abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 27 april 2020 @ 12:29:06 #1
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_192827212
Een topic voor en door ouders van kinderen in de kleuterleeftijd. Voor het delen van ervaringen en meer!

Voor de vierjarigen.
En de vijfjarigen mogen ook meedoen. En ook bijna kleuters en net geen kleuters meer.


En hier verder over onze kleuters O+
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  maandag 27 april 2020 @ 12:30:02 #2
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_192827228
Ja school dus! Groot fan van school *O* Kan niet wachten! Enzo.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_192827379
Ja school O+ Voor F hoeft het niet zo maar ik denk dat als hij weet gaat, hij het juist weer heel leuk zal vinden.

Schoolwerk hebben we de eerste 2 weken fanatiek geprobeerd. Nu knutselt hij veel, speelt buiten of met Lego. Ook squla vindt hij heel leuk, hij vond groep 2 vragen te makkelijk dus nu doet hij groep 3 :+

Zijn eerste schooldag is op zijn 6e verjaardag. Ik ga z’n juf vooraf wel even contacten of het gevierd kan/gaat worden :)
pi_192828972
Ik zou zo graag willen dat m'n kleuter weer naar school kan gaan. Het lijkt er hierop dat dat niet voor September gaat worden. En voor een kind dat sociaal niet het handigste is vind ik dat toch wel jammer, het zou hem goed doen.
pi_192829021
Snap ik Jagar.

Hier is S. zo gelukkig dat hij weer naar school mag bijna. Hij mist het echt.
En de juffen zijn ook nog eens super lief geweest en hebben de 3 vriendjes bij elkaar gezet O+ Ze hebben in deze periode allemaal al tekeningen en knutsels naar elkaar gebracht, dus heel fijn dat ze elkaar weer meer kunnen zien.

School thuis heb ik vooral via ervaringsgericht onderwijs gedaan :') spelenderwijs rekenen en taal, dat werkt beter dan echt ‘school’ gaan doen met een kleuter hier.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_192831616
Ik zou me ook niet zo druk maken sun. Hier in het noorden speelt het sowieso nog allemaal niet zo en dat maakt het een ver van je bed show. R speelt vanaf het begin ook nog steeds met over buurjongen/ beste vriendje. De laatste weken ook wel met andere kinderen uit de klas, ook binnen gewoon. Onderling bij andere ouders zie ik dat ook. Dus voor ons is school niet zo spannend. Thuis houden gaat hier denk ik niemand doen.
pi_192996213
Ik zit hier op de camping en ik ben bang dat mijn kleuter het vermogen om samen te spelen Met andere kinderen helemaal kwijt is :N
pi_192996681
Ik ben ook heel benieuwd hoe mijn kleuter het op school gaat doen volgende week. Hij heeft niet meer met andere kinderen gespeeld sinds de scholen gesloten zijn.
pi_192998828
Ik was heel blij dat toen van de week het achterneefje/klasgenootje/vriendje van S. hier even in de tuin kwam spelen het meteen helemaal soepel ging. Alsof ze elkaar een weekendje niet hadden gezien O+
Maakt me minder ongerust over maandag.

Ik hoop dat het bij jou ook mee gaat vallen, Adrian :*
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  donderdag 7 mei 2020 @ 19:02:59 #10
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_192999255
N heeft wel steeds met andere kinderen gespeeld (een paar vaste vriendjes). Maar de laatste weken wordt ze echt ontzettend boos als het andere kind (of ik) niet doe wat zij wil. Alles moet gebeuren zoals zij het wil... erg vermoeiend.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_193010282
B wilt niet naar school, want dan moet ie weer werken _O-

Vandaag wederom met de huisarts gebeld over B. Het is toch echt hooikoorts. De afgelopen dagen hadden hij doorlopend rode ogen, niezen, steeds jeuk in zijn neus etc. De onderzoeken liggen in principe stil nu dus we kunnen hem niet gaan testen nog.
We zijn de afgelopen 3 jaar meerdere keren langs geweest met dezelfde en nu blijkt gerelateerde klachten (eczeem oa) dat het voor de huisarts nu toch wel duidelijk was.
We gaan vandaag beginnen met een 1 tablet per dag en dan kijken wat het doet. Hij heeft 2 jaar geleden een drankje als test gehad en daar werd hij enorm apathisch en doodmoe van, dus ik hoop dat ie nu wat beter reageert.

Net maar even de school en BSO ingelicht, dat ze dat weten. Hij heeft geen enkel symptoom maar een kind met knalrode ogen die steeds aan zijn neus zit, geeft wel vraagtekens.
pi_193083781
En toen was er een schooldag plus BSO O+ RUST :D O+ wat is dit zalig zeg! Man ook even paar uur de hort op en ik moest wel werken maar dit is echt genieten. Benieuwd hoe erg het afzien wordt bij het ophalen :X moeeeee waarschijnlijk. Man was ook te laat met opstaan met R en ze waren flink te laat op school.. even weer in het ritme komen van hoe doe je dat ook alweer. Was meteen alweer ruzie en strijd :X hoe ging het bij jullie?
pi_193083892
Mijn kind gaat pas donderdag naar school.... Deze week 1 dag en volgende week 1 dag. En nog verkorte les dagen ook.
  dinsdag 12 mei 2020 @ 15:32:40 #14
149959 SQ
snelle trees
pi_193083953
Hier ging het eigenlijk wel uiterst soepel. Mauwtje gaat op maandag en donderdag. Daags te voren wilde ze nog niet, maar op de ochtend zelf was het enthousiasme helemaal terug. Ze vroeg zelfs of ze naar de BSO mocht :D

Ik denk dat het echt zo'n verademing is voor die kinderen. Eindelijk weer even in je eigen wereld zonder ouders en luidruchtig broertje :D
disclaimer
pi_193084261
Fijn sq! :)
Sun, ze gaat dan niet vaak heen zeg. Balen, denk ik? Hier deze week drie keer, volledige schooldag. Wel buiten gymen. Hopelijk regent het niet... Vandaag BSO dus lekker lang.
pi_193084833
Het was zooooo rustig in huis gisteren, B school tot 14:00 en daarna BSO, Juul op de opvang. B heeft de beste schooldag ooit gehad vertelde hij. Ze hebben alleen maar gespeeld, gekletst en nog meer gespeeld. Mijnheer was blij dat hij geen werkjes hoefde te doen _O-
Donderdag weer een dagje, volgende week op maandag en woensdag en de week erna weer op maandag en donderdag. Ben benieuwd hoe het daarna gaat.
pi_193087848
Waar wij tijdens de volledige schoolsluiting voor de hele week werkjes kregen voor de kleuters is school daar nu ineens mee opgehouden. Dus we hebben hier nu een situatie waarbij ze maar 50% naar school gaan en de andere 50% in theorie niets doen. Op de vraag of er nog werk online zou komen deze week werd ik gewezen op al het werk dat er afgelopen periode op is gezet. Tja, dat werk is dus af. :')

Dat 50% niets doen vind ik niet oké, dus ik geef ze nu zelf op de niet schooldagen werkjes om e.e.a. extra aandacht te geven zoals bijvoorbeeld letters die ze nog niet uit hun hoofd weten extra oefenen of sommetjes en knutselwerk. Maar ik ben er echt niet zo blij mee dat school nu min of meer volledig de handen van de kleuters heeft afgetrokken behalve dan voor wat ze op school doen.
Ik snap echt dat de leerkrachten het druk hebben op school en dat de corona maatregelen het allemaal lastiger maken, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen half uurtje besteed kan worden aan wat werk online zetten waardoor 120 kleuters wél verder kunnen thuis. }:|
pi_193088593
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 15:49 schreef Hilmo het volgende:
Fijn sq! :)
Sun, ze gaat dan niet vaak heen zeg. Balen, denk ik? Hier deze week drie keer, volledige schooldag. Wel buiten gymen. Hopelijk regent het niet... Vandaag BSO dus lekker lang.
Het is bar weinig inderdaad. Ik heb alle begrip dat het voor scholen ook lastig is, maar dit vind ik echt wat minder. Normaal 8.15 tot 14.45 en nu 1 dag in de week 08.15 tot 13.15
Afgelopen maandag was de school ook gesloten, want ze hadden die dag nog nodig om de puntjes op de I te zetten. Die dag mis je dus al.

Vriend wilde al een klacht bij school neerleggen, maar dat heb ik uit zijn hoofd gepraat. Ik vind dat zielig voor Noor.
pi_193088710
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 15:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
Mijn kind gaat pas donderdag naar school.... Deze week 1 dag en volgende week 1 dag. En nog verkorte les dagen ook.
Waarom zo karig dan?
pi_193088843
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 19:32 schreef vencodark het volgende:

[..]

Waarom zo karig dan?
Haar klas (groep 1 en 2) is verdeeld in 3 groepen. Elke dag een groep. Zij zit in de laatste groep, dus heeft ze donderdag les en daarna weer dinsdag. Volgende week donderdag en vrijdag is de school gesloten en dan die week erna heeft ze 2 dagen school.
pi_193088986
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 19:38 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Haar klas (groep 1 en 2) is verdeeld in 3 groepen. Elke dag een groep. Zij zit in de laatste groep, dus heeft ze donderdag les en daarna weer dinsdag. Volgende week donderdag en vrijdag is de school gesloten en dan die week erna heeft ze 2 dagen school.
Heeft haar groepje dan minder les dan de rest of hebben ze dat gelijk getrokken?
pi_193089141
Nikki, maar dat is toch standaard zo? Bij B op school en bij mijn vriendin wordt ook niets meer aangeboden. Ik zou ook niet weten wanneer mijn vriendin dat zou moeten doen. Dat steeds maar een half uurtje extra resulteert bij haar al weken in dubbele uren draaien.

Scholen waar het wel gebeurt, zijn meestal scholen met extra handjes, leerkrachten die nu niet voor de klas staan bijvoorbeeld.
pi_193089679
Bij kleuters is het toch ook niet 50% school en 50% niks, maar 50% school en 50% spelen? *O*.

Maar nu moet ik wel zeggen dat we hier thuis bar weinig aan de (niet-verplichte) schoolopdrachten hebben gedaan.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_193089840
Als je per se werkbladen wil doen, er zijn genoeg juffen sites met werkbladen en complete werkboekjes.
pi_193089868
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 20:07 schreef DevilsAndDust het volgende:
Bij kleuters is het toch ook niet 50% school en 50% niks, maar 50% school en 50% spelen? *O*.

Maar nu moet ik wel zeggen dat we hier thuis bar weinig aan de (niet-verplichte) schoolopdrachten hebben gedaan.
+1
Daarbij, als ik zie hoeveel energie een dagje school gisteren weer kostte (en dat kwam er vandaag dus uit in nogal opstandig gedrag :X ) ben ik blij dat er dan geen verwachtingen vanuit school zijn op de vrije dagen.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_193089933
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 19:43 schreef vencodark het volgende:

[..]

Heeft haar groepje dan minder les dan de rest of hebben ze dat gelijk getrokken?
Na een x aantal weken zou dat volgens mij rechtgetrokken moeten zijn. Ik snap ook gewoon niet waar dan aan ligt. De ene school krijgt het wel voor elkaar om 2 á 3 dagen in de week les te geven aan hetzelfde kind, waar andere scholen dat blijkbaar niet voor elkaar krijgen. Noor zit echt niet in een grote klas vind ik. Groep 1 en 2 samen 24 kinderen.
  dinsdag 12 mei 2020 @ 20:16:28 #27
149959 SQ
snelle trees
pi_193089963
Wij hebben wel huiswerk, maar dat zijn van die yurl werkboekjes die je in een uur uit hebt.

Wij hebben het júist vandaag wel gedaan, op de een of andere manier is de motivatie nu groter (niet zo gek ook) dan de afgelopen weken, dus ik hou dat momemtum graag nog even vast.

Plus, we hebben nu nog maar 1 dag in de week waarop we allebei thuis werken met nu maar 1 kind, dus dat heeft zoveel meer lucht en energie!
disclaimer
pi_193090054
Oke, 1x in de week vind ik ook wel wat weinig. Sowieso, vandaag gingen ze voor het eerst en dat was zeer heftig voor de jongens. Nu weer twee dagen niet en dan weer 1 dag.. qua structuur is het wel een dingetje ;)

De tijden snap ik wel, volgens de cao mogen we maar 5 uur achter elkaar werken zonder pauze. En omdat er zo min mogelijk volwassenen in school mogen zijn is er dus geen opvang.

Hier hebben de jongens op woensdag geen (t)huiswerk. Maar met het werk van mijn kleuter was ik toch al gestopt. De werkjes voor de fijne motoriek waren te moeilijk en de cognitieve werkjes te gemakkelijk.. morgen ga ik zelf wel weer wat verzinnen ;) Twee dagen zelf voor de klas gestaan, dus nu twee dagen thuis juf spelen ;)
  dinsdag 12 mei 2020 @ 20:19:29 #29
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193090065
N mag donderdag en vrijdag eindelijk weer naar school, ze heeft er heel veel zin in!
Jammer dat het volgende week donderdag en vrijdag Hemelvaart is, dus dan is er weer de hele week geen les :'(

De juffies maken hier nog steeds een dagboekje zoals ze de afgelopen weken deden, maar nu alleen voor de 3 dagen dat ze niet op school zijn. Daar staan allemaal filmpjes en liedjes in die de juffies hebben opgenomen. Werkjes doen ze sowieso niet aan (vrije school). Ik heb er wel wat geprint de laatste weken, maar N vindt dat niet echt interessant.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_193090467
Dat missen van school door oa Hemelvaart is dus precies waarom onze school tegen de overheidsadviezen in voor halve dagen is gegaan. ;) Zo wordt het gemis in elk geval eerlijk verdeeld.
  dinsdag 12 mei 2020 @ 20:44:56 #31
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193090655
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 20:36 schreef lunapuella het volgende:
Dat missen van school door oa Hemelvaart is dus precies waarom onze school tegen de overheidsadviezen in voor halve dagen is gegaan. ;) Zo wordt het gemis in elk geval eerlijk verdeeld.
Het wordt gecompenseerd doordat de andere groep (maandag & dinsdag) met Pinksteren en de dag daarna niet gaat (studiedag). Maar toch, helemaal fijn is het niet.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_193090822
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 19:49 schreef exode het volgende:
Nikki, maar dat is toch standaard zo? Bij B op school en bij mijn vriendin wordt ook niets meer aangeboden. Ik zou ook niet weten wanneer mijn vriendin dat zou moeten doen. Dat steeds maar een half uurtje extra resulteert bij haar al weken in dubbele uren draaien.

Scholen waar het wel gebeurt, zijn meestal scholen met extra handjes, leerkrachten die nu niet voor de klas staan bijvoorbeeld.
Dat is dus onderdeel van mijn frustratie, geen lerarentekort hier en één kleuterjuf die door persoonlijke redenen niet voor de klas staat maar wel werkt. Dan is het online plaatsen van wat werk volgens mij echt niet onmogelijk.

Ik heb ze vandaag als werkje het bouwen van een Lego Boost model naar keuze gegeven en wat bladen met plus- en minsommen omdat ik even niets beters had en i.v.m. werk ook even geen tijd had om allerlei werk op te zoeken en te printen.
Voor komende niet schooldagen heb ik inmiddels online weer voldoende werk verzameld en geprint, dus het komt wel goed, maar ik vind de houding van school gewoon een beetje laks in vergelijking met de afgelopen weken.
  dinsdag 12 mei 2020 @ 20:57:00 #33
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_193090950
Maar Nikki, waarom moeten jouw kleuters zo veel van jou? Ik ben echt van team lekker laten spelen. Werkjes doen op verzoek van kleuter, prima (genoeg te vinden online) idd, maar verplicht op mijn initiatief, not gonna happen.

Kleuterjuffen benadrukken hier ook dat alles wat ze opsturen vrijblijvend is, zeker geen verplichting.

In groep drie leren ze die letters echt wel. Mijn groep 3er had vorig jaar 0,0 interesse in schoolwerk, en loopt nu voor. Wat ze doen in de kleuterklas was hier ook totaal geen indicatie van wat ze laten zien in groep 3...
pi_193090982
Hier 2 groepen: groep A en groep B.
Beide 2 dagen in de week. De ene op ma + woe en de andere op di en vrijdag.
Beide hebben tot 29 mei ieder 6 dagen school.
Degene die een donderdag missen door die Hemelvaart heeft op de vrijdag les, zo even uit het hoofd.
Het is in ieder geval eerlijk geregeld.

A. zit in groep 3 en krijgt op zijn thuiswerkdagen, huiswerk vanuit school.
pi_193091129
Omdat ze dat anders op school ook gedaan zouden hebben en omdat ik bij beide jongens nog punten zie die verbeterd moeten worden om lekker mee te komen in groep 3. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan begrip van letters en fijne motoriek.
En los daarvan werk ik 40 uur per week. De kleuters vinden het werk leuk en doen het dus met veel plezier en vragen er ook zelf om. Daardoor kan ik dan weer redelijk doorwerken dus het is letterlijk en win-win situatie.
pi_193091662
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 20:15 schreef Sunshine1982 het volgende:
Groep 1 en 2 samen 24 kinderen.
En dat wordt in 3 groepen verdeeld? Of begrijp ik dat verkeerd?
Hier 40 kleuters verdeeld over 2 dagdelen :') So far genoeg ruimte per leerling.
  dinsdag 12 mei 2020 @ 21:19:05 #37
327807 Mariposas
יה&#14
pi_193091684
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 20:36 schreef lunapuella het volgende:
Dat missen van school door oa Hemelvaart is dus precies waarom onze school tegen de overheidsadviezen in voor halve dagen is gegaan. ;) Zo wordt het gemis in elk geval eerlijk verdeeld.
Jeetje,,, serieus ? Hier volgende week ook een lesdag minder door de donderdag. Maar we hebben net 8 weken geen school gehad, wat is nou die ene dag? Big deal dat die andere groep dan geen dag mist.
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante
pi_193091967
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 21:02 schreef _NIKKI_ het volgende:
Omdat ze dat anders op school ook gedaan zouden hebben en omdat ik bij beide jongens nog punten zie die verbeterd moeten worden om lekker mee te komen in groep 3. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan begrip van letters en fijne motoriek.
En los daarvan werk ik 40 uur per week. De kleuters vinden het werk leuk en doen het dus met veel plezier en vragen er ook zelf om. Daardoor kan ik dan weer redelijk doorwerken dus het is letterlijk en win-win situatie.
Als ze erom vragen, zou ik het ook doen hoor. B wilt non stop spelen dus die laten we lekker. Die vindt werkjes etc STOM.
pi_193092161
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 21:19 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Jeetje,,, serieus ? Hier volgende week ook een lesdag minder door de donderdag. Maar we hebben net 8 weken geen school gehad, wat is nou die ene dag? Big deal dat die andere groep dan geen dag mist.
Er waren nog meer argumenten uiteraard, maar dit was er een van. Ik vond het juist een goed punt, dat je de toch al schaarse onderwijstijd nu zo goed mogelijk wil verdelen. Voor onze kleuters zal het weinig uitmaken maar ik kan me voorstellen dat dat voor pak 'm beet groep 7 weer heel anders is.
  dinsdag 12 mei 2020 @ 21:51:17 #40
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_193092851
Wij hebben werk van school. Wat werkbladen en oefeningen in junior einstein. Samen net logopedie wat Squla en de plusboekjes taal/rekenen. Hou ik haar wel even bezig.

Ze vindt het leuk en is zo vooruit gegaan deze weken. Dat hoop ook een beetje op peil te houden.
pi_193092921
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 21:18 schreef Hupje het volgende:

[..]

En dat wordt in 3 groepen verdeeld? Of begrijp ik dat verkeerd?
Hier 40 kleuters verdeeld over 2 dagdelen :') So far genoeg ruimte per leerling.
Jups.
pi_193094512
Hier maandag en donderdag (cohort 1) of dinsdag en vrijdag (cohort 2).
Cohort 1 en 2 missen dus allebei een dag door Hemelvaart + de vrijdag na Hemelvaart.
Cohort 1 mist de maandag van Pinksteren, deze wordt ingehaald op woensdag.
Zo hebben beide cohorten evenveel lestijd. Prima geregeld. Twix zit in cohort 2 maar gaat ook een dag naar de noodopvang (man en ik allebei cruciaal beroep).

Twix is blij, rent het schoolplein op, heeft nauwelijks tijd voor een kus of een zwaai.
Wat tegenvalt: hoe compleet afgedraaid hij is als hij thuis komt. Dat is echt weer wennen! Terwijl we toch de afgelopen twee maanden bijna non-stop buiten speelden/fietsten/enz.
pi_193095190
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 15:29 schreef Sunshine1982 het volgende:
Mijn kind gaat pas donderdag naar school.... Deze week 1 dag en volgende week 1 dag. En nog verkorte les dagen ook.
Echt raar vind ik dit. Het is ook niet conform de richtlijnen van de overheid, waarbij leerlingen zoveel mogelijk weer naar school horen te gaan, en niet maar een verkorte dag. Waarom is het zielig voor je kind om daarover een gesprek aan te gaan met school? Dat weet zij toch helemaal niet als je dat per telefoon of mail doet?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_193097489
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 22:45 schreef Malteser het volgende:
Hier maandag en donderdag (cohort 1) of dinsdag en vrijdag (cohort 2).
Cohort 1 en 2 missen dus allebei een dag door Hemelvaart + de vrijdag na Hemelvaart.
Cohort 1 mist de maandag van Pinksteren, deze wordt ingehaald op woensdag.
Zo hebben beide cohorten evenveel lestijd. Prima geregeld. Twix zit in cohort 2 maar gaat ook een dag naar de noodopvang (man en ik allebei cruciaal beroep).

Twix is blij, rent het schoolplein op, heeft nauwelijks tijd voor een kus of een zwaai.
Wat tegenvalt: hoe compleet afgedraaid hij is als hij thuis komt. Dat is echt weer wennen! Terwijl we toch de afgelopen twee maanden bijna non-stop buiten speelden/fietsten/enz.
Dat laatste is waarschijnlijk ook vanwege de indrukken die eerste dag weer. Informatie opslaan, praten, klasgenootjes weer zien.
Niet zo gek toch? :)
Buitenspelen is toch anders dan.
pi_193097577
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 23:23 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Echt raar vind ik dit. Het is ook niet conform de richtlijnen van de overheid, waarbij leerlingen zoveel mogelijk weer naar school horen te gaan, en niet maar een verkorte dag. Waarom is het zielig voor je kind om daarover een gesprek aan te gaan met school? Dat weet zij toch helemaal niet als je dat per telefoon of mail doet?
Heb je ook wel een punt ja. Maar ik hoeverre is het nuttig om een klacht bij school neer te leggen als school zelf alles heeft ingedeeld. Ik denk niet dat ze de boel weer helemaal gaan omdraaien. En misschien heeft het er ook mee te maken dat niet alle leerkrachten komen opdagen. Het is een grote school met veel leerkrachten.

Ik weet het niet -O-

Bedenk me net dat de juf de ziekte van Crohn heeft. Misschien dat ze daarom kleinere groepjes wilt. Ik zal het morgen eens vragen als ik haar zie.

[ Bericht 6% gewijzigd door Sunshine1982 op 13-05-2020 07:49:51 ]
pi_193097804
Opzich kan je toch wel een klacht indienen of minstens aangeven dat je er niet zo blij mee bent of het begrijpt. Wellicht willen ze nog het 1 en ander toelichten. Wilt niet zeggen dat ze het kunnen of willen veranderen maar de feedback stellen ze misschien toch wel op prijs.
Je zult vast niet de enige zijn. :)
  woensdag 13 mei 2020 @ 08:26:47 #47
149959 SQ
snelle trees
pi_193097902
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 22:45 schreef Malteser het volgende:
Hier maandag en donderdag (cohort 1) of dinsdag en vrijdag (cohort 2).
Cohort 1 en 2 missen dus allebei een dag door Hemelvaart + de vrijdag na Hemelvaart.
Cohort 1 mist de maandag van Pinksteren, deze wordt ingehaald op woensdag.
Zo hebben beide cohorten evenveel lestijd. Prima geregeld. Twix zit in cohort 2 maar gaat ook een dag naar de noodopvang (man en ik allebei cruciaal beroep).

Twix is blij, rent het schoolplein op, heeft nauwelijks tijd voor een kus of een zwaai.
Wat tegenvalt: hoe compleet afgedraaid hij is als hij thuis komt. Dat is echt weer wennen! Terwijl we toch de afgelopen twee maanden bijna non-stop buiten speelden/fietsten/enz.
Bij ons gaat het rooster maar tot eind mei, ben benieuwd wat ze met Pinksteren gaan doen :)

Ja, het is weer vermoeiend voor ze he?
Ik merkte het hier ook, maar goed, op zich wel fijn voor ze. Deze manier van moe zijn is beter dan die lamlendige manier van moe zijn _O- tenminste, zo voelt dat :P
disclaimer
pi_193097989
bij ons loopt t rooster ook maar tot eind mei.. Daarna hebben ze na pinksteren een week vakantie (dat was al zo) en daarna wellicht helemaal open? Afhankelijk van hoe t nu gaat lopen natuurljk..
pi_193098440
Ik hoop heel egocentrisch dat de week na Pinksteren nog even zo blijft. Dan hoeft B alleen donderdag naar school. Mijn vriendin heeft die week vakantie. Dan willen we een paar dagen weg eigenlijk.

De vermoeidheid bij B valt mee, ook de hooikoortstabletten vallen goed *O*
pi_193098527
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2020 08:13 schreef vencodark het volgende:
Opzich kan je toch wel een klacht indienen of minstens aangeven dat je er niet zo blij mee bent of het begrijpt. Wellicht willen ze nog het 1 en ander toelichten. Wilt niet zeggen dat ze het kunnen of willen veranderen maar de feedback stellen ze misschien toch wel op prijs.
Je zult vast niet de enige zijn. :)
Ik heb een mailtje gestuurd. Geen klacht, gewoon een vragende mail. Ben benieuwd :)
pi_193101178
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 09:20 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ik heb een mailtje gestuurd. Geen klacht, gewoon een vragende mail. Ben benieuwd :)
Prima toch, ben ook benieuwd. :)
pi_193101821
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 09:20 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ik heb een mailtje gestuurd. Geen klacht, gewoon een vragende mail. Ben benieuwd :)
Ik heb geen enkele reactie ontvangen op mijn mail aan de directie over de halve dagen :')
pi_193102713
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 13:28 schreef Hupje het volgende:

[..]

Ik heb geen enkele reactie ontvangen op mijn mail aan de directie over de halve dagen :')
Ik ook nog niet. Maar misschien moet ik ook gewoon afwachten :)
pi_193103123
Hier hebben ze juist van de vrijdag een langere dag gemaakt (normaal zijn ze 12:15 vrij dan) zodat beide groepen 2 volle dagen per week maken. Woensdag is iedereen vrij. We krijgen ook nog steeds een werkboekje mee voor de andere dagen.

School van m’n schoonzusje biedt maar twee dagen tot 13 uur per week aan voor kleuters, dus ik ben wel blij hoe het hier gaat. Ik hoop alleen dat ze snel aangeven hoe ze na Pinksteren verder willen ivm boeken van een weekje weg. Ik wil niet dat hij dan lesdagen gaat missen daardoor.

O is gisteren gaan logeren bij opa en oma, na een schooldag op maandag, en hij is nu doodmoe. Al vier flinke huilbuien gehad om niks. Nu dus lekker voor de tv hangen!
¸¸.ˇ´¯`ˇ.¸¸.ˇ´¯`ˇ.¸><(((ē>
pi_193108002
Vandaag hadden we thuis school maar ik hoorde beneden wel een enorme driftbui en huilen om een spelletje die verloren was met man. Ik kon gewoon verder werken maar denk nu dat het te verklaren is door gister (eerste schooldag plus BSO).
Voor vandaag hadden we een splitsboekje ofzo mee en een stencil. 8 woordjes maken en natekenen. R kan nog absoluut niet mooi en goed letters schrijven maar is met vijf ook niet nodig, leert hij wel volgend jaar in groep 3. Meeste letters kent hij wel en drie letter woorden lezen gaat best aardig meestal. Ik laat het maar los anders ga ik pushen en is ook niet goed. Lezen wil hij niet. Krijgen elke dag wel iets mee en zo niet, hebben we een nieuw werkboekje. Gewoon Pinterest is dat geweest maar wel netjes door juffen geregeld en kon je ophalen op school. Super geregeld.

Ik heb trouwens mijn man een paar 'kleuren op nummer voor kleuters' uit laten printen. Met dobbelsteen figuren enzo, ook prima educatief en R vindt het leuk. Ik zoek daar nu nog meer versies van. Heb nu voorjaar thema.
pi_193108470
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2020 19:37 schreef Hilmo het volgende:
Vandaag hadden we thuis school maar ik hoorde beneden wel een enorme driftbui en huilen om een spelletje die verloren was met man. Ik kon gewoon verder werken maar denk nu dat het te verklaren is door gister (eerste schooldag plus BSO).
Voor vandaag hadden we een splitsboekje ofzo mee en een stencil. 8 woordjes maken en natekenen. R kan nog absoluut niet mooi en goed letters schrijven maar is met vijf ook niet nodig, leert hij wel volgend jaar in groep 3. Meeste letters kent hij wel en drie letter woorden lezen gaat best aardig meestal. Ik laat het maar los anders ga ik pushen en is ook niet goed. Lezen wil hij niet. Krijgen elke dag wel iets mee en zo niet, hebben we een nieuw werkboekje. Gewoon Pinterest is dat geweest maar wel netjes door juffen geregeld en kon je ophalen op school. Super geregeld.

Ik heb trouwens mijn man een paar 'kleuren op nummer voor kleuters' uit laten printen. Met dobbelsteen figuren enzo, ook prima educatief en R vindt het leuk. Ik zoek daar nu nog meer versies van. Heb nu voorjaar thema.
Het klinkt alsof de school bij jullie er dikke prima mee omgaan. Zoiets geeft rust hoor :)
  woensdag 13 mei 2020 @ 23:20:23 #57
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193112204
Wij doen thuis het minimale aan schoolwerk. Kuiken krijgt wel huiswerk mee nu, dat maakt hij dan de volgende ochtend in een uurtje en daarna weer spelennnnnnn :P.
KuikenGuppy
pi_193112250
Op mijn school hebben we de week van Pinksteren er ook bij gepakt. Zodat beide cohorten precies even veel dagen hebben. En de mr heeft al ingestemd dat, al zouden we toch met volle groepen kunnen starten, dat we het ook zo gaan doen.

Op de school van de jongens hadden we in juni nog een lesvrije week. Deze gaat niet door, maar je krijgt wel verlof als je al bijvoorbeeld een vakantie had geboekt ;) Ik ben daar wel heel blij mee :)

Wat ik trouwens opvallend vond, en ik ben benieuwd hoe dat bij jullie kleuters was, bij Js waren er 5 kinderen uit zijn cohort niet en wat ik zag op een filmpje waren er 4 uit het andere cohort niet. Dus 1/3 van zijn klas is thuisgebleven. Dat is toch veel?
Bij de oudste was iedereen er!
  woensdag 13 mei 2020 @ 23:30:29 #59
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193112321
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2020 19:37 schreef Hilmo het volgende:
Ik heb trouwens mijn man een paar 'kleuren op nummer voor kleuters' uit laten printen. Met dobbelsteen figuren enzo, ook prima educatief en R vindt het leuk. Ik zoek daar nu nog meer versies van. Heb nu voorjaar thema.
Juf Maike heeft geloof ik daar het e.e.a. van op de site staan.
KuikenGuppy
pi_193116593
Loj, bij B was maandag iedereen er, vandaag weet ik niet.
Bij mijn vriendin, in groep 7, zijn ook geen leerlingen die niet komen.

B vroeg vanochtend vanaf welke leeftijd mensen zieker worden van Corona. Ik vertelde dat iedereen er ziek van kan worden en sommige mensen heeeeeel erg ziek. Nou hij wilde toch wel graag een leeftijdsgrens weten. Dus ik vertelde dat bij 70+ het virus gevaarlijker kan zijn. Nou B heeft de oplossing nu: 'Mama als je dan gewoon doodgaat voor je 70 bent, kan je het ook niet krijgen. Makkelijk toch?!'
pi_193116809
Hahaha, dat is wel praktisch ingesteld van B!

S. ging vanmorgen weer huppelend het schoolplein op en vergat bijna naar me te zwaaien. Zo’n opluchting O+
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_193117939
Bij W was er in haar helft maar 1 niet (maar da 's dan wel meteen 10 %). Bij L waren ze er allemaal en dan nog 4 extra vanwege noodopvang..
Maar uit de andere kleuterklas waren er een aantal niet vanwege hoesten vertelde de moeder van een klasgenootje van L. Ze kwam de oudste halen, maar de jongste is eigenlijk permanent verkouden/hoesten en mag dus niet naar school en er waren er meer in die klas zei ze..
pi_193156641
De buurjongen is jarig dus er staat een springkussen voor de deur*... Maar Ketel mag er niet op want hij heeft 38,4 graden koorts. Hij is er zo verdrietig om, arme jongen. :'(

*voor het kleine clubje buurtkinderen dat hier samen speelt
pi_193157627
Wat ik zo in de app las waren hier de meeste ouders bang.

Op zich is het natuurlijk niet mijn probleem en ben ik juist blij dat Js weer mag. Die heeft het sociale aspect echt nodig! Al zitten er geen vriendjes in het cohort van hem. Er was trouwens ook een Chinees jongetje met mondkapje :)

Ah dat is wel zielig Luna! Ik hoop trouwens dat ze geen boete krijgen. Hier in de straat wel namelijk..
pi_193157990
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 12:44 schreef Loj het volgende:
Ah dat is wel zielig Luna! Ik hoop trouwens dat ze geen boete krijgen. Hier in de straat wel namelijk..
Het springkussen werd in no time weer opgeruimd wegens harde wind, dus dat scheelt. Ketel ligt inmiddels te slapen, die is echt duidelijk niet lekker, arme jongen.

Waar kregen ze dan een boete voor? In principe mogen kinderen gewoon samen spelen toch?
pi_193158095
Was wel in de net lock down periode.

Er waren teveel mensen op straat, dus ze vonden het groepsvorming.
Nu wonen wij in een hofje en iedereen was netjes afstand aan het bewaren.

Nu waren wij wel naar binnen gegaan omdat ik het iets te druk vond, maar ze deden in principe niets verkeerd.
pi_193158301
Ah dat is wel sneu Luna, hopelijk knapt ie snel op!

B begint dinsdag weer met zwemles, zo fijn, hij heeft er ook echt zin in. Moet wel mijn werkschema omgooien, want ik heb exact onder zijn zwemles altijd teammeeting via VC. En Juul mag niet mee naar het zwembad.
pi_193158409
Trouwens nog beterschap Luna!

Spannend zwemles. De oudste mocht afzwemmen, maar we krijgen pas aankomende week te horen hoe de zwemles verder gaat.
Eigenlijk wil ik de zwemles voor de kleuter over de vakantie heen tillen, maar dat vindt zwemles straks vast niet goed 😉
pi_193159029
Loj, B mocht 25 april eigenlijk afzwemmen mits hij 4 lessen met kleding aan had gedaan. Dat is nu nog niet gebeurd, dinsdag eerst zonder kleding en dan de week erna denk ik met kleding. 11 juli staat nu pas de volgende dag met afzwemmen gepland. Ik ben benieuwd of er data bijkomen.
  zondag 17 mei 2020 @ 12:59:50 #70
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193176773
Ben benieuwd wanneer hier het zwembad weer opengaat! N had net 2 lessen gehad en vond het erg leuk, dus ze wil heel graag weer.

Ik kom hier een vraag stellen die niet direct over kleuters gaat, maar wel over omgaan met kleuters... ik merk nu de laatste maanden weer eens hoe lastig ik het vind om met N samen leuke dingen te doen. Dat ligt vooral aan mij, en het was al zo toen ze nog een baby was. De dingen die ik leuk vind, passen namelijk niet echt bij wat kinderen leuk vinden. Ik hou van lezen, wandelen, films/sport kijken enz, maar dat kan je allemaal niet samen met een kind doen. Natuurlijk kan ik wel voorlezen, dat doen we ook wel eens, maar N vindt dat niet superleuk. Samen een film kijken kan ook, maar dan kijk ik maar half mee, omdat het me niet zo interesseert. Wandelen kan wel, maar natuurlijk alleen korte afstanden. Dus vaak komt het erop neer dat ik zit te kijken hoe N speelt, terwijl ik een beetje op mijn telefoon zit.

N vraagt dan wel steeds of ik meedoe, maar ik weet niet zo goed hoe. Als we proberen samen iets de bouwen met lego of playmobil, vindt ze dat vaak snel niet meer leuk, omdat ik niet doe wat zij wil dat ik doe (en dat vind ik het dus niet leuk meer) of ik verlies snel zelf mijn interesse. Vroeger bouwde ik zelf in mijn eentje hele verhalen, maar N alleen lukt dat niet. Zelf knutselen wil ze niet, maar ik hou ook niet van knutselen. Tekenen vindt ze wel leuk, maar dan wil ze dat ik mee teken en dat probeer ik dan wel, maar vind ik dus niet echt leuk.

Vaak komt het er dan weer op neer dat N om een filmpje op de ipad vraagt en ik maar weer ja zeg. En ik dan maar weer op mijn telefoon zit of ga lezen of werken. Of N speelt met een ander kindje bij ons thuis of daar, maar dan doe ik dus nog steeds niks samen met haar. Mijn man kan dus wel echt dingen samen met haar doen (bijv. tekenen, maar hij vindt dat dus wel leuk), maar hij is een mensenmens en ik dus niet.

Ik heb het gevoel dat ik iets mis in mijn ervaring met N, terwijl ze nu juist op een superleuke leeftijd is. Ik zou meer leuke dingen samen willen doen die we wel allebei leuk vinden. Maar ik weet dus niet wat.

Nouja, iemand tips?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 17 mei 2020 @ 13:38:37 #71
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_193177190
Ik heb dat ook wel Saskia. Ik ben gewoon niet zo goed in met de kinderen spelen, terwijl de duutser bijvoorbeeld uren lego kan bouwen met de kinderen.

Ik denk niet dat het ene beter is dan het andere. Ik lees boeken met de kinderen, ze helpen met koken en bakken en we doen andere dingen samen. Al is het maar buiten een rondje fietsen ofzo. We brengen tijd samen door.

Ik denk tevens dat het niet je taak is als ouder om met je kind te spelen. Voor het kind zorgen is onze verantwoordelijkheid, spelen is de verantwoordelijkheid van het kind....
pi_193177237
Ik heb dat ook. Ik heb vrij weinig fantasie, dus spelen met Playmobil of lego vind ik ook best lastig. We gaan vaak samen naar buiten en dan praten we over dingen die we zien buiten. Flora, fauna, dat soort dingen. Of buiten voetballen, fietsen, steppen.
  zondag 17 mei 2020 @ 14:09:07 #73
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193177526
Thanks :) het leukste vind ik inderdaad als ik alleen met haar samen iets buiten doe, naar het bos of dierentuin of pretpark ofzo. Dat je echt samen iets beleeft en dat ik haar dingen kan vertellen over de wereld (ik ben nogal van de kennis en die draag ik graag over). Als ik samen met haar en andere kinderen ga, dan speelt ze weer vooral met hun en niet met mij.

Maar de tijd binnen vind ik lastiger om op een leuke en liefst ook nog nuttige/leerzame manier te vullen. Ik zie soms van die ouders die een enorm knutselwerk of bouwwerk hebben gemaakt, en dan ben ik enerzijds jaloers, dat ik ook graag met m'n kind urenlang aan zoiets zou willen werken. Anderzijds vind ik het zelf niet zo leuk om dat ik er zelf uren aan zou willen te besteden.

Het gaat meer om het idee... dat ideaalbeeld heb ik, dat je samen een hele middag X of Y doet en daar dan later nog herinneringen aan hebt.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_193177699
Saskia is samen dingen bakken of koken een idee?

En qua wandelen, dat kun je ook leuker maken voor de kleuter door bijvoorbeeld een speurtocht naar verkeersborden te doen, soorten auto's, bloemen etc. of huisnummers benoemen. Daar maak ik één van mijn kleuters in ieder geval erg blij mee.

Verder ben ik ook niet goed in meespelen, maar ik geniet wél enorm van Lego bouwwerken maken, dus dat doen we vaak. Knutselen en tekenen mogen ze zelf doen. Al draag ik wel ideeën en materialen aan waar zij vervolgens mee aan de slag gaan.
pi_193177830
Samen in de tuin dingetjes planten en samen verzorgen totdat je ook echt een plantje, bloemetje of stuk fruit/groente ziet? Is hier ook een succes en het is ook wel weer de tijd ervoor :)

Knutselen vind ik dan wel weer leuk, maar hele knutselwerken... nee. Gewoon wat plak en knipwerk.

Misschien dat je er wat teveel druk op legt Saskia? Het hoeft allemaal niet bijzonder te zijn, de tijd samen is al fijn genoeg toch?
  zondag 17 mei 2020 @ 15:06:22 #76
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193178165
Plantjes gaan bij mij altijd dood :P maar verder wel leuke suggesties, bedankt!

Het hoeft ook niet allemaal bijzonder te zijn natuurlijk. Maar ik zou het wel erg vinden als ze zich later herinnerde dat ik nooit met haar wilde spelen. Nu vraagt ze vaak of ik mee kom doen en zeg ik steeds 'wacht even, nog even dit doen' ofzo. Of dat ze zich later herinnert dat ik alleen maar op mijn telefoon zat...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_193178216
Ik kan uren met B Lego'en en ook voetballen vind ik ook erg leuk om samen te doen. Verder sta ik er wel hetzelfde in Saskia, maar ik heb, heel kort door de bocht, dan in mijn hoofd dat mijn ouders amper met mij speelde want ze hadden daar geen tijd voor. Maar ik heb echt een topjeugd gehad. Ze waren er altijd voor me en mijn vader kwam bijvoorbeeld altijd kijken als ik moest voetballen etc. Ik heb alleen maar fijne herinneringen en was altijd buiten aan het spelen.

Als B zich gaat vervelen, gaat ie vanzelf wat verzinnen wat hij alleen leuk vindt, of hij gaat naar de speeltuin. En voor wandelen, hebben we een step voor hem gekocht. Dan vindt hij langere afstanden wel leuk.

Mijn vriendin kan wel met hem knutselen, tekenen, creatieve activiteiten bedenken. Die vindt dat oprecht leuk.
  zondag 17 mei 2020 @ 16:47:32 #78
327807 Mariposas
יה&#14
pi_193179152
Ik ben ook niet echt dol op spelen, maar wat ik wel leuk vind is om Lego sets in elkaar te zetten. Die van mij ervaart dat als samen spelen. En verder, naar het zwembad gaan of naar de stad (in andere tijden lol :') ). Mijn moeder speelde ook nooit echt met ons hoor, althans niet dat ik het mij herinner. Maar ze deed wel andere leuke dingen met ons en was er altijd voor ons. Ik zou me niet te druk maken Saskia, misschien komt dat over een paar jaar wel. Samen LARP’en enzo, of was jij dat niet. :)
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante
  zondag 17 mei 2020 @ 16:56:16 #79
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193179241
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 16:47 schreef Mariposas het volgende:
Ik ben ook niet echt dol op spelen, maar wat ik wel leuk vind is om Lego sets in elkaar te zetten. Die van mij ervaart dat als samen spelen. En verder, naar het zwembad gaan of naar de stad (in andere tijden lol :') ). Mijn moeder speelde ook nooit echt met ons hoor, althans niet dat ik het mij herinner. Maar ze deed wel andere leuke dingen met ons en was er altijd voor ons. Ik zou me niet te druk maken Saskia, misschien komt dat over een paar jaar wel. Samen LARP’en enzo, of was jij dat niet. :)
LARP'en is mijn man :) zwaardvechten doe ik wel ja :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 17 mei 2020 @ 17:36:27 #80
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193179630
@SaskiaR ik lees vooral over jouw interesses. Wat vindt je dochter leuk om te doen? En hoe kan jij daarbij aansluiten? Jouw interesses zijn duidelijk volwassen interesses, je kunt niet van een kind verwachten dat ook leuk te vinden. Wat vond jij als kind leuk om te doen? Vindt je dochter dat misschien ook leuk?
Probeer je te verdiepen in de belevingswereld van je kind, hoe ervaart zij dingen? Wat verwacht zij van jou, op welke manier wil zij dat jij in haar spel betrokken bent? Hoe je nu met je dochter speelt, bepaalt veel voor later. Toon je interesse in wat zij doet, luister je oprecht naar wat haar bezig houdt, dan zal zij leren dat ze altijd bij jou terecht kan. Niet alleen met haar verhalen over wat een kleuter leuk vindt, maar, veel belangrijker, straks met alle verhalen over vriendjes. Over onzekerheid, verliefdheid, gepest worden, of haar zelfbeeld.
KuikenGuppy
pi_193180183
Mijn ouders speelden ook nooit met ons. In ieder geval niet samen ‘vadertje en moedertje’ of zo. Wat we samen deden en ik me herinner: naar de bossen, wij hutten bouwen en zij aan een picknicktafel met vrienden, mee naar het sporten en aan de zijlijn staan, naar zee, een uitje met de trein, mijn moeder tussen de middag ophalen op haar werk en boterhammen in de auto, samen winkelen en ergens een apfelstrudel eten, samen pizza’s bakken, enz.
Spelen deed ik alleen, samen met mijn zussen of met vriendjes.

Ik help ze soms op gang, maar ga zelf geen uren spelen met ze. Heb ik geen zin in en geen tijd voor. Ik vind dat ook iets dat ze zelf moeten kunnen. En toch doe ik genoeg met ze, zoals ik van jou nu ook hoor, Saskia :*

Oh ja, legosets in elkaar zetten doe ik wel O+ Maar er daarna mee spelen mogen ze dan weer lekker zelf doen.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_193180204
Daarnaast, soms denk ik dat er van ouders tegenwoordig wordt verwacht dat ze een entertainmentbedrijf runnen, terwijl er mijns inziens niets mis is met een partijtje vervelen op zijn tijd. Daar krijgen kinderen juist creativiteit van.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  zondag 17 mei 2020 @ 18:34:08 #83
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193180408
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 17:36 schreef Burdie het volgende:
@:SaskiaR ik lees vooral over jouw interesses. Wat vindt je dochter leuk om te doen? En hoe kan jij daarbij aansluiten? Jouw interesses zijn duidelijk volwassen interesses, je kunt niet van een kind verwachten dat ook leuk te vinden. Wat vond jij als kind leuk om te doen? Vindt je dochter dat misschien ook leuk?
Probeer je te verdiepen in de belevingswereld van je kind, hoe ervaart zij dingen? Wat verwacht zij van jou, op welke manier wil zij dat jij in haar spel betrokken bent? Hoe je nu met je dochter speelt, bepaalt veel voor later. Toon je interesse in wat zij doet, luister je oprecht naar wat haar bezig houdt, dan zal zij leren dat ze altijd bij jou terecht kan. Niet alleen met haar verhalen over wat een kleuter leuk vindt, maar, veel belangrijker, straks met alle verhalen over vriendjes. Over onzekerheid, verliefdheid, gepest worden, of haar zelfbeeld.
We praten ook zeker wel, bij het naar bed brengen enzo. Of op de fiets, of inderdaad als we wel eens samen iets doen. En ik weet ook welke filmpjes ze graag kijkt, en wie haar favoriete Paw Patrols zijn enzo :) dus ik verdiep me wel in wat ze leuk vindt.

Maar qua spel vind ik het wel wat lastiger, want ze vindt ook andere dingen leuk dan ik als kind. Ik ben een loner, terwijl zij juist heel sociaal is, en dus het liefst samen speelt (met andere kinderen of met mij). Ze speelt ook graag rollenspelen, dus dat de ene pop/lego/playmobilfiguur iets zegt en de andere dan antwoordt. Maar als ik dan de andere rol speel, en ik zeg iets anders dan wat zij wilde, dan wordt ze boos. Dus dat is niet ideaal.

Ze vindt het ook leuk om activiteitenboeken te doen, maar dan wil ze graag dat ik help (ze heeft namelijk niet zoveel zelfvertrouwen, dus als ze iets niet meteen snapt, moet ik helpen). Maar ja, het doel van zo'n boek is niet dat ik het moet gaan invullen :P
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_193181030
@Saskia qua wandelen: ‘los’ wandelen met L duurt meestal niet heel lang, maar een recente ontdekking is geocachen! Doet hij met z’n vader regelmatig nu, en ik heb ‘t inmiddels 2x met ‘m gedaan. Heel leuk, houdt ‘m supergemotiveerd en blij. En verder, thuis: wij spelen veel spelletjes, meest met z’n 2en en ook wel met mijn vriend. Carcassonne junior, Uno, kwartet maar ook SkipBo (eigenlijk vanaf 7, maar hij kan het vet goed!)

En voor de schoolvergelijkbingo: L gaat om en om van half 9 tot 13u. Vorige week ma-wo-vr, deze week vanwege hemelvaart alleen dinsdag, volgende week weer ma-wo-vr en daarna stopt het voorlopige rooster :-) Ik kreeg net een mailtje met een weektaak voor de tussenliggende dagen.

Tijdens de 8 weken heeft L tijdens de halve week bij mij steeds ongeveer half-half schoolachtige dingen gedaan (werkboekjes, letters oefenen, telspelletjes enzo) en gespeeld. En veel avonden berenjacht door de hele stad :D De dagen bij z’n vader heeft hij eigenlijk alleen gelego’d en gespeeld :s)
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  zondag 17 mei 2020 @ 20:58:58 #85
171422 LadyBlack
paint it black
pi_193182719
Saskia, ik snap wel dat je bang bent om dingen te missen, maar mijn dochter kon toen ze zo oud was ook nog niet goed spelen. En misschien was jij zelf ook wel ouder toen je met lego en playmobil hele verhalen maakte in je eentje.

Ik zou je als tip geven om wel en niet meespelen heel duidelijk te scheiden. Dus als je meedoet, dan ook écht en zonder telefoon onder handbereik. En als je geen zin meer hebt, dan ga je iets voor jezelf doen. Aan / uit zeg maar, lekker duidelijk.

Mijn kinderen spelen overigens het beste als ik bezig ben met schoonmaken of opruimen ofzo :D Ergens gaan zitten met telefoon of iets te lezen is vragen om gejengel.
pi_193182904
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:58 schreef LadyBlack het volgende:

Mijn kinderen spelen overigens het beste als ik bezig ben met schoonmaken of opruimen ofzo :D Ergens gaan zitten met telefoon of iets te lezen is vragen om gejengel.
Dit is (helaas) heel herkenbaar. Hoewel het in de tuin meestal wel lukt. Dan kan ik gelukkig ooit een kop koffie drinken en een paar bladzijdes lezen.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_193183097
Wel wat herkenbaar Saskia. Wat ik zelf graag doe zijn bordspellen. Dat is dus wel perfect met kids. Sommige kinderspellen zoals Uno enzo zijn ook leuk voor volwassenen. Ticket to ride jr vinden man en ik leuk en R moet dan maar meedoen ;)

Net uitgevonden, R vindt kleuren op nummer kleurplaten leuk of verbind de nummers. Ik vind inkleuren leuk. Ik pak dan eigen kleurboek of kleur de rechterpagina van R wat in.

Met Lego spelen kan ik niet zoals kids dat doen. Mijn man kan dat wel heel goed. Jongens spel, met wilde actie. Ik speelde vroeger altijd verhalen maar dat kan ik niet met iemand anders haha. Vrij bouwen kan ik ook niet.
Oh ja nog iets: ik snoei in de tuin of onkruid wieden, R gooit het in de container ofzo. Voelt ook als samen doen. De computer loshalen en die stofvrij maken van binnen (moet altijd 1 a 2 keer per jaar anders stofnest). Vindt hij machtig met een kwast helpen poetsen. Sowieso, samen dweilen, hij een swiffer, ik een dweil en gaan.
En samen,echt met z'n tweeën naar zwembad, tosti daar kopen en uren dobberen O+
  zondag 17 mei 2020 @ 21:20:51 #88
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193183137
Bedankt voor de tips allemaal :) ik geloof trouwens niet dat N ergens last van heeft, ze zegt regelmatig dat ze mij de allerliefste vindt O+ dus blijkbaar doe ik wel iets goed. Het is meer dat ik soms zelf het gevoel heb dat ik iets mis. Het gaat zo snel, straks is ze een tiener en zie ik haar nooit meer :o
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_193185192
Ik speel trouwens ook niet echt mee (behalve dan spelletjes en knutselen), maar ik vraag wel regelmatig wat ze aan het spelen zijn. Ze geven hier dan wel altijd antwoord op, dus dat wordt gewaardeerd :) Maar mijn jongens spelen vooral natuurlijk met elkaar.
pi_193185679
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:58 schreef LadyBlack het volgende:
Mijn kinderen spelen overigens het beste als ik bezig ben met schoonmaken of opruimen ofzo :D Ergens gaan zitten met telefoon of iets te lezen is vragen om gejengel.
Ik was dit weekend aan het bedenken dat ik dit misschien wel het moeilijkste vind aan moederschap. Even de tijd verliezen in mijn boek of even lekker schilderen of wat mijn hobby dan op dat moment ook is. Ik ben nu vooral constant nuttig en scherp en alert :')

Ik ben ook echt niet van het meespelen. Ik heb daar geen zin in. Ik kan dan wel hele knutselmiddagen organiseren. Samen iets moois maken. Echt geweldig. Ik wacht met smart op de dag dat peuter groot genoeg is om ook mee te doen, want nu maakt dat het lastig.
pi_193186256
Ik herken dat gevoel wel een beetje Saskia, vooral als ik weer eens op mijn telefoon zit in plaats van iets met mijn kinderen te doen. Maar tegelijkertijd vind ik het wel belangrijk dat ze zelfstandig kunnen spelen en heb ik ook gewoon behoefte aan wat tijd voor mezelf.

Ik probeer wel elke dag bewust even iets met ze te doen, ongeacht wat het is. In het weekend maken we regelmatig zelf pizza of croissantjes. Er mag altijd iemand mee helpen plantjes water geven, en voorheen mocht er ook altijd iemand mee boodschappen doen. Ik denk dat het belangrijkste is dat je regelmatig bewust 1 op 1 tijd doorbrengt, en dat het minder belangrijk is waarmee.
¸¸.ˇ´¯`ˇ.¸¸.ˇ´¯`ˇ.¸><(((ē>
pi_193188627
En +1 op ineens wel zelf kunnen spelen als je aan het schoonmaken of zo bent. Ik kan de vaatwasser zonder problemen leegruimen, toiletten schoonmaken, werken in de tuin etc, maar zodra ik mijn laptop openklap om te werken, hangen er 2 kinderen aan me.

Ik heb met B sowieso de afspraak dat ik eerst 2 kopjes koffie drink voordat ik 'van hem ben' zoals hij het zegt. Vaak is hij in die tussentijd iets gaan doen waardoor hij vergeet dat hij zich verveelde. En ik ga vaak met hem de speeltuin in, als er andere kinderen zijn, is hij mij na 5 minuten vergeten. Of hij zegt letterlijk 'Ga maar mama'.

Vanochtend de huisarts weer gesproken, B gaat door met de hooikoortstabletten, hij hoeft geen oogdruppels of neusspray omdat het met de tabletjes alleen goed lijkt te gaan.
pi_193225880
En wat vinden jullie van de scholen volledig aan de gang vanaf 8 juni? Ik ben er erg gelukkig mee. Voor R omdat hij thuis echt bij de muren opvliegt en opknapte van school en voor mezelf omdat het mij ook wat lucht geeft.
pi_193225997
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2020 16:38 schreef Hilmo het volgende:
En wat vinden jullie van de scholen volledig aan de gang vanaf 8 juni? Ik ben er erg gelukkig mee. Voor R omdat hij thuis echt bij de muren opvliegt en opknapte van school en voor mezelf omdat het mij ook wat lucht geeft.
Ik vind het helemaal niet erg ;)
S. geniet weer zo van school, Mijm van de aandacht alleen en ik van een beetje rust thuis.

Ik heb vannacht zo gelachen om S. Hij komt iedere nacht tussen ons in gekropen. Gisteravond wilde ik zijn dekbed een beetje over hem heen leggen in zijn eigen bed, maar daar werd hij wakker van. Dus ik zei dat hij maar lekker verder moest slapen.
‘Ik wil in papa en mama’s bed verder slapen.’
Nou prima, die kant op. Hij nestelt zich met een gelukzalige glimlach in ons bed en ik zeg: ‘dus dit is echt genieten zo?’
En S. zegt: ‘Mama, kun je nu even stil zijn?’
_O-

Hij zei van de week ook al tegen zijn broer vanuit het ouderlijk bed: ‘Kom je ook in ons bed liggen?’

Hij voelt zich iets té thuis geloof ik :D
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_193237260
Ik vind het ook wel fijn, precies wat LeSage zegt :). E kan haar ei weer kwijt en komt iedere keer zo opgeruimd en vrolijk thuis. En het is ook fijn om de jongste even alleen te hebben en die volledige aandacht te kunnen geven.
pi_193272876
Argh, ik moet het even kwijt..
Ik ben zo boos :’(

De oudste ging vandaag proef afzwemmen zodat hij morgen kon afzwemmen. Vlak voor de quarantaine had hij een go gekregen na 3 jaar om af te zwemmen voor zijn A.

En net krijgt hij te horen dat hij morgen toch niet mag afzwemmen. Het is niet veilig genoeg. Dit is toch te zielig, hoe dan.

Ow heeft een prikkelverwerkingsstoornis en hypermobiliteit, dus zwemles was al drama voor hem. De kou, geluiden en het “aan hem zitten” was echt een ding. Daarbij lukte sommige bewegingen gewoon niet. Uiteindelijk na heel veel privélessen (en heel veel spaargeld) was hij goed genoeg om met een “6je” af te zwemmen (prive). Dat prive afzwemmen gaat voorlopig niet lukken en dat snap ik ook. Maar nu mag hij morgen dus ook niet in de kleine groep afzwemmen.

Bah, ik vind het zo zielig voor hem!
  zaterdag 23 mei 2020 @ 14:49:07 #97
344469 Amsel
zonder t
pi_193274059
Ach wat sneu! Hoe reageerde hij er zelf op?
pi_193274217
Hij zit al de hele middag in het hoekje op de bank, een beetje te niksen. Echt zo zielig. Misschien ben ik daarom ook zo boos. Hoe onzeker kan je een kind maken.

Net heeft de zwemjuf gebeld, ze vonden zijn schoolslag niet goed genoeg. Voor wat ik zag was die net zo “slecht/goed” als hiervoor. Maar hij kan de goede beweging gewoon niet maken.

Na een beetje gezeur hebben we nu 2 gratis prive lessen gekregen en hij heeft nog 2 lessen op zijn kaart staan. Dus deze vier lessen (in 2 weken) geven we het nog en anders stoppen we ermee. Dan maar geen officieel papiertje.

(Wat weer niet heel fijn is, want ze kennen hem na 3 jaar wel bij het plaatselijk zwembad. Dus dan kan hij waarschijnlijk niet meer hier vrijzwemmen)
pi_193275612
@Loj wat ontzettend sneu zeg. Wat ik als tip wil geven: vraag of hij dan voor een certificaat kan zwemmen. Dan krijgt hij toch een diploma (waarop aangekruist staat wat hij wel kan) en kan hij dat toch ergens ophangen oid. Anders is het zo’n zielig einde :'(
pi_193281865
Tnx voor de tip. Misschien ga ik dat anders wel doen.

Hij vroeg net voor het slapen: “mama, denk je dat ik in de zomervakantie wel zonder zwembadjes zwemmen?”
Dan breekt je hart toch!
(En van mij wel, ik heb vertrouwen in hem!)
pi_193287835
Wat vreselijk sneu, Loj! Ik vind dat een zwembad in zo'n geval echt wel een stapje extra kan zetten met begeleiden.
  dinsdag 26 mei 2020 @ 12:33:12 #102
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193319271
Hoe denken jullie over het gebruik van educatieve apps?
We hebben nu schermtijd, als in filmpjes kijken, beperkt tot 45 minuten per dag (dat is al best veel, maargoed). Maar er zijn ook allerlei educatieve apps zoals Squla, Gynzy etc. die N ook leuk vindt. Stellen jullie daar een maximumtijd aan? Ik vind het raar om te zeggen dat de tijd op is als ze net een app met sommetjes of letters aan het doen is. En sowieso gebruiken veel scholen deze apps ook tijdens het thuisonderwijs (geloof ik, onze school deed het niet). We komen er niet uit om hier een regel op te stellen.
Natuurlijk doen we ook veel andere dingen die niet via het scherm zijn :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 26 mei 2020 @ 12:53:29 #103
327807 Mariposas
יה&#14
pi_193319510
Hoe lang doet ze Squla of Gynzy als je geen limiet stelt? Ik heb er eigenlijk geen limiet op, maar die van mij is het na een half uur meestal zelf wel zat.
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante
  dinsdag 26 mei 2020 @ 13:12:04 #104
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193319759
Dan houdt ze niet vanzelf op ;)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_193322537
Wij hebben daar gewoon geen vaste regel voor. Ik zeg wanneer ik het genoeg vind en dan gaan we iets anders doen.
Waarom zou je een vaste tijd daarvoor willen hebben? Gewoon uit nieuwsgierigheid :)
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  dinsdag 26 mei 2020 @ 16:24:21 #106
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193322707
Het is vooral dat mijn man en ik één lijn willen trekken. We zijn nu natuurlijk vaker met zijn drieën thuis en we merken dat we het hier niet over eens zijn. Hij is nogal tegen schermen, terwijl ik het wel ok vind, als het educatief is. Dus ik was benieuwd hoe jullie ermee omgaan.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 26 mei 2020 @ 16:27:21 #107
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_193322748
Onze kleuter mag tegenwoordig 's middags 1.5-2 uur op de iPad spelen. Simpelweg omdat we anders niet aan onze werkuren komen. Hij mag spelen zolang peuter slaapt, en daarna is het klaar. Dat weet hij ook.

Het is niet ideaal, en ik vind het eigenlijk ook teveel schermtijd. Maargoed, het is maar even zo. Daarnaast kijken ze 's avonds een half uurtje tv, en soms overdag als we de tv als oppas nodig hebben als we allebei een videovergadering hebben ook...Maar goed, wellicht gaan ze dinsdag weer naar school...
pi_193323565
Hier nu meer schermtijd dan ik eigenlijk zou willen. Als ik op mijn werk ben en kleuter is 2/3e dag thuis met papa die moet werken, is het soms het handigst. Hij mag dan Squla, schoolsoftware, een kaartspelletje of kinderavonturenspelletje. En hij houdt het lang vol. De andere dagen probeer ik hem dan wat minder op een scherm te laten doen. Als in, half uurtje max.
pi_193338346
Wij hadden vanmorgen een droomochtend voor S. Langs ons dorp af komt een nieuwe provinciale weg die behoorlijk lang wordt. Daar zijn ze nu begonnen met aanleggen. We zijn vanmorgen bij een stuk gaan kijken (net als een 5-tal andere ouders met kinderen) naar alle graafmachines en vrachtwagens vol zand die af en aan rijden.
We hebben zeker een half uur staan kijken.
Ideaal, nog goed voor 1,5 jaar vermaak dit _O_

Daarbij verbaas ik me over het geheugen van S. We fietsten langs een bankje waar we vorig jaar ooit eens een pakje drinken dronken. Dus ik vertel dat, zegt hij: ‘Ja, dat weet ik nog wel.’
Dat leek mij sterk, maar hij vervolgde met: ‘Daar stond toen een vrachtwagen.’
En dat klopt :o
Er stond in diezelfde bocht een oude kapotte vrachtwagen waar we bij hebben staan kijken toen 8)7
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_193415353
Praten jullie met jullie kleuters over ras/huidskleur?

Naar aanleiding van de moord op George Floyd en de daaropvolgende protesten in de VS (en, laten we wel wezen, ook racisme in Nederland) wil ik hier meer werk van gaan maken om mijn kinderen zo antiracistisch mogelijk op te voeden. Maar ik weet niet zo goed waar te beginnen en wat handig is voor zijn leeftijd (Ketel is bijna 5). Voor mijn gevoel is hij er nog jong voor maar onderzoek laat zien dat bewustzijn van huidskleur al heel vroeg start, dus ik wil er toch mee aan de slag.

Onze eigen vriendenkring is ook overweldigend wit - gelukkig gaat hij wel naar een meer diverse school en gastouderopvang, maar ik wil bijvoorbeeld ook weer niet over zijn vriendjes praten en hun ervaringen 'in de mond leggen' terwijl ik daar in feite niks van weet.

OUD is ook behoorlijk wit geloof ik, maar goed, ik ben benieuwd of er hier meer kleuterouders mee bezig zijn en hoe jullie dit aanpakken, of dat de 'worsteling' herkenbaar is.
pi_193415648
Een van mijn beste vriendinnen is Surinaamse, zij heeft ook een zoontje van dezelfde leeftijd als Caesar. Die spelen dus regelmatig. En Caesars beste vriend is Indisch. Ik merk dat het voor hem helemaal geen “ding” is, dus eigenlijk laat ik het erbij. Hij weet dat er meer is dan alleen z’n blond-blauwe ogen, maar het boeit hem niet. Ik zou het zelf erg geforceerd vinden dat zomaar uit het niets aan te kaarten, maar als iets ter sprake komt, praten we erover.
Ik denk dat het, zoals met heel veel, vooral een kwestie van voorleven is?
  maandag 1 juni 2020 @ 10:41:49 #112
56471 pinquit
oh my lama!
pi_193415698
Ik zat echt net hetzelfde te denken Luna.
Hier is het vooral nog heel normaal, want bij Alex op de psz zaten, en in zijn klas zitten wat donkere kindjes, dus echt opvallen doet het niet (meer). Dat is wel prettig. Misschien moet ik het verder gewoon niet aansnijden nog dan.

Is het een idee om sowieso te wachten op een vraag of reactie van Ketel zelf?
Want ik vind dus wel: zodra je het benoemt, is het een 'ding'.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  maandag 1 juni 2020 @ 10:42:57 #113
56471 pinquit
oh my lama!
pi_193415717
Haha wat Jentin zegt dus :) !
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  maandag 1 juni 2020 @ 10:44:19 #114
56471 pinquit
oh my lama!
pi_193415738
Ik besef me nu pas dat Alex z'n beste vriend in de klas ook donker is :') zelfs bij mij zit het er niet in dat dat iets anders is
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  maandag 1 juni 2020 @ 10:45:19 #115
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_193415758
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:41 schreef pinquit het volgende:
Ik zat echt net hetzelfde te denken Luna.
Hier is het vooral nog heel normaal, want bij Alex op de psz zaten, en in zijn klas zitten wat donkere kindjes, dus echt opvallen doet het niet (meer). Dat is wel prettig. Misschien moet ik het verder gewoon niet aansnijden nog dan.

Is het een idee om sowieso te wachten op een vraag of reactie van Ketel zelf?
Want ik vind dus wel: zodra je het benoemt, is het een 'ding'.
Wij hebben een filmpje gekeken van demonstraties (vreedzame) in de VS, en ik heb geprobeerd om uit te leggen waarom de mensen zo boos en verdrietig zijn. Hij heeft één zwart vriendinnetje, en verder is de school erg divers..
pi_193415886
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:21 schreef lunapuella het volgende:
Praten jullie met jullie kleuters over ras/huidskleur?

Naar aanleiding van de moord op George Floyd en de daaropvolgende protesten in de VS (en, laten we wel wezen, ook racisme in Nederland) wil ik hier meer werk van gaan maken om mijn kinderen zo antiracistisch mogelijk op te voeden. Maar ik weet niet zo goed waar te beginnen en wat handig is voor zijn leeftijd (Ketel is bijna 5). Voor mijn gevoel is hij er nog jong voor maar onderzoek laat zien dat bewustzijn van huidskleur al heel vroeg start, dus ik wil er toch mee aan de slag.

Onze eigen vriendenkring is ook overweldigend wit - gelukkig gaat hij wel naar een meer diverse school en gastouderopvang, maar ik wil bijvoorbeeld ook weer niet over zijn vriendjes praten en hun ervaringen 'in de mond leggen' terwijl ik daar in feite niks van weet.

OUD is ook behoorlijk wit geloof ik, maar goed, ik ben benieuwd of er hier meer kleuterouders mee bezig zijn en hoe jullie dit aanpakken, of dat de 'worsteling' herkenbaar is.
Hier ervaren we het niet als een ‘worsteling’. Twix zit op een overwegend witte school maar heeft toevallig twee kinderen in de klas met een donkere huidskleur. Voor hem is dat heel gewoon, net zo gewoon als dat een kindje uit zijn klas met een engelse tongval praat ivm een moeder uit Canada. En er ook een Turks meisje in de klas zit. Op het kdv was zijn beste vriendje een jongetje uit Azië. Hier wonen namelijk wel veel expats ivm asml.

Wij voeren dus nog geen ‘grote’ gesprekken over racisme en dergelijke (Twix is 4) maar we praten wel over verschillen tussen mensen.
We praten erover dat mensen er niet allemaal hetzelfde uitzien. Net zo ‘gewoon’ als kort of lang haar hebben. Of groot of klein zijn. Of dus een blanke of een donkere huidskleur hebben. Kroeshaar of stijl haar.

Bij Twix zitten twee kindjes met dezelfde naam in de klas, eentje is blank, de ander is dus één van de twee kindjes met de donkere huidskleur. Hij zegt altijd: “Vandaag speelde ik met Q. met de kleine zwarte krullen.” Daarmee doelt hij dus op het jongetje met de donkere huidskleur.
pi_193415890
Eens met Jentin, het is een kwestie van het goede voorbeeld geven. Onze vriendengroep is redelijk divers, geloof, kleur en geaardheid.
B heeft 2 vriendjes in de klas, de 1 is half Surinaams en de ander Marokaans. Hij benoemt verschil in kleur wel maar zonder waarde, alleen als vaststelling zeg maar.

De school van B is ook de meest diverse in het dorp, qua rang, stand etc. Dat was voor ons eigenlijk wel een belangrijk punt.
  maandag 1 juni 2020 @ 11:26:50 #118
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_193416427
Ik zou denk ik ook wachten tot het benoemd wordt. Ik werk bij de kleuters en voor de crisis hadden we een project dat ze zichzelf moesten schilderen mbv een spiegel. Ze moesten eerst goed in de spiegel kijken welke kleuren ze allemaal wilden.

Twee vriendjes (één met rood haar en hele lichte huidskleur en één met een Aziatische moeder) keken samen in de spiegel en vroegen beiden om 'huidskleur'. Pas na een paar tellen zagen ze ineens dat ze alletwee een hele andere huidskleur nodig hadden, en daarover hebben ze zo'n 10 minuten plezier om gehad O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_193416755
Ik ben blank met blanke familie. Mijn man is van Trinidad en heeft dus een donkere familie.
De vader van mijn neefjes is Afrikaans dus nog donkerder en A. constateert hoogstens dat ze andere uiterlijke kenmerken hebben.
Wij zijn daarom heel bewust van kleur, zeg maar. :P

Maar mijn moeder was laatst niet zo subtiel met haar woorden. Ze had een heel verhaal over hoe ze door ‘zo’n zwarte’ werd bekeken en zich geīntimeerd voelde.
En niet 1 keer: de term zwart viel erg veel. Pikzwart. Zwartsmoel. :N
A. zat daarbij en ondanks dat hij met andere dingen bezig was, heeft hij het wel gehoord.
Dus ik heb later met hem gezeten en uitgelegd dat dit geen goede woorden zijn.
Een persoon is donker of licht. Het is niet raar als je iemand omschrijft met een donkere huidskleur natuurlijk. Maar geef geen oordeel erover.

We kijken ook weleens First Dates en daar ziet hij ook gewoon hoe alles normaal met elkaar om kan gaan.
Ik denk wel dat het goed komt. :)
pi_193417068
Wij wonen in Rotterdam Zuid, de school waar onze dochter op zit is redelijk gemengd. Kinderen gaan prima met elkaar om en de juf maakt zich hard tegen pesten (ik denk dat racisme daar ook onder valt). Haar beste vriendinnetje uit haar klas is donker en spelen ook buiten schooltijd regelmatig met elkaar. Het is maar net hoe je er zelf als ouder zijnde tegenover staat denk ik. Als je er zelf geen probleem van maakt, zien kinderen die ook niet.
pi_193418826
We praten over ras en huidskleur en over gelijkheid en dat helaas niet iedereen daar hetzelfde over denkt. Hoe meer ik over dit onderwerp lees des te meer ik me bewust word van mijn woorden. Ik heb mezelf nooit als racist gezien, maar ik merk ook dat dat niet genoeg is. Ik ben nog erg zoekende hoe ik mijn kinderen als antiracist kan opvoeden.
pi_193418988
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 14:44 schreef Cholula het volgende:
Ik heb mezelf nooit als racist gezien, maar ik merk ook dat dat niet genoeg is. Ik ben nog erg zoekende hoe ik mijn kinderen als antiracist kan opvoeden.
Ja, exact dit heb ik dus ook. Daarom zoek ik ook naar meer dan alleen voorleven en diversiteit aanmoedigen, er is echt meer bewustzijn nodig.
pi_193421863
Zijn er geen boekjes over die je kunt voorlezen aan hem?
pi_193445562
Ik ben benieuwd hoe het schoolrooster van jullie kinderen er vanaf volgende week uit ziet. Weer volledig naar school? Of ingekorte dagen?

Hier wel elke dag les, maar op 4 dagen 5 kwartier minder. Ze zijn dus elke dag om 13.30 klaar, ook de woensdag. Dan zitten ze weer langer op school.
pi_193445597
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 23:01 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik ben benieuwd hoe het schoolrooster van jullie kinderen er vanaf volgende week uit ziet. Weer volledig naar school? Of ingekorte dagen?

Hier wel elke dag les, maar op 4 dagen 5 kwartier minder. Ze zijn dus elke dag om 13.30 klaar, ook de woensdag. Dan zitten ze weer langer op school.
waarom? wilden ze stiekem sowieso naar een continue rooster? Is toch heel onhandig met nso enzo?
Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze hier weer de gewone tijden hanteren..
pi_193445622
Bijna het reguliere rooster, maar dan een kwartier eerder (brengen en ophalen). Dat geldt voor de helft van de school, de andere helft heeft de gewone tijden. Om de breng- en haaldrukte te spreiden.
pi_193445680
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 23:04 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]

waarom? wilden ze stiekem sowieso naar een continue rooster? Is toch heel onhandig met nso enzo?
Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze hier weer de gewone tijden hanteren..
Dat zou heel goed kunnen van dat continue rooster... Het is zo'n beetje de enige school in de omgeving die dat nog niet had en ik was daar wel heel blij om i.v.m. werk.
  woensdag 3 juni 2020 @ 07:31:11 #128
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_193447883
Bij N en L zijn het weer de gewone tijden. Op mijn eigen werk gaan we wel door met continu op de lange dagen om minder beweging te veroorzaken. Woensdag en vrijdag heeft de onderbouw wel de middag vrij zoals voorheen.
pi_193448216
Wij horen einde middag het nieuwe rooster. Ben benieuwd, we hebben geen continu rooster en die komt er voorlopig ook niet wordt steeds gecommuniceerd. De halve weken waren wel continu.

B heeft gisteren met shirt aan gezwommen en het ging goed! :) Volgende broek erbij aan en week daarna schoenen erbij. Hij vindt het wel spannend geeft hij aan, maar hij zet wel door, zo trots.
  woensdag 3 juni 2020 @ 08:38:13 #130
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_193448488
Hier nog geen idee van het rooster. Andere school hier blijft tot het einde van het jaar het continu rooster.

Ben benieuwd continu rooster vind ik wel rustiger. Maar anders mag ik maandag de overblijf weer doen. Ik zie wel :+
pi_193452215
Omdat er hier 2 scholen onder 1 groot dak zitten, hebben ze de schooltijden met een kwartier verschoven.
De ene school een kwartier eerder (8:15) en de ander een kwartier later (8:45). De laatste zijn wij gelukkig. :P
  woensdag 3 juni 2020 @ 14:23:52 #132
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_193453135
Hier net bericht. Groep A wordt van 8.20u-14.20u verwacht, groep B van 8.30u-14.30u. Ietwat spreiding dus. Verder binnenkomen via de 'nooduitgangen' voor de kleuterklassen (komen allemaal met een deur op het schoolplein uit), maar dat was al zo.
pi_193467200
Hier houden ze de tijden van de afgelopen weken aan, voor B 4 dagen van 08:30 tot 14:00 en op vrijdag van 08:30 tot 12:00. B vindt het niet leuk om niet thuis te lunchen, maar was te paaien met elke dag een verrassing in zijn broodtrommel (snoepje, komkommer dat soort dingen).
Betekent wel dat ik op woensdag hem moet halen terwijl Juul op bed ligt, dus dat wordt babyfoon bij de buren neerzetten.

Gisteren was mijn moeder hier als verrassing, ook voor haarzelf overigens. Ik belde haar 's ochtends dat ik haar kwam halen. Was zo fijn, hele dag in de tuin, B was dolblij om haar te zien toen hij uit school kwam. 's Avonds lekker sushi gegeten, mooie dag.

Mijn moeder woont op een uur rijden en kan hier zelf niet met de auto komen, OV is nu geen optie. Ze had Juul al 4 maanden niet gezien. Ze wordt binnenkort hopelijk geopereerd (wordt steeds uitgesteld nu) en daarna mag ze 6 weken bijna niets. Dus het was voorlopig ook de laatste mogelijkheid voor zo'n dag.
pi_193467394
Dat is wel fijn Exode O+

Hier wilden ze al een continuerooster, maar was een heel kleine meerderheid van de ouders daar nog niet blij mee.
Maar nu voorlopig dus wel. Alle dagen van 8.30-14.45 en woensdag van 8.30-12.00.

Eigenlijk hoop ik volgend jaar op 8.30-14.00 op alle dagen. Lekker overzichtelijk, geen problemen met feestjes die op woensdag ‘moeten’. En je hebt zo’n fijne lange middag altijd. Nog tijd genoeg om te gaan zwemmen of de speeltuin.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:16:31 #135
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193467523
Hier is er nu ook een continurooster en ik denk dat ze dat na de zomervakantie zo houden. Ik vind het ongezellig, maar soit :').
KuikenGuppy
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:18:51 #136
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193467566
Oeps, ik dacht dat ik in de SC zat. Sorry!

[ Bericht 87% gewijzigd door Burdie op 04-06-2020 11:31:48 ]
KuikenGuppy
pi_193467625
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:18 schreef Burdie het volgende:
Vinden jullie het ook zo gek voelen dat ineens weer van alles kan/mag? En dat sommigen dat ineens weer heel luchtig opnemen? Paar weken geleden mocht nog niks, en nu plant iedereen de weekenden langzaamaan weer vol met BBQ's, borrels, tuinfeestjes, terrasjes, verjaardagen, pretparken... ik vind het zo snel ineens, mis een beetje opbouw daarin.
Hey voelt inderdaad nog heel onwerkelijk en onwennig. Ik ben blij hoor maar ook huiverig.
  donderdag 4 juni 2020 @ 11:27:27 #138
56471 pinquit
oh my lama!
pi_193467721
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 15:03 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Ja, exact dit heb ik dus ook. Daarom zoek ik ook naar meer dan alleen voorleven en diversiteit aanmoedigen, er is echt meer bewustzijn nodig.
Ik heb me inmiddels beter ingelezen en me beseft dat het niet genoeg (of überhaupt niet oké) is om het "te laten zodat het geen ding wordt".
Ik ga me ook beter informeren en lezen en kijken en naar een manier zoeken om het in huis als een onderwerp te behandelen, want het gaat zoveel dieper en verder dan ik me heb beseft.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_193467756
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:27 schreef pinquit het volgende:

[..]

Ik heb me inmiddels beter ingelezen en me beseft dat het niet genoeg (of überhaupt niet oké) is om het "te laten zodat het geen ding wordt".
Ik ga me ook beter informeren en lezen en kijken en naar een manier zoeken om het in huis als een onderwerp te behandelen, want het gaat zoveel dieper en verder dan ik me heb beseft.
O+ O+ O+
pi_193467813
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 11:18 schreef Burdie het volgende:
Vinden jullie het ook zo gek voelen dat ineens weer van alles kan/mag? En dat sommigen dat ineens weer heel luchtig opnemen? Paar weken geleden mocht nog niks, en nu plant iedereen de weekenden langzaamaan weer vol met BBQ's, borrels, tuinfeestjes, terrasjes, verjaardagen, pretparken... ik vind het zo snel ineens, mis een beetje opbouw daarin.
Ja....wij spreken ook alleen beperkt en buiten af nu. Zo hadden we zaterdag met vrienden afgesproken, eindelijk hun inmiddels 4 maanden oude dochter ontmoeten. Het gaat regenen dus afspraak uitgesteld.

We hebben de verjaardag van Juul nu gepland, families gesplitst, we vieren het alleen als het buiten kan.

Misschien overdreven voorzichtig, maar het voelt voor ons nog niet goed.
pi_193467854
Ik vind continu rooster als ouder overigens juist niet zo fijn. Ongezellig vooral. Het is nu maar voor 6 weken, op B zijn school voorlopig geen continu rooster verder.

Mijn vriendin vindt het als leerkracht ook minder fijn, maar de meerderheid van ouders wel, dus verder prima.
pi_193468053
Ah ja, ik vind tussen de middag thuis eten niet heel gezellig. Is hier vooral haasten, Mijm zit constant in de bakfiets.

Ik vind het veel gezelliger als hij iedere middag op tijd thuis is en we dan nog iets leuks kunnen doen :)
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  donderdag 4 juni 2020 @ 12:40:27 #143
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_193468911
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 08:38 schreef -Bubseltje- het volgende:
Hier nog geen idee van het rooster. Andere school hier blijft tot het einde van het jaar het continu rooster.

Ben benieuwd continu rooster vind ik wel rustiger. Maar anders mag ik maandag de overblijf weer doen. Ik zie wel :+
Het gaat weer terug naar 'normaal'. Wel met nog de aparte ingangen en geen ouders op het plein. Wel weer overblijf maar ook met flink wat aanpassingen.
pi_193470503
Ik vind het wel vreemd dat jullie scholen wel de normale tijden hanteren. Er wordt bij ons wel gezegd dat de kinderen minder lang eetpauze krijgen, maar de tijd komt niet overeen met de tijd die ze nu missen... En met zwemles heeft de zwemschool besloten om de eerste periode alleen zwemles aan kinderen die voor B en C gaan, dus zwemles ligt nu stil... Het schiet niet zo op zo... Al ben ik wel blij dat de kinderen weer elke dag naar school gaan :)
pi_193472071
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2020 14:33 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind het wel vreemd dat jullie scholen wel de normale tijden hanteren. Er wordt bij ons wel gezegd dat de kinderen minder lang eetpauze krijgen, maar de tijd komt niet overeen met de tijd die ze nu missen... En met zwemles heeft de zwemschool besloten om de eerste periode alleen zwemles aan kinderen die voor B en C gaan, dus zwemles ligt nu stil... Het schiet niet zo op zo... Al ben ik wel blij dat de kinderen weer elke dag naar school gaan :)
Bij ons is het niet terug naar normaal hoor, de normale schooltijden zijn bij B:
3 keer van 08:30 tot 12:00 en van 13:15 tot 15:15
1 keer van 08:30 tot 12:15 en 1 keer van 08:30 tot 12:00

Nu dus 4 keer van 08:30 tot 14:00 met eten in de klas en 1 keer van 08:30 tot 12:00.

B zijn zwemles is wel gestart, vooral omdat hij 25 april mocht afzwemmen en nu als het goed is 11 juli mag afzwemmen voor A. Ik weet eigenlijk niet of ze daar onderscheid in hebben gemaakt.

Mijn vriendin is bijna jarig en 10 dagen later Juul. B is daar zo mee bezig, zo lief. Hij wilt ook echt cadeaus voor ze bedenken en bespreekt dat dan stiekem met mij. O+
pi_193475234
Schattig exode! Leuk als hij zo meeleeft.

Wij hebben nog niets gehoord van school maar ga uit van normale schooldagen. Daar wijst alles wel op.
Zwemles is nog niet begonnen voor de eerste groepen die voor A gaan omdat zij nog fysieke begeleiding nodig hebben. Alleen de laatste badjes zijn begonnen. Bij ons staat het na 1 les dus nog steeds stil helaas.

R slaapt zo lastig in hé sinds zomertijd. Ook met geen warm weer. Gaat hyper op bed en ligt twee uur wakker en boekjes lezen en spoken in zijn kamer. Soms slaapt hij dan pas als ik op bed ga om 9 uur. Hij ligt iets na 19.00 uur, soms 19.30. met heet weer uiterlijk 20.00 uur.
pi_193533084
Wij weten deze week of B mag afzwemmen....eigenlijk was het afzwemmen 11 juli en dat zou hij normaal gesproken makkelijk halen. Hij is vorige week begonnen met opnieuw met kleding aan zwemmen, in stappen. Vorige week een shirt, morgen moet daar een broek bij en de week erna schoenen.
Alleen ze bepalen deze week wie af mogen zwemmen en hij zou dan in de les op 23 juni afzwemmen, als enige van zijn groepje.
Nu hebben wij er dus een hard hoofd in...dan heeft hij maar 1 keer in vol ornaat gezwommen.

We weten dat zijn juf hem heel graag laat afzwemmen maar nu vind ik het toch spannend....of het echt mag.

Ze gaan wel volle bak door de zomervakantie dus dan zal de volgende ronde wel snel volgen in september.
pi_193533195
Ik kreeg van iemand te horen dat ‘de grote baas’ nog geen toestemming heeft gegeven aan onze zwemschool om het afzwemmen te plannen. :?

Gedoe. :')
pi_193533373
Oh echt Venco? Hier gaan ze dus in de les afzwemmen, maar B zit door al het gedoe in januari in een ander groepje en die zwemmen allemaal nog met kurkjes. Ben dus benieuwd als hij mag afzwemmen hoe ze dat dan doen. Je mag maar met 1 persoon komen kijken maar als hij de enige is, dan lijkt me 2 ouders geen probleem.
pi_193533448
Hier mag afzwemmen ook nog niet inderdaad.. en ze zwemmen alleen nog met de kinderen die bijna mochten afzwemmen (badje 4) en voor b en c.
L mag dus nog niet, want badje 2.. Ben heel benieuwd hoe dat straks gaat, want dus al 3 mnd niet gezwommen..Maar al wel weer wat sterker natuurlijk.

Maar misschien gaat t prima Exode! Ik zal duimen voor B.
(wij mochten vroeger volgens mij maar 1 x proefzwemmen met kleren, dat oefenden we verder helemaal niet)
pi_193534299
Dank watmoetikkiezen, B mocht eigenlijk in februari al afzwemmen maar met kleding ging het finaal mis, we waren net weer aan het opbouwen om eind april af te zwemmen, maar ja...toen ging het zwembad dicht.
Hij krijgt wel een vrij speciale behandeling, zwemlessen zijn wel allemaal weer gestart, maar hij zit nu in een groepje om zijn zelfvertrouwen op te vijzelen. Jochie kan echt goed zwemmen, maar hij moet even door die angst heen. Nou ja even, hij ziet er nog steeds enorm tegenop.
Vorige week met shirt was al een ding en heeft de juf hem echt om moeten praten. Dus nu met broek erbij....hij moet morgen en praat er al dagen over.
pi_193534691
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 09:50 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Hier mag afzwemmen ook nog niet inderdaad.. en ze zwemmen alleen nog met de kinderen die bijna mochten afzwemmen (badje 4) en voor b en c.

Zo is het bij ons ook. :Y
pi_193540466
Ik ben helemaal niet overtuigd van de manier waarop bij ons de zwemles weer gegeven wordt, dus wij gaan nog niet.
pi_193540544
Ik kreeg bericht dat de wachtlijst uiteraard ook 3 maanden langer is geworden en we mogen tot oktober wachten helaas.
pi_193541283
B heeft net in zijn kleding gebadderd, hopelijk laatste push om morgen echt met kleding aan te zwemmen.

Hupje is het bij jullie nu zo anders? Bij B is alleen het aan- en uitkleden echt anders. Hij zwemt natuurlijk in het diepe en zijn zwemjuf stond al vooral aan de kant te coachen. Daar is niet echt iets in gewijzigd.
pi_193541576
Bij mijn kind in het 2e badje (van de 7) hebben ze nu kinderen van 12 jaar geregeld om in het water te begeleiden omdat de volwassenen op 1,5m moeten blijven.
Plus (omdat ik er vrijwilligers werk doe) ik heb het schoonmaak protocol gezien, daar was weinig meer aan dan spoelen met water. En het is al een oud en niet heel fris zwembad met slechte lucht.
Ik ga er voorlopig nog niet heen :N Dan beginnen we qua niveau maar opnieuw na de zomer. (Maar ik ben sowieso nog heel voorzichtig met alles ivm corona, hoor, dus dat speelt wel mee hierbij; dan is dit een 'mag' en geen 'moetje' zoals school dus laat ik het liever nog even)
pi_193541606
Kleuter was trouwens bekaf na weer de eerste hele dag school :D Nog 4 te gaan deze week!
pi_193542038
Ow mag vrijdag afzwemmen na het “je mag opeens niet meer afzwemmen” debacle van twee weken geleden :(
Hij gaat prive afzwemmen en alleen ik mag er bij zijn.

Js is dus niet begonnen omdat bij badje 1 de zwemleraren de kinderen moeten aanraken. Maar bij Ow in het groepje had een kindje het tijdens de afgelopen les nogal moeilijk. De juf sprong erin en begeleidde het kind rustig naar de kant.... gelukkig maar zou ik denken ;)

Ik heb voor Js over twee weken een proefles bij een andere zwemschool. Ik ben benieuwd.

Vonden jullie kinderen het ook zo spannend vanochtend? Manlief bracht een huilende Ow naar school en haalde Js helemaal hyper op
pi_193542263
Oh dat snap ik inderdaad Hupje. Wij kunnen de finishlijn al aanraken zeg maar en gezien de maanden voor Corona moeten wij nu echt wel doorzetten.

Wat fijn dat het toch kan Loj!
pi_193542366
Hopelijk voor B ook snel exode! :*
pi_193542541
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 18:35 schreef Hupje het volgende:
Ik ben helemaal niet overtuigd van de manier waarop bij ons de zwemles weer gegeven wordt, dus wij gaan nog niet.
Wat is mis dan? :)
  maandag 8 juni 2020 @ 20:41:36 #162
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193542696
Hier wordt er steeds zeer grondig schoongemaakt na elke les, zowel het zwembad als de kleedkamers. Ouders moeten te allen tijde 1.5 meter afstand van elkaar houden, en de juffen raken de kinderen niet aan (tenzij ze verdrinken). Je moet online een kaartje kopen en er zijn max 8 kinderen per groepje, en 3 groepjes tegelijk, zodat er nooit te veel ouders in het pand zijn.
Enige nadeel is dat de kaartjes duurder zijn geworden, maargoed.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_193542731
Wat fijn dat er toch nog afgezwommen kan worden!

Hier was kleuter compleet afgedraaid vanmiddag. En morgen heeft hij er bso achteraan. En de schoolfotograaf komt.

Ziekenhuisgedoe in spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 8 juni 2020 @ 20:47:56 #164
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193542798
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_193543227
@Malteser Zo zonde dat het zoveel uitmaakt wie je voor je neus hebt. Ons is toen inderdaad gezegd geen enkele dierlijke melk, omdat de eiwitten te veel op elkaar lijken. Ik snap je frustratie qua verkeerde informatie en verspilde tijd.
Hopelijk gaat het vanaf nu alleen maar beter :*
pi_193543396
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 20:47 schreef SaskiaR het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 21:11 schreef Hupje het volgende:
@:Malteser Zo zonde dat het zoveel uitmaakt wie je voor je neus hebt. Ons is toen inderdaad gezegd geen enkele dierlijke melk, omdat de eiwitten te veel op elkaar lijken. Ik snap je frustratie qua verkeerde informatie en verspilde tijd.
Hopelijk gaat het vanaf nu alleen maar beter :*
Dank, daar gaan we voor!
  dinsdag 9 juni 2020 @ 09:00:40 #167
171422 LadyBlack
paint it black
pi_193547646
Oh wow Malteser ik kreeg er echt een koude rilling van. Wat een naar idee! En die vraag van Twix..... ;(

Ik vind dat je er mooi in staat. Blik vooruit en zijn gezondheid voorop. Hopelijk zet de vooruitgang goed door!
pi_193547691
Malteser, je komt op mij altijd als zo'n lieve en zorgzame ouder over. :* Met Twix gaat het nu hopelijk steeds beter nu de oorzaak bekend is.

B werd vanochtend met buikpijn wakker, wat een spanning in dat lichaampje. Duimen jullie mee dat hij vanmiddag met zwemles zijn angst overwint en met broek en al dat water in gaat? Ik ben er van overtuigd dat als het goed is, hij er doorheen is.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 09:31:05 #169
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_193548037
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2020 20:43 schreef Malteser het volgende:
Wat fijn dat er toch nog afgezwommen kan worden!

Hier was kleuter compleet afgedraaid vanmiddag. En morgen heeft hij er bso achteraan. En de schoolfotograaf komt.

Ziekenhuisgedoe in spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_193549125
Thanks dames. Lief.
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 09:31 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 11:03:36 #171
149959 SQ
snelle trees
pi_193549183
Jeetje, malteser, wat rot om dat zo achteraf te horen. Ik begrijp erg goed dat dat niet lekker zit.

Ik hoop toch wel zo dat dit het écht was, en hij nu gewoon lekker kan gaan groeien :o
disclaimer
  dinsdag 9 juni 2020 @ 11:20:49 #172
149959 SQ
snelle trees
pi_193549454
Zijn er trouwens meer kleuters hier die wat langer (gaan) kleuteren?
Ik vind het een beetje lastig onderwerp, want ik heb soms het idee dat hier alleen maar hoogbegaafde kinderen zitten :Y)

De juf van Mauw gaf vlak voor de crisis al aan dat het waarschijnlijk beter zou zijn voor haar om nog niet naar groep 3 te gaan. Ze loopt achter op de andere kinderen van groep 2, voornamelijk op gebied van taalbegrip en ruimtelijk inzicht. Ook trekt ze in de klas vrijwel alleen maar naar de kinderen uit groep 1. We zouden in mei evalueren en een eindbeslissing nemen. Ze wordt in oktober 6.

Nou was "werkjes doen" echt een helse strijd hier. Los van dat ze het niet leuk vindt en niet prestatiegericht is, vindt ze het heel erg als ze iets niet meteen kan of snapt en haakt dan helemaal af. Needless to say, we hebben in die periode geen vooruitgang geboekt (en dat is ook bijna niet te doen he, met 2 bijna fulltime thuiswerkbanen :r ) Voorbeeld: als ze een woord naschrijft, kan ze helemaal over de flos gaan omdat een bepaalde letter niet exact goed in verhouding is. Dan is ze dus rustig 20 minuten aan het krijshuilen. Ondertussen zie ik ook dat ze echt wel slim is. Ze heeft alleen ontzettend schijt aan werkjes.

Goed, we hebben dus besloten dat ze nog een jaartje blijft kleuteren. Maar ik merk toch ook wel dat ik in mijn omgeving veel "Huh?? Waarom dan?" reacties krijg (niet van iedereen hoor! ;)) En ik vind dat lastig, dat mensen reageren alsof ze special needs is ofzo. Ik heb nooit de illusie gehad dat ze een supersnelle leerling is maar waarom is dit zo gek? In "mijn tijd" gingen oktoberleerlingen ook niet standaard door naar groep 3. Dan moest je toch wel echt aantoonbaar flink voorlopen op de rest.

Anyway: zijn er meer mensen die dit besluit hebben genomen en hoe is dat achteraf bevallen?
disclaimer
  dinsdag 9 juni 2020 @ 11:39:22 #173
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_193549740
@SQ Ik lees een beetje mee
Aan enthousiasme en motivatie ontbreekt het hier niet, waar wij mee worstelen is een dame die het wel kan maar niet altijd laat zien. Ze klapt dan dicht en presteert dan lager dan ze werkelijk kan. De juffen zagen wel dat ze hele goeie voortgang heeft laten zien en in een heleboel dingen is gegroeid. O+

Het enige waar het nu op hangt is zelfvertrouwen, dat heeft ze toch echt wel nodig voor groep 3. En de juf blijft maar zo hameren dat ze moet leren veters strikken. |:(

[ Bericht 1% gewijzigd door Rijstebuiltje op 09-06-2020 11:47:32 ]
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_193549939
Ik kan alleen maar vanuit mijn eigen ik ervaring spreken zeg maar. Toen ik in groep 2 zat gaf de juf bij mijn moeder ook aan dat het beter was dat ik groep 2 over kon doen. Mijn moeder had daar geen oren naar en ik ben over gegaan naar groep 3. Ik ben heel mijn lagere school periode met hakken over de sloot over gegaan, ik had moeite om het bij te benen. Ik denk ook dat als ik in groep 2 was blijven zitten, ik een betere cito score had gehaald in groep 8 waardoor ik op een hoger niveau had kunnen leren op het middelbaar.

Dusja, ik zou het zeker doen. Schijt aan andere mensen.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 11:54:19 #175
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193549950
N heeft hetzelfde, gebrek aan zelfvertrouwen. Ze is nu 4 jr en 10 maanden, en cognitief zou ze nu al naar groep 3 kunnen. Ze stelt alleen enorme hoge eisen aan zichzelf en ze weigert iets te doen als ze er niet van overtuigd is dat ze het kan. Hoewel ze dus wel alle letters kent, en ook korte woordjes kan lezen, weigert ze te proberen iets te schrijven.
In principe zou ze dus na volgend jaar na klas 1 gaan (vrije school) maar ze zijn hier wel nogal snel met ze 3 jaar laten kleuteren. Ik ben daar erg op tegen, omdat ik merk dat ze in de kleuterklas niet wordt uitgedaagd op cognitief vlak (sociaal en qua motoriek zit ze nu wel op normaal niveau, dus daar loopt ze niet per se voor).
Ik denk dat de oplossing zit in het haar zelfvertrouwen geven door haar wel naar de 1e te laten gaan; want als de juf het vertrouwen uitspreekt dat ze het kan, zal ze dat wel aannemen (van ons daarentegen neemt ze dit soort dingen niet aan). Geef haar maar verantwoordelijkheid, dan mag ze het laten zien!
Maar voor Mauw is dat vast anders... je zegt dat ze achterloopt op taalbegrip en ruimtelijk inzicht, waar zie je dat aan?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_193549954
SQ, B kleutert ook wat langer, maar dat komt door zijn geboortemaand, februari. Hij heeft een hekel aan werkjes en speelt het liefste non stop, een logische keuze voor ons. Hij mocht destijds eventueel door al naar groep 3, maar mij wilden dat niet en ook zijn juf stond daar ook niet helemaal achter.

Ik ben heel makkelijk: ze zitten nog zoveel jaar in die schoolbanken, ik heb ook liever een kind die het niveau aan kan dan een kind wat op de tenen moet lopen.
B vindt het nu supercool om de grootste te zijn in de klas en is zoveel gegroeid het afgelopen jaar. Zijn zelfvertrouwen is veel hoger en hij krijgt ook wat rust in zijn billen om wat langer stil te zitten en zich te concentreren op een werkje.

Stel dat Mauw zich na de winter toch wat gaat vervelen in groep 2, wat doen ze dan? Ik zou dat als ik jou was wel willen weten. B krijgt nu bijvoorbeeld extra werk en wat andere stof.

2 van zijn vriendjes gaan komende zomer niet door naar groep 3, 1tje is iets ouder dan jouw Mauw, beide te speels en er gewoon nog niet aan toe. Het gebeurt dus nog genoeg is mijn ervaring, tenminste bij B zijn school is het niet uitzonderlijk.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 11:56:03 #177
149959 SQ
snelle trees
pi_193549970
Ik ga het ook zeker doen :Y
Ik ben zelf wel zo'n vroege leerling geweest maar ik kon het intellectueel gelukkig makkelijk aan, ik las ook al toen ik 3 was :') alleen emotioneel he, toch altijd het jonkie zijn, op je 17e gaan studeren enzo. Ook niet ideaal.

Ik hoop alleen maar dat ze er niet mee geplaagd gaat worden ofzo. Ze is nu al 1 van de grootste kleuters uit de klas :')
disclaimer
  dinsdag 9 juni 2020 @ 11:58:18 #178
149959 SQ
snelle trees
pi_193550011
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 11:54 schreef SaskiaR het volgende:
N heeft hetzelfde, gebrek aan zelfvertrouwen. Ze is nu 4 jr en 10 maanden, en cognitief zou ze nu al naar groep 3 kunnen. Ze stelt alleen enorme hoge eisen aan zichzelf en ze weigert iets te doen als ze er niet van overtuigd is dat ze het kan. Hoewel ze dus wel alle letters kent, en ook korte woordjes kan lezen, weigert ze te proberen iets te schrijven.
In principe zou ze dus na volgend jaar na klas 1 gaan (vrije school) maar ze zijn hier wel nogal snel met ze 3 jaar laten kleuteren. Ik ben daar erg op tegen, omdat ik merk dat ze in de kleuterklas niet wordt uitgedaagd op cognitief vlak (sociaal en qua motoriek zit ze nu wel op normaal niveau, dus daar loopt ze niet per se voor).
Ik denk dat de oplossing zit in het haar zelfvertrouwen geven door haar wel naar de 1e te laten gaan; want als de juf het vertrouwen uitspreekt dat ze het kan, zal ze dat wel aannemen (van ons daarentegen neemt ze dit soort dingen niet aan). Geef haar maar verantwoordelijkheid, dan mag ze het laten zien!
Maar voor Mauw is dat vast anders... je zegt dat ze achterloopt op taalbegrip en ruimtelijk inzicht, waar zie je dat aan?
Dat testen ze he. Misschien op de vrije school niet, maar op regulier wel ;)
En idd... precies 180 graden andersom problematiek hier ;)
disclaimer
pi_193550017
Ik ben ook zo'n vroege SQ, ik was 15 toen ik klaar was met de Havo. (en 16 toen ik ging studeren)

Ze kijken nu veel meer naar het kind en mijn ervaring als moeder maar ook als partner van een basisschooljuf: de juf heeft het beste voor met het kind, als die ook zegt nog even kleuteren, zou ik het inderdaad zeker doen.
Het gebeurt dus nog vaak genoeg is mijn ervaring.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 11:59:15 #180
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193550030
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 11:58 schreef SQ het volgende:

[..]

Dat testen ze he. Misschien op de vrije school niet, maar op regulier wel ;)
En idd... precies 180 graden andersom problematiek hier ;)
Ja testen he, daar doen ze hier niet aan ;)
Maar scoort ze laag omdat ze niet durft, of omdat ze het echt niet kan?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 12:01:19 #181
149959 SQ
snelle trees
pi_193550057
Verveling ben ik niet zo heel bang voor, eerlijk gezegd. Ik heb een kind dat niet wil puzzelen, niet wil schrijven, niet wil lezen. Dus ze heeft nog genoeg in te halen straks :')
Ze speelt het liefst vadertje en moedertje, of gaat op beestjes- en blaadjesjacht. Dat cognitieve komt denk ik nog wel... of niet, en dan gaat ze lekker een praktijkopleiding doen :P
disclaimer
  dinsdag 9 juni 2020 @ 12:02:32 #182
149959 SQ
snelle trees
pi_193550073
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 11:59 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Ja testen he, daar doen ze hier niet aan ;)
Maar scoort ze laag omdat ze niet durft, of omdat ze het echt niet kan?
Mag ik ook zeggen: ze wil niet / het interesseert haar niet? ;)
disclaimer
  dinsdag 9 juni 2020 @ 12:03:33 #183
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193550087
Ja dat kan natuurlijk ook...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_193550110
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 12:02 schreef SQ het volgende:

[..]

Mag ik ook zeggen: ze wil niet / het interesseert haar niet? ;)
Maar dan vraag ik me af in hoeverre de manier van lesgeven op school daarin mee speelt?
  dinsdag 9 juni 2020 @ 12:06:48 #185
149959 SQ
snelle trees
pi_193550130
Ik zoek overigens niet naar een oplossing van een probleem he, ik ben vooral benieuwd naar ervaringen en afwegingen ;)

Als er problemen gezocht worden voel ik me namelijk weer onzeker worden en ik was net blij dat ik me daar overheen had gezet :@
disclaimer
pi_193550263
Ik bedoelde niet het lesgeven in zijn algemeenheid, maar hoe haar juf les geeft. Maar nvm ook, ik ken de juf natuurlijk niet.
pi_193550610
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 11:58 schreef exode het volgende:
Ik ben ook zo'n vroege SQ, ik was 15 toen ik klaar was met de Havo. (en 16 toen ik ging studeren)

Ze kijken nu veel meer naar het kind en mijn ervaring als moeder maar ook als partner van een basisschooljuf: de juf heeft het beste voor met het kind, als die ook zegt nog even kleuteren, zou ik het inderdaad zeker doen.
Het gebeurt dus nog vaak genoeg is mijn ervaring.
Ik was zelfs nog een maand 15 toen ik naar de Pabo ging.
Maar eerlijk, ik had best iets ouder willen zijn. Mijn studiekeuze bleek verkeerd, ik was echt nog veel jonger (leeftijd, levenservaring, levensfase) dan mijn klasgenoten.
Cognitief had ik me waarschijnlijk kapot verveeld, dus ik snap de keuze wel.
Ik zou een jaar extra kleuteren echt niet zien als een verlies, zeker niet als ze op cognitief gebied nog niet zo ver is. Niets zo demotiverend voor een kind dan altijd achter de rest aan hangen en het maar nét redden.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_193550669
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 12:02 schreef SQ het volgende:

[..]

Mag ik ook zeggen: ze wil niet / het interesseert haar niet? ;)
Maar als ik het zo lees, jouw verhalen, is het dan niet zo dat het haar nog niet interesseert? Het klinkt voor mij alsof Mauw gewoon nog lekker wil spelen, nog niet klaar is om veel aan een tafel te gaan zitten.
Volgens mij staat je eigen ervaring met Mauw hier heel duidelijk. Ze speelt graag, heeft nog geen interesse in lezen, schrijven, puzzelen. Ze is nog jong in haar gedrag. Niets mis mee, we ontwikkelen allemaal op ons eigen tempo :)
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  dinsdag 9 juni 2020 @ 12:42:35 #189
149959 SQ
snelle trees
pi_193550765
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 12:37 schreef LeSage het volgende:

[..]

Maar als ik het zo lees, jouw verhalen, is het dan niet zo dat het haar nog niet interesseert? Het klinkt voor mij alsof Mauw gewoon nog lekker wil spelen, nog niet klaar is om veel aan een tafel te gaan zitten.
Volgens mij staat je eigen ervaring met Mauw hier heel duidelijk. Ze speelt graag, heeft nog geen interesse in lezen, schrijven, puzzelen. Ze is nog jong in haar gedrag. Niets mis mee, we ontwikkelen allemaal op ons eigen tempo :)
Ja precies. Ik denk ook echt wel dat het met de tijd goed komt. En ik moet ook nog even een plan b bedenken voor mijn eigen hoofd, mocht die interesse écht nooit komen :')
disclaimer
  dinsdag 9 juni 2020 @ 12:55:12 #190
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_193550950
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 11:56 schreef SQ het volgende:
Ik ga het ook zeker doen :Y
Ik ben zelf wel zo'n vroege leerling geweest maar ik kon het intellectueel gelukkig makkelijk aan, ik las ook al toen ik 3 was :') alleen emotioneel he, toch altijd het jonkie zijn, op je 17e gaan studeren enzo. Ook niet ideaal.

Ik hoop alleen maar dat ze er niet mee geplaagd gaat worden ofzo. Ze is nu al 1 van de grootste kleuters uit de klas :')
hier heb ik een kleuter in de klas die nu 6,5 is en dus de 2e keer groep 2 doet. Hij is serieus zo groot als een groep 5 kind...

Maar eigenlijk zien alleen de volwassenen dat, de kinderen zien hem gewoon als klasgenoot-kleuter O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_193550980
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 12:42 schreef SQ het volgende:

[..]

Ja precies. Ik denk ook echt wel dat het met de tijd goed komt. En ik moet ook nog even een plan b bedenken voor mijn eigen hoofd, mocht die interesse écht nooit komen :')
Dan komt het dan toch wel? In een jaar kan ontzettend veel veranderen en als het niet verandert dan zijn er mensen die vaker met dit bijltje hebben gehakt.
pi_193551051
B is inmiddels bijna 3 koppen groter dan de nieuwe kleuters. Hij is 6 jaar en 4 maanden nu. Het zal hem en de andere kinderen inderdaad worst zijn. Hij zegt zelfs nog steeds dat ie niet naar groep 3 hoeft. Mijnheer gaat de bouwhoek, de zandbak op het kleuterplein, de kringgesprekken echt wel missen.

Klinkt inderdaad als een goede beslissing SQ, lekker laten spelen en aanklooien, de rest komt wel.

Mijn nichtje heeft groep 2 eigenlijk overgeslagen, ze is 2 maanden jonger dan B. Dus ze heeft ruim een jaar gekleuterd. Die is volledig into lezen en alles er omheen. Vorige week waren we daar even en ging ze Juul voorlezen. Toen zei mijn schoonzus: 'wel lullig voor B eigenlijk'. Nou niets lulligs aan, die jongen ging er naast zitten en vond het gezellig. Maar goed die gaan sowieso anders met school etc om dan wij doen.
pi_193551109
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 12:01 schreef SQ het volgende:
Verveling ben ik niet zo heel bang voor, eerlijk gezegd. Ik heb een kind dat niet wil puzzelen, niet wil schrijven, niet wil lezen. Dus ze heeft nog genoeg in te halen straks :')
Ze speelt het liefst vadertje en moedertje, of gaat op beestjes- en blaadjesjacht. Dat cognitieve komt denk ik nog wel... of niet, en dan gaat ze lekker een praktijkopleiding doen :P
Ik denk dat jij Mauw hier heel mooi omschrijft. En dat hier dus ook het antwoord al staat...

Het onzekere en het zoeken naar mensen die hetzelfde meemaken vind ik heel herkenbaar (vanuit andere problematiek hier). Het is verrekkes lastig om hier in je eentje (of met je partner) iets van te vinden, terwijl je er ook nog iets bij voelt (wat niet overeen hoeft te komen met wat je denkt) en het in je omgeving allemaal op rolletjes te zien lopen bij andere kinderen, die wel de ‘gewone’ route volgen. Daar herken ik je zeker in!
Inhoudelijk kan ik je dus niet helpen, maar ik wil je wel graag meegeven dat je moedergevoel altijd klopt. En hoe je boven over Mauw schrijft, vind ik heel mooi O+ . Dat is wie ze is, wie ze bij jullie kan zijn, zonder dat er druk op haar ligt. En ik denk dat zij dat als heel prettig ervaart, gezien je ervaring met het proberen te laten doen van werkjes.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 13:20:03 #194
149959 SQ
snelle trees
pi_193551245
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 13:09 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Ik denk dat jij Mauw hier heel mooi omschrijft. En dat hier dus ook het antwoord al staat...

Het onzekere en het zoeken naar mensen die hetzelfde meemaken vind ik heel herkenbaar (vanuit andere problematiek hier). Het is verrekkes lastig om hier in je eentje (of met je partner) iets van te vinden, terwijl je er ook nog iets bij voelt (wat niet overeen hoeft te komen met wat je denkt) en het in je omgeving allemaal op rolletjes te zien lopen bij andere kinderen, die wel de ‘gewone’ route volgen. Daar herken ik je zeker in!
Inhoudelijk kan ik je dus niet helpen, maar ik wil je wel graag meegeven dat je moedergevoel altijd klopt. En hoe je boven over Mauw schrijft, vind ik heel mooi O+ . Dat is wie ze is, wie ze bij jullie kan zijn, zonder dat er druk op haar ligt. En ik denk dat zij dat als heel prettig ervaart, gezien je ervaring met het proberen te laten doen van werkjes.
Aw, thanks. Ja ik blijf dat zķ lastig vinden. Keuzes maken, wanneer is de keuze die je maakt nou juist, en van wie neem je nou wel advies aan en van wie niet?
Ik ken mijn kind op zich heel goed en vind het lastig dat ik zo vaak feedback krijg dat ze langzamer gaat dan gemiddeld. Ja, dat is ook zo. Nee, ze gaat niet in noodtempo haar zwemdiploma halen. Met fietsen was ze ook laat, maar ze fietst echt hartstikke goed nu. Maar nee, niet al vanaf haar derde verjaardag, dat niet.
De rest van de wereld lijkt het soms wat vreemd te vinden dat ik er zo weinig druk op leg en daar word ik dan weer wat onzeker van. Terwijl dat eigenlijk onzin is, want uiteindelijk kan ze het écht wel. Alleen niet als allereerste.

Op mij is altijd best veel druk gelegd qua presteren en ik was dus met alles heel snel, maar ik kán nu dus ook niets presteren zonder die druk :') fml _O-
disclaimer
pi_193551302
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 13:20 schreef SQ het volgende:
Ik ken mijn kind op zich heel goed en vind het lastig dat ik zo vaak feedback krijg dat ze langzamer gaat dan gemiddeld. Ja, dat is ook zo. Nee, ze gaat niet in noodtempo haar zwemdiploma halen. Met fietsen was ze ook laat, maar ze fietst echt hartstikke goed nu. Maar nee, niet al vanaf haar derde verjaardag, dat niet.
De rest van de wereld lijkt het soms wat vreemd te vinden dat ik er zo weinig druk op leg en daar word ik dan weer wat onzeker van. Terwijl dat eigenlijk onzin is, want uiteindelijk kan ze het écht wel. Alleen niet als allereerste.
Oh, ik vind dit heel herkenbaar. Ketel praat nu net een beetje verstaanbaar (na anderhalf jaar logopedie), fietst nog steeds met zijwieltjes, kan zijn eigen jas nog steeds niet dicht doen... Cognitief gaat het prima, motorisch allemaal erg traag. En aan de ene kant denk ik joh prima, aan de andere kant twijfel ik of ik hem toch niet meer moet stimuleren.
pi_193551372
Ik twijfelde erg om L (sept) nog een jaartje te laten kleuteren, maar hij heeft in coronatijd een inhaalslag gemaakt en kan nu duidelijk prima naar groep 3.
Zelf was ik langzaam en heb ik een jaar langer in de kleuterklas gezeten, en ik ben van juni, dus ik was al ruim 7 voor ik in groep 3 begon. Het interesseerde me eerder gewoon echt niet en ik was nog heel jong in gedrag.. Was helemaal prima. Uiteindelijk ook prima universiteit afgerond, dus het zegt ook nog niets over een eventuele vervolgopleiding..
oh en qua lijstjes:mijn kinderen zijn niet hoogbegaafd.. maar het lijkt inderdaad wel eens alsof alle kindjes op fok dat wel zijn..
  dinsdag 9 juni 2020 @ 13:32:17 #197
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_193551422
Mijn dochter zit nu voor de 2de keer in groep 2. Bij haar was de interesse er ook niet heel erg vorig jaar. En was nog heel speels. Begin dit schooljaar kwam de interesse er wel. En zo nu in de corona tijd heeft ze wat leren lezen en schrijven bij mij.

Voor haar is het goed geweest om nog te blijven kleuteren.

En vroeger was het normaal voor een oktoberkind om lang te kleuteren.

[ Bericht 11% gewijzigd door -Bubseltje- op 09-06-2020 13:40:27 ]
  dinsdag 9 juni 2020 @ 13:41:16 #198
149959 SQ
snelle trees
pi_193551548
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 13:24 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Oh, ik vind dit heel herkenbaar. Ketel praat nu net een beetje verstaanbaar (na anderhalf jaar logopedie), fietst nog steeds met zijwieltjes, kan zijn eigen jas nog steeds niet dicht doen... Cognitief gaat het prima, motorisch allemaal erg traag. En aan de ene kant denk ik joh prima, aan de andere kant twijfel ik of ik hem toch niet meer moet stimuleren.
Lastig he, dat je nooit zeker weet of je het nou goed doet of niet?

Fijn iig om hier wat ervaringen te lezen :)
disclaimer
pi_193551575
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 13:41 schreef SQ het volgende:

[..]

Lastig he, dat je nooit zeker weet of je het nou goed doet of niet?

Fijn iig om hier wat ervaringen te lezen :)
Ja! Ik kan me niet voorstellen dat hij op zijn 18e nog steeds moeite heeft met drukkertjes enzo, maar ja, ooit zal hij het toch moeten leren.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 13:45:41 #200
149959 SQ
snelle trees
pi_193551619
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 13:42 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Ja! Ik kan me niet voorstellen dat hij op zijn 18e nog steeds moeite heeft met drukkertjes enzo, maar ja, ooit zal hij het toch moeten leren.
Ik heb een zoon van 3 jaar en 3 maanden en ik kan me überhaupt niet voorstellen dat hij íets zelf gaat kunnen ooit, laat staan binnen 9 maanden, en dat is dan nog wel mijn tweede kind he :') meestal trekken ze toch nog wel bij, ineens.
disclaimer
  dinsdag 9 juni 2020 @ 14:05:54 #201
171422 LadyBlack
paint it black
pi_193551882
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 12:01 schreef SQ het volgende:
Verveling ben ik niet zo heel bang voor, eerlijk gezegd. Ik heb een kind dat niet wil puzzelen, niet wil schrijven, niet wil lezen. Dus ze heeft nog genoeg in te halen straks :')
Ze speelt het liefst vadertje en moedertje, of gaat op beestjes- en blaadjesjacht. Dat cognitieve komt denk ik nog wel... of niet, en dan gaat ze lekker een praktijkopleiding doen :P
Dit klinkt als een kind dat groep 3 écht nog niet leuk gaat vinden. Groep 3 is voor een speels kind echt heftig hoor.

Ze klinkt ook als mijn kind, dat wel altijd heel hoog scoorde op testen, maar altijd eerst zelf zeker moet weten dat ze iets kan voor ze het ook uit zichzelf gaat doen.

Ze heeft zich in de kleuterklas geen dag verveeld en was uiteindelijk helemaal toe aan groep 3, waar ze knettergelukkig bleek te worden van alles wat ze er ging leren O+
  dinsdag 9 juni 2020 @ 14:35:30 #202
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193552214
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 11:39 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Het enige waar het nu op hangt is zelfvertrouwen, dat heeft ze toch echt wel nodig voor groep 3. En de juf blijft maar zo hameren dat ze moet leren veters strikken. |:(
Haha mijn Kuiken is bijna klaar met groep 3 en kan echt geen veters strikken :').
KuikenGuppy
pi_193552702
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 13:20 schreef SQ het volgende:

[..]

Aw, thanks. Ja ik blijf dat zķ lastig vinden. Keuzes maken, wanneer is de keuze die je maakt nou juist, en van wie neem je nou wel advies aan en van wie niet?
Ik ken mijn kind op zich heel goed en vind het lastig dat ik zo vaak feedback krijg dat ze langzamer gaat dan gemiddeld. Ja, dat is ook zo. Nee, ze gaat niet in noodtempo haar zwemdiploma halen. Met fietsen was ze ook laat, maar ze fietst echt hartstikke goed nu. Maar nee, niet al vanaf haar derde verjaardag, dat niet.
De rest van de wereld lijkt het soms wat vreemd te vinden dat ik er zo weinig druk op leg en daar word ik dan weer wat onzeker van. Terwijl dat eigenlijk onzin is, want uiteindelijk kan ze het écht wel. Alleen niet als allereerste.

Op mij is altijd best veel druk gelegd qua presteren en ik was dus met alles heel snel, maar ik kán nu dus ook niets presteren zonder die druk :') fml _O-
Keuzes maken die (het leven van) je kind beīnvloeden is moeilijk. Daarnaast heeft heel je omgeving daar een mening over, want de zoon van Tante Clara die deed dit en dat was wel zo goed voor hem. En dat ga je toch niet anders doen?

Wij hebben veel te maken met professionals die van alles van onze opvoeding vinden en dat snap ik, want we hebben niet voor niets hulp gezocht. Maar die mening doe ik pas iets mee als ik het gevoel heb dat ze gelijk hebben. Anders leg ik hem alsnog naast me neer. Wordt niet altijd gewaardeerd, maar dat kan me dan eigenlijk niet schelen (of ik doe alsof het me niet kan schelen).

Gelukkig zijn er kinderen die langzamer of sneller gaan dan gemiddeld, want anders zou er geen gemiddelde bestaan O+
pi_193552749
Burdie, B kan dat ook niet, waarom zou hij ook, er zijn toch klittenband schoenen. _O_ Hij is team 'liever lui dan moe'.
pi_193552774
Over fietsen gesproken, mijn kind van bijna 6 kan ook nog niet fietsen. Ik kan daar wel een beetje naar gevoel van krijgen als ik kindjes van groep 1 naar school zie fietsen. Aan de andere kant doet ze het wel goed op school. Elk kind heeft zijn kwaliteiten en minderheden. Zo zie ik het maar.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 16:14:48 #206
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_193553317
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 15:27 schreef Sunshine1982 het volgende:
Over fietsen gesproken, mijn kind van bijna 6 kan ook nog niet fietsen. Ik kan daar wel een beetje naar gevoel van krijgen als ik kindjes van groep 1 naar school zie fietsen. Aan de andere kant doet ze het wel goed op school. Elk kind heeft zijn kwaliteiten en minderheden. Zo zie ik het maar.
Ik neem aan dat je fietsen zonder zijwieltjes bedoelt?

Fijn trouwens te lezen dat jullie mede 6 jarigen veters strikken ook maar bijzaak vinden *)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  dinsdag 9 juni 2020 @ 16:20:01 #207
149959 SQ
snelle trees
pi_193553373
Veters strikken heb ik nog nooit geprobeerd. Ik koop gewoon geen veterschoenen :@ ik denk dat ze zonder die vaardigheid ook prima overleeft in het wilde schoolbestaan :')
disclaimer
pi_193553390
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 16:14 schreef Rijstebuiltje het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je fietsen zonder zijwieltjes bedoelt?

Fijn trouwens te lezen dat jullie mede 6 jarigen veters strikken ook maar bijzaak vinden *)
Ja, zonder zijwieltjes. Ik heb zo'n fantastisch vest met een kus aan de achterkant en de grootste maat past ze nu nog maar net. Dus als het nog lang gaat duren gaan we maar met een sjaal aan de slag.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 16:28:33 #209
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_193553458
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 16:21 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ja, zonder zijwieltjes. Ik heb zo'n fantastisch vest met een kus aan de achterkant en de grootste maat past ze nu nog maar net. Dus als het nog lang gaat duren gaan we maar met een sjaal aan de slag.
Wij zijn begonnen met 1 zijwieltje omhoog, daarmee balans zien te vinden en daarna beiden een stuk omhoog.. Zo had ze het uiteindelijk ineens in 2 weken helemaal door.. :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_193553575
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 16:28 schreef Rijstebuiltje het volgende:

[..]

Wij zijn begonnen met 1 zijwieltje omhoog, daarmee balans zien te vinden en daarna beiden een stuk omhoog.. Zo had ze het uiteindelijk ineens in 2 weken helemaal door.. :)
Dat is ook een manier inderdaad :) Hier is het evenwicht een groot probleem en de durf. Ze vindt steppen leuk, dus daar zijn we nu mee bezig. Hopelijk kan ze zo wat meer evenwicht opbouwen.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 16:42:37 #211
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_193553629
Hier hebben we bij J de sjaal-methode gebruikt. Nou ja, we, papa mocht dat doen, want hij kon wel heel hard, en ik kan niet zo hard meerennen zonder te hijgen als een paard...

J was ook totaal nog niet toe aan groep 3, en ik was dus blij dat ie van begin januari is. Hij had er in september nog steeds niet veel zin in (en vond t vooral reuze spannend, 'wat als ik dit nu niet kan'). Inmiddels gaat t allemaal prima, en is ie een gemiddelde leerling.

@SQ Als ik jouw beschrijving hoor van Mauw dan klinkt dat als J. Een jaar extra kleuteren is toch niet gek voor een oktoberkind? In J's groep 3 zitten 5 kinderen die ouder zijn dan hij, en die dus technisch gezien allemaal een jaar extra gekleuterd hebben
  dinsdag 9 juni 2020 @ 16:48:31 #212
327807 Mariposas
יה&#14
pi_193553682
Ach ja, uiteindelijk zal een werkgever je echt geen kritische vragen stellen over je jaartje extra kleuteren, als je op je 25e een sollicitatiegesprek hebt. Net zo min dat het dan nog belangrijk is dat je op je 4e zindelijk was, op je 7e fietste zonder zijwieltjes, en je je veters pas kon strikken toen je 7 was. Mijn zusje heeft een jaartje extra gekleuterd en mijn man ook, en die liepen na dat jaartje extra “keurig in de pas”.
Ik zie mijn kleuter ook nog wel een jaartje extra doen. Hij is pas bijna 5, maar hij interesseert zich helemaal niet in werkjes, hij vindt het echt stom. Tellen en cijfers herkennen kan hij nu wel sinds die laatste voetbalplaatjesactie van de AH. Maar bijvoorbeeld iets tekenen of schrijven, echt no way.
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante
  dinsdag 9 juni 2020 @ 16:51:26 #213
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193553719
Ik vind het ook niet gek hoor, niet ieder kind is toch altijd tegelijkertijd op hetzelfde punt? Net als dat het ene kind met 10 maanden al loopt, en een ander kind pas met 18 maanden.
Fijn juist, dat je naar je kind kijkt en wat goed voor haar is, en niet naar de harder better faster stronger ratrace van de maatschappij. O+.
KuikenGuppy
  dinsdag 9 juni 2020 @ 16:57:34 #214
149959 SQ
snelle trees
pi_193553802
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 16:51 schreef Burdie het volgende:
Ik vind het ook niet gek hoor, niet ieder kind is toch altijd tegelijkertijd op hetzelfde punt? Net als dat het ene kind met 10 maanden al loopt, en een ander kind pas met 18 maanden.
Fijn juist, dat je naar je kind kijkt en wat goed voor haar is, en niet naar de harder better faster stronger ratrace van de maatschappij. O+.
O+ ja, zo probeer ik het ook te zien. En inderdaad, over een paar jaar maakt het allemaal geen flikker meer uit.
disclaimer
pi_193554060
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 16:51 schreef Burdie het volgende:
Ik vind het ook niet gek hoor, niet ieder kind is toch altijd tegelijkertijd op hetzelfde punt? Net als dat het ene kind met 10 maanden al loopt, en een ander kind pas met 18 maanden.
Fijn juist, dat je naar je kind kijkt en wat goed voor haar is, en niet naar de harder faster stronger ratrace van de maatschappij. O+.
Nou, dat ja. En je doet je kind er zo'n groot plezier mee. Als een kind het fijn vindt om naar school te gaan komt wat er in zit er vanzelf uit. Tenminste, zo zie ik dat :)
  dinsdag 9 juni 2020 @ 17:18:58 #216
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_193554145
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 16:57 schreef SQ het volgende:

[..]

O+ ja, zo probeer ik het ook te zien. En inderdaad, over een paar jaar maakt het allemaal geen flikker meer uit.
Het probleem zit hem echt in de constante vergelijking die iedereen maakt. Niet alleen mensen open en bloot, maar ook in jezelf. Tenminste, dat doe ik wel.

En daarnaast vind ik dat de maatschappij ook redelijk wat druk legt op de kinderen. Van de creche moest mijn jongste, toen net 1, al zelf zijn broek aan kunnen trekken. Kan hij trouwens nog steeds niet, met net 2. Ik vind dat echt zo frustrerend. En het schuldgevoel dat ze je laten voelen. 'Trekt hij thuis wel zelf zijn broek aan? " "oefenen jullie dat wel met hem"...echt...
pi_193554223
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 17:18 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Het probleem zit hem echt in de constante vergelijking die iedereen maakt. Niet alleen mensen open en bloot, maar ook in jezelf. Tenminste, dat doe ik wel.

En daarnaast vind ik dat de maatschappij ook redelijk wat druk legt op de kinderen. Van de creche moest mijn jongste, toen net 1, al zelf zijn broek aan kunnen trekken. Kan hij trouwens nog steeds niet, met net 2. Ik vind dat echt zo frustrerend. En het schuldgevoel dat ze je laten voelen. 'Trekt hij thuis wel zelf zijn broek aan? " "oefenen jullie dat wel met hem"...echt...
Ze verwachten dat een kind van 2 zijn broek aan trekt? Serieus? :?
pi_193554303
Ik lees dit toevallig en het is zeer herkenbaar.

Mijn oudste zoon liep pas met 25 maanden (billenschuiver). De paniek van iedereen voortdurend joh. Zindelijk.., hij zat al op school.
Fietsen, 9 jaar ofzo. Nee, groep 7, dan ben je 11 Zwemmen, 2 jaar voor een A diploma. Ik zat er nooit mee maar mijn omgeving vond het zooo belangrijk allemaal. Daardoor begin je aan je eigen te twijfelen.

Hij is nu 19, studeert rechten, rijdt auto en heeft een leuke vriendenkring en kan nog steeds heel goed fietsen, zwemmen, zijn eigen kleding aantrekken (en zelf wassen) en is ook nog steeds zindelijk :P
pi_193554371
Herkenbaar allemaal, ook de onzekerheid. Hier ook niet willen lezen, schrijven is drama, in de kring gaat hij klieren (blijkt). Werkjes zijn vaak stom. Geen zin. In de 'ouderwetse' groep 3 soort was R ook nooit over gegaan, daar geloof ik heilig in. Stilzitten op zijn kont is nog niks. Maar bij ons zijn ze vooruitstrevend :D en omdat groep 3 kids vaak nog kleuters zijn, hebben ze groep 1-2-3 bij elkaar gedaan en speelt groep 3 nog veel naast momenten aan een groepstafel voor rekenen en schrijven bijv met alleen groep 3 (rest is dan buiten met andere juf ). Blijkt eigenlijk ideaal. Het is om te zorgen dat kids eerder naar groep 3 kunnen doorstromen en nog meer hun speelse kind kunnen zijn. De overgang van groep 2 naar 3 is anders enorm. Ik bereid me wel voor op twee jaar groep 3.

Hier moeten we nog steeds bij poep helpen en nachtluiers zitten over het algemeen nog vol plas.. met 6 pas hulp zoeken toch? Hij klaagt er zelf niet over. Is wel blij als hij droog is maar bij volle luiers geen geklaag. Zegt ook tegen jaar ouder vriendje: ja ik heb nog luier, anders plas ik in bed. Ik kan dat nog niet. Las dat een plaswekker alleen zin heeft als kind een probleem ermee heeft. In dit geval heb ik er een probleem mee, hij niet :@
pi_193554625
Jaaaaaaaaa B mag afzwemmen over 2 weken. Het ging supergoed met kleding, zo trots op onze doorzetter.
pi_193554652
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 17:33 schreef Hilmo het volgende:
Herkenbaar allemaal, ook de onzekerheid. Hier ook niet willen lezen, schrijven is drama, in de kring gaat hij klieren (blijkt). Werkjes zijn vaak stom. Geen zin. In de 'ouderwetse' groep 3 soort was R ook nooit over gegaan, daar geloof ik heilig in. Stilzitten op zijn kont is nog niks. Maar bij ons zijn ze vooruitstrevend :D en omdat groep 3 kids vaak nog kleuters zijn, hebben ze groep 1-2-3 bij elkaar gedaan en speelt groep 3 nog veel naast momenten aan een groepstafel voor rekenen en schrijven bijv met alleen groep 3 (rest is dan buiten met andere juf ). Blijkt eigenlijk ideaal. Het is om te zorgen dat kids eerder naar groep 3 kunnen doorstromen en nog meer hun speelse kind kunnen zijn. De overgang van groep 2 naar 3 is anders enorm. Ik bereid me wel voor op twee jaar groep 3.

Hier moeten we nog steeds bij poep helpen en nachtluiers zitten over het algemeen nog vol plas.. met 6 pas hulp zoeken toch? Hij klaagt er zelf niet over. Is wel blij als hij droog is maar bij volle luiers geen geklaag. Zegt ook tegen jaar ouder vriendje: ja ik heb nog luier, anders plas ik in bed. Ik kan dat nog niet. Las dat een plaswekker alleen zin heeft als kind een probleem ermee heeft. In dit geval heb ik er een probleem mee, hij niet :@
Hilmo B was 1 maand nadat hij 6 was zindelijk, zo ineens ook.
De huisarts gaf maanden daarvoor aan: niets aan de hand kom maar als hij 8 is.
pi_193554682
Ja maar niet willen/kunnen lezen is toch ook nog niet zo gek? Ik had ook begrepen van de juf dat dat echt groep 3 materiaal is. Schrijven is volgens mij ook groep 3 materiaal. Naam kunnen schrijven verwachten ze wel van een groep 2-er (tenzij je naam D'Shaniquila is ofzo), maar de rest toch niet?
pi_193554974
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 17:50 schreef exode het volgende:
Jaaaaaaaaa B mag afzwemmen over 2 weken. Het ging supergoed met kleding, zo trots op onze doorzetter.
Hoera!
  dinsdag 9 juni 2020 @ 18:50:32 #224
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193555530
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ja maar niet willen/kunnen lezen is toch ook nog niet zo gek? Ik had ook begrepen van de juf dat dat echt groep 3 materiaal is. Schrijven is volgens mij ook groep 3 materiaal. Naam kunnen schrijven verwachten ze wel van een groep 2-er (tenzij je naam D'Shaniquila is ofzo), maar de rest toch niet?
Leren lezen en schrijven is ongeveer de corebusiness van groep 3. Dus als iemand dat (nog) niet wil, is dat wel een dingetje.
KuikenGuppy
  dinsdag 9 juni 2020 @ 18:59:13 #225
149959 SQ
snelle trees
pi_193555665
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ja maar niet willen/kunnen lezen is toch ook nog niet zo gek? Ik had ook begrepen van de juf dat dat echt groep 3 materiaal is. Schrijven is volgens mij ook groep 3 materiaal. Naam kunnen schrijven verwachten ze wel van een groep 2-er (tenzij je naam D'Shaniquila is ofzo), maar de rest toch niet?
Ze beginnen er steeds vroeger mee, met van alles moeten kunnen. Zo is de maatschappij helaas ook geworden.
Ons kdv maakte zich zorgen om Noud omdat hij nog niet alle kleuren goed benoemt. Tsja lekker belangrijk denk ik dan. Hij is drie.

(Ik denk dat hij het wel weet maar het interesseert hem gewoon geen bal. Vraag hem naar dieren of voertuigen en hij noemt ze allemaal - in het Engels én het Nederlands :'))

Ik vind het wel eens jammer dat die focus daar zo op blijft liggen altijd - op gemiddelden. En boven het gemiddelde mag nog wel (tenzij op de weegschaal, dat is ook Slecht) maar presteer je onder het gemiddelde, dan is er dus Een Probleem en heb je een Oplossing nodig :{
disclaimer
pi_193555888
Ik heb juist een andere ervaring.

Ik had het idee dat elk kind van net 4 jaar tot 20 kan tellen en zijn naam kan schrijven. Als ik zo in mijn omgeving keek toen. Bij de intake van Willem bij de basisschool zei ik daarom ook heel bezorgd dat hij echt nog geen letter kan herkennen, laat staan schrijven en dat ie kan tellen tot 2, verder kwam hij toen niet. Kreeg ik als reactie van de juf “Ja, als ie alles al kan dan hoeft ie ook niet naar school natuurlijk”. Zo fijn. Mijn bezorgdheid was meteen weg.

Hij kan inmiddels tellen tot veertien en letters herkennen en begint nu een beetje met schrijven, maar het interesseert hem nog steeds niks.

Mijn kinderen zijn niet zo’n hoogvliegers en eigenlijk vind ik dat prima. Maar als ik nu in het peutertopic leest dan wordt ik toch weer onzeker. Ook Kevin vind letters en cijfers totaal niet interessant en ik vermoed dat hij kleurenblind want alle kleuren gaan consequent fout.
pi_193556181
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 18:59 schreef SQ het volgende:

[..]

Ze beginnen er steeds vroeger mee, met van alles moeten kunnen. Zo is de maatschappij helaas ook geworden.
Ons kdv maakte zich zorgen om Noud omdat hij nog niet alle kleuren goed benoemt. Tsja lekker belangrijk denk ik dan. Hij is drie.

(Ik denk dat hij het wel weet maar het interesseert hem gewoon geen bal. Vraag hem naar dieren of voertuigen en hij noemt ze allemaal - in het Engels én het Nederlands :'))

Ik vind het wel eens jammer dat die focus daar zo op blijft liggen altijd - op gemiddelden. En boven het gemiddelde mag nog wel (tenzij op de weegschaal, dat is ook Slecht) maar presteer je onder het gemiddelde, dan is er dus Een Probleem en heb je een Oplossing nodig :{
Boven het gemiddelde mag nog wel, maar te ver boven het gemiddelde (met bijbehorende problemen) geeft ook weer (flinke) problemen, merken wij. En dat is ook heel kak. Het resultaat is hier een kind wat cognitief prima in groep 4 mee kan, maar nergens op een school past omdat zijn sociale en emotionele skills niet goed genoeg zijn. Mijn beleving is dan weer dat kinderen die onder het gemiddelde presteren beter worden opgevangen :') Maar dat is dan mijn beleving (en frustratie).
  dinsdag 9 juni 2020 @ 19:29:40 #228
149959 SQ
snelle trees
pi_193556283
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 19:23 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Boven het gemiddelde mag nog wel, maar te ver boven het gemiddelde (met bijbehorende problemen) geeft ook weer (flinke) problemen, merken wij. En dat is ook heel kak. Het resultaat is hier een kind wat cognitief prima in groep 4 mee kan, maar nergens op een school past omdat zijn sociale en emotionele skills niet goed genoeg zijn. Mijn beleving is dan weer dat kinderen die onder het gemiddelde presteren beter worden opgevangen :') Maar dat is dan mijn beleving (en frustratie).
Ja, dat blijft natuurlijk altijd in the eye of the beholder want ouders van minder presterende kinderen zullen dat precies andersom ervaren ;)
Maar goed, ander laken en pak, want mijn kinderen hebben op zich geen speciale aanpak nodig natuurlijk.
disclaimer
pi_193556351
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 19:29 schreef SQ het volgende:

[..]

Ja, dat blijft natuurlijk altijd in the eye of the beholder want ouders van minder presterende kinderen zullen dat precies andersom ervaren ;)
Maar goed, ander laken en pak, want mijn kinderen hebben op zich geen sociale aanpak nodig natuurlijk.
Klopt, gras is groener enzo.

En zo komen we toch samen weer rond dat gemiddelde uit ;)
  dinsdag 9 juni 2020 @ 19:33:22 #230
149959 SQ
snelle trees
pi_193556356
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 19:10 schreef Adrian4 het volgende:
Ik heb juist een andere ervaring.

Ik had het idee dat elk kind van net 4 jaar tot 20 kan tellen en zijn naam kan schrijven. Als ik zo in mijn omgeving keek toen. Bij de intake van Willem bij de basisschool zei ik daarom ook heel bezorgd dat hij echt nog geen letter kan herkennen, laat staan schrijven en dat ie kan tellen tot 2, verder kwam hij toen niet. Kreeg ik als reactie van de juf “Ja, als ie alles al kan dan hoeft ie ook niet naar school natuurlijk”. Zo fijn. Mijn bezorgdheid was meteen weg.

Hij kan inmiddels tellen tot veertien en letters herkennen en begint nu een beetje met schrijven, maar het interesseert hem nog steeds niks.

Mijn kinderen zijn niet zo’n hoogvliegers en eigenlijk vind ik dat prima. Maar als ik nu in het peutertopic leest dan wordt ik toch weer onzeker. Ook Kevin vind letters en cijfers totaal niet interessant en ik vermoed dat hij kleurenblind want alle kleuren gaan consequent fout.
:* misschien moet ik dan eens wat vaker over Noud komen posten, dan trekt het wat meer in balans ;) maar ik herken het, hoor. Het blijft voor mij toch altijd een drempel om (veel) in de leeftijdstopics mee te posten. Het blijft toch altijd een vergelijkspel, of je nou wil of niet.
disclaimer
pi_193556491
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 17:50 schreef exode het volgende:
Jaaaaaaaaa B mag afzwemmen over 2 weken. Het ging supergoed met kleding, zo trots op onze doorzetter.
*O*
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_193556524
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 18:59 schreef SQ het volgende:

[..]

Ze beginnen er steeds vroeger mee, met van alles moeten kunnen. Zo is de maatschappij helaas ook geworden.
Ons kdv maakte zich zorgen om Noud omdat hij nog niet alle kleuren goed benoemt. Tsja lekker belangrijk denk ik dan. Hij is drie.

(Ik denk dat hij het wel weet maar het interesseert hem gewoon geen bal. Vraag hem naar dieren of voertuigen en hij noemt ze allemaal - in het Engels én het Nederlands :'))

Ik vind het wel eens jammer dat die focus daar zo op blijft liggen altijd - op gemiddelden. En boven het gemiddelde mag nog wel (tenzij op de weegschaal, dat is ook Slecht) maar presteer je onder het gemiddelde, dan is er dus Een Probleem en heb je een Oplossing nodig :{
Het buurmeisje van mijn ouders moest in oktober op gesprek komen toen ze in groep 3 zat, omdat ze een achterstand had. Na 1,5 maand school _O- je kunt toch niet verwachten dat alle kinderen zķ in dezelfde pas lopen?

(Qua kleuren, Mijm noemt ze allemaal naar de bijbehorende Paw Patrol. ‘Kijk mama, die auto is Marshall!’ :') :') )
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_193556571
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 19:10 schreef Adrian4 het volgende:
Ik heb juist een andere ervaring.

Ik had het idee dat elk kind van net 4 jaar tot 20 kan tellen en zijn naam kan schrijven. Als ik zo in mijn omgeving keek toen. Bij de intake van Willem bij de basisschool zei ik daarom ook heel bezorgd dat hij echt nog geen letter kan herkennen, laat staan schrijven en dat ie kan tellen tot 2, verder kwam hij toen niet. Kreeg ik als reactie van de juf “Ja, als ie alles al kan dan hoeft ie ook niet naar school natuurlijk”. Zo fijn. Mijn bezorgdheid was meteen weg.

Hij kan inmiddels tellen tot veertien en letters herkennen en begint nu een beetje met schrijven, maar het interesseert hem nog steeds niks.

Mijn kinderen zijn niet zo’n hoogvliegers en eigenlijk vind ik dat prima. Maar als ik nu in het peutertopic leest dan wordt ik toch weer onzeker. Ook Kevin vind letters en cijfers totaal niet interessant en ik vermoed dat hij kleurenblind want alle kleuren gaan consequent fout.
Maar ook daar lees je natuurlijk niet alles. Toevallig schreef ik er net over de taalvaardigheid van Mijm. Daar loopt ie wel voor op schema, maar hij kan nog geen prentenboek mee luisteren of een tekening maken. Ieder kind zijn eigen talent en gebrek.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  dinsdag 9 juni 2020 @ 19:57:09 #234
149959 SQ
snelle trees
pi_193556730
Een tekening maken kan mijn kleuter pas sinds ze 4,5 is ofzo :P
Mijn kinderen doen gewoon aan antroposofische expressie denk ik ;)
disclaimer
pi_193556870
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 19:33 schreef SQ het volgende:

[..]

:* misschien moet ik dan eens wat vaker over Noud komen posten, dan trekt het wat meer in balans ;) maar ik herken het, hoor. Het blijft voor mij toch altijd een drempel om (veel) in de leeftijdstopics mee te posten. Het blijft toch altijd een vergelijkspel, of je nou wil of niet.
Ik wilde je dmmen dat je Nouds echte naam had geschreven, maar dat is zijn echte naam helemaal niet :')
pi_193556888
L heeft het eerste halfjaar geen tekening of knutsel gemaakt op school.. Juf kwam me lachend vertellen dat hij dat niet zo leuk vond. En het enige verplichte werkje van die week had proberen te ontwijken.. en toen hij het de maandag daarop alsnog moest maken was het na 10 minuten invindbaar..Hij had het in iemand anders laatje gepropt bleek..Juf heeft t toen voor die week maar opgegeven.. Nu is hij 5 en vindt t wat leuker, maar is nog steeds geen held..
pi_193556964
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 19:47 schreef LeSage het volgende:

[..]

Maar ook daar lees je natuurlijk niet alles. Toevallig schreef ik er net over de taalvaardigheid van Mijm. Daar loopt ie wel voor op schema, maar hij kan nog geen prentenboek mee luisteren of een tekening maken. Ieder kind zijn eigen talent en gebrek.
Zo moet je er ook in staan inderdaad. Maar ik snap ook dat ouders onzeker worden van vragen van school en het kdv. Dat kinderen echt dit en dat moeten kunnen en waarom ze dat niet kunnen. Dat ze verwachten dat een 1 jarig kind zelf zijn broek aan kan doen en dat verwachtingsbeeld op de ouders projecteren, vind ik echt een schande. Als dat je eerste kind is, weet je waarschijnlijk niet beter dat dat normaal moet zijn. Die onzekerheid wordt wellicht weer op kind geprojecteerd en dan krijg je situaties waar niemand gelukkig van wordt.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 20:11:50 #238
149959 SQ
snelle trees
pi_193557049
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 20:03 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Ik wilde je dmmen dat je Nouds echte naam had geschreven, maar dat is zijn echte naam helemaal niet :')
_O- verwarrend he :7
disclaimer
pi_193557167
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 19:57 schreef SQ het volgende:
Een tekening maken kan mijn kleuter pas sinds ze 4,5 is ofzo :P
Mijn kinderen doen gewoon aan antroposofische expressie denk ik ;)
Waar ik tekening zei bedoelde ik meer ‘het vasthouden van een potlood en daarmee daadwerkelijk het papier raken’.
S. tekende laatst voor het eerst een koppoter en toen was ik zo apetrots O+
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_193557195
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 20:16 schreef LeSage het volgende:

[..]

Waar ik tekening zei bedoelde ik meer ‘het vasthouden van een potlood en daarmee daadwerkelijk het papier raken’.
S. tekende laatst voor het eerst een koppoter en toen was ik zo apetrots O+
Haha hier ook! Sjaak deed dat vorige week maar het was op zo’n magnetisch tekenbord dus ik kon hem niet eens bewaren ;(
  dinsdag 9 juni 2020 @ 20:18:33 #241
149959 SQ
snelle trees
pi_193557197
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 20:16 schreef LeSage het volgende:

[..]

Waar ik tekening zei bedoelde ik meer ‘het vasthouden van een potlood en daarmee daadwerkelijk het papier raken’.
S. tekende laatst voor het eerst een koppoter en toen was ik zo apetrots O+
Ja leuk is dat dan he O+
disclaimer
  dinsdag 9 juni 2020 @ 20:22:41 #242
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_193557259
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ja maar niet willen/kunnen lezen is toch ook nog niet zo gek? Ik had ook begrepen van de juf dat dat echt groep 3 materiaal is. Schrijven is volgens mij ook groep 3 materiaal. Naam kunnen schrijven verwachten ze wel van een groep 2-er (tenzij je naam D'Shaniquila is ofzo), maar de rest toch niet?
Het echte leren is idd groep 3 maar als je eind groep 2 totaal geen interesse hebt in boeken/letters/je eigen naam schrijven en je fijne motoriek is ook niet sterk omdat je bijvoorbeeld niet graag tekent of een kralenplank legt, dan wordt het echt wel lastig in groep 3. Dus dan kan je beter nog een jaar 2 doen O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_193557276
Als je de onderzoeken moet geloven heeft een verlengde kleuterperiode op lange termijn geen voordelen. Maar op korte termijn wel, zeker voor het zelfvertrouwen. Als een kind niet meekan met het (snelle!) tempo in groep 3 is dat sneu.
Als leerkracht is mijn ervaring dat ouders in eerste instantie erg moeten wennen aan het idee, maar de meesten het uiteindelijk een goede beslissing vinden.
En zeker bij een groep 1/2 valt het de kinderen zelf amper op, dat is ook fijn.
pi_193557290
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 20:18 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Haha hier ook! Sjaak deed dat vorige week maar het was op zo’n magnetisch tekenbord dus ik kon hem niet eens bewaren ;(
Toen dat hier gebeurde heb ik het bord afgepakt en een foto gemaakt :D
  dinsdag 9 juni 2020 @ 20:24:42 #245
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_193557299
Overigens is interesse ook heel divers: hier een kleuter die mensen als koppoters met alleen ogen tekent en gorilla's ( :D ) hebben buik, nek, hoofd en super veel details O+ _O-
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_193557463
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 20:22 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Het echte leren is idd groep 3 maar als je eind groep 2 totaal geen interesse hebt in boeken/letters/je eigen naam schrijven en je fijne motoriek is ook niet sterk omdat je bijvoorbeeld niet graag tekent of een kralenplank legt, dan wordt het echt wel lastig in groep 3. Dus dan kan je beter nog een jaar 2 doen O+
Da's ook waar, het is een wat ruimer plaatje :) Al stond me iets bij over het Montessori onderwijs en blijven zitten.

Ik heb het even opgezocht:

Kunnen kinderen blijven zitten? Nee, daar kun je bij het montessorionderwijs niet van spreken. Als de ontwikkeling naar verhouding wat langzamer verloopt, hoeft een leerling de leerstof van het afgelopen jaar niet weer te “herkauwen”, maar kan hij gewoon op zijn eigen niveau doorgaan.

Mijn dochter zit op een Montessorischool, ik vraag me af in hoeverre zoiets goed is voor het kind zelf.
pi_193557528
^ Maar dat wil toch vooral zeggen dat ze in de leerstof verder gaan waar ze gebleven zijn? Daar kan dan best nog een jaar het noemertje 'groep 2' aan vast zitten. Alleen maar goed dat een kind een tweede jaar niet exact hetzelfde hoeft te doen als de eerste keer. Wat Exode ook al noemde, volgens mij.
pi_193557562
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 20:24 schreef Hupje het volgende:

[..]

Toen dat hier gebeurde heb ik het bord afgepakt en een foto gemaakt :D
Ik was niet snel genoeg ;(
  dinsdag 9 juni 2020 @ 20:44:19 #249
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_193557648
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 20:33 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Da's ook waar, het is een wat ruimer plaatje :) Al stond me iets bij over het Montessori onderwijs en blijven zitten.

Ik heb het even opgezocht:

Kunnen kinderen blijven zitten? Nee, daar kun je bij het montessorionderwijs niet van spreken. Als de ontwikkeling naar verhouding wat langzamer verloopt, hoeft een leerling de leerstof van het afgelopen jaar niet weer te “herkauwen”, maar kan hij gewoon op zijn eigen niveau doorgaan.

Mijn dochter zit op een Montessorischool, ik vraag me af in hoeverre zoiets goed is voor het kind zelf.
Dat is als het goed is nergens, een kind moet wel iets hebben aan dat extra jaar dus niet hetzelfde doen want dat beklijfde kennelijk niet. Dan eerder anders/in andere setting aanbieden ofzo :Y
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_193558121
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 20:23 schreef Hupje het volgende:
Als je de onderzoeken moet geloven heeft een verlengde kleuterperiode op lange termijn geen voordelen. Maar op korte termijn wel, zeker voor het zelfvertrouwen. Als een kind niet meekan met het (snelle!) tempo in groep 3 is dat sneu.
Als leerkracht is mijn ervaring dat ouders in eerste instantie erg moeten wennen aan het idee, maar de meesten het uiteindelijk een goede beslissing vinden.
En zeker bij een groep 1/2 valt het de kinderen zelf amper op, dat is ook fijn.
Wel lastig, want waar houden ze rekening mee met de lange termijn? Alleen leeropbrengst, of ook sociaal-emotioneel? Dat kan tot ver in de puberteit meespelen is mijn ervaring.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  dinsdag 9 juni 2020 @ 21:12:40 #251
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_193558141
@Hilmo, voelt hij het gewoon niet of kan hij het niet? Ik kan me een verhaal herinneren van een Fok!ster die haar zoon kreeg nacht zindelijkheid gewoon niet voor elkaar. Ondanks dat ze hem liet plassen voordat ze zelf geen slapen, stond ze nog meermaals zijn bed te verschonen. Achteraf bleek hij een getordeerd bekken (bekkenscheefstand) te hebben. 1 of 2 behandelingen bij een Chiropractor en zijn zindelijkheid in de nacht was zo bekeken. Wellicht het overdenken waard...

[ Bericht 1% gewijzigd door Rijstebuiltje op 10-06-2020 19:49:03 ]
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_193558807
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 21:11 schreef LeSage het volgende:

[..]

Wel lastig, want waar houden ze rekening mee met de lange termijn? Alleen leeropbrengst, of ook sociaal-emotioneel? Dat kan tot ver in de puberteit meespelen is mijn ervaring.
Natuurlijk kan ik nu geen betrouwbare link vinden :') Maar men zegt op alle gebieden. Maar de kanttekening van zo'n onderzoek is natuurlijk dat dat niet gaat over individuele gevallen, maar over een gemiddelde van grote groepen.
pi_193569660
Sjaak zit nu op dagbehandeling en we hadden hem aangemeld voor fulltime hb-onderwijs vanaf augustus. Vandaag kregen we te horen dat er niet genoeg aanmeldingen zijn om een kleuterklas te beginnen en hij kan daar dus niet terecht. Dat betekent voor ons dat er geen school is waar Sjaak volgend jaar terecht kan -O- (binnen een straal van 30 minuten enkele reis met de auto).
Hij mag nog een half jaar op dagbehandeling blijven, maar daarna is het daar klaar en moet hij daar weg. Ik zie het even heel somber in voor daarna :'(
  woensdag 10 juni 2020 @ 16:48:12 #254
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_193569975
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 16:28 schreef MevrouwCactus het volgende:
Sjaak zit nu op dagbehandeling en we hadden hem aangemeld voor fulltime hb-onderwijs vanaf augustus. Vandaag kregen we te horen dat er niet genoeg aanmeldingen zijn om een kleuterklas te beginnen en hij kan daar dus niet terecht. Dat betekent voor ons dat er geen school is waar Sjaak volgend jaar terecht kan -O- (binnen een straal van 30 minuten enkele reis met de auto).
Hij mag nog een half jaar op dagbehandeling blijven, maar daarna is het daar klaar en moet hij daar weg. Ik zie het even heel somber in voor daarna :'(
Oh, wat enorm balen. En vervroegd naar groep 3 was geen optie begrijp ik? Ik hoop dat er dan het komend half jaar nieuwe aanmeldingen bij gaan komen, zodat misschien in januari een kleutergroep kan starten :*
pi_193570011
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 16:48 schreef mousemicky het volgende:

[..]

Oh, wat enorm balen. En vervroegd naar groep 3 was geen optie begrijp ik? Ik hoop dat er dan het komend half jaar nieuwe aanmeldingen bij gaan komen, zodat misschien in januari een kleutergroep kan starten :*
Sjaak kan cognitief prima naar groep 3, maar past niet binnen regulier onderwijs. En fulltime hb begint overal pas met groep 4. Dit was net een mooie, nieuwe oplossing waar we onze hoop op hadden gevestigd.
pi_193571308
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 21:12 schreef Rijstebuiltje het volgende:
@:Hilmo, voelt hij het gewoon niet of kan hij het niet? Ik kan me een verhaal herinneren van een Fok!ster die haar zoon kreeg nacht zindelijkheid gewoon niet voor elkaar. Ondanks dat ze hem liet plassen voordat ze zelf geen slapen, stond ze nog meermaals zijn bed te verschonen. Achteraf bleek hij een getordeerd bekken (bekkenscheefstand) te hebben. 1 of 2 behandelingen bij een fysio en zijn zindelijkheid in de nacht was zo bekeken. Wellicht het overdenken waard...
interessant! Hoe kom je erachter of hij niet kan of niet voelt? Vorige week ofzo had hij drie opeenvolgende droge dagen. Toen daarna niet meer. Soms eens een dag. Ik zei nog tegen hem op droge dagen: weet je nu wat je doet, onthoud dit. Maar hij zei later was toeval.
  woensdag 10 juni 2020 @ 18:15:06 #257
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_193571354
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 16:50 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Sjaak kan cognitief prima naar groep 3, maar past niet binnen regulier onderwijs. En fulltime hb begint overal pas met groep 4. Dit was net een mooie, nieuwe oplossing waar we onze hoop op hadden gevestigd.
Ah zo, ik dacht dat er misschien wel een groep 3 was op de HB-school. Groep 4 is wel een erg geote stap dan ja :{
pi_193571369
Dat is zuur, zeg. Kunnen de beoogde school en/of de zorgorganisatie van de dagbehandeling meedenken over alternatieven? Maar dat zal al wel gebeurd zijn...
pi_193571435
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 18:15 schreef Hupje het volgende:
Dat is zuur, zeg. Kunnen de beoogde school en/of de zorgorganisatie van de dagbehandeling meedenken over alternatieven? Maar dat zal al wel gebeurd zijn...
De dagbehandeling raadt een school aan op 40km enkele reis :') Die lijkt het meest passend. De beoogde school ga ik morgen proberen te bellen. We kunnen wellicht nog op een andere locatie terecht voor eenzelfde kleutergroep, maar die is 27km enkele reis (en de verkeerde kant op voor mijn werk).
  woensdag 10 juni 2020 @ 18:37:40 #260
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_193571751
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 18:12 schreef Hilmo het volgende:

[..]

interessant! Hoe kom je erachter of hij niet kan of niet voelt? Vorige week ofzo had hij drie opeenvolgende droge dagen. Toen daarna niet meer. Soms eens een dag. Ik zei nog tegen hem op droge dagen: weet je nu wat je doet, onthoud dit. Maar hij zei later was toeval.
Ik heb even wat lijntjes uitgezet voor je.. :)
Ik weet toevallig wie het is en van een andere poster in OUD! weet ik dat ze haar telefoonnummer heeft.. afwachten!
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  woensdag 10 juni 2020 @ 18:45:38 #261
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_193571874
Mevrouw Cactus, Saffier hier!

Mijn oudste had een achterstand en torsie in zijn bekken waardoor hij het ook simpelweg niet voelde.
Na 2 behandelingen bij de chiropractor was hij zindelijk. Dag en nacht.

Sindsdien werk ik zelf als assistente bij de chiropractor. Dus ik kan je er nog wel meer over vertellen als je wil en ook helpen aan het adres van een goede chiropractor.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  woensdag 10 juni 2020 @ 18:52:17 #262
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_193571948
Saffier, je moet Hilmo hebben.. :) O+
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  woensdag 10 juni 2020 @ 19:15:18 #263
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_193572259
Ook goed, Hilmo, zie mijn post hierboven, voor informatie kan je bij me terecht!
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_193572341
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 18:45 schreef Saffier het volgende:
Mevrouw Cactus, Saffier hier!

Mijn oudste had een achterstand en torsie in zijn bekken waardoor hij het ook simpelweg niet voelde.
Na 2 behandelingen bij de chiropractor was hij zindelijk. Dag en nacht.

Sindsdien werk ik zelf als assistente bij de chiropractor. Dus ik kan je er nog wel meer over vertellen als je wil en ook helpen aan het adres van een goede chiropractor.
Kan dit ook voor meisjes zo gelden? Dochter van vriendin is ook nog steeds niet zindelijk snachts. Ze is 6.
  woensdag 10 juni 2020 @ 19:41:16 #265
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_193572715
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 19:20 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Kan dit ook voor meisjes zo gelden? Dochter van vriendin is ook nog steeds niet zindelijk snachts. Ze is 6.
Zeker.

Wie opent er even een nieuw topic voor me?
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  woensdag 10 juni 2020 @ 19:47:52 #266
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_193572829
Ik heb het zindelijkheidstopic omhoog gehaald.
Bedankt voor je snelle reacties Saffier.. :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_193572840
@MevrouwCactus Overal informeren en aangeven wat je nodig hebt. Wie weet gaat het balletje zo toch (de goede kant op) rollen. En evt organisaties voor HB bevragen, misschien heeft iemand wel in dezelfde situatie gezeten. Je weet ooit niet.
  woensdag 10 juni 2020 @ 19:51:40 #268
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193572890
Wat ruk, MwCactus -O-.
Hopelijk vind je toch nog ergens een plekje voor hem. Is het niet mogelijk om hem toch tijdelijk ter overbrugging op een reguliere school te plaatsen? Ik ken iemand die dat zo heeft aangepakt, dochter ging tm groep 3 naar onze school, daarna stapte ze over.

(Ik zag jullie btw nog lopen vanmiddag)
KuikenGuppy
pi_193573058
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 19:48 schreef Hupje het volgende:
@:MevrouwCactus Overal informeren en aangeven wat je nodig hebt. Wie weet gaat het balletje zo toch (de goede kant op) rollen. En evt organisaties voor HB bevragen, misschien heeft iemand wel in dezelfde situatie gezeten. Je weet ooit niet.
Ik ga de officiële wegen bewandelen (de overkoepelende organisatie hier enzo) en een iets minder officiële, want ik ken wat mensen die ons zouden kunnen helpen. Maar eerst dit even laten bezinken, want anders ga ik handelen uit frustratie en dat is niet handig.
pi_193573067
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 19:51 schreef Burdie het volgende:
Wat ruk, MwCactus -O-.
Hopelijk vind je toch nog ergens een plekje voor hem. Is het niet mogelijk om hem toch tijdelijk ter overbrugging op een reguliere school te plaatsen? Ik ken iemand die dat zo heeft aangepakt, dochter ging tm groep 3 naar onze school, daarna stapte ze over.

(Ik zag jullie btw nog lopen vanmiddag)
Joh, waarom zei je niets? Had ik leuk gevonden :)

Regulier onderwijs is geen optie, dat kan Sjaak niet aan. Is veel te druk voor hem, helaas.
  woensdag 10 juni 2020 @ 20:04:20 #271
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193573119
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 20:01 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Joh, waarom zei je niets? Had ik leuk gevonden :)

Regulier onderwijs is geen optie, dat kan Sjaak niet aan. Is veel te druk voor hem, helaas.
Wij liepen de andere kant op, ik had het ook pas laat door. Ik zag een kindje met een Little Bird jasje, en jij liep daar nog een stukje voor. Zal de volgende keer zeker wat zeggen! :)

Hebben de zuiderburen geen (tijdelijke) oplossing?
KuikenGuppy
pi_193573261
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 20:04 schreef Burdie het volgende:

[..]

Wij liepen de andere kant op, ik had het ook pas laat door. Ik zag een kindje met een Little Bird jasje, en jij liep daar nog een stukje voor. Zal de volgende keer zeker wat zeggen! :)

Hebben de zuiderburen geen (tijdelijke) oplossing?
Een Little Bird jasje, dat waren wij zeker ja :D

Geen idee, maar dat is ook echt weer een heel stuk uit de richting vrees ik. Mijn werk is redelijk flexibel met werktijden, maar het houdt een keer op natuurlijk.
pi_193573931
Heel iets anders: geven jullie je kleuter zakgeld?
  woensdag 10 juni 2020 @ 21:05:03 #274
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_193573978
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 21:01 schreef Hupje het volgende:
Heel iets anders: geven jullie je kleuter zakgeld?
Ja! ¤1,00 per week. En heel soms ¤0,50 extra als ze een keer ergens goed mee helpt uit zichzelf. Ze is 6 trouwens..
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_193573981
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 21:01 schreef Hupje het volgende:
Heel iets anders: geven jullie je kleuter zakgeld?
Nee, maar we willen het wel doen omdat het ons leerzaam lijkt. Een beetje beginnen met waarde van geld leren.
  woensdag 10 juni 2020 @ 21:08:59 #276
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193574034
We willen dat wel gaan doen als ze 5 is, maar nu stop ik alleen af en toe wat in haar spaarvarken.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 10 juni 2020 @ 21:10:20 #277
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193574055
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 21:01 schreef Hupje het volgende:
Heel iets anders: geven jullie je kleuter zakgeld?
Ja, sinds zijn 6e verjaardag. Wij vonden het belangrijk dat hij eerst op school wat over geld leerde, voordat we aan zakgeld begonnen.
KuikenGuppy
pi_193574344
Ja, 50 cent per week sinds zijn vierde verjaardag. Met hysterische spaarpot erbij: https://www.bol.com/nl/p/(...)8JM3eM0aAqbcEALw_wcB
pi_193574546
Waar haalt iedereen kleingeld vandaan? Ik heb nooit 50 ct dus dat zakgeld schiet er vaak bij in. -O-
pi_193574593
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 21:38 schreef Crumpette het volgende:
Waar haalt iedereen kleingeld vandaan? Ik heb nooit 50 ct dus dat zakgeld schiet er vaak bij in. -O-
“Oh shit...”
* zoekt alles door, vindt niets
* loopt naar de supermarkt op de hoek voor de lunch en om geld te wisselen
pi_193574690
T en S krijgen sinds hun vierde zakgeld. Ze krijgen 1 euro per week. Ik stort het op hun rekening want ik heb nooit muntgeld/briefgeld op zak. Ik weet dat dat minder handig is op deze leeftijd omdat ze het niet fysiek in handen hebben, maar het zou bij ons anders echt niets worden. :@

Ik vind het wel erg leuk om te zien hoe verschillend ze met hun zakgeld omgaan. S wil altijd alles hebben en geeft z'n geld uit zodra hij voldoende heeft om het volgende Lego item of Nintendo spel te kopen. Het is bij hem echt sparen voor iets en dan terug naar 0.
T denkt veel meer na voordat hij iets koopt en wil altijd geld over houden. Als ik hem zeg dat al zijn geld dan op is koopt hij het niet.

Ik vind zakgeld ook een goede manier om de kinderen te laten zien dat niet alles zomaar komt aanwaaien. Ik zeg regelmatig tegen ze dat ze item X best mogen kopen van hun zakgeld als ze het per se willen hebben. En als ze dan even nadenken willen ze het toch niet zo graag hebben als dat ze deden voorkomen. ;)
pi_193575542
Hier kregen ze eerst zakgeld (¤0,50) maar tegenwoordig krijgen ze geld voor een klusje. De jongens wilden eigenlijk nooit ons ergens mee helpen in huis, dus we hebben dit zo ingesteld.

Ze vinden het vaste klusje (de vuilniszak met plastic ophangen aan de lantaarnpaal) super leuk.
Wij hadden trouwens ook nooit kleingeld, maar op een gegeven moment hadden we ¤30,- aan muntgeld. Als dit begint op te raken doen we altijd een muntgeld in briefgeld wissel. Vinden de jongens helemaal leuk en nog leerzaam ook ;)
  woensdag 10 juni 2020 @ 22:33:06 #283
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_193575602
Bij ons krijgen ze vanaf 5 jaar zakgeld, 50 cent per week. Onze 7-jarige krijgt nu 70 cent per week.

Geld om mee te helpen vind ik een beetje tricky, aangezien ik ze graag mee wil geven dat elkaar helpen erbij hoort en dat het niet altijd voor-wat-hoort-wat hoeft te zijn. Misschien als ze groter zijn voor grotere klusjes wel, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
pi_193578495
Mijn kleuter heeft een snotneus. Helaas. Het waren drie fantastische schooldagen. :7
pi_193578936
Ai dat is vervelend Malteser.

B is 6 dus ik hoor hier eigenlijk niet meer he.... :@ Hij krijgt vanaf het nieuwe schooljaar zakgeld, dan gaat hij naar groep 3. Geld voor klusjes krijgt hij al, dat gebeurt sporadisch. De tuin vegen bijvoorbeeld. Maar hij moet ook gewoon helpen in huis zonder dat er geld tegenover staat. Hij is chef kruimeldief bijvoorbeeld. We hebben dus standaard klusjes die erbij horen en klusjes die hij mag doen als hij het wilt waarvoor hij dan bijvoorbeeld 10 cent krijgt.

We hebben nog wel een discussie thuis over het zakgeld en wat hij ermee mag doen. Hebben jullie dat strak afgesproken?
  donderdag 11 juni 2020 @ 08:53:46 #286
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193578973
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 08:49 schreef exode het volgende:
We hebben nog wel een discussie thuis over het zakgeld en wat hij ermee mag doen. Hebben jullie dat strak afgesproken?
Wat is bij jullie de discussie? Hier is het simpel, het is zijn geld dus hij mag zelf weten wat hij ermee doet.

Op de site van het Nibud (geloof ik) kan je trouwens een "zekgeldcontract" downloaden waarin je afspraken vastlegt met je kind.
KuikenGuppy
pi_193579013
Zo sta ik er ook in, maar mijn vriendin wilt bijvoorbeeld niet dat hij het aan snoep uitgeeft.
Van mij mag hij het aan alles uitgeven behalve als het iets is waar wij echt niet achterstaan. En dan heb ik het over dingen als zakmes bijvoorbeeld. Dingen waar hij echt te jong voor is.

Houden jullie zakgeld apart van geld wat ze krijgen van opa, oma, rapporten of wordt alles op 1 hoop gegooid?
  donderdag 11 juni 2020 @ 09:03:35 #288
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193579058
Het gaat niet om wereldbedragen, toch? Dus al zou hij er eens snoep van kopen, dan kan hij eens per twee of drie weken een middagje van zijn zakgeld snoepen, en heeft hij voor de rest die weken nergens geld voor. Daar is de lol denk ik heel snel van af en die twee middagjes snoepen zie ik dan als leergeld. (Kuiken zou er trouwens nooit snoep van kopen, hij gaat super bedachtzaam en zuinig met zijn geld om).

Van zijn eerste zakgeld kocht Kuiken trouwens bloemen voor mij O+. De overbuurman is bloemist, dus die had hij opgebeld en daarmee alles geregeld :D O+. Charmeur! ;).

Geld van opa's en oma's gaan meestal in de spaarpot (en als het meer dan ¤10 is, stort ik het op hun rekeningen).
KuikenGuppy
pi_193579332
Ja zo sta ik er dus ook in, ik geloof ook niet dat hij er steeds snoep van gaat kopen. Hij wilt graag sparen voor Lego en dat moet hij ook leren. Juist hem die verantwoordelijkheid geven, daar leert hij van vind ik.
  donderdag 11 juni 2020 @ 09:26:21 #290
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193579350
Omgaan met geld leer je door te doen. Maar dan moet je wel mogen doen. ;).
KuikenGuppy
pi_193579861
Wij hebben als enige regel dat er geen eten/drinken van gekocht mag worden. We hebben altijd voldoende snoepgoed/ijsjes etc. in huis en meer is niet nodig. Als ze wat ouder worden passen we dat vast nog wel aan, maar voorlopig nu mogen ze dat dus niet.
pi_193580575
Maar waarvoor heeft een kleuter zakgeld nodig? O kan het zelf nergens aan uitgeven en vraagt ook nergens om. Zakgeld geven puur voor het geven vind ik onzin. Zodra hij om zakgeld vraagt of iets kleins wil kopen zien we wel of we daarmee gaan beginnen. Ik gok dat we groep 3 als startmoment nemen, dan is hij net 6.

We hebben nu overigens wel al een spaarpot, die is van iedereen gezamenlijk en voor Mickey Mouse. Het concept sparen kent hij dus al wel, maar dan voor dure uitjes, niet voor spullen. Persoonlijke spaarpotten hebben we ergens opgeborgen staan. Ik vrees ook een beetje voor opa en oma die hem dan regelmatig geld gaan toestoppen. Oma probeert dat nu al.
¸¸.ˇ´¯`ˇ.¸¸.ˇ´¯`ˇ.¸><(((ē>
pi_193580768
Wij hebben wel een spaarrekening voor beide jongens, maar daar weten zij niets van af. Daar staat hopelijk een heel mooi bedrag op als ze 18 zijn, voor een rijbewijs of studie ofzo.
Verder wel een spaarpot op de kamers waar wat geld in wordt gestopt af en toe.

Ik denk dat we echt zakgeld gaan doen als geld op school is aangeboden. Dan lijkt het me meer betekenis hebben voor ze.
Kleingeld is hier nooit een probleem, ik krijg iedere werkdag fooi mee naar huis :D
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_193580798
Om met geld te leren omgaan. B wilt bijvoorbeeld heel graag Lego kopen, prima mag hij dan zelf voor gaan sparen. B vraagt er ook echt om. Wij houden dus als start groep 3 aan omdat ze daar meer bezig zijn met rekenen en ook met geld. Mooi moment leek ons.
We gaan het wel contant doen, dat vind ik met name belangrijk.

We hebben voor beide kinderen wel een spaarrekening maar dat is puur voor studie en rijbewijs. Dat is niet 'van hun'.
  donderdag 11 juni 2020 @ 12:01:22 #295
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193581441
Ik vond het een voorwaarde dat Kuiken op school al wat over geld had geleerd. Dus dat hij kon begrijpen dat als iets 80 cent kost en hij geeft 1 euro aan de caissičre, dat hij 20 cent terug krijgt. Dus niet zomaar een muntje geven en al dan niet iets terug krijgen ("wow, ik gaf één muntje en kreeg er twee terug!!!"), want dan leren ze niks over de waarde van geld. (Ze leren daar wel andere dingen van hoor, maar dat is voor ons niet het doel van zakgeld).
KuikenGuppy
  donderdag 11 juni 2020 @ 12:08:47 #296
149959 SQ
snelle trees
pi_193581542
Ik denk dat wij ook pas beginnen in groep 3. Zelf kreeg ik ook pas zakgeld toen ik een beetje kon rekenen.

Kinderen zijn verder niet arm, we hebben voor beiden een leuk aandelenpotje waar ze nu al een studie mee kunnen bekostigen :') en waar we maandelijks geld bijstorten. En wat betreft dingen die ze willen kopen, dat mag hier nog op verlanglijstjes voor Sint en verjaardag ;)
disclaimer
pi_193586057
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 10:59 schreef FlyingFish het volgende:
Maar waarvoor heeft een kleuter zakgeld nodig? O kan het zelf nergens aan uitgeven en vraagt ook nergens om. Zakgeld geven puur voor het geven vind ik onzin. Zodra hij om zakgeld vraagt of iets kleins wil kopen zien we wel of we daarmee gaan beginnen. Ik gok dat we groep 3 als startmoment nemen, dan is hij net 6.
I krijgt zakgeld en zij ziet dat als haar persoonlijke schat. O+ . Ze is ook nooit bezig met wat ze ervoor wil kopen, gewoon het idee dat zij geld heeft in haar spaarpot, vindt ze geweldig. Daarom geven we het nu. En er komt vanzelf een moment dat ze er wel iets mee wil doen.
Het maakt wel dat we gesprekjes hebben over geld. En hoe wij aan ons geld komen en wat we er allemaal mee kunnen, maar ook wat we er niet mee kunnen of willen doen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_193589054
Oh jeetje zakgeld?? Moet dat nu al? Ik noemde dat zojuist aan mijn man en die keek alsof ik van andere planeet kwam. Geen idee wanneer ze hier geld gaan introduceren op school. In groep 3 maar eens kijken. Man doet geregeld kleingeld in r zijn spaarpot of R mag dat zelf doen maar daar leert hij niks van. Aan snoep uitgeven wil man sowieso niet en R komt nooit in een winkel. Ziet wel dingen in een folder en man koopt dat vaak dan zomaar en daar ben ik geen voorstander van. En R zou absoluut gaan voor nerf pistolen en dat willen we absoluut niet.klusjes zou ik niet willen voor geld, klusjes horen bij opvoeding en hij doet nu al niks en dan gaat hij overal geld om vragen. Zo werkt het leven niet. Meedoen is nu nog leuk en vaste klusjes hebben we niet.
pi_193590187
Hier kreeg W zakgeld vanaf 5,5. Ze had snoep "gestolen" en op haar kamer verstopt. Ik heb daar toen heel ernstig met haar over gesproken en de uitkomst was dat ze 0,50 zakgeld kreeg. Mensen verklaren me voor gek, want een beloning voor stout gedrag is toch raar.. maar het werkt wel, want ze heeft nooit meer zoiets gedaan..De eerste keer heeft ze er ontbijtkoek van gekocht, de tweede keer schepsnoep, daarna een keer een prulletje van de action. Toen L 5 werd kreeg hij ook zakgeld en W heeft vanaf haar 7e verjaardag opslag. Dwz ze krijgt vanaf toen naast de gewone 0,50 cent per week ook 0,50 cent gestort op haar spaarrekening..en ze spaart heel serieus voor een reusachtig legoding (jammer alleen dat het inmiddels uit de handel is, ik moet nog een moment vinden om dat voorzichtig te brengen)..
geld voor klusjes doen we hier niet, en geld van oma s of rapporten krijgen ze ook niet..
  donderdag 11 juni 2020 @ 20:37:16 #300
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_193590224
Is mijn kind dan zo raar dat ie als kleuter ook al ‘spaarde’ van z'n zakgeld? J heeft twee keer een grotere legoset gekocht van zijn gespaarde euro’s, had ie zelf bedacht dat ie dat wilde. Hij krijgt zakgeld vanaf zn vijfde verjaardag. F krijgt dus na de zomer ook zakgeld. Dan zit ie in groep 2. Ben benieuwd wat hij er mee doet.
  donderdag 11 juni 2020 @ 20:42:54 #301
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193590308
Dicht!
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')