Nee, dan moet je eerder denken aan direct entry gezagvoerderfuncties bij bijvoorbeeld Norwegian, op de 787.quote:Op maandag 10 februari 2020 12:11 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Allicht. Maar ja, waar kom je dan terecht? Op die leeftijd heb je toch geen zin om bij Wizzair of easyJet aan de slag te gaan?
Je maakt een denkfout. Je beweegt in een vliegtuig ten opzichte van de lucht. Je snelheid ten opzichte van de grond doet er niet toe qua vliegeigenschappen.quote:Op maandag 10 februari 2020 12:18 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Dat had ik al wel verwacht ja. Maar alsnog dacht ik dat het mischien wel mogelijk was (door wind invloeden) om tegen je max aan te gaan zitten. En hoe dat in praktijk wordt opgelost... maar speedbrake is the answer dus. Mij lijkt dta throttle sowieso al relatief laag staat als je zo'n tailwind hebt toch?
Nee nee, ik begreep het wel. Je gaat t.o.v. groudnspeed bij wijze van spreken "te hard" maar t.o.v. de lucht om je heen niet. Maar toen sloeg ik een beetje door in de theorie "wat als je nou wel t.o.v. de lucht om je heen te hard gaat". Trek je dan idd aan de rem en welke opties heb je nog meer behalve dat en throttle naar idle? Zal niet snel voorkomen natuurlijk, maar toch, wat als.quote:Op maandag 10 februari 2020 13:06 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je maakt een denkfout. Je beweegt in een vliegtuig ten opzichte van de lucht. Je snelheid ten opzichte van de grond doet er niet toe qua vliegeigenschappen.
Dus met 200 km/h in de rug zie je nog steeds je normale snelheid in de cockpit op de instrumenten. Je throttle staat ook normaal. In principe merk je nergens aan dat je meewind hebt.
Vergelijk het met een vis in een hele grote vissenkom. Die vis zwemt met 5 km/h. Als je nu opeens die hele vissenkom met 50 km/h verplaatst merkt die vis er niets van. Die zwemt voor zijn gevoel nog steeds 5 km/h. Alleen beweegt hij ten opzichte van de aarde 55 km/h.
En ik kan maar heel weinig situaties bedenken waarin je speedbrakes gebruikt tijdens de kruisvlucht.
Er zit ook een grens aan de laagste snelheid die je kan vliegen, en zeker op grotere hoogte is de bandbreedte tussen de hoogste en laagste snelheid vrij klein.quote:Op maandag 10 februari 2020 17:15 schreef Viezze het volgende:
Ik vroeg me af waarom in deze situaties besloten is zo snel te vliegen. Ik kan natuurlijk niet precies in de operatie van dat moment kijken, maar 1 tot 1,5 uur eerder terug zijn klinkt alsof je daar wel wat geld had kunnen besparen.
Je vliegt een vaste snelheid en die wordt geregeld met de throttle inderdaad tijdens de kruisvlucht. Mocht die opeens toenemen door windvlagen oid, dan herstelt zich dat vanzelf wel (bij hogere snelheden is je vliegtuig stabiel wat betreft snelheid, een hogere snelheid leidt dan tot meer weerstand waardoor je snelheid weer afneemt. In eerste instantie verandert je throttlestand dus niet als de snelheid wat omhoog loopt).quote:Op maandag 10 februari 2020 15:30 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Nee nee, ik begreep het wel. Je gaat t.o.v. groudnspeed bij wijze van spreken "te hard" maar t.o.v. de lucht om je heen niet. Maar toen sloeg ik een beetje door in de theorie "wat als je nou wel t.o.v. de lucht om je heen te hard gaat". Trek je dan idd aan de rem en welke opties heb je nog meer behalve dat en throttle naar idle? Zal niet snel voorkomen natuurlijk, maar toch, wat als.
Het zal ook eens niet een klagende leraar zijn zeg.quote:Op zondag 9 februari 2020 22:21 schreef Adrie072 het volgende:
Zaanse docent na horrorvlucht en mislukte landingen op Schiphol vast in Madrid: "Veel gekots en geschreeuw"
MADRID - Met honderden passagiers zit hij op dit moment vast in Spanje: Jacco Plooijer uit Zaandam zat in een vliegtuig dat tijdens de storm tevergeefs meerdere keren een landing inzette op Schiphol. "We gingen enorm heen en weer. Er was paniek en geschreeuw. Echt niet leuk."
Plooijer (51) vertrok vanmiddag om 15.00 uur uit Madrid naar Amsterdam, met de maatschappij AirEuropa. "Ik zou mooi vanavond thuis zijn, zodat ik morgen weer les kan geven."
De Zaandammer is docent op een school in Krommenie en was met twee collega's aan het bekijken of Madrid een leuke uitwisselingsstad is voor zijn leerlingen. "Nou, op dit moment is het even niet leuk. Hopeloos en troosteloos."
Heen en weer
Door storm Ciara ging de vlucht naar Schiphol vandaag namelijk niet bepaald vlekkeloos. Toen het vliegtuig eenmaal in de buurt was van Schiphol was het noodweer op haar hoogtepunt. "Ik keek door de raampjes en de lucht zag echt paars, zo stormachtig", vertelt Plooijer. "Op een gegeven moment gingen we lager vliegen - we konden meekijken op schermpjes - en gingen we enorm heen en weer."
"Ik dacht op een gegeven moment: hoe vaak gaat hij dit nog proberen?"
De piloot wist het vliegtuig maar niet aan de grond te krijgen. "Dus we zagen de meters weer oplopen. En dat ging zo'n vier keer opnieuw. Ik denk dat we wel een uur bezig zijn geweest met proberen te landen. Ik dacht op een gegeven moment: hoe vaak gaat hij dit nog proberen?"
Dramatoestel
De piloot praatte de passagiers af en toe bij, maar was slecht te verstaan. "Ik verstond alleen: no panic, no panic. Maar er was wel paniek: er waren dames echt hysterisch aan het gillen en er werd onwijs veel gekotst. Echt een dramatoestel."
Op een gegeven moment veranderde het woordje 'Amsterdam' op het scherm voor de neus van Plooijer in 'Madrid'. "Toen realiseerde ik me dat we niet meer zouden landen op Schiphol."
Inmiddels staat hij dus veilig en wel aan de grond in Spanje, met honderden andere passagiers en zonder een idee wat ze te wachten staat. "Ik vermoed dat we morgenochtend pas terugvliegen. Maar ik heb gewoon rapportvergadering, dus ik hoop wel een beetje vroeg! Al vinden mijn leerlingen het vast niet erg als ze een uurtje vrij hebben."
De luchtverkeersleiding kon tegen NH Nieuws nog niets zeggen over het aantal teruggekeerde vluchten.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)gekots-en-geschreeuw
Zijn ze gisteren nog sneller gegaan zou lullig zijn als zijn record na 1 dag gebroken wordtquote:Op maandag 10 februari 2020 02:03 schreef spapaars het volgende:
[..]
Captain Bakker verteld.
https://www.pzc.nl/zeeuws(...)8e?theme=ad&steps=20
Paar uur in een vliegtuig zitten zonder één meter vooruit te komen geeft wel wat recht op klagen, denk ikquote:Op maandag 10 februari 2020 18:14 schreef vipergts het volgende:
[..]
Het zal ook eens niet een klagende leraar zijn zeg.
Is geen issue. Het vliegtuig zal eerder in een stall gaan.quote:Op maandag 10 februari 2020 17:50 schreef Fer het volgende:
Zijn de motoren ook niet ontworpen om efficiënt te zijn op de normale kruissnelheid op 30000ft?
Als je te langzaam gaat, krijgen ze te weinig lucht om optimaal te draaien.
Dankje! Daar was ik naar op zoek.quote:Op maandag 10 februari 2020 17:29 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je vliegt een vaste snelheid en die wordt geregeld met de throttle inderdaad tijdens de kruisvlucht. Mocht die opeens toenemen door windvlagen oid, dan herstelt zich dat vanzelf wel (bij hogere snelheden is je vliegtuig stabiel wat betreft snelheid, een hogere snelheid leidt dan tot meer weerstand waardoor je snelheid weer afneemt. In eerste instantie verandert je throttlestand dus niet als de snelheid wat omhoog loopt).
Mocht het hard toenemen dan zal er toch ingegrepen moeten worden met de throttles, en je hebt gelijk dat in extremere gevallen de speedbrakes gebruikt kunnen worden. Een andere optie is klimmen om snelheid kwijt te raken, maar daar zitten wel wat haken en ogen aan qua ander verkeer etc.
Aan de ene kant denk ik ook, jezus, doe ff normaal, want kan me zulke angsten helemala niet voorstellen. Aan de andere kant heb ik ook nooit in zo'n situatie gezeten, wie weet hoe ik zelf zou reageren.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 08:16 schreef J.B. het volgende:
Angstige momenten bij landingspoging op Schiphol van Air Europa
https://nos.nl/l/2322343
Je hoort in die video maar één persoon panikeren en schreeuwen, misschien hadden ze dat mens beter wat valium kunnen geven
Volgens mij willen ze op de lange afstanden weer volledig met Boeings gaan vliegen om de piloten makkelijker te kunnen inzetten op zowel de 777 en 787.quote:Op donderdag 13 februari 2020 01:50 schreef derLudolf het volgende:
13 jaar, dat is wel heel jong![]()
Waarom heeft KLM zo kort met deze vliegtuigen gevlogen?
Heb geen last van vliegangst, maar zat dinsdag in een vliegtuig terug naar Schiphol en tijdens de landing kneep ik hem toch wel even.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 08:58 schreef Hojdhopper het volgende:
Aan de ene kant denk ik ook, jezus, doe ff normaal, want kan me zulke angsten helemala niet voorstellen. Aan de andere kant heb ik ook nooit in zo'n situatie gezeten, wie weet hoe ik zelf zou reageren.
quote:Op donderdag 13 februari 2020 01:50 schreef derLudolf het volgende:
13 jaar, dat is wel heel jong![]()
Waarom heeft KLM zo kort met deze vliegtuigen gevlogen?
Waren dit ook geen dry-lease toestellen? Dus relatief makkelijk om uit te faseren zonder grote financiële gevolgen, itt aangekochte kisten waar eerder voor gekozen wordt om ze een heel eind op te vliegen (MD-11 bijv).quote:Op donderdag 13 februari 2020 09:32 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Volgens mij willen ze op de lange afstanden weer volledig met Boeings gaan vliegen om de piloten makkelijker te kunnen inzetten op zowel de 777 en 787.
Minder training, 10% minder brandstof en beter te plannen
Zal idd wel lease zijn. Zullen wel via een of andere constructie bij een low cost carrier terecht komen die dan net na het vakantieseizoen failliet gaat.quote:Op donderdag 13 februari 2020 20:01 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[..]
Waren dit ook geen dry-lease toestellen? Dus relatief makkelijk om uit te faseren zonder grote financiële gevolgen, itt aangekochte kisten waar eerder voor gekozen wordt om ze een heel eind op te vliegen (MD-11 bijv).
De 787's die eigenlijk voor Air France waren maar geruild zijn met de A350's die KLM zou krijgen.quote:Op donderdag 13 februari 2020 21:40 schreef Fred2 het volgende:
Die A330's waren toch ook (deels?) om de vertraging rondom de 787 op te vangen?
Wat bedoel je te zeggen?quote:Op donderdag 13 februari 2020 21:47 schreef Nieuwschierig het volgende:
De 787's die eigenlijk voor Air France waren maar geruild zijn met de A350's die KLM zou krijgen.
Jep. De 767's moesten eruit, want daar waren ze niet tevreden over (cargo), maar de 787 was er nog niet. Dan maar de A330quote:Op donderdag 13 februari 2020 21:40 schreef Fred2 het volgende:
Die A330's waren toch ook (deels?) om de vertraging rondom de 787 op te vangen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |