abonnement Unibet Coolblue
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 maart 2020 @ 09:46:47 #1
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_191999427
Het is vreemd dat je weet dat je midden in een gebeurtenis zit die van historisch belang is. Wat nu plaatsvindt over de wereld is in de recente geschiedenis nog nooit vertoond en onvergelijkbaar.

Ik heb in mindere mate het twee keer meegemaakt: De val van de muur in 1989 en 9/11 in 2001. Maar daar had je nog: "wow, wat gebeurt daar? Dit is nog nooit vertoond". Nu zitten we er zelf echter middenin.

Als historicus zie ik dat dit iets is wat de geschiedenisboeken ingaat. En het is een vreemde ervaring dat je daar zelf deel vanuit maakt.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_191999443
Net als SARS.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 maart 2020 @ 09:49:41 #3
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_191999477
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:47 schreef Wigle het volgende:
Net als SARS.
Nee.... SARS kende geen verregaande maatregelen in zoveel landen, lockdowns, stilstaande economiën, beurskrach etc.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  Moderator vrijdag 13 maart 2020 @ 09:51:47 #4
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_191999501
Zal dit uiteindelijk niet ook zo'n voetnoot in de geschiedenis worden zoals we de Spaanse griep nu behandelen?
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 13 maart 2020 @ 09:52:14 #5
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_191999511
Oliecrisis?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 13 maart 2020 @ 09:53:22 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_191999529
Over de val van de Muur en 9/11: was dat niet iets dat gebeurde en daarna zo'n beetje gedaan was? Ik bedoel, er was wel veel nieuws over uiteraard en dingen ontwikkelden zich, maar had het ook zó veel impact in die zin dat overal van alles werd afgelast, dingen op slot gingen en zelfs hele landen in meer of mindere mate in lockdown gingen?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_191999549
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:49 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Nee.... SARS kende geen verregaande maatregelen in zoveel landen, lockdowns, stilstaande economiën, beurskrach etc.
MERS dan.
pi_191999560
Er zal veel worden geschreven over de invloed van sociaal media/internet.

Ik denk dat dit 10 jaar geleden nooit zo geëscaleerd zou zijn.
pi_191999598
Ik denk dat we het over 5 jaar alweer grotendeels zijn vergeten.

De val van de muur waar je het over hebt, was (in mijn ogen) veel significanter omdat het ook het symbool was van de politieke verandering van een compleet continent. Wanneer het coronavirus is uitgewoekerd is het weer business as usual.

Ik denk dat je beleving ook deels afhangt van hoezeer je je onderdompelt in de nieuwsberichten en online fora.
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_191999607
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:53 schreef heywoodu het volgende:
Over de val van de Muur en 9/11: was dat niet iets dat gebeurde en daarna zo'n beetje gedaan was? Ik bedoel, er was wel veel nieuws over uiteraard en dingen ontwikkelden zich, maar had het ook zó veel impact in die zin dat overal van alles werd afgelast, dingen op slot gingen en zelfs hele landen in meer of mindere mate in lockdown gingen?
9/11 Had ik dat wel heeft een enorme invloed gehad en is het begin geweest van de big brother staat en unilateraal optreden van de VS over de gehele wereld.

Dit is trouwens ook ongekend, nog even en de gehele wereld gaat stilstaan qua economie.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 13 maart 2020 @ 10:02:31 #11
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_191999664
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

9/11 Had ik dat wel heeft een enorme invloed gehad en is het begin geweest van de big brother staat en unilateraal optreden van de VS over de gehele wereld.

Dit is trouwens ook ongekend, nog even en de gehele wereld gaat stilstaan qua economie.
Maar in die periode zelf was dat volgens mij niet zo merkbaar. Natuurlijk, de VS kwam vooral met logischerwijze strenge maatregelen tegen terrorisme en om te helpen ze op te sporen, maar het is niet zo dat grote delen van het normale leven bijna of helemaal tot stilstand kwamen, toch?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 13 maart 2020 @ 10:03:08 #12
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_191999680
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:51 schreef ijs_beer het volgende:
Zal dit uiteindelijk niet ook zo'n voetnoot in de geschiedenis worden zoals we de Spaanse griep nu behandelen?
Wat is de Spaanse griep? ( ;) )

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:53 schreef heywoodu het volgende:
Over de val van de Muur en 9/11: was dat niet iets dat gebeurde en daarna zo'n beetje gedaan was? Ik bedoel, er was wel veel nieuws over uiteraard en dingen ontwikkelden zich, maar had het ook zó veel impact in die zin dat overal van alles werd afgelast, dingen op slot gingen en zelfs hele landen in meer of mindere mate in lockdown gingen?
9/11 zijn oorlogen om gestart waar we in de wereld nog steeds mee te maken hebben.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 maart 2020 @ 10:05:47 #13
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_191999724
De val van de muur kenmerkt het einde van de Koude Oorlog, het uiteenvallen van het Warschaupact, een keten aan revoluties in de oostbloklanden en de uiteindelijke val van de Sovjet Unie.
Dat betekende dat een hele generatie, opgegroeid met angst voor de Russen, de bom die zou vallen etc. opeens in een andere wereld leefde.

Dat duurde (ondanks Golfoorlog en Joegoslavië) tot 9/11, wat een nieuwe cesuur was, omdat opeens de invloed van terrorisme op ons dagelijks leven merkbaar werd. Maatregelen in vliegverkeer, onze privacy en oorlogen in Afghanistan en Irak. De Arabische lente, ISIS en Syrië toestanden kun je terugleiden naar 9/11.

Het zijn niet de gebeurtenissen an sich, maar de omwenteling waar ze voor staan.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_191999748
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:02 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Maar in die periode zelf was dat volgens mij niet zo merkbaar. Natuurlijk, de VS kwam vooral met logischerwijze strenge maatregelen tegen terrorisme en om te helpen ze op te sporen, maar het is niet zo dat grote delen van het normale leven bijna of helemaal tot stilstand kwamen, toch?
Stiekem best veel hoor elke onbekend etas wordt onderzocht, geen vloeistoffen mee rop vluchten, draconische visa maatregelen. Openbaar leven en reizen if moeilijker geworden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_191999754
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:51 schreef ijs_beer het volgende:
Zal dit uiteindelijk niet ook zo'n voetnoot in de geschiedenis worden zoals we de Spaanse griep nu behandelen?
Niet als de economie ook lekker instort. Daarbij was de Spaanse griep overschaduwd door de eerste wereldoorlog.
Que fácil fue tocar el cielo la primera vez
Cuando los besos fueron el motor de arranque
Que encendió la luz que hoy se desaparece
  Moderator vrijdag 13 maart 2020 @ 10:08:06 #16
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_191999760
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:07 schreef TTSS het volgende:

[..]

Niet als de economie ook lekker instort. Daarbij was de Spaanse griep overschaduwd door de eerste wereldoorlog.
Daar heb je gelijk in.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_191999787
Het zal er vanaf gaan hangen hoe erg het eindelijk wordt. Hoeveel doden gaan er vallen. Als dat er vele miljoenen worden gaat dit hard de geschiedenis in, zo niet zal het een voetnootje worden.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_191999885
tot nu toe vind het ik allemaal wat lafjes..
pi_191999933
Universiteiten gesloten, dat is in mijn tijd nooit voorgekomen. Wel een goede zaak wat mij betreft
pi_192000038
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:58 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Ik denk dat we het over 5 jaar alweer grotendeels zijn vergeten.
De gevolgen van deze virus voor onze financiën zullen zeker nog lange tijd bij ons blijven, zeker omdat de economie nu op zijn gat ligt.
pi_192000047
Dit verandert de wereld niet. Dit zijn enkel (extreme) maatregelen om iets heel kleins onder controle te houden. Het enige significante dat je zult herinneren is dat de voetbal was afgelast en je 4 weken moest thuiswerken met jengelende kinderen die vrij zijn.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_192000062
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:26 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

De gevolgen van deze virus voor onze financiën zullen zeker nog lange tijd bij ons blijven, zeker omdat de economie nu op zijn gat ligt.
Klopt, maar in feite hebben we dat al vaker meegemaakt (beurscrisis na dotcombubble, 11 september, kredietcrisis 2008).
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_192000073
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:52 schreef heywoodu het volgende:
Oliecrisis?
Is nu ook gaande met de prijzenoorlog ontketend door SA.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 maart 2020 @ 10:30:11 #24
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_192000098
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:52 schreef heywoodu het volgende:
Oliecrisis?
Zo oud ben ik nu ook weer niet :D
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_192000123
Er volgen ook nog zeer zeker enorme ontslaggolven.

Vele reisorganisaties en hieraan gelieerde bedrijven zullen failliet gaan.

Verder doen de banken het erg slecht en de verzekeringen die gaan hier ook veel last van krijgen.

Kijk maar eens naar de CBS werkloosheidsraportage van laten wij zeggen juni dit jaar.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 13 maart 2020 @ 10:32:31 #26
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_192000147
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:30 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Zo oud ben ik nu ook weer niet :D
Met user-ID 334 verwacht ik dat je WW2 nog bijna hebt meegemaakt joh :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 maart 2020 @ 10:34:52 #27
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_192000186
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:32 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Met user-ID 334 verwacht ik dat je WW2 nog bijna hebt meegemaakt joh :+
:D
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_192000238
Het ligt eraan of de historici dit later zien als een keerpunt of begin van een grote verandering.
pi_192000349
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:46 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik heb in mindere mate het twee keer meegemaakt: De val van de muur in 1989 en 9/11 in 2001. Maar daar had je nog: "wow, wat gebeurt daar? Dit is nog nooit vertoond". Nu zitten we er zelf echter middenin.

Als historicus zie ik dat dit iets is wat de geschiedenisboeken ingaat. En het is een vreemde ervaring dat je daar zelf deel vanuit maakt.
Echt een scharniermoment, ook als leek is het boeiend. Ik heb ook beide gebeurtenissen die je noemt bewust meegemaakt en elke keer zette het de toon van de tijd die volgde (jaren 90 waren goud _O_ het westen had gewonnen _O_ alleen aids was naar, overigens ook een gebeurtenis, de HIV epidemie, net toen we dachten dat infectieziekten voor derdewereld landen waren

verbijsterend schouwspel als je er oog voor hebt
pi_192000513
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:46 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Het is vreemd dat je weet dat je midden in een gebeurtenis zit die van historisch belang is. Wat nu plaatsvindt over de wereld is in de recente geschiedenis nog nooit vertoond en onvergelijkbaar.

Want de Spaanse griep heeft nooit plaatsgevonden? Beetje respectloos...
Wat inderdaad uniek en nooit vertoond is is de rol van de media in de anticipatie op deze pandemie. Globalisering en social media hebben hier een ongekend effect en niet bepaald positief
pi_192000535
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:27 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:

[..]

Klopt, maar in feite hebben we dat al vaker meegemaakt (beurscrisis na dotcombubble, 11 september, kredietcrisis 2008).
Alleen waren er toen, afgezien van 9/11 geen noodzakelijke beperkingen in reizen naar andere gebieden/landen. Hoe langer die noodzakelijke beperkingen zullen duren, des te zwaarder de maatschappelijke ontwrichting.
pi_192000563
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:02 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Maar in die periode zelf was dat volgens mij niet zo merkbaar. Natuurlijk, de VS kwam vooral met logischerwijze strenge maatregelen tegen terrorisme en om te helpen ze op te sporen, maar het is niet zo dat grote delen van het normale leven bijna of helemaal tot stilstand kwamen, toch?
Wel voor de mensen in de getroffen landen. Europa is lang gespaard gebleven en nu krijgen wij het voor onze kiezen. En we schreeuwen moord en brand terwijl er decennia lang en nu ook nog steeds zich grote rampen voltrekken in andere delen van de wereld. In Afrika sterven nog steeds mensen van de honger. Elders zitten mensen nog dagelijks in de oorlog
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 maart 2020 @ 11:01:23 #33
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_192000708
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:50 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Want de Spaanse griep heeft nooit plaatsgevonden? Beetje respectloos...
Wat inderdaad uniek en nooit vertoond is is de rol van de media in de anticipatie op deze pandemie. Globalisering en social media hebben hier een ongekend effect en niet bepaald positief
De Spaanse Griep heb ik niet meegemaakt. Hoe oud denk je wel dat ik ben? Daarnaast, zoals iemand al zei, dat werd ondergesneeuwd door de Eerste Wereldoorlog.

Social Media zorgt niet voor de lockdowns. Globalisering is wel een groot onderdeel hiervan. Ik bedoel de gevolgen die dit met zich meebrengt, wat er in de wereld gebeurt. Niet over de pandemie zelf, want dat heeft de mensheid inderdaad eerder meegemaakt. Maar sinds WW2 is de samenleving volgens mij niet zo tot stilstand gekomen als dat het nu doet.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_192000871
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 11:01 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

De Spaanse Griep heb ik niet meegemaakt. Hoe oud denk je wel dat ik ben? Daarnaast, zoals iemand al zei, dat werd ondergesneeuwd door de Eerste Wereldoorlog.

Social Media zorgt niet voor de lockdowns. Globalisering is wel een groot onderdeel hiervan. Ik bedoel de gevolgen die dit met zich meebrengt, wat er in de wereld gebeurt. Niet over de pandemie zelf, want dat heeft de mensheid inderdaad eerder meegemaakt. Maar sinds WW2 is de samenleving volgens mij niet zo tot stilstand gekomen als dat het nu doet.
Globalisering heeft bijgedragen aan een snelle verspreiding en uitbraken op verschillende plekken.
Social media heeft bijgedragen aan paniek en fake news. (Naast reguliere informatievoorziening en correct nieuws).

Dat is uniek in de geschiedenis.

150 jaar geleden zou dit een pleuriszooi in Wuhan zijn geweest en hadden wij niks gemerkt. In de toekomst verwacht ik meer van dit soort dingen omdat elke nieuwe ziekteverwekker potentie heeft de hele wereld te bereiken door migratie (reizen!) van mensen
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 maart 2020 @ 11:11:02 #35
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_192000910
De invloed van Social Media mbt paniek en fake news is iets van de laatste jaren. Dat zie je bij iedere belangrijke gebeurtenis (en zelfs kleine gebeurtenissen). Ik zie daarin weinig verschil met bijv de presidentsverkiezingen van Trump of Brexit.

Wat betreft globalisering en snelle verspreiding heb je helemaal gelijk.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_192000956
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:19 schreef Kanaroe het volgende:
Universiteiten gesloten, dat is in mijn tijd nooit voorgekomen. Wel een goede zaak wat mij betreft
Ook geen kerkdiensten meer
quote:
Steven Musch
30m
10:39
Katholieke kerk schrapt alle missen in Nederland
De Rooms-Katholieke Kerk zet alle zaterdags- en zondagsmissen stop tot het einde van de maand om de uitbraak van het coronavirus een halt toe te roepen. Kerken blijven nog wel open voor individuele bezoekers.

Een doop of een uitvaart kan nog wel worden gehouden, maar daarbij gelde strikte regels. „De bisschoppen begrijpen dat het feit dat de zondagsvieringen niet door kunnen gaan voor vele parochianen een moeilijk besluit is, maar vragen hierin om hun begrip en gebed”, laat de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland weten.

Het ontvangen van de communie op de tong is vanaf nu niet meer mogelijk. Ook wordt geen gebruik gemaakt van wijwater bij binnenkomst en verlaten van de kerk. Verder mogen kerkgangers elkaar geen hand geven. Donderdag raadde de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) via Twitter aan kerkdiensten niet door te laten gaan.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/13/coronablog-13-maart-a3993668
pi_192001009
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 11:11 schreef TARAraboemdijee het volgende:
De invloed van Social Media mbt paniek en fake news is iets van de laatste jaren. Dat zie je bij iedere belangrijke gebeurtenis (en zelfs kleine gebeurtenissen). Ik zie daarin weinig verschil met bijv de presidentsverkiezingen van Trump of Brexit.

Nouja dat klopt inderdaad, maar is dermate recent dat dat op historisch niveau uniek is voor onze tijd. Zoiets is nog niet eerder geweest. Later zal men zeggen: begin 21e eeuw beseften de mensen nauwelijks wat social media om hen heen creeerde, dat leerden ze pas gaandeweg kennen.

En dan hebben ze het over ons
pi_192001104
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 11:16 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Nouja dat klopt inderdaad, maar is dermate recent dat dat op historisch niveau uniek is voor onze tijd. Zoiets is nog niet eerder geweest. Later zal men zeggen: begin 21e eeuw beseften de mensen nauwelijks wat social media om hen heen creeerde, dat leerden ze pas gaandeweg kennen.

En dan hebben ze het over ons
Sociale media mag wel nieuw zijn. Fake news is dat zeker niet.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_192001147
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 11:08 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

150 jaar geleden zou dit een pleuriszooi in Wuhan zijn geweest en hadden wij niks gemerkt. In de toekomst verwacht ik meer van dit soort dingen omdat elke nieuwe ziekteverwekker potentie heeft de hele wereld te bereiken door migratie (reizen!) van mensen
Runderpestepidemieën uit Azië teisterden geregeld Europa, voordat men via goede gezondheidszorg erin slaagde dat het in 2010 werd uitgeroeid.


https://www.erfgoedleiden(...)eek/908-vvdw-veepest
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 13 maart 2020 @ 11:39:24 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192001407
Het is inderdaad super interessant. Zeker iets wat je later aan je kleinkinderen vertelt (bij wijze van spreken). Of het wat betreft lange termijn impact het niveau gaat halen van de val van de muur of 9/11 dat weet ik niet. Het kan, maar dat hangt er vanaf hoe dit gaat aflopen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192001436
Dit is meer 9/11 in slow-motion, veel paniek en onzekerheid, maar dat het komt is onvermijdelijk.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 13 maart 2020 @ 11:45:29 #42
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192001516
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 11:40 schreef byah het volgende:
Dit is meer 9/11 in slow-motion, veel paniek en onzekerheid, maar dat het komt is onvermijdelijk.
Maar voor geschiedenis telt vooral of het een voorbijgaande episode is die later wordt vergeten of dat het de hele toekomst vormgeeft. Dat staat bij deze crisis wat mij betreft nog niet vast. Maar het kan goed zo zijn, vooral als het tot blijvende maatschappelijke en/of (geo-)politieke veranderingen leidt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192001701
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:53 schreef heywoodu het volgende:
Over de val van de Muur en 9/11: was dat niet iets dat gebeurde en daarna zo'n beetje gedaan was? Ik bedoel, er was wel veel nieuws over uiteraard en dingen ontwikkelden zich, maar had het ook zó veel impact in die zin dat overal van alles werd afgelast, dingen op slot gingen en zelfs hele landen in meer of mindere mate in lockdown gingen?
Volgens mij was toen alleen NY in soort van lockdown, en werd het vliegverkeer boven Amerika stilgelegd
pi_192001862
Lol, hier zo in dit soort theatrale verwoordingen mee bezig zijn :') Het is toch totaal niet belangrijk of dit wel of niet wereldgeschiedenis wordt?
pi_192001945
De pest. Twee keer. Het hele economische leven lag toen stil.
Gelukkig is het nu minder erg. Als toen besmet werd met de pest, was de dood een vrij zeker vooruitzicht.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_192002904
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 12:08 schreef Sigaartje het volgende:
De pest. Twee keer. Het hele economische leven lag toen stil.
Gelukkig is het nu minder erg. Als toen besmet werd met de pest, was de dood een vrij zeker vooruitzicht.
En de pest komt ook tegenwoordig (weer) voor
pi_192003492
quote:
Komt de Ronde van Vlaanderen er wel? Organisator: "Heel misschien"
vr 13 maart 2020 08:00
Greg Van Avermaet
Kunnen Greg Van Avermaet en zijn collega's op 5 april van start gaan in de Ronde van Vlaanderen?

Tot en met 3 april wordt er niet gekoerst bij ons. Daarna wordt het kantje-boord voor de Ronde van Vlaanderen (5 april). "We hebben een aantal scenario's voorbereid", legt Tomas Van Den Spiegel van organisator Flanders Classics uit.
https://sporza.be/nl/2020(...)nws%7C%2Fnl%7Cteaser
pi_192005956
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:26 schreef Multatilu het volgende:
Dit verandert de wereld niet. Dit zijn enkel (extreme) maatregelen om iets heel kleins onder controle te houden. Het enige significante dat je zult herinneren is dat de voetbal was afgelast en je 4 weken moest thuiswerken met jengelende kinderen die vrij zijn.
Neehoor
pi_192009430
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 12:05 schreef wuuht het volgende:
Lol, hier zo in dit soort theatrale verwoordingen mee bezig zijn :') Het is toch totaal niet belangrijk of dit wel of niet wereldgeschiedenis wordt?
quote:
Radicale geestelijken
Net als in de orthodoxe delen van andere godsdiensten circuleren er onder sommige islamitische voorgangers nu opmerkelijke interpretaties over de oorzaak van het coronavirus. Zo zei de Tunesische radicale geestelijke Bechir Ben Hassen, wonend en werkend in Frankrijk, dat het virus „een straf van Allah is voor de Chinezen en hun onderdrukking van de Oeigoeren”. Hij doelde op de pakweg elf miljoen voornamelijk islamitische Oeigoeren in het westen van China die daar hard onderdrukt worden. Ben Hassen, die in 2017 in meerdere moskeeën in de Utrechtse regio wilde preken, maar daar onder druk van afzag, zei verder: „Het virus is een soldaat in Allahs leger. Het verdelgt momenteel mensen alsof ze insecten zijn.”

Eerder deze week zeiden orthodox-protestantse voorgangers op de Veluwe dat het virus een straf van God was voor het zondige gedrag van de mens. De jaarlijkse biddag werd omgedoopt tot boetedoeningsdag. Het in die kringen veel gelezen Reformatorisch Dagblad, stelde in een hoofdredactioneel commentaar: „God zendt ziekte zoals ooit de plagen in Egypte, om de mens tot inkeer te brengen”. De krant noemt het nieuwe coronavirus „een middel in Gods hand”.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-de-profeet-a3993712
pi_192010823
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:55 schreef Jed1Gam het volgende:
Er zal veel worden geschreven over de invloed van sociaal media/internet.

Ik denk dat dit 10 jaar geleden nooit zo geëscaleerd zou zijn.
Precies wat je zegt
pi_192011400
Aidsepidemie? Heb er wat docu's over gezien, maar weet niet hoe het precies was.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 13 maart 2020 @ 19:56:16 #52
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_192012229
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 18:57 schreef An_0_Niem het volgende:

[..]

Precies wat je zegt
Dus regeringen nemen maatregelen vanwege de social media?
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_192012405
Wat ik niet begrijp, sars was zoveel dodelijker maar ze hebben het virus zo makkelijk kunnen indijken?
  vrijdag 13 maart 2020 @ 20:23:57 #54
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_192012839
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:47 schreef Wigle het volgende:
Net als SARS.
SARS was zelfs geen pandemie?
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
  zaterdag 14 maart 2020 @ 00:12:09 #55
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_192017486
Ik heb het al eerder gezegd, dit is absoluut uiterst historisch significant.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  † In Memoriam † zaterdag 14 maart 2020 @ 00:16:28 #56
88815 The_Emotion
98.3
pi_192017550
Maar met wie en hoe komen we uit deze gekte?
Ik verdenk de ontwikkelaars van Pandemic en Plague Inc als lachende derden.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zondag 15 maart 2020 @ 11:08:48 #58
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_192044811
De vraag die mij bezighoudt: wanneer zal het een valide quizvraag zijn om te vragen hoe het virus genoemd werd dat de hele wereld in z’n greep had in 2020?

Zal dit in 2021 zijn of zal dit nog een vraag zijn waar mensen in 2050 nog het antwoord op weten?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 15 maart 2020 @ 11:20:15 #59
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_192044995
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 11:08 schreef Zwansen het volgende:
De vraag die mij bezighoudt: wanneer zal het een valide quizvraag zijn om te vragen hoe het virus genoemd werd dat de hele wereld in z’n greep had in 2020?

Zal dit in 2021 zijn of zal dit nog een vraag zijn waar mensen in 2050 nog het antwoord op weten?
Ik geniet nu al van de mensen die met foute antwoorden als 'COVID-19', 'corona!' of 'het coronavirus' komen _O_
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 15 maart 2020 @ 11:24:27 #60
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_192045062
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 11:20 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ik geniet nu al van de mensen die met foute antwoorden als 'COVID-19', 'corona!' of 'het coronavirus' komen _O_
Er komt een tijd dat we ook Carona goedrekenen omdat anderen met namen komen als Sars en Desperado (iets met dat biermerk toch?). :')
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 15 maart 2020 @ 11:44:34 #61
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192045420
Er worden nu grapjes gemaakt over de "Coronial Generatie", de generatie die is verwekt tijdens de grote wereldwijde lockdown van 2020. Ik ben benieuwd of die term blijft hangen voor de generatie geboren vanaf 2021!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 15 maart 2020 @ 11:54:01 #62
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_192045604
quote:
99s.gif Op zondag 15 maart 2020 11:44 schreef SeLang het volgende:
Er worden nu grapjes gemaakt over de "Coronial Generatie", de generatie die is verwekt tijdens de grote wereldwijde lockdown van 2020. Ik ben benieuwd of die term blijft hangen voor de generatie geboren vanaf 2021!
Tegen de tijd dat die kinders 10+ zijn, zijn we hopelijk wel gekapt met die totale waanzin van zo'n beetje elk jaar een 'generatie' noemen? :'(
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 15 maart 2020 @ 12:22:32 #63
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_192046166
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:55 schreef Jed1Gam het volgende:
Er zal veel worden geschreven over de invloed van sociaal media/internet.

Ik denk dat dit 10 jaar geleden nooit zo geëscaleerd zou zijn.
Wat is die (negatieve) impact van social media dan precies? En hoe verhoudt dit zich t.o.v. de werkelijke impact van het virus?
Krekker is de bom!
  zondag 15 maart 2020 @ 13:03:43 #64
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_192046898
De maatregelen zijn "geschiedenis" (niet hele significante geschiedenis trouwens). De ziekte zelf niet.
pi_192046960
quote:
Bloemveilingen: sierteelt dreigt om te vallen

Volop bloemen op de veiling op deze foto uit mei vorig jaar ANP
De Nederlandse sierteeltsector wordt ongekend hard getroffen door de coronacrisis, zegt corporatie Royal FloraHolland. "Zonder noodkredieten van overheid en banken zullen veel bedrijven binnen enkele weken failliet gaan. Door het wegvallen van vraag is er op de bloemenveilingen niet alleen sprake van zeer lage prijzen, maar ook van ongekende doordraai van kwalitatief hoogwaardige producten."

"Dit is in de historie van de meer dan 100-jarige coöperatie nog nooit in deze omvang gebeurd", zegt de corporatie. Directeur Schilfgaarde: "De marktsituatie is dramatisch. De afgelopen twee weken lagen de prijzen tot 50 procent lager dan normaal. Afgelopen vrijdag is twintig procent van de aanvoer vernietigd omdat er geen kopers voor waren. De verwachtingen voor komende weken zijn nog slechter."

De organisatie pleit ervoor om de export zolang mogelijk in stand te houden.
https://nos.nl/liveblog/2(...)00-besmettingen.html
pi_192047096
De val van de muur en 9/11? En de crisis dan? Toen zei ik tegen mijn kinderen dat dat de geschiedenisboeken in zou gaan.

Dat zeg ik nu overigens weer, dit gaat wel degelijk de boeken in. Zeker als scholen ook gaan sluiten.
  zondag 15 maart 2020 @ 13:30:57 #67
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_192047404
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 13:03 schreef beantherio het volgende:
De ziekte zelf niet.
Hoezo niet?
Krekker is de bom!
  zondag 15 maart 2020 @ 14:05:30 #68
341825 PinkLow
Gewoon doorgaan.
pi_192048070
1135 meldingen nu! 8 mensen overleden. Totaal dus 20!

Het gaat snel nu!
Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan, dan de dingen die je nooit hebt durven doen.
pi_192048298
Het gaat de foute kant op ben ik bang....

In Italië schijnt het nu echt verschrikkelijk te zijn, mensen gaan in eenzaamheid dood in quarantaine. Ze krijgen geen hulp want er zijn te weinig bedden en er mag ook niemand meer bij komen ivm besmettingsgevaar... verschrikkelijk

met andere woorden ze komen ergens in het ziekenhuis in een zaaltje en laten ze gewoon sterven
pi_192051287
quote:
Morgen toespraak van Rutte op tv
Premier Rutte spreekt morgen om 19.00 uur het land toe over de coronacrisis, meldt de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD).

"De minister-president zal ingaan op de moeilijke situatie waarin wij ons bevinden, op de noodzaak van de maatregelen die zijn getroffen en op de mogelijke verdere ontwikkelingen in de komende weken en maanden", aldus de RVD.

De toespraak is live te zien via de zenders van de NPO en RTL.

In Nederland is een toespraak van de premier zeer ongebruikelijk. De laatste keer was tijdens de oliecrisis in de jaren 70. Toen sprak premier Den Uyl rechtstreeks tot het volk.
https://nos.nl/liveblog/2(...)u-twintig-doden.html
  zondag 15 maart 2020 @ 17:07:23 #71
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_192052102
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 14:13 schreef smeerpijp. het volgende:
In Italië schijnt het nu echt verschrikkelijk te zijn, mensen gaan in eenzaamheid dood in quarantaine. Ze krijgen geen hulp want er zijn te weinig bedden
Plus te weinig beademingsapparatuur voor de mensen die in de IC bedden komen.

Ik vraag me af hoe ze dat nu doen. Steeds die machines ontkoppelen en daarmee naar de volgende persoon in acute ademnood rennen? En dat per persoon steeds een paar uur ipv permanent als ze genoeg machines zouden hebben.

===================
https://abcnews.go.com/He(...)ms/story?id=69597233
- Duitsland heeft een order geplaatst voor 10k nieuwe machines
- Amerika heeft 200k machines maar heeft voor het worst case scenario er 900k nodig.
pi_192054731
quote:
Kok op 6 mei 2002 toch ook?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_192054749
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 17:07 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

Plus te weinig beademingsapparatuur voor de mensen die in de IC bedden komen.

Ik vraag me af hoe ze dat nu doen. Steeds die machines ontkoppelen en daarmee naar de volgende persoon in acute ademnood rennen? En dat per persoon steeds een paar uur ipv permanent als ze genoeg machines zouden hebben.

===================
https://abcnews.go.com/He(...)ms/story?id=69597233
- Duitsland heeft een order geplaatst voor 10k nieuwe machines
- Amerika heeft 200k machines maar heeft voor het worst case scenario er 900k nodig.
Worden die dingen ook in Nederland gemaakt?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 15 maart 2020 @ 18:51:17 #74
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_192054804
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:55 schreef Jed1Gam het volgende:
Er zal veel worden geschreven over de invloed van sociaal media/internet.

Ik denk dat dit 10 jaar geleden nooit zo geëscaleerd zou zijn.
Toen was er SARS... En vlogen we ook al de hele wereld over maar niet in dezelfde mate als nu...
Ik denk echt dat dit ook meespeelt in de verspreiding van het virus.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zondag 15 maart 2020 @ 18:56:20 #75
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_192054912
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 11:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar voor geschiedenis telt vooral of het een voorbijgaande episode is die later wordt vergeten of dat het de hele toekomst vormgeeft. Dat staat bij deze crisis wat mij betreft nog niet vast. Maar het kan goed zo zijn, vooral als het tot blijvende maatschappelijke en/of (geo-)politieke veranderingen leidt.
Nee. Ook in incidenten kunnen in de geschiedenis opgenomen worden.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  Redactie Frontpage zondag 15 maart 2020 @ 19:02:04 #76
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_192055050
Ik vind het extreem bizar. Gistermiddag was ik in de IKEA in Groningen. Normaal gesproken een no go-area op zaterdagmiddag. Nu was er geen reet te doen. Parkeergarage zo goed als leeg, maar drie kassa's open zonder klanten. Kassameisjes die zich stierlijk verveelden
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_192055073
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 18:47 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Kok op 6 mei 2002 toch ook?
Was dat niet een persconferentie?

Rutte gaat een toespraak houden (vanuit het Torentje?), zoals Reagan over de ramp met de Challenger:

pi_192055096
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 18:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Worden die dingen ook in Nederland gemaakt?
Philips zal die wel maken gok ik? Lijkt me dat NLe overheid al wel in contact met hen is.
pi_192055766
Als socioloog is dit voor mij wel smullen hoor. Wat een tijd om in te leven.
pi_192055816
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 19:02 schreef Djeez het volgende:
Kassameisjes die zich stierlijk verveelden
Wat zei je; tot vannacht? Moi eem.
pi_192055890
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 19:34 schreef wokkelfok het volgende:
Als socioloog is dit voor mij wel smullen hoor. Wat een tijd om in te leven.
vertel? wat zie je allemaal?
pi_192056035
de oliecrisis was velen malen erger en dan voornamelijk in de VS.
Tevens heeft dit gezorgd dat er een olie kartel is waar niemand iets aan kan doen en ervoor gezorgd dat SA het machtigste land is ter wereld.
Dus nee, dit verkoudheid virusje heeft wel waarde maar is zeker niet het grootste wat er ooit was.
Als je nog verder teruggaat dan heb je de spaanse groep en de zwarte pest, waarbij 1/3 van de europese bevolking dood ging.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192056082
Ja heel apart, ik heb ook een aantal van zulke events meegemaakt, en nu ik (hoewel ik een wat oudere student ben dan gemiddeld) bezig ben met mijn master geschiedenis overweeg ik of ik niets iets moet opschrijven/documenteren.
pi_192056092
quote:
99s.gif Op zondag 15 maart 2020 11:44 schreef SeLang het volgende:
Er worden nu grapjes gemaakt over de "Coronial Generatie", de generatie die is verwekt tijdens de grote wereldwijde lockdown van 2020. Ik ben benieuwd of die term blijft hangen voor de generatie geboren vanaf 2021!
die worden met kerst in 2020 geboren.
Condooms zijn ook al veel uitverkocht, net zoals seksspeeltjes en het dataverbruik naar pornhub stijgt explosief.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zondag 15 maart 2020 @ 19:55:57 #85
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_192056247
Geschiedenis
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_192056279
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 19:40 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

vertel? wat zie je allemaal?
Nu vooral hoe Rutte zich door de crisis bestuurt. Keiharde maatregelen, maar mooie details zoals de lijst met 'cruciale beroepen'. Ik ben benieuwd morgen bij zijn toespraak, wordt bepalend voor zijn toekomst.

Overigens moet het voor Rutte toch ook krankzinnig zijn. Iedere dag ben je onderdeel van de geschiedenisboeken. Als bestuurder zijnde is dit natuurlijk het ultieme.
pi_192056284
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 19:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
de oliecrisis was velen malen erger en dan voornamelijk in de VS.
Tevens heeft dit gezorgd dat er een olie kartel is waar niemand iets aan kan doen en ervoor gezorgd dat SA het machtigste land is ter wereld.
Dus nee, dit verkoudheid virusje heeft wel waarde maar is zeker niet het grootste wat er ooit was.
Als je nog verder teruggaat dan heb je de spaanse groep en de zwarte pest, waarbij 1/3 van de europese bevolking dood ging.
we zijn net begonnen dus wie weet hoe erg t gaat worden. maar al die landen in lockdown vind ik wel historisch hoor.
pi_192056328
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 19:57 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

we zijn net begonnen dus wie weet hoe erg t gaat worden. maar al die landen in lockdown vind ik wel historisch hoor.
zeker historisch. Echter waarschijnlijk zal dit geen langdurige effecten hebben zoals de oliecrisis, 9/11, kredietcrisis en nog verder terug wo2, wo1, etc. Die hebben allemaal tot op de dag van vandaag nog effect.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192056392
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 19:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

zeker historisch. Echter waarschijnlijk zal dit geen langdurige effecten hebben zoals de oliecrisis, 9/11, kredietcrisis en nog verder terug wo2, wo1, etc. Die hebben allemaal tot op de dag van vandaag nog effect.
ligt eraan hoe lang t duurt, dit kan ook wel langdurige effecten gaan hebben.
pi_192056409
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 20:02 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

ligt eraan hoe lang t duurt, dit kan ook wel langdurige effecten gaan hebben.
Ik verwacht het niet, maar we zullen het zien.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192056545
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:26 schreef Multatilu het volgende:
Dit verandert de wereld niet. Dit zijn enkel (extreme) maatregelen om iets heel kleins onder controle te houden. Het enige significante dat je zult herinneren is dat de voetbal was afgelast en je 4 weken moest thuiswerken met jengelende kinderen die vrij zijn.
Oke hoor Einstein
pi_192059157
Uiteraard is dit historisch.
De val van de muur of 9/11 duurde op zichzelf maar een paar uur maar de gevolgen werkten nog jaren door.
Hier werken de gevolgen wellicht geen jaren door, maar dat de wereld min of meer piepend en krakend tot stilstand komt voor een maand is echt nog nooit vertoond. Europa, China en de VS in lockdown. Landen die overal de grenzen sluiten, vliegverkeer wat elke dag minder wordt. Dat sport en horeca eruit ligt is nog het minst belangrijke​.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_192059838
quote:
Last Post onder Menenpoort in Ieper zonder publiek door corona
De Last Post onder de Menenpoort in Ieper werd zaterdagavond voor de eerste keer in de geschiedenis geblazen zonder publiek. Dat is de dagelijkse plechtigheid om acht uur 's avonds om de gesneuvelden van de Eerste Wereldoorlog te herdenken.

Sofie Pattyn
19:28



Al sinds 1928 wordt de Last Post elke avond geblazen. En dat lokt vaak een massa volk. Maar voorlopig mag er géén publiek komen kijken door het coronavirus. En dat geeft een vreemd gevoel, zegt Benoit Mottrie van de Last Post Association: "Ja het is onwezenlijk. De klaroeners stonden er misschien alleen, maar ze waren omringd door 55.000 namen van de gesneuvelden van de Eerste Wereldoorlog. En het is voor die mensen dat we het doen en dat is het belangrijkste."

De klaroeners stonden er misschien alleen, maar ze waren omringd door 55.000 namen van gesneuvelden
Benoit Mottrie, Last Post Association
De Last Post was tijdens de Tweede Wereldoorlog verboden, daarna nooit meer. Maar een Last Post zonder publiek onder de Menenpoort is nog nooit gebeurd. De bezoekers kunnen de plechtigheid wel vanop een afstand volgen.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)erste-keer-zonder-p/
  zondag 15 maart 2020 @ 23:03:37 #94
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_192060547
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 22:04 schreef kalinhos het volgende:
Uiteraard is dit historisch.
De val van de muur of 9/11 duurde op zichzelf maar een paar uur maar de gevolgen werkten nog jaren door.
Hier werken de gevolgen wellicht geen jaren door, maar dat de wereld min of meer piepend en krakend tot stilstand komt voor een maand is echt nog nooit vertoond. Europa, China en de VS in lockdown. Landen die overal de grenzen sluiten, vliegverkeer wat elke dag minder wordt. Dat sport en horeca eruit ligt is nog het minst belangrijke​.
Eens. Of dit geschiedenis wordt hang af welke balletjes er gaan rollen door dit virus.

Als China idd het onder controle heeft, en het gaat de VS echt zo hard raken als voorspeld (dat 60% besmet gaat worden, dan kan dat best geopolitieke gevolgen hebben bijvoorbeeld. China die rustig door groeit terwijl de VS wegkwijnt onder het virus. Hoewel China het ook stevig zal merken als het in de VS slecht gaat natuurlijk. Het is maar een scenario.

Het kunnen ook kleinere balletjes zijn, bv dat thuiswerken veel meer geaccepteerd wordt, kantoortuinen verdwijnen, wat weer invloed heeft op nieuwe kantoorgebouwen, etc.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_192060719
Dit zou ook uniek zijn, de website van het Reformatorisch Dagblad publiceert op zondag geen nieuws op hun website normaalgesproken:


https://www.rd.nl/zondag
pi_192060818
De pest ging ook de wereld rond, alleen iets vertraagder. Het heeft in de VS uiteindelijk nog zo'n beetje de hele populatie aan inheemse volkeren uitgeroeid.
pi_192060930
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 19:56 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Dus regeringen nemen maatregelen vanwege de social media?
Ja, de ratio is zoek.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 maart 2020 @ 23:27:24 #98
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_192061066
quote:
11s.gif Op zondag 15 maart 2020 23:11 schreef zakjapannertje het volgende:
Dit zou ook uniek zijn, de website van het Reformatorisch Dagblad publiceert op zondag geen nieuws op hun website normaalgesproken:
[ afbeelding ]

https://www.rd.nl/zondag
Dat klopt. Sterker nog, hun website is op zondag normaliter niet eens bereikbaar
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_192061495
quote:
4s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:31 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Er volgen ook nog zeer zeker enorme ontslaggolven.

Vele reisorganisaties en hieraan gelieerde bedrijven zullen failliet gaan.

Verder doen de banken het erg slecht en de verzekeringen die gaan hier ook veel last van krijgen.

Kijk maar eens naar de CBS werkloosheidsraportage van laten wij zeggen juni dit jaar.
Vermoed dat het op de wat langere termijn wel breder gaat komen.

Veel bedrijven die niet aan thuiswerken (willen) doen en werknemers min of meer pushen te komen gaan op den duur ook scheuren vertonen.

Dat iemand met verkoudheid gewoon moet komen is zoiets. Je hoeft maar hoesten te horen of iemand met meer symptomen te signaleren en de werknemers trekken aan de bel over de krampachtige opstelling in het negeren van de adviezen; iets wat uiteindelijk ook weer tot stilstand en vervolgzaken kan leiden.
pi_192067007
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 19:03 schreef Panthera. het volgende:

[..]

Philips zal die wel maken gok ik? Lijkt me dat NLe overheid al wel in contact met hen is.
Maar ook in NL?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_192081262
Rutte schrijft vanavond zijn eigen hoofdstuk in de geschiedenisboeken. Hij neemt hier echt de lead. Knap hoor.
pi_192106667
quote:
Volgens de Duitse historicus René Schlott moeten Europese burgers zich dringend bezinnen op de vraag hoe ver we in de strijd tegen het virus willen gaan. „Met een adembenemende snelheid, en een verbijsterende bereidheid van de bevolking ermee in te stemmen, worden rechten buiten werking gesteld die over de eeuwen moeizaam zijn bevochten”, schreef hij dinsdag in een vlammend appèl in de Süddeutsche Zeitung. Hij noemde de vrijheid van vergadering, de vrijheid van geloof, het recht op onderwijs en het recht op vrij reizen. Als we niet oppassen, stelt hij, wordt de open samenleving de nek omgedraaid bij de poging haar te redden.

In een telefonische toelichting verzekert Schlott, die verbonden is aan het Leibniz-Zentrum für Zeithistorische Forschung in Potsdam, dat hij de maatregelen van de Europese regeringen niet onzinnig vindt. Maar dat er zo weinig discussie is over de gevolgen op lange termijn baart hem grote zorgen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)radicaal-in-a3994061
  Moderator dinsdag 17 maart 2020 @ 22:07:28 #103
236264 crew  capricia
pi_192106810
quote:
Ben ik het helemaal mee eens. Het is bizar hoe makkelijk we het accepteren.
Definitely not CIA
pi_192106919
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 22:07 schreef capricia het volgende:

[..]

Ben ik het helemaal mee eens. Het is bizar hoe makkelijk we het accepteren.
Ja dat dus.
  Moderator dinsdag 17 maart 2020 @ 22:14:44 #105
236264 crew  capricia
pi_192106955
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 22:12 schreef PP_Sound het volgende:

[..]

Ja dat dus.
Angst hè.
Maar we mogen er best bij stil staan en er een discussie over hebben.
Definitely not CIA
pi_192107005
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 22:07 schreef capricia het volgende:

[..]

Ben ik het helemaal mee eens. Het is bizar hoe makkelijk we het accepteren.
Dat vrijheden tijdelijk buiten werking gesteld worden vind ik overdreven. Wel worden vrijheden tijdelijk nu sterk beperkt. Je kan onderwijs op afstand, via internet volgen b.v.
pi_192107014
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 22:14 schreef capricia het volgende:

[..]

Angst hè.
Maar we mogen er best bij stil staan en er een discussie over hebben.
Er wordt ook gewoon misbruik van gemaakt zoals contant betalen bijvoorbeeld.
Dat pin automaat ding en winkelwagens zijn meer besmet dan mijn briefjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2020 22:17:48 ]
pi_192107439
quote:
Boodschappen doen op de fiets
Duidelijk is dat de fiets op dit moment een goed alternatief is voor mensen die werkzaam zijn in cruciale beroepen en op fietsafstand van hun werk wonen. En ook voor de niet-vermijdbare verplaatsingen om boodschappen te doen of medicijnen te halen. Ook in de landen met de strengste maatregelen zoals Spanje en Italië zijn deze verplaatsingen toegestaan; uit Spanje komen wel berichten dat de politie zelfs fietsers op weg naar het werk of de supermarkt aanhouden.

Boetes voor sportieve fietsers in Spanje
Anders ligt het voor het recreatieve en sportieve fietsen. Dat is in Italië en Spanje niet zonder meer toegestaan. Spanje is het strengst, daar staan hoge boetes op het recreatieve fietsen. In de stad Girona werden wielrenners gewaarschuwd voor boetes tot 3000 euro. Spanje wil vooral voorkomen dat de gezondheidszorg extra belast wordt door verkeersgewonden. Niet-opvolgen van instructies kan je zelfs op een jaar gevangenisstraf komen te staan. Italië staat wielrennen wel toe, mits mensen een meter uit elkaar fietsen.
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsen-en-het-coronavirus/
pi_192109476
quote:
Deze maandag besloten de diverse commissies met Kamerleden, zoals Binnenlandse Zaken of Onderwijs, wat ze zouden doen met overleggen die voor de komende tijd gepland stonden. Achter veel van de afspraken staat nu: ‘geannuleerd’. Sommige overleggen worden schriftelijk voortgezet. Bewindspersonen mogen laten weten welke onderwerpen niet kunnen wachten. Daar wordt binnenkort een brief over verwacht. De situatie lijkt enigszins op de periode dat een kabinet demissionair is. Dan moet de Kamer besluiten welke onderwerpen nog wel en welke niet meer behandeld kunnen worden. Bepalend is of ze ‘controversieel’ zijn en door een volwaardig kabinet moeten worden behandeld.

Nu is er een volwaardig kabinet, maar gelden er fysieke beperkingen. De mate van belang is bepalend. Alles lijkt altijd belangrijk in de Tweede Kamer, maar deze gedwongen inventarisatie laat zien dat onderwerpen die in normale omstandigheden als absolute prioriteit zouden gelden, toch kunnen wachten.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rt-wel-door-a3994019
  Moderator woensdag 18 maart 2020 @ 00:43:01 #110
54278 crew  Tijger_m
42
pi_192109576
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 11:08 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Globalisering heeft bijgedragen aan een snelle verspreiding en uitbraken op verschillende plekken.
Social media heeft bijgedragen aan paniek en fake news. (Naast reguliere informatievoorziening en correct nieuws).

Dat is uniek in de geschiedenis.

150 jaar geleden zou dit een pleuriszooi in Wuhan zijn geweest en hadden wij niks gemerkt. In de toekomst verwacht ik meer van dit soort dingen omdat elke nieuwe ziekteverwekker potentie heeft de hele wereld te bereiken door migratie (reizen!) van mensen
100 jaar geleden was er een griepje wat tussen de 50 en 100 miljoen mensen dood achterliet en nog twee keer terugkwam.

Toen waren er geen transatlantische of intercontinentale vliegreizen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 18 maart 2020 @ 00:54:29 #111
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192109686
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 19:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

zeker historisch. Echter waarschijnlijk zal dit geen langdurige effecten hebben zoals de oliecrisis, 9/11, kredietcrisis en nog verder terug wo2, wo1, etc. Die hebben allemaal tot op de dag van vandaag nog effect.
Dat kan "tegenvallen". Ik las pas dat boek van Dröge over Tambora: je hebt geen idee wat dat allemaal teweeg gebracht heeft (volgens dat boek).

Maar geschiedenis is pas als het voorbij is, en de winnaars schrijven die geschiedenis. Pas achteraf kun je de grote lijnen zien en wat voor rol het gaat spelen.
Eerder werd al opgemerkt dat de Spaanse Griep werd overschaduwd door WOI, wie weet wat wij nog voor onze kiezen krijgen en of dat al dan niet met deze crisis samenhangt?
  Moderator woensdag 18 maart 2020 @ 01:05:00 #112
54278 crew  Tijger_m
42
pi_192109799
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 00:54 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat kan "tegenvallen". Ik las pas dat boek van Dröge over Tambora: je hebt geen idee wat dat allemaal teweeg gebracht heeft (volgens dat boek).

Maar geschiedenis is pas als het voorbij is, en de winnaars schrijven die geschiedenis. Pas achteraf kun je de grote lijnen zien en wat voor rol het gaat spelen.
Eerder werd al opgemerkt dat de Spaanse Griep werd overschaduwd door WOI, wie weet wat wij nog voor onze kiezen krijgen en of dat al dan niet met deze crisis samenhangt?
Het grappige is dat de Spaanse griep veel meer slachtoffers maakte dan WO1 wat "maar" 20 miljoen doden opleverde tegen de minimaal 50 miljoen van de Spaanse griep (die uit de VS kwam overigens).
Maar de andere kant daarvan is dat de gevolgen voor de wereld van WO1 veel groter en ingrijpender waren, mensen die dood gaan is wel een geschiedkundig feit maar niet per se een moment wat de toekomst definieert.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 18 maart 2020 @ 01:27:30 #113
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_192109993
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:58 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Ik denk dat we het over 5 jaar alweer grotendeels zijn vergeten.

De val van de muur waar je het over hebt, was (in mijn ogen) veel significanter omdat het ook het symbool was van de politieke verandering van een compleet continent. Wanneer het coronavirus is uitgewoekerd is het weer business as usual.

Ik denk dat je beleving ook deels afhangt van hoezeer je je onderdompelt in de nieuwsberichten en online fora.
Dat betwijfel ik. Er worden miljarden geïnvesteerd om huishoudens overeind te houden. Ik sluit niet uit dat als dit is overgewaaid er een omkeer plaatsvindt m.b.t. flexibiliteit wat arbeid betreft.
pi_192110035
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 01:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het grappige is dat de Spaanse griep veel meer slachtoffers maakte dan WO1 wat "maar" 20 miljoen doden opleverde tegen de minimaal 50 miljoen van de Spaanse griep (die uit de VS kwam overigens).
Maar de andere kant daarvan is dat de gevolgen voor de wereld van WO1 veel groter en ingrijpender waren, mensen die dood gaan is wel een geschiedkundig feit maar niet per se een moment wat de toekomst definieert.
Los van het enorme aantal doden gaat dit natuurlijk wel als katalysator dienen voor enorme veranderingen. Gunstigste geval een tijdelijke recessie en thuiswerken als norm,klimaatprobleem opgelost.

Ergste geval op lange termijn een 1984 dystopia waar je zo een black mirror aflevering over kan maken.

In ieder geval zal het nooit helemaal worden als voor 2020.
Dit is een game changer net als 9/11 maar veel persoonlijker.
  Moderator woensdag 18 maart 2020 @ 01:35:18 #115
54278 crew  Tijger_m
42
pi_192110055
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 01:33 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Los van het enorme aantal doden gaat dit natuurlijk wel als katalysator dienen voor enorme veranderingen. Gunstigste geval een tijdelijke recessie en thuiswerken als norm,klimaatprobleem opgelost.

Ergste geval op lange termijn een 1984 dystopia waar je zo een black mirror aflevering over kan maken.
Ik denk dat we dat nog moeten afwachten, mischien dat het iets gaat veranderen maar eerlijk gezegd verwacht ik niet veel wereldschokkends.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_192110209
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 01:35 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik denk dat we dat nog moeten afwachten, mischien dat het iets gaat veranderen maar eerlijk gezegd verwacht ik niet veel wereldschokkends.
Van het virus zelf? Een hoop doden, vaccin over een jaar dan klaar? Of een terugkerend iets als de griep met steeds meer blijvende longschade en een samenleving opgesloten en alleen buiten onder extreme voorwaarden?

Wat betreft de economische gevolgen ziet het er slecht uit. Maar valt te bezien nog.
  woensdag 18 maart 2020 @ 07:09:40 #117
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192111198
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 02:18 schreef HeatWave het volgende:
De segregatie gaat alleen maar groter worden.
Hoe groter de èchte segregatie, hoe minder kans op een pandemie. Waar geen (of zeer weinig) fysiek contact is tussen groepen/zuil in de samenleving, kan het virus niet overspringen naar een andere zuil. Dus niet samen in het ov, niet samen werken, niet samen naar school, gescheiden winkelen, aparte ziekenhuizen etc.
Juist een multiculturele samenleving die wijd open staat voor andere culturen raakt hard getroffen bij een pandemie. We laten "zomaar" Chinezen over de hele wereld reizen wegens Chinees Nieuwjaar, en we moeten overal in Europa op wintersport. De groep voor groepsimmuniteit is enorm en onbeheersbaar, waar vroeger het niet veel groter dan een dorp of stadswijk was.

Ik snap nog steeds niet dat het grensverkeer met China niet onmiddellijk werd stilgelegd na ontdekking van het virus en de eerste doden in Wuhan. En dat die fout keer op keer wordt gemaakt, bij elk land waar het virus opduikt.
Je kunt het virus daarmee niet 100% voorkomen, maar wel flink vertragen waardoor er meer tijd is een vaccin te ontwikkelen of om je ziekenhuisuitrusting op orde te hebben.
pi_192111369
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 22:17 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Dat vrijheden tijdelijk buiten werking gesteld worden vind ik overdreven. Wel worden vrijheden tijdelijk nu sterk beperkt. Je kan onderwijs op afstand, via internet volgen b.v.
Als je nooit wat deed zie je dat misschien zo. Geen feesten, niet uiteten, even ergens drinken, buiten de deur lunchen, geen evenementen, geen theater of bioscoop. Ik vind het niet overdreven.
pi_192112263
quote:
Deels mee eens anderzijds zijn dit wel precies de situaties waar de noodtoestand met bijbehorende wetgeving ooit voor bedoeld is.

Belangrijker vind ik dat ze tijdelijk zijn en automatisch aflopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 18-03-2020 09:00:31 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_192112679
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 07:36 schreef Mar_an het volgende:

[..]

Als je nooit wat deed zie je dat misschien zo. Geen feesten, niet uiteten, even ergens drinken, buiten de deur lunchen, geen evenementen, geen theater of bioscoop. Ik vind het niet overdreven.
"Als je nooit wat deed" man man.

Ik sta regelmatig 2 avonden per week in een kroeg, voetbalkantine, uit eten etc.

Prima als dat even een paar weekjes stilligt, het is niet alsof we dan al onze vrijheden ineens kwijt zijn.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_192113273
quote:
100% mee eens. We zijn opeens gevangenen van onze eigen overheid en die gaan misbruik hiervan maken, 100%.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_192113353
Dit is de ultieme vorm van verdeel en heers.
  woensdag 18 maart 2020 @ 10:03:32 #123
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_192113408
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 08:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Deels mee eens anderzijds zijn dit wel precies de situaties waar de noodtoestand met bijbehorende wetgeving ooit voor bedoeld is.

Belangrijker vind ik dat ze tijdelijk zijn en automatisch aflopen.
Ze zijn vooralsnog tijdelijk maar lopen niet automatisch af de overheid kan dit verlengen en oprekken zolang ze willen.....
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_192113445
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 09:22 schreef kalinhos het volgende:

[..]

"Als je nooit wat deed" man man.

Ik sta regelmatig 2 avonden per week in een kroeg, voetbalkantine, uit eten etc.

Prima als dat even een paar weekjes stilligt, het is niet alsof we dan al onze vrijheden ineens kwijt zijn.
Maar die zijn we nú wel kwijt.
pi_192113778
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 22:17 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Dat vrijheden tijdelijk buiten werking gesteld worden vind ik overdreven. Wel worden vrijheden tijdelijk nu sterk beperkt. Je kan onderwijs op afstand, via internet volgen b.v.
Dat het tijdelijk was om een crisis te bestrijden zeiden ze ook bij de machtsovername in de Sovjet-Unie, Nazi-Duitsland, Pol Pots bewind, Mao's overname en ga zo maar door.

Altijd 'tijdelijk'...
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_192113809
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 00:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

100 jaar geleden was er een griepje wat tussen de 50 en 100 miljoen mensen dood achterliet en nog twee keer terugkwam.

Toen waren er geen transatlantische of intercontinentale vliegreizen.
Als je wijsneuzig geschiedenisles wilt geven doe het dan goed: de Spaanse griep (die ook uit China kwam trouwens) verspreide zich zo snel door de miljoenen soldaten die terugkeerden vanuit WOI. Dat ging dus wel degelijk transatlantisch en intercontentinaal op grote schaal.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_192114103
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 10:05 schreef Mar_an het volgende:

[..]

Maar die zijn we nú wel kwijt.
Tsja dat is even hoe het is. Ze niet kwijt zijn zorgt voor grotere gevolgen. Ik zie het niet als inperken van mijn vrijheid in ieder geval.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_192114346
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 10:40 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Ik zie het niet als inperken van mijn vrijheid in ieder geval.
Dat jij het niet zo ziet wilt niet zeggen dat t niet zo is. Wat als de overheid deze regels oplegt zonder een virus, is het dan wel inperken van vrijheid?
pi_192114551
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:46 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Het is vreemd dat je weet dat je midden in een gebeurtenis zit die van historisch belang is. Wat nu plaatsvindt over de wereld is in de recente geschiedenis nog nooit vertoond en onvergelijkbaar.
Ja precies en daarom ook erg verdacht naar mijn mening.
No matter what your name is.
  Moderator woensdag 18 maart 2020 @ 11:12:25 #130
54278 crew  Tijger_m
42
pi_192114726
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 10:26 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Als je wijsneuzig geschiedenisles wilt geven doe het dan goed: de Spaanse griep (die ook uit China kwam trouwens) verspreide zich zo snel door de miljoenen soldaten die terugkeerden vanuit WOI. Dat ging dus wel degelijk transatlantisch en intercontentinaal op grote schaal.
Per boot. En in die tijd duurde bootreizen weken of maanden.

Over de origine van de Spaanse griep is geen zekerheid, er zijn drie hypotheses met allemaal ondersteunende argumenten, Een daarvan is dat het via China naar Europa is gekomen maar daar is nooit hard bewijs voor gevonden
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 18 maart 2020 @ 11:12:52 #131
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192114731
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 11:02 schreef BitchIMakeYouFamous het volgende:

[..]

Ja precies en daarom ook erg verdacht naar mijn mening.
Dat valt mee. Als je de moderne tijd met social media en snel transport wegstreept en moderne uitvindingen in aanmerking neemt, is het bij mijn weten niet veel anders als een andere pandemie. De reacties van mensen, de acties van de heersende klassen, niks nieuws onder de zon.
Het heeft ook veel weg van Tsjernobyl 1986.
  Moderator woensdag 18 maart 2020 @ 11:13:16 #132
54278 crew  Tijger_m
42
pi_192114741
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 11:02 schreef BitchIMakeYouFamous het volgende:

[..]

Ja precies en daarom ook erg verdacht naar mijn mening.
Hoeveel keer moet er nu nog gezegd worden dat er veel ergere pandemieen zijn geweest dan dit en dat die veel meer slachtoffers gemaakt hebben?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_192114800
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 11:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hoeveel keer moet er nu nog gezegd worden dat er veel ergere pandemieen zijn geweest dan dit en dat die veel meer slachtoffers gemaakt hebben?
Het gaat niet zozeer om slachtoffers. We zijn in deze tijd meer dan welk punt in de geschiedenis dan ook met elkaar verbonden. Internet, vliegverkeer, handel, open grenzen, etc. Dat houdt nu allemaal tijdelijk op. In de tijd van andere pandemieen had je dat überhaupt niet.

Waar normaal gesproken duizenden mensen per uur zich tussen de landen en continenten verplaatsen is dat nu haast tot 0 gereduceerd.


We hebben de gevolgen nog nooit op zo'n schaal gezien, omdat die schaal er nooit zo groot was. Los van de aantallen slachtoffers.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_192116286
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 07:36 schreef Mar_an het volgende:

[..]

Als je nooit wat deed zie je dat misschien zo. Geen feesten, niet uiteten, even ergens drinken, buiten de deur lunchen, geen evenementen, geen theater of bioscoop. Ik vind het niet overdreven.
Buiten de deur is het plezierige leven bijna onmogelijk geworden nu inderdaad. Je mag nog net picknicken. En je kan nog steeds wel, met het bord op schoot, van opera b.v. genieten in je huiskamer via de TV, radio, internet of je aardige buren, ook samen met familie/vrienden. Dat werkt allemaal nog steeds.
pi_192118607
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 11:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Per boot. En in die tijd duurde bootreizen weken of maanden.
Dus? Het was wel degelijk intercontinentaal en werd verspreid door de miljoenen soldaten ed die terugkeerden.
quote:
Over de origine van de Spaanse griep is geen zekerheid, er zijn drie hypotheses met allemaal ondersteunende argumenten, Een daarvan is dat het via China naar Europa is gekomen maar daar is nooit hard bewijs voor gevonden
Men denkt vanuit China, waarom maak jij er weer de VS van?
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_192118908
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:49 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Nee.... SARS kende geen verregaande maatregelen in zoveel landen, lockdowns, stilstaande economiën, beurskrach etc.
En was ook niet zo gevaarlijk

SARS was contained by isolating suspected cases, partly because it did not spread quickly, but also because those it infected became very ill before the virus moved into the upper respiratory system. That made cases easy to identify before the patients started spreading the virus. Flu pandemics, by contrast, are impossible to stop, largely because those infected with the virus spread it to others for days before they show any symptoms of infection.
pi_192118959
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 14:09 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Dus? Het was wel degelijk intercontinentaal en werd verspreid door de miljoenen soldaten ed die terugkeerden.
[..]

Men denkt vanuit China, waarom maak jij er weer de VS van?
Nee hoor men denkt helemaal niet China, men denkt een kok in het Amerikaanse leger. China denkt men misschien ook.

Eerste golf van de spaanse griep was toen de Amerikanen naar EUropa kwamen

De tweede was toen iedereen naar huis ging en het mee bracht.
pi_192118970
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 14:21 schreef funnywell het volgende:

[..]

En was ook niet zo gevaarlijk

SARS was contained by isolating suspected cases, partly because it did not spread quickly, but also because those it infected became very ill before the virus moved into the upper respiratory system. That made cases easy to identify before the patients started spreading the virus. Flu pandemics, by contrast, are impossible to stop, largely because those infected with the virus spread it to others for days before they show any symptoms of infection.
Tja, ruim 10 jaar geleden was de Mexicaanse griep bezig, maar daar werd ook niet zo hysterisch op gereageerd:

Wereldwijd stierven tussen 123.000 en 203.000 mensen aan de Mexicaanse griep (A H1N1).

Jonge slachtoffers
Echter, tussen de 62 en 85% van de slachtoffers was onder de 65 jaar. In een normaal griepseizoen is dat rond de 20%.

https://www.nivel.nl/nl/n(...)l-jonge-slachtoffers
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  woensdag 18 maart 2020 @ 15:06:24 #139
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_192120089
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:52 schreef heywoodu het volgende:
Oliecrisis?
De oliecrisis betekende ook een ommekeer in hoe wij als Nederland de enige democratische rechtsstaat in het Midden Oosten ooit steunden en deze steun inwisselden voor islamofilie die tot op de dag van vandaag onze samenleving verziekt
Non possumus non loqui
  woensdag 18 maart 2020 @ 15:09:16 #140
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_192120151
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 00:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

100 jaar geleden was er een griepje wat tussen de 50 en 100 miljoen mensen dood achterliet en nog twee keer terugkwam.

Toen waren er geen transatlantische of intercontinentale vliegreizen.
Behalve dan dat dit griepje op transatlantische wijze ons continent was binnengevlogen en dat veel jonge mannen actief aan het reizen waren binnen Europa.
Non possumus non loqui
pi_192120339
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 15:09 schreef Knip het volgende:

[..]

Behalve dan dat dit griepje op transatlantische wijze ons continent was binnengevlogen en dat veel jonge mannen actief aan het reizen waren binnen Europa.
Dat heb ik hem ook al gemeld, dat hij 'vergeten' was dat 'kleine detail' te 'verzwijgen'.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 18 maart 2020 @ 15:20:17 #142
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_192120416
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 15:06 schreef Knip het volgende:

[..]

De oliecrisis betekende ook een ommekeer in hoe wij als Nederland de enige democratische rechtsstaat in het Midden Oosten ooit steunden en deze steun inwisselden voor islamofilie die tot op de dag van vandaag onze samenleving verziekt
Waarvan akte.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_192120675
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 15:06 schreef Knip het volgende:

[..]

De oliecrisis betekende ook een ommekeer in hoe wij als Nederland de enige democratische rechtsstaat in het Midden Oosten ooit steunden en deze steun inwisselden voor islamofilie die tot op de dag van vandaag onze samenleving verziekt
Dat was niet nieuw. In 1953 deden we dat ook al:

  Moderator woensdag 18 maart 2020 @ 15:31:59 #144
54278 crew  Tijger_m
42
pi_192120697
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 15:09 schreef Knip het volgende:

[..]

Behalve dan dat dit griepje op transatlantische wijze ons continent was binnengevlogen en dat veel jonge mannen actief aan het reizen waren binnen Europa.
In 1917 waren er geen transatlantische vluchten. Nul.

Er waren schepen die er weken voor nodig hadden, wat er niet was, en dat was mijn punt wat niemand door lijkt te hebben, globalisme. Degenen die nu beweren dat we nooit zo'n situatie zouden hebben gehad zonder ons huidige globalisme praten onzin.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_192120729
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 15:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

In 1917 waren er geen transatlantische vluchten. Nul.
Het gaat toch helemaal niet om trans-Atlantische vluchten? Het gaat erom dat miljoenen mannen over de wereld versleept werden (middels boten, auto's, treinen, vliegtuigen en zelfs lopend) en daarmee de Spaanse griep verspreid hebben.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_192120950
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 15:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

In 1917 waren er geen transatlantische vluchten. Nul.

Er waren schepen die er weken voor nodig hadden, wat er niet was, en dat was mijn punt wat niemand door lijkt te hebben, globalisme. Degenen die nu beweren dat we nooit zo'n situatie zouden hebben gehad zonder ons huidige globalisme praten onzin.
Dat valt wel mee he. Vanaf Engeland ongeveer een tot max 2 weken varen naar New York. Supersnelle schepen deden het in 1909 al in 4 dagen.

Feit blijft dat dit Chinese virus zich nu zo snel kon verspreiden dankzij dat globalisme en de door jullie zo bejubelde open grenzen (die opeens wel dicht blijken te kunnen hoewel dat onmogelijk was volgens jullie altijd). Ook de Spaanse Grieppandemie kon zich verspreiden door de massale reisbewegingen van mensen.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  woensdag 18 maart 2020 @ 15:43:45 #147
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_192120977
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 15:33 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Het gaat toch helemaal niet om trans-Atlantische vluchten? Het gaat erom dat miljoenen mannen over de wereld versleept werden (middels boten, auto's, treinen, vliegtuigen en zelfs lopend) en daarmee de Spaanse griep verspreid hebben.
Klopt. Maar de grootste verspreider was misschien wel de hygiëne die er in die tijd niet was zoals nu.
Dat voordeel hebben we nu wel.
Wie dit leest is een lezer van dit
  woensdag 18 maart 2020 @ 16:51:02 #148
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_192122597
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 15:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

In 1917 waren er geen transatlantische vluchten. Nul.

Er waren schepen die er weken voor nodig hadden, wat er niet was, en dat was mijn punt wat niemand door lijkt te hebben, globalisme. Degenen die nu beweren dat we nooit zo'n situatie zouden hebben gehad zonder ons huidige globalisme praten onzin.
Ik ben het desondanks volledig met je eens. Het was vroeger echter wel mogelijk om een epidemie over verschillende continenten te verspreiden, alleen ging het toen niet zo snel als nu. De pestepidemie had er een paar jaar voor nodig om vanuit Azië naar Europa te komen en daar dood en verderf te zaaien en de pokken hadden nog iets langer nodig om vanuit Europa naar Amerika te reizen om aldaar vrijwel de gehele bevolking uit te roeien. Het gaat nu wel sneller dat zeker en door de snelle communicatie weten we nu ook binnen enkele minuten wanneer er mensen in verre landen sterven aan deze ziekte, dus de bewustwording is ook veel sterker dan vroeger.
Het feit dat wij in Europa zo nodig kekke schoenen en stijlvolle handtassen uit Italië willen hebben en dat Chinese gastarbeiders die maken, onder slechte omstandigheden helpt het virus verspreiden als deze mensen met het Chinees nieuwjaar naar hun familie willen gaan en sommigen van hen het virus mee terug nemen naar Italië. Europese wintersporters doen de rest om het over Europa te verspreiden en carnavalsvierders verspreiden het weer in Brabant.
Dat in een paar maanden tijd in plaats van in een paar jaar tijd.
Non possumus non loqui
pi_192123011
Het zou maar kunnen dat de verhoudingen op wereldtoneel gaan veranderen, dus wellicht gaan we nu het post-EU tijdperk in?
pi_192127507
Ik denk ook dat de Chinese invloed in een stroomversnelling gaat komen door dit event, en dat ze de rol van de USA veel sneller overnemen dan ik ooit had gedacht...
pi_192136509
quote:
2s.gif Op woensdag 18 maart 2020 19:57 schreef Fer_de_Lance het volgende:
Ik denk ook dat de Chinese invloed in een stroomversnelling gaat komen door dit event, en dat ze de rol van de USA veel sneller overnemen dan ik ooit had gedacht...
Nee, daar zie ik geen enkele aanleiding toe.

Ik denk echter wel dat de kaarten opnieuw geschud gaan worden en we in een soort post-neo-liberaal-tijdperk terecht komen waarbij het globalisme eruit gaat. Mensen en landen zien nu dat het extreem onverstandig is al je productie uit te besteden aan verre buitenlanden. Er gaat een enorme heropleving van lokaal produceren plaatsvinden, dat was al voorzichtig aan de hand vanwege het klimaat maar dat gaat nu een enorme boost geven.

Ik denk dat het outsourcen van je fabriek naar China straks zelfs verboden gaat worden in een hoop sectoren, om nog maar te zwijgen wat de publieke opinie ervan gaat vinden.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_192137361
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 08:55 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Nee, daar zie ik geen enkele aanleiding toe.

Ik denk echter wel dat de kaarten opnieuw geschud gaan worden en we in een soort post-neo-liberaal-tijdperk terecht komen waarbij het globalisme eruit gaat. Mensen en landen zien nu dat het extreem onverstandig is al je productie uit te besteden aan verre buitenlanden. Er gaat een enorme heropleving van lokaal produceren plaatsvinden, dat was al voorzichtig aan de hand vanwege het klimaat maar dat gaat nu een enorme boost geven.

Ik denk dat het outsourcen van je fabriek naar China straks zelfs verboden gaat worden in een hoop sectoren, om nog maar te zwijgen wat de publieke opinie ervan gaat vinden.
Backsourcing was idd weer in zwang geraakt juist omdat het op de langere termijn goedkoper is. Maar ik gok idd dat vitale onderdelen minimaal in dezelfde politieke unie gemaakt moeten worden.
En ook dat voorraden aanhouden geen vies woord meer is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_192138625
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 09:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Backsourcing was idd weer in zwang geraakt juist omdat het op de langere termijn goedkoper is. Maar ik gok idd dat vitale onderdelen minimaal in dezelfde politieke unie gemaakt moeten worden.
En ook dat voorraden aanhouden geen vies woord meer is.
Na de oliecrisis heeft NL altijd enorme voorraden olie aangehouden (geloof iets van een half jaar voorraad of zo).
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  Moderator donderdag 19 maart 2020 @ 10:46:24 #154
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_192138651
Toch wel knap dat zo’n teringvleermuis dit allemaal kan veroorzaken.
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_192138749
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 10:44 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Na de oliecrisis heeft NL altijd enorme voorraden olie aangehouden (geloof iets van een half jaar voorraad of zo).
En we hebben eigen Noordzee bronnen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_192138834
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 08:55 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Nee, daar zie ik geen enkele aanleiding toe.

Ik denk echter wel dat de kaarten opnieuw geschud gaan worden en we in een soort post-neo-liberaal-tijdperk terecht komen waarbij het globalisme eruit gaat. Mensen en landen zien nu dat het extreem onverstandig is al je productie uit te besteden aan verre buitenlanden. Er gaat een enorme heropleving van lokaal produceren plaatsvinden, dat was al voorzichtig aan de hand vanwege het klimaat maar dat gaat nu een enorme boost geven.

Ik denk dat het outsourcen van je fabriek naar China straks zelfs verboden gaat worden in een hoop sectoren, om nog maar te zwijgen wat de publieke opinie ervan gaat vinden.
Ik heb tot nu toe gedacht dat dit een inlegvelletje in de geschiedenisboeken zou worden. Ja, uitzonderlijke situatie, maar niet wereldveranderend.

Jouw post heeft me wel aan het denken gezet. Als eerste zal dit het populisme een extra voedingsbodem geven.

Hoe eensgezind is de EU nu eigenlijk? Landenafkadering is binnen 1 week weer volledig terug tot aan het sluiten van grenzen toe. Daarnaast zie je dat de afhankelijkheid van andere landen in de productie van bijvoorbeeld mondkapjes en medicijnen niet fijn is. En wat me nog het meest opvalt is dat partijpolitiek (op wat uitzonderingen na) losgelaten wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Multatilu op 19-03-2020 11:00:36 (woordkeuze) ]
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_192154487
quote:
do 19 mrt 2020 14:40
Sacré-Coeur in Parijs gaat dicht

AFP or licensors
De beroemde Basiliek “Sacré-Coeur” in de Franse hoofdstad Parijs sluit de deuren. “De Sacré-Coeur is niet alleen een groot heiligdom maar ook een van de meest bezochte monumenten in Parijs”, communiceert de basiliek. De overheid heeft maatregelen genomen om iedereen binnen te houden, en daarom moeten alle grote monumenten sluiten, dus ook de Sacré-Coeur, klinkt het.

Het is de eerste keer sinds 1914 dat de basiliek gesloten wordt. De andere kerken in Frankrijk blijven gewoon open, al worden er sinds eergisteren wel geen misvieringen meer gehouden.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)ropese-centrale-ban/
pi_192155210
quote:
Op miljoenen telefoons in Turkije staat nu: blijf thuis



Midden-Oostencorrespondent Olaf Koens zag ineens dat er iets was veranderd aan zijn Turkse telefoon. In de hoek linksboven, waar normaal gesproken 'Vodafone' staat, staat er nu: #Evdekal. Dat wil zoveel zeggen als: blijf thuis. Vodafone heeft de naam van het netwerk veranderd naar een oproep met klem. Blijf thuis om de verspreiding van het virus in te dammen.
In Turkije zijn er nog maar weinig mensen aan het coronavirus overleden, toch worden er al verstrekkende maatregelen genomen. Moskeeën en kerken zijn gesloten, cafe's en theehuizen zijn vaak dicht. De Turkse president Erdogan riep de bevolking met klem op om thuis te blijven, maar kondigde geen strenge maatregelen of een lock-down aan. Vodafone in Turkije is de eerste provider die aan deze actie meedoet.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)t-covid-19-intensive
pi_192167298
quote:
Wel bestaat Rutte III met de komst van Van Rijn uit bewindslieden van vijf verschillende partijen. Het lijkt wel een regering van nationale eenheid, een zeldzame regeervorm in tijden van nationale crisis. Ongewone tijden vragen om ongewone oplossingen. Het is voor het eerst sinds 1945 dat een minister die niet bij de coalitiepartijen hoort deel gaat uitmaken van het kabinet. Toen stapte Jo Meynen (ARP) in het kabinet-Schermerhorn, dat bestond uit katholieken, sociaal-democraten en vrijzinnig-liberalen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)wone-crisis-a3994428
pi_192167584
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2020 10:46 schreef ChevyCaprice het volgende:
Toch wel knap dat zo’n teringvleermuis dit allemaal kan veroorzaken.
Of dit beest
https://www.rtlnieuws.nl/(...)lijk-het-coronavirus
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 20 maart 2020 @ 17:19:43 #161
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_192167694
quote:
Dat is van nog geen anderhalve maand geleden, met daaronder o.a. dit:



Het is vrij rap gegaan.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_192168187
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 10:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

En we hebben eigen Noordzee bronnen.
als de olie schaars is dan stijgt de prijs en dan verkoopt NL het aanwezige olie in de noordzee of bij schonnebeek gewoon aan het buitenland hoor.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192168207
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 08:55 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Nee, daar zie ik geen enkele aanleiding toe.

Ik denk echter wel dat de kaarten opnieuw geschud gaan worden en we in een soort post-neo-liberaal-tijdperk terecht komen waarbij het globalisme eruit gaat. Mensen en landen zien nu dat het extreem onverstandig is al je productie uit te besteden aan verre buitenlanden. Er gaat een enorme heropleving van lokaal produceren plaatsvinden, dat was al voorzichtig aan de hand vanwege het klimaat maar dat gaat nu een enorme boost geven.

Ik denk dat het outsourcen van je fabriek naar China straks zelfs verboden gaat worden in een hoop sectoren, om nog maar te zwijgen wat de publieke opinie ervan gaat vinden.
met bijbehorende hoge prijzen zal dat niet lang plaatsvinden.
De winst van outsourcen sinds de jaren 80 tot nu is zo hoog dat de kosten van cornoa een zandkorreltje zijn in de sinaii woestijn, waarbij de winst de gehele woestijn is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192169093
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 17:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

als de olie schaars is dan stijgt de prijs en dan verkoopt NL het aanwezige olie in de noordzee of bij schonnebeek gewoon aan het buitenland hoor.
Die schaarste is er bijna alleen in tijden van crisis en ik denk dan dat het naar het leger gaat.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Redactie Sport vrijdag 20 maart 2020 @ 18:46:21 #165
274204 crew  Mexicanobakker
pi_192169395
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 17:19 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Dat is van nog geen anderhalve maand geleden, met daaronder o.a. dit:

[ afbeelding ]

Het is vrij rap gegaan.
Nu is dat het dodental per dag in Italië.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_192169469
Als dit voorbij is krijgen we ook nog een mooie discussie over het Milieu akkoord, je kunt je geld maar 1 keer uitgeven....
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192169530
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 18:49 schreef raptorix het volgende:
Als dit voorbij is krijgen we ook nog een mooie discussie over het Milieu akkoord, je kunt je geld maar 1 keer uitgeven....
We're all fucked

hoe dan ook.

2020 kan u al in de grijze container als een verloren jaar.
pi_192169601
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 18:53 schreef Beathoven het volgende:

[..]

We're all fucked

hoe dan ook.

2020 kan u al in de grijze container als een verloren jaar.
Persoonlijk word ik redelijk minimaal getroffen (als ik niet dood ga), ik zit bij een kleine consultancy en iedereen kan vanaf huis werken. Sterker nog we hebben 2 mensen weten te plaatsen deze week, intakes via skype enzo :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192170124
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 18:56 schreef raptorix het volgende:

[..]

Persoonlijk word ik redelijk minimaal getroffen (als ik niet dood ga), ik zit bij een kleine consultancy en iedereen kan vanaf huis werken. Sterker nog we hebben 2 mensen weten te plaatsen deze week, intakes via skype enzo :)
Ik zit ook niet zo over mezelf in, mn werk loopt naadloos thuis door. Ben ook nooit bang voor mn eigen dood geweest, wel voor de pijn van nabestaanden of het verliezen van naasten.

Ook zou ik het niet fijn vinden dat de kwaliteit van leven in de maatschappij zou instorten. Nederland is gelukkig een rijker land en kan wel een deukje oplopen maar als we het in November nog over veel coronadoden in het land hebben dan zitten we op een ander niveau qua hoop.
pi_192170230
Australië leeft dit jaar in een grote armageddon.
pi_192175969
quote:
Achtergrond: uitzonderlijke koninklijke toespraken

vrijdag 20 maart 2020, 13:00
Vrijdagavond om 19:00 houdt koning Willem-Alexander via radio en televisie een toespraak over de gevolgen van het coronavirus. Het is heel uitzonderlijk dat het staatshoofd zich vanwege een crisissituatie rechtstreeks tot de bevolking wendt. Wel zijn er Kersttoespraken, en werden abdicaties en trouwerijen door de vorst(in) zelf bekend gemaakt.
Er zijn uitzonderingen geweest waarbij de Nederlandse staatshoofden toespraken hebben gehouden.
Op 3 februari 1948 hield Koningin Wilhelmina een toespraak over de toekomstige verhouding met een vrij en federatief Indonesië. De toespraak werd gehouden in het Engels en was gericht tot de bondgenoten van Nederland. De rede werd uitgezonden via Hilversum I en II, de Wereldomroep en de zenders in Indonesië, de 'West' en de zenders van geallieerde troepen in Duitsland.
De rede was politiek gevoelig. Zij leidde tot kritiek van tegenstanders van het regeringsbeleid ten aanzien van Nederlands-Indië. Daarnaast was de toespraak niet naar aanleiding van een ramp of crisis. Dit maakte deze toespraak zeer opmerkelijk.
Op 8 februari 1953 hield Koningin Juliana een radiotoespraak. De aanleiding hiervan was de watersnoodramp. Later werd deze toespraak ook nog op de televisie uitgezonden. In die tijd hadden nog maar zeer weinig mensen een televisietoestel.
Koning Willem-Alexander hield in juli 2014 ook een toespraak bij de herdenking voor de slachtoffers van MH17. Deze rede was in eerste instantie gericht tot de nabestaanden en er werd geen televisietoespraak uitgezonden.
Bij andere rampen toonde het staatshoofd op andere wijze medeleven. Zo heeft Koningin Juliana in 1962 in Utrechtse ziekenhuizen medeleven betoond met de slachtoffers van de spoorwegramp bij Harmelen. Koningin Beatrix deed hetzelfde na de Bijlmerramp en de vuurwerkramp in Enschede. Zij sprak ook na de aanslag op Koninginnedag in 2009 te Apeldoorn. Het ging eigenlijk vooral om een persoonlijk woord, aangezien de koninklijke familie nauw betrokken was bij deze aanslag.
https://www.parlement.com(...)derlijke_koninklijke
pi_192176171
quote:
NOS NIEUWS • CULTUUR & MEDIA • VANDAAG, 08:50 • AANGEPAST VANDAAG, 10:45
You'll Never Walk Alone in meer dan 30 landen te horen, 'Tranen in mijn ogen'

Walk on, walk on. With hope in your heart. And you'll never walk alone.

Om 08.45 uur klonken deze zinnen door heel Europa uit de speakers van radioluisteraars. Meer dan 180 zenders in meer dan 30 landen draaiden de klassieker You'll Never Walk Alone van Gerry & The Pacemakers op hetzelfde tijdstip.
https://nos.nl/artikel/23(...)en-in-mijn-ogen.html
  zaterdag 21 maart 2020 @ 08:59:47 #173
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_192180293
Of er geschiedenis wordt geschreven weten we waarschijnlijk over een maand of anderhalf maximaal. Als Italië, Spanje, UK, US, Duitsland, wij en anderen exponentieel blijven groeien qua gevallen en qua doden dan is er geen twijfel over mogelijk. Dan wordt dit een bladzijde in toekomstige geschiedenis lessen.

Wordt er snel een vaccin of goed werkende medicijnen gevonden, dan niet.

Ik denk dat veel mensen zich nog niet beseffen dat we zonder vaccin of medicijn pas aan het begin staan van een periode die jaren kan duren.

Persoonlijk ben ik niet heel optimistisch, de menselijke en economische schade zal ongekend zijn ben ik bang.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 21 maart 2020 @ 09:01:47 #174
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_192180315
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 08:59 schreef mcmlxiv het volgende:
Of er geschiedenis wordt geschreven weten we waarschijnlijk over een maand of anderhalf maximaal. Als Italië, Spanje, UK, US, Duitsland, wij en anderen exponentieel blijven groeien qua gevallen en qua doden dan is er geen twijfel over mogelijk. Dan wordt dit een bladzijde in toekomstige geschiedenis lessen.

Wordt er snel een vaccin of goed werkende medicijnen gevonden, dan niet.

Ik denk dat veel mensen zich nog niet beseffen dat we zonder vaccin of medicijn pas aan het begin staan van een periode die jaren kan duren.

Persoonlijk ben ik niet heel optimistisch, de menselijke en economische schade zal ongekend zijn ben ik bang.
Maar het wel of niet schrijven van geschiedenis gaat bij lange na niet alleen over het aantal slachtoffers. Ik denk dat dat zelfs maar een erg kleine factor is.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 21 maart 2020 @ 09:06:23 #175
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_192180353
De tsunami op 2e kerstdag 2004 had ook wel een impact. Alleen zat ik toen 24/7 gta San Andreas te spelen op m'n playstation en is dat me echt helemaal voorbij gegaan. Kreeg pas na ruim een week mee wat er gebeurd was daar.
  zaterdag 21 maart 2020 @ 09:07:27 #176
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_192180364
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 09:01 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Maar het wel of niet schrijven van geschiedenis gaat bij lange na niet alleen over het aantal slachtoffers. Ik denk dat dat zelfs maar een erg kleine factor is.
Klopt, maar de bijeffecten van de meer zwarte scenario’s kunnen we nog niet eens voorspellen. Sociale onrust, opstand, honger, oorlog, het ligt allemaal op de loer wanneer deze situatie zich over de tijd gaat uitstrekken.
pi_192180371
Het is in ieder geval een opmerkelijke tijd om mee te mogen maken.
Ik lag er vanacht nog aan te denken dat dit misschien na het einde van de koude oorlog, 9-11 de derde grote ingrijpende gebeurtenis, in de 40 jaar dat ik leef, is.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 21 maart 2020 @ 09:09:15 #178
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_192180384
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 09:07 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Klopt, maar de bijeffecten van de meer zwarte scenario’s kunnen we nog niet eens voorspellen. Sociale onrust, opstand, honger, oorlog, het ligt allemaal op de loer wanneer deze situatie zich over de tijd gaat uitstrekken.
Maar we hebben nu al een periode waarin in een erg groot deel van de wereld het reguliere leven (minstens) wekenlang grotendeels stil ligt. Dat is voor een niet-oorlogssituatie toch wel erg uitzonderlijk.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 21 maart 2020 @ 09:58:40 #179
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_192180975
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 09:09 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Maar we hebben nu al een periode waarin in een erg groot deel van de wereld het reguliere leven (minstens) wekenlang grotendeels stil ligt. Dat is voor een niet-oorlogssituatie toch wel erg uitzonderlijk.
Het wordt nu al minstens een voetnoot 😁
  zaterdag 21 maart 2020 @ 10:02:05 #180
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_192181015
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 09:08 schreef xpompompomx het volgende:
Het is in ieder geval een opmerkelijke tijd om mee te mogen maken.
Ik lag er vanacht nog aan te denken dat dit misschien na het einde van de koude oorlog, 9-11 de derde grote ingrijpende gebeurtenis, in de 40 jaar dat ik leef, is.
Ja best wel verbijsterd. Ik ben ooit nog militair geweest toen de Russen nog onze vijand waren en ben toch nog geen bejaarde. De val van de muur, Internet, 9/11 en nu dit. Benieuwd wat ze hier over honderd jaar van brouwen in de geschiedenisboeken
pi_192181078
Er zijn nog geen eens 10k mensen doodgegaan aan de Corona. Dit gaat zeker geen plaats in de geschiedenisboeken krijgen zoals andere epidemieën. Misschien een klein stukje vanwege de politieke impact. Mensen willen het graag groter maken dan het is om zichzelf belangrijk te voelen.
pi_192181113
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 10:07 schreef Benzyl het volgende:
Er zijn nog geen eens 10k mensen doodgegaan aan de Corona. Dit gaat zeker geen plaats in de geschiedenisboeken krijgen zoals andere epidemieën. Misschien een klein stukje vanwege de politieke impact. Mensen willen het graag groter maken dan het is om zichzelf belangrijk te voelen.
De hele economie op zijn gat...
pi_192181145
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 10:02 schreef mcmlxiv het volgende:
Benieuwd wat ze hier over honderd jaar van brouwen in de geschiedenisboeken
Zoals nu de Spaanse griep in de boeken staat. De Eerste Wereldoorlog houdt de gemoederen nog steeds bezig, de daarop volgende Spaanse griep eiste meer slachtoffers, maar zijn niet meer dan een getal/feit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192181159
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 09:08 schreef xpompompomx het volgende:
Het is in ieder geval een opmerkelijke tijd om mee te mogen maken.
Ik lag er vanacht nog aan te denken dat dit misschien na het einde van de koude oorlog, 9-11 de derde grote ingrijpende gebeurtenis, in de 40 jaar dat ik leef, is.
Zou best kunnen. Ik vind het tot nu toe wel leuk, i.t.t. 9/11
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 21 maart 2020 @ 12:05:10 #185
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_192182809
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 10:07 schreef Benzyl het volgende:
Er zijn nog geen eens 10k mensen doodgegaan aan de Corona. Dit gaat zeker geen plaats in de geschiedenisboeken krijgen zoals andere epidemieën. Misschien een klein stukje vanwege de politieke impact. Mensen willen het graag groter maken dan het is om zichzelf belangrijk te voelen.
En volgende maand waarschijnlijk 100k....
  zaterdag 21 maart 2020 @ 19:28:06 #186
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_192190609
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 19:27 schreef Hyaenidae het volgende:
Geschiedenis
pindazakje
pi_192231738
Alsof het aantal doden leidend is of iets in de boeken komt. Willem van Oranje was t enige slachtoffer van Balthasar Gerards maar het is wel degelijk geschiedenis.


Dit wordt echt een grote pagina in de boeken. Een samenleving die ( zo goed als) wereldwijd 3 maanden stil ligt. Nog nooit vertoond in vredestijd.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_192233041
Ik denk wel dat kindjes die geschiedenis krijgen in het jaar 2120 dit wel zullen meekrijgen, naja het ligt er maar net aan of ze dan ook uberhaupt opletten tijdens de les :P
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_192233748
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:05 schreef TLC het volgende:
Ik denk wel dat kindjes die geschiedenis krijgen in het jaar 2120 dit wel zullen meekrijgen, naja het ligt er maar net aan of ze dan ook uberhaupt opletten tijdens de les :P
Het is toch alllemaal eenzijdige propaganda. 'China is een gevaar en mensen wilden niet luisteren en brachten anderen in gevaar'. Let maar op.

quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 10:07 schreef Benzyl het volgende:
Er zijn nog geen eens 10k mensen doodgegaan aan de Corona. Dit gaat zeker geen plaats in de geschiedenisboeken krijgen zoals andere epidemieën. Misschien een klein stukje vanwege de politieke impact. Mensen willen het graag groter maken dan het is om zichzelf belangrijk te voelen.
Ik vraag mij af hoeveel ouderen toch al waren gestorven aan de griep in een griep periode. Het zijn voornamelijk ouderen en zwakken die nu sterven aan de Covid-19?
No matter what your name is.
pi_192233752
Wat gaan wij allemaal weer ons normale leven straks waarderen.
  maandag 23 maart 2020 @ 20:51:17 #191
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_192234128
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:35 schreef Simmertje het volgende:
Wat gaan wij allemaal weer ons normale leven straks waarderen.
Dikke orgies wanneer we weer fatsoenlijk naar buiten mogen
pi_192234223
No matter what your name is.
pi_192234364
quote:
Benieuwd​ welke plagues dat dan waren
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_192660483
quote:
Chinese economie krimpt voor het eerst in decennia door coronavirus
17 april 2020 07:19
Laatste update: 18 minuten geleden
71
Delen via Whatsapp Delen via Facebook Delen via Twitter Delen via Linkedin Delen via email
De Chinese economie is fors gekrompen vanwege de uitbraak van het coronavirus. In het eerste kwartaal van 2020 viel het bruto binnenlands product (bbp) 6,8 procent lager uit dan in dezelfde periode een jaar eerder.

China is hard getroffen door het coronavirus. Het openbare leven van het land lag tijdens het eerste kwartaal van 2020 nagenoeg stil vanwege de strenge lockdown. Volgens de Chinese autoriteiten zijn zo'n 4.600 mensen omgekomen door het virus.

Officieel is de Chinese economie nu voor het eerst sinds zeker 1992 geslonken. In dat jaar begon China de omvang van de economie per kwartaal te meten.

Eind 2019 groeide de Chinese economie nog met 6 procent. Dergelijke groei is voor China, de tweede economie van de wereld, al zo'n dertig jaar vaste kost. Het IMF verwacht dat de Chinese economie in 2020 slechts met 1,2 procent zal groeien, de grootste afname sinds het einde van de culturele revolutie in 1976.

Ook handelspartners van China zitten in lockdown

Wel is de industriële productie in maart minder afgenomen dan werd verwacht. Het lijkt erop dat de pogingen om de economie in februari weer op gang te krijgen effect hebben gehad.

Analisten waarschuwen dat China nog een flinke strijd te wachten staat om de economische groei weer op peil te brengen. Handelspartners van het land hebben nu eveneens te maken met lockdowns, waardoor er wereldwijd minder vraag naar Chinese producten is. Ook de binnenlandse vraag is nog niet op niveau.

Volg de laatste ontwikkelingen rond het virus in ons liveblog.
https://www.nu.nl/economi(...)irus.html?redirect=1
  vrijdag 17 april 2020 @ 10:16:02 #195
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_192661807
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 12:05 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

En volgende maand waarschijnlijk 100k....
En kijk, we zijn nog geen maand verder en we zitten op 136K bevestigde Corona doden.
Volgende maand op deze tijd nog een nulletje erachter?
pi_192666579
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 10:16 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

En kijk, we zijn nog geen maand verder en we zitten op 136K bevestigde Corona doden.
Volgende maand op deze tijd nog een nulletje erachter?
Onzin propaganda hype leugens en nepnieuws. Wat is nieuw :O

Serieus: geen enkel land werkt met dezelfde criteria voor het bevestigen van corona. Er zijn nieteens genoeg teskits geweest. Huisartsen maken diagnoses aan de hand van symptomen :')

[ Bericht 3% gewijzigd door BitchIMakeYouFamous op 17-04-2020 14:58:23 ]
No matter what your name is.
  vrijdag 17 april 2020 @ 14:56:04 #197
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_192666774
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 april 2020 14:46 schreef BitchIMakeYouFamous het volgende:

[..]

Onzin propaganda hype leugens en nepnieuws. Wat is nieuw :O

Serieus: geen enkel land werkt met dezelfde criteria voor het bevestigen van corona. Er zijn nieteens genoeg teskits geweest. Huisartsen maken diagnoses aan de hand van sympromen :')
Wat je zegt is dat er in werkelijkheid nog veel meer slachtoffers zijn. Dat klopt
pi_192666811
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 14:56 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Wat je zegt is dat er in werkelijkheid nog veel meer slachtoffers zijn. Dat klopt
Of veel minder.
No matter what your name is.
pi_192666873
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 14:56 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Wat je zegt is dat er in werkelijkheid nog veel meer slachtoffers zijn. Dat klopt
Er is voor minder als 12h aan geboortes (per dag in de wereld) gestorven bijna alleen maar oude al zieke mensen.

Voor de individu een ramp maar collectief stelt het geen ruk voor. Alleen onze reactie erop.
  vrijdag 17 april 2020 @ 15:24:26 #200
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_192667347
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 15:01 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

Er is voor minder als 12h aan geboortes (per dag in de wereld) gestorven bijna alleen maar oude al zieke mensen.

Voor de individu een ramp maar collectief stelt het geen ruk voor. Alleen onze reactie erop.
Midden februari 1K, midden maart 10K, midden april 100K doden, ik zie een mogelijk patroon

Het punt is dat het veel te vroeg is om ook maar enige conclusie te trekken, maar dat de voortekenen niet meteen heel gunstig zijn.

Als midden mei 1M oplevert dan zou het wel degelijk eens serieus kunnen zijn. We gaan het zien.
pi_192668091
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 15:24 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Midden februari 1K, midden maart 10K, midden april 100K doden, ik zie een mogelijk patroon

Het punt is dat het veel te vroeg is om ook maar enige conclusie te trekken, maar dat de voortekenen niet meteen heel gunstig zijn.

Als midden mei 1M oplevert dan zou het wel degelijk eens serieus kunnen zijn. We gaan het zien.
Wacht even wat doe je zelf dan :')
No matter what your name is.
  vrijdag 17 april 2020 @ 16:17:05 #202
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_192668233
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 16:07 schreef BitchIMakeYouFamous het volgende:

[..]

Wacht even wat doe je zelf dan :')
Wat is er onduidelijk aan het woord mogelijk?

Ik trek geen conclusies dat het mee of tegenvalt zoals sommigen hier al graag doen. Ik begrijp de voorzichtigheid omdat die puur gebaseerd is op de cijfers die we nu kennen. En die cijfers vallen wereldwijd gezien nog niet mee.

Ik hoop van harte dat het aantal besmettingen in werkelijk het honderdvoudige of meer is dan wat gemeten is. Mensen die wel het virus, maar geen verschijnselen hebben gehad. Want als dat zo is dan valt het echt mee. Echter, bij het tienvoudige is deze ziekte nog steeds 20/30 keer dodelijker dan “normale griep”.
  zondag 19 april 2020 @ 16:38:35 #203
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_192700615
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 11:08 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Globalisering heeft bijgedragen aan een snelle verspreiding en uitbraken op verschillende plekken.
Social media heeft bijgedragen aan paniek en fake news. (Naast reguliere informatievoorziening en correct nieuws).

150 jaar geleden zou dit een pleuriszooi in Wuhan zijn geweest en hadden wij niks gemerkt. In de toekomst verwacht ik meer van dit soort dingen omdat elke nieuwe ziekteverwekker potentie heeft de hele wereld te bereiken door migratie (reizen!) van mensen

Dat is uniek in de geschiedenis.

+1

Over 50 jaar op Wikipedia Black Edition (only accessible through a 1Gbit encrypted connection).

ADVERTENTIES: UW data is geld waard: Kies wat u wilt delen: We weten uw gezondheid al en waar u was: In de kroeg, niet het park: Loop deze extra route om 10% korting te krijgen bij de Jumbo i.p.v. de Appie :)
The best firms advertise the least...
  zondag 19 april 2020 @ 16:39:51 #204
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_192700631
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 11:08 schreef Zwansen het volgende:
De vraag die mij bezighoudt: wanneer zal het een valide quizvraag zijn om te vragen hoe het virus genoemd werd dat de hele wereld in z’n greep had in 2020?

Zal dit in 2021 zijn of zal dit nog een vraag zijn waar mensen in 2050 nog het antwoord op weten?
Denk niet dat we het in 2021 al vergeten zijn. _O-
pi_192700650
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:53 schreef heywoodu het volgende:
Over de val van de Muur en 9/11: was dat niet iets dat gebeurde en daarna zo'n beetje gedaan was? Ik bedoel, er was wel veel nieuws over uiteraard en dingen ontwikkelden zich, maar had het ook zó veel impact in die zin dat overal van alles werd afgelast, dingen op slot gingen en zelfs hele landen in meer of mindere mate in lockdown gingen?
9/11 heeft tot op de dag van vandaag nog impact.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 19 april 2020 @ 16:44:43 #206
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_192700678
quote:
16s.gif Op zondag 19 april 2020 16:41 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

9/11 heeft tot op de dag van vandaag nog impact.
Maar toch nog altijd een stuk minder directe impact op het hele leven. Dingen veranderden op het gebied van veiligheid en dergelijken, maar het is niet zo dat (in elk geval in onze hoek van de wereld) het halve leven wekenlang stil heeft gelegen. De weken na 9/11 ging ik gewoon naar school, was er over de hele wereld gewoon sport en gingen mensen gewoon naar hun werk.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 19 april 2020 @ 16:48:28 #207
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_192700718
quote:
16s.gif Op zondag 19 april 2020 16:41 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

9/11 heeft tot op de dag van vandaag nog impact.
Corona is 9/11 3.0 /2008 2.0 ;) en nu gaat het gebeuren: Amerikaanse imperium valt in mekaar. Hello China, Wake up Europe and the rest oO/
The best firms advertise the least...
pi_192700812
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 16:48 schreef edcetera het volgende:

[..]

Corona is 9/11 3.0 /2008 2.0 ;) en nu gaat het gebeuren: Amerikaanse imperium valt in mekaar. Hello China, Wake up Europe and the rest oO/
Hier moet jij niet blij van worden. Amerika is zelden concurrent van ons. Hooguit netto afnemer. En wij moeten met (luie mentaliteit) landen Italië, Spanje, Portugal etc. de concurrentie met China aan?
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_192701210
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 16:44 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Maar toch nog altijd een stuk minder directe impact op het hele leven. Dingen veranderden op het gebied van veiligheid en dergelijken, maar het is niet zo dat (in elk geval in onze hoek van de wereld) het halve leven wekenlang stil heeft gelegen. De weken na 9/11 ging ik gewoon naar school, was er over de hele wereld gewoon sport en gingen mensen gewoon naar hun werk.
Het heeft o.a. een grote impact op het imago van bepaalde bevolkingsgroepen gehad. De shift van o.a. drugsrepressie naar terrorisme is groot geweest. De impact op privacy is erg groot geweest.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zondag 19 april 2020 @ 18:16:12 #210
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_192701908
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 16:54 schreef Multatilu het volgende:

[..]
sten
Hier moet jij niet blij van worden. Amerika is zelden concurrent van ons. Hooguit netto afnemer. En wij moeten met (luie mentaliteit) landen Italië, Spanje, Portugal etc. de concurrentie met China aan?
Nou, met Europa bedoel ik "Noord Europeanen": Nederlanders, Duitsers, Oostenrijk, Zwitserland, Polen en Scandivavische landen: Luiheid zit in sommige Zuid-Europese landen alsook in de VS zijn er verschillen per staat en daar gaan ze verder kapot aan "legal bureaucracy".

Heb je ooit met/binnen een Amerikaans bedrijf gewerkt: Wat een inefficiente chaos, arrogantie en fingerpointing is dat :o ;(

Ik praat Europa of andere Europese colonies zoals Australie niet goed, Zelfde voor Afrika : Bedwelmd door China, de VS en Europa in de laatste decennia! We moeten echter het faiillement van de dollar verwerken: China en Rusland begrijpen dat, de rest van de wereld nog niet!
The best firms advertise the least...
  zondag 19 april 2020 @ 18:40:33 #211
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_192702250
Er zitten nog genoeg kleine en grote uitdagingen aan te komen voor ons en toekomstige generaties.

• Energie-transitie
• Robotisering
• Klimaatverandering met bijbehorende volkerentrek
• Een veel dodelijker (man-made?) virus
• Terroristische bedreiging / aanslag met nucleair wapen
• 3e Wereldoorlog
• Bedreigingen uit de ruimte

Allemaal hoofdstukken in het geschiedenisboek van.. ooit
Wie dit leest is gek
  zondag 19 april 2020 @ 18:53:42 #212
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_192702446
quote:
99s.gif Op zondag 19 april 2020 18:40 schreef Nieuwschierig het volgende:
• Een veel dodelijker (man-made?) virus
• Terroristische bedreiging / aanslag met nucleair wapen
• 3e Wereldoorlog
• Bedreigingen uit de ruimte
Deze 4 moet je samen nemen, misschien nu/snel al:

• Een veel dodelijker (man-made?) virus
• Terroristische bedreiging / aanslag met nucleair wapen
• 3e Wereldoorlog
• Bedreigingen uit de ruimte

Nucleaire wapens geloof ik pas in als "The shit hit the fan" is als laatste wapen! Vernietiging van de wereld en dat wilt niemand: Zelfs geen Noord-Korea,

VS en Rusland in het verleden (Koude Oorlog) is het bewijs om te weten wat er ooit in Japan is gebeurd: Niemand wil dat!

*Pakistan heeft nucleaire wapens genoeg om de millitante Moslim-extremisten te voorzien in het Midden Oosten voor Iran, China en evt Rusland voorziet Noord-Korea wel van munitie.

[ Bericht 4% gewijzigd door edcetera op 19-04-2020 19:14:43 ]
The best firms advertise the least...
  zondag 17 mei 2020 @ 18:35:28 #213
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_193180432
quote:
ZONDAG 17 MEI 2020, 14:25
DEEL DIT ARTIKEL:

Cruiseschepen voor Noordzeekust 'geparkeerd'
Een van de cruiseschepen op de Noordzee | Foto: KNRM KatwijkEen van de cruiseschepen op de Noordzee | Foto: KNRM Katwijk
REGIO - Voor de kust tussen Scheveningen en Katwijk liggen vier grote cruiseschepen voor anker. Vanaf het strand zijn de drijvende hotels goed te zien. Het zijn schepen van de Holland America Line en van Seaborn, dat onder hetzelfde bedrijf valt.
https://www.omroepwest.nl(...)rdzeekust-geparkeerd

-edit-

1 Van die cruiseschepen moet heten Seabourn Ovation.

[ Bericht 5% gewijzigd door zakjapannertje op 17-05-2020 18:42:40 ]
pi_193183185
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:58 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Ik denk dat we het over 5 jaar alweer grotendeels zijn vergeten.

Dat betwijfel ik toch wel enigzins.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_193183312
quote:
99s.gif Op zondag 19 april 2020 18:40 schreef Nieuwschierig het volgende:
Er zitten nog genoeg kleine en grote uitdagingen aan te komen voor ons en toekomstige generaties.

• Energie-transitie
• Robotisering
• Klimaatverandering met bijbehorende volkerentrek
• Een veel dodelijker (man-made?) virus
• Terroristische bedreiging / aanslag met nucleair wapen
• 3e Wereldoorlog
• Bedreigingen uit de ruimte

Allemaal hoofdstukken in het geschiedenisboek van.. ooit
Op korte termijn zie ik kunstmatige intelligentie als een groter probleem, niet zo zeer een gevaar voor de gezondheid, maar voor de totale economie zoals we die nu kennen. Vrijwel elk beroep waarbij je niet fysiek werk doet zal vervangen worden, geloof me dat word geen 50 jaren plan, dat zal zich al binnen 10 jaar voltrekken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_193183648
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 21:28 schreef raptorix het volgende:

[..]

Op korte termijn zie ik kunstmatige intelligentie als een groter probleem, niet zo zeer een gevaar voor de gezondheid, maar voor de totale economie zoals we die nu kennen. Vrijwel elk beroep waarbij je niet fysiek werk doet zal vervangen worden, geloof me dat word geen 50 jaren plan, dat zal zich al binnen 10 jaar voltrekken.
Dat wordt al geroepen sinds Windows 95. Veranderingen gaan niet zo snel.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_193183743
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 21:41 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Dat wordt al geroepen sinds Windows 95. Veranderingen gaan niet zo snel.
Flauwekul, ik werk tegen dit veld aan, sterker nog wat er nu gebeurt is dat big tech het uit zelfbescherming nog enigszins tegen houd omdat het de doos van Pandora is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_193183862
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 21:45 schreef raptorix het volgende:

[..]

Flauwekul, ik werk tegen dit veld aan, sterker nog wat er nu gebeurt is dat big tech het uit zelfbescherming nog enigszins tegen houd omdat het de doos van Pandora is.
Oke.

Al sinds eind jaren '90 hoor je de verhalen dat t nu snel gaat en computers snel alles overnemen.

Eindstand werk ik de afgelopen jaren bij grote financiële instellingen waar nog heel veel met de hand gaat omdat systemen nog lang niet compatibel zijn voor het werk wat gedaan moet worden en stuur ik nog faxen.

Maar het zal vast snel gaan nu.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_193183940
Kijk alleen al hoe elk ICT project bij de overheid de afgelopen 20 jaar is gegaan. Maar sure, het zal nu snel gaan met al die digitalisering.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_193185235
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 21:49 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Oke.

Al sinds eind jaren '90 hoor je de verhalen dat t nu snel gaat en computers snel alles overnemen.

Eindstand werk ik de afgelopen jaren bij grote financiële instellingen waar nog heel veel met de hand gaat omdat systemen nog lang niet compatibel zijn voor het werk wat gedaan moet worden en stuur ik nog faxen.

Maar het zal vast snel gaan nu.
Juist op dat veld gaat het heel hard, AI kan nu veel meer op ongestructureerde data, waar het eerst alleen geschikt was voor door mens samengestelde modellen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 23 mei 2020 @ 22:32:43 #221
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_193281243
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 23:27 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Dat klopt. Sterker nog, hun website is op zondag normaliter niet eens bereikbaar
Het leven in het gebied iets ten noorden van de Veluwe staat nu ook op zijn kop:



https://www.omroepgelderl(...)nksterdag-koopzondag
pi_193281603
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:46 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Het is vreemd dat je weet dat je midden in een gebeurtenis zit die van historisch belang is. Wat nu plaatsvindt over de wereld is in de recente geschiedenis nog nooit vertoond en onvergelijkbaar.

Ik heb in mindere mate het twee keer meegemaakt: De val van de muur in 1989 en 9/11 in 2001. Maar daar had je nog: "wow, wat gebeurt daar? Dit is nog nooit vertoond". Nu zitten we er zelf echter middenin.

Als historicus zie ik dat dit iets is wat de geschiedenisboeken ingaat. En het is een vreemde ervaring dat je daar zelf deel vanuit maakt.
Je had de pestepidemie moeten meemaken. Dat waren nog eens tijden.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 24 mei 2020 @ 09:56:17 #223
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_193285793
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 22:46 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Je had de pestepidemie moeten meemaken. Dat waren nog eens tijden.
Dat heeft verstrekkende gevolgen gehad voor de geschiedenis van Europa, dat was het begin van het einde voor feudalisme
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_193578188
quote:
DEEL DIT ARTIKEL:

DINSDAG 9 JUNI 2020, 10:53
Koning houdt troonrede in Grote Kerk in Den Haag: 'Die biedt voldoende ruimte'
Koning Willem Alexander en koningin Maxima vertrekken in de Glazen Koets na het voorlezen van de troonrede | Foto: ANPKoning Willem Alexander en koningin Maxima vertrekken in de Glazen Koets na het voorlezen van de troonrede | Foto: ANP
DEN HAAG - Prinsjesdag vindt dit jaar vanwege het coronavirus niet plaats in de Ridderzaal maar in de Grote Kerk in Den Haag. Dat heeft voorzitter Khadija Arib aan de leden van de Tweede Kamer laten weten.
'In tegenstelling tot de Ridderzaal biedt de Grote Kerk voldoende ruimte voor 225 Kamerleden en het kabinet, met inachtneming van een onderlinge afstand van anderhalve meter', aldus Arib in de brief.

Alleen vertegenwoordigers van beide Kamers en het kabinet kunnen aanwezig zijn bij de troonrede. 'Helaas is het dit jaar niet mogelijk dat Kamerleden gasten meenemen naar de Verenigde Vergadering.'

'Voor eerst sinds 1904 niet op Binnenhof'
Het is voor het eerst sinds 1904 dat de Verenigde Vergadering niet op het Binnenhof plaatsvindt, aldus een verklaring van de Eerste Kamer. De verplaatsing is een gezamenlijk besluit van de voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer.

Het kan ook nog weer veranderen. Als er strenger beleid nodig is vanwege bijvoorbeeld een nieuwe uitbraak van het coronavirus dan zal de viering van Prinsjesdag verder worden afgeschaald.

Verplaatsen Prinsjesdag hoeft officieel niet
Officieel hoeft Prinsjesdag niet te worden verplaatst, maar de voorzitters willen zich aan de richtlijnen van het RIVM en kabinet houden. 'De in de Grondwet verankerde Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal valt formeel buiten deze maatregelen.'

Prinsjesdag is op de derde dinsdag in september. Het kabinet presenteert dan zijn begroting voor het komende jaar. De troonrede van de koning vormt de officiële opening van het nieuwe werkjaar van het parlement.

LEES OOK:
https://www.omroepwest.nl(...)edt-voldoende-ruimte
  zondag 5 juli 2020 @ 13:37:44 #225
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_193939869
quote:
Betrokkenen blikken terug op bizar politiek jaar: 'Denk dat iedereen er wakker van heeft gelegen'
05 juli 2020 09:00
Aangepast: 44 minuten geleden

Het politieke jaar verliep op z'n zachtst gezegd anders dan bij aanvang werd gedacht. Al na een maand ontstonden problemen door PFAS en stikstof, en vervolgens brak de coronacrisis uit. Onder hoogspanning werden verstrekkende beslissingen genomen, en tientallen miljarden uitgegeven. Hoe kijken fractievoorzitters, bewindslieden en ingewijden terug? "Het was het meest bizarre jaar dat ik ooit heb meegemaakt."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)et-den-haag-regering
pi_193940034
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:05 schreef TARAraboemdijee het volgende:
De val van de muur kenmerkt het einde van de Koude Oorlog, het uiteenvallen van het Warschaupact, een keten aan revoluties in de oostbloklanden en de uiteindelijke val van de Sovjet Unie.
Dat betekende dat een hele generatie, opgegroeid met angst voor de Russen, de bom die zou vallen etc. opeens in een andere wereld leefde.

Dat duurde (ondanks Golfoorlog en Joegoslavië) tot 9/11, wat een nieuwe cesuur was, omdat opeens de invloed van terrorisme op ons dagelijks leven merkbaar werd. Maatregelen in vliegverkeer, onze privacy en oorlogen in Afghanistan en Irak. De Arabische lente, ISIS en Syrië toestanden kun je terugleiden naar 9/11.

Het zijn niet de gebeurtenissen an sich, maar de omwenteling waar ze voor staan.
9/11 gebeurde ook niet zomaar natuurlijk, dat is ook op van alles terug te voeren. Tis een typisch westers beginpunt maar das wel heel eenzijdig.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 6 juli 2020 @ 09:50:57 #227
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_193955024
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:48 schreef Nielsch het volgende:

[..]

9/11 gebeurde ook niet zomaar natuurlijk, dat is ook op van alles terug te voeren. Tis een typisch westers beginpunt maar das wel heel eenzijdig.
Uiteraard, net als de val van de muur is het een moment in een lange reeks van gebeurtenissen. Alsof die val van de muur zomaar van de ene dag op de andere was. Natuurlijk niet.
9/11 betekende een begin van schaalvergroting van islamterrorisme, vooral op de Westerse wereld en heeft grote invloed gehad op wereldpolitiek en dagelijks leven. Al dit soort gebeurtenissen hebben een aanloop, oorzaken en dus een reeks aan gevolgen.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 15:01:34 #228
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_194023406
quote:
Voor het eerst in de zeventigjarige historie van de Formule 1 zijn de coureurs begonnen aan een raceweekeinde op hetzelfde circuit waar de vorige grand prix werd gereden. Op het circuit bij Spielberg, in de Oostenrijkse Alpen, is vrijdagochtend de eerste vrije training afgewerkt voor de tweede race van het seizoen.
https://nos.nl/artikel/23(...)g-in-oostenrijk.html
pi_194025374
quote:
Rutte kondigt landelijke herdenkingsdag corona aan
Na de zomer komt er een landelijke dag waarop stil zal worden gestaan bij al het coronaleed. Dat heeft premier Rutte vanmiddag gezegd tijdens zijn wekelijkse persconferentie.

,,Het zal een dag zijn waarop we gezamenlijk terugkijken”, aldus Rutte. ,,Een dag waarop we meeleven met betrokkenen. Vooral hen die te maken hebben gehad met verlies. Waarbij we gezamenlijk terugkijken en ook hoopvol vooruitblikken. Eigenlijk is daar geen tijd voor geweest en die is er eigenlijk nog steeds niet, maar die moet er wel komen.”
https://www.ad.nl/politie(...)corona-aan~adcdd9e0/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 10 juli 2020 @ 17:40:35 #230
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_194025545
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 17:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Met een beetje pech zitten we thuis te herdenken waar we weer middenin zitten.
pi_194025615
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 17:40 schreef spapaars het volgende:

[..]

Met een beetje pech zitten we thuis te herdenken waar we weer middenin zitten.
Hopelijk tonen de Nederlanders veel verantwoordelijkheidsbesef en volgen ze de maatregel op waardoor we geen nieuwe golf krijgen komende winter.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 20 juli 2020 @ 21:34:27 #232
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_194183222
quote:
Voor het eerst sinds 1485 gedwongen ontslagen bij “Beefeaters” van de Tower of London, door coronavirus

Wat sinds 1485 voor onmogelijk werd gehouden is door de coronacrisis nu toch gebeurd: de Tower of London moet een aantal van zijn “Beefeaters” ontslaan. Door de fors teruggevallen inkomgelden kunnen de wereldberoemde bewakers in Tudor-uniform niet langer allemaal aan het werk blijven. De historische gevangenis - waar ook de kroonjuwelen worden bewaard - is maanden gesloten geweest en kan door de coronamaatregelen nog maar 1000 betalende bezoekers per dag ontvangen.

Flip Feyten
17:45
https://www.vrt.be/vrtnws(...)n-bij-de-beefeaters/
  maandag 20 juli 2020 @ 22:08:42 #233
61891 zakjapannertje
rijksmonument
  dinsdag 28 juli 2020 @ 23:53:44 #234
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_194302095
quote:
De avondklok in Antwerpen is de eerste in België sinds de Tweede Wereldoorlog

Wanneer in de provincie Antwerpen de avondklok in werking treedt, zal dat de eerste keer in ons land zijn sinds de Tweede Wereldoorlog. Ze zal zelfs langer duren en vroeger in werking treden. "De situatie is heel vergelijkbaar", zegt universiteitsrector en historicus Herman Van Goethem in "De wereld vandaag".

Jos Vandervelden
29 min
https://www.vrt.be/vrtnws(...)tweede-wereldoorlog/

[ Bericht 24% gewijzigd door zakjapannertje op 29-07-2020 18:46:01 ]
  woensdag 29 juli 2020 @ 15:09:02 #235
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_194308301
---
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
pi_194311085
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 15:09 schreef Treehut362 het volgende:
---
Ik heb het verbeterd. :Y
  woensdag 29 juli 2020 @ 18:51:04 #237
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194311160
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 09:50 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Uiteraard, net als de val van de muur is het een moment in een lange reeks van gebeurtenissen. Alsof die val van de muur zomaar van de ene dag op de andere was. Natuurlijk niet.
9/11 betekende een begin van schaalvergroting van islamterrorisme, vooral op de Westerse wereld en heeft grote invloed gehad op wereldpolitiek en dagelijks leven. Al dit soort gebeurtenissen hebben een aanloop, oorzaken en dus een reeks aan gevolgen.
Wat wel een beetje raar is dat een pandemie, oorlog/terrorisme, ramp historisch niet vreemd is en dat we er nog niks van geleerd hebben.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 29 juli 2020 @ 19:26:22 #238
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_194311734
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:46 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Ik heb het verbeterd. :Y
Ik deed het niet goed.
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 29 juli 2020 @ 23:46:43 #239
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_194316571
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:51 schreef Megumi het volgende:

[..]

Wat wel een beetje raar is dat een pandemie, oorlog/terrorisme, ramp historisch niet vreemd is en dat we er nog niks van geleerd hebben.
Jawel, maar naar verloop van tijd verslapt onze aandacht. Zowel op microniveau (de vluchtigheid van nieuws en actualiteiten) als macroniveau (een paar generaties verder, en alles rondom de Spaanse Griep, of bijv de lessen geleerd uit WW2, lijkt te zijn vergeten).
Met een gebrek aan herinneringen krijg je dat
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_194316775
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:49 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Nee.... SARS kende geen verregaande maatregelen in zoveel landen, lockdowns, stilstaande economiën, beurskrach etc.
Beurscrash? Welke?
Cindy De Vuyst
pi_194319042
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 00:16 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Beurscrash? Welke?
Het is beurskrach. Eindelijk iemand die het goed benoemt en dan verbeter jij hem verkeerd.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 30 juli 2020 @ 17:46:36 #242
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_194326835
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 00:16 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Beurscrash? Welke?
In het begin van de pandemie leek er anders een behoorlijke economische val te zijn. Ik volg de beurzen niet echt, dus geen idee of dat tijdelijk was of niet, maar de vrije val van de nodige beurzen wereldwijd rondom februari en maart kan wel degelijk aangemerkt worden als beurskrach.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_194328203
quote:
Belgische economie kromp de voorbije maanden met 12 procent, ook historische dip voor de Duitse economie

De coronacrisis veroorzaakt een nooit geziene terugloop in de economische activiteit in ons land. De Nationale Bank schat de terugloop in het tweede kwartaal op 12,2 procent. Ook het Duitse BBP is in vergelijking met de eerste drie maanden van het jaar met ruim tien procent gedaald, ook dat is historisch.

Rony Van Gastel
12:08
https://www.vrt.be/vrtnws(...)-met-12-procent-ook/
pi_194612431
quote:
Oud-wereldleiders vrezen 'COVID-generatie' zonder onderwijs en kansen
Bijna driehonderd oud-wereldleiders, topeconomen en onderwijsexperts waarschuwen de wereld voor een 'COVID-generatie' met miljoenen kinderen die geen goede opleiding hebben genoten. Deze groep zal daarom alleen kunnen overleven door jong te gaan werken of overhaast te trouwen.
https://www.nu.nl/coronav(...)rwijs-en-kansen.html
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_195671272
quote:
Remembrance Day voor het eerst zonder publiek

De jaarlijkse ceremonie op Remembrance Day, de dag waarop het Verenigd Koninkrijk het einde van de Eerste Wereldoorlog herdenkt, zal dit jaar vanwege het coronavirus een besloten bijeenkomst zijn. Die wordt dit jaar gehouden op 8 november.

De Britten besteden op Remembrance Day aandacht aan de wapenstilstand tussen Duitsland en de geallieerden, die op 11 november 1918 van kracht werd. Om 11 uur 's ochtends worden twee minuten stilte in acht genomen en worden kransen gelegd bij de Cenotaph, het Britse oorlogsmonument in Londen.

Normaal gesproken staan er veel mensen bij het monument, maar volgende maand mogen alleen de koninklijke familie en politici aanwezig zijn. Het is voor het eerst sinds 1918 dat er geen publiek bij is.
https://nos.nl/liveblog/2(...)beter-afstemmen.html
pi_195673682
Terrorisme en Isis zijn ook ineens verdwenen
Ook de gecreëerde angst , nu hebben we een andere vijand
Wat komt hierna??
pi_195673695
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 13:16 schreef Freecky28 het volgende:
Terrorisme en Isis zijn ook ineens verdwenen
Ook de gecreëerde angst , nu hebben we een andere vijand
Wat komt hierna??
Je hebt de afgelopen twee jaar onder een steen gelegen ofzo?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_195673936
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 17:40 schreef spapaars het volgende:

[..]

Met een beetje pech zitten we thuis te herdenken waar we weer middenin zitten.
Je hebt gewoon nog gelijk ook :{
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:35:02 #249
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_195674032
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 17:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Hopelijk tonen de Nederlanders veel verantwoordelijkheidsbesef en volgen ze de maatregel op waardoor we geen nieuwe golf krijgen komende winter.
Gelachen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_195674053
quote:
9s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 13:35 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Gelachen.
Huillach misschien
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_195676349
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 13:17 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Je hebt de afgelopen twee jaar onder een steen gelegen ofzo?
Ach heb je dr weer zo een , verzin eens wat nieuws 🤨
pi_195677842
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 17:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Hopelijk tonen de Nederlanders veel verantwoordelijkheidsbesef en volgen ze de maatregel op waardoor we geen nieuwe golf krijgen komende winter.
Helaas, we zitten er nu alweer middenin ;( Het bleek ijdele hoop.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2020 17:18:18 ]
pi_195679924
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 11:08 schreef Zwansen het volgende:
De vraag die mij bezighoudt: wanneer zal het een valide quizvraag zijn om te vragen hoe het virus genoemd werd dat de hele wereld in z’n greep had in 2020?

Zal dit in 2021 zijn of zal dit nog een vraag zijn waar mensen in 2050 nog het antwoord op weten?
Twijfelgevalletje zeg ik.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_195685272
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:51 schreef ijs_beer het volgende:
Zal dit uiteindelijk niet ook zo'n voetnoot in de geschiedenis worden zoals we de Spaanse griep nu behandelen?
Dat is inderdaad wat ik ook vermoed.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_195685794
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:51 schreef ijs_beer het volgende:
Zal dit uiteindelijk niet ook zo'n voetnoot in de geschiedenis worden zoals we de Spaanse griep nu behandelen?
Denk het ook wel

In onze recente geschiedenis is corona iets bijzonders maar het is dan maar net waar je recente geschiedenis gaat lopen kaderen.

Iets dat voornamelijk zwakkeren en ouderen (statistisch!) treft is door de geschiedenis heen nooit iets noemenswaardigs geweest.
pi_195686654
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 00:22 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Denk het ook wel

In onze recente geschiedenis is corona iets bijzonders maar het is dan maar net waar je recente geschiedenis gaat lopen kaderen.

Iets dat voornamelijk zwakkeren en ouderen (statistisch!) treft is door de geschiedenis heen nooit iets noemenswaardigs geweest.
Behalve dat ongeveer elke maatschappij al een half jaar stil ligt wereldwijd is het niet noemenswaardig nee.

Het gáát helemaal niet om het​aantal doden om te bepalen of iets historisch is.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zaterdag 17 oktober 2020 @ 05:45:19 #257
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_195687457
Waarschijnlijk zal dan ook slechts het maatschappelijk/economisch effekt historisch beklijven,
pi_195687875
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 02:10 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Behalve dat ongeveer elke maatschappij al een half jaar stil ligt wereldwijd is het niet noemenswaardig nee.

Het gáát helemaal niet om het​aantal doden om te bepalen of iets historisch is.
Ik vind dat we hier in het westen van Europa allerminst moeten klagen met al die compensaties. In landen als Colombia waar de overheid geen steunmaatregelen geeft wellicht.

Sommige mensen verdienden met de compensaties meer dan ze normaal zouden doen. Kleine kapperbedrijfjes bv

Daarbuiten hebben takken als de horeca verloren maar Supermarkten deden supergoede zaken met kerstomzetten in maart. Tuincentra idem en webwinkels helemaal. Ook lokale bakkers, slagers en groentewinkels hoorde je vaak niet klagen als we 't stukje economie omlijsten. De desastreuse afloop is hier vrij mild en als je niet ziek bent geweest of mentaal sterker dat je het niet hebben van contact goed aankan, dan herinner je je deze periode vooral als eentje van thuisblijven.

[ Bericht 7% gewijzigd door Beathoven op 17-10-2020 08:03:29 ]
pi_195798488
quote:
Persoonlijke boodschap van het Koninklijk Paar

Toespraak | 21-10-2020
Bekijk de video met de persoonlijke boodschap van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima op YouTube.

Met spijt in het hart richt ik mij tot U.

Onze reis naar Griekenland heeft bij heel veel Nederlanders hevige reacties opgeroepen. Het doet pijn Uw vertrouwen in ons beschaamd te hebben.

Ook al paste de reis binnen de voorschriften, het was heel onverstandig om geen rekening te houden met de inwerking van de nieuwe beperkingen op onze samenleving.

Ons eigen besluit terug te keren is genomen vanuit het besef dat we niet hadden moeten gaan.

Vanaf het begin van de coronacrisis hebben wij ons best gedaan om – binnen de grenzen van het coronabeleid – ruimte te vinden en er zoveel mogelijk te zijn voor iedereen die in onzekere tijden steun zoekt.

Het is voor iedereen een moeilijke tijd. Een tijd van gemis, beperkingen en zorgen. Van angst, boosheid en onzekerheid ook. Wij hebben de aangrijpende verhalen gehoord in vele ontmoetingen, in persoon, en digitaal. Met U en met al die mensen die direct of indirect geraakt zijn, voelen wij ons verbonden.

Wij blijven ons samen met U inzetten om het coronavirus eronder te krijgen. Zodat iedereen in ons land daarna het gewone leven weer kan oppakken, zodra het kan.

Dat is nu het allerbelangrijkste en daar gaan wij mee door, naar ons beste kunnen.

We zijn betrokken. Maar niet onfeilbaar.

Hoort bij

Koning Willem-Alexander
Koningin Máxima
Deel deze pagina
https://www.koninklijkhui(...)-het-koninklijk-paar
pi_195800451
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 07:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik vind dat we hier in het westen van Europa allerminst moeten klagen met al die compensaties. In landen als Colombia waar de overheid geen steunmaatregelen geeft wellicht.

Sommige mensen verdienden met de compensaties meer dan ze normaal zouden doen. Kleine kapperbedrijfjes bv

Daarbuiten hebben takken als de horeca verloren maar Supermarkten deden supergoede zaken met kerstomzetten in maart. Tuincentra idem en webwinkels helemaal. Ook lokale bakkers, slagers en groentewinkels hoorde je vaak niet klagen als we 't stukje economie omlijsten. De desastreuse afloop is hier vrij mild en als je niet ziek bent geweest of mentaal sterker dat je het niet hebben van contact goed aankan, dan herinner je je deze periode vooral als eentje van thuisblijven.
Ik zeg toch helemaal niet dat we moeten klagen?

Het punt​van dit topic is of deze Corona periode historisch is. Ik versta daaronder of mensen dit over x-jaar nog herinneren, of het impact heeft en of het later in de geschiedenisboeken komt.

Driemaal ja.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_195912995
quote:
Shell-beleggers moeten het sinds eind jaren 90 al niet van koerswinsten hebben. Ze kijken met name naar het dividend. Tot aan de coronacrisis was dat elk kwartaal weer een stabiele en mooie stroom van inkomsten. Maar ook daar is nu verandering in gekomen. Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog verlaagde Shell dit jaar de winstuitkering.
https://nos.nl/artikel/23(...)nsen-wakker-van.html
pi_196755163
quote:
NOS NIEUWS • BINNENLAND •CULTUUR & MEDIA • 17-03-2020, 11:15
'Toespraak Rutte historisch, alleen sportwedstrijden beter bekeken'

Naar de toespraak van premier Rutte over het coronavirus keken gisteren ruim 7,6 miljoen mensen via de NOS, RTL4 en SBS6. "Een enorm hoog aantal voor deze tijd", zegt NOS onderzoeker Paul Hek.

Volgens hem keken er in Nederland nooit zo veel mensen naar een niet-sport-evenement. Naar WK- of EK-voetbalwedstrijden keken soms nog meer mensen, in sommige gevallen trokken die meer dan 9 miljoen kijkers.

"Het is een historisch televisiemoment, dat niemand snel zal vergeten. Het is in jaren niet meer voorgekomen dat zoveel Nederlanders vroeg op de avond voor de televisie zaten", zegt Hek.

Inhuldiging Willem-Alexander

"Een vergelijking met andere televisiemomenten is niet zo makkelijk, omdat de inhoud vaak anders is", zegt Hek. De toespraak van Rutte waarin hij in 2013 het aftreden van de toenmalige koningin Beatrix bekendmaakte trok 7,5 miljoen kijkers. Ook de inhuldiging van koning Willem-Alexander werd door ongeveer hetzelfde aantal mensen bekeken.

De kijkcijfers op televisie liggen tegenwoordig lager omdat steeds meer mensen via internet kijken. Paul Hek constateert dat het nieuws over het coronavirus in eerste instantie vooral via verhalen op internet werd gevolgd. Nadat er vorige week in Nederland steeds meer ingrijpende maatregelen werden afgekondigd, stegen de kijkcijfers op televisie.

De meeste mensen, meer dan 5,4 miljoen, volgden de toespraak van premier Rutte via de NOS. Via RTL4 keken 1,6 miljoen mensen en SBS6 had 484.000 kijkers. De gemiddelde leeftijd van de kijkers op NPO1 was duidelijk lager dan gebruikelijk. Normaal ligt dat rond de 59 jaar, gisteravond lag dat op 50 jaar. Hoeveel mensen de toespraak online bekeken is niet bekend.

https://nos.nl/artikel/23(...)n-beter-bekeken.html
pi_196756864
Nog altijd maar een voetnoot dalijk :')
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_196757077
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 09:46 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Het is vreemd dat je weet dat je midden in een gebeurtenis zit die van historisch belang is. Wat nu plaatsvindt over de wereld is in de recente geschiedenis nog nooit vertoond en onvergelijkbaar.

Ik heb in mindere mate het twee keer meegemaakt: De val van de muur in 1989 en 9/11 in 2001. Maar daar had je nog: "wow, wat gebeurt daar? Dit is nog nooit vertoond". Nu zitten we er zelf echter middenin.

Als historicus zie ik dat dit iets is wat de geschiedenisboeken ingaat. En het is een vreemde ervaring dat je daar zelf deel vanuit maakt.
Maar als het een globaal probleem is telt het niet.
De 1e en 2e WO ook
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 16 december 2020 @ 09:19:18 #265
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_196758936
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 00:23 schreef hoechst het volgende:

[..]

Maar als het een globaal probleem is telt het niet.
De 1e en 2e WO ook
De wereldoorlogen heb ik niet meegemaakt :?
Maar ik denk dat je dan hetzelfde gevoel zal hebben
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_197322788
2020: Een onzeker jaar met een historisch begrotingstekort
Het coronavirus heeft grote gevolgen voor de overheidsfinanciën. Om banen te behouden, bedrijven overeind te houden en in staat te stellen zich aan te passen heeft de overheid miljarden euro’s beschikbaar gesteld. Doordat de economie zich in de zomer en het begin van de herfst positiever dan verwacht heeft ontwikkeld zijn de belastinginkomsten hoger dan met Prinsjesdag werd gedacht. Het begrotingstekort valt daardoor lager uit maar blijft met 6,2 procent van het bbp historisch hoog. Dit zien we terug in de Najaarsnota die minister Hoekstra van Financiën naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Naar verwachting komt de overheidsschuld in 2020 uit op 57,4 procent van het bbp. Dat is 54 miljard euro hoger dan de schuld eind 2019 was. Dit is nog geen historisch hoog schuldniveau. Echter, de snelheid waarmee de schuld gestegen is wel enorm.
https://www.rijksoverheid(...)sch-begrotingstekort
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 10 januari 2021 @ 18:11:03 #267
213473 StarmanFR
Morandi fan
pi_197329231
Over geschiedenis gesproken, ik denk dat mensen dit over 10 en zelfs over 20 jaar niet vergeten zijn. En het lijkt mij dat dit ook in de geschiedenis boeken zal komen staan. Dit is ook sinds WOII een nog niet eerder vertoond beeld.

Maar interessanter is ook, zal dit ook een keerpunt worden in de geschiedenis als het gaat over zowel reizen als de globalisering? Ik denk dat op vakantie reizen ver weg met het vliegtuig niet zomaar weggaat, maar hoop eigenlijk wel dat de globalisering een halt wordt toegeroepen. Productie moet niet alleen maar plaatsvinden in lagelonenlanden, dat is mijn mening.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_197332910
Bestorming van het US capitol voor het eerst sinds 1800 zoveel gaat ook niet snel vergeten worden >:)
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_198088420
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 20:58 schreef Knipoogje het volgende:
Bestorming van het US capitol voor het eerst sinds 1800 zoveel gaat ook niet snel vergeten worden >:)
En alsof dat al niet erg genoeg was:
quote:
Levensverwachting VS met een jaar afgenomen

De levensverwachting in de Verenigde Staten is aanzienlijk gedaald, meldt het CDC, de Amerikaanse evenknie van het RIVM. In de eerste helft van 2020 lag de gemiddelde levensverwachting op 77,8 jaar, één jaar lager dan in de eerste helft van 2019. Sinds de Tweede Wereldoorlog is zo'n daling niet voorgekomen, zegt een onderzoeker van het CDC.

De afname is het grootst bij minderheidsgroepen: bij hispanics is de levensverwachting met 1,9 jaar gedaald en bij de zwarte mannelijke bevolking zelfs met drie jaar. De levensverwachting van de witte bevolking nam af met 0,8 jaar.

De verschillen leggen volgens het CDC de etnische verschillen in de Amerikaanse samenleving bloot. "Dit toont dat aan dat hispanics en de zwarte bevolking harder worden getroffen door de coronapandemie dan de rest van het land", zegt een onderzoeker tegen The Washington Post. Uit onderzoek van de universiteit van Pittsburgh bleek eerder al dat minderheden vaker besmet raken met het virus en eraan overlijden.
https://nos.nl/liveblog/2(...)voorwaarden-toe.html
pi_198095895
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:26 schreef Multatilu het volgende:
Dit verandert de wereld niet. Dit zijn enkel (extreme) maatregelen om iets heel kleins onder controle te houden. Het enige significante dat je zult herinneren is dat de voetbal was afgelast en je 4 weken moest thuiswerken met jengelende kinderen die vrij zijn.
Daar zat ik goed naast!!
En dat voorvoelde ik een week later.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 10:59 schreef Multatilu het volgende:

[..]

Ik heb tot nu toe gedacht dat dit een inlegvelletje in de geschiedenisboeken zou worden. Ja, uitzonderlijke situatie, maar niet wereldveranderend.

Jouw post heeft me wel aan het denken gezet. Als eerste zal dit het populisme een extra voedingsbodem geven.

Hoe eensgezind is de EU nu eigenlijk? Landenafkadering is binnen 1 week weer volledig terug tot aan het sluiten van grenzen toe. Daarnaast zie je dat de afhankelijkheid van andere landen in de productie van bijvoorbeeld mondkapjes en medicijnen niet fijn is. En wat me nog het meest opvalt is dat partijpolitiek (op wat uitzonderingen na) losgelaten wordt.
De hoop dat dit maximaal 2 maanden zou duren is nu veranderd in de hoop dat we er na 2 jaar vanaf zijn.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')