abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191373726




Bron: Parool
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_191374188
Fipo :P
No amount of money ever bought a second of time.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 6 februari 2020 @ 16:56:22 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_191378834
Het nieuwste bloempje voor de KLM: de PH-BKG maakt momenteel een testvlucht en schijnt op 11 februari op Schiphol verwacht te worden.

https://www.flightradar24.com/BOE215/23c6bc8e
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 6 februari 2020 @ 20:06:29 #4
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_191381587
Hier een inkijkje @verkeerstoren Schiphol door Sam Chui O+
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_191385375
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_191393226
De laatste A380 vleugel is vertrokken vanuit Broughton, Wales.
Gisteren ging de een-na-laatste vleugel op transport, vanmorgen is de laatste vertrokken:






De vleugel zal hierna overgaan op een ander schip die het uiteindelijk naar Bordeaux varen, waar ze overgezet word op een ander schip die haar uiteindelijk naar Langon brengt.
Hier wordt de vleugel op een vrachtwagen geladen die haar naar Toulouse brengt.

De laatste A380 wordt eind volgend jaar geleverd aan Emirates.
pi_191397953
Accident: Iceland B752 at Keflavik on Feb 7th 2020, main gear collapse on landing
quote:
An Icelandair Boeing 757-200, registration TF-FIA performing flight FI-529 from Berlin Tegel (Germany) to Kevlavik (Iceland) with 166 people on board, landed on Keflavik's runway 10 at 15:46L (15:46Z) but suffered the collapse of the right main gear. The aircraft came to a stop on the runway resting on its nose gear, left main gear and right engine. The passengers disembarked onto the runway and were taken to the terminal. There were no injuries.

Passengers reported the aircraft bounced on landing, on second touchdown the right main gear collapsed and the aircraft skidded on the engine releasing sparks and smoke from the engine.


pi_191404457
whoOpsedaisy
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zaterdag 8 februari 2020 @ 16:27:53 #9
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191409267
Op avherald beweert iemand dat bij dit toestel het rechter main gear twee maanden geleden is vervangen. Als dat waar is zal dat zeker de focus van het onderzoek worden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191415790
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 16:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Op avherald beweert iemand dat bij dit toestel het rechter main gear twee maanden geleden is vervangen. Als dat waar is zal dat zeker de focus van het onderzoek worden.
Stuiteren bij de landing zal ook niet geholpen hebben.
No amount of money ever bought a second of time.
  zaterdag 8 februari 2020 @ 22:08:56 #11
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191415878
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 22:04 schreef TigerXtrm het volgende:

Stuiteren bij de landing zal ook niet geholpen hebben.
Bij certificatie wordt het main landing gear wel iets meer mishandeld dan dat. Het moet sowieso een touch down aankunnen zonder flare.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Redactie Sport / Supervogel zondag 9 februari 2020 @ 07:57:09 #12
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_191421089
MatthewCappucci twitterde op zaterdag 08-02-2020 om 21:53:26 Breaking: @KLM flight 644 reached an incredible ground speed of 819 mph — faster than the speed of sound — over Newfoundland on Friday night. ✈The Boeing 747 was flying in an extremely strong 260 mph jet stream! Thanks to Captains Bakker and Best! https://t.co/Rs9ggzP5cK reageer retweet
Lekker windje.
  zondag 9 februari 2020 @ 10:09:12 #13
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_191421859
Hopelijk hebben ze ook gepost op: https://groundspeedrecords.com
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zondag 9 februari 2020 @ 10:53:19 #14
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_191422251
Volgens mij hebben we het afgelopen jaar geleerd dat de sensoren van Boeing alles behalve betrouwbaar zijn...
So we just called him Fred
  Redactie Frontpage / Sport zondag 9 februari 2020 @ 10:56:30 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_191422293
quote:
10s.gif Op zondag 9 februari 2020 10:09 schreef shiz het volgende:
Hopelijk hebben ze ook gepost op: https://groundspeedrecords.com
Zouden ze dan gedeeld derde mee zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 9 februari 2020 @ 11:56:33 #16
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_191423167
Aardige wind hier in Zandvoort ook.
Op Schiphol zie ik gemeld '20031G46KT'.
https://en.allmetsat.com/metar-taf/europe.php?icao=EHAM
In de TAF 'TEMPO 0918/0921 24042G60KT'.
Zullen wel twee chaosdagjes worden, vandaag en morgen. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_191423264
Wel goed moment om te gaan kijken, ik verwacht wel actie op de Oostbaan en mss nog wat breakoffs naar de Kaagbaan. Afhankelijk hoe de richting is/blijft.
pi_191423566
Spectaculaire beelden vanaf Heathrow, zojuist weer een go-around van een 777.

pi_191424741
https://www.flightradar24.com/LXSKY/23ce93d5



Mooi ding!

Die live link is erg tof!
  zondag 9 februari 2020 @ 14:19:34 #20
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_191425326
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 12:23 schreef Tourniquet het volgende:
Spectaculaire beelden vanaf Heathrow, zojuist weer een go-around van een 777.

VH-ZND Qantas QFA10 Boeing 787-9 Tailstrike on take-off > relanding. Excitement.
https://global.adsbexchange.com/VirtualRadar/desktop.html
Kommentaar van die gast ook. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_191425418
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 14:19 schreef shiz het volgende:

[..]

VH-ZND Qantas QFA10 Boeing 787-9 Tailstrike on take-off > relanding. Excitement.
https://global.adsbexchange.com/VirtualRadar/desktop.html
Kommentaar van die gast ook. :P
Ja, heerlijk commentaar! "Easy, son, easy!" :D

Benieuwd hoe het gaat aflopen met die Qantas. :o

NH Nieuws is nu ook live met een Schiphol stream:
https://www.nhnieuws.nl/n(...)-van-megastorm-ciara
pi_191425493
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 14:23 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Ja, heerlijk commentaar! "Easy, son, easy!" :D

NH Nieuws is nu ook live met een Schiphol stream:
https://www.nhnieuws.nl/n(...)-van-megastorm-ciara
Mooi dit!

Deze is nu op weg naar ....... ipv Heathrow?
https://www.flightradar24.com/QTR1VU/23ce16c8
  Redactie Sport / Supervogel zondag 9 februari 2020 @ 14:29:54 #23
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_191425529
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 14:27 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Mooi dit!

Deze is nu op weg naar ....... ipv Heathrow?
https://www.flightradar24.com/QTR1VU/23ce16c8
Manchester denk ik? Waren meer uitwijkingen die kant op.
pi_191425588
quote:
14s.gif Op zondag 9 februari 2020 14:29 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Manchester denk ik? Waren meer uitwijkingen die kant op.
Aha!

No man, did you see the exhaust of that thing! haha :)
  zondag 9 februari 2020 @ 14:33:27 #25
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_191425602
:D Mooi dit.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_191425846
quote:
14s.gif Op zondag 9 februari 2020 14:29 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Manchester denk ik? Waren meer uitwijkingen die kant op.
Wel apart dat ie naar Manchester ging, aangezien nog geen uur geleden een Emirates A380 is uitgeweken naar Frankfurt na 2 go-arounds in Manchester.
pi_191425871
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 14:46 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Wel apart dat ie naar Manchester ging, aangezien nog geen uur geleden een Emirates A380 is uitgeweken naar Frankfurt na 2 go-arounds in Manchester.
Is zojuist geland zo te zien.
pi_191425912
De Qantas 787 komt er zo aan. Wordt spannend, had verwacht dat ie wel eerst naar zee zou gaan om fuel te dumpen?
https://www.flightradar24.com/QFA10/23ce9d5d

edit: En geland. Was zo op de stream geen schade te zien.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tourniquet op 09-02-2020 14:57:54 ]
pi_191426451
Zo he, die 350 zojuist, wat een klap op het linker landingsgestel.
pi_191426548
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 15:23 schreef Adrie072 het volgende:
Zo he, die 350 zojuist, wat een klap op het linker landingsgestel.
Ja dat was een beste klap.
pi_191426785
Touch and GO :o
pi_191426786
Wow!
pi_191427317
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 15:23 schreef Adrie072 het volgende:
Zo he, die 350 zojuist, wat een klap op het linker landingsgestel.
Welke vlucht / maatschappij?

Ging vannacht in 10u50 JFK-DOH, boven de Atlantische oceaan ook al telkens 1000+ km/u, was lekker rugwindje al. :P
Jack does it in real time...
pi_191427600
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 16:04 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Welke vlucht / maatschappij?

Ging vannacht in 10u50 JFK-DOH, boven de Atlantische oceaan ook al telkens 1000+ km/u, was lekker rugwindje al. :P
BA dacht ik, meer weet ik niet. Ja efficiënter dan dit gaat niet.
pi_191428249
Emirates naar Heathrow keert om? Nope.

Wat een vent die filmert, geweldig!
  zondag 9 februari 2020 @ 17:07:57 #36
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_191428460
20041G60KT Q0989
Not bad
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Redactie Sport / Supervogel zondag 9 februari 2020 @ 17:08:38 #37
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_191428475
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 16:53 schreef Adrie072 het volgende:
Emirates naar Heathrow keert om? Nope.

Wat een vent die filmert, geweldig!
Mooie outfit ook, met skibril en al _O_
pi_191428948
https://www.flightradar24.com/AEA65BB/23cede22

Deze vriend wil het ook niet echt lukken....

https://www.flightradar24.com/EZY73LX/23cf0e86

En waar deze heen gaat, is ook een raadsel.... :)
pi_191429064
pi_191429173
Hier nog het moment van de touch and go van die BA 777-200:


Op 05:05:15

[ Bericht 1% gewijzigd door Tourniquet op 09-02-2020 18:57:01 ]
pi_191429256
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:40 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/AEA65BB/23cede22

Deze vriend wil het ook niet echt lukken....

https://www.flightradar24.com/EZY73LX/23cf0e86

En waar deze heen gaat, is ook een raadsel.... :)
Die laatste gaat terug volgens mij.

Veel wind en dan de Schiphol-Oostbaan is ook best een uitdaging.
So we just called him Fred too
pi_191429409
De sfeer hier aan boord zal ook niet meer zo best zijn:

https://fr24.com/TRA2B/23cee689
So we just called him Fred too
pi_191429418
Air Europa voor de 3e keer niet geland....

@Tourniquet 2:40 klopt dat?
pi_191429451
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:07 schreef Fred2 het volgende:
De sfeer hier aan boord zal ook niet meer zo best zijn:

https://fr24.com/TRA2B/23cee689
https://www.flightradar24.com/AEA65BB/23cede22 hier ook niet denk ik zo,,,
pi_191429454
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:07 schreef Adrie072 het volgende:
Air Europa voor de 3e keer niet geland....

@:Tourniquet 2:40 klopt dat?
2 uur en 40 minuten in de video
lengte van de video is aangepast, is nu op 05:05:15

[ Bericht 4% gewijzigd door Tourniquet op 09-02-2020 18:57:37 ]
pi_191429481
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:09 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

https://www.flightradar24.com/AEA65BB/23cede22 hier ook niet denk ik zo,,,
Lijkt er wel op alsof hij gaat uitwijken, zit alweer op 14000 ft
  zondag 9 februari 2020 @ 18:15:03 #47
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_191429540
Die gaat het in Brussel Parijs proberen. :o

[ Bericht 67% gewijzigd door Oom_Agent op 09-02-2020 18:22:10 ]
Wat zijn we aan het doen ???
pi_191429692
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:15 schreef Oom_Agent het volgende:
Die gaat het in Brussel Parijs proberen. :o
Ja of Madrid :)
  zondag 9 februari 2020 @ 18:24:27 #49
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_191429704
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:07 schreef Fred2 het volgende:
De sfeer hier aan boord zal ook niet meer zo best zijn:

https://fr24.com/TRA2B/23cee689
En nog een keer.... of gaat 'ie nu uitwijken...
  zondag 9 februari 2020 @ 18:27:10 #50
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_191429757
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:24 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

En nog een keer.... of gaat 'ie nu uitwijken...
Lijkt erop dat ie uitwijkt
  zondag 9 februari 2020 @ 18:30:38 #51
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_191429816
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:27 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Lijkt erop dat ie uitwijkt
Weeze lijkt het te worden.
pi_191429847
https://www.telegraaf.nl/(...)ngen-nog-niet-geland

De Telegraaf zit er ook bovenop.....
  zondag 9 februari 2020 @ 18:32:25 #53
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_191429849
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:30 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Weeze lijkt het te worden.
Lijkt me lastige operatie om alle passagiers dan weer op juiste plek te krijgen.
pi_191429880
Ironisch genoeg vliegt-ie nu naast KL1705... Náár Madrid
So we just called him Fred too
  zondag 9 februari 2020 @ 18:36:32 #55
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_191429918
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:32 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Lijkt me lastige operatie om alle passagiers dan weer op juiste plek te krijgen.
Maak daar maar Düsseldorf van :s)
pi_191429920
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:34 schreef Fred2 het volgende:
Ironisch genoeg vliegt-ie nu naast KL1705... Náár Madrid
En aan de hoogte te zien, maakt ie nog geen aanstalten tot landen.
pi_191429935
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:30 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Weeze lijkt het te worden.
Düsseldorf?

Eindhoven was denk ik voor veel reizigers en Transavia een stuk prettiger geweest
So we just called him Fred too
  zondag 9 februari 2020 @ 18:38:32 #58
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_191429957
Hoe gaat het dan eigenlijk in zn werking? Transavia regelt een hoop bussen of zet ze allemaal op trein of regelt hotels? Aangezien ze niet enige zijn die uitwijken wordt dat ook een klusje lijkt me
pi_191429983
Zou me niet verbazen als het Frankfurt gaat worden voor die Transavia.
  zondag 9 februari 2020 @ 18:40:46 #60
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_191429994
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:39 schreef Tourniquet het volgende:
Zou me niet verbazen als het Frankfurt gaat worden voor die Transavia.
Ja, hij laat nu ook Düsseldorf achter zich. :D
  zondag 9 februari 2020 @ 18:48:19 #61
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_191430157
Air Europa terug naar Madrid? zou het?
Wat zijn we aan het doen ???
pi_191430160
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:38 schreef Frozen-assassin het volgende:
Hoe gaat het dan eigenlijk in zn werking? Transavia regelt een hoop bussen of zet ze allemaal op trein of regelt hotels? Aangezien ze niet enige zijn die uitwijken wordt dat ook een klusje lijkt me
Zal van de locatie afhangen natuurlijk, maar Transavia zal dan zorgen dat je uiteindelijk weer op AMS komt. Als het slecht weer is dan is de hotel beschikbaarheid over het algemeen slecht, dus dan zullen ze proberen bussen te regelen. Maar als ze inderdaad naar FRA uitwijken is dat ook weer een behoorlijk stukje, dus hoe ze dit precies op gaan lossen...
  zondag 9 februari 2020 @ 18:49:13 #63
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_191430174
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:48 schreef Viezze het volgende:

[..]

Zal van de locatie afhangen natuurlijk, maar Transavia zal dan zorgen dat je uiteindelijk weer op AMS komt. Als het slecht weer is dan is de hotel beschikbaarheid over het algemeen slecht, dus dan zullen ze proberen bussen te regelen. Maar als ze inderdaad naar FRA uitwijken is dat ook weer een behoorlijk stukje, dus hoe ze dit precies op gaan lossen...
Ik zie dat Deutsche Bahn alle IC-treinen laat stilleggen na 20.00. Niet dat trein ooit een optie was wellicht maar toch.

Hotels regelen wordt dat dan lijkt me
pi_191430175
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:48 schreef Oom_Agent het volgende:
Air Europa terug naar Madrid? zou het?
Het lijkt er wel op! Had wel erg veel brandstof bij zich dan, waarom zou dat zo zijn? Al voor de zekerheid?
  Redactie Sport / Supervogel zondag 9 februari 2020 @ 18:51:48 #65
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_191430224
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:55 schreef Tourniquet het volgende:
Hier nog het moment van de touch and go van die BA 777-200:


Op 02:40:00
Is nu op 5 uur en 5 minuten ipv 2.40
pi_191430302
quote:
14s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:51 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Is nu op 5 uur en 5 minuten ipv 2.40
Ja idd, er gebeuren wat rare dingen met die video. De versie die er eerst stond na de live-stream was maar 4 uur lang. 8)7

quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:49 schreef Viezze het volgende:

[..]

Het lijkt er wel op! Had wel erg veel brandstof bij zich dan, waarom zou dat zo zijn? Al voor de zekerheid?
Ja kun je nagaan. Genoeg brandstof voor 3 go-arounds en terug naar Madrid. En ook daar moet je nog genoeg reserves hebben.

Kan ook dat ze sowieso al van plan waren om weinig te tanken op Amsterdam, ivm kerosineprijzen.

[ Bericht 36% gewijzigd door Tourniquet op 09-02-2020 19:01:28 ]
pi_191431215
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:40 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/AEA65BB/23cede22

Deze vriend wil het ook niet echt lukken....

En na ruim 4,5 uur vliegen zijn ze weer terug bij af. Toestel gaat zo landen in Madrid. 8)7
pi_191431427
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:56 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

En na ruim 4,5 uur vliegen zijn ze weer terug bij af. Toestel gaat zo landen in Madrid. 8)7
Hij staat!
pi_191433815
Zaanse docent na horrorvlucht en mislukte landingen op Schiphol vast in Madrid: "Veel gekots en geschreeuw"


MADRID - Met honderden passagiers zit hij op dit moment vast in Spanje: Jacco Plooijer uit Zaandam zat in een vliegtuig dat tijdens de storm tevergeefs meerdere keren een landing inzette op Schiphol. "We gingen enorm heen en weer. Er was paniek en geschreeuw. Echt niet leuk."

Plooijer (51) vertrok vanmiddag om 15.00 uur uit Madrid naar Amsterdam, met de maatschappij AirEuropa. "Ik zou mooi vanavond thuis zijn, zodat ik morgen weer les kan geven."

De Zaandammer is docent op een school in Krommenie en was met twee collega's aan het bekijken of Madrid een leuke uitwisselingsstad is voor zijn leerlingen. "Nou, op dit moment is het even niet leuk. Hopeloos en troosteloos."

Heen en weer
Door storm Ciara ging de vlucht naar Schiphol vandaag namelijk niet bepaald vlekkeloos. Toen het vliegtuig eenmaal in de buurt was van Schiphol was het noodweer op haar hoogtepunt. "Ik keek door de raampjes en de lucht zag echt paars, zo stormachtig", vertelt Plooijer. "Op een gegeven moment gingen we lager vliegen - we konden meekijken op schermpjes - en gingen we enorm heen en weer."

"Ik dacht op een gegeven moment: hoe vaak gaat hij dit nog proberen?"

De piloot wist het vliegtuig maar niet aan de grond te krijgen. "Dus we zagen de meters weer oplopen. En dat ging zo'n vier keer opnieuw. Ik denk dat we wel een uur bezig zijn geweest met proberen te landen. Ik dacht op een gegeven moment: hoe vaak gaat hij dit nog proberen?"

Dramatoestel
De piloot praatte de passagiers af en toe bij, maar was slecht te verstaan. "Ik verstond alleen: no panic, no panic. Maar er was wel paniek: er waren dames echt hysterisch aan het gillen en er werd onwijs veel gekotst. Echt een dramatoestel."

Op een gegeven moment veranderde het woordje 'Amsterdam' op het scherm voor de neus van Plooijer in 'Madrid'. "Toen realiseerde ik me dat we niet meer zouden landen op Schiphol."

Inmiddels staat hij dus veilig en wel aan de grond in Spanje, met honderden andere passagiers en zonder een idee wat ze te wachten staat. "Ik vermoed dat we morgenochtend pas terugvliegen. Maar ik heb gewoon rapportvergadering, dus ik hoop wel een beetje vroeg! Al vinden mijn leerlingen het vast niet erg als ze een uurtje vrij hebben."

De luchtverkeersleiding kon tegen NH Nieuws nog niets zeggen over het aantal teruggekeerde vluchten.

https://www.nhnieuws.nl/n(...)gekots-en-geschreeuw
pi_191433855
De Pax van de air Europa vlucht ruiken hun 5 seconds of fame: https://www.rtlnieuws.nl/(...)hreeuwden-en-kotsten
pi_191433940
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 22:24 schreef tripel7 het volgende:
De Pax van de air Europa vlucht ruiken hun 5 seconds of fame: https://www.rtlnieuws.nl/(...)hreeuwden-en-kotsten
Vijf pogingen? Het waren 3 go-arounds, maar oké.
  Moderator zondag 9 februari 2020 @ 22:42:22 #72
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191434083
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 22:21 schreef Adrie072 het volgende:
Maar er was wel paniek: er waren dames echt hysterisch aan het gillen
Ik denk dat ik die dames wat onvriendelijk had bejegend als ze bij me in de buurt zitten.

Mietjes, zulke landingen oefen ze veelvuldig en wat draagt gekrijs bij aan de situatie...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 9 februari 2020 @ 22:42:55 #73
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191434095
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 22:32 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Vijf pogingen? Het waren 3 go-arounds, maar oké.
Lijkt me ook niet dat dit wiskunde leraren waren :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191434224
Waarom vliegen die toestellen allemaal terug naar hun vertrekpunt? Waarom niet Düsseldorf, Eindhoven of Brussels?
.
  Moderator zondag 9 februari 2020 @ 23:28:56 #75
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191434585
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 22:51 schreef Fer het volgende:
Waarom vliegen die toestellen allemaal terug naar hun vertrekpunt? Waarom niet Düsseldorf, Eindhoven of Brussels?
Omdat de maatschappij daar niets heeft denk ik? Of omdat de kist morgenochtend weer in Madrid wordt verwacht Düsseldorf was ook niet handig geweest overigens, in NRW lag het treinverkeer compleet stil vanwege het weer.

Eindhoven en Brussel zullen net zo goed last hebben van de wind.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 10 februari 2020 @ 02:03:11 #76
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_191435667
quote:
10s.gif Op zondag 9 februari 2020 07:57 schreef Pino112 het volgende:
MatthewCappucci twitterde op zaterdag 08-02-2020 om 21:53:26 Breaking: @:KLM flight 644 reached an incredible ground speed of 819 mph — faster than the speed of sound — over Newfoundland on Friday night. ✈The Boeing 747 was flying in an extremely strong 260 mph jet stream! Thanks to Captains Bakker and Best! https://t.co/Rs9ggzP5cK reageer retweet
Lekker windje.
Captain Bakker verteld.
https://www.pzc.nl/zeeuws(...)8e?theme=ad&steps=20
pi_191436886
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 22:51 schreef Fer het volgende:
Waarom vliegen die toestellen allemaal terug naar hun vertrekpunt? Waarom niet Düsseldorf, Eindhoven of Brussels?
Ik vermoed vanwege crew. Die lopen uit hun tijden, en op zo’n luchthaven hebben ze niet zomaar extra crew staan en duurt het nog langer.
  Moderator maandag 10 februari 2020 @ 08:09:56 #78
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191437081
quote:
57 en met pensioen, niet verkeerd :o KLM beleid of eigen keuze om op die leeftijd te stoppen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 10 februari 2020 @ 08:18:41 #79
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191437135
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 08:09 schreef derLudolf het volgende:

[..]

57 en met pensioen, niet verkeerd :o KLM beleid of eigen keuze om op die leeftijd te stoppen?
58, met de mogelijkheid twee jaar langer door te vliegen als je op tijd bent gaan deeltijd vliegen.

En dat is ook een verplichte pensionering overigens. Langer doorvliegen mag niet bij KLM.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_191437206
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 22:32 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Vijf pogingen? Het waren 3 go-arounds, maar oké.
Als je geen toelichting uit de cockpit krijgt, het donker is en het vliegtuig alle kanten op schudt dan weet je op een gegeven moment ook niet meer het verschil tussen landen en turbulentie, lijkt me.
So we just called him Fred too
pi_191437381
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 23:28 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Omdat de maatschappij daar niets heeft denk ik? Of omdat de kist morgenochtend weer in Madrid wordt verwacht Düsseldorf was ook niet handig geweest overigens, in NRW lag het treinverkeer compleet stil vanwege het weer.

Eindhoven en Brussel zullen net zo goed last hebben van de wind.
Sterker nog, die kist stond gepland om vannacht naar Puerto Iguazu te vliegen, bij uitwijken hadden ze die vlucht moeten cancellen.

Het is sowieso logistiek handiger om naar je thuisbasis terug te gaan. Scheelt ook hotelkamers regelen voor een deel van de passagiers.

quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 08:29 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Als je geen toelichting uit de cockpit krijgt, het donker is en het vliegtuig alle kanten op schudt dan weet je op een gegeven moment ook niet meer het verschil tussen landen en turbulentie, lijkt me.
Dat is waar. Maar de NOS heeft tenminste nog moeite gedaan om Flightradar24 te checken, daar staat wel 3 pogingen.
  Moderator maandag 10 februari 2020 @ 09:17:29 #82
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191437577
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 08:18 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

58, met de mogelijkheid twee jaar langer door te vliegen als je op tijd bent gaan deeltijd vliegen.

En dat is ook een verplichte pensionering overigens. Langer doorvliegen mag niet bij KLM.
Niet verkeerd :o geldt dat voor al het cabinepersoneel?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 10 februari 2020 @ 09:33:17 #83
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191437775
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 09:17 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Niet verkeerd :o geldt dat voor al het cabinepersoneel?
Cabinepersoneel pensioneert dacht ik met 60.

Overigens is die 58 voor velen zelfs te vroeg ;). Die gaan dan nog een paar jaar ergens anders vliegen. Deels ook een financiële afweging natuurlijk.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_191438393
Wat ik me afvraag over die vluchten die zo'n knetter harde jetstream hebben en zodoende een hoge groundspeed hebben; wat nou als een jumbo nou te snel gaat? Ze hebben een maximum speed toch? Gewoon even de spoilers hoogklappen of wat doen ze dan?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  PR/Manusje van alles maandag 10 februari 2020 @ 10:47:14 #85
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_191438497
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 10:35 schreef Hojdhopper het volgende:
Wat ik me afvraag over die vluchten die zo'n knetter harde jetstream hebben en zodoende een hoge groundspeed hebben; wat nou als een jumbo nou te snel gaat? Ze hebben een maximum speed toch? Gewoon even de spoilers hoogklappen of wat doen ze dan?
gas terug nemen :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! İyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_191438513
Je vliegt in dit geval niet te snel, want je “echte” snelheid wordt gemeten t.o.v. van de lucht om je heen. Even heel simpel gezegd, stel je vliegt 1200 kmh grondsnelheid, maar je hebt 300 kmh tail-wind. Dan vlieg je dus 900kmh tov de lucht, en dat kan een vliegtuig prima hebben.
pi_191439017
Het gaat inderdaad allemaal om airspeed vs groundspeed.
De records zijn gebroken op groundspeed (wat ook logisch is, omdat dat het doel van vliegen is: je zelf verplaatsen t.o.v. het aardoppervlak).
De airspeed (relatieve snelheid t.o.v. de lucht om je heen) is van belang voor de vliegeigenschappen. Daar is dus de maximumsnelheid op ingesteld.
  maandag 10 februari 2020 @ 12:03:55 #88
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_191439448
Dat gezegd, kun je natuurlijk weldegelijk in de problemen komen. Vooral als je wat zwaarder bent en vanwege verkeer, optimizing (betere wind op grotere hoogte) of een bad judgement call hoger vliegt dan je eigenlijk zou willen en de marge naar boven en onder nog bar klein is. Als je dan turbulentie tegenkomt en de snelheid de hele tijd schommelt tussen max speed en minimum maneuver speed. Dan inderdaad goed op het gas letten. Toestel kan wat traag reageren op een trend heeft ook niet echt een fingerspitzen gefühl daarvoor en een mens wel. Desnoods idd aan de speedbrake trekken als je de overspeed dreiging real is.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Moderator maandag 10 februari 2020 @ 12:11:01 #89
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191439533
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 09:33 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Cabinepersoneel pensioneert dacht ik met 60.

Overigens is die 58 voor velen zelfs te vroeg ;). Die gaan dan nog een paar jaar ergens anders vliegen. Deels ook een financiële afweging natuurlijk.
Allicht. Maar ja, waar kom je dan terecht? Op die leeftijd heb je toch geen zin om bij Wizzair of easyJet aan de slag te gaan?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191439609
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 10:49 schreef Viezze het volgende:
Je vliegt in dit geval niet te snel, want je “echte” snelheid wordt gemeten t.o.v. van de lucht om je heen. Even heel simpel gezegd, stel je vliegt 1200 kmh grondsnelheid, maar je hebt 300 kmh tail-wind. Dan vlieg je dus 900kmh tov de lucht, en dat kan een vliegtuig prima hebben.
Dat had ik al wel verwacht ja. Maar alsnog dacht ik dat het mischien wel mogelijk was (door wind invloeden) om tegen je max aan te gaan zitten. En hoe dat in praktijk wordt opgelost... maar speedbrake is the answer dus. Mij lijkt dta throttle sowieso al relatief laag staat als je zo'n tailwind hebt toch?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  maandag 10 februari 2020 @ 12:58:56 #91
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191440017
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 12:11 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Allicht. Maar ja, waar kom je dan terecht? Op die leeftijd heb je toch geen zin om bij Wizzair of easyJet aan de slag te gaan?
Nee, dan moet je eerder denken aan direct entry gezagvoerderfuncties bij bijvoorbeeld Norwegian, op de 787.

En een aantal gaan nog een aantal jaar zakkenvullen in het Midden-Oosten of China. Daar is vrij veel vraag naar ervaren gezagvoerders.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 10 februari 2020 @ 13:06:55 #92
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191440131
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 12:18 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Dat had ik al wel verwacht ja. Maar alsnog dacht ik dat het mischien wel mogelijk was (door wind invloeden) om tegen je max aan te gaan zitten. En hoe dat in praktijk wordt opgelost... maar speedbrake is the answer dus. Mij lijkt dta throttle sowieso al relatief laag staat als je zo'n tailwind hebt toch?
Je maakt een denkfout. Je beweegt in een vliegtuig ten opzichte van de lucht. Je snelheid ten opzichte van de grond doet er niet toe qua vliegeigenschappen.

Dus met 200 km/h in de rug zie je nog steeds je normale snelheid in de cockpit op de instrumenten. Je throttle staat ook normaal. In principe merk je nergens aan dat je meewind hebt.

Vergelijk het met een vis in een hele grote vissenkom. Die vis zwemt met 5 km/h. Als je nu opeens die hele vissenkom met 50 km/h verplaatst merkt die vis er niets van. Die zwemt voor zijn gevoel nog steeds 5 km/h. Alleen beweegt hij ten opzichte van de aarde 55 km/h.

En ik kan maar heel weinig situaties bedenken waarin je speedbrakes gebruikt tijdens de kruisvlucht ;).

[ Bericht 0% gewijzigd door Drekkoning op 10-02-2020 13:14:21 ]
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_191441743
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 13:06 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Je maakt een denkfout. Je beweegt in een vliegtuig ten opzichte van de lucht. Je snelheid ten opzichte van de grond doet er niet toe qua vliegeigenschappen.

Dus met 200 km/h in de rug zie je nog steeds je normale snelheid in de cockpit op de instrumenten. Je throttle staat ook normaal. In principe merk je nergens aan dat je meewind hebt.

Vergelijk het met een vis in een hele grote vissenkom. Die vis zwemt met 5 km/h. Als je nu opeens die hele vissenkom met 50 km/h verplaatst merkt die vis er niets van. Die zwemt voor zijn gevoel nog steeds 5 km/h. Alleen beweegt hij ten opzichte van de aarde 55 km/h.

En ik kan maar heel weinig situaties bedenken waarin je speedbrakes gebruikt tijdens de kruisvlucht ;).
Nee nee, ik begreep het wel. Je gaat t.o.v. groudnspeed bij wijze van spreken "te hard" maar t.o.v. de lucht om je heen niet. Maar toen sloeg ik een beetje door in de theorie "wat als je nou wel t.o.v. de lucht om je heen te hard gaat". Trek je dan idd aan de rem en welke opties heb je nog meer behalve dat en throttle naar idle? Zal niet snel voorkomen natuurlijk, maar toch, wat als.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  maandag 10 februari 2020 @ 15:40:20 #94
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_191441859
Je vliegt normaalgesproken wel wat langzamer met stevige tailwind, omdat er xx tijd gerekend is voor de vlucht in het winter- of zomerplan en je met tailwind daar makkelijk tijd vanaf snoept (schedule VS actual). Omdat iedereen dan toch zijn/haar connectievlucht haalt op de hub en het toestel nodig niet ingepland staat, kun je beter langzamer vliegen = economischer en haal je je cost index omlaag.

Omgekeerd. Heb je harde tegenwind en dreig je te laat/vertraagd aan te komen, gaat de cost index omhoog en vlieg je zo snel mogelijk en op de levels met minste tegenwind (als dat sneller is dan hoger vliegen, waar je doorgaans sneller vliegt, maar mogelijk met meer wind te doen hebt).
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_191443102
Ik vroeg me af waarom in deze situaties besloten is zo snel te vliegen. Ik kan natuurlijk niet precies in de operatie van dat moment kijken, maar 1 tot 1,5 uur eerder terug zijn klinkt alsof je daar wel wat geld had kunnen besparen.
  maandag 10 februari 2020 @ 17:24:10 #96
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191443208
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:15 schreef Viezze het volgende:
Ik vroeg me af waarom in deze situaties besloten is zo snel te vliegen. Ik kan natuurlijk niet precies in de operatie van dat moment kijken, maar 1 tot 1,5 uur eerder terug zijn klinkt alsof je daar wel wat geld had kunnen besparen.
Er zit ook een grens aan de laagste snelheid die je kan vliegen, en zeker op grotere hoogte is de bandbreedte tussen de hoogste en laagste snelheid vrij klein.

Daarnaast gaat je weerstand ook weer toenemen onder een bepaalde snelheid en wordt het dus juist weer onzuiniger.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 10 februari 2020 @ 17:29:05 #97
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191443273
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 15:30 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Nee nee, ik begreep het wel. Je gaat t.o.v. groudnspeed bij wijze van spreken "te hard" maar t.o.v. de lucht om je heen niet. Maar toen sloeg ik een beetje door in de theorie "wat als je nou wel t.o.v. de lucht om je heen te hard gaat". Trek je dan idd aan de rem en welke opties heb je nog meer behalve dat en throttle naar idle? Zal niet snel voorkomen natuurlijk, maar toch, wat als.
Je vliegt een vaste snelheid en die wordt geregeld met de throttle inderdaad tijdens de kruisvlucht. Mocht die opeens toenemen door windvlagen oid, dan herstelt zich dat vanzelf wel (bij hogere snelheden is je vliegtuig stabiel wat betreft snelheid, een hogere snelheid leidt dan tot meer weerstand waardoor je snelheid weer afneemt. In eerste instantie verandert je throttlestand dus niet als de snelheid wat omhoog loopt).
Mocht het hard toenemen dan zal er toch ingegrepen moeten worden met de throttles, en je hebt gelijk dat in extremere gevallen de speedbrakes gebruikt kunnen worden. Een andere optie is klimmen om snelheid kwijt te raken, maar daar zitten wel wat haken en ogen aan qua ander verkeer etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door Drekkoning op 10-02-2020 17:38:42 ]
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_191443542
Zijn de motoren ook niet ontworpen om efficiënt te zijn op de normale kruissnelheid op 30000ft?

Als je te langzaam gaat, krijgen ze te weinig lucht om optimaal te draaien.
.
pi_191443831
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 22:21 schreef Adrie072 het volgende:
Zaanse docent na horrorvlucht en mislukte landingen op Schiphol vast in Madrid: "Veel gekots en geschreeuw"

MADRID - Met honderden passagiers zit hij op dit moment vast in Spanje: Jacco Plooijer uit Zaandam zat in een vliegtuig dat tijdens de storm tevergeefs meerdere keren een landing inzette op Schiphol. "We gingen enorm heen en weer. Er was paniek en geschreeuw. Echt niet leuk."

Plooijer (51) vertrok vanmiddag om 15.00 uur uit Madrid naar Amsterdam, met de maatschappij AirEuropa. "Ik zou mooi vanavond thuis zijn, zodat ik morgen weer les kan geven."

De Zaandammer is docent op een school in Krommenie en was met twee collega's aan het bekijken of Madrid een leuke uitwisselingsstad is voor zijn leerlingen. "Nou, op dit moment is het even niet leuk. Hopeloos en troosteloos."

Heen en weer
Door storm Ciara ging de vlucht naar Schiphol vandaag namelijk niet bepaald vlekkeloos. Toen het vliegtuig eenmaal in de buurt was van Schiphol was het noodweer op haar hoogtepunt. "Ik keek door de raampjes en de lucht zag echt paars, zo stormachtig", vertelt Plooijer. "Op een gegeven moment gingen we lager vliegen - we konden meekijken op schermpjes - en gingen we enorm heen en weer."

"Ik dacht op een gegeven moment: hoe vaak gaat hij dit nog proberen?"

De piloot wist het vliegtuig maar niet aan de grond te krijgen. "Dus we zagen de meters weer oplopen. En dat ging zo'n vier keer opnieuw. Ik denk dat we wel een uur bezig zijn geweest met proberen te landen. Ik dacht op een gegeven moment: hoe vaak gaat hij dit nog proberen?"

Dramatoestel
De piloot praatte de passagiers af en toe bij, maar was slecht te verstaan. "Ik verstond alleen: no panic, no panic. Maar er was wel paniek: er waren dames echt hysterisch aan het gillen en er werd onwijs veel gekotst. Echt een dramatoestel."

Op een gegeven moment veranderde het woordje 'Amsterdam' op het scherm voor de neus van Plooijer in 'Madrid'. "Toen realiseerde ik me dat we niet meer zouden landen op Schiphol."

Inmiddels staat hij dus veilig en wel aan de grond in Spanje, met honderden andere passagiers en zonder een idee wat ze te wachten staat. "Ik vermoed dat we morgenochtend pas terugvliegen. Maar ik heb gewoon rapportvergadering, dus ik hoop wel een beetje vroeg! Al vinden mijn leerlingen het vast niet erg als ze een uurtje vrij hebben."

De luchtverkeersleiding kon tegen NH Nieuws nog niets zeggen over het aantal teruggekeerde vluchten.

https://www.nhnieuws.nl/n(...)gekots-en-geschreeuw
Het zal ook eens niet een klagende leraar zijn zeg.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_191443873
quote:
Zijn ze gisteren nog sneller gegaan zou lullig zijn als zijn record na 1 dag gebroken wordt
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_191443879
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 18:14 schreef vipergts het volgende:

[..]

Het zal ook eens niet een klagende leraar zijn zeg.
Paar uur in een vliegtuig zitten zonder één meter vooruit te komen geeft wel wat recht op klagen, denk ik :P
No amount of money ever bought a second of time.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 03:09:47 #102
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191450387
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:50 schreef Fer het volgende:
Zijn de motoren ook niet ontworpen om efficiënt te zijn op de normale kruissnelheid op 30000ft?

Als je te langzaam gaat, krijgen ze te weinig lucht om optimaal te draaien.
Is geen issue. Het vliegtuig zal eerder in een stall gaan.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191451808
Angstige momenten bij landingspoging op Schiphol van Air Europa
https://nos.nl/l/2322343

Je hoort in die video maar één persoon panikeren en schreeuwen, misschien hadden ze dat mens beter wat valium kunnen geven :P
pi_191452221
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:29 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Je vliegt een vaste snelheid en die wordt geregeld met de throttle inderdaad tijdens de kruisvlucht. Mocht die opeens toenemen door windvlagen oid, dan herstelt zich dat vanzelf wel (bij hogere snelheden is je vliegtuig stabiel wat betreft snelheid, een hogere snelheid leidt dan tot meer weerstand waardoor je snelheid weer afneemt. In eerste instantie verandert je throttlestand dus niet als de snelheid wat omhoog loopt).
Mocht het hard toenemen dan zal er toch ingegrepen moeten worden met de throttles, en je hebt gelijk dat in extremere gevallen de speedbrakes gebruikt kunnen worden. Een andere optie is klimmen om snelheid kwijt te raken, maar daar zitten wel wat haken en ogen aan qua ander verkeer etc.
Dankje! Daar was ik naar op zoek. :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_191452266
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 08:16 schreef J.B. het volgende:
Angstige momenten bij landingspoging op Schiphol van Air Europa
https://nos.nl/l/2322343

Je hoort in die video maar één persoon panikeren en schreeuwen, misschien hadden ze dat mens beter wat valium kunnen geven :P
Aan de ene kant denk ik ook, jezus, doe ff normaal, want kan me zulke angsten helemala niet voorstellen. Aan de andere kant heb ik ook nooit in zo'n situatie gezeten, wie weet hoe ik zelf zou reageren. :+
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_191466127
KLM heeft in Charleston de 5e 787-10 (en 18e 787) in ontvangst genomen; PH-BKG "Hyacinth/Bluebell".





Toestel is onderweg en wordt rond 7 uur verwacht op Schiphol:
https://www.flightradar24.com/KLM9870/23d546d7
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 12 februari 2020 @ 07:22:05 #107
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_191466751
En zojuist geland.
pi_191472813
Nadat Qantas de afgelopen jaren al haar 21 'standaard' 747-400's al heeft uitgefaseerd, is het afgelopen zondag begonnen met het uitfaseren van de laatste 6 toestellen.
Deze 6 waren 747-400ER toestellen; Qantas was de enige luchtvaartmaatschappij die dit type heeft gevlogen.

De 747-400ER toestellen konden 760 kilometer verder vliegen dan een standaard 747-400 of 6.8 ton meer payload door een maximum takeoff weight van 413 ton; een kleine 16 ton meer dan een standaard -400.
Hiervoor waren er verscheidene zaken aangepast; grotere landing gear, aanpassingen aan de vleugels maar bovenal de toevoeging van 1 of 2 brandstoftanks in de voorste cargo-ruimte die elk ruim 12.000 liter brandstof kan bevatten. Qantas vloog hun 6 -400ER's met 1 extra brandstoftank.
(en alle 40 -400ERF's vliegen zonder extra brandstoftanks)



Tevens kregen de -400ER's het nieuwe Boeing Signature Interior met o.a. grotere bagagebakken, in de cockpit werden de CRT schermen vervangen door LCD's en nog (veel) meer zichtbare en onzichtbare aanpassingen.

Qantas bestelde op 19 december 2000 6 747-400ER's bij Boeing voor hun ultra-long routes over de Grote Oceaan.
De eerste -400ER werd op 31 oktober 2002 aan de maatschappij geleverd en was de 52e 747 voor Qantas.
Dit 17 jaar jonge toestel (VH-OEF "Sydney") is nu afgelopen zondag vanuit Sydney naar Los Angeles gevlogen waar het bij de Qantas' maintenance facility gereed wordt gemaakt voor haar allerlaatste vlucht naar de Amerikaanse woestijn.
Zo zijn met een emmer verf en een roller zijn de bekende Qantas' kangaroo en Oneworld titles afgedekt.

Eind dit jaar zijn alle Qantas 747's uitgefaseerd bij de maatschappij die eens een all-747 airline was.

Laatste vertrek uit Australië zondagavond:



Lik verf om de boel af te dekken op LAX:

Qantas VH-OEF by Jimmy Vu, on Flickr
pi_191479321
Eind 2015, begin 2016 heeft KLM 4 Airbus A330-200 toestellen uitgefaseerd.
De eerste was PH-AOH.

Dat toestel was op 2 februari 2007 aan KLM geleverd; op 24-25 oktober 2015 maakte ze haar laatste vlucht voor KLM van Dallas naar Amsterdam.
Toestel werd op Schiphol gereed gemaakt voor haar nieuwe eigenaar; het Pakistaanse Shaheen Air, inclusief paintjob.
Alle vluchten van die maatschappij werden in oktober 2018 opgeschort en de A330 werd op 6 oktober opgeslagen in Tarbes.

Afgelopen maandag is ze overgevlogen naar Shannon. Momenteel maakt ze haar allerlaatste vlucht;
naar San Bernardino, Californië voor ontmanteling en sloop: https://www.flightradar24.com/2PAOH/23d6589b
Kan ze zich voegen bij haar oude collega; de MD-11 PH-KCC "Marie Curie".
De A330 is ruim 13 jaar oud.



Met de tijdelijke registratie 2-POAH (van lease-maatschappij Aercap), op de dag van roll-out van de Shaheen livery:

151228 2-PAOH A332 SAI (ex PH-AOH will become AP-BMI) by mzunguwamap, on Flickr

Opgeslagen in Tarbes:

A330-200_ShaheenAirInternational_2-PAOH-002 by Ragnarok31, on Flickr

Het lot van de overige 3 A330's is ook onzeker. 2 andere (PH-AOL en -AOI) vlogen na Shaheen voor AtlasGlobal; de maatschappij die vandaag definitief faillissement heeft aangevraagd en zijn beide op 25 januari opgeslagen in Shannon.
De andere (PH-AOK) die al die tijd al in Istanboel staat opgeslagen *lijkt* naar het Jordanese Jordan Aviation te gaan; een charter-maatschappij.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 12-02-2020 22:20:57 ]
  Moderator donderdag 13 februari 2020 @ 01:50:38 #110
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191482115
13 jaar, dat is wel heel jong :o

Waarom heeft KLM zo kort met deze vliegtuigen gevlogen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191484319
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2020 01:50 schreef derLudolf het volgende:
13 jaar, dat is wel heel jong :o

Waarom heeft KLM zo kort met deze vliegtuigen gevlogen?
Volgens mij willen ze op de lange afstanden weer volledig met Boeings gaan vliegen om de piloten makkelijker te kunnen inzetten op zowel de 777 en 787.
Minder training, 10% minder brandstof en beter te plannen
Wie dit leest is gek
  Moderator donderdag 13 februari 2020 @ 09:48:32 #112
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_191484537
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 08:58 schreef Hojdhopper het volgende:
Aan de ene kant denk ik ook, jezus, doe ff normaal, want kan me zulke angsten helemala niet voorstellen. Aan de andere kant heb ik ook nooit in zo'n situatie gezeten, wie weet hoe ik zelf zou reageren. :+
Heb geen last van vliegangst, maar zat dinsdag in een vliegtuig terug naar Schiphol en tijdens de landing kneep ik hem toch wel even.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 13 februari 2020 @ 20:01:59 #113
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_191492852
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2020 01:50 schreef derLudolf het volgende:
13 jaar, dat is wel heel jong :o

Waarom heeft KLM zo kort met deze vliegtuigen gevlogen?
quote:
99s.gif Op donderdag 13 februari 2020 09:32 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Volgens mij willen ze op de lange afstanden weer volledig met Boeings gaan vliegen om de piloten makkelijker te kunnen inzetten op zowel de 777 en 787.
Minder training, 10% minder brandstof en beter te plannen
Waren dit ook geen dry-lease toestellen? Dus relatief makkelijk om uit te faseren zonder grote financiële gevolgen, itt aangekochte kisten waar eerder voor gekozen wordt om ze een heel eind op te vliegen (MD-11 bijv).
pi_191494708
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 20:01 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

[..]

Waren dit ook geen dry-lease toestellen? Dus relatief makkelijk om uit te faseren zonder grote financiële gevolgen, itt aangekochte kisten waar eerder voor gekozen wordt om ze een heel eind op te vliegen (MD-11 bijv).
Zal idd wel lease zijn. Zullen wel via een of andere constructie bij een low cost carrier terecht komen die dan net na het vakantieseizoen failliet gaat. :+
Wie dit leest is gek
pi_191494901
Die A330's waren toch ook (deels?) om de vertraging rondom de 787 op te vangen?
So we just called him Fred too
pi_191495048
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 21:40 schreef Fred2 het volgende:
Die A330's waren toch ook (deels?) om de vertraging rondom de 787 op te vangen?
De 787's die eigenlijk voor Air France waren maar geruild zijn met de A350's die KLM zou krijgen.
Wie dit leest is gek
pi_191495625
quote:
99s.gif Op donderdag 13 februari 2020 21:47 schreef Nieuwschierig het volgende:
De 787's die eigenlijk voor Air France waren maar geruild zijn met de A350's die KLM zou krijgen.
Wat bedoel je te zeggen?
So we just called him Fred too
  donderdag 13 februari 2020 @ 22:12:09 #118
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_191495691
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 21:40 schreef Fred2 het volgende:
Die A330's waren toch ook (deels?) om de vertraging rondom de 787 op te vangen?
Jep. De 767's moesten eruit, want daar waren ze niet tevreden over (cargo), maar de 787 was er nog niet. Dan maar de A330

De 767 was weer een halve oplossing voor de A310 die niet (meer) voldeed.

Allemaal types waar maar 10-12 jaar mee is gevlogen door KLM. Blijkbaar was er steeds geen type beschikbaar die echt voldeed aan wat KLM wilde.
  Moderator donderdag 13 februari 2020 @ 23:21:24 #119
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191497239
Nog een paar jaar te gaan voor de 787 dus :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 14 februari 2020 @ 09:31:57 #120
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_191500488
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 22:09 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Wat bedoel je te zeggen?
KLM had oorspronkelijk A350 besteld en Air France de B787-9
En dat hebben ze een jaar geleden of zo omgeruild, A350 naar AF en B787 naar KLM
Maar ik weet dus niet of dat deze 787's betreft of ergens in de toekomst.
Wie dit leest is gek
pi_191506551
quote:
99s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 09:31 schreef Nieuwschierig het volgende:
KLM had oorspronkelijk A350 besteld en Air France de B787-9
En dat hebben ze een jaar geleden of zo omgeruild, A350 naar AF en B787 naar KLM
Maar ik weet dus niet of dat deze 787's betreft of ergens in de toekomst.
Dat zijn de 787's die nog moeten komen :)
So we just called him Fred too
pi_191509749
MennoSwart twitterde op vrijdag 14-02-2020 om 19:58:29 From Holland with love! 🇳🇱 On Valentine’s Day: Dutch pilot Joeri van Veen wrote “💖 love” in the sky via @flightradar24 flying his @VansAircraft RV12 ✈️ PH-BZT#avgeek #aviation #planespotting #Valentines2020 #valentijn #ValentinesDay https://t.co/gCF4Uw10YO reageer retweet
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-bzt#23dcc00c

Bekend van de kerstboom in december 2016:: PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #34: 19-09-2016 - 100 Jaar Schiphol

  Moderator zaterdag 15 februari 2020 @ 00:58:43 #123
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191515054
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191517722
Loos dreigement van KLM en dat weten ze bij Boeing ook.

Sterker nog, als ik een klein rekensommetje maak dan zou KLM wel eens te laat kunnen zijn met het plaatsen van orders bij zowel Airbus én Boeing om voor het einde van de levensduur van de oudste 737's te kunnen beschikken over nieuwe toestellen.
So we just called him Fred too
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 15 februari 2020 @ 16:12:58 #125
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_191521354
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 09:51 schreef Fred2 het volgende:
Loos dreigement van KLM en dat weten ze bij Boeing ook.

Sterker nog, als ik een klein rekensommetje maak dan zou KLM wel eens te laat kunnen zijn met het plaatsen van orders bij zowel Airbus én Boeing om voor het einde van de levensduur van de oudste 737's te kunnen beschikken over nieuwe toestellen.
Een deel zal wel uit een leasepool gaan komen. Kan niet anders
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 15 februari 2020 @ 19:44:36 #126
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_191524596
AeronewsGlobal twitterde op zaterdag 15-02-2020 om 17:21:46 ‘From now on, that’s how you land!’ Earlier today at @HeathrowAirport: @Airbus A380 @EtihadAirways, crosswind landing during #StormDennis. Video: https://t.co/g4gKvMaAb6 🇬🇧 @AirbusPRESS @a380fanclub @stef_schaffrath @sara_rcc @AirbusintheUK https://t.co/VmlK1d25Gs reageer retweet
Wauw :D
pi_191524791
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 19:44 schreef Pino112 het volgende:
AeronewsGlobal twitterde op zaterdag 15-02-2020 om 17:21:46 ‘From now on, that’s how you land!’ Earlier today at @:HeathrowAirport: @:Airbus A380 @:EtihadAirways, crosswind landing during #StormDennis. Video: https://t.co/g4gKvMaAb6 🇬🇧 @:AirbusPRESS @:a380fanclub @:stef_schaffrath @:sara_rcc @:AirbusintheUK https://t.co/VmlK1d25Gs reageer retweet
Wauw :D
Altijd mooi een stormlanding met zulk zwaar materieel :). Ongetwijfeld ook voor de piloten.
  zondag 16 februari 2020 @ 10:33:15 #128
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_191533906
Ik heb altijd een dubbel gevoel bij dat soort landingen.

Airlines pretenderen dat veiligheid altijd voorop staat. Knap van de piloten dat ze het toestel aan de grond zetten, maar als veiligheid écht voorop zou staan dan zou je bij dit soort zij/rukwinden gewoon niet moeten landen. Sterker nog, aangezien deze storm dagen vooraf al verwacht werd had zo'n vlucht überhaupt niet moeten vertrekken.
So we just called him Fred
pi_191534063
Blunder op Schiphol: zestien vliegtuigen landen op gesloten baan

16 februari 2020, 09.39 uur · Aangepast 34 minuten geleden · Door Doron Sajet

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft zestien vliegtuigen achter elkaar laten landen op een gesloten Zwanenburgbaan op Schiphol. Het duurde 25 minuten voordat de verkeersleiders pas doorhadden dat de landingsbaan nog niet vrijgegeven was.

NH Nieuws/Doron Sajet

Toen het kwartje uiteindelijk gevallen was, liet de luchtverkeersleider een toestel van Ryanair op enkele meters boven de baan een doorstart maken.

Uit opnamen uit de verkeerstoren en data van Flightradar24, die NH Nieuws heeft geanalyseerd, blijkt dat de Ryanair-Boeing 737-800 op 50 meter boven de Zwanenburgbaan hing, toen de piloten opdracht kregen om door te starten. Zestien toestellen zouden daarvoor al geland zijn op de baan die nog niet door Schiphol vrijgegeven.

Na de doorstart ging de baan alsnog open. Volgens LVNL is er geen sprake geweest van botsingsgevaar.

Veiligheidspin nog in landingsgestel
Deze miscommunicatie vond plaats op zaterdag 18 januari en gebeurde vlak nadat een toestel van Transavia de Buitenveldertbaan bezet hield, omdat er nog een veiligheidspin in het landingsgestel zat.

Dat vliegtuig was vanuit Ivalo (Finland) vertrokken toen de bemanning boven Zweden de boodschap kregen dat ze opgestegen waren met een pin in het neuswiel. Het grondpersoneel in Ivalo was vermoedelijk vergeten de veiligheidspin te verwijderen.

Ongelukkig moment
De Boeing kon veilig landen op Schiphol, maar de technische dienst van Transavia moest wel de Buitenveldertbaan op om de pin te verwijderen. Daardoor moest die baan dicht en werd de Zwanenburgbaan gereed gemaakt voor landingen.

Luister hier naar de communicatie tussen de luchtverkeersleiding van Schiphol en de piloten van de Ryanair-Boeing:

Bron en link
https://www.nhnieuws.nl/n(...)den-op-gesloten-baan

Het nieuws komt op een ongelukkig moment, nu Schiphol weer onder vuur ligt over de veiligheid op de luchthaven. Zo willen coalitiepartijen D66 en ChristenUnie dat Onderzoeksraad voor Veiligheid opnieuw onderzoek gaat doen naar de veiligheid op de luchthaven, voordat er verder gegroeid kan worden.

De partijen vinden dat Schiphol na een eerder kritisch rapport van de Onderzoeksraad te weinig heeft gedaan om het aantal incidenten terug te brengen.

Schiphol-directeur Dick Benschop liet NH Nieuws vrijdag weten dat er eerst nog een oordeel van de Onderzoeksraad komt over hoe Schiphol de afgelopen jaren de aanbevelingen uit dat rapport heeft toegepast. Benschop vindt zelf dat Schiphol al beterschap heeft laten zien.

Werkomstandigheden
De Schipholbaas ligt momenteel ook overhoop met vakbond FNV over de veiligheid van het grondpersoneel. De bond wil dat de Tweede Kamer Schiphol voortaan verplicht de werkomstandigheden van het personeel veiliger te maken. Benschop verwerpt de kritiek van FNV en zegt dat de bond met oude voorbeelden komt.

De ongeoorloofde landingen van 18 januari zijn gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. LVNL doet ook zelf onderzoek naar het voorval.
pi_191534305
MaAr hEt iS veIliG oM veRDeR uIt tE brEIdeN hOor!
Jack does it in real time...
  PR/Manusje van alles zondag 16 februari 2020 @ 11:37:59 #131
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_191534597
Tja, wat verstaan ze onder gesloten. Vanwege werkzaamheden of gewoon nog niet officieel geopend.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! İyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_191534623
De veiligheidspin nog in het neuswiel, die zorgt er toch voor dat de besturing wordt geblokkeerd? Hoe kan het vliegtuig dan op de startbaan op Ivalo zijn gekomen dan?

Volgens mij is dit ergens de afgelopen weken ook al een keer bij HV gebeurd.
  zondag 16 februari 2020 @ 11:40:17 #133
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191534633
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:37 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Tja, wat verstaan ze onder gesloten. Vanwege werkzaamheden of gewoon nog niet officieel geopend.
Als er geen botsingsgevaar is geweest dan het laatste.

Nog steeds niet goed natuurlijk.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Redactie Sport / Supervogel zondag 16 februari 2020 @ 11:52:34 #134
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_191534786
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:39 schreef Viezze het volgende:
De veiligheidspin nog in het neuswiel, die zorgt er toch voor dat de besturing wordt geblokkeerd? Hoe kan het vliegtuig dan op de startbaan op Ivalo zijn gekomen dan?

Volgens mij is dit ergens de afgelopen weken ook al een keer bij HV gebeurd.

Denk dat dat dit vliegtuig is ja, zoals in de tekst staat.
pi_191535003
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:52 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Denk dat dat dit vliegtuig is ja, zoals in de tekst staat.
Pushback heeft `m misschien recht op de baan gezet?
pi_191537028
quote:
9s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:16 schreef DeeBee het volgende:
MaAr hEt iS veIliG oM veRDeR uIt tE brEIdeN hOor!
Heeft echt niets met elkaar te maken...

Simpele miscommunicatie tussen "we gaan de baan voorbereiden om te openen" en "de baan is open". Dat kan gebeuren met twee banen, met 4 banen of met 40 banen.
No amount of money ever bought a second of time.
  Moderator zondag 16 februari 2020 @ 14:26:53 #137
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_191537153
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 12:06 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Pushback heeft `m misschien recht op de baan gezet?
Helemaal vanaf de terminal naar de startpositie op de baan? Praktisch gezien niet onmogelijk natuurlijk, maar als je kijkt via Google Maps naar het bewuste vliegveld enigszins onlogisch.
pi_191537437
quote:
14s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:52 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Denk dat dat dit vliegtuig is ja, zoals in de tekst staat.
Ah never mind, ik dacht dat dit incident gisteren plaatsvond maar was al in januari :)
pi_191537454
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 14:48 schreef Viezze het volgende:

[..]

Dit gaat over gisteren. Volgens mij was er een tijd terug eenzelfde incident.
Nee, het bericht is van gisteren. Maar het incident was al langer geleden:

quote:
Deze miscommunicatie vond plaats op zaterdag 18 januari en gebeurde vlak nadat een toestel van Transavia de Buitenveldertbaan bezet hield, omdat er nog een veiligheidspin in het landingsgestel zat.
  zondag 16 februari 2020 @ 14:49:57 #140
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191537462
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 14:48 schreef Viezze het volgende:

[..]

Dit gaat over gisteren. Volgens mij was er een tijd terug eenzelfde incident.
Nee, die tekst over die gesloten baan is incident van vorige maand.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_191537466
Klopt ik zat te slapen :P
pi_191538109
Luchtverkeersleiding dreigt met juridische stappen tegen NH Nieuws na bericht over landingen

58 minuten geleden · Aangepast 10 minuten geleden · Door Redactie

De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zet de publieke omroep NH Nieuws onder grote druk om een nieuwsbericht aan te passen over een blunder van de dienst, begin januari. LVNL wil dat NH Nieuws een video van de website haalt, waarin te horen is dat de verkeersleiding op Schiphol vliegtuigen laat landen op een gesloten baan.

Vanochtend bracht NH Nieuws het nieuws dat de LVNL op 18 januari zestien vliegtuigen liet landen, terwijl dat eigenlijk niet mocht. Ook moest een vliegtuig een doorstart maken op enkele meters boven de grond.

Deze informatie kwam naar boven na bestudering van vliegverkeerdata en het beluisteren van het radioverkeer tussen de verkeerstoren en een aantal vliegtuigen. Deze fragmenten komen uit een openbare bron en zijn voor iedereen te beluisteren op het internet.

Verordening
LVNL heeft inmiddels de redactie van NH Nieuws laten weten een kortgeding aan te willen spannen tegen de publieke nieuwsorganisatie. De luchtverkeersleiding beroept zich hierbij op een Europese Verordening, waarin zou staan dat voorvallen tussen de verkeerstoren en een vliegtuig niet opnieuw mogen worden uitgezonden.

NH Nieuws vindt het maatschappelijk en journalistiek belang van dit fragment echter van dusdanig hoge waarde, dat wij deze niet willen verwijderen. De veiligheidssituatie op Schiphol is een belangrijk onderwerp, blijkt ook uit de vele bezorgde reacties onder het artikel. Veel omwonenden maken zich al jarenlang zorgen over de groei en de daarbijbehorende veiligheidsrisico's. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid waarschuwde hier al voor.

Selectief beleid
Opvallend is dat de LVNL zeer selectief is in het eisen van verwijdering van fragmenten tussen de verkeerstoren en piloten. Een fragment waarin Koning Willem Alexander (die ook KLM-piloot is) te horen is, werd zelfs door een communicatie-adviseur van de organisatie bestempeld als 'mooi fragment'. Het fragment werd uitgezonden bij meerdere televisieprogramma's.

Ook plaatste nota bene de CEO van de luchtverkeersleiding, Michiel van Dorst, een fragment op YouTube waarin allerlei opnames te horen zijn tussen de verkeersleiding en het toestel. Vorige maand nog liet de LVNL een vlogger toe tot de verkeerstoren, die daarin ook geluidsfragmenten maakte van een doorstartend vliegtuig.

'Terecht voet bij stuk'
"Wij wachten de juridische stappen af, vooralsnog beroepen wij ons op vrije nieuwsgaring en het maatschappelijke belang", aldus Jacky de Vries, Hoofd Nieuws van NH. "Dit gaat niet alleen om de Luchtverkeersleiding, maar om de veiligheid van de omwonenden."

"Als journalisten in het algemeen en NH Nieuws in het bijzonder dienen we dat publieke belang. Het fragment dat wij gebruiken is onderdeel van de nieuwsgaring en ondersteunt het verhaal. We hebben geen argumenten gehoord vanuit de LVNL dat het weghalen van het fragment een groter belang dient, maar we blijven uiteraard open staan voor alle argumenten."

Thomas Bruning, algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten, onderschrijft dat maatschappelijk belang. "Zeer terecht dat NH Nieuws voet bij stuk houdt, juist in dit geval is het zeer relevant dat NH NIeuws het Noord-Hollandse publiek op de hoogte brengt dit soort veiligheidssituaties."

NH Nieuws heeft de LVNL om verdere onderbouwing van hun standpunten gevraagd.

https://www.nhnieuws.nl/n(...)richt-over-landingen
  zondag 16 februari 2020 @ 17:40:41 #143
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191540108
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 15:37 schreef Adrie072 het volgende:


NH Nieuws vindt het maatschappelijk en journalistiek belang van dit fragment echter van dusdanig hoge waarde, dat wij deze niet willen verwijderen. De veiligheidssituatie op Schiphol is een belangrijk onderwerp, blijkt ook uit de vele bezorgde reacties onder het artikel. Veel omwonenden maken zich al jarenlang zorgen over de groei en de daarbijbehorende veiligheidsrisico's. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid waarschuwde hier al voor.


https://www.nhnieuws.nl/n(...)richt-over-landingen
Vindt de beargumentering van NH nieuws wel slap. Het geluidsfragment maakt het nieuwsbericht alleen maar spectaculairder, het voegt niet iets nieuws toe.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 16 februari 2020 @ 17:53:13 #144
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191540290
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:39 schreef Viezze het volgende:
De veiligheidspin nog in het neuswiel, die zorgt er toch voor dat de besturing wordt geblokkeerd?
quote:
This had not been noticed on departure from Ivalo due to the slippery ground, so that they steered the aircraft with engine power rather than nose wheel steering.
Daardoor, dus.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191540329
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 17:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Vindt de beargumentering van NH nieuws wel slap. Het geluidsfragment maakt het nieuwsbericht alleen maar spectaculairder, het voegt niet iets nieuws toe.
Eens. Plus dat de meeste mensen helemaal niks verstaan van het radioverkeer. Laat staan dat ze begrijpen wat er gezegd wordt :D
pi_191540334
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 17:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Vindt de beargumentering van NH nieuws wel slap. Het geluidsfragment maakt het nieuwsbericht alleen maar spectaculairder, het voegt niet iets nieuws toe.
Mag dan wel slap zijn, maar ze moeten gewoon zelf kunnen bepalen wat ze wel of niet willen publiceren. Uiteindelijk heeft LVNL namelijk gewoon ongelofelijk geblunderd en moeten ze nu dus niet klagen dat er publiciteit voor hun blunder is.
pi_191540399
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 17:56 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Mag dan wel slap zijn, maar ze moeten gewoon zelf kunnen bepalen wat ze wel of niet willen publiceren.
Ja, binnen de kaders van de wet.
  zondag 16 februari 2020 @ 18:00:38 #148
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191540424
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 17:56 schreef Carlos93 het volgende:

Mag dan wel slap zijn, maar ze moeten gewoon zelf kunnen bepalen wat ze wel of niet willen publiceren. Uiteindelijk heeft LVNL namelijk gewoon ongelofelijk geblunderd en moeten ze nu dus niet klagen dat er publiciteit voor hun blunder is.
Als die Europese Verordening, waar ze zich op beroepen, bestaat, dan mogen ze dat wellicht niet. En het doet niet ter zake of de LVNL 'ongelofelijk geblunderd' heeft. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. In de luchtvaart wordt daar over het algemeen heel goed mee omgegaan. NH nieuws wil het alleen maar spectaculair brengen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191540584
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 18:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Als die Europese Verordening, waar ze zich op beroepen, bestaat, dan mogen ze dat wellicht niet. En het doet niet ter zake of de LVNL 'ongelofelijk geblunderd' heeft. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. In de luchtvaart wordt daar over het algemeen heel goed mee omgegaan. NH nieuws wil het alleen maar spectaculair brengen.
Als die bestaat, dan is dat ook ongelofelijk triest. Is een manier om geblunder in de doofpot te stoppen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen LVNL oid, maar als ze blunderen mag dat van mij best aan de hoogste boom gehangen worden, ook als dat spectaculair nieuws geeft.

Als LVNL namelijk niet wil dat dit gebeurd, dan moeten ze niet blunderen. Tevens moeten ze er voor zorgen dat nieuwskanalen zoals deze niet aan hun data kan komen.
  zondag 16 februari 2020 @ 18:16:53 #150
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191540755
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 18:08 schreef Carlos93 het volgende:

Als die bestaat, dan is dat ook ongelofelijk triest. Is een manier om geblunder in de doofpot te stoppen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen LVNL oid, maar als ze blunderen mag dat van mij best aan de hoogste boom gehangen worden, ook als dat spectaculair nieuws geeft.

Als LVNL namelijk niet wil dat dit gebeurd, dan moeten ze niet blunderen. Tevens moeten ze er voor zorgen dat nieuwskanalen zoals deze niet aan hun data kan komen.
Ok, laat maar. Wij denken daar structureel anders over. En de bedrijfstak (gelukkig) over het algemeen ook.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 16 februari 2020 @ 18:30:46 #151
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_191540963
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 18:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ok, laat maar. Wij denken daar structureel anders over. En de bedrijfstak (gelukkig) over het algemeen ook.
Dit soort ‘schandpalen’ ga je tegenwoordig niet echt tegen helaas.

Gelukkig doet dat inderdaad niks af aan de non-punitive veiligheidscultuur in de Westerse luchtvaart :Y.
Fouten niet bestraffen, maar er van leren ^O^
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')