abonnement Unibet Coolblue
pi_191563886
Ik vergeet makkelijk te eten. Mijn hongergevoel is niet helemaal gekoppeld aan m'n behoefte. Soms heb ik een hele intensieve dag en hooguit trek, en soms doe ik niks en dan heb ik echt honger. Hoe meer andere prikkels, hoe minder honger, doorgaans. Dus ik zet timers op drukke dagen, dat ik wat eet met het innemen van m'n medicijnen, en op rustige dagen zorg ik dat ik geen snoep of koek in huis heb. Dat helpt. :Y
Your opinion of me is none of my business.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 18 februari 2020 @ 08:06:22 #202
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191563967
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 07:51 schreef Sarasi het volgende:
Ik vergeet makkelijk te eten. Mijn hongergevoel is niet helemaal gekoppeld aan m'n behoefte. Soms heb ik een hele intensieve dag en hooguit trek, en soms doe ik niks en dan heb ik echt honger. Hoe meer andere prikkels, hoe minder honger, doorgaans. Dus ik zet timers op drukke dagen, dat ik wat eet met het innemen van m'n medicijnen, en op rustige dagen zorg ik dat ik geen snoep of koek in huis heb. Dat helpt. :Y
dit herken ik ook wel ja. Ik heb mezelf ingeschreven voor de vierdaagse van Nijmegen, (en die van Alkmaar, als troostprijs als ik word uitgeloot voor Nijmegen) en ik kan gerust dertig km lopen als ik 's ochtends enkel een gekookt ei heb gegeten :') ook rust ik te weinig / te kort onderweg (hallo hyperfocus :W ) en daarvoor heb ik al meerdere malen op m'n lazer gekregen van m'n collega en goede vriend qltel. Wel zorg ik dat onderweg iig genoeg water bij me heb en iets hartigs (bifi-worstje of zwart/witjes) voor als ik ineens wel trek krijg (al is het dan eigenlijk al te laat)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  dinsdag 18 februari 2020 @ 09:17:27 #203
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_191564468
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 06:19 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Hier moet ik even een directe opmerking over plaatsen: tuurlijk heb je hier wél wat over te zeggen. Ik begeleid een jongen met flink wat overgewicht, die zichzelf aanpraat dat hij gezond eet maar bijna alles wat hij kookt is "lekker" met sausjes en een hoop verborgen suiker, ondanks dat hij meent dat hij koolhydraat arm eet.

En een zak chips op zaterdag. En snacks als hij als dagbesteding het maximale uit zijn Pathe kaart wil halen. En eten wanneer hij zich verveelt, gespannen is, na avondeten honger krijgt.

Deels is het toch echt je eten saaier maken en zorgen dat je gewoon geen lekkere dingen in huis haalt (want gelegenheid maakt de dief).

Ikzelf ga eten uit verveling als ik niet uitkijk, maar beperk me dan meestal tot gewoon een boterham. Als ik snoep in huis heb wordt het dat.
Het problem is dus niet dat ik al die dingen niet weet, maar dat het me niet lukt om dat consequent vol te houden. Ik ben meerdere malen 10+ kilo afgevallen, maar in tijden dat het minder gaat, zitten die er ook zo weer aan. Verder ben ik gezegend met 2 mannen in m'n huis die heel lang en slank zijn dus al we niks in huis hebben, zitten zij zo op ondergewicht.
  dinsdag 18 februari 2020 @ 09:18:58 #204
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_191564483
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 08:26 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Eh. Nee. ADHD kan niet van alles de schuld krijgen en heeft niets met maken met overgewicht. Een slecht voedingspatroon wel maar dat heeft daar echt niets mee te maken.

Maar verder kap ik hier, er is hier een een kliekje die niets anders kunnen horen want dan trekken ze het niet meer.
Lees je even in:
https://ajp.psychiatryonl(...)pi.ajp.2015.15020266

En verder ben ik hier weer weg, geen zin in aanvallen en gezeik in wat een lotgenotentopic zou moeten zijn waar iedereen elkaar met respect weet te behandelen.
  Moderator dinsdag 18 februari 2020 @ 09:25:27 #205
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_191564559
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 09:18 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Lees je even in:
https://ajp.psychiatryonl(...)pi.ajp.2015.15020266

En verder ben ik hier weer weg, geen zin in aanvallen en gezeik in wat een lotgenotentopic zou moeten zijn waar iedereen elkaar met respect weet te behandelen.
Nee niet doen joh. Gewoon blijven. :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_191565686
Zo flauw altijd dat een bemoeilijkende factor benoemen dan gelijk wordt afgedaan als 'de schuld geven'. :') Nee, als dat een rol speelt bij de oorzaken waarom het voor jou lastiger is om een leefstijl te veranderen dan is het juist goed om daar rekening mee te houden, want dan kan je het effectiever aanpakken. Over die oorzaak heen stappen is al gauw een vorm van symptoombestrijding.

Snap wel dat het zo geen fijne plek is om je problematiek te analyseren als gelijk alles wordt verdraaid en aannames worden gedaan op basis van anekdotes.

@Jojogirl: misschien toch kijken of je doorverwezen kan worden naar iemand met meer kennis over ADHD. In jouw geval het liefst een psychiater denk ik, want dan kan de medicijnen optie ook serieus besproken worden.

Verder: bij mijn huisartsenpraktijk is er een praktijkondersteuner die af en toe aanwezig is met kennis van ADHD. Die kan mij eventueel ook gerichter doorverwijzen voor dingen als ADHD in relatie tot (eet)gedrag.
  dinsdag 18 februari 2020 @ 16:48:50 #207
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_191569464
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 09:17 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Het problem is dus niet dat ik al die dingen niet weet, maar dat het me niet lukt om dat consequent vol te houden. Ik ben meerdere malen 10+ kilo afgevallen, maar in tijden dat het minder gaat, zitten die er ook zo weer aan. Verder ben ik gezegend met 2 mannen in m'n huis die heel lang en slank zijn dus al we niks in huis hebben, zitten zij zo op ondergewicht.
Maar dan steunen ze ook maar beperkt in jouw pogingen controle te krijgen, toch?

Ik ben ook aan de zware kant maar altijd geweest, verder redelijk stabiel.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  dinsdag 18 februari 2020 @ 16:53:47 #208
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_191569516
Mijn bloed kookt :%

quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2020 12:16 schreef Muck het volgende:b
Ik ben zo boos he :(
Ik heb vrijdag mijn huisarts gebeld om te overleggen, ik wil toch wel graag beginnen met medicatie.
De huisarts wist van niets, hij had nog niets gehoord van het ziekenhuis. Hij raadde aan om medicatie te bespreken met ADHD centraal, om het behandeltraject centraal te houden. Prima :)
Ik heb het ziekenhuis nog even gebeld om te vragen of alles goed ging, omdat mijn huisarts van niets wist. “Oh. Jaja, die houden we op de hoogte hoor!”

Ik heb vandaag ADHD centraal gebeld, om te vragen of ze al enig idee wanneer het traject zal gaan starten (ja, ongeduldig, I know :@ ), maar daar hadden ze nog geen doorverwijzing binnen :{

Dus nog maar een keer met het ziekenhuis gebeld hoe het nou zit.
“Ja, nou, ehhhh, de brief is gisteren verstuurd naar ADHD centraal!”
:{

Ja, dank u, nog eens drie weken voor jan doedel gewacht. :(
Volgens mij is er pas iets gedaan nadat ik vrijdag gebeld heb :{
Ik kon niets weten en niets doen slecht handelen, dus ik heb ADHD centraal gebeld om te vragen of mijn doorverwijzing nu wel aangekomen is.
Drie keer raden... :(
Het ziekenhuis is nu telefonisch niet bereikbaar (misschien wel beter voor ze :') ), maar ik hang morgenochtend aan de telefoon.
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 dinsdag 18 februari 2020 @ 17:35:38 #209
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_191570072
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 16:53 schreef Muck het volgende:
Mijn bloed kookt :%
[..]

Ik kon niets weten en niets doen slecht handelen, dus ik heb ADHD centraal gebeld om te vragen of mijn doorverwijzing nu wel aangekomen is.
Drie keer raden... :(
Het ziekenhuis is nu telefonisch niet bereikbaar (misschien wel beter voor ze :') ), maar ik hang morgenochtend aan de telefoon.
Ik ben zelf niet bekend met ADHD centraal, maar toen ik in september een doorverwijzing kreeg duurde dat best wel een tijdje. wat mij ook wel enige frustratie gaf. Bij mij ging het enkel om verandering van de medicatie omdat ik geen dexamfetamine meer kon krijgen en weer terug moest naar de ritalin *wat overigens ook een frustratie op zich is (maar dat is weer een ander verhaal) Ik heb ook gebeld naar degene waar ik naar doorverwezen werd en ik moest afwachten tot de verwijzing bij hun binnen was.
Uiteindelijk kreeg ik na dat telefoontje een aantal mails met daarin vraaglijsten die ik in moest vullen. Daar werd ik al pissig over want ik heb de diagnose al ruim 15 jaar, maar toch ingevuld, en vervolgens stond ik weer in de wacht.
Bij mij werkt de ritalin niet , dus ik loop nu al een paar weken te hikken om weer de huisarts te bellen voor een nieuwe doorverwijzing voor medicatie. Laat ik morgen zelf ook maar eens weer gaan bellen met die psych en tegelijkertijd mijn huisarts voor een nieuwe doorverwijzing. (voor de zekerheid) Ik snap je frustratie , kan daar ook verder weinig over zeggen,behalve dat ik hoop dat je morgen iemand aan de telefoon krijgt die je verder kan helpen. :)
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  woensdag 19 februari 2020 @ 20:51:04 #210
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_191590346
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2020 19:54 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Dat kan digitaal ook, je kunt werk bijvoorbeeld in een andere agenda houden en dan kun je selecteren welke kalenders je allemaal wil zien. Allemaal, enkele, één...
Ok.
Ik blijf lekker bij m'n papieren agenda. Kan ook nooit leeg zijn (wat mijn telefoon regelmatig is omdat ik vergeet om op te laden).
Maar voor ieder z'n ding :P
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
  woensdag 19 februari 2020 @ 20:55:27 #211
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_191590428
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 09:18 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Lees je even in:
https://ajp.psychiatryonl(...)pi.ajp.2015.15020266

En verder ben ik hier weer weg, geen zin in aanvallen en gezeik in wat een lotgenotentopic zou moeten zijn waar iedereen elkaar met respect weet te behandelen.
Niet jezelf laten wegjagen. Er is nu beter toezicht in het topic :s)
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
  woensdag 19 februari 2020 @ 21:17:28 #212
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_191590864
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 20:51 schreef KapiteinIglo het volgende:

[..]

Ok.
Ik blijf lekker bij m'n papieren agenda. Kan ook nooit leeg zijn (wat mijn telefoon regelmatig is omdat ik vergeet om op te laden).
Maar voor ieder z'n ding :P
Dat roept die knul op werk ook, om vervolgens altijd het ding thuis te laten liggen en er nooit in te kijken. :')
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  woensdag 19 februari 2020 @ 22:23:31 #213
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_191592091
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 21:17 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Dat roept die knul op werk ook, om vervolgens altijd het ding thuis te laten liggen en er nooit in te kijken. :')
:@
Herkenbaar, vroeger ook altijd.
Nu gaat het goed op deze manier.
Wat bij mij vaak helpt is dingen in een routine krijgen. Dan zal ik het niet snel vergeten.

Bv iedere week op donderdag om 15 uur een afspraak. Dat zit er dan wel in. 1 x verplaatsen naar 14u en het gaat mis :')
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_191592125
To do lijstjes. Met name die met een magneet, van de Hema.

Heb echt niets met agenda’s. Die vul ik never in. :')
  donderdag 20 februari 2020 @ 00:52:41 #215
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_191593973
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 22:25 schreef 00wildchild het volgende:
To do lijstjes. Met name die met een magneet, van de Hema.

Heb echt niets met agenda’s. Die vul ik never in. :')
Ik blijf die vaak teveel bijwerken, updaten en shrappen. Maar dat is dan ook meer voor taken...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_191599333
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 16:53 schreef Muck het volgende:
Mijn bloed kookt :%
[..]

Ik kon niets weten en niets doen slecht handelen, dus ik heb ADHD centraal gebeld om te vragen of mijn doorverwijzing nu wel aangekomen is.
Drie keer raden... :(
Het ziekenhuis is nu telefonisch niet bereikbaar (misschien wel beter voor ze :') ), maar ik hang morgenochtend aan de telefoon.
Jezus, wat kut. Lijkt wel net PsyQ dat ze hun zaken niet op een rijtje hebben. Hoop dat het snel opgelost wordt.
pi_191610163
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 16:42 schreef De_Onnoembare het volgende:

Nee, je forceert jezelf middels drugs in een rol die je eigenlijk niet geschikt voor je is.

Ik wou ook supergraag profvoetballer worden, helaas ben ik er niet geschikt voor. En als ik dan doping neem om het me wel te laten lukken, dan mag het opeens weer niet!

Ja klopt, zoals een hele rits benzodiazepinen. Zelfde verhaal als een whisky weg tikken. Je doet dingen die niet bij je passen door middelen te nemen die je hersenwerking beinvloeden.

Wat dacht je van dingen doen die je zonder drank of drugs tot je te nemen kan doen? Oftewel dingen doen die JE KAN.

Dat is daadwerkelijk een gevaarlijke ziekte. Als je in je auto of lopend op straat opeens neervalt, kan je dat je leven kosten. Onvergelijkbaar met 'ADHD" wat geen ziekte is en er gebeurt niets gevaarlijks of ernstigs met je als je geen ritalin (= speedvariant) neemt.

Ja een daadwerkelijke ziekte waarbij je in levensgevaar kan komen is heel anders dan druk en snel afgeleid zijn.
Deels ben ik het hiermee eens vanwege de vage manier waarop de diagnose adhd gesteld wordt. Vaak alleen op basis van de klachten die iemand noemt, maar daarna heeft diegene ineens zonder lichamelijk onderzoek "anders functionerende hersenen". En dan is bij hun drugsgebruik ineens normaal en legaal, terwijl anderen met een beperking die geen adhd is ineens hun beperkingen wel moeten accepteren. Dat maakt het moeilijk om te aanvaarden.
Echter een denkwijze als deze is wel raar in het licht van algemene vooruitgang, waarom accepteer je dat op andere gebieden wel maar niet op het gebied van het verbeteren van iemands gevoelens. Feit blijft dat er dus zonder behandeling mensen met adhd onnodig met zelfmoordgedachten lunnen zitten zoals uit dit topic blijkt en dit voor mensen met jouw mening kennelijk aanvaardbaar is omdat ze makkelijk over hun zwakte heen zouden kunnen stappen (waarom zou je er in godsnaam voor kiezen om je slecht te voelen omdat je ervoor zorgt dat je niks kan :? ).
Ik vind dat er minder tijd moet worden besteed aan het zoeken van een diagnose die behalve op de symptomen zelf en vooroordelen toch bijna nergens op gebaseerd is en meer tijd aan het erachter komen welke psychische beperkingen nou eigenlijk "normaal" zijn en welke niet, hoe vaak het voorkomt enz.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  vrijdag 21 februari 2020 @ 09:42:46 #218
188514 whoeier
If it was an option, I did it
pi_191611878
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 01:10 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Deels ben ik het hiermee eens vanwege de vage manier waarop de diagnose adhd gesteld wordt. Vaak alleen op basis van de klachten die iemand noemt, maar daarna heeft diegene ineens zonder lichamelijk onderzoek "anders functionerende hersenen". En dan is bij hun drugsgebruik ineens normaal en legaal, terwijl anderen met een beperking die geen adhd is ineens hun beperkingen wel moeten accepteren. Dat maakt het moeilijk om te aanvaarden.
Echter een denkwijze als deze is wel raar in het licht van algemene vooruitgang, waarom accepteer je dat op andere gebieden wel maar niet op het gebied van het verbeteren van iemands gevoelens. Feit blijft dat er dus zonder behandeling mensen met adhd onnodig met zelfmoordgedachten lunnen zitten zoals uit dit topic blijkt en dit voor mensen met jouw mening kennelijk aanvaardbaar is omdat ze makkelijk over hun zwakte heen zouden kunnen stappen (waarom zou je er in godsnaam voor kiezen om je slecht te voelen omdat je ervoor zorgt dat je niks kan :? ).
Ik vind dat er minder tijd moet worden besteed aan het zoeken van een diagnose die behalve op de symptomen zelf en vooroordelen toch bijna nergens op gebaseerd is en meer tijd aan het erachter komen welke psychische beperkingen nou eigenlijk "normaal" zijn en welke niet, hoe vaak het voorkomt enz.
De diagnose ADHD is een giller, ik heb het niet volgens alle papiertesten en toch moest ik maar aan de ritalin ( niet dat het ook maar iets deed.. maar ook speed doet niets..).
Even op z'n gemak benoemt, de globale test (ADHD, autisme en... geen idee maar 250+ vragen in ieder geval), scoorde ik op alles een 6, waar 7 benodigd was op 1 onderdeel om te mogen stellen dat je "onderdeel" hebt..

De diagnose ADHD is een diagnose die gesteld wordt op basis van uitsluiting, dan wel op basis van score/markers.. wat raar is, gezien men stelt dat het een hersenafwijking is welke zichtbaar is.( bron: https://www.ru.nl/english(...)differences-in-adhd/ ).

Oftewel de kosten voor diagnose liggen hoger dan het huidige systeem en men (medici en/of verzekeraars), zien geen heil erin om dit te veranderen.. want je leven lang pillen slikken kan dan alsnog als resultaat eruit komen ( voor hen bij wie ze "werken").

Ikzelf moet er mee leren leven, gezien de gangbare medicatie voor mij geen wenselijk effect hebben ( ja okay ik ga meer zweten als ik die pillen neem..) en heb voor mijzelf manieren gevonden om geforceerd in een hyperfocus te landen (best handig voor het werk wat ik doe), of om juist af te remmen als ik rondstuiter in een omgeving waar dat even niet handig is. Al heeft dit wel wat jaren gekost, ben ik nu tevreden met hoe het gaat.

(excuus ik dwaal heerlijk af, terwijl ik alleen wou meegeven dat er wel degelijk onderzoek wordt gedaan wereldwijd maar men er geregeld bewust langs kijkt..)
pi_191611945
Ik ben even op zoek naar ervaringen: ik ga begin mei naar canada om 3 weken met een camper rond te trekken. Ik zou graag mn medicijnen (dexamfetamine) meenemen omdat ik me daardoor prettiger voel (minder vreetbuien/moodswings) en ik beter kan autorijden. Heeft een van jullie dat eerder gedaan? Is dat veel gedoe?
  vrijdag 21 februari 2020 @ 09:53:17 #220
188514 whoeier
If it was an option, I did it
pi_191611976
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:49 schreef Broccolitaartje het volgende:
Ik ben even op zoek naar ervaringen: ik ga begin mei naar canada om 3 weken met een camper rond te trekken. Ik zou graag mn medicijnen (dexamfetamine) meenemen omdat ik me daardoor prettiger voel (minder vreetbuien/moodswings) en ik beter kan autorijden. Heeft een van jullie dat eerder gedaan? Is dat veel gedoe?
Medische verklaring aanvragen en precies voor het aantal dagen meenemen, anders kunnen ze raar opkijken bij de grens (en dus innemen danwel beboeten)

Zie ook: https://www.nederlandwere(...)/medicijnen-meenemen
pi_191624844
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:42 schreef whoeier het volgende:

De diagnose ADHD is een giller, ik heb het niet volgens alle papiertesten en toch moest ik maar aan de ritalin ( niet dat het ook maar iets deed.. maar ook speed doet niets..).
Even op z'n gemak benoemt, de globale test (ADHD, autisme en... geen idee maar 250+ vragen in ieder geval), scoorde ik op alles een 6, waar 7 benodigd was op 1 onderdeel om te mogen stellen dat je "onderdeel" hebt..

De diagnose ADHD is een diagnose die gesteld wordt op basis van uitsluiting, dan wel op basis van score/markers.. wat raar is, gezien men stelt dat het een hersenafwijking is welke zichtbaar is.( bron: https://www.ru.nl/english(...)differences-in-adhd/ ).
Bedankt voor de link. Het is inderdaad bizar hoe ver de resultaten van onderzoek afstaan van de praktijk. Like, ze gebruiken het als hen dat uitkomt om hun arbitraire werkwijze te verdedigen "In het algemeen kun je stellen dat de hersenen van mensen met ADHD anders zijn dan van mensen zonder daarom betekent dit dat wie ADHD heeft volgens onze vragenlijst ook automatisch afwijkende hersenen heeft en daarom hebben wij een geldige reden om zonder lichamelijk onderzoek medicijnen voor te schrijven", maar net zo goed gebruiken ze het alsnog om hun arbitraire werkwijze te verdedigen als het er niet mee strookt. "wij hoeven geen lichamelijk onderzoek te doen bij onze GGZ cliënten om een diagnose te stellen, dat heeft totaal geen toegevoegde waarde en geen nut. Want er is nog zoveel onbekend. Komen die verschillen in hersenstructuur door medicijngebruik of niet of door andere zaken? Dat weet men echt totaaal nog niet en dus is er echt VEEL meer uitgebreid, volgens de richtlijnen opgesteld professioneel verder onderzoek nodig voordat we hier voorzichtige conclusies over de te volgen werkwijze voor diagnose uit mogen trekken. De komende 100 jaar moeten we dit goed blijven onderzoeken zodat we de ADHd cliënten van de volgende eeuw misschien , als de goed klinisch bewezen resultaten dit ten minste uitwijzen, met een gerust hart kunnen toevertrouwen aan een evidence-based methode van diagnose stellen"

quote:
Oftewel de kosten voor diagnose liggen hoger dan het huidige systeem en men (medici en/of verzekeraars), zien geen heil erin om dit te veranderen.. want je leven lang pillen slikken kan dan alsnog als resultaat eruit komen ( voor hen bij wie ze "werken").
Degenen bij wie het niet werkt, die hebben geen ADHd volgens psychiaters/psychologen. Dat is ook een onderdeel van het diagnose proces. Want als ritalin niet helpt concluderen ze dat je geen ADHD hersenen hebt. Dat is mij verteld.

quote:
Ikzelf moet er mee leren leven, gezien de gangbare medicatie voor mij geen wenselijk effect hebben ( ja okay ik ga meer zweten als ik die pillen neem..) en heb voor mijzelf manieren gevonden om geforceerd in een hyperfocus te landen (best handig voor het werk wat ik doe), of om juist af te remmen als ik rondstuiter in een omgeving waar dat even niet handig is. Al heeft dit wel wat jaren gekost, ben ik nu tevreden met hoe het gaat.
Dan weet ik niet waar je mee moet leven maar het is geen ADHD (of heb je wel een hersenscan gehad?) . Je hebt wel dezelfde symptomen als mensen met ADHD. Gelukkig ben je nu tevreden met hoe het gaat. Bij mij hetzelfde, probeerde ook ritalin vanwege concentratieproblemen. Raakte nog meer afgeleid en ging dingen over tijdreizen schrijven op facebook, praatte wel meer met mensen maar daardoor voerde ik juist nog minder uit, rebound effect was vreselijk.

quote:
(excuus ik dwaal heerlijk af, terwijl ik alleen wou meegeven dat er wel degelijk onderzoek wordt gedaan wereldwijd maar men er geregeld bewust langs kijkt..)
Ja, dat is ook zo op het gebied van onderzoek naar levensstijl veranderingen zoals dieet en voedingssupplementen. De zeer algemene dingen nemen ze dan wel over in hun behandelingen maar dieper erop ingaan willen ze niet en die onderzoeken boeien de meesten ook niet want ze willen zo snel mogelijk hun werk doen en niet nog meer tijd kwijt zijn aan het bijhouden van literatuur (tenzij het hun geadviseerd is of zo.,, er was laatst ook op radar dat heel veel medisch onderzoek ook gewoon bedoeld is om bezuinigingen te onderbouwen en dat is dan ook waarschijnlijk hetgeen wat ze als enige lezen).

[ Bericht 0% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 22-02-2020 01:20:13 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_191626744
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:49 schreef Broccolitaartje het volgende:
Ik ben even op zoek naar ervaringen: ik ga begin mei naar canada om 3 weken met een camper rond te trekken. Ik zou graag mn medicijnen (dexamfetamine) meenemen omdat ik me daardoor prettiger voel (minder vreetbuien/moodswings) en ik beter kan autorijden. Heeft een van jullie dat eerder gedaan? Is dat veel gedoe?
Heb t alleen nog in europa gedaan met n schengenformulier, dat is niet mega ingewikkeld, formulier laten invullen door de huisarts en opsturen. Wat moet je doen voor buiten de eu?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_191627159
Voor Zuid-Afrika stuur je 't formulier van het CAK naar je huisarts, die vult 'm deels in, dan haal je 'm op, vul je de rest in en stuur je 'm naar het CAK. Dan krijg je 'm terug en ga je ermee naar de rechtbank voor een apostillestempel.

Tldr: check website CAK.
Your opinion of me is none of my business.
  zondag 23 februari 2020 @ 00:17:37 #224
188514 whoeier
If it was an option, I did it
pi_191639734
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 februari 2020 01:09 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

Dan weet ik niet waar je mee moet leven maar het is geen ADHD (of heb je wel een hersenscan gehad?) . Je hebt wel dezelfde symptomen als mensen met ADHD. Gelukkig ben je nu tevreden met hoe het gaat. Bij mij hetzelfde, probeerde ook ritalin vanwege concentratieproblemen. Raakte nog meer afgeleid en ging dingen over tijdreizen schrijven op facebook, praatte wel meer met mensen maar daardoor voerde ik juist nog minder uit, rebound effect was vreselijk.
Geen scan, wel diagnose, maar niet op basis van test resultaten.. Helaas het mooie van de positie als psych ;) die mag de scores terzijde leggen.

Had ik maar überhaupt een reactie gehad op medicatie (ja ik zweette als een malle), had het misschien zinvol geweest, maar na maanden een variatie aan pillen en dosering, kwam de conclusie dat ik totaal niet reageer en maar andere manieren moest vinden om "tot rust" te komen xD

Maar goed ik kan er nu vaak wel om lachen als ik weer eens afdwaal in serieuze situaties, je moet toch ergens je lol in vinden
pi_191641725
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 00:17 schreef whoeier het volgende:

Geen scan, wel diagnose, maar niet op basis van test resultaten.. Helaas het mooie van de positie als psych ;) die mag de scores terzijde leggen.

Had ik maar überhaupt een reactie gehad op medicatie (ja ik zweette als een malle), had het misschien zinvol geweest, maar na maanden een variatie aan pillen en dosering, kwam de conclusie dat ik totaal niet reageer en maar andere manieren moest vinden om "tot rust" te komen xD

Maar goed ik kan er nu vaak wel om lachen als ik weer eens afdwaal in serieuze situaties, je moet toch ergens je lol in vinden
Ja het slaat nergens op (vind ik dan) als ze testen gaan uitvoeren en die even makkelijk weer terzijde kunnen schuiven. Bij mij was dat ook zo, dat de mening van de psycholoog de testuitslagen overruled. Het hele idee van testen lijkt mij nou juist dat het een stuk subjectiviteit weg moet halen :? Maar hier niet. Ik bedoel prima als die testen alleen maar een soort hulpmiddel voor hen zijn (voor wat denk ik dan maar oke) maar geef dat dan ook van tevoren aan , zo van deze uitslag zal nergens op slaan omdat de test al nergens op gebaseerd is. Maar goed. Kun je nu wel functioneren met je klachten dan? Ze zijn vanzelf weggegaan of je hebt er op gebieden waar dat echt nodig was overheen kunnen zetten begrijp ik?
Ik ben zelf (heb zelf geen adhd) een stuk minder afgeleid als ik gwoon mn nachtrust heb dus 8 uur, dan alsnog moe en chaotisch maar ik kan me dan mentaal iig wel op 1 ding tegelijk focussen.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  zondag 23 februari 2020 @ 11:08:55 #226
188514 whoeier
If it was an option, I did it
pi_191642613
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2020 09:39 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Ja het slaat nergens op (vind ik dan) als ze testen gaan uitvoeren en die even makkelijk weer terzijde kunnen schuiven. Bij mij was dat ook zo, dat de mening van de psycholoog de testuitslagen overruled. Het hele idee van testen lijkt mij nou juist dat het een stuk subjectiviteit weg moet halen :? Maar hier niet. Ik bedoel prima als die testen alleen maar een soort hulpmiddel voor hen zijn (voor wat denk ik dan maar oke) maar geef dat dan ook van tevoren aan , zo van deze uitslag zal nergens op slaan omdat de test al nergens op gebaseerd is. Maar goed. Kun je nu wel functioneren met je klachten dan? Ze zijn vanzelf weggegaan of je hebt er op gebieden waar dat echt nodig was overheen kunnen zetten begrijp ik?
Ik ben zelf (heb zelf geen adhd) een stuk minder afgeleid als ik gwoon mn nachtrust heb dus 8 uur, dan alsnog moe en chaotisch maar ik kan me dan mentaal iig wel op 1 ding tegelijk focussen.
Dat idd.

Qua functioneren heb ik weinig last (ik ben me bewust van 90% van de tijd als ik een chaoot ben of als stuiterbal tekeer ga en kan daar op handelen), maar om zover te komen heeft het flink tijd gekost. De 10% neem ik voor liefde.

Rust en regelmaat zijn inderdaad een belangrijk onderdeel, al slaap ik gemiddeld maar 5 uur per nacht xD het is voor mij voldoende.

Voor mijn werk is het heerlijk om de stuiterbal te zijn, gezien ik enkel "actief" ben als er stront aan de knikker is, verder zit ik gewoon aan mn bureau papierwerk te doen, waar beperkt druk op zit (papierwerk mag ik weken over doen, terwijl bij shit ik max 72 uur heb).

Thuis is het soms even lastig om niet mee te gaan in de energie van m'n kind, maar het is niet anders (anders vergeet ik rustig het eten van het vuur te halen en kan ik weer iets bestellen of in de mag knallen xD).


Het is voor ieder van belang om zijn/haar eigen manier te vinden hierin. Elke psych/arts kan wel zeggen hoe het voor de meeste werkt, maar dat zegt niet of het voor jouw als persoon werkt
  maandag 24 februari 2020 @ 06:56:57 #227
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_191657793
Ik ben een klein beetje uitgebriest inmiddels (er moet ook gewerkt worden, haha) en na nog een giftig telefoontje, lag zaterdagmiddag de verwijzing op de mat.
Ik heb hem meteen ingescand en doorgestuurd.
Nu kan ik iets rustiger afwachten met het idee dat ik echt alles heb gedaan dat in mijn macht ligt :)
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  maandag 24 februari 2020 @ 18:28:01 #228
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_191667524
Na een maand uitstellen/vergeten eindelijk aannemer gebeld voor een oude lekkage (en inmiddels ook nieuwe langs kieren van het kozijn :')) eindelijk eens gebeld, is het uit zijn systeem (in eerlijkheid: hij had al heel vaak gebeld en ik heb wegens werk dan niet opgenomen)

Feestdagen, afspraken en stress zorgen er dan voor dat dat gewoon niet van de grond komt.

Opnieuw gemeld, service verzoek is aangemaakt, morgen weer een poging.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  maandag 24 februari 2020 @ 20:55:49 #229
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_191670383
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2020 18:28 schreef Skull-splitter het volgende:
Na een maand uitstellen/vergeten eindelijk aannemer gebeld voor een oude lekkage (en inmiddels ook nieuwe langs kieren van het kozijn :')) eindelijk eens gebeld, is het uit zijn systeem (in eerlijkheid: hij had al heel vaak gebeld en ik heb wegens werk dan niet opgenomen)

Feestdagen, afspraken en stress zorgen er dan voor dat dat gewoon niet van de grond komt.

Opnieuw gemeld, service verzoek is aangemaakt, morgen weer een poging.
Goed zo ^O^
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_191672004
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 11:08 schreef whoeier het volgende:

Dat idd.

Qua functioneren heb ik weinig last (ik ben me bewust van 90% van de tijd als ik een chaoot ben of als stuiterbal tekeer ga en kan daar op handelen), maar om zover te komen heeft het flink tijd gekost. De 10% neem ik voor liefde.

Rust en regelmaat zijn inderdaad een belangrijk onderdeel, al slaap ik gemiddeld maar 5 uur per nacht xD het is voor mij voldoende.

Voor mijn werk is het heerlijk om de stuiterbal te zijn, gezien ik enkel "actief" ben als er stront aan de knikker is, verder zit ik gewoon aan mn bureau papierwerk te doen, waar beperkt druk op zit (papierwerk mag ik weken over doen, terwijl bij shit ik max 72 uur heb).

Thuis is het soms even lastig om niet mee te gaan in de energie van m'n kind, maar het is niet anders (anders vergeet ik rustig het eten van het vuur te halen en kan ik weer iets bestellen of in de mag knallen xD).


Het is voor ieder van belang om zijn/haar eigen manier te vinden hierin. Elke psych/arts kan wel zeggen hoe het voor de meeste werkt, maar dat zegt niet of het voor jouw als persoon werkt
Maar hoe verklaar jij dan de grote verschillen qua functioneren tussen jou en mensen met adhd die zo slecht functioneren dat ze zelfmoordneigingen ervan krijgen? Wat zorgt voor dat verschil?
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  dinsdag 25 februari 2020 @ 07:40:39 #231
188514 whoeier
If it was an option, I did it
pi_191674113
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2020 22:22 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Maar hoe verklaar jij dan de grote verschillen qua functioneren tussen jou en mensen met adhd die zo slecht functioneren dat ze zelfmoordneigingen ervan krijgen? Wat zorgt voor dat verschil?
Het verklaren is geen relatief iets, ik zie een enorm verschil tussen mensen. In de westerse wereld spreken we enkel over ADHD, zonder graadmeter erbij..

Nu ben ik niet medisch aangelegd, maar ik ben persoonlijk van mening dat er veel variatie zit in de diagnose ADHD, welke met een schaling prima te verklaren is. Daar waar ik vermoedelijk in de lichte categorie zal vallen, zullen er andere in de extreme vallen.

Hiernaast vermoed ik dat er een grondlegging is in de opvoeding en omgeving. Een kind welke vanaf jongs af aan gewend is om in rust en regelmaat te leven (met of zonder diagnose), zal in tijden van chaos terugkeren naar deze situatie (zover mogelijk). Hiernaast is er een evident verschil zichtbaar tussen mensen die in hun jeugd geleerd hebben dat het okay als het niet lukt en het ook goed is om dan hulp te vragen vs. gepusht worden om het altijd maar goed te doen en "gestraft" worden als ze falen.

Vandaar ook dat ik tegenstander ben van generalisatie in diagnose en behandeling, leuk dat het gemiddelde bekend is en dat hier een generale aanpak voor bestaat, maar we zijn allemaal verschillend en zo zou het bekeken moeten worden.

Maar goed,
pi_191674413
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2020 06:56 schreef Muck het volgende:
Ik ben een klein beetje uitgebriest inmiddels (er moet ook gewerkt worden, haha) en na nog een giftig telefoontje, lag zaterdagmiddag de verwijzing op de mat.
Ik heb hem meteen ingescand en doorgestuurd.
Nu kan ik iets rustiger afwachten met het idee dat ik echt alles heb gedaan dat in mijn macht ligt :)
*O* hoppa
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_191674424
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2020 18:28 schreef Skull-splitter het volgende:
Na een maand uitstellen/vergeten eindelijk aannemer gebeld voor een oude lekkage (en inmiddels ook nieuwe langs kieren van het kozijn :')) eindelijk eens gebeld, is het uit zijn systeem (in eerlijkheid: hij had al heel vaak gebeld en ik heb wegens werk dan niet opgenomen)

Feestdagen, afspraken en stress zorgen er dan voor dat dat gewoon niet van de grond komt.

Opnieuw gemeld, service verzoek is aangemaakt, morgen weer een poging.
Zo herkenbaar :D vooral ook dat t dan erger wordt en je jezelf nog niet meteen in beweging geschopt krijgt.. gek eigenlijk he, dat dat zo werkt :?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  woensdag 26 februari 2020 @ 11:25:04 #234
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_191693560
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 08:16 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

Zo herkenbaar :D vooral ook dat t dan erger wordt en je jezelf nog niet meteen in beweging geschopt krijgt.. gek eigenlijk he, dat dat zo werkt :?
Dat het water nu niet alleen door een oude, langzame lek liep maar langs zo'n beetje elk ander kozijn wel was een belangrijke motivator (druppen in de huiskamer met al die buien geeft nogal spanning) al was het laat bellen wel weer een drempel geworden.

Ik hoop alleen dat ze alle kozijnen en ramen meteen vervangen (zit nu allemaal enkel glas in)
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_191697237
Vaak heb ik veel moeite om dingen die ik meemaak of denk voor me te houden. Ook intieme dingen die je niet zo snel zou moeten vertellen, of details van dingen die ik meemaak doe overbodig zijn voor andermans oren.

Ik ben regelmatig een enorme flapuit. Vaak denk ik dan achteraf dat ik dat beter voor me had kunnen houden. Dit omdat de informatie een ander, en mezelf daarbij, niet dient of omdat sommige dingen nog pril zijn en ik het dan al aan iedereen vertel.

Ik vind dit zelf best een storende eigenschap maar merk dat ik dit zowat dwangmatig doe omdat ik het gewoon uit pure enthousiasme niet binnen kan houden of meningen erover zoek bij een ander, het komt ook heel chaotisch in me op. Ik heb ook geen geduld om dingen voor me te houden. Soms is de informatie voor anderen zelfs ongemakkelijk en ik laat weinig mysterie over over mezelf. Heel irritant. De drang om te flapuiten is enorm, daarentegen kan ik weer wél goed geheimen bewaren voor een ander omdat mn morele vlag zo hoog staat.

Is dit herkenbaar voor mensen? En hoe pak ik dit aan?

[ Bericht 8% gewijzigd door Grayfoxhound op 26-02-2020 15:27:27 ]
pi_191747660
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 07:40 schreef whoeier het volgende:
Het verklaren is geen relatief iets, ik zie een enorm verschil tussen mensen. In de westerse wereld spreken we enkel over ADHD, zonder graadmeter erbij..

Nu ben ik niet medisch aangelegd, maar ik ben persoonlijk van mening dat er veel variatie zit in de diagnose ADHD, welke met een schaling prima te verklaren is. Daar waar ik vermoedelijk in de lichte categorie zal vallen, zullen er andere in de extreme vallen.

Hiernaast vermoed ik dat er een grondlegging is in de opvoeding en omgeving. Een kind welke vanaf jongs af aan gewend is om in rust en regelmaat te leven (met of zonder diagnose), zal in tijden van chaos terugkeren naar deze situatie (zover mogelijk). Hiernaast is er een evident verschil zichtbaar tussen mensen die in hun jeugd geleerd hebben dat het okay als het niet lukt en het ook goed is om dan hulp te vragen vs. gepusht worden om het altijd maar goed te doen en "gestraft" worden als ze falen.

Vandaar ook dat ik tegenstander ben van generalisatie in diagnose en behandeling, leuk dat het gemiddelde bekend is en dat hier een generale aanpak voor bestaat, maar we zijn allemaal verschillend en zo zou het bekeken moeten worden.

Maar goed,
Ja dat is gewoon een beetje te makkelijk en vreemd. Maar het zal de komende 50-100 jaar toch niet veranderen.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 15:20 schreef Grayfoxhound het volgende:
Vaak heb ik veel moeite om dingen die ik meemaak of denk voor me te houden. Ook intieme dingen die je niet zo snel zou moeten vertellen, of details van dingen die ik meemaak doe overbodig zijn voor andermans oren.

Ik ben regelmatig een enorme flapuit. Vaak denk ik dan achteraf dat ik dat beter voor me had kunnen houden. Dit omdat de informatie een ander, en mezelf daarbij, niet dient of omdat sommige dingen nog pril zijn en ik het dan al aan iedereen vertel.

Ik vind dit zelf best een storende eigenschap maar merk dat ik dit zowat dwangmatig doe omdat ik het gewoon uit pure enthousiasme niet binnen kan houden of meningen erover zoek bij een ander, het komt ook heel chaotisch in me op. Ik heb ook geen geduld om dingen voor me te houden. Soms is de informatie voor anderen zelfs ongemakkelijk en ik laat weinig mysterie over over mezelf. Heel irritant. De drang om te flapuiten is enorm, daarentegen kan ik weer wél goed geheimen bewaren voor een ander omdat mn morele vlag zo hoog staat.

Is dit herkenbaar voor mensen? En hoe pak ik dit aan?
Gebrek aan zelfdiscipline/verlies van impulscontrole komt bij mij door slaaptekort. Dan gaat het helaas hard achteruit.
Nou ja dan vind ik het dus gewoon kut dat ik dan de discipline om op tijd naar bed te gaan en voldoende slaap te nemen natuurlijk ook weg is. Dus geen idee wat je eraan kunt doen, want het is dan al een neerwaartse spiraal. Soms wou ik dat je als therapie even bezeten kon worden door iemand anders die wel de zelfdiscipline heeft en dat je dan weer bijkomt en dat die ander je dan ff heeft gereset of zo.
Dichtst waarbij ik daar ben gekomen was door "Vigo kombucha" en dan die rode versie.
Merk daar normaal niks van maar een keer deed ik daardor dus iets wat ik moest doen automatisch. Echt automatisch zonder nadenken, het was 1 van de beste ervaringen ooit.
Helaas nooit meer voorgekomen maar ik blijf hoop houden.
Bacopa is daar ook wel goed voor in veel mindere mate maar is vaak vervuild met metalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 29-02-2020 03:37:50 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  zaterdag 29 februari 2020 @ 09:09:39 #237
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_191748653
Maar slaap je dan wel meer als je dan vrij bent?
Ik werk onregelmatig en vaak laat, maar merk dan dat ik dan bijzonder slecht slaap en moeilijk op gang kom. Tot ik eens flink (soms echt bijna 12 uur) door kan slapen.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_191794697
quote:
8s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 03:32 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Gebrek aan zelfdiscipline/verlies van impulscontrole komt bij mij door slaaptekort. Dan gaat het helaas hard achteruit.
Nou ja dan vind ik het dus gewoon kut dat ik dan de discipline om op tijd naar bed te gaan en voldoende slaap te nemen natuurlijk ook weg is. Dus geen idee wat je eraan kunt doen, want het is dan al een neerwaartse spiraal. Soms wou ik dat je als therapie even bezeten kon worden door iemand anders die wel de zelfdiscipline heeft en dat je dan weer bijkomt en dat die ander je dan ff heeft gereset of zo.
Dichtst waarbij ik daar ben gekomen was door "Vigo kombucha" en dan die rode versie.
Merk daar normaal niks van maar een keer deed ik daardor dus iets wat ik moest doen automatisch. Echt automatisch zonder nadenken, het was 1 van de beste ervaringen ooit.
Helaas nooit meer voorgekomen maar ik blijf hoop houden.
Bacopa is daar ook wel goed voor in veel mindere mate maar is vaak vervuild met metalen.
Ik merk zeker een verschil wanneer ik goed slaap (7+ uur). Dan heb ik een stuk minder last van impulsen of obsessieve gedachtes/ angstgevoelens.

Echter blijft het prangende impulsgevoel wel veelal aanwezig, dit voornamelijk in dingen vertellen en zeggen en uitgebreid willen vertellen ook. Hierdoor blijf ik juist ook hangen in de situaties en worden de dingen echter alleen maar groter. Er is ook enorme controlebehoefte aanwezig, het niet kunnen omgaan met teleurstelling daardoor is ook een enorm probleem. Weinig concentratie en hyperactiviteit tot gevolg en geen keuzes kunnen maken tot op het laatste moment. Daarin ook altijd de afweging maken wat de beste keuze is, tot op het irritante toe.

Ik hoop met medicatie (géén antidepressiva) dat dit zal reduceren want het is tamelijk vermoeiend om hiermee iedere dag te dealen en ik kom er niet goed aan uit wat ik er zelf echt aan kan doen of waar te beginnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Grayfoxhound op 02-03-2020 14:57:36 ]
pi_191821472
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 09:09 schreef Skull-splitter het volgende:
Maar slaap je dan wel meer als je dan vrij bent?
Ik werk onregelmatig en vaak laat, maar merk dan dat ik dan bijzonder slecht slaap en moeilijk op gang kom. Tot ik eens flink (soms echt bijna 12 uur) door kan slapen.
Ik zelf kan het alleen maar opbrengen om 7-8 uur te slapen in periodes van werkloosheid. Want werken-boodschappen-eten-huishoudelijke klusjes en dan naar bed vind ik geen leven. Maar zelfs dan soms niet of nauwelijks, omdat ik mijn tijd dan verdoe met fokken zoals vandaag. Of met ander onzingedrag zoals voor me uit staren of nutteloze websites bezoeken. Heb jij daar ook last van of niet? Hoeveel uur slaap krijg je gemiddeld?

quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 14:35 schreef Grayfoxhound het volgende:

Ik merk zeker een verschil wanneer ik goed slaap (7+ uur). Dan heb ik een stuk minder last van impulsen of obsessieve gedachtes/ angstgevoelens.

Echter blijft het prangende impulsgevoel wel veelal aanwezig, dit voornamelijk in dingen vertellen en zeggen en uitgebreid willen vertellen ook. Hierdoor blijf ik juist ook hangen in de situaties en worden de dingen echter alleen maar groter. Er is ook enorme controlebehoefte aanwezig, het niet kunnen omgaan met teleurstelling daardoor is ook een enorm probleem. Weinig concentratie en hyperactiviteit tot gevolg en geen keuzes kunnen maken tot op het laatste moment. Daarin ook altijd de afweging maken wat de beste keuze is, tot op het irritante toe.

Ik hoop met medicatie (géén antidepressiva) dat dit zal reduceren want het is tamelijk vermoeiend om hiermee iedere dag te dealen en ik kom er niet goed aan uit wat ik er zelf echt aan kan doen of waar te beginnen.
Heb je het gevoel dat het echt alleen maar een compulsie is? Dus dat het voor jou geen enkel nut heeft? Dan kan het misschien de mentale versie van een obsessief compulsieve stoornis zijn? Daarvoor kun je zelfhulpboeken downloaden, kan de site wel sturen in dm
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_191858514
Vandaag kreeg ik het idee om mijn vrije tijd als werkdag in te plannen, doen jullie dat ook vaak?
Ik maakte een wat uitgebreidere to do list in de vorm van een rooster met daarop de activiteiten die ik wou doen en de tijd die ervoor stond dus ook bijv. lunchpauze en avondeten plande ik in, zelfde als vroeger bij werk (30 min.) en wou ook 3 of 4 kleine pauzes van 15 min. Doen maar dat werd langer want ik heb nu alweer m'n nachtrust verpest dus daar moet ik morgen beter op letten.
Maar het is me voor de rest erg goed bevallen. Ik heb nou eenmaal nergens zin in omdat ik chronisch moe ben, maar toch heb ik alle verplichtingen gedaan die ik moest doen en was er ook niet teveel tijd aan kwijt dankzij de planning.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193685374
Een vraag voor de mede adhd-ers. Ik leef al bijna 20 jaar met adhd, en ben daarbij ook niet de ergste adhd-er die ik ooit heb gezien. Slik medicijnen, ook al heel lang en verschillende geprobeerd, en kan mijn adhd redelijk goed managen. Hier en daar de sporadische drukte-aanval maar ik heb zo mijn charme dus kom ermee weg :')

Na veel pijn en moeite eindelijk een opleiding afgerond, weliswaar na 7 jaar ipv 4 maar toch, en nu dan sinds een paar jaar een vaste baan.

Omdat ik al zo lang leef met adhd, en mezelf veel maniertjes heb aangeleerd om er mee om te gaan, uit het zich bij mij vrij subtiel en kan ik het aardig onder controle houden.

Problemen ontstaan nog steeds bij de vergeetachtigheid, en het te laat komen. Helemaal met mijn werk heeft me dit al een eerste waarschuwing opgeleverd. (kreeg daarna evengoed een vast contract ^O^ ).

Waar ik mijn hele leven al het meest tegenaan loop en het meeste last van heb is het gebrek aan begrip van andere mensen. Ik probeer nu bijvoorbeeld al een tijdje aan een van mijn collega's uit te leggen dat 'tijd' voor mij anders werkt dan voor hem. Maar het wil er gewoon niet in op de een of andere manier, zelfs nu hij mij al een paar jaar in de praktijk ziet klunzen met de planning en tijdmanagement.

Hebben jullie daar ook last van? Hoe ga je ermee om? Probeer je keer op keer uit te leggen hoe het leven als adhd-er is of heb je het al opgegeven? Strategieën die werken? Ik hoor het graag.
"What seems to be the officer, problem?"
pi_193685463
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 15:24 schreef Dick_Honeybush het volgende:
Een vraag voor de mede adhd-ers. Ik leef al bijna 20 jaar met adhd, en ben daarbij ook niet de ergste adhd-er die ik ooit heb gezien. Slik medicijnen, ook al heel lang en verschillende geprobeerd, en kan mijn adhd redelijk goed managen. Hier en daar de sporadische drukte-aanval maar ik heb zo mijn charme dus kom ermee weg :')

Na veel pijn en moeite eindelijk een opleiding afgerond, weliswaar na 7 jaar ipv 4 maar toch, en nu dan sinds een paar jaar een vaste baan.

Omdat ik al zo lang leef met adhd, en mezelf veel maniertjes heb aangeleerd om er mee om te gaan, uit het zich bij mij vrij subtiel en kan ik het aardig onder controle houden.

Problemen ontstaan nog steeds bij de vergeetachtigheid, en het te laat komen. Helemaal met mijn werk heeft me dit al een eerste waarschuwing opgeleverd. (kreeg daarna evengoed een vast contract ^O^ ).

Waar ik mijn hele leven al het meest tegenaan loop en het meeste last van heb is het gebrek aan begrip van andere mensen. Ik probeer nu bijvoorbeeld al een tijdje aan een van mijn collega's uit te leggen dat 'tijd' voor mij anders werkt dan voor hem. Maar het wil er gewoon niet in op de een of andere manier, zelfs nu hij mij al een paar jaar in de praktijk ziet klunzen met de planning en tijdmanagement.

Hebben jullie daar ook last van? Hoe ga je ermee om? Probeer je keer op keer uit te leggen hoe het leven als adhd-er is of heb je het al opgegeven? Strategieën die werken? Ik hoor het graag.
Ik begrijp wat je bedoelt, ik voel me ook zo, maar ik heb geen adhd (omdat ik slecht op ritalin reageerde heb ik geen adhd hersenen concludeerde men). Maar ik zou dus zo'n sceptische collega zijn.
Ik zou vragen hoezo werkt tijd voor jou anders? Kun je dat bewijzen? Heb je onderzoek waaruit blijkt dat jij tijd anders beleeft dan de meesten? Wat is de onderbouwing dat er een relatie is tussen de testuitslagen en je afwijkende hersenstructuur?
Dat zou ik willen weten, als ik die collega was, voordat ik zomaar aan zou kunnen nemen dat tijd voor jou anders werkt.
Ik heb gelezen dat tijdsperceptie met dopamine te maken heeft... Die onderzoeken houden mij heel erg bezig, omdat de tijd voor mijn eigen gevoel veel te snel gaat.
Dus ik geloof wel dat het kan, maar als iemand mij zou gaan vertellen dat mijn tijdsperceptie anders is zou ik willen weten hoe diegene dat denkt te kunnen bewijzen. Want je moet je nou eenmaal tegenover iedereen exact kunnen verantwoorden voor je gevoelens voordat ze er rekening mee willen houden, hoe vermoeiend het ook is.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  Moderator donderdag 18 juni 2020 @ 15:45:12 #243
447051 crew  Peejtur
pi_193685643
Afspraak gemaakt voor 8 juli voor eerste gesprek met dokter. Ben er wel beetje klaar mee in het hoofd met de drukte :{
pi_193685751
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2020 15:31 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Ik begrijp wat je bedoelt, ik voel me ook zo, maar ik heb geen adhd (omdat ik slecht op ritalin reageerde heb ik geen adhd hersenen concludeerde men). Maar ik zou dus zo'n sceptische collega zijn.
Ik zou vragen hoezo werkt tijd voor jou anders? Kun je dat bewijzen? Heb je onderzoek waaruit blijkt dat jij tijd anders beleeft dan de meesten? Wat is de onderbouwing dat er een relatie is tussen de testuitslagen en je afwijkende hersenstructuur?
Dat zou ik willen weten, als ik die collega was, voordat ik zomaar aan zou kunnen nemen dat tijd voor jou anders werkt.
Ik heb gelezen dat tijdsperceptie met dopamine te maken heeft... Die onderzoeken houden mij heel erg bezig, omdat de tijd voor mijn eigen gevoel veel te snel gaat.
Dus ik geloof wel dat het kan, maar als iemand mij zou gaan vertellen dat mijn tijdsperceptie anders is zou ik willen weten hoe diegene dat denkt te kunnen bewijzen. Want je moet je nou eenmaal tegenover iedereen exact kunnen verantwoorden voor je gevoelens voordat ze er rekening mee willen houden, hoe vermoeiend het ook is.
Ja het is ook super lastig uit te leggen. Ik weet natuurlijk ook niet hoe een ander, wel of geen adhd, dingen ervaart. Daarbij is die tijdperceptie ook maar een voorbeeld.

Mijn punt hiermee is dat ook al ziet mijn collega dagelijks hoe ik met tijd omga, en hoe dat verschilt van de rest van het team, en nog zelfs dan krijg je dingen te horen als 'je moet gewoon op tijd beginnen'. Terwijl, ja dat snap ik ook wel :)

Of als je iets vergeet/vergeten bent, dat je dan van anderen te horen krijgt 'je moet het gewoon opschrijven'. Die zal iedere adhd-er meer dan 100x te horen hebben gekregen in z'n leven.
Dát is het soort onbegrip waar ik op doel.
"What seems to be the officer, problem?"
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 18 juni 2020 @ 16:25:08 #245
147316 crew  DJMO
#trut
pi_193686160
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 15:53 schreef Dick_Honeybush het volgende:

[..]

Ja het is ook super lastig uit te leggen. Ik weet natuurlijk ook niet hoe een ander, wel of geen adhd, dingen ervaart. Daarbij is die tijdperceptie ook maar een voorbeeld.

Mijn punt hiermee is dat ook al ziet mijn collega dagelijks hoe ik met tijd omga, en hoe dat verschilt van de rest van het team, en nog zelfs dan krijg je dingen te horen als 'je moet gewoon op tijd beginnen'. Terwijl, ja dat snap ik ook wel :)

Of als je iets vergeet/vergeten bent, dat je dan van anderen te horen krijgt 'je moet het gewoon opschrijven'. Die zal iedere adhd-er meer dan 100x te horen hebben gekregen in z'n leven.
Dát is het soort onbegrip waar ik op doel.
Ik leg uit dat mijn brein gewoon anders werkt: ik zie het wel en registreer het ook; maar kan er niet altijd ad-hoc naar handelen.

Mooi voorbeeld is het volgende: Ik was bij de vader van m'n jongste zoon thuis, en ik liep de slaapkamer in. Voor de kledingkast zag ik een verdwaalde kindersok liggen. Ik zag het, nam het beeld in me op en ging verder waar ik mee bezig was.

Een paar dagen later zei de vader van m'n zoon dat hij een sok kwijt was; waarop ik direct antwoordde dat hij even in de slaapkamer voor de kledingkast moest kijken. En verdomd, daar lag de verloren sok.

Ieder ander 'normaal' persoon zou die sok hebben opgeraapt en bij de was hebben gegooid, ik niet. Ik denk daar gewoon niet eens over na.

Qua tijd en planning: het reizen met het ov en wandelen heeft me wel heel erg inzicht gegeven in hoe ik met tijd omga: als ik tien km ga lopen dan weet ik hoe lang ik ongeveer onderweg ben (ca 2,5 uur) en dus ook redelijk een goede schatting te geven van m'n aankomst tijd. Wil ik de trein van 6 over heel hebben, dan moet ik om uiterlijk tien over half weg, zodat ik ruim op tijd op het station ben.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_193688607
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 15:53 schreef Dick_Honeybush het volgende:

[..]

Ja het is ook super lastig uit te leggen. Ik weet natuurlijk ook niet hoe een ander, wel of geen adhd, dingen ervaart. Daarbij is die tijdperceptie ook maar een voorbeeld.

Mijn punt hiermee is dat ook al ziet mijn collega dagelijks hoe ik met tijd omga, en hoe dat verschilt van de rest van het team, en nog zelfs dan krijg je dingen te horen als 'je moet gewoon op tijd beginnen'. Terwijl, ja dat snap ik ook wel :)

Of als je iets vergeet/vergeten bent, dat je dan van anderen te horen krijgt 'je moet het gewoon opschrijven'. Die zal iedere adhd-er meer dan 100x te horen hebben gekregen in z'n leven.
Dát is het soort onbegrip waar ik op doel.
Ik denk in dit geval dat dat meer over die collega zegt dan over jou. En alsof je opgeschreven dingen niet kan vergeten. :')

Mijn brein is meer een soort vat waarin alles wel zit qua informatie, maar soms is bepaalde informatie naar de bodem gezonken op het moment dat ik er aan had moeten denken.
pi_193688683
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 16:25 schreef DJMO het volgende:
Ieder ander 'normaal' persoon zou die sok hebben opgeraapt en bij de was hebben gegooid
Dat betwijfel ik, volgens mij is iedereen weleens aan het Simsen zoals wij dat thuis noemen (soms verdwijnt het lijstje acties van een Sim en die blijft dan gewoon bij het aanrecht staan waar alles klaar ligt om te gaan koken bijv.). En terecht, zo'n sok is geen reden om gelijk weer volledig aan te gaan als je gewoon nog lekker gedachteloos kan blijven.
  vrijdag 19 juni 2020 @ 00:04:29 #248
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_193692720
quote:
1s.gif Op maandag 17 februari 2020 18:21 schreef DJMO het volgende:

[..]

Agendas zijn overbodig. Je hebt een smartphone. Gebruik 'm. Flikker alles in Google calendar.

Zeg tegen je collega : stuur me zo even een reminder als ik op m'n kantoor ben fan zoek ik het voor je uit. Of zet ter plekke een herinnering in je foon dat je over een kwartier iets uit moet zoeken.
Heb je dan nooit dat je die herinnering krijgt van je telefoon maar dat je er op dat moment geen zin in hebt , het uitstelt en dan vergeet?
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  vrijdag 19 juni 2020 @ 00:15:23 #249
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_193692785
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:42 schreef whoeier het volgende:

[..]

De diagnose ADHD is een giller, ik heb het niet volgens alle papiertesten en toch moest ik maar aan de ritalin ( niet dat het ook maar iets deed.. maar ook speed doet niets..).
Even op z'n gemak benoemt, de globale test (ADHD, autisme en... geen idee maar 250+ vragen in ieder geval), scoorde ik op alles een 6, waar 7 benodigd was op 1 onderdeel om te mogen stellen dat je "onderdeel" hebt..

De diagnose ADHD is een diagnose die gesteld wordt op basis van uitsluiting, dan wel op basis van score/markers.. wat raar is, gezien men stelt dat het een hersenafwijking is welke zichtbaar is.( bron: https://www.ru.nl/english(...)differences-in-adhd/ ).

Oftewel de kosten voor diagnose liggen hoger dan het huidige systeem en men (medici en/of verzekeraars), zien geen heil erin om dit te veranderen.. want je leven lang pillen slikken kan dan alsnog als resultaat eruit komen ( voor hen bij wie ze "werken").

Ikzelf moet er mee leren leven, gezien de gangbare medicatie voor mij geen wenselijk effect hebben ( ja okay ik ga meer zweten als ik die pillen neem..) en heb voor mijzelf manieren gevonden om geforceerd in een hyperfocus te landen (best handig voor het werk wat ik doe), of om juist af te remmen als ik rondstuiter in een omgeving waar dat even niet handig is. Al heeft dit wel wat jaren gekost, ben ik nu tevreden met hoe het gaat.

(excuus ik dwaal heerlijk af, terwijl ik alleen wou meegeven dat er wel degelijk onderzoek wordt gedaan wereldwijd maar men er geregeld bewust langs kijkt..)
Hoe forceer jij jezelf in een hypermodus dan en hoe er juist uit?
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 19 juni 2020 @ 07:19:48 #250
147316 crew  DJMO
#trut
pi_193693832
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 00:04 schreef madeliefff het volgende:

[..]

Heb je dan nooit dat je die herinnering krijgt van je telefoon maar dat je er op dat moment geen zin in hebt , het uitstelt en dan vergeet?
Dat zal me vast wel eens gebeuren; maar 9 van de 10 keer is het dan ook niet belangrijk genoeg geweest.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_193695870
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 15:53 schreef Dick_Honeybush het volgende:
Ja het is ook super lastig uit te leggen. Ik weet natuurlijk ook niet hoe een ander, wel of geen adhd, dingen ervaart. Daarbij is die tijdperceptie ook maar een voorbeeld.

Mijn punt hiermee is dat ook al ziet mijn collega dagelijks hoe ik met tijd omga, en hoe dat verschilt van de rest van het team, en nog zelfs dan krijg je dingen te horen als 'je moet gewoon op tijd beginnen'. Terwijl, ja dat snap ik ook wel :)

Of als je iets vergeet/vergeten bent, dat je dan van anderen te horen krijgt 'je moet het gewoon opschrijven'. Die zal iedere adhd-er meer dan 100x te horen hebben gekregen in z'n leven.
Dát is het soort onbegrip waar ik op doel.
Nu is het maar een voorbeeld, maar esrst was het wel een voorbeeld wat illustreerde wat het belangrijkste was waar je tegenaan liep?
Als iemand lui is en daarom iedere dag te laat komt, en als diegene geen oorzaak kan geven van zijn luiheid, vind je dan dat daar begrip voor moet zijn? Hoe kunnen zij nou het verschil zien tissen ADHD en gewone luiheid als dat niet eens zichtbaar is en jij het ook niet uit kunt leggen?
Ja, dat laatste krijg ik ook te horen. En als ik dan zeg: ik vergeet op het briefje te kijken zeggen ze: stel een wekker in op je telefoon. Zeg ik: ik kan niet voor alle onverwachtse dingen een wekker instellen. Wat als ik vergeet een wekker in te stellen? Zeggen ze: dat is dom. Dan moet je ermee leren leven. Ik heb geen AdHD.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193698280
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 11:13 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Nu is het maar een voorbeeld, maar esrst was het wel een voorbeeld wat illustreerde wat het belangrijkste was waar je tegenaan liep?
Als iemand lui is en daarom iedere dag te laat komt, en als diegene geen oorzaak kan geven van zijn luiheid, vind je dan dat daar begrip voor moet zijn? Hoe kunnen zij nou het verschil zien tissen ADHD en gewone luiheid als dat niet eens zichtbaar is en jij het ook niet uit kunt leggen?
Ja, dat laatste krijg ik ook te horen. En als ik dan zeg: ik vergeet op het briefje te kijken zeggen ze: stel een wekker in op je telefoon. Zeg ik: ik kan niet voor alle onverwachtse dingen een wekker instellen. Wat als ik vergeet een wekker in te stellen? Zeggen ze: dat is dom. Dan moet je ermee leren leven. Ik heb geen AdHD.
Ja het onbegrip van 'normale' mensen, of mijn onkunde wat betreft het uitleggen, is wel hetgeen waar ik het meest moeite mee heb.
En dat ik nu probeer uit te leggen aan iemand dat ik soms te laat ben, niet uit lui of laksheid, maar door hoe adhd werkt, lijkt vrijwel onmogelijk te zijn. En dat was in mijn eerste bericht even het meest recente voorbeeld wat ik zo even paraat had.

Waarom zeg je trouwens steeds dat je geen adhd hebt? Wat doe je dan op dit forum?
"What seems to be the officer, problem?"
pi_193698738
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 19:37 schreef Chia het volgende:

[..]

Ik denk in dit geval dat dat meer over die collega zegt dan over jou. En alsof je opgeschreven dingen niet kan vergeten. :')

Mijn brein is meer een soort vat waarin alles wel zit qua informatie, maar soms is bepaalde informatie naar de bodem gezonken op het moment dat ik er aan had moeten denken.
Ik denk precies hetzelfde. Het is maf hoe je soms gewoon niet aan de meest voor de hand liggende dingen denkt.
"What seems to be the officer, problem?"
pi_193699894
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 14:28 schreef Dick_Honeybush het volgende:

Ja het onbegrip van 'normale' mensen, of mijn onkunde wat betreft het uitleggen, is wel hetgeen waar ik het meest moeite mee heb.
En dat ik nu probeer uit te leggen aan iemand dat ik soms te laat ben, niet uit lui of laksheid, maar door hoe adhd werkt, lijkt vrijwel onmogelijk te zijn. En dat was in mijn eerste bericht even het meest recente voorbeeld wat ik zo even paraat had.

Waarom zeg je trouwens steeds dat je geen adhd hebt? Wat doe je dan op dit forum?
Nou, jij hebt ook niet zelf verzonnen dat je ADHD hebt. Dat jij het daarom niet zelf kunt uitleggen is in principe daarom ook niet jouw fout. Maar je had mijns inziens wel op dit onbegrip alvast kunnen anticiperen door je behandelaren om deze gedetailleerde informatie te vragen zodat je wel weet wat je moet zeggen om sceptische mensen te overtuigen. En dat kun je nu nog steeds. Het zou toch raar zijn als ze jou een stempel gaan geven wat ze niet kunnen verdedigen tegenover de buitenwereld.

Ik kijk hier af en toe omdat jullie problemen mij ook niet altijd vreemd zijn en omdat ik benieuwd ben naar jullie verklaringen over de werking van de afwijkende menselijke geest die jullie neem ik aan wel voorgeschoteld hebben gekregen door behandelaren.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193700557
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 14:28 schreef Dick_Honeybush het volgende:

[..]

Ja het onbegrip van 'normale' mensen, of mijn onkunde wat betreft het uitleggen, is wel hetgeen waar ik het meest moeite mee heb.
En dat ik nu probeer uit te leggen aan iemand dat ik soms te laat ben, niet uit lui of laksheid, maar door hoe adhd werkt, lijkt vrijwel onmogelijk te zijn. En dat was in mijn eerste bericht even het meest recente voorbeeld wat ik zo even paraat had.

Waarom zeg je trouwens steeds dat je geen adhd hebt? Wat doe je dan op dit forum?
Ik vind dit een moeilijke situatieschets van jou, want eigenlijk ben ik het niet met je eens. Ik vind dat ADHD geen excuus is. Als jij er alles aan doet om op tijd te komen, en je komt toch te laat, heeft de ander 100% het recht om daarover gepikeerd te zijn. Als jij er niet eens alles aan doet om dit van jezelf te verbeteren, zou ik al helemaal afhaken bij je. ADHD is iets waar jij mee moet leren leven, niet de wereld om je heen.
Your opinion of me is none of my business.
pi_193700947
Meer mensen die last krijgen van depressiviteit bij missen van dosering (Ritalin) of bijv. op vakanties het onregelmatig gebruiken/ niet slikken...
Tevens 's ochtends voelt het alsof ik het ook echt nodig heb om "wakker" te worden.

Wil graag beginnen met afbouwen, maar vraag me af of ik er überhaupt ooit wel helemaal vanaf kom.
  vrijdag 19 juni 2020 @ 18:34:46 #257
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_193701017
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:30 schreef Vissenkom3 het volgende:
Meer mensen die last krijgen van depressiviteit bij missen van dosering (Ritalin) of bijv. op vakanties het onregelmatig gebruiken/ niet slikken...
Tevens 's ochtends voelt het alsof ik het ook echt nodig heb om "wakker" te worden.

Wil graag beginnen met afbouwen, maar vraag me af of ik er überhaupt ooit wel helemaal vanaf kom.
Ik had dat vooral met kortwerkende medicatie, sinds ik concerta heb eigenlijk niet meer. Denk dat dat sowieso wat stabieler is qua afgiftemomenten dus minder schonmelingen geeft en dus ook minder piek/dal als je een dagje niks neemt
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_193701050
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:34 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

Ik had dat vooral met kortwerkende medicatie, sinds ik concerta heb eigenlijk niet meer. Denk dat dat sowieso wat stabieler is qua afgiftemomenten dus minder schonmelingen geeft en dus ook minder piek/dal als je een dagje niks neemt
Ik ga de eerstvolgende keer ook mijn HA vragen of ik lange afgifte mag uitproberen. Ben alleen bagn dat ik dat "alerte" gevoel ga missen. Ik kan namelijk uren lang doorsukkelen, als ik mij niet volledig alert voel. Hoe ervaar je dat met ocncerta?
  vrijdag 19 juni 2020 @ 18:43:09 #259
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_193701135
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:37 schreef Vissenkom3 het volgende:

[..]

Ik ga de eerstvolgende keer ook mijn HA vragen of ik lange afgifte mag uitproberen. Ben alleen bagn dat ik dat "alerte" gevoel ga missen. Ik kan namelijk uren lang doorsukkelen, als ik mij niet volledig alert voel. Hoe ervaar je dat met ocncerta?
Geen last van, een uur of zes aan een stuk prima drive en concentratie ^O^
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_193701329
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:43 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

Geen last van, een uur of zes aan een stuk prima drive en concentratie ^O^
Klinkt top! Heb je 's ochtends ook echt t gevoel van een kickstart?
  vrijdag 19 juni 2020 @ 18:59:13 #261
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_193701352
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:56 schreef Vissenkom3 het volgende:

[..]

Klinkt top! Heb je 's ochtends ook echt t gevoel van een kickstart?
jup, ongeveer n half uurtje na t innemen :Y
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_193701369
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:59 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

jup, ongeveer n half uurtje na t innemen :Y
Thanks voor je reactie. Ik ga het dan zeker aankaarten bij mn HA :D
pi_193701373
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:30 schreef Vissenkom3 het volgende:
Meer mensen die last krijgen van depressiviteit bij missen van dosering (Ritalin) of bijv. op vakanties het onregelmatig gebruiken/ niet slikken...
Tevens 's ochtends voelt het alsof ik het ook echt nodig heb om "wakker" te worden.

Wil graag beginnen met afbouwen, maar vraag me af of ik er überhaupt ooit wel helemaal vanaf kom.
Ik voelde me iedere keer afschuwelijk als het was uitgewerkt. Wel beetje overdreven misschien maar ik ervaarde een enorme onrust, ik moest iets doen zoals gaan douchen of zo. Een keer 10 tegelijk genomen ( :') ) , toen kreeg ik nadat het uitgewerkt was kort een suicidaal gevoel.
Als je door ritalin juist meer afgeleid bent, wat zegt dat dan? Bij jullie heeft het een paradoxale werking of zo maar voelde ik me dan met ritalin zoals jullie?
Normaal gesproken was ik namelijk al erg snel afgeleid van mijn huiswerk/studie en andere dingen die moeten, echter had ik toen totaal geen interesse in facebook.
Met ritalin ging ik niet aan mijn studie zoals de bedoeling was maar kreeg ik zin om op facebook te gaan en daar dingen te typen over wat me bezighield die eindigden in teksten over andere dimensies en zwarte gaten of zo (ik weet daar helemaal niks van af. Ik verzon terplekke iets. Ik plaatste het ook niet omdat het nergens meer op sloeg).
Met amfetamine had ik dat niet, maar dat werkt bij iedereen goed.
Ik voelde me normaal.. Maar later las ik ergens op reddit, dat dit dus een kenmerk is van het begin van een drugsverslaving. Denken dat je je "eindelijk normaal voelt". Maar goed, op Fok bruist iedereen 24/7 nuchter van de energie, dus als je het met mensen op fok vergelijkt zal het wel normaal zijn ja..
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193701418
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:01 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Ik voelde me iedere keer afschuwelijk als het was uitgewerkt. Wel beetje overdreven misschien maar ik ervaarde een enorme onrust, ik moest iets doen zoals gaan douchen of zo. Een keer 10 tegelijk genomen ( :') ) , toen kreeg ik nadat het uitgewerkt was kort een suicidaal gevoel.
Als je door ritalin juist meer afgeleid bent, wat zegt dat dan? Bij jullie heeft het een paradoxale werking of zo maar voelde ik me dan met ritalin zoals jullie?
Normaal gesproken was ik namelijk al erg snel afgeleid van mijn huiswerk/studie en andere dingen die moeten, echter had ik toen totaal geen interesse in facebook.
Met ritalin ging ik niet aan mijn studie zoals de bedoeling was maar kreeg ik zin om op facebook te gaan en daar dingen te typen over wat me bezighield die eindigden in teksten over andere dimensies en zwarte gaten of zo (ik weet daar helemaal niks van af. Ik verzon terplekke iets. Ik plaatste het ook niet omdat het nergens meer op sloeg).

Met amfetamine had ik dat niet, maar dat werkt bij iedereen goed.
Ik voelde me normaal.. Maar later las ik ergens op reddit, dat dit dus een kenmerk is van het begin van een drugsverslaving. Denken dat je je "eindelijk normaal voelt". Maar goed, op Fok bruist iedereen 24/7 nuchter van de energie, dus als je het met mensen op fok vergelijkt zal het wel normaal zijn ja..
het is niet dat je met ritalin op een of andere magische wijze ineens "zin" krijgt in huiswerk hè. Het is gewoon de focus die je ineens lijkt te verkrijgen. Die focus kan inderdaad ook op facebook zijn. Heb ik ook vaak genoeg. Dat ik helemaal super focus raak op "afgeleid zijn".
Dat is namelijk wat ritalin o.a. met je doet. Zorgen dat je je kan focussen.
pi_193701507
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:04 schreef Vissenkom3 het volgende:

het is niet dat je met ritalin op een of andere magische wijze ineens "zin" krijgt in huiswerk hè. Het is gewoon de focus die je ineens lijkt te verkrijgen. Die focus kan inderdaad ook op facebook zijn. Heb ik ook vaak genoeg. Dat ik helemaal super focus raak op "afgeleid zijn".
Dat is namelijk wat ritalin o.a. met je doet. Zorgen dat je je kan focussen.
Maar dat is dan toch juist een probleem? Als je dan ritalin neemt en je maakt de verkeerde beslissing wat je gaat doen en je zit een uur te focussen op facebook . Dan krijg je nog minder af dan wanneer je 10 min facebook 10 min noodzakelijk klusje 10 min facebook zou aanhouden.
Tenzij je dan wel genoeg zelfdiscipline hebt om (bijna) altijd de juiste keuzes te maken.
Maar ik had ergens gelezen dat "hyperfocus" ook bij adhd hoort (wat ik dan niet snap maar dat zal dan wel weer ander type adhd zijn) .
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  vrijdag 19 juni 2020 @ 19:12:43 #266
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_193701528
Ik kan me er met medicijnen makkelijker toe zetten om ergens aan te beginnen :Y ook is het makkelijker om er langer mee door te gaan zonder halverwege af te haken.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_193701555
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:11 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Maar dat is dan toch juist een probleem? Als je dan ritalin neemt en je maakt de verkeerde beslissing wat je gaat doen en je zit een uur te focussen op facebook . Dan krijg je nog minder af dan wanneer je 10 min facebook 10 min noodzakelijk klusje 10 min facebook zou aanhouden.
Tenzij je dan wel genoeg zelfdiscipline hebt om te stoppen waar je mee bezig bent.
Maar ik had ergens gelezen dat "hyperfocus" ook bij adhd hoort (wat ik dan niet snap maar dat zal dan wel weer ander type adhd zijn) .
Ja precies. Ik merk bij mijzelf dat ik sinds dat ik de diagnose heb gekregen (ADD) en ook met medicatie ben begonnen ik makkelijker ook kan schakelen tussen taken. Dus als ik mega gefocust ben op laten we zeggen Facebook, dan kan ik mijzelf ook eerder eruit trekken en aan de slag gaan. Waar ik eerst vooral aan het "wegdromen" was, ben ik nu ook "alert in mijn afleiding".
Beetje moeilijk uit te leggen.

Hyperfocus kan idd een kenmerk zijn bij AD(H)D, dat betreft dan vooral dingen die de persoon in kwestie erg interesseren. Je ziet bijvoorbeeld bij mensen met ASS (autisme), dat zij ook een grote hyperfocus hebben op bepaalde dingen. bepaalde vormen van ASS en AD(H)D liggen dan ook dicht bij elkaar.
pi_193701560
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:12 schreef littledrummergirl het volgende:
Ik kan me er met medicijnen makkelijker toe zetten om ergens aan te beginnen :Y ook is het makkelijker om er langer mee door te gaan zonder halverwege af te haken.
Precies dit :)
pi_193701653
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:12 schreef littledrummergirl het volgende:
Ik kan me er met medicijnen makkelijker toe zetten om ergens aan te beginnen :Y ook is het makkelijker om er langer mee door te gaan zonder halverwege af te haken.
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:14 schreef Vissenkom3 het volgende:

Ja precies. Ik merk bij mijzelf dat ik sinds dat ik de diagnose heb gekregen (ADD) en ook met medicatie ben begonnen ik makkelijker ook kan schakelen tussen taken. Dus als ik mega gefocust ben op laten we zeggen Facebook, dan kan ik mijzelf ook eerder eruit trekken en aan de slag gaan. Waar ik eerst vooral aan het "wegdromen" was, ben ik nu ook "alert in mijn afleiding".
Beetje moeilijk uit te leggen.

Hyperfocus kan idd een kenmerk zijn bij AD(H)D, dat betreft dan vooral dingen die de persoon in kwestie erg interesseren. Je ziet bijvoorbeeld bij mensen met ASS (autisme), dat zij ook een grote hyperfocus hebben op bepaalde dingen. bepaalde vormen van ASS en AD(H)D liggen dan ook dicht bij elkaar.
Nou ik haat ritalin ik vond het erg jammer dat het bij mij alleen maar nadelen had dus ik ga nu maar nuchter tegen mezelf zeggen dat ik van fok afmoet.
Ben jaloers op het resultaat dat jullie merken maar bedankt voor de uitleg
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193701673
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:21 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

[..]

Nou ik haat ritalin ik vond het erg jammer dat het bij mij alleen maar nadelen had dus ik ga nu maar nuchter tegen mezelf zeggen dat ik van fok afmoet.
Ben jaloers op het resultaat dat jullie merken maar bedankt voor de uitleg
Nou moet ik zeggen dat ikzelf ook niet heel blij zou worden van 10 stuks ritalin in 1 keer slikken... :s)
pi_193701706
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:22 schreef Vissenkom3 het volgende:
Nou moet ik zeggen dat ikzelf ook niet heel blij zou worden van 10 stuks ritalin in 1 keer slikken... :s)
Normale dagelijkse dosis was halve tot hele 10mg, maximaal 2, of zoiets
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193701750
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:24 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Normale dagelijkse dosis was halve tot hele 10mg, maximaal 2, of zoiets
en jij had 100 in een keer geslikt?

Ik mag 60 mg per dag verdeeld over de gehele dag. Dit zijn dingen je moet bespreken met je arts. Het heeft te maken met je gewicht, (10 mg per 10 kg gewicht) en ook met hoe snel je weer in een rebound komt. ik begon met 10 mg om de 3.5/4 uur (dus 30 mg per dag) en ben al heel snel naar 60 mg per dag gegaan, omdat ik teveel in de rebound zat.
100 lijkt me echter wel érg veel. Ik slik zelf al best veel met 60.
pi_193701867
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:26 schreef Vissenkom3 het volgende:
en jij had 100 in een keer geslikt?

Ik mag 60 mg per dag verdeeld over de gehele dag. Dit zijn dingen je moet bespreken met je arts. Het heeft te maken met je gewicht, (10 mg per 10 kg gewicht) en ook met hoe snel je weer in een rebound komt. ik begon met 10 mg om de 3.5/4 uur (dus 30 mg per dag) en ben al heel snel naar 60 mg per dag gegaan, omdat ik teveel in de rebound zat.
100 lijkt me echter wel érg veel. Ik slik zelf al best veel met 60.
Nou het verschil met 60mg is niet zo heel groot, het verbaast me dat je daar niet heel depressief van word maar iedereen is natuurlijk anders.
Ik nam gewoon mijn voorgeschreven dosis, maar op gegeven moment zei de psychiater: dit werkt niet en hij stopte met voorschrijven. Toen had ik nog ritalin over en ik had een sociale gelegenheid waarbij ik gezellig moest zijn maar ik kan dat niet. Door ritalin ging ik met mensen praten op facebook het enige positieve effect (dat ik het haat was dus ook weer niet zo maar die come down vond ik echt niks) dus vandaar dat ik dacht ik kan wel wat hulp van ritalin gebruiken en ik heb toch nog over yolo alleen het was geen succes.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193701999
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:33 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Nou het verschil met 60mg is niet zo heel groot, het verbaast me dat je daar niet heel depressief van word maar iedereen is natuurlijk anders.
Ik nam gewoon mijn voorgeschreven dosis, maar op gegeven moment zei de psychiater: dit werkt niet en hij stopte met voorschrijven. Toen had ik nog ritalin over en ik had een sociale gelegenheid waarbij ik gezellig moest zijn maar ik kan dat niet. Door ritalin ging ik met mensen praten op facebook het enige positieve effect (dat ik het haat was dus ook weer niet zo maar die come down vond ik echt niks) dus vandaar dat ik dacht ik kan wel wat hulp van ritalin gebruiken en ik heb toch nog over yolo alleen het was geen succes.
Het verschil zit hem in de hoeveelheid tijd die er overheen gaat. Ik slik 60 mg over een tijdsbestek van meer dan 10 uur. Als ik het goed begrijp heb jij 100 mg in 1 x ingenomen. Daar zit overduidelijk een verschil in. Ik zou dan ook nooit 60 mg in 1 keer slikken. Laat staan 100.

Geef je nu aan dat je door ritalin op fb ging praten met mensen en dat je dat normaal niet kunt? Heb je moeite met sociale interacties over het algemeen? Ik weet dat Ritalin ook voorgeschreven wordt voor mensen met autisme. Ben je hier op getest?
pi_193702154
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:41 schreef Vissenkom3 het volgende:
Het verschil zit hem in de hoeveelheid tijd die er overheen gaat. Ik slik 60 mg over een tijdsbestek van meer dan 10 uur. Als ik het goed begrijp heb jij 100 mg in 1 x ingenomen. Daar zit overduidelijk een verschil in. Ik zou dan ook nooit 60 mg in 1 keer slikken. Laat staan 100.

Geef je nu aan dat je door ritalin op fb ging praten met mensen en dat je dat normaal niet kunt? Heb je moeite met sociale interacties over het algemeen? Ik weet dat Ritalin ook voorgeschreven wordt voor mensen met autisme. Ben je hier op getest?
Nou niet in 1x geloof ik. Misschien 2 keer 50mg of zo. Of nog meer verspreid over de dag. Goed dat je niet in de verleiding komt om meer in 1x te nemen.
Ja klopt. Nou dat wist ik niet dat ritin ook voorgeschreven werd bij autisme, daar ben ik dus wel 4x op getest, maar ze hadden geen vertrouwen in hun eigen testen. Want ze zeiden: het resultaat was 4x dat je geen autisme hebt maar je zou het alsnog wel kunnen hebben.
Toen had ik er genoeg van... Straks hadden ze in die test die erna zou volgen ook ineens niet meer genoeg vertrouwen...
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  Moderator vrijdag 19 juni 2020 @ 19:51:39 #276
447051 crew  Peejtur
pi_193702157
Hoe gaat zo'n eerste gesprek bij de dokter over AD(H)D? :)
  vrijdag 19 juni 2020 @ 19:52:57 #277
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_193702177
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:51 schreef Peejtur het volgende:
Hoe gaat zo'n eerste gesprek bij de dokter over AD(H)D? :)
ik ben erheen gegaan met " ik merk dit, en dit, en dit, en ik denk dat het wel eens adhd zou kunnen zijn, wilt u me doorverwijzen?" ^O^
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_193702197
Je hebt ook korte vragenlijsten als screening . En bij mij was ritalin ook een soort test. Als je daar goed op reageert heb je adhd, en anders niet.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193702231
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:51 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Nou niet in 1x geloof ik. Misschien 2 keer 50mg of zo. Of nog meer verspreid over de dag. Goed dat je niet in de verleiding komt om meer in 1x te nemen.
Ja klopt. Nou dat wist ik niet dat ritin ook voorgeschreven werd bij autisme, daar ben ik dus wel 4x op getest, maar ze hadden geen vertrouwen in hun eigen testen. Want ze zeiden: het resultaat was 4x dat je geen autisme hebt maar je zou het alsnog wel kunnen hebben.
Toen had ik er genoeg van... Straks hadden ze in die test die erna zou volgen ook ineens niet meer genoeg vertrouwen...
Dat klinkt inderdaad niet alsof ze er heel veel verstand van hadden. Ben je getest bij een polikliniek gespecialieerd in autisme diagnostiek?
  Moderator vrijdag 19 juni 2020 @ 20:36:14 #280
447051 crew  Peejtur
pi_193702782
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:52 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

ik ben erheen gegaan met " ik merk dit, en dit, en dit, en ik denk dat het wel eens adhd zou kunnen zijn, wilt u me doorverwijzen?" ^O^
Op die manier was ik het ook van plan om te benaderen idd. Ben alleen zo 'bang' dat ze niks zien en ik dus niet verder geholpen ga worden. Terwijl er zeker wel iets is.
pi_193704142
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:57 schreef Vissenkom3 het volgende:
Dat klinkt inderdaad niet alsof ze er heel veel verstand van hadden. Ben je getest bij een polikliniek gespecialieerd in autisme diagnostiek?
Nee, bij twee psychiaters en twee psychologen. Je mag toch aannemen dat die er wel genoeg verstand van hebben, lijkt mij. Wat hebben ze anders gedaan in hun opleiding. Waar zijn hun autismetesten anders voor. Als ik door specialisten zou worden getest zou dat mij waarschijnlijk een paar duizend euro kosten. Dat kan toch niet waar zijn, als het echt zo is wat jij zegt.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  vrijdag 19 juni 2020 @ 22:50:03 #282
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_193705125
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 20:36 schreef Peejtur het volgende:

[..]

Op die manier was ik het ook van plan om te benaderen idd. Ben alleen zo 'bang' dat ze niks zien en ik dus niet verder geholpen ga worden. Terwijl er zeker wel iets is.
Ze zijn er toch om je te helpen? Bereid je goed voor, schrijf je symptomen op, vraag desnoods een dubbele afspraak aan en geef gewoon aan waar je tegenaan loopt. Als je al weet naar welke organisatie je doorverwezen wilt worden is dat ook fijn voor je arts :Y laat merken dat je niet over 1 nacht ijs gaat en je wordt echt wel serieus genomen hoor :*
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_193706098
Een huisarts zal heus niet zo moeilijk doen over een doorverwijzing naar een psych. Zéker niet als jij goed uit kan zetten waarom jij zo je vermoedens hebt. Uiteindelijk is het namelijk niet aan de HA om te beoordelen of jij wel of geen ADHD hebt, maar aan de psych :) een HA realiseert zich ook dat je in 10 min niet kan beoordelen of iemand ADHD heeft of niet ;)
  dinsdag 23 juni 2020 @ 23:11:27 #284
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_193760920
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 20:36 schreef Peejtur het volgende:

[..]

Op die manier was ik het ook van plan om te benaderen idd. Ben alleen zo 'bang' dat ze niks zien en ik dus niet verder geholpen ga worden. Terwijl er zeker wel iets is.
Ik was daar ook bang voor maar dat viel reuze mee. Ze vroeg waarom ik dacht ADHD te hebben en vroeg naar wat meer voorbeelden. Daarna kreeg ik gewoon een verwijzing naar een psycholoog die een diagnose kon stellen.
  dinsdag 23 juni 2020 @ 23:22:08 #285
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_193761179
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:42 schreef whoeier het volgende:

[..]

De diagnose ADHD is een giller, ik heb het niet volgens alle papiertesten en toch moest ik maar aan de ritalin ( niet dat het ook maar iets deed.. maar ook speed doet niets..).
Even op z'n gemak benoemt, de globale test (ADHD, autisme en... geen idee maar 250+ vragen in ieder geval), scoorde ik op alles een 6, waar 7 benodigd was op 1 onderdeel om te mogen stellen dat je "onderdeel" hebt..

De diagnose ADHD is een diagnose die gesteld wordt op basis van uitsluiting, dan wel op basis van score/markers.. wat raar is, gezien men stelt dat het een hersenafwijking is welke zichtbaar is.( bron: https://www.ru.nl/english(...)differences-in-adhd/ ).

Oftewel de kosten voor diagnose liggen hoger dan het huidige systeem en men (medici en/of verzekeraars), zien geen heil erin om dit te veranderen.. want je leven lang pillen slikken kan dan alsnog als resultaat eruit komen ( voor hen bij wie ze "werken").
Dit is nu trouwens echt nog niet te gebruiken als diagnosemiddel. Als ze grote groepen mensen vergelijken vinden ze verschillen. Dat wil alleen omgekeerd nog niet zeggen dat je op basis van het resultaat van 1 individu kan zeggen tot welke groep diegene behoort.
Vergelijk het met lengte. Als je kijkt naar geslacht zie je dat mannen gemiddeld duidelijk langer zijn dan vrouwen. Ga je echter 1 persoon opmeten en vind je een lengte van 1.84 dan is de kans het grootst dat het een man is, maar zeker weten doe je dat op basis van die lengte dus niet.
pi_193764396
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 23:22 schreef Jojogirl het volgende:
Dit is nu trouwens echt nog niet te gebruiken als diagnosemiddel. Als ze grote groepen mensen vergelijken vinden ze verschillen. Dat wil alleen omgekeerd nog niet zeggen dat je op basis van het resultaat van 1 individu kan zeggen tot welke groep diegene behoort.
Vergelijk het met lengte. Als je kijkt naar geslacht zie je dat mannen gemiddeld duidelijk langer zijn dan vrouwen. Ga je echter 1 persoon opmeten en vind je een lengte van 1.84 dan is de kans het grootst dat het een man is, maar zeker weten doe je dat op basis van die lengte dus niet.
Maar dat heb je dus ook als je mensen op symptomen diagnosticeeert. De kans dat iemand met ADHD kenmerken ook de hersenafwijking ADHD heeft is misschien groot (ik weet het niet). Maar het is nog geen exacte diagnose van een hersenafwijking. Als dat het wel is ben ik erg benieuwd naar de details.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193769084
Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met ADD/ADHD gecombineerd. Ik scoorde 8/9 op ADD en 9/9 ADHD. Zowel in jeugd als in volwassenheid. Nu aan de medicatie (Concerta). Ik merk uiteraard meteen verschil en kan beter de dag door, voel me jofialer en krijg meer gedaan en heb betere concentratie. 17 jaar lang met alleen de diagnose OCD rondgelopen, diverse medicatie daarbij werkte niet, exposure theraphie regelmatig wel, echter, voelde ik vaak dat er meer zat. Mezelf laten onderzoeken en ADHD/ADD kwam er zeker dik uit bij mij. Dit lag wel in de lijn der verwachting toen ik mezelf ging verdiepen, ik scoorde op alle fronten zeg maar.

Nu kan ik beter omgaan met de dingen die me niet lukken, voorheen zat daar veel onbegrip, van mensen om me heen maar ook van mezelf. Ik dacht altijd "Ik ben toch beter dan dit? En ik wéét toch hoe dit moet? Waarom lukt het me niet, of kijk ik hier overheen?

Nu met de medicatie is het VEEL rustiger in mijn hoofd en voel ik me heel fijn. Nu ga ik ook gerichtere theraphie krijgen en zal het thuis en op mijn werk stukken beter gaan met taken voor elkaar krijgen.
pi_193776561
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 15:35 schreef Grayfoxhound het volgende:
Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met ADD/ADHD gecombineerd. Ik scoorde 8/9 op ADD en 9/9 ADHD. Zowel in jeugd als in volwassenheid. Nu aan de medicatie (Concerta). Ik merk uiteraard meteen verschil en kan beter de dag door, voel me jofialer en krijg meer gedaan en heb betere concentratie. 17 jaar lang met alleen de diagnose OCD rondgelopen, diverse medicatie daarbij werkte niet, exposure theraphie regelmatig wel, echter, voelde ik vaak dat er meer zat. Mezelf laten onderzoeken en ADHD/ADD kwam er zeker dik uit bij mij. Dit lag wel in de lijn der verwachting toen ik mezelf ging verdiepen, ik scoorde op alle fronten zeg maar.

Nu kan ik beter omgaan met de dingen die me niet lukken, voorheen zat daar veel onbegrip, van mensen om me heen maar ook van mezelf. Ik dacht altijd "Ik ben toch beter dan dit? En ik wéét toch hoe dit moet? Waarom lukt het me niet, of kijk ik hier overheen?

Nu met de medicatie is het VEEL rustiger in mijn hoofd en voel ik me heel fijn. Nu ga ik ook gerichtere theraphie krijgen en zal het thuis en op mijn werk stukken beter gaan met taken voor elkaar krijgen.
Ik vind dat iedereen zoiets verdient daar niet van, maar heb je soms niet het gevoel dat het daarom juist oneerlijk is? Iedereen wil zich wel fijn voelen met rust in het hoofd enz, echter moeten als normaal beschouwde mensen hiervoor verplicht de hele dag door zelf werken dmv meditatie en hersenspoeling en al dat soort gedoe.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193779817
Hier ook een ADHD-er, zo'n 6 jaar geleden gediagnosticeerd en i.c.m. een vermijdende persoonlijkheidsstoornis (Dit jaar gediagnosticeerd).

Dinsdag weer terug naar de psychiater om wederom te kijken naar medicatie, maar moest eerst stoppen met blowen en daar ben ik de afgelopen weken mee bezig geweest.. Ik wil het enkel nog doen op vrijdag en zaterdag, maar ben goed bezig vind ik.. Heb 3 behoorlijke klote dagen gehad en niet geblowd toen 🥳

In het verleden bupropion, Dexamphetamime, Ritalin en Concerta gehad.. De laatste 2 werkten goed alleen het eten word een dingetje, was zoveel afgevallen en at niks meer bijna..

Ik zou graag willen weten wat jullie ervaring met strattera is of een antidepressiva die ook helpt met ADHD :)
pi_193793050
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 10:55 schreef Me-Myself-And-I-1985 het volgende:
Hier ook een ADHD-er, zo'n 6 jaar geleden gediagnosticeerd en i.c.m. een vermijdende persoonlijkheidsstoornis (Dit jaar gediagnosticeerd).

Dinsdag weer terug naar de psychiater om wederom te kijken naar medicatie, maar moest eerst stoppen met blowen en daar ben ik de afgelopen weken mee bezig geweest.. Ik wil het enkel nog doen op vrijdag en zaterdag, maar ben goed bezig vind ik.. Heb 3 behoorlijke klote dagen gehad en niet geblowd toen 🥳

In het verleden bupropion, Dexamphetamime, Ritalin en Concerta gehad.. De laatste 2 werkten goed alleen het eten word een dingetje, was zoveel afgevallen en at niks meer bijna..

Ik zou graag willen weten wat jullie ervaring met strattera is of een antidepressiva die ook helpt met ADHD :)
Zucht... Ben jaloers!
Hoewel de bijwerkingen op lange termijn natuurlijk ook niet mals zijn van de door de verzekering vergoede speedverslaving en het bij ADHD mensen BLIJKBAAR een ander effect heeft dan op de doorsnee mens maar toch.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193795681
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 00:49 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Zucht... Ben jaloers!
Hoewel de bijwerkingen op lange termijn natuurlijk ook niet mals zijn van de door de verzekering vergoede speedverslaving en het bij ADHD mensen BLIJKBAAR een ander effect heeft dan op de doorsnee mens maar toch.
Jaloers? Uh op wat?
Ik zou het liefste willen dat mijn hoofd gewoon rustig is en ik niks nodig heb om te functioneren..
  vrijdag 26 juni 2020 @ 09:18:24 #292
188514 whoeier
If it was an option, I did it
pi_193796445
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 00:15 schreef madeliefff het volgende:

[..]

Hoe forceer jij jezelf in een hypermodus dan en hoe er juist uit?
Voor mij werkt muziek, bepaalde stylen muziek brengen me in verschillende "standen". Nadeel is wel dat zodra ook maar een collega/vrouw/vriend de boel verstoort is het ook gelijk klaar... ergo muziek uit, koptelefoon af en ik ben vrij snel uit de focus.
pi_193796639
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:03 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Ik vind dit een moeilijke situatieschets van jou, want eigenlijk ben ik het niet met je eens. Ik vind dat ADHD geen excuus is.
Ben ik met je eens. Het is geen excuus, maar het is wel een verklaring voor bepaalde dingen.

quote:
Als jij er alles aan doet om op tijd te komen, en je komt toch te laat, heeft de ander 100% het recht om daarover gepikeerd te zijn.
Vind ik ook, als dat gebeurt vind ik het zelf net zo erg en oneerlijk tegenover collega's.

quote:
Als jij er niet eens alles aan doet om dit van jezelf te verbeteren, zou ik al helemaal afhaken bij je. ADHD is iets waar jij mee moet leren leven, niet de wereld om je heen.
Ik doe er wel alles aan, maar dat is helaas niet altijd genoeg. Ik weet maar al te goed dat ik moet leren leven met adhd, dat doe ik al jaren.
Het is gewoon lastig uit te leggen aan mensen zonder adhd, als het niet heel overduidelijk in je drukke gedrag zit. Vroeg me gewoon af of er anderen zijn die hier ook mee te maken hebben, en hoe ze dat gesprek dan voeren.
"What seems to be the officer, problem?"
pi_193796777
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 07:09 schreef Me-Myself-And-I-1985 het volgende:

[..]

Jaloers? Uh op wat?
Ik zou het liefste willen dat mijn hoofd gewoon rustig is en ik niks nodig heb om te functioneren..
Ah, die pilletjes zijn wel lekker toch :9

Ik heb nu de apotheek huismerk Methylfenidaat pillen. Werken bij mij stukken beter dan Ritalin of Concerta. Heb je evengoed de geen honger bijwerking van, maar ik zorg gewoon dat ik eerst wat eet voor ik een pilletje neem. Ze werken ook beter meestal dan.
Geen ervaring met antidepressiva verder helaas.
"What seems to be the officer, problem?"
pi_193801961
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 23:44 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Ik vind dat iedereen zoiets verdient daar niet van, maar heb je soms niet het gevoel dat het daarom juist oneerlijk is? Iedereen wil zich wel fijn voelen met rust in het hoofd enz, echter moeten als normaal beschouwde mensen hiervoor verplicht de hele dag door zelf werken dmv meditatie en hersenspoeling en al dat soort gedoe.
Het voelt wel oneerlijk natuurlijk, maar ik ben daarom blij dat er wel medicatie voor is, die, vooralsnog, lijkt te helpen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 09:47 schreef Dick_Honeybush het volgende:

[..]

Ah, die pilletjes zijn wel lekker toch :9

Ik heb nu de apotheek huismerk Methylfenidaat pillen. Werken bij mij stukken beter dan Ritalin of Concerta. Heb je evengoed de geen honger bijwerking van, maar ik zorg gewoon dat ik eerst wat eet voor ik een pilletje neem. Ze werken ook beter meestal dan.
Geen ervaring met antidepressiva verder helaas.
Ik merk bij mezelf niet zozeer dat bij Concerta ik géén honger gevoel meer heb. Het schommelt een beetje, vandaag heb ik enkel een cakeje op (iemand op kantoor had zn laatste dag) en verder niks, waar ik gister als een beer loop te kanen.

Ik ben afgelopen jaar 14 kg afgevallen, nu weer 1 bij, ik krijg als concerta is uitgewerkt wel last van vreetkicks, ik hoop dat zich dat niet doorzet. In het begin veel hoofdpijn en prikkelbaar, nu al aantal dagen geen reboundklachten meer. Wel moeilijker inslapen, maar daar gebruik ik nu melatonine voor.
pi_193802434
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 15:35 schreef Grayfoxhound het volgende:
Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met ADD/ADHD gecombineerd. Ik scoorde 8/9 op ADD en 9/9 ADHD. Zowel in jeugd als in volwassenheid. Nu aan de medicatie (Concerta). Ik merk uiteraard meteen verschil en kan beter de dag door, voel me jofialer en krijg meer gedaan en heb betere concentratie. 17 jaar lang met alleen de diagnose OCD rondgelopen, diverse medicatie daarbij werkte niet, exposure theraphie regelmatig wel, echter, voelde ik vaak dat er meer zat. Mezelf laten onderzoeken en ADHD/ADD kwam er zeker dik uit bij mij. Dit lag wel in de lijn der verwachting toen ik mezelf ging verdiepen, ik scoorde op alle fronten zeg maar.

Nu kan ik beter omgaan met de dingen die me niet lukken, voorheen zat daar veel onbegrip, van mensen om me heen maar ook van mezelf. Ik dacht altijd "Ik ben toch beter dan dit? En ik wéét toch hoe dit moet? Waarom lukt het me niet, of kijk ik hier overheen?

Nu met de medicatie is het VEEL rustiger in mijn hoofd en voel ik me heel fijn. Nu ga ik ook gerichtere theraphie krijgen en zal het thuis en op mijn werk stukken beter gaan met taken voor elkaar krijgen.
Mooi om te horen dat je het nu fijner hebt. Mijn ervaring: Pimp je zelfbeeld nu ook. Zeg hardop tegen jezelf: "Zie je wel, ik kan het wel".
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_193802459
Ik zit inmiddels in de 15e week thuiswerken. Het bevalt mij prima. Ik heb veel minder prikkelproblemen, geen reistijd meer. Ik ben als ADD'er heel blij met thuis werken. Nu het al een tijdje zo gaat moet ik zeggen dat ik wel behoefte heb aan 1 dag in de week naar kantoor, maar de andere 4 lekker thuis. Ik hoop dat mijn werkgever na dit gebeuren toch het taboe op thuiswerken wilt verbreken.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_193810698
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 07:09 schreef Me-Myself-And-I-1985 het volgende:

Jaloers? Uh op wat?
Ik zou het liefste willen dat mijn hoofd gewoon rustig is en ik niks nodig heb om te functioneren..
Normale mensen met onrust in hun hoofd moeten verplicht mediteren en als dat mislukt is het hun schuld dat ze onrustig zijn. Jij kunt gewoon je pillen nemen en zelfs al wil je dat niet dan heb je iig de mentale steun dat je er niks aan kunt doen dat je druk in je hoofd bent, dat het aan je ADHD ligt en niet omdat je zelf niet genoeg je best doet om de onrust kwijt te raken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 09:47 schreef Dick_Honeybush het volgende:
Ah, die pilletjes zijn wel lekker toch :9

Ik heb nu de apotheek huismerk Methylfenidaat pillen. Werken bij mij stukken beter dan Ritalin of Concerta. Heb je evengoed de geen honger bijwerking van, maar ik zorg gewoon dat ik eerst wat eet voor ik een pilletje neem. Ze werken ook beter meestal dan.
Geen ervaring met antidepressiva verder helaas.
Ja, dat bedoel ik.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 15:33 schreef Grayfoxhound het volgende:
Het voelt wel oneerlijk natuurlijk, maar ik ben daarom blij dat er wel medicatie voor is, die, vooralsnog, lijkt te helpen.
Snap ik, iedereen die het kan krijgen moet het nemen natuurlijk als je dan wel functioneert zonder hele ernstige bijwerkingen. Echter vraag ik me af wat je dan zou antwoorden als iemand zegt: "Ik functioneer ook niet maar ik heb geen diagnose en geen medicijnen. Hoe kun jij aantonen dat onze hersenen anders zijn?" Gewoon theoretisch, omdat ik me afvraag of voor iedereen de reactie op ritalin een test was of je ADHD hebt.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193811437
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 02:41 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
edereen die het kan krijgen moet het nemen natuurlijk als je dan wel functioneert zonder hele ernstige bijwerkingen. Echter vraag ik me af wat je dan zou antwoorden als iemand zegt: "Ik functioneer ook niet maar ik heb geen diagnose en geen medicijnen. Hoe kun jij aantonen dat onze hersenen anders zijn?" Gewoon theoretisch, omdat ik me afvraag of voor iedereen de reactie op ritalin een test was of je ADHD hebt.
Met een neurologische scan van je hersenen. Hersenen van ADD/ADHD patienten hebben een afwijkende activiteit van 'normale' hersenen

Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
  zaterdag 27 juni 2020 @ 10:29:09 #300
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_193812880
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 19:54 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Je hebt ook korte vragenlijsten als screening . En bij mij was ritalin ook een soort test. Als je daar goed op reageert heb je adhd, en anders niet.
Dat is een beetje kort door de bocht. Ik heb namelijk ADHD en ik reageer niet op Ritalin :'(
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')