Karstman | donderdag 6 februari 2020 @ 10:12 |
Bron: Parool | |
TigerXtrm | donderdag 6 februari 2020 @ 10:54 |
Fipo | |
Peterselieman | donderdag 6 februari 2020 @ 16:56 |
Het nieuwste bloempje voor de KLM: de PH-BKG maakt momenteel een testvlucht en schijnt op 11 februari op Schiphol verwacht te worden. https://www.flightradar24.com/BOE215/23c6bc8e | |
MissHobje | donderdag 6 februari 2020 @ 20:06 |
Hier een inkijkje @verkeerstoren Schiphol door Sam Chui | |
shiz | donderdag 6 februari 2020 @ 23:02 |
Yeah. We know...
| |
Iemand91 | vrijdag 7 februari 2020 @ 15:22 |
De laatste A380 vleugel is vertrokken vanuit Broughton, Wales. Gisteren ging de een-na-laatste vleugel op transport, vanmorgen is de laatste vertrokken: De vleugel zal hierna overgaan op een ander schip die het uiteindelijk naar Bordeaux varen, waar ze overgezet word op een ander schip die haar uiteindelijk naar Langon brengt. Hier wordt de vleugel op een vrachtwagen geladen die haar naar Toulouse brengt. De laatste A380 wordt eind volgend jaar geleverd aan Emirates. | |
Iemand91 | vrijdag 7 februari 2020 @ 21:15 |
Accident: Iceland B752 at Keflavik on Feb 7th 2020, main gear collapse on landing
| |
shiz | zaterdag 8 februari 2020 @ 10:09 |
whoOpsedaisy | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 8 februari 2020 @ 16:27 |
Op avherald beweert iemand dat bij dit toestel het rechter main gear twee maanden geleden is vervangen. Als dat waar is zal dat zeker de focus van het onderzoek worden. | |
TigerXtrm | zaterdag 8 februari 2020 @ 22:04 |
Stuiteren bij de landing zal ook niet geholpen hebben. | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 8 februari 2020 @ 22:08 |
Bij certificatie wordt het main landing gear wel iets meer mishandeld dan dat. Het moet sowieso een touch down aankunnen zonder flare. | |
Pino112 | zondag 9 februari 2020 @ 07:57 |
Lekker windje. | |
shiz | zondag 9 februari 2020 @ 10:09 |
Hopelijk hebben ze ook gepost op: https://groundspeedrecords.com | |
Fred | zondag 9 februari 2020 @ 10:53 |
Volgens mij hebben we het afgelopen jaar geleerd dat de sensoren van Boeing alles behalve betrouwbaar zijn... | |
Peterselieman | zondag 9 februari 2020 @ 10:56 |
Zouden ze dan gedeeld derde mee zijn | |
shiz | zondag 9 februari 2020 @ 11:56 |
Aardige wind hier in Zandvoort ook. Op Schiphol zie ik gemeld '20031G46KT'. https://en.allmetsat.com/metar-taf/europe.php?icao=EHAM In de TAF 'TEMPO 0918/0921 24042G60KT'. Zullen wel twee chaosdagjes worden, vandaag en morgen. | |
Piles | zondag 9 februari 2020 @ 12:04 |
Wel goed moment om te gaan kijken, ik verwacht wel actie op de Oostbaan en mss nog wat breakoffs naar de Kaagbaan. Afhankelijk hoe de richting is/blijft. | |
Tourniquet | zondag 9 februari 2020 @ 12:23 |
Spectaculaire beelden vanaf Heathrow, zojuist weer een go-around van een 777. | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 13:43 |
https://www.flightradar24.com/LXSKY/23ce93d5 Mooi ding! Die live link is erg tof! | |
shiz | zondag 9 februari 2020 @ 14:19 |
VH-ZND Qantas QFA10 Boeing 787-9 Tailstrike on take-off > relanding. Excitement. https://global.adsbexchange.com/VirtualRadar/desktop.html Kommentaar van die gast ook. | |
Tourniquet | zondag 9 februari 2020 @ 14:23 |
Ja, heerlijk commentaar! "Easy, son, easy!" Benieuwd hoe het gaat aflopen met die Qantas. NH Nieuws is nu ook live met een Schiphol stream: https://www.nhnieuws.nl/n(...)-van-megastorm-ciara | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 14:27 |
Mooi dit! Deze is nu op weg naar ....... ipv Heathrow? https://www.flightradar24.com/QTR1VU/23ce16c8 | |
Pino112 | zondag 9 februari 2020 @ 14:29 |
Manchester denk ik? Waren meer uitwijkingen die kant op. | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 14:32 |
Aha! No man, did you see the exhaust of that thing! haha | |
shiz | zondag 9 februari 2020 @ 14:33 |
Mooi dit. | |
Tourniquet | zondag 9 februari 2020 @ 14:46 |
Wel apart dat ie naar Manchester ging, aangezien nog geen uur geleden een Emirates A380 is uitgeweken naar Frankfurt na 2 go-arounds in Manchester. | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 14:47 |
Is zojuist geland zo te zien. | |
Tourniquet | zondag 9 februari 2020 @ 14:49 |
De Qantas 787 komt er zo aan. Wordt spannend, had verwacht dat ie wel eerst naar zee zou gaan om fuel te dumpen? https://www.flightradar24.com/QFA10/23ce9d5d edit: En geland. Was zo op de stream geen schade te zien. [ Bericht 6% gewijzigd door Tourniquet op 09-02-2020 14:57:54 ] | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 15:23 |
Zo he, die 350 zojuist, wat een klap op het linker landingsgestel. | |
Tourniquet | zondag 9 februari 2020 @ 15:27 |
Ja dat was een beste klap. | |
Tourniquet | zondag 9 februari 2020 @ 15:40 |
Touch and GO | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 15:40 |
Wow! | |
DeeBee | zondag 9 februari 2020 @ 16:04 |
Welke vlucht / maatschappij? Ging vannacht in 10u50 JFK-DOH, boven de Atlantische oceaan ook al telkens 1000+ km/u, was lekker rugwindje al. | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 16:15 |
BA dacht ik, meer weet ik niet. Ja efficiënter dan dit gaat niet. | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 16:53 |
Emirates naar Heathrow keert om? Nope. Wat een vent die filmert, geweldig! | |
shiz | zondag 9 februari 2020 @ 17:07 |
20041G60KT Q0989 Not bad | |
Pino112 | zondag 9 februari 2020 @ 17:08 |
Mooie outfit ook, met skibril en al | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 17:40 |
https://www.flightradar24.com/AEA65BB/23cede22 Deze vriend wil het ook niet echt lukken.... https://www.flightradar24.com/EZY73LX/23cf0e86 En waar deze heen gaat, is ook een raadsel.... | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 17:48 |
Tourniquet | zondag 9 februari 2020 @ 17:55 |
Hier nog het moment van de touch and go van die BA 777-200: Op 05:05:15 [ Bericht 1% gewijzigd door Tourniquet op 09-02-2020 18:57:01 ] | |
Fred2 | zondag 9 februari 2020 @ 17:59 |
Die laatste gaat terug volgens mij. Veel wind en dan de Schiphol-Oostbaan is ook best een uitdaging. | |
Fred2 | zondag 9 februari 2020 @ 18:07 |
De sfeer hier aan boord zal ook niet meer zo best zijn: https://fr24.com/TRA2B/23cee689 | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 18:07 |
Air Europa voor de 3e keer niet geland.... @Tourniquet 2:40 klopt dat? | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 18:09 |
https://www.flightradar24.com/AEA65BB/23cede22 hier ook niet denk ik zo,,, | |
Tourniquet | zondag 9 februari 2020 @ 18:09 |
2 uur en 40 minuten in de video lengte van de video is aangepast, is nu op 05:05:15 [ Bericht 4% gewijzigd door Tourniquet op 09-02-2020 18:57:37 ] | |
Viezze | zondag 9 februari 2020 @ 18:11 |
Lijkt er wel op alsof hij gaat uitwijken, zit alweer op 14000 ft | |
Oom_Agent | zondag 9 februari 2020 @ 18:15 |
Die gaat het in Brussel Parijs proberen. [ Bericht 67% gewijzigd door Oom_Agent op 09-02-2020 18:22:10 ] | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 18:23 |
Ja of Madrid | |
Kleffe_Dop | zondag 9 februari 2020 @ 18:24 |
En nog een keer.... of gaat 'ie nu uitwijken... | |
Frozen-assassin | zondag 9 februari 2020 @ 18:27 |
Lijkt erop dat ie uitwijkt | |
Kleffe_Dop | zondag 9 februari 2020 @ 18:30 |
Weeze lijkt het te worden. | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 18:32 |
https://www.telegraaf.nl/(...)ngen-nog-niet-geland De Telegraaf zit er ook bovenop..... | |
Frozen-assassin | zondag 9 februari 2020 @ 18:32 |
Lijkt me lastige operatie om alle passagiers dan weer op juiste plek te krijgen. | |
Fred2 | zondag 9 februari 2020 @ 18:34 |
Ironisch genoeg vliegt-ie nu naast KL1705... Náár Madrid | |
Kleffe_Dop | zondag 9 februari 2020 @ 18:36 |
Maak daar maar Düsseldorf van | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 18:36 |
En aan de hoogte te zien, maakt ie nog geen aanstalten tot landen. | |
Fred2 | zondag 9 februari 2020 @ 18:37 |
Düsseldorf? Eindhoven was denk ik voor veel reizigers en Transavia een stuk prettiger geweest | |
Frozen-assassin | zondag 9 februari 2020 @ 18:38 |
Hoe gaat het dan eigenlijk in zn werking? Transavia regelt een hoop bussen of zet ze allemaal op trein of regelt hotels? Aangezien ze niet enige zijn die uitwijken wordt dat ook een klusje lijkt me | |
Tourniquet | zondag 9 februari 2020 @ 18:39 |
Zou me niet verbazen als het Frankfurt gaat worden voor die Transavia. | |
Kleffe_Dop | zondag 9 februari 2020 @ 18:40 |
Ja, hij laat nu ook Düsseldorf achter zich. | |
Oom_Agent | zondag 9 februari 2020 @ 18:48 |
Air Europa terug naar Madrid? zou het? | |
Viezze | zondag 9 februari 2020 @ 18:48 |
Zal van de locatie afhangen natuurlijk, maar Transavia zal dan zorgen dat je uiteindelijk weer op AMS komt. Als het slecht weer is dan is de hotel beschikbaarheid over het algemeen slecht, dus dan zullen ze proberen bussen te regelen. Maar als ze inderdaad naar FRA uitwijken is dat ook weer een behoorlijk stukje, dus hoe ze dit precies op gaan lossen... | |
Frozen-assassin | zondag 9 februari 2020 @ 18:49 |
Ik zie dat Deutsche Bahn alle IC-treinen laat stilleggen na 20.00. Niet dat trein ooit een optie was wellicht maar toch. Hotels regelen wordt dat dan lijkt me | |
Viezze | zondag 9 februari 2020 @ 18:49 |
Het lijkt er wel op! Had wel erg veel brandstof bij zich dan, waarom zou dat zo zijn? Al voor de zekerheid? | |
Pino112 | zondag 9 februari 2020 @ 18:51 |
Is nu op 5 uur en 5 minuten ipv 2.40 | |
Tourniquet | zondag 9 februari 2020 @ 18:56 |
Ja idd, er gebeuren wat rare dingen met die video. De versie die er eerst stond na de live-stream was maar 4 uur lang. Ja kun je nagaan. Genoeg brandstof voor 3 go-arounds en terug naar Madrid. En ook daar moet je nog genoeg reserves hebben. Kan ook dat ze sowieso al van plan waren om weinig te tanken op Amsterdam, ivm kerosineprijzen. [ Bericht 36% gewijzigd door Tourniquet op 09-02-2020 19:01:28 ] | |
Tourniquet | zondag 9 februari 2020 @ 19:56 |
En na ruim 4,5 uur vliegen zijn ze weer terug bij af. Toestel gaat zo landen in Madrid. | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 20:12 |
Hij staat! | |
Adrie072 | zondag 9 februari 2020 @ 22:21 |
Zaanse docent na horrorvlucht en mislukte landingen op Schiphol vast in Madrid: "Veel gekots en geschreeuw" MADRID - Met honderden passagiers zit hij op dit moment vast in Spanje: Jacco Plooijer uit Zaandam zat in een vliegtuig dat tijdens de storm tevergeefs meerdere keren een landing inzette op Schiphol. "We gingen enorm heen en weer. Er was paniek en geschreeuw. Echt niet leuk." Plooijer (51) vertrok vanmiddag om 15.00 uur uit Madrid naar Amsterdam, met de maatschappij AirEuropa. "Ik zou mooi vanavond thuis zijn, zodat ik morgen weer les kan geven." De Zaandammer is docent op een school in Krommenie en was met twee collega's aan het bekijken of Madrid een leuke uitwisselingsstad is voor zijn leerlingen. "Nou, op dit moment is het even niet leuk. Hopeloos en troosteloos." Heen en weer Door storm Ciara ging de vlucht naar Schiphol vandaag namelijk niet bepaald vlekkeloos. Toen het vliegtuig eenmaal in de buurt was van Schiphol was het noodweer op haar hoogtepunt. "Ik keek door de raampjes en de lucht zag echt paars, zo stormachtig", vertelt Plooijer. "Op een gegeven moment gingen we lager vliegen - we konden meekijken op schermpjes - en gingen we enorm heen en weer." "Ik dacht op een gegeven moment: hoe vaak gaat hij dit nog proberen?" De piloot wist het vliegtuig maar niet aan de grond te krijgen. "Dus we zagen de meters weer oplopen. En dat ging zo'n vier keer opnieuw. Ik denk dat we wel een uur bezig zijn geweest met proberen te landen. Ik dacht op een gegeven moment: hoe vaak gaat hij dit nog proberen?" Dramatoestel De piloot praatte de passagiers af en toe bij, maar was slecht te verstaan. "Ik verstond alleen: no panic, no panic. Maar er was wel paniek: er waren dames echt hysterisch aan het gillen en er werd onwijs veel gekotst. Echt een dramatoestel." Op een gegeven moment veranderde het woordje 'Amsterdam' op het scherm voor de neus van Plooijer in 'Madrid'. "Toen realiseerde ik me dat we niet meer zouden landen op Schiphol." Inmiddels staat hij dus veilig en wel aan de grond in Spanje, met honderden andere passagiers en zonder een idee wat ze te wachten staat. "Ik vermoed dat we morgenochtend pas terugvliegen. Maar ik heb gewoon rapportvergadering, dus ik hoop wel een beetje vroeg! Al vinden mijn leerlingen het vast niet erg als ze een uurtje vrij hebben." De luchtverkeersleiding kon tegen NH Nieuws nog niets zeggen over het aantal teruggekeerde vluchten. https://www.nhnieuws.nl/n(...)gekots-en-geschreeuw | |
tripel7 | zondag 9 februari 2020 @ 22:24 |
De Pax van de air Europa vlucht ruiken hun 5 seconds of fame: https://www.rtlnieuws.nl/(...)hreeuwden-en-kotsten | |
Tourniquet | zondag 9 februari 2020 @ 22:32 |
Vijf pogingen? Het waren 3 go-arounds, maar oké. | |
derLudolf | zondag 9 februari 2020 @ 22:42 |
Ik denk dat ik die dames wat onvriendelijk had bejegend als ze bij me in de buurt zitten. Mietjes, zulke landingen oefen ze veelvuldig en wat draagt gekrijs bij aan de situatie... | |
derLudolf | zondag 9 februari 2020 @ 22:42 |
Lijkt me ook niet dat dit wiskunde leraren waren | |
Fer | zondag 9 februari 2020 @ 22:51 |
Waarom vliegen die toestellen allemaal terug naar hun vertrekpunt? Waarom niet Düsseldorf, Eindhoven of Brussels? | |
derLudolf | zondag 9 februari 2020 @ 23:28 |
Omdat de maatschappij daar niets heeft denk ik? Of omdat de kist morgenochtend weer in Madrid wordt verwacht Düsseldorf was ook niet handig geweest overigens, in NRW lag het treinverkeer compleet stil vanwege het weer. Eindhoven en Brussel zullen net zo goed last hebben van de wind. | |
spapaars | maandag 10 februari 2020 @ 02:03 |
Captain Bakker verteld. https://www.pzc.nl/zeeuws(...)8e?theme=ad&steps=20 | |
Viezze | maandag 10 februari 2020 @ 07:37 |
Ik vermoed vanwege crew. Die lopen uit hun tijden, en op zo’n luchthaven hebben ze niet zomaar extra crew staan en duurt het nog langer. | |
derLudolf | maandag 10 februari 2020 @ 08:09 |
57 en met pensioen, niet verkeerd KLM beleid of eigen keuze om op die leeftijd te stoppen? | |
Drekkoning | maandag 10 februari 2020 @ 08:18 |
58, met de mogelijkheid twee jaar langer door te vliegen als je op tijd bent gaan deeltijd vliegen. En dat is ook een verplichte pensionering overigens. Langer doorvliegen mag niet bij KLM. | |
Fred2 | maandag 10 februari 2020 @ 08:29 |
Als je geen toelichting uit de cockpit krijgt, het donker is en het vliegtuig alle kanten op schudt dan weet je op een gegeven moment ook niet meer het verschil tussen landen en turbulentie, lijkt me. | |
Tourniquet | maandag 10 februari 2020 @ 08:51 |
Sterker nog, die kist stond gepland om vannacht naar Puerto Iguazu te vliegen, bij uitwijken hadden ze die vlucht moeten cancellen. Het is sowieso logistiek handiger om naar je thuisbasis terug te gaan. Scheelt ook hotelkamers regelen voor een deel van de passagiers. Dat is waar. Maar de NOS heeft tenminste nog moeite gedaan om Flightradar24 te checken, daar staat wel 3 pogingen. | |
derLudolf | maandag 10 februari 2020 @ 09:17 |
Niet verkeerd geldt dat voor al het cabinepersoneel? | |
Drekkoning | maandag 10 februari 2020 @ 09:33 |
Cabinepersoneel pensioneert dacht ik met 60. Overigens is die 58 voor velen zelfs te vroeg . Die gaan dan nog een paar jaar ergens anders vliegen. Deels ook een financiële afweging natuurlijk. | |
Hojdhopper | maandag 10 februari 2020 @ 10:35 |
Wat ik me afvraag over die vluchten die zo'n knetter harde jetstream hebben en zodoende een hoge groundspeed hebben; wat nou als een jumbo nou te snel gaat? Ze hebben een maximum speed toch? Gewoon even de spoilers hoogklappen of wat doen ze dan? | |
Surveillance-Fiets | maandag 10 februari 2020 @ 10:47 |
gas terug nemen | |
Viezze | maandag 10 februari 2020 @ 10:49 |
Je vliegt in dit geval niet te snel, want je “echte” snelheid wordt gemeten t.o.v. van de lucht om je heen. Even heel simpel gezegd, stel je vliegt 1200 kmh grondsnelheid, maar je hebt 300 kmh tail-wind. Dan vlieg je dus 900kmh tov de lucht, en dat kan een vliegtuig prima hebben. | |
Piles | maandag 10 februari 2020 @ 11:33 |
Het gaat inderdaad allemaal om airspeed vs groundspeed. De records zijn gebroken op groundspeed (wat ook logisch is, omdat dat het doel van vliegen is: je zelf verplaatsen t.o.v. het aardoppervlak). De airspeed (relatieve snelheid t.o.v. de lucht om je heen) is van belang voor de vliegeigenschappen. Daar is dus de maximumsnelheid op ingesteld. | |
shiz | maandag 10 februari 2020 @ 12:03 |
Dat gezegd, kun je natuurlijk weldegelijk in de problemen komen. Vooral als je wat zwaarder bent en vanwege verkeer, optimizing (betere wind op grotere hoogte) of een bad judgement call hoger vliegt dan je eigenlijk zou willen en de marge naar boven en onder nog bar klein is. Als je dan turbulentie tegenkomt en de snelheid de hele tijd schommelt tussen max speed en minimum maneuver speed. Dan inderdaad goed op het gas letten. Toestel kan wat traag reageren op een trend heeft ook niet echt een fingerspitzen gefühl daarvoor en een mens wel. Desnoods idd aan de speedbrake trekken als je de overspeed dreiging real is. | |
derLudolf | maandag 10 februari 2020 @ 12:11 |
Allicht. Maar ja, waar kom je dan terecht? Op die leeftijd heb je toch geen zin om bij Wizzair of easyJet aan de slag te gaan? | |
Hojdhopper | maandag 10 februari 2020 @ 12:18 |
Dat had ik al wel verwacht ja. Maar alsnog dacht ik dat het mischien wel mogelijk was (door wind invloeden) om tegen je max aan te gaan zitten. En hoe dat in praktijk wordt opgelost... maar speedbrake is the answer dus. Mij lijkt dta throttle sowieso al relatief laag staat als je zo'n tailwind hebt toch? | |
Drekkoning | maandag 10 februari 2020 @ 12:58 |
Nee, dan moet je eerder denken aan direct entry gezagvoerderfuncties bij bijvoorbeeld Norwegian, op de 787. En een aantal gaan nog een aantal jaar zakkenvullen in het Midden-Oosten of China. Daar is vrij veel vraag naar ervaren gezagvoerders. | |
Drekkoning | maandag 10 februari 2020 @ 13:06 |
Je maakt een denkfout. Je beweegt in een vliegtuig ten opzichte van de lucht. Je snelheid ten opzichte van de grond doet er niet toe qua vliegeigenschappen. Dus met 200 km/h in de rug zie je nog steeds je normale snelheid in de cockpit op de instrumenten. Je throttle staat ook normaal. In principe merk je nergens aan dat je meewind hebt. Vergelijk het met een vis in een hele grote vissenkom. Die vis zwemt met 5 km/h. Als je nu opeens die hele vissenkom met 50 km/h verplaatst merkt die vis er niets van. Die zwemt voor zijn gevoel nog steeds 5 km/h. Alleen beweegt hij ten opzichte van de aarde 55 km/h. En ik kan maar heel weinig situaties bedenken waarin je speedbrakes gebruikt tijdens de kruisvlucht . [ Bericht 0% gewijzigd door Drekkoning op 10-02-2020 13:14:21 ] | |
Hojdhopper | maandag 10 februari 2020 @ 15:30 |
Nee nee, ik begreep het wel. Je gaat t.o.v. groudnspeed bij wijze van spreken "te hard" maar t.o.v. de lucht om je heen niet. Maar toen sloeg ik een beetje door in de theorie "wat als je nou wel t.o.v. de lucht om je heen te hard gaat". Trek je dan idd aan de rem en welke opties heb je nog meer behalve dat en throttle naar idle? Zal niet snel voorkomen natuurlijk, maar toch, wat als. | |
shiz | maandag 10 februari 2020 @ 15:40 |
Je vliegt normaalgesproken wel wat langzamer met stevige tailwind, omdat er xx tijd gerekend is voor de vlucht in het winter- of zomerplan en je met tailwind daar makkelijk tijd vanaf snoept (schedule VS actual). Omdat iedereen dan toch zijn/haar connectievlucht haalt op de hub en het toestel nodig niet ingepland staat, kun je beter langzamer vliegen = economischer en haal je je cost index omlaag. Omgekeerd. Heb je harde tegenwind en dreig je te laat/vertraagd aan te komen, gaat de cost index omhoog en vlieg je zo snel mogelijk en op de levels met minste tegenwind (als dat sneller is dan hoger vliegen, waar je doorgaans sneller vliegt, maar mogelijk met meer wind te doen hebt). | |
Viezze | maandag 10 februari 2020 @ 17:15 |
Ik vroeg me af waarom in deze situaties besloten is zo snel te vliegen. Ik kan natuurlijk niet precies in de operatie van dat moment kijken, maar 1 tot 1,5 uur eerder terug zijn klinkt alsof je daar wel wat geld had kunnen besparen. | |
Drekkoning | maandag 10 februari 2020 @ 17:24 |
Er zit ook een grens aan de laagste snelheid die je kan vliegen, en zeker op grotere hoogte is de bandbreedte tussen de hoogste en laagste snelheid vrij klein. Daarnaast gaat je weerstand ook weer toenemen onder een bepaalde snelheid en wordt het dus juist weer onzuiniger. | |
Drekkoning | maandag 10 februari 2020 @ 17:29 |
Je vliegt een vaste snelheid en die wordt geregeld met de throttle inderdaad tijdens de kruisvlucht. Mocht die opeens toenemen door windvlagen oid, dan herstelt zich dat vanzelf wel (bij hogere snelheden is je vliegtuig stabiel wat betreft snelheid, een hogere snelheid leidt dan tot meer weerstand waardoor je snelheid weer afneemt. In eerste instantie verandert je throttlestand dus niet als de snelheid wat omhoog loopt). Mocht het hard toenemen dan zal er toch ingegrepen moeten worden met de throttles, en je hebt gelijk dat in extremere gevallen de speedbrakes gebruikt kunnen worden. Een andere optie is klimmen om snelheid kwijt te raken, maar daar zitten wel wat haken en ogen aan qua ander verkeer etc. [ Bericht 0% gewijzigd door Drekkoning op 10-02-2020 17:38:42 ] | |
Fer | maandag 10 februari 2020 @ 17:50 |
Zijn de motoren ook niet ontworpen om efficiënt te zijn op de normale kruissnelheid op 30000ft? Als je te langzaam gaat, krijgen ze te weinig lucht om optimaal te draaien. | |
vipergts | maandag 10 februari 2020 @ 18:14 |
Het zal ook eens niet een klagende leraar zijn zeg. | |
vipergts | maandag 10 februari 2020 @ 18:17 |
Zijn ze gisteren nog sneller gegaan zou lullig zijn als zijn record na 1 dag gebroken wordt | |
TigerXtrm | maandag 10 februari 2020 @ 18:17 |
Paar uur in een vliegtuig zitten zonder één meter vooruit te komen geeft wel wat recht op klagen, denk ik | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 11 februari 2020 @ 03:09 |
Is geen issue. Het vliegtuig zal eerder in een stall gaan. | |
J.B. | dinsdag 11 februari 2020 @ 08:16 |
Angstige momenten bij landingspoging op Schiphol van Air Europa https://nos.nl/l/2322343 Je hoort in die video maar één persoon panikeren en schreeuwen, misschien hadden ze dat mens beter wat valium kunnen geven | |
Hojdhopper | dinsdag 11 februari 2020 @ 08:54 |
Dankje! Daar was ik naar op zoek. | |
Hojdhopper | dinsdag 11 februari 2020 @ 08:58 |
Aan de ene kant denk ik ook, jezus, doe ff normaal, want kan me zulke angsten helemala niet voorstellen. Aan de andere kant heb ik ook nooit in zo'n situatie gezeten, wie weet hoe ik zelf zou reageren. | |
Iemand91 | woensdag 12 februari 2020 @ 03:55 |
KLM heeft in Charleston de 5e 787-10 (en 18e 787) in ontvangst genomen; PH-BKG "Hyacinth/Bluebell". Toestel is onderweg en wordt rond 7 uur verwacht op Schiphol: https://www.flightradar24.com/KLM9870/23d546d7 | |
Pino112 | woensdag 12 februari 2020 @ 07:22 |
En zojuist geland. | |
Iemand91 | woensdag 12 februari 2020 @ 15:20 |
Nadat Qantas de afgelopen jaren al haar 21 'standaard' 747-400's al heeft uitgefaseerd, is het afgelopen zondag begonnen met het uitfaseren van de laatste 6 toestellen. Deze 6 waren 747-400ER toestellen; Qantas was de enige luchtvaartmaatschappij die dit type heeft gevlogen. De 747-400ER toestellen konden 760 kilometer verder vliegen dan een standaard 747-400 of 6.8 ton meer payload door een maximum takeoff weight van 413 ton; een kleine 16 ton meer dan een standaard -400. Hiervoor waren er verscheidene zaken aangepast; grotere landing gear, aanpassingen aan de vleugels maar bovenal de toevoeging van 1 of 2 brandstoftanks in de voorste cargo-ruimte die elk ruim 12.000 liter brandstof kan bevatten. Qantas vloog hun 6 -400ER's met 1 extra brandstoftank. (en alle 40 -400ERF's vliegen zonder extra brandstoftanks) Tevens kregen de -400ER's het nieuwe Boeing Signature Interior met o.a. grotere bagagebakken, in de cockpit werden de CRT schermen vervangen door LCD's en nog (veel) meer zichtbare en onzichtbare aanpassingen. Qantas bestelde op 19 december 2000 6 747-400ER's bij Boeing voor hun ultra-long routes over de Grote Oceaan. De eerste -400ER werd op 31 oktober 2002 aan de maatschappij geleverd en was de 52e 747 voor Qantas. Dit 17 jaar jonge toestel (VH-OEF "Sydney") is nu afgelopen zondag vanuit Sydney naar Los Angeles gevlogen waar het bij de Qantas' maintenance facility gereed wordt gemaakt voor haar allerlaatste vlucht naar de Amerikaanse woestijn. Zo zijn met een emmer verf en een roller zijn de bekende Qantas' kangaroo en Oneworld titles afgedekt. Eind dit jaar zijn alle Qantas 747's uitgefaseerd bij de maatschappij die eens een all-747 airline was. Laatste vertrek uit Australië zondagavond: Lik verf om de boel af te dekken op LAX: Qantas VH-OEF by Jimmy Vu, on Flickr | |
Iemand91 | woensdag 12 februari 2020 @ 21:51 |
Eind 2015, begin 2016 heeft KLM 4 Airbus A330-200 toestellen uitgefaseerd. De eerste was PH-AOH. Dat toestel was op 2 februari 2007 aan KLM geleverd; op 24-25 oktober 2015 maakte ze haar laatste vlucht voor KLM van Dallas naar Amsterdam. Toestel werd op Schiphol gereed gemaakt voor haar nieuwe eigenaar; het Pakistaanse Shaheen Air, inclusief paintjob. Alle vluchten van die maatschappij werden in oktober 2018 opgeschort en de A330 werd op 6 oktober opgeslagen in Tarbes. Afgelopen maandag is ze overgevlogen naar Shannon. Momenteel maakt ze haar allerlaatste vlucht; naar San Bernardino, Californië voor ontmanteling en sloop: https://www.flightradar24.com/2PAOH/23d6589b Kan ze zich voegen bij haar oude collega; de MD-11 PH-KCC "Marie Curie". De A330 is ruim 13 jaar oud. Met de tijdelijke registratie 2-POAH (van lease-maatschappij Aercap), op de dag van roll-out van de Shaheen livery: 151228 2-PAOH A332 SAI (ex PH-AOH will become AP-BMI) by mzunguwamap, on Flickr Opgeslagen in Tarbes: A330-200_ShaheenAirInternational_2-PAOH-002 by Ragnarok31, on Flickr Het lot van de overige 3 A330's is ook onzeker. 2 andere (PH-AOL en -AOI) vlogen na Shaheen voor AtlasGlobal; de maatschappij die vandaag definitief faillissement heeft aangevraagd en zijn beide op 25 januari opgeslagen in Shannon. De andere (PH-AOK) die al die tijd al in Istanboel staat opgeslagen *lijkt* naar het Jordanese Jordan Aviation te gaan; een charter-maatschappij. [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 12-02-2020 22:20:57 ] | |
derLudolf | donderdag 13 februari 2020 @ 01:50 |
13 jaar, dat is wel heel jong Waarom heeft KLM zo kort met deze vliegtuigen gevlogen? | |
Nieuwschierig | donderdag 13 februari 2020 @ 09:32 |
Volgens mij willen ze op de lange afstanden weer volledig met Boeings gaan vliegen om de piloten makkelijker te kunnen inzetten op zowel de 777 en 787. Minder training, 10% minder brandstof en beter te plannen | |
UIO_AMS | donderdag 13 februari 2020 @ 09:48 |
Heb geen last van vliegangst, maar zat dinsdag in een vliegtuig terug naar Schiphol en tijdens de landing kneep ik hem toch wel even. | |
Kleffe_Dop | donderdag 13 februari 2020 @ 20:01 |
Waren dit ook geen dry-lease toestellen? Dus relatief makkelijk om uit te faseren zonder grote financiële gevolgen, itt aangekochte kisten waar eerder voor gekozen wordt om ze een heel eind op te vliegen (MD-11 bijv). | |
Nieuwschierig | donderdag 13 februari 2020 @ 21:31 |
Zal idd wel lease zijn. Zullen wel via een of andere constructie bij een low cost carrier terecht komen die dan net na het vakantieseizoen failliet gaat. | |
Fred2 | donderdag 13 februari 2020 @ 21:40 |
Die A330's waren toch ook (deels?) om de vertraging rondom de 787 op te vangen? | |
Nieuwschierig | donderdag 13 februari 2020 @ 21:47 |
De 787's die eigenlijk voor Air France waren maar geruild zijn met de A350's die KLM zou krijgen. | |
Fred2 | donderdag 13 februari 2020 @ 22:09 |
Wat bedoel je te zeggen? | |
OEM | donderdag 13 februari 2020 @ 22:12 |
Jep. De 767's moesten eruit, want daar waren ze niet tevreden over (cargo), maar de 787 was er nog niet. Dan maar de A330 De 767 was weer een halve oplossing voor de A310 die niet (meer) voldeed. Allemaal types waar maar 10-12 jaar mee is gevlogen door KLM. Blijkbaar was er steeds geen type beschikbaar die echt voldeed aan wat KLM wilde. | |
derLudolf | donderdag 13 februari 2020 @ 23:21 |
Nog een paar jaar te gaan voor de 787 dus | |
Nieuwschierig | vrijdag 14 februari 2020 @ 09:31 |
KLM had oorspronkelijk A350 besteld en Air France de B787-9 En dat hebben ze een jaar geleden of zo omgeruild, A350 naar AF en B787 naar KLM Maar ik weet dus niet of dat deze 787's betreft of ergens in de toekomst. | |
Fred2 | vrijdag 14 februari 2020 @ 17:52 |
Dat zijn de 787's die nog moeten komen | |
Iemand91 | vrijdag 14 februari 2020 @ 20:54 |
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-bzt#23dcc00c Bekend van de kerstboom in december 2016:: PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #34: 19-09-2016 - 100 Jaar Schiphol | |
derLudolf | zaterdag 15 februari 2020 @ 00:58 |
https://www.telegraaf.nl/(...)s-door-boeing-crisis | |
Fred2 | zaterdag 15 februari 2020 @ 09:51 |
Loos dreigement van KLM en dat weten ze bij Boeing ook. Sterker nog, als ik een klein rekensommetje maak dan zou KLM wel eens te laat kunnen zijn met het plaatsen van orders bij zowel Airbus én Boeing om voor het einde van de levensduur van de oudste 737's te kunnen beschikken over nieuwe toestellen. | |
Peterselieman | zaterdag 15 februari 2020 @ 16:12 |
Een deel zal wel uit een leasepool gaan komen. Kan niet anders | |
Pino112 | zaterdag 15 februari 2020 @ 19:44 |
Wauw | |
Carlos93 | zaterdag 15 februari 2020 @ 19:52 |
Altijd mooi een stormlanding met zulk zwaar materieel . Ongetwijfeld ook voor de piloten. | |
Fred | zondag 16 februari 2020 @ 10:33 |
Ik heb altijd een dubbel gevoel bij dat soort landingen. Airlines pretenderen dat veiligheid altijd voorop staat. Knap van de piloten dat ze het toestel aan de grond zetten, maar als veiligheid écht voorop zou staan dan zou je bij dit soort zij/rukwinden gewoon niet moeten landen. Sterker nog, aangezien deze storm dagen vooraf al verwacht werd had zo'n vlucht überhaupt niet moeten vertrekken. | |
Adrie072 | zondag 16 februari 2020 @ 10:55 |
Blunder op Schiphol: zestien vliegtuigen landen op gesloten baan 16 februari 2020, 09.39 uur · Aangepast 34 minuten geleden · Door Doron Sajet Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft zestien vliegtuigen achter elkaar laten landen op een gesloten Zwanenburgbaan op Schiphol. Het duurde 25 minuten voordat de verkeersleiders pas doorhadden dat de landingsbaan nog niet vrijgegeven was. NH Nieuws/Doron Sajet Toen het kwartje uiteindelijk gevallen was, liet de luchtverkeersleider een toestel van Ryanair op enkele meters boven de baan een doorstart maken. Uit opnamen uit de verkeerstoren en data van Flightradar24, die NH Nieuws heeft geanalyseerd, blijkt dat de Ryanair-Boeing 737-800 op 50 meter boven de Zwanenburgbaan hing, toen de piloten opdracht kregen om door te starten. Zestien toestellen zouden daarvoor al geland zijn op de baan die nog niet door Schiphol vrijgegeven. Na de doorstart ging de baan alsnog open. Volgens LVNL is er geen sprake geweest van botsingsgevaar. Veiligheidspin nog in landingsgestel Deze miscommunicatie vond plaats op zaterdag 18 januari en gebeurde vlak nadat een toestel van Transavia de Buitenveldertbaan bezet hield, omdat er nog een veiligheidspin in het landingsgestel zat. Dat vliegtuig was vanuit Ivalo (Finland) vertrokken toen de bemanning boven Zweden de boodschap kregen dat ze opgestegen waren met een pin in het neuswiel. Het grondpersoneel in Ivalo was vermoedelijk vergeten de veiligheidspin te verwijderen. Ongelukkig moment De Boeing kon veilig landen op Schiphol, maar de technische dienst van Transavia moest wel de Buitenveldertbaan op om de pin te verwijderen. Daardoor moest die baan dicht en werd de Zwanenburgbaan gereed gemaakt voor landingen. Luister hier naar de communicatie tussen de luchtverkeersleiding van Schiphol en de piloten van de Ryanair-Boeing: Bron en link https://www.nhnieuws.nl/n(...)den-op-gesloten-baan Het nieuws komt op een ongelukkig moment, nu Schiphol weer onder vuur ligt over de veiligheid op de luchthaven. Zo willen coalitiepartijen D66 en ChristenUnie dat Onderzoeksraad voor Veiligheid opnieuw onderzoek gaat doen naar de veiligheid op de luchthaven, voordat er verder gegroeid kan worden. De partijen vinden dat Schiphol na een eerder kritisch rapport van de Onderzoeksraad te weinig heeft gedaan om het aantal incidenten terug te brengen. Schiphol-directeur Dick Benschop liet NH Nieuws vrijdag weten dat er eerst nog een oordeel van de Onderzoeksraad komt over hoe Schiphol de afgelopen jaren de aanbevelingen uit dat rapport heeft toegepast. Benschop vindt zelf dat Schiphol al beterschap heeft laten zien. Werkomstandigheden De Schipholbaas ligt momenteel ook overhoop met vakbond FNV over de veiligheid van het grondpersoneel. De bond wil dat de Tweede Kamer Schiphol voortaan verplicht de werkomstandigheden van het personeel veiliger te maken. Benschop verwerpt de kritiek van FNV en zegt dat de bond met oude voorbeelden komt. De ongeoorloofde landingen van 18 januari zijn gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. LVNL doet ook zelf onderzoek naar het voorval. | |
DeeBee | zondag 16 februari 2020 @ 11:16 |
MaAr hEt iS veIliG oM veRDeR uIt tE brEIdeN hOor! | |
Surveillance-Fiets | zondag 16 februari 2020 @ 11:37 |
Tja, wat verstaan ze onder gesloten. Vanwege werkzaamheden of gewoon nog niet officieel geopend. | |
Viezze | zondag 16 februari 2020 @ 11:39 |
De veiligheidspin nog in het neuswiel, die zorgt er toch voor dat de besturing wordt geblokkeerd? Hoe kan het vliegtuig dan op de startbaan op Ivalo zijn gekomen dan? Volgens mij is dit ergens de afgelopen weken ook al een keer bij HV gebeurd. | |
Drekkoning | zondag 16 februari 2020 @ 11:40 |
Als er geen botsingsgevaar is geweest dan het laatste. Nog steeds niet goed natuurlijk. | |
Pino112 | zondag 16 februari 2020 @ 11:52 |
Denk dat dat dit vliegtuig is ja, zoals in de tekst staat. | |
Adrie072 | zondag 16 februari 2020 @ 12:06 |
Pushback heeft `m misschien recht op de baan gezet? | |
TigerXtrm | zondag 16 februari 2020 @ 14:15 |
Heeft echt niets met elkaar te maken... Simpele miscommunicatie tussen "we gaan de baan voorbereiden om te openen" en "de baan is open". Dat kan gebeuren met twee banen, met 4 banen of met 40 banen. | |
jitzzzze | zondag 16 februari 2020 @ 14:26 |
Helemaal vanaf de terminal naar de startpositie op de baan? Praktisch gezien niet onmogelijk natuurlijk, maar als je kijkt via Google Maps naar het bewuste vliegveld enigszins onlogisch. | |
Viezze | zondag 16 februari 2020 @ 14:48 |
Ah never mind, ik dacht dat dit incident gisteren plaatsvond maar was al in januari | |
Piles | zondag 16 februari 2020 @ 14:49 |
Nee, het bericht is van gisteren. Maar het incident was al langer geleden:
| |
Drekkoning | zondag 16 februari 2020 @ 14:49 |
Nee, die tekst over die gesloten baan is incident van vorige maand. | |
Viezze | zondag 16 februari 2020 @ 14:50 |
Klopt ik zat te slapen | |
Adrie072 | zondag 16 februari 2020 @ 15:37 |
Luchtverkeersleiding dreigt met juridische stappen tegen NH Nieuws na bericht over landingen 58 minuten geleden · Aangepast 10 minuten geleden · Door Redactie De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zet de publieke omroep NH Nieuws onder grote druk om een nieuwsbericht aan te passen over een blunder van de dienst, begin januari. LVNL wil dat NH Nieuws een video van de website haalt, waarin te horen is dat de verkeersleiding op Schiphol vliegtuigen laat landen op een gesloten baan. Vanochtend bracht NH Nieuws het nieuws dat de LVNL op 18 januari zestien vliegtuigen liet landen, terwijl dat eigenlijk niet mocht. Ook moest een vliegtuig een doorstart maken op enkele meters boven de grond. Deze informatie kwam naar boven na bestudering van vliegverkeerdata en het beluisteren van het radioverkeer tussen de verkeerstoren en een aantal vliegtuigen. Deze fragmenten komen uit een openbare bron en zijn voor iedereen te beluisteren op het internet. Verordening LVNL heeft inmiddels de redactie van NH Nieuws laten weten een kortgeding aan te willen spannen tegen de publieke nieuwsorganisatie. De luchtverkeersleiding beroept zich hierbij op een Europese Verordening, waarin zou staan dat voorvallen tussen de verkeerstoren en een vliegtuig niet opnieuw mogen worden uitgezonden. NH Nieuws vindt het maatschappelijk en journalistiek belang van dit fragment echter van dusdanig hoge waarde, dat wij deze niet willen verwijderen. De veiligheidssituatie op Schiphol is een belangrijk onderwerp, blijkt ook uit de vele bezorgde reacties onder het artikel. Veel omwonenden maken zich al jarenlang zorgen over de groei en de daarbijbehorende veiligheidsrisico's. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid waarschuwde hier al voor. Selectief beleid Opvallend is dat de LVNL zeer selectief is in het eisen van verwijdering van fragmenten tussen de verkeerstoren en piloten. Een fragment waarin Koning Willem Alexander (die ook KLM-piloot is) te horen is, werd zelfs door een communicatie-adviseur van de organisatie bestempeld als 'mooi fragment'. Het fragment werd uitgezonden bij meerdere televisieprogramma's. Ook plaatste nota bene de CEO van de luchtverkeersleiding, Michiel van Dorst, een fragment op YouTube waarin allerlei opnames te horen zijn tussen de verkeersleiding en het toestel. Vorige maand nog liet de LVNL een vlogger toe tot de verkeerstoren, die daarin ook geluidsfragmenten maakte van een doorstartend vliegtuig. 'Terecht voet bij stuk' "Wij wachten de juridische stappen af, vooralsnog beroepen wij ons op vrije nieuwsgaring en het maatschappelijke belang", aldus Jacky de Vries, Hoofd Nieuws van NH. "Dit gaat niet alleen om de Luchtverkeersleiding, maar om de veiligheid van de omwonenden." "Als journalisten in het algemeen en NH Nieuws in het bijzonder dienen we dat publieke belang. Het fragment dat wij gebruiken is onderdeel van de nieuwsgaring en ondersteunt het verhaal. We hebben geen argumenten gehoord vanuit de LVNL dat het weghalen van het fragment een groter belang dient, maar we blijven uiteraard open staan voor alle argumenten." Thomas Bruning, algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten, onderschrijft dat maatschappelijk belang. "Zeer terecht dat NH Nieuws voet bij stuk houdt, juist in dit geval is het zeer relevant dat NH NIeuws het Noord-Hollandse publiek op de hoogte brengt dit soort veiligheidssituaties." NH Nieuws heeft de LVNL om verdere onderbouwing van hun standpunten gevraagd. https://www.nhnieuws.nl/n(...)richt-over-landingen | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 16 februari 2020 @ 17:40 |
Vindt de beargumentering van NH nieuws wel slap. Het geluidsfragment maakt het nieuwsbericht alleen maar spectaculairder, het voegt niet iets nieuws toe. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 16 februari 2020 @ 17:53 |
Daardoor, dus. | |
Piles | zondag 16 februari 2020 @ 17:55 |
Eens. Plus dat de meeste mensen helemaal niks verstaan van het radioverkeer. Laat staan dat ze begrijpen wat er gezegd wordt | |
Carlos93 | zondag 16 februari 2020 @ 17:56 |
Mag dan wel slap zijn, maar ze moeten gewoon zelf kunnen bepalen wat ze wel of niet willen publiceren. Uiteindelijk heeft LVNL namelijk gewoon ongelofelijk geblunderd en moeten ze nu dus niet klagen dat er publiciteit voor hun blunder is. | |
Piles | zondag 16 februari 2020 @ 17:59 |
Ja, binnen de kaders van de wet. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 16 februari 2020 @ 18:00 |
Als die Europese Verordening, waar ze zich op beroepen, bestaat, dan mogen ze dat wellicht niet. En het doet niet ter zake of de LVNL 'ongelofelijk geblunderd' heeft. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. In de luchtvaart wordt daar over het algemeen heel goed mee omgegaan. NH nieuws wil het alleen maar spectaculair brengen. | |
Carlos93 | zondag 16 februari 2020 @ 18:08 |
Als die bestaat, dan is dat ook ongelofelijk triest. Is een manier om geblunder in de doofpot te stoppen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen LVNL oid, maar als ze blunderen mag dat van mij best aan de hoogste boom gehangen worden, ook als dat spectaculair nieuws geeft. Als LVNL namelijk niet wil dat dit gebeurd, dan moeten ze niet blunderen. Tevens moeten ze er voor zorgen dat nieuwskanalen zoals deze niet aan hun data kan komen. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 16 februari 2020 @ 18:16 |
Ok, laat maar. Wij denken daar structureel anders over. En de bedrijfstak (gelukkig) over het algemeen ook. | |
Drekkoning | zondag 16 februari 2020 @ 18:30 |
Dit soort ‘schandpalen’ ga je tegenwoordig niet echt tegen helaas. Gelukkig doet dat inderdaad niks af aan de non-punitive veiligheidscultuur in de Westerse luchtvaart . Fouten niet bestraffen, maar er van leren | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 16 februari 2020 @ 18:34 |
Precies dit. Just culture. | |
Viezze | zondag 16 februari 2020 @ 19:08 |
Interessant | |
OEM | zondag 16 februari 2020 @ 19:33 |
https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel441 LVNL blaft wel vaker over Artikel 441 en Verordeningen 376/2014 en 996/2010 als ze een slechte beurt maken, maar daar blijft het meestal wel bij. | |
Viezze | maandag 17 februari 2020 @ 08:49 |
https://www.linkedin.com/(...)738690008600576-b1oT Gusty winds @ LHR gisteren | |
derLudolf | maandag 17 februari 2020 @ 08:53 |
Ik zie ook niet in waarom stevige reprimandes of ontslag de veiligheid zouden verbeteren. Wordt er alleen maar slechter op, want volgens mij zitten ze al niet heel ruim in het personeel. | |
PluggieOD | maandag 17 februari 2020 @ 10:47 |
Er is hier natuurlijk iets anders aan de hand. Er is een misstand binnen de LVNL naar buiten gekomen. - Wie geschoren zit moet stil zitten Vervolgens dreigt de LVNL met een rechtzaak tegen de vermelder van dit slechte nieuws. - Blaffende honden bijten niet De LVNL plaatst zelf fragmenten op Youtube en Twitter. Van een ander forum, beter kan ik het niet zeggen: "Vraag me af of de rechter ook zo meelevend is met het selectieve beleid van de LVNL, ze hebben geen poot om op te staan." En als de LVNL een onderzoek over hun eigen functioneren op hun dak wil hebben, dan zijn ze op deze manier goed op weg. Een goede persvoorlichter zegt "ja, er zijn fouten gemaakt, hier gaan we iets aan doen". En af is de kous. | |
derLudolf | dinsdag 18 februari 2020 @ 19:15 |
Mogelijke opsteker voor Boeing/747-8 https://simpleflying.com/low-cost-747-8/amp/ | |
Peter | dinsdag 18 februari 2020 @ 19:18 |
Klinkt nu een beetje als de studentenvereniging die hun eigen mensen wil 'straffen' voor iets wat wettelijk gewoon strafbaar is, om zo de vuile was binnen te houden. Niet kies. | |
OEM | dinsdag 18 februari 2020 @ 19:33 |
Als je onderstaande leest, dan denk ik dat Boeing die Letter of Intent al bij het oud-papier heeft gelegd. https://en.wikipedia.org/wiki/Family_Airlines https://paxex.aero/2020/02/avatar-boeing-7478-order | |
derLudolf | dinsdag 18 februari 2020 @ 19:56 |
Aha, ik kreeg een link naar een betaal-artikel van luchtvaartsnieuws.nl te zien als suggestie. Als er oud nieuws wordt aangeboden is dat wel erg goede reclame voor ze | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 februari 2020 @ 10:27 |
We weten nog helemaal niet wat er mis is gegaan, maar de grootste kans is een miscommunicatie tussen de luchthaven en de verkeersleiding. Maar niet om het plaatsen van het artikel, maar om het geluidsfragment dat gebruikt is. Het leuke van werken in de luchtvaart is altijd het domme gespeculeer als er ergens een incident is. | |
Hojdhopper | woensdag 19 februari 2020 @ 14:03 |
NOS: Weer tegenslag Boeing 737 MAX, afval gevonden in tanks Oké, langzaamaan wordt wel ieder dingetje aangehaald als "tegenslag voor Boeing". Ik bedoel ja, er is een hoop mis met dat ding en het stapelt zich op, maar dit lijkt me iets wat bij iedere fabrikant of ieder model kan voorkomen. Ik bedoel, stel er zou wat gereedschap zijn gevonden in een Embrear of Airbus, zou het dan ook zo groot uitgemeten worden in de media? Nog even en er wordt gereld over "een vies raampje bij aflevering". | |
Viezze | woensdag 19 februari 2020 @ 17:49 |
Ik vind dit wel een kwalijke bevinding, wat mij betreft zeker niet te breed uitgemeten. Er lijkt wel meer aan de hand te zijn, dit soort dingen kunnen sporadisch wel eens voorkomen maar hier begint het meer op een patroon te lijken. | |
Fred | woensdag 19 februari 2020 @ 19:25 |
Tja, als je altijd pretendeert dat je veiligheid hoog in het vaandel hebt staan en je nieuwste model stort neer omdat je het toch niet zo nou met de veiligheid hebt genomen... Dan gaat de media elk dingetje breeduit rapporteren. En dat is goed, dat houdt bedrijven als Boeing scherp. | |
Peterselieman | woensdag 19 februari 2020 @ 19:48 |
Ik weet niet hoe het nu is, maar de 787's uit Charleston waren van minder kwaliteit dan die uit Everett. Bovendien is het voorgekomen dat er gereedschap in het vliegtuig achtergebleven was op het moment het toestel aan de klant geleverd werd. Over de KC-46 hoeven we denk ik het niet eens te hebben, zoveel problemen. Boeing moet flink investeren in de veiligheidscultuur en het houden aan werkschema's met voldoende toezicht. Dat kost geld, maar kan problemen voorkomen. | |
Iemand91 | woensdag 19 februari 2020 @ 22:46 |
Iemand nog een stukje A380 kopen? Die van de eerst geleverde A380 die tevens de eerste commerciële A380-vlucht maakte in 2007 zijn al uitverkocht. | |
Kleffe_Dop | donderdag 20 februari 2020 @ 00:35 |
KLM was tot zo kort als een maand of zeven geleden absoluut niet te spreken over de kwaliteit van de Charleston 787-10's, en daarin waren ze niet de enige carrier. | |
Hojdhopper | donderdag 20 februari 2020 @ 09:49 |
Geweldige dingen, heb er al 3 van maar helaas te laat voor deze A380 MSN003. Ik ga denk ik wel pre-orderen voor de MSN005. | |
Iemand91 | donderdag 20 februari 2020 @ 11:42 |
| |
Hojdhopper | donderdag 20 februari 2020 @ 13:58 |
Niet heel bijzonder, maar zag hem toevallig langs komen: devilery flight van een nieuwe LH A350. Via Insta aangekondigd dat ie wat bijzondere manoevres gaat uitvoeren. Hier te volgen: https://www.flightradar24.com/AIB03GC/23ed2c6f | |
DeeBee | donderdag 20 februari 2020 @ 14:50 |
Looping? | |
Adrie072 | donderdag 20 februari 2020 @ 14:52 |
😆 | |
Viezze | donderdag 20 februari 2020 @ 14:58 |
Vliegt nu op 43000ft! Flink hoog | |
Hojdhopper | donderdag 20 februari 2020 @ 15:01 |
Op instagram @lufthansaviews hebben ze het over "e.g. take off with maximum thrust, turns at 67 degrees and fly with lowest possible speed" | |
DeeBee | donderdag 20 februari 2020 @ 15:01 |
Heb met A350 vaak zat gecruised daarop, al blijft het indrukwekkende hoogte ja. En dus meer 'stall-test'? | |
Hojdhopper | donderdag 20 februari 2020 @ 15:17 |
Oh wacht, het is een acceptance flight, geen delivery; verkeerd gelezen. | |
Iemand91 | donderdag 20 februari 2020 @ 15:24 |
Air France' eerste uitgefaseerde A380 maakt momenteel haar allerlaatste vlucht; F-HBJB vliegt momenteel van Dresden naar Knock, Ierland voor ontmanteling en sloop: https://www.flightradar24.com/AFR373S/23ed422b | |
Hojdhopper | donderdag 20 februari 2020 @ 15:50 |
Ik blijf dit zoooooo jammer vinden hè... | |
Adrie072 | vrijdag 21 februari 2020 @ 10:21 |
Hoe laat komen de passagiers van de Westendam binnen uit Bangkok en welk vliegtuig is het? | |
TigerXtrm | vrijdag 21 februari 2020 @ 10:32 |
R.I.P | |
biertapper | vrijdag 21 februari 2020 @ 10:37 |
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/tc-jjm#23ecc26c https://www.flightradar24.com/data/aircraft/tc-jjm#23ee6ceb | |
Adrie072 | vrijdag 21 februari 2020 @ 10:42 |
Thanks! | |
Iemand91 | vrijdag 21 februari 2020 @ 11:26 |
Aanvulling hier op: https://www.luchtvaartnie(...)t&utm_medium=twitter | |
DeeBee | vrijdag 21 februari 2020 @ 12:26 |
Nutteloze toevoeging gezien het bestaan van economy comfort en kannibalisatie van de business class. | |
Fred2 | vrijdag 21 februari 2020 @ 12:39 |
Economy comfort heeft nog altijd dezelfde schouderbreedte als economy. Mag hopen dat er met de nieuwe klasse ook meer ruimte in de breedte komt. Ik zou er zeker gebruik van maken als het op mijn vlucht beschikbaar zou zijn. | |
tendon | vrijdag 21 februari 2020 @ 18:50 |
Zeker niet, op de meeste vluchten die ik in premium gemaakt heb zat die en business (bijna) vol en op het werk kiezen wij nu regelmatig voor andere maatschappijen omdat premium bij klm mist (wij mogen niet business vliegen normaal gesproken) | |
Adrie072 | zaterdag 22 februari 2020 @ 19:03 |
Wat zou nu de oorzaak van het afval in de brandstoftanks kunnen wezen? Zoiets als, gauw afbouwen die vliegtuigen, uit de fabriek en parkeren langs de kant zodat er ruimte voor iets anders ontstaat en daarmee minder nauwkeurig/schoon opleveren..... | |
Fred | zaterdag 22 februari 2020 @ 19:12 |
"Jongens, eind van de week stopt de productie. Snel afmaken en opruimen." Klaasje die normaal werkt aan de brandstoftanks is al naar huis gestuurd, Keesje neemt het tijdelijk over. Jantje ruimt het gereedschap wel op zei Klaasje, maar Jantje is inmiddels ook al naar huis en Pietje heeft de boel gewoon op gereed gemeld toen Keesje zei dat hij klaar was met de brandstoftanks. Zoiets lijkt me goed mogelijk. | |
Iemand91 | maandag 24 februari 2020 @ 19:52 |
De laatste week voor weer een KLM 747. Deze keer is het PH-BFH "City of Hong Kong". Momenteel staat ze op het punt te landen in Delhi. Komende zondag landt ze voor de laatste keer op Schiphol. Een week later vertrekt ze naar Teruel. Een opmerkelijk weetje; -BFH is een van de twee KLM 747-400's die zijn gebouwd als combi maar ze vliegt al sinds ~ juni 2009 rond als full pax 747. Hier "Hong Kong" eerder deze maand, vertrekkend van baan 24 op weg naar Paramaribo: KLM Royal Dutch Airlines | Boeing 747-400 | PH-BFH by Tim van Donselaar, on Flickr | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 24 februari 2020 @ 20:44 |
Nounou, niet overdrijven. Het is geen 747, he? Niet de Queen of the Sky's. Het is maar een lelijke airbus. | |
Hojdhopper | dinsdag 25 februari 2020 @ 09:56 |
Haha, laat ik maar niet happen. | |
Hojdhopper | dinsdag 25 februari 2020 @ 09:58 |
Wat ik me hier dan afvraag, wat moet ik me voorstellen bij "gereedschap"? Een hamer die in de tank is blijven liggen? Duurdere meetsystemen? Who knows. | |
TigerXtrm | dinsdag 25 februari 2020 @ 10:52 |
Alleen wordt zo'n productielijn uitgevoerd met militaire precisie, en zijn er controles op controles op controles (waardoor dit gelukkig ook is gevonden). Het gaat immers om mensenlevens, dat beseft Boeing zelf ook wel, dus juist bij werk aan dit soort kritische systemen worden strikte checklists gevolgd (waaronder; ruim je eigen zooi op). Dat ze in dit geval niet gevolgd zijn duidt, mijn inziens, op een te hoge druk om deadlines te halen, wat niet heel gek zou zijn gezien de positie van Boeing op het moment. | |
Nieuwschierig | dinsdag 25 februari 2020 @ 13:22 |
Op een of andere amerikaanse nieuwssite hadden ze het over poetsdoeken, boorkrullen en 'fasteners' (bouten moeren klinknagels en zo). En dat in de helft van de tot nu gecontroleerde vliegtuigen wel iets is aangetroffen dat achtergelaten is bij de bouw. | |
Hojdhopper | dinsdag 25 februari 2020 @ 13:23 |
Boorkrullen? Lekker, als die in de filter raken, de filter verstoppen... | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 25 februari 2020 @ 16:14 |
Ik heb het idee dat hij zelfs 2x omgebouwd is. Eerst van combi naar full pax en weer terug tijdens de SARS-crisis. En daarna in 2009 permanent naar full pax. Maar het lukt me vooralsnog niet om daar bewijs voor te vinden. | |
Iemand91 | dinsdag 25 februari 2020 @ 20:13 |
Dat zou best kunnen. -BFH en -BFY zijn gebouwd als combi, maar vliegen dus al jarenlang als full-pax. Weet niet meer wat mijn bron was, maar iets staat me bij dat deze 2 toestellen 'makkelijker' om te bouwen (zijn/waren) dan de overige combi's. Maar ja, waar die info vandaan komt weet ik niet meer en weet ik dus ook niet meer hoe betrouwbaar en volledig die info is. Op de diverse luchtvaartsites kun je aan de hand van de foto's ook niet echt 100% duidelijkheid krijgen. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 25 februari 2020 @ 20:15 |
Dat heb ik ook wel eens gehoord. | |
Xtreem | woensdag 26 februari 2020 @ 10:12 |
Dat zou moeten inderdaad... Het probleem is juist dat het niet zo ljikt te zijn. Maar deze troep is gevonden in afgebouwde kisten die al lang en breed gelevered hadden moeten worden, maar daar alleen nog staatn te wachten omdat de Max grounded is. Met andere woorden: zonder de grounding hadden al die kisten nu dagelijks gevlogen. | |
tripel7 | woensdag 26 februari 2020 @ 13:35 |
https://www.nytimes.com/2(...)uction-problems.html Dit artikel van vorig jaar laat ook zien dat dit geen nieuw probleem is, en dat het ook speelt bij de dreamliner en de kc46 | |
OEM | woensdag 26 februari 2020 @ 20:53 |
Staat volgens mij niet in dat artikel, maar de KC-46 is helemaal belachelijk. De leveringen van de KC-46 zijn 2x (!) stilgelegd door de USAF wegens FOD. 28 februari 2019: stilgelegd 11 maart: procedures aangepast blabla safety first at boeing blabla cant happen again blabla leveringen beginnen weer 23 maart: weer stilgelegd https://www.aerotime.aero(...)anker-aircraft-again | |
Adrie072 | donderdag 27 februari 2020 @ 12:43 |
Luchtverkeersleiding ziet af van juridische stappen tegen NH Nieuws na publiceren 'blunderaudio' 27 februari 2020, 10.36 uur · Aangepast 11.01 uur · Door Doron Sajet Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gaat geen juridische stappen nemen tegen NH Nieuws. LVNL eiste dat NH Nieuws een fragment van de website zou halen, waarin te horen is dat de verkeersleiding op Schiphol vliegtuigen laat landen op een gesloten baan. LVNL gaf NH Nieuws tot zondagavond 16 februari 23.59 uur, dezelfde dag als de publicatie van het nieuws, om het fragment te verwijderen. Indien de omroep geen gehoor aan de sommatie van LVNL zou geven, moest er rekening worden gehouden met juridische stappen. Daar ziet het bedrijf nu vanaf, laat een woordvoerder van LVNL vanochtend weten aan NH Nieuws. "LVNL heeft besloten om de zaak verder te laten rusten in het belang van het lopende onderzoek van het voorval. De media waartegen mogelijk juridische stappen waren aangekondigd, NOS en NH Nieuws, zijn inmiddels op de hoogte gesteld", laat LVNL weten in een verklaring. 'Lesje geleerd' De organisatie zegt haar mediabeleid aan te passen. "LVNL heeft lering getrokken uit de media-aandacht van afgelopen week en zal vanaf heden actief bekend maken wanneer er een voorval is gepubliceerd, door dit ook via twitter en een nieuwsbericht op de website bekend te maken." Op zaterdag 18 januari 2020 liet Luchtverkeersleiding Nederland gedurende een periode van 25 minuten een reeks vliegtuigen landen op een gesloten Zwanenburgbaan. Pas na het zestiende vliegtuig had de verkeersleiding de blunder door en liet op het laatste moment een Boeing 737 van Ryanair vlak boven de baan doorstarten. Dat toestel hing op slechts 50 meter boven de Zwanenburgbaan en had bovendien nog geen toestemming om te landen, dat zeer ongebruikelijk is zo laat in de nadering en op zo'n geringe hoogte. Kamervragen LVNL had weliswaar officieel over de ongeoorloofde landingen op haar website gepubliceerd, maar had de daaropvolgende doorstart daarop niet gemeld. NH Nieuws publiceerde het gesprek tussen de verkeersleiding en de piloten waarin te horen was dat het Ryanair-toestel een late doorstart moest maken, vanwege de fout in de verkeerstoren. Inmiddels heeft de Partij voor de Dieren Kamervragen gesteld aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur over de kwestie. De partij wil weten wat de minister van de eerder aangekondige juridische stappen vindt en of zij erkent dat NH Nieuws door LVNL is geïntimideerd. Kamerlid Lammert van Raan vraagt zich af of de minister excuses van LVNL aan NH Nieuws zal afdwingen. De Partij voor de Dieren wil onder meer ook weten of er sprake was van gevaar toen Luchtverkeersleiding Nederland 16 vliegtuigen liet landen op een gesloten baan. De Tweede Kamer en de minister komen volgende week woensdag bij elkaar om over dit incident en de algehele vliegveiligheid van Schiphol te debatteren. bron https://www.nhnieuws.nl/n(...)liceren-blunderaudio | |
Iemand91 | donderdag 27 februari 2020 @ 23:25 |
Iedereen heeft hier vast wel eens documentaires of foto's o.i.d. gezien over het vervoer van de A380 onderdelen naar Toulouse. Een van de opvallendste onderdelen waren de konvooien van A380 door met name het dorpje Lévignac. Gisteren was de laatste 'full convoy' van A380 onderdelen; dat wil zeggen de vleugels, een volledige romp en staart. Nog een keer zal er een kleinere konvooi langstrekken met alleen nog rompdelen. | |
Adrie072 | donderdag 27 februari 2020 @ 23:34 |
Gaaf! | |
Iemand91 | zaterdag 29 februari 2020 @ 14:13 |
Het lijkt er op dat het werk klaar is voor PH-BFH. Ze stond eerder nog gepland om een laatste retourvlucht te maken naar Paramaribo vandaag, maar die vlucht is overgenomen door zusterschip -BFN. De laatste vlucht voor "City of Hong Kong" was dus donderdagmiddag als KL602 vanuit Los Angeles naar Amsterdam waar ze vrijdagmorgen om 09:04 uur aankwam. PH-BFH resting at Amsterdam Airport Schiphol by BOSCHH, on Flickr | |
Adrie072 | zaterdag 29 februari 2020 @ 14:26 |
https://www.flightradar24.com/MPH7342/2406887d Ook een doorstart zojuist, baan is gesloten. China cargo maakt/moet de landing afblazen, wordt op een andere baan geland. [ Bericht 12% gewijzigd door Adrie072 op 29-02-2020 14:39:37 (betere melding) ] | |
Iemand91 | zondag 1 maart 2020 @ 21:02 |
Afgelopen vrijdag is de laatst gebouwde Airbus A330-300 afgeleverd; EI-EIN voor Aer Lingus. Die is die dag overgevlogen van Toulouse naar Brussel (voor Wifi-installatie) Dit is bijna 26 jaar nadat Aer Lingus hun eerste A330 ontving in 1994. Het is hiermee ook zeer waarschijnlijk de laatste gebouwde pax A330ceo. Het zal niet de laatste levering zijn, want er staan nog een aantal gebouwde A330-300's, o.a. voor Hong Kong Airlines maar het is zeer de vraag of zij die nog in ontvangst nemen. Daarnaast zal de A330-200 nog een tijdje gebouwd worden voor de Multi-Role Transport and Tanker (MRTT) (waaronder een aantal voor het Multinational Multirole Tanker Transport Unit (MMU) programma waarvan er 5 van de 8 op Eindhoven gestationeerd zullen worden) en nog 2 A330-200's als platform voor de BelugaXL. Het Turkse MNG Airlines heeft ook een order openstaan voor 3 A330-200F's, maar die gaan waarschijnlijk ook nooit gebouwd/geleverd worden. | |
Iemand91 | maandag 2 maart 2020 @ 11:20 |
TUI 787 zakt door asfalt op Bonaire
| |
shiz | maandag 2 maart 2020 @ 11:25 |
Grappig gezicht. De uitwerkingen ervan... stuk minder grappig. | |
Iemand91 | maandag 2 maart 2020 @ 11:38 |
The floor is lava jello! | |
biertapper | maandag 2 maart 2020 @ 12:13 |
| |
derLudolf | maandag 2 maart 2020 @ 12:55 |
Een spreekwoordelijke nekschotje voor de eigenaar. Idioten hoe bedenk je zoiets? [ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 02-03-2020 13:52:56 ] | |
GlennQuagmire | maandag 2 maart 2020 @ 12:59 |
Deze vanuit Hannover is ook al twee uur op verschillende plekken aan het cirkelen https://www.flightradar24.com/DLH3TN/240c377b | |
derLudolf | maandag 2 maart 2020 @ 13:03 |
Sowieso moeten zulke vluchten afgeschaft worden, maar goed, die passagiers hadden zeker vandaag beter een IC(E) kunnen pakken. | |
Dagoduck | maandag 2 maart 2020 @ 20:48 |
Zijn er ergens vluchtschema's uit 2006 terug te vinden? | |
Hojdhopper | dinsdag 3 maart 2020 @ 11:35 |
Goeie, vraag ik me ook af. Weliswaar niet specifiek van 2006 maar andere jaren. | |
biertapper | dinsdag 3 maart 2020 @ 19:41 |
Ook vliegveld van Nashville is getroffen door de tornado's vannacht | |
Iemand91 | dinsdag 3 maart 2020 @ 21:31 |
| |
shiz | dinsdag 3 maart 2020 @ 23:44 |
That controller knew what he was doing. 😂 | |
flipsen | woensdag 4 maart 2020 @ 02:47 |
Die dacht echt "Wat een lul ben je dan... hm, wacht een even " | |
flipsen | woensdag 4 maart 2020 @ 02:50 |
Holy fuck wat een ravage | |
shiz | woensdag 4 maart 2020 @ 15:31 |
Omfg roflcopter. | |
TigerXtrm | woensdag 4 maart 2020 @ 16:29 |
Ik hoopte echt heel erg dat dit een parodie ofzo was | |
shiz | woensdag 4 maart 2020 @ 16:58 |
Stuurde net iemand, maar schijnt dus al een 2017 voorvalletje te zijn geweest, is naar de medische arts gegaan en werd gegrounded. ~ https://kloptdatwel.nl/20(...)t-platteaardegeloof/ Super apart wel. | |
Iemand91 | woensdag 4 maart 2020 @ 22:34 |
Het lijkt er op dat vanavond/vannacht FlyBe zal stoppen met opereren.
Dit laatste vlucht hoorde ik hier net nog overkomen ... [ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 04-03-2020 22:51:42 ] | |
Drekkoning | woensdag 4 maart 2020 @ 22:46 |
Aankondiging komt waarschijnlijk als alle vluchten geland zijn. Wat sneu | |
Sunri5e | woensdag 4 maart 2020 @ 22:58 |
Jammer. Ik verwacht door Corona dat er nog een aantal zullen volgen. | |
Drekkoning | woensdag 4 maart 2020 @ 23:04 |
Ga daar maar vanuit ja. Zeker als dit nog een paar maanden aanhoudt. | |
Adrie072 | woensdag 4 maart 2020 @ 23:17 |
Heb tickets bij hun voor in April, enig idee wat hiermee gebeurt? | |
Peterselieman | woensdag 4 maart 2020 @ 23:17 |
bij hunzelf geboekt of via een andere maatschappij met codeshare? | |
Adrie072 | woensdag 4 maart 2020 @ 23:19 |
Heen met easyjet terug flybe, bij vliegtickets, codeshare weet ik niet. | |
Drekkoning | woensdag 4 maart 2020 @ 23:19 |
Dat is nu nog koffiedik kijken. Vooralsnog zijn ze nog niet eens officieel failliet. Is dat wel zo, dan worden de tickets wellicht overgenomen. Misschien dat er een regeling wordt opgetogen door de curator. Maar meest waarschijnlijk ben je je geld kwijt | |
Peterselieman | woensdag 4 maart 2020 @ 23:22 |
grote kans dat je voor de terugreis iets nieuws moet regelen. Afwachten dus. Stel, je had bij KLM geboekt, maar KLM besteed de vlucht uit, dan is KLM verantwoordelijk. In dit geval kun je dus pech hebben | |
Drekkoning | donderdag 5 maart 2020 @ 07:02 |
https://www.flybe.com/ | |
Karstman | donderdag 5 maart 2020 @ 08:56 |
Oh dat is jammer. Ik vond het altijd fijn om die Dash 8's over te zien komen. Lekker kleurtje ook. | |
derLudolf | donderdag 5 maart 2020 @ 11:20 |
Vliegt AirBaltic niet met die dingen? Edit: niet meer op Schiphol zo te zien, vluchten naar Vilnius worden met een A220 uitgevoerd. Riga werd "altijd" al met volgens mij 737 gedaan. Edit2: AirBaltic neemt dit jaar afscheid van de laatste 737, in 2023 wordt de laatste Dash8 uitgefaseerd en vervangen door A220. Het was de launch customer van de A220-300, momenteel hebben ze 22 en nog 28 orders. Verder hebben ze geen andere vliegtuigen in de vloot. [ Bericht 14% gewijzigd door derLudolf op 05-03-2020 11:31:30 ] | |
Fred2 | donderdag 5 maart 2020 @ 11:22 |
Waar heb je geboekt? | |
Drekkoning | donderdag 5 maart 2020 @ 11:23 |
Vliegtickets.nl zo te zien. | |
Fred2 | donderdag 5 maart 2020 @ 11:28 |
Die zie je straks nog steeds, maar dan in een Virgin Atlantic livery. | |
Fred2 | donderdag 5 maart 2020 @ 11:32 |
Als de aanname van Drekkoning klopt: https://www.vliegtickets.(...)htvaartmaatschappij/ Lijkt erop dat je voor de terugvlucht pech hebt. | |
Karstman | donderdag 5 maart 2020 @ 11:34 |
Niet meer paars, jammer maar ze ronken wel leuk over het huis heen | |
Carlos93 | donderdag 5 maart 2020 @ 11:46 |
Sowieso nooit bestaansrecht gehad. Missen we niks aan. Kan me geen vlucht herinneren die echt vol zat. | |
Peterselieman | donderdag 5 maart 2020 @ 19:33 |
En zo wordt het rustiger en rustiger op Eelde | |
MaxMark | donderdag 5 maart 2020 @ 20:21 |
Ik vrees met grote vrezen. Hoe reëel is het dat ze in de Schiphol Groep (kunnen) worden opgenomen? | |
Peterselieman | donderdag 5 maart 2020 @ 20:22 |
eerlijk gezegd niet. Het achterland is te klein om er een fatsoenlijke bedrijfsvoering op na te kunnen houden. | |
shiz | donderdag 5 maart 2020 @ 21:36 |
Gelukkig hebben we Lelystad nog. | |
derLudolf | donderdag 5 maart 2020 @ 21:45 |
Ze willen zich meer toeleggen op elektrische luchtvaart en educatie toch? En achterland niet groot genoeg... Hevel wat vluchten over van Schiphol naar Eelde zou ik zeggen en kijk wat er met de bezettingsgraad gebeurd. Als er simpelweg geen alternatief is, dan komen de mensen wel denk ik? Een nieuw vliegveld bouwen voor vakantievluchten bouwen terwijl er genoeg capaciteit elders is, is vind ik best idioot. | |
Peterselieman | donderdag 5 maart 2020 @ 21:53 |
had het vliegveld ergens tussen Zwolle en Meppel gelegen dan waren al heel veel vluchten er naar toe overgeheveld. | |
derLudolf | donderdag 5 maart 2020 @ 22:03 |
Maar daar ligt ie niet. Hoogeveen heeft wel een vliegveld trouwens | |
Peter | donderdag 5 maart 2020 @ 22:30 |
Een hsl Amsterdam Bremen die er stopt had veel opgeleverd... | |
derLudolf | donderdag 5 maart 2020 @ 23:08 |
Jup, missen echter een bruggetje en een aantal paaltjes met wat draadjes Maar Amsterdam-Groningen-Bremen-Hamburg zou erg mooi zijn. Eventueel vanaf Hamburg verder naar Scandinavië. Dan heb je ook een mooi alternatief als er gezeik is met de IC Berlijn via Deventer en Hannover. | |
flipsen | vrijdag 6 maart 2020 @ 00:47 |
Alleen militair en voor zweefvliegen toch? Hoewel ik er al héééééél lang niet meer ben geweest | |
derLudolf | vrijdag 6 maart 2020 @ 01:02 |
Volgens mij zweefvliegen en parachute. Allicht ook ultralight en van dat andere "hobby spul" | |
flipsen | vrijdag 6 maart 2020 @ 02:16 |
Heel vroeger stonden er ook F16s als ik me niet vergis? | |
Viezze | vrijdag 6 maart 2020 @ 08:10 |
Ik vind het ongekend dat er zoveel (zij het lokaal) gemeenschapsgeld is gegaan in een prestigeproject van lokale bestuurders. Die luchthaven voegt niks toe aan de Nederlandse luchtvaartindustrie. Ik hoop dat zsm de knoop doorgehakt wordt om er mee te stoppen. Uiteraard kan het nog blijven bestaan als luchthaven voor klein verkeer zoals lesvluchten. | |
derLudolf | vrijdag 6 maart 2020 @ 09:15 |
In Hoogeveen? Denk het niet, de landingsbaan is niet eens verhard | |
Karstman | vrijdag 6 maart 2020 @ 09:21 |
Zou de verlanging van de maximum snelheid nog iets opleveren voor Eelde, je bent vanuit het noorden immers langer onderweg naar Schiphol. | |
derLudolf | vrijdag 6 maart 2020 @ 09:34 |
Grote stukken daarvan mag/kun je overdag ook niet harder dan 100km/u. Dat Eelde ver weg is, zit deels tussen de oren. Natuurlijk gaan mensen uit Almere naar Schiphol als een vlucht vanaf daar wordt aangeboden. Als die er simpelweg niet is, dan moeten mensen wel naar Eelde. Vanuit Groningen gaan er ook mensen naar Schiphol. | |
Pino112 | vrijdag 6 maart 2020 @ 11:15 |
De Fransen zijn weer eens aan het staken. | |
Luco | vrijdag 6 maart 2020 @ 13:44 |
Het is een strook gras met 5 loodsen, dus veel meer kan je er ook niet. | |
flipsen | vrijdag 6 maart 2020 @ 14:05 |
Wat maf, ik kan me herinneren dat we vroeger wel eens in de buurt waren en dat we daar is f16s konden zien en militaire hangars Zal me vergist hebben of ik heb zojuist iets verraden waardoor ik zal moeten vrezen voor mijn leven maar goed dat ik in Zuid Amerika woon hehe | |
Fred2 | vrijdag 6 maart 2020 @ 15:11 |
F16's op gras | |
flipsen | vrijdag 6 maart 2020 @ 15:39 |
Ik zal me vergist hebben ja, maar ik was er heilig van overtuigd dat het bij Hoogeveen was. Naja, back on topic maar weer? | |
RedFever007 | vrijdag 6 maart 2020 @ 21:37 |
Hoogste tijd om de stekker uit die bodemloze put te trekken! | |
Adrie072 | zondag 8 maart 2020 @ 12:37 |
@Aviationdailyy Incredible picture of an Emirates Boeing b747 taking off from schiphol Airport Lachend gezicht met hartvormige ogen Heb maar tickets bij de KLM geboekt, misschien dat ik via creditcard verzekering geld terug kan krijgen voor Flybe. | |
MaxMark | zondag 8 maart 2020 @ 17:21 |
VK verlaat EASA tegen verwachtingen in Mij benieuwen of en in welke mate dit problemen gaat opleveren voor o.a. Airbus. | |
Fred2 | zondag 8 maart 2020 @ 18:09 |
Ik snap de link niet tussen het aantal werknemers van Airbus in de UK en de certificeringen waar een toestel aan moet voldoen. En zelfs al zijn de Britten uit EASA dan kunnen de eisen nog steeds gelijk blijven en kunnen ze ook nog besluiten dat een EASA certificering voldoet als certificering om te mogen vliegen boven de UK. | |
Iemand91 | maandag 9 maart 2020 @ 10:40 |
PH-BFH is vertrokken op haar laatste vlucht, KLM747 naar Teruel: https://www.flightradar24.com/KLM747/24202154 | |
flipsen | maandag 9 maart 2020 @ 12:02 |
Dag @BloodhoundFromHell (Postte regelmatig in TRV) | |
UIO_AMS | maandag 9 maart 2020 @ 13:38 |
Whehehe. Al was dat BHFH. | |
Iemand91 | maandag 9 maart 2020 @ 14:11 |
Vanwege het Coronavirus en de daaruit volgende lage vraag naar tickets heeft Virgin Atlantic gisteren besloten om per direct de resterende 3 A340-600's uit te faseren. Geplande uitfasering stond eerst voor eind mei. G-VFIT "Dancing Queen" maakte de laatste A340 vlucht voor Virgin; VS412 vanuit Lagos die gistermiddag op Heathrow landde (foto hierboven) Virgin Atlantic was de launch customer van de A340-600 en maakte er de eerste commerciële vlucht mee, op 1 augustus 2002 naar New York JFK. Jerry staat naast de baan om haar uit te zwaaien (vermoedelijk naar Gatwick): De andere 2 A340-600's (G-VNAP en G-VWIN) staan al op Gatwick, dit was dus dan na net iets meer dan 26 jaar, net de allerlaatste Virgin A340 vlucht vanaf Heathrow. [ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 09-03-2020 15:04:13 ] | |
Iemand91 | maandag 9 maart 2020 @ 21:45 |
bron bron bron | |
Hojdhopper | dinsdag 10 maart 2020 @ 10:16 |
en dan Of ik reken niet goed of je hebt een typfout gemaakt. Launch customer betekent dus dat de A340-600 vanaf 2002, nu 18 jaar geleden, vliegt? Edit: ahhh nevermind, er vlogen voorheen A340-200/300s vanaf Heathrow? | |
Iemand91 | dinsdag 10 maart 2020 @ 13:44 |
Correct. Bijna 18 jaar inderdaad. Virgin Atlantic nam eind 1993 hun eerste A340-300 in gebruik; eerst vanaf Gatwick en vanaf begin 1994 ook vanaf Heathrow. En dus gisteren na 26 jaar de laatste Virgin A340 vlucht vanaf Heathrow. | |
Hojdhopper | dinsdag 10 maart 2020 @ 13:48 |
Ja snap hem nu, ging er aanvankelijk van uit dat je in dat tweede stuk ook de A340-600 bedoelde. | |
Iemand91 | dinsdag 10 maart 2020 @ 14:12 |
Bijzondere tijden vereisen bijzondere aanpassingen; per 18 april keert de Qantas 747 weer terug op de route Sydney - San Francisco en dus weer naar het Amerikaanse vasteland. Qantas (net als vele andere maatschappijen) snijdt flink in de dienstregeling waarbij ze het komende 6 maanden zo'n 25% minder vluchten zullen uitvoeren en zullen het komende half jaar 10 van de 12 A380's aan de grond blijven. Daarnaast vervalt per 20 april (tijdelijk) de route Sydney - Singapore - London dat met de A380's wordt uitgevoerd; en zal nu via Perth gaan met de 787. Vanaf dan zullen er dus ook 2 dagelijkse vluchten tussen Perth en London worden uitgevoerd. Tevens heeft Qantas aan Airbus gevraagd om de deadline van de order voor 12 A350-1000's (van eind maart) vooruit te schuiven. | |
Iemand91 | dinsdag 10 maart 2020 @ 15:27 |
THAI AIRWAYS AIRBUS A330 CHOPS TAIL OFF GULFSTREAM IV
| |
flipsen | dinsdag 10 maart 2020 @ 16:07 |
+1 voor de registratie van de Gulfstream | |
UIO_AMS | dinsdag 10 maart 2020 @ 17:31 |
Zeker mooi. | |
Adrie072 | woensdag 11 maart 2020 @ 20:44 |
https://www.upinthesky.nl(...)lange-wheelie-video/ Deze gezien? Waarom zou ie dat doen, beetje lol in het werk? | |
TigerXtrm | woensdag 11 maart 2020 @ 21:51 |
Je moet toch wat als je 5 keer per dag van die korte kut vluchtjes maakt | |
flipsen | woensdag 11 maart 2020 @ 21:57 |
Beetje bandensparen | |
shiz | woensdag 11 maart 2020 @ 22:09 |
Aerodynamic braking. Werd vroeger wel meer gedaan. Vooral als er achter je geen traffic zat en het je hielp later pas eens te vacaten (kortere taxi-route parkeerplek) en ATC er geen moeite mee had (tegenwoordig goed mogelijk dat dat bij flight data monitoring opgepikt wordt en je je moet gaan verantwoorden). Worden je remmen niet zo gloeiend heet (je remt niet als je neuswiel nog niet staat, als je met je mains remt dan krijg je een draaimoment om de as die de neus naar beneden wilt gooien en als die nog in de lucht is maakt die een grote smak dus, dat wil je vermijden). Is ook gewoon leuk, hoe lang kun je je neus hoog houden, misschien is 'ie vroeger Fokker 70/100 gevlogen, zat 'ie op een gegeven moment tegen de yoke lock aan met de yoke tegen z'n buik aan. En dan maar hopen dat je het neuswiel net zachtjes hebt neergezet want verder afvangen kan je dan niet meer en op een gegeven moment is de energie eruit en ploft 'ie neer. | |
Peterselieman | woensdag 11 maart 2020 @ 22:11 |
Die piloot heeft vast in het leger gezeten | |
Iemand91 | woensdag 11 maart 2020 @ 22:26 |
Na Lufthansa en Qantas die A380's aan de grond (willen) houden is ook Korean Air gevolgd, die houden ook hun 10 A380's aan de grond. Dit zitten overigens nog veel meer in de problemen; de maatschappij heeft zo'n 80% van hun internationale capaciteit geschrapt en houd zo'n 2/3 van hun vloot aan de grond en er wordt zelfs voor hun voortbestaan gevreesd. | |
derLudolf | woensdag 11 maart 2020 @ 22:46 |
Je kunt zoiets doen als Italië: uitstel van betaling. Geen lease/huur/afbetaling van de vloot bijvoorbeeld. Het business model van de maatschappij is niet slecht neem ik aan. Gewoon overmacht. | |
derLudolf | donderdag 12 maart 2020 @ 16:13 |
Veel minder mensen mogen naar de VS blijven vliegen... Vracht mag nog wel. Zullen de 74M's nu veel naar de VS gaan vliegen? Zeker zolang er nog veel mensen terug gaan naar Europa. Of Amerikanen die terug gaan naar de VS | |
Peterselieman | donderdag 12 maart 2020 @ 16:25 |
Dit kunnen zelfs de grootste maatschappijen in Europa niet lang vol gaan houden zonder staatssteun. | |
derLudolf | donderdag 12 maart 2020 @ 17:00 |
Als die gaan, gaan lease firma's er achteraan denk ik? | |
Hojdhopper | donderdag 12 maart 2020 @ 17:02 |
En als die gaan, de hele financiële wereld daarachter... Boem! | |
derLudolf | donderdag 12 maart 2020 @ 17:24 |
In dit soort situaties was een communistisch systeem wel handig. Alles is van de staat dus ook de taxi's en de groenteboer voor de maaltijden | |
Adrie072 | donderdag 12 maart 2020 @ 20:23 |
Pieren die gesloten worden op Schiphol, wie heeft daar meer over gehoord? | |
flipsen | donderdag 12 maart 2020 @ 20:33 |
Lijkt me logisch als er flink gesneden gaat worden in vluchten. Chili en Argentinië hebben intussen een maatregel ingesteld dat toeristen uit risicolanden (en daar behoort de gehele EU bij volgens hen) bij aankomst minimaal 14 dagen in hun eerste hotel moeten blijven. Doen ze dat niet, dan zijn ze strafbaar en volgen er zware sancties. Wordt een moeilijk jaar voor luchtvaartmaatschappijen, maar ook voor andere takken in het toerisme. Misschien moet ik me maar eens gaan laten omscholen | |
derLudolf | donderdag 12 maart 2020 @ 20:43 |
Ik neem aan dat je aardig Spaans of Portugees spreekt? Als verkoper/vertegenwoordiger kun je dan ook al op veel plekken aan de slag denk ik. Maar ja, de handel gaat ook niet heel best momenteel... | |
flipsen | donderdag 12 maart 2020 @ 20:48 |
Ik woon al 15 jaar in Argentinië en ben getrouwd met een Argentijnse, dus dat zit wel goed Maar ik maak me ook nog geen zorgen. We hebben een buffer, vrouwlief heeft werk waar ik bij kan helpen en we hebben hier 2009 ook overleefd met de Gripe A (Mexicaanse griep), dat was tot op heden stukken erger hier. Maar goed, koffiedik kijken verder, we zullen wel zien wat er gaat gebeuren. | |
Fred2 | donderdag 12 maart 2020 @ 21:04 |
Mooi, kunnen we eindelijk dat overschot aan Europese airlines indammen. | |
Fred2 | donderdag 12 maart 2020 @ 21:05 |
De toestellen, maar hoe ga je dat doen met de crew? | |
Viezze | donderdag 12 maart 2020 @ 21:22 |
Crew mag nog wel de USA in | |
Fred2 | donderdag 12 maart 2020 @ 21:23 |
Die kunnen toch ook de afgelopen 14 dagen corona hebben opgelopen | |
Iemand91 | vrijdag 13 maart 2020 @ 17:12 |
KLM haalt eind deze maand alle pax-747's uit de vloot. |