abonnement Unibet Coolblue
pi_193666397
Ik zit in dubio of ik mijn werkgever moet vertellen dat een andere collega mijn privacy heeft geschonden of niet, omdat het plaatsvond buiten de werksfeer. Toch merk ik dat ik moeite heb om haar nog te vertrouwen en wil eigenlijk niks meer over mijn prive vertellen in groepsmeetingen met het team. Voor alle duidelijkheid, juridisch vervolgen heeft geen zin en dat is ook niet mijn vraag voor dit topic/beoogde doel. Mijn vraag heeft meer betrekking of ik mijn werkgever erover moet inlichten, want wanneer hij vraagt over vakantieplannen of iets dergelijks, heb ik liever dat hij dat in het vervolg mij persoonlijk vraagt ipv. in de groepsmeeting.

Het privacy-incident: Collega Z is altijd heel erg gesteld op haar privacy geweest. Ze komt uit een ander land waar ze als minderheid vervolgd wordt en moet uitkijken wat ze loslaat over zichzelf. Tot zover heel begrijpelijk dat ze mij en andere collega's nauwelijks iets verteld over haar priveleven. Ik respecteer dat en laat het verder voor wat het is. Laatst had ze op Facebook een vriendschapsverzoek gestuurd, wat ik geaccepteerd heb, omdat ik er vanuit ging dat het een normaal account betrof. Onder normaal versta ik een account dat niet een sock-puppet is voor politieke doeleinden (de activistische nepprofielen die je onder nieuwsberichten ziet). Bleek dus zo'n account te zijn en daar was ik niet blij mee, omdat mijn Facebook account een regulier account is en ik alles behalve aan activistische profielen wil worden gelieerd. Ik reageer nooit op nieuwsberichten, deel ze niet en wil daar dan ook absoluut niks mee te maken hebben. Dat mensen op hun privacy gesteld zijn respecteer ik, zo posten een aantal mensen in mijn vriendenlijst nauwelijks iets op hun wall/limiteren bepaalde posts uitsluitend voor familie of hebben een speciaal acount voor vrienden.

Kortom, er zijn genoeg manieren om je privacy te waarborgen op Facebook. Maar nee, ik krijg een verzoek van een politiek nepprofiel. Ik heb haar daar op aangesproken en aangegeven waarom ik haar verwijder. Ze heeft haar excuses aangeboden, maar ik zou liegen als mijn vertrouwen in haar hetzelfde is gebleven. Mij als collega voor politieke doeleinden gebruiken is laag bij de grond, vooral omdat ze niet vooraf aangaf om wat voor account het ging. Zeker omdat het om een gevoelig thema is en het zowel mijn vriend als ik in de problemen kan brengen wanneer we familie van hem bezoeken in een land dat mensen hiervoor oppakt, ook buitenlanders. Nu weet Z dit niet, omdat we nooit over persoonlijke dingen praten, maar dit verzoek heeft iets hypocriets en achterbaks in mijn ogen. Zelf voorzichtig zijn met wat je deelt met anderen, maar de privacy van anderen de prullenmand in trappen. Hell, die meid ontwijkt zelfs vragen van mij en andere collega's die puur over het werk gaan en dan lapt ze me dit. :')

Dus beste Fokkers, wat moet ik doen, mijn werkgever hierover inlichten zodat hij persoonlijke vragen over vakantie niet meer in de groepsmeeting stelt ? Voor de rest is het team wel persoonlijk onder mekaar en ik wil geen onnodig drama creëren, dus hoe kan ik dit het beste aanpakken ?
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:33:55 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193666478
Sorry maar wat een drama om iemand die je op FB toevoegt en er andere politieke ideeën op nahoudt. Je hebt haar verwijdert, klaar toch.

Wat dit met vertrouwen op het werk te maken heeft ontgaat me trouwens volledig.

Als je dit aan je werkgever vertelt krijg je waarschijnlijk deze reactie: :? :')
pi_193666480
Voor alle helderheid. De schending zit hem dus in het sturen van dat verzoek?

Ik weet niet om welke politiek activistische hoek het hier gaat, maar zo lang ze niet met hakenkruizen heeft lopen zwaaien lijkt het mij allemaal wel meevallen.

Je hebt het verzoek zelf geaccepteerd. Zij heeft excuses aangeboden. En je hebt allerlei zaken zelf in de hand. Als privacy je zo veel waard is heb je geen fb account. Bijvoorbeeld. Allemaal persoonlijke zaken. Bovendien hoe stel je je voor dat er een vakantierooster komt zonder die info uit te wisselen?

Dus nee, op basis van deze info zou ik de werkgever hier niet mee lastig vallen.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2020 08:35:57 ]
  Spellchecker woensdag 17 juni 2020 @ 08:36:40 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193666489
Zij heeft jou met een nepaccount een vriendschapsverzoek gestuurd op Facebook en je hebt haar verwijderd.

Ik zie het probleem niet zo?
pi_193666494
Welke privacy is geschonden? Weet je zelf wel waarover je het hebt?
pi_193666507
Wat de mensen hier boven ook al aangeven: ik zie het probleem niet.

Dat je haar al aangeeft haar van facebook te verwijderen vind ik al raar.
Gewoon verwijderen en niet meer over nadenken.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_193666541
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:33 schreef kwiwi het volgende:
Sorry maar wat een drama om iemand die je op FB toevoegt en er andere politieke ideeën op nahoudt. Je hebt haar verwijdert, klaar toch.

Wat dit met vertrouwen op het werk te maken heeft ontgaat me trouwens volledig.
Het gaat niet om de politieke ideeen en als je mijn post verder gelezen, dan had je gezien dat ik zelf niks met betrekking tot de politiek post en het dan ook niet waardeer dat zo'n activistisch nepaccount in mijn lijst komt. Ook omdat het mijn vriend en ik in de problemen kan brengen. Lees toch eens godver gewoon de hele post in plaats van als een zielepiet met de clichezin te komen dat men niet tegen een andere mening kan.

quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:34 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Voor alle helderheid. De schending zit hem dus in het sturen van dat verzoek?

Ik weet niet om welke politiek activistische hoek het hier gaat, maar zo lang ze niet met hakenkruizen heeft lopen zwaaien lijkt het mij allemaal wel meevallen.


Je hebt het verzoek zelf geaccepteerd. Zij heeft excuses aangeboden. En je hebt allerlei zaken zelf in de hand. Als privacy je zo veel waard is heb je geen fb account. Bijvoorbeeld. Allemaal persoonlijke zaken. Bovendien hoe stel je je voor dat er een vakantierooster komt zonder die info uit te wisselen?

Dus nee, op basis van deze info zou ik de werkgever hier niet mee lastig vallen.
Qua extreemheid komt het wel in die richting inderdaad en het land waar familie van mijn vriend woont is meedogenloos met zoiets als in dat je in de gevangenis ervoor terecht kunt komen.

Overigens ben ik van plan om mijn Facebook geheel te verwijderen, want zo'n situatie wil ik niet nog een keer meemaken.
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:42:49 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193666542
Ik zie geen probleem verder. En privacy op Facebook?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_193666555
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:42 schreef Megumi het volgende:
Ik zie geen probleem verder. En privacy op Facebook?
Je snapt toch hopelijk ook wel dat ik niet mijn hele hebben en houden daar post.
pi_193666566
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:42 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Het gaat niet om de politieke ideeen en als je mijn post verder gelezen, dan had je gezien dat ik zelf niks met betrekking tot de politiek post en het dan ook niet waardeer dat zo'n activistisch nepaccount in mijn lijst komt. Ook omdat het mijn vriend en ik in de problemen kan brengen. Lees toch eens godver gewoon de hele post in plaats van als een zielepiet met de clichezin te komen dat men niet tegen een andere mening kan.
[..]

Qua extreemheid komt het wel in die richting inderdaad en het land waar familie van mijn vriend woont is meedogenloos met zoiets als in dat je in de gevangenis ervoor terecht kunt komen.

Overigens ben ik van plan om mijn Facebook geheel te verwijderen, want zo'n situatie wil ik niet nog een keer meemaken.
Hoe dan zelfs Noord-korea controleert niet wat iemand die als toerist het land binnenkomt op FB zet en op internet doet. Anders had ik daar nu nog stenen gesjouwd in een concentratiekamp.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:46:39 #11
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_193666568
Wat jij en je collega doet op Facebook heeft geen relevantie voor je werkgever.

Je zegt haar te gaan verwijderen en je hebt haar erop aangesproken, dan is het ook wel klaar... Move on
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:46:42 #12
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193666570
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:44 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Je snapt toch hopelijk ook wel dat ik niet mijn hele hebben en houden daar post.
In elk geval is er verder niets aan de hand. Je hebt je collega verwijderd er op aangesproken opgelost. En een leer momentje om wellicht wat minder snel iemand te accepteren. Zeker wat een collega aangaat.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:46:51 #13
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193666572
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:42 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Het gaat niet om de politieke ideeen en als je mijn post verder gelezen, dan had je gezien dat ik zelf niks met betrekking tot de politiek post en het dan ook niet waardeer dat zo'n activistisch nepaccount in mijn lijst komt. Ook omdat het mijn vriend en ik in de problemen kan brengen. Lees toch eens godver gewoon de hele post in plaats van als een zielepiet met de clichezin te komen dat men niet tegen een andere mening kan.
[..]

Qua extreemheid komt het wel in die richting inderdaad en het land waar familie van mijn vriend woont is meedogenloos met zoiets als in dat je in de gevangenis ervoor terecht kunt komen.

Overigens ben ik van plan om mijn Facebook geheel te verwijderen, want zo'n situatie wil ik niet nog een keer meemaken.
Ik heb de hele post gelezen. Je hebt haar verwijdert, klaar dan toch. Of doet je collega iets dat illegaal is in Nederland? Zo niet, dan is het me nog steeds een raadsel wat de werkgever hier mee te maken heeft.
pi_193666575
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:38 schreef gianni61 het volgende:
Wat de mensen hier boven ook al aangeven: ik zie het probleem niet.

Dat je haar al aangeeft haar van facebook te verwijderen vind ik al raar.
Gewoon verwijderen en niet meer over nadenken.
Omdat het voor de rest een hecht team is en ik geheid daar vragen over ga krijgen waarom ik Z niet en andere wel op social media heb. Daar heb ik al eens een opmerking over gekregen in het verleden. Daarom ga ik nu facebook ook compleet verwijderen, dan ben ik van dat gedoe af.
pi_193666582
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:46 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Ik heb de hele post gelezen. Je hebt haar verwijdert, klaar dan toch. Of doet je collega iets dat illegaal is in Nederland? Zo niet, dan is het me nog steeds een raadsel wat de werkgever hier mee te maken heeft.
Illegaal in een ander land wat ik en mijn vriend bezoeken. Dus nee, je hebt de post niet gelezen.
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:49:15 #16
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193666592
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:47 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Omdat het voor de rest een hecht team is en ik geheid daar vragen over krijg waarom ik Z niet en andere wel op social media heb. Daar heb ik al eens een opmerking over gekregen.
Dit klinkt als een team van vrouwen tussen de 55 en 65.
pi_193666596
Ik vind ook dat je van een mug een olifant maakt.
Als die mug er uberhaupt al was.

Ik zou het op het werk dan ook niet bespreken met je manager o.i.d.
pi_193666598
Klinkt meer alsof het land van je vriend wat verkeerds doet dan zij... En als ze het niet wist van je vriend wat kan je haar dan kwalijk nemen. Tsjongejonguh.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193666600
quote:
9s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:49 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Dit klinkt als een team van vrouwen tussen de 55 en 65.
Z en ik zijn dan ook de jongste.
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:50:38 #20
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_193666602
Je gaat in feite ervan uit dat landen als Iran of Noord-Korea hele facebook afstruinen naar foute berichten van mensen en dat opslaan en een reisverbod opleggen?
  woensdag 17 juni 2020 @ 08:51:35 #21
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193666609
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:48 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Illegaal in een ander land wat ik en mijn vriend bezoeken. Dus nee, je hebt de post niet gelezen.
Het doet er toch niet toe wat in een ander land illegaal is, als je collega deze activiteiten (wat het ook moge zijn) daar niet uitvoert en jij haar niet op FB hebt.
Ik snap echt niet waar je je na het verwijderen nog druk om maakt.
pi_193666610
quote:
16s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Klinkt meer alsof het land van je vriend wat verkeerds doet dan zij... En als ze het niet wist van je vriend wat kan je haar dan kwalijk nemen. Tsjongejonguh.
Tja, de realiteit heeft schijt aan wat Nederlanders van bepaalde issues vinden. Turkse Nederlanders worden ook in Turkije opgepakt voor een politieke facebookpost die Erdogan voor het hoofd stoot. Zou niet mogen, maar het is nu eenmaal zo.
pi_193666616
Het probleem is dus eigenlijk dat je niet gediend bent van een Facebook verzoek, deze verwijderd hebt en nu bang bent voor vragen vanuit je team?

En wat heeft je betreffende collega nou precies verkeerd gedaan?
pi_193666624
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
Je gaat in feite ervan uit dat landen als Iran of Noord-Korea hele facebook afstruinen naar foute berichten van mensen en dat opslaan en een reisverbod opleggen?
Je onderschat gruwelijk hoe landen met dictatoriale trekjes het internet afgaan en daar laat ik het bij. Dat realiseer je je pas echt, als je in die landen zit. Nederlanders gaan te veel van hun eigen situatie uit bij dat soort landen.
pi_193666628
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 08:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
Je gaat in feite ervan uit dat landen als Iran of Noord-Korea hele facebook afstruinen naar foute berichten van mensen en dat opslaan en een reisverbod opleggen?
Dat doen ze niet, tenzij TS en haar vriend al onder verdenking staan en dan maakt in dat soort landen die ene FB post ook niet meer uit.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')