Ergens wel paradoxaal: Doordat meer mensen willen zien hoe een 747 landt op een vliegveld aan het strand wordt er met een kleiner vliegtuig gevlogen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 23:59 schreef Iemand91 het volgende:
- 30 oktober: Vanaf vandaag vliegt KLM rechtstreeks van en naar Sint Maarten. Tot nu toe vliegt KLM driemaal per week Amsterdam - Sint Maarten - Curaçao - Amsterdam met de Boeing 747-400.
Vanaf vandaag vliegt KLM echter driemaal per week rechtstreeks naar het eiland met de Airbus A330-200.
Naar Curaçao wordt vanaf vandaag dagelijks met de 747-400 gevlogen.
Dit betekent ook het einde voor de spectaculaire landingen van de KLM jumbo op Sint Maarten; een van de grote en bekendste attracties van het eiland. KLM vloog sinds oktober 1990 met de Jumbo naar het eiland.
Afgelopen vrijdag 28 oktober vloog KLM voor de allerlaatste keer met de Jumbo naar het eiland.
Vanaf nu is de A340-300 van Air France het grootste toestel wat naar Sint Maarten komt.
Vliegen ze niet met de A330-200?quote:- 30 oktober: KLM keert weer terug op Miami. Vanaf vandaag vliegt de maatschappij driemaal per week naar stad in Florida met de Airbus A330-300. Dit is alweer de derde keer dat KLM een poging doet om deze route te vliegen. In 2002 werd de route overgeven aan Martinair. Toen deze in 2011 stopte met passagiersvluchten nam KLM deze route weer over. Toen werd de McDonnell Douglas MD-11 ingezet op deze route. Na slechts een jaar werd deze route in maart 2012 alweer opgeheven.
KLM gokt nu op 60% leisure en 40% zakelijke passagiers op deze route.
Vluchten worden aangeboden tot en met 4 juni 2017.
Ik dacht dat die 733's oude lijken waren, maar ze zijn nog tot 2000 gebouwd. Dacht dat de NG al eerder was geïntroduceerdquote:Op zondag 30 oktober 2016 01:06 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Vandaag was ook de laatste dag voor de Lufthansa Boeing 737.
Ze hadden nog 6 737-300's; die maakten vandaag hun laatste vluchten.
D-ABEF kwam vandaag nog langs op Schiphol als LH986 om 09:19 uur en vertrok weer om LH987 van/naar Frankfurt.
Lufthansa was de launch customer van de Boeing 737; op 10 februari 1968 - ruim 48 jaar geleden - en de maatschappij was ook de eerste airline die een order plaatste; 21 stuks op 19 februari 1965.
Een impressie van vandaag:
CEO van Lufthansa:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kwam dat beeld, van alleen maar 747's, afgelopen +/-10 jaar überhaupt nog wel vaak voor?quote:Op zondag 30 oktober 2016 01:30 schreef FredvZ het volgende:
Volgens mij gaan we dit beeld niet meer zien in de komende jaren, de hele F-pier gevuld met 747's van KLM:
[ afbeelding ]
De NG werd eind jaren 90 toch ook al geïntroduceerd?quote:Op zondag 30 oktober 2016 14:06 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik dacht dat die 733's oude lijken waren, maar ze zijn nog tot 2000 gebouwd. Dacht dat de NG al eerder was geïntroduceerd
Jep, de 777 heeft al veel plek van de 747 ingenomen in de afgelopen jaren.quote:Op zondag 30 oktober 2016 14:07 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Kwam dat beeld, van alleen maar 747's, afgelopen +/-10 jaar überhaupt nog wel vaak voor?
Met de steeds groter wordende 777 vloot in het achterhoofd houdend.
1996 om precies te zijn.quote:De NG werd eind jaren 90 toch ook al geïntroduceerd?
Dat zie je nu ook met de NG en de MAX.quote:Ze zullen wel een aantal jaren naast elkaar geproduceerd zijn, staat vaak nog wel wat in het order book om de productielijn open te houden.
Blijft toch ingewikkeld voor sommige mensen, het idee dat stuwkracht die genoeg is om een volledige 747 de lucht in te krijgen, ook genoeg blijkt te zijn om een paar mensjes om te waaien.quote:
Ze moeten daar volgens mij elk jaar het strand opnieuw opspuitenquote:Op zondag 30 oktober 2016 15:58 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Blijft toch ingewikkeld voor sommige mensen, het idee dat stuwkracht die genoeg is om een volledige 747 de lucht in te krijgen, ook genoeg blijkt te zijn om een paar mensjes om te waaien.
Een A330 met voldoende brandstof om Amsterdam te halen gaat ook nog aardig wat zand verplaatsen lijkt me.quote:Ze moeten daar volgens mij elk jaar het strand opnieuw opspuiten
Prachtig.quote:Op zondag 30 oktober 2016 01:30 schreef FredvZ het volgende:
Volgens mij gaan we dit beeld niet meer zien in de komende jaren, de hele F-pier gevuld met 747's van KLM:
[ afbeelding ]
De A330 zal richting het strand opstijgen.quote:Op zondag 30 oktober 2016 17:43 schreef inkjet het volgende:
Een A330 met voldoende brandstof om Amsterdam te halen gaat ook nog aardig wat zand verplaatsen lijkt me.
Hoe bedoel je dat? Dat is naar mijn idee altijd afhankelijk van de windrichting.quote:Op zondag 30 oktober 2016 17:59 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Prachtig.
[..]
De A330 zal richting het strand opstijgen.
Lijk mij ook.quote:Op zondag 30 oktober 2016 18:06 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? Dat is naar mijn idee altijd afhankelijk van de windrichting.
Bedoel je misschien dat het toestel naar links draait na take off in plaats van naar rechts (richting Curacao)?quote:De A330 zal richting het strand opstijgen.
quote:Op zondag 30 oktober 2016 18:06 schreef Sunri5e het volgende:
Hoe bedoel je dat? Dat is naar mijn idee altijd afhankelijk van de windrichting.
Bron/toelichtingquote:Op zondag 30 oktober 2016 18:30 schreef inkjet het volgende:
Bedoel je misschien dat het toestel naar links draait na take off in plaats van naar rechts (richting Curacao)?
Ik heb Dubai - Muscat (ongeveer 45 minuten) gevlogen in een 777-300 ER, was ook licht overkill zeker omdat dat ding nog niet eens halfvol zatquote:Op maandag 31 oktober 2016 06:58 schreef DeeBee het volgende:
http://onemileatatime.boa(...)/emirates-a380-doha/
EK gaat de kortste A380 vlucht nog wat verder aanscherpen.
Ik denk dat ze MAD zijn dat QR de langste route pakt komende maanden met DOH-AKL, want een A380 hier slaat nergens op.Heb al een keer 77L gevlogen tussen DOH-DXB, zelfs dat is al debiel.
Ik las ergens iets over dat mensen deze route vliegen om onderweg alcohol te kunnen drinken. In de VAE en in Qatar vast ook wel is dat verboden, dus doen ze het maar in de lucht.quote:Op maandag 31 oktober 2016 06:58 schreef DeeBee het volgende:
Ik denk dat ze MAD zijn dat QR de langste route pakt komende maanden met DOH-AKL, want een A380 hier slaat nergens op.Heb al een keer 77L gevlogen tussen DOH-DXB, zelfs dat is al debiel.
Dat wordt nu een uitdaging om met 11 cabin crew 500~600 man te bedienen op een vlucht van 40 minuten.quote:Op maandag 31 oktober 2016 11:17 schreef zlotka het volgende:
[..]
Ik las ergens iets over dat mensen deze route vliegen om onderweg alcohol te kunnen drinken. In de VAE en in Qatar vast ook wel is dat verboden, dus doen ze het maar in de lucht.
Geen idee in hoeverre dit ook daadwerkelijk gebeurt verder hoor.
Aangezien Emirates alleen nog maar 777's en A380's over heeft in de vloot (recentelijk zijn de A340's en A330's uitgefaseerd) hebben ze weinig keus over wat ze naar Doha sturen.quote:Op maandag 31 oktober 2016 06:58 schreef DeeBee het volgende:
Alcohol is in beide steden verkrijgbaar.quote:Op maandag 31 oktober 2016 11:17 schreef zlotka het volgende:
Ik las ergens iets over dat mensen deze route vliegen om onderweg alcohol te kunnen drinken. In de VAE en in Qatar vast ook wel is dat verboden, dus doen ze het maar in de lucht.
Daar kom je wel zo'n beetje aan met die vlucht toch? 489 man duurt best effe.quote:Op maandag 31 oktober 2016 12:04 schreef FredvZ het volgende:
Ik voel ook een nieuw record aankomen: langste vluchttijd, die nog altijd korter is dan de tijd die nodig is voor het boarden.
Urban legend, want je kunt hier in Doha alcohol kopen hoor en in UAE zijn de regels helemaal nog een stuk soepeler.quote:Op maandag 31 oktober 2016 11:17 schreef zlotka het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, zijn er 27quote:Op maandag 31 oktober 2016 13:51 schreef DeeBee het volgende:
Overigens zit er wel meer dan 11 crew op een 380 bij EK lijkt mij hoor.
Prachtig.quote:
Schema vanaf 6 feb. 2017, alle vluchten met de Embraer 190;quote:KLM Royal Dutch Airlines will resume service to London City Airport after an absence of almost eight years. KLM will begin with daily service and, in the weeks thereafter, increase frequency to four daily flights on weekdays and one to two flights a day on weekends.
Wordt de software in de E190's aangepast om het steilere naderingsprofiel te kunnen vliegen?quote:KLM gaat, na bijna acht jaar afwezigheid, weer op London City vliegen
Het vertrek moet wel aardig zijn, de andere kant op!quote:Op woensdag 2 november 2016 21:07 schreef FredvZ het volgende:
Toch een stuk minder spectaculair dan een 747-400![]()
Martinair kom er maar in....quote:Air France-KLM: nieuwe Franse longhaul-maatschappij
PARIJS - Air France-KLM komt met een nieuwe Franse luchtvaartmaatschappij op die de concurrentie met maatschappijen uit de Golfstaten moet aangaan. Dat blijkt uit het donderdag gepresenterde project ‘Trust Together’. Het project met de naam Boost moet ervoor zorgen dat Air France-KLM marktaandeel terugwint.
De nieuwe maatschappij richt zich op routes waar de concurrentie nu moordend is en moet Air France-KLM bovendien de mogelijkheid geven nieuwe routes te openen of routes die eerder zijn gestaakt te heropenen. Air France-KLM benadrukt dat de nieuwe airlines niet zal worden gepositioneerd als 'low cost'.
De maatschappij moet in 2020 beschikken over tien langeafstandsvliegtuigen, die worden bemand door piloten die nu voor Air France werken. Zij kunnen zich vrijwillig melden, maar moeten dan wel rekenen op een versobering van hun arbeidsvoorwaarden.
De luchtvaartmaatschappij zal gaan vliegen op zowel zakelijke als toeristische bestemmingen; zo'n dertig procent van het netwerk zal bestaan uit nieuwe routes.
Volgens topman Jean Marc Janaillac moet Trust Together Air France-KLM door een betere concurrentiepositie in staat stellen een deel dan de groei van de luchtvaartsector mee te pakken. De groei van de onderneming blijft al jaren achter bij die van de sector als geheel.
Middellange afstand
Op de longhaul-markt wil Air France tot 2020 een jaarlijkse groei van twee tot drie procent realiseren. De banden met partners als Delta en worden aangehaald en daarnaast moet Boost daar een belangrijke rol in spelen. Op basis van het Boost-principe start AF-KLM op Parijs Charles de Gaulle nog een nieuwe airline, die met een vereenvoudigd aanbod op de middellange afstand gaat vliegen.
Transavia
Air France-KLM zegt de hub Schiphol te willen versterken door een nauwere samenwerking tussen Transavia en KLM. Daarbij gaat het met name om gezamenlijke investeringen in de vloot, de ontwikkeling van het netwerk en gezamenlijke commerciële initiatieven. Er moet ook een sterkere commerciele samenwerking van Transavia met de andere airlines binnen de groep tot stand komen.
De prioriteit voor Transavia ligt volgens het donderdag gepresenteerde plan op groei in de thuismarkten Nederland en Frankrijk. In laatstgenoemde land gaat de maatschappij direct de concurrentie aan met de TGV en andere low cost carriers.
De plannen maakt deel uit van de nieuwe strategie Trust Together die Air France-KLM donderdag presenteert. Die moet in 2020 zorgen voor een omzet van ongeveer 28 miljard euro, tegen 26 miljard euro vorig jaar. Daarbij moeten tegen die tijd zo'n 100 miljoen passagiers worden vervoerd, wat er ruim 20 miljoen meer zouden zijn dan in 2015.
Het enige voordeel om vanaf Schiphol met ME3 te vliegen is PRIJS!quote:
EC-MFA heeft op 15 augustus een vlucht voor TUI gemaakt van/naar Palma de Mallorca en paar dagen later voor Surinam Airways tussen Amsterdam en Paramaribo.quote:Op donderdag 3 november 2016 22:09 schreef G-Pier het volgende:
Ergens rond augustus zag ik een A340 van het Spaanse Plus Ultra op de G8. Waar kwam deze kist vandaan? Madrid, Lima of Santo Domingo? Lang hebben ze het op Amsterdam niet volgehouden, na een maand of 3/4/5 zijn ze gestopt om op AMS te vliegen.
Dat is denk ik wel afhankelijk van het weer, kan van beide kanten?quote:Op woensdag 2 november 2016 22:04 schreef inkjet het volgende:
[..]
Het vertrek moet wel aardig zijn, de andere kant op!
Nee, zie deze post:quote:Op vrijdag 4 november 2016 00:32 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Dat is denk ik wel afhankelijk van het weer, kan van beide kanten?
quote:
Ja, maar:quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:43 schreef FredvZ het volgende:
Daar staat toch juist dat het afhankelijk is van het weer
https://www.upinthesky.nl(...)plaatsen-vrachtruim/quote:
Er gaan alleen helemaal geen A330-200's weg bij KLM;) De 787 vervangt de 747-400Mquote:Op zaterdag 5 november 2016 19:35 schreef FredvZ het volgende:
[..]
https://www.upinthesky.nl(...)plaatsen-vrachtruim/
Blijkbaar hebben ze de hoop voor het vervoeren van vracht helemaal opgegeven bij AF-KLM.
Met "trap bij het toilet" wordt de trap bedoeld die ingebouwd wordt als gebruik wordt gemaakt van het blok toiletten dat Airbus kan leveren voor het vrachtruim. Zoals Lufthansa nu al heeft in hun A340-600:
Doet bij mij wel een lampje branden waar de vliegtuigen vandaan gaan komen: dat zouden best wel eens de A330-200's kunnen zijn die vervangen worden door de 787-9's bij KLM.
Die airbussen waren toch tijdelijk omdat de 787 vertraagd was? Of heb ik dat verkeerd begrepen?quote:Op zaterdag 5 november 2016 20:42 schreef Mikey92 het volgende:
[..]
Er gaan alleen helemaal geen A330-200's weg bij KLM;) De 787 vervangt de 747-400M
Alleen de 4 A330-200's met een slecht lease contract zijn weg gegaan, de rest hebben ze besloten te houden, de cabine's worden zelfs in 2017 vernieuwd.quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:02 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Die airbussen waren toch tijdelijk omdat de 787 vertraagd was? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Meer Airbusquote:Op zaterdag 5 november 2016 21:05 schreef Mikey92 het volgende:
[..]
Alleen de 4 A330-200's met een slecht lease contract zijn weg gegaan, de rest hebben ze besloten te houden, de cabine's worden zelfs in 2017 vernieuwd.
Nog 1 lijkt het. Bij de bekendmaking dat er Wi-Fi zou komen werd het aantal van 12 genoemd voor de A330's. Eind maart loopt het contract voor de AOE af, bijvoorbeeld. Bovendien zijn er al vier weg. In 2016 zijn wel degelijk A330's 'vervangen' (nou ja, qua aantal) door 789's.quote:[
[..]
Er gaan alleen helemaal geen A330-200's weg bij KLM;) De 787 vervangt de 747-400M
Verkocht, of onderweg naar de sloop?quote:Op zondag 30 oktober 2016 01:06 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Vandaag was ook de laatste dag voor de Lufthansa Boeing 737.
Ze hadden nog 6 737-300's; die maakten vandaag hun laatste vluchten.
D-ABEF kwam vandaag nog langs op Schiphol als LH986 om 09:19 uur en vertrok weer om LH987 van/naar Frankfurt.
Lufthansa was de launch customer van de Boeing 737; op 10 februari 1968 - ruim 48 jaar geleden - en de maatschappij was ook de eerste airline die een order plaatste; 21 stuks op 19 februari 1965.
Een impressie van vandaag:
CEO van Lufthansa:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gaat naar Automatic LLC zoals wel meer 737's op SFB. Voor storage maar zeer waarschijnlijk sloop.quote:Op zondag 6 november 2016 20:08 schreef spapaars het volgende:
Verkocht, of onderweg naar de sloop?
[ afbeelding ]
quote:Een Embraer E-190 van Aeromexico kreeg vooraan om te landen op Mexico City Airport nadat een slang ontdekt was aan boord.
De Embaer was onderweg van Torreon (Mexico) naar Mexico City. Het beest kwam uit de bagagerekken zetten voorin het vliegtuig. De slang wordt geschat op meer dan een halve meter lang. De slang heeft niemand aangevallen. Na de landing werd het gevangen door de dierendienst van het vliegveld.
Een passagier filmde het beest en zette het online.
quote:De plannen voor Air France Boost
In Franse media ontvouwt Air France steeds meer van de plannen voor de nieuwe maatschappij met werktitel Boost. Een overzicht.
Netwerk
Boost wordt geen low-cost maatschappij. Het moet wel wat lagere kosten krijgen dan Air France. Het netwerk is het belangrijkst, Boost vliegt dan ook van het dure Charles de Gaulle. De maatschappij zal een deel van de onrendabele routes van Air France overnemen. Van het Boost-netwerk zal 70 procent ex-Air France zijn, 30 procent worden nieuwe routes.
Vliegtuigen
De long-haul vloot bestaat in 2020 uit tien vliegtuigen. Kenners noemen dit wel het absolute minimum voor een maatschappij, wil het wat kans maken. De vloot zal uiteindelijk uit A350’s bestaan. De eerste van dit type wordt pas in 2019 aan Air France geleverd. In totaal zijn er 25 besteld voor Air France en KLM samen. De overbrugging zal gedaan worden met A340’s. Air France wilde van deze viermotorige brandstofslurpers af; mogelijk blijven ze nu langer in de vloot bij de dochter.
Interieur
Boost wordt eigenlijk een soort KLM, wat betreft het interieur. Air France-KLM zegt dat het een half business half toeristen maatschappij worden. Waarschijnlijk wat betreft inkomsten. Er komen zoveel mogelijk stoelen naast elkaar in economy class. First class zal ontbreken. Business class wordt soberder en kleiner dan (de nieuwe business class) bij AF, maar wel met flatbeds. Niet alle stoelen krijgen directe toegang tot het gangpad. KLM business class dus.
Alle toestellen krijgen wifi aan boord. Daarnaast wordt de maatschappij een plek om noviteiten uit te proberen. Het eerste hersenspinsel is er al: bedden in het vrachtruim of boven de cabine.
Personeel
Piloten komen van Air France en kunnen vrijwillig voor Boost kiezen. Het argument waarom ze dat zouden willen is omdat ze dan door kunnen groeien. AF-KL hoopt zo een staking zoals twee jaar geleden na presentatie van het Transavia Europe plan te voorkomen. Minder bang is de moedermaatschappij voor de rest van het personeel. Cabin crew zal nieuw worden geworven. De afhandeling zal deels door Air France worden gedaan en deels door andere partijen.
Bestemmingen
Meest voor de hand liggende bestemmingen zijn volgens de topman Zuid-Oost Azië, India, Bangkok of Guangzhou. Bestemmingen waar de golfmaatschappijen sterk zijn en voor veel concurrentie zorgen. Mogelijk gaat Boost later ook transatlantisch vliegen.
Medium-haul
Naast long-haul bestemmingen krijgt Boost ook medium-haul netwerk. Daarvoor worden Air France A320’s gebruikt, met Air France piloten. Hoeveel A320’s er naar Boost gaan is nog niet bekend gemaakt. Vanaf de zomer of herfst 2017 gaat dit deel van de nieuwe dochter van start. De long-haul begint niet eerder dan zomer 2018.
Investering
Tussen 2017 en 2020 investeert Air France-KLM 1,7 tot 2,2 miljard in Boost. Dit geld komt uit kostenbesparingen en een toename in de ticketverkoop.
Transavia
De semi-LCC van de Air France-KLM groep blijft ook routes uitvoeren vanuit Frankrijk. Trans vliegt vanaf Parijs Orly en zal dat blijven doen. De maatschappij wordt niet als nuttig gezien voor de Charles de Gaulle hub. Vluchten naar Europese bestemmingen blijven in stand en er zullen binnenlandse routes bij komen om de concurrentie met de TGV aan te gaan. Hop! blijft vanaf Orly samenwerken met Transavia. De plannen voor een pan-Europese Transavia zijn van tafel.
Naam
Boost wordt niet de naam voor de maatschappij. Er zal een link met Air France komen. Wellicht de hele naam of de afkorting ‘AF’.
Jumbo 747quote:Op maandag 7 november 2016 17:34 schreef Iemand91 het volgende:
Haar allerlaatste vertrek vanaf Schiphol; vanaf baan 04 (Oostbaan):
[ link | afbeelding ]KLM B747 by Ramon Kok, on Flickr
Ik snap nog steeds niet dat niet gewoon alle 787's naar KLM gaan en alle 350's naar AF. Dat is toch veel efficiënter?quote:Op woensdag 9 november 2016 00:57 schreef Iemand91 het volgende:
De 500e gebouwde Boeing 787 heeft zojuist haar eerste vlucht gemaakt.
F-HRBA; de eerste 787(-9) voor Air France:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/photos/(...)67a943a3c]afbeelding[/url] ]
Daar vond ik het ook op lijken jaquote:Op dinsdag 8 november 2016 09:35 schreef FredvZ het volgende:
Klinkt als een sterfhuisconstructie om gemakkelijk van onrendabele lijnen, toestellen en piloten af te komen tbh.
De vloot wordt dermate groot dat dat wel meevalt.quote:Op woensdag 9 november 2016 06:24 schreef Sunri5e het volgende:
Ik snap nog steeds niet dat niet gewoon alle 787's naar KLM gaan en alle 350's naar AF. Dat is toch veel efficiënter?
Op korte termijn wel, maar als beide maatschappijen hopelijk in de loop van de tijd over gemiddeld 25 toestellen van elk type beschikken wordt dat anders. Ze zijn net wat verschillend waardoor de maatschappijen meer mogelijkheden hebben om toestel en route op elkaar af te stemmen.quote:Ik snap nog steeds niet dat niet gewoon alle 787's naar KLM gaan en alle 350's naar AF. Dat is toch veel efficiënter?
Ik zou er maar niet te veel op hopen.quote:Op woensdag 9 november 2016 22:31 schreef FredvZ het volgende:
Geen idee of het al voorbij is gekomen, maar de PH-MCS lijkt en tweede leven te krijgen bij FedEx als N68089:
[ afbeelding ]
Wel weer opvallend, aangezien deze kist maandenlang bij Martinair op Schiphol heeft gestaan.
En ook de PH-MCU mag als N68091 nog even doorvliegen.
Bummerquote:Op woensdag 9 november 2016 23:00 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik zou er maar niet te veel op hopen.
Naar mijn weten zijn ze aan FedEx verkocht puur voor onderdelen.
Maar waarom heeft die kist dan een nieuwe VS registratie gekregen? De MCR staat als de-registerd, de MCU en MCS nog niet.quote:Op woensdag 9 november 2016 23:00 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik zou er maar niet te veel op hopen.
Naar mijn weten zijn ze aan FedEx verkocht puur voor onderdelen.
twitter:LEJ_Airport twitterde op donderdag 10-11-2016 om 14:57:31Die #Antonov #AN225 ist um 14.04 Uhr auf der Nordbahn des #LEJ_Airport gelandet. Geplanter Start morgen gegen 18.00… https://t.co/UHsx5qivdV reageer retweet
Jep, en met een beetje geluk wijkt die morgenavond net dat beetje af dat ik 'm ook nog kan zien.quote:Op donderdag 10 november 2016 15:55 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]twitter:LEJ_Airport twitterde op donderdag 10-11-2016 om 14:57:31Die #Antonov #AN225 ist um 14.04 Uhr auf der Nordbahn des #LEJ_Airport gelandet. Geplanter Start morgen gegen 18.00… https://t.co/UHsx5qivdV reageer retweet
Blijft impressive
Wow, wat een zieke route. Mag wat kosten. Enig idee wat er vervoerd wordt?quote:Op donderdag 10 november 2016 16:19 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Jep, en met een beetje geluk wijkt die morgenavond net dat beetje af dat ik 'm ook nog kan zien.
Of in ieder geval; horen. Want ik heb wel eens een Antonov 124 op zo'n 10 kilometer hoogte over horen komen.
Ging direct op FR24 kijken want dat geluid leek op geen enkel ander toestel.
Helaas ligt m'n monster 100-400mm objectief alweer in Amsterdam....
[ afbeelding ]
Toestel is overigens onderweg naar Zuid-Amerika:
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 10 november 2016 18:32 schreef Maxco het volgende:
Wow, wat een zieke route. Mag wat kosten. Enig idee wat er vervoerd wordt?
twitter:BolloreLog twitterde op vrijdag 04-11-2016 om 16:02:00On Nov. 15th, On Nov. 15th, Bolloré Logistics #Chile will be handling a 182-ton transformer - heaviest single piece ever airlifted in the Americas. #AN225 reageer retweet
Jep, tegelijk met de komst van de straalvliegtuigen zijn zij langzaam verdwenen.quote:Op donderdag 10 november 2016 19:57 schreef derLudolf het volgende:
Hadden andere vliegtuigen vroeger ook een navigator?
Aha, wie zijn toen gaan navigeren?quote:Op donderdag 10 november 2016 20:01 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Jep, tegelijk met de komst van de straalvliegtuigen zijn zij langzaam verdwenen.
quote:Op donderdag 10 november 2016 20:03 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Aha, wie zijn toen gaan navigeren?
Aha, hoe heet zo'n ding? Kan ik zelf even Wiki'en ipv vragen hierquote:Op donderdag 10 november 2016 20:04 schreef FredvZ het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
(bediend door de gezagvoerder en co-piloot)
https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_management_systemquote:Op donderdag 10 november 2016 20:44 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Aha, hoe heet zo'n ding? Kan ik zelf even Wiki'en ipv vragen hier
twitter:airlivenet twitterde op vrijdag 11-11-2016 om 13:26:13PHOTO China Southern A380 collides with a tow truck at LAX @AirCrashMayday @CNAviationDaily… https://t.co/wVBPoHK07s reageer retweet
Eurowings huurt in de winter een aantal toestellen van TUI, dit jaar in elk geval de G-OBYF (een zusje van de Nederlandse PH-OYI en de Belgische OO-JNL) die gaat vanaf morgen als D-ATYF zonder Thomson/TUI opschriften vliegen voor Eurowings.quote:Op vrijdag 11 november 2016 15:25 schreef Sunri5e het volgende:
Ik zie dat de PH-TFK een Keulen - Dominicanen doet. Weet iemand de reden hier voor?
Maar Antonov heeft bevestigd dat de vertraging hier niet mee te maken heeft.quote:Op vrijdag 11 november 2016 17:41 schreef FredvZ het volgende:
Kleine kink in de kabel voor de AN-225:
http://avherald.com/h?article=4a0940b8&opt=0
Staat nog steeds in Leipzig:
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ur-82060
quote:SCHIPHOL - China Southern Airlines zet in 2017 geen Airbus A380 in op Schiphol. De superjumbo vloog de afgelopen twee jaar in het zomerseizoen op de route tussen Beijing en Amsterdam, maar slaat nu een jaartje over. “De toestellen zijn toe aan groot onderhoud”, zegt general manager Ken Pang in Luchtvaartnieuws Magazine van deze maand.
De Chinese KLM-partner nam vijf jaar geleden een vijftal A380’s in gebruik. De toestellen vliegen binnenlands tussen Beijing en Guangzhou en worden in de winter ingezet op populaire vluchten vanuit China naar Australië. Ook Los Angeles wordt met het type het hele jaar door bediend.
China Southern viert in november de twintigste verjaardag van de verbinding met Schiphol. Die begon in 1996 met twee vluchten per week en groeide uit tot twee dagelijkse verbindingen, met Beijing en Guangzhou.
Groot onderhoud
In het zomerseizoen vloog China Southern sinds 2015 met de A380 op Schiphol, waar normaliter de A330 werd ingezet. “Onze A380’s zijn toe aan een C-check, waardoor ze tijdelijk minder beschikbaar zijn”, legt Pang uit. Afgelopen zomer kende China Southern relatief veel technische problemen met de A380, waardoor grote vertragingen optraden. In 2018 moeten de toestellen weer volledig inzetbaar zijn.
De CS300 kwam overigens al eerder naar Schiphol.quote:Schiphol heeft de wereldwijde primeur de eerste CS300 lijnvlucht bestemming te zijn. Dat meldt de maatschappij.
Op 14 december vliegt airBaltic voor het eerst een lijnvlucht met de Bombardier CS300. AirBaltic is de launch customer van dit toestel. Vlucht BT619 vertrekt op 14 december om 16:25 uur vanuit Riga om om 16:50 uur aan te komen op Amsterdam. De terugvlucht vertrekt weer om 18:55 uur en komt rond tien uur aan in Riga.
Aan boord zijn 145 stoelen. Volgens de maatschappij zijn deze breder dan anders, is er meer ruimte voor handbagage en zijn de toiletten verbeterd. Ook is het toestel veel stiller, met vier keer minder overlast. Waarmee vergeleken wordt is onduidelijk. AirBaltic heeft twintig toestellen in bestelling.
Na Amsterdam wordt in die week nog gevlogen naar München, Tallinn, Stockholm, Helsinki en Vilnius. Daarna zullen ook bestemmingen als Parijs, Barcelona en Parijs worden aangedaan met het nieuwe toestel.
quote:SCHIPHOL - KLM start in de zomer van 2017 nieuwe lijndiensten naar Freetown in Sierra Leone en Monrovia in Liberia. Beide bestemmingen worden drie keer per week bediend en werden jaren geleden ook al door KLM aangevlogen.
KLM zet op de vluchten een Airbus A330-200 in. Vlucht KL511 vertrekt elke woensdag, vrijdag en zondag vanaf Schiphol naar Freetown. Na een korte tussenstop vliegt het toestel verder naar Monrovia.
Het Afrikaanse netwerk van KLM bestaat verder uit Windhoek, Luanda, Johannesburg, Kaapstad, Nairobi, Kilimanjaro, Dar es Salaam, Entebbe, Kigali, Lagos en Accra. Daarnaast worden via partner Kenya Airways talloze bestemmingen indirect aangevlogen.
KLM vloog voor het laatst op Freetown in 1996. De lijndienst naar Monrovia duurde tot 1990.
quote:Qatar Airways krijgt tweede vlucht op Schiphol
Qatar Airways krijgt binnenkort een tweede dagelijkse vlucht op Schiphol. Dat melden meerdere bronnen aan De Telegraaf.
De aanstaande uitbreiding is pikant want de Europese Unie is nog met Qatar in onderhandeling over meer landingsrechten. Daarin moeten onder meer afspraken gemaakt worden over een gelijk speelveld. Ondertussen is Nederland, los van dat proces, bezig met eigen bilaterale gesprekken met Qatar, zo melden bronnen.
KLM
Door het toestaan van extra vluchten aan Qatar Airways wordt het netwerk van KLM verder ondergraven, vooral op routes richting Azië. Directe verbindingen maken een land aantrekkelijk voor het internationale bedrijfsleven. Het routenetwerk van KLM is goed voor ¤30 miljard aan toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie.
Qatar Airways is vorig jaar gestart met een dagelijkse passagiersvlucht naar Schiphol, naast een vrachtvlucht. Door de aanstaande verdubbeling zou de luchtvaartmaatschappij op 28 vluchten per week uitkomen, waar KLM op zeven stuks per week zit.
Van een dagelijkse 777-300ER naar 2 787-8's gaan zou een beetje raar zijn; want zou een verdubbeling van business stoelen betekenen (2x 22 i.p.v. 1x 24) en slechts 76 economy meer.quote:Op woensdag 16 november 2016 13:02 schreef DeeBee het volgende:
Ze rekenen gelijk een verdubbeling voor pax en cargo, weet niet of dat erin zit.
Nu gaan we overigens met 777-300ER met 388 in Y, dat zal heus niet verdubbelen gelijk... Eerder 2x per dag 787-8 ofzo, dat is 464 stoelen in Y in totaal. Beetje zelfde verhaal als toen EK naar 2x A380 ging, qua stoelen viel dat ook wel mee...
Bij Qatar komen ze dan op 28 dagelijkse vluchten; echter dan reken ze verdubbeling van zowel passagiers en vrachtvluchten (14 pax, 14 cargo per week).quote:Qatar Airways is vorig jaar gestart met een dagelijkse passagiersvlucht naar Schiphol, naast een vrachtvlucht. Door de aanstaande verdubbeling zou de luchtvaartmaatschappij op 28 vluchten per week uitkomen, waar KLM op zeven stuks per week zit.
De 24/388 configuratie is de vervanging van de 24/356 configuratie aangezien Qatar in de 777 ook overgaat op 3-4-3 i.p.v. 3-3-3. Deze toestellen worden dan ook door elkaar gebruikt ook op de route naar Amsterdam.quote:Op woensdag 16 november 2016 14:13 schreef DeeBee het volgende:
Ja die laatste alinea rekenen ze heel raar, nu is het 7x per week pax en varierend cargo.
'High density' 777-300ER hebben we er 'maar' 12 van uit m'n hoofd, denk niet dat we er daarvan 2 gaan gebruiken in rotaties naar AMS.
Ligt eraan; mocht Qatar double daily gaan vanaf het zomerseizoen 2017 dan zou tweemaal 777 niet zo apart zijn.quote:En wat ik zei, meer capaciteit is 1, maar gelijk verdubbelen is too much, in een latere fase kan je altijd nog naar een ander toestel. Als het maar geen A330 wordt, ik bid voor A350.
Luchtvaartnieuws heeft een heel artikel online gezet.quote:Transavia is vandaag vijftig jaar oud geworden. Op 16 november 1966 werd de eerste commerciële vlucht uitgevoerd, van Schiphol naar Napels.
Geschiedenis
Al vrijwel sinds de oprichting is Transavia een grote speler in de Nederlandse vakantiemarkt. In de jaren zeventig voerde het bedrijf nog veel intercontinentale vluchten uit, maar sindsdien is het zich gaan concentreren op de Europese markt.
Transavia heeft meerdere aandeelhouders gehad, maar sinds 2003 is het volledig in handen van KLM. In 2006 werd er een Frans zusterbedrijf opgericht, Transavia France, dat een jaar later startte met vluchten van en naar Parijs Orly.
De top van moederbedrijf Air France-KLM koesterde de afgelopen jaren de wens om van Transavia een grote, pan-Europese low-cost carrier te maken. Daarom werd begin 2016 een basis geopend in München en waren er plannen om tientallen nieuwe vliegtuigen te bestellen.
De nieuwe topman Jean-Marc Janaillac ziet echter niks in de expansieplannen. Als onderdeel van zijn strategie Trust Together gaat Transavia zich weer richten op thuismarkten Frankrijk en Nederland. Ook de intercontinentale vluchten, waarover lang in de media gesproken werd, komen niet terug.
Op RTLZ om 21:30 - 22:00 uur.quote:Documentaireserie over jonge Britse piloten die werkervaring opdoen aan de andere kant van de wereld. Vanwege het gebrek aan banen thuis, verhuizen sommige piloten naar Indonesië om te gaan vliegen voor Susi Air.
Het zijn niet alleen het aantal stoelen, maar door twee vluchten ook een betere aansluiting op vervolgvluchten natuurlijk. De huidige Qatar vlucht sluit op Azie bestemmingen niet echt lekker aan, of te krappe overstaptijd waardoor ik 'm zowiezo niet boek want geen zin om 6 uur op de volgende vlucht te wachten, of een veel te kange overstaptijd op Doha.quote:Op woensdag 16 november 2016 13:26 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Van een dagelijkse 777-300ER naar 2 787-8's gaan zou een beetje raar zijn; want zou een verdubbeling van business stoelen betekenen (2x 22 i.p.v. 1x 24) en slechts 76 economy meer.
Denk eerder een combinatie van de twee types of 2x 777-300ER.
Maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben; wie weet komen met 2x de A380's langszetten.![]()
Sowieso een rare laatste alinea:
[..]
Bij Qatar komen ze dan op 28 dagelijkse vluchten; echter dan reken ze verdubbeling van zowel passagiers en vrachtvluchten (14 pax, 14 cargo per week).
En dan zeggen ze dat KLM op 7 vluchten per week zit; maar dan zijn dan ook alleen maar pax-vluchten.
Rare vergelijking. Daarnaast komt Qatar vaker dan 7 keer per week met vrachttoestellen naar Amsterdam.
Qatar Airways seem to have received slots for additional flights. A 77W is mentioned now for additional evening flights on day 246.quote:Op woensdag 16 november 2016 22:10 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Het zijn niet alleen het aantal stoelen, maar door twee vluchten ook een betere aansluiting op vervolgvluchten natuurlijk. De huidige Qatar vlucht sluit op Azie bestemmingen niet echt lekker aan, of te krappe overstaptijd waardoor ik 'm zowiezo niet boek want geen zin om 6 uur op de volgende vlucht te wachten, of een veel te kange overstaptijd op Doha.
quote:LELYSTAD - Het Aviodrome ontving vrijdag een container met daarin nieuwe vliegtuigvleugels en staartdelen en een origineel onderstel van een De Havilland DH-9. Dit was het eerste passagiersvliegtuig dat eigendom was van de KLM. De onderdelen zijn afkomstig uit de Verenigde Staten waar ze zijn gebouwd door het Cradle of Aviation Museum.
Het themapark uit Lelystad heeft recentelijk het project van Stichting Replicabouw DH-9 overgenomen en bouwt het vliegtuig de komende twee jaar af. Als de romp klaar is worden de nieuwe onderdelen eraan toegevoegd en is het toestel compleet.
Raymond Oostergo, collectiebeheerder van het Aviodrome, geeft aan dat de DH-9 vanaf 2019 een belangrijk onderdeel wordt van een nieuwe expositie ter gelegenheid van honderd jaar KLM. Volgens Oostergo is het daarbij heel bijzonder om het ‘echte begin’ van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij te kunnen presenteren.
Dikke jassen
"Dit is echt een bijzonder toestel, een omgebouwde bommenwerper waarin twee passagiers en wat post mee konden vliegen. Mét dikke leren jassen aan, vanwege de open cockpit. Dit model symboliseert de overgang van de Eerste Wereldoorlog naar het begin van de burgerluchtvaart”, zegt Oostergo.
De eerste KLM-vlucht op 17 mei 1920 werd overigens niet uitgevoerd met een DH-9, maar met een in Engeland geleasde DH-16. De Fokker F.II, waarvan een replica in de Aviodrome is te vinden, was later dat jaar het eerste echte als passagiersvliegtuig ontworpen vliegtuig in de KLM-vloot.
Toestel komt dus hier te staan.quote:VOLKEL - De veelbesproken F-16 op de rotonde bij vliegbasis Volkel wordt definitief op 3 december geplaatst. Dat bevestigt een woordvoerder van de gemeente Uden woensdagochtend. De straaljager komt op een sokkel op de rotonde aan de N264, de weg die langs de vliegbasis loopt.
Het monument is een langgekoesterde wens van de Dorpsraad Volkel. De Dorpsraad wil met het monument haar trots op de vliegbasis laten zien. Het toestel kwam begin dit jaar al als bouwpakket van vliegbasis Woensdrecht naar Volkel.
Niet iedereen is blij met de komst van het toestel. Zo vindt Theo van den Heuvel, die als woordvoerder van Atoomvrijstaat jaren actie voert tegen de aanwezigheid van kernkoppen op Vliegbasis Volkel, de plaatsing van het toestel onder meer te duur, onveilig, pedagogisch onjuist en oorlogsverheerlijkend.
Atoomvrijstaat is van plan om actie te voeren voor of tijdens de plaatsing van de straaljager, kondigde hij woensdag, maar ook eerder al aan.
De rotonde kan tijdens de plaatsing ongeveer anderhalf uur niet worden gebruikt.
quote:Op zondag 20 november 2016 12:40 schreef cherrycoke het volgende:
lekker druk op de polderbaan met deze 31kt/s zuidewind.
Lijkt er op wel, deze kist had ook wat moeite:quote:Op zondag 20 november 2016 12:38 schreef cherrycoke het volgende:
https://www.flightradar24.com/ELY5425/baa9de7
moeilijkheden door het weer?
Ethihad gaat nog een keer.quote:Op zondag 20 november 2016 13:45 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ryanair pakt net een doorstart. En direct daarna ook de Etihad.
Lijkt Rotterdam te worden iddquote:Op zondag 20 november 2016 14:06 schreef Sunri5e het volgende:
edit: toch niet en buigt af naar beneden. Rotterdam?
Ik denk Brussel idd. Hij is Rotterdam voorbij en zit nog in de klim.quote:Op zondag 20 november 2016 14:10 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Lijkt Rotterdam te worden idd
Edit: of Brussel?
Wijkt uit naar de Oost-baan.quote:Op zondag 20 november 2016 14:11 schreef FredvZ het volgende:
De volgende Easyjet gaat voor een tweede poging:
https://www.flightradar24.com/EZY84PW/bab21b8
Vraag me af wat die van plan is? Antwerpen of Brussel proberen of zo?quote:Op zondag 20 november 2016 13:47 schreef FredvZ het volgende:
Etihad: https://www.flightradar24.com/ETD54F/baab4df
Swiss had hem al 2x op de grond staan maar besloot toch om weer gas te gevenquote:Op zondag 20 november 2016 14:18 schreef zlotka het volgende:
Zo zeg zou toch niet graag in die Swiss zitten
Zag er wel enigszins misselijkmakend uitquote:Op zondag 20 november 2016 14:19 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Swiss had hem al 2x op de grond staan maar besloot toch om weer gas te geven
Is dat eigenlijk een standaard procedure om na 2 doorstarts een andere luchthaven te gaan kiezen?quote:Op zondag 20 november 2016 14:19 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Vraag me af wat die van plan is? Antwerpen of Brussel proberen of zo?
Volgens mij is dat ter beoordeling voor de piloot.quote:Op zondag 20 november 2016 14:21 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Is dat eigenlijk een standaard procedure om na 2 doorstarts een andere luchthaven te gaan kiezen?
Die hadden na 2 keer Rotterdam nog op papier net/niet voldoende brandstof om naar Amsterdam te vliegen en daarom brace houding.quote:Op zondag 20 november 2016 14:23 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Volgens mij is dat ter beoordeling voor de piloot.
Een van de hiervoor gelinkte vluchten heeft 3 rondjes op de polderbaan gedaan. Vorig jaar of zo was er toch ophef ivm een transavia (?) vlucht die iedereen in brace-houding lieten zitten omdat ze de 3e en laatste landingspoging op schiphol gingen doen?
Ah ok, dacht dat die eerste 2 pogingen ook schiphol waren.quote:Op zondag 20 november 2016 14:26 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Die hadden na 2 keer Rotterdam nog op papier net/niet voldoende brandstof om naar Amsterdam te vliegen en daarom brace houding.
De vlucht was naar Rotterdam, daar twee pogingen, niet gelukt. Door naar Amsterdam, eerste ook mislukt. Vierde poging lukte het uiteindelijk wel.quote:Op zondag 20 november 2016 14:27 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ah ok, dacht dat die eerste 2 pogingen ook schiphol waren.
edit: Etihad lijkt op te lijnen voor zaventem.
KQA 787 ookquote:Op zondag 20 november 2016 14:30 schreef FredvZ het volgende:
SLM A340 op de Oost-baan
https://www.flightradar24.com/SLM994/baaacb8
SLMquote:Op zondag 20 november 2016 14:30 schreef FredvZ het volgende:
SLM A340 op de Oost-baan
https://www.flightradar24.com/SLM994/baaacb8
Dat was een beste landing iddquote:Op zondag 20 november 2016 14:32 schreef FredvZ het volgende:
Swiss kan de kotszakjes gaan verwisselen denk ik.
Hier staat idd dat ze daar nu gaan starten. Jammer.quote:Op zondag 20 november 2016 14:30 schreef zlotka het volgende:
[..]
KQA 787 ook
edit: volgens LVNL nu starten op de polderbaan https://www.lvnl.nl/airtraffic?date=2016-08-15%2014:55:00 foutje
foutje van mijn kant, waren gegevens van 15-08quote:Op zondag 20 november 2016 14:35 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Hier staat idd dat ze daar nu gaan starten. Jammer.
Is de kans aanwezig dat ze nu een andere plek gaan pakken om te filmen?quote:Op zondag 20 november 2016 14:34 schreef FredvZ het volgende:
NH stopt er ook mee op de Polderbaan.
De laatste TRA die probeerde te landen gaat nu ook voor Oost:
https://www.flightradar24.com/TRA216L/bab0b7f
Geen idee, de Oost-baan is erg lastig te filmen helaas.quote:Op zondag 20 november 2016 14:36 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Is de kans aanwezig dat ze nu een andere plek gaan pakken om te filmen?
Dat kaartje klopt voor geen meter. Misschien als je de vliegtuigjes 180 graden omdraait... Maar het lijkt me dat het gewoon niet geupdate is of zo.quote:Op zondag 20 november 2016 14:35 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Hier staat idd dat ze daar nu gaan starten. Jammer.
quote:Op zondag 20 november 2016 14:42 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat kaartje klopt voor geen meter. Misschien als je de vliegtuigjes 180 graden omdraait... Maar het lijkt me dat het gewoon niet geupdate is of zo.
quote:Op zondag 20 november 2016 14:36 schreef zlotka het volgende:
[..]
foutje van mijn kant, waren gegevens van 15-08
Ze is zojuist vertrokken voor haar allerlaatste vlucht: https://www.flightradar24.com/KLM9865/bad7f06quote:Op zaterdag 19 november 2016 23:26 schreef Iemand91 het volgende:
De laatste dag voor KLM's PH-BFP is bijna aangebroken.
"City of Paramaribo" is de 5e 747-400 die de vloot voorgoed moet verlaten na PH-BFM, -BFO, -BFK en -BFA.
Op 13 augustus 1993 maakte ze haar eerste vlucht en werd op 1 september dat jaar aan KLM geleverd.
Op 7 maart 2014 ging ze weer de lucht in met de nieuwe World Business Class.
Op 31 oktober vertrok ze voor haar allerlaatste commerciële vlucht als KL662 vanuit Houston naar Amsterdam waar ze om 07:39 uur landde.
Dit was haar laatste vertrek vanuit Houston op 31 oktober:
[ link | afbeelding ]IMG_3884 by Astro95Media, on Flickr
Ze staat gepland om maandagmorgen haar allerlaatste vlucht te maken; ze zal om 09:00 uur vertrekken naar Teruel, Spanje waar ze zich bij haar oudere zusters -BFA, -BFM en -BFO zal voegen.
Nu staat ze nog op Schiphol-Oost (bron)
[ afbeelding ]
Gelukkig staan er voor dit jaar niet meer 747 uitfaseringen gepland. De volgende is PH-BFD; het toestel met de meeste uren van de gehele KLM vloot. Zij staat gepland om op 15 januari uitgefaseerd te worden.
quote:Op maandag 21 november 2016 18:04 schreef HetBrabandertje het volgende:
De A340 van Tui is nu ook stuk: het leentoestel heeft de gate geraakt:
http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)ersbrug-schiphol-aan
Geen idee, eentje heeft sowieso gepland onderhoud.quote:Op maandag 21 november 2016 10:44 schreef derLudolf het volgende:
Wat is er mis met die Dreamliners dan?
Ik zou graag met zo'n A340 vliegen ipv 787 trouwens
Onderzoeksraad voor de veiligheid is er ook bij. Ben benieuwd naar het rapport!quote:Op maandag 21 november 2016 18:04 schreef HetBrabandertje het volgende:
De A340 van Tui is nu ook stuk: het leentoestel heeft de gate geraakt:
http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)ersbrug-schiphol-aan
Gaat lekker zeg. Tui loopt sinds de zomervakantie al zwaar te kloten met hun vluchten. Constant geschuif met haar toestellen en ook veel vertragingen. Ik krijg weer een beetje het "Arke" gevoel.quote:Op maandag 21 november 2016 19:26 schreef airportmadness het volgende:
[..]
Onderzoeksraad voor de veiligheid is er ook bij. Ben benieuwd naar het rapport!
Begreep dat ze nu opnieuw naar een andere kist aan het zoeken zijn voor deze vlucht.
Een deel is veroorzaakt doordat en deel van hun nachtslots uit het niets werd ingetrokken, terwijl het naseizoen nog vol gaande was. Nu hebben ze de pech dat hun eerste 787 in gepland onderhoud staat, de derde met een storing op Schiphol en de vierde widebody voor TUI tussen Polen en de Caribbean vliegt. Dan blijft er dus eentje over, de G-TUIE was al gepland overgekomen vanuit de UK, maar als dan ook nog de piloten van een gehuurd toestel ook nog eens het toestel verkeerd parkeren, dan is de chaos compleet natuurlijk.quote:Op maandag 21 november 2016 21:25 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Gaat lekker zeg. Tui loopt sinds de zomervakantie al zwaar te kloten met hun vluchten. Constant geschuif met haar toestellen en ook veel vertragingen. Ik krijg weer een beetje het "Arke" gevoel.
Zal wel weer aardig wat gemopper op gaan leveren onder de passagiers, aangezien dit een kist is met alleen maar economy stoelen.quote:Op maandag 21 november 2016 21:30 schreef Sunri5e het volgende:
TUIfly huur een Airbus A330-200 van het Britse AirTanker in om de A340 te vervangen.
Ik kan me voorstellen dat mensen dat weigeren ja. Costa Rica is ook niet een paar uurtjes vliegen.quote:Op maandag 21 november 2016 23:20 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Zal wel weer aardig wat gemopper op gaan leveren onder de passagiers, aangezien dit een kist is met alleen maar economy stoelen.
Gepland onderhoud lijkt mij geen pech toch? Dat de TFM nog steeds stil staat is idd pech. Wat is er nou eigenlijk met dat toestel aan de hand? Dat constante geschuif met toestellen zorgt ook niet echt verbetering.quote:Op maandag 21 november 2016 23:07 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Een deel is veroorzaakt doordat en deel van hun nachtslots uit het niets werd ingetrokken, terwijl het naseizoen nog vol gaande was. Nu hebben ze de pech dat hun eerste 787 in gepland onderhoud staat, de derde met een storing op Schiphol en de vierde widebody voor TUI tussen Polen en de Caribbean vliegt. Dan blijft er dus eentje over, de G-TUIE was al gepland overgekomen vanuit de UK, maar als dan ook nog de piloten van een gehuurd toestel ook nog eens het toestel verkeerd parkeren, dan is de chaos compleet natuurlijk.
Bliksem zou toch geen probleem op moeten leveren?quote:Op dinsdag 22 november 2016 13:14 schreef Iemand91 het volgende:
Op luchtvaartnieuws hebben ze het over een birdstrike op een 787 en een blikseminslag op een andere 787.
Niet directe problemen (meestal), maar zo'n toestel moet daarna wel goed nagekeken worden.quote:Op dinsdag 22 november 2016 13:17 schreef Sunri5e het volgende:
Bliksem zou toch geen probleem op moeten leveren?
Begin nu toch ernstig te twijfelen aan mijn bron.quote:Op dinsdag 22 november 2016 13:14 schreef Iemand91 het volgende:
Op luchtvaartnieuws hebben ze het over een birdstrike op een 787 en een blikseminslag op een andere 787.
Ik zie niets terug op Luchtvaartnieuws?quote:Op dinsdag 22 november 2016 13:14 schreef Iemand91 het volgende:
Filmpie: http://www.dumpert.nl/med(...)_go_op_schiphol.htmlquote:Op zondag 20 november 2016 14:32 schreef FredvZ het volgende:
Swiss kan de kotszakjes gaan verwisselen denk ik.
Gevonden:quote:Op dinsdag 22 november 2016 18:23 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ik zie niets terug op Luchtvaartnieuws?
Zo tezien is er maar een setje flightcrew meegeleverd met het toestel.quote:Op maandag 21 november 2016 21:30 schreef Sunri5e het volgende:
TUIfly huur een Airbus A330-200 van het Britse AirTanker in om de A340 te vervangen.
Die mensen hebben wel 3 dagen langer vakantie mogen vierenquote:Op woensdag 23 november 2016 16:36 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Zo tezien is er maar een setje flightcrew meegeleverd met het toestel.
Toestel vertrekt vanmiddag pas uit de Dominicaanse Republiek.
voor die mensen is het leuk, maar wie uit keek naar een weekje Puerto Plata of Samana is het wel zuur. Toestel staat nog steeds op Punta Cana.quote:Op woensdag 23 november 2016 17:08 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Die mensen hebben wel 3 dagen langer vakantie mogen vieren
Die hebben maar 4 dagen helaas.quote:Op woensdag 23 november 2016 20:05 schreef FredvZ het volgende:
[..]
voor die mensen is het leuk, maar wie uit keek naar een weekje Puerto Plata of Samana is het wel zuur. Toestel staat nog steeds op Punta Cana.
quote:Concurrentie Qatar Airways nekt KLM-lijndienst naar Doha
AMSTELVEEN - KLM staakt de vluchtuitvoering naar Doha, de hoofdstad van het golfstaatje Qatar. Met ingang van de zomerdienstregeling van 2017 verdwijnt Doha na 33 jaar uit de dienstregeling. Volgens KLM waren de vluchten naar Doha niet meer rendabel sinds Qatar Airways in juni 2015 een lijndienst naar Amsterdam opende.
De concurrentie loopt waarschijnlijk verder op, want onlangs bleek dat de staatmaatschappij uit Qatar bezig is met de voorbereidingen voor het openen van een tweede dagelijkse vlucht van en naar Amsterdam.
Naast het schrappen van de route naar Doha past KLM de dienstregeling naar andere bestemmingen in de Golfregio aan. De vlucht naar Doha wordt nu nog uitgevoerd in combinatie met Bahrein. Op die bestemming blijft KLM vliegen, maar dan met zowel op de heen- als terugvlucht een tussenstop in Koeweit. Het aantal vluchten naar Bahrein stijgt daarmee van vijf naar zes per week.
Daarnaast worden de vluchten naar Muscat (Oman) voortaan uitgevoerd via Dammam in Saoedi-Arabië. Nu wordt Muscat nog aangevlogen via Abu Dhabi. Er staan vijf vluchten per week gepland op de nieuwe route Amsterdam-Dammam-Muscat v.v. In Muscat kunnen KLM-passagiers overstappen op vluchten van partnermaatschappij Oman Air.
Dubai
KLM blijft rechtstreeks vliegen naar Abu Dhabi, de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten en thuisbasis van Etihad Airways, een codeshare-partner van KLM. De route naar Emirates-thuisbasis Dubai, eveneens in de Emiraten, blijft eveneens ongemoeid. Volgens KLM-topman Pieter Elbers biedt het aangepaste vluchtschema betere aansluitingen op bestemmingen in de Golfregio. “In sommige gevallen betekent dit een kortere vliegtijd.”
De capaciteit die vrijkomt door het schrappen van de vluchten naar Doha zal worden ingezet op nieuwe routes die KLM in het zomerseizoen van 2017 start. Zo gaat de maatschappij vliegen op Freetown (Sierra Leone) en Monrovia (Liberia).
Wie is overgestapt naar op die route 777?quote:Op donderdag 24 november 2016 17:23 schreef DeeBee het volgende:
De switch van QR naar 777 afgelopen winter zal het niet veel beter gemaakt hebben nee. Overigens wordt waarschijnlijk een deel van de QR vluchten op andere tijden gezet, net zoals bijv. in Brussel. Op die manier wordt het op sommige dagen mogelijk beter te verbinden met een van de andere banks richting Azie / Pacific.
Best een toffe kist die A350-1000, al ziet de -900 er toch beter uit denk ik, mooiere verhoudingen. A350.
Toch apart. De feed van/naar Amsterdam op de Qatar vluchten gaat hoogstwaarschijnlijk grotendeels door naar Azië, Afrika en Oceanië. Bestemmingen waar KLM meer concurrentie heeft van bijvoorbeeld Emirates maar bijvoorbeeld ook de Aziatische maatschappijen.quote:
quote:KLM-passagiers aan dood ontsnapt
Passagiers van KLM-vlucht KL811 zijn op 2 november boven India aan de dood ontsnapt door een bijna-botsing op weg van Amsterdam naar Kuala Lumpur.
Dat blijkt nu uit gezaghebbende luchtvaartbronnen als The Aviation Herald en Aviation Safety Network. Het ’zeer ernstige incident’ wordt bevestigd door de Franse onderzoeksraad BEA.
De Boeing 787 Dreamliner van KLM kruiste op zo’n 12 km hoogte een Airbus A320 van de Indiase regionale maatschappij Indigo. Ze kwamen zo dicht bij elkaar (60 meter verticaal) dat het automatische waarschuwingssysteem TCAS in de cockpit in werking trad.
Onderzoek gestart
Omdat de piloten gelijk ingrepen liep het gelukkig goed af, maar er wordt wel onderzoek gedaan naar de oorzaak van de bijnaramp. Het KLM-vliegtuig zou zijn geklommen, terwijl het Indigo-toestel juist daalde.
KLM is op de hoogte van het voorval en zoekt het uit. „We komen zo spoedig mogelijk met een reactie”, aldus een woordvoerster.
Volgens Aviation Herald: India's DGCA reported the separation reduced to 200 feet vertical and 3.6nm horizontal according to radar dataquote:
3.6nm is?quote:Op vrijdag 25 november 2016 18:07 schreef winterapfel het volgende:
[..]
Volgens Aviation Herald: India's DGCA reported the separation reduced to 200 feet vertical and 3.6nm horizontal according to radar data
Het is niet heel duidelijk opgeschreven op AV-herald, maar ik denk dat die 3.6nm horizontaal was op het moment dat ze verticaal 200ft gesepareerd waren.quote:Op vrijdag 25 november 2016 19:00 schreef Adrie072 het volgende:
En dat staat er inderdaad niet bij, maar goed het alarm sloeg wel aan.
Wat gaaf om daar bij te zijnquote:Op zondag 27 november 2016 22:19 schreef DeeBee het volgende:
Wat matigere kwaliteit, maar ik zat er live bij vanmiddag!
Erg cool gedaan, zag dat hij al de hele tijd een holding pattern vloog voor de kust en de timing was echt perfect, mooie show.![]()
Technisch probleem? De crew is niet compleet, probleem met bagage. Kan redenen genoeg verzinnen eigenlijk.quote:Op maandag 28 november 2016 08:36 schreef FredvZ het volgende:
Blijft toch een beetje raar: Zit je op Schiphol te wachten op vertrek, met uitzicht op het toestel waar je mee vliegt en dan hoor je dat je vertraging hebt
Niet zo gek tochquote:Op maandag 28 november 2016 08:36 schreef FredvZ het volgende:
Blijft toch een beetje raar: Zit je op Schiphol te wachten op vertrek, met uitzicht op het toestel waar je mee vliegt en dan hoor je dat je vertraging hebt
Lijkt op een technisch probleem, klep onder de linker vleugel is open en er staat een wagen van een onderhoudsplan naast.quote:Op maandag 28 november 2016 08:50 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Technisch probleem? De crew is niet compleet, probleem met bagage. Kan redenen genoeg verzinnen eigenlijk.
Verder zijn alle 500.000 slots op Schiphol vergeven waaronder aan twee nieuwe maatschappijen; het Franse Aigle Azur en het Spaanse Air Nostrum.quote:Ryanair opent een tweede verbinding vanaf luchthaven Schiphol. Komend zomerseizoen start de Ierse prijsvechter met vluchten naar Malaga.
Vanaf 26 maart vliegt Ryanair vier keer per week naar de Spaanse stad. Yann Delomez, Ryanair’s marketing & sales manager voor Nederland, zegt:
“Om de opening van deze route te vieren, verkoopt Ryanair tot en met vrijdagnacht tickets voor een speciale prijs van 29,99 euro.”
Concurrentie
Met de nieuwe verbinding gaat Ryanair de concurrentie aan met Transavia en Vueling, die al langer rechtstreeks tussen Schiphol en Malaga vliegen.
Momenteel onderhoudt Ryanair vanaf Amsterdam alleen een lijndienst naar Dublin. Die vlucht wordt vier keer per dag uitgevoerd.
Wel apart dat in dat artikel staat dan KLM en Transavia de enige maatschappijen zijn op de route Amsterdam - Valencia, ze vergeten daarbij Vueling. Vueling is dan ook direct de reden dat Air Nostrum naar mijn inziens niet gaat beginnen op de route Amsterdam - Valencia, maar op de route Amsterdam - Vigo. Vanaf Vigo heeft Air Nostrum (Iberia Regional) al seasonal vluchten naar o.a. London-Luton, Paris-Charles de Gaulle en Rome-Fiumicino.quote:Op woensdag 30 november 2016 15:21 schreef Iemand91 het volgende:
Ryanair voegt tweede bestemming toe vanaf Schiphol
[..]
Verder zijn alle 500.000 slots op Schiphol vergeven waaronder aan twee nieuwe maatschappijen; het Franse Aigle Azur en het Spaanse Air Nostrum.
Daarnaast heeft Qatar Airways inderdaad extra slots aangevraagd voor een tweede rotatie (Emirates en Etihad niet) maar mogen zen nog steeds maximaal 7 passagiersvluchten per week uitvoeren dus zouden ze deze nieuwe slots willen gebruiken, dan moeten ze andere inleveren.
De security valt mee. Ik ben verder eens op 2F aangekomen en weer vertrokken, dan kun je als je goed oplet voorkomen dat je de terminal verlaat en via een niet zo opvallende trap in het vertrekdeel komen. Er is best kans dat je rechtstreeks naar het vertrekdeel van 2E kunt, je kunt het proberen in elk geval.quote:Vertrek om 8:00 van AMS, volgens mij aankomst in terminal 2F wat ik online kan vinden. Kan iemand dit verifiëren? Mijn vertrekterminal is 2E. Betekent dat security uit en weer in?
De Air France - KLM groep krijgt het lastiger en lastiger.quote:TUI Nederland en easyJet sluiten monsterverbond
Prijzenslag in de lucht
SCHIPHOL - Prijsvechter easyJet en de grootste Nederlandse reisorganisatie TUI hebben een monsterverbond op Schiphol gesloten. Ze hebben heel veel vluchten naar steden en zon en zetten de prijsaanval in op KLM en Transavia.
„We gaan een langdurige strategische samenwerking aan met easyJet, waardoor TUI Nederland verder kan groeien”, bevestigde de woordvoerster gisteravond tegenover De Telegraaf.
Om te beginnen vliegt TUI komend zomerseizoen met easyJet van Amsterdam naar vijf steden, Londen, Liverpool, Lissabon, Milaan en Rome. „Dat is een start. We praten over meer garantievluchten.” EasyJet wil geen details geven. Dit pact op de Nederlandse markt brengt vakantievlieger Transavia verder in het nauw. Volgens topman Mattijs ten Brink is met alle grote concurrenten in Europa gepraat over samenwerking, maar die gesprekken zijn mislukt.
Pakketreizen
Budgetvlieger Ryanair begeeft zich nu ook actief op de vakantiemarkt met eigen ’pakketreizen’ van vlucht, hotel, transfer of autohuur. In eerste instantie in Engeland en Duitsland, volgend jaar volgen andere landen. Achter de schermen is er overleg met touroperators.
Ryanair Holidays doet voor online boekingen al zaken met een Spaans reisbureau en een hotelbeddenbank. Op Schiphol vliegt Ryanair vanaf maart 2017 naast Dublin vier keer per week naar toeristenoord Malaga aan de Costa del Sol. Ondanks schaarse ruimte op de luchthaven willen ze meer. Ook dat baart Transavia en TUIfly naar verluidt ernstige zorgen.
Ryanair en easyJet zijn de grootste prijsvechters in Europa met de laagste kosten. Dat zij nu pakketreizen gaan aanbieden, betekent dat de druk op Transavia wordt opgevoerd. De KLM-dochter bouwde de vakantiecharters de afgelopen jaren juist af ten gunste van lijnvluchten.
Transavia zou aanvankelijk binnen de Air France KLM Groep moeten uitgroeien tot een pan-Europese budgetmaatschappij, maar mist daarvoor voldoende schaalgrootte. Het nieuwe hoofdbestuur heeft die expansieplannen van Transavia door geldgebrek in de ijskast gezet.
Okay top, bedankt!quote:Op donderdag 1 december 2016 22:30 schreef inkjet het volgende:
[..]
De security valt mee. Ik ben verder eens op 2F aangekomen en weer vertrokken, dan kun je als je goed oplet voorkomen dat je de terminal verlaat en via een niet zo opvallende trap in het vertrekdeel komen. Er is best kans dat je rechtstreeks naar het vertrekdeel van 2E kunt, je kunt het proberen in elk geval.
Aldus:quote:Op zaterdag 19 november 2016 12:15 schreef Iemand91 het volgende:
Veelbesproken F-16 komt begin december op rotonde bij vliegbasis Volkel
Toestel komt dus hier te staan.
Gaat om J-246; een toestel dat stamt uit 1981.
[ afbeelding ]
quote:VOLKEL – De F16 is geland. De J-246 straaljager van de Nederlandse Luchtmacht is zaterdagochtend onder het toeziend oog van veel inwoners, defensie en genodigden op zijn sokkel geplaatst op de rotonde van de kruising N264 en de Zeelandsedijk.
Het uitgekozen toestel, de J-246 is door de vliegbasis volledig opgelapt met de nodige likjes verf en een aantal preparaties. Het verkeer werd zaterdagochtend voor een paar uur stilgelegd, zodat het oorlogsvliegtuig op zijn sokkel geplaatst kon worden. Dat ging aanvankelijk nog niet zo soepel als verwacht, waardoor de inwoners langer in de kou stonden om te kijken naar ‘hun’ F16. Onder meer burgemeester Hellegers en voorvechter voor het vliegtuig namens de Volkelse dorpsraad Rinus Verhoeven spraken de genodigden op de basis toe.
De dorpsraad zet zich al ruim tien jaar in voor het ‘kunstobject waarin een stukje eigenheid van Volkel herkend moet worden’. Verhoeven schetste kort welke obstakels in die tien jaar moesten worden overwonnen om uiteindelijk tot de plaatsing van zaterdag over te gaan.
Niet iedereen is echter blij met het oorlogsgeschut in de openbare ruimte. Afzwaaiend activist Theo van den Heuvel van Atoomvrijstaat protesteerde zaterdag bij de rotonde met een aantal borden. ,,Hierna ga ik het rustiger aandoen”, verklapt Theo, die voor de gelegenheid wat borden en spandoeken heeft opgehangen.
embleem van de 312 squadron zit er nog opquote:Op zondag 4 december 2016 00:39 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Aldus:
F16 is geland op rotonde in Volkel
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En afgelopen donderdag (ik ben laat/druk ja) is de 500e gebouwde Boeing 787 ook geleverd.
Het is de eerste 787-9 voor Air France en de 50e 787 van AerCap waarvan Air France het leased.
Op 7 en 8 januari vinden er 4 rondvluchten plaats met het nieuwe toestel boven Frankrijk.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Op 9 januari volgt de eerste commerciële vlucht: AF570 naar Caïro.
Ook wordt de 787-9 zesmaal per week ingezet op de route Parijs - London Heathrow tussen 6 februari en 28 oktober. (was eerst t/m 25 maart).
[ link | afbeelding ]F-HRBA Air France 500th 787-900 by Ragoucy Arthur, on Flickr
[ link | afbeelding ]Bienvenue chez Air France!!! :-) by Bruno, on Flickr
Welke? De F-16 of de Air France 787?quote:Op zondag 4 december 2016 00:41 schreef Cobra4 het volgende:
Zonde, binnen een paar dagen is dat die kist beklad.
Ik las het inderdaad. Mooi nieuws.quote:Op maandag 5 december 2016 19:43 schreef inkjet het volgende:
De PH-BFN wordt niet uitgefaseerd in maart, het toestel gaat op D-check.
De F-16.quote:Op maandag 5 december 2016 23:26 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Welke? De F-16 of de Air France 787?
PH-BFNquote:Op maandag 5 december 2016 19:43 schreef inkjet het volgende:
In de categorie vlootvernieuwing KLM is opvallend nieuws verschenen (bron: Scamble). De PH-BFN wordt niet uitgefaseerd in maart, het toestel gaat op D-check. De BFE/R en -C staan nog wel op uitfasering in 2017. Ook de BFD wordt uitgefaseerd, maar dat is al een uitstel van dit jaar.
Er komen volgend jaar vier nieuwe toestellen voor de lange afstand (2*789 en 2*77W) terwijl naast de genoemde toestellen waarschijnlijk de PH-AOE vertrekt. Voor de korte afstand komen de PH-HSD en -E over van Transavia.
enorme ramp. een gewoon overzicht van aankomende en vertrekkende vluchten in een bepaald tijdvak is niet te krijgen (op mobiel in elk geval)quote:Op dinsdag 6 december 2016 16:32 schreef Sunri5e het volgende:
Die nieuwe Beta site van Schiphol is echt drama.
PC ook niet volgens mij. Registraties zijn ook niet boven water te krijgen.quote:Op dinsdag 6 december 2016 16:43 schreef Karstman het volgende:
[..]
enorme ramp. een gewoon overzicht van aankomende en vertrekkende vluchten in een bepaald tijdvak is niet te krijgen (op mobiel in elk geval)
Aan de rechterkant staat btw een feedback knop. Hier heb ik mijn ervaringen gedeeld (slechte website). echter lijkt deze feedbackknop ook niet te werken.quote:Op dinsdag 6 december 2016 16:43 schreef Karstman het volgende:
[..]
enorme ramp. een gewoon overzicht van aankomende en vertrekkende vluchten in een bepaald tijdvak is niet te krijgen (op mobiel in elk geval)
twitter:BoeingAirplanes twitterde op donderdag 08-12-2016 om 17:35:04We're starting final assembly on the newest member of the #Boeing 787 #Dreamliner family, the 787-10! Read more:… bit.ly/2h7qvkR reageer retweet
De 787-10 is ietsepietsie groter dan de A350-900 maar die laatste heeft vanaf een bepaalde vliegafstand betere papieren qua payload.quote:Op vrijdag 9 december 2016 00:51 schreef DeeBee het volgende:
Was half vergeten dat er een 787-10 aankwam.Al lijkt het mij toch iets te laat om er nog volop de concurrentie met de A350-900 mee aan te gaan, die heeft ook wel een bak orders ondertussen. Al zal Boeing de 787's nog wel geruime tijd blijven bouwen natuurlijk...
Vraag me af namens wie hij hier spreekt. De Europese maatschappijen zullen vast toekomst zien in meer samenwerking maar domweg overgenomen worden en (qua naam/airline) verdwijnen zullen de meesten niet zien zitten.quote:GENÈVE - Strenge regels over buitenlands eigenaarschap staan een verdere consolidatie van de luchtvaartsector in de weg. Dat is een probleem, vindt IATA-topman Alexandre de Juniac. “In een kapitaalintensieve sector met lage winstmarge en veel concurrentie zou consolidatie normaalgesproken de oplossing zijn.”
Maar overal in de wereld gelden limieten wat betreft het percentage ‘vreemde’ aandeelhouders dat een luchtvaartmaatschappij mag hebben. Al tientallen jaren houdt dat een consolidatie in de luchtvaartsector tegen. “Het is een van de redenen van de luchtvaart al die jaren nooit winstgevend is geweest. Alleen de afgelopen jaren is daar verandering in gekomen.”
In India zijn de beperkingen voor buitenlands eigenaarschap recentelijk opgeheven, maar De Juniac ziet dat niet snel gebeuren in de Verenigde Staten en Europa. Binnen Europa heeft wel consolidatie plaatsgevonden, bijvoorbeeld met de fusie van Air France en KLM. “Maar in verband met traffic rights zaten ook daar de nodige haken en ogen aan”, geeft De Juniac aan.
Op de vraag of er in Europa teveel luchtvaartmaatschappijen zijn antwoordt De Juniac bevestigend. “Kijk naar Amerika, daar zijn drie grote legacy-airlines overgebleven, plus enkele low cost carriers. In Europa worstelen veel airlines om hun voortbestaan.
Consolidatie is dus nodig, maar een probleem voor Europese luchtvaartmaatschappijen is volgens De Juniac het beperkte vreemde eigenaarschap van maximaal 49 procent. “Dat staat verdere consolidatie in de weg. Een probleem dat ook elders in de wereld speelt.”
quote:Het kabinet gaat komend jaar met de Verenigde Staten onderhandelen over het invoeren van preclearance op Schiphol. Dit meldt de Rijksoverheid vrijdag.
Bij preclearance gaan reizigers naar de Verenigde Staten al op Schiphol door de Amerikaanse grens- en douanecontrole. Dit gebeurt pas nadat de reiziger de Nederlandse paspoortcontrole heeft gehad. Door de preclearance hoeven passagiers in de VS niet meer te wachten bij de Amerikaanse controle en kunnen ze sneller doorlopen. De VS voeren nu al preclearance uit in andere landen. onder andere in Ierland, Canada, de Dominicaanse Republiek en Qatar. Op Aruba draait een proef.
Volgens de overheid past het invoeren van preclearance bij de ontwikkeling van Schiphol. De luchthaven wil in 2018 Europe’s most digital airport zijn. “Preclearance maakt de luhcthaven Schiphol aantrekkelijker, wat goed is voor de Nederlandse economie”, stelt de overheid.
Het kabinet benadrukt dat er geen ‘concessies’ gedaan worden aan de Nederlandse grensbewaking, het douanetoezicht en de veiligheid op Schiphol.
Hopelijk haalt de D-check ook het pechduiveltje eruit.quote:PH-BFN![]()
Veel slechte ervaringen mee gehad
Let wel; Dubai - Auckland is maar iets korter dan London - Perth. En in februari start Qatar met de route Doha - Auckland dat nog nét wat langer is dan London - Perth.quote:DRIEBERGEN - Het hing al een tijdje in de lucht, maar nu heeft de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas dan officieel bevestigd dat ze non-stop gaat vliegen tussen Australië en Londen op de 'Kangaroo Route'. De maatschappij kan nu non-stop tussen Perth en Londen vliegen met de Boeing 787-9 met 236 passagiers aan boord. De vlucht duurt 17 uur, gaat over 14.498 kilometer en start op 28 maart.
De route van Perth naar Londen wordt door de mogelijkheid deze rechtstreeks uit te voeren, een stuk in tijd verkort. Het is ook de eerste rechtstreeks verbinding tussen Australië en Europa. Bij de inrichting van de Boeing 787-9 Dreamliner heeft Qatar rekening gehouden met het aanbieden van voldoende comfort om zo'n lange route dragelijk te maken voor passagiers.
Overstapluchthaven
De Australische airline is van plan om Perth Airport te laten uitgroeien tot een belangrijke overstapluchthaven. Passagiers zullen dan vanuit heel Australië naar de West-Australische stad vliegen, om daar over te stappen op vluchten naar Europa. Want na Londen wil Qantas via Perth ook op andere Europese bestemmingen gaan vliegen.
Qantas Group CEO Alan Joyce spreekt van een historisch moment voor de de reisindustrie, toerisme en handel. "Toen Qantas de 'Kangaroo Route' route naar Londen in 1947 opende duurde de reis vier dagen en werden er negenstops gemaakt. Nu gaan we het doen in 17 uur van Perth naar de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk", meldt Joyce.
Mini First Class
"Bij het ontwerp van de Dreamliner hebben we rekening gehouden met het aanbrengen van extra comfort. We hebben voordelen in onze Economy Class die andere maatschappijen aanbieden in hun Premium Economy. Onze Business Suite heeft de bijnaam 'Mini First Class' gekregen van onze frequent flyers”, voegt hij toe.
De vluchten vertrekken vanaf de terminals T3 en T4 in Perth. De huidige domerstic terminals worden klaargemaakt om intercontinentale vluchten te kunnen accommoderen. Vanaf 2015 wil Qatar vertrekken vanaf terminal 1. De luchthaven moet hiervoor fors investeren om het niveau te bieden dat Qatas wil hebben.
Helaas dus geen 747-8i's.quote:TEHERAN - Iran heeft een deal gesloten met vliegtuigbouwer Boeing over de levering van tachtig nieuwe vliegtuigen in de komende tien jaar. Met die zondag bekendgemaakte deal is een bedrag van ongeveer 16,6 miljard dollar (15,7 miljard euro) gemoeid.
Iran koopt voor het eerst in decennia vliegtuigen van het Amerikaanse bedrijf. Vanwege de handelssancties die in 1979 na de Islamitische Revolutie werden opgelegd aan Iran, kon het land jarenlang geen vliegtuigen kopen van Boeing. Begin dit jaar werd een groot deel van de sancties opgeheven na een akkoord over het Iraanse nucleaire programma.
In juni werd al een voorlopige overeenkomst getekend tussen Iran en Boeing. Op dat moment ging het nog om honderd vliegtuigen en moest nog worden gewacht op groen licht van Amerikaanse autoriteiten. Die toestemming zou volgens het Iraanse staatspersbureau nu rond zijn.
Iran koopt, volgens Boeing, vijftig 737 MAX-8s, vijftien 777-300ER's en vijftien 777-9's. In 2018 moet het eerste toestel worden geleverd. Volgens Boeing zijn er zo'n 100.000 banen en 13.600 Amerikaanse leveranciers betrokken bij de bouw van de vliegtuigen.
Airbus
Iran tekende eerder dit jaar een megadeal met Airbus voor tientallen vliegtuigen, variërend van de A320 tot de A350 en zelfs A380. Of de superjumbo daadwerkelijk wordt afgenomen is de vraag, aangezien het land alsnog mag kiezen voor kleinere modellen.
Gaafquote:Op woensdag 14 december 2016 00:45 schreef Iemand91 het volgende:
Morgen komt YL-CSA naar Amsterdam. Dit is de eerste Bombardier CS300 van AirBaltic en deze vlucht van Riga naar Amsterdam is 's werelds eerste commerciële vlucht van dit type.
Aankomst vanuit Riga is morgenmiddag als BT619 om 17:50 uur.
Vertrek terug als BT620 is om 18:55 uur.
[ link | afbeelding ]airBaltic CS300 YL-CSA by Mathias Düber, on Flickr
Gave kist!quote:Op woensdag 14 december 2016 00:45 schreef Iemand91 het volgende:
Morgen komt YL-CSA naar Amsterdam. Dit is de eerste Bombardier CS300 van AirBaltic en deze vlucht van Riga naar Amsterdam is 's werelds eerste commerciële vlucht van dit type.
Aankomst vanuit Riga is morgenmiddag als BT619 om 17:50 uur.
Vertrek terug als BT620 is om 18:55 uur.
[ link | afbeelding ]airBaltic CS300 YL-CSA by Mathias Düber, on Flickr
quote:KLM opent komend zomerseizoen nog eens zeven nieuwe routes. Dat heeft topman Pieter Elbers tegen Up in the Sky gezegd. Het gaat om drie tijdelijke en vier structurele bestemmingen in het KLM-netwerk.
Met ingang van het zomerseizoen (26 maart) voegt KLM Cagliari en Catania in Italië en de Kroatische stad Split, tijdelijk aan het routenetwerk toe. “Zoals we dat dit jaar al deden met Ibiza,” zegt Elbers.
Vakantiebestemmingen
Cagliari (Sardinië), Catania (Sicilië) en Split worden in juli en augustus dagelijks bediend, in het voor- en naseizoen alleen in de weekeinden. Net als Ibiza, zijn het overwegend vakantiebestemmingen. De structureel nieuwe bestemmingen zijn: Gdansk (Polen), Graz (Oostenrijk), Porto (Portugal) en het Spaanse Malaga. Die worden dagelijks aangevlogen.
Spelen
Volgens Elbers gaan de nieuwe bestemmingen niet ten koste van bestaande, maar kunnen de routes geopend worden dankzij vlootvernieuwing en een efficiënter gebruik van die vloot. “Dit jaar heeft laten zien dat de door ons ingezette strategie goed werkt; zowel qua kosten besparen en investeren, als de nieuwe netwerkstrategie.” KLM ‘speelt’ tegenwoordig ook meer met haar routenetwerk dan vroeger het geval was. De tijdelijke bestemmingen zijn daar een voorbeeld van, maar ook de hogere frequenties vanaf de start van een nieuwe route.
Cali
Er wordt ook eerder besloten de stekker uit een route te trekken als die niet loopt. “Cali in Colombia is daar een voorbeeld van,” aldus Elbers. Die bestemming werd pas vorig jaar geïntroduceerd, in combinatie met Bogota. “Cali liep minder goed en hebben we nu gewisseld met Cartagena.” Begin januari vliegt KLM voor het laatst naar Caïro, een stad waar KLM al heel lang op vliegt, maar waar de laatste tijd nadrukkelijk de klad in zat.
Strategie
Voor komend zomerseizoen kondigde KLM eerder al de nieuwe intercontinentale bestemmingen Minneapolis (VS), Freetown in Siërra Leone en Monrovia in Liberia aan. In Europa wordt Londen City aan het schema toegevoegd. De frequentie op Dublin, nieuw sinds deze winter, wordt in de zomer flink opgevoerd. Elbers: “2017 is het derde jaar van de nieuwe strategie. De effecten daarvan zijn steeds nadrukkelijker te zien.”
Daarnaast worden de vluchten naar Buenos Aires (en door naar Santiago) ook uitgebreid, het waren er eerst 3 per week, nu geloof ik al 4 en ze willen zelfs naar dagelijkse vluchten als ik de geruchten mag gelovenquote:Op donderdag 15 december 2016 16:34 schreef Iemand91 het volgende:
KLM kondigt weer zeven nieuwe bestemmingen aan
[..]
Even een "supersnelle" pitstop uitgevoerd door de Air France collega's in Pointe-a-Pitre en ze blijven net onder de 3 uur vertraging om te voorkomen dat er vergoedingen betaald moeten worden. Goed ingepland die standaard diversion.quote:Op vrijdag 16 december 2016 14:09 schreef Iemand91 het volgende:
Tijd geleden hadden we het hier (geloof ik) over Sint Maarten en de prestaties van de A330 daar; afgelopen dinsdag heeft KL730 voor het eerst moeten omvliegen via Pointe-à-Pitre.
Dat is het inderdaad vanwege de steep approach en het uitzicht.quote:Op vrijdag 16 december 2016 23:16 schreef xcachet het volgende:
Londen City lijkt mij erg tof om op de vliegen
Vóór 9/11 was het helemaal een feest met VLM RTM-LCY en dan moeten landen in oostelijke richting. Maakte die Fokker 50 een rondje om Canary Warf en keek je zo daar de kantoren binnen.quote:Op vrijdag 16 december 2016 23:16 schreef xcachet het volgende:
Minimaal 2 keer in de week vlieg ik er naar toe, en het verveeld nooit!quote:Op vrijdag 16 december 2016 23:16 schreef xcachet het volgende:
2 keer per week?quote:Op zaterdag 17 december 2016 13:57 schreef airportmadness het volgende:
[..]
Minimaal 2 keer in de week vlieg ik er naar toe, en het verveeld nooit!
Oh wowquote:Op zaterdag 17 december 2016 12:31 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Vóór 9/11 was het helemaal een feest met VLM RTM-LCY en dan moeten landen in oostelijke richting. Maakte die Fokker 50 een rondje om Canary Warf en keek je zo daar de kantoren binnen.
Staat gewoon op mijn to-do-lijstje van 2017. Jammer dat Vueling er niet op vliegt. Daarmee vlieg ik wat goedkoperquote:Op zaterdag 17 december 2016 11:46 schreef inkjet het volgende:
[..]
Dat is het inderdaad vanwege de steep approach en het uitzicht.
Europees hoofdkantoor van de holding(airline) waar ik voor werk zit in London dus dan is city wel makkelijk en snel!quote:
Niet zo'n supersnelle vlucht:quote:Op vrijdag 16 december 2016 18:17 schreef OEM het volgende:
Even een "supersnelle" pitstop uitgevoerd door de Air France collega's in Pointe-a-Pitre en ze blijven net onder de 3 uur vertraging om te voorkomen dat er vergoedingen betaald moeten worden. Goed ingepland die standaard diversion.
quote:IranAir has trimmed its planned order from Europe's Airbus (AIR.PA) to 100 planes, partly by dropping superjumbo A380s, the flag carrier's head said on Sunday, confirming an adjustment first reported by Reuters.
"Although the nominal value of the contract for 118 Airbus planes had been announced at $25 billion, the A380 planes have been dropped from this contract, so the value of our Airbus contract will not be more than $10 billion," said Farhad Parvaresh, quoted by the state news agency IRNA.
In June, Reuters reported that doubts were growing about Iran's planned purchase of 12 A380 planes as part of its proposed Airbus order.
In September, an Iranian official told Reuters that Iran had reduced the number of airplanes it planned to buy from Airbus by a further six amid delays in U.S. regulatory approvals.
Separately, Iran's transport minister was quoted as saying on Sunday that Tehran expected the Airbus deal to be signed within days.
"We expect the final contract to be signed this (coming) week," Abbas Akhoundi said, quoted by IRNA.
Iran signed a $16.6 billion deal for 80 Boeing (BA.N) passenger jets last Sunday and was said to be close to another for dozens of Airbus planes to complete what would be the biggest package of firm contracts with Western companies since the country's 1979 Islamic revolution.
An Iranian official told Reuters last Sunday that IranAir was at the "very final stage" of formalizing the deal with Airbus, which led Western companies back into Iran with a provisional agreement for 118 planes when Tehran emerged from global sanctions in January.
Nee, nee en nee helaasquote:Op zondag 18 december 2016 14:25 schreef inkjet het volgende:
De PH-AOA heeft vannacht na een maand onderhoud een testvlucht uitgevoerd vanuit Xiamen. Ik ben benieuwd of het toestel terugkomt met:
1) de nieuwe livery
2) de uitgebreide economy class
3) Wi-Fi
quote:Amsterdam is Embraer 190-hoofdstad van de wereld
DRIEBERGEN - Nergens ter wereld starten en landen zoveel Embraer 190's als op Schiphol. Wekelijks vertrekken 726 vluchten vanaf Amsterdam met de tweemotorige 'Jungle Jet'. Dat blijkt uit een weinig nuttig maar niet minder vermakelijk overzicht van anna.aero naar waar ter wereld je de populairste vliegtuigtypes het vaakst kan spotten.
Dat er zoveel E190’s te zien zijn op Schiphol is voornamelijk te danken aan KLM Cityhopper, dat haar vloot honderdzitters van dit type sinds 2008 gestaag heeft uitgebreid. Ook verschillende andere airlines zetten E190’s in op vluchten naar Amsterdam.
Uit het onderzoek van anna.aero blijkt verder dat de Airbus A320 op meeste luchthavens ter wereld komt, 1323 in totaal. De nummer twee, de Boeing 737-800 start en landt op 1224 luchthavens. De Boeing 747 is exact op honderd luchthavens te zien, nog altijd een stuk meer dan de A380 (55).
De luchthaven met de meeste Airbus A320-vluchten ter wereld is overigens Delhi, gevolgd door Shanghai en Barcelona. De Boeing 737-800 is het meest algemeen op de luchthaven van Beijing, gevolgd door Jakarta en Istanbul SAW.
A380 Capital
Boeing 747-liefhebbers kunnen het beste naar Frankfurt gaan, hoewel het verschil met de nummer twee Londen Heathrow miniem is. Dat Dubai ‘A380 Capital’ is, is geen verrassing. Tweede is Londen, gevolgd door Singapore.
De meeste vluchten van de A321 vinden plaats vanaf Istanbul, terwijl de kleinere A319 op Londen Gatwick het meest algemeen is. In Hongkong starten en landen de meeste A330’s, terwijl Madrid het meest A340-rijk is. De kans om de A350 te spotten is het grootst in Singapore.
Voor Boeing 737-700's moet je naar Chicago Midway, voor 737-900's naar Seattle-Tacoma en voor 757’s naar Atlanta. De 'widebodies' 767 en 787 zijn beide op Tokio Haneda het meest voorkomend is. De 777 is dankzij grootafnemer Emirates het meest te vinden in Dubai.
Ben ook gecharmeerd van de A350, alleen jammer dat ie in de plaats komt van A340's.quote:Op dinsdag 20 december 2016 11:35 schreef DeeBee het volgende:
A350.
Al staat deze livery hem wel wat saai.
twitter:flightradar24 twitterde op maandag 19-12-2016 om 18:22:08🛩🎄 Another pilot-drawn Christmas tree! We're going to have to host a competition next year. https://t.co/9zlzo8LlfK reageer retweet
Zo gaat het er aan toe als het wel (net) goed gaatquote:Op woensdag 21 december 2016 10:14 schreef DeeBee het volgende:
Zoooo KOEKOEK.
Je zal er zo hebben staan 'spotten', komt hij ineens door de hekken zetten, my god.![]()
Ik denk eerder aan structureel overbeladenquote:Op woensdag 21 december 2016 14:37 schreef Karstman het volgende:
Is dat nou of een hele korte baan of ligt die baan op hoogte zodat ze meer moeite hebben om snel hoogte te winnen?
quote:De Nederlandse staat heeft het regeringstoestel te koop gezet. Het vliegtuig wordt door de Britse makelaar Altea aangeboden op avbuyer.com.
De PH-KBX is volgens de verkoper “stil, ruimtelijk en comfortabel”. Daarnaast is het toestel “excellent onderhouden, met slechts 400 vlieguren per jaar”.
Het regeringstoestel, een Fokker 70, stamt uit 1996, maar kreeg in 2008 nog een geheel vernieuwd interieur. Er is aan boord plaats voor 24 passagiers, verdeeld over twee cabines.
De prijs is op aanvraag. Experts zeggen tegen De Telegraaf dat het vliegtuig zo’n twee tot drie miljoen euro waard is.
Opvolger
Omdat KLM volgend jaar stopt met de Fokker 70, wil de maatschappij het toestel niet langer onderhouden. De staat is daarom dringend op zoek naar een opvolger.
Het nieuwe regeringstoestel moet een vliegbereik hebben van 10.000 kilometer, zodat de ministers of het koningshuis rechtstreeks naar de Nederlandse Antillen kunnen vliegen. In de Fokker is dat niet mogelijk.
Naar verluid wordt het nieuwe vliegtuig een Boeing 737 Business Jet. Koning Willem-Alexander volgt al vlieglessen voor dat toestel, en voor KLM is het onderhoud eenvoudig omdat zij al een grote vloot 737’s heeft. Officieel is er nog niks besloten.
Dusseldorf?quote:Op donderdag 22 december 2016 16:18 schreef HeelVeelvragen het volgende:
Schiphol heeft de aankomende passagiers gescheiden doormiddel van een vuil en schoon gebied, maar ik vroeg me af bestaan er ook vliegvelden die vertrekkende en aankomende passagiers volledig scheiden?
Cancun, Aruba, Curaçao, Holguin, Varadero, Faro, Punta Cana, Puerto Plata, Rotterdam, Den Helder, Eindhoven.quote:Op donderdag 22 december 2016 16:18 schreef HeelVeelvragen het volgende:
Schiphol heeft de aankomende passagiers gescheiden doormiddel van een vuil en schoon gebied, maar ik vroeg me af bestaan er ook vliegvelden die vertrekkende en aankomende passagiers volledig scheiden?
Geen grote luchthavens dus, ik neem dat bij de luchthavens met een slurf de vertrekkende passagiers op +2 rondlopen en de aankomende passagiers op +3(of andersom). Dit systeem lijkt me dan weer moeilijk te combineren met scheiden van aankomende passagiers zoals schiphol doet.quote:Op donderdag 22 december 2016 16:46 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Cancun, Aruba, Curaçao, Holguin, Varadero, Faro, Punta Cana, Puerto Plata, Rotterdam, Den Helder, Eindhoven.
Nee, loopt allemaal op de zelfde verdieping rond.quote:Op donderdag 22 december 2016 17:05 schreef HeelVeelvragen het volgende:
[..]
Geen grote luchthavens dus, ik neem dat bij de luchthavens met een slurf de vertrekkende passagiers op +2 rondlopen en de aankomende passagiers op +3(of andersom). Dit systeem lijkt me dan weer moeilijk te combineren met scheiden van aankomende passagiers zoals schiphol doet.
Ik ben Sheremetyevo International Airport bij Moskou nog vergeten. ook daar worden aankomende en vertrekkende passagiers gescheiden.quote:Op donderdag 22 december 2016 17:05 schreef HeelVeelvragen het volgende:
[..]
Geen grote luchthavens dus, ik neem dat bij de luchthavens met een slurf de vertrekkende passagiers op +2 rondlopen en de aankomende passagiers op +3(of andersom). Dit systeem lijkt me dan weer moeilijk te combineren met scheiden van aankomende passagiers zoals schiphol doet.
Düsseldorf niet. Volgens mij Heathrowquote:
Wat is daar het voordeel van ipv op twee gescheiden verdiepingen? kan me alleen bedenken dat het budgettaire redenen heeft omdat je een verdieping minder bouwt.quote:Op donderdag 22 december 2016 17:07 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Nee, loopt allemaal op de zelfde verdieping rond.
Nu kijken wat er na 20 januari gaat gebeuren...quote:BLAGNAC - Iran Air en Airbus hebben een definitieve deal gesloten voor de aanschaf van honderd toestellen. De order betreft 46 vliegtuigen uit de A320-serie, 38 A330's en 16 A350 XWB's. De afleveringen starten al begin 2017.
De eerste A321 in de kleuren van Iran Air staat al klaar om afgeleverd te worden. Zoals eerder bekend werd ontvangt Iran Air toch geen A380’s. Oorspronkelijk waren die plannen er wel.
Met de levering van de nieuwe toestellen kan Iran Air beginnen met een broodnodige vlootvernieuwing. Vanwege en handelsboycot kon Iran sinds eind jaren zeventig geen nieuwe westerse vliegtuigen aanschaffen. Vorig jaar werd dit boycot opgeheven.
Farhad Parvaresh is opgetogen over de deal met Airbus. “Iran Air beschouwt dit akkoord als een belangrijke stap richting een sterkere internationale aanwezigheid in de burgerluchtvaart.”
Piloten
Volgens het akkoord gaat Airbus ook Iraanse piloten opleiden en de Iraniërs bijstaan bij het verbeteren van luchthavenoperaties en air traffic management. Volgens Airbus-topman is dit akkoord belangrijke voor de modernisering van de Iraanse luchtvaartsector.
De Amerikaanse overheid moet de deal van Airbus en Iran nog wel goedkeuren omdat Airbus-vliegtuigen voor meer dan tien procent uit Amerikaanse onderdelen bestaan. Dat lijkt een formaliteit, want eerder sloot Iran al een deal met de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing over de levering van in totaal tachtig nieuwe vliegtuigen.
PH-KBX zo afleveren bij Aviodromequote:Op donderdag 22 december 2016 14:05 schreef Iemand91 het volgende:
Nederlands regeringstoestel te koop
Hong Kong heeft het zeker weten.quote:Op donderdag 22 december 2016 16:18 schreef HeelVeelvragen het volgende:
http://nos.nl/artikel/215(...)toestel-vermist.htmlquote:Een Russisch militair toestel is kort na het opstijgen in Sotsji van de radar verdwenen. Volgens het Russische ministerie van Defensie zijn er 91 mensen aan boord.
Het toestel, een Tupolev Tu-154, was op weg naar Latakia in Syrië. Het maakte kort na het opstijgen een manoeuvre boven de Zwarte Zee. De luchtverkeersleiding kon daarna geen contact meer krijgen met de piloten. Er is een grote zoekactie op touw gezet.
Aan boord zijn ook leden van het Alexandrov Ensemble en een aantal journalisten. De musici zouden in Syrië een concert geven voor Russische militairen.
Wat is je bron?quote:Op woensdag 28 december 2016 09:53 schreef Sunri5e het volgende:
Tui met de 787 naar Suriname. Ben benieuwd op welke bestemming ze minder gaan vliegen of zelfs helemaal gaan stoppen.
Dit beantwoord in ieder geval je eerste vraag:quote:Op zondag 18 december 2016 14:25 schreef inkjet het volgende:
De PH-AOA heeft vannacht na een maand onderhoud een testvlucht uitgevoerd vanuit Xiamen. Ik ben benieuwd of het toestel terugkomt met:
1) de nieuwe livery
2) de uitgebreide economy class
3) Wi-Fi
Vandaar dat bijnaam "Jumbo" is .quote:Op woensdag 28 december 2016 00:37 schreef Iemand91 het volgende:
Hoe groot is de vertical stabiliser van de 747-400?
Nou, zo groot:
[ afbeelding ]
quote:SCHIPHOL - Televisiezender RTL-Z zendt op 2 en 3 januari de tweede reeks uit van de serie ‘Ready for Take-Off’, over het reilen en zeilen bij de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas.
De serie volgt het toegewijde personeel wat de klok rond werkt om Qantas in de lucht te houden: piloten, cabinepersoneel, onderhoudsmedewerkers, trainers, cateraars, grondpersoneel en customer service managers. ‘Ready for Take-Off’ wordt verteld vanuit de ogen van deze medewerkers waarbij de kijkers op de eerste rij zitten.
De zesdelige serie wordt door RTL-Z in twee avonden met drie afleveringen achter elkaar uitgezonden, vanaf 20.30 uur. Op 7 en 8 januari volgen de herhalingen.
De eerste serie van ‘Ready for Take-Off’ werd in april dit jaar vertoond.
-TFM heeft geen Star Class, de duurste stoelen daarin zijn Premium Comfort.quote:Op dinsdag 3 januari 2017 13:50 schreef derLudolf het volgende:
Mijn ouders zitten op dit moment in de PH-TFM en hebben voor de meest luxe stoelen betaald, voorin het vliegtuig.
Heet dat Starclass?
Daar weet ik zo niet wat van. Ze hebben wel eind november een A330-200 van AirTanker geleased tijdens het drama met de vlucht naar de Dominicaanse Republiek.quote:Ik heb ze al voor gek verklaard omdat het nogal een rommeltje is bij TUI op het moment. Ze hebben toch een A330 met alleen economy bijgehuurd omdat er wat spul stil staat?
Oh, dat wordt geld terug claimen dusquote:Op dinsdag 3 januari 2017 14:47 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
-TFM heeft geen Star Class, de duurste stoelen daarin zijn Premium Comfort.
Uiteindelijk moet deze kist wél Star Class krijgen met 25 stoelen en 280 economy.
-TFK en -TFL krijgen 7 stoelen meer in Star Class en iets minder economy.
Dit is veranderd; eerst was het de bedoeling dat alle 787's geen Star Class zouden krijgen maar Premium Economy; de laatste/nieuwste 787 voor TUI kwam dus ook al aan met Premium Economy i.p.v. Star Class dat wel in de eerste twee 787's zat.
Maar dit is dus later omgedraaid.
Ja dat bedoelde ik ja, is alweer voorbij dusquote:Daar weet ik zo niet wat van. Ze hebben wel eind november een A330-200 van AirTanker geleased tijdens het drama met de vlucht naar de Dominicaanse Republiek.
(de oorspronkelijke - eigen - 787 moest plotseling een motorwissel ondergaan; werd een zwarte A340-300 van HiFly binnengehaald maar die knalde tegen de aviobrug op Schiphol en uiteindelijk met de AirTanker ingezet die op de terugweg naar Amsterdam de langste vertraging van 2016 had)
quote:HAMBURG - KLM is de veiligste luchtvaartmaatschappij van Europa. Dat blijkt uit een overzicht van het Duitse Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC). In de jaarlijkse Safety Ranking van de zestig grootste airlines ter wereld staat Cathay Pacific op de eerste plaats.
JACDEC kijkt bij het samenstellen van de ranglijst naar de verhouding van het aantal vervoerde passagiers en het aantal incidenten in de afgelopen dertig jaar. Er wordt niet alleen gekeken naar ongevallen en dodelijke slachtoffers, maar ook naar ook zware incidenten.
Daarbij heeft KLM het in de periode 1986-2016 dus uitstekend gedaan. Op wereldwijd niveau moet de Nederlandse airline naast Cathay Pacific alleen Air New Zealand (2), Hainan Airlines (3) en Qatar Airways (4) voor zich dulden.
Emirates
KLM is de enige Europese airline in de top tien, waar verder EVA Air, Emirates, Etihad Airways, Qantas en Japan Airlines in staan. Lufthansa staat op plaats twaalf, easyJet op 28 en Ryanair op 34. Emirates, dat in 2016 een toestel moest afschrijven na een crashlanding, daalde van plaats 2 naar 7.
De volgens JACDEC minst veiligste van de zestig grootste airlines zijn Garuda Indonesia (58), Avianca Colombia (59) en het Taiwanese China Airlines (60).
Ze vliegen naar Cuba toch?quote:
En naast veiligste airline van Europa (en 5e van de wereld) ook de meest punctuele airline van Europa (en 3e wereldwijd).quote:Op woensdag 4 januari 2017 00:49 schreef Iemand91 het volgende:
Nou, dit kunnen ze in ieder geval in hun zak steken:
'KLM veiligste Europese luchtvaartmaatschappij'
quote:DRIEBERGEN - KLM vloog in 2016 van alle luchtvaartmaatschappijen in Europa het vaakst op tijd. Wereldwijd staat de Nederlandse onderneming op de derde plaats wat betreft punctualiteit. Dat blijkt uit het Punctuality Report 2016 van OAG, dat de gegevens van 54 miljoen vluchten analyseerde om de jaarlijkse ranglijst samen te stellen.
KLM had in 2016 een ‘on-time performance’ van 87,89 procent. Dat betekent dat bijna 88 procent van de vluchten binnen een kwartier na de geplande tijd vertrok of arriveerde. Alleen het Panamese Copa Airlines (2) en Hawaiian Airlines (1) deden het in 2016 beter dan KLM. Bij het vaststellen van de lijst keek OAG ook naar annuleringen.
Transavia
In de top tien van meest punctuele airlines staan verder grote namen als Qantas (4), Japan Airlines (5), Iberia (8) en Singapore Airlines (10). Opvallend is een zeventiende plek voor Transavia. Daarmee is de budgetdochter van Air France-KLM volgens OAG de op twee na punctueelste low cost carrier ter wereld, na het Braziliaanse GOL en het Britse Monarch.
OAG vergeleek ook de punctualiteit van luchthavens. In de categorie luchthavens met meer dan twintig miljoen passagiers per jaar kwam Tokio Haneda als beste naar voren, gevolgd door Sao Paulo Guarulhos, Detroit en Atlanta. Schiphol is met een OTP van een kleine 80 procent op een twintigste plaats terug te vinden. Binnen Europa deden alleen Madrid, Frankfurt en München het beter.
Ze hebben het tegenwoordig kortweg over "Premium", zodat het net iets meer aansluit bij de "Premium Club" die ze bij de rest van TUI hanteren.quote:Op dinsdag 3 januari 2017 14:47 schreef Iemand91 het volgende:
-TFM heeft geen Star Class, de duurste stoelen daarin zijn Premium Comfort.
Ik vraag me af of dat ooit nog gaat gebeuren. Nu de PH-TFK en PH-TFL alleen nog voor de Antillen + Florida worden ingezet en de PH-TFM en PH-OYI de overige long-haul bestemmingen doen lijkt het erop dat ze voorsorteren op een 4e 787-8 met 300 stoelen (en dus 47 Premium stoelen)quote:Uiteindelijk moet deze kist wél Star Class krijgen met 25 stoelen en 280 economy.
-TFK en -TFL krijgen 7 stoelen meer in Star Class en iets minder economy.
Jep, die plannen hebben ze letterlijk op het laatste moment teruggedraaid in september 2015, ik zou in een van de eerste vluchten zitten die met een omgebouwde PH-TFL zou plaats vinden, in Premium. Dat werd dus een gedowngrade vlucht in Economy/Comfortquote:Dit is veranderd; eerst was het de bedoeling dat alle 787's geen Star Class zouden krijgen maar Premium Economy; de laatste/nieuwste 787 voor TUI kwam dus ook al aan met Premium Economy i.p.v. Star Class dat wel in de eerste twee 787's zat.
Maar dit is dus later omgedraaid.
SLMquote:Op woensdag 4 januari 2017 16:55 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Vergeet de SLM niet, die kan er ook wat van
Ze gaan nu een nieuw entertainment systeem kopen voor in hun A340:quote:
Klopt. Dcht dat ze het meest luxe hadden geboekt. Nja meest luxe op die vlucht dus, niet binnen TUIquote:Op woensdag 4 januari 2017 16:27 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ze vliegen naar Cuba toch?
Daarvoor worden sinds deze winterdienstregeling geen Star Class stoelen meer voor verkocht.
Staat er in hun boeking dat ze wel Star Class hebben geboekt? Dan zou je in de "Mijn TUI" omgeving onder "Betaling" de mogelijkheid moeten hebben om het verschil tussen Star Class en Premium terug te krijgen.
Nieuws is al een paar dagen oud, maar had hem nog niet gezien hier.quote:JAKARTA - Twee directieleden van de Indonesische prijsvechter Citilink hebben hun verantwoordelijkheid genomen voor de klucht rond een vermoedelijk dronken piloot. President-directeur Albert Burhan en operationeel directeur Hadinoto Soedigno kondigden vrijdag hun vertrek aan. Beelden van de zwalkende piloot gingen de afgelopen dagen de wereld over.
Woensdag maakten passagiers opnamen aan boord van een Airbus A320 waaruit duidelijk blijkt dat de piloot in kwestie nauwelijks uit zijn woorden komt. Later doken beelden op van de luchthaven van vertrek, waarop te zien is hoe een zwalkende gezagvoerder de veiligheidscontroles zonder problemen passeert.
Aan boord van de A320 waren 154 passagiers. Nadat bezorgde reizigers aan de bel trokken en het vliegtuig verlieten, stuurde Citilink een vervangende piloot. De vlucht voerde van Juanda Airport op Surabaya naar Jakarta Soekarno-Hatta Airport.
Ontslagen
De piloot werd in eerste instantie geschorst. Vrijdag maakte Citilink bekend dat de man is ontslagen. De officiële uitslag van de medische test is nog niet vrijgegeven.
Citilink vliegt met ruim veertig Airbus A320's naar een groot aantal binnenlandse bestemmingen. Het bedrijf maakt onderdeel uit van de nationale maatschappij Garuda Indonesia.
Tsja. Ik begrijp die reacties wel. Wat moet je nou zoeken op Suriname als je 10 dagen op vakantie gaat?quote:Op woensdag 4 januari 2017 17:56 schreef FredvZ het volgende:
De samenwerking met TUI levert ook mooie pareltjes op:
http://www.waterkant.net/(...)toeristen-opleveren/
http://www.waterkant.net/(...)liner-naar-suriname/
Bij SLM zijn ze er heilig van overtuigd dat TUI reizen aanbiedt naar Suriname in combinatie met Curaçao (waarbij uiteraard met de SLM tussen PBM en CUR wordt gevlogen). Driemaal raden wat TUI nou net niet aanbiedt...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |