quote:Op vrijdag 22 mei 2020 09:17 schreef phpmystyle het volgende:
Even wachten TS. Je biedt nu in een markt dat op zijn laatste benen staat van economisch hoogconjunctuur. Ik verwacht tegen het einde van de zomer een positieve kentering voor kopers.
Als het een beetje in de buurt zit zal dat idd meestal wel loslopen, maar 200 of 250K zit niet een beetje in de buurt.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 07:57 schreef Kamover het volgende:
[..]
Meestal doen taxateurs niet zo moeilijk heb ik gemerkt. Koper geeft aan wat het bedrag moet zijn en dat wordt het dan ook, tenzij het echt totaal scheef loopt.
Voor een starter een gigantisch probleem. Heb je genoeg eigen geld dan kun je wel een gokje wagen als je absoluut die woning wilt hebben.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 10:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het een beetje in de buurt zit zal dat idd meestal wel loslopen, maar 200 of 250K zit niet een beetje in de buurt.
Dat is 25% meer.
Ik bedoelde eigenlijk dat dat een verschil is waar een taxateur niet zomaar even overheen gaat stappen.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 11:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Voor een starter een gigantisch probleem. Heb je genoeg eigen geld dan kun je wel een gokje wagen als je absoluut die woning wilt hebben.
In mijn woonplaats word bijvoorbeeld op appartementen behoorlijk overboden. Veel ouderen die hun huis verkopen hebben daardoor een zak met eigen geld en bieden behoorlijk over op appartementen.
Een collega wilde ook graag een appartement in Maastricht en die bod ook 35.000 euro meer dan de vraagprijs. Nu kon hij meer bieden vanwege het vermogen dat ontstond uit de verkoop van zijn huis, maar vond het wel welletjes en is uitgeweken naar Sittard waar je nauwelijks hoeft te overbieden.
Lijkt mij ook niet. Hij zet daarmee zijn functie op het spel. Uiteraard als het om kleinere verschillen gaat zal het wel meevallen.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 11:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk dat dat een verschil is waar een taxateur niet zomaar even overheen gaat stappen.
Klopt, als je het kopen van een huis kan uitstellen dan is dat zeker een aanrader. Je kunt je haren wel uit je kop trekken als over 6 maand er 5% af is, of dat je veel meer keus had om uit te kiezen.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 09:38 schreef blomke het volgende:
[..]heb het idee dat de economie op een kantelpunt staat: sterke groei werkeloosheid, overheid die diep in de schulden zit, economische krimp, daling koopkracht. Indien niet in Nl., dan in de ons omringende landen (Italië, Spanje) waardoor wij toch de economische tegenwind meekrijgen.
Alleen weet je niet of de hypotheekeisen nog strenger worden gemaakt en/of de rente gaat stijgen.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 11:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt, als je het kopen van een huis kan uitstellen dan is dat zeker een aanrader. Je kunt je haren wel uit je kop trekken als over 6 maand er 5% af is, of dat je veel meer keus had om uit te kiezen.
Vele kopen zonder hypotheek.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 11:52 schreef Cherni het volgende:
[..]
Alleen weet je niet of de hypotheekeisen nog strenger worden gemaakt en/of de rente gaat stijgen.
Wil ik eigenlijk wel weten; bijv. cijfers t.o.v. totaal aantal verhuurde panden.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 11:58 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Vele kopen zonder hypotheek.
Ouderen die uit hun rijtjeshuis naar een appartement gaan of verhuurders je wilt niet weten hoeveel mensen in NL leven van de verhuur van panden.
In 2018 bezaten ruim 280 duizend personen een of meer woningen voor de verhuur. Deze particuliere verhuurders verhuurden samen ruim 475 duizend woningen. Dat is 6 procent van de totale woningvoorraad. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 12:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Wil ik eigenlijk wel weten; bijv. cijfers t.o.v. totaal aantal verhuurde panden.
Je bedoelt het Kadaster denk ik.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 21:07 schreef Itam het volgende:
[..]
Heb je een koopsommenoverzicht opgevraagd bij de kvk? Ik vind de twee app op de eend******i waar jij het over hebt zelf stukken beter ingedeeld, betere ligging tov zon en ruimere tuin. Allebei verkocht in 2019. Niet voldoende te vergelijken. Maar je doet het toch.
6%. Meer dan ik dacht.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 13:14 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
In 2018 bezaten ruim 280 duizend personen een of meer woningen voor de verhuur. Deze particuliere verhuurders verhuurden samen ruim 475 duizend woningen. Dat is 6 procent van de totale woningvoorraad.
Dat denk ik ook, al dat "binnenkort gaan de huizenprijzen onderuit" geroep is vooral een hoop wishful thinking.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 13:22 schreef skrn het volgende:
Zolang de rente laag blijft, zie ik niet direct een crash op de woningmarkt.
Maar dat zei ik eerder ook al.
Ik denk wel dat ik bij het rechte eind heb.
Er is altijd risico.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 13:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, al dat "binnenkort gaan de huizenprijzen onderuit" geroep is vooral een hoop wishful thinking.
Uiteraard zijn er geen garanties, maar nu steeds meer hypotheken annuïtair worden is het risico steeds kleiner.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 13:53 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Er is altijd risico.
Maar wat de onderkant van de markt de zgn starterswoningen betreft daar zie ik ook zeker geen daling plaatsvinden.
Wel als het lang slecht gaat met de economie ivm corona oid kunnen de midden en hogere klassen wat last gaan krijgen, wat vervolgens extra prijsopdrijvend zal worden voor de starterswoningen.
Uitleg,
Tweeverdieners in een huis van 500.000 allebij ontslagen dus ruzie dus uit elkaar.
Huis moet in de verkoop en beide zoeken een woning in de lagere prijskalsse.
Dat zag je veel in de 2008 crisis en ook wel in 2013.
Wij hebben zo'n "aflossingsvrije graaihypotheek". Waarom? Werd ons van alle kanten geadviseerd want was (is) fiscaal 't aantrekkelijkst. Dus had de overheid deze hypotheekvorm al 30 jaar vóór 2013 fiscaal moeten ontmoedigen.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 14:03 schreef Leandra het volgende:
Ik vind het ronduit hufterig richting starters als je tegelijkertijd al die mensen met aflossingsvrije graaihypotheken maar blijft ontzien.
Degenen die een groot deel aflossingsvrije hypotheek meegenomen hebben uit een vorige hypotheek komen zichzelf over een aantal jaar nog wel tegen.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 14:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar zit trouwens juist voor de starters van de afgelopen 7 jaar nog wel een heel nasty element in, dat wat mij betreft ook echt niet te verenigen is met het feit dat mensen nu nog steeds een deel van hun aflossingsvrije hypotheek mogen meenemen (en recht houden op renteaftrek) als die hypotheek van voor 2013 is.
5 procent maar? Als de prijzen zo blikven stijgen kan daar volgend jaar een 0 achter geplakt worden.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 11:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt, als je het kopen van een huis kan uitstellen dan is dat zeker een aanrader. Je kunt je haren wel uit je kop trekken als over 6 maand er 5% af is, of dat je veel meer keus had om uit te kiezen.
Dan valt het voordeel weg hè.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 14:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Wij hebben zo'n "aflossingsvrije graaihypotheek". Waarom? Werd ons van alle kanten geadviseerd want was (is) fiscaal 't aantrekkelijkst.
Dus had de overheid deze hypotheekvorm al 30 jaar vóór 2013 fiscaal moeten ontmoedigen.
Verder kan je ook als starter (doorstromer) nog prima een (extra) aflossingsvrije hypotheek nemen; valt alleen in box 3.
Da's maar de vraag, afhankelijk van je box 3 vermogen kan je meer voordeel behalen, zolang je de Wet Hillen nog even mee hebt.quote:
Wat mij het meest stoort is dat de overheid tijdens de loopduur van een in dit geval hypotheekcontract de spelregels aanpast.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 14:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Wij hebben zo'n "aflossingsvrije graaihypotheek". Waarom? Werd ons van alle kanten geadviseerd want was (is) fiscaal 't aantrekkelijkst. Dus had de overheid deze hypotheekvorm al 30 jaar vóór 2013 fiscaal moeten ontmoedigen.
Verder kan je ook als starter (doorstromer) nog prima een (extra) aflossingsvrije hypotheek nemen; valt alleen in box 3.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |