abonnement Unibet Coolblue
pi_191443879
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 18:14 schreef vipergts het volgende:

[..]

Het zal ook eens niet een klagende leraar zijn zeg.
Paar uur in een vliegtuig zitten zonder één meter vooruit te komen geeft wel wat recht op klagen, denk ik :P
No amount of money ever bought a second of time.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 03:09:47 #102
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191450387
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:50 schreef Fer het volgende:
Zijn de motoren ook niet ontworpen om efficiënt te zijn op de normale kruissnelheid op 30000ft?

Als je te langzaam gaat, krijgen ze te weinig lucht om optimaal te draaien.
Is geen issue. Het vliegtuig zal eerder in een stall gaan.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191451808
Angstige momenten bij landingspoging op Schiphol van Air Europa
https://nos.nl/l/2322343

Je hoort in die video maar één persoon panikeren en schreeuwen, misschien hadden ze dat mens beter wat valium kunnen geven :P
pi_191452221
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:29 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Je vliegt een vaste snelheid en die wordt geregeld met de throttle inderdaad tijdens de kruisvlucht. Mocht die opeens toenemen door windvlagen oid, dan herstelt zich dat vanzelf wel (bij hogere snelheden is je vliegtuig stabiel wat betreft snelheid, een hogere snelheid leidt dan tot meer weerstand waardoor je snelheid weer afneemt. In eerste instantie verandert je throttlestand dus niet als de snelheid wat omhoog loopt).
Mocht het hard toenemen dan zal er toch ingegrepen moeten worden met de throttles, en je hebt gelijk dat in extremere gevallen de speedbrakes gebruikt kunnen worden. Een andere optie is klimmen om snelheid kwijt te raken, maar daar zitten wel wat haken en ogen aan qua ander verkeer etc.
Dankje! Daar was ik naar op zoek. :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_191452266
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 08:16 schreef J.B. het volgende:
Angstige momenten bij landingspoging op Schiphol van Air Europa
https://nos.nl/l/2322343

Je hoort in die video maar één persoon panikeren en schreeuwen, misschien hadden ze dat mens beter wat valium kunnen geven :P
Aan de ene kant denk ik ook, jezus, doe ff normaal, want kan me zulke angsten helemala niet voorstellen. Aan de andere kant heb ik ook nooit in zo'n situatie gezeten, wie weet hoe ik zelf zou reageren. :+
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_191466127
KLM heeft in Charleston de 5e 787-10 (en 18e 787) in ontvangst genomen; PH-BKG "Hyacinth/Bluebell".





Toestel is onderweg en wordt rond 7 uur verwacht op Schiphol:
https://www.flightradar24.com/KLM9870/23d546d7
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 12 februari 2020 @ 07:22:05 #107
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_191466751
En zojuist geland.
pi_191472813
Nadat Qantas de afgelopen jaren al haar 21 'standaard' 747-400's al heeft uitgefaseerd, is het afgelopen zondag begonnen met het uitfaseren van de laatste 6 toestellen.
Deze 6 waren 747-400ER toestellen; Qantas was de enige luchtvaartmaatschappij die dit type heeft gevlogen.

De 747-400ER toestellen konden 760 kilometer verder vliegen dan een standaard 747-400 of 6.8 ton meer payload door een maximum takeoff weight van 413 ton; een kleine 16 ton meer dan een standaard -400.
Hiervoor waren er verscheidene zaken aangepast; grotere landing gear, aanpassingen aan de vleugels maar bovenal de toevoeging van 1 of 2 brandstoftanks in de voorste cargo-ruimte die elk ruim 12.000 liter brandstof kan bevatten. Qantas vloog hun 6 -400ER's met 1 extra brandstoftank.
(en alle 40 -400ERF's vliegen zonder extra brandstoftanks)



Tevens kregen de -400ER's het nieuwe Boeing Signature Interior met o.a. grotere bagagebakken, in de cockpit werden de CRT schermen vervangen door LCD's en nog (veel) meer zichtbare en onzichtbare aanpassingen.

Qantas bestelde op 19 december 2000 6 747-400ER's bij Boeing voor hun ultra-long routes over de Grote Oceaan.
De eerste -400ER werd op 31 oktober 2002 aan de maatschappij geleverd en was de 52e 747 voor Qantas.
Dit 17 jaar jonge toestel (VH-OEF "Sydney") is nu afgelopen zondag vanuit Sydney naar Los Angeles gevlogen waar het bij de Qantas' maintenance facility gereed wordt gemaakt voor haar allerlaatste vlucht naar de Amerikaanse woestijn.
Zo zijn met een emmer verf en een roller zijn de bekende Qantas' kangaroo en Oneworld titles afgedekt.

Eind dit jaar zijn alle Qantas 747's uitgefaseerd bij de maatschappij die eens een all-747 airline was.

Laatste vertrek uit Australië zondagavond:



Lik verf om de boel af te dekken op LAX:

Qantas VH-OEF by Jimmy Vu, on Flickr
pi_191479321
Eind 2015, begin 2016 heeft KLM 4 Airbus A330-200 toestellen uitgefaseerd.
De eerste was PH-AOH.

Dat toestel was op 2 februari 2007 aan KLM geleverd; op 24-25 oktober 2015 maakte ze haar laatste vlucht voor KLM van Dallas naar Amsterdam.
Toestel werd op Schiphol gereed gemaakt voor haar nieuwe eigenaar; het Pakistaanse Shaheen Air, inclusief paintjob.
Alle vluchten van die maatschappij werden in oktober 2018 opgeschort en de A330 werd op 6 oktober opgeslagen in Tarbes.

Afgelopen maandag is ze overgevlogen naar Shannon. Momenteel maakt ze haar allerlaatste vlucht;
naar San Bernardino, Californië voor ontmanteling en sloop: https://www.flightradar24.com/2PAOH/23d6589b
Kan ze zich voegen bij haar oude collega; de MD-11 PH-KCC "Marie Curie".
De A330 is ruim 13 jaar oud.



Met de tijdelijke registratie 2-POAH (van lease-maatschappij Aercap), op de dag van roll-out van de Shaheen livery:

151228 2-PAOH A332 SAI (ex PH-AOH will become AP-BMI) by mzunguwamap, on Flickr

Opgeslagen in Tarbes:

A330-200_ShaheenAirInternational_2-PAOH-002 by Ragnarok31, on Flickr

Het lot van de overige 3 A330's is ook onzeker. 2 andere (PH-AOL en -AOI) vlogen na Shaheen voor AtlasGlobal; de maatschappij die vandaag definitief faillissement heeft aangevraagd en zijn beide op 25 januari opgeslagen in Shannon.
De andere (PH-AOK) die al die tijd al in Istanboel staat opgeslagen *lijkt* naar het Jordanese Jordan Aviation te gaan; een charter-maatschappij.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 12-02-2020 22:20:57 ]
  Moderator donderdag 13 februari 2020 @ 01:50:38 #110
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191482115
13 jaar, dat is wel heel jong :o

Waarom heeft KLM zo kort met deze vliegtuigen gevlogen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191484319
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2020 01:50 schreef derLudolf het volgende:
13 jaar, dat is wel heel jong :o

Waarom heeft KLM zo kort met deze vliegtuigen gevlogen?
Volgens mij willen ze op de lange afstanden weer volledig met Boeings gaan vliegen om de piloten makkelijker te kunnen inzetten op zowel de 777 en 787.
Minder training, 10% minder brandstof en beter te plannen
Wie dit leest is gek
  Moderator donderdag 13 februari 2020 @ 09:48:32 #112
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_191484537
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 08:58 schreef Hojdhopper het volgende:
Aan de ene kant denk ik ook, jezus, doe ff normaal, want kan me zulke angsten helemala niet voorstellen. Aan de andere kant heb ik ook nooit in zo'n situatie gezeten, wie weet hoe ik zelf zou reageren. :+
Heb geen last van vliegangst, maar zat dinsdag in een vliegtuig terug naar Schiphol en tijdens de landing kneep ik hem toch wel even.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 13 februari 2020 @ 20:01:59 #113
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_191492852
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2020 01:50 schreef derLudolf het volgende:
13 jaar, dat is wel heel jong :o

Waarom heeft KLM zo kort met deze vliegtuigen gevlogen?
quote:
99s.gif Op donderdag 13 februari 2020 09:32 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Volgens mij willen ze op de lange afstanden weer volledig met Boeings gaan vliegen om de piloten makkelijker te kunnen inzetten op zowel de 777 en 787.
Minder training, 10% minder brandstof en beter te plannen
Waren dit ook geen dry-lease toestellen? Dus relatief makkelijk om uit te faseren zonder grote financiële gevolgen, itt aangekochte kisten waar eerder voor gekozen wordt om ze een heel eind op te vliegen (MD-11 bijv).
pi_191494708
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 20:01 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

[..]

Waren dit ook geen dry-lease toestellen? Dus relatief makkelijk om uit te faseren zonder grote financiële gevolgen, itt aangekochte kisten waar eerder voor gekozen wordt om ze een heel eind op te vliegen (MD-11 bijv).
Zal idd wel lease zijn. Zullen wel via een of andere constructie bij een low cost carrier terecht komen die dan net na het vakantieseizoen failliet gaat. :+
Wie dit leest is gek
pi_191494901
Die A330's waren toch ook (deels?) om de vertraging rondom de 787 op te vangen?
So we just called him Fred too
pi_191495048
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 21:40 schreef Fred2 het volgende:
Die A330's waren toch ook (deels?) om de vertraging rondom de 787 op te vangen?
De 787's die eigenlijk voor Air France waren maar geruild zijn met de A350's die KLM zou krijgen.
Wie dit leest is gek
pi_191495625
quote:
99s.gif Op donderdag 13 februari 2020 21:47 schreef Nieuwschierig het volgende:
De 787's die eigenlijk voor Air France waren maar geruild zijn met de A350's die KLM zou krijgen.
Wat bedoel je te zeggen?
So we just called him Fred too
  donderdag 13 februari 2020 @ 22:12:09 #118
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_191495691
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 21:40 schreef Fred2 het volgende:
Die A330's waren toch ook (deels?) om de vertraging rondom de 787 op te vangen?
Jep. De 767's moesten eruit, want daar waren ze niet tevreden over (cargo), maar de 787 was er nog niet. Dan maar de A330

De 767 was weer een halve oplossing voor de A310 die niet (meer) voldeed.

Allemaal types waar maar 10-12 jaar mee is gevlogen door KLM. Blijkbaar was er steeds geen type beschikbaar die echt voldeed aan wat KLM wilde.
  Moderator donderdag 13 februari 2020 @ 23:21:24 #119
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191497239
Nog een paar jaar te gaan voor de 787 dus :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 14 februari 2020 @ 09:31:57 #120
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_191500488
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 22:09 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Wat bedoel je te zeggen?
KLM had oorspronkelijk A350 besteld en Air France de B787-9
En dat hebben ze een jaar geleden of zo omgeruild, A350 naar AF en B787 naar KLM
Maar ik weet dus niet of dat deze 787's betreft of ergens in de toekomst.
Wie dit leest is gek
pi_191506551
quote:
99s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 09:31 schreef Nieuwschierig het volgende:
KLM had oorspronkelijk A350 besteld en Air France de B787-9
En dat hebben ze een jaar geleden of zo omgeruild, A350 naar AF en B787 naar KLM
Maar ik weet dus niet of dat deze 787's betreft of ergens in de toekomst.
Dat zijn de 787's die nog moeten komen :)
So we just called him Fred too
pi_191509749
MennoSwart twitterde op vrijdag 14-02-2020 om 19:58:29 From Holland with love! 🇳🇱 On Valentine’s Day: Dutch pilot Joeri van Veen wrote “💖 love” in the sky via @flightradar24 flying his @VansAircraft RV12 ✈️ PH-BZT#avgeek #aviation #planespotting #Valentines2020 #valentijn #ValentinesDay https://t.co/gCF4Uw10YO reageer retweet
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-bzt#23dcc00c

Bekend van de kerstboom in december 2016:: PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #34: 19-09-2016 - 100 Jaar Schiphol

  Moderator zaterdag 15 februari 2020 @ 00:58:43 #123
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191515054
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191517722
Loos dreigement van KLM en dat weten ze bij Boeing ook.

Sterker nog, als ik een klein rekensommetje maak dan zou KLM wel eens te laat kunnen zijn met het plaatsen van orders bij zowel Airbus én Boeing om voor het einde van de levensduur van de oudste 737's te kunnen beschikken over nieuwe toestellen.
So we just called him Fred too
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 15 februari 2020 @ 16:12:58 #125
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_191521354
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 09:51 schreef Fred2 het volgende:
Loos dreigement van KLM en dat weten ze bij Boeing ook.

Sterker nog, als ik een klein rekensommetje maak dan zou KLM wel eens te laat kunnen zijn met het plaatsen van orders bij zowel Airbus én Boeing om voor het einde van de levensduur van de oudste 737's te kunnen beschikken over nieuwe toestellen.
Een deel zal wel uit een leasepool gaan komen. Kan niet anders
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 15 februari 2020 @ 19:44:36 #126
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_191524596
AeronewsGlobal twitterde op zaterdag 15-02-2020 om 17:21:46 ‘From now on, that’s how you land!’ Earlier today at @HeathrowAirport: @Airbus A380 @EtihadAirways, crosswind landing during #StormDennis. Video: https://t.co/g4gKvMaAb6 🇬🇧 @AirbusPRESS @a380fanclub @stef_schaffrath @sara_rcc @AirbusintheUK https://t.co/VmlK1d25Gs reageer retweet
Wauw :D
pi_191524791
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 19:44 schreef Pino112 het volgende:
AeronewsGlobal twitterde op zaterdag 15-02-2020 om 17:21:46 ‘From now on, that’s how you land!’ Earlier today at @:HeathrowAirport: @:Airbus A380 @:EtihadAirways, crosswind landing during #StormDennis. Video: https://t.co/g4gKvMaAb6 🇬🇧 @:AirbusPRESS @:a380fanclub @:stef_schaffrath @:sara_rcc @:AirbusintheUK https://t.co/VmlK1d25Gs reageer retweet
Wauw :D
Altijd mooi een stormlanding met zulk zwaar materieel :). Ongetwijfeld ook voor de piloten.
  zondag 16 februari 2020 @ 10:33:15 #128
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_191533906
Ik heb altijd een dubbel gevoel bij dat soort landingen.

Airlines pretenderen dat veiligheid altijd voorop staat. Knap van de piloten dat ze het toestel aan de grond zetten, maar als veiligheid écht voorop zou staan dan zou je bij dit soort zij/rukwinden gewoon niet moeten landen. Sterker nog, aangezien deze storm dagen vooraf al verwacht werd had zo'n vlucht überhaupt niet moeten vertrekken.
So we just called him Fred
pi_191534063
Blunder op Schiphol: zestien vliegtuigen landen op gesloten baan

16 februari 2020, 09.39 uur · Aangepast 34 minuten geleden · Door Doron Sajet

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft zestien vliegtuigen achter elkaar laten landen op een gesloten Zwanenburgbaan op Schiphol. Het duurde 25 minuten voordat de verkeersleiders pas doorhadden dat de landingsbaan nog niet vrijgegeven was.

NH Nieuws/Doron Sajet

Toen het kwartje uiteindelijk gevallen was, liet de luchtverkeersleider een toestel van Ryanair op enkele meters boven de baan een doorstart maken.

Uit opnamen uit de verkeerstoren en data van Flightradar24, die NH Nieuws heeft geanalyseerd, blijkt dat de Ryanair-Boeing 737-800 op 50 meter boven de Zwanenburgbaan hing, toen de piloten opdracht kregen om door te starten. Zestien toestellen zouden daarvoor al geland zijn op de baan die nog niet door Schiphol vrijgegeven.

Na de doorstart ging de baan alsnog open. Volgens LVNL is er geen sprake geweest van botsingsgevaar.

Veiligheidspin nog in landingsgestel
Deze miscommunicatie vond plaats op zaterdag 18 januari en gebeurde vlak nadat een toestel van Transavia de Buitenveldertbaan bezet hield, omdat er nog een veiligheidspin in het landingsgestel zat.

Dat vliegtuig was vanuit Ivalo (Finland) vertrokken toen de bemanning boven Zweden de boodschap kregen dat ze opgestegen waren met een pin in het neuswiel. Het grondpersoneel in Ivalo was vermoedelijk vergeten de veiligheidspin te verwijderen.

Ongelukkig moment
De Boeing kon veilig landen op Schiphol, maar de technische dienst van Transavia moest wel de Buitenveldertbaan op om de pin te verwijderen. Daardoor moest die baan dicht en werd de Zwanenburgbaan gereed gemaakt voor landingen.

Luister hier naar de communicatie tussen de luchtverkeersleiding van Schiphol en de piloten van de Ryanair-Boeing:

Bron en link
https://www.nhnieuws.nl/n(...)den-op-gesloten-baan

Het nieuws komt op een ongelukkig moment, nu Schiphol weer onder vuur ligt over de veiligheid op de luchthaven. Zo willen coalitiepartijen D66 en ChristenUnie dat Onderzoeksraad voor Veiligheid opnieuw onderzoek gaat doen naar de veiligheid op de luchthaven, voordat er verder gegroeid kan worden.

De partijen vinden dat Schiphol na een eerder kritisch rapport van de Onderzoeksraad te weinig heeft gedaan om het aantal incidenten terug te brengen.

Schiphol-directeur Dick Benschop liet NH Nieuws vrijdag weten dat er eerst nog een oordeel van de Onderzoeksraad komt over hoe Schiphol de afgelopen jaren de aanbevelingen uit dat rapport heeft toegepast. Benschop vindt zelf dat Schiphol al beterschap heeft laten zien.

Werkomstandigheden
De Schipholbaas ligt momenteel ook overhoop met vakbond FNV over de veiligheid van het grondpersoneel. De bond wil dat de Tweede Kamer Schiphol voortaan verplicht de werkomstandigheden van het personeel veiliger te maken. Benschop verwerpt de kritiek van FNV en zegt dat de bond met oude voorbeelden komt.

De ongeoorloofde landingen van 18 januari zijn gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. LVNL doet ook zelf onderzoek naar het voorval.
pi_191534305
MaAr hEt iS veIliG oM veRDeR uIt tE brEIdeN hOor!
Jack does it in real time...
  PR/Manusje van alles zondag 16 februari 2020 @ 11:37:59 #131
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_191534597
Tja, wat verstaan ze onder gesloten. Vanwege werkzaamheden of gewoon nog niet officieel geopend.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_191534623
De veiligheidspin nog in het neuswiel, die zorgt er toch voor dat de besturing wordt geblokkeerd? Hoe kan het vliegtuig dan op de startbaan op Ivalo zijn gekomen dan?

Volgens mij is dit ergens de afgelopen weken ook al een keer bij HV gebeurd.
  zondag 16 februari 2020 @ 11:40:17 #133
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191534633
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:37 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Tja, wat verstaan ze onder gesloten. Vanwege werkzaamheden of gewoon nog niet officieel geopend.
Als er geen botsingsgevaar is geweest dan het laatste.

Nog steeds niet goed natuurlijk.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Redactie Sport / Supervogel zondag 16 februari 2020 @ 11:52:34 #134
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_191534786
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:39 schreef Viezze het volgende:
De veiligheidspin nog in het neuswiel, die zorgt er toch voor dat de besturing wordt geblokkeerd? Hoe kan het vliegtuig dan op de startbaan op Ivalo zijn gekomen dan?

Volgens mij is dit ergens de afgelopen weken ook al een keer bij HV gebeurd.

Denk dat dat dit vliegtuig is ja, zoals in de tekst staat.
pi_191535003
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:52 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Denk dat dat dit vliegtuig is ja, zoals in de tekst staat.
Pushback heeft `m misschien recht op de baan gezet?
pi_191537028
quote:
9s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:16 schreef DeeBee het volgende:
MaAr hEt iS veIliG oM veRDeR uIt tE brEIdeN hOor!
Heeft echt niets met elkaar te maken...

Simpele miscommunicatie tussen "we gaan de baan voorbereiden om te openen" en "de baan is open". Dat kan gebeuren met twee banen, met 4 banen of met 40 banen.
No amount of money ever bought a second of time.
  Moderator zondag 16 februari 2020 @ 14:26:53 #137
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_191537153
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 12:06 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Pushback heeft `m misschien recht op de baan gezet?
Helemaal vanaf de terminal naar de startpositie op de baan? Praktisch gezien niet onmogelijk natuurlijk, maar als je kijkt via Google Maps naar het bewuste vliegveld enigszins onlogisch.
pi_191537437
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:52 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Denk dat dat dit vliegtuig is ja, zoals in de tekst staat.
Ah never mind, ik dacht dat dit incident gisteren plaatsvond maar was al in januari :)
pi_191537454
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 14:48 schreef Viezze het volgende:

[..]

Dit gaat over gisteren. Volgens mij was er een tijd terug eenzelfde incident.
Nee, het bericht is van gisteren. Maar het incident was al langer geleden:

quote:
Deze miscommunicatie vond plaats op zaterdag 18 januari en gebeurde vlak nadat een toestel van Transavia de Buitenveldertbaan bezet hield, omdat er nog een veiligheidspin in het landingsgestel zat.
  zondag 16 februari 2020 @ 14:49:57 #140
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191537462
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 14:48 schreef Viezze het volgende:

[..]

Dit gaat over gisteren. Volgens mij was er een tijd terug eenzelfde incident.
Nee, die tekst over die gesloten baan is incident van vorige maand.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_191537466
Klopt ik zat te slapen :P
pi_191538109
Luchtverkeersleiding dreigt met juridische stappen tegen NH Nieuws na bericht over landingen

58 minuten geleden · Aangepast 10 minuten geleden · Door Redactie

De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zet de publieke omroep NH Nieuws onder grote druk om een nieuwsbericht aan te passen over een blunder van de dienst, begin januari. LVNL wil dat NH Nieuws een video van de website haalt, waarin te horen is dat de verkeersleiding op Schiphol vliegtuigen laat landen op een gesloten baan.

Vanochtend bracht NH Nieuws het nieuws dat de LVNL op 18 januari zestien vliegtuigen liet landen, terwijl dat eigenlijk niet mocht. Ook moest een vliegtuig een doorstart maken op enkele meters boven de grond.

Deze informatie kwam naar boven na bestudering van vliegverkeerdata en het beluisteren van het radioverkeer tussen de verkeerstoren en een aantal vliegtuigen. Deze fragmenten komen uit een openbare bron en zijn voor iedereen te beluisteren op het internet.

Verordening
LVNL heeft inmiddels de redactie van NH Nieuws laten weten een kortgeding aan te willen spannen tegen de publieke nieuwsorganisatie. De luchtverkeersleiding beroept zich hierbij op een Europese Verordening, waarin zou staan dat voorvallen tussen de verkeerstoren en een vliegtuig niet opnieuw mogen worden uitgezonden.

NH Nieuws vindt het maatschappelijk en journalistiek belang van dit fragment echter van dusdanig hoge waarde, dat wij deze niet willen verwijderen. De veiligheidssituatie op Schiphol is een belangrijk onderwerp, blijkt ook uit de vele bezorgde reacties onder het artikel. Veel omwonenden maken zich al jarenlang zorgen over de groei en de daarbijbehorende veiligheidsrisico's. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid waarschuwde hier al voor.

Selectief beleid
Opvallend is dat de LVNL zeer selectief is in het eisen van verwijdering van fragmenten tussen de verkeerstoren en piloten. Een fragment waarin Koning Willem Alexander (die ook KLM-piloot is) te horen is, werd zelfs door een communicatie-adviseur van de organisatie bestempeld als 'mooi fragment'. Het fragment werd uitgezonden bij meerdere televisieprogramma's.

Ook plaatste nota bene de CEO van de luchtverkeersleiding, Michiel van Dorst, een fragment op YouTube waarin allerlei opnames te horen zijn tussen de verkeersleiding en het toestel. Vorige maand nog liet de LVNL een vlogger toe tot de verkeerstoren, die daarin ook geluidsfragmenten maakte van een doorstartend vliegtuig.

'Terecht voet bij stuk'
"Wij wachten de juridische stappen af, vooralsnog beroepen wij ons op vrije nieuwsgaring en het maatschappelijke belang", aldus Jacky de Vries, Hoofd Nieuws van NH. "Dit gaat niet alleen om de Luchtverkeersleiding, maar om de veiligheid van de omwonenden."

"Als journalisten in het algemeen en NH Nieuws in het bijzonder dienen we dat publieke belang. Het fragment dat wij gebruiken is onderdeel van de nieuwsgaring en ondersteunt het verhaal. We hebben geen argumenten gehoord vanuit de LVNL dat het weghalen van het fragment een groter belang dient, maar we blijven uiteraard open staan voor alle argumenten."

Thomas Bruning, algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten, onderschrijft dat maatschappelijk belang. "Zeer terecht dat NH Nieuws voet bij stuk houdt, juist in dit geval is het zeer relevant dat NH NIeuws het Noord-Hollandse publiek op de hoogte brengt dit soort veiligheidssituaties."

NH Nieuws heeft de LVNL om verdere onderbouwing van hun standpunten gevraagd.

https://www.nhnieuws.nl/n(...)richt-over-landingen
  zondag 16 februari 2020 @ 17:40:41 #143
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191540108
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 15:37 schreef Adrie072 het volgende:


NH Nieuws vindt het maatschappelijk en journalistiek belang van dit fragment echter van dusdanig hoge waarde, dat wij deze niet willen verwijderen. De veiligheidssituatie op Schiphol is een belangrijk onderwerp, blijkt ook uit de vele bezorgde reacties onder het artikel. Veel omwonenden maken zich al jarenlang zorgen over de groei en de daarbijbehorende veiligheidsrisico's. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid waarschuwde hier al voor.


https://www.nhnieuws.nl/n(...)richt-over-landingen
Vindt de beargumentering van NH nieuws wel slap. Het geluidsfragment maakt het nieuwsbericht alleen maar spectaculairder, het voegt niet iets nieuws toe.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 16 februari 2020 @ 17:53:13 #144
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191540290
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:39 schreef Viezze het volgende:
De veiligheidspin nog in het neuswiel, die zorgt er toch voor dat de besturing wordt geblokkeerd?
quote:
This had not been noticed on departure from Ivalo due to the slippery ground, so that they steered the aircraft with engine power rather than nose wheel steering.
Daardoor, dus.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191540329
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 17:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Vindt de beargumentering van NH nieuws wel slap. Het geluidsfragment maakt het nieuwsbericht alleen maar spectaculairder, het voegt niet iets nieuws toe.
Eens. Plus dat de meeste mensen helemaal niks verstaan van het radioverkeer. Laat staan dat ze begrijpen wat er gezegd wordt :D
pi_191540334
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 17:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Vindt de beargumentering van NH nieuws wel slap. Het geluidsfragment maakt het nieuwsbericht alleen maar spectaculairder, het voegt niet iets nieuws toe.
Mag dan wel slap zijn, maar ze moeten gewoon zelf kunnen bepalen wat ze wel of niet willen publiceren. Uiteindelijk heeft LVNL namelijk gewoon ongelofelijk geblunderd en moeten ze nu dus niet klagen dat er publiciteit voor hun blunder is.
pi_191540399
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 17:56 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Mag dan wel slap zijn, maar ze moeten gewoon zelf kunnen bepalen wat ze wel of niet willen publiceren.
Ja, binnen de kaders van de wet.
  zondag 16 februari 2020 @ 18:00:38 #148
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191540424
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 17:56 schreef Carlos93 het volgende:

Mag dan wel slap zijn, maar ze moeten gewoon zelf kunnen bepalen wat ze wel of niet willen publiceren. Uiteindelijk heeft LVNL namelijk gewoon ongelofelijk geblunderd en moeten ze nu dus niet klagen dat er publiciteit voor hun blunder is.
Als die Europese Verordening, waar ze zich op beroepen, bestaat, dan mogen ze dat wellicht niet. En het doet niet ter zake of de LVNL 'ongelofelijk geblunderd' heeft. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. In de luchtvaart wordt daar over het algemeen heel goed mee omgegaan. NH nieuws wil het alleen maar spectaculair brengen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191540584
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 18:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Als die Europese Verordening, waar ze zich op beroepen, bestaat, dan mogen ze dat wellicht niet. En het doet niet ter zake of de LVNL 'ongelofelijk geblunderd' heeft. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. In de luchtvaart wordt daar over het algemeen heel goed mee omgegaan. NH nieuws wil het alleen maar spectaculair brengen.
Als die bestaat, dan is dat ook ongelofelijk triest. Is een manier om geblunder in de doofpot te stoppen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen LVNL oid, maar als ze blunderen mag dat van mij best aan de hoogste boom gehangen worden, ook als dat spectaculair nieuws geeft.

Als LVNL namelijk niet wil dat dit gebeurd, dan moeten ze niet blunderen. Tevens moeten ze er voor zorgen dat nieuwskanalen zoals deze niet aan hun data kan komen.
  zondag 16 februari 2020 @ 18:16:53 #150
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191540755
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 18:08 schreef Carlos93 het volgende:

Als die bestaat, dan is dat ook ongelofelijk triest. Is een manier om geblunder in de doofpot te stoppen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen LVNL oid, maar als ze blunderen mag dat van mij best aan de hoogste boom gehangen worden, ook als dat spectaculair nieuws geeft.

Als LVNL namelijk niet wil dat dit gebeurd, dan moeten ze niet blunderen. Tevens moeten ze er voor zorgen dat nieuwskanalen zoals deze niet aan hun data kan komen.
Ok, laat maar. Wij denken daar structureel anders over. En de bedrijfstak (gelukkig) over het algemeen ook.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')