Kan van alles zijn. Mijn referentiekader is de jaren 90, een economisch welvarende periode wat vergelijkbaar met nu is.quote:Op maandag 11 november 2019 11:57 schreef Filosoofert het volgende:
Ligt eraan wat je onder vroeger verstaat.
Mijn oma was blij als ze iedere dag vlees konden eten. Vakantie was in de buurt in een stacaravan.
Ik denk dat we veeeeeeel te veel uitgeven aan telefoons enzo.quote:Op maandag 11 november 2019 11:59 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Kan van alles zijn. Mijn referentiekader is de jaren 90, een economisch welvarende periode wat vergelijkbaar met nu is.
Haha, ja.quote:Op maandag 11 november 2019 12:02 schreef heywoodu het volgende:
Kapotte kleding. Van die spijkerbroeken met gaten enzo.
Klopt, vandaar dat ik om je mening vraag. Antwoorden hier kunnen heel divers zijn.quote:Op maandag 11 november 2019 12:15 schreef herverwijderd het volgende:
Dat is toch heel persoonlijk, of je iets te veel vindt of niet? Ik vind het bijvoorbeeld idioot om 1000 euro voor een smartphone uit te geven, ook al gaat het dan vaak via het abonnement en niet direct, maar heel veel anderen zullen dat totaal niet zonde vinden.
Okee, dan heb ik het toch goed begrepenquote:Op maandag 11 november 2019 12:16 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Klopt, vandaar dat ik om je mening vraag. Antwoorden hier kunnen heel divers zijn.
Dit natuurlijk, en:quote:Op maandag 11 november 2019 12:03 schreef dagobertE6 het volgende:
Aan de huur. Vroeger kon je voor 200 gulden in he tcentrum wonen nu voor 1500 euro.
Een NAS is niet perse onnodig, zat er zelf ook aan te denken om er een aan te schaffen. Plex erop en je kan gelijk alle cloud- en streamingdiensten als Netflix, Disney+, Amazon Prime etc. de deur uit doen. Op den duur bespaart het je uiteindelijk geld.quote:Op maandag 11 november 2019 12:38 schreef zarGon het volgende:
Geef zelf veels te veel uit aan eten inderdaad. En dat is vooral vanwege het gemak, niet omdat het daadwerkelijk beter is of zo.
Geef ook veel geld uit aan elektronica, maar ik noem dat niet per se onnodig. Paar maanden geleden bijvoorbeeld een NAS gekocht, zo'n 2400 euro of zo in totaal (NAS zelf, schijven, RAM). Ik kon voor veeeel goedkoper gaan, maar ik heb liever iets duurzaam, dus iets dat langer meegaat. Hoop er minimaal 10 jaar mee te doen. Maar aan de andere kant koop ik soms wel gadgets, vooral uit nieuwsgierigheid en dan ben ik er op zich veels te snel klaar mee. Of laat ik het te lang staan, omdat ik er geen tijd voor vrij kan maken. Dat is op zich dan wel een zonde, een onnodige uitgave.
De vraag is of het qua afschrijving ook nog steeds zoveel goedkoper is. De afgelopen 10 jaar zijn de telefoons in het goedkopere segment ook wel echt beter geworden, dus waarschijnlijk zijn ze inderdaad al goedkoper, ook over de langere termijn.quote:Op maandag 11 november 2019 12:28 schreef Metalfreak het volgende:
Telefoons. Als ik zie dat zo'n nieuwe iPhone Pro 1200 euro moet kosten, terwijl je voor 1/3 van de prijs al een toestel met topspecs hebt van een ander merk, dan vind ik dat onzinnig ja. Maar goed, aan de andere kant: als mensen het ervoor neer willen leggen.
Nou ja, je kunt het zien als aanschaffen van een auto die voldoet of ook echt eentje die wat krachtiger en mooier is.quote:Op maandag 11 november 2019 12:41 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Een NAS is niet perse onnodig, zat er zelf ook aan te denken om er een aan te schaffen. Plex erop en je kan gelijk alle cloud- en streamingdiensten als Netflix, Disney+, Amazon Prime etc. de deur uit doen. Op den duur bespaart het je uiteindelijk geld.
Tenzij jij je media uit nieuwsgroepen vandaan haalt.
* o.us2.0 kijkt naar zijn spaarrekeningquote:Op maandag 11 november 2019 12:48 schreef zarGon het volgende:
[..]
Nou ja, je kunt het zien als aanschaffen van een auto die voldoet of ook echt eentje die wat krachtiger en mooier is..
NAS op zich zou iedereen moeten doen, heb zelf alleen een beetje te luxe gedaan. Dus in die zin wel 'te veel' uitgegeven.
Quookers iddquote:Op maandag 11 november 2019 12:41 schreef Hyperdude het volgende:
Quooker, stoomovens en koffiezetters van een rug.
Nou ja, simpelste voorbeeld is entertainment in de vorm van een bios-uitje.quote:Op maandag 11 november 2019 12:57 schreef Elan het volgende:
Waarom zou het substantieel anders zijn dan 15-20 jaar geleden? Voor de groep 20-25
-eten
- auto's
- zuipen/drugs
-mobieltjes
-kleding
Alleen huisvesting zal een stuk hoger uitvallen.
Je kan het omzeilen/goedkoper maken door een abonnement als Pathé Unlimited. Maar dat is kenmerkend voor tegenwoordig, nóg een abonnement/contract erbij.quote:Op maandag 11 november 2019 13:03 schreef zarGon het volgende:
[..]
Nou ja, simpelste voorbeeld is entertainment in de vorm van een bios-uitje.
Vergeleken met de guldentijdperk is dat echt enorm gestegen qua kosten.
Zoals zoveel dingen. Je inkomen is normaliter ook verdubbeld.quote:Op maandag 11 november 2019 13:03 schreef zarGon het volgende:
[..]
Nou ja, simpelste voorbeeld is entertainment in de vorm van een bios-uitje.
Vergeleken met de guldentijdperk is dat echt enorm gestegen qua kosten.
Ik ga ook vaker dan vroeger en vaker in vergelijking met mijn ouders. Vroeger was het nog lucratief.quote:Op maandag 11 november 2019 12:07 schreef Wandeling het volgende:
Tegenwoordig geef ik erg veel geld uit aan op restaurant gaan. (Gemiddeld zo'n keer per week) Ik ga steeds met dezelfde, want zij is de enige die mij mee wil nemen, iemand anders heb ik niet. Maar ik krijg daar geen geldproblemen door, mijn reserve blijft al jaren min of meer gelijk. Ik bezit ook een huis, moet nergens voor sparen. Die dagen dat ik met haar op restaurant ga, zijn trouwens bijna de enige leuke momenten in mijn leven, zonder die etentjes zou mijn leven verschrikkelijk saai zijn, ik zou me dood vervelen en erg eenzaam voelen. Waarom dan zou ik het laten, als het financieel geen problemen geeft én het bijna het enige is wat nog zin aan mijn leven geeft?
quote:Op maandag 11 november 2019 13:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Zoals zoveel dingen. Je inkomen is normaliter ook verdubbeld.
Aan gemakzucht.quote:Op maandag 11 november 2019 11:55 schreef o.us2.0 het volgende:
Waar geven mensen anno 2019 (of 2020) onnodig meer geld aan uit dan vroeger (afgelopen 10 á 20 jaar)?
Dat. Voorgesneden groente. Coffee to go. Bakjes met havermout voor 4x de prijs van een zak havermout waar je een maand van eet. Fietsabonnement. Te dure huizen in het stadscentrum.quote:
Ga maar na, je huur, je boodschappen, je biertje in de kroeg, je verzekeringen, de benzine, je telefoon... eigenlijk alles is (in het meest gunstige gevalquote:
quote:Op maandag 11 november 2019 12:02 schreef heywoodu het volgende:
Kapotte kleding. Van die spijkerbroeken met gaten enzo.
Ik weet er nog een. Wij hebben vier auto’s en twee rijbewijzen. Zou voor veel mensen te veel zijn. Voor ons niet.quote:Op maandag 11 november 2019 14:55 schreef Tja..1986 het volgende:
Tja.. wat is onnodig. Ik neem ook nooit mijn eten van huis mee. Loop naar de supermarkt voor een broodje en wat erop, of ga naar een broodjeszaak ofzo. Maar dat is lekkerder en ik haal ook even snel een frisse neus buiten. Tuurlijk kan het goedkoper.
Wij hebben onlangs onze 2de auto de deur uit gedaan. Dat was omdat we tot de conclusie kwamen dat we hem eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Dat we met een klein beetje meer afstemmen prima met 1 auto uitkomen. Denk dat dat voor veel huishoudens geldt.
quote:Op maandag 11 november 2019 17:04 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik weet er nog een. Wij hebben vier auto’s en twee rijbewijzen. Zou voor veel mensen te veel zijn. Voor ons niet.
Mag je lekker met 4 auto’s 100KM per uur gaan rijden op de NL snelweg vanaf volgende week. Succes.quote:Op maandag 11 november 2019 17:04 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik weet er nog een. Wij hebben vier auto’s en twee rijbewijzen. Zou voor veel mensen te veel zijn. Voor ons niet.
Dat was 50 jaar terug?quote:Op maandag 11 november 2019 12:03 schreef dagobertE6 het volgende:
Aan de huur. Vroeger kon je voor 200 gulden in he tcentrum wonen nu voor 1500 euro.
quote:Op maandag 11 november 2019 13:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Zoals zoveel dingen. Je inkomen is normaliter ook verdubbeld.
Ik woon niet in NL. Dus boeiend.quote:Op maandag 11 november 2019 18:06 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Mag je lekker met 4 auto’s 100KM per uur gaan rijden op de NL snelweg vanaf volgende week. Succes.
Tja mijn eigen risico is op 2 januari zo'n beetje op. En als jij morgen een meervoudige botbreuk oploopt ben je maar al te blij met je verzekering.quote:Op dinsdag 12 november 2019 10:05 schreef aaradorn het volgende:
Zorg, eerst je eigen risico en dan vergoeden we het pas, probleempje is, ik word niet ziek genoeg of breek geen shit om mijn eigen risico op te maken. Dus meestal betaal ik het alsnog zelf.
En telefoons, veel mensen hebben geen 1000 euro model nodig, een 400 euro model kan het al makkelijk meer dan 4 jaar vol houden maarja, nieuwe specs, betere camera's en de hype. Merk zelf ook dat ik iedere keer een nieuwe telefoon wil maar uiteindlijk is het natuurlijk helemaal niet nodig.
Zeker, iedereen heeft natuurlijk een andere situatie maar denk dat veel mensen niet genoeg naar de dokter gaan om het eigenrisico op te maken.quote:Op dinsdag 12 november 2019 10:08 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Tja mijn eigen risico is op 2 januari zo'n beetje op. En als jij morgen een meervoudige botbreuk oploopt ben je maar al te blij met je verzekering.
Al Kickstarters gehad die het waard waren? Of die totale bs bleek te zijn?quote:Op maandag 11 november 2019 15:49 schreef Bosbeetle het volgende:
Ikzelf geef teveel geld uit aan LPs en Kickstarters maar dat is dan ook het enige waar ik teveel aan uitgeef. Waar ik veel aan uitgeef maar ik niet te vind is concerten.
Ah leuk lijstje tijd: 35 succesvolle kickstartersquote:Op dinsdag 12 november 2019 16:45 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Al Kickstarters gehad die het waard waren? Of die totale bs bleek te zijn?
Waarom verhoog je je eigen risico niet dan? Ik heb in de afgelopen zeven jaar nog nooit meer dan ¤50 voor mijn eigen risico betaald en het scheelt me ongeveer ¤15 per maand. Tevens heb ik een buffer voor als ik in één keer dat maximale bedrag nodig zou hebben na die meervoudige botbreuk of zo.quote:Op dinsdag 12 november 2019 13:56 schreef aaradorn het volgende:
[..]
Zeker, iedereen heeft natuurlijk een andere situatie maar denk dat veel mensen niet genoeg naar de dokter gaan om het eigenrisico op te maken.
Ga het dit jaar ook doen, moet eens uitzoeken welke verzekering de goedkoopste is.quote:Op donderdag 14 november 2019 12:50 schreef DjVero het volgende:
[..]
Waarom verhoog je je eigen risico niet dan? Ik heb in de afgelopen zeven jaar nog nooit meer dan ¤50 voor mijn eigen risico betaald en het scheelt me ongeveer ¤15 per maand. Tevens heb ik een buffer voor als ik in één keer dat maximale bedrag nodig zou hebben na die meervoudige botbreuk of zo.
En wat maakt die NAS zo geweldig. Ik heb dat topic erover een beetje doorgenomen, maar ik zie de meerwaarde er niet in.quote:Op maandag 11 november 2019 12:48 schreef zarGon het volgende:
[..]
Nou ja, je kunt het zien als aanschaffen van een auto die voldoet of ook echt eentje die wat krachtiger en mooier is..
NAS op zich zou iedereen moeten doen, heb zelf alleen een beetje te luxe gedaan. Dus in die zin wel 'te veel' uitgegeven.
Ik kan niet meer zonderquote:Op donderdag 14 november 2019 16:42 schreef Morrigan het volgende:
[..]
En wat maakt die NAS zo geweldig. Ik heb dat topic erover een beetje doorgenomen, maar ik zie de meerwaarde er niet in.
Daarom moet je ook gewoon een cafe latte nemen met kaneelquote:Op donderdag 14 november 2019 16:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Koffie. Het gebeurd maar zelden dat ik koffie drink die beter smaakt dan mijn zelf gezette filterkoffie.
En ik heb ook een hoop koffie's bij Starbucks geprobeerd, maar elke koffie met een naam van minstens 3 woorden is niet te zuipen.
Als je het gewoon koffie met melk en kaneel noemt kan het door de beugel van mijquote:Op donderdag 14 november 2019 20:10 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Daarom moet je ook gewoon een cafe latte nemen met kaneel
Is niet hetzelfde, schuimkraagje etcquote:Op donderdag 14 november 2019 20:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Als je het gewoon koffie met melk en kaneel noemt kan het door de beugel van mij
Quookers is een goeie dat is echt een onzinnig ding.quote:Op maandag 11 november 2019 12:41 schreef Hyperdude het volgende:
Quooker, stoomovens en koffiezetters van een rug.
Wanneer je met computers aan de slag gaat, sla je je data op die computer op. En meestal hebben we tegenwoordig meerdere apparaten in gebruik, denk bijvoorbeeld aan tablets en telefoons. Al deze apparaten hebben data, bijvoorbeeld foto's.quote:Op donderdag 14 november 2019 16:42 schreef Morrigan het volgende:
[..]
En wat maakt die NAS zo geweldig. Ik heb dat topic erover een beetje doorgenomen, maar ik zie de meerwaarde er niet in.
Bedankt voor de uitleg, maar in hoeverre is dit beter dan gewoon je eigen server in huis hebben. Want als ik de beschrijving zo lees, lijkt het op een persoonlijke server.quote:Op donderdag 14 november 2019 21:41 schreef zarGon het volgende:
[..]
Wanneer je met computers aan de slag gaat, sla je je data op die computer op. En meestal hebben we tegenwoordig meerdere apparaten in gebruik, denk bijvoorbeeld aan tablets en telefoons. Al deze apparaten hebben data, bijvoorbeeld foto's.
Het gebruikelijke is dus data opslaan op het apparaat dat je op dat moment gebruikt. Veel mensen gaan een stukje verder en slaan die data ook op een externe harde schijf, bijvoorbeeld, zodat ze op z'n minst een kopie hebben.
En dat werkt op zich ook wel, totdat je meer flexibiliteit en betrouwbaarheid wil.
Voor veel mensen is hun data heel waardevol, maar men gaat er niet echt zo mee om. Het is vaak te laat wanneer je erachter komt dat je de foto's kwijt bent, omdat de harde schijf kapot is. Of omdat je je telefoon kwijt bent. Je hebt vast wel een moment meegemaakt dat je baalde dat je iets niet meer kon vinden of dat je iets kwijt was.
Een NAS - network attached storage, oftewel 'opslag aangesloten op het netwerk' - is in de basis een centrale opslagpunt voor alles, die je via het netwerk kunt benaderen. Met een paar heel handige extraatjes.
- Je kunt al je data (van meerdere apparaten) centraal op één plek opslaan.
- Het is centraal, dus je kunt met meerdere apparaat tegelijk verbinden en je data inzien. (In plaats van inzien op 1 apparaat tegelijk.) Jeh hoeft dus ook niet meer externe harde schijven heen-en-weer te zeulen.
- Je kunt het makkelijk uitbreiden (meerdere schijven erin), zodat je nog meer opslagruimte hebt.
- Je kunt van buitenaf (buitenshuis) bij je data, vanuit overal, via het internet.
- Je kunt extra betrouwbaarheid verkrijgen, en daarmee doel ik dat je bij het kapotgaan van een schijf (soms meerdere) niet je data kwijtraakt.
Bovenstaande punten zijn even kort opgesomd het nut op het gebied van data-opslag.
Een NAS heeft echter veel meer fijne kanten...
- Je kunt je muziek en films opslaan, om deze dus o.a. op je telefoon, tablet of zelfs tv te zien/horen. Soort van je eigen Spotify en Netflix.
- Zelfde geldt voor je foto's, je kunt makkelijk je foto's ordenen en terugzoeken/zien.
- Je kunt ermee downloaden (en veel daarvan automatiseren), dus al je downloads lekker centraal.
- Je kunt je eigen 'privé cloud' hebben, zodat je data in vertrouwde handen blijft.
- Je kunt beelden van je beveiligingscamera's opslaan.
- En nog veel geavanceerdere zaken, zoals virtualisatie.
Kan het nog veel langer maken, maar heb geprobeerd om de belangrijkste zaken ter sprake te brengen.
Het gaat er dus vooral om dat je de opslag van je data centraliseert. En je daarbij iets meer zekerheid hebt over het behoud van je data.
Ik ga geen maaltijden zelf maken, teveel moeite. Nouja paar keer per week wil ik nog wel koken als ik vrij ben. Maar ga niet eten maken na een dag werken.quote:Op maandag 11 november 2019 12:00 schreef Newone82 het volgende:
Goed topic. Snap het buiten de deur eten hype niet echt. Voor ¤2 per persoon heb je zo een makkelijke maaltijd zelf gemaakt.
Dus je eet uitsluitend buiten de deur?quote:Op donderdag 14 november 2019 23:47 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik ga geen maaltijden zelf maken, teveel moeite.
Heb m'n post iets aangepast.quote:Op donderdag 14 november 2019 23:48 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Dus je eet uitsluitend buiten de deur?
Is het ook een speciaal ontworpen linux bakkie met veel drives erin.quote:Op donderdag 14 november 2019 23:44 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitleg, maar in hoeverre is dit beter dan gewoon je eigen server in huis hebben. Want als ik de beschrijving zo lees, lijkt het op een persoonlijke server.
Dat dacht ik ook altijd, tot een collega die er 1 heeft me vertelde dat het verrekte handig is als je boiler op zolder staat en je warm water nodig hebt in de keuken. Dan moet je eerst 2 minuten je kraan open hebben om warm water te hebben, kortom je verliest dan weer een hoop rest warmte.quote:Op donderdag 14 november 2019 21:24 schreef vipergts het volgende:
[..]
Quookers is een goeie dat is echt een onzinnig ding.
Ik vind het wel grappig dat mijn fotografie net goed de trend volgt van wat er beschikbaar is.quote:Op vrijdag 15 november 2019 10:36 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Is het ook een speciaal ontworpen linux bakkie met veel drives erin.op ons werk zijn we bijna de TB PB grens over, onze volgende nas wordt er één van 0,1 PB
![]()
Ik blijf me altijd verbazen over de groei in opslag.. als ik naar de dozen met floppies, diskettes, zipdrives, cdtjes, dvdtjes, hardeschijven kijk...
Inmiddels gebruik ik harde schijven als een soort van veredelde zipdrives met een bay. Ben benieuwd wat er in de toekomst nog gaat komen... hoe tof zou een hele kleine NAS zijn met 100x 1 TB SD kaartjes zijn ofzo... wie weet gaat het komen
Als je dat nog steeds zelf opslaat ben je echt een dief van je eigen portomonee, 1 Petabyte sla je voor een paar tientjes per maand in Azure of AWS op heb je geen omkijken naar en ook nog geo redunant als je wilt.quote:Op vrijdag 15 november 2019 10:36 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Is het ook een speciaal ontworpen linux bakkie met veel drives erin.op ons werk zijn we bijna de TB PB grens over, onze volgende nas wordt er één van 0,1 PB
![]()
Ik blijf me altijd verbazen over de groei in opslag.. als ik naar de dozen met floppies, diskettes, zipdrives, cdtjes, dvdtjes, hardeschijven kijk...
Inmiddels gebruik ik harde schijven als een soort van veredelde zipdrives met een bay. Ben benieuwd wat er in de toekomst nog gaat komen... hoe tof zou een hele kleine NAS zijn met 100x 1 TB SD kaartjes zijn ofzo... wie weet gaat het komen
Okay as onze gebruikers er dan ook met gigabit snelheden bij kunnen datasets van +100GB per bestandje zijn niet zo makkelijk te navigeren/distribueren.quote:Op vrijdag 15 november 2019 12:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je dat nog steeds zelf opslaat ben je echt een dief van je eigen portomonee, 1 Petabyte sla je voor een paar tientjes per maand in Azure of AWS op heb je geen omkijken naar en ook nog geo redunant als je wilt.
Gewoon je werkmachine ook in AWS opspinnenquote:Op vrijdag 15 november 2019 13:16 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Okay as onze gebruikers er dan ook met gigabit snelheden bij kunnen datasets van +100GB per bestandje zijn niet zo makkelijk te navigeren/distribueren.
En dan ontzettend geklooi krijgen met site licenties van software etc...quote:Op vrijdag 15 november 2019 14:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gewoon je werkmachine ook in AWS opspinnen
Als je dan kookt, kook wat meer, en knal het in de vriezer. Hoef je geen afhaalmaaltijd naar binnen te werkenquote:Op donderdag 14 november 2019 23:47 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik ga geen maaltijden zelf maken, teveel moeite. Nouja paar keer per week wil ik nog wel koken als ik vrij ben. Maar ga niet eten maken na een dag werken.
Zijn er echt nog mensen die kleding kopen? Ik bestel gewoon wekelijks een doos met 7 outfits bij zalando. Na de week stuur ik het terug omdat "de maat niet goed is". Is veel minder werk dan iedere keer met de wasmachine in de weer enzo. En het is ook goedkoper dan kleding kopen en wassen.quote:Op maandag 11 november 2019 11:55 schreef o.us2.0 het volgende:
Voor alle duidelijkheid: mijn referentiekader hierin is de afgelopen 20 á 25 jaar.
Ik werd vroeger altijd opgevoed met "buitenshuis eten als gelegenheid, te allen tijde zelf koken en thuis eten".
Toen ik als tienierjochie mijn eigen geld verdiende en toen ik als jongvolwassene mijn eerste baan kreeg, steeg het buitenshuis eten exponentieel. Vaak door alle borrels en uitgaan/feestjes wat je in die periode hebt.
Lijkt ook alsof het makkelijker is gemaakt. Voor 5 euro kan je ergens wel wat voedzaams halen bij een wok-/pastazaak. De kant en klare maaltijden in supermarkten (althans AH) worden ook voedzamer en goedkoper.
Gelukkig kook ik nu 6 dagen in de week en neem ik zoveel mogelijk kliekjes mee naar werk. Ook nu zo vlak voor de lunch, ik lijk een van de weinige mensen op kantoor te zijn die zijn eigen eten meeneemt voor de lunch (avondeten van gister) ipv weer euro's uit te geven in het bedrijfsrestaurant.
Dus heb het idee dat er tegenwoordig te veel geld wordt uitgegeven aan eten terwijl je voor een fractie van de prijs ook heerlijke potten thuis kan bereiden.
Ook goedkope kleding als Primark, heb het idee dat mensen meer geld uitgeven aan producten met een korte omloopsnelheid en minder investeren in merkkleding die lang mee kunnen gaan.
Wat denken jullie? Waar geven mensen anno 2019 (of 2020) onnodig meer geld aan uit dan vroeger (afgelopen 10 á 20 jaar)?
Het lijkt ook nog alsof je het serieus meent.quote:Op maandag 18 november 2019 10:59 schreef borbit het volgende:
[..]
Zijn er echt nog mensen die kleding kopen? Ik bestel gewoon wekelijks een doos met 7 outfits bij zalando. Na de week stuur ik het terug omdat "de maat niet goed is". Is veel minder werk dan iedere keer met de wasmachine in de weer enzo. En het is ook goedkoper dan kleding kopen en wassen.
Ken best veel mensen die het zo doen. Zolang je gewoon zorgt dat je de boel op tijd terug stuurt gaat het prima zo. Ik woon wel bijna naast het postkantoor dus het is zeker minder tijd dan wassen, drogen, vouwen enzo.quote:Op maandag 18 november 2019 11:20 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Het lijkt ook nog alsof je het serieus meent.
Ik houd niet van eten wat in de vriezer heeft gelegen.quote:Op maandag 18 november 2019 10:29 schreef bagpiper001 het volgende:
[..]
Als je dan kookt, kook wat meer, en knal het in de vriezer. Hoef je geen afhaalmaaltijd naar binnen te werken. In het begin eet je dan 2x hetzelfde maar als je een voorraadje bouwt, dan kun je ook nog afwisselend eten in de week ook.
Bij de Keurslager, bedoel je?quote:Op maandag 18 november 2019 11:51 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik houd niet van eten wat in de vriezer heeft gelegen.
En de slager en poelier koken vers, dus is net zo goed als thuis koken.
Ja klopt. Die hier verkoopt allerlei verse stamppotten, rijst- en bamigerechten en dingen als pasta's en lasagne.quote:
Enige lening is voor een hypotheek...of je moet echt iets graag willen, en dat je dat ook weet en kan betalen..quote:
Laat je de labels wel netjes zitten?quote:Op maandag 18 november 2019 10:59 schreef borbit het volgende:
[..]
Zijn er echt nog mensen die kleding kopen? Ik bestel gewoon wekelijks een doos met 7 outfits bij zalando. Na de week stuur ik het terug omdat "de maat niet goed is". Is veel minder werk dan iedere keer met de wasmachine in de weer enzo. En het is ook goedkoper dan kleding kopen en wassen.
Ken ook helaas mensen die dit doen, maar uhm dan moet je toch de labels erop laten zitten? Dat ziet niet uitquote:Op maandag 18 november 2019 10:59 schreef borbit het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of het trucje werkt. Ik doe dat niet. Ik was sarcastisch.quote:Op maandag 18 november 2019 17:43 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Ken ook helaas mensen die dit doen, maar uhm dan moet je toch de labels erop laten zitten? Dat ziet niet uit
Ik doe dit niet echt. Ik was sarcastisch.quote:Op maandag 18 november 2019 17:43 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Checken ze bij zalando niet de labels? Ga ik je trucje ook doen haha
Ik was sarcatisch. Ik heb wel meegemaakt dat mensen 5 paar schoenen bestellen om te kijken wat goed zit. Ik bang dat er wel daadwerkelijk mensen zijn die kleding na 1 keer dragen wegtiefen. Sokken in doordrukstrip.quote:Op maandag 18 november 2019 17:43 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Ken ook helaas mensen die dit doen, maar uhm dan moet je toch de labels erop laten zitten? Dat ziet niet uit
Ik doe dit echt wel eens. Maar niet elke week, alleen voor speciale gelegenheden, feestjes. Het labeltje haal ik er in eerste instantie af.quote:Op maandag 18 november 2019 18:41 schreef borbit het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of het trucje werkt. Ik doe dat niet. Ik was sarcastisch.
[..]
Ik doe dit niet echt. Ik was sarcastisch.
[..]
Ik was sarcatisch. Ik heb wel meegemaakt dat mensen 5 paar schoenen bestellen om te kijken wat goed zit. Ik bang dat er wel daadwerkelijk mensen zijn die kleding na 1 keer dragen wegtiefen. Sokken in doordrukstrip.
leg uitquote:Op maandag 18 november 2019 16:00 schreef crocidoliet het volgende:
- Hypotheek of huur
- Vervoer, zoals auto
- Boodschappen, van een pot A-merk pindakaas tot een A-merk douchegel
- Vakanties
- Verzekeringen
- Abonnementen
Ik koop eigenlijk enkel kleding in kringloopwinkels omdat het mij een makkelijke manier lijkt om wat minder te vervuilen. En dan ook nog weinig geld uit te geven. Ik geef denk 100 euro per jaar uit aan kleding. Maar ik snap wel dat mensen kleding bestellen om terug te sturen. Het is tenslotte "gratis".quote:Op maandag 18 november 2019 19:12 schreef uncucked het volgende:
[..]
Ik doe dit echt wel eens. Maar niet elke week, alleen voor speciale gelegenheden, feestjes. Het labeltje haal ik er in eerste instantie af.
Ik heb op Ali express zo'n schietpistool gekocht met van die pinnetjes waar je labeltjes er weer netjes mee op kunt doen, alsof het er nooit af is geweest.
2,50 voor een flesje spa. Neem een lege van thuis mee, en vul hem gewoon bij op het stationstoilet (is op z'n hoogst 70 cent).quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |