abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193221883
Inderdaad. Kan enorm schelen. Ook met briketten. Bij beide geldt, duurder is beter
pi_193222253
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 11:00 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Heb er over gelezen nu ik op zoek ben naar een nieuwe bbq. Niet iedereen is even enthousiast over. Vinden het niet echt bbq'en. Meer een soort oven.
Wat ik ook nog las is dat de meesten en verkeerd opvoersysteem hebben voor de pellets waardoor er risico is op vlamdoorslag en dat de pellets uitzetten in het opvoersysteem door vocht en je machine niet meer werkt. Weber heeft met hun nieuwe apparaat dit opgelost.
Ik ben vanwege mijn nieuwe woning genoodzaakt om elektrisch te barbecuen, slechts een elektrische grill is niet voldoende vandaar dat ik uiteindelijk uitkwam op dit model.
De link die je stuurde komt uit op een doodgewone elektrische grill, die heb ik nu ook staan maar het is totaal ongeschikt voor wat ik wil.
pi_193223464
Gaan jullie met de komende vrije dagen en het mooie weer nog wat maken?

Ik heb morgen een borrel, dus o.a. deze ga ik weer eens maken: https://bbq-helden.nl/beste-kippenvleugels-barbecue/

Zaterdag kipgyros van de rotisserie. Niet zo heel spannend beiden maar wel zin in. Ook ga ik van het weekend m'n bestelling van Beimer portioneren en meteen met een stuk ribeye een experiment dry aging starten.
pi_193223623
De bbq staat hier al aan :9
De komende dagen in ieder geval brisket, cherry coke spareribs en pão de queijo.
pi_193224093
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 12:11 schreef Chivaz het volgende:

[..]

Ik ben vanwege mijn nieuwe woning genoodzaakt om elektrisch te barbecuen, slechts een elektrische grill is niet voldoende vandaar dat ik uiteindelijk uitkwam op dit model.
De link die je stuurde komt uit op een doodgewone elektrische grill, die heb ik nu ook staan maar het is totaal ongeschikt voor wat ik wil.
Ik een link gestuurd? Het enige wat ik recent nog over gepost heb je een masterbuilt gravity. Wat een kolen bbq is
pi_193224433
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 14:14 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Ik een link gestuurd? Het enige wat ik recent nog over gepost heb je een masterbuilt gravity. Wat een kolen bbq is
Ja het woordje weber kwam bij mij binnen als een link.
pi_193224465
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 13:32 schreef Welten het volgende:
Gaan jullie met de komende vrije dagen en het mooie weer nog wat maken?

Ik heb morgen een borrel, dus o.a. deze ga ik weer eens maken: https://bbq-helden.nl/beste-kippenvleugels-barbecue/

Zaterdag kipgyros van de rotisserie. Niet zo heel spannend beiden maar wel zin in. Ook ga ik van het weekend m'n bestelling van Beimer portioneren en meteen met een stuk ribeye een experiment dry aging starten.
Morgen ga ik pulled pork maken. :)
Uitvinder van de biersmiley.
  woensdag 20 mei 2020 @ 14:56:04 #83
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_193224533
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 14:46 schreef Chivaz het volgende:

[..]

Ja het woordje weber kwam bij mij binnen als een link.
Die heb ik dus ook (voor op het balkon, heb ook een "echte" op kolen) en het is dus wel degelijk een BBQ, geen grill. (Ja, het is ook een grill).

Bevalt me prima. :)
pi_193225178
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 14:46 schreef Chivaz het volgende:

[..]

Ja het woordje weber kwam bij mij binnen als een link.
Ah, dat gaat automatisch ivm de sponsoren van Fok. Heb ik geen bewuste link van gemaakt
  woensdag 20 mei 2020 @ 16:30:02 #85
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_193225730
Morgen picanha *O* !
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_193228242
Morgen 2,5 kilo rib eye verorberen op het strand in Zeeland _O_
hardcoholic
pi_193228262
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 18:50 schreef Ferdii het volgende:
Morgen 2,5 kilo rib eye verorberen op het strand in Zeeland _O_
Zwemmen die daar?
pi_193228587
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 18:51 schreef lighted het volgende:

[..]

Zwemmen die daar?
Als je het stuk eerst zelf in de zee gooit wel, maar ik kies toch liever wat anders on hem mee weg te spoelen :P
hardcoholic
pi_193237803
quote:
99s.gif Op woensdag 20 mei 2020 16:30 schreef Houniet het volgende:
Morgen picanha *O* !
Ik heb me er nooit aan gewaagd maar zie wel in filmpjes men spelen met een vuurzee bij het einde van de bereiding; met de hoeveelheid vet is het waarschijnlijk niet te voorkomen maar hoe zorgt dit niet voor stukken verbrand vlees? :o
pi_193238474
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 10:31 schreef br00djekaas54321 het volgende:

[..]

Ik heb me er nooit aan gewaagd maar zie wel in filmpjes men spelen met een vuurzee bij het einde van de bereiding; met de hoeveelheid vet is het waarschijnlijk niet te voorkomen maar hoe zorgt dit niet voor stukken verbrand vlees? :o
Die grote vlammen wil je eigenlijk helemaal niet. Dat is meer stoer doen voor de toeschouwers.
Beter is het om de deksel dicht te houden als je het vet nog even probeert lekker knapperig te grillen, dan krijg je ook geen vlammen.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_193238851
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:37 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Die grote vlammen wil je eigenlijk helemaal niet. Dat is meer stoer doen voor de toeschouwers.
Beter is het om de deksel dicht te houden als je het vet nog even probeert lekker knapperig te grillen, dan krijg je ook geen vlammen.
Duidelijk. Het is inderdaad een leuk showtje om te zien hoe deze Braziliaan de meest bizar gemarmerde stukken vlees seart in de vlammen. Ervaring zal wel geleerd hebben hoeveel seconden het vlees kan hebben voordat je ermee kunt schrijven. :Y)

  donderdag 21 mei 2020 @ 18:15:12 #92
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_193243865
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 19:13 schreef RickoKun het volgende:

[..]

Dat klinkt dan wel weer lekker simpel. Thanks, probeer ik dat wel. Wilde al bijna het in stukken van 2cm snijden en dan op de bbq pleuren. Donderdag gaat ie erop. Heb al een kerntemp besteld en een scherp vleesmes.
Nou, het was een succes! Was erg lekker en keurig medium rare. Mocht wel een wat rokerigere smaak aan toegevoegd worden, toch eens even kijken naar wat rookhout dingen voor de volgende keer.

Had ook een chimichurri gemaakt, maar vond ik toch wat te bitter, niet veel van gehad.
pi_193247516
Oeh een BBQ topic, nice!

Ik probeer eens peer week de BBQ aan te steken. Vanaf nu zal ik er dus ook foto's van maken xD

Afgelopen weken zijn er gemaakt:

• Pulled pork cheeseburgers
• Smoked nacho's
• Burgers met guacamole
• Hanger steak
• Smoked chicken
• Sweet en sticky spareribs
• Lasange
• Tbone steak
• Memphis ribs
• Crunchy chicken

Feitelijk steek ik met het zelfde gemak de barbecue aan als dat ik kook, maak er dan ook eigenlijk alles op en zodra ik er aan begin gaat ook alles er vanaf. American smoker met rookhout is ook heerlijk om brood in te bakken!
pi_193247706
Mooi lijstje van dingen die je al gemaakt hebt!
pi_193247760
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 21:58 schreef Den_Haag het volgende:
Mooi lijstje van dingen die je al gemaakt hebt!
Dat is enkel de afgelopen 4 of 5 weken, maar koken is gewoon super :-D en helemaal als je er niet echt naar om hoeft te kijken in de uren dat het er ligt.
pi_193247991
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 21:44 schreef investeerdertje het volgende:
Oeh een BBQ topic, nice!

Ik probeer eens peer week de BBQ aan te steken. Vanaf nu zal ik er dus ook foto's van maken xD

Afgelopen weken zijn er gemaakt:

• Pulled pork cheeseburgers
• Smoked nacho's
• Burgers met guacamole
• Hanger steak
• Smoked chicken
• Sweet en sticky spareribs
• Lasange
• Tbone steak
• Memphis ribs
• Crunchy chicken

Feitelijk steek ik met het zelfde gemak de barbecue aan als dat ik kook, maak er dan ook eigenlijk alles op en zodra ik er aan begin gaat ook alles er vanaf. American smoker met rookhout is ook heerlijk om brood in te bakken!
Lekker bezig _O_

Hoe heb je de lasagne bereid?
Spoilers!
pi_193248146
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 22:11 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Lekker bezig _O_

Hoe heb je de lasagne bereid?
Een italiaanse lasange, met verse bladeren, mozarella, kruiden, home made saus en bechemelsaus. In een gietijzeren braadslede en deze dan met indirecte warmte op met kokosbriketten. Klein beetje acacia er bij en smullen maar!
pi_193248183
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 22:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Een italiaanse lasange, met verse bladeren, mozarella, kruiden, home made saus en bechemelsaus. In een gietijzeren braadslede en deze dan met indirecte warmte op met kokosbriketten. Klein beetje acacia er bij en smullen maar!
Hoe hoog was je temperatuur?
Spoilers!
pi_193248238
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 22:21 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Hoe hoog was je temperatuur?
Minimaal 190 graden aan de warmtezijde van de pan.
  donderdag 21 mei 2020 @ 22:24:39 #100
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193248266
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 22:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Minimaal 190 graden aan de warmtezijde van de pan.
Thanks. Moet ik nog steeds eens proberen.
Spoilers!
pi_193248296
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 22:24 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Thanks. Moet ik nog steeds eens proberen.
Normaal ben ik van het type dat als je kijkt je niet kookt. Maar ik adviseer hier toch hem halverwege even om te draaien xD

(american smoker iig)
  donderdag 21 mei 2020 @ 22:27:20 #102
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193248322
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 22:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Normaal ben ik van het type dat als je kijkt je niet kookt. Maar ik adviseer hier toch hem halverwege even om te draaien xD

(american smoker iig)
We hebben een kamado dus hij zal boven de platesetter staan.
Spoilers!
pi_193248362
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 22:27 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

We hebben een kamado dus hij zal boven de platesetter staan.
Aah nice! :) Ik ben druk aan het nadenken voor zaterdag, geen speciale gelegenheid, dus ik kan iets moeilijks proberen maar weet niet wat. Suggesties?
  donderdag 21 mei 2020 @ 22:37:36 #104
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193248523
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 22:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Aah nice! :) Ik ben druk aan het nadenken voor zaterdag, geen speciale gelegenheid, dus ik kan iets moeilijks proberen maar weet niet wat. Suggesties?
Porchetta al eens geprobeerd? Niet zo zeer moeilijk, wel heerlijk.

Wij gaan de komende 2 dagen grillen. Te veel andere dingen te doen om uitgebreid te koken.
We doen een keer Aziatisch met choy sum, asperges, kippendij en Chinese aardapppels. Nog een keer gehaktballen van De Librije met geroosterde little gem, asperges en hasselbacks. Zondag ibericoribben.
Spoilers!
pi_193248562
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 22:37 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Porchetta al eens geprobeerd? Niet zo zeer moeilijk, wel heerlijk.

Wij gaan de komende 2 dagen grillen. Te veel andere dingen te doen om uitgebreid te koken.
We doen een keer Aziatisch met choy sum, asperges, kippendij en Chinese aardapppels. Nog een keer gehaktballen van De Librije met geroosterde little gem, asperges en hasselbacks. Zondag ibericoribben.
Yes, is wel erg lekker! :)

Ja, ik moet helaas werken dus dan de energie meestal niet meer. Overigens ben ik wel echt even op zoek naar iets moeilijks. Juist omdat het dan mag mislukken (als de wederhelft gaat klagen had wederhelft het maar zelf moeten doen :-P)
pi_193248963
Lekker allemaal!

Hier gisteren varkenshaas saté en een kogelbiefstuk met salade.

Vandaag Secreto, nieuw voor mij, heerlijk vlees!, gegrilde watermeloen met limoensap en feta en bruschetta van de bbq.

Morgenmiddag voor het personeel jalapeño cedar worstjes van vuur en rook.

Morgenavond spare ribs.

Hoe kan ik het beste foto’s uploaden?
pi_193249003
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 23:05 schreef nelisb het volgende:
Lekker allemaal!

Hier gisteren varkenshaas saté en een kogelbiefstuk met salade.

Vandaag Secreto, nieuw voor mij, heerlijk vlees!, gegrilde watermeloen met limoensap en feta en bruschetta van de bbq.

Morgenmiddag voor het personeel jalapeño cedar worstjes van vuur en rook.

Morgenavond spare ribs.

Hoe kan ik het beste foto’s uploaden?
Via een derde partij, imgbb.com bijvoorbeeld
pi_193249068
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 22:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Normaal ben ik van het type dat als je kijkt je niet kookt. Maar ik adviseer hier toch hem halverwege even om te draaien xD

(american smoker iig)
Welk merk/ type?
pi_193249118
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 18:25 schreef Den_Haag het volgende:
Zat nog wat verder te zoeken naar een nieuwe bbq en kwam de masterbuilt gravityfed tegen. Leuk ding voor 499 dollar en helemaal wat ik zoek qua mix van brandstoffen en low&slow.
Totdat ik zag dat je hem in Nederland alleen kan kopen voor 799 euro. Wat een prijsverschil zeg. Kun je hem bijna zelf voor uit Amerika laten verschepen
Ja ik heb ook eens zitten kijken.
Ik heb zelf een Weber master touch maar zit eigenlijk continu met de temperatuur te kloten.
Zo een apparaat lijkt me wel ideaal.
pi_193249147
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 23:12 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Welk merk/ type?
Ik heb er nu een van landmann, kan nog wel 1 of 2 seizoenen mee maar wil eigenlijk een met een verticale rookkamer in de schoorsteen en iets dikkere wanden. De beluchting bij zo een landmann is ook niet ideaal maar te fixen met een slijptol :-P



Wat ik liever zou willen is dit:

met als zijtafel:
pi_193249151
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 21:13 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ik heb dit weekend (van 10 april tot 16 mei ge-aged, 36 dagen) het pakket geopend. De hele maand hingen er allerlei funky fungi geuren in de koelkast en het vlees veranderde duidelijk zichtbaar van kleur en structuur.

Zaterdag 9 mooie dikke steaks van gesneden, en na het afsnijden van de droge randjes had ik iets meer dan 2 kilo. Oorspronkelijk was het vlees 2,9 kg.
Kleur zag er goed uit.

In de sous vide gegaard op 50 graden en daarna kort en heet gegrilld

Wat een teleurstelling :')
Er hing een hele vieze scherpe penetrante geur omheen, ammoniak achtig.
Heb mn bordje niet leeg gegeten dit keer :N

Dat weten we dan ook weer...

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Heb je enig idee hoe dat kan?
Altijd als ik die filmpjes van sous vide everything zie lijkt het zo simpel.
pi_193249395
Looking good
pi_193257190
Vandaag een Bastard Complete gekocht komt dinsdag. zin an!
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 21:47:36 #115
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_193263855
Wil binnenkort eens weer eens een beer can chicken maken.
Maar de vorige keer had ik de kolen links en rechts in het kolengedeelte en de kip bovenop het grillrooster .

Dat was eigenlijk te hoog voor mijn weber 47.. hij zat bovenaan tegen de deksel waardoor hij teveel lucht aanzoog door de spleet en bovenop verbrande door de directe hitte van de deksel.

Hoe zouden jullie dit opbouwen? Ik dacht eerst alleen kolen aan de linkerkant en dan de kip ook op het kolenrooster, maar dan zover mogelijk er van af.
Maar dan nog denk ik dat het zo dicht bij de kolen te hard gaat. En waar laat ik het vocht in druipen..

Iemand tips?
Bij tijd en wijle aanwezig...
  vrijdag 22 mei 2020 @ 22:12:41 #116
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193264399
Ik heb gister nog 2 kippen tegelijk klaargemaakt op een weber; niet met een blikje bier -tijdens- het bereiden, maar door het vocht toe te voegen 24 uur voor het BBQ-en.

Als je echt met een blik bier aan de slag wilt, zou ik de kip in het centrum van het rooster zetten, met een kolenbakje links en een kolenbakje rechts, en de opening in je deksel dan boven het middendeel, waar er geen vuur recht onderzit.

Eerlijk gezegd heb ik van het bier bij deze methode nooit echt wat gemerkt; voor een heel vochtige kip die wel gaar is kies ik al een tijdje voor brinen.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  vrijdag 22 mei 2020 @ 22:13:12 #117
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193264411
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 14:40 schreef Joene het volgende:
Vandaag een Bastard Complete gekocht komt dinsdag. zin an!
^O^ Krijgen we een fotoverslag van het uitpakken en instoken? :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_193264697
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 21:47 schreef greatgonzo het volgende:
Wil binnenkort eens weer eens een beer can chicken maken.
Maar de vorige keer had ik de kolen links en rechts in het kolengedeelte en de kip bovenop het grillrooster .

Dat was eigenlijk te hoog voor mijn weber 47.. hij zat bovenaan tegen de deksel waardoor hij teveel lucht aanzoog door de spleet en bovenop verbrande door de directe hitte van de deksel.

Hoe zouden jullie dit opbouwen? Ik dacht eerst alleen kolen aan de linkerkant en dan de kip ook op het kolenrooster, maar dan zover mogelijk er van af.
Maar dan nog denk ik dat het zo dicht bij de kolen te hard gaat. En waar laat ik het vocht in druipen..

Iemand tips?
De kip op het kolenrooster lijkt wel aardig te werken:

pi_193264753
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 22:12 schreef fietsie het volgende:
Ik heb gister nog 2 kippen tegelijk klaargemaakt op een weber; niet met een blikje bier -tijdens- het bereiden, maar door het vocht toe te voegen 24 uur voor het BBQ-en.

Als je echt met een blik bier aan de slag wilt, zou ik de kip in het centrum van het rooster zetten, met een kolenbakje links en een kolenbakje rechts, en de opening in je deksel dan boven het middendeel, waar er geen vuur recht onderzit.

Eerlijk gezegd heb ik van het bier bij deze methode nooit echt wat gemerkt; voor een heel vochtige kip die wel gaar is kies ik al een tijdje voor brinen.
Een andere bbq kopen :P
hardcoholic
pi_193267642
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 21:47 schreef greatgonzo het volgende:
Wil binnenkort eens weer eens een beer can chicken maken.
Maar de vorige keer had ik de kolen links en rechts in het kolengedeelte en de kip bovenop het grillrooster .

Dat was eigenlijk te hoog voor mijn weber 47.. hij zat bovenaan tegen de deksel waardoor hij teveel lucht aanzoog door de spleet en bovenop verbrande door de directe hitte van de deksel.

Hoe zouden jullie dit opbouwen? Ik dacht eerst alleen kolen aan de linkerkant en dan de kip ook op het kolenrooster, maar dan zover mogelijk er van af.
Maar dan nog denk ik dat het zo dicht bij de kolen te hard gaat. En waar laat ik het vocht in druipen..

Iemand tips?
Ik heb dit paar weken terug ook op een weber gemaakt. Kolen links en de kip op het blik in een lekbak op het kolenrooster. Dit werkte naar behoren.
pi_193270128
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 22:13 schreef fietsie het volgende:

[..]

^O^ Krijgen we een fotoverslag van het uitpakken en instoken? :)
kan ik wel ff doen !, gelijk ook gietijzeren rooster , en een dutch oven erbij gekocht.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  zaterdag 23 mei 2020 @ 08:54:27 #122
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_193270601
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 00:21 schreef Harveo het volgende:

[..]

Ik heb dit paar weken terug ook op een weber gemaakt. Kolen links en de kip op het blik in een lekbak op het kolenrooster. Dit werkte naar behoren.
Dank voor alle tips.. Denk dat vooral zo'n standaard met lekbak het verschil maakt.. Maar eens halen dan
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_193271143
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 08:54 schreef greatgonzo het volgende:

[..]

Dank voor alle tips.. Denk dat vooral zo'n standaard met lekbak het verschil maakt.. Maar eens halen dan
belangrijkste is dat je een goede indirecte zone maakt, waarbij de kip niet direct warmte krijgt van de kolen. je kan bv ook je kip er tussen zetten en met alu folie een afscheiding maken
hardcoholic
pi_193272383
Vanavond mag er lamsrack op de BBQ geserveerd op haricots verts, gepofte knoflook en gegrilde tomaat. Natuurlijk wat friet er bij om het af te maken qua vulling.
  zaterdag 23 mei 2020 @ 14:32:51 #125
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193273910
quote:
8s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 07:37 schreef Joene het volgende:

[..]

kan ik wel ff doen !, gelijk ook gietijzeren rooster , en een dutch oven erbij gekocht.
Cool; mijn broer bakt samen met zijn kids taarten in de Dutch oven op de bbq :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_193273961
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 14:32 schreef fietsie het volgende:

[..]

Cool; mijn broer bakt samen met zijn kids taarten in de Dutch oven op de bbq :)
Ja ik heb hem gekocht voor stoofpotten , taarten , sauzen , broodbakken etc
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  zaterdag 23 mei 2020 @ 16:28:36 #127
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_193275194
Noob en nieuwsgierigheidsvraag in één:

Je vlees vantevoren bestrooien met zout: ja of nee?

Je vlees vantevoren bestrooien met peper: ja of nee?
pi_193275257
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 16:28 schreef RickoKun het volgende:
Noob en nieuwsgierigheidsvraag in één:

Je vlees vantevoren bestrooien met zout: ja of nee?

Je vlees vantevoren bestrooien met peper: ja of nee?
Ligt er een beetje aan waarvoor. Maar in een gemiddelde rub zit zeker zout maar dan moet je je vlees zeker even laten liggen. Het vocht zal er weer in moeten trekken :)

Het ligt er geheel aan hoe je het gaat bereiden (kruiden en hoog direct vuur (helemaal als er suiker tussen zit) vind ik vaak wat meh) en wat je maakt :)
  zaterdag 23 mei 2020 @ 16:48:21 #129
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_193275415
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 16:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ligt er een beetje aan waarvoor. Maar in een gemiddelde rub zit zeker zout maar dan moet je je vlees zeker even laten liggen. Het vocht zal er weer in moeten trekken :)

Het ligt er geheel aan hoe je het gaat bereiden (kruiden en hoog direct vuur (helemaal als er suiker tussen zit) vind ik vaak wat meh) en wat je maakt :)
Hmmmm ja. Dat heb ik wel eens gemerkt. Vooral als er ketjap marinade etc en het dan direct gegrilled wordt.
pi_193275480
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 16:48 schreef RickoKun het volgende:

[..]

Hmmmm ja. Dat heb ik wel eens gemerkt. Vooral als er ketjap marinade etc en het dan direct gegrilled wordt.
Zodra suikers verbranden dan is je smaak erg vlot verpest
  zaterdag 23 mei 2020 @ 17:13:41 #131
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_193275753
Ben wel blij dat ik aardig wat heb doorgelezen. Kan nu veel effeciënter bbq-en. Scheelt me veel meer kolen en ik zie ook echt vooruitgang in de smaak. Denk dat ik hier wel een leuke hobby van kan maken. Moet toch iets te doen hebben naast mijn werk (mits lekker weer).
pi_193275926
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 17:13 schreef RickoKun het volgende:
Ben wel blij dat ik aardig wat heb doorgelezen. Kan nu veel effeciënter bbq-en. Scheelt me veel meer kolen en ik zie ook echt vooruitgang in de smaak. Denk dat ik hier wel een leuke hobby van kan maken. Moet toch iets te doen hebben naast mijn werk (mits lekker weer).
Mooi weer is voor mij zeker geen belangrijk punt voor de BBQ. Wat ik je echt zou adviseren zijn goede geurloze kokosbriketten en fatsoenlijk rookhout. Als je in de supermarkt of bouwmarkt je houtskool haalt kan je beter gewoon een koekenpan pakken. Mijn niet zo bescheiden mening.
pi_193278085
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 16:28 schreef RickoKun het volgende:
Noob en nieuwsgierigheidsvraag in één:

Je vlees vantevoren bestrooien met zout: ja of nee?

Je vlees vantevoren bestrooien met peper: ja of nee?
Als ik het goed heb begrepen is zout zo een beetje het enige wat het vlees daadwerkelijk binnendringt. De rest zou meer "surface treatment" zijn.

Wellicht wel een interessant artikel.
pi_193291039
Vandaag de lamsrack gehad, het was heerlijk! Geen foto's gemaakt :( Sorry! Ik wilde niet het risico lopen dat het afkoelde. Maar oh wat een genot.

Wel jammer dat de BBQ aan de andere kant van de tuin staat en ik met een paraplu er naar toe moest lopen xD
  maandag 25 mei 2020 @ 09:42:53 #135
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_193300560
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:37 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Die grote vlammen wil je eigenlijk helemaal niet. Dat is meer stoer doen voor de toeschouwers.
Beter is het om de deksel dicht te houden als je het vet nog even probeert lekker knapperig te grillen, dan krijg je ook geen vlammen.
Yes, dat dus @br00djekaas54321
Het was goed gelukt, heerlijk gegeten :9.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  maandag 25 mei 2020 @ 09:47:51 #136
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_193300611
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 21:47 schreef greatgonzo het volgende:
Wil binnenkort eens weer eens een beer can chicken maken.
Maar de vorige keer had ik de kolen links en rechts in het kolengedeelte en de kip bovenop het grillrooster .

Dat was eigenlijk te hoog voor mijn weber 47.. hij zat bovenaan tegen de deksel waardoor hij teveel lucht aanzoog door de spleet en bovenop verbrande door de directe hitte van de deksel.

Hoe zouden jullie dit opbouwen? Ik dacht eerst alleen kolen aan de linkerkant en dan de kip ook op het kolenrooster, maar dan zover mogelijk er van af.
Maar dan nog denk ik dat het zo dicht bij de kolen te hard gaat. En waar laat ik het vocht in druipen..

Iemand tips?
Twee kleine kippen, of de briketten uit de houders houden en met bakstenen werken.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  maandag 25 mei 2020 @ 09:49:00 #137
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_193300618
quote:
99s.gif Op woensdag 20 mei 2020 16:30 schreef Houniet het volgende:
Morgen picanha *O* !
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  maandag 25 mei 2020 @ 09:49:37 #138
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_193300620
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 23:15 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Ja ik heb ook eens zitten kijken.
Ik heb zelf een Weber master touch maar zit eigenlijk continu met de temperatuur te kloten.
Zo een apparaat lijkt me wel ideaal.
Geef eens voorbeelden, want het is eigenlijk vrij simpel.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  maandag 25 mei 2020 @ 10:15:16 #139
130803 Gripper
Get a grip
pi_193300889
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 23:18 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Heb je enig idee hoe dat kan?
Altijd als ik die filmpjes van sous vide everything zie lijkt het zo simpel.
sous vide koken doe ik al een paar jaar, en levert bijna zonder uitzondering heerlijk voedsel op, heb al meerdere steaks eerst gegaard en daarna afgegrilld.
Er moet gewoon ergens in het rijpingsproces een afslag genomen zijn die deze onplezierige smaak heeft opgeleverd.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_193301440
quote:
12s.gif Op maandag 25 mei 2020 09:49 schreef Houniet het volgende:

[..]

Geef eens voorbeelden, want het is eigenlijk vrij simpel.
Het probleem is eigenlijk vooral het continu aanhouden van een "lage" (110-140) temperatuur.
Of de temperatuur is continue te hoog of veels te koud.
Gevolg is dat ik om de 3-5 minuten aan het "kloten" ben met het open en dichtdoen van de schuiven.
  maandag 25 mei 2020 @ 11:17:57 #141
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_193301693
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 10:57 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Het probleem is eigenlijk vooral het continu aanhouden van een "lage" (110-140) temperatuur.
Of de temperatuur is continue te hoog of veels te koud.
Gevolg is dat ik om de 3-5 minuten aan het "kloten" ben met het open en dichtdoen van de schuiven.
Als ik hem laag wil hebben, voor een lange tijd, laat ik de onderkant dicht en de bovenkant een klein beetje open. Brikketen in de slang en een lekbak vol met kokend water.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_193301853
quote:
99s.gif Op maandag 25 mei 2020 11:17 schreef Houniet het volgende:

[..]

Als ik hem laag wil hebben, voor een lange tijd, laat ik de onderkant dicht en de bovenkant een klein beetje open. Brikketen in de slang en een lekbak vol met kokend water.
Ja een slang twijfel ik weleens over. Vanuit weber geven ze juist weer aan dat je 2 kolenbakjes links en rechts moet maken.
  maandag 25 mei 2020 @ 11:31:51 #143
366734 dimmak
bitcoin
pi_193301881
Gister door de regen mijn kippenvleugels die ik al een nacht in de rub had staan in de over bereid. Miste toch net even dat extra beetje smaak en knapperigheid.
Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 25 mei 2020 @ 11:32:28 #144
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_193301891
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 11:29 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Ja een slang twijfel ik weleens over. Vanuit weber geven ze juist weer aan dat je 2 kolenbakjes links en rechts moet maken.
Werkt voor mij beide. Maar ik zou dan beginnen met de onderkant dicht te laten.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_193302929
quote:
99s.gif Op maandag 25 mei 2020 09:49 schreef Houniet het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:Y) ^O^
quote:
99s.gif Op maandag 25 mei 2020 09:42 schreef Houniet het volgende:

[..]

Yes, dat dus @:br00djekaas54321
Het was goed gelukt, heerlijk gegeten :9.
Ik hou persoonlijk van mijn wings bereid met intense hitte, alleen maken steekvlammen het soms wel een goede uitdaging; ik zie nu dat een deksel wel eens de oplossing kan zijn. :P
quote:
12s.gif Op maandag 25 mei 2020 09:49 schreef Houniet het volgende:

[..]

Geef eens voorbeelden, want het is eigenlijk vrij simpel.
Het zal wel aan mij liggen maar ik heb het idee dat mijn houtskool met de deksel van de kettle gesloten niet volledig ontbrandt. Wat langer in de chimney was de tip die ik hier meekreeg, maar alsnog blijven er goede stukken over met de ventilatieroosters volledig open. Ik neem aan dat je mag verwachten dat houtskool onder normale omstandigheden volledig tot as verbrandt?
  maandag 25 mei 2020 @ 15:26:56 #146
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_193305188
Waaom houtskool?
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_193306714
quote:
99s.gif Op maandag 25 mei 2020 15:26 schreef Houniet het volgende:
Waaom houtskool?
Heb toevallig een doos kokosbriketten (Ecobrasa) gehaald om uit te proberen.

Niet dat ik een expert op het gebied van de ventilatieroosters ben, ik hoop altijd maar dat de temperatuur een beetje in de buurt zit, maar klopt het dat houtskool wat beter/sneller reageert op af-/toename van zuurstof dan briketten? Klinkt op zich wel logisch maar of er in de praktijk een merkbaar verschil in zit moet ik nog ondervinden.

Het zal wel vrij raar klinken, maar ik vind brandend houtskool er simpelweg mooier uitzien. :7
pi_193310546
quote:
99s.gif Op maandag 25 mei 2020 15:26 schreef Houniet het volgende:
Waaom houtskool?
In briketten zitten bindmiddelen (hoe krijg je anders een mooi geperst blokje), wordt houtskool gruis (afval) gebruikt en/of wordt afvalhout gebruikt van ongecontroleerde herkomst. En dit hout kan best verf of impregneermiddel bevatten.

Behalve de ecobrasa kokos die zijn ook 100% natuurlijk alleen die geven in mijn mening een beetje aparte smaak aan je gerecht ik ben geen fan.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_193311227
quote:
8s.gif Op maandag 25 mei 2020 21:13 schreef Joene het volgende:

[..]

In briketten zitten bindmiddelen (hoe krijg je anders een mooi geperst blokje), wordt houtskool gruis (afval) gebruikt en/of wordt afvalhout gebruikt van ongecontroleerde herkomst. En dit hout kan best verf of impregneermiddel bevatten.

Behalve de ecobrasa kokos die zijn ook 100% natuurlijk alleen die geven in mijn mening een beetje aparte smaak aan je gerecht ik ben geen fan.
Gelukkig zijn er ook heel veel briketten die als bindmiddel maiszetmeel en water hebben. Geen chemische toevoeging of iets hebben.
pi_193311259
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 21:54 schreef nelisb het volgende:

[..]

Gelukkig zijn er ook heel veel briketten die als bindmiddel maiszetmeel en water hebben. Geen chemische toevoeging of iets hebben.
Als je samenwerking met het forum op gang komt kunnen we ze misschien uitproberen. ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')