Is volgensmij heel normaal hoor. Je mist nu gewoon even een bron van dopamine. Heeft niks met je huidige leven te maken, maar meer met hoe je brein werkt. Hoe harder je zoekt hoe onrustiger je misschien wordt. Beweging helpt vaak.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ugh, ik weet gewoon niet wat ik met mezelf aan moet. Ik ben echt wanhopig op zoek naar een nieuwe hyperfixatie, want zonder hyperfixatie voelt mijn leven zo saai en leeg. En dat klinkt heel erg stom als je een druk bestaan hebt met werk en kinderen, maar het voelt echt zo.
Ik vraag me af of de fokkers hier hetzelfde hebben?
Waarom zorg je dan niet gewoon dat je ook in de vakantie een ritme hebt? Ik heb verantwoordelijkheden, bijvoorbeeld een hond. Ik moet in de vakantie ook gewoon mijn wekker zetten.quote:Op donderdag 19 februari 2026 02:13 schreef Laugh het volgende:
Hier ook ADHD (ADD). Ik werk in het onderwijs, en heb dus veel vakantie (nu ook). Mijn sociale kring is gewoon aan het werk. Ik hou van vakantie, maar ik merk (ook qua gemoedstoestand), dat ik beter ga op de structuur van werk. Een weekje vrij, en binnen 2 dagen alweer mijn dag-en nachtritme volledig omgedraaid. Ritme naar de klote, ‘s nachts wakker en overdag slapen. Vakantiedagen weggegooid (zonde).
Als mijn vriend ook vrij is, dan doe ik dit niet. Echt zo onvolwassen eigenlijk, maar ik doe het iedere keer weer.
Was dat maar zo makkelijk.. dit is ook een van mijn ADHD-blokkades. Tijdens Corona werd ik ook depressief en merkte ik ook hoe afhankelijk ik ben van ritmes van anderen. Zonder kantoorstructuur viel ik letterlijk in een grijze massa van tijd, waar ik in verzoop. Toen was ik ook alleen trouwens.quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Waarom zorg je dan niet gewoon dat je ook in de vakantie een ritme hebt? Ik heb verantwoordelijkheden, bijvoorbeeld een hond. Ik moet in de vakantie ook gewoon mijn wekker zetten.
Dat heeft niets met ADHD te maken, maar met wilskracht en volwassen zijn.
Dit klinkt als: adhd bestaat niet, stel je niet zo aan, wat ik kan kan jij ook.quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:32 schreef Discombobulate het volgende:
Nee betekend dit: ADHD 'bestaat'. Wat ik kan, kan jij een stuk moeilijker, maar dat betekend niet dat we dezelfde dingen niet moeten doen. Jij hebt moeite met X, ik heb bijvoorbeeld moeite met Y.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:16 schreef DJMO het volgende:
[..]
Dit klinkt als: adhd bestaat niet, stel je niet zo aan, wat ik kan kan jij ook.
Maar zo werkt het helaas niet....
Aldoorquote:Op zondag 15 februari 2026 10:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ugh, ik weet gewoon niet wat ik met mezelf aan moet. Ik ben echt wanhopig op zoek naar een nieuwe hyperfixatie, want zonder hyperfixatie voelt mijn leven zo saai en leeg. En dat klinkt heel erg stom als je een druk bestaan hebt met werk en kinderen, maar het voelt echt zo.
Ik vraag me af of de fokkers hier hetzelfde hebben?
Dit werkt echt zo niet. En ik begrijp dat jij je dat niet kunt voorstellen. Maar niet elke ADHD’er is hetzelfde. Dit kan wel degelijk met ADHD te maken hebben. Het is echt te kort door de bocht om mensen af te schilderen dat ze niet volwassen zijn of wilskracht hebben. Want dat is eigenlijk wat je doet.quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Waarom zorg je dan niet gewoon dat je ook in de vakantie een ritme hebt? Ik heb verantwoordelijkheden, bijvoorbeeld een hond. Ik moet in de vakantie ook gewoon mijn wekker zetten.
Ik heb ook een slecht honger en dorst gevoel. Als ik niet oplet dan eet ik pas tegen het eind van de middag. Ik heb dan wel dieren, een man en een kind + 1 onderweg. Maar dat helpt me niet eens. Ik sla mezelf gewoon over.quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:49 schreef Utopica het volgende:
[..]
Was dat maar zo makkelijk.. dit is ook een van mijn ADHD-blokkades. Tijdens Corona werd ik ook depressief en merkte ik ook hoe afhankelijk ik ben van ritmes van anderen. Zonder kantoorstructuur viel ik letterlijk in een grijze massa van tijd, waar ik in verzoop. Toen was ik ook alleen trouwens.
Als mijn vriend weg is, herken ik ook dat mijn hele ritme inzakt. Ik merk honger, dorst ook vrijwel niet, slaap ook niet. Als ik daarop moet vertrouwen, schift mijn ritme vrijwel direct. Heb bijv. ook geen hond of kinderen die een structuur eisen. Blijken ADHD'ers vaker last van te hebben. In mijn groepssessies zaten er ook een paar. En iedere ADHD'er werkt anders, dat jij dit niet herkent, betekent niet dat het geen ding is![]()
Wat is dit nou weer voor een domme reactie?quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb adhd, hoogfunctionerend autisme, een slaapprobleem, depressie en ptss (om van de rest nog maar niet te spreken). Ik val elke keer weer terug op rode wijn.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:46 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor een domme reactie?
Laat me raden ... je hebt zelf geen ADHD, je gelooft niet in ADHD en je bent ervan overtuigd dat mensen die het wel hebben allemaal onvolwassen luie aanstellers zijn?
Of je hebt wel ADHD maar daarnaast ben je ook zo autistisch als een konijn en het lukt je daarom niet om te kunnen begrijpen dat dingen die voor jou wel helpend zijn niet persé aanslaan bij een ander? Dan kan ik net zo goed tegen jou zeggen dat je volwassen moet worden als jij je eenzaam en onbegrepen voelt als je elke keer conflicten hebt met mensen die negatief op jou reageren of jou uitlachen of negeren en je begrijpt niet wat je hen hebt misdaan. Of als het jou niet lukt om een vriendin te krijgen, kan ik tegen jou zeggen dat je "gewoon jezelf moet zijn", waardoor het voor jou nog veel ingewikkelder wordt.
Ik ben het overigens wel met je eens dat het in de essentie te maken heeft met wilskracht en emotionele volwassenheid. Het hele issue is dat het gebied in de hersenen om dat te kunnen reguleren, bij mensen die gediagnosticeerd zijn met ADHD, zich door een hele combinatie van factoren niet goed heeft kunnen ontwikkelen. Ik geloof wel dat die vaardigheden te trainen zijn, op dezelfde manier als iemand die getroffen is door een beroerte door revalidatie weer kan leren lopen, praten, etc.
Als er een intensieve behandeling zou bestaan die erop neerkomt dat je bijvoorbeeld een jaar lang in een soort bootcamp-achtige omgeving leert hoe je je aandacht, emoties en energie kan managen, waardoor het jou daarna wel lukt om volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving en eigen zaakjes te kunnen regelen - zou ik ervoor tekenen. Ik ben er dan op voorbereid dat het heel zwaar en afzien kan zijn, maar dat heb ik er dan wel voor over.
Als dit uberhaupt al bestaat, dan is het onbetaalbaar. Als ik het wel zou kunnen betalen, wil ik garantie hebben dat het mij voldoende gaat opleveren.
Nee, dat doe ik niet. Je hebt alleen veel meer moeite met bepaalde taken, maar dat betekend niet dat je bepaalde taken niet gewoon moet doen. Misschien kan jij wel heel goed dingen die ik weer niet kan. Ik heb bv last van angstklachten. Moet ik dan maar niet in het openbaar gaan spreken? Of dat afschuiven daarop zodat ik het niet hoef te doen? Moet ik maar niet naar feestjes gaan? Of nooit meer gaan daten?quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:25 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Dit werkt echt zo niet. En ik begrijp dat jij je dat niet kunt voorstellen. Maar niet elke ADHD’er is hetzelfde. Dit kan wel degelijk met ADHD te maken hebben. Het is echt te kort door de bocht om mensen af te schilderen dat ze niet volwassen zijn of wilskracht hebben. Want dat is eigenlijk wat je doet.
Als jij ADHD/ADD hebt, en je hebt je eigen hindernissen die een ander niet heeft, zou jij het vast ook niet tof vinden als ze je zo wegzetten. Heb je ook echt niks aan.
Dat snappen we allemaal hier. Maar jij gooit het op wilskracht en volwassenheid. Dat is gewoon oneerlijk van je. Niemand zegt toch ook dat hij/zij nooit meer eet of drinkt of uit bed komt? Jij trekt het direct weer helemaal in het uiterste. Iets genuanceerder communiceren zou wel fijn zijn.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee, dat doe ik niet. Je hebt alleen veel meer moeite met bepaalde taken, maar dat betekend niet dat je bepaalde taken niet gewoon moet doen. Misschien kan jij wel heel goed dingen die ik weer niet kan. Ik heb bv last van angstklachten. Moet ik dan maar niet in het openbaar gaan spreken? Of dat afschuiven daarop zodat ik het niet hoef te doen? Moet ik maar niet naar feestjes gaan? Of nooit meer gaan daten?
Precies dit. Die reactie van hem was voornamelijk kort door de bocht en ondoordacht lijkt me. Of hoop ik.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:46 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor een domme reactie?
Laat me raden ... je hebt zelf geen ADHD, je gelooft niet in ADHD en je bent ervan overtuigd dat mensen die het wel hebben allemaal onvolwassen luie aanstellers zijn?
Of je hebt wel ADHD maar daarnaast ben je ook zo autistisch als een konijn en het lukt je daarom niet om te kunnen begrijpen dat dingen die voor jou wel helpend zijn niet persé aanslaan bij een ander? Dan kan ik net zo goed tegen jou zeggen dat je volwassen moet worden als jij je eenzaam en onbegrepen voelt als je elke keer conflicten hebt met mensen die negatief op jou reageren of jou uitlachen of negeren en je begrijpt niet wat je hen hebt misdaan. Of als het jou niet lukt om een vriendin te krijgen, kan ik tegen jou zeggen dat je "gewoon jezelf moet zijn", waardoor het voor jou nog veel ingewikkelder wordt.
Ik ben het overigens wel met je eens dat het in de essentie te maken heeft met wilskracht en emotionele volwassenheid. Het hele issue is dat het gebied in de hersenen om dat te kunnen reguleren, bij mensen die gediagnosticeerd zijn met ADHD, zich door een hele combinatie van factoren niet goed heeft kunnen ontwikkelen. Ik geloof wel dat die vaardigheden te trainen zijn, op dezelfde manier als iemand die getroffen is door een beroerte door revalidatie weer kan leren lopen, praten, etc.
Als er een intensieve behandeling zou bestaan die erop neerkomt dat je bijvoorbeeld een jaar lang in een soort bootcamp-achtige omgeving leert hoe je je aandacht, emoties en energie kan managen, waardoor het jou daarna wel lukt om volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving en eigen zaakjes te kunnen regelen - zou ik ervoor tekenen. Ik ben er dan op voorbereid dat het heel zwaar en afzien kan zijn, maar dat heb ik er dan wel voor over.
Als dit uberhaupt al bestaat, dan is het onbetaalbaar. Als ik het wel zou kunnen betalen, wil ik garantie hebben dat het mij voldoende gaat opleveren.
Ik denk dat ik nu een beetje dingen ga begrijpen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee, dat doe ik niet. Je hebt alleen veel meer moeite met bepaalde taken, maar dat betekend niet dat je bepaalde taken niet gewoon moet doen. Misschien kan jij wel heel goed dingen die ik weer niet kan. Ik heb bv last van angstklachten. Moet ik dan maar niet in het openbaar gaan spreken? Of dat afschuiven daarop zodat ik het niet hoef te doen? Moet ik maar niet naar feestjes gaan? Of nooit meer gaan daten?
Kom je hier om constructief mee te praten of om ons te downplayen en uit te lokken?quote:Op donderdag 19 februari 2026 13:16 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik denk dat ik nu een beetje dingen ga begrijpen.
Als je afgaat op reacties die mensen met ADHD op internet posten, begrijp ik dat anderen de indruk hebben dat ze te makkelijk hun eigen verantwoordelijkheden op ADHD afschuiven. Het kan soms nogal lakoniek en gemakzuchtig overkomen.
ADHD zit in alles, ook in hoe je woorden geeft aan wat er in jouw hoofd omgaat. Mensen vinden van mij vaak dat ik mijn gedachten heel goed kan verwoorden: dat neemt niet weg dat het mij wel veel energie kost. Vooral om alle gedachten te kunnen filteren, om (vaak tevergeefs) to the point te blijven.
Ik weet dat mensen zonder ADHD het ook lastig vinden om orde en structuur in hun leven aan te kunnen brengen. Ik heb mij daarom heel vaak afgevraagd of ik überhaupt ADHD heb. Ik denk dat mensen zonder ADHD wat flexibeler zijn om hun aandacht en energie te kunnen doseren in de hoeveelheid dat het nodig is. Met ADHD zet je het of aan of uit. Zo kan zo'n iemand zich laten meeslepen door al zijn impulsen, waardoor anderen reageren "Waarom doet die gast zo druk?". Veel minder opvallend zijn de momenten dat hij geen energie meer heeft om te kunnen doen wat hij moet doen.
Hoe kom je daar nou bij?quote:Op donderdag 19 februari 2026 14:10 schreef DJMO het volgende:
[..]
Kom je hier om constructief mee te praten of om ons te downplayen en uit te lokken?
Het wegvallen van externe werkstructuur en ritme bij iemand met ADD is een direct gevolg van de neurologische kenmerken van de aandoening/stoornis.quote:Op donderdag 19 februari 2026 09:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor mensen met angstklachten, al is de onderliggende oorzaak anders dan bij ADHD.quote:Op donderdag 19 februari 2026 11:20 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee betekend dit: ADHD 'bestaat'. Wat ik kan, kan jij een stuk moeilijker, maar dat betekend niet dat we dezelfde dingen niet moeten doen. Jij hebt moeite met X, ik heb bijvoorbeeld moeite met Y.
ADD is breder dan alleen moeite hebben met bepaalde taken.quote:Op donderdag 19 februari 2026 12:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |