abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 mei 2020 @ 09:17:32 #276
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_193252985
Even wachten TS. Je biedt nu in een markt dat op zijn laatste benen staat van economisch hoogconjunctuur. Ik verwacht tegen het einde van de zomer een positieve kentering voor kopers.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_193253189
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 09:17 schreef phpmystyle het volgende:
Even wachten TS. Je biedt nu in een markt dat op zijn laatste benen staat van economisch hoogconjunctuur. Ik verwacht tegen het einde van de zomer een positieve kentering voor kopers.
:Y heb het idee dat de economie op een kantelpunt staat: sterke groei werkeloosheid, overheid die diep in de schulden zit, economische krimp, daling koopkracht. Indien niet in Nl., dan in de ons omringende landen (Italië, Spanje) waardoor wij toch de economische tegenwind meekrijgen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193253509
Van de week ook overboden op een verhuurappertement.

Maar ik heb er geen spijt van omdat er best wel veel manuren en materiaal bijgerekend moesten worden inclusief twee maanden verbouwen dus extra tijd dat het niet verhuurd kan worden.

Op naar het volgende project :7
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  vrijdag 22 mei 2020 @ 10:12:46 #279
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193253626
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 07:57 schreef Kamover het volgende:

[..]

Meestal doen taxateurs niet zo moeilijk heb ik gemerkt. Koper geeft aan wat het bedrag moet zijn en dat wordt het dan ook, tenzij het echt totaal scheef loopt.
Als het een beetje in de buurt zit zal dat idd meestal wel loslopen, maar 200 of 250K zit niet een beetje in de buurt.
Dat is 25% meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_193254490
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 10:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als het een beetje in de buurt zit zal dat idd meestal wel loslopen, maar 200 of 250K zit niet een beetje in de buurt.
Dat is 25% meer.
Voor een starter een gigantisch probleem. Heb je genoeg eigen geld dan kun je wel een gokje wagen als je absoluut die woning wilt hebben.

In mijn woonplaats word bijvoorbeeld op appartementen behoorlijk overboden. Veel ouderen die hun huis verkopen hebben daardoor een zak met eigen geld en bieden behoorlijk over op appartementen.

Een collega wilde ook graag een appartement in Maastricht en die bod ook 35.000 euro meer dan de vraagprijs. Nu kon hij meer bieden vanwege het vermogen dat ontstond uit de verkoop van zijn huis, maar vond het wel welletjes en is uitgeweken naar Sittard waar je nauwelijks hoeft te overbieden.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 11:31:32 #281
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193254633
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 11:23 schreef Cherni het volgende:

[..]

Voor een starter een gigantisch probleem. Heb je genoeg eigen geld dan kun je wel een gokje wagen als je absoluut die woning wilt hebben.

In mijn woonplaats word bijvoorbeeld op appartementen behoorlijk overboden. Veel ouderen die hun huis verkopen hebben daardoor een zak met eigen geld en bieden behoorlijk over op appartementen.

Een collega wilde ook graag een appartement in Maastricht en die bod ook 35.000 euro meer dan de vraagprijs. Nu kon hij meer bieden vanwege het vermogen dat ontstond uit de verkoop van zijn huis, maar vond het wel welletjes en is uitgeweken naar Sittard waar je nauwelijks hoeft te overbieden.
Ik bedoelde eigenlijk dat dat een verschil is waar een taxateur niet zomaar even overheen gaat stappen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_193254823
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 11:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk dat dat een verschil is waar een taxateur niet zomaar even overheen gaat stappen.
Lijkt mij ook niet. Hij zet daarmee zijn functie op het spel. Uiteraard als het om kleinere verschillen gaat zal het wel meevallen.
Bovendien zal een verkoopmakelaar je dit ook wel vertellen als je flink wilt overbieden dat je er rekening mee moet houden dat uiteindelijk de taxatie een rol gaat spelen mbt de hypotheekaanvraag en je dit met eigen vermogen dient te overbruggen.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 11:43:14 #283
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_193254831
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 09:38 schreef blomke het volgende:

[..]

:Y heb het idee dat de economie op een kantelpunt staat: sterke groei werkeloosheid, overheid die diep in de schulden zit, economische krimp, daling koopkracht. Indien niet in Nl., dan in de ons omringende landen (Italië, Spanje) waardoor wij toch de economische tegenwind meekrijgen.
Klopt, als je het kopen van een huis kan uitstellen dan is dat zeker een aanrader. Je kunt je haren wel uit je kop trekken als over 6 maand er 5% af is, of dat je veel meer keus had om uit te kiezen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_193254961
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 11:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Klopt, als je het kopen van een huis kan uitstellen dan is dat zeker een aanrader. Je kunt je haren wel uit je kop trekken als over 6 maand er 5% af is, of dat je veel meer keus had om uit te kiezen.
Alleen weet je niet of de hypotheekeisen nog strenger worden gemaakt en/of de rente gaat stijgen.
pi_193255044
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 11:52 schreef Cherni het volgende:

[..]

Alleen weet je niet of de hypotheekeisen nog strenger worden gemaakt en/of de rente gaat stijgen.
Vele kopen zonder hypotheek.

Ouderen die uit hun rijtjeshuis naar een appartement gaan of verhuurders je wilt niet weten hoeveel mensen in NL leven van de verhuur van panden.
pi_193255414
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 11:58 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Vele kopen zonder hypotheek.

Ouderen die uit hun rijtjeshuis naar een appartement gaan of verhuurders je wilt niet weten hoeveel mensen in NL leven van de verhuur van panden.
Wil ik eigenlijk wel weten; bijv. cijfers t.o.v. totaal aantal verhuurde panden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193256105
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 12:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Wil ik eigenlijk wel weten; bijv. cijfers t.o.v. totaal aantal verhuurde panden.
In 2018 bezaten ruim 280 duizend personen een of meer woningen voor de verhuur. Deze particuliere verhuurders verhuurden samen ruim 475 duizend woningen. Dat is 6 procent van de totale woningvoorraad. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Bron;

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)particuliere-verhuur

Ik denk (weet haast wel zeker! ) dat het nu nog veel meer zijn ivm de beurs en babyboomer die kleiner gaan wonen en cash over hebben uit de verkoop oude woning.
pi_193256175
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 21:07 schreef Itam het volgende:

[..]

Heb je een koopsommenoverzicht opgevraagd bij de kvk? Ik vind de twee app op de eend******i waar jij het over hebt zelf stukken beter ingedeeld, betere ligging tov zon en ruimere tuin. Allebei verkocht in 2019. Niet voldoende te vergelijken. Maar je doet het toch.
Je bedoelt het Kadaster denk ik.
pi_193256229
Zolang de rente laag blijft, zie ik niet direct een crash op de woningmarkt.

Maar dat zei ik eerder ook al.

Ik denk wel dat ik bij het rechte eind heb.
pi_193256353
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 13:14 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

In 2018 bezaten ruim 280 duizend personen een of meer woningen voor de verhuur. Deze particuliere verhuurders verhuurden samen ruim 475 duizend woningen. Dat is 6 procent van de totale woningvoorraad.
6%. Meer dan ik dacht.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 13:47:03 #292
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193256532
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 13:22 schreef skrn het volgende:
Zolang de rente laag blijft, zie ik niet direct een crash op de woningmarkt.

Maar dat zei ik eerder ook al.

Ik denk wel dat ik bij het rechte eind heb.
Dat denk ik ook, al dat "binnenkort gaan de huizenprijzen onderuit" geroep is vooral een hoop wishful thinking.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_193256609
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 13:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat denk ik ook, al dat "binnenkort gaan de huizenprijzen onderuit" geroep is vooral een hoop wishful thinking.
Er is altijd risico.

Maar wat de onderkant van de markt de zgn starterswoningen betreft daar zie ik ook zeker geen daling plaatsvinden.

Wel als het lang slecht gaat met de economie ivm corona oid kunnen de midden en hogere klassen wat last gaan krijgen, wat vervolgens extra prijsopdrijvend zal worden voor de starterswoningen.

Uitleg,

Tweeverdieners in een huis van 500.000 allebij ontslagen dus ruzie dus uit elkaar.

Huis moet in de verkoop en beide zoeken een woning in de lagere prijskalsse.

Dat zag je veel in de 2008 crisis en ook wel in 2013.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 14:03:45 #294
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193256696
quote:
19s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 13:53 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Er is altijd risico.

Maar wat de onderkant van de markt de zgn starterswoningen betreft daar zie ik ook zeker geen daling plaatsvinden.

Wel als het lang slecht gaat met de economie ivm corona oid kunnen de midden en hogere klassen wat last gaan krijgen, wat vervolgens extra prijsopdrijvend zal worden voor de starterswoningen.

Uitleg,

Tweeverdieners in een huis van 500.000 allebij ontslagen dus ruzie dus uit elkaar.

Huis moet in de verkoop en beide zoeken een woning in de lagere prijskalsse.

Dat zag je veel in de 2008 crisis en ook wel in 2013.
Uiteraard zijn er geen garanties, maar nu steeds meer hypotheken annuïtair worden is het risico steeds kleiner.

Daar zit trouwens juist voor de starters van de afgelopen 7 jaar nog wel een heel nasty element in, dat wat mij betreft ook echt niet te verenigen is met het feit dat mensen nu nog steeds een deel van hun aflossingsvrije hypotheek mogen meenemen (en recht houden op renteaftrek) als die hypotheek van voor 2013 is.

Starters moeten hun hypotheek namelijk in 30 jaar aflossen, ook bij verhuizing.
Dus als je per 01-06-2015 gekocht hebt en nu al 60 maanden hebt afgelost moet je dat hypotheekdeel in de resterende 300 maanden aflossen, ook als je een ander huis koopt en een nieuwe hypotheek neemt.
Niet dat je HRA voor dat deel in 2045 wegvalt, maar die valt voor dat deel direct helemaal weg als je een nieuwe hypotheek voor 30 jaar neemt ipv de resterende 25 jaar.

Het heeft een fors negatief effect op je leencapaciteit bij je volgende hypotheek.

Ik vind het ronduit hufterig richting starters als je tegelijkertijd al die mensen met aflossingsvrije graaihypotheken maar blijft ontzien.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_193256812
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:03 schreef Leandra het volgende:
Ik vind het ronduit hufterig richting starters als je tegelijkertijd al die mensen met aflossingsvrije graaihypotheken maar blijft ontzien.
Wij hebben zo'n "aflossingsvrije graaihypotheek". Waarom? Werd ons van alle kanten geadviseerd want was (is) fiscaal 't aantrekkelijkst. Dus had de overheid deze hypotheekvorm al 30 jaar vóór 2013 fiscaal moeten ontmoedigen.

Verder kan je ook als starter (doorstromer) nog prima een (extra) aflossingsvrije hypotheek nemen; valt alleen in box 3.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 22-05-2020 14:22:17 ]
pi_193256889
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daar zit trouwens juist voor de starters van de afgelopen 7 jaar nog wel een heel nasty element in, dat wat mij betreft ook echt niet te verenigen is met het feit dat mensen nu nog steeds een deel van hun aflossingsvrije hypotheek mogen meenemen (en recht houden op renteaftrek) als die hypotheek van voor 2013 is.

Degenen die een groot deel aflossingsvrije hypotheek meegenomen hebben uit een vorige hypotheek komen zichzelf over een aantal jaar nog wel tegen.
Het is een vorm van boven je stand leven. Ook voor die groep zou het verboden moeten worden om een aflossingsvrije hypotheek te hebben. Het hele woord is naar.
pi_193256907
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 11:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

5 procent maar? Als de prijzen zo blikven stijgen kan daar volgend jaar een 0 achter geplakt worden.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 14:25:48 #298
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_193256931
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Wij hebben zo'n "aflossingsvrije graaihypotheek". Waarom? Werd ons van alle kanten geadviseerd want was (is) fiscaal 't aantrekkelijkst.

Dus had de overheid deze hypotheekvorm al 30 jaar vóór 2013 fiscaal moeten ontmoedigen.

Verder kan je ook als starter (doorstromer) nog prima een (extra) aflossingsvrije hypotheek nemen; valt alleen in box 3.
Dan valt het voordeel weg hè.

Maar het gaat me vooral om de tegenstrijdigheid dat mensen die het hypotheeksysteem al jaren optimaal uitgemolken hebben (ongeacht het feit dat ze dat gedaan hebben op advies van degenen die daar het meeste baat bij hadden: de hypotheekbanken) nog steeds een deel aflossingsvrij mogen meenemen en dan het recht op renteaftrek behouden waar starters, die sowieso al aflossen en dus veel minder druk op de HRA leggen, het recht op HRA voor dat deel direct verliezen als ze bij een verhuizing een hogere hypotheek nodig hebben en de hele nieuwe hypotheek weer voor 30 jaar willen afsluiten.

Ik vind het "dan doen ze het maar in box 3" argument ook van de zotte, dat is nu leuk, met deze rentevoet, maar met 5% (of hoger) zoiets aan een starter adviseren is wel heel asociaal, zeker als je zelf een aflossingsvrije hypotheek hebt en daarvoor wel gebruikmaakt van HRA.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_193257019
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:25 schreef Leandra het volgende:
Dan valt het voordeel weg hè.
Da's maar de vraag, afhankelijk van je box 3 vermogen kan je meer voordeel behalen, zolang je de Wet Hillen nog even mee hebt.

Verder geloof ik dat je panty behoorlijk strak zit….
pi_193257091
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Wij hebben zo'n "aflossingsvrije graaihypotheek". Waarom? Werd ons van alle kanten geadviseerd want was (is) fiscaal 't aantrekkelijkst. Dus had de overheid deze hypotheekvorm al 30 jaar vóór 2013 fiscaal moeten ontmoedigen.

Wat mij het meest stoort is dat de overheid tijdens de loopduur van een in dit geval hypotheekcontract de spelregels aanpast.

Dat is gewoon smerig! want daar kun je dus nooit op anticiperen.
Je hele studie/berekening kan de prullenbak in.

Prima dat de overheid regels aanpast maarrrrrrrrrrr niet voor lopende contracten!

Dat is beneden de gordel van de overheid.. :(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')