Dit inderdaad! 6,5 jaar geleden toen ik mijn woning kocht in eerste instantie 50k onder de vraagprijs gebodenquote:Op maandag 18 mei 2020 21:18 schreef warhamstr het volgende:
[..]
eens! Geld wegflikkeren kan altijd nog. Eerste instantie ruim onder bieden, en op toezien dat makelaar 't bod doorgeeft.
6 jaar geleden lieten wij nieuw bouwen voor een habbekrats. Tijden zijn niet te vergelijken. Zelfde soort huizen worden nu neergezet voor zo’n Halve ton meer. Als het ondertussen al niet meer is. En dan zitten we hier in een dorp.quote:Op woensdag 20 mei 2020 22:37 schreef IkEetSlakken het volgende:
[..]
Dit inderdaad! 6,5 jaar geleden toen ik mijn woning kocht in eerste instantie 50k onder de vraagprijs gebodenuiteindelijk op iets van 35k onder de prijs uitgekomen. Maar goed andere tijden, andere provincie, ander soort woning. Drenthe, vrijstaand, groot perceel. Hier kan/kon dat voor het bedrag wat ts nu voor een appartementje neer moet tellen. Ik zou t hier denk ik nu ook niet meer voor die prijs redden, maar goed. Ik weet wel dat t tegenwoordig heel normaal is dat een huis 25k boven de vraagprijs opbrengt. Ik zou m'n huis niet te koop durven zetten nu, dan ben ik t direct kwijt.
Ik kraam geen onzin uit. Je wilt het gewoon niet zien. Maar goed, ik kom ik ieder geval niet in de problemen de komende jaren. Daar heb ik gewoon voor gezorgd. Maar het blijft triest dat er mensen zijn die alles maar laten gebeuren en blind zijn voor wat er komen gaat.quote:
Idd lekker makkelijk praten als je 6,5 jaar geleden in the middle of fucking nowere een huisje kocht.. TS woont niet in een gat en bovendien is de tijd nu heel andersquote:Op woensdag 20 mei 2020 23:15 schreef Itam het volgende:
My gawdBlomke heeft zichzelf gekloond in Fisherman én de 'halve prijs bieden en poot stijf houden' tijden zijn weer terug op fok
Parttime, ze beunen ook nog bij als corona expert.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 10:13 schreef Sport_Life het volgende:
Grappig om te zien dat alle 17 miljoen bondscoaches nu ineens financieel expert zijn.
Geen idee wie blomke is trouwens...quote:Op donderdag 21 mei 2020 00:22 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Idd lekker makkelijk praten als je 6,5 jaar geleden in the middle of fucking nowere een huisje kocht.. TS woont niet in een gat en bovendien is de tijd nu heel anders
Het is nu gewoon heel vervelend om te starten op de huizenmarkt. (ik ben zelf gelukkig in 2011 "ingestapt", en zit voorlopig goed, maar vind het voor de starters van nu erg vervelend).
Dat valt nog maar te bezien. De mix van betaande woningen vs. nieuwbouw speelt daar vaak een rol in en vertroebelt dat soort cijfers (I.e. Meer dure/luxe woningen trekken het gemiddelde omhoog ondanks dat de prijzen van vergelijkbare woningen zelf naar beneden gaat). In New York zie je de afgelopen jaren een lichte daling maar als je naar daadwerkelijke prijzen kijkt, is de daling veel groter. Veel appartementen zijn al terug op het prijsniveau van vijf jaar geleden...quote:Op woensdag 20 mei 2020 22:32 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Onzin. In London, je weet wel met die Brexit, zijn de prijzen het afgelopen jaar met ruim 2,5% gestegen. Inclusief het laatste kwartaal een daling van maar liefst 0,15%. Een tijdlang naar beneden gaan wil ik dat niet noemen.
Precies.quote:Op donderdag 21 mei 2020 00:22 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Idd lekker makkelijk praten als je 6,5 jaar geleden in the middle of fucking nowere een huisje kocht.. TS woont niet in een gat en bovendien is de tijd nu heel anders
Het is nu gewoon heel vervelend om te starten op de huizenmarkt. (ik ben zelf gelukkig in 2011 "ingestapt", en zit voorlopig goed, maar vind het voor de starters van nu erg vervelend).
Er zijn helemaal geen andere opties. Goedkope segment is volledig gekaapt door huisjesmelkers en speculanten. Dan kan je wel kritiek hebben, maar uiteindelijk moet iemand ook ergens wonen. De enige andere optie is een krot.quote:Op donderdag 21 mei 2020 00:09 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Ik kraam geen onzin uit. Je wilt het gewoon niet zien. Maar goed, ik kom ik ieder geval niet in de problemen de komende jaren. Daar heb ik gewoon voor gezorgd. Maar het blijft triest dat er mensen zijn die alles maar laten gebeuren en blind zijn voor wat er komen gaat.
Dat ben ik: jarenlang gebeund om huizen op te knappen en te financieren.quote:Op donderdag 21 mei 2020 01:57 schreef IkEetSlakken het volgende:
Geen idee wie blomke is trouwens...
Er zijn inderdaad te weinig alternatieven op korte termijn.quote:Op donderdag 21 mei 2020 07:50 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Er zijn helemaal geen andere opties. Goedkope segment is volledig gekaapt door huisjesmelkers en speculanten. Dan kan je wel kritiek hebben, maar uiteindelijk moet iemand ook ergens wonen. De enige andere optie is een krot.
Dat is niet heel anders dan voorgaande generaties. Die kwamen misschien dan wel op den duur in een "sociale" huurwoning, maar dan verder ook niet meer uit. DEcennia lang was de verhouding huur vs. koop, 60% / 40%.quote:Op donderdag 21 mei 2020 15:02 schreef Fisherman het volgende:
Dat helpt natuurlijk niet meer voor de huidige generatie die nu nog wil kopen. Mocht daar geen oplossing voor komen, dan vrees ik dat ze gewoon pech hebben. Zo is het leven.
Ehm nee, het dieptepunt van de crisis die in 2008 begon was in 2013, de markt was in 2015 zeker nog niet hersteld, alleen in steden als Amsterdam en Utrecht was men toen weer op het niveau van 2008, de rest liep nog behoorlijk achter.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 21:20 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Voor 73.5k? Of bedoel je 173.5?
5 jaar geleden in 2015 was de markt alweer hersteld van de crisis uit 2009. Maar nog niet zo hoog als nu, dat klopt.
Maar als je het voor 73k verkocht heb dan heeft je man toch echt iets fout gedaan. Zeker in DH.
Maakt voor mij geen reet uit dat de markt zou instorten. Ik heb een woning gekocht om er tot mijn pensioen en ver er na in te kunnen leven. Dan praat je over zeker 45 jaar.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 23:29 schreef DJEblender het volgende:
En een eventuele instorting van de markt raakt vooral de hogere segment woningen.
Zeg maar alles van 300k plus. Of eerder 500k plus.
Een woning die nu 225 is zal echt niet zomaar onder de 200 gaan. Just my 2 cents.
Goed uitgangspunt, maar dan moet je wel werk hebben.quote:Op donderdag 21 mei 2020 15:20 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Maakt voor mij geen reet uit dat de markt instort. Ik heb een woning gekocht om er tot mijn pensioen en ver er na in te kunnen leven. Dan praat je over zeker 45 jaar.
Los van de grondprijzen zijn de bouwkosten van huizen ook gestegen, niet alleen vanwege de hogere lonen en duurdere bouwmaterialen, ook vanwege de eisen die in het bouwbesluit aan huizen gesteld worden qua isolatie en dergelijke en dat gaat met de BENG-eisen niet minder worden.quote:Op woensdag 20 mei 2020 23:34 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
6 jaar geleden lieten wij nieuw bouwen voor een habbekrats. Tijden zijn niet te vergelijken. Zelfde soort huizen worden nu neergezet voor zo’n Halve ton meer. Als het ondertussen al niet meer is. En dan zitten we hier in een dorp.
En waar praten we in NYC en Londen dan over qua prijzen, voor laten we zeggen een appartement van 100m2?quote:Op donderdag 21 mei 2020 02:06 schreef HenkDeP het volgende:
[..]
Dat valt nog maar te bezien. De mix van betaande woningen vs. nieuwbouw speelt daar vaak een rol in en vertroebelt dat soort cijfers (I.e. Meer dure/luxe woningen trekken het gemiddelde omhoog ondanks dat de prijzen van vergelijkbare woningen zelf naar beneden gaat). In New York zie je de afgelopen jaren een lichte daling maar als je naar daadwerkelijke prijzen kijkt, is de daling veel groter. Veel appartementen zijn al terug op het prijsniveau van vijf jaar geleden...
Voor mensen die uiteindelijk feen scheefwoners worden is het helemaal niet erg om er te blijven wonen. Verpaupering krijg je in iedere stad, opbloeien en verpaupering van een wijk gaat vaak jn periodes van een jaar of 30.quote:Op donderdag 21 mei 2020 15:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is niet heel anders dan voorgaande generaties. Die kwamen misschien dan wel op den duur in een "sociale" huurwoning, maar dan verder ook niet meer uit. DEcennia lang was de verhouding huur vs. koop, 60% / 40%.
Zaten mensen daar eenmaal in, moesten ze alles maar over zich heen laten komen: huurverhogingen, prachtwijken, verpaupering etc., etc.,
Zoals op meer gebieden voltrekt zich ook op de woningmarkt de tweedeling tussen de "haves" en de "haves not": wel en geen koopwoning.
Stijgingen of dalingen maken mij ook niet meer uit. Ik hoef niet meer te verhuizen. Maar voor starters die onterecht rekening houden met stijgende huizenprijzen kan dit wel hun keuze beïnvloeden om wel of niet te kopen.quote:Op donderdag 21 mei 2020 15:20 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Maakt voor mij geen reet uit dat de markt zou instorten. Ik heb een woning gekocht om er tot mijn pensioen en ver er na in te kunnen leven. Dan praat je over zeker 45 jaar.
Beetje lastig te zeggen omdat de prijzen extreem variëren afhankelijk van de wijk. Als je kijkt naar prijzen in Manhattan dan moet je rekenen op ergens tussen de 1.4 en zo’n 2.2M (Als je naar ultra luxe appartementen met groot terras of bijzonder uitzicht gaat, kan het nog eens een veelvoud hiervan zijn). In de slechte wijken van de stad ben je uiteraard heel veel minder kwijt. London is iets goedkoper maar ben ik niet zo bekend mee.quote:Op donderdag 21 mei 2020 15:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
En waar praten we in NYC en Londen dan over qua prijzen, voor laten we zeggen een appartement van 100m2?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |