Er worden ook oudere bloedstalen getest om een "baseline" te bepalen, het aantal false positives dat je kan verwachten. Ik dacht dat Sanquin daar bloedstalen van dezelfde donors voor gebruikte.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 09:08 schreef _I het volgende:
[..]
De Jonge vertelde gisteren dat wij 1 mln ELISA testen hadden aangeschaft voor mensen die een serologische test willen doen.
Onderzoek laat zien dat deze test werkt op een receptor die, naast SARS2, ook voorkomt in SARS 1 en een corona-virus dat nu al zo'n 20% van de huidige verkoudheden voor zijn rekening neemt.
Dat vertelde hij er niet bij, maar lijkt mij wel cruciaal.
Daarnaast;
[..]
Dat, gepaard met al dat geëmmer over die testen en de nauwkeurigheid, doet me sterk twijfelen aan het hele verhaal. Zijn er echt zoveel mensen ziek (geweest)? (ik heb het over de 500.000 van sanquin, niet over de mensen die echt in het ziekenhuis hebben gelegen/doodziek thuis waren.
7,6% van de mensen die SARS 1 kregen in Beijing gingen dood. Wat als de mutatie het alleen besmettelijker heeft gemaakt, maar niets aan de letaliteit. Dan is het lang niet zo wijdverspreid en veel beter in te dammen dan gedacht.
Maar niet als iedereen die ook de "verkoudheid-versie" van corona (NL63) krijgt positief test voor SARSCov2.
Dat is leuk, voor een statistische groep. Maar daar heb je als individu dus niet zoveel aan.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 09:45 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Er worden ook oudere bloedstalen getest om een "baseline" te bepalen, het aantal false positives dat je kan verwachten. Ik dacht dat Sanquin daar bloedstalen van dezelfde donors voor gebruikte.
Ik heb hier geen verstand van, maar zijn er helemaal geen testen met een grotere betrouwbaarheid voorhanden?quote:Op vrijdag 8 mei 2020 09:54 schreef _I het volgende:
Maar daar heb je als individu dus niet zoveel aan.
Dan spreek je thuis weer af met je vrienden/vriendinnen om aan de tuintafel te gaan zitten zuipen naast elkaar.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 09:02 schreef Pharkus het volgende:
Woon je niet op hetzelfde adres dan ga je dus niet aan hetzelfde tafeltje zitten.
Aan de tuintafel - of keukentafel of wat dan ook - kun je natuurlijk ook prima enige afstand houden, of zijn er zoveel mensen die dat niet snappen?quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan spreek je thuis weer af met je vrienden/vriendinnen om aan de tuintafel te gaan zitten zuipen naast elkaar.
Serieus, dit gaat toch helemaal nergens over?
Is daar geen onderscheid in te maken?quote:Op vrijdag 8 mei 2020 09:54 schreef _I het volgende:
[..]
Dat is leuk, voor een statistische groep. Maar daar heb je als individu dus niet zoveel aan.
Als je niet heel erg ziek bent geweest, zou je net zo goed NL63 kunnen hebben gehad ipv SARSCov2. Dan laat de test misschien wel zien dat je het gehad hebt, maar zou het alsnog kunnen krijgen.
Men val grasg terug in het gewende patroon. Je kan immers net zo goed in de tuin met vrienden drinken. Scheelt ook een hoop qua geld.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:04 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Aan de tuintafel - of keukentafel of wat dan ook - kun je natuurlijk ook prima enige afstand houden, of zijn er zoveel mensen die dat niet snappen?
Ik denk dat je jezelf een beetje overschat. Mooi bedacht allemaal achter een bureautje, maar praktisch gewoon onhaalbaar. Of je wil een willekeurig plein totaal willen afzetten voor 3 tafels, be my guest.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:04 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Aan de tuintafel - of keukentafel of wat dan ook - kun je natuurlijk ook prima enige afstand houden, of zijn er zoveel mensen die dat niet snappen?
Mis je alleen het feit dat niet iedereen een tuin heeft die groot genoeg isquote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:07 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Men val grasg terug in het gewende patroon. Je kan immers net zo goed in de tuin met vrienden drinken. Scheelt ook een hoop qua geld.
Alleen het mensenkijken ontbreekt dan, maar boeiend.
Inderdaad, zeker met de tafeltjes die terrassen gebruiken..quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik denk dat je jezelf een beetje overschat. Mooi bedacht allemaal achter een bureautje, maar praktisch gewoon onhaalbaar. Of je wil een willekeurig plein totaal willen afzetten voor 3 tafels, be my guest.
Enige afstand doet iedereen al standaard, anderhalve meter aan dezelfde tafel is lastiger dan gedacht.
Tuurlijk wil men dat. Dat is ook normaal.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:07 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Men val grasg terug in het gewende patroon.
Ga thuis al eens na aan de keukentafel hoe onhaalbaar het is.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Inderdaad, zeker met de tafeltjes die terrassen gebruiken..
Heb niet alle onderzoeken doorgenomen, maar degene die ik wel heb doorgenomen laten geen overtuigend beeld zien;quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:00 schreef zoost het volgende:
[..]
Ik heb hier geen verstand van, maar zijn er helemaal geen testen met een grotere betrouwbaarheid voorhanden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In Nederland? Lag die hoger dan in België en waren de bloedstalen in dezelfde periode genomen?quote:Op vrijdag 8 mei 2020 08:36 schreef speknek het volgende:
[..]
Wat toch ook weer apart is, hoe kan de besmettingsgraad hier hoger liggen?
Weet je wat niet haalbaar is? Voor gedurende langere tijd mensen uit elkaar proberen te houden die bij elkaar willen zijn. Dat is wat mensen doen namelijk, bij elkaar willen zijn.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 09:12 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Je kan toch prima met huisgenoten aan 1 tafeltje zitten? Dat is toch heel goed haalbaar? En anders ga je niet op een terras zitten? Zo moeilijk is het allemaal niet.
Ja, dat kan en mag.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:04 schreef heywoodu het volgende:
[..]
De vraag is dan ook niet of het kan, maar of je het wil.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:04 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat onderscheid zal gemaakt moeten worden met een aparte test, denk ik. (Zonder enige kennis).quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:05 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Is daar geen onderscheid in te maken?
Weet jij dit trouwens toevallig of er met dit virus de optie is om dmv adem te meten of iemand het virus heeft.
Stel dat er een soort blaastest ontwikkeld zou worden waarbij mensen zichzelf dagelijks kunnen testen dan hebben we dit virus in 1x onder controle.
Thuis? Ja hoor, geen probleem. Je zit iets ruimer uit elkaar, maar het is niet zo dat je met anderhalve meter meer afstand ineens geen normaal gesprek meer kunt voeren.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De vraag is dan ook niet of het kan, maar of je het wil.
Eindelijk wat normaal geluidquote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Thuis? Ja hoor, geen probleem. Je zit iets ruimer uit elkaar, maar het is niet zo dat je met anderhalve meter meer afstand ineens geen normaal gesprek meer kunt voeren.
Op een terras of in een restaurant wordt het wat lastiger natuurlijk, dat snap ik, maar met een gelimiteerde bezettingsgraad die toegestaan kan worden moet daar wel een mouw aan te passen zijn.
Ja, als jij dat wil dan kun je inderdaad prima afstand houden, tot de mensen die je kent en ook tot de mensen die je niet kent.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:18 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Thuis? Ja hoor, geen probleem. Je zit iets ruimer uit elkaar, maar het is niet zo dat je met anderhalve meter meer afstand ineens geen normaal gesprek meer kunt voeren.
Op een terras of in een restaurant wordt het wat lastiger natuurlijk, dat snap ik, maar met een gelimiteerde bezettingsgraad die toegestaan kan worden moet daar wel een mouw aan te passen zijn.
Dat was toch op voorhand gezegd, dat de bloeddonors geen persoonlijk resultaat van het Sanquin onderzoek zouden krijgen omdat de test daar niet voor geschikt was?quote:Op vrijdag 8 mei 2020 09:54 schreef _I het volgende:
[..]
Dat is leuk, voor een statistische groep. Maar daar heb je als individu dus niet zoveel aan.
Als je niet heel erg ziek bent geweest, zou je net zo goed NL63 kunnen hebben gehad ipv SARSCov2. Dan laat de test misschien wel zien dat je het gehad hebt, maar zou het alsnog kunnen krijgen.
Ik hoor veel gemeentes die met de horeca naar oplossingen aan het zoeken zijn. Uitbreiden van terrassen zonder extra kosten is daar één van.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:19 schreef skrn het volgende:
Ik zou gewoon een paar straten afzetten en daar terrastafels neerflikkeren, is er toch sprake van verminderde mobiliteit.
Ow, ja dat klopt.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:20 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat was toch op voorhand gezegd, dat de bloeddonors geen persoonlijk resultaat van het Sanquin onderzoek zouden krijgen omdat de test daar niet voor geschikt was?
Waarom werkte het eerst dan niet?quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:22 schreef _I het volgende:
[..]
Ow, ja dat klopt.
Maar nu zijn er een miljoen besteld voor individueel gebruik. Maar zie nergens waarom het ineens nu wel werkt voor een individu.
Dat zijn goede ideeën inderdaad. De vraag is gewoon in hoeverre of hoe snel de regels mbt afstand houden overboord gegooid gaan worden door bezoekers/uitbaters vanwege praktische redenen. Ik denk dat dit nog geen week stand houd.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:20 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik hoor veel gemeentes die met de horeca naar oplossingen aan het zoeken zijn. Uitbreiden van terrassen zonder extra kosten is daar één van.
Ohnee sorry met hier bedoelde ik in de verpleeghuizen. In de berekening van de CFR ging je er vanuit dat er veel meer besmettingen in de verpleeghuizen waren, maar hoe kan dat eigenlijk als ze toch meer geïsoleerd zouden moeten zijn.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:14 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
In Nederland? Lag die hoger dan in België en waren de bloedstalen in dezelfde periode genomen?
Eén mogelijke verklaring: selection bias.
In België zijn de stalen afgenomen wegens andere gezondheidsklachten, misschien betreft het deels personen die reeds thuis bleven wegens een zwakke gezondheid, waardoor de besmetting lager ligt.
In Nederland zijn het vrijwillige bloeddonors. Bloed afnemen is een "contactberoep" (of bezigheid), er bestaat altijd een kans dat je daar besmet wordt. Dan krijg je misschien vooral donors die zich weinig zorgen over besmetting maken of die vermoeden dat ze de ziekte reeds doorgemaakt hebben; degenen die alles doen om besmetting te vermijden (de groep waar de besmettingsgraad het laagst ligt) blijven thuis.
Niet op deze manier in elk geval. Ik denk dat vrijwel iedereen bereid is om afstand te houden tot andere tafels en tot het personeel, maar niet tot je eigen vrouw en kinderen of je vrienden. Degenen die dat wel willen, die gaan waarschijnlijk überhaupt niet naar dat terras toe.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat zijn goede ideeën inderdaad. De vraag is gewoon in hoeverre of hoe snel de regels mbt afstand houden overboord gegooid gaan worden door bezoekers/uitbaters vanwege praktische redenen. Ik denk dat dit nog geen week stand houd.
Ook best fascinerend. Ondanks dat er best een grote groep ziek wordt binnen het huishouden, is dit relatief lang niet zo hoog als je zou verwachten.quote:The characteristics of household transmission of COVID-19
Results
Secondary transmission of SARS-CoV-2 developed in 64 of 392 household contacts (16.3%). The secondary attack rate to children was 4% comparing with 17.1% to adults. The secondary attack rate to the contacts within the households with index patients quarantined by themselves since onset of symptoms was 0% comparing with 16.9% to the contacts without index patients quarantined. The secondary attack rate to contacts who were spouses of index cases was 27.8% comparing with 17.3% to other adult members in the households.
Oxford
Mensen die bij elkaar willen zijn en geen huishouden vormen, dienen ook als ze bij elkaar op bezoek zijn 1.5 meter zo veel mogelijk aan te houden. Het is geen rocket science. Ook niet ideaal, maar de laatste tijd, na de aankondiging van de heropening van de basisscholen, schiet het weer terug naar het oude normaal, en met deze versoepelingen loopt het helemaal in het 100 als iedereen er maar zijn eigen draai aangeeft en voor zichzelf gaat bepalen wat wel en niet kan.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Weet je wat niet haalbaar is? Voor gedurende langere tijd mensen uit elkaar proberen te houden die bij elkaar willen zijn. Dat is wat mensen doen namelijk, bij elkaar willen zijn.
Dus wat mij betreft blijft de focus primair gericht op het zo veel mogelijk beperken van contacten tussen onbekenden en de normalisering van de contacten tussen familie, vrienden, team- en klasgenoten.
Dan is drukte in de kroeg dus geen ding, maar aan een tafel op terras of restaurant met desnoods een maximum aantal mensen, met een paar vrienden op een kleedje in het park en samen met je kinderen bij je schoonouders op bezoek geen probleem meer.
Het verschil tussen bekenden en onbekenden is dat je een fatsoenlijke risico-inschatting kan maken. Daar werkt eigen verantwoordelijkheid dus ook veel beter, in tegenstelling tot openbare plekken.
Beetje onpraktisch ook, ja, he mijn kind heeft dorst, geef me het flesje, oh, hoe doen we dat? Of betaal jij, oh leg eerst je portemonnee op de tafel, dan pak ik hem over.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet op deze manier in elk geval. Ik denk dat vrijwel iedereen bereid is om afstand te houden tot andere tafels en tot het personeel, maar niet tot je eigen vrouw en kinderen of je vrienden. Degenen die dat wel willen, die gaan waarschijnlijk überhaupt niet naar dat terras toe.
Men zei dat het eerst niet voor het individu werkte, omdat de testen te onzeker waren. Maar dit was voor een grote groep geen probleem, omdat je hier op kan corrigeren.quote:
Kan ook totaal niet de bedoeling zijn van de regels, terwijl je thuis gewoon op elkaars lip zit.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet op deze manier in elk geval. Ik denk dat vrijwel iedereen bereid is om afstand te houden tot andere tafels en tot het personeel, maar niet tot je eigen vrouw en kinderen of je vrienden. Degenen die dat wel willen, die gaan waarschijnlijk überhaupt niet naar dat terras toe.
Ik weet ook wel wat het dient te zijn volgens de beleidsmakers, maar dat is een van de regels waar we wat mij betreft gisteren vanaf moeten. Het is in de praktijk nauwelijks haalbaar (laat staan te handhaven), het maakt een enorme inbreuk op de persoonlijke levenssfeer en het is geen toekomstbestendige maatregel.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:27 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Mensen die bij elkaar willen zijn en geen huishouden vormen, dienen ook als ze bij elkaar op bezoek zijn 1.5 meter zo veel mogelijk aan te houden. Het is geen rocket science.
Kinderen zullen wel zijn uitgesloten, die horen sowieso bij een ouder (zeker op een terras) en het zal niet gaan om het overgeven van een portemonnee. Meer om mensen die 30 minuten lang in elkaars oor staan te tetteren.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:27 schreef skrn het volgende:
[..]
Beetje onpraktisch ook, ja, he mijn kind heeft dorst, geef me het flesje, oh, hoe doen we dat? Of betaal jij, oh leg eerst je portemonnee op de tafel, dan pak ik hem over.
Het gaat om de hele beleving natuurlijk. Drukte, beetje loeren, geen inspanning. Niemand betaald voor alleen drank het driedubbele als het thuis ook kan.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:07 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Men val grasg terug in het gewende patroon. Je kan immers net zo goed in de tuin met vrienden drinken. Scheelt ook een hoop qua geld.
Alleen het mensenkijken ontbreekt dan, maar boeiend.
Het ding bindt aan het ACE2 eiwit als ik het wel heb, geen idee hoeveel variatie in de ACE eiwit zit maar het is heel goed mogelijk dat er subpopulaties zijn met een ander ACE eiwit en dat daar minder infectie is. Daarnaast heeft het ook met "weerbaarheid" te maken als je immuunsysteem het virus er al uit kickt voordat hij aan kan slaan, maar dat zou dan wel duiden op een mogelijke immuniteit (tenzij het systemische immuunsysteem het er ook uit kan werken). En er zal ook verschil zitten tussen bijvoorbeeld jonge partners met een tongzoen hobby of vijftigers die op het punt van scheiden staanquote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:26 schreef _I het volgende:
[..]
Ook best fascinerend. Ondanks dat er best een grote groep ziek wordt binnen het huishouden, is dit relatief lang niet zo hoog als je zou verwachten.
Maar 4% van de kinderen en 17% van de volwassenen worden ziek als er iemand ziek is in het gezin. Zou er een immuniteit zijn waar we niets van af weten, worden gezinsleden beschermt doordat ze dezelfde bloedgroep hebben, of is de ziekte vooral besmettelijk in grote groepen als er geschreeuwd wordt en een superspreader in de buurt is?
Zoveel vragen.
Waarom zou je in je eigen huis afstand houden?quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:04 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Een ander alternatief was gewoon 100% binnen blijven zoals in Spanje en Italië bijv. Of gewoon accepteren dat er een zwik mensen doodgaat en de IC's overbelast zijn.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik weet ook wel wat het dient te zijn volgens de beleidsmakers, maar dat is een van de regels waar we wat mij betreft gisteren vanaf moeten. Het is in de praktijk nauwelijks haalbaar (laat staan te handhaven), het maakt een enorme inbreuk op de persoonlijke levenssfeer en het is geen toekomstbestendige maatregel.
Nou ja, niet op de lip van mensen die op visite zijn.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:28 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Kan ook totaal niet de bedoeling zijn van de regels, terwijl je thuis gewoon op elkaars lip zit.
Nee, maar het idee is nu dat je anderhalve meter van je eigen huishouden af moet zitten. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, als je vervolgens hand in hand naar je auto loopt waar je samen in zit op de weg naar huis.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, niet op de lip van mensen die op visite zijn.
Haha, nog meer vragen.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:30 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het ding bindt aan het ACE2 eiwit als ik het wel heb, geen idee hoeveel variatie in de ACE eiwit zit maar het is heel goed mogelijk dat er subpopulaties zijn met een ander ACE eiwit en dat daar minder infectie is. Daarnaast heeft het ook met "weerbaarheid" te maken als je immuunsysteem het virus er al uit kickt voordat hij aan kan slaan, maar dat zou dan wel duiden op een mogelijke immuniteit (tenzij het systemische immuunsysteem het er ook uit kan werken). En er zal ook verschil zitten tussen bijvoorbeeld jonge partners met een tongzoen hobby of vijftigers die op het punt van scheiden staan
En optie vier is actief proberen zoveel mogelijk virus te verspreiden, hoest stations waar je vrijwillig in je gezicht gehoest kan worden door een coronapatient, Voor het handenschudden er eerst in hoesten, en niet verder dan 1,5m van elkaar af zitten als je langere tijd bij elkaar in de buurt verblijft.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:31 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Een ander alternatief was gewoon 100% binnen blijven zoals in Spanje en Italië bijv. Of gewoon accepteren dat er een zwik mensen doodgaat en de IC's overbelast zijn.
Verplicht tongzoenen met iedereen die je tegenkomt?quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:33 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En optie vier is actief proberen zoveel mogelijk virus te verspreiden, hoest stations waar je vrijwillig in je gezicht gehoest kan worden door een coronapatient, Voor het handenschudden er eerst in hoesten, en niet verder dan 1,5m van elkaar af zitten als je langere tijd bij elkaar in de buurt verblijft.
Maar iedereen zit ook aan die tang, dus dat is ook niet erg fris.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 09:16 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
[..]
Ik vind het wel wat te snel al. Ook een minder prettige gedachte dat er al 10 handen aan hebben kunnen zitten. Ook al is zo'n tang gebruiken verplicht..
quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:34 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Verplicht tongzoenen met iedereen die je tegenkomt?
Nee, dat is een vals dilemma. Want in tegenstelling tot mensen die je niet kent, kun je met mensen die je wel kent veel beter afspreken of het wel of niet een goed idee is dat je dicht bij elkaar gaat zitten. Daar is de besmettingsgraad dus vele malen kleiner dan zeg in een feesttent met carnaval, een volle trein of de koffiezaal van een verpleeghuis.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:31 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Een ander alternatief was gewoon 100% binnen blijven zoals in Spanje en Italië bijv. Of gewoon accepteren dat er een zwik mensen doodgaat en de IC's overbelast zijn.
Dat is dan ook niet voor je eigen bescherming, maar omdat het niet te controleren valt of mensen in hetzelfde huis wonen. En dus wordt gewoon iedereen op afstand van elkaar gezet aan tafeltjes. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:33 schreef Zeroku het volgende:
Nee, maar het idee is nu dat je anderhalve meter van je eigen huishouden af moet zitten. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, als je vervolgens hand in hand naar je auto loopt waar je samen in zit op de weg naar huis.
Tuurlijk kan dat wel. Mensen perse bij elkaar komt zweverig hippie achtig over als je het zo aanrakerig schetst.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dat is een vals dilemma. Want in tegenstelling tot mensen die je niet kent, kun je met mensen die je wel kent veel beter afspreken of het wel of niet een goed idee is dat je dicht bij elkaar gaat zitten. Daar is de besmettingsgraad dus vele malen kleiner dan zeg in een feesttent met carnaval, een volle trein of de koffiezaal van een verpleeghuis.
En zelfs al was het wel zo. Men suggereert eigenlijk dat deze regel pas kan verdwijnen als er een vaccin is, en hoewel de schattingen uiteenlopen duurt dat gewoon nog een tijd en misschien komt het er helemaal niet. Je kunt niet al die tijd mensen uit elkaar houden die bij elkaar willen zijn. Het kan praktisch gezien niet, en dat recht hoort een overheid ook helemaal niet te hebben. Zelfs niet met de beste bedoelingen, zoals in dit geval.
Zijn het lab testen of "automatische" testen (die een ja of nee antwoord opleveren)? Bij lab tests (zoals die van Sanquin) kan je naar de hoeveelheid antilichamen kijken, kan je de grenswaarde hoger leggen (minder false positives, meer false negatives). Je kan ook naar twee types kijken, IgM en IgG, als beide aanwezig zijn is het een recente besmetting, (IgM verschijnt het eerst en neemt ook eerder af)quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:22 schreef _I het volgende:
[..]
Ow, ja dat klopt.
Maar nu zijn er een miljoen besteld voor individueel gebruik. Maar zie nergens waarom het ineens nu wel werkt voor een individu.
Niks vals dilemma, iedere versoepeling levert meer risico op. Nu bepaal jij dat een paar mensen wel mag, iemand anders denkt, goh mijn 50ste verjaardag vier ik wat uitgebreider met 30 - 100 man, moet kunnen, anders hadden het er 1000 geweest. Je moet dit niet individueel doen maar samen met dezelfde regels. En ja dat is misschien streng, maar ik merk vooral buiten nu dat iedereen er maar een eigen interpretatie aangeeft, en zich in mindere mate wenst te houden met wat er voorgesteld wordt. En op die manier wordt het een zooitje.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dat is een vals dilemma. Want in tegenstelling tot mensen die je niet kent, kun je met mensen die je wel kent veel beter afspreken of het wel of niet een goed idee is dat je dicht bij elkaar gaat zitten. Daar is de besmettingsgraad dus vele malen kleiner dan zeg in een feesttent met carnaval, een volle trein of de koffiezaal van een verpleeghuis.
En zelfs al was het wel zo. Men suggereert eigenlijk dat deze regel pas kan verdwijnen als er een vaccin is, en hoewel de schattingen uiteenlopen duurt dat gewoon nog een tijd en misschien komt het er helemaal niet. Je kunt niet al die tijd mensen uit elkaar houden die bij elkaar willen zijn. Het kan praktisch gezien niet, en dat recht hoort een overheid ook helemaal niet te hebben. Zelfs niet met de beste bedoelingen, zoals in dit geval.
En partners die niet samenwonen dan? Of jongeren die buiten het terras om ook al hele dag met elkaar rondhangen.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:37 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet voor je eigen bescherming, maar omdat het niet te controleren valt of mensen in hetzelfde huis wonen. En dus wordt gewoon iedereen op afstand van elkaar gezet aan tafeltjes. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
ELISA is een lab test.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:38 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Zijn het lab testen of "automatische" testen (die een ja of nee antwoord opleveren)? Bij lab tests (zoals die van Sanquin) kan je naar de hoeveelheid antilichamen kijken, kan je de grenswaarde hoger leggen (minder false positives, meer false negatives). Je kan ook naar twee types kijken, IgM en IgG, als beide aanwezig zijn is het een recente besmetting, (IgM verschijnt het eerst en neemt ook eerder af)
[ afbeelding ]
Zelfde verhaal. Gewoon iedereen op 1,5 meter. Waarom is dat nou zo'n probleem?quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
En partners die niet samenwonen dan?
Allemaal symboolpolitiek weer dit.
Ik-weet-dat-het-kan. Maar ik kan zelf wel bepalen of ik het wil of niet.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:38 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat wel. Mensen perse bij elkaar komt zweverig hippie achtig over als je het zo aanrakerig schetst.
Je kan prima met vriendinnen en familie afspreken en afstand houden.
Dan moet daar iets op verzonnen worden, ipv deze geknutselde oplossing.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:37 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet voor je eigen bescherming, maar omdat het niet te controleren valt of mensen in hetzelfde huis wonen. En dus wordt gewoon iedereen op afstand van elkaar gezet aan tafeltjes. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Omdat het schijnonzin is.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:41 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Zelfde verhaal. Gewoon iedereen op 1,5 meter. Waarom is dat nou zo'n probleem?
Gewoon, max 4 aan een tafel en check zelf maar of die mensen gezond genoeg zijn om ernaast te gaan zitten.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:43 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Dan moet daar iets op verzonnen worden, ipv deze geknutselde oplossing.
Dat moet je zelf weten natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik-weet-dat-het-kan. Maar ik kan zelf wel bepalen of ik het wil of niet.
Schijnonzin dat is dan dus zin? Of zie ik dat verkeerd?quote:
Ik vind het ook prima hoor om 1,5 meter te houden tot onbekenden, maar als ik met een vriend of familielid ga bepaal ik dat inderdaad zelf wel.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gewoon, max 4 aan een tafel en check zelf maar of die mensen gezond genoeg zijn om ernaast te gaan zitten.
De kapper moet je toch ook op je blauwe ogen geloven dat je echt niet ziek bent?
Dit ja.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:43 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Dan moet daar iets op verzonnen worden, ipv deze geknutselde oplossing.
Ja sorry taaltechnisch klopt dit niet, heb je gelijk in.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:49 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Schijnonzin dat is dan dus zin? Of zie ik dat verkeerd?
Ik vind het - als iemand die enigszins "beleidsmatig" bezig is beroepsmate - broddelwerk. Ik mis visie en beleid. Er zit geen samenhang in. Het is prutswerk. Het is hap snap. Geen duidelijke lijn.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 09:29 schreef _I het volgende:
[..]
Het is broddelwerk. Goede poging, slechte afwerking.
Ze hebben heel lang gewacht om te reageren, waardoor het veel verder verspreid was dan nodig. En nu het veel sneller afneemt, reageren ze door alsnog die app te introduceren en de IC op te krikken. GGD's worden nu pas opgeschaald. Het klopt gewoon niet. Het is net alsof men doet voorkomen dat de strategie gewijzigd is, maar dat is helemaal niet zo. Het is nog steeds hetzelfde pappen en nathouden en controle faken.
Ja, een beetje dit dus.quote:Op donderdag 7 mei 2020 22:55 schreef speknek het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De Nederlandse "testen is niet nodig, carnaval vier je in kleine kring dus hoeven we niet op te schalen, we moeten versneld naar groepsimmuniteit, top 3 meeste werkelijke doden per capita, als we zouden meten maar dat is niet nodig haha, beetje in je elleboog hoesten is wel voldoende, zorgmedewerkers met milde klachten gewoon naar het verzorgingshuis, meest losse lockdown deze kant van Zweden, R0 is net onder 1 laten we opengaan, blijf maar lekker doorvliegen op New York ookal is het cabinepersoneel aan het huilen, quarantaine wat is dat, beetje appje doen oh nee laat ook maar, mondkapjes zijn niet nodig, nee echt niet nodig, nee experimenteel wetenschappelijk onderzoek van ons zelf is geen bewijs, er is wat anekdotisch bewijs dat kinderen niet zoveel overdragen tijd voor een groot bevolkingsexperiment en stiekem weer groepsimmuniteit" overheid is met een woord te omschrijven als voorzichtig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:55 schreef Salina het volgende:
[..]
Ik vind het - als iemand die enigszins "beleidsmatig" bezig is beroepsmate - broddelwerk. Ik mis visie en beleid. Er zit geen samenhang in. Het is prutswerk. Het is hap snap. Geen duidelijke lijn.
[..]
Ja, een beetje dit dus.
Onsamenhangend prutswerk zonder enige echte visie.
Sorry voor de korte reactie, heb nu even twee conference calls.
Ik herinner me nog die persco van Rutte 'geen handen schudden'. Een paar dagen later waren ze ineens helemaal in paniek en moest alles dicht.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een prutsers![]()
Ja, precies dit.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gewoon, max 4 aan een tafel en check zelf maar of die mensen gezond genoeg zijn om ernaast te gaan zitten.
De kapper moet je toch ook op je blauwe ogen geloven dat je echt niet ziek bent?
Zou zelfs zo ver willen gaan als max 2 aan een tafeltje met een tijdslimiet van 1.5 uur. Geef je ook een bredere groep mensen de kans om op het terras te zitten.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het heeft niets te maken met of je wel of niet bij elkaar hoort, maar simpelweg met het feit dat personeel dat niet kan (en mag, privacy en zo) controleren. En dus houden ze gewoon voor iedereen de 1,5 meter afstand aan.quote:
Max 2? Waarom zou men er dan überhaupt heen gaan.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zou zelfs zo ver willen gaan als max 2 aan een tafeltje met een tijdslimiet van 1.5 uur. Geef je ook een bredere groep mensen de kans om op het terras te zitten.
Zojuist mijn kapper gebeld. Hij informeerde helemaal niet naar mijn gezondheid. Die is al lang blij met elke klant nu.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Om een hapje te eten en een drankje te doen met je vriend/vriendin/man/vrouw bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:00 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Max 2? Waarom zou men er dan überhaupt heen gaan.
quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:55 schreef Salina het volgende:
[..]
Ik vind het - als iemand die enigszins "beleidsmatig" bezig is beroepsmate - broddelwerk. Ik mis visie en beleid. Er zit geen samenhang in. Het is prutswerk. Het is hap snap. Geen duidelijke lijn.
[..]
Ja, een beetje dit dus.
Onsamenhangend prutswerk zonder enige echte visie.
Sorry voor de korte reactie, heb nu even twee conference calls.
Ow ja. Ik vind dit dat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Helemaal eens. Visieloos en inspiratieloos. Geen idee wat men probeert te bereiken, anders dan het vormgeven van een 1,5 metersamenleving.
Men wil telefoon-data hebben om inzicht te krijgen in de bewegingen, maar gooit scholen, kappers, sporten etc tegelijk weer open.
Je kan beredeneren dat het openen van scholen een stijging behelst van 2-4%, maar welk effect heeft het dat mensen nu weer naar kantoor gaan, omdat er geen kinderen meer thuis zijn!?
Het is aan de ene kant fijn dat we niet onderdeel worden van een groot technisch experiment, maar aan de andere kant als we alles onderbouwd willen hebben door de wetenschap, zullen we veel meer empirisch moeten gaan bewijzen. Het is nu half-half. Waardoor het een beetje kiezen wordt welke onderzoeken we bij ons beleid zoeken, ipv andersom.
En mensen met kinderen?quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Om een hapje te eten en een drankje te doen met je vriend/vriendin/man/vrouw bijvoorbeeld
Ja, maar dit beleid geeft wel een leidraad.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:01 schreef _I het volgende:
[..]
Ow ja. Ik vind dit dat.![]()
Helemaal eens. Visieloos en inspiratieloos. Geen idee wat men probeert te bereiken, anders dan het vormgeven van een 1,5 metersamenleving.
Men wil telefoon-data hebben om inzicht te krijgen in de bewegingen, maar gooit scholen, kappers, sporten etc tegelijk weer open.
Je kan beredeneren dat het openen van scholen een stijging behelst van 2-4%, maar welk effect heeft het dat mensen nu weer naar kantoor gaan, omdat er geen kinderen meer thuis zijn!?
Het is aan de ene kant fijn dat we niet onderdeel worden van een groot technisch experiment, maar aan de andere kant als we alles onderbouwd willen hebben door de wetenschap, zullen we veel meer empirisch moeten gaan bewijzen. Het is nu half-half. Waardoor het een beetje kiezen wordt welke onderzoeken we bij ons beleid zoeken, ipv andersom.
Die gaan maar picknicken ofzo - ook een stuk leuker voor de kids ipv aan een tafeltje zitten.quote:
Er zijn ook mensen met kinderen van 16.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Die gaan maar picknicken ofzo - ook een stuk leuker voor de kids ipv aan een tafeltje zitten.
Als jij een afspraak maakt voor over 3 dagen, is die vraag ook redelijk onzinnig. Dan moet het nog een keer gevraagd worden als je al bij de balie staat. Alsof je dan nog gaat zeggen dat je je niet lekker voelt.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:01 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Zojuist mijn kapper gebeld. Hij informeerde helemaal niet naar mijn gezondheid. Die is al lang blij met elke klant nu.
Het is allemaal leuk bedacht, maar in de praktijk gaan al die regeltjes niet werken.
Die hebben pech, weet ik veel - het is niet voor iedereen goed in te richten.quote:
Ja, maar links- of rechtsom is het dus gewoon onzin.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:03 schreef _I het volgende:
[..]
Als jij een afspraak maakt voor over 3 dagen, is die vraag ook redelijk onzinnig. Dan moet het nog een keer gevraagd worden als je al bij de balie staat. Alsof je dan nog gaat zeggen dat je je niet lekker voelt.
Inderdaad - en het is makkelijk te omzeilen door de klant.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:06 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja, maar links- of rechtsom is het dus gewoon onzin.
De leidraad is niet erg, das prima zelfs. Het feit dat er datums worden genoemd en geen voorwaarden stoort me.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:03 schreef skrn het volgende:
[..]
Ja, maar dit beleid geeft wel een leidraad.
Anders moeten we maar wachten wachten wachten op allerlei onderzoeken.
Ik vind deze aanpak verhelderend. 1 juni gooien we dit open, 1 juli, dat, en we passen ons maar aan.
Het vragen of iemand hoest of ziekteverschijnselen heeft vind ik ook niets.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:01 schreef WheeledWarrior het volgende:
Zojuist mijn kapper gebeld. Hij informeerde helemaal niet naar mijn gezondheid. Die is al lang blij met elke klant nu.
Het is allemaal leuk bedacht, maar in de praktijk gaan al die regeltjes niet werken.
Bert Slagter jat gewoon teksten/visie van andere (echte experts).quote:Op donderdag 7 mei 2020 21:14 schreef Breekfast het volgende:
Bert Slagter is enkel één van de vele amateur-epidemiologen die het wel beter denken te weten. Maurice de Hond is een ander voorbeeld. De epidemiologie is een vak.
We hoeven echt niet alleen maar braaf alles van het RIVM aan te nemen, maar zet dan in ieder geval een epidemioloog met verstand van zake in je programma die met een andere invalshoek komt.
Dit is een wiskundige die denkt epidemioloogje te kunnen spelen omdat hij weet hoe exponentiële groei werkt.
Precies.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:09 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Het vragen of iemand hoest of ziekteverschijnselen heeft vind ik ook niets.
Vind dat de mensen zelf de verantwoordelijkheid moeten dragen dat als ze klachten hebben ze thuis moeten blijven / niet naar de kapper gaan.
Want als ze toch al langsgaan, dan zullen ze ook liegen over de klachten.
Is dat niet juist het probleem? Wat is tegenwoordig risicovol en hoe schatten mensen dat in? Als je een kuchje hebt ga je dan afbellen?quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:10 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Precies.
Als ik echt ziek ben, ga ik sowieso nergens heen. Dat was ook al zo voordat we deze hele coronashit hadden.
Zelf inschatten. Een kapper kan dat nooit doen via de telefoon.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:13 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Is dat niet juist het probleem? Wat is tegenwoordig risicovol en hoe schatten mensen dat in? Als je een kuchje hebt ga je dan afbellen?
De kapper kan het al helemaal niet inschatten. Zeker niet als je zelf je mond erover houdt (Want je vindt het zelf niet belangrijk genoeg) en hij hoort hem zelf pas een keer als hij al halverwege is met knippen.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:13 schreef Jor_Dii het volgende:
Is dat niet juist het probleem? Wat is tegenwoordig risicovol en hoe schatten mensen dat in? Als je een kuchje hebt ga je dan afbellen?
Het is overigens wel onder de voorwaarde dat de experts het goedkeuren. (VK - kan het zelf niet openen.)quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:03 schreef skrn het volgende:
[..]
Ja, maar dit beleid geeft wel een leidraad.
Anders moeten we maar wachten wachten wachten op allerlei onderzoeken.
Ik vind deze aanpak verhelderend. 1 juni gooien we dit open, 1 juli, dat, en we passen ons maar aan.
Ik neem aan dat jouw kapper het belangrijker vindt om je gezondheidsstatus op het moment van de afspraak te weten. Ik kan over anderhalve week terecht bij de mijne, misschien heb ik dan wel de hoesttyfus. Ik ga er vanuit dat de kapper het dan pas uitvraagt.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:01 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
In gezinnen en in verpleeghuizen is besmetting moeilijk te vermijden eens het virus aanwezig is, omdat er veel nauw contact is.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Ohnee sorry met hier bedoelde ik in de verpleeghuizen. In de berekening van de CFR ging je er vanuit dat er veel meer besmettingen in de verpleeghuizen waren, maar hoe kan dat eigenlijk als ze toch meer geïsoleerd zouden moeten zijn.
Ik ga ervan uit dat als jij over anderhalve week de hoesttyfus hebt, dat je niet eens gaat. Daar hoeft helemaal geen vraag van de kapper aan te pas te komen.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:23 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jouw kapper het belangrijker vindt om je gezondheidsstatus op het moment van de afspraak te weten. Ik kan over anderhalve week terecht bij de mijne, misschien heb ik dan wel de hoesttyfus. Ik ga er vanuit dat de kapper het dan pas uitvraagt.
Dat schat je juist in. Ik rock mijn wildgroeikapsel soberso.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik ga ervan uit dat als jij over anderhalve week de hoesttyfus hebt, dat je niet eens gaat. Daar hoeft helemaal geen vraag van de kapper aan te pas te komen.
idd, dan kan de kapper evt nog iemand in die afspraak proppen, ipv een half uur te moeten niksen.quote:Op vrijdag 8 mei 2020 11:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik ga ervan uit dat als jij over anderhalve week de hoesttyfus hebt, dat je niet eens gaat. Daar hoeft helemaal geen vraag van de kapper aan te pas te komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |