Ze is zojuist vertrokken voor haar allerlaatste vlucht: https://www.flightradar24.com/KLM9865/bad7f06quote:Op zaterdag 19 november 2016 23:26 schreef Iemand91 het volgende:
De laatste dag voor KLM's PH-BFP is bijna aangebroken.
"City of Paramaribo" is de 5e 747-400 die de vloot voorgoed moet verlaten na PH-BFM, -BFO, -BFK en -BFA.
Op 13 augustus 1993 maakte ze haar eerste vlucht en werd op 1 september dat jaar aan KLM geleverd.
Op 7 maart 2014 ging ze weer de lucht in met de nieuwe World Business Class.
Op 31 oktober vertrok ze voor haar allerlaatste commerciële vlucht als KL662 vanuit Houston naar Amsterdam waar ze om 07:39 uur landde.
Dit was haar laatste vertrek vanuit Houston op 31 oktober:
[ link | afbeelding ]IMG_3884 by Astro95Media, on Flickr
Ze staat gepland om maandagmorgen haar allerlaatste vlucht te maken; ze zal om 09:00 uur vertrekken naar Teruel, Spanje waar ze zich bij haar oudere zusters -BFA, -BFM en -BFO zal voegen.
Nu staat ze nog op Schiphol-Oost (bron)
[ afbeelding ]
Gelukkig staan er voor dit jaar niet meer 747 uitfaseringen gepland. De volgende is PH-BFD; het toestel met de meeste uren van de gehele KLM vloot. Zij staat gepland om op 15 januari uitgefaseerd te worden.
quote:Op maandag 21 november 2016 18:04 schreef HetBrabandertje het volgende:
De A340 van Tui is nu ook stuk: het leentoestel heeft de gate geraakt:
http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)ersbrug-schiphol-aan
Geen idee, eentje heeft sowieso gepland onderhoud.quote:Op maandag 21 november 2016 10:44 schreef derLudolf het volgende:
Wat is er mis met die Dreamliners dan?
Ik zou graag met zo'n A340 vliegen ipv 787 trouwens
Onderzoeksraad voor de veiligheid is er ook bij. Ben benieuwd naar het rapport!quote:Op maandag 21 november 2016 18:04 schreef HetBrabandertje het volgende:
De A340 van Tui is nu ook stuk: het leentoestel heeft de gate geraakt:
http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)ersbrug-schiphol-aan
Gaat lekker zeg. Tui loopt sinds de zomervakantie al zwaar te kloten met hun vluchten. Constant geschuif met haar toestellen en ook veel vertragingen. Ik krijg weer een beetje het "Arke" gevoel.quote:Op maandag 21 november 2016 19:26 schreef airportmadness het volgende:
[..]
Onderzoeksraad voor de veiligheid is er ook bij. Ben benieuwd naar het rapport!
Begreep dat ze nu opnieuw naar een andere kist aan het zoeken zijn voor deze vlucht.
Een deel is veroorzaakt doordat en deel van hun nachtslots uit het niets werd ingetrokken, terwijl het naseizoen nog vol gaande was. Nu hebben ze de pech dat hun eerste 787 in gepland onderhoud staat, de derde met een storing op Schiphol en de vierde widebody voor TUI tussen Polen en de Caribbean vliegt. Dan blijft er dus eentje over, de G-TUIE was al gepland overgekomen vanuit de UK, maar als dan ook nog de piloten van een gehuurd toestel ook nog eens het toestel verkeerd parkeren, dan is de chaos compleet natuurlijk.quote:Op maandag 21 november 2016 21:25 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Gaat lekker zeg. Tui loopt sinds de zomervakantie al zwaar te kloten met hun vluchten. Constant geschuif met haar toestellen en ook veel vertragingen. Ik krijg weer een beetje het "Arke" gevoel.
Zal wel weer aardig wat gemopper op gaan leveren onder de passagiers, aangezien dit een kist is met alleen maar economy stoelen.quote:Op maandag 21 november 2016 21:30 schreef Sunri5e het volgende:
TUIfly huur een Airbus A330-200 van het Britse AirTanker in om de A340 te vervangen.
Ik kan me voorstellen dat mensen dat weigeren ja. Costa Rica is ook niet een paar uurtjes vliegen.quote:Op maandag 21 november 2016 23:20 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Zal wel weer aardig wat gemopper op gaan leveren onder de passagiers, aangezien dit een kist is met alleen maar economy stoelen.
Gepland onderhoud lijkt mij geen pech toch? Dat de TFM nog steeds stil staat is idd pech. Wat is er nou eigenlijk met dat toestel aan de hand? Dat constante geschuif met toestellen zorgt ook niet echt verbetering.quote:Op maandag 21 november 2016 23:07 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Een deel is veroorzaakt doordat en deel van hun nachtslots uit het niets werd ingetrokken, terwijl het naseizoen nog vol gaande was. Nu hebben ze de pech dat hun eerste 787 in gepland onderhoud staat, de derde met een storing op Schiphol en de vierde widebody voor TUI tussen Polen en de Caribbean vliegt. Dan blijft er dus eentje over, de G-TUIE was al gepland overgekomen vanuit de UK, maar als dan ook nog de piloten van een gehuurd toestel ook nog eens het toestel verkeerd parkeren, dan is de chaos compleet natuurlijk.
Bliksem zou toch geen probleem op moeten leveren?quote:Op dinsdag 22 november 2016 13:14 schreef Iemand91 het volgende:
Op luchtvaartnieuws hebben ze het over een birdstrike op een 787 en een blikseminslag op een andere 787.
Niet directe problemen (meestal), maar zo'n toestel moet daarna wel goed nagekeken worden.quote:Op dinsdag 22 november 2016 13:17 schreef Sunri5e het volgende:
Bliksem zou toch geen probleem op moeten leveren?
Begin nu toch ernstig te twijfelen aan mijn bron.quote:Op dinsdag 22 november 2016 13:14 schreef Iemand91 het volgende:
Op luchtvaartnieuws hebben ze het over een birdstrike op een 787 en een blikseminslag op een andere 787.
Ik zie niets terug op Luchtvaartnieuws?quote:Op dinsdag 22 november 2016 13:14 schreef Iemand91 het volgende:
Op luchtvaartnieuws hebben ze het over een birdstrike op een 787 en een blikseminslag op een andere 787.
Filmpie: http://www.dumpert.nl/med(...)_go_op_schiphol.htmlquote:Op zondag 20 november 2016 14:32 schreef FredvZ het volgende:
Swiss kan de kotszakjes gaan verwisselen denk ik.
Gevonden:quote:Op dinsdag 22 november 2016 18:23 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ik zie niets terug op Luchtvaartnieuws?
Zo tezien is er maar een setje flightcrew meegeleverd met het toestel.quote:Op maandag 21 november 2016 21:30 schreef Sunri5e het volgende:
TUIfly huur een Airbus A330-200 van het Britse AirTanker in om de A340 te vervangen.
Die mensen hebben wel 3 dagen langer vakantie mogen vierenquote:Op woensdag 23 november 2016 16:36 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Zo tezien is er maar een setje flightcrew meegeleverd met het toestel.
Toestel vertrekt vanmiddag pas uit de Dominicaanse Republiek.
voor die mensen is het leuk, maar wie uit keek naar een weekje Puerto Plata of Samana is het wel zuur. Toestel staat nog steeds op Punta Cana.quote:Op woensdag 23 november 2016 17:08 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Die mensen hebben wel 3 dagen langer vakantie mogen vieren
Die hebben maar 4 dagen helaas.quote:Op woensdag 23 november 2016 20:05 schreef FredvZ het volgende:
[..]
voor die mensen is het leuk, maar wie uit keek naar een weekje Puerto Plata of Samana is het wel zuur. Toestel staat nog steeds op Punta Cana.
quote:Concurrentie Qatar Airways nekt KLM-lijndienst naar Doha
AMSTELVEEN - KLM staakt de vluchtuitvoering naar Doha, de hoofdstad van het golfstaatje Qatar. Met ingang van de zomerdienstregeling van 2017 verdwijnt Doha na 33 jaar uit de dienstregeling. Volgens KLM waren de vluchten naar Doha niet meer rendabel sinds Qatar Airways in juni 2015 een lijndienst naar Amsterdam opende.
De concurrentie loopt waarschijnlijk verder op, want onlangs bleek dat de staatmaatschappij uit Qatar bezig is met de voorbereidingen voor het openen van een tweede dagelijkse vlucht van en naar Amsterdam.
Naast het schrappen van de route naar Doha past KLM de dienstregeling naar andere bestemmingen in de Golfregio aan. De vlucht naar Doha wordt nu nog uitgevoerd in combinatie met Bahrein. Op die bestemming blijft KLM vliegen, maar dan met zowel op de heen- als terugvlucht een tussenstop in Koeweit. Het aantal vluchten naar Bahrein stijgt daarmee van vijf naar zes per week.
Daarnaast worden de vluchten naar Muscat (Oman) voortaan uitgevoerd via Dammam in Saoedi-Arabië. Nu wordt Muscat nog aangevlogen via Abu Dhabi. Er staan vijf vluchten per week gepland op de nieuwe route Amsterdam-Dammam-Muscat v.v. In Muscat kunnen KLM-passagiers overstappen op vluchten van partnermaatschappij Oman Air.
Dubai
KLM blijft rechtstreeks vliegen naar Abu Dhabi, de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten en thuisbasis van Etihad Airways, een codeshare-partner van KLM. De route naar Emirates-thuisbasis Dubai, eveneens in de Emiraten, blijft eveneens ongemoeid. Volgens KLM-topman Pieter Elbers biedt het aangepaste vluchtschema betere aansluitingen op bestemmingen in de Golfregio. “In sommige gevallen betekent dit een kortere vliegtijd.”
De capaciteit die vrijkomt door het schrappen van de vluchten naar Doha zal worden ingezet op nieuwe routes die KLM in het zomerseizoen van 2017 start. Zo gaat de maatschappij vliegen op Freetown (Sierra Leone) en Monrovia (Liberia).
Wie is overgestapt naar op die route 777?quote:Op donderdag 24 november 2016 17:23 schreef DeeBee het volgende:
De switch van QR naar 777 afgelopen winter zal het niet veel beter gemaakt hebben nee. Overigens wordt waarschijnlijk een deel van de QR vluchten op andere tijden gezet, net zoals bijv. in Brussel. Op die manier wordt het op sommige dagen mogelijk beter te verbinden met een van de andere banks richting Azie / Pacific.
Best een toffe kist die A350-1000, al ziet de -900 er toch beter uit denk ik, mooiere verhoudingen. A350.
Toch apart. De feed van/naar Amsterdam op de Qatar vluchten gaat hoogstwaarschijnlijk grotendeels door naar Azië, Afrika en Oceanië. Bestemmingen waar KLM meer concurrentie heeft van bijvoorbeeld Emirates maar bijvoorbeeld ook de Aziatische maatschappijen.quote:
quote:KLM-passagiers aan dood ontsnapt
Passagiers van KLM-vlucht KL811 zijn op 2 november boven India aan de dood ontsnapt door een bijna-botsing op weg van Amsterdam naar Kuala Lumpur.
Dat blijkt nu uit gezaghebbende luchtvaartbronnen als The Aviation Herald en Aviation Safety Network. Het ’zeer ernstige incident’ wordt bevestigd door de Franse onderzoeksraad BEA.
De Boeing 787 Dreamliner van KLM kruiste op zo’n 12 km hoogte een Airbus A320 van de Indiase regionale maatschappij Indigo. Ze kwamen zo dicht bij elkaar (60 meter verticaal) dat het automatische waarschuwingssysteem TCAS in de cockpit in werking trad.
Onderzoek gestart
Omdat de piloten gelijk ingrepen liep het gelukkig goed af, maar er wordt wel onderzoek gedaan naar de oorzaak van de bijnaramp. Het KLM-vliegtuig zou zijn geklommen, terwijl het Indigo-toestel juist daalde.
KLM is op de hoogte van het voorval en zoekt het uit. „We komen zo spoedig mogelijk met een reactie”, aldus een woordvoerster.
Volgens Aviation Herald: India's DGCA reported the separation reduced to 200 feet vertical and 3.6nm horizontal according to radar dataquote:
3.6nm is?quote:Op vrijdag 25 november 2016 18:07 schreef winterapfel het volgende:
[..]
Volgens Aviation Herald: India's DGCA reported the separation reduced to 200 feet vertical and 3.6nm horizontal according to radar data
Het is niet heel duidelijk opgeschreven op AV-herald, maar ik denk dat die 3.6nm horizontaal was op het moment dat ze verticaal 200ft gesepareerd waren.quote:Op vrijdag 25 november 2016 19:00 schreef Adrie072 het volgende:
En dat staat er inderdaad niet bij, maar goed het alarm sloeg wel aan.
Wat gaaf om daar bij te zijnquote:Op zondag 27 november 2016 22:19 schreef DeeBee het volgende:
Wat matigere kwaliteit, maar ik zat er live bij vanmiddag!
Erg cool gedaan, zag dat hij al de hele tijd een holding pattern vloog voor de kust en de timing was echt perfect, mooie show.![]()
Technisch probleem? De crew is niet compleet, probleem met bagage. Kan redenen genoeg verzinnen eigenlijk.quote:Op maandag 28 november 2016 08:36 schreef FredvZ het volgende:
Blijft toch een beetje raar: Zit je op Schiphol te wachten op vertrek, met uitzicht op het toestel waar je mee vliegt en dan hoor je dat je vertraging hebt
Niet zo gek tochquote:Op maandag 28 november 2016 08:36 schreef FredvZ het volgende:
Blijft toch een beetje raar: Zit je op Schiphol te wachten op vertrek, met uitzicht op het toestel waar je mee vliegt en dan hoor je dat je vertraging hebt
Lijkt op een technisch probleem, klep onder de linker vleugel is open en er staat een wagen van een onderhoudsplan naast.quote:Op maandag 28 november 2016 08:50 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Technisch probleem? De crew is niet compleet, probleem met bagage. Kan redenen genoeg verzinnen eigenlijk.
Verder zijn alle 500.000 slots op Schiphol vergeven waaronder aan twee nieuwe maatschappijen; het Franse Aigle Azur en het Spaanse Air Nostrum.quote:Ryanair opent een tweede verbinding vanaf luchthaven Schiphol. Komend zomerseizoen start de Ierse prijsvechter met vluchten naar Malaga.
Vanaf 26 maart vliegt Ryanair vier keer per week naar de Spaanse stad. Yann Delomez, Ryanair’s marketing & sales manager voor Nederland, zegt:
“Om de opening van deze route te vieren, verkoopt Ryanair tot en met vrijdagnacht tickets voor een speciale prijs van 29,99 euro.”
Concurrentie
Met de nieuwe verbinding gaat Ryanair de concurrentie aan met Transavia en Vueling, die al langer rechtstreeks tussen Schiphol en Malaga vliegen.
Momenteel onderhoudt Ryanair vanaf Amsterdam alleen een lijndienst naar Dublin. Die vlucht wordt vier keer per dag uitgevoerd.
Wel apart dat in dat artikel staat dan KLM en Transavia de enige maatschappijen zijn op de route Amsterdam - Valencia, ze vergeten daarbij Vueling. Vueling is dan ook direct de reden dat Air Nostrum naar mijn inziens niet gaat beginnen op de route Amsterdam - Valencia, maar op de route Amsterdam - Vigo. Vanaf Vigo heeft Air Nostrum (Iberia Regional) al seasonal vluchten naar o.a. London-Luton, Paris-Charles de Gaulle en Rome-Fiumicino.quote:Op woensdag 30 november 2016 15:21 schreef Iemand91 het volgende:
Ryanair voegt tweede bestemming toe vanaf Schiphol
[..]
Verder zijn alle 500.000 slots op Schiphol vergeven waaronder aan twee nieuwe maatschappijen; het Franse Aigle Azur en het Spaanse Air Nostrum.
Daarnaast heeft Qatar Airways inderdaad extra slots aangevraagd voor een tweede rotatie (Emirates en Etihad niet) maar mogen zen nog steeds maximaal 7 passagiersvluchten per week uitvoeren dus zouden ze deze nieuwe slots willen gebruiken, dan moeten ze andere inleveren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |