Hahahaha dit is ongeveer het enige juiste aan je postquote:
Dit... Op dit moment worden de gekste prijzen geboden..quote:Op maandag 18 mei 2020 20:21 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Hahahaha dit is ongeveer het enige juiste aan je post
In deze tijd gaan huizen vaak voor veel meer dan de vraagprijs weg dus je eerste bod was waarschijnlijk veel te laag
De waarde wordt bepaald door vraag en aanbod. Als iemand drie ton voor dat hok wil betalen, dan is het drie ton waard.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:28 schreef DJEblender het volgende:
Het is trouwens Alphen, geen Amsterdam ofso. En gewoon een simpel appartement in een woonwijk met kinderen.
63 M2, dus 1 woonkamer en 1 slaapkamer. Zit niet eens een vaatwasser in.
220 is de waarde, niet 235. Snap niet dat mensen zoveel willen overboeken.
Toevallig was ik voor de belastingaangifte WOZ aan het controleren... ook van huidig jaar op sommige objecten.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:28 schreef DJEblender het volgende:
Het is trouwens Alphen, geen Amsterdam ofso. En gewoon een simpel appartement in een woonwijk met kinderen.
Verzinnen wat het appartement jou maximaal waard is, en als de prijs hoger wordt accepteren dat je het niet krijgt. Dit gaat gewoon naar de hoogste bieder.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:39 schreef DJEblender het volgende:
Iemand inhoudelijk advies over een strategie?
220 euro ja. Laat mooi zien hoe belachelijk de woningmarkt hier is in Nederland. Tweekamerappartement van net 60m2 voor 220kquote:Op maandag 18 mei 2020 20:28 schreef DJEblender het volgende:
220 is de waarde
quote:Op maandag 18 mei 2020 20:45 schreef skrn het volgende:
Laat anders een vriend meebieden, zeg 230k, kijken of hij het krijgt. Hij trekt zich toch terug, en dan sla jij je slag.
Dat is niet eens een gek idee haha. Dat ik hier niet eerder aan gedacht heb.
Is wel een goede manier om in de kaarten van de verkoper en makelaar te kijken.
Enige manier om erachter te komen.
Tsjaa dat is nu eenmaal de situatie.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:47 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
220 euro ja. Laat mooi zien hoe belachelijk de woningmarkt hier is in Nederland. Tweekamerappartement van net 60m2 voor 220k
Klopt, je doet er weinig aan helaas. Ik huur, maarja dan gooi je ook gewoon iedere maand je geld weg. En sta je eerst 8 jaar op een wachtlijst.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:50 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Tsjaa dat is nu eenmaal de situatie.
Ondanks Corona is er nog steeds een enorm woningtekort. Weinig aanbod, veel vraag.
Ja doe het alleen, maar wel met advies van vrienden en familie die natuurlijk al huizen gekocht hebben en weten wat er speelt.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:56 schreef Essebes het volgende:
Je hebt twee keuzes. Je gelooft de makelaar en trekt je bod op.
Of je gelooft de makelaar niet en houdt het bij het bod wat je al hebt gedaan.
De tactiek van de andere partij is om jou natuurlijk zo ver mogelijk omhoog te krijgen met je bod.
Ben wel benieuwd...je hebt weinig ervaring en doet het bied proces alleen? Geen makelaar aan jouw zijde?
De huidige woningmarkt.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:01 schreef Lienekien het volgende:
Met je openingsbod al boven de vraagprijs gaan zitten. Wie heeft je dat geadviseerd?
Maar het probleem is dat ik gewoon echt een woning nodig heb. Huren is niet echt een goede optie, dus als ik ooit een huis wil kopen dan moet ik toch een keer een sprong wagen.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:05 schreef Sport_Life het volgende:
Om die reden had ik mijn appartement (70m2) te koop gezet boven de waarde. Biedingen waren uiteindelijk nog steeds ruim boven de vraagprijs.
Uiteindelijk verkocht voor 335k.
Als ik jou was zou ik dan ook bij je eerste bod houden, maar ik heb makkelijk praten vanaf afstand.
Waarom heb je geen aankoopmakelaar? Dan had je in dit geval waarschijnlijk geen onzinreactie van verkoopmakelaar ontvangen. En je hapt nog toe ook.. Zo'n verkoopmakelaar ruikt dat.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:11 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Maar het probleem is dat ik gewoon echt een woning nodig heb. Huren is niet echt een goede optie, dus als ik ooit een huis wil kopen dan moet ik toch een keer een sprong wagen.
Vind het niet erg om iets te veel te betalen, zolang ik het financieel goed kan behappen.
Met een bod op vraagprijs is de kans niet heel groot dat je het krijgt denk ik.
Dit is al mijn 3e bod in relatief korte tijd en steeds was er veel concurrentie.
Alphen is hip hoor. Ideale ligging in de Randstad, grote stad, ideaal voor kinderen, veilig, etc.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:34 schreef Pizzakoppo het volgende:
Lol 2 ton voor een appartement in Alphen. We zijn allemaal gek geworden.
eens! Geld wegflikkeren kan altijd nog. Eerste instantie ruim onder bieden, en op toezien dat makelaar 't bod doorgeeft.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:37 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja tuurlijk zo speelt die makelaar dat ja.
Maar het zijn jouw centen, mij maakt het niet uit.
Alphenaar gespot.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:17 schreef Faux. het volgende:
[..]
Alphen is hip hoor. Ideale ligging in de Randstad, grote stad, ideaal voor kinderen, veilig, etc.
quote:
Als ze 20 kijkers hebben, wat zou jij dan doen?quote:Op maandag 18 mei 2020 20:41 schreef DJEblender het volgende:
Meer dat er een vraagprijs van 219.500 wordt gecommuniceerd, ik bied daarboven en dan zeggen ze opeens, oh nee, we willen toch meer, maak er maar 235 van.
Dat is toch niet gebruikelijk?
Maar dan kun je dus ook incalculeren dat ze handelen zoals ze nu doen, dus hoger gaan en kijken hoever je ze tegemoet komt.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:06 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
De huidige woningmarkt.
Tegenwoordig hoef je in het westen nagenoeg echt niet aan te komen met een bod onder of op de vraagprijs.
Het waquote:Op maandag 18 mei 2020 21:31 schreef halfway het volgende:
[..]
Als ze 20 kijkers hebben, wat zou jij dan doen?
Het waren er 4quote:Op maandag 18 mei 2020 21:31 schreef halfway het volgende:
[..]
Als ze 20 kijkers hebben, wat zou jij dan doen?
Tsja ik heb dus 220k geboden in 1e instantie. Dus gewoon vraagprijs eigenlijk. Kijk als de taxateur het op 225 taxeert wil ik dat wel betalen. Dat is IPV 700 euro hypotheek 720 ofso.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:36 schreef Sport_Life het volgende:
4?
Dan had ik niet eens boven de vp geboden.
Dit dusquote:Op maandag 18 mei 2020 20:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Verzinnen wat het appartement jou maximaal waard is, en als de prijs hoger wordt accepteren dat je het niet krijgt. Dit gaat gewoon naar de hoogste bieder.
Kan prima.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:01 schreef Lienekien het volgende:
Met je openingsbod al boven de vraagprijs gaan zitten. Wie heeft je dat geadviseerd?
Een aankoopmakelaar rekent al gauw 1 tot 2 procent van de koopsom.quote:Op maandag 18 mei 2020 22:16 schreef Da_Sandman het volgende:
Een aankoopmakelaar had je hier perfect in kunnen adviseren. Die zijn er niet voor niets, zo blijkt maar weer. Rare keuze om het zelf te willen doen, als je zoals je zelf al zegt weinig ervaring hebt.
Nou, dat lijkt wel te gaan lukken.quote:Op maandag 18 mei 2020 22:26 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Een aankoopmakelaar rekent al gauw 1 tot 2 procent van de koopsom.
Dat is al tussen de 2200 en 3000 euro. Is een hoop geld dat ik liever in het huis steek.
quote:
Ja, je kan beter 15k weggooien omdat je denkt het zelf beter te kunnenquote:Op maandag 18 mei 2020 22:26 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Een aankoopmakelaar rekent al gauw 1 tot 2 procent van de koopsom.
Dat is al tussen de 2200 en 3000 euro. Is een hoop geld dat ik liever in het huis steek.
quote:
Waarschijnlijk krijg je een huis voor een goede prijs. Wat verwacht je anders? Een HEMA worst?quote:Op maandag 18 mei 2020 22:34 schreef DJEblender het volgende:
De vraag is wat je ervoor terugkrijgt. Wie zegt dat een aankoopmakelaar een goede deal sluit? Garantie heb je niet
haha.quote:Op maandag 18 mei 2020 22:38 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Waarschijnlijk krijg je een huis voor een goede prijs. Wat verwacht je anders? Een HEMA worst?
quote:
Bedoelen jullie hiermee de -7% economische groei die voorspeld is?quote:Op maandag 18 mei 2020 21:06 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
De huidige woningmarkt.
Tegenwoordig hoef je in het westen nagenoeg echt niet aan te komen met een bod onder of op de vraagprijs.
Dit dus. Als we straks lekker met zijn allen de recessie ingaan, dan vliegen ze er overal weer met bosjes uit later dit jaar of volgend jaar. Zou persoonlijk dan ook echt niet nu wat kopen...quote:Op maandag 18 mei 2020 22:43 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
[..]
Bedoelen jullie hiermee de -7% economische groei die voorspeld is?
Bieden boven vraagprijs.quote:
Voorspeld =/= gerealiseerd.quote:Op maandag 18 mei 2020 22:43 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
[..]
Dit, de huizenprijzen gaan echt stabiliseren dan wel dalen. Laat je niet gek maken.quote:Op maandag 18 mei 2020 22:43 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
[..]
Ik heb bij de laatste 5 huizen 2.500 meer geboden dan de vraagprijs.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:39 schreef DJEblender het volgende:
Dat mag zo zijn maar 'deze tijd' en 'tegenwoordig' klinken mij in dit verband toch wat achterhaald in de oren.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 06:36 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Voorspeld =/= gerealiseerd.
Voorlopig is er nog een schrijdend tekort op de woningmarkt. Dat ijlt nog wel even na.
Onze woning is 30K boven de vraagprijs verkocht, dus 2,5k kan peanuts zijn ten opzichte wat andere mensen bieden.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 07:02 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Ik heb bij de laatste 5 huizen 2.500 meer geboden dan de vraagprijs.
Ben het 5x niet geworden..
Het gaat dus meer om de verbazing van TS, dat verkoper/makelaar na zijn bod nog gaan proberen om hem zijn bod te laten verhogen.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 00:03 schreef skrn het volgende:
[..]
Bieden boven vraagprijs.
Hoeft niet een rare tactiek te zijn. Is zeker niet bij voorbaat vreemd of dom.
Bij vrienden van mij heeft de aankoopmakelaar er nog weer 5000 euro vanaf weten te praten toen ze eigenlijk al een beetje de prijs overeen waren gekomen. Hij had daarmee zichzelf terugverdiend.quote:Op maandag 18 mei 2020 22:34 schreef DJEblender het volgende:
De vraag is wat je ervoor terugkrijgt. Wie zegt dat een aankoopmakelaar een goede deal sluit? Garantie heb je niet
Zou je je glazen bol even op Bitcoin willen instellen? Ik wil graag weten wanneer ik moet kopen zodat ik daarna een megawinst kan pakken op $20k.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 06:36 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dit, de huizenprijzen gaan echt stabiliseren dan wel dalen. Laat je niet gek maken.
Tja, dat kan. Bij het eerste huis waar wij dit jaar op wilden gaan bieden hebben we ook contact gehad met een aankoopmakelaar. We hadden een huis met een vraagprijs van 325k op het oog. Ze zei "In die buurt... je moet toch echt redelijk wat overbieden om mee te mogen doen". Na wikken en wegen besloten we het zonder aankoopmakelaar te gaan doen. We hebben heel goed overlegd en nagedacht wat wij het waard vinden. We boden 308k bij een "blinde bieding" en bleken uiteindelijk de hoogste bieder. De verkoper vond 308 te weinig en vroeg hoeveel hoger wij nog wilden. We verhoogden naar 310, zij verlaagden naar 320. Uiteindelijk hebben wij het hierop afgekapt omdat wij het niet meer waard vonden. Dat huis staat nog steeds te koop. Het zou mij niet verbazen dat hij straks voor 310 wordt aangeboden. Oh ja, de aankoopmakelaar had een fee van 1500 euro.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 09:25 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Bij vrienden van mij heeft de aankoopmakelaar er nog weer 5000 euro vanaf weten te praten toen ze eigenlijk al een beetje de prijs overeen waren gekomen. Hij had daarmee zichzelf terugverdiend.
Erg veilig jaquote:Op maandag 18 mei 2020 21:17 schreef Faux. het volgende:
[..]
Alphen is hip hoor. Ideale ligging in de Randstad, grote stad, ideaal voor kinderen, veilig, etc.
Hey, dat is een origineel inkoppertjequote:Op dinsdag 19 mei 2020 09:56 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Erg veilig ja
https://nl.wikipedia.org/(...)Rijn_op_9_april_2011
Nee, je krijgt niet te horen wat je wil horen, dat is wat anders.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 10:14 schreef DJEblender het volgende:
Echt wat een forum is dit zeg.
Is ook de laatste keer dat ik hier om advies vraag.
Wat een droeftoeters.
Idd alleen maar papegaaien die elkaar napraten.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 10:20 schreef Lienekien het volgende:
Tja, dat is zoiets als naar een kinderboerderij gaan en dan gaan klagen omdat ze geen olifanten en dolfijnen hebben.
De woningsmarkt is in een groot deel van Nederland momenteel nog steeds een sellers market. Als jij daar heel graag wilt wonen dan zul je waarschijnlijk meer moeten bieden. Je gaat de eigenaar/makelaar niet met een vurig betoog overhalen om 10k+ minder te pakken noch kun je hem dwingen het voor 220k van de hand te doen. Hoop dat de andere bieders afhaken, bied meer of zoek iets anders.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:39 schreef DJEblender het volgende:
Die gaan in Utrecht voor 300k.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:47 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
220 euro ja. Laat mooi zien hoe belachelijk de woningmarkt hier is in Nederland. Tweekamerappartement van net 60m2 voor 220k
En duur, hoor al van steeds meer Alphenaren die naar omliggende gemeenten trekken voor een eerste woning.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:17 schreef Faux. het volgende:
[..]
Eens. Wij hebben bewust zonder aankoopmakelaar gekocht. De verkopende makelaar moest ik destijds uitleggen hoe de NHG regeling werkte, want dat wisten ze niet...quote:Op dinsdag 19 mei 2020 09:31 schreef JeOma het volgende:
[..]
Tja, dat kan. Bij het eerste huis waar wij dit jaar op wilden gaan bieden hebben we ook contact gehad met een aankoopmakelaar. We hadden een huis met een vraagprijs van 325k op het oog. Ze zei "In die buurt... je moet toch echt redelijk wat overbieden om mee te mogen doen". Na wikken en wegen besloten we het zonder aankoopmakelaar te gaan doen. We hebben heel goed overlegd en nagedacht wat wij het waard vinden. We boden 308k bij een "blinde bieding" en bleken uiteindelijk de hoogste bieder. De verkoper vond 308 te weinig en vroeg hoeveel hoger wij nog wilden. We verhoogden naar 310, zij verlaagden naar 320. Uiteindelijk hebben wij het hierop afgekapt omdat wij het niet meer waard vonden. Dat huis staat nog steeds te koop. Het zou mij niet verbazen dat hij straks voor 310 wordt aangeboden. Oh ja, de aankoopmakelaar had een fee van 1500 euro.
Moraal van het verhaal: een aankoopmakelaar is niet altijd een goed idee. En soms zeker niet het geld waard is. Als we mét haar in zee waren gegaan hadden we SOWIESO 5000 euro teveel + haar fee teveel betaald. En ik verwacht zelfs 10.000 euro + haar fee.
Tja, dan heb je maar één keuze, in een keer 350k bieden zonder voorbehouden.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:11 schreef DJEblender het volgende:
Maar het probleem is dat ik gewoon echt een woning nodig heb. Huren is niet echt een goede optie, dus als ik ooit een huis wil kopen dan moet ik toch een keer een sprong wagen.
De waarde is, wat jij er voor wilt uitgeven om dit te kopen. Dat bepaald de waarde.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:28 schreef DJEblender het volgende:
Meer bieden, als je dit wilt hebben, of verder zoeken naar een ander appartement.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:39 schreef DJEblender het volgende:
Of iemand heeft al 232K geboden en jouw bod is dus al voordat je hem indiende te laag geweest?quote:Op maandag 18 mei 2020 20:41 schreef DJEblender het volgende:
Meer dat er een vraagprijs van 219.500 wordt gecommuniceerd, ik bied daarboven en dan zeggen ze opeens, oh nee, we willen toch meer, maak er maar 235 van.
Zo Zo , jij hebt je echt verdiept in de markt zeg. Je weet zelfs al de waarde over drie jaar.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:00 schreef DJEblender het volgende:
Ga niet verder dan 225k. Wil het over 3 jaar met winst of minimaal break even verkopen. Met 225 lukt dat nog wel, met 230 wordt dat moeilijk.
Je gaat over 3 jaar weer verhuizen? Waarom? Dat kan een hele andere kijk geven op het koopproces.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:00 schreef DJEblender het volgende:
Ik heb mijn bod verhoogd naar 224k.
Ga niet verder dan 225k. Wil het over 3 jaar met winst of minimaal break even verkopen. Met 225 lukt dat nog wel, met 230 wordt dat moeilijk. Zeker als je ook nog 10k aankosten koper kwijt bent.
Als de verkoopmakelaar insteekt op een lage vraagprijs om mensen te trekken en dan sturen op overbiedingen, is dat een tactiek. Hij gaat niet opeens lagere boden accepteren omdat een aankoopmakelaar namens de koper de bedragen doorgeeft.quote:Op maandag 18 mei 2020 22:38 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Waarschijnlijk krijg je een huis voor een goede prijs. Wat verwacht je anders? Een HEMA worst?
Niet perse over 3 jaar, maar ik zie mezelf geen 10 jaar wonen hierin.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:05 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Je gaat over 3 jaar weer verhuizen? Waarom? Dat kan een hele andere kijk geven op het koopproces.
Kan je dan niet beter huren. Als je zo’n hoog bedrag betaalt voor een appartement (en dat bedrag het dus niet waard is).quote:Op dinsdag 19 mei 2020 11:52 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Tja, dan heb je maar één keuze, in een keer 350k bieden zonder voorbehouden.
Dan ben je iedereen te slim af en heb de woning die je echt nodig hebt.
(of volgende keer toch een makelaar inschakelen die je behoed voor domme akties...)
Je weet dat er een reële gevaar is dat de woningmarkt gaat klappen de komende jaren? Zit een zware economische crisis aan te komen. Dan houden mensen de hand op de knip en daalt de vraag naar woningen enorm.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:00 schreef DJEblender het volgende:
Ik heb mijn bod verhoogd naar 224k.
Ga niet verder dan 225k. Wil het over 3 jaar met winst of minimaal break even verkopen. Met 225 lukt dat nog wel, met 230 wordt dat moeilijk. Zeker als je ook nog 10k aankosten koper kwijt bent.
Dit verhaal hoor ik al jaren van alle mensen die huren.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:16 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je weet dat er een reële gevaar is dat de woningmarkt gaat klappen de komende jaren? Zit een zware economische crisis aan te komen. Dan houden mensen de hand op de knip en daalt de vraag naar woningen enorm.
Er is natuurlijk ook al jaren een nooit vertoonde coronacrisis.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:22 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Dit verhaal hoor ik al jaren van alle mensen die huren.
Prima, blijf jij maar lekker huren.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:31 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Er is natuurlijk ook al jaren een nooit vertoonde coronacrisis.
Doe mij die glazen bol.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:00 schreef DJEblender het volgende:
Haha knulletje je wil gewoon lekker snel money maken met een huis maar nu heb je een verkoper te pakken die jou wil plukken. En de volgende gaat dat weer doen. Seller's marketquote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:44 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Prima, blijf jij maar lekker huren.
Je hoeft alleen maar naar het verleden te kijken. Tijdens de vorige recessie in 2008 is hetzelfde gebeurd. De aankomende is naar alle waarschijnlijkheid nog zwaarder. Waarom zou het deze keer niet gebeuren?quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:22 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Omdat de ene crisis de andere niet is en alleen een krimpende economie niet hoeft te betekenen dat de huizenmarkt in elkaar stort.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:50 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je hoeft alleen maar naar het verleden te kijken. Tijdens de vorige recessie in 2008 is hetzelfde gebeurd. De aankomende is naar alle waarschijnlijkheid nog zwaarder. Waarom zou het deze keer niet gebeuren?
Zeker niet. Een huis kopen in deze tijd met als doel deze over drie jaar weer door te verkopen is alleen wel een beetje dom.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:52 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Omdat de ene crisis de andere niet is en alleen een krimpende economie niet hoeft te betekenen dat de huizenmarkt in elkaar stort.
Op de lange termijn heb je minder last van fluctuaties.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:22 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Ik vind persoonlijk als particulier een huis kopen met het doel dit op korte termijn met winst weer door te verkopen sowieso een beetje risicovol, maar de huidige situatie maakt het er ook niet makkelijker op.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:58 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Zeker niet. Een huis kopen in deze tijd met als doel deze over drie jaar weer door te verkopen is alleen wel een beetje dom.
Als je dat al weet is het inderdaad risicovol.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:58 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Zeker niet. Een huis kopen in deze tijd met als doel deze over drie jaar weer door te verkopen is alleen wel een beetje dom.
Bij deze crisis dreigen massa ontslagen en dreigen vele bedrijven om te vallen. Dat heeft invloed op het consumentenvertrouwen en de koopkracht van mensen. Beide hebben vervolgens weer invloed op de vraag naar koopwoningen. Als de vraag hard daalt dan klappen de huizenprijzen.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:52 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Omdat de ene crisis de andere niet is en alleen een krimpende economie niet hoeft te betekenen dat de huizenmarkt in elkaar stort.
Dat is iets te kort door de bocht. Als er minder vraag is naar woningen daalt immers ook het aanbod van woningen, want de mensen die anders zouden willen kopen blijken dan zitten. Dat stuwt de prijs weer voor de woningen die nog wel te koop staan, want er zijn voor gegadigde kopers minder alternatieven.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 13:01 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Bij deze crisis dreigen massa ontslagen en dreigen vele bedrijven om te vallen. Dat heeft invloed op het consumentenvertrouwen en de koopkracht van mensen. Beide hebben vervolgens weer invloed op de vraag naar koopwoningen. Als de vraag hard daalt dan klappen de huizenprijzen.
Hmmm... anderen hebben het ook gezegd hier, maar ik vind dit echt bizar slecht getimed. Als je met een horizon van 3 jaar gaat kopen, op dít moment... tja... wie weet. Maar ik zou dat echt zeer zeker niet doen. Vergeet je niet dat je óók nog een keer kosten-koper + makelaar kwijt bent. Niemand hier heeft een glazen bol, maar ik moet nog iemand tegenkomen die voorspelt dat de woningmarkt de komende tijd in een rit omhoog gaat...quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:08 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Niet perse over 3 jaar, maar ik zie mezelf geen 10 jaar wonen hierin.
Dit is een leuk begin, met lage hypotheek TOV mijn salaris. Maar uiteindelijk wil ik samenwonen met mijn vriendin en groter gaan wonen. Dat kan over ,e jaar al zijn, of over 5 jaar. Maar gaat wel gebeuren uiteindelijk.
Gelijke prijs aanname is ook een risico. Ben je ook bereid verlies te nemen van bv 15k zonder je kostenkoper, die komt er nog bijquote:Op dinsdag 19 mei 2020 13:19 schreef DJEblender het volgende:
Mijn doel is niet kopen om winst te maken over 3 jaar.
Mijn doel is kopen om erin te wonen. Tegen een schappelijke prijs en hopelijk winst te maken over 3 tot 6 jaar.
Maar het doel is om erin te wonen en niet genaaid te worden met de koopprijs. Simpel.
Gangbaar is 7-10 jaar maar dat is voor mij nog te kort. Ik ga liever voor 15-20 j́aar vanwege de kosten koper en prijsfluctuaties.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 13:13 schreef JeOma het volgende:
[..]
Hmmm... anderen hebben het ook gezegd hier, maar ik vind dit echt bizar slecht getimed. Als je met een horizon van 3 jaar gaat kopen, op dít moment... tja... wie weet. Maar ik zou dat echt zeer zeker niet doen. Vergeet je niet dat je óók nog een keer kosten-koper + makelaar kwijt bent. Niemand hier heeft een glazen bol, maar ik moet nog iemand tegenkomen die voorspelt dat de woningmarkt de komende tijd in een rit omhoog gaat...
Ik wil op dit moment wel een huis kopen, maar dat is:
a. met tegenzin (omdat mijn vriendin dat graag wil)![]()
b. omdat ik ook een woning vérkoop (en het gevoel van winst/verlies elkaar enigszins opheft)
c. met een horizon van "we zijn van plan daar 20+ jaar te gaan wonen"
Als 1 van bovenstaande niet waar zou zijn, zou ik nu geen huis kopen. Maar dat mag iedereen gelukkig zelf bepalen. Bedenk ook hoe erg je het vindt als je huisje over 3 jaar toch per ongeluk nog maar 180.000 euro waard is. Ik ken mensen persoonlijk die in zo'n soort situatie (ook 20 jaar geleden kon je iets te duur kopen) zitten. Die zijn echt niet blij.
Ja. Dan blijf ik gewoon zitten.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 13:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Gelijke prijs aanname is ook een risico. Ben je ook bereid verlies te nemen van bv 15k zonder je kostenkoper, die komt er nog bij
Dit is voor mij een nobrainerquote:Op dinsdag 19 mei 2020 13:30 schreef DJEblender het volgende:
Net een aankoopmakelaar gebeld met veel ervaring in Alphen.
Prijzen zijn
1299 voor begeleiding van zelfgekozen woning
1699 voor begeleiding inclusief zoeken etc.
Is niet extreem duur inderdaad.
Onder elke conditie die zich logischerwijs kan voordoen? Dus eigenlijk doe je hier al je eerste concessie aan due 3 jaar.quote:
En doorgaans ook 3 jaar kosten aan onderhoud. Huren heeft ook voordelen, zeker als je zo flexibel wilt zijn.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 13:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou een rekensom maken.
1 scenario huren voor 3 jaar met behoud van kosten koper en geen risico. Uitgaven is huur.
2 scenario kopen met risico en verlies van kosten koper in 3 jaar. Uitgaven is hypotheek plus kostenkoper en hogere gem. Belastingen.
Ik heb al een idee wat de uitkomst is.
Uitgaven zijn denk ik afgerond gelijk en bij kopen heb je een risico.
Bij overdracht, de notaris rekent voor je af.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 14:55 schreef DJEblender het volgende:
Weet iemand hoe het zit met de overdrachtsbelasting?
Stel ik koop het voor 225k. Dan betaal ik 225k * 0.02 = 4.5k belasting.
Wanneer valt de blauwe envelop op de mat? Gelijk bij aankoop? En wat is de betaaltermijn hiervan? Eventueel in termijnen?
Via de notaris. Dus als je de definitieve krabbel zet en je de sleutels krijgt.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 14:55 schreef DJEblender het volgende:
Weet iemand hoe het zit met de overdrachtsbelasting?
Stel ik koop het voor 225k. Dan betaal ik 225k * 0.02 = 4.5k belasting.
Wanneer valt de blauwe envelop op de mat? Gelijk bij aankoop? En wat is de betaaltermijn hiervan? Eventueel in termijnen?
Eens. En verdubbelen voor investeerders.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 15:00 schreef DJEblender het volgende:
Ze zouden het moeten afschaffen voor starters zoals ik
Daar kan je voor kiezen en hoeft niet.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 14:39 schreef baskick het volgende:
[..]
En doorgaans ook 3 jaar kosten aan onderhoud. Huren heeft ook voordelen, zeker als je zo flexibel wilt zijn.
Ik heb nog de 6 procent betaald... Dit is een schijntjequote:Op dinsdag 19 mei 2020 15:00 schreef DJEblender het volgende:
Toch raar dat de overheid ook hier weer belasting op heft.
Weer ff 4.5k hup weg.
Ze zouden het moeten afschaffen voor starters zoals ik
Precies dat.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 15:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb nog de 6 procent betaald... Dit is een schijntje
Ga er maar vanuit dat de prijzen met een dikke economische depressie flink kelderen.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 13:19 schreef DJEblender het volgende:
Mijn doel is niet kopen om winst te maken over 3 jaar.
Mijn doel is kopen om erin te wonen. Tegen een schappelijke prijs en hopelijk winst te maken over 3 tot 6 jaar.
Maar het doel is om erin te wonen en niet genaaid te worden met de koopprijs. Simpel.
Er zijn op dit moment ruim 300.000 woningen te weinig. Zeker starterswoningen zijn schaars, en worden alleen maar schaarser. Nieuwbouw voor starters is er nauwelijks, immers door alle milieu-eisen is bouwen voor dat segment niet rendabel. Als je ergens in de komende 12 maanden kan instappen, dan zou ik dat niet nalaten.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 15:35 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat de prijzen met een dikke economische depressie flink kelderen.
Zolang je er blijft wonen maakt dat helemaal niets uit. Maar je moet niet over een jaar of 6 willen verkopen zonder risico op een restschuld.
Gewoon even verder sparen en dan een huis kopen waarin je langer wilt blijven wonen lijkt me een betere optie.
Ohja? Er is een enorm woningtekort. Dit zorgt ervoor dat ook de vraag blijft, zelfs in een recessie.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 15:35 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat de prijzen met een dikke economische depressie flink kelderen.
Zolang je er blijft wonen maakt dat helemaal niets uit. Maar je moet niet over een jaar of 6 willen verkopen zonder risico op een restschuld.
Gewoon even verder sparen en dan een huis kopen waarin je langer wilt blijven wonen lijkt me een betere optie.
Punt is, dat sparen beter lukt in een koop- dan in een huurwoning. En ik denk , dat het in de toekomst niet anders wordt, sterker nog als de huren zo blijven stijgen (5%/jaarbasis schijnt niet ongewoon te zijn), dan is sparen in een huurwoning al helemaal een Tantaluskwelling.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 15:35 schreef Fisherman het volgende:
Eén van de meest merkwaardige fenomenen is nog steeds de lage kapitaalmarktente, op de kapitaalmarkt nog steeds negatief. Hetgeen z'n weerslag heeft op de hypotheekrente, die voor een 10 jrs RVP, zo rond de 1% schommelt.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 15:59 schreef Ysaud het volgende:
Er zijn op dit moment ruim 300.000 woningen te weinig. Zeker starterswoningen zijn schaars, en worden alleen maar schaarser. Nieuwbouw voor starters is er nauwelijks, immers door alle milieu-eisen is bouwen voor dat segment niet rendabel. Als je ergens in de komende 12 maanden kan instappen, dan zou ik dat niet nalaten.
Het duurt nog wel een paar jaar die daling. Dat zie je nooit direct bij een krimp. Tot die tijd blijven de prijzen nog wel even stijgen inderdaad.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 15:59 schreef Ysaud het volgende:
[..]
Er zijn op dit moment ruim 300.000 woningen te weinig. Zeker starterswoningen zijn schaars, en worden alleen maar schaarser. Nieuwbouw voor starters is er nauwelijks, immers door alle milieu-eisen is bouwen voor dat segment niet rendabel. Als je ergens in de komende 12 maanden kan instappen, dan zou ik dat niet nalaten.
De vraag blijft, maar dat zegt niet altijd alles over de prijs van de woningen.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 16:17 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Ohja? Er is een enorm woningtekort. Dit zorgt ervoor dat ook de vraag blijft, zelfs in een recessie.
Bovendien is dit een prijsklasse die erg in trek is. Ik maak me geen zorgen.
Staat in je glazen bol ook welke postcode de Postcodeloterij gaat winnen?quote:Op dinsdag 19 mei 2020 15:35 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Als sparen je in een huurwoning niet lukt, dan gaat het in een koopwoning ook niet lukken. Kunnen (be)sparen is vooral iets wat tussen de oren zit.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 16:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Punt is, dat sparen beter lukt in een koop- dan in een huurwoning. En ik denk , dat het in de toekomst niet anders wordt, sterker nog als de huren zo blijven stijgen (5%/jaarbasis schijnt niet ongewoon te zijn), dan is sparen in een huurwoning al helemaal een Tantaluskwelling.
Diepe economische krimp is onvermijdelijk. Dat was het al voor de corona crisis. Het wordt nu alleen heel erg versneld.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 16:58 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Staat in je glazen bol ook welke postcode de Postcodeloterij gaat winnen?
Als je aflost spaar je ook....quote:Op dinsdag 19 mei 2020 16:58 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Als sparen je in een huurwoning niet lukt, dan gaat het in een koopwoning ook niet lukken. Kunnen (be)sparen is vooral iets wat tussen de oren zit.
Klopt, maar als het mensen die huren blijkbaar niet eens lukt, hoe kunnen die mensen dan aflossen zinder heropvoeding om wel te leren sparen.quote:
ja en nee... met spaargeld kan je een brood kopen met bakstenen niet.quote:
Zolang je ervoor zorgt dat je aan het einde van de looptijd het resterende bedrag op je rekening hebt staan is er inderdaad vrij weinig aan de hand.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja en nee... met spaargeld kan je een brood kopen met bakstenen niet.
Daarom los ik het liefst niet af, wat ik ook gelukkig niet hoefje geld vastzetten in iets wat je niet gedeeltelijk kan verkopen is niet zo handig.
je kan ook je huis verkopen na afloop of een nieuwe hypotheek afsluiten...quote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:49 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Zolang je ervoor zorgt dat je aan het einde van de looptijd het resterende bedrag op je rekening hebt staan is er inderdaad vrij weinig aan de hand.
In alle andere gevallen is het zeer onverstandig.
Vind je dan niet dat je teveel rente betaald?quote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja en nee... met spaargeld kan je een brood kopen met bakstenen niet.
Daarom los ik het liefst niet af, wat ik ook gelukkig niet hoefje geld vastzetten in iets wat je niet gedeeltelijk kan verkopen is niet zo handig.
Is niet ongebruikelijk of zo. Verkopers hebben het voorlopig nog wel voor het zeggen op de huizenmarkt.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:41 schreef DJEblender het volgende:
dat kost het om je vermogen liquide te houden inderdaad.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:53 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Vind je dan niet dat je teveel rente betaald?
Als je het op het eind moet verkopen kun je dus niet zelf het moment uitkiezen om te verkopen. Je kunt daardoor met een nog grotere schuld blijven zitten dan nodig is.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je kan ook je huis verkopen na afloop of een nieuwe hypotheek afsluiten...
allerlei opties... maar geld stoppen in iets wat je niet gedeeltelijk weer eruit kan halen is niet handig.
niet als je de prijs in de gaten houdt, dan kan je er rekening mee houden. De WOZ waarde is een redelijke aanname, die je in de gate kan houden als je moet verkopen.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:55 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Als je het op het eind moet verkopen kun je dus niet zelf het moment uitkiezen om te verkopen. Je kunt daardoor met een nog grotere schuld blijven zitten dan nodig is.
Dat bedoel @potjecreme vast niet. Als je aflost betaal je steeds minder rente, dus houdt je steeds meer over.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat kost het om je vermogen liquide te houden inderdaad.
Dat is meer dan 1, kansen dus.quote:Op maandag 18 mei 2020 21:34 schreef DJEblender het volgende:
Het waren er 4 zei de make
[..]
Het wa
[..]
Het waren er 4
Dat klopt, echter dat heeft ook een prijs, je geld zet je vast. Ik weet niet of je dat echt sparen kan noemen, want het geld wat je vastzet heb je niet mee liquide voor noodgevallen.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:16 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Dat bedoel @:potjecreme vast niet. Als je aflost betaal je steeds minder rente, dus houdt je steeds meer over.
Dat zou zomaar kunnen, daar is iedereen vrij in om zelf beslissingen over te maken.quote:Maar goed dat je in ieder geval na hebt gedacht aan opties aan het einde van de looptijd. Ik zou alleen nog wel even de mogelijke financiële gevolgen nog een keer nalopen. Grote kans dat het heel anders is dan dat je het je voorstelt.
Ik kende trouwens iemand die in zijn functie als enige taak had om mensen te bellen die een grote aflossingsvrije hypotheek hadden en nog pakweg 10 jaar te gaan hadden. De enige vraag die hij stelde was hoe ze het dachten af te gaan lossen. Zeker wanneer huizen weer onder water komen te staan lijken me dat moeilijke geprekken. Velen hadden gewoon domweg niet eens een gedegen plan om zonder restschuld er vanaf te komen. Te triest voor woorden.
Waarom? Je hoeft toch geen antwoord te geven? Mogelijkheden zat: verkopen, nieuwe hypotheek, executoriale verkoop….quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:16 schreef Fisherman het volgende:
Ik kende trouwens iemand die in zijn functie als enige taak had om mensen te bellen die een grote aflossingsvrije hypotheek hadden en nog pakweg 10 jaar te gaan hadden. De enige vraag die hij stelde was hoe ze het dachten af te gaan lossen. Zeker wanneer huizen weer onder water komen te staan lijken me dat moeilijke geprekken.
Je weet 5 jaar van te voren wel hoe de vlag erbij hangt. Dan kan je zoetjes aan wel gaan denken aan een verkoop. En als je huis dan onder water staat na 25(?) jaar, dan klopt er iets nietquote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:55 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Als je het op het eind moet verkopen kun je dus niet zelf het moment uitkiezen om te verkopen. Je kunt daardoor met een nog grotere schuld blijven zitten dan nodig is.
Je kan je natuurlijk ook afvragen: hoe komt het dat zovelen een aflossingsvrije hypotheek hebben en mogelijk hun schuld aan het einde niet kunnen afbetalen?quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:16 schreef Fisherman het volgende:
Velen hadden gewoon domweg niet eens een gedegen plan om zonder restschuld er vanaf te komen. Te triest voor woorden.
Dat is precies het punt: er klopt iets niet. Maar bij de personen/instanties die je het product hebben verkocht, hoef je dan niet meer aan te kloppen; hun antwoord zal zijn: "u hebt 25 jaar geleden voor dit product gekozen en getekend, dit blijkt helaas de uitkomst".quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:46 schreef Kamover het volgende:
Je weet 5 jaar van te voren wel hoe de vlag erbij hangt. Dan kan je zoetjes aan wel gaan denken aan een verkoop. En als je huis dan onder water staat na 25(?) jaar, dan klopt er iets niet
Ik heb nog nooit een huis gekocht (3x) of verkocht (1x) met behulp van een makelaar. Je moet alleen niet te graag willen en geduld hebben. Dan kan het prima.quote:Op maandag 18 mei 2020 22:30 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ja, je kan beter 15k weggooien omdat je denkt het zelf beter te kunnen![]()
Wat een domme redenering, als je geen ervaring en geen kennis hebt moet je een expert inschakelen. En als je het niet kunt betalen, dan kijk je naar woningen boven je budget.
Als je moet verkopen is in de gaten houden van de woz als indicatie te laat. Als je het ideale moment om te verkopen kaat afhangen van de WOZ ben je sowieso te laat in geval van een daling door economische krimp.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 17:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
niet als je de prijs in de gaten houdt, dan kan je er rekening mee houden. De WOZ waarde is een redelijke aanname, die je in de gate kan houden als je moet verkopen.
Hoeveel heb je nodig voor noodgevallen?quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat klopt, echter dat heeft ook een prijs, je geld zet je vast. Ik weet niet of je dat echt sparen kan noemen, want het geld wat je vastzet heb je niet mee liquide voor noodgevallen.
[..]
Dat zou zomaar kunnen, daar is iedereen vrij in om zelf beslissingen over te maken.
Je hoeft geen antwoord te geven inderdaad, maar als er een grote restschuld boven iemand zijn hoofd hangt, lijkt het me terecht dat de bank daarvoor tijdig waarschuwt. Zeker als je bedenkt dat weinig mensen er rekening mee houden.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom? Je hoeft toch geen antwoord te geven? Mogelijkheden zat: verkopen, nieuwe hypotheek, executoriale verkoop….
Als je huis na 25 jaar onder water staat heb je waarschijnlijk te weinig afgelost inderdaad.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:46 schreef Kamover het volgende:
[..]
Je weet 5 jaar van te voren wel hoe de vlag erbij hangt. Dan kan je zoetjes aan wel gaan denken aan een verkoop. En als je huis dan onder water staat na 25(?) jaar, dan klopt er iets niet
Klopt, het is mensen aangesmeerd. Het is tevens gebaseerd op stijging van huizenprijzen. Aangezien het heel aannemelijk is dat de aankomende recessie zich niet alleen ontwikkelent tot een crisis, maar zelfs tot een depressie, is het zeker niet aannemelijk dat je huis na 30 jaar meer waard is dan de aanschafprijs.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan je natuurlijk ook afvragen: hoe komt het dat zovelen een aflossingsvrije hypotheek hebben en mogelijk hun schuld aan het einde niet kunnen afbetalen?
Dan zou mijn antwoord zijn: "decennia lang konden banken, hypotheekadviseurs en verzekeraars hun gang gaan en huizenkopers schaamteloos opzadelen met dergelijke producten, waarbij de attitude was (en is): dat duurt nog zo lang, dat zien we dan wel weer". Ja, dat haalt je de koekoek, toen al hadden dergelijke producten door de overheid fiscaal afgestraft i.p.v. beloond moeten worden.
Over 25 jaar is er op de lange termijn altijd groei geweest. De termijn is ook lang genoeg om tussentijdse dalingen op te vangenquote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:04 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Als je huis na 25 jaar onder water staat heb je waarschijnlijk te weinig afgelost inderdaad.
Dat is echt bullshit. Over 30 jaar zijn huizen sowieso meer waard geworden. Zelfs als je op de piek kooptquote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:07 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Klopt, het is mensen aangesmeerd. Het is tevens gebaseerd op stijging van huizenprijzen. Aangezien het heel aannemelijk is dat de aankomende recessie zich niet alleen ontwikkelent tot een crisis, maar zelfs tot een depressie, is het zeker niet aannemelijk dat je huis na 30 jaar meer waard is dan de aanschafprijs.
Het kan ook zomaar gehalveerd zijn in prijs tegen die tijd.
Dat is iets waar mensen onterecht rekening mee houden. Jij blijkbaar ook. Er staan nu dingen te gebeuren die we in het verleden nog niet meegemaakt hebben. Zeker niet met een huizenmarkt zoals wij die nu kennen.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:12 schreef Kamover het volgende:
[..]
Over 25 jaar is er op de lange termijn altijd groei geweest. De termijn is ook lang genoeg om tussentijdse dalingen op te vangen
Dat hoeft dus zeker niet zo te zijn, sterker nog dat is hoogstwaarschijnlijk niet zo.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:13 schreef Kamover het volgende:
[..]
Dat is echt bullshit. Over 30 jaar zijn huizen sowieso meer waard geworden. Zelfs als je op de piek koopt
De gemiddelde huizenprijs was in 1995 ca 100K. Dat is nu ruim 300K. Het verloop is lineair, met een dip rond 2008.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:17 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Dat is iets waar mensen onterecht rekening mee houden. Jij blijkbaar ook. Er staan nu dingen te gebeuren die we in het verleden nog niet meegemaakt hebben. Zeker niet met een huizenmarkt zoals wij die nu kennen.
Onze ongezonde huizenmarkt heeft trouwens als kenmerk dat de prijzen sterk fluctueren. Dat is in het buitenland niet het geval. De stijging is daar minder groot, maar bij economische krimp dalen ze daar ook niet echt.
Nou, in zekere mate is er een wettelijke verplichting, hypotheekgevers kunnen verplichtingen opleggen én het is doorgaans van invloed op de marktwaarde. Voor een vergelijking tussen woonlasten voor huur en hypotheek is het wel eerlijk vergelijken als je onderhoud meeneemt.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 15:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daar kan je voor kiezen en hoeft niet.
Je telt een beurskrach niet mee. Die hebben we sinds de jaren 30 niet meer meegemaakt. Denk nog eens goed na, voordat je met de halve waarheid komt.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:23 schreef Kamover het volgende:
[..]
De gemiddelde huizenprijs was in 1995 ca 100K. Dat is nu ruim 300K. Het verloop is lineair, met een dip rond 2008.
Dus de historie van de afgelopen 30 jaar laat zien dat de prijs voor een gemiddelde woning verdrievoudigd is.
Iets dat 90 jaar geleden is gebeurd dus. Hoe kun je plannen met iets dat een keer per eeuw(?) voorbij komt? Je mag hopen dat je überhaupt zo lang leeft. Een horizon van 30 jaar lijkt mij heel gezond en realistisch.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:27 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Je telt een beurskrach niet mee. Die hebben we sinds de jaren 30 niet meer meegemaakt. Denk nog eens goed na, voordat je met de halve waarheid komt.
Hoe wil je de crisis van 2008 noemen? De dotcom-bubble? De oliecrisis? WO2?quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:27 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Je telt een beurskrach niet mee. Die hebben we sinds de jaren 30 niet meer meegemaakt. Denk nog eens goed na, voordat je met de halve waarheid komt.
Er is dan ook niemand die beweert dat dat niet kan.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:53 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een huis gekocht (3x) of verkocht (1x) met behulp van een makelaar. Je moet alleen niet te graag willen en geduld hebben. Dan kan het prima.
Dit slaat dus nergens op. Je kan doen wat je kunt, wilt en wilt leren. Maar uit Tinkepink's antwoord blijkt wel dat huizen kopen/verkopen lang niet zo moeilijk is als makelaars ons willen doen beweren.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:50 schreef GereDathan het volgende:
Zet je ook zelf een uitlaat onder de auto en vervang je zelf de dakpannen?
Ja, maar jij bent van de buitencategorie. Als het nodig is bouw je ook een raket van vloeipapier om het ISS leeg te halen bij een calamiteit. Dat weten we ondertussen wel.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 20:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit slaat dus nergens op. Je kan doen wat je kunt, wilt en wilt leren. Maar uit Tinkepink's antwoord blijkt wel dat huizen kopen/verkopen lang niet zo moeilijk is als makelaars ons willen doen beweren.
Ik heb huis via makelaar verkocht, domweg omfdat die lui toen de markt afschermden en je alleen via zo'n gannef op funda kon komen. Bovendien sleepte ie er meer geld uit dan ik had durven dromen.
Maar dat het werkinhoudelijk moeilijk zou zijn….echt niet.
De kwaliteit om een huis te kopen. Hahahaha ik lach mij kapot om jouquote:Op dinsdag 19 mei 2020 20:39 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ja, maar jij bent van de buitencategorie. Als het nodig is bouw je ook een raket van vloeipapier om het ISS leeg te halen bij een calamiteit. Dat weten we ondertussen wel.
Als je had gelezen wat ik schreef, dan had je begrepen dat iedereen zijn of haar kwaliteiten heeft. TS heeft duidelijk niet de kwaliteit om een huis te kopen. Geeft niet, vast ergens anders heel goed in.
Ik ben in ieder geval niet degene die zich onder druk laat zetten, nodeloos zijn biedingen verhoogd en aan het eind van de rit zit met OF een te duur huis OF geen huis.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 20:42 schreef DJEblender het volgende:
[..]
De kwaliteit om een huis te kopen. Hahahaha ik lach mij kapot om jou
Ik laat mij helemaal niet onder druk zetten.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 20:44 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik ben in ieder geval niet degene die zich onder druk laat zetten, nodeloos zijn biedingen verhoogd en aan het eind van de rit zit met OF een te duur huis OF geen huis.
Succes, volg vooral geen enkel goed advies op uit dit topic. Waarom vroeg je ook alweer advies?
Er is geen verband tussen deze twee...quote:Op dinsdag 19 mei 2020 20:54 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Ik laat mij helemaal niet onder druk zetten.
Ik heb mijn bod verhoogd naar een degelijk bedrag wat financieel geen risico is voor mij.
Heb je een koopsommenoverzicht opgevraagd bij de kvk? Ik vind de twee app op de eend******i waar jij het over hebt zelf stukken beter ingedeeld, betere ligging tov zon en ruimere tuin. Allebei verkocht in 2019. Niet voldoende te vergelijken. Maar je doet het toch.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 20:58 schreef DJEblender het volgende:
Daarbij huizen in hetzelfde complex zijn allemaal tussen de 220 en 230 verkocht afgelopen tijd.
quote:Op dinsdag 19 mei 2020 20:39 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ja, maar jij bent van de buitencategorie. Als het nodig is bouw je ook een raket van vloeipapier om het ISS leeg te halen bij een calamiteit. Dat weten we ondertussen wel.
Voor 73.5k? Of bedoel je 173.5?quote:Op dinsdag 19 mei 2020 21:17 schreef laziness het volgende:
Wij verkochten in Den Haag een appartement van 60m2 voor 73,5k 5 jaar geleden. Daar zat 30k verlies op in die 7 jaar dat mijn man het bezat. Ondertussen kregen we een kind en het stond 3 jaar te koop voor het dus ver onder de vraagprijs weg ging.
Mijn man kocht het ook in een tijd dat ze als warme broodjes gingen.
Zijn glazen bol vertelde hem niet dat de huizenmarkt in ging storten en hij vrouw en kind rijker zou worden in dezelfde periode en de drang om het te verkopen eerder kwam dan verwacht.
220k of meer voor zo’n appartementje, mijn mond valt een beetje boel open
Ik zeg wat ik bedoelquote:Op dinsdag 19 mei 2020 21:20 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Voor 73.5k? Of bedoel je 173.5?
5 jaar geleden in 2015 was de markt alweer hersteld van de crisis uit 2009. Maar nog niet zo hoog als nu, dat klopt.
Maar als je het voor 73k verkocht heb dan heeft je man toch echt iets fout gedaan. Zeker in DH.
Vergeet niet dat de hypotheek voorwaarden toen anders waren.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 21:20 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Voor 73.5k? Of bedoel je 173.5?
5 jaar geleden in 2015 was de markt alweer hersteld van de crisis uit 2009. Maar nog niet zo hoog als nu, dat klopt.
Maar als je het voor 73k verkocht heb dan heeft je man toch echt iets fout gedaan. Zeker in DH.
quote:Op dinsdag 19 mei 2020 20:39 schreef GereDathan het volgende:
Ja, maar jij bent van de buitencategorie. Als het nodig is bouw je ook een raket van vloeipapier om het ISS leeg te halen bij een calamiteit.
Tja in Transvaal waarschijnlijkquote:Op dinsdag 19 mei 2020 21:31 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik zeg wat ik bedoelZe gaan nu nog niet eens voor 173k daar.
En nee voor dit soort kleine woningen was de markt zeker nog niet hersteld.
Er stonden er velen te koop en het verkocht allemaal niet. En allemaal rond dezelfde prijs.
Dus het oordeel dat er iets fout gedaan zou zijn mag achterwege blijven.
Want/welke? Volgens mij per 1 jan 2013 is de HRA voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken afgeschaft.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 21:34 schreef potjecreme het volgende:
Vergeet niet dat de hypotheek voorwaarden toen anders waren.
Nope geen Transvaal maar ook niet de Vogelwijk nee 😉 en ja de overwaarde op de woning die we toen aankochten maakt het verlies ruimschoots goed, dat wel. Al mompelt mijn man soms nog wel eens dat we het hadden moeten gaan verhuren.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 22:21 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Tja in Transvaal waarschijnlijk.
Overigens als je destijds iets duurders had terug gekocht ben je per saldo alsnog beter uit.
Ga nog eens rekenen.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 22:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Want/welke? Volgens mij per 1 jan 2013 is de HRA voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken afgeschaft.
Ik hoop het.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 22:32 schreef laziness het volgende:
[..]
Nope geen Transvaal maar ook niet de Vogelwijk nee 😉 en ja de overwaarde op de woning die we toen aankochten maakt het verlies ruimschoots goed, dat wel. Al mompelt mijn man soms nog wel eens dat we het hadden moeten gaan verhuren.
Maar toen verklaarde iedereen op fok me ook voor gek voor de aankoopprijs van de nieuwe woning. Die was wel heel hoog.
Kortom het tij kan erg snel keren binnen de markt.
Dit is wel een correcte conclusie.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 22:46 schreef DJEblender het volgende:
Joh er zitten een hoop kansloze mensen op dit forum die je het licht niet in de ogen gunnen, terwijl ze zelf waarschijnlijk grote losers in het leven zijn.
Niks van aantrekken, zitten ook genoeg goede posts tussen.
quote:Op dinsdag 19 mei 2020 12:44 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Prima, blijf jij maar lekker huren.
Wow, wat ben jij slim.quote:Op maandag 18 mei 2020 23:43 schreef HenkDeP het volgende:
[..]
Dit dus. Als we straks lekker met zijn allen de recessie ingaan, dan vliegen ze er overal weer met bosjes uit later dit jaar of volgend jaar. Zou persoonlijk dan ook echt niet nu wat kopen...
Blijf jij lekker in je Nederlandse bubbel zitten terwijl prijzen in de grote wereldsteden al een tijdlang naar beneden gaan....misschien heb ik het mis maar waren genoeg mensen die in 2008 op het hoogtepunt een huis kochten en jarenlang onder water stonden.quote:
De huizenmarkten in grote steden zijn vaak totaal anders qua dynamiek dan van modale huizen. Dat het in 2008 misging hoeft niet per se te betekenen dat dat nu ook het geval is. De instabiele huizenmarkt en instabiele economie was toen juist de oorzaak van de crisis. Die oorzaak is nu volledig extern. Daarnaast was de huizenmarkt de afgelopen jaren gezond, met als kanttekening te weinig aanbod. Ik verwacht niet dat de vraag nu direct zal instorten (signalen zijn er vooralsnog niet naar), het tekort zal waarschijnlijk blijven.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 23:09 schreef HenkDeP het volgende:
[..]
Blijf jij lekker in je Nederlandse bubbel zitten terwijl prijzen in de grote wereldsteden al een tijdlang naar beneden gaan....misschien heb ik het mis maar waren genoeg mensen die in 2008 op het hoogtepunt een huis kochten en jarenlang onder water stonden.
Je kunt gewoon nee zeggen. Altijd bieden onder voorbehoud van financiering (en dat elke keer opnieuw zeggen of typen) en nooit een makelaar geloven.quote:Op maandag 18 mei 2020 20:19 schreef DJEblender het volgende:
Vraagprijs 219, ik bied 220 en dan opeens een tegenbod van 235.
De makelaar speelt een beetje spelletjes volgens mij. Heb nog niet veel ervaring hierin.
Probleem is alleen dat je zo'n appartement van 60m2 net wat sneller uitgroeit dan een woning die wat groter en duurder is.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 23:29 schreef DJEblender het volgende:
En een eventuele instorting van de markt raakt vooral de hogere segment woningen.
Zeg maar alles van 300k plus. Of eerder 500k plus.
Een woning die nu 225 is zal echt niet zomaar onder de 200 gaan. Just my 2 cents.
Wat is hoger segment voor jou? Waar ik woon krijg je voor onder de ¤300k geen modaal rijtjeshuis.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 23:29 schreef DJEblender het volgende:
En een eventuele instorting van de markt raakt vooral de hogere segment woningen.
Een woning die nu 225 is zal echt niet zomaar onder de 200 gaan. Just my 2 cents.
Precies.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 23:41 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat je zo'n appartement van 60m2 net wat sneller uitgroeit dan een woning die wat groter en duurder is.
En ja, 225k kan makkelijk 175k worden, immers is de prijs ook in een paar jaar van 175k naar 225k gegaan.
Nee. Je bent helaas overgeleverd aan rotpraktijken. Als je het geld hebt dan gewoon bieden. En anders had je het toch niet meer kunnen betalen. eigenlijk. Ik krijg wel het idee dat de makelaarmaar lult. Dus als je de gok durft te nemen afzien. Maarja..quote:Op maandag 18 mei 2020 20:39 schreef DJEblender het volgende:
En als je een duurdere woning had willen kopen was je analyse precies andersom geweest?quote:Op dinsdag 19 mei 2020 23:29 schreef DJEblender het volgende:
Niet just your 2 cents. It's your 2.500.000 cents.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 23:29 schreef DJEblender het volgende:
Eh, ja?quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:50 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Er is dan ook niemand die beweert dat dat niet kan.
Zet je ook zelf een uitlaat onder de auto en vervang je zelf de dakpannen?
Dat is top, dan bespaar je een hoop geld wat je anders aan garages en dakdekkers moest uitgevenquote:
Dat meelezen is wel heel ver gezocht. Maar dan in TS daar weer voordeel uit halen door heel stoer te zeggen dat die makelaar kan oprotten met zijn lelijke hokquote:Op woensdag 20 mei 2020 08:09 schreef JeOma het volgende:
[..]
Niet just your 2 cents. It's your 2.500.000 cents.
Ontopic: ben reuze benieuwd hoe dit afloopt. Hou je er trouwens rekening mee dat de makelaar misschien (bulderend van het lachen) mee leest met dit topic?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |