd en aan te moedigen want zielige mensen met het zwaarste leven ever in Nederland doordat ze massaal gediscrimineerd worden die opkomen voor hun rechten
Dit protest tegen de spoedwet is met hele andere redenen verboden, namelijk angst voor een groter verzet.
Ik kan me voorstellen dat als je met 100 man komt en dan een dj neer zet dat het wellicht nog wel door had kunnen gaan. De combinatie 10k én een programmering is festivalesk, dus een verbod.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:28 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Nee, dat vind ik juist een goed argument om het niet door te laten gaan. Maar waarom moet er dan aan worden toegevoegd dat de demonstratie ook nog eens te groot is?
Ik zou als deelnemer best boos zijn op zo'n organisatie. Ze gooien hun eigen ruiten in. Heel jammer.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:29 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of stijging in de cijfers zou zijn ontstaan. Evenementen zijn niet toegestaan. Dus ook geen festival op het Malieveld.
Slim is het niet verder.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:29 schreef capricia het volgende:
Als je een aanvraag doet voor 100 mensen, en vervolgens nodig je allerlei bekende DJ's uit om er een festival van te maken, ben je dan niet ten kwader trouw aan het handelen?
I WANNA SEE A RAINBOW HIGH IN THE SKYquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:32 schreef OProg het volgende:
[..]
Slim is het niet verder.
Al zou ik verder helemaal voor het doel willen gaan dan zou overigens het feit dat ik DJ Jean en DJ Elstak over me uitgstort zou krijgen een reden zijn om thuis te blijven.
Ik denk dat de deelnemers eerder boos worden op 'de anderen' (politiek, burgemeester, etc.) dan op de organisatie.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou als deelnemer best boos zijn op zo'n organisatie. Ze gooien hun eigen ruiten in. Heel jammer.
lekker rellen precies wat ze willen. Sneu volk en wat een vreselijke vertoning gister bij Beau.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:29 schreef capricia het volgende:
Als je een aanvraag doet voor 100 mensen, en vervolgens nodig je allerlei bekende DJ's uit om er een festival van te maken, ben je dan niet ten kwader trouw aan het handelen?
Ergens had ik dat wel interessant experiment gezien, maar de vraag is of mensen die anti-Corona zijn zich überhaupt wil zouden laten testenquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:27 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Zelfs al hadden mensen geen afstand gehouden en geen mondkapjes gedragen dan had je alsnog geen stijging in de cijfers gezien, net zoals op De Dam. Dat mondkapjes argument is flauwekul en cherrypickingHet was buiten dus besmet je elkaar toch niet.
Als je foto's ziet van de BLM protesten dan zie je ook veel mensen die geen mondkapje dragen of het rond hun nek hebben hangen. Vergelijkbaar dus.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:34 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Ergens had ik dat wel interessant experiment gezien, maar de vraag is of mensen die anti-Corona zijn zich überhaupt wil zouden laten testen
Raar is dat eigenlijk hè. Festivals kunnen nu gewoon niet. Die organisatie heeft het verpest voor alle die deelnemers.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat de deelnemers eerder boos worden op 'de anderen' (politiek, burgemeester, etc.) dan op de organisatie.
Dus als je een paar DJ's uitnodigt, is het gelijk een festival?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Raar is dat eigenlijk hè. Festivals kunnen nu gewoon niet. Die organisatie heeft het verpest voor alle die deelnemers.
Nee nu doe jij aan cherrypicking. In Amsterdam had minstens 90% een mondkapje en in DH waarschijnlijk 100%quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Als je foto's ziet van de BLM protesten dan zie je ook veel mensen die geen mondkapje dragen of het rond hun nek hebben hangen. Vergelijkbaar dus.
Het is altijd gemakkelijker om te wijzen naar anderen buiten jouw 'groep', denk ik. Zelfkritisch zijn is nog niet zo gemakkelijk.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Raar is dat eigenlijk hè. Festivals kunnen nu gewoon niet. Die organisatie heeft het verpest voor alle die deelnemers.
Demo op een grasveld kan niet, maar dit wel.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Als je foto's ziet van de BLM protesten dan zie je ook veel mensen die geen mondkapje dragen of het rond hun nek hebben hangen. Vergelijkbaar dus.
Nee, dat kon ook niet. Alleen gebeurde dit redelijk onverwacht.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:41 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Demo op een grasveld kan niet, maar dit wel.![]()
[ afbeelding ]
Verder 0 stijging in cijfers natuurlijk
Ja want dan is het de bedoeling dat je gaat dansen. Tenzij die DJ’s alleen maar op het podium zouden staan en een tekst zouden voorlezen, maar dat is dan weer knullig van die organisatiequote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:40 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Dus als je een paar DJ's uitnodigt, is het gelijk een festival?![]()
Piep piep halloquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:40 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Dus als je een paar DJ's uitnodigt, is het gelijk een festival?Bij BLM waren ook rappers aanwezig. Niet dat die zongen, nee die kraamden haat uit, wat nog veel erger is. Maar dat vergeten we even, want zielig.
Het kon wel, zie de foto.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, dat kon ook niet. Alleen gebeurde dit redelijk onverwacht.
Nu kondigen ze het min of meer al aan. Dus kan het bij voorbaat al niet.
En voortschrijdend inzicht.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, dat kon ook niet. Alleen gebeurde dit redelijk onverwacht.
Nu kondigen ze het min of meer al aan. Dus kan het bij voorbaat al niet.
Nee het kon niet maar is toch gebeurd.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:44 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Het kon wel, zie de foto.
Het virus is ook nog eens nog verder afgezakt.
Wel een rare mix van ‘geitenwollen sokken’ Chakra instraal types met PVV/FvD achterban.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:41 schreef Nia het volgende:
Mede-organisator Willem Engel trok gisteravond bij Beau het aanstaande protest naar zich toe door er een soort van gezellig meditatie en yoga gebeuren van te maken. Niet verstandig. Hou het bij datgene waar de meerderheid voor strijden wil
Uiteinden van het hoefijzer.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:46 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Wel een rare mix van ‘geitenwollen sokken’ Chakra instraal types met PVV/FvD achterban.
Ik had het wel willen zien
Zonder enige gevolgen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:45 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Nee het kon niet maar is toch gebeurd.
Komt 'ie weer: daar gaat het niet om. Evenementen zijn verboden. Een als demonstratie vermomd festival dus ook.quote:
Serieus?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:41 schreef Nia het volgende:
Mede-organisator Willem Engel trok gisteravond bij Beau het aanstaande protest naar zich toe door er een soort van gezellig meditatie en yoga gebeuren van te maken.
Dit.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Net zoveel als half maart.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 06:46 schreef miss_sly het volgende:
De grafiek past precies bij het artikel. Welk deel klopt er niet volgens jou?
Die BLM protesten waren ook wel een vertoning op zich. Punks, krakertrash, boomknuffelaars en kansarmen. Linksstemmend Nederland in een notendopquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:46 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Wel een rare mix van ‘geitenwollen sokken’ Chakra instraal types met PVV/FvD achterban.
Ik had het wel willen zien
Heeft Engel zichzelf in de vingers gesneden hiermee? Wat een grap. Voortaan wat minder hoog van de toren blazen misschien.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:41 schreef Nia het volgende:
Mede-organisator Willem Engel trok gisteravond bij Beau het aanstaande protest naar zich toe door er een soort van gezellig meditatie en yoga gebeuren van te maken. Niet verstandig. Hou het bij datgene waar de meerderheid voor strijden wil
Dat zijn geen uitersten dus.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:51 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Die BLM protesten waren ook wel een vertoning op zich. Punks, krakertrash, boomknuffelaars en kansarmen. Linksstemmend Nederland in een notendop
Net alsof er niks is om tegen te demonstreren, 240k mensen denken er gelukkig anders over.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:49 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Komt 'ie weer: daar gaat het niet om. Evenementen zijn verboden. Een als demonstratie vermomd festival dus ook.
Die lineup ook:quote:
Hij is mij wat te mediageil.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:52 schreef Salina het volgende:
[..]
Heeft Engel zichzelf in de vingers gesneden hiermee? Wat een grap. Voortaan wat minder hoog van de toren blazen misschien.
Niemand die beweert dat er niet genoeg is om tegen te demonstreren hoor, maar demonstreer dan ook en maak er geen festival van. Dan had er niks verboden geweest.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:53 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Net alsof er niks is om tegen te demonstreren, 240k mensen denken er gelukkig anders over.
Je kan het altijd ongepland doen, zoals op de Dam, want daar is het zo overzichtelijk en wijds.
Ik heb gisteravond paar van die namen zitten Googlelen, echt bijzondere typesquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Die lineup ook:
Line-up
13.00 uur Openingstrack 9one – Lockdown
13.15 uur Disco Dandies
13.30 uur Welkom presentator | Erik-Alexander Richter
13.45 uur Muziek DJ LATIN MASTER – LATIN
14.00 uur Eva van Zeeland | Bas Philippini
14.15 uur Muziek DJ ALEXANDER KONING – VOCAL HOUSE
14.30 uur Frank Ruesink | Michaela Schippers
14.45 uur Muziek DJ JAYDEE – MELODIC
15.00 uur Willem oproep tot 1 minuut stilte | Maurice de Hond | Kids dance – Renske Paardekooper
15.15 uur Muziek DJ JEAN – THE IT SOUND
15.30 uur Jeroen Pols | Ernst Jansz
15.45 uur Muziek DJ JEAN – THE IT SOUND
16.00 uur Tom Zwitser | Mohamed Boulahrir
16.15 uur Muziek PAUL ESTAK
16.30 uur Yvonne van Stigt | Willem afsluiting | Lazlo – Revolution
17.00 uur Einde
Ja, dit is een festival.
quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:53 schreef capricia het volgende:
15.00 uur Willem oproep tot 1 minuut stilte
Tering. Zou er überhaupt nog ruimte zijn geweest voor toespraken waar de meeste aanhangers aanvankelijk voor kwamen?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Die lineup ook:
Line-up
13.15 uur Disco Dandies
15.00 uur Willem oproep tot 1 minuut stilte | Maurice de Hond | Kids dance – Renske Paardekooper
17.00 uur Einde
Ja, dit is een festival.
Laat ze het maar opnieuw indienen met realistische inschatting en plan voor afstandquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:54 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Niemand die beweert dat er niet genoeg is om tegen te demonstreren hoor, maar demonstreer dan ook en maak er geen festival van. Dan had er niks verboden geweest.
En tussendoor nog even een kwartiertje mediteren.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:55 schreef Nia het volgende:
[..]
Tering. Zou er überhaupt nog ruimte zijn geweest voor toespraken waar de meeste aanhangers aanvankelijk voor kwamen?
Hier wil je toch niet dood gevonden worden ondanks je standpuntenquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Die lineup ook:
Line-up
13.15 uur Disco Dandies
17.00 uur Einde
Ja, dit is een gratis festival.
Nou nou wat muziek op de achtergrond. Het feit blijft. Het heeft allemaal 0 invloed op het verloop van het virus, dat wat elke keer als reden wordt gegeven om iets te verbieden of af te lasten.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:54 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Niemand die beweert dat er niet genoeg is om tegen te demonstreren hoor, maar demonstreer dan ook en maak er geen festival van. Dan had er niks verboden geweest.
DJ Jean en Elstak, beiden een kwartiertjequote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Die lineup ook:
Line-up
13.15 uur Disco Dandies
17.00 uur Einde
Ik snap sowieso niet waar die Engel ineens vandaan komtquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:59 schreef Za het volgende:
Is iemand bereid een vraag te beantwoorden over Willem Engel?
Hoe kan hij (maar ook Maurice de Hond) stellen dat het slechts gaat om de aërosolen, en dat afstand bewaren onzin is?
Juist wanneer je zo'n belang hecht aan de besmetting dmv aërosolen, dan moet je er toch van overtuigd zijn dat wanneer je face to face staat met de uit stoter van deze aërosolen je de volle lading onverdunde aërosolen krijgt?
Hoe kunnen deze mensen dit soort onzin verkondigen? BVD
Haha ja nu is het ineens wat muziek op de achtergrondquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:58 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Nou nou wat muziek op de achtergrond. Het feit blijft. Het heeft allemaal 0 invloed op het verloop van het virus, dat wat elke keer als reden wordt gegeven om iets te verbieden of af te lasten.
Je zult iets meer moeten verduidelijken, want hier kan ik niet zoveel mee.quote:
Het virus verspreidt zich door de speakers.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:58 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Nou nou wat muziek op de achtergrond. Het feit blijft. Het heeft allemaal 0 invloed op het verloop van het virus, dat wat elke keer als reden wordt gegeven om iets te verbieden of af te lasten.
Duizenden mensen in Amsterdam, duizenden mensen op het strand of in het bos, duizenden mensen in een weiland, er gebeurt helemaal niks.
Hij verscheen ineens toen Maurice de Hond's zoon overleden was en Maurice daardoor even niet beschikbaar was.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:00 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Ik snap sowieso niet waar die Engel ineens vandaan komt
Om met Paul Elstak te spreken: Put your heads against the speaker.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:02 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het virus verspreidt zich door de speakers.
https://www.rivm.nl/docum(...)ovid-19-in-nederlandquote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:04 schreef zoost het volgende:
Bestaat er een overzicht van de verdeling van personen (totaal) die op de IC hebben gelegen naar leeftijd? Zijn dat ook met name 80+ ers?
Lijkt me ook een kansloze gang naar de rechter.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:56 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Laat ze het maar opnieuw indienen met realistische inschatting en plan voor afstand
Misschien houdt de rechter wel van yoga?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:06 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
Lijkt me ook een kansloze gang naar de rechter.
Juist geen 80+quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:04 schreef zoost het volgende:
Bestaat er een overzicht van de verdeling van personen (totaal) die op de IC hebben gelegen naar leeftijd? Zijn dat ook met name 80+ ers?
Het is onzin.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:31 schreef Cynicio het volgende:
Haten op Willem Engelquote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:00 schreef Cynicio het volgende:
[..]
https://www.rijnmond.nl/n(...)boratorium-Dordrechtquote:Bij dertig personen in de regio Zuid-Holland-Zuid is ten onrechte het coronavirus vastgesteld. Dat meldt het laboratorium van het Albert Schweitzer ziekenhuis vrijdag. Eerder werd tijdens een persconferentie van de GGD nog een aantal van vijftien foutieve testuitslagen gemeld.
De oorzaak van de foutieve uitslagen is een storing in de testapparatuur van het Regionaal Laboratorium Medische Microbiologie in Dordrecht. Deze stond volgens het laboratorium "te streng afgesteld". De geteste personen kregen daardoor onterecht een positieve uitslag en werd verzocht in quarantaine te gaan. Ook waren directe contacten al benaderd.
Ik vind hem maar een vreemde vogel. Maurice de Hond heeft nog een beetje een air van verstand .quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:11 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Haten op Willem Engelik vind die rechtszaak echt een goed initiatief. Die man komt op voor de bevolking, zodat die belachelijke spoedwet er niet doorheen komt.
Dank je. De bulk op de IC was inderdaad tussen de 50 en 80.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:09 schreef Hannnnn het volgende:
[..]
Juist geen 80+
Bij https://www.stichting-nice.nl/ kun je in de 7e grafiek de leeftijd zien.
Die twee werken samen. En ze verzinnen hun bevindingen echt niet zelf, maar basseren zich op andere wetenschappelijke onderzoeken.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:12 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Ik vind hem maar een vreemde vogel. Maurice de Hond heeft nog een beetje een air van verstand .
Voor mij komt hij niet op, hoor, wat mij betreft.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:11 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Haten op Willem Engelik vind die rechtszaak echt een goed initiatief. Die man komt op voor de bevolking, zodat die belachelijke spoedwet er niet doorheen komt.
Nee, dat betekent het niet.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:09 schreef Za het volgende:
[..]
Het is onzin.
Het zou betekenen dat er een Ro van 5 is in Amsterdam.
Op de grafiek is te zien dat het aantal deeltjes op 15 maart rond de 8 lag, heden zou dat 0,5 zijn.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:02 schreef miss_sly het volgende:
Je zult iets meer moeten verduidelijken, want hier kan ik niet zoveel mee.
Wat vind jij dan van zo'n spoedwet?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Voor mij komt hij niet op, hoor, wat mij betreft.
'De bevolking' vind ik echt wel erg breed genomen.
Ook interessant. In totaal hebben ongeveer 1600 mensen op de IC gelegen waarvan ongeveer de helft (852) is overleden. Dus van de oversterfte van ongeveer 9000 personen heeft nog geen 20% op de IC gelegen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:13 schreef zoost het volgende:
[..]
Dank je. De bulk op de IC was inderdaad tussen de 50 en 80.
Ik ben ook aanhanger van die Nee tegen de 1,5 meter beweging, maar ik vind dat je die boodschap in de media 'to the point' moet houden. De initiatiefnemer van de facebook groep had bij Beau een betere indruk achtergelaten dan Willem Engel met zijn ingewikkelde uitleg over aerosolen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:11 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Ik vind het iets om kritisch te blijven bekijken en volgen. Daar hebben we deels natuurlijk de kamer voor. En aangezien bekend werd vanochtend dat 1 juli niet haalbaar blijkt, betekent dat in mijn ogen dat er inderdaad kritisch wordt gekeken en er ons echt niet zomaar allerlei rechten worden ontnomen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:18 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Wat vind jij dan van zo'n spoedwet?
Normaal nadenkenquote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het iets om kritisch te blijven bekijken en volgen. Daar hebben we deels natuurlijk de kamer voor. En aangezien bekend werd vanochtend dat 1 juli niet haalbaar blijkt, betekent dat in mijn ogen dat er inderdaad kritisch wordt gekeken en er ons echt niet zomaar allerlei rechten worden ontnomen.
En daarom is het ook belangrijk dat de bevolking bewust wordt gemaakt van die wet.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het iets om kritisch te blijven bekijken en volgen. Daar hebben we deels natuurlijk de kamer voor. En aangezien bekend werd vanochtend dat 1 juli niet haalbaar blijkt, betekent dat in mijn ogen dat er inderdaad kritisch wordt gekeken en er ons echt niet zomaar allerlei rechten worden ontnomen.
Dat vind ik ook, maar graag met een consequent verhaal.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:11 schreef DeVerzamelaar het volgende:
ik vind die rechtszaak echt een goed initiatief.
Wat dus deels niet kan, dat volgen, aangezien de WoB in de ijskast gezet is.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wob verzoeken worden gewoon weer in behandeling genomen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:25 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Wat dus deels niet kan, dat volgen, aangezien de WoB in de ijskast gezet is.
bronquote:We mogen best wat meer twijfelen
De coronacrisis begon en ineens was er overal onzekerheid.
Mark Rutte stelde dat hij 100 procent van de beslissingen met 50 procent van de kennis moest nemen.
Viroloog Jaap van Dissel benadrukte dat het deels ‘kristallen bol kijken’ is om te beslissen wat de juiste strategie is.
En nieuwsmedia haastten zich om de cijfers – besmettingen, doden – te nuanceren en om erop te hameren dat er veel was wat we nog niet wisten.
Toch hoorde je ook al snel andere geluiden. Stellige geluiden.
Een Quote-artikel van vastgoedtycoon Klaas Hummel, meer dan een miljoen keer bekeken, stelde op 17 april: ‘De bevolking moet na 28 april massaal in opstand komen tegen dit beleid.’
Oud-politicus en schrijver Jan Terlouw vertelde in de Volkskrant: ‘Ik denk dat er volgend jaar een vaccin is, waardoor het niet terugkomt, en dat er over een of twee maanden een medicijn is.’
En huisarts Rob Elens had een paar patiënten hydroxychloroquine voorgeschreven en mocht er op televisie bij Op1 over komen vertellen. Met zijn behandeling, dacht hij dat ‘niemand [...] meer bang hoeft te zijn en dan kun je gewoon alles opendoen in Nederland.’
Zulke stellige claims zijn misleidend. We kennen het virus nog maar een half jaar en er was, zeker in het begin, nog veel onduidelijk. We wisten niet wat de economische gevolgen zouden zijn, we wisten niet welk medicijn werkte, we wisten niet welke factoren bijdroegen aan de verspreiding. Nog altijd zijn er hiaten in onze kennis, maar mondjesmaat krijgen we antwoord op belangrijke vragen.
Zoals statisticus Casper Albers – op zijn beurt vrij stellig – tweette: ‘Iedereen die beweert complete, concrete antwoorden op complexe vraagstukken te hebben moet je wantrouwen. Niet uitnodigen voor je talkshow, niet op stemmen, en hun papers afwijzen.’
Iedereen heeft intussen wel een duit in het zakje gedaan over wat er mag overblijven na de coronacrisis. Meer rust. Meer saamhorigheid. Dat werk. Wat van mij wel mag overblijven: de erkenning dat we niet alles weten. De erkenning van onzekerheid.
Ook als het over iets anders gaat dan een virus. Want de wereld zit vol onzekerheid. We weten niet waar het met de huizenmarkt naar toe gaat, of een kankermedicijn zal aanslaan bij een patiënt, en of we onze partner over tien jaar nog steeds leuk vinden.
Onzekerheid – en, daaraan gerelateerd, twijfel en nuance – doen het niet goed op televisie. Te ingewikkeld. Te saai. Te lang. En toch zouden we er goed aan doen om juist de onzekerheid te omarmen. Word ook een twijfelaar.
Waarom twijfelaars vaker gelijk hebben
Politicoloog Philip Tetlock doet al dertig jaar onderzoek naar voorspellen. Onze wereld, stelt hij, hangt aan elkaar van voorspellingen. Verzekeraars schatten in wanneer iemand gaat overlijden, veiligheidsdiensten of er een oorlog zal uitbreken en gewone mensen – jij en ik – of het verstandig is om een huis te kopen, met die ene persoon te trouwen of van baan te veranderen.
En het leuke van voorspellingen is dat je kunt testen of ze kloppen. Dan moet het natuurlijk niet een of andere vage voorspelling zijn als ‘er komt ooit weer een recessie’, want uiteindelijk komt die voorspelling altijd wel uit. Maar neem het weerbericht. Je kunt prima testen of het ook daadwerkelijk ging regenen toen het weerbericht dat aankondigde.
Dat is wat Tetlock deed met de voorspellingen van experts die voorspellen als dagelijks werk hadden. Jarenlang nam hij vragenlijsten af met vragen over de Golfoorlog of over de Japanse huizenmarkt. Hij verzamelde twee decennia lang gegevens en publiceerde in 2005 zijn conclusies in zijn boek Expert Political Judgment.
Hij had iets verbijsterends gevonden: de gemiddelde expert voorspelt zo goed als een chimpansee die dartpijltjes gooit. Die gooit bijna altijd mis, maar raakt soms per toeval de roos. Met andere woorden, die experts hadden net zo goed een muntje kunnen opgooien.
Daarbij kwam ook nog eens: hoe vaker iemand in de media te zien was, des te slechter de voorspellingen. De talking heads van deze wereld als dartende chimpansees – niet verrassend dat de media smulden van Tetlocks onderzoek.
Maar één ding zagen ze over het hoofd: in het onderzoek was er een klein groepje experts dat beter voorspelde dan de chimpansee. Het waren geen orakels, dat was zeker, maar ze deden het iets minder waardeloos dan de rest.
Er was een ding dat deze goede voorspellers verenigde: twijfel. Ze waren, in de woorden van Tetlock, vossen, geen egels – een verwijzing naar een citaat uit een meer dan 2.600 jaar oud Grieks gedicht van de oorlogsdichter Archilochus. ‘De vos weet veel dingen, maar de egel weet één groot ding.’
Het verschil tussen de vos en de egel
Egels twijfelen niet. Ze hebben één groot idee – Trump kan niks, socialisme is slecht, de coronamaatregelen moeten stoppen – en uit dat idee volgen lekker ongenuanceerde uitspraken over de toekomst. Het maakt leuke tv, maar slechte voorspellingen.
Vossen twijfelen wel. Aan de wereld – die vol zit met onzekerheid – en aan zichzelf. Ze laten zich niet leiden door bepaalde starre ideeën over hoe de wereld zou moeten zijn, maar kijken naar data die helpen te begrijpen hoe de wereld is. Vossen doen het niet zo lekker op televisie, maar ze zijn beter in voorspellen.
Tetlock besloot een team van vrijwilligers – allemaal van het type ‘vos’ – samen te stellen om mee te doen aan de grootste voorspelcompetitie ooit, georganiseerd door de Amerikaanse veiligheidsdienst. De vrijwilligers moesten vragen beantwoorden als ‘zal een land zich dit jaar terugtrekken uit de Eurozone?’ of ‘hoeveel nieuwe gevallen van ebola zullen de komende zes maanden worden gerapporteerd?’
In jaar één van de competitie bleek al: Tetlocks team deed het beter dan de andere teams. Veel beter. Dat bleef zo in de rest van de wedstrijd. Vier jaar, vijfhonderd vragen en meer dan een miljoen voorspellingen later was het zeker. Tetlock had goud in handen. De beste deelnemers hadden het zelfs vaker bij het rechte eind dan veiligheidsambtenaren die toegang hadden tot vertrouwelijke informatie.
Deze supervoorspellers waren niet per se superslim, ook hadden ze niet veel verstand van de onderwerpen die langskwamen in de wedstrijd. Hun banen hadden vaak weinig met voorspellen te maken. Er was een filmmaker, een stijldanser, een gepensioneerde computerprogrammeur. ‘Het gaat niet echt om wie ze zijn, maar om wat ze doen’, vertelt Tetlock in Supervoorspellers, het boek
Lees meer over Supervoorspellers.dat hij met journalist Dan Gardner schreef over zijn onderzoek.
De eigenschappen van vossen zie je niet alleen langskomen in literatuur over voorspellen, maar ook in boeken zoals The 5 Elements of Effective Thinking en Thinking, Fast and Slow. Boeken die gaan over, de titels zeggen het al, nadenken.
Vossen laten zien hoe je verstandig om kunt gaan met informatie, en zo de wereld een tikkie beter kunt begrijpen. Zodat je goed beslagen ten ijs kunt komen bij die discussie in de familie-app, zelf betere beslissingen kunt nemen en die egel op televisie niet op zijn blauwe ogen gelooft.
Maar hoe denken ze dan, die vossen? En kunnen we daar iets van leren in deze crisis? Deze vijf stappen helpen je op weg.
1. Wees je bewust van je eigen vooroordelen
We zijn geen neutrale informatieverwerkingssystemen. Sommig nieuws maakt ons bang, ander nieuws maakt ons blij. Het ene feitje willen we maar al te graag geloven, terwijl we het andere het liefst meteen terzijde schuiven.
Neem een grote studie in het vooraanstaande medische tijdschrift The Lancet, die eind mei wereldnieuws werd. De wetenschappers hadden onderzoek gedaan naar hydroxychloroquine, een malariamedicijn dat volgens sommigen (onder wie de eerder genoemde huisarts) zou helpen tegen covid-19. De bekendste aanhanger van die theorie: Donald Trump.
Uit de studie werd niet duidelijk of het middel iets deed tegen corona, maar er bleken wel gevaarlijke bijwerkingen te bestaan. Het sterftecijfer zou zelfs hoger liggen bij de coronapatiënten die het medicijn hadden gekregen. De wereldgezondheidsorganisatie WHO en nationale overheden pasten hun richtlijnen direct aan.
Koren op de molen van mensen die maar al te graag zagen dat Trump ongelijk had. Alleen bleek snel daarna: er was iets mis met de studie. In de dataset (die liep tot 21 april) kwamen 73 Australische sterfgevallen voor. Onmogelijk, want het land had op dat moment nog maar 67 coronadoden geregistreerd.
Surgisphere, het bedrijf achter de dataset, kwam met een verklaring dat ze per ongeluk een Aziatisch ziekenhuis hadden geregistreerd als Australisch. De resultaten bleven onveranderd, claimde het bedrijf.
Maar dit bleek pas het begin. Want toen The Guardian verder ging graven, vond de krant op LinkedIn maar zes medewerkers van Surgisphere (intussen nog maar één), van wie geen een wetenschappelijk profiel leek te hebben – wel zaten er een fulltime sciencefictionschrijver en een ‘adult content’-model tussen. De contactpagina van Surgisphere verwees naar een website voor cryptomunten. En de bestuursvoorzitter van het bedrijf, een chirurg, bleek al in een paar medische tuchtzaken genoemd te zijn.
Dus nam The Guardian contact op met vijf grote Australische ziekenhuizen, die gezien de uit 600 patiënten bestaande dataset wel meegewerkt moesten hebben aan het onderzoek. Maar ook daar had niemand ooit van Surgisphere gehoord. En de Schotse gezondheidsdienst, die werd genoemd op de website van de firma, verklaarde dat geen van zijn ziekenhuizen had samengewerkt met het bedrijf.
The Lancet, het zal je intussen niet verbazen, besloot het artikel terug te trekken. Dat was een feest voor de Trump-aanhangers. ‘THIS MISTAKE MAY HAVE COST LIVES’, tweette Rudy Giuliani, Trumps advocaat. ‘TWO OF MY FRIENDS WERE SAVED BY HCQ [hydroxycholoroquine, SB]. NUMEROUS STUDIES DEMONSTRATE IT’S EFFICACY. REPORT THEM!’
Het voorbeeld laat zien hoe we informatie niet alleen interpreteren met ons brein, maar ook met onze onderbuik. Wat we zien als ‘waar’ heeft net zo goed te maken met de groep waar we onszelf toe rekenen. Dat blijkt keer op keer in onderzoek naar motivated reasoning.
Neem het onderzoek van Dan Kahan in de Verenigde Staten, waarbij hij vond dat mensen informatie neutraal interpreteren als het gaat om iets simpels als huidcrème. Betreft het iets controversieels als wapenwetgeving, dan beredeneren ze de feiten ineens toe naar hun eigen standpunt.
De eerste vraag die je jezelf moet stellen bij een bericht is dan ook: wat voel ik hierbij? Neem bijvoorbeeld het bericht dat hydroxychloroquine gevaarlijke bijwerkingen heeft. Waarschijnlijk heb je hier direct een reactie op. Dit gebeurt in wat psycholoog Daniel Kahneman je ‘systeem 1’ noemt, je snelle, instinctieve en emotionele modus van denken. Dat in tegenstelling tot je ‘systeem 2’, dat langzamer, meer weloverwogen en logischer werkt.
Dus wat is jouw instinctieve reactie? Misschien ben je blij omdat de studie Trump van repliek dient; teleurgesteld omdat je hoopte dat het een goede remedie zou zijn; boos omdat je gelooft dat de wetenschap of journalistiek vooringenomen is. Niemand is vrij van vooroordelen, dat is menselijk, maar een vos is zich hiervan bewust.
Het geeft je ook de nodige bescheidenheid, de gezonde zelftwijfel, die je behoedt voor zelfoverschatting. Op die manier kun je jezelf met je systeem 2 bijsturen – door iets niet direct af te wijzen of aan te nemen, en door op zoek te gaan naar bronnen die misschien niet zo goed bij je onderbuik passen.
2. Bekijk het probleem van alle kanten
Een echte vos laat zich niet leiden door zijn eigen vooroordelen, maar kijkt naar de feiten. Neem die grote studie naar het medicijn met de moeilijke naam. Een vos zou die niet zien als hét bewijs dat het middel niet werkt, ook al is hij een Trump-hater en past het in zijn ideologische straatje, maar zou verder zoeken.
Want zelfs als de Surgisphere-data klopten, dan was het alsnog een observationele studie, niet een experiment. Ook het verhaal van huisarts Rob Elens bij Op1 was daar een voorbeeld van. Hij had tien patiënten het middel gegeven, vertelde hij, en tien werden beter. Daarvoor had hij 25 patiënten ‘ingestuurd’, waarvan er twaalf overleden. Maar dat is nog geen bewijs dat het middel werkt. Er kunnen andere verklaringen zijn of er kan toevallig een verschil bestaan tussen die twee groepen.
Om écht te begrijpen of een middel helpt moet je het willekeurig toewijzen aan mensen en vervolgens de twee groepen – met en zonder medicijn – vergelijken. Dat is een randomized controlled trial (RCT), in de medische wereld vaak gezien als de ‘gouden standaard’. Aan de andere kant moet je het tijdens de coronacrisis soms doen met suboptimale onderzoeken, simpelweg omdat er haast bij is.
Dus, zou een vos zich afvragen, wat weten we verder van hydroxychloroquine? Het is een middel dat al lang wordt voorgeschreven, dus er moet meer onderzoek beschikbaar zijn. Plus: dat een invloedrijke studie teruggetrokken is, is nog geen bewijs dat het middel wél helpt tegen corona, zoals Giuliani impliceerde met zijn tweet.
Inmiddels zijn de resultaten van drie onderzoeken naar hydroxychloroquine als middel tegen covid-19 verschenen, ditmaal wel RCT’s en – hopelijk – wel deugdelijk uitgevoerd. De conclusie: het middel helpt waarschijnlijk niet bij zieke patiënten, en ook niet bij patiënten die blootgesteld zijn aan het virus. Maar, daar zijn veel wetenschappers het over eens, het is alsnog waardevol om te kijken of het medicijn helpt als je het krijgt vóórdat je in aanraking komt met het virus.
Probeer dus niet te varen op dat ene krantenberichtje, maar verzamel zo veel mogelijk informatie. Ook als het van een bron komt die misschien niet bij je eigen overtuiging past. Of uit een vakgebied waar je misschien niet zoveel van weet. Tegelijkertijd, wees op je hoede als iemand anders met een feitje komt dat wel erg goed past bij zijn of haar positie. En neem je tijd, je hoeft niet één-twee-drie ergens iets van te vinden.
Als je een probleem van meerdere kanten gaat bekijken, zul je ook zien dat de zaak al snel complexer wordt. Kijk maar naar die hydroxychloroquine-discussie. ‘Wondermiddel!’ zegt het ene kamp. ‘Te gevaarlijk!’ zegt het andere. Een stelligheid die kenmerkend is voor egels. Maar de waarheid ligt ergens in het midden: waarschijnlijk niet zo gevaarlijk, waarschijnlijk niet echt nuttig, maar misschien wel als je het aan mensen geeft die nog niet zijn blootgesteld.
Vossen kunnen goed omgaan met zulke complexiteit. Waar egels graag een passend narratief hebben, erkennen vossen dat de wereld nou eenmaal ingewikkeld is. En veranderlijk.
3. Verander van mening
‘When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?’ Philip Tetlock, de voorspelprofessor, gebruikt dit citaat in een van zijn eerdere boeken. Het komt van John Maynard Keynes, een van de grote economen uit de twintigste eeuw.
Het wordt je niet altijd in dank afgenomen als je van mening verandert. Je staat al snel te boek als een onbetrouwbare draaier. Vreemd eigenlijk. Dat zou betekenen dat je op een gegeven moment de klok stopzet en vanaf dan altijd hetzelfde standpunt moet hebben. Ik ben blij dat ik mijn meningen als achttienjarige niet nog altijd hoef te verdedigen.
Zo ontstond er wat ophef toen eind maart bleek dat het RIVM het model waarmee het het aantal benodigde IC-bedden voor coronapatiënten berekent had bijgesteld. Ging een eerder model ervan uit dat patiënten gemiddeld tien dagen op de IC zouden liggen, dat was nu naar boven bijgesteld naar 23 dagen.
Dat leidde tot somberdere prognoses, de IC’s zouden sneller vollopen dan gedacht. Het blog De Dagelijkse Standaard kopte: ‘RIVM door het stof: intensive cares raken nu sneller vol met coronapatiënten, dankzij hun onjuiste rekenmethodes’.
Alleen, het lag toch iets complexer. Het RIVM rekende inderdaad lange tijd met tien dagen, omdat het zich baseerde op een model van de WHO. Naarmate er meer data over Nederland beschikbaar kwamen, kon het RIVM het model aanpassen naar de Nederlandse context. Vandaar de bijstelling. Als de feiten veranderen...
Op één aspect van het verhaal trok het RIVM wel degelijk het boetekleed aan. Hoofd-modelleur Jacco Wallinga zei eind maart dat het model ‘recent’ was aangepast, maar in werkelijkheid was dat al vanaf 19 maart gebeurd. Foutje, bedankt.
Supervoorspellers (de crème de la crème onder de vossen), vond Tetlock, zijn niet te beroerd om hun standpunten bij te stellen als dat nodig is. En ze geven het toe als ze een fout hebben gemaakt.
Kijk naar Jaap van Dissel, die in zijn technische briefing voor de Tweede Kamer op 7 mei een fout maakte. Hij liet een grafiek zien met sterftecijfers, elk bolletje stond voor een land. De gemarkeerde bolletjes, stelde hij, waren de Europese landen. ‘U ziet eigenlijk dat Nederland zich in deze grafiek aan de onderzijde van de Europese landen bevindt.’
Alleen: de gemarkeerde bolletjes waren geen EU-landen, maar de landen met de hoogste sterfte. Daar bevond Nederland zich tussenin.
Complexiteitsdeskundige Bert Slagter, een rijzende ster in het coronacircuit, tweette over de fout, waarna Van Dissel het op 20 mei in een volgende briefing rechtzette. Slagter reageerde positief: ‘Netjes van @RIVM Jaap van Dissel dat hij in de technische briefing de eerdere uitspraken over de grafiek rechtzet. Inclusief bron. 👍’
Maar het blijft lastig te accepteren dat foutjes nu eenmaal gebeuren. Dat bleek wel uit het bezoek van Slagter aan Op1, waar hij uitlegde wat er nu precies fout was gegaan. Sander Schimmelpenninck, een van de twee presentatoren van de talkshow, leek niet te willen accepteren dat het zomaar een fout was.
‘Een beetje onzuivere koffie’, stelde hij.
‘Dat wil ik er niet zo over zeggen. Dat gaat denk ik veel te ver’, reageerde Slagter.
Maar Schimmelpenninck was nog niet tevreden. ‘Als er verkeerde cijfers worden gecommuniceerd om eigenlijk te laten zien: wij hebben het juiste beleid gevoerd en daarom doen we het zo goed in vergelijking met andere landen.’
‘Je kan toch ook gewoon een foutje maken. Je kan toch gewoon een foutje maken in een grafiek?’ riep co-presentator Welmoed Sijtsma uit.
Precies, ja. Je kunt gewoon een foutje maken, zeker onder druk. Een echte vos geeft ze toe, en probeert ervan te leren. Zoals Slagter ook zegt na de uitroep van Sijtsma: ‘Als je dan elke keer – zoals Van Dissel zegt: tjonge, dat hadden we fout – dan doet het zijn werk, dat is precies wat we willen.’
En dat citaat van Keynes? Toen Tetlock Supervoorspellers schreef, ging hij op zoek naar de bron van het citaat (nadat hij het dus ook in een eerder boek had gebruikt). Alleen: het bleek niet terug te leiden te zijn tot de beroemde econoom.
Niemand lijkt te weten waar de uitspraak vandaan komt.
‘Ik heb het nu bekend aan de wereld’, schrijft Tetlock in Supervoorspellers. ‘Was dat moeilijk? Niet echt.’
4. Denk niet in zekerheden
Tot nu toe klinkt het allemaal wat gratuit, misschien. Je hebt een eigen onderbuik, het probleem is complex en de werkelijkheid verandert ook nog eens. Zo kun je toch nooit een uitspraak doen, over niets? Lethargie ligt op de loer. Maar twijfelen is iets anders dan je schouders ophalen.
Mensen houden niet van onzekerheid. Lange tijd heeft de mensheid vooral op twee standen gevaren, schrijft Tetlock: of het is zo, of het is niet zo. Dat is logisch als je ziet hoe we vroeger leefden. ‘Of het is een leeuw [die een bedreiging vormt, SB] of het is geen leeuw. Alleen als iets onweerlegbaar tussen die twee standen valt – alleen als we gedwongen worden – zetten we onze mentale wijzerplaat op "misschien".’
Toch is ‘misschien’ vaak het juiste antwoord. Moesten de scholen dicht aan het begin van de coronacrisis? Dat hing af van de vraag of kinderen besmettelijk waren. En tja, dat wisten we niet zeker. Misschien wel, misschien niet.
Maar vossen, schrijft Tetlock, denken in meer dan drie standen. Niet alleen in 0 procent kans, 100 procent kans, of fifty-fifty. Bij het weerbericht zijn we allang gewend om te horen dat er morgen 30 procent kans is op regen. Het mooie is dat je op termijn kunt testen of de voorspellingen kloppen. Als er op 30 procent van de dagen met zo’n verwachting inderdaad regen viel, dan hadden de weermensen het bij het juiste eind. Daar is niets schouderophalerigs aan.
Hoe fijn zou het zijn als de experts in de media ook zulke kansen zouden geven bij hun uitspraken? En ze ook nog eens specifiek genoeg zijn in hun stellingen? Want naast dat er zelden in kansen wordt gepraat, roepen experts vaak zulke vage dingen dat ze niet te controleren zijn (‘er komt een recessie aan!’). De uitspraak van Jan Terlouw was natuurlijk erg stellig – volgend jaar een vaccin, binnen twee maanden een medicijn – maar het grote voordeel is dat hij wel specifiek is in zijn tijdspad. We kunnen twee maanden later kijken of Terlouw inderdaad gelijk krijgt.
Nu ga je zelf misschien niet zo snel kansen op een papiertje kalken, maar de les is desalniettemin nuttig: de wereld is niet zwart-wit. In de meeste scenario’s – ook buiten de pandemie – is het niet 100 procent zeker dat iets wel of niet zal gebeuren. Er is een schaal van waarschijnlijkheid die loopt van 0 procent kans (gebeurt sowieso niet) tot 100 procent kans (sowieso wel).
Zo vond het Outbreak Management Team het niet nodig dat de scholen dicht gingen. Was dat omdat er 0 procent kans was dat kinderen besmettelijk waren? Nee. Ze gaven geen getal, dat was misschien fijn geweest, maar ze achtten de kans klein genoeg, op basis van het bewijs dat er toen lag.
De wetenschap is gebouwd op twijfel, dus je zal zelden van een wetenschapper horen dat iets 100 procent waar is. Maar door naar een wetenschappelijke consensus toe te werken kan iets waar we eerst niks van wisten (50-50 kans, bijvoorbeeld), een kans toegedicht krijgen die dichter naar een van de extremen toe kruipt.
Dat is belangrijk voor beslissingen. Want al dat getwijfel ten spijt, op een gegeven moment moet er een knoop worden doorgehakt. Wat doen we met de scholen? Er is intussen meer onderzoek gedaan naar de besmettelijkheid van kinderen, in binnen- en buitenland. Met elke studie kom je een stapje dichterbij de waarheid. En kun je dus actie nemen. Intussen zijn de scholen weer open.
En wat die beslissingen betreft: vergeet ook niet dat wetenschappelijke kennis ook grenzen heeft. Neem dat veelgelezen stuk in Quote van Klaas Hummel, over dat we in opstand moesten komen. Het stond bol van de cijfers. Maar de afweging die Hummel uiteindelijk maakt tussen verschillende belangen, is geen feitelijke: ‘Er is iets veel ergers gaande. De pandemie van een wereldwijd instortend economisch en sociaal stelsel.’
Hummel weegt belangen af en lijkt een bepaald risico te durven accepteren door het land weer open te gooien. Dat zijn geen objectieve, maar subjectieve overwegingen. Net als de keuze van het kabinet om juist een strengere koers te varen. De wetenschap kan daarbij informeren, maar de uiteindelijke keuze is een politieke.
5. Zoek mensen die denken als een vos
Misschien denk je: wat een werk. Dat klopt. Om echt een gedegen standpunt te ontwikkelen, moet je jezelf blijven informeren, accepteren dat je van mening kunt veranderen en continu bedenken hoeveel onzekerheid er is. Best vermoeiend.
Heb je geen tijd om dit te doen, ga dan op zoek naar andere mensen die durven te twijfelen. Journalisten, wetenschappers, vrienden. Zo heb ik in de coronacrisis veel geleerd van Ed Yong, wetenschapsjournalist voor The Atlantic. Hij erkende telkens de onzekerheid in de wetenschap en liet onderzoekers met al hun nuance aan het woord. In Nederland volgde ik personen als viroloog Marion Koopmans en statisticus Casper Albers,die nuance niet uit de weg gaan.
Qua media lees ik graag Science Magazine, STAT en FiveThirtyEight(nota bene met een logo van een vos). Ik heb daar altijd het idee dat ik evenwichtig geïnformeerd word, zonder dat de stukken me een bepaalde kant op duwen.
Daarbij is de podcast over het algemeen een medium waarin meer ruimte is voor nuance. Waar een artikel vaak puntig moet zijn, kunnen lange audio-interviews fijn meanderen. Dat geeft vaak een beter beeld van onzekerheden.
Neem bijvoorbeeld The Ezra Klein Show en Making Sense with Sam Harris.Ook mooi, omdat deze podcasts worden geassocieerd met verschillende kanten van het politieke spectrum. Zo krijg je ook boodschappen te horen die niet stroken met je overtuigingen.Maar het blijft opletten. Zo was ik lange tijd fan van epidemioloog John Ioannidis, die ik ook in mijn boek citeer. Hij werd beroemd met zijn artikel ‘Why Most Published Research Findings Are False’, dat belangrijk is geweest voor de ‘metawetenschap’ (onderzoek naar onderzoek).
Alleen levert hij sinds de crisis vrij slordig werk af. In één onderzoek verzamelde hij deelnemers via Facebook Ads – niet bepaald een methode die een representatieve steekproef oplevert – en bleek de studie ook nog eens deels betaald door een vliegtuigmagnaat (die een belang had te laten zien dat de pandemie wel meeviel). Teleurstellend voor iemand die het zijn missie heeft gemaakt om de kwaliteit van wetenschap te verbeteren.
Maar natuurlijk moet ik zelf ook oppassen dat ik niet op mijn onderbuik vaar. Want de studie werd al snel opgepakt door de rechterflank in de Verenigde Staten. Niet bepaald mijn politieke voorkeur. Dus ik laat me graag overtuigen als je vindt dat ik ongelijk heb.
Want ik ben natuurlijk ook niet geheel objectief. Dat is niemand. Maar wat ik van vossen heb geleerd, is dat het wel iets is wat je kunt nastreven. Door een open blik te houden. We moeten dingen leren die we niet gewend zijn en die soms ongemakkelijk voelen – twijfelen, van mening veranderen, buiten onze bubbel kijken – maar het levert een hoop op.
Tenminste, dat denk ik.
Mensen zoeken een Messiah nu ze met zoveel vragen en onduidelijkheden zitten. Dit kan iedereen zijn; eerst waren het modelleur Jakko, viruoloog Jaapie, een taxi-chauffeur, later schoolmeester Hugo, een kapper, en nu een dansleraar-wetenschapper, het maakt niet uit.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:00 schreef Cynicio het volgende:
[..]
Hij voelt zich als een vis in het water in deze positie, het is echt een gedrocht dit hele gebeuren. Ernst Jan, wiens huisarts coronapatienten genas.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:48 schreef Jed1Gam het volgende:
het is interessant hoe snel (geloof 2 weken geleden was die uitzending in Café Weltschmerz) opgeworpen is tot leider van een stroming.
Wat een goed artikelquote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
bron
Wijze raad voor heel wat users hier.
Wat een fijn stuk. Met plezier gelezen en wat van geleerd.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
bron
"de bevolking" niet voor mij.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:11 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Oh ja, heeft de bevolking hem als woordvoerder gekozen? Ik heb wat gemist.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:11 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Onderbuikbewoners verwarren hun eigen opvattingen nog wel eens met die van 'het volk'.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:13 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
"de bevolking" niet voor mij.
Hey dat stuk gaat over vosssenquote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
bron
de usericon zegt eigenlijk wel genoeg. En door..quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Onderbuikbewoners verwarren hun eigen opvattingen nog wel eens met die van 'het volk'.
Hey, zij zou ook een van de sprekers zijn op het yoga & Corona dansfeest in DH. Dus de anticlub is blijkbaar ook anti-vaccin?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Die Eva van Zeeland verkondigde eerder deze week te gaan demonstreren bij Janssen Farmaceuticals gister (zij was degene die food processors weg zou geven aan vrouwen die hun kinderen niet wilden laten vaccineren of zoiets). Iemand iets van dat protest gehoord?
Gekkies zoeken elkaar vaak op ja, al is er hier natuurlijk ook wel een directe link. Als corona als probleem blijft worden gezien, dan is een werkend vaccin dat massaal wordt toegepast nog steeds de meest efficiënte oplossing voor het probleem.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:23 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Hey, zij zou ook een van de sprekers zijn op het yoga & Corona dansfeest in DH. Dus de anticlub is blijkbaar ook anti-vaccin?
Ooit van een Venn-diagram gehoord?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:23 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Hey, zij zou ook een van de sprekers zijn op het yoga & Corona dansfeest in DH. Dus de anticlub is blijkbaar ook anti-vaccin?
Wat een figuur:quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:52 schreef Salina het volgende:
[..]
Heeft Engel zichzelf in de vingers gesneden hiermee? Wat een grap. Voortaan wat minder hoog van de toren blazen misschien.
Totdat het te laat is.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:13 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
"de bevolking" niet voor mij.
Daarom zou ik het logisch vinden dat Engel en De Hond pro-vaccin zijn, want dan is covid-19 echt gelijk aan de griepquote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Gekkies zoeken elkaar vaak op ja, al is er hier natuurlijk ook wel een directe link. Als corona als probleem blijft worden gezien, dan is een werkend vaccin dat massaal wordt toegepast nog steeds de meest efficiënte oplossing voor het probleem.
Die Engel is er ook zo een:quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:23 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Bronquote:Bij De Nieuwe Wereld claimt hij dat we ons immuunsysteem kunnen ‘versterken’ met hoge doses vitamine C en D, veel knuffelen, beweging en mediteren.
Mijn diagnose is een ernstig geval van lijmsnuiveritis.quote:
Oeh, dat is wel erg veel!quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Die lineup ook:
Line-up
13.15 uur Disco Dandies
17.00 uur Einde
En dit. Dank @Monolithquote:Zoals statisticus Casper Albers - op zijn beurt vrij stellig - tweette:
'Iedereen die beweert complete, concrete antwoorden op complexe vraagstukken te hebben moet je wantrouwen.
Niet uitnodigen voor je talkshow, niet op stemmen, en hun papers afwijzen.'
Doen alsof het de raarste zaak van de wereld is, een paar optredens van wat plaatselijke dorps-dj's. Een jaar geleden waren er elk weekend honderd van dit soort optredens door heel het land.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:52 schreef Salina het volgende:
[..]
Oeh, dat is wel erg veel!
En die minuut stilte, is dat voor de slachtoffers van het virus of voor de (vermeende) slachtoffers van de vrijheid?
Kom op zeg, doe normaal.
Die andere link is wel handig! Maar ik ga het niet meer allemaal doornemen. Ik ben echt klaar met dit soort figuren die het allemaal beter menen te weten, met hun sociaal geografische of biomedische achtergrond (of was het nou dansleraar). Iedereen kan kan zichzelf tegenwoordig zonder enige basiskennis nog profileren als kenner of expert. Getverdemme.
En dat doodleuk op een vergunningaanvraag voor 100 mensen. Kom op hey, dan zijn je intenties ook niet zuiver.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:52 schreef Salina het volgende:
[..]
Oeh, dat is wel erg veel!
En die minuut stilte, is dat voor de slachtoffers van het virus of voor de (vermeende) slachtoffers van de vrijheid?
Kom op zeg, doe normaal.
Die andere link is wel handig! Maar ik ga het niet meer allemaal doornemen. Ik ben echt klaar met dit soort figuren die het allemaal beter menen te weten, met hun sociaal geografische of biomedische achtergrond (of was het nou dansleraar). Iedereen kan kan zichzelf tegenwoordig zonder enige basiskennis nog profileren als kenner of expert. Getverdemme.
Oh jij bent ook gewoon een act, zeg dat dan man.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:56 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Doen alsof het de raarste zaak van de wereld is, een paar optredens van wat plaatselijke dorps dj's. Een jaar geleden waren er elk weekend honderd van dit soort optredens door heel het land.
Wow corona iedereen raakt besmet en beland op de ic, doe ff normaal.![]()
Toen kon dat nog.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:56 schreef Jed1Gam het volgende:
Een jaar geleden waren er elk weekend honderd van dit soort optredens door heel het land.
Nu ook, gezien het toch niet gaat leiden tot besmettingen. Legio voorbeelden alweer gehad.quote:
Zal ik nog een keer zeggen dat het daar niet om gaat?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 13:05 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Nu ook, gezien het toch niet gaat leiden tot besmettingen. Legio voorbeelden alweer gehad.
Ik weet niet of mensen al eens naar dat tijdschema hebben gekeken, maar tegenwoordig is een Dj-set van 15min al een headliner voor een festival.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:59 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Oh jij bent ook gewoon een act, zeg dat dan man.
Je bent gewoon boos dat ze jouw act niet hebben geboekt.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 13:09 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ik weet niet of mensen al eens naar dat tijdschema hebben gekeken, maar tegenwoordig is een Dj-set van 15min al een headliner voor een festival.
Jawel hoor, de 1 minuut stilte staat op de lijst.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 13:09 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Je bent gewoon boos dat ze jouw act niet hebben geboekt.
Lekker Willem!quote:Op vrijdag 19 juni 2020 13:10 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Jawel hoor, de 1 minuut stilte staat op de lijst.![]()
Wel makkelijk. Een andere mening (hoe extreem die wel niet is) af doen als ''een act'' zodat je er niet op in hoeft te gaan (dat zie ik er meer doen hoor, dus niet iets persoonlijks naar jou toe). Dat het een andere mening is betekent niet meteen dat z'n mening er niet toe doet/een act is. Betekent enkel dat iedereen anders denkt.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:59 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Oh jij bent ook gewoon een act, zeg dat dan man.
https://www.gelderlander.(...)derlanders~abcb765e/quote:En dat baart viroloog Bert Niesters grote zorgen. ,,We houden ons in Nederland toch niet voor niets aan de coronaregels?”, verzucht hij. ,,Waarom zou je in hemelsnaam in een ander land dan wél dit enorme risico nemen? Het is niet alleen gevaarlijk voor jezelf, maar ook voor anderen. Bijna alle experts gaan ervan uit dat er een tweede golf aan zit te komen. In sommige landen is er zelfs al een uitbraak gaande, zoals in Duitsland. Daar hebben ze tot eind oktober helemaal geen evenementen. Hier is ook geen Pinkpop en Lowlands. Is Nederland dan zo dom en Servië zo slim?”
De viroloog, als hoogleraar verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, sluit niet uit dat de bezoekers elkaar straks massaal met het virus gaan besmetten. ,,Als iemand op dat terrein besmet is met corona gaat het ongelooflijk snel, met al die dronken mensen die over elkaar heen buitelen. Dat kan nooit goed gaan. Ik vind het heel naïef en onverstandig om dit risico te nemen. Ik snap dat je hunkert naar leuke dingen, maar dat doet de hele wereld. Ik zou ook dolgraag naar Nieuw-Zeeland willen, maar er zijn nu echt belangrijkere dingen in de wereld.”
‘Moet dat meteen met duizenden?’
Het ministerie van Buitenlandse Zaken stelt zich eveneens kritisch op. Momenteel staat het reisadvies van Servië op oranje, wat betekent dat Nederlanders wordt aangeraden alleen voor essentiële zaken naar het land af te reizen. ,,Een festival hoort daar duidelijk niet onder”, vertelt een woordvoerder. ,,In Nederland houden wij ons allemaal aan de 1,5 meterregel, ik vraag mij af of dat op een festival überhaupt wel mogelijk is. Het lijkt mij niet in de geest van de Nederlandse regels dat je met z’n allen deze zomer op één hoop gaat staan feesten.”
"Een jaar geleden waren er elk weekend honderd van dit soort optredens door heel het land." is niet je mening geven of anders denken natuurlijk.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 13:36 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Wel makkelijk. Een andere mening (hoe extreem die wel niet is) af doen als ''een act'' zodat je er niet op in hoeft te gaan (dat zie ik er meer doen hoor, dus niet iets persoonlijks naar jou toe). Dat het een andere mening is betekent niet meteen dat z'n mening er niet toe doet/een act is. Betekent enkel dat iedereen anders denkt.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het er mee eens ben overigens.
Nee het is een feit, je kan het opzoeken. Nu wordt er moord en brand geschreeuwd, alsof het iets raars is, het zijn niet eens publiekstrekkers die er voor een kwartiertjequote:Op vrijdag 19 juni 2020 13:42 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
"Een jaar geleden waren er elk weekend honderd van dit soort optredens door heel het land." is niet je mening geven of anders denken natuurlijk.
Ja natuurlijk is het een feit dat er vorig jaar honderden van zulke optredens waren maar ik geloof dat er iets veranderd is ondertussenquote:Op vrijdag 19 juni 2020 13:46 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Nee het is een feit, je kan het opzoeken. Nu wordt er moord en brand geschreeuwd, alsof het iets raars is, het zijn niet eens publiekstrekkers die er voor een kwartiertje optreden. Bij het jaarlijkse stadsfeestje trekken die gasten misschien een paar honderd man.
Ja dat mensen het normaal vinden wat niet normaal is, en er fel tegen bekeren als mensen normaal menselijk handelen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 13:48 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ja natuurlijk is het een feit dat er vorig jaar honderden van zulke optredens waren maar ik geloof dat er iets veranderd is ondertussen.
Dat mag je allemaal willen en vinden, maar evenementen zijn verboden. Demonstraties niet. Dus demonstreer lekker, maar maak er geen evenement van. Moeilijk is het niet.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 13:49 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ja dat mensen het normaal vinden wat niet normaal is, en er fel tegen bekeren als mensen normaal menselijk handelen.
11 opnames, waarvan de oudste opname van 5 mei is en de meeste recente van 17 juni.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:04 schreef Ven1972 het volgende:
Update van het RIVM:
Besmettingen: 116
Opnames: 11
Overlijden: 3
Bron: AD.nl
Opnames laatse dagen:quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:04 schreef Ven1972 het volgende:
Update van het RIVM:
Besmettingen: 116
Opnames: 11
Overlijden: 3
Bron: AD.nl
Dus is er ook vanaf 17 juni weer nieuwe opname in het ziekenhuis geregistreerd?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:05 schreef Nia het volgende:
[..]
11 opnames, waarvan de oudste opname van 5 mei is en de meeste recente van 17 juni.
Valt wel mee toch? Van 15 t/m 19 juni zijn maar 3 patiënten opgenomen in het ziekenhuis.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:06 schreef zoost het volgende:
[..]
Opnames laatse dagen:
10 jun 0 1 = 1
11 jun 1 2 = 3
12 jun 1 5 = 6
13 jun 0 0 = 0
14 jun 1 0 = 1
15 jun 0 0 = 0
16 jun 1 1 = 2
17 jun 1 0 = 1
18 jun 0 0 = 0
19 jun 0 0 = 0
Totaal van afgelopen 10 dagen = 14 personen, gemiddeld 1,4 / pd
De laatste opname is van 17 juni.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:07 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Dus is er ook vanaf 17 juni weer nieuwe opname in het ziekenhuis geregistreerd?
de oudste is van 15 Maartquote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:05 schreef Nia het volgende:
[..]
11 opnames, waarvan de oudste opname van 5 mei is en de meeste recente van 17 juni.
Er is ook nog een opname van 15 maart bijgekomen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:05 schreef Nia het volgende:
[..]
Oops, gaat die tabel nog verder terug in de tijd?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:10 schreef koemleit het volgende:
[..]
de oudste is van 15 Maarteven de andere tabel openen die van "vanaf 27 Febr."
Helaas nog niet, man.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:13 schreef DonDruiper het volgende:
Maar dan is het toch gewoon uitgedoofd?
Daar mag je pas in november iets van zeggen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:08 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Valt wel mee toch? Van 15 t/m 19 juni zijn maar 3 patiënten opgenomen in het ziekenhuis.
Zo goed als, ja.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:13 schreef DonDruiper het volgende:
Maar dan is het toch gewoon uitgedoofd?
Dus nu nog erg vroeg om iets van te zeggen, sorry.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:15 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Daar mag je pas in november iets van zeggen.
Op 13 juni schreven we ook, afgelopen dagen niemand opgenomen een week later blijken dat er 11 in 2 dagen te zijn vind niet dat je er daarom conclusies aan kan verbinden.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:08 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Valt wel mee toch? Van 15 t/m 19 juni zijn maar 3 patiënten opgenomen in het ziekenhuis.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |