abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191508100
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 19:16 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Met smeerlapperij zal je kindermisbruik bedoelen, en het pleiten daarvoor. Dat wil nagenoeg niemand normaliseren.
Pedofilie als afwijking normaliseren en die mensen zo goed als kan begeleiden om een normaal leven buiten de aanwezigheid van kinderen om te leiden lijkt mij de juiste oplossing. Je zit pedofilie als seksuele aantrekkingskracht bij mensen als afwijking gelijk te stellen met smeerlapperij en kindermisbruik en dat stoort mij.
Ben jij een katholieke bisschop ?
pi_191508121
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 19:26 schreef T-zooi het volgende:

[..]

Je wilt mensen gedwongen medische handelingen toebrengen zonder enig strafbaar feit? Bij andere nieuwsberichten over strafbare feiten hoor ik je nooit over gedachten politie en mensen straffen zonder dat ze veroordeeld zijn.
Dit is ook een ander verhaal.
Dit zijn tikkende tijdbommen doordat ze verknipt zijn. Je apathisch opstellen is dan buitengewoon riskant.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 19:34:48 #203
361915 T-zooi
Luis in de linkse pels
pi_191508254
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 19:28 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Dit zijn tikkende tijdbommen doordat ze verknipt zijn. Je apathisch opstellen is dan buitengewoon riskant.
Onze wet is dan apatisch. Er is geen enkele mogelijkheid deze persoon vast te zetten, gedwongen op te nemen of op welke wijze dan ook iets te doen wat hem niet aan staat. Iets waar je normaal altijd voor pleit omdat het dan om je vriendjes gaat maar nu ineens niet meer op gaat. Hoe heet dat ook alweer oh ja, hypocriet.
pi_191508846
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 16:47 schreef HetDonkertAan het volgende:

[..]

Ja daar gaat het in feite om.
Ben wel benieuwd of die duidelijke scheidingslijn werkt in een maatschappij waarin steeds meer directe bevrediging wordt gegeven aan een opkomend verlangen, ik lees namelijk al iets over sekspoppen die eruit zien als kinderen die zouden moeten fungeren om deze mensen in hun zogenaamde behoefte te voorzien.
Gaat een averechts effect hebben als je tegen normalisatie van pedofilie bent ;)

Een duidelijke pedagogische scheidingslijn die laat zien wat wel en wat niet toelaatbaar is in een maatschappij zie ik zelf meer zitten.
Een scheidingslijn die het gegeven uitdraagt dat pedofilie onder geen beding wordt geaccepteerd in deze samenleving.
Simpelweg omdat kinderen nog niet dusdanig ontwikkeld zijn in ontelbare opzichten om seks met een volwassen persoon te hebben.

Een knaapje van 6 jaar zet je ook niet als piloot in een vliegtuig.

Voor mij klinkt dit allemaal heel normaal en logisch maar ik merk op dat er zich al een trant ontwikkeld die gebaseerd is op 'het rekening houden met individuele vrijheden, meningen en wensen"
Dit rekening houden met individuele vrijheden klinkt natuurlijk erg sociaal en menslievend.
Echter voor dit verschrikkelijke onderwerp alsmede andere onderwerpen gaat die vlag niet op.

In een gezonde samenleving gelden namelijk uitersten waarover gediscussieerd wordt.
Door die uitersten steeds verder te verschuiven om maar iedereen zijn persoonlijke mening te respecteren creëer je normalisatie van zaken die ethisch ronduit slecht zijn.

Dit is een zaak die ethisch ronduit zo onacceptabel is dat de discussie niet eens gevoerd hoeft te worden zonder dat er een duidelijk standpunt in de samenleving heerst die ondersteunt wordt door de wet en die pleit dat het hebben van seksuele relaties tussen volwassenen en kinderen strafbaar blijft stellen....

Uit bescherming voor kinderen.
dat standpunt is er toch allang? de wet is duidelijk.

het zal me eerlijk gezegd een zorg zijn of een pedo met een sexpop wil spelen, als ie het maar niet met een echt kind doet.
of het een grens verlegd, dat is een kwestie die niet geheel vast staat, of zelfs vaak wordt verworpen. tenminste, als je naar iets als moord kijkt (videogames, flims). of prostitutie (wat vaak wordt gezien als een sociaal preventiemiddel tegen verkrachting).
pi_191509033
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 18:20 schreef HetDonkertAan het volgende:

[..]

Wat ik feitelijk wil zeggen is dat deze smeerlapperij niet stukje bij beetje genormaliseerd moet worden.
Actieve pedofilie of het pleiten daarvoor niet zien als uiten van een mening maar zien als een strafbaar feit.
Opsluiten, desnoods met goede therapie.

Graag hoor ik nog eens of bovenstaande chaos aan zinnen wel doordringt tot je verstandelijke vermogens, zo nee, zal ik het nogmaals proberen iets duidelijker voor je te formuleren.
we trekken toch een grens ove rvrijheid van denken , en meningsuiting... ik dacht dat dat al decennia lang een kwestie was, als het over racisme of kritiek tegen islam gaat.
dus dan is het makkelijk: deze man mag denken en zeggen wat ie wil, als ie maar niet tot geweld oproept, of zijn wensen actief uitvoert. jammer, maar zo is het. ook voor zaken die niemand leuk vind.
pi_191509268
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 18:20 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Luisteren is niet je sterkste vak geweest? Of ga je nu beweren dat het woord ‘seks’ eigenlijk hout sprokkelen in het bos betekent?
Als seks bij jou uitsluitend de geslachtsdaad inhoudt, benijd ik je partner niet. Wellicht terug naar de schoolbanken voor een paar bijlessen seksuele vorming?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 20:42:02 #207
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_191509489
quote:
Een kind van 2 of 3 jaar is toch ook ontwikkeld genoeg om te beslissen of hij een ijsje wil of naar de speeltuin wil gaan’’, stelt hij ,
Euh vanaf 13/14 jaar is dat al een erg dun argument vind ik, maar fucking 2-3 jaar :{ }:|
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 21:01:33 #208
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_191509913
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 14:37 schreef Sigaartje het volgende:
Dit is natuurlijk schandalig dit. Die Nelson moet zijn ogen uit zijn kop schamen.
Seks met kinderen legaliseren. Dat alleen al dat zoiets in je opkomt.
Die jongen moeten ze opsluiten.
Go ik ben even online weer maar ineens is het legaliseren daarvan dus volgens jou gelukt dan? _O-
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_191510097
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 19:16 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Met smeerlapperij zal je kindermisbruik bedoelen, en het pleiten daarvoor. Dat wil nagenoeg niemand normaliseren.
Pedofilie als afwijking normaliseren en die mensen zo goed als kan begeleiden om een normaal leven buiten de aanwezigheid van kinderen om te leiden lijkt mij de juiste oplossing. Je zit pedofilie als seksuele aantrekkingskracht bij mensen als afwijking gelijk te stellen met smeerlapperij en kindermisbruik en dat stoort mij.
Ja het boeit me niet dat het je stoort. Ik vind het ook gewoon gore smeerlapperij.
En ja, ik zie het ook zeer duidelijk als een afwijking.
Het is niet best en jouw reactie is ook niet best.
We hebben het over kinderen. Denk daar eens over na.

[ Bericht 4% gewijzigd door HetDonkertAan op 14-02-2020 21:17:15 ]
pi_191517446
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 13:15 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Allereerst moet ik een disclaimer plaatsen, want dat is tegenwoordig nodig zodra je een vraag gaat stellen of een opmerking plaatst.

- Ik heb een afkeer van pedofilie, het is één van de zaken die ik graag uitgegroeid zie worden.
- Ik heb niets tegen homo's, heb goede vrienden die zijn homo's en respecteer hun levenstijl.

Maar nu de opmerking/vraag, je geeft aan dat deze man ziek is in zijn bovenkamer, ik kan mij daar wel in vinden. Maar er is mij iets bijgebleven wat een homo vriend ooit tegen mij zei, in zijn bewoordingen kwam het op het volgende neer: "Voor jou voelt vallen op mannen onnatuurlijk en voor mij vallen op vrouwen, bij jou klopt je hart sneller van een mooie vrouw bij mij van een mooie man". Het heeft mij toen aan het denken gezet, de afkeer die ik heb van mannen als het gaat om een relatie heeft hij met vrouwen, dat voelt onnatuurlijk voor hem.

Hoe anders is dat bij pedofielen? Dat het niet klopt ben ik helemaal met je eens, maar deze mensen vallen op kinderen, als ze volwassenen zien dan hebben ze daar dezelfde afkeer van als dat een homo heeft bij iemand van het tegenovergestelde geslacht. Nu ga ik niet roepen dat homo's ziek in hun hoofd zijn, maar waarom is het in het ene geval "ziek in hun hoofd" en in het andere geval "normaal en geaccepteerd"?

En nogmaals, nee ik vind niet dat deze pedofiel aan zijn trekken mag komen door zich aan kinderen te vergrijpen, zijn verhaal is misselijkmakend.
Het probleem is niet zozeer waarop hun lust is gericht maar hoe ze kinderen zien.

Ze stellen dat kinderen seks willen en in staat zijn om hier zelf beslissingen in te maken. Dat lijkt mij een onjuist beeld van kinderen.

Door deze denkwijze (en/of door alleen aan de eigen lust te denken) gaan pedofielen er toe over om daadwerkelijk iets met kinderen te gaan doen.

Volwassenen die zich op volwassenen richten zullen een volwaardige 'tegenpartij' vinden die zelf kan beslissen en waar nodig zichzelf kan verweren. Dan is het (binnen bepaalde grenzen) veilig om je lust te volgen.

De ijsjesvergelijking gaat overigens ook niet op.
Een kleuter zal zich vol vreten aan ijsjes als de ouders hier niet in sturen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_191518327
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 13:01 schreef recursief het volgende:
Die Gedanken sind frei.
En de vrijheid van meningsuiting werkt beide kanten op imo.

Ja hij mag zeggen wat hij vindt, maar anderen mogen óók zeggen wat zij vinden.
Wat hij zegt vinden anderen niet leuk en wat anderen zeggen vind hij (waarschijnlijk) niet leuk.
Deal with it!

Verder natuurlijk via sociale controle in de gaten houden of hij wel binnen de wet blijft.....lijkt me logisch.
pi_191518382
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 13:08 schreef GereDathan het volgende:
Met pure walging gekeken gisteren. Iemand die zulke denkbeelden heeft die hoort niet in onze maatschappij thuis. Wat mij betreft mag hij kiezen tussen chemisch castreren of levenslang in een inrichting :r

Laat ik wel duidelijk stellen dat ik begrijp dat mensen pedofiel kunnen zijn, in die zin dat er mensen zijn die zich aangetrokken voelen tot minderjarigen. Ik denk dat dat iets is waar je niets aan kunt doen, en dat veroordeel dus ik ook niet. Ik zou juist alles op alles willen zetten om deze mensen te ondersteunen in hun leven. Dit zijn mensen die namelijk moreel besef hebben en snappen dat ze er niets mee kunnen doen.

Pedoseksuelen of mensen zoals deze mafklapper, die denkt dat een kind van 3 daadwerkelijk kan kiezen en gevolgen overziet, daar heb ik 0,0 respect voor. Of ze nu wel of niet iets gedaan hebben, die moeten we weren uit de maatschappij. Deze mensen hebben totaal geen besef wat ze uitkramen en uitvoeren. En dat is voor mij voldoende reden om er iets aan te doen.

En dan ga ik het nog maar even niet hebben over die walgelijke UVA die dit soort volk een podium geeft.
_O_ *O* Helemaal mee eens. Pedofiel zijn is geen keuze en als je er bewust voor kiest om daar niets mee te doen, dan is dat alleen maar erg bewonderenswaardig en triest. En dergelijke mensen verdienen alle steun van de samenleving.

Pedoseksuelen is een héél ander verhaal en ik ben het ook helemaal met je eens vwb die gore UVA.
  zaterdag 15 februari 2020 @ 11:18:59 #213
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_191518587
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 13:15 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Hoe anders is dat bij pedofielen? Dat het niet klopt ben ik helemaal met je eens, maar deze mensen vallen op kinderen, als ze volwassenen zien dan hebben ze daar dezelfde afkeer van als dat een homo heeft bij iemand van het tegenovergestelde geslacht.
Dit is niet helemaal waar. Er zijn zat pedo's die wel degelijk op volwassenen vallen. Opvallend genoeg is er voor een deel ook nog een verschil in het geslacht waar ze op vallen bij kinderen en volwassenen.

Dat doet mij ook vermoeden dat er bij pedoseksualiteit toch nog wel iets anders aan de hand is dan bij homoseksualiteit, puur gekeken op basis van de 'afwijking'.
pi_191518652
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 19:28 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Dit kan je toch niet net droge ogen beweren!?

Alle islamieten zijn tikkende tijdbommen die het normaal vinden om stukken piemel van kleine jongetjes af te snijden... Die laten we allemaal losloten en dat noemen we “intergratie”?

Er zijn ook gematigde pedofielen. Net als met moslims heb je het maar te slikken dat we mensen met mongoloïde denkwijzes niet kunnen oppakken tot ze iets strafbaars doen. Gelukkig maar!
pi_191518675
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 09:27 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Het probleem is niet zozeer waarop hun lust is gericht maar hoe ze kinderen zien.

Ze stellen dat kinderen seks willen en in staat zijn om hier zelf beslissingen in te maken. Dat lijkt mij een onjuist beeld van kinderen.

Door deze denkwijze (en/of door alleen aan de eigen lust te denken) gaan pedofielen er toe over om daadwerkelijk iets met kinderen te gaan doen.

Volwassenen die zich op volwassenen richten zullen een volwaardige 'tegenpartij' vinden die zelf kan beslissen en waar nodig zichzelf kan verweren. Dan is het (binnen bepaalde grenzen) veilig om je lust te volgen.

De ijsjesvergelijking gaat overigens ook niet op.
Een kleuter zal zich vol vreten aan ijsjes als de ouders hier niet in sturen.
Daarnaast, zelfs al zou een kleuter dat weten, denk je dat ze zich dan echt inhouden bij een 'nee' van de kleuter?

Bij volwassenen is het vrij normaal dat er alsnog (fysieke/verbale) pogingen gedaan worden om over te halen tot seks... zo'n jong kind kan zich nimmer verdedigen tegen zo'n poging.
pi_191519356
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 10:58 schreef stopnaald het volgende:
ik ben het ook helemaal met je eens vwb die gore UVA
Ik weet niet in het kader van wat hij bij de UvA was maar voor een wetenschappelijke opleiding of wetenschappelijk onderzoek is het wel nodig om dingen wat breder te bekijken dan de onderbuik toelaat.
pi_191519365
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 11:28 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Daarnaast, zelfs al zou een kleuter dat weten, denk je dat ze zich dan echt inhouden bij een 'nee' van de kleuter?

Bij volwassenen is het vrij normaal dat er alsnog (fysieke/verbale) pogingen gedaan worden om over te halen tot seks... zo'n jong kind kan zich nimmer verdedigen tegen zo'n poging.
Dat is dus wat ik met 'zich verweren' bedoelde.
pi_191519628
Verkeerde plek.
pi_191519691
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 17:18 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik heb het woord ‘neuken’ (of synoniemen) niet horen vallen in de uitzending.
seks
als trefwoord met bijbehorende synoniemen:
seks (zn):bijslaap, cohabitatie, copulatie, coïtus, gemeenschap, geslachtsdaad, geslachtsgemeenschap, geslachtsverkeer, liefdesdaad, minnespel, neukpartij, nummertje, wip, wippertje

Bron https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=seks

Of:
Synoniemen van seks

bloot
gemeenschap

Synoniemen van gemeenschap

band
burgers
maatschappij
paring
seks

https://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/seks

[ Bericht 12% gewijzigd door Lonaa op 15-02-2020 13:50:35 ]
  zaterdag 15 februari 2020 @ 13:46:32 #220
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191519932
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 13:13 schreef GereDathan het volgende:

Of de grens 16 is dat jongeren er aan toe zijn, dat weet ik niet. Er zijn voldoende jongeren op 13-15 jarige leeftijd seksueel actief die hun keuzes overzien.
Zeer twijfelachtige uitspraak. Het puberbrein is zeer slecht in het overzien van consequenties.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191520450
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 13:28 schreef GereDathan het volgende:

[..]

seks
als trefwoord met bijbehorende synoniemen:
seks (zn):bijslaap, cohabitatie, copulatie, coïtus, gemeenschap, geslachtsdaad, geslachtsgemeenschap, geslachtsverkeer, liefdesdaad, minnespel, neukpartij, nummertje, wip, wippertje

Bron https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=seks

Of:
Synoniemen van seks

bloot
gemeenschap

Synoniemen van gemeenschap

band
burgers
maatschappij
paring
seks

https://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/seks
Je hebt gezocht op het woord: Seks.
seks (de; m)
1
gegevens, verhalen, afbeeldingen over het geslachtsleven; = erotiek
2
seksuele gemeenschap: seks hebben met iem

https://www.vandale.nl/gr(...)lands/betekenis/Seks

Je hebt gezocht op het woord: Erotiek.
ero·tiek (de; v)
1
alle gevoelens van opwinding en spanning veroorzaakt door liefde of verliefdheid

https://www.vandale.nl/gr(...)ds/betekenis/Erotiek
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_191520581
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 14:42 schreef r_one het volgende:

[..]

Je hebt gezocht op het woord: Seks.
seks (de; m)
1
gegevens, verhalen, afbeeldingen over het geslachtsleven; = erotiek
2
seksuele gemeenschap: seks hebben met iem

https://www.vandale.nl/gr(...)lands/betekenis/Seks
Deze gaat pijn doen, sorry.

Je moet zoeken naar een synoniem voor neuken, want dat is letterlijk wat je zelf aangeeft niet gehoord te hebben. Ik zal later uitleggen wat een synoniem is ok?

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 17:18 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik heb het woord ‘neuken’ (of synoniemen) niet horen vallen in de uitzending.
En laten we daar dan eens op gaan zoeken bij jouw bron.

Betekenis 'neuken'

Je hebt gezocht op het woord: neuken.
neu·ken (neukte, heeft geneukt) 1(informeel) seksuele gemeenschap hebben

https://www.vandale.nl/gr(...)nds/betekenis/neuken

En hé wat verrassend. Want wat zien we daar: "seksuele gemeenschap hebben". Precies wat jij bij het woord seks gevonden hebt (zie je eigen tekst hierboven).

En wat betekende synoniem ook al weer? Ik zou het je nog uitleggen tenslotte. Oh, ik weet het al:
Betekenis 'synoniem'

Je hebt gezocht op het woord: synoniem.
1sy·no·niem (bijvoeglijk naamwoord) 1hetzelfde betekenend: die woorden zijn synoniem 2sy·no·niem (het; o; meervoud: synoniemen) 1woord met (bijna) dezelfde betekenis: gelukwensen is een synoniem van feliciteren

https://www.vandale.nl/gr(...)s/betekenis/synoniem

Conclusie: neuken en seks zijn synoniemen. Want ze betekenen beiden 'gemeenschap hebben'. Volgens je eigen bron, maar dat was je al opgevallen toch?

Bedankt en tot een volgende keer. Volgende keer beter luisteren en lezen en pas dan met de volwassenen komen praten :Y
pi_191520783
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 14:57 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Deze gaat pijn doen, sorry.

Je moet zoeken naar een synoniem voor neuken, want dat is letterlijk wat je zelf aangeeft niet gehoord te hebben. Ik zal later uitleggen wat een synoniem is ok?
[..]

En laten we daar dan eens op gaan zoeken bij jouw bron.

Betekenis 'neuken'

Je hebt gezocht op het woord: neuken.
neu·ken (neukte, heeft geneukt) 1(informeel) seksuele gemeenschap hebben

https://www.vandale.nl/gr(...)nds/betekenis/neuken

En hé wat verrassend. Want wat zien we daar: "seksuele gemeenschap hebben". Precies wat jij bij het woord seks gevonden hebt (zie je eigen tekst hierboven).

En wat betekende synoniem ook al weer? Ik zou het je nog uitleggen tenslotte. Oh, ik weet het al:
Betekenis 'synoniem'

Je hebt gezocht op het woord: synoniem.
1sy·no·niem (bijvoeglijk naamwoord) 1hetzelfde betekenend: die woorden zijn synoniem 2sy·no·niem (het; o; meervoud: synoniemen) 1woord met (bijna) dezelfde betekenis: gelukwensen is een synoniem van feliciteren

https://www.vandale.nl/gr(...)s/betekenis/synoniem

Conclusie: neuken en seks zijn synoniemen. Want ze betekenen beiden 'gemeenschap hebben'. Volgens je eigen bron, maar dat was je al opgevallen toch?

Bedankt en tot een volgende keer. Volgende keer beter luisteren en lezen en pas dan met de volwassenen komen praten :Y
Je moet zoeken naar het woord ‘seks’ want dát woord is wél gevallen in de uitzending. En wat zien we dan? Dat seks méér is dan alleen maar ‘gemeenschap hebben’ / neuken. Zie uitleg #1. Die laat jij voor het gemak maar even helemaal weg met je semantische geleuter.

Nog even en je begint met het woord penetratie en gaat daar een hele semantische boom over opzetten. Ga gerust je gang maar zonder mij.

Waarom reageer ik überhaupt nog op jou .... :')
.
pi_191521011
ik vind dat iedereen moet kunnen ijveren om een wet aangepast te krijgen. Ook als dit een walgelijke mening is.

Ik hoop overigens dat deze meneer iets beter in de gaten wordt gehouden als de gemiddelde Nederlander.
pi_191521065
Als een volwassene op zo'n manier aan een kind komt ben ik best bereid om voor wraak op zo'n aap in de bak te belanden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')