Nee markt was in 2015 nog lang niet hersteld.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 21:20 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Voor 73.5k? Of bedoel je 173.5?
5 jaar geleden in 2015 was de markt alweer hersteld van de crisis uit 2009. Maar nog niet zo hoog als nu, dat klopt.
Maar als je het voor 73k verkocht heb dan heeft je man toch echt iets fout gedaan. Zeker in DH.

Die gebeurtenissen die je noemt vallen in het niet bij de depressie van de jaren 30.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:32 schreef fathank het volgende:
[..]
Hoe wil je de crisis van 2008 noemen? De dotcom-bubble? De oliecrisis? WO2?
Zomaar een paar gebeurtenissen die nogal invloed hebben gehad sinds de jaren '30.

Je kunt niet echt plannen, maar rekening houden met.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:29 schreef Kamover het volgende:
[..]
Iets dat 90 jaar geleden is gebeurd dus. Hoe kun je plannen met iets dat een keer per eeuw(?) voorbij komt? Je mag hopen dat je überhaupt zo lang leeft. Een horizon van 30 jaar lijkt mij heel gezond en realistisch.

Exact. Met wat hulp van de buren (dak) en YouTube en vrienden (auto) kom je heel ver. En je leert nogeens wat.quote:Op woensdag 20 mei 2020 09:30 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dat is top, dan bespaar je een hoop geld wat je anders aan garages en dakdekkers moest uitgeven

Nee, gewoon nee.quote:Op woensdag 20 mei 2020 13:02 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Je kunt niet echt plannen, maar rekening houden met.
Zeker met het feit dat het al bijna een eeuw geleden is en het er weer aan zit te komen statistisch gezien.
Overigens zijn er heel veel voortekenen die overeen komen met de gebeurtenissen die zich afspeelden in de direct voorgaande jaren voor de grote depressie.

Het is gewoon een kwestie van er rekening mee willen houden. Het is je goed recht je kwetsbaar te maken voor economische krimp en massa ontslagrondes en faillissementen.quote:

Dat is sowieso slim om te doen. Ik ben ook voor om zoveel mogelijk af te lossen. Maar zit wel snor, ca. 250k overwaarde nu.quote:Op woensdag 20 mei 2020 17:10 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Het is gewoon een kwestie van er rekening mee willen houden. Het is je goed recht je kwetsbaar te maken voor economische krimp en massa ontslagrondes en faillissementen.

Ik weeet niet hoe duur je huis is, ik heb nu ongeveer 37 procent overwaarde, maar mijn huis kost maar 4 ton, omdat ik hem alleen makkelijk op mijn salaris wilde kunnen betalen. Mijn werkgever kan niet failliet, en mijn vrouw kan haar baan kwijtraken, zonder dat ons dit raakt.quote:Op woensdag 20 mei 2020 18:42 schreef Kamover het volgende:
[..]
Dat is sowieso slim om te doen. Ik ben ook voor om zoveel mogelijk af te lossen. Maar zit wel snor, ca. 250k overwaarde nu.

Deze post is sooooo sad.quote:Op woensdag 20 mei 2020 20:27 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Ik weeet niet hoe duur je huis is, ik heb nu ongeveer 37 procent overwaarde, maar mijn huis kost maar 4 ton, omdat ik hem alleen makkelijk op mijn salaris wilde kunnen betalen. Mijn werkgever kan niet failliet, en mijn vrouw kan haar baan kwijtraken, zonder dat ons dit raakt.
Als je weet dat huizenprijzen 30 procent gaan zakken in geval van een crisis en je hebt meer dan 30 procent afgelost, dan zit je best veilig.
Ik heb daarnaar gelukkig nog een buffer om het minimaal 3 jaar makkelijk zonder enige vorm van inkomsten kan redden.
2 belangrijke zekerheden zoals zorgen dat je huis niet onder water komt en een zoveel mogelijk liquide buffer is het minste wat je kan doen.

Kenmerkend van het neo-liberale gedachtengoed (mijn ideale wereldbeeld), is dat dergelijke gebeurtenissen (crises) leiden tot verbetering van de economische en sociale situatie en inherent zijn aan de ontwikkeling van de mens en zijn situatie in de neo-liberale wereld.quote:Op woensdag 20 mei 2020 13:02 schreef Fisherman het volgende:
Zeker met het feit dat het al bijna een eeuw geleden is en het er weer aan zit te komen statistisch gezien.
Overigens zijn er heel veel voortekenen die overeen komen met de gebeurtenissen die zich afspeelden in de direct voorgaande jaren voor de grote depressie.

Vind je? Ik vind 't nog niet zo gek. Tegenslagen horen bij het leven; het is maar net hoe je ermee omgaat. Een eigen buffer, lage lasten en een attitude dat je zelf je problemen moet oplossen, zijn in mijn (neo-..) beeld, de beste manier om vooruit te komen.quote:

Alles wat je na dit stukje noemt draagt allemaal bij dat het niet altijd in mindere mate slecht gaat. Er komt opeens een grote klap. Het systeem wat we nu kennen probeert de klappen gestuurd op te vangen. Een van de mogelijkheden is het sturen van de rente. Als ze voelen dat er een crisis aan zit te komen gaan ze doorgaans de rente opschroeven. Tijdens de crisis verlagen ze de rente dan weer, zodat er goedkoop geleend kan worden en bedrijven het dan wel weer redden. Met een negatieve rente is het moeilijk om die te verlagen.quote:Op woensdag 20 mei 2020 20:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Statistiek is dan niet toepasbaar : het is gebeurd, we hebben ervan geleerd en het gaat volgende keer minder slecht (maar kan wel in mindere mate gebeuren).

Je moet gewoon in de mogelijkheid zijn om wat op te bouwen. Als je dat kan, zeker doen.quote:Op woensdag 20 mei 2020 20:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Vind je? Ik vind 't nog niet zo gek. Tegenslagen horen bij het leven; het is maar net hoe je ermee omgaat. Een eigen buffer, lage lasten en een attitude dat je zelf je problemen moet oplossen, zijn in mijn (neo-..) beeld, de beste manier om vooruit te komen.

Want je eigen bedruipen ipv steun bij de overheid zoeken en in de schuldsanering komen te zitten?quote:

Het is niks meer met die rente, en wordt ook nooit meer wat met die rente. De rol van het lang beproefde rente-instrument om economieën te sturen, is volledig uitgespeeld.quote:Op woensdag 20 mei 2020 21:02 schreef Fisherman het volgende:
Een van de mogelijkheden is het sturen van de rente. Als ze voelen dat er een crisis aan zit te komen gaan ze doorgaans de rente opschroeven. Tijdens de crisis verlagen ze de rente dan weer, zodat er goedkoop geleend kan worden en bedrijven het dan wel weer redden. Met een negatieve rente is het moeilijk om die te verlagen.

De hoge huizenprijzen komen niet (alleen) door de lage rentestand. In andere landen is de huizenbubbel er momenteel niet of veel minder errg, maar ook daar is de rente net zo laag.quote:Op woensdag 20 mei 2020 21:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is niks meer met die rente, en wordt ook nooit meer wat met die rente. De rol van het lang beproefde rente-instrument om economieën te sturen, is volledig uitgespeeld.
Decennia was het gedachtegoed: lage rente stuurt de beurskoersen en groeicijfers omhoog en vise versa. Alleen is dat beleid sinds 2008 finaal ontspoort, het oeverloos verlagen van de rente, heeft vooral de huizenprijzen opgejaagd, tot verdriet van starters en iedereen t/m 2x modaal. Alleen landen met hoge schulden, lachen zich het schompes.

De financiering van die bubbel, is nog veel ongezonder; weten we sinds de vorige huizencrisis 2008 - 2014quote:Op woensdag 20 mei 2020 21:24 schreef Fisherman het volgende:
De prijzen zullen fors dalen, maar er zal niet snel meer een bubbel ontstaan daarna.
Die 30 procent lucht in de huizen is echt ongezond.

Je bedoelt financiering van schulden of het feit dat mensen bereid zijn die 30 procent lucht te betalen?quote:Op woensdag 20 mei 2020 21:26 schreef blomke het volgende:
[..]
De financiering van die bubbel, is nog veel ongezonder; weten we sinds de vorige huizencrisis 2008 - 2014

Het eerste, inherent gevolgd door het tweede. M.a.w. potentiele kopers krijgen te horen van hun hypotheekadviseur dat ze gerust 2 ton voor 200m3 lucht omgeven door betonplakken met woonrecht en een VvE kunnen betalen (valt binnen uw budget dus: doen!!). Dus gaan ze daarmee "de markt op". En de NVM spreekt dan van "een gezonde huizenmarkt".quote:Op woensdag 20 mei 2020 21:29 schreef Fisherman het volgende:
Je bedoelt financiering van schulden of het feit dat mensen bereid zijn die 30 procent lucht te betalen?

Jat gewoon alle kinderen en verkoop ze op de zwarte markt. Wijk zal een slechte naam krijgen en de huizen dus goedkoper. En jij hebt extra geld om een bod te doen.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:28 schreef DJEblender het volgende:
Het is trouwens Alphen, geen Amsterdam ofso. En gewoon een simpel appartement in een woonwijk met kinderen.
63 M2, dus 1 woonkamer en 1 slaapkamer. Zit niet eens een vaatwasser in.
220 is de waarde, niet 235. Snap niet dat mensen zoveel willen overboeken.

Klopt, velen kijken blijkbaar eerst wat ze maximaal kunnen lenen en bieden dat dan. Geen idee waarom je maximaal zou willen lenen om vervolgens financieel op je tenen te moeten lopen.quote:Op woensdag 20 mei 2020 21:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Het eerste, inherent gevolgd door het tweede. M.a.w. potentiele kopers krijgen te horen van hun hypotheekadviseur dat ze gerust 2 ton voor 200m3 lucht omgeven door betonplakken met woonrecht en een VvE kunnen betalen (valt binnen uw budget dus: doen!!). Dus gaan ze daarmee "de markt op". En de NVM spreekt dan van "een gezonde huizenmarkt".

Heb je cijfers hiervan?quote:Op woensdag 20 mei 2020 21:41 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Klopt, velen kijken blijkbaar eerst wat ze maximaal kunnen lenen en bieden dat dan. Geen idee waarom je maximaal zou willen lenen om vervolgens financieel op je tenen te moeten lopen.
Als iedereen bereid is het maximale leenbedrag op 2 salarissen te bieden, dan is er niet alleen een ongezonde huizenmarkt. Er is dan ook een ongezonde kopersmarkt.

Grafiek ook goed?quote:

Als een grafiek zegt index 2015=100 en er is geen enkel lijn op 100 in 2015, dan ga ik meteen twijfelen.quote:

Onzin. In London, je weet wel met die Brexit, zijn de prijzen het afgelopen jaar met ruim 2,5% gestegen. Inclusief het laatste kwartaal een daling van maar liefst 0,15%. Een tijdlang naar beneden gaan wil ik dat niet noemen.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 23:09 schreef HenkDeP het volgende:
[..]
Blijf jij lekker in je Nederlandse bubbel zitten terwijl prijzen in de grote wereldsteden al een tijdlang naar beneden gaan....misschien heb ik het mis maar waren genoeg mensen die in 2008 op het hoogtepunt een huis kochten en jarenlang onder water stonden.

Dit inderdaad! 6,5 jaar geleden toen ik mijn woning kocht in eerste instantie 50k onder de vraagprijs gebodenquote:Op maandag 18 mei 2020 21:18 schreef warhamstr het volgende:
[..]
eens! Geld wegflikkeren kan altijd nog. Eerste instantie ruim onder bieden, en op toezien dat makelaar 't bod doorgeeft.
 uiteindelijk op iets van 35k onder de prijs uitgekomen. Maar goed andere tijden, andere provincie, ander soort woning. Drenthe, vrijstaand, groot perceel. Hier kan/kon dat voor het bedrag wat ts nu voor een appartementje neer moet tellen. Ik zou t hier denk ik nu ook niet meer voor die prijs redden, maar goed. Ik weet wel dat t tegenwoordig heel normaal is dat een huis 25k boven de vraagprijs opbrengt. Ik zou m'n huis niet te koop durven zetten nu, dan ben ik t direct kwijt.
  uiteindelijk op iets van 35k onder de prijs uitgekomen. Maar goed andere tijden, andere provincie, ander soort woning. Drenthe, vrijstaand, groot perceel. Hier kan/kon dat voor het bedrag wat ts nu voor een appartementje neer moet tellen. Ik zou t hier denk ik nu ook niet meer voor die prijs redden, maar goed. Ik weet wel dat t tegenwoordig heel normaal is dat een huis 25k boven de vraagprijs opbrengt. Ik zou m'n huis niet te koop durven zetten nu, dan ben ik t direct kwijt.

Blomke heeft zichzelf gekloond in Fisherman én de 'halve prijs bieden en poot stijf houden' tijden zijn weer terug op fok
  Blomke heeft zichzelf gekloond in Fisherman én de 'halve prijs bieden en poot stijf houden' tijden zijn weer terug op fok   

6 jaar geleden lieten wij nieuw bouwen voor een habbekrats. Tijden zijn niet te vergelijken. Zelfde soort huizen worden nu neergezet voor zo’n Halve ton meer. Als het ondertussen al niet meer is. En dan zitten we hier in een dorp.quote:Op woensdag 20 mei 2020 22:37 schreef IkEetSlakken het volgende:
[..]
Dit inderdaad! 6,5 jaar geleden toen ik mijn woning kocht in eerste instantie 50k onder de vraagprijs gebodenuiteindelijk op iets van 35k onder de prijs uitgekomen. Maar goed andere tijden, andere provincie, ander soort woning. Drenthe, vrijstaand, groot perceel. Hier kan/kon dat voor het bedrag wat ts nu voor een appartementje neer moet tellen. Ik zou t hier denk ik nu ook niet meer voor die prijs redden, maar goed. Ik weet wel dat t tegenwoordig heel normaal is dat een huis 25k boven de vraagprijs opbrengt. Ik zou m'n huis niet te koop durven zetten nu, dan ben ik t direct kwijt.

Ik kraam geen onzin uit. Je wilt het gewoon niet zien. Maar goed, ik kom ik ieder geval niet in de problemen de komende jaren. Daar heb ik gewoon voor gezorgd. Maar het blijft triest dat er mensen zijn die alles maar laten gebeuren en blind zijn voor wat er komen gaat.quote:

Idd lekker makkelijk praten als je 6,5 jaar geleden in the middle of fucking nowere een huisje kocht.. TS woont niet in een gat en bovendien is de tijd nu heel andersquote:Op woensdag 20 mei 2020 23:15 schreef Itam het volgende:
My gawdBlomke heeft zichzelf gekloond in Fisherman én de 'halve prijs bieden en poot stijf houden' tijden zijn weer terug op fok

Parttime, ze beunen ook nog bij als corona expert.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 10:13 schreef Sport_Life het volgende:
Grappig om te zien dat alle 17 miljoen bondscoaches nu ineens financieel expert zijn.

Geen idee wie blomke is trouwens...quote:Op donderdag 21 mei 2020 00:22 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Idd lekker makkelijk praten als je 6,5 jaar geleden in the middle of fucking nowere een huisje kocht.. TS woont niet in een gat en bovendien is de tijd nu heel anders
Het is nu gewoon heel vervelend om te starten op de huizenmarkt. (ik ben zelf gelukkig in 2011 "ingestapt", en zit voorlopig goed, maar vind het voor de starters van nu erg vervelend).

Dat valt nog maar te bezien. De mix van betaande woningen vs. nieuwbouw speelt daar vaak een rol in en vertroebelt dat soort cijfers (I.e. Meer dure/luxe woningen trekken het gemiddelde omhoog ondanks dat de prijzen van vergelijkbare woningen zelf naar beneden gaat). In New York zie je de afgelopen jaren een lichte daling maar als je naar daadwerkelijke prijzen kijkt, is de daling veel groter. Veel appartementen zijn al terug op het prijsniveau van vijf jaar geleden...quote:Op woensdag 20 mei 2020 22:32 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Onzin. In London, je weet wel met die Brexit, zijn de prijzen het afgelopen jaar met ruim 2,5% gestegen. Inclusief het laatste kwartaal een daling van maar liefst 0,15%. Een tijdlang naar beneden gaan wil ik dat niet noemen.

Precies.quote:Op donderdag 21 mei 2020 00:22 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Idd lekker makkelijk praten als je 6,5 jaar geleden in the middle of fucking nowere een huisje kocht.. TS woont niet in een gat en bovendien is de tijd nu heel anders
Het is nu gewoon heel vervelend om te starten op de huizenmarkt. (ik ben zelf gelukkig in 2011 "ingestapt", en zit voorlopig goed, maar vind het voor de starters van nu erg vervelend).

Er zijn helemaal geen andere opties. Goedkope segment is volledig gekaapt door huisjesmelkers en speculanten. Dan kan je wel kritiek hebben, maar uiteindelijk moet iemand ook ergens wonen. De enige andere optie is een krot.quote:Op donderdag 21 mei 2020 00:09 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Ik kraam geen onzin uit. Je wilt het gewoon niet zien. Maar goed, ik kom ik ieder geval niet in de problemen de komende jaren. Daar heb ik gewoon voor gezorgd. Maar het blijft triest dat er mensen zijn die alles maar laten gebeuren en blind zijn voor wat er komen gaat.

Dat ben ik: jarenlang gebeund om huizen op te knappen en te financieren.quote:Op donderdag 21 mei 2020 01:57 schreef IkEetSlakken het volgende:
Geen idee wie blomke is trouwens...

Er zijn inderdaad te weinig alternatieven op korte termijn.quote:Op donderdag 21 mei 2020 07:50 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Er zijn helemaal geen andere opties. Goedkope segment is volledig gekaapt door huisjesmelkers en speculanten. Dan kan je wel kritiek hebben, maar uiteindelijk moet iemand ook ergens wonen. De enige andere optie is een krot.

Dat is niet heel anders dan voorgaande generaties. Die kwamen misschien dan wel op den duur in een "sociale" huurwoning, maar dan verder ook niet meer uit. DEcennia lang was de verhouding huur vs. koop, 60% / 40%.quote:Op donderdag 21 mei 2020 15:02 schreef Fisherman het volgende:
Dat helpt natuurlijk niet meer voor de huidige generatie die nu nog wil kopen. Mocht daar geen oplossing voor komen, dan vrees ik dat ze gewoon pech hebben. Zo is het leven.

Ehm nee, het dieptepunt van de crisis die in 2008 begon was in 2013, de markt was in 2015 zeker nog niet hersteld, alleen in steden als Amsterdam en Utrecht was men toen weer op het niveau van 2008, de rest liep nog behoorlijk achter.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 21:20 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Voor 73.5k? Of bedoel je 173.5?
5 jaar geleden in 2015 was de markt alweer hersteld van de crisis uit 2009. Maar nog niet zo hoog als nu, dat klopt.
Maar als je het voor 73k verkocht heb dan heeft je man toch echt iets fout gedaan. Zeker in DH.

Maakt voor mij geen reet uit dat de markt zou instorten. Ik heb een woning gekocht om er tot mijn pensioen en ver er na in te kunnen leven. Dan praat je over zeker 45 jaar.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 23:29 schreef DJEblender het volgende:
En een eventuele instorting van de markt raakt vooral de hogere segment woningen.
Zeg maar alles van 300k plus. Of eerder 500k plus.
Een woning die nu 225 is zal echt niet zomaar onder de 200 gaan. Just my 2 cents.

Goed uitgangspunt, maar dan moet je wel werk hebben.quote:Op donderdag 21 mei 2020 15:20 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Maakt voor mij geen reet uit dat de markt instort. Ik heb een woning gekocht om er tot mijn pensioen en ver er na in te kunnen leven. Dan praat je over zeker 45 jaar.

Los van de grondprijzen zijn de bouwkosten van huizen ook gestegen, niet alleen vanwege de hogere lonen en duurdere bouwmaterialen, ook vanwege de eisen die in het bouwbesluit aan huizen gesteld worden qua isolatie en dergelijke en dat gaat met de BENG-eisen niet minder worden.quote:Op woensdag 20 mei 2020 23:34 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
6 jaar geleden lieten wij nieuw bouwen voor een habbekrats. Tijden zijn niet te vergelijken. Zelfde soort huizen worden nu neergezet voor zo’n Halve ton meer. Als het ondertussen al niet meer is. En dan zitten we hier in een dorp.

En waar praten we in NYC en Londen dan over qua prijzen, voor laten we zeggen een appartement van 100m2?quote:Op donderdag 21 mei 2020 02:06 schreef HenkDeP het volgende:
[..]
Dat valt nog maar te bezien. De mix van betaande woningen vs. nieuwbouw speelt daar vaak een rol in en vertroebelt dat soort cijfers (I.e. Meer dure/luxe woningen trekken het gemiddelde omhoog ondanks dat de prijzen van vergelijkbare woningen zelf naar beneden gaat). In New York zie je de afgelopen jaren een lichte daling maar als je naar daadwerkelijke prijzen kijkt, is de daling veel groter. Veel appartementen zijn al terug op het prijsniveau van vijf jaar geleden...

Voor mensen die uiteindelijk feen scheefwoners worden is het helemaal niet erg om er te blijven wonen. Verpaupering krijg je in iedere stad, opbloeien en verpaupering van een wijk gaat vaak jn periodes van een jaar of 30.quote:Op donderdag 21 mei 2020 15:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is niet heel anders dan voorgaande generaties. Die kwamen misschien dan wel op den duur in een "sociale" huurwoning, maar dan verder ook niet meer uit. DEcennia lang was de verhouding huur vs. koop, 60% / 40%.
Zaten mensen daar eenmaal in, moesten ze alles maar over zich heen laten komen: huurverhogingen, prachtwijken, verpaupering etc., etc.,
Zoals op meer gebieden voltrekt zich ook op de woningmarkt de tweedeling tussen de "haves" en de "haves not": wel en geen koopwoning.

Stijgingen of dalingen maken mij ook niet meer uit. Ik hoef niet meer te verhuizen. Maar voor starters die onterecht rekening houden met stijgende huizenprijzen kan dit wel hun keuze beïnvloeden om wel of niet te kopen.quote:Op donderdag 21 mei 2020 15:20 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Maakt voor mij geen reet uit dat de markt zou instorten. Ik heb een woning gekocht om er tot mijn pensioen en ver er na in te kunnen leven. Dan praat je over zeker 45 jaar.

Beetje lastig te zeggen omdat de prijzen extreem variëren afhankelijk van de wijk. Als je kijkt naar prijzen in Manhattan dan moet je rekenen op ergens tussen de 1.4 en zo’n 2.2M (Als je naar ultra luxe appartementen met groot terras of bijzonder uitzicht gaat, kan het nog eens een veelvoud hiervan zijn). In de slechte wijken van de stad ben je uiteraard heel veel minder kwijt. London is iets goedkoper maar ben ik niet zo bekend mee.quote:Op donderdag 21 mei 2020 15:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
En waar praten we in NYC en Londen dan over qua prijzen, voor laten we zeggen een appartement van 100m2?

Tactiek.quote:Op donderdag 21 mei 2020 16:31 schreef Ixnay het volgende:
Waarom vraagt de verkopende partij niet gewoon een hogere prijs als er toch altijd overboden wordt?

Nee, interesse wekken. De koper ziet een (min of meer) betaalbare woning en doet een bod. Als de verkoper geluk heeft, dan is de koper in zijn hoofd al begonnen met de verhuizing en het inrichten van de woning. Er volgt een afwijzing: er blijken meer kapers op de kust. De aspirant-koper voelt emotionele binding met 'zijn' huis en druk om meer te bieden, want anders verliest hij de woning aan iemand anders. Hij heeft het huis immers bijna. De makelaar denkt: "Multiple offers. Bidding war!" Als het huis direct voor (te) veel geld was aangeboden was onze aspirant-koper wellicht afgehaakt zonder ook maar een bod te doen.quote:Op donderdag 21 mei 2020 16:42 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Om het voor een lagere prijs te verkopen?

Nee okay, maar de prijzen in Nederland zijn absurd...quote:Op donderdag 21 mei 2020 16:26 schreef HenkDeP het volgende:
[..]
Beetje lastig te zeggen omdat de prijzen extreem variëren afhankelijk van de wijk. Als je kijkt naar prijzen in Manhattan dan moet je rekenen op ergens tussen de 1.4 en zo’n 2.2M (Als je naar ultra luxe appartementen met groot terras of bijzonder uitzicht gaat, kan het nog eens een veelvoud hiervan zijn). In de slechte wijken van de stad ben je uiteraard heel veel minder kwijt. London is iets goedkoper maar ben ik niet zo bekend mee.

Zo was ik ook al aan het denken. Maar levert dit nou echt meer op dan meteen een goede hoge vraagprijs?quote:Op donderdag 21 mei 2020 16:51 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Nee, interesse wekken. De koper ziet een (min of meer) betaalbare woning en doet een bod. Als de verkoper geluk heeft, dan is de koper in zijn hoofd al begonnen met de verhuizing en het inrichten van de woning. Er volgt een afwijzing: er blijken meer kapers op de kust. De aspirant-koper voelt emotionele binding met 'zijn' huis en druk om meer te bieden, want anders verliest hij de woning aan iemand anders. Hij heeft het huis immers bijna. De makelaar denkt: "Multiple offers. Bidding war!" Als het huis direct voor (te) veel geld was aangeboden was onze aspirant-koper wellicht afgehaakt zonder ook maar een bod te doen.

Omdat met een "te lage" prijs, er meer gegadigden komen kijken, wat de prijs bij het overbieden extra opdrijft.quote:Op donderdag 21 mei 2020 16:31 schreef Ixnay het volgende:
Waarom vraagt de verkopende partij niet gewoon een hogere prijs als er toch altijd overboden wordt?

Ik kijk Million Dollar Listing (Fox), maar ben geen makelaar. Verre van. Ik weet ook niet of dit in de praktijk veel wordt gedaan. Gisteren las ik dat in april - midden in de Covid-19 crisis - méér huizen zijn verkocht en tegen een gemiddeld hogere prijs dan vorig jaar. Ik vind het onbegrijpelijk, maar vooralsnog lijkt de muziek nog niet te zijn gestopt.quote:Op donderdag 21 mei 2020 18:45 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Zo was ik ook al aan het denken. Maar levert dit nou echt meer op dan meteen een goede hoge vraagprijs?
En in de huidige markt is een startbod al ongeveer wat men kan financieren en zit hier verder nog weinig ruimte in.

Dat zijn getallen van het kadaster, kan zijn dat de contracten al voor de Corona-crisis waren afgesloten en nog niet prijstechnisch "besmet". Voor de werkelijke prijs impact, moeten we denk ik, 2 maanden wachten.quote:Op donderdag 21 mei 2020 18:59 schreef Groepfunder het volgende:
Gisteren las ik dat in april - midden in de Covid-19 crisis - méér huizen zijn verkocht en tegen een gemiddeld hogere prijs dan vorig jaar. Ik vind het onbegrijpelijk, maar vooralsnog lijkt de muziek nog niet te zijn gestopt.

Dus zoals in een veiling?quote:Op donderdag 21 mei 2020 18:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Omdat met een "te lage" prijs, er meer gegadigden komen kijken, wat de prijs bij het overbieden extra opdrijft.
Bedenk de strategie van een makelaar: klant interesseren, binnenhalen, vastzetten en laten bloeden. Iets met AIDA.

Nou bij een veiling zijn de biedingen open voor de "zaal". Bij deze makelaarstactiek, weet je niet wat anderen bieden.quote:

Omdat mensen niet weten wat anderen bieden en er maar met 1 koper onderhandeld mag worden. Is mij nog niet helder waarom je de woning expres voor een veel lagere prijs te koop zet dan je zou willen krijgen.quote:Op donderdag 21 mei 2020 19:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou bij een veiling zijn de biedingen open voor de "zaal". Bij deze makelaarstactiek, weet je neit wat anderen bieden.

Mwoah, je weet ook niet hoeveel kijkers er waren. 33 jaar geleden kocht ik mijn eerste huis, toen was de (bekende) makelaarstruc al: "ik wil graag snel van u horen, want ik heb zometeen een afspraak met een andere kijker".quote:Op donderdag 21 mei 2020 19:20 schreef opgebaarde het volgende:
Maar als de vraagprijs 230 is en jij weet dat er 8 stellen het huis hebben bezocht. Hoeveel bied jij? En als het waarschijnlijk maar vier waren, dan word jouw bod?

Ah, ja daar zal een makelaar zeker gehoor aan geven…..quote:Op donderdag 21 mei 2020 19:25 schreef opgebaarde het volgende:
Omdat mensen niet weten wat anderen bieden en er maar met 1 koper onderhandeld mag worden.

Op een doorsnee appartementje?quote:Op donderdag 21 mei 2020 19:20 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dus zoals in een veiling?
Maar als de vraagprijs 230 is en jij weet dat er 8 stellen het huis hebben bezocht. Hoeveel bied jij? En als het waarschijnlijk maar vier waren, dan word jouw bod?

Helemaal mee eens, en houden...quote:Op donderdag 21 mei 2020 15:25 schreef Kamover het volgende:
[..]
Goed uitgangspunt, maar dan moet je wel werk hebben.

Onze klantenkring is voor 70% overheidsondersteunend, dat zal de komende jaren zeker niet opdrogen. Ook de vorige financiële crisis hadden we nauwelijks problemen met de opdrachtenstrom.quote:Op donderdag 21 mei 2020 15:57 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Stijgingen of dalingen maken mij ook niet meer uit. Ik hoef niet meer te verhuizen. Maar voor starters die onterecht rekening houden met stijgende huizenprijzen kan dit wel hun keuze beïnvloeden om wel of niet te kopen.
Ik neem aan dat je baan zo zeker is dat je die niet kwikt kan raken in geval van een economische depressie die zomaar een jaar of 10 kan gaan duren.

Appartement. Huis. Schuur. Garagebox. Kamer. Villa. Maakt me niks uit.quote:Op donderdag 21 mei 2020 19:45 schreef Jar-Jar-Rhymes het volgende:
[..]
Op een doorsnee appartementje?
Voor dat geld kun je best wel een normale eengezinswoning kopen zelfs. Mischien zelfs nieuwbouw. Niet mischien ik weet het zeker.

Omdat er meer gegadigden op af komen, dat zijn ook potentiële bieders en dus kopers.quote:Op donderdag 21 mei 2020 20:17 schreef opgebaarde het volgende:
Ik probeer te begrijpen hoe het komt dat er een hogere verkoopprijs van een onroerendgoed wordt bereikt als de vraagprijs bewust laag wordt ingezet

Kopers weten dat onroerend goed nu schaars is. Dat moet je in de achterhoofd houden.quote:Op donderdag 21 mei 2020 20:17 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Appartement. Huis. Schuur. Garagebox. Kamer. Villa. Maakt me niks uit.
Ik probeer te begrijpen hoe het komt dat er een hogere verkoopprijs van een onroerendgoed wordt bereikt als de vraagprijs bewust laag wordt ingezet

Je weet dat waneer de overheidssteun wegvalt over een tijdje, de meeste bedrijven alsnog om gaan vallen?quote:Op donderdag 21 mei 2020 20:01 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Onze klantenkring is voor 70% overheidsondersteunend, dat zal de komende jaren zeker niet opdrogen. Ook de vorige financiële crisis hadden we nauwelijks problemen met de opdrachtenstrom.
Mijn vrouw werkt in de bancaire sector, maar niet op een plek waar veel gespeculeerd wordt. De afgelopen 15 jaar is dat ook heel stabiel gebleken, zelfs tijdens de financiele crisis.
Maar goed, ik kan me overal wel zorgen over maken, ik kies er voor dat niet te doen; dat zie ik dan wel weer...

Ik denk niet dat ik het goed over heb kunnen brengen: ik krijg geen overheidssteun, wij werken voor de overheid, dus gewoon via opdrachtnemer/opdrachtgeverschap. Werk dat altijd gedaan zal moeten worden.quote:Op donderdag 21 mei 2020 20:37 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Je weet dat waneer de overheidssteun wegvalt over een tijdje, de meeste bedrijven alsnog om gaan vallen?
De vorige crisis is eigenlijk nooit echt opgelost en is niet te vergelijken met een wereldwijde depressie die er mogelijk aankomt.
De recessie van 2008 is "opgelost" door meer en meer schulden te maken. Dat zie je ook momenteel.

Zolang de overheid niet hoeft te bezuinigen hoef je als inhuurkracht, of hoe de constructie ook mag zijn, niet veel te vrezen.quote:Op donderdag 21 mei 2020 20:50 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik het goed over heb kunnen brengen: ik krijg geen overheidssteun, wij werken voor de overheid, dus gewoon via opdrachtnemer/opdrachtgeverschap. Werk dat altijd gedaan zal moeten worden.

De waarde ligt aan een taxatie. Als iets getaxeerd word op 200.000 maar jij wil er 250.000 door te bieden voor betalen bedenk dan wel dat je maar een hypotheek krijgt van 200.000 en niet van 250.000. Tenzij je iets kunt regelen met de taxateur. Maar zo makkelijk als dat 30 jaar geleden ging gaat dat niet meer zo eenvoudig.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:01 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
De waarde is, wat jij er voor wilt uitgeven om dit te kopen. Dat bepaald de waarde.
Wil dus iemand heel graag dit appartement hebben, dan is dit voor hem wel 230K waard.
[..]
Meer bieden, als je dit wilt hebben, of verder zoeken naar een ander appartement.
[..]
Of iemand heeft al 232K geboden en jouw bod is dus al voordat je hem indiende te laag geweest?

Het punt is wel dat een taxateur marktwaarde bepaalt. Redelijk objectief. Jouw bod is echter net zo goed een resultaat van die markt.quote:Op donderdag 21 mei 2020 22:57 schreef Cherni het volgende:
[..]
De waarde ligt aan een taxatie. Als iets getaxeerd word op 200.000 maar jij wil er 250.000 door te bieden voor betalen bedenk dan wel dat je maar een hypotheek krijgt van 200.000 en niet van 250.000. Tenzij je iets kunt regelen met de taxateur. Maar zo makkelijk als dat 30 jaar geleden ging gaat dat niet meer zo eenvoudig.

Meestal doen taxateurs niet zo moeilijk heb ik gemerkt. Koper geeft aan wat het bedrag moet zijn en dat wordt het dan ook, tenzij het echt totaal scheef loopt.quote:Op donderdag 21 mei 2020 22:57 schreef Cherni het volgende:
[..]
De waarde ligt aan een taxatie. Als iets getaxeerd word op 200.000 maar jij wil er 250.000 door te bieden voor betalen bedenk dan wel dat je maar een hypotheek krijgt van 200.000 en niet van 250.000. Tenzij je iets kunt regelen met de taxateur. Maar zo makkelijk als dat 30 jaar geleden ging gaat dat niet meer zo eenvoudig.

quote:Op vrijdag 22 mei 2020 09:17 schreef phpmystyle het volgende:
Even wachten TS. Je biedt nu in een markt dat op zijn laatste benen staat van economisch hoogconjunctuur. Ik verwacht tegen het einde van de zomer een positieve kentering voor kopers.
 heb het idee dat de economie op een kantelpunt staat: sterke groei werkeloosheid, overheid die diep in de schulden zit, economische krimp, daling koopkracht. Indien niet in Nl., dan in de ons omringende landen (Italië, Spanje) waardoor wij toch de economische tegenwind meekrijgen.
  heb het idee dat de economie op een kantelpunt staat: sterke groei werkeloosheid, overheid die diep in de schulden zit, economische krimp, daling koopkracht. Indien niet in Nl., dan in de ons omringende landen (Italië, Spanje) waardoor wij toch de economische tegenwind meekrijgen.

Als het een beetje in de buurt zit zal dat idd meestal wel loslopen, maar 200 of 250K zit niet een beetje in de buurt.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 07:57 schreef Kamover het volgende:
[..]
Meestal doen taxateurs niet zo moeilijk heb ik gemerkt. Koper geeft aan wat het bedrag moet zijn en dat wordt het dan ook, tenzij het echt totaal scheef loopt.

Voor een starter een gigantisch probleem. Heb je genoeg eigen geld dan kun je wel een gokje wagen als je absoluut die woning wilt hebben.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 10:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het een beetje in de buurt zit zal dat idd meestal wel loslopen, maar 200 of 250K zit niet een beetje in de buurt.
Dat is 25% meer.

Ik bedoelde eigenlijk dat dat een verschil is waar een taxateur niet zomaar even overheen gaat stappen.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 11:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Voor een starter een gigantisch probleem. Heb je genoeg eigen geld dan kun je wel een gokje wagen als je absoluut die woning wilt hebben.
In mijn woonplaats word bijvoorbeeld op appartementen behoorlijk overboden. Veel ouderen die hun huis verkopen hebben daardoor een zak met eigen geld en bieden behoorlijk over op appartementen.
Een collega wilde ook graag een appartement in Maastricht en die bod ook 35.000 euro meer dan de vraagprijs. Nu kon hij meer bieden vanwege het vermogen dat ontstond uit de verkoop van zijn huis, maar vond het wel welletjes en is uitgeweken naar Sittard waar je nauwelijks hoeft te overbieden.

Lijkt mij ook niet. Hij zet daarmee zijn functie op het spel. Uiteraard als het om kleinere verschillen gaat zal het wel meevallen.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 11:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk dat dat een verschil is waar een taxateur niet zomaar even overheen gaat stappen.

Klopt, als je het kopen van een huis kan uitstellen dan is dat zeker een aanrader. Je kunt je haren wel uit je kop trekken als over 6 maand er 5% af is, of dat je veel meer keus had om uit te kiezen.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 09:38 schreef blomke het volgende:
[..]heb het idee dat de economie op een kantelpunt staat: sterke groei werkeloosheid, overheid die diep in de schulden zit, economische krimp, daling koopkracht. Indien niet in Nl., dan in de ons omringende landen (Italië, Spanje) waardoor wij toch de economische tegenwind meekrijgen.

Alleen weet je niet of de hypotheekeisen nog strenger worden gemaakt en/of de rente gaat stijgen.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 11:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt, als je het kopen van een huis kan uitstellen dan is dat zeker een aanrader. Je kunt je haren wel uit je kop trekken als over 6 maand er 5% af is, of dat je veel meer keus had om uit te kiezen.

Vele kopen zonder hypotheek.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 11:52 schreef Cherni het volgende:
[..]
Alleen weet je niet of de hypotheekeisen nog strenger worden gemaakt en/of de rente gaat stijgen.

Wil ik eigenlijk wel weten; bijv. cijfers t.o.v. totaal aantal verhuurde panden.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 11:58 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Vele kopen zonder hypotheek.
Ouderen die uit hun rijtjeshuis naar een appartement gaan of verhuurders je wilt niet weten hoeveel mensen in NL leven van de verhuur van panden.

In 2018 bezaten ruim 280 duizend personen een of meer woningen voor de verhuur. Deze particuliere verhuurders verhuurden samen ruim 475 duizend woningen. Dat is 6 procent van de totale woningvoorraad. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 12:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Wil ik eigenlijk wel weten; bijv. cijfers t.o.v. totaal aantal verhuurde panden.

Je bedoelt het Kadaster denk ik.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 21:07 schreef Itam het volgende:
[..]
Heb je een koopsommenoverzicht opgevraagd bij de kvk? Ik vind de twee app op de eend******i waar jij het over hebt zelf stukken beter ingedeeld, betere ligging tov zon en ruimere tuin. Allebei verkocht in 2019. Niet voldoende te vergelijken. Maar je doet het toch.

6%. Meer dan ik dacht.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 13:14 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
In 2018 bezaten ruim 280 duizend personen een of meer woningen voor de verhuur. Deze particuliere verhuurders verhuurden samen ruim 475 duizend woningen. Dat is 6 procent van de totale woningvoorraad.

Dat denk ik ook, al dat "binnenkort gaan de huizenprijzen onderuit" geroep is vooral een hoop wishful thinking.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 13:22 schreef skrn het volgende:
Zolang de rente laag blijft, zie ik niet direct een crash op de woningmarkt.
Maar dat zei ik eerder ook al.
Ik denk wel dat ik bij het rechte eind heb.

Er is altijd risico.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 13:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, al dat "binnenkort gaan de huizenprijzen onderuit" geroep is vooral een hoop wishful thinking.

Uiteraard zijn er geen garanties, maar nu steeds meer hypotheken annuïtair worden is het risico steeds kleiner.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 13:53 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Er is altijd risico.
Maar wat de onderkant van de markt de zgn starterswoningen betreft daar zie ik ook zeker geen daling plaatsvinden.
Wel als het lang slecht gaat met de economie ivm corona oid kunnen de midden en hogere klassen wat last gaan krijgen, wat vervolgens extra prijsopdrijvend zal worden voor de starterswoningen.
Uitleg,
Tweeverdieners in een huis van 500.000 allebij ontslagen dus ruzie dus uit elkaar.
Huis moet in de verkoop en beide zoeken een woning in de lagere prijskalsse.
Dat zag je veel in de 2008 crisis en ook wel in 2013.

Wij hebben zo'n "aflossingsvrije graaihypotheek". Waarom? Werd ons van alle kanten geadviseerd want was (is) fiscaal 't aantrekkelijkst. Dus had de overheid deze hypotheekvorm al 30 jaar vóór 2013 fiscaal moeten ontmoedigen.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 14:03 schreef Leandra het volgende:
Ik vind het ronduit hufterig richting starters als je tegelijkertijd al die mensen met aflossingsvrije graaihypotheken maar blijft ontzien.

Degenen die een groot deel aflossingsvrije hypotheek meegenomen hebben uit een vorige hypotheek komen zichzelf over een aantal jaar nog wel tegen.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 14:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar zit trouwens juist voor de starters van de afgelopen 7 jaar nog wel een heel nasty element in, dat wat mij betreft ook echt niet te verenigen is met het feit dat mensen nu nog steeds een deel van hun aflossingsvrije hypotheek mogen meenemen (en recht houden op renteaftrek) als die hypotheek van voor 2013 is.

5 procent maar? Als de prijzen zo blikven stijgen kan daar volgend jaar een 0 achter geplakt worden.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 11:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt, als je het kopen van een huis kan uitstellen dan is dat zeker een aanrader. Je kunt je haren wel uit je kop trekken als over 6 maand er 5% af is, of dat je veel meer keus had om uit te kiezen.

Dan valt het voordeel weg hè.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 14:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Wij hebben zo'n "aflossingsvrije graaihypotheek". Waarom? Werd ons van alle kanten geadviseerd want was (is) fiscaal 't aantrekkelijkst.
Dus had de overheid deze hypotheekvorm al 30 jaar vóór 2013 fiscaal moeten ontmoedigen.
Verder kan je ook als starter (doorstromer) nog prima een (extra) aflossingsvrije hypotheek nemen; valt alleen in box 3.

Da's maar de vraag, afhankelijk van je box 3 vermogen kan je meer voordeel behalen, zolang je de Wet Hillen nog even mee hebt.quote:

Wat mij het meest stoort is dat de overheid tijdens de loopduur van een in dit geval hypotheekcontract de spelregels aanpast.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 14:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Wij hebben zo'n "aflossingsvrije graaihypotheek". Waarom? Werd ons van alle kanten geadviseerd want was (is) fiscaal 't aantrekkelijkst. Dus had de overheid deze hypotheekvorm al 30 jaar vóór 2013 fiscaal moeten ontmoedigen.
Verder kan je ook als starter (doorstromer) nog prima een (extra) aflossingsvrije hypotheek nemen; valt alleen in box 3.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |