abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215426169
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 18:32 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]
weten wat er met je is zorgt dat je weet dat je niet gewoon lui/dom/raar bent of dat je dingen expres verkeerd doet, maar dat het een oorzaak heeft.Plus met een evt diagnose heb je toegang tot andere voorzieningen bijv vanuit je jeugdwet.
Dat klink logisch... al probeer ik hem dat sowieso al wel duidelijk te maken, wellicht dat een stempel hem zelf dan ook wat meer rust zou geven..
S. 2014
J. 2016
  donderdag 31 oktober 2024 @ 20:21:39 #277
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_215431525
quote:
1s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 09:53 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]
Dat klink logisch... al probeer ik hem dat sowieso al wel duidelijk te maken, wellicht dat een stempel hem zelf dan ook wat meer rust zou geven..
Het helpt echt om te weten dat je ADHD hebt, omdat je dan tegen jezelf kunt zeggen: dit is extra moeilijk voor me en als het mis gaat ligt het niet aan mijn inzet alleen, maar ook aan de extra hindernissen.

Het is geen excuus, maar wel een reden.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_215436973
Hier een dochter van 8 die vorige week de diagnose adhd (en hoogbegaafdheid) heeft gekregen. Het helpt haar nu al om inderdaad anders over zichzelf na te denken en minder gefrustreerd te raken wanneer iets niet lukt.
Ze heeft veel moeite om op school ook maar iets af te krijgen op een dag omdat ze, in een drukke klas met groep 3/4/5 bij elkaar (jenaplan), haar aandacht heel erg moeilijk bij haar werk kan houden. Daar is ze erg verdrietig en gefrustreerd over, en het helpt haar om te weten dat het niet altijd haar eigen schuld is, maar dat haar hoofd wat anders werkt.

Ze krijgt nu ook een paar uur extra ondersteuning op school, de juffen krijgen advies van de psycholoog die haar getest heeft, en ze krijgt psycho-educatie om te leren wat voor haar hoofd werkt en wat niet, en hoe ze manieren kan vinden om met alle worstelingen om te gaan.
Medicatie is ook altijd een mogelijkheid, maar dat komt wel wanneer het echt nodig is, ook omdat er nog heel weinig bekend is over wat die medicatie op de lange termijn doet met ontwikkelende kinderhersenen.

Ik heb zelf ook dit jaar ook de diagnose adhd gekregen (na 40+ jaar ..) en wanneer ik terug kijk had ik heel graag gewild dat ik het eerder had geweten en eerder hulp had gehad.
Medicatie werkt voor mij trouwens super goed, ik ben echt een heel ander mens en herken me zelf weer veel meer.
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_215440638
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2024 13:28 schreef lemonlime het volgende:
Hier een dochter van 8 die vorige week de diagnose adhd (en hoogbegaafdheid) heeft gekregen. Het helpt haar nu al om inderdaad anders over zichzelf na te denken en minder gefrustreerd te raken wanneer iets niet lukt.
Ze heeft veel moeite om op school ook maar iets af te krijgen op een dag omdat ze, in een drukke klas met groep 3/4/5 bij elkaar (jenaplan), haar aandacht heel erg moeilijk bij haar werk kan houden. Daar is ze erg verdrietig en gefrustreerd over, en het helpt haar om te weten dat het niet altijd haar eigen schuld is, maar dat haar hoofd wat anders werkt.

Ze krijgt nu ook een paar uur extra ondersteuning op school, de juffen krijgen advies van de psycholoog die haar getest heeft, en ze krijgt psycho-educatie om te leren wat voor haar hoofd werkt en wat niet, en hoe ze manieren kan vinden om met alle worstelingen om te gaan.
Medicatie is ook altijd een mogelijkheid, maar dat komt wel wanneer het echt nodig is, ook omdat er nog heel weinig bekend is over wat die medicatie op de lange termijn doet met ontwikkelende kinderhersenen.

Ik heb zelf ook dit jaar ook de diagnose adhd gekregen (na 40+ jaar ..) en wanneer ik terug kijk had ik heel graag gewild dat ik het eerder had geweten en eerder hulp had gehad.
Medicatie werkt voor mij trouwens super goed, ik ben echt een heel ander mens en herken me zelf weer veel meer.
Dit herken ik wel bij mijn zoontje. De huisarts heeft ons doorverwezen dus we zullen wel een oproep ontvangen denk ik.

Hier overigens een groep 5/6 die enorm druk is met best een aantal aandachtsleerlingen om het netjes te zeggen, dat maakt het voot hem niet makkelijker.
S. 2014
J. 2016
pi_215800907
Heeft men het hier wel eens over Gabor Mate gehad? Die van Scattered Minds... Een Hongaars/Canadeze psychiater die beweert dat ADHD door trauma komt. Hij heeft als kind de holocaust meegemaakt al zijn drie kinderen hebben ADHD maar het is niet genetisch volgens hem... Ik kom zelf uit een familie waar veel Autisme en ADHD voorkomt, Daarnaast is de stelling van Mate dat er nog nooit één gen gevonden dat ADHD verklaard, Oh en wat is dit dan?
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191126121153.htm
pi_215801728
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2022 07:03 schreef Nexum het volgende:
Heyhey!

Ik dacht ik post even in dit topic gezien ik wat meer info wil.

Ik herken me heel veel in de symptomen van ADD/ADHD. Vooral de impulsiviteit en gebrek aan concentratie. Ik moet bijvoorbeeld als ik aan het leren ben iedere keer even opstaan en rondlopen door de kamer om weer verder te kunnen. Ik kan niet heel lang achter elkaar met iets bezig zijn, praat heel vaak hard op tegen mezelf (al schaam ik me hier totaal niet voor want het helpt mn gedachten heel goed te ordenen :P)

Ik ben eigenlijk altijd een hele grote kletser geweest en heel spontaan. Dacht altijd dat dit gewoon is wie ik ben. Maar sinds een jaar of 2 ondervind ik meer last van de symptomen, ook denk ik versterkt door covid/lockdown etc. Ik heb een jaar lang elke dag geblowd en merkte dat dit ik hier afhankelijk van werd dus als ik hierop reflecteer denk ik dat ik het als zelfmedicatie heb gebruikt zonder dat ik het lang doorhad. Ben nu aan het proberen te stoppen, gaat opzich prima behalve dat ik slecht inslaap en lang wakker lig.

Zonder te blowen merk ik dat ik weer een stuk drukker, energieker en rustelozer ben. Dus ik ben eig vrijwel zeker dat ik het als zelfmedicatie heb gebruikt. Ik wil dus naar de huisarts om een diagnose te stellen en evt aan medicatie te gaan in combinatie met therapie en aanpassing levensstijl. Maar mijn grote vraag (sorry voor het lange verhaal :@) is: als je aan de medicatie gaat, ben ik bang dat je als persoon helemaal veranderd. Want als ik ADD/ADHD zou hebben, ervaar ik er ook genoeg positiefs aan. Ik zie sneller verbanden die anderen niet zien, kan sneller relativeren en heb een sterk empatisch vermogen. Ik vind dit hele mooie eigenschappen en ik zou het jammer vinden als door medicatie dit wegvalt en ik echt in een soort zombie verander, wat dus mijn zorgen is.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Pas wel op met blowen, ADHD heeft te maken met diesregulatie in het beloningssysteem (dopamine).
pi_215803108
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 21:17 schreef mouthman het volgende:

[..]
Pas wel op met blowen, ADHD heeft te maken met diesregulatie in het beloningssysteem (dopamine).
Inmiddels al een jaar gestopt ;)
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_215811177
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 22:55 schreef Nexum het volgende:

[..]
Inmiddels al een jaar gestopt ;)
Chapeau
  maandag 9 december 2024 @ 00:13:50 #284
12888 Skull-splitter
pi_215813777
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 20:08 schreef mouthman het volgende:
Heeft men het hier wel eens over Gabor Mate gehad? Die van Scattered Minds... Een Hongaars/Canadeze psychiater die beweert dat ADHD door trauma komt. Hij heeft als kind de holocaust meegemaakt al zijn drie kinderen hebben ADHD maar het is niet genetisch volgens hem... Ik kom zelf uit een familie waar veel Autisme en ADHD voorkomt, Daarnaast is de stelling van Mate dat er nog nooit één gen gevonden dat ADHD verklaard, Oh en wat is dit dan?
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191126121153.htm
Valt voor mij in het rijtje Huberman en Peterson: geen domme mensen, wel een totale farce aan pseudowetenschappelijke verklaringen over zaken die totaal buiten hun vakgebied liggen. Ze zeggen af en toe zinnige dingen (iets met een broken clock en twee keer per dag gelijk kunnen hebben), maar het grootste gedeelte is een mening die verkondigd wordt als een absoluut feit.

Wil je meer neutrale doch tamelijk harde informatie kun je beter informatie van Russel Barkley opzoeken.
pi_215815290
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2024 00:13 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]
Valt voor mij in het rijtje Huberman en Peterson: geen domme mensen, wel een totale farce aan pseudowetenschappelijke verklaringen over zaken die totaal buiten hun vakgebied liggen. Ze zeggen af en toe zinnige dingen (iets met een broken clock en twee keer per dag gelijk kunnen hebben), maar het grootste gedeelte is een mening die verkondigd wordt als een absoluut feit.

Wil je meer neutrale doch tamelijk harde informatie kun je beter informatie van Russel Barkley opzoeken.
Peteson heeft wel een paar keer iets gezegd over ADHD maar ik wil het even over Mate en trauma hebben en eventueel de relatie tussen ADHD en autisme. Daarnaast is ook nog een verschill tussen mate, huberman en Peterson is dat Mate naast verslavingsdeskundige, zegt zelf ADHD te hebben. Oh en als laatste heb ik begrepen dat PTSD/S als twee druppels water op ADHD lijkt.

[ Bericht 4% gewijzigd door mouthman op 09-12-2024 12:47:57 ]
  maandag 9 december 2024 @ 14:10:33 #286
12888 Skull-splitter
pi_215816896
Ik zeg dus stiekem dat ik Mate op dat gebied complete bullshit vind verkopen, omdat hij het genetisch en evolutionair element daarmee direct naar de prullenbak verwijst. Wat trauma wel kan doen is ADHD gedrag ten gevolge van PTSS manifesteren, maar dat staat los van de rest van de componenten. Ik kan me typisch ADHD gedrag herinneren zonder dat daar een trauma voor nodig was.
pi_215817821
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 14:10 schreef Skull-splitter het volgende:
Ik zeg dus stiekem dat ik Mate op dat gebied complete bullshit vind verkopen, omdat hij het genetisch en evolutionair element daarmee direct naar de prullenbak verwijst. Wat trauma wel kan doen is ADHD gedrag ten gevolge van PTSS manifesteren, maar dat staat los van de rest van de componenten. Ik kan me typisch ADHD gedrag herinneren zonder dat daar een trauma voor nodig was.
Mijn zwager kwam na een gevangisstraf in de Philipijnen met PTSS/d en dat bleek volgens een Psychiater ADHD, hij mocht van de Psychiater zoveel ritalin slikken als hij wou, tot hij de juiste dosis had gevonden..... waarom dacht je dat hij in de gevangenis zat op de Philipijnen? Wat een faal.En de link met autisme? wist je dat?
  maandag 9 december 2024 @ 16:35:57 #288
12888 Skull-splitter
pi_215817904
Anekdotisch bewijs en dus te verwaarlozen in de miljoenen die echt gewoon ADHD hebben.

Ik snap ook niet zo goed waarom het zo belangrijk is om je gelijk hierin te halen als de vraag aanvankelijk was of we bekend waren met Mate Gabor.
  maandag 9 december 2024 @ 16:41:46 #289
12888 Skull-splitter
pi_215817932
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 16:22 schreef mouthman het volgende:
Wat een faal.En de link met autisme? wist je dat?
Zwager kan dus gewoon risicogedrag vertonen omdat hij ADHD heeft en een prikkel zoekt of een impuls had. Dat ging mis en leverde hem naast ADHD tevens een trauma op. Dat kan.

De "link" met autisme is dat beiden zich in de zogeheten voorhoofdskwab voordoen waarbij er een overlap is in symptomen. Gevoeligheid voor prikkels, anders denken en informatie verwerken, slechter kunnen prioriteren zijn bijvoorbeeld kenmerken die bij beiden voorkomen doch vaak subtiel anders kunnen zijn. Ook zie je wel eens dat autisme/adhd als comorbiditeit voorkomen, waarbij autisme vaak pas naar voren komt als adhd (medicinale) behandeling krijgt.

Een behandelaar kan je hier meer over vertellen.
pi_215819455
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 16:41 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Een behandelaar kan je hier meer over vertellen.
Dat is het probleem en daarom vraag ik het hier dat weten ze vaak niet.
pi_215819561
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 16:35 schreef Skull-splitter het volgende:
Anekdotisch bewijs en dus te verwaarlozen in de miljoenen die echt gewoon ADHD hebben.

Ik snap ook niet zo goed waarom het zo belangrijk is om je gelijk hierin te halen als de vraag aanvankelijk was of we bekend waren met Mate Gabor.
Omdat mijn dochter ADHD heeft en elke keer dat ik iets opzoek om haar gedrag beter te begrijpen, kom ik scatterd minds en de naam Gabor mate, tegen... En m'n gelijk halen? welnee Hou toch op,ik wil gewoon de aandoening van m'n dochter begrijpen.............. Dit is nou voorbeeld van een vooringenomen kutopmerking, ik dacht dat dit topic er was om elkaar te steunen en te helpen.
Nou dan is dit hier geen mooi voorbeeld van. dat dit topic niet doet wat ik dacht dat het streven was. Kennelijk heb ik me vergist.
pi_215820079
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 10:27 schreef mouthman het volgende:

[..]
Peteson heeft wel een paar keer iets gezegd over ADHD maar ik wil het even over Mate en trauma hebben en eventueel de relatie tussen ADHD en autisme. Daarnaast is ook nog een verschill tussen mate, huberman en Peterson is dat Mate naast verslavingsdeskundige, zegt zelf ADHD te hebben. Oh en als laatste heb ik begrepen dat PTSD/S als twee druppels water op ADHD lijkt.
Om in ieder geval wel één potentieel kwalijk stukje de wereld uit te helpen: PTSS kan zich op allerlei manieren manifesteren. ADHD mag echter alleen gediagnosticeerd worden als de symptomen niet door een andere diagnose verklaard kunnen worden.

Verder ga ik hier niet verder in op pseudowetenschap, en zou ik iedereen aanraden om aan de ene kant kritisch onderzoek te doen naar waar je je informatie vandaan haalt… en je aan de andere kant af te vragen wat het uitmaakt, zolang je verbetering ziet in je functioneren met het aanpassen van copingmechanismes en/of het nemen van medicatie.
Your opinion of me is none of my business.
pi_215820378
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 20:39 schreef Sarasi het volgende:

[..]
Om in ieder geval wel één potentieel kwalijk stukje de wereld uit te helpen: PTSS kan zich op allerlei manieren manifesteren. ADHD mag echter alleen gediagnosticeerd worden als de symptomen niet door een andere diagnose verklaard kunnen worden.

Verder ga ik hier niet verder in op pseudowetenschap, en zou ik iedereen aanraden om aan de ene kant kritisch onderzoek te doen naar waar je je informatie vandaan haalt… en je aan de andere kant af te vragen wat het uitmaakt, zolang je verbetering ziet in je functioneren met het aanpassen van copingmechanismes en/of het nemen van medicatie.
Kijk, zo kan het ook.
Dank je wel.
pi_215821054
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 20:39 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Wat hier vooral kwalijk is dat de jongen waar het om gaat nogal verslavingsgevoelig is, bij een andere psychiater is hij aan de Antipsychotica gezet en wordt er regelmatig controle uitgevoerd,
  zaterdag 14 december 2024 @ 11:36:41 #295
458271 LekkerWeertje
Als de zon schijnt
pi_215865030
Dit topic is een feest van herkenning. Heb zelf 3 jaar terug als volwassene de diagnose ADHD overwegend onoplettend beeld (voormalig ADD) gekregen en ben in behandeling geweest bij een psychotherapeut. Ik heb daar heel veel baat bij gehad. Je leert jezelf beter begrijpen en krijgt handvatten om ermee om te gaan. Door je valkuilen te herkennen een concrete acties te hebben om er iets aan te doen is het makkelijker om daar stappen tegen te ondernemen. Het heeft echt mijn leven weer terug op de rails gezet, waardoor ik nu veel minder zoekende ben.

Medicatie helpt (ik slik zelf Concerta), maar sommige dingen blijven voor mij erg moeilijk. Ik kan bijvoorbeeld geen boodschappen doen zonder lijstje, omdat ik me totaal geen voorstelling kan maken van de ingrediënten die ik nodig heb om een gerecht te koken en bang ben dingen te vergeten. Ook autorijden in een drukke stad met veel onverwachte gebeurtenissen vind ik lastig. Ik wacht dan liever wat langer zodat ik ik in ieder geval veilig rijd. Ben totaal niet druk, maar heb wel vaak duizend-en-een liedjes in mijn hoofd en heb grote moeite om taken te starten en af te ronden. Het voorbeeld van iemand eerder in dit topic van de hele dag op de bank zitten terwijl je eigenlijk de was zou moeten opvouwen is te herkenbaar.

Ik merk soms ook dat ik de enige ben die op de achtergrond een liedje hoort, terwijl de rest dat kan uitblokken. Ook raak ik snel afgeleid door bijvoorbeeld de radio, omdat ik daar naar moet luisteren. Ik kan dat niet uitzetten. Ook is een gebrek aan structuur en regelmaat echt funest voor mij. Zelf structuur aanbrengen is een must voor mij om normaal te kunnen functioneren en medicatie scheelt daarbij een slok op een borrel. Sterker nog, bewust zaken ordenen helpt heel erg voor mijn gemoedstoestand. Dan heb ik het gevoel dat ik in controle ben en niet zo reactief.

Tot slot zei iemand nog dat hij/zij als ADHD'er heel goed overweg kan met ASS'ers. Dat klopt ook voor mij! Het is ook logisch, aangezien ADHD veel overlapt met het autismespectrum, maar toch blijft het opvallend. Om de een of andere reden kan ik altijd goed communiceren met autisten. Ik blijf geduldig en aandachtig naar ze luisteren en voel me daar prettig bij, ook al kunnen ze soms úúúren doorpraten over allerlei onderwerpen waar anderen al lang zijn afgehaakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')