Meer Airbusquote:Op zaterdag 5 november 2016 21:05 schreef Mikey92 het volgende:
[..]
Alleen de 4 A330-200's met een slecht lease contract zijn weg gegaan, de rest hebben ze besloten te houden, de cabine's worden zelfs in 2017 vernieuwd.
Nog 1 lijkt het. Bij de bekendmaking dat er Wi-Fi zou komen werd het aantal van 12 genoemd voor de A330's. Eind maart loopt het contract voor de AOE af, bijvoorbeeld. Bovendien zijn er al vier weg. In 2016 zijn wel degelijk A330's 'vervangen' (nou ja, qua aantal) door 789's.quote:[
[..]
Er gaan alleen helemaal geen A330-200's weg bij KLM;) De 787 vervangt de 747-400M
Verkocht, of onderweg naar de sloop?quote:Op zondag 30 oktober 2016 01:06 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Vandaag was ook de laatste dag voor de Lufthansa Boeing 737.
Ze hadden nog 6 737-300's; die maakten vandaag hun laatste vluchten.
D-ABEF kwam vandaag nog langs op Schiphol als LH986 om 09:19 uur en vertrok weer om LH987 van/naar Frankfurt.
Lufthansa was de launch customer van de Boeing 737; op 10 februari 1968 - ruim 48 jaar geleden - en de maatschappij was ook de eerste airline die een order plaatste; 21 stuks op 19 februari 1965.
Een impressie van vandaag:
CEO van Lufthansa:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gaat naar Automatic LLC zoals wel meer 737's op SFB. Voor storage maar zeer waarschijnlijk sloop.quote:Op zondag 6 november 2016 20:08 schreef spapaars het volgende:
Verkocht, of onderweg naar de sloop?
[ afbeelding ]
quote:Een Embraer E-190 van Aeromexico kreeg vooraan om te landen op Mexico City Airport nadat een slang ontdekt was aan boord.
De Embaer was onderweg van Torreon (Mexico) naar Mexico City. Het beest kwam uit de bagagerekken zetten voorin het vliegtuig. De slang wordt geschat op meer dan een halve meter lang. De slang heeft niemand aangevallen. Na de landing werd het gevangen door de dierendienst van het vliegveld.
Een passagier filmde het beest en zette het online.
quote:De plannen voor Air France Boost
In Franse media ontvouwt Air France steeds meer van de plannen voor de nieuwe maatschappij met werktitel Boost. Een overzicht.
Netwerk
Boost wordt geen low-cost maatschappij. Het moet wel wat lagere kosten krijgen dan Air France. Het netwerk is het belangrijkst, Boost vliegt dan ook van het dure Charles de Gaulle. De maatschappij zal een deel van de onrendabele routes van Air France overnemen. Van het Boost-netwerk zal 70 procent ex-Air France zijn, 30 procent worden nieuwe routes.
Vliegtuigen
De long-haul vloot bestaat in 2020 uit tien vliegtuigen. Kenners noemen dit wel het absolute minimum voor een maatschappij, wil het wat kans maken. De vloot zal uiteindelijk uit A350’s bestaan. De eerste van dit type wordt pas in 2019 aan Air France geleverd. In totaal zijn er 25 besteld voor Air France en KLM samen. De overbrugging zal gedaan worden met A340’s. Air France wilde van deze viermotorige brandstofslurpers af; mogelijk blijven ze nu langer in de vloot bij de dochter.
Interieur
Boost wordt eigenlijk een soort KLM, wat betreft het interieur. Air France-KLM zegt dat het een half business half toeristen maatschappij worden. Waarschijnlijk wat betreft inkomsten. Er komen zoveel mogelijk stoelen naast elkaar in economy class. First class zal ontbreken. Business class wordt soberder en kleiner dan (de nieuwe business class) bij AF, maar wel met flatbeds. Niet alle stoelen krijgen directe toegang tot het gangpad. KLM business class dus.
Alle toestellen krijgen wifi aan boord. Daarnaast wordt de maatschappij een plek om noviteiten uit te proberen. Het eerste hersenspinsel is er al: bedden in het vrachtruim of boven de cabine.
Personeel
Piloten komen van Air France en kunnen vrijwillig voor Boost kiezen. Het argument waarom ze dat zouden willen is omdat ze dan door kunnen groeien. AF-KL hoopt zo een staking zoals twee jaar geleden na presentatie van het Transavia Europe plan te voorkomen. Minder bang is de moedermaatschappij voor de rest van het personeel. Cabin crew zal nieuw worden geworven. De afhandeling zal deels door Air France worden gedaan en deels door andere partijen.
Bestemmingen
Meest voor de hand liggende bestemmingen zijn volgens de topman Zuid-Oost Azië, India, Bangkok of Guangzhou. Bestemmingen waar de golfmaatschappijen sterk zijn en voor veel concurrentie zorgen. Mogelijk gaat Boost later ook transatlantisch vliegen.
Medium-haul
Naast long-haul bestemmingen krijgt Boost ook medium-haul netwerk. Daarvoor worden Air France A320’s gebruikt, met Air France piloten. Hoeveel A320’s er naar Boost gaan is nog niet bekend gemaakt. Vanaf de zomer of herfst 2017 gaat dit deel van de nieuwe dochter van start. De long-haul begint niet eerder dan zomer 2018.
Investering
Tussen 2017 en 2020 investeert Air France-KLM 1,7 tot 2,2 miljard in Boost. Dit geld komt uit kostenbesparingen en een toename in de ticketverkoop.
Transavia
De semi-LCC van de Air France-KLM groep blijft ook routes uitvoeren vanuit Frankrijk. Trans vliegt vanaf Parijs Orly en zal dat blijven doen. De maatschappij wordt niet als nuttig gezien voor de Charles de Gaulle hub. Vluchten naar Europese bestemmingen blijven in stand en er zullen binnenlandse routes bij komen om de concurrentie met de TGV aan te gaan. Hop! blijft vanaf Orly samenwerken met Transavia. De plannen voor een pan-Europese Transavia zijn van tafel.
Naam
Boost wordt niet de naam voor de maatschappij. Er zal een link met Air France komen. Wellicht de hele naam of de afkorting ‘AF’.
Jumbo 747quote:Op maandag 7 november 2016 17:34 schreef Iemand91 het volgende:
Haar allerlaatste vertrek vanaf Schiphol; vanaf baan 04 (Oostbaan):
[ link | afbeelding ]KLM B747 by Ramon Kok, on Flickr
Ik snap nog steeds niet dat niet gewoon alle 787's naar KLM gaan en alle 350's naar AF. Dat is toch veel efficiënter?quote:Op woensdag 9 november 2016 00:57 schreef Iemand91 het volgende:
De 500e gebouwde Boeing 787 heeft zojuist haar eerste vlucht gemaakt.
F-HRBA; de eerste 787(-9) voor Air France:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/photos/(...)67a943a3c]afbeelding[/url] ]
Daar vond ik het ook op lijken jaquote:Op dinsdag 8 november 2016 09:35 schreef FredvZ het volgende:
Klinkt als een sterfhuisconstructie om gemakkelijk van onrendabele lijnen, toestellen en piloten af te komen tbh.
De vloot wordt dermate groot dat dat wel meevalt.quote:Op woensdag 9 november 2016 06:24 schreef Sunri5e het volgende:
Ik snap nog steeds niet dat niet gewoon alle 787's naar KLM gaan en alle 350's naar AF. Dat is toch veel efficiënter?
Op korte termijn wel, maar als beide maatschappijen hopelijk in de loop van de tijd over gemiddeld 25 toestellen van elk type beschikken wordt dat anders. Ze zijn net wat verschillend waardoor de maatschappijen meer mogelijkheden hebben om toestel en route op elkaar af te stemmen.quote:Ik snap nog steeds niet dat niet gewoon alle 787's naar KLM gaan en alle 350's naar AF. Dat is toch veel efficiënter?
Ik zou er maar niet te veel op hopen.quote:Op woensdag 9 november 2016 22:31 schreef FredvZ het volgende:
Geen idee of het al voorbij is gekomen, maar de PH-MCS lijkt en tweede leven te krijgen bij FedEx als N68089:
[ afbeelding ]
Wel weer opvallend, aangezien deze kist maandenlang bij Martinair op Schiphol heeft gestaan.
En ook de PH-MCU mag als N68091 nog even doorvliegen.
Bummerquote:Op woensdag 9 november 2016 23:00 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik zou er maar niet te veel op hopen.
Naar mijn weten zijn ze aan FedEx verkocht puur voor onderdelen.
Maar waarom heeft die kist dan een nieuwe VS registratie gekregen? De MCR staat als de-registerd, de MCU en MCS nog niet.quote:Op woensdag 9 november 2016 23:00 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik zou er maar niet te veel op hopen.
Naar mijn weten zijn ze aan FedEx verkocht puur voor onderdelen.
twitter:LEJ_Airport twitterde op donderdag 10-11-2016 om 14:57:31Die #Antonov #AN225 ist um 14.04 Uhr auf der Nordbahn des #LEJ_Airport gelandet. Geplanter Start morgen gegen 18.00… https://t.co/UHsx5qivdV reageer retweet
Jep, en met een beetje geluk wijkt die morgenavond net dat beetje af dat ik 'm ook nog kan zien.quote:Op donderdag 10 november 2016 15:55 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]twitter:LEJ_Airport twitterde op donderdag 10-11-2016 om 14:57:31Die #Antonov #AN225 ist um 14.04 Uhr auf der Nordbahn des #LEJ_Airport gelandet. Geplanter Start morgen gegen 18.00… https://t.co/UHsx5qivdV reageer retweet
Blijft impressive
Wow, wat een zieke route. Mag wat kosten. Enig idee wat er vervoerd wordt?quote:Op donderdag 10 november 2016 16:19 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Jep, en met een beetje geluk wijkt die morgenavond net dat beetje af dat ik 'm ook nog kan zien.
Of in ieder geval; horen. Want ik heb wel eens een Antonov 124 op zo'n 10 kilometer hoogte over horen komen.
Ging direct op FR24 kijken want dat geluid leek op geen enkel ander toestel.
Helaas ligt m'n monster 100-400mm objectief alweer in Amsterdam....
[ afbeelding ]
Toestel is overigens onderweg naar Zuid-Amerika:
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 10 november 2016 18:32 schreef Maxco het volgende:
Wow, wat een zieke route. Mag wat kosten. Enig idee wat er vervoerd wordt?
twitter:BolloreLog twitterde op vrijdag 04-11-2016 om 16:02:00On Nov. 15th, On Nov. 15th, Bolloré Logistics #Chile will be handling a 182-ton transformer - heaviest single piece ever airlifted in the Americas. #AN225 reageer retweet
Jep, tegelijk met de komst van de straalvliegtuigen zijn zij langzaam verdwenen.quote:Op donderdag 10 november 2016 19:57 schreef derLudolf het volgende:
Hadden andere vliegtuigen vroeger ook een navigator?
Aha, wie zijn toen gaan navigeren?quote:Op donderdag 10 november 2016 20:01 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Jep, tegelijk met de komst van de straalvliegtuigen zijn zij langzaam verdwenen.
quote:Op donderdag 10 november 2016 20:03 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Aha, wie zijn toen gaan navigeren?
Aha, hoe heet zo'n ding? Kan ik zelf even Wiki'en ipv vragen hierquote:Op donderdag 10 november 2016 20:04 schreef FredvZ het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
(bediend door de gezagvoerder en co-piloot)
https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_management_systemquote:Op donderdag 10 november 2016 20:44 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Aha, hoe heet zo'n ding? Kan ik zelf even Wiki'en ipv vragen hier
twitter:airlivenet twitterde op vrijdag 11-11-2016 om 13:26:13PHOTO China Southern A380 collides with a tow truck at LAX @AirCrashMayday @CNAviationDaily… https://t.co/wVBPoHK07s reageer retweet
Eurowings huurt in de winter een aantal toestellen van TUI, dit jaar in elk geval de G-OBYF (een zusje van de Nederlandse PH-OYI en de Belgische OO-JNL) die gaat vanaf morgen als D-ATYF zonder Thomson/TUI opschriften vliegen voor Eurowings.quote:Op vrijdag 11 november 2016 15:25 schreef Sunri5e het volgende:
Ik zie dat de PH-TFK een Keulen - Dominicanen doet. Weet iemand de reden hier voor?
Maar Antonov heeft bevestigd dat de vertraging hier niet mee te maken heeft.quote:Op vrijdag 11 november 2016 17:41 schreef FredvZ het volgende:
Kleine kink in de kabel voor de AN-225:
http://avherald.com/h?article=4a0940b8&opt=0
Staat nog steeds in Leipzig:
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ur-82060
quote:SCHIPHOL - China Southern Airlines zet in 2017 geen Airbus A380 in op Schiphol. De superjumbo vloog de afgelopen twee jaar in het zomerseizoen op de route tussen Beijing en Amsterdam, maar slaat nu een jaartje over. “De toestellen zijn toe aan groot onderhoud”, zegt general manager Ken Pang in Luchtvaartnieuws Magazine van deze maand.
De Chinese KLM-partner nam vijf jaar geleden een vijftal A380’s in gebruik. De toestellen vliegen binnenlands tussen Beijing en Guangzhou en worden in de winter ingezet op populaire vluchten vanuit China naar Australië. Ook Los Angeles wordt met het type het hele jaar door bediend.
China Southern viert in november de twintigste verjaardag van de verbinding met Schiphol. Die begon in 1996 met twee vluchten per week en groeide uit tot twee dagelijkse verbindingen, met Beijing en Guangzhou.
Groot onderhoud
In het zomerseizoen vloog China Southern sinds 2015 met de A380 op Schiphol, waar normaliter de A330 werd ingezet. “Onze A380’s zijn toe aan een C-check, waardoor ze tijdelijk minder beschikbaar zijn”, legt Pang uit. Afgelopen zomer kende China Southern relatief veel technische problemen met de A380, waardoor grote vertragingen optraden. In 2018 moeten de toestellen weer volledig inzetbaar zijn.
De CS300 kwam overigens al eerder naar Schiphol.quote:Schiphol heeft de wereldwijde primeur de eerste CS300 lijnvlucht bestemming te zijn. Dat meldt de maatschappij.
Op 14 december vliegt airBaltic voor het eerst een lijnvlucht met de Bombardier CS300. AirBaltic is de launch customer van dit toestel. Vlucht BT619 vertrekt op 14 december om 16:25 uur vanuit Riga om om 16:50 uur aan te komen op Amsterdam. De terugvlucht vertrekt weer om 18:55 uur en komt rond tien uur aan in Riga.
Aan boord zijn 145 stoelen. Volgens de maatschappij zijn deze breder dan anders, is er meer ruimte voor handbagage en zijn de toiletten verbeterd. Ook is het toestel veel stiller, met vier keer minder overlast. Waarmee vergeleken wordt is onduidelijk. AirBaltic heeft twintig toestellen in bestelling.
Na Amsterdam wordt in die week nog gevlogen naar München, Tallinn, Stockholm, Helsinki en Vilnius. Daarna zullen ook bestemmingen als Parijs, Barcelona en Parijs worden aangedaan met het nieuwe toestel.
quote:SCHIPHOL - KLM start in de zomer van 2017 nieuwe lijndiensten naar Freetown in Sierra Leone en Monrovia in Liberia. Beide bestemmingen worden drie keer per week bediend en werden jaren geleden ook al door KLM aangevlogen.
KLM zet op de vluchten een Airbus A330-200 in. Vlucht KL511 vertrekt elke woensdag, vrijdag en zondag vanaf Schiphol naar Freetown. Na een korte tussenstop vliegt het toestel verder naar Monrovia.
Het Afrikaanse netwerk van KLM bestaat verder uit Windhoek, Luanda, Johannesburg, Kaapstad, Nairobi, Kilimanjaro, Dar es Salaam, Entebbe, Kigali, Lagos en Accra. Daarnaast worden via partner Kenya Airways talloze bestemmingen indirect aangevlogen.
KLM vloog voor het laatst op Freetown in 1996. De lijndienst naar Monrovia duurde tot 1990.
quote:Qatar Airways krijgt tweede vlucht op Schiphol
Qatar Airways krijgt binnenkort een tweede dagelijkse vlucht op Schiphol. Dat melden meerdere bronnen aan De Telegraaf.
De aanstaande uitbreiding is pikant want de Europese Unie is nog met Qatar in onderhandeling over meer landingsrechten. Daarin moeten onder meer afspraken gemaakt worden over een gelijk speelveld. Ondertussen is Nederland, los van dat proces, bezig met eigen bilaterale gesprekken met Qatar, zo melden bronnen.
KLM
Door het toestaan van extra vluchten aan Qatar Airways wordt het netwerk van KLM verder ondergraven, vooral op routes richting Azië. Directe verbindingen maken een land aantrekkelijk voor het internationale bedrijfsleven. Het routenetwerk van KLM is goed voor ¤30 miljard aan toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie.
Qatar Airways is vorig jaar gestart met een dagelijkse passagiersvlucht naar Schiphol, naast een vrachtvlucht. Door de aanstaande verdubbeling zou de luchtvaartmaatschappij op 28 vluchten per week uitkomen, waar KLM op zeven stuks per week zit.
Van een dagelijkse 777-300ER naar 2 787-8's gaan zou een beetje raar zijn; want zou een verdubbeling van business stoelen betekenen (2x 22 i.p.v. 1x 24) en slechts 76 economy meer.quote:Op woensdag 16 november 2016 13:02 schreef DeeBee het volgende:
Ze rekenen gelijk een verdubbeling voor pax en cargo, weet niet of dat erin zit.
Nu gaan we overigens met 777-300ER met 388 in Y, dat zal heus niet verdubbelen gelijk... Eerder 2x per dag 787-8 ofzo, dat is 464 stoelen in Y in totaal. Beetje zelfde verhaal als toen EK naar 2x A380 ging, qua stoelen viel dat ook wel mee...
Bij Qatar komen ze dan op 28 dagelijkse vluchten; echter dan reken ze verdubbeling van zowel passagiers en vrachtvluchten (14 pax, 14 cargo per week).quote:Qatar Airways is vorig jaar gestart met een dagelijkse passagiersvlucht naar Schiphol, naast een vrachtvlucht. Door de aanstaande verdubbeling zou de luchtvaartmaatschappij op 28 vluchten per week uitkomen, waar KLM op zeven stuks per week zit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |