abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193666397
Ik zit in dubio of ik mijn werkgever moet vertellen dat een andere collega mijn privacy heeft geschonden of niet, omdat het plaatsvond buiten de werksfeer. Toch merk ik dat ik moeite heb om haar nog te vertrouwen en wil eigenlijk niks meer over mijn prive vertellen in groepsmeetingen met het team. Voor alle duidelijkheid, juridisch vervolgen heeft geen zin en dat is ook niet mijn vraag voor dit topic/beoogde doel. Mijn vraag heeft meer betrekking of ik mijn werkgever erover moet inlichten, want wanneer hij vraagt over vakantieplannen of iets dergelijks, heb ik liever dat hij dat in het vervolg mij persoonlijk vraagt ipv. in de groepsmeeting.

Het privacy-incident: Collega Z is altijd heel erg gesteld op haar privacy geweest. Ze komt uit een ander land waar ze als minderheid vervolgd wordt en moet uitkijken wat ze loslaat over zichzelf. Tot zover heel begrijpelijk dat ze mij en andere collega's nauwelijks iets verteld over haar priveleven. Ik respecteer dat en laat het verder voor wat het is. Laatst had ze op Facebook een vriendschapsverzoek gestuurd, wat ik geaccepteerd heb, omdat ik er vanuit ging dat het een normaal account betrof. Onder normaal versta ik een account dat niet een sock-puppet is voor politieke doeleinden (de activistische nepprofielen die je onder nieuwsberichten ziet). Bleek dus zo'n account te zijn en daar was ik niet blij mee, omdat mijn Facebook account een regulier account is en ik alles behalve aan activistische profielen wil worden gelieerd. Ik reageer nooit op nieuwsberichten, deel ze niet en wil daar dan ook absoluut niks mee te maken hebben. Dat mensen op hun privacy gesteld zijn respecteer ik, zo posten een aantal mensen in mijn vriendenlijst nauwelijks iets op hun wall/limiteren bepaalde posts uitsluitend voor familie of hebben een speciaal acount voor vrienden.

Kortom, er zijn genoeg manieren om je privacy te waarborgen op Facebook. Maar nee, ik krijg een verzoek van een politiek nepprofiel. Ik heb haar daar op aangesproken en aangegeven waarom ik haar verwijder. Ze heeft haar excuses aangeboden, maar ik zou liegen als mijn vertrouwen in haar hetzelfde is gebleven. Mij als collega voor politieke doeleinden gebruiken is laag bij de grond, vooral omdat ze niet vooraf aangaf om wat voor account het ging. Zeker omdat het om een gevoelig thema is en het zowel mijn vriend als ik in de problemen kan brengen wanneer we familie van hem bezoeken in een land dat mensen hiervoor oppakt, ook buitenlanders. Nu weet Z dit niet, omdat we nooit over persoonlijke dingen praten, maar dit verzoek heeft iets hypocriets en achterbaks in mijn ogen. Zelf voorzichtig zijn met wat je deelt met anderen, maar de privacy van anderen de prullenmand in trappen. Hell, die meid ontwijkt zelfs vragen van mij en andere collega's die puur over het werk gaan en dan lapt ze me dit. :')

Dus beste Fokkers, wat moet ik doen, mijn werkgever hierover inlichten zodat hij persoonlijke vragen over vakantie niet meer in de groepsmeeting stelt ? Voor de rest is het team wel persoonlijk onder mekaar en ik wil geen onnodig drama creëren, dus hoe kan ik dit het beste aanpakken ?
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:33:55 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193666478
Sorry maar wat een drama om iemand die je op FB toevoegt en er andere politieke ideeën op nahoudt. Je hebt haar verwijdert, klaar toch.

Wat dit met vertrouwen op het werk te maken heeft ontgaat me trouwens volledig.

Als je dit aan je werkgever vertelt krijg je waarschijnlijk deze reactie: :? :')
pi_193666480
Voor alle helderheid. De schending zit hem dus in het sturen van dat verzoek?

Ik weet niet om welke politiek activistische hoek het hier gaat, maar zo lang ze niet met hakenkruizen heeft lopen zwaaien lijkt het mij allemaal wel meevallen.

Je hebt het verzoek zelf geaccepteerd. Zij heeft excuses aangeboden. En je hebt allerlei zaken zelf in de hand. Als privacy je zo veel waard is heb je geen fb account. Bijvoorbeeld. Allemaal persoonlijke zaken. Bovendien hoe stel je je voor dat er een vakantierooster komt zonder die info uit te wisselen?

Dus nee, op basis van deze info zou ik de werkgever hier niet mee lastig vallen.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2020 08:35:57 ]
  Spellchecker woensdag 17 juni 2020 @ 08:36:40 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193666489
Zij heeft jou met een nepaccount een vriendschapsverzoek gestuurd op Facebook en je hebt haar verwijderd.

Ik zie het probleem niet zo?
pi_193666494
Welke privacy is geschonden? Weet je zelf wel waarover je het hebt?
pi_193666507
Wat de mensen hier boven ook al aangeven: ik zie het probleem niet.

Dat je haar al aangeeft haar van facebook te verwijderen vind ik al raar.
Gewoon verwijderen en niet meer over nadenken.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_193666541
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:33 schreef kwiwi het volgende:
Sorry maar wat een drama om iemand die je op FB toevoegt en er andere politieke ideeën op nahoudt. Je hebt haar verwijdert, klaar toch.

Wat dit met vertrouwen op het werk te maken heeft ontgaat me trouwens volledig.
Het gaat niet om de politieke ideeen en als je mijn post verder gelezen, dan had je gezien dat ik zelf niks met betrekking tot de politiek post en het dan ook niet waardeer dat zo'n activistisch nepaccount in mijn lijst komt. Ook omdat het mijn vriend en ik in de problemen kan brengen. Lees toch eens godver gewoon de hele post in plaats van als een zielepiet met de clichezin te komen dat men niet tegen een andere mening kan.

quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:34 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Voor alle helderheid. De schending zit hem dus in het sturen van dat verzoek?

Ik weet niet om welke politiek activistische hoek het hier gaat, maar zo lang ze niet met hakenkruizen heeft lopen zwaaien lijkt het mij allemaal wel meevallen.

Je hebt het verzoek zelf geaccepteerd. Zij heeft excuses aangeboden. En je hebt allerlei zaken zelf in de hand. Als privacy je zo veel waard is heb je geen fb account. Bijvoorbeeld. Allemaal persoonlijke zaken. Bovendien hoe stel je je voor dat er een vakantierooster komt zonder die info uit te wisselen?

Dus nee, op basis van deze info zou ik de werkgever hier niet mee lastig vallen.
Qua extreemheid komt het wel in die richting inderdaad en het land waar familie van mijn vriend woont is meedogenloos met zoiets als in dat je in de gevangenis ervoor terecht kunt komen.

Overigens ben ik van plan om mijn Facebook geheel te verwijderen, want zo'n situatie wil ik niet nog een keer meemaken.
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:42:49 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193666542
Ik zie geen probleem verder. En privacy op Facebook?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_193666555
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:42 schreef Megumi het volgende:
Ik zie geen probleem verder. En privacy op Facebook?
Je snapt toch hopelijk ook wel dat ik niet mijn hele hebben en houden daar post.
pi_193666566
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:42 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Het gaat niet om de politieke ideeen en als je mijn post verder gelezen, dan had je gezien dat ik zelf niks met betrekking tot de politiek post en het dan ook niet waardeer dat zo'n activistisch nepaccount in mijn lijst komt. Ook omdat het mijn vriend en ik in de problemen kan brengen. Lees toch eens godver gewoon de hele post in plaats van als een zielepiet met de clichezin te komen dat men niet tegen een andere mening kan.
[..]

Qua extreemheid komt het wel in die richting inderdaad en het land waar familie van mijn vriend woont is meedogenloos met zoiets als in dat je in de gevangenis ervoor terecht kunt komen.

Overigens ben ik van plan om mijn Facebook geheel te verwijderen, want zo'n situatie wil ik niet nog een keer meemaken.
Hoe dan zelfs Noord-korea controleert niet wat iemand die als toerist het land binnenkomt op FB zet en op internet doet. Anders had ik daar nu nog stenen gesjouwd in een concentratiekamp.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:46:39 #11
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_193666568
Wat jij en je collega doet op Facebook heeft geen relevantie voor je werkgever.

Je zegt haar te gaan verwijderen en je hebt haar erop aangesproken, dan is het ook wel klaar... Move on
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:46:42 #12
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193666570
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:44 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Je snapt toch hopelijk ook wel dat ik niet mijn hele hebben en houden daar post.
In elk geval is er verder niets aan de hand. Je hebt je collega verwijderd er op aangesproken opgelost. En een leer momentje om wellicht wat minder snel iemand te accepteren. Zeker wat een collega aangaat.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:46:51 #13
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193666572
quote:

[..]

[..]

Ik heb de hele post gelezen. Je hebt haar verwijdert, klaar dan toch. Of doet je collega iets dat illegaal is in Nederland? Zo niet, dan is het me nog steeds een raadsel wat de werkgever hier mee te maken heeft.
pi_193666575
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:38 schreef gianni61 het volgende:
Wat de mensen hier boven ook al aangeven: ik zie het probleem niet.

Dat je haar al aangeeft haar van facebook te verwijderen vind ik al raar.
Gewoon verwijderen en niet meer over nadenken.
Omdat het voor de rest een hecht team is en ik geheid daar vragen over ga krijgen waarom ik Z niet en andere wel op social media heb. Daar heb ik al eens een opmerking over gekregen in het verleden. Daarom ga ik nu facebook ook compleet verwijderen, dan ben ik van dat gedoe af.
pi_193666582
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:46 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Ik heb de hele post gelezen. Je hebt haar verwijdert, klaar dan toch. Of doet je collega iets dat illegaal is in Nederland? Zo niet, dan is het me nog steeds een raadsel wat de werkgever hier mee te maken heeft.
Illegaal in een ander land wat ik en mijn vriend bezoeken. Dus nee, je hebt de post niet gelezen.
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:49:15 #16
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193666592
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:47 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Omdat het voor de rest een hecht team is en ik geheid daar vragen over krijg waarom ik Z niet en andere wel op social media heb. Daar heb ik al eens een opmerking over gekregen.
Dit klinkt als een team van vrouwen tussen de 55 en 65.
pi_193666596
Ik vind ook dat je van een mug een olifant maakt.
Als die mug er uberhaupt al was.

Ik zou het op het werk dan ook niet bespreken met je manager o.i.d.
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:49:33 #18
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_193666598
Klinkt meer alsof het land van je vriend wat verkeerds doet dan zij... En als ze het niet wist van je vriend wat kan je haar dan kwalijk nemen. Tsjongejonguh.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_193666600
quote:
9s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:49 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Dit klinkt als een team van vrouwen tussen de 55 en 65.
Z en ik zijn dan ook de jongste.
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:50:38 #20
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_193666602
Je gaat in feite ervan uit dat landen als Iran of Noord-Korea hele facebook afstruinen naar foute berichten van mensen en dat opslaan en een reisverbod opleggen?
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:51:35 #21
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193666609
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:48 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Illegaal in een ander land wat ik en mijn vriend bezoeken. Dus nee, je hebt de post niet gelezen.
Het doet er toch niet toe wat in een ander land illegaal is, als je collega deze activiteiten (wat het ook moge zijn) daar niet uitvoert en jij haar niet op FB hebt.
Ik snap echt niet waar je je na het verwijderen nog druk om maakt.
pi_193666610
quote:
16s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Klinkt meer alsof het land van je vriend wat verkeerds doet dan zij... En als ze het niet wist van je vriend wat kan je haar dan kwalijk nemen. Tsjongejonguh.
Tja, de realiteit heeft schijt aan wat Nederlanders van bepaalde issues vinden. Turkse Nederlanders worden ook in Turkije opgepakt voor een politieke facebookpost die Erdogan voor het hoofd stoot. Zou niet mogen, maar het is nu eenmaal zo.
pi_193666616
Het probleem is dus eigenlijk dat je niet gediend bent van een Facebook verzoek, deze verwijderd hebt en nu bang bent voor vragen vanuit je team?

En wat heeft je betreffende collega nou precies verkeerd gedaan?
pi_193666624
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
Je gaat in feite ervan uit dat landen als Iran of Noord-Korea hele facebook afstruinen naar foute berichten van mensen en dat opslaan en een reisverbod opleggen?
Je onderschat gruwelijk hoe landen met dictatoriale trekjes het internet afgaan en daar laat ik het bij. Dat realiseer je je pas echt, als je in die landen zit. Nederlanders gaan te veel van hun eigen situatie uit bij dat soort landen.
pi_193666628
quote:
Dat doen ze niet, tenzij TS en haar vriend al onder verdenking staan en dan maakt in dat soort landen die ene FB post ook niet meer uit.
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_193666634
quote:

[..]

_O-

social media en dan eigenlijk klagen over het sociale deel waar mensen een andere mening op na houden.
pi_193666641
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:52 schreef Brybry het volgende:
Het probleem is dus eigenlijk dat je niet gediend bent van een Facebook verzoek, deze verwijderd hebt en nu bang bent voor vragen vanuit je team?

En wat heeft je betreffende collega nou precies verkeerd gedaan?
Dat ja. Ik heb geen zin om me daarover te moeten verantwoorden op het werk.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:53 schreef vipergts het volgende:

[..]

Dat doen ze niet, tenzij TS en haar vriend al onder verdenking staan en dan maakt in dat soort landen die ene FB post ook niet meer uit.
We staan niet onder verdenking, maar de familie heeft me al vaker verteld dat buitenlanders daar om het geringste in de problemen komen door ziets futiels als bepaalde posts op Facebook. Maar ik merk al uit de reacties dat dat heel moeilijk voor te stellen is.
pi_193666653
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:54 schreef kovenant het volgende:

[..]

_O-

social media en dan eigenlijk klagen over het sociale deel waar mensen een andere mening op na houden.
Als je niet de OP wil lezen, dan schrijf liever niks.
pi_193666657
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:54 schreef 01100101 het volgende:

[..]

[..]

We staan niet onder verdenking, maar de familie heeft me al vaker verteld dat buitenlanders daar om het geringste in de problemen komen zoals iets futiels op Facebook. Maar ik merk al uit de reacties dat dat heel moeilijk voor te stellen is.
Nee hoor, ik weet hoe het werkt.

Al zou je vriend onder verdenking staan kan jij heel makkelijk aantonen dat dit een collega betreft en je deze verwijderd hebt vanwege die activistische content.
Ik denk echt dat je dit nogal overdrijft, er is geen probleem.
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:56:29 #30
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193666658
quote:

[..]

[..]

We staan niet onder verdenking, maar de familie heeft me al vaker verteld dat buitenlanders daar om het geringste in de problemen komen zoals iets futiels op Facebook. Maar ik merk al uit de reacties dat dat heel moeilijk voor te stellen is.
Je hebt haar toch helemaal niet op FB! Wat is nou het probleem nog?

Amoebe > Olifant.
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:56:30 #31
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_193666659
quote:

[..]

[..]

Kijk, we kunnen het ons wellicht niet goed voorstellen inderdaad. Maar je moet wel wat meer hebben gedaan om daar in verdenking te komen dan door één vriend te hebben toegevoegd op Facebook die er andere ideeën op nahoudt. Het is niet dat je dan gelijk een vinkje krijgt. Overigens is je Facebook verder afgeschermd voor de buitenstaanders mag ik hopen dus dat zien ze dan ook niet.
pi_193666678
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:56 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Als je niet de OP wil lezen, dan schrijf liever niks.
heb ik wel gelezen.
maar ja wat wil je / verwacht je van social media..
het is nou eenmaal social media..
pi_193666681
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:56 schreef Brybry het volgende:

[..]

Nee hoor, ik weet hoe het werkt.

Al zou je vriend onder verdenking staan kan jij heel makkelijk aantonen dat dit een collega betreft en je deze verwijderd hebt vanwege die activistische content.
Ik denk echt dat je dit nogal overdrijft, er is geen probleem.
Je weet niet om welk land het gaat en geloof me, dat het systeem daar geen nuance kent.
pi_193666682
quote:

[..]

Je hebt een profiel aangemaakt en iedereen is vrij jou daarop toe te voegen.

Wat een drama zeg. :')
pi_193666696
quote:

[..]

[..]

We staan niet onder verdenking, maar de familie heeft me al vaker verteld dat buitenlanders daar om het geringste in de problemen komen door ziets futiels als bepaalde posts op Facebook. Maar ik merk al uit de reacties dat dat heel moeilijk voor te stellen is.
En dus leg je de fout bij haar neer want oeh oeh ze heeft je toegevoegd, maar je zoekt geen fout bij jezelf door een persoonlijke Facebook pagina te hebben? Ja juist ja.
pi_193666703
Goed, niemand vindt het een goed idee en voor de rest komen er geen concrete tips. Sluit het topic maar.
  woensdag 17 juni 2020 @ 09:01:10 #37
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193666706
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:58 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Je weet niet om welk land het gaat en geloof me, dat het systeem daar geen nuance kent.
Waarom ben je bang je woont in een vrij land. Of heb je plannen er naar toe te gaan?
pi_193666709
Je probleem is dus eigenlijk dat een collega jou middels het sturen van een vriendschapsverzoek op Facebook vanaf een account waar zij 'politiek gevoelige' nieuwsberichten liket/doorstuurt of daarop reageert hindert in het je schikken naar de censuur/onderdrukking in/vanuit het land van herkomst van je vriend en dit duid je dan als "privacyschending"?

Is deze collega daadwerkelijk politiek actief en dissident of draait het hier om iets als seksuele geaardheid? :B
pi_193666714
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:21 schreef 01100101 het volgende:
Ik zit in dubio of ik mijn werkgever moet vertellen dat een andere collega mijn privacy heeft geschonden [...]
Begrijpelijk dat je sommige mensen (om welke reden dan ook) niet (meer) in je eerstegraads netwerk wilt hebben op social media. Het is niet uit te sluiten dat (digitaal) verkeren in bepaalde kringen tot problemen kan leiden. Theoretisch. Tot daar volg ik je.

Ik snap alleen niet hoe het (ongevraagd) uitnodigen door Z en (bewust) accepteren daarvan door jou een schending van jouw privacy zou zijn.

quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:36 schreef maily het volgende:
Zij heeft jou met een nepaccount een vriendschapsverzoek gestuurd op Facebook en je hebt haar verwijderd.

Dit. Doorgaans bezoek je iemands profiel vlak voor (en/of bij een afgeschemd profiel vlak na) je iemand accepteert. Zeker als je zoals TS zegt to selectief bent. Je doet een indruk op. In dit geval was de indruk niet goed en heeft TS collega Z verwijdert. Problem solved :Y

quote:

[..]

Omdat het voor de rest een hecht team is en ik geheid daar vragen over ga krijgen waarom ik Z niet en andere wel op social media heb. Daar heb ik al eens een opmerking over gekregen in het verleden. Daarom ga ik nu facebook ook compleet verwijderen, dan ben ik van dat gedoe af.
Stel je krijgt er vragen over, dan is je repliek toch gewoon dat de inhoud van haar posts je niet aan staat (al dan niet met onderbouwing). Ik bedoel: als anderen Z ook in hun netwerk hebben, weten ze toch wat ze post.

Ik ben ook selectief wie ik wel en niet toevoeg op Facebook (en LinkedIn). Sommige (ex-)collega's wel, anderen niet. Zelf bij familieleden is niet iedereen geaccepteerd. Heeft nog nooit iemand om gevraagd; de niet-geaccepteerde niet, buitenstaanders niet :N

Het is in mijn vriendengroep algemeen bekend dat ik sommigen zelfs niet meer volg (dus wel als "vriend" heb, maar niet meer in timeline zie). Mensen lachen erom en snappen het wel. Ik heb mezelf verlost van mensen die alleen maar like & win-acties delen en accepteer dat ik de andere super-mega-interessante zaken die men wellicht óók deelt dan mis - mijn verlies :') :+

[ Bericht 11% gewijzigd door baskick op 17-06-2020 09:11:02 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193666718
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 09:01 schreef Megumi het volgende:

[..]

Waarom ben je bang je woont in een vrij land. Of heb je plannen er naar toe te gaan?
quote:
Zeker omdat het om een gevoelig thema is en het zowel mijn vriend als ik in de problemen kan brengen wanneer we familie van hem bezoeken in een land dat mensen hiervoor oppakt, ook buitenlanders.
Dat staat er toch gewoon?
pi_193666728
quote:

[..]

[..]

Ja maar jouw ding is weg niets aan de hand dus
  woensdag 17 juni 2020 @ 09:04:23 #42
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193666744
quote:
12s.gif Op woensdag 17 juni 2020 09:02 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

[..]

Dat staat er toch gewoon?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd om welk land het zou gaan. Maar toch zie ik het probleem niet.
  woensdag 17 juni 2020 @ 09:07:20 #43
459912 FlippingCoin
pi_193666778
Het is iig abosluut geen privacy schending en heeft er ook niets mee te maken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_193666786

[ Bericht 100% gewijzigd door noodgang op 17-06-2020 10:07:11 (Diagnoses laten we maar aan de professionals) ]
pi_193666792
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:50 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Z en ik zijn dan ook de jongste.
Dat is geen antwoord op de vraag, de jongste kan ook 73 zijn
pi_193666804
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:53 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Je onderschat gruwelijk hoe landen met dictatoriale trekjes het internet afgaan en daar laat ik het bij. Dat realiseer je je pas echt, als je in die landen zit. Nederlanders gaan te veel van hun eigen situatie uit bij dat soort landen.
In dat soort landen heb je als toerist niets te zoeken.
  woensdag 17 juni 2020 @ 09:11:26 #47
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_193666822
Dit is wel een mooi voorbeeldje van hoe de maatschappij ontspoort aan gevoeligheidjes.

Je wordt echt nergens ter wereld opgepakt omdat je op facebook iemand hebt toegevoegd en verwijderd omdat die verkeerd denkt .

Kan je überhaupt checken wie ooit "vriend" was op FB?
pi_193666824
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 09:10 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

In dat soort landen heb je als toerist niets te zoeken.
Ts bezoekt zo'n land dan ook niet als toerist.
pi_193666838
Na de intro dacht ik dat er een verhaal zou gaan komen over dat TS aan haar collega in vertrouwen had verteld dat ze een onzichtbare lichamelijke afwijking had ofzo. En dat haar collega een foto van haar laptop had gestolen waarop deze afwijking te zien is en die foto uitgeprint op kantoor had opgehangen.

Komt er een slap verhaal over een vriendschapsverzoek van een collega met een andere politieke voorkeur. :')
  Moderator woensdag 17 juni 2020 @ 09:19:42 #50
236264 crew  capricia
pi_193666899
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:58 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Ben je niet bang dat ze je fok-account screenen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_193666906
Hoe moeilijk is het om te zeggen dat je zelf wel uitmaakt/dat je selectief bent wie je accepteert op je FB als mensen vragen waarom je een bepaalde collega niet als vriend op je FB hebt?

Who cares?
pi_193666968
Het regime heeft je we goed in de greep zeg.
pi_193666970
welke privacy schending precies?

jij zit op facebook, JIJ accepteert een (random) profiel zonder eerst te peilen hoe en wat..

sorry, maar je collega de schuld geven is wel het laatste wat je moet doen, begin eens bij jezelf :')
  woensdag 17 juni 2020 @ 09:25:53 #54
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_193666975
quote:
Nu weet Z dit niet, omdat we nooit over persoonlijke dingen praten,
Z kon blijkbaar niet van te voren weten wat het gevolg zou zijn van zo'n facebook verzoek naar jou.
Dus nee, dat kan je haar niet verwijten.

En slaat nergens op, om je baas over te vertellen.
Mochten je collega's vragen waarom je haar niet op fb hebt, dan geef je dit verhaal toch aan? Dat je dat account niet linken aan de jouwe. Problem solved
  woensdag 17 juni 2020 @ 09:41:36 #55
459912 FlippingCoin
pi_193667150
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 09:25 schreef mschol het volgende:
welke privacy schending precies?

jij zit op facebook, JIJ accepteert een (random) profiel zonder eerst te peilen hoe en wat..

sorry, maar je collega de schuld geven is wel het laatste wat je moet doen, begin eens bij jezelf :')
Ja dit, het staat los van de consequenties maar je moet bij jezelf zijn niet bij je collega.
  woensdag 17 juni 2020 @ 09:53:56 #56
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193667292
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 09:00 schreef 01100101 het volgende:
Goed, niemand vindt het een goed idee en voor de rest komen er geen concrete tips. Sluit het topic maar.
Had je collega beter moeten weten? Ja, misschien wel. Maar misschien heeft ze er niet genoeg bij stilgestaan. Ik zou er toch van uitgaan dat ze jullie niet met opzet in gevaar wilde brengen.

Is er kans op herhaling? Lijkt me niet. Niet een kwestie van maken voor je leidinggevende.

Blijft over dat je het lastig vindt als je hier vragen over krijgt. Realiseer je dan dat je een ander geen verantwoording schuldig bent over wie of wat je wel toelaat/wilt op facebook. ‘Dat heb ik liever niet’ is voldoende. Elke verdere discussie hoef je niet aan te gaan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_193667386
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 09:02 schreef baskick het volgende:

[..]

Begrijpelijk dat je sommige mensen (om welke reden dan ook) niet (meer) in je eerstegraads netwerk wilt hebben op social media. Het is niet uit te sluiten dat (digitaal) verkeren in bepaalde kringen tot problemen kan leiden. Theoretisch. Tot daar volg ik je.

Ik snap alleen niet hoe het (ongevraagd) uitnodigen door Z en (bewust) accepteren daarvan door jou een schending van jouw privacy zou zijn.
[..]

Dit. Doorgaans bezoek je iemands profiel vlak voor (en/of bij een afgeschemd profiel vlak na) je iemand accepteert. Zeker als je zoals TS zegt to selectief bent. Je doet een indruk op. In dit geval was de indruk niet goed en heeft TS collega Z verwijdert. Problem solved :Y
[..]

Stel je krijgt er vragen over, dan is je repliek toch gewoon dat de inhoud van haar posts je niet aan staat (al dan niet met onderbouwing). Ik bedoel: als anderen Z ook in hun netwerk hebben, weten ze toch wat ze post.

Ik ben ook selectief wie ik wel en niet toevoeg op Facebook (en LinkedIn). Sommige (ex-)collega's wel, anderen niet. Zelf bij familieleden is niet iedereen geaccepteerd. Heeft nog nooit iemand om gevraagd; de niet-geaccepteerde niet, buitenstaanders niet :N

Het is in mijn vriendengroep algemeen bekend dat ik sommigen zelfs niet meer volg (dus wel als "vriend" heb, maar niet meer in timeline zie). Mensen lachen erom en snappen het wel. Ik heb mezelf verlost van mensen die alleen maar like & win-acties delen en accepteer dat ik de andere super-mega-interessante zaken die men wellicht óók deelt dan mis - mijn verlies :') :+
Bedankt voor de normale post en waar het om gaat. Dat weten ze inderdaad, maar in principe betekent dat indirect op het kantoor dat je haar niet steunt met haar strijd. We zijn een nonprofit die zich richt op arbeidsparticipatie in Nederland en dat soort dingen kunnen daar verkeerd vallen. Vandaar ook dat ik uiteindelijk haar op een nette manier heb verteld dat ik niet aan politieke accounts wil worden gelinkt.

Ter info: Zij komt uit een Aziatisch land en de vriend van mijn familie woont in een Aziatisch land.
pi_193667387
Je zou maar zo'n zeik collega hebben... en dan bedoel ik TS
Alpha kenny one
pi_193667406
Volgens mij heb je zelf de grens van privé en zakelijk overschreden door een Facebook uitnodiging te accepteren. Dat het niet is wat jij verwachtte, is jouw probleem.
pi_193667436
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 09:53 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Had je collega beter moeten weten? Ja, misschien wel. Maar misschien heeft ze er niet genoeg bij stilgestaan. Ik zou er toch van uitgaan dat ze jullie niet met opzet in gevaar wilde brengen.

Is er kans op herhaling? Lijkt me niet. Niet een kwestie van maken voor je leidinggevende.

Blijft over dat je het lastig vindt als je hier vragen over krijgt. Realiseer je dan dat je een ander geen verantwoording schuldig bent over wie of wat je wel toelaat/wilt op facebook. ‘Dat heb ik liever niet’ is voldoende. Elke verdere discussie hoef je niet aan te gaan.
Ik ga er ook niet vanuit dat het slecht bedoeld was. Ik vind het wel apart dat iemand die zo voorzichtig met haar prive omgaat, maar daar vervolgens geen rekening mee houdt bij anderen. Een tikkeltje hypocriet naar mijn mening en daarom voel ik me er onprettig bij.
pi_193667447
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juni 2020 09:25 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Z kon blijkbaar niet van te voren weten wat het gevolg zou zijn van zo'n facebook verzoek naar jou.
Dus nee, dat kan je haar niet verwijten.

En slaat nergens op, om je baas over te vertellen.
Mochten je collega's vragen waarom je haar niet op fb hebt, dan geef je dit verhaal toch aan? Dat je dat account niet linken aan de jouwe. Problem solved
Dat is inderdaad wel het beste om te doen.
pi_193667469
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 10:05 schreef Aurelius het volgende:
Volgens mij heb je zelf de grens van privé en zakelijk overschreden door een Facebook uitnodiging te accepteren. Dat het niet is wat jij verwachtte, is jouw probleem.
Ik vind dat persoonlijk een lastige. Al is het beter om gewoon niks meer met Facebook te doen.
pi_193667483
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 09:19 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik schrijf hier dan ook niks over het land in kwestie.
pi_193667506
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 10:08 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Ik ga er ook niet vanuit dat het slecht bedoeld was. Ik vind het wel apart dat iemand die zo voorzichtig met haar prive omgaat, maar daar vervolgens geen rekening mee houdt bij anderen. Een tikkeltje hypocriet naar mijn mening en daarom voel ik me er onprettig bij.
:'). Geen enkele verantwoording nemen zelf. Prima.
pi_193667526
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 09:11 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Ts bezoekt zo'n land dan ook niet als toerist.
Precies en als je daar gaat wonen in de toekomst dan kun je beter geen twijfelachtige recente internetgeschiedenis hebben.
pi_193667536
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 10:13 schreef koemleit het volgende:

[..]

:'). Geen enkele verantwoording nemen zelf. Prima.
Dat doe ik wel. Ik verwijder Facebook en ga het niet melden.
pi_193667593
quote:

[..]

Waarschijnlijk omdat Facebook sowieso niet privé is. :7
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  woensdag 17 juni 2020 @ 10:22:21 #68
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193667608
quote:

[..]

Hypocriet of gewoon onnadenkend? Mensen zijn over het algemeen toch vooral bezig met zichzelf.
pi_193667791
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 10:03 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Bedankt voor de normale post en waar het om gaat. Dat weten ze inderdaad, maar in principe betekent dat indirect op het kantoor dat je haar niet steunt met haar strijd. We zijn een nonprofit die zich richt op arbeidsparticipatie in Nederland en dat soort dingen kunnen daar verkeerd vallen. Vandaar ook dat ik uiteindelijk haar op een nette manier heb verteld dat ik niet aan politieke accounts wil worden gelinkt.

Ter info: Zij komt uit een Aziatisch land en de vriend van mijn familie woont in een Aziatisch land.
Ok, dat zou kunnen. Netjes opgelost dan toch!

quote:

[..]

Maar hoe moet collega Z dan weten dat het bij jou gevoelig ligt? En een uitnodiging is niet meer dan dat, he. Die kun je accepteren of afslaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 10:05 schreef Aurelius het volgende:
Alsof je niet bevriend kunt zijn met collega's. Zowel digitaal als real life. Je doet net of het hebben van collega's onder je Facebook-vrienden een zonde is.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 17 juni 2020 @ 10:40:44 #70
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193667798
quote:

Ik begrijp dat je zeer voorzichtig bent mbt tot een dictatuur en wat je op Social media doet. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat anderen zich dat niet realiseren en er geen probleem in zien. Dus het is een beetje raar om rancuneus naar haar te blijven.

De connectie is er niet meer en ze begrijpt waarom. Daarmee zou het afgedaan moeten zijn. En krijg je er vragen over dan gewoon melden dat je bang bent dat je vriend last krijgt van haar politieke activisme.

Gewoon openlijk communiceren wat er loos is dat werkt een stuk prettiger dan allerlei toestanden gaan creeeren.
pi_193667911
Facebook is een prive aangelegenheid .
Jij accepteert haar vriendschapsverzoek, constateert dat het niet jouw ding is en verwijderd haar weer..

Ik zie even geen privacy schending. Wel iemand die onnodig spoken ziet.
pi_193668093
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 09:13 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Na de intro dacht ik dat er een verhaal zou gaan komen over dat TS aan haar collega in vertrouwen had verteld dat ze een onzichtbare lichamelijke afwijking had ofzo. En dat haar collega een foto van haar laptop had gestolen waarop deze afwijking te zien is en die foto uitgeprint op kantoor had opgehangen.

Komt er een slap verhaal over een vriendschapsverzoek van een collega met een andere politieke voorkeur. :')
En nu wil hij geen vakanties meer bespreken waar ze bij is. :')
You're Fucking Out, I'm Fucking In
  Licht Ontvlambaar woensdag 17 juni 2020 @ 11:13:54 #73
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_193668182
Als dit de dingen zijn waar je je druk over kunt maken, wat een heerlijk zorgeloos leven moet je dan verder hebben...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 17 juni 2020 @ 11:16:06 #74
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193668216
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 11:13 schreef Sjeen het volgende:
Als dit de dingen zijn waar je je druk over kunt maken, wat een heerlijk zorgeloos leven moet je dan verder hebben...
Nou, nou. TS ziet misschien beren op de weg die er niet zijn, maar de zorgen om de beren die TS vreest vind ik toch niet echt kinderachtig.
  Redactie Frontpage woensdag 17 juni 2020 @ 11:48:54 #75
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_193668674
Jezus mijn ogen... wat stel je je aan zeg. Je kan het verzoek afwijzen of de vriendschap op facebook beëindigen, je reactie is wat mij betref buiten alle proporties en klinkt vooral heel erg aanstellerig.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 17 juni 2020 @ 11:50:30 #76
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193668696
Ach vanuit het perspectief van TS begrijp ik wel dat ze er bang van wordt.

Maar het is zinloos er naderhand nog zo'n toestand van te maken nu het afgedaan is.
  Spellchecker woensdag 17 juni 2020 @ 11:53:41 #77
197773 crew  maily
pi_193668741
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 09:19 schreef capricia het volgende:

[..]

:D
  Spellchecker woensdag 17 juni 2020 @ 11:55:16 #78
197773 crew  maily
pi_193668765
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 10:03 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Hebben al jouw andere collega's haar wel op facebook?
pi_193669104
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 09:00 schreef 01100101 het volgende:
Concrete tips:

Maar het probleem met haar op facebook heb je al opgelost door haar te ontvrienden, toch?
Vertel haar dan onder vier ogen dat je haar profiel ongepast vond omdat [reden].
Je vindt haar verder een fijne collega maar wil de relatie zakelijk houden.

Naar je team zeg je dan gewoon niets.
Vragen ze er dan toch naar dan stel je eerst de wedervraag of zij dan wel facebookvrienden zijn.
Ja? Dan heeft de ander het profiel gezien en zal ze snappen waarom jij het ongepast vindt.
Nee? Wat is dan het probleem?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  Licht Ontvlambaar woensdag 17 juni 2020 @ 12:54:01 #80
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_193669474
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 11:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nou, nou. TS ziet misschien beren op de weg die er niet zijn, maar de zorgen om de beren die TS vreest vind ik toch niet echt kinderachtig.
goed, je hebt gelijk, te snel over het topic heengekeken...
Maar dan nog begrijp ik niet waarom een werkgever in dit verhaal betrokken zou moeten worden.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 17 juni 2020 @ 12:58:15 #81
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193669512
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 12:54 schreef Sjeen het volgende:

[..]

goed, je hebt gelijk, te snel over het topic heengekeken...
Maar dan nog begrijp ik niet waarom een werkgever in dit verhaal betrokken zou moeten worden.
Dat ben ik met je eens.
  woensdag 17 juni 2020 @ 13:02:10 #82
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_193669559
Je collega heeft en een vriendschapsverzoek gestuurd e jij hent dat geaccepteerd.

Dat had je blijkbaar niet moeten doen, want je keurt niet goed wat die collega op facebook doet en blijkbaar kan je er zelfs door in de problemen raken.

Hopelijk heb je daar een wijze les door geleerd, maar je kan jouw collega niet verantwoordelijk houden voor jouw daden. Die mag met facebook doen wat ze wil binnen de wet en de TOS van Facebook. Gevolgen die dat voor jou heeft zijn voor jou.
Laffe huichelaar
pi_193669782
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 10:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hypocriet of gewoon onnadenkend? Mensen zijn over het algemeen toch vooral bezig met zichzelf.
Daar zit wat in.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 10:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik begrijp dat je zeer voorzichtig bent mbt tot een dictatuur en wat je op Social media doet. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat anderen zich dat niet realiseren en er geen probleem in zien. Dus het is een beetje raar om rancuneus naar haar te blijven.

De connectie is er niet meer en ze begrijpt waarom. Daarmee zou het afgedaan moeten zijn. En krijg je er vragen over dan gewoon melden dat je bang bent dat je vriend last krijgt van haar politieke activisme.

Gewoon openlijk communiceren wat er loos is dat werkt een stuk prettiger dan allerlei toestanden gaan creeeren.
Het is zeker niet mijn bedoeling om haar in het team zwart te maken. Ik ga immers geen topic openen met de vraag of het niet te ver gaat om zoiets voor te leggen aan de werkgever. Het enige wat ik wil is voorkomen dat ik zelf in de problemen kom, omdat mijn profiel geen schaduwaccount is. Ik kan het dan inderdaad bij zo'n antwoord houden, mochten er vragen komen.

quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 11:13 schreef Sjeen het volgende:
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 10:51 schreef MevrouwKees het volgende:
Facebook is een prive aangelegenheid .
Jij accepteert haar vriendschapsverzoek, constateert dat het niet jouw ding is en verwijderd haar weer..

Ik zie even geen privacy schending. Wel iemand die onnodig spoken ziet.
Wanneer dit zich allemaal in Nederland afspeelde zou ik er geen nacht slecht van slapen. De AIVD klopt niet de volgende dag op deur omdat ik per ongelijk gelinkt was aan een profiel met een dubieuze inhoud. De autoriteiten van dat land maken daar echter wel een probleem van. Bovendien moet je je realiseren dat je als buitenlander in die landen toch wel vaak tweederangs bent. Wordt je als lastig ervaren doordat je je niet aan de regels houdt, dan kun je daar diep in de problemen komen. De mensen zijn op zich aardig, maar je Westerse bril ophouden in Aziatische landen gaat in je nadeel werken en bij een regering met dictatoriale trekjes moet je ook rekening houden met je internetgedrag hier. Bepaalde dingen over de politiek bespreek ik nooit met mijn vriend over de app of andere sociale media, omdat je niet weet of daar iets mee wordt gedaan door de autoriteiten daar. Dat is moeilijk voor te stellen, maar zo werkt het nou eenmaal daar.
pi_193669862
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 12:18 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Concrete tips:

Maar het probleem met haar op facebook heb je al opgelost door haar te ontvrienden, toch?
Vertel haar dan onder vier ogen dat je haar profiel ongepast vond omdat [reden].
Je vindt haar verder een fijne collega maar wil de relatie zakelijk houden.

Naar je team zeg je dan gewoon niets.
Vragen ze er dan toch naar dan stel je eerst de wedervraag of zij dan wel facebookvrienden zijn.
Ja? Dan heeft de ander het profiel gezien en zal ze snappen waarom jij het ongepast vindt.
Nee? Wat is dan het probleem?
Collega's zijn met haar bevriend op Facebook. Ze weten dus wat ze post. Nou ja, ik wacht af of er reacties gaan komen. Bedankt, net als een paar andere users voor de normale reactie.

Mensen die met diagnoses beginnen te gooien en ongesteldheidsgrappen. Jullie kijken echt te veel wat kan binnen Nederland, niet naar de andere kant van de wereld. Posts lezen is te veel gevraagd.
pi_193669937
Als je van een verzoek in de problemen kan komen moet je die niet zomaar accepteren he sjakie.
pi_193670004
Als je door het gebruik van bepaalde functies op social media sommige zaken in gevaar kan brengen, dan is het jouw verantwoordelijkheid om ze niet te gebruiken.

En dat houdt ook in dat je dus niet zomaar mensen accepteert; jij maakt aannames dat het wel okay zal zijn.

De situatie zou anders zijn als je het van tevoren had besproken en dat het toen toch anders bleek dan (af)gesproken, maar daar is hier geen sprake van.

Als je door het gebruik van bepaalde functies op social media sommige zaken in gevaar kan brengen, dan is het jouw verantwoordelijkheid om ze niet te gebruiken.

En dat houdt ook in dat je dus niet zomaar mensen accepteert; jij maakt aannames dat het wel okay zal zijn.

De situatie zou anders zijn als je het van tevoren had besproken en dat het toen toch anders bleek dan (af)gesproken, maar daar is hier geen sprake van.

Zij brengt niets in gevaar door een uitnodiging te sturen. Jij wel, door het te accepteren (in jouw geval blijkbaar).

Ze heeft er verder begrip voor getoond en excuses aangeboden. En daarmee is het wel klaar eigenlijk.

Jij mag je natuurlijk druk gaan maken, maar het is en blijft wel alleen een probleem van jou.

Ik vind het op z'n minst een vreemd dat je op social media zit wanneer je het zoveel problemen kan bezorgen in jouw situatie. Of doe het niet en voorkom gezeik in z'n algemeenheid, of let goed op wat je doet. Jij hebt voor de tweede gekozen, maar je bent laks geweest. Allemaal jouw verantwoordelijkheid.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2020 13:45:12 ]
  woensdag 17 juni 2020 @ 13:45:06 #87
459912 FlippingCoin
pi_193670031
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 13:42 schreef zarGon het volgende:

Zij brengt niets in gevaar door een uitnodiging te sturen. Jij wel, door het te accepteren (in jouw geval blijkbaar).

Ze heeft er verder begrip voor getoond en excuses aangeboden. En daarmee is het wel klaar eigenlijk.

Jij mag je natuurlijk druk gaan maken, maar het is en blijft wel alleen een probleem van jou.
Precies anders zijn er heel veel zaken die niet gezegd mogen worden omdat er wel ergens een regime is dat daar consequenties aan hangt.
  woensdag 17 juni 2020 @ 13:58:24 #88
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_193670143
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 13:28 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Collega's zijn met haar bevriend op Facebook. Ze weten dus wat ze post. Nou ja, ik wacht af of er reacties gaan komen. Bedankt, net als een paar andere users voor de normale reactie.

Mensen die met diagnoses beginnen te gooien en ongesteldheidsgrappen. Jullie kijken echt te veel wat kan binnen Nederland, niet naar de andere kant van de wereld. Posts lezen is te veel gevraagd.
Het probleem van die users is (denk ik!) ook dat je TT gaat om het melden van een privacy-schending bij je werkgever, maar er bij jou een diepere gedachte achter zit, namelijk je reis / vertrek naar het land waarvan je de naam geloof ik niet eens genoemd hebt.

Ze lezen je OP vooral in het licht van je TT en doordat je over sommige zaken vrij geheimzinnig doet, krijg je denk ik niet alleen maar de respons die je hoopte. :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_193670301
Sowieso collega's die gaan zeiken dat je ze niet op FB zou willen hebben --> droeftoeters2.
Denken dat de werkgever ook maar iets met dit 'issue' te maken heeft :') :|W
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_193670531
quote:
16s.gif Op woensdag 17 juni 2020 13:45 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Precies anders zijn er heel veel zaken die niet gezegd mogen worden omdat er wel ergens een regime is dat daar consequenties aan hangt.
niet ergens een regime, het regime van het land waar je wel naar toe wilt, zonder problemen. ik snap TS wel, maar ze had wel zelf even eerst moeten controleren wat er op die FB pagina van die collega staat, voor het te accepteren. In een ander land blijf je altijd buitenlander, wat simpelweg inhoud dat je meestal 1-0 achterstaat. Dus wil je daar in de toekomst naar toe, kun je daar beter rekening mee houden.

Aan de andere kant, iemand die al schijnbaar gevlucht is uit een land en hier dan politiek gemotiveerde berichten plaatst, zou zelf ook wel mogen nadenken dat niet iedereen daarvan gediend is.

Soms accepteer ik wel iemand (na controle vd pagina) maar als ik toch te veel voorbij zie komen wat me niet aanstaat, is het snel "ontvriend".
  woensdag 17 juni 2020 @ 14:30:10 #91
459912 FlippingCoin
pi_193670548
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 14:28 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

niet ergens een regime, het regime van het land waar je wel naar toe wilt, zonder problemen. ik snap TS wel, maar ze had wel zelf even eerst moeten controleren wat er op die FB pagina van die collega staat, voor het te accepteren. In een ander land blijf je altijd buitenlander, wat simpelweg inhoud dat je meestal 1-0 achterstaat. Dus wil je daar in de toekomst naar toe, kun je daar beter rekening mee houden.

Aan de andere kant, iemand die al schijnbaar gevlucht is uit een land en hier dan politiek gemotiveerde berichten plaatst, zou zelf ook wel mogen nadenken dat niet iedereen daarvan gediend is.

Soms accepteer ik wel iemand (na controle vd pagina) maar als ik toch te veel voorbij zie komen wat me niet aanstaat, is het snel "ontvriend".
Ja en er bestaan meer mensen dan TS die ergens heen willen et voilà mijn punt.
  woensdag 17 juni 2020 @ 14:32:22 #92
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193670587
Waar gaat dit over dan, Tibet ofzo? Noord-Korea?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_193670688
quote:
16s.gif Op woensdag 17 juni 2020 14:30 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

ja, je hebt gelijk, ik had de post waarop je reageerde niet helemaal goed gelezen.
pi_193670838
quote:
10s.gif Op woensdag 17 juni 2020 14:32 schreef Tyr80 het volgende:
Waar gaat dit over dan, Tibet ofzo? Noord-Korea?
Nou ja, er zijn genoeg gekke landen waar je geen onnodige aandacht wil trekken.
Ik kan me best voorstellen dat je in China uit de rij wordt gehaald als je Falun Gong vrienden hebt.
Of in Israël als je omgaat met Palestijnen.
Zelfs de Amerikaanse douane wil laptops e.d. doorspitten.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 17 juni 2020 @ 14:52:44 #95
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193670905
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 14:48 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Nou ja, er zijn genoeg gekke landen waar je geen onnodige aandacht wil trekken.
Ik kan me best voorstellen dat je in China uit de rij wordt gehaald als je Falun Gong vrienden hebt.
Of in Israël als je omgaat met Palestijnen.
Zelfs de Amerikaanse douane wil laptops e.d. doorspitten.
Ja nee 't gaat om Azië weten we al.
pi_193671017
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 13:42 schreef zarGon het volgende:

De kans dat er iemand bij een uitnodiging op een andere manier contact zoekt om te checken of iemand a, b of c doet op z'n Facebook acht ik niet zo groot.

quote:

[..]

Dat kan vaak niet als een profiel afgeschermd is.
pi_193671060
als het allemaal zo spannend is, waarom heb je dan uberhaupt Facebook ... Als er iets niets waterdicht is qua privacy is het wel social media..
  woensdag 17 juni 2020 @ 15:15:50 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193671137
quote:

[..]

Heeft Z een FB-account dan? Dit was toch een activistisch nepprofiel?

Nou, daarom dus.

Ik heb niet eens de zakelijke Instagram van een familielid in mijn lijst, alleen hun privé-account.

Als ze werkelijk een persoonlijk FB-account heeft kun je haar verzoek met dat account alsnog accepteren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193671143
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 15:04 schreef baskick het volgende:

dan doe je het meteen na acceptatie. kan je meteen daarna ook weer ontvrienden indien nodig.
  woensdag 17 juni 2020 @ 15:55:45 #100
51385 baskick
Juist ja!
pi_193671599
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 15:16 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

dan doe je het meteen na acceptatie. kan je meteen daarna ook weer ontvrienden indien nodig.
No shit. Dan is het "leed" al geschied.
pi_193671922
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 14:52 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Ja nee 't gaat om Azië weten we al.
Zowel Israël als China liggen in Azië. Dus wat dat aan gaat is het een prima omschrijving 😋
pi_193674647
quote:
Of die wil hier logischerwijs wél optimaal de vrijheden die wij nu gelukkig nog genieten benutten in plaats van zich te moeten schikken naar een verre onderdrukker. w/
pi_193675798
quote:
10s.gif Op woensdag 17 juni 2020 19:36 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Of die wil hier logischerwijs wél optimaal de vrijheden die wij nu gelukkig nog genieten benutten in plaats van zich te moeten schikken naar een verre onderdrukker. w/
dat doet ze en kan en mag ook, maar dat wil niet zeggen dat iedereen daar mee lastig gevallen wil worden.
  woensdag 17 juni 2020 @ 20:49:16 #104
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193675833
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 16:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Zowel Israël als China liggen in Azië. Dus wat dat aan gaat is het een prima omschrijving 😋
Nja, vooruit. Meende dat ik China al afgedekt had met Tibet, maar da's een kwestie van perspectief dan ;)
pi_193676790
Zou het melden van dit op je werk geen privacy schending zijn? Je schendt dan de privacy van die collega. Andersom is het zeker geen schending.
pi_193677373
Ik snap ook eigenlijk met m´n boerenverstand niet dat je hier zo´n punt van maakt en niet eerst hebt bedacht of het accepteren wel zo verstandig is. Blijkbaar zit het nogal hoog.

Ik weet ook niet wat je wil bereiken met de melding. Als je daar geen duidelijk doel mee voor ogen hebt lijkt het me een redelijk zinloze actie. Misschien werkt het zelfs tegen je en gaan ze denken dat je de privacy van je collega schendt.
pi_193679361
quote:
De vs schijnt daar goed in te zijn idd :)
pi_193680842
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juni 2020 13:58 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Het probleem van die users is (denk ik!) ook dat je TT gaat om het melden van een privacy-schending bij je werkgever, maar er bij jou een diepere gedachte achter zit, namelijk je reis / vertrek naar het land waarvan je de naam geloof ik niet eens genoemd hebt.

Ze lezen je OP vooral in het licht van je TT en doordat je over sommige zaken vrij geheimzinnig doet, krijg je denk ik niet alleen maar de respons die je hoopte. :)
Je kunt helaas geen lange titels als OP maken, dus heb ik het zo kort en bondig mogelijk proberen te houden. Ook heb ik in de tekst gezet dat het geen juridische vraag is, maar of ik het moet melden.

quote:
16s.gif Op woensdag 17 juni 2020 14:30 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ergens toerist zijn is een wezenlijk verschil met iemand die een verblijfsgunning moet aanvragen in zo'n land. Dan gelden de regels net zo hard voor jou als voor de lokale bevolking.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 15:04 schreef baskick het volgende:

[..]

De kans dat er iemand bij een uitnodiging op een andere manier contact zoekt om te checken of iemand a, b of c doet op z'n Facebook acht ik niet zo groot.
[..]

Dat is het hem een beetje. Ik ga geen backgroundchecks doen bij profielen van mensen. Zo paranoide wil ik niet leven en het meest simpele met het oog op de toekomst is Facebook en Instagram helemaal verwijderen. Ze had een profielfoto van zichzelf en daarom zocht ik er in eerst instantie niks achter. Ik kan natuurlijk ook een familie en vrienden account maken, maar dan loop je uiteindelijk op het beide accounts weer tegen hetzelfde probleem aan.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 15:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Heeft Z een FB-account dan? Dit was toch een activistisch nepprofiel?

Nou, daarom dus.

Ik heb niet eens de zakelijke Instagram van een familielid in mijn lijst, alleen hun privé-account.

Als ze werkelijk een persoonlijk FB-account heeft kun je haar verzoek met dat account alsnog accepteren.
Collega's staan ook op haar activitisch account, dus ik neem aan dat haar prive alleen voor mensen is die heel dicht bij haar staan, als ze al überhaupt een privéaccount heeft.
pi_193680871
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 21:34 schreef Delenlill het volgende:
Zou het melden van dit op je werk geen privacy schending zijn? Je schendt dan de privacy van die collega. Andersom is het zeker geen schending.
Het enige wat ik zou hebben gemeld tegen mijn werkgever is dat ik een verzoek van haar nepprofiel kreeg, mij dat een onaangenaam gevoel gaf en ik in het vervolg persoonlijke vragen niet in haar bijzijn wil beantwoorden. Niet meer en niet minder. Tot nu toe hebben collega's er nog geen opmerkingen erover gemaakt, dus laat ik het voor wat het is.
pi_193680925
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 20:47 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

dat doet ze en kan en mag ook, maar dat wil niet zeggen dat iedereen daar mee lastig gevallen wil worden.
Dit ja. Facebook is voor mij luchtig vermaak, waar ik foto's deel met anderen. Niet elk sociaal medium is een politiek podium. Ik wou dat meer mensen zich dat eens gingen realiseren ipv. discussies aangaan met ome Henk op zijn wall. Laatst nog in een hobbygroep op Facebook begonnen mensen BLM troep te posten en ontstond er een hele discussie waar Sylvana Simons en Zwarte Piet weer de revue passeerde. :')
pi_193680942
Hoe weet je eigenlijk zo zeker dat het een nepprofiel is?

Mijn FB account is ook vrij euh, 'activistisch' voor velen. Ik deel wel eens wat me bezighoudt. (Niet elke dag) Staat iedereen vrij me te ontvrienden natuurlijk (of al niet te accepteren, of niet te volgen, of..)

Als ik een vriendschapsverzoek doe is dat echter niet om 'zieltjes te winnen' . Maar gewoon omdat ik iemand ontmoet heb die ik wel beter wil leren kennen, of iets in die richting.
Ik doe verder ook echt niks met de informatie van een ander :?
pi_193680944
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:29 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Dit ja. Facebook is voor mij luchtig vermaak, waar ik foto's deel met anderen. Niet elk sociaal medium is een politiek podium. Ik wou dat meer mensen zich dat eens gingen realiseren ipv. discussies aangaan met ome Henk op zijn wall. Laatst nog in een hobbygroep op Facebook begonnen mensen BLM troep te posten en ontstond er een hele discussie waar Sylvana Simons en Zwarte Piet weer de revue passeerde. :')
uiteraard is elk sociaal medium een politiek medium, het is onmogelijk dat niet te zijn zonder ernstig de vrijheid van meningsuiting in te perken
pi_193680974
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:29 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Als je niet wil dat iemand een reactie plaatst die je niet aanstaat, dan moet je het niet op Facebook plaatsen of selectief zijn in wie je tijdlijn mag zien. Zo simpel is het.

De een gebruikt Facebook om lid te kunnen zijn van een 'gratis weggeefhoek', de ander om vakantiekiekjes te delen, en weer een ander om wel ter discussie te stellen. Allemaal prima, allemaal heel goed mogelijk, en je kunt er zelf voor kiezen in hoeverre je in welk deel daarvan mee gaat.
pi_193681018
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:32 schreef mschol het volgende:

[..]

uiteraard is elk sociaal medium een politiek medium, het is onmogelijk dat niet te zijn zonder ernstig de vrijheid van meningsuiting in te perken
Het gaat mij niet om de inperking van meningsuiting of de dat bepaalde meningen mij niet aanstaan. Ik ben allang geen kleuter meer die gaat huilen van wat tegengas. Mijn punt is, omdat het kan, wil het niet zeggen dat het een sociaal medium er leuker op maakt.

quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:34 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Als je niet wil dat iemand een reactie plaatst die je niet aanstaat, dan moet je het niet op Facebook plaatsen of selectief zijn in wie je tijdlijn mag zien. Zo simpel is het.

De een gebruikt Facebook om lid te kunnen zijn van een 'gratis weggeefhoek', de ander om vakantiekiekjes te delen, en weer een ander om wel ter discussie te stellen. Allemaal prima, allemaal heel goed mogelijk, en je kunt er zelf voor kiezen in hoeverre je in welk deel daarvan mee gaat.
Mensen mogen van mij de grootste zin en onzin op hun profiel posten wat ze willen, maar ik wil niet aan nepprofiel worden gelinkt dat vol staat met controversieel activisme wat mij en mijn vriend potentieel in de problemen kan brengen. Waarom is dat zo moeilijk te begrijpen ? Altijd dat domme geneuzel van OP kan niet tegen een andere mening bla, bla.
pi_193681029
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:38 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Het gaat mij niet om de inperking van meningsuiting of de dat bepaalde meningen mij niet aanstaan. Ik ben allang geen kleuter meer die gaat huilen van wat tegengas. Mijn punt is, omdat het kan, wil het niet zeggen dat het een sociaal medium er leuker op maakt.
[..]

Mensen mogen van mij de grootste zin en onzin op hun profiel posten wat ze willen, maar ik wil niet aan nepprofiel worden gelinkt dat vol staat met controversieel activisme wat mij en mijn vriend potentieel in de problemen kan brengen. Waarom is dat zo moeilijk te begrijpen ? Altijd dat domme geneuzel van OP kan niet tegen een andere mening bla, bla.
Mijn eerste vraag blijft staan; hoe weet je dat het een nepprofiel is?
pi_193681063
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:39 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Mijn eerste vraag blijft staan; hoe weet je dat het een nepprofiel is?
Omdat het alle kenmerken aanvinkt van een typisch nepprofiel wat je onder nieuwsartikelen ziet. Heb ook Facebookvrienden die activistisch zijn ingesteld en daarover van alles posten, maar tussen het profiel van deze vrienden en dit profiel zit een wezenlijk verschil. Dit profiel is duidelijk gemaakt om tegen het nieuws van de mainstream media in dat land te vechten.
pi_193681111
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:41 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Omdat het alle kenmerken aanvinkt van een typisch nepprofiel wat je onder nieuwsartikelen ziet. Heb ook Facebookvrienden die activistisch zijn ingesteld en daarover van alles posten, maar tussen het profiel van deze vrienden en dit profiel zit een wezenlijk verschil. Dit profiel is duidelijk gemaakt om tegen het nieuws van de mainstream media in dat land te vechten.
Ok, ik denk dat ik een idee heb van wat je bedoelt. Maar als antwoord op de OP: ik zou dit verder niet bij je werkgever melden. Je hebt haar niet meer op FB, je hebt aangegeven waarom, duidelijk.

Waar ben je verder bang voor, als ze enige informatie krijgt over jouw vakantie e.d.? Wat gaat ze daar denk je concreet mee doen dat ze het niet zou mogen weten? :)
  Moderator donderdag 18 juni 2020 @ 09:45:43 #118
447051 crew  Peejtur
pi_193681119
quote:

[..]

[..]

Als je niet op een normale manier kunt reageren, gaat dit topic heel snel op slot.
pi_193681137
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:38 schreef 01100101 het volgende:

1. Je bent toch niet meer gelinkt aan dat profiel, dus waarom doe je er nog steeds zo moeilijk over? Het lijkt alsof er veel meer speelt.

2. Je hebt het telkens over dat een profiel je in de problemen kan brengen en dat dat het belangrijkste is; maar wat vind je zelf. En waarom ben je niet zo kritisch naar dat land waar je in problemen kan krijgen, want eerlijk gezegd krijg ik het gevoel dat die kritisch posts van dat profiel dan misschien wel een punt hebben...

3. Waarom wil je er achteraf ook nog een melding van maken? Je wilt niet geassocieerd worden met een kritisch facebook account, omdat een autoriteit van een ander land jou daarmee in de problemen kan brengen en wilt er ook nog een melding over gaan maken? Is dat om jezelf in te dekken bij dat land/die autoriteit? Heb je kritisch nagedacht of dat nou wel daadwerkelijk je eigen overtuiging is, of dat dit iets is wat (jij denkt dat) een ander van jou wil?

Misschien trek ik hier te snel conclusies uit, maar als ik je posts zo lees roept het echt veel vragen bij me op.
pi_193681471
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 22:02 schreef Daboman het volgende:
Ik snap ook eigenlijk met m´n boerenverstand niet dat je hier zo´n punt van maakt en niet eerst hebt bedacht of het accepteren wel zo verstandig is. Blijkbaar zit het nogal hoog.

Ik weet ook niet wat je wil bereiken met de melding. Als je daar geen duidelijk doel mee voor ogen hebt lijkt het me een redelijk zinloze actie. Misschien werkt het zelfs tegen je en gaan ze denken dat je de privacy van je collega schendt.
Alsof je vooraf zeker kan weten wat de inhoud van een profiel van een bekende is?
pi_193682279
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:44 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ok, ik denk dat ik een idee heb van wat je bedoelt. Maar als antwoord op de OP: ik zou dit verder niet bij je werkgever melden. Je hebt haar niet meer op FB, je hebt aangegeven waarom, duidelijk.

Waar ben je verder bang voor, als ze enige informatie krijgt over jouw vakantie e.d.? Wat gaat ze daar denk je concreet mee doen dat ze het niet zou mogen weten? :)
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:47 schreef zatoichi het volgende:

[..]

1. Je bent toch niet meer gelinkt aan dat profiel, dus waarom doe je er nog steeds zo moeilijk over? Het lijkt alsof er veel meer speelt.

2. Je hebt het telkens over dat een profiel je in de problemen kan brengen en dat dat het belangrijkste is; maar wat vind je zelf. En waarom ben je niet zo kritisch naar dat land waar je in problemen kan krijgen, want eerlijk gezegd krijg ik het gevoel dat die kritisch posts van dat profiel dan misschien wel een punt hebben...

3. Waarom wil je er achteraf ook nog een melding van maken? Je wilt niet geassocieerd worden met een kritisch facebook account, omdat een autoriteit van een ander land jou daarmee in de problemen kan brengen en wilt er ook nog een melding over gaan maken? Is dat om jezelf in te dekken bij dat land/die autoriteit? Heb je kritisch nagedacht of dat nou wel daadwerkelijk je eigen overtuiging is, of dat dit iets is wat (jij denkt dat) een ander van jou wil?

Misschien trek ik hier te snel conclusies uit, maar als ik je posts zo lees roept het echt veel vragen bij me op.
Het issue gaat inderdaad wat verder dan hoe het hier staat als in de zin dat ze vaker met een dubbele agenda opereert en dit was voor mij de welbekende druppel, maar ik wil daar verder niet op ingaan. Ik doe er niks mee en houd mij in het vervolg heel erg op de vlakte in het contact met haar.
pi_193682318
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:45 schreef Peejtur het volgende:

[..]

Als je niet op een normale manier kunt reageren, gaat dit topic heel snel op slot.
Dit is een comment van gisteren waar ik heel veel vervelende reacties kreeg, puur omdat men niet de OP doorleest.
  donderdag 18 juni 2020 @ 12:18:57 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193683035
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:20 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Collega's staan ook op haar activitisch account, dus ik neem aan dat haar prive alleen voor mensen is die heel dicht bij haar staan, als ze al überhaupt een privéaccount heeft.
Prima, maar als je vragen krijgt waarom je haar niet op je FB hebt dan is dat dus het antwoord: haar activistische account wil je er simpelweg niet op hebben.
Als ze een privé account heeft is dat welkom, activistische accounts heb je geen behoefte aan.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 18 juni 2020 @ 12:29:42 #124
447051 crew  Peejtur
pi_193683168
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 11:24 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Dit is een comment van gisteren waar ik heel veel vervelende reacties kreeg, puur omdat men niet de OP doorleest.
Ja dit had ik later ook in de gaten. :')
  donderdag 18 juni 2020 @ 12:30:21 #125
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193683182
Maar goed, ik denk niet dat het sturen van een vriendschapsverzoek met een activistisch account onder een privacy-schending valt, het heeft dus ook geen enkel nut het als zodanig te melden.
Mocht iemand je FB willen weten om een vriendschapsverzoek te sturen dan kun je natuurlijk altijd vragen of het een persoonlijk account is en geen rechtsdraaiend biologische yoghurt account.

Overigens check ik accounts die een volgverzoek sturen op Instagram altijd, als het geen openbaar account is en ik ze niet ken dan verwijder ik het verzoek gewoon weer zonder goed te keuren.
Een activistisch account niet openbaar hebben staan is vrij zinloos lijkt me.

Bij mij zijn het 9 van de 10 keer van die alleenstaande mannen (liefst Amerikaans, met een dubbele bonus voor de "betrouwbare militair") die <10 posts hebben op een niet-openbaar profiel, ik totaal niet ken, en dus waarschijnlijk vermomde Nigeriaanse prinsen zijn.
En dat was een stuk erger toen mijn profiel nog wel openbaar was.... nu is het nog maar een paar keer per maand.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_193684128
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 12:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Prima, maar als je vragen krijgt waarom je haar niet op je FB hebt dan is dat dus het antwoord: haar activistische account wil je er simpelweg niet op hebben.
Als ze een privé account heeft is dat welkom, activistische accounts heb je geen behoefte aan.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 12:30 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, ik denk niet dat het sturen van een vriendschapsverzoek met een activistisch account onder een privacy-schending valt, het heeft dus ook geen enkel nut het als zodanig te melden.
Mocht iemand je FB willen weten om een vriendschapsverzoek te sturen dan kun je natuurlijk altijd vragen of het een persoonlijk account is en geen rechtsdraaiend biologische yoghurt account.

Overigens check ik accounts die een volgverzoek sturen op Instagram altijd, als het geen openbaar account is en ik ze niet ken dan verwijder ik het verzoek gewoon weer zonder goed te keuren.
Een activistisch account niet openbaar hebben staan is vrij zinloos lijkt me.

Bij mij zijn het 9 van de 10 keer van die alleenstaande mannen (liefst Amerikaans, met een dubbele bonus voor de "betrouwbare militair") die <10 posts hebben op een niet-openbaar profiel, ik totaal niet ken, en dus waarschijnlijk vermomde Nigeriaanse prinsen zijn.
En dat was een stuk erger toen mijn profiel nog wel openbaar was.... nu is het nog maar een paar keer per maand.
Priveaccount zou geen probleem zijn geweest, nee. Zelfs al had ze bij wijze van een speciaal account voor collega's, waar voor de rest niks opstond behalve haar naam en foto, dan had ik er geen probleem mee gehad. Hoeveel mensen willen prijsgeven op social media en de reden daarvoor is niet aan mij om over te oordelen, maar een account met een politieke agenda gericht tegen een overheid, heeft mij behoorlijk tegen de borst gestoten.

Het is wel een goed idee om zoiets in het vervolg te vragen.
pi_193687514
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 10:15 schreef baskick het volgende:

[..]

Alsof je vooraf zeker kan weten wat de inhoud van een profiel van een bekende is?
Zo bedoel ik het niet. Als je bang bent voor je privacy ga je voorzichtig om met accepteren van uitnodigingen van anderen. Anders zou zijn gedrag niet kloppen met wat hij zegt over zijn privacy.

Ik ben zelf bijv vrij makkelijk in accepteren van connectie verzoeken. Dat betekent ook dat ik op de koop toeneem dat ik misschien wel erg veel connecties krijg die ik maar nauwelijks ken en er ook zelf voor kies om de gevolgen daarvan te dragen.
pi_193688075
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 18:24 schreef Daboman het volgende:

[..]

Zo bedoel ik het niet. Als je bang bent voor je privacy ga je voorzichtig om met accepteren van uitnodigingen van anderen. Anders zou zijn gedrag niet kloppen met wat hij zegt over zijn privacy.

Ik ben zelf bijv vrij makkelijk in accepteren van connectie verzoeken. Dat betekent ook dat ik op de koop toeneem dat ik misschien wel erg veel connecties krijg die ik maar nauwelijks ken en er ook zelf voor kies om de gevolgen daarvan te dragen.
Mijn Facebookvrienden zijn allemaal mensen waar ik in het verleden of heden regelmatig contact mee heb/heb gehad. Het is niet alsof ik iemand toevoeg na een uur gebabbel. Dit is de eerste keer in al die jaren dat ik op Facebook zit, dat iemand mij zoiets lapt. Nu komt het ook wel voor een groot deel, omdat ze op het werk een gesloten boek is en je niet kunt inschatten wat echt in haar omgaat. Kortom, ik zou heel paranoide met mijn contacten om moeten gaan in het vervolg op Facebook en Instagram om zoiets te voorkomen en daar heb ik geen zin in.
pi_193688210
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:36 schreef maily het volgende:
ij heeft jou met een nepaccount een vriendschapsverzoek gestuurd op Facebook en je hebt haar verwijderd.

donderdag 18 juni 2020 @ 19:20:33 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193688275
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 19:09 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Mijn Facebookvrienden zijn allemaal mensen waar ik in het verleden of heden regelmatig contact mee heb/heb gehad. Het is niet alsof ik iemand toevoeg na een uur gebabbel. Dit is de eerste keer in al die jaren dat ik op Facebook zit, dat iemand mij zoiets lapt. Nu komt het ook wel voor een groot deel, omdat ze op het werk een gesloten boek is en je niet kunt inschatten wat echt in haar omgaat. Kortom, ik zou heel paranoide met mijn contacten om moeten gaan in het vervolg op Facebook en Instagram om zoiets te voorkomen en daar heb ik geen zin in.
Je bent dus niet voorzichtig genoeg geweest.

Slotje.
Resistance is futile.
pi_193688287
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juni 2020 19:20 schreef Seven. het volgende:

[..]

Je bent dus niet voorzichtig genoeg geweest.

Slotje.
En hoe zou jij dat beter hebben aangepakt ?
  donderdag 18 juni 2020 @ 19:28:52 #132
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193688437
quote:
7s.gif Op donderdag 18 juni 2020 19:21 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Gewoon verwijderen als de inhoud van haar FB me niet aanstaat. Op de werkvloer zou ik er waarschijnlijk niet eens iets over zeggen, tenzij zij er zelf over zou beginnen.

Haar FB was niet wat je ervan verwachtte. Dat dat mogelijk ergens in de enorme verte voor jou wat gevolgen zou kunnen hebben, kun je haar niet aanrekenen, want zij wist dat niet van jou. Wat ik al helemáál niet zou doen, is dit bespreken met de werkgever want die heeft hier geen flikker mee te maken en is ook op geen enkele manier verantwoordelijk voor haar account. En een topic op fok over wat mijn rechten zijn in deze, is ook echt enorm over the top.
Resistance is futile.
pi_193688649
quote:
7s.gif Op donderdag 18 juni 2020 19:21 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Ben we benieuwd waar het om gaat. Is ze een IS aanhangster ofzo?
Vakman pur sang
pi_193688673
quote:
7s.gif Op donderdag 18 juni 2020 19:28 schreef Seven. het volgende:

[..]

Gewoon verwijderen als de inhoud van haar FB me niet aanstaat. Op de werkvloer zou ik er waarschijnlijk niet eens iets over zeggen, tenzij zij er zelf over zou beginnen.

Haar FB was niet wat je ervan verwachtte. Dat dat mogelijk ergens in de enorme verte voor jou wat gevolgen zou kunnen hebben, kun je haar niet aanrekenen, want zij wist dat niet van jou. Wat ik al helemáál niet zou doen, is dit bespreken met de werkgever want die heeft hier geen flikker mee te maken en is ook op geen enkele manier verantwoordelijk voor haar account. En een topic op fok over wat mijn rechten zijn in deze, is ook echt enorm over the top.
De punten die jij hier allemaal benoemt zijn al eerder uitvoerig besproken en daar kun je ook mijn reactie op lezen wat ik er mee ga doen. Dat mijn topic over de top zou zijn is jouw gebrek aan kennis over Aziatische landen met dictatoriale trekjes, wat ik overigens ook heb benoemd tegen andere users door dit topic heen. Het zou fijn zijn als Fokkers eens niet meteen hun conclusie over een onderwerp klaar hebben alvorens ze de andere posts hebben gelezen. Kortzinnige reacties vanuit een morele superioriteit is alleen maar gênant wanneer ik allang heb ingezien dat ik het anders had moet aanpakken en ook uitgebreid op alles ben ingegaan.
  donderdag 18 juni 2020 @ 19:47:28 #135
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193688787
quote:
10s.gif Op donderdag 18 juni 2020 19:42 schreef 01100101 het volgende:

[..]

De punten die jij hier allemaal benoemt zijn al eerder uitvoerig besproken en daar kun je ook mijn reactie op lezen wat ik er mee ga doen. Dat mijn topic over de top zou zijn is jouw gebrek aan kennis over Aziatische landen met dictatoriale trekjes, wat ik overigens ook heb benoemd tegen andere users door dit topic heen. Het zou fijn zijn als Fokkers eens niet meteen hun conclusie over een onderwerp klaar hebben alvorens ze de andere posts hebben gelezen. Kortzinnige reacties vanuit een morele superioriteit is alleen maar gênant wanneer ik allang heb ingezien dat ik het anders had moet aanpakken en ook uitgebreid op alles ben ingegaan.
Dat jij een probleem hebt in China, kun je haar niet aanrekenen. We zijn hier in Nederland. Als jij dergelijke risico's niet wil lopen, dan staat het jou 100% vrij om te stoppen met sociale media.

Oftewel: jij bent zelf 100% verantwoordelijk voor deze situatie. Zij is 100% niet verantwoordelijk voor deze situatie.

Maar blijkbaar heb je nogal een plaat voor je hoofd en wil je alleen maar horen dat je zielig bent en gelijk hebt.

Van rechtswege heb je volgens mij geen poot om op te staan. Dat is mijn oordeel, en daar moet u het mee doen.
Resistance is futile.
pi_193688967
quote:
7s.gif Op donderdag 18 juni 2020 19:47 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dat jij een probleem hebt in China, kun je haar niet aanrekenen. We zijn hier in Nederland. Als jij dergelijke risico's niet wil lopen, dan staat het jou 100% vrij om te stoppen met sociale media.

Oftewel: jij bent zelf 100% verantwoordelijk voor deze situatie. Zij is 100% niet verantwoordelijk voor deze situatie.

Maar blijkbaar heb je nogal een plaat voor je hoofd en wil je alleen maar horen dat je zielig bent en gelijk hebt.

Van rechtswege heb je volgens mij geen poot om op te staan. Dat is mijn oordeel, en daar moet u het mee doen.
Niet de OP gelezen dus. Mijn vraag was niet juridisch, ik vroeg mij alleen af of ik bij mijn werkgever een melding kon doen over haar Facebookverzoek vanuit een nepprofiel, omdat het bij mij een nare nasmaak heeft achtergelaten en ik in het vervolg geen persoonlijk dingen meer in haar bijzijn wil bespreken of in ieder geval inperken. Zie andere reacties wat ik daar mee ga doen.

Geef gewoon toe dat je hier de tough love act wilde opvoeren en het niet gelezen hebt, dit is enorm tenenkrommend.
  donderdag 18 juni 2020 @ 20:16:09 #137
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193689290
quote:
13s.gif Op donderdag 18 juni 2020 19:56 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Niet de OP gelezen dus. Mijn vraag was niet juridisch, ik vroeg mij alleen af of ik bij mijn werkgever een melding kon doen over haar Facebookverzoek vanuit een nepprofiel, omdat het bij mij een nare nasmaak heeft achtergelaten en ik in het vervolg geen persoonlijk dingen meer in haar bijzijn wil bespreken of in ieder geval inperken. Zie andere reacties wat ik daar mee ga doen.

Geef gewoon toe dat je hier de tough love act wilde opvoeren en het niet gelezen hebt, dit is enorm tenenkrommend.
Ik heb je OP wel gelezen. En nee, daar kun je geen melding van maken bij je werkgever. Tenzij je jezelf enorm voor lul wil zetten. Maar dat had ik al gezegd. Blijkbaar heb je zelf wat moeite met lezen.
Resistance is futile.
pi_193690322
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 18:24 schreef Daboman het volgende:

[..]

Ja en als het profiel de naam en foto van een bekenden bevatten, neemt TS terecht aan dat het de betreffende persoon is.
pi_193690791
quote:
13s.gif Op donderdag 18 juni 2020 19:56 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Maar ik snap niet waarom je niet zou zeggen wanneer je vakantie neeemt enzo. Beetje overtrokken. Ik zou het aan een psycholoog melden 🤷‍♂️
pi_193691237
Het gaat er niet om dat mijn collega wat met die informatie wat betreft de vakantie zou doen. Ik ben gewoon het vertrouwen in haar kwijt na dit voorval, vooral in combinatie met eerder gedrag op het werk. Dat laatste was af en toe wel opmerkelijk te noemen, maar dit vind ik ronduit onacceptabel. Ik wil niet aan allerlei vage clubjes en groepjes worden gelinkt en iemand die mij zoiets flikt heeft voor mij afgedaan. Zeker vanwege de problemen die het in het buitenland kan opleveren. Daarom wil nu afstand van haar nemen en nauwelijks nog iets wat betreft privé in haar bijzijn vertellen tenzij deze informatie strikt noodzakelijk is voor het werk.
pi_193691316
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 21:22 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja en als het profiel de naam en foto van een bekenden bevatten, neemt TS terecht aan dat het de betreffende persoon is.
Bovendien verwacht je dit niet van een collega. Tenzij we allebei in een activistisch clubje zaten, had ik dit nog enigszins kunnen zien aankomen. Het is vergelijkbaar met een collega die je toevoegt met een op het oog normaal uitziend profiel en je na acceptatie erachter komt dat die gast actief betrokken is bij de NVU. Geen enkel weldenkend mens zou dit acceptabel vinden en in het vervolg afstand nemen van zo'n collega.
pi_193691434
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 22:16 schreef 01100101 het volgende:
Het is vergelijkbaar met een collega die je toevoegt met een op het oog normaal uitziend profiel en je na acceptatie erachter komt dat die gast actief betrokken is bij de NVU.
Wat voor een club/groep betreft het hier dan en is het wel haar eigen account of een account beheerd door een derde die om één of andere reden haar naam draagt en haar foto gebruikt? :?
  donderdag 18 juni 2020 @ 22:25:49 #143
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193691515
Het stoom komt nog steeds uit je oren.

En als jij boos bent, ben je niet in staat om zaken uit elkaar te houden. Je verhaal wordt met elke post onsamenhangender.

Je raakt haar niet door afstand te nemen. Ze zal hooguit verbaasd zijn, en omdat ze het waarschijnlijk niet eens snapt, zal ze je gewoon een kneus vinden.

Laat het los. Je bent onredelijk en het is niet terecht dat je boos bent op haar.

Dit emotionele topic hoort thuis in R&P.
Resistance is futile.
pi_193691680
Vind je het gek dat ik nogal geïrriteerd reageer. Er wordt niet gelezen wat ik post, maar wel met diagnoses en psychologen in dit topic gegooid. Voor andere collega's kan haar activistische pagina door de beugel. Voor mij niet voor de volgende redenen:

A) Problemen in het buitenland. Het profiel ageert duidelijk tegen de overheid van dat land en trekt een vergelijking met een andere onderdrukte minderheid in het land waar familie van mijn vriend zit.
B) Ik ben niet politiek geëngageerd op social media
C) Eerder gedrag op het werk vond ik al niet fijn en dit is de welbekende druppel
pi_193691719
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 22:36 schreef 01100101 het volgende:
en trekt een vergelijking met een andere onderdrukte minderheid in het land waar familie van mijn vriend zit.
Zo jammer zeg, dat je nu mogelijk op termijn in problemen komt als je in het land van herkomst van je vriend mee wil gaan helpen die minderheid te onderdrukken.
  Moderator donderdag 18 juni 2020 @ 22:44:04 #146
447051 crew  Peejtur
pi_193691798
Dit topic is wel klaar nu. Van beide kanten...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')