Zijn er trouwens meer kleuters hier die wat langer (gaan) kleuteren?
Ik vind het een beetje lastig onderwerp, want ik heb soms het idee dat hier alleen maar hoogbegaafde kinderen zitten
De juf van Mauw gaf vlak voor de crisis al aan dat het waarschijnlijk beter zou zijn voor haar om nog niet naar groep 3 te gaan. Ze loopt achter op de andere kinderen van groep 2, voornamelijk op gebied van taalbegrip en ruimtelijk inzicht. Ook trekt ze in de klas vrijwel alleen maar naar de kinderen uit groep 1. We zouden in mei evalueren en een eindbeslissing nemen. Ze wordt in oktober 6.
Nou was "werkjes doen" echt een helse strijd hier. Los van dat ze het niet leuk vindt en niet prestatiegericht is, vindt ze het heel erg als ze iets niet meteen kan of snapt en haakt dan helemaal af. Needless to say, we hebben in die periode geen vooruitgang geboekt (en dat is ook bijna niet te doen he, met 2 bijna fulltime thuiswerkbanen

) Voorbeeld: als ze een woord naschrijft, kan ze helemaal over de flos gaan omdat een bepaalde letter niet exact goed in verhouding is. Dan is ze dus rustig 20 minuten aan het krijshuilen. Ondertussen zie ik ook dat ze echt wel slim is. Ze heeft alleen ontzettend schijt aan werkjes.
Goed, we hebben dus besloten dat ze nog een jaartje blijft kleuteren. Maar ik merk toch ook wel dat ik in mijn omgeving veel "Huh?? Waarom dan?" reacties krijg (niet van iedereen hoor!

) En ik vind dat lastig, dat mensen reageren alsof ze special needs is ofzo. Ik heb nooit de illusie gehad dat ze een supersnelle leerling is maar waarom is dit zo gek? In "mijn tijd" gingen oktoberleerlingen ook niet standaard door naar groep 3. Dan moest je toch wel echt aantoonbaar flink voorlopen op de rest.
Anyway: zijn er meer mensen die dit besluit hebben genomen en hoe is dat achteraf bevallen?