Boven het gemiddelde mag nog wel, maar te ver boven het gemiddelde (met bijbehorende problemen) geeft ook weer (flinke) problemen, merken wij. En dat is ook heel kak. Het resultaat is hier een kind wat cognitief prima in groep 4 mee kan, maar nergens op een school past omdat zijn sociale en emotionele skills niet goed genoeg zijn. Mijn beleving is dan weer dat kinderen die onder het gemiddelde presteren beter worden opgevangen Maar dat is dan mijn beleving (en frustratie).quote:Op dinsdag 9 juni 2020 18:59 schreef SQ het volgende:
[..]
Ze beginnen er steeds vroeger mee, met van alles moeten kunnen. Zo is de maatschappij helaas ook geworden.
Ons kdv maakte zich zorgen om Noud omdat hij nog niet alle kleuren goed benoemt. Tsja lekker belangrijk denk ik dan. Hij is drie.
(Ik denk dat hij het wel weet maar het interesseert hem gewoon geen bal. Vraag hem naar dieren of voertuigen en hij noemt ze allemaal - in het Engels én het Nederlands )
Ik vind het wel eens jammer dat die focus daar zo op blijft liggen altijd - op gemiddelden. En boven het gemiddelde mag nog wel (tenzij op de weegschaal, dat is ook Slecht) maar presteer je onder het gemiddelde, dan is er dus Een Probleem en heb je een Oplossing nodig
Ja, dat blijft natuurlijk altijd in the eye of the beholder want ouders van minder presterende kinderen zullen dat precies andersom ervarenquote:Op dinsdag 9 juni 2020 19:23 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Boven het gemiddelde mag nog wel, maar te ver boven het gemiddelde (met bijbehorende problemen) geeft ook weer (flinke) problemen, merken wij. En dat is ook heel kak. Het resultaat is hier een kind wat cognitief prima in groep 4 mee kan, maar nergens op een school past omdat zijn sociale en emotionele skills niet goed genoeg zijn. Mijn beleving is dan weer dat kinderen die onder het gemiddelde presteren beter worden opgevangen Maar dat is dan mijn beleving (en frustratie).
Klopt, gras is groener enzo.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 19:29 schreef SQ het volgende:
[..]
Ja, dat blijft natuurlijk altijd in the eye of the beholder want ouders van minder presterende kinderen zullen dat precies andersom ervaren
Maar goed, ander laken en pak, want mijn kinderen hebben op zich geen sociale aanpak nodig natuurlijk.
misschien moet ik dan eens wat vaker over Noud komen posten, dan trekt het wat meer in balans maar ik herken het, hoor. Het blijft voor mij toch altijd een drempel om (veel) in de leeftijdstopics mee te posten. Het blijft toch altijd een vergelijkspel, of je nou wil of niet.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 19:10 schreef Adrian4 het volgende:
Ik heb juist een andere ervaring.
Ik had het idee dat elk kind van net 4 jaar tot 20 kan tellen en zijn naam kan schrijven. Als ik zo in mijn omgeving keek toen. Bij de intake van Willem bij de basisschool zei ik daarom ook heel bezorgd dat hij echt nog geen letter kan herkennen, laat staan schrijven en dat ie kan tellen tot 2, verder kwam hij toen niet. Kreeg ik als reactie van de juf “Ja, als ie alles al kan dan hoeft ie ook niet naar school natuurlijk”. Zo fijn. Mijn bezorgdheid was meteen weg.
Hij kan inmiddels tellen tot veertien en letters herkennen en begint nu een beetje met schrijven, maar het interesseert hem nog steeds niks.
Mijn kinderen zijn niet zo’n hoogvliegers en eigenlijk vind ik dat prima. Maar als ik nu in het peutertopic leest dan wordt ik toch weer onzeker. Ook Kevin vind letters en cijfers totaal niet interessant en ik vermoed dat hij kleurenblind want alle kleuren gaan consequent fout.
quote:Op dinsdag 9 juni 2020 17:50 schreef exode het volgende:
Jaaaaaaaaa B mag afzwemmen over 2 weken. Het ging supergoed met kleding, zo trots op onze doorzetter.
Het buurmeisje van mijn ouders moest in oktober op gesprek komen toen ze in groep 3 zat, omdat ze een achterstand had. Na 1,5 maand school je kunt toch niet verwachten dat alle kinderen zó in dezelfde pas lopen?quote:Op dinsdag 9 juni 2020 18:59 schreef SQ het volgende:
[..]
Ze beginnen er steeds vroeger mee, met van alles moeten kunnen. Zo is de maatschappij helaas ook geworden.
Ons kdv maakte zich zorgen om Noud omdat hij nog niet alle kleuren goed benoemt. Tsja lekker belangrijk denk ik dan. Hij is drie.
(Ik denk dat hij het wel weet maar het interesseert hem gewoon geen bal. Vraag hem naar dieren of voertuigen en hij noemt ze allemaal - in het Engels én het Nederlands )
Ik vind het wel eens jammer dat die focus daar zo op blijft liggen altijd - op gemiddelden. En boven het gemiddelde mag nog wel (tenzij op de weegschaal, dat is ook Slecht) maar presteer je onder het gemiddelde, dan is er dus Een Probleem en heb je een Oplossing nodig
Maar ook daar lees je natuurlijk niet alles. Toevallig schreef ik er net over de taalvaardigheid van Mijm. Daar loopt ie wel voor op schema, maar hij kan nog geen prentenboek mee luisteren of een tekening maken. Ieder kind zijn eigen talent en gebrek.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 19:10 schreef Adrian4 het volgende:
Ik heb juist een andere ervaring.
Ik had het idee dat elk kind van net 4 jaar tot 20 kan tellen en zijn naam kan schrijven. Als ik zo in mijn omgeving keek toen. Bij de intake van Willem bij de basisschool zei ik daarom ook heel bezorgd dat hij echt nog geen letter kan herkennen, laat staan schrijven en dat ie kan tellen tot 2, verder kwam hij toen niet. Kreeg ik als reactie van de juf “Ja, als ie alles al kan dan hoeft ie ook niet naar school natuurlijk”. Zo fijn. Mijn bezorgdheid was meteen weg.
Hij kan inmiddels tellen tot veertien en letters herkennen en begint nu een beetje met schrijven, maar het interesseert hem nog steeds niks.
Mijn kinderen zijn niet zo’n hoogvliegers en eigenlijk vind ik dat prima. Maar als ik nu in het peutertopic leest dan wordt ik toch weer onzeker. Ook Kevin vind letters en cijfers totaal niet interessant en ik vermoed dat hij kleurenblind want alle kleuren gaan consequent fout.
Ik wilde je dmmen dat je Nouds echte naam had geschreven, maar dat is zijn echte naam helemaal nietquote:Op dinsdag 9 juni 2020 19:33 schreef SQ het volgende:
[..]
misschien moet ik dan eens wat vaker over Noud komen posten, dan trekt het wat meer in balans maar ik herken het, hoor. Het blijft voor mij toch altijd een drempel om (veel) in de leeftijdstopics mee te posten. Het blijft toch altijd een vergelijkspel, of je nou wil of niet.
Zo moet je er ook in staan inderdaad. Maar ik snap ook dat ouders onzeker worden van vragen van school en het kdv. Dat kinderen echt dit en dat moeten kunnen en waarom ze dat niet kunnen. Dat ze verwachten dat een 1 jarig kind zelf zijn broek aan kan doen en dat verwachtingsbeeld op de ouders projecteren, vind ik echt een schande. Als dat je eerste kind is, weet je waarschijnlijk niet beter dat dat normaal moet zijn. Die onzekerheid wordt wellicht weer op kind geprojecteerd en dan krijg je situaties waar niemand gelukkig van wordt.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 19:47 schreef LeSage het volgende:
[..]
Maar ook daar lees je natuurlijk niet alles. Toevallig schreef ik er net over de taalvaardigheid van Mijm. Daar loopt ie wel voor op schema, maar hij kan nog geen prentenboek mee luisteren of een tekening maken. Ieder kind zijn eigen talent en gebrek.
verwarrend hequote:Op dinsdag 9 juni 2020 20:03 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ik wilde je dmmen dat je Nouds echte naam had geschreven, maar dat is zijn echte naam helemaal niet
Waar ik tekening zei bedoelde ik meer ‘het vasthouden van een potlood en daarmee daadwerkelijk het papier raken’.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 19:57 schreef SQ het volgende:
Een tekening maken kan mijn kleuter pas sinds ze 4,5 is ofzo
Mijn kinderen doen gewoon aan antroposofische expressie denk ik
Haha hier ook! Sjaak deed dat vorige week maar het was op zo’n magnetisch tekenbord dus ik kon hem niet eens bewarenquote:Op dinsdag 9 juni 2020 20:16 schreef LeSage het volgende:
[..]
Waar ik tekening zei bedoelde ik meer ‘het vasthouden van een potlood en daarmee daadwerkelijk het papier raken’.
S. tekende laatst voor het eerst een koppoter en toen was ik zo apetrots
Ja leuk is dat dan hequote:Op dinsdag 9 juni 2020 20:16 schreef LeSage het volgende:
[..]
Waar ik tekening zei bedoelde ik meer ‘het vasthouden van een potlood en daarmee daadwerkelijk het papier raken’.
S. tekende laatst voor het eerst een koppoter en toen was ik zo apetrots
Het echte leren is idd groep 3 maar als je eind groep 2 totaal geen interesse hebt in boeken/letters/je eigen naam schrijven en je fijne motoriek is ook niet sterk omdat je bijvoorbeeld niet graag tekent of een kralenplank legt, dan wordt het echt wel lastig in groep 3. Dus dan kan je beter nog een jaar 2 doenquote:Op dinsdag 9 juni 2020 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ja maar niet willen/kunnen lezen is toch ook nog niet zo gek? Ik had ook begrepen van de juf dat dat echt groep 3 materiaal is. Schrijven is volgens mij ook groep 3 materiaal. Naam kunnen schrijven verwachten ze wel van een groep 2-er (tenzij je naam D'Shaniquila is ofzo), maar de rest toch niet?
Toen dat hier gebeurde heb ik het bord afgepakt en een foto gemaaktquote:Op dinsdag 9 juni 2020 20:18 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Haha hier ook! Sjaak deed dat vorige week maar het was op zo’n magnetisch tekenbord dus ik kon hem niet eens bewaren
Da's ook waar, het is een wat ruimer plaatje Al stond me iets bij over het Montessori onderwijs en blijven zitten.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 20:22 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Het echte leren is idd groep 3 maar als je eind groep 2 totaal geen interesse hebt in boeken/letters/je eigen naam schrijven en je fijne motoriek is ook niet sterk omdat je bijvoorbeeld niet graag tekent of een kralenplank legt, dan wordt het echt wel lastig in groep 3. Dus dan kan je beter nog een jaar 2 doen
Ik was niet snel genoegquote:Op dinsdag 9 juni 2020 20:24 schreef Hupje het volgende:
[..]
Toen dat hier gebeurde heb ik het bord afgepakt en een foto gemaakt
Dat is als het goed is nergens, een kind moet wel iets hebben aan dat extra jaar dus niet hetzelfde doen want dat beklijfde kennelijk niet. Dan eerder anders/in andere setting aanbieden ofzoquote:Op dinsdag 9 juni 2020 20:33 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Da's ook waar, het is een wat ruimer plaatje Al stond me iets bij over het Montessori onderwijs en blijven zitten.
Ik heb het even opgezocht:
Kunnen kinderen blijven zitten? Nee, daar kun je bij het montessorionderwijs niet van spreken. Als de ontwikkeling naar verhouding wat langzamer verloopt, hoeft een leerling de leerstof van het afgelopen jaar niet weer te “herkauwen”, maar kan hij gewoon op zijn eigen niveau doorgaan.
Mijn dochter zit op een Montessorischool, ik vraag me af in hoeverre zoiets goed is voor het kind zelf.
Wel lastig, want waar houden ze rekening mee met de lange termijn? Alleen leeropbrengst, of ook sociaal-emotioneel? Dat kan tot ver in de puberteit meespelen is mijn ervaring.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 20:23 schreef Hupje het volgende:
Als je de onderzoeken moet geloven heeft een verlengde kleuterperiode op lange termijn geen voordelen. Maar op korte termijn wel, zeker voor het zelfvertrouwen. Als een kind niet meekan met het (snelle!) tempo in groep 3 is dat sneu.
Als leerkracht is mijn ervaring dat ouders in eerste instantie erg moeten wennen aan het idee, maar de meesten het uiteindelijk een goede beslissing vinden.
En zeker bij een groep 1/2 valt het de kinderen zelf amper op, dat is ook fijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |