abonnement Unibet Coolblue
pi_189864456


Welkom bij de Fok!Fotografie Slowchat!

Fotografie is natuurlijk een hele serieuze zaak, maar de fotograaf erachter is natuurlijk niet altijd even serieus met fotografie bezig! Kortom, wij zijn ook mensen die af en toe probleempjes hebben met auto's of de economische crisis, peinzen over wat we vanavond zullen gaan eten en we maken ons ook wel eens zorgen om wanneer de wasmachine het zal begeven... Slowchat time!

Merken
Canon || Nikon || Pentax || Sony || Olympus || Panasonic || Leica || Fuji || Hasselblad || Mamiya

Handige Links
DPReview || DxO
Google

Ik zeg dus...

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 19:29 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Of het grijze import is kan ik zo snel even niks over zeggen. Wat bij Nikon altijd wél een traditie was was dat men bijzonder moeilijk deed over camera's die niet uit Nederland kwamen. Dus ook met een Duitse Nikon kreeg je destijds geen reparatie anders dan tegen de gewone kosten (lees juwelierstarieven).
Of Nikon er momenteel nog zo rigide in zit weet ik ook zo snel even niet. Misschien kan één van de Nikonianen hier er iets zinnigs over roepen.
I solemnly swear i'm up to no good
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 9 november 2019 @ 13:57:26 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_189865216
Toepasselijke topictitel.

doen we er gelijk even een plaatje bij van ergens vorig weekend.

Herfst by Ouwesok, on Flickr

Die beercan-serie van Minolta heeft nog steeds een reputatie op te houden. Wat daarbij nog wel eens vergeten wordt is dat de tweede generatie AF-lenzen van Minolta eigenlijk minstens zo goed waren maar qua ergonomie veel beter waren, bovenstaande is van zo'n tweede generatie AF, de 4.5-5.6/70-210mm die qua scherpte en contrast aardig met zijn voorganger kan wedijveren maar veel beter te vinden is, meestal spotgoedkoop en die gewoon in je tas veel lichter en kleiner is.
die lijn zette zich trouwens bij 70-300's niet door. Big Beercan vormt daar nog steeds redelijk eenzame klasse, alleen te overtreffen met de nieuwere Sony SSM-lenzen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 10 november 2019 @ 19:12:12 #3
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189883712
Ik ben vrijdag even bij ASA in Arnhem geweest. Leuke zaak en gezellige bedoeling op vrijdagmiddag. Heel veel oude camera's, zaten twee mensen wat camera's uit elkaar te trekken. Redelijk assortiment verse film. Ook veel oude film voor redelijke prijzen. Voor ¤30 had ik een doosje met 5 stuks 12 Fuji Astia en een rolletje Kodak Gold 200 en Fuji Superia 400 ook in 120 formaat.

Verder kwamen deze week mijn geel en oranje filters binnen van eBay. Een roodfilter had ik al om uit te testen en dat beviel goed. Geel en oranje hebben hun werk ook goed gedaan :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 10 november 2019 @ 21:40:49 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_189887061
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2019 19:12 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben vrijdag even bij ASA in Arnhem geweest. Leuke zaak en gezellige bedoeling op vrijdagmiddag. Heel veel oude camera's, zaten twee mensen wat camera's uit elkaar te trekken. Redelijk assortiment verse film. Ook veel oude film voor redelijke prijzen. Voor ¤30 had ik een doosje met 5 stuks 12 Fuji Astia en een rolletje Kodak Gold 200 en Fuji Superia 400 ook in 120 formaat.

Verder kwamen deze week mijn geel en oranje filters binnen van eBay. Een roodfilter had ik al om uit te testen en dat beviel goed. Geel en oranje hebben hun werk ook goed gedaan :Y
Leuk concept dat ASA :Y

Vanmiddag bij fotografica Hilversum waren er weer de nodige middenformaatcamera's te bewonderen maar ook redelijk veel grootformaat van diverse merken.hesjtek-genietengeblazen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 12 november 2019 @ 13:10:00 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189907355
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2019 21:40 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Leuk concept dat ASA :Y

Vanmiddag bij fotografica Hilversum waren er weer de nodige middenformaatcamera's te bewonderen maar ook redelijk veel grootformaat van diverse merken.hesjtek-genietengeblazen
daar ook veel leuke cameras, meeste kleinbeeld, maar ook even een Kiev 60 met Arsat 30mm lens in handen gehouden. Indrukwekkend :o
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 12 november 2019 @ 20:59:07 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_189914493
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 13:10 schreef derLudolf het volgende:

[..]

daar ook veel leuke cameras, meeste kleinbeeld, maar ook even een Kiev 60 met Arsat 30mm lens in handen gehouden. Indrukwekkend :o
Ik heb zo'n 3.5/30mm maar dan met de vatting van de Kiev88 en nog onder de naam Zodiak-8. Een waanzinnig goeie fisheye, jammer dat er nog geen 6x6-digitaaltjes zijn.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 14 november 2019 @ 00:34:51 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_189932618
Apart lensje te koop, slechts een keer of drie gebruikt. Inclusief bijbehorend koffertje

De Zhemchung-4 werd gebruikt in Russische spionagesatellieten die na een tijdje rondcirkelen met een belichte film weer terugkwamen op aarde om te worden hergebruikt. Hij is zowat anderhalve meter lang en weegt zo'n 150Kg. Het enige dat de veilingtekst niet vermeld zijn brandpunt en lichtsterkte :')

Zeker apart hoewel je af en toe op de verschillende verkoop- en veilingsites ook nog de Amerikaanse tegenhanger van Perkin Elmer wel kunt tegenkomen. Ongeveer net zo groot en net zo zwaar.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 14 november 2019 @ 00:41:19 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_189932647
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 00:34 schreef Ouwesok het volgende:
Apart lensje te koop, slechts een keer of drie gebruikt. Inclusief bijbehorend koffertje

De Zhemchung-4 werd gebruikt in Russische spionagesatellieten die na een tijdje rondcirkelen met een belichte film weer terugkwamen op aarde om te worden hergebruikt. Hij is zowat anderhalve meter lang en weegt zo'n 150Kg. Het enige dat de veilingtekst niet vermeld zijn brandpunt en lichtsterkte :')

Zeker apart hoewel je af en toe op de verschillende verkoop- en veilingsites ook nog de Amerikaanse tegenhanger van Perkin Elmer wel kunt tegenkomen. Ongeveer net zo groot en net zo zwaar.
_O-

Zijn die satellieten ook nog te krijgen?
Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 14 november 2019 @ 00:47:17 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_189932669
quote:
7s.gif Op donderdag 14 november 2019 00:41 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

_O-

Zijn die satellieten ook nog te krijgen?
Met dit spul moet je dat nog niet eens verwonderen ook als er nog ergens een paar Yantar-2K in de mottenballen liggen.
of naast de mottenballen waarbij zowel satelliet als mottenballen in deplorabele staat verkeren
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_189935026
Dingen in de mottenballen leggen deden ze in de Sovjet-Unie graag.
In Siberië stonden heel lang vloten van stoomlocomotieven. Gewoon als strategische reserve. Ik vermoed dat die uiteindelijk zijn gesloopt omdat het personeel dat ze kon bedienen inmiddels overleden was.
Van strategische fabrieken (daar kon dus ook optica toe behoren) waren er vaak minimaal 2. 1 in het westelijk deel van de Sovjet-Unie, vlakbij de eindverbruiker, en een reservefabriek ergens ver achter de Oeral. Voor busjes stond er bijvoorbeeld een fabriek in Riga en een reserve fabriek in Jizzakh (Oezbekistan). Die laatste bouwt nu Chevrolets.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 17 november 2019 @ 21:09:49 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_189993816
Een gevalletje mottenballen om wel blij mee te zijn. Ik had al een Tokina AT-X M90 macrolens. Inmiddels heb ik ook een exemplaar te pakken van de lens waaruit die Tokina doorontwikkeld werd. Hij zal ongeveer uit 1976 komen, de Vivitar Series1 2.5/90mm. Ook deze werd gebouwd door Tokina in opdracht van Ponder&Best die onder het merk Vivitar allerhande lenzen van verschillende Japanse fabrikanten verkochten.
Voor zijn leeftijd ziet deze Viv er nog bijzonder patent uit. Mechanisch voelt ie aan alsof ie net uit de verpakking komt.

Vivitar Series1 2.5/90mm by Ouwesok, on Flickr

Je merkt wel wat Tokina er allemaal aan verbeterd heeft toen ze hem tien jaar later onder hun eigen naam uitbrachten. De AT-X is beduidend lichter en iets minder gevoelig voor overstralen

Vanmiddag heeft de Viv even een tijdje in Burgers Mangrove met de vlinders gespeeld. Nog even kijken wat daar precies uitgekomen is, qua werken is ie voor zo'n oud end glas in een woord fantastisch.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_189994729
Heeft er hier iemand ervaring met handschoenen dragen tijdens het fotograferen?

Bij onze overzeese vrienden kwam ik zoiets tegen.

https://www.aliexpress.co(...)5,searchweb201603_55
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 17 november 2019 @ 23:07:23 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_189996612
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2019 21:41 schreef Clayton1 het volgende:
Heeft er hier iemand ervaring met handschoenen dragen tijdens het fotograferen?

Bij onze overzeese vrienden kwam ik zoiets tegen.

https://www.aliexpress.co(...)5,searchweb201603_55
Ik heb het vorige winter eens geprobeerd om met handschoenen aan te fotograferen en dan vooral met die lenzen die zo ongeveer alle warmte uit je handen lijken te absorberen als je ermee in de kou loopt.
Als ie een middagje in de kou is geweest voelt bijvoorbeeld een Meyer Orestegor 4/300mm na uren nog steeds aan alsof ie net uit de diepvries komt
De hand aan de lens ging prima met een gewone handschoen. Vooral de grote MF-lenzen zijn dan nog prima te bespelen. De camerahand vindt de handschoen geen succes, het wordt allemaal bijzonder gevoelloos en daarvoor zou zo'n handschoen van de opstuurchinees nou weer ideaal voor zijn.
De beste situatie zou dus zijn dat je links een gewone handschoen hebt en rechts zo een zonder vingertoppen.
ik wist het te ondervangen door gewoon voor een opname even de rechterhandschoen uit te doen. Zelfs met mijn grootste heavy-metal-DDR-lens geen kouwe fikken
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 25 november 2019 @ 22:29:00 #14
479587 GTW
Power Moves Only
pi_190125844
laatste tijd wat met zwart/wit bezig.



Als variatie op m'n direct flash style welke ik ook nog hanteer
"No one else takes me seriously, so why should I?"
  Moderator maandag 25 november 2019 @ 23:38:12 #15
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190127011
Ook zwart-wit. Pentax ME met 50 1.7
Agfaphoto APX100 (=Kentmere 100, goedkope lijn van Ilford) ontwikkeld in Ilfosol 3.

Ze waren glasvezel aan het aanleggen. Schiet niet op zo...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 26 november 2019 @ 01:00:30 #16
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190127824
Het watdefuckmomentje van de dag is voor Marktplaats waar ik zo af en toe eens kijk of er nog aparte oude lenzen op te koop worden aangeboden.

Lenzen zat maar waar ze die dingen wel niet bewaren
....

8)7
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator woensdag 27 november 2019 @ 10:49:53 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190147607
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 01:00 schreef Ouwesok het volgende:
Het watdefuckmomentje van de dag is voor Marktplaats waar ik zo af en toe eens kijk of er nog aparte oude lenzen op te koop worden aangeboden.

Lenzen zat maar waar ze die dingen wel niet bewaren
....[ afbeelding ]

8)7
Doet me denken aan die grap met "uithollen en gebruiken als motorpak" :7
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190151244
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 22:29 schreef GTW het volgende:
laatste tijd wat met zwart/wit bezig.

[ afbeelding ]

Als variatie op m'n direct flash style welke ik ook nog hanteer
Fraai _O_
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_190207249
Kan ik hier een simpel vraagje droppen?
Ik wil een photoshop preset maken om panoramafoto's altijd dezelfde afmetingen te geven in een instagram-formaat (2048x2048).

Elke scan is natuurlijk wat verschillend qua resolutie. Circa 8079x2910. Dat verschil vind ik wat rommelig staan. Nu kom ik uit op een resize naar 2050x732 wat net wat ruimte over houdt. Ik heb het idee dat er een betere oplossing voor is :P
  Moderator zondag 1 december 2019 @ 20:12:28 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190219853
Image>image size
bij height 2048 pixel invullen

Image>canvas size
bij width ook 2048 invullen

Save
Close


Eventueel na het verkleinen nog even een USM doen.

Maar scannen, vertel :9
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190225404
quote:
1s.gif Op zondag 1 december 2019 20:12 schreef derLudolf het volgende:
Image>image size
bij height 2048 pixel invullen

Image>canvas size
bij width ook 2048 invullen

Save
Close

Eventueel na het verkleinen nog even een USM doen.

Op die manier blijft er maar iets meer dan 1/3e van de foto over, of ik moet iets verkeerds doen.

Ik denk dat ik het nu goed heb. De scan verkleinen naar 2048 pixels breed en hoogte mee laten schalen.
Dan de foto in een 2048x736 preset en nog wat schuiven indien nodig.

quote:
1s.gif Op zondag 1 december 2019 20:12 schreef derLudolf het volgende:
Maar scannen, vertel :9
Het zijn analoge foto's geschoten met een Fujifilm TX-1 die ik scan op een simpel Epsonnetje.
De meeste fotoboeren vragen 5 a 10 euro per frame dus dat is niet te doen :P
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 december 2019 @ 01:12:56 #22
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190225439
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2019 01:06 schreef laucas het volgende:

[..]

Op die manier blijft er maar iets meer dan 1/3e van de foto over, of ik moet iets verkeerds doen.

Ik denk dat ik het nu goed heb. De scan verkleinen naar 2048 pixels breed en hoogte mee laten schalen.
Dan de foto in een 2048x736 preset en nog wat schuiven indien nodig.
[..]

Het zijn analoge foto's geschoten met een Fujifilm TX-1 die ik scan op een simpel Epsonnetje.
De meeste fotoboeren vragen 5 a 10 euro per frame dus dat is niet te doen :P
Op zich is zelf scannen ook heel goed te doen en zelfs dat simpele Epsonnetje kan met de goeie software erachter nog bijzonder fraai scannen :Y
Ik heb er zelf ook een en met de eigen software doet ie het al aardig, met Vuescan is ie helemaal om blij van te worden

Even over die TX-1 (een Japanse Hasselblad X-Pan). Als je daar wat resultaat uit hebt, open er dan hier eens een topicske over.
Het is een camera die verre van alledaags is en dus altijd leuk om eens te zien wat je eruit weet te toveren.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 2 december 2019 @ 12:18:41 #23
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190229720
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2019 01:06 schreef laucas het volgende:

[..]

Op die manier blijft er maar iets meer dan 1/3e van de foto over, of ik moet iets verkeerds doen.

Dat was toch ook de bedoeling? Je zegt zelf een foto van 2048x2048 te willen? Of ik begrijp het verkeerd, ik heb geen Instagram.

quote:
Het zijn analoge foto's geschoten met een Fujifilm TX-1 die ik scan op een simpel Epsonnetje.
De meeste fotoboeren vragen 5 a 10 euro per frame dus dat is niet te doen :P
Oeh, gaaf :9 Ik had er nog nooit van gehoord maar het is een X-Pan dus.
Echt optimaal vind ik een Epson (heb zelf een 4490) niet voor kleinbeeld, maar voor online publicatie zijn de resultaten goed genoeg.

Heb zelf ook een zootje analoge camera's, inmiddels vijf stuks. Vier stuks kleinbeeld en een middenformaat, een M645 1000s. Die laatste schiet ik het meeste mee, zowel de camera als de meest gebruikte lenzen (45 en 80mm) hebben onderhoud gehad (de 150 doet het nog prima). Heb die camera nu ruim een jaar, inmiddels zijn er al zo'n 40 rollen doorheen gegaan. Of eigenlijk 36, de eerste Fomapan 200 was niet goed, de overige vier heb ik steeds wat mee lopen rommelen.

Welke film schiet je zoal?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190240959
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2019 01:12 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Op zich is zelf scannen ook heel goed te doen en zelfs dat simpele Epsonnetje kan met de goeie software erachter nog bijzonder fraai scannen :Y
Ik heb er zelf ook een en met de eigen software doet ie het al aardig, met Vuescan is ie helemaal om blij van te worden
Klopt! Prima scanners. En een leuk proces om onder de knie te krijgen.
Heeft Vuescan veel scanprofielen? Ik gebruik Silverfast en er wil nog wel eens een type film ontbreken maar over het algemeen staan de meest bekende en gangbare smaakjes er tussen.

quote:
Even over die TX-1 (een Japanse Hasselblad X-Pan). Als je daar wat resultaat uit hebt, open er dan hier eens een topicske over.
Het is een camera die verre van alledaags is en dus altijd leuk om eens te zien wat je eruit weet te toveren.
Komende tijd heb ik veel op de planning staan dus ik zal binnenkort misschien eens wat bij elkaar typen wanneer ik over meer acceptabele frames beschik :P

quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2019 12:18 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat was toch ook de bedoeling? Je zegt zelf een foto van 2048x2048 te willen? Of ik begrijp het verkeerd, ik heb geen Instagram.
[..]
Nee ik was daar niet zo duidelijk in zie ik. De maximale afmetingen van een Instagram frame is volgens mij die resolutie dus.
Met een aspect ratio van 2.8 kom je dan sowieso in de knoei en de output kwaliteit is om te janken natuurlijk.

quote:
Welke film schiet je zoal?
Tot nu toe veel tri-x 400. 1 rolletje Cinestill 50D die een erg mooi karakter gaf maar wel wat aan de prijs is.
De 800T staat nog op de planning.
Fuji Industrial 100 gaf ook een mooi resultaat maar heeft wat meer nabewerking nodig waar ik nog niet helemaal over uit ben. Nu bezig met een HP5+ 400 rol.
Daarna wat kloten met Colorplus en Portra. Veel goede dingen gezien van Colorplus en goed te betalen.
Als je nog tips hebt voor goedkope en goede kleurenfilms hoor ik het graag.


Resize naar 70%. Tri-x 400.
  Moderator dinsdag 3 december 2019 @ 00:51:48 #25
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190242831
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2019 22:29 schreef laucas het volgende:


Nee ik was daar niet zo duidelijk in zie ik. De maximale afmetingen van een Instagram frame is volgens mij die resolutie dus.
Met een aspect ratio van 2.8 kom je dan sowieso in de knoei en de output kwaliteit is om te janken natuurlijk.
Gooit Instagram sowieso de kwaliteit enorm omlaag? Met Flickr heb je daar geen last van.

quote:
Tot nu toe veel tri-x 400. 1 rolletje Cinestill 50D die een erg mooi karakter gaf maar wel wat aan de prijs is.
De 800T staat nog op de planning.
Fuji Industrial 100 gaf ook een mooi resultaat maar heeft wat meer nabewerking nodig waar ik nog niet helemaal over uit ben. Nu bezig met een HP5+ 400 rol.
Daarna wat kloten met Colorplus en Portra. Veel goede dingen gezien van Colorplus en goed te betalen.
Als je nog tips hebt voor goedkope en goede kleurenfilms hoor ik het graag.

[ afbeelding ]
Resize naar 70%. Tri-x 400.
Mooie foto! Met Cinestill heb ik geen ervaring.
Wat betreft kleinbeeld heb ik maar met drie films ervaring: Kodak Gold 200, Fujifilm Industrial 100 en Agfaphoto APX 100 en van beide heb ik ook maar eentje geschoten. Kodak Gold koop ik bij de DM (Duitse drogist), ¤7 voor drie rollen. Eerlijk gezegd vind ik de Fuji mooier, maar Kodak is goedkoper. Voorbeeldje van Kodak Gold 200.



De meest geschoten z/w film is hier Ilford HP5+. Ontwikkeld in Perceptol 1+3 geeft een erg mooi resultaat met minimale korrel. Nadeel is wel dat je een stop gevoeligheid verliest en het ontwikkelen 25 minuten duurt.
Verder geeft HP5+ in Ilfosol 3 ook mooie resultaten, zeker als je een geelfilter gebruikt. Door dat filter verlies je overigens ook een stop, maar met Ilfosol 3 kun je een indien nodig wel pushen.

HP5+ met roodfilter (kost 3 stops) ontwikkeld in Ilfosol 3 1+9


HP5+@800 met geelfilter in Ilfosol 3 1+9


HP5+ in Perceptol 1+3


TriX heb ik weinig ervaring mee, die heeft meer contrast. Nadeel is de dunne drager, in rolfilm is het een drama om hem in een ontwikkelspoel te krijgen. Met Perceptol zijn de resultaten wel mooi trouwens.

Fujifilm Acros is ook een fraaie film. Heb hem enkel in Ilfosol 3 ontwikkeld, maar dat gaat prima. De film is inmiddels uit productie, een vernieuwde Acros II is geïntroduceerd maar nog niet in Europa beschikbaar.

En tja, kleurenfilm, mijn favoriet qua kleurnegatief is Fujifilm Pro 160NS. Zeker met mooi weer doet die het echt super. Maar in kleinbeeld is die niet meer verkrijgbaar.




Pro 400H is ook een mooie film, maar die vind ik mooier bij wat grauwer weer. Die is wel beschikbaar in kleinbeeld.


Heb je Kodak Ektar wel eens geprobeerd? Ik denk dat diafilm in zo'n panoramacamera wel erg leuk is. Qua belichting komt dat wel iets nauwkeuriger, maar met ND graf filter kun je daar in het geval van landschappen wel wat mee spelen.
In de juiste omstandigheden is Fujifilm Velvia 50 echt super




Iets minder verzadigd en een iets hogere gevoeligheid heeft Provia, ook van Fuji. Ook qua huidtinten is die beter
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190244126
Instagram is 1080 in de breedte. En idd een hele verknipte aspect ratio.

Je kan er ook dit mee doen, was wel even pielen:

https://www.instagram.com/p/BfX-cnEl3fI/?igshid=o40n2qqpz9wi
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  woensdag 4 december 2019 @ 12:29:49 #27
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190263417
Het heerschap dat er ergens vorig jaar met m'n 5D4 vandoor ging nadat hij een pistool in m'n oog duwde heeft zojuist de eerste ¤12 aan schadevergoeding overgemaakt _O_ .

Dat moet gevierd worden.
Huilen dan.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 4 december 2019 @ 12:36:10 #28
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_190263484
quote:
10s.gif Op woensdag 4 december 2019 12:29 schreef Isdatzo het volgende:
Het heerschap dat er ergens vorig jaar met m'n 5D4 vandoor ging nadat hij een pistool in m'n oog duwde heeft zojuist de eerste ¤12 aan schadevergoeding overgemaakt _O_ .

Dat moet gevierd worden.
BOH FEEST
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  woensdag 4 december 2019 @ 13:40:24 #29
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_190264341
quote:
10s.gif Op woensdag 4 december 2019 12:29 schreef Isdatzo het volgende:
Het heerschap dat er ergens vorig jaar met m'n 5D4 vandoor ging nadat hij een pistool in m'n oog duwde heeft zojuist de eerste ¤12 aan schadevergoeding overgemaakt _O_ .

Dat moet gevierd worden.
Wat fijn dat hij gepakt is! Camera ook nog terug gehad?
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_190272024
quote:
10s.gif Op woensdag 4 december 2019 12:29 schreef Isdatzo het volgende:
Het heerschap dat er ergens vorig jaar met m'n 5D4 vandoor ging nadat hij een pistool in m'n oog duwde heeft zojuist de eerste ¤12 aan schadevergoeding overgemaakt _O_ .

Dat moet gevierd worden.
Arme kerel, dadelijk heeft ie geen geld meer en moet ie van de staat leven , huis kwijt en moet naar de opvang. Heb medelijden met hem. :N
#35.
  Moderator woensdag 4 december 2019 @ 20:56:16 #31
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190272238
quote:
10s.gif Op woensdag 4 december 2019 12:29 schreef Isdatzo het volgende:
Het heerschap dat er ergens vorig jaar met m'n 5D4 vandoor ging nadat hij een pistool in m'n oog duwde heeft zojuist de eerste ¤12 aan schadevergoeding overgemaakt _O_ .

Dat moet gevierd worden.
Dus je hebt nu z'n naam enzo? :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 4 december 2019 @ 21:32:04 #32
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190272861
quote:
10s.gif Op woensdag 4 december 2019 12:29 schreef Isdatzo het volgende:
Het heerschap dat er ergens vorig jaar met m'n 5D4 vandoor ging nadat hij een pistool in m'n oog duwde heeft zojuist de eerste ¤12 aan schadevergoeding overgemaakt _O_ .

Dat moet gevierd worden.
Sodeju. Lijken er nog meer termijnen aan te komen :?

Ik meende me te herinneren dat dit soort vergoedingen door de overheid voorgeschoten werden waarna de veroordeelde alle kosten op zich verhaald krijgt maar dat werkt dus in dit geval niet zo :?
voordeel van die manier van werken is dat de vergoeding in elk geval bij de gedupeerde terecht komt en, omdat het een overheidsvordering betreft, de veroordeelde er niet met een tijdje schuldsanering mee weg kan komen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 4 december 2019 @ 21:43:06 #33
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_190273042
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2019 06:34 schreef Ener-G het volgende:
Instagram is 1080 in de breedte. En idd een hele verknipte aspect ratio.

Je kan er ook dit mee doen, was wel even pielen:

https://www.instagram.com/p/BfX-cnEl3fI/?igshid=o40n2qqpz9wi
Dat is nog mooi.

Er zijn er ook bij die 1400 px als breedte gebruiken en dan op de halve volgende foto weer verder gaan met een andere brede foto. Kijkt voor geen meter.
https://www.instagram.com/p/B5VLKpwFOqt/
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 4 december 2019 @ 21:44:08 #34
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_190273057
quote:
10s.gif Op woensdag 4 december 2019 12:29 schreef Isdatzo het volgende:
Het heerschap dat er ergens vorig jaar met m'n 5D4 vandoor ging nadat hij een pistool in m'n oog duwde heeft zojuist de eerste ¤12 aan schadevergoeding overgemaakt _O_ .

Dat moet gevierd worden.
Ik heb zojuist de vlag uitgehangen hier
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_190274163
Afgelopen week heb ik voor het eerst de K5 en de X-Pro 1 simultaan gebruikt voor een repo van de laatste week van de Mandril, een van de cultuurcentra waar ik veel fotografeer(de).
Op het moment dat het licht iets normaler wordt (2 theaterlampen zijn voldoende) is de X-Pro 1 prima te gebruiken voor met name publieksshots. Dan kom je uit op de klassieke combinatie, telezoom op de reflex en 35mm 1.4 op de meetzoeker. Dat kennen we nog uit de analoge tijd ;).

https://www.zonerama.com/Link/Album/5833971
pi_190278096

Nikkor 1000mm f/11 reflex via de FTZ adapter op de Z6.
Ik denk dat 1000mm een beetje too much was voor de IBIS ;P

Nu is het standaard al lastig om goed scherp te focussen (het is echt micrometerwerk met een gigantische focusring), maar het beeld ging steeds in en uit focus, zonder dat ik zelf iets deed. Zowel met als zonder IBIS ingeschakeld. Oh en de maan beweegt letterlijk uit beeld, dus regelmatig statief en focuspunt verplaatsen als je inzoomt op het focuspunt via de EVF.

Kan ook zijn dat de atmosfeer nog te turbulent was en dat de maan relatief laag aan de horizon stond toen ik aan het fotograferen was. Als het echt goed helder en koud is ga ik nog wel weer een poging wagen :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 5 december 2019 @ 23:30:39 #37
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190290927
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 09:13 schreef Ener-G het volgende:
[ afbeelding ]

Nikkor 1000mm f/11 reflex via de FTZ adapter op de Z6.
Ik denk dat 1000mm een beetje too much was voor de IBIS ;P

Nu is het standaard al lastig om goed scherp te focussen (het is echt micrometerwerk met een gigantische focusring), maar het beeld ging steeds in en uit focus, zonder dat ik zelf iets deed. Zowel met als zonder IBIS ingeschakeld. Oh en de maan beweegt letterlijk uit beeld, dus regelmatig statief en focuspunt verplaatsen als je inzoomt op het focuspunt via de EVF.

Kan ook zijn dat de atmosfeer nog te turbulent was en dat de maan relatief laag aan de horizon stond toen ik aan het fotograferen was. Als het echt goed helder en koud is ga ik nog wel weer een poging wagen :)
Lijkt een beetje een mengelmoes van alle genoemde oorzaken. De maan staat inderdaad allesbehalve stil als je er een 1000mm op richt. Een gestabiliseerde sensor kan, wanneer je hem op een statief gebruikt bij gebrek aan trillingen dan maar zelf zijn trillingen genereren met bewegingsonscherpte als gevolg én de atmosfeer kan het je bij een lange tele ook nog eens extra lastig maken.

Als het je eerste poging met die 1000mm was is het nog best een aardig plaatje geworden :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator donderdag 5 december 2019 @ 23:38:26 #38
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190291012
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 23:30 schreef Ouwesok het volgende:


Als het je eerste poging met die 1000mm was is het nog best een aardig plaatje geworden :Y
Zeker voor publicatie online goed genoeg. Weet niet wat er van wordt als je het op 75x50 afdrukt natuurlijk, meer dat is denk ik ook niet het doel :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190294224
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 23:30 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Lijkt een beetje een mengelmoes van alle genoemde oorzaken. De maan staat inderdaad allesbehalve stil als je er een 1000mm op richt. Een gestabiliseerde sensor kan, wanneer je hem op een statief gebruikt bij gebrek aan trillingen dan maar zelf zijn trillingen genereren met bewegingsonscherpte als gevolg én de atmosfeer kan het je bij een lange tele ook nog eens extra lastig maken.

Als het je eerste poging met die 1000mm was is het nog best een aardig plaatje geworden :Y
'Lastig' is nog wel een understatement :+

Ik heb de 1000mm wel vaker gebruikt, de eerste keer dat ik dat deed dacht ik dat mijn statief niet goed vastgedraaid zat :+ Je zag de maan zo het beeld uit drijven.. dus dat was een beetje anticiperen qua framen om 'm in het midden te krijgen.

Het was wel de eerste keer dat ik 'm op de Z6 had om de maan te schieten.

Denk dat de onscherpte in de turbulentie in de atmosfeer kwam, want het maakte niet uit of ik de IBIS aan- of uit had, hij sprong van out of focus naar in focus en weer terug. Je zag als ik niks deed de peaking ook als een soort branding in de zee aanslaan en weer uit :+

Had gehoopt dat de IBIS zou helpen om de boel stabiel te houden tijdens het focussen, want dan stuitert het beeld alle kanten op, ondanks het statief. Heb zelfs niet de shutter gebruikt maar de touchscreen, en als je die al te hard aanraakte had je soms al beweging. Een volgende keer connect ik wel mn telefoon en trigger ik hem daar wel mee, en voor de zekerheid ook nog de electronische sluiter ipv de mechanische _O-

Maar wat me nog steeds het meest tegen valt is dat de 'throw' van de focusring echt super klein is. Het is geen millimeter maar micrometerwerk. Als je gefocust hebt en hij is 'scherp' en je laat de focusring los, is dat al genoeg om weer op 'onscherp' te springen. Had toch wel iets beters verwacht qua DoF, F11, en een objectafstand van 384000 kilometer :+

Je moet de focusring (althans de smering ervan) ook een beetje 'opwarmen' door eerst een paar keer heen en weer te focussen, daarna gaat ie pas soepeler zodat je preciezer kan mikken.

Verder is het een kwestie van timen ook, als alles net in focus waait dan snel afdrukken. Maar ook weer niet te lang, want dan is de maan weer uit je ingezoomde focuspunt gedreven _O-

Het hele apparaat ziet er trouwens zo uit:
https://www.instagram.com/p/B2uKpmRBetq/
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 6 december 2019 @ 11:15:47 #40
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190295384
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2019 09:34 schreef Ener-G het volgende:

[..]

'Lastig' is nog wel een understatement :+

Ik heb de 1000mm wel vaker gebruikt, de eerste keer dat ik dat deed dacht ik dat mijn statief niet goed vastgedraaid zat :+ Je zag de maan zo het beeld uit drijven.. dus dat was een beetje anticiperen qua framen om 'm in het midden te krijgen.

Het was wel de eerste keer dat ik 'm op de Z6 had om de maan te schieten.

Denk dat de onscherpte in de turbulentie in de atmosfeer kwam, want het maakte niet uit of ik de IBIS aan- of uit had, hij sprong van out of focus naar in focus en weer terug. Je zag als ik niks deed de peaking ook als een soort branding in de zee aanslaan en weer uit :+

Had gehoopt dat de IBIS zou helpen om de boel stabiel te houden tijdens het focussen, want dan stuitert het beeld alle kanten op, ondanks het statief. Heb zelfs niet de shutter gebruikt maar de touchscreen, en als je die al te hard aanraakte had je soms al beweging. Een volgende keer connect ik wel mn telefoon en trigger ik hem daar wel mee, en voor de zekerheid ook nog de electronische sluiter ipv de mechanische _O-

Maar wat me nog steeds het meest tegen valt is dat de 'throw' van de focusring echt super klein is. Het is geen millimeter maar micrometerwerk. Als je gefocust hebt en hij is 'scherp' en je laat de focusring los, is dat al genoeg om weer op 'onscherp' te springen. Had toch wel iets beters verwacht qua DoF, F11, en een objectafstand van 384000 kilometer :+

Je moet de focusring (althans de smering ervan) ook een beetje 'opwarmen' door eerst een paar keer heen en weer te focussen, daarna gaat ie pas soepeler zodat je preciezer kan mikken.

Verder is het een kwestie van timen ook, als alles net in focus waait dan snel afdrukken. Maar ook weer niet te lang, want dan is de maan weer uit je ingezoomde focuspunt gedreven _O-

Het hele apparaat ziet er trouwens zo uit:
https://www.instagram.com/p/B2uKpmRBetq/
De beschrijving is samen te vatten als : 'fotograferen met een spiegeltele'. Misschien leuk om eens een topicje aan te wagen want het heeft best een funfactor vooral met een spiegelloze camera.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190296159
Haha ja heb je een mirrorless body, zit de spiegel alsnog in de lens.
Maar ik denk dat de meeste euvels ook spelen met een niet-reflex lens, puur door de extreme focal length van 1000mm.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  FOK!fotograaf vrijdag 6 december 2019 @ 23:28:06 #42
73911 ultra_ivo
pi_190305419
Een spiegeltele is idd hollen of stilstaan. Toch heb ik er regelmatig met veel plezier mee gefotografeerd. Maar dan met een 300 of een 500mm spiegeltele. Ik zette hem graag in toen ik nog schaatswedstrijden fotografeerde (dan in combi met een schouderstatief). Je vindt ze makkelijk in deze serie ;).

https://www.zonerama.com/Link/Album/5170916
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 7 december 2019 @ 15:58:29 #43
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190312891
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2019 12:20 schreef Ener-G het volgende:
Haha ja heb je een mirrorless body, zit de spiegel alsnog in de lens.
Maar ik denk dat de meeste euvels ook spelen met een niet-reflex lens, puur door de extreme focal length van 1000mm.
Een 1000mm is inderdaad zelfs al zo'n veertig centimeter buiten mijn comfort-zone :')

Neemt niet weg dat fotograferen met een spiegeltele best wel wat uitdagingen met zich mee brengt, hoe lang of kort die spiegeltele dan ook mag zijn.
Stabiliteit is een issue (een spiegeltele heeft nauwelijks massa)
Scherpstellen is uitdagend, de spiegeltele heeft geen enkele vorm van tolerantie, het is alles of helemaal niks.
Een spiegeltele heeft een geheel eigen weergave met die dubbele contouren en verstrooiingsringetjes, moet je ook mee leren omgaan.
Reden echter waarom bij mij er af en toe een spiegeltele mee gaat is dat je qua tele-gebruik weer even op je plek wordt gezet. Kun je een spiegeltele bespelen, dan kun je zo ongeveer elke lange tele bespelen.

Voorbeeldje van nogal wat weken geleden met de Tamron 55B 8/500mm op de Pentax K20 een voorbeeldje van waar een spiegeltele nou net weer wél op zijn best is, dwars door rietstengels heen..

Panurus biarmicus by Ouwesok, on Flickr

Ik denk dat we er toch eens een topicje aan kunnen wagen, zeker omdat spiegeltele's voor bijzonder weinig te koop zijn en ze best wel een hoge pretfaktor hebben én je er nog eens skills mee kweekt ook.
't moet alleen even goed weer zijn voor de spiegeltele's naar buiten kunnen. Een van de beperkingen is al dat een spiegeltele heel veel licht en een kraakheldere lucht vraagt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190322343
Ja, heel veel nut behalve een paar pogingen om de maan te schieten heb ik er nog niet voor gehad. Het ding is fixed F11, dus je hebt een atoombom als flitser nodig ;)

Ik wil er nog een keer vogeltjes mee schieten in de tuin maar die beesten bewegen, en de kortste scherpstelafstand is een meter of 11 :+
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 december 2019 @ 12:52:02 #45
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190326180
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 07:38 schreef Ener-G het volgende:
Ja, heel veel nut behalve een paar pogingen om de maan te schieten heb ik er nog niet voor gehad. Het ding is fixed F11, dus je hebt een atoombom als flitser nodig ;)

Ik wil er nog een keer vogeltjes mee schieten in de tuin maar die beesten bewegen, en de kortste scherpstelafstand is een meter of 11 :+
Het kan inderdaad problematisch uitpakken en daarom moet je het jezelf makkelijk maken.
Zoek grote vogels op die nét niet te schuw zijn.
Daarbij geldt dat (Mini-Maksutov's als die Tamron 55B uitgezonderd) spiegeltele's op korte afstand nogal beroerd tekenen.

Qua wegvliegrisico is het haantje op de toren dat de windrichting aangeeft aanvankelijk nog nét te doen. Daarna zou je je eens aan een reiger kunnen wagen of een groepje duiven dat ergens op een dak zit.

Voor de beweeglijkheid: Met die fullframe Nikon Z6 of Z7 hoef je aanvankelijk niet op ISO's te bezuinigen, lekker hoog zetten dus. Naarmate je meer stabiliteit weet te vinden kun je die ISO verlagen en ook dat is nog best dat je zegt van een traject.
Met in totaal vijf spiegeltele's van uiterst diverse pluimage durf ik te stellen dat er geen lenzen zijn waar je zo lang over doet om ze lekker in de vingers te krijgen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 8 december 2019 @ 17:07:32 #46
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190330062
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 07:38 schreef Ener-G het volgende:

Ik wil er nog een keer vogeltjes mee schieten in de tuin maar die beesten bewegen, en de kortste scherpstelafstand is een meter of 11 :+
Dan heb je op zich wel al behoorlijk wat scherptediepte
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190330341
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2019 17:07 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dan heb je op zich wel al behoorlijk wat scherptediepte
Volgens DoF calculator een centimeter of 7.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  zondag 8 december 2019 @ 21:12:06 #48
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190334479
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 15:58 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Een 1000mm is inderdaad zelfs al zo'n veertig centimeter buiten mijn comfort-zone :')
Niet dagelijks zo'n 30cm uit de broek halen :') .
Huilen dan.
  zondag 8 december 2019 @ 21:13:33 #49
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190334515
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 17:25 schreef Ener-G het volgende:

[..]

Volgens DoF calculator een centimeter of 7.
Met een 1000mm zou dat best wel eens kunnen kloppen ja. Is nie veul :o .
Huilen dan.
  Moderator zondag 8 december 2019 @ 21:22:20 #50
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190334750
quote:
10s.gif Op zondag 8 december 2019 21:12 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Niet dagelijks zo'n 30cm uit de broek halen :') .
1000-400=600mm
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 8 december 2019 @ 22:03:52 #51
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190335626
quote:
10s.gif Op zondag 8 december 2019 21:22 schreef derLudolf het volgende:

[..]

1000-400=600mm
Echt nie
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 10 december 2019 @ 12:45:19 #52
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190361230
Kodak Ektachrome 100 in rolfilmformaat is nu ook op de markt. 4x5 vlakfilm volgt :D #filmisnotdead

https://www.facebook.com/(...)osts/442863149717640
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 11 december 2019 @ 21:44:23 #53
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190387713
De accu van mijn Redmi Note 4 liet het steeds verder afweten, vandaar nu een gloedjenieuwe Redmi Note 7.

De eerste tekenen zijn dat ook deze foon een meer dan uitstekende foto-afdeling aan boord heeft en dus gaan we daar de komende tijd eens wat gekke dingen mee doen.

Panorama'tje van vanmiddag en als je klikt wordt ie nog groterder

Amsterdam Zuidoost by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator woensdag 11 december 2019 @ 23:27:55 #54
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190389808
Ik vind het eigenlijk qua kwaliteit niet zo denderend :@
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 11 december 2019 @ 23:44:07 #55
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190390111
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 23:27 schreef derLudolf het volgende:
Ik vind het eigenlijk qua kwaliteit niet zo denderend :@
Klopt voor deze opname, licht was suboptimaal maar wat er vooral beter kan is bij de opname gelijkmatiger bewegen. Iedere tempowisseling lijkt een stuk vertekening met zich mee te brengen.
Omdat ik in die omgeving toch elke middag even een wandelingetje doe en die foon toch altijd bij me heb gaan we dit zeer binnenkort eens in de herkansing gooien.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator woensdag 11 december 2019 @ 23:56:43 #56
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190390309
Ik had al het idee dat het er ook aan lag, dat het een panorama is.

Hoewel ik geen recht van spreken heb met de ouwe meuk die ik veel gebruik, vind ik dat alles wat digitaal is, scherp moet zijn.

Fotografie met de telefoon kan me eigenlijk nooit zo bekoren :@
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 12 december 2019 @ 00:34:58 #57
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190390789
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2019 23:56 schreef derLudolf het volgende:
Ik had al het idee dat het er ook aan lag, dat het een panorama is.

Hoewel ik geen recht van spreken heb met de ouwe meuk die ik veel gebruik, vind ik dat alles wat digitaal is, scherp moet zijn.

Fotografie met de telefoon kan me eigenlijk nooit zo bekoren :@
Tot één telefoon geleden vond ik het allemaal ook maar niks en was het ook allemaal niks zolang er 's morgens niet twee zonnen opkwamen.
Toch durf ik te stellen dat je inmiddels met een groeiende groep telefoons heel aardig bezig kunt zijn met fotografie. Voor de meeste mensen komt dat niet verder dan wat je de herinneringsfotografie zou kunnen noemen, een soort bewijsmateriaal voor de belangrijke momenten des levensch even een raampje openzetten maar je ziet ook best veel mensen heerlijk met die telefoons fotografie bij elkaar knutselen en bij een enkeling ontaardt dat zelfs in een serieuze hobby met échte camera's en zo.

Daarbij moet ik constateren dat ik de foto-afdelingen in mijn Xiaomi's boven verwachting vind presteren. De komende tijd dus maar eens kijken wat er allemaal mogelijk of onmogelijk is met die Note7. Daarnaast is het wel interessant om eens te kijken waarin smartphonefotografie afwijkt van ouderwets fotograferen met een camera, vooral als je iets verder wilt dan alleen je herinneringen illustreren.
Het voornaamste verschil met een grotemensencamera buit ik nog onvoldoende uit : die smartphone heb je altijd bij je en net dat vergeet ik nog wel eens :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator vrijdag 13 december 2019 @ 22:36:23 #58
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190427376
Oh ja, ik zal ook niet ontkennen dat er grote stappen zijn gemaakt qua beeldkwaliteit. Toch gebeurt het me nog wel es op Flickr, dan lijkt de thumbnail een mooie foto, maar als je hem dan groter bekijkt zie je toch wat zaken die je krijgt met dergelijke mini-sensoren. Het zal ook wel deels tussen de oren zitten.

Maar een telefoon als camera werkt voor mij gewoon niet. Ik kan/wil me er niet toe zetten, ik staar toch liever door een zoeker met een paar kilo in mijn hand ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 15 december 2019 @ 14:45:16 #59
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190455563
Net even rondje gedaan met mijn M645, had bij ASA in Arnhem een doosje Fujifilm Astia gekocht (tht 9/2009). Altijd spannend wat de film dan nog doet, 10 jaar over de datum, dus zou je in principe een stop overbelichten, maar ja, diafilm is een beetje allergisch voor teveel licht. Ik heb ook wel eens 8 jaar oude Provia uit de koelkast gewoon 'box-speed' belicht.

Geen idee hoe deze is opgeslagen, dus telkens twee opnamen gemaakt: iso 100 en iso 50. Eens zien welke er het beste uit komen. En of er een erge zweem overheen zit.
Ik heb ¤25 betaald voor een doosje van vijf, dus ach, het valt ook nog wel mee. Het is verlopen film die niet meer in productie is, daar is het Lomography volk gek op ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 december 2019 @ 18:10:09 #60
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190460212
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2019 14:45 schreef derLudolf het volgende:
Net even rondje gedaan met mijn M645, had bij ASA in Arnhem een doosje Fujifilm Astia gekocht (tht 9/2009). Altijd spannend wat de film dan nog doet, 10 jaar over de datum, dus zou je in principe een stop overbelichten, maar ja, diafilm is een beetje allergisch voor teveel licht. Ik heb ook wel eens 8 jaar oude Provia uit de koelkast gewoon 'box-speed' belicht.

Geen idee hoe deze is opgeslagen, dus telkens twee opnamen gemaakt: iso 100 en iso 50. Eens zien welke er het beste uit komen. En of er een erge zweem overheen zit.
Ik heb ¤25 betaald voor een doosje van vijf, dus ach, het valt ook nog wel mee. Het is verlopen film die niet meer in productie is, daar is het Lomography volk gek op ;)
Bij partijtjes overjarige film kun je het beste de eerste opofferen om te kijken hoe ze belicht willen worden en hoe ze uit de ontwikkeling komen (kleurzweemsels, sluiers etc.). Dus een paar belichtingstrappen maken en dan maar kijken wat er voor jouw proces (projectie, scan of print) het beste werkt. De rest van de partij hou je dan in de vriezer zodat ze allemaal gelijk blijven aan je voorbeeld.
Overigens kunnen van alle films diafilms nog het slechtst tegen te lang bewaren. Een dia dat op grond van de ouderdom van de film verkrukt raakt is reddeloos verloren. Met kleurnegatieffilms valt er vaak nog wel iets leuks van te maken.

Afgelopen weekend was qua fotografie weer best bijzonder tragisch. Gisteren met een paar manualfocuslenzen waaronder een oude Soligor 3.5/180mm chrome-ears vertrokken voor een dingetje hier in de buurt. Bij aankomst gingen de hemelsluizen open om niet meer dicht te gaan waardoor mijn tas dicht bleef om niet meer open te gaan.
Vandaag leek het beter te gaan, tot ik bij de Oostvaardersplassen arriveerde. Tegelijk met de hemelsluizen en ik wederom onverrichterzake weer naar huis kon -O-
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 16 december 2019 @ 00:47:42 #61
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190469958
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2019 18:10 schreef Ouwesok het volgende:

Overigens kunnen van alle films diafilms nog het slechtst tegen te lang bewaren. Een dia dat op grond van de ouderdom van de film verkrukt raakt is reddeloos verloren. Met kleurnegatieffilms valt er vaak nog wel iets leuks van te maken.
Verkrukt raken?
Met de andere diafilm die over datum was had ik geen problemen. Nu dus inderdaad even een filmpje op offeren en zien wat er uit komt. Sowieso leuk om weer eens iets te schieten wat je nog niet eerder hebt gedaan en wat uit productie is.

Heb op eBay gekeken wat er wordt betaald voor Astia, op zich kan ik het denk ik nog wel met winst kwijt.


quote:
Afgelopen weekend was qua fotografie weer best bijzonder tragisch. Gisteren met een paar manualfocuslenzen waaronder een oude Soligor 3.5/180mm chrome-ears vertrokken voor een dingetje hier in de buurt. Bij aankomst gingen de hemelsluizen open om niet meer dicht te gaan waardoor mijn tas dicht bleef om niet meer open te gaan.
Vandaag leek het beter te gaan, tot ik bij de Oostvaardersplassen arriveerde. Tegelijk met de hemelsluizen en ik wederom onverrichterzake weer naar huis kon -O-
Tot 13:45 was het hier zonnig en droog. Zijn de Oostvaardersplassen om de hoek dan of heb je echt veel tijd verspeeld?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 16 december 2019 @ 00:52:07 #62
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190469989
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2019 00:47 schreef derLudolf het volgende:

Tot 13:45 was het hier zonnig en droog. Zijn de Oostvaardersplassen om de hoek dan of heb je echt veel tijd verspeeld?
Ruim half uurtje rijden maar voor de tijd moet dan nog even de hele set samengesteld worden. Voor de Oostvaardersplassen is dat in de wintermaanden vrij simpel, één camera met supertele en eventueel iets anders mee. Dit was echter de zoveelste keer in successie dat ik voor een niet nader te specificeren lichaamsdeel van de kat was vertrokken.

Gelukkig zegt het oude spreekwoord: Na regen komt maandag :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 16 december 2019 @ 00:57:53 #63
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190470022
Had sowieso eigenlijk al bijna een maand geen camera aangeraakt dus geen tijd verspild. Maar nu dus even een mooi weer momentje gepakt, even afhankelijk van hoe de film het heeft gedaan, zitten er wel wat toonbare kiekjes bij.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 23 december 2019 @ 16:02:03 #64
74056 crew  ToT
pi_190613466
Vraagje; hoe denken jullie over je camera + lens/lenzen uitlenen?
Ik heb dat net voor het eerst gedaan (aan een familielid), maar ik heb er echt pijn over in mijn buik. Ik ben echt fakking voorzichtig met mijn spul. Diegene zal er ook vast wel voorzichtig mee zijn op zijn manier, maar hij weet niks over wat je wel en wat je niet met een camera mag doen en raakte zelfs geïrriteerd toen ik het wilde uitleggen. "Alsof ik zo wild met andermans spullen om ga!"

Net toch maar even een mailtje gestuurd met dat ik hem terug wil hebben, en met uitleg waarom. (Ik moest het allemaal eerst even laten bezinken.)
De camera gaat mee op een vakantie naar een erg koud land en ik wil geen condensvorming bij de sensor of regen op de camera, ik wil niet dat hij van het statief af lazert (Arca-Swiss mounts werken net even iets anders), er moet geen ouwe snotlap gebruikt worden om de lens mee schoon te poetsen enz.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 23 december 2019 @ 16:05:22 #65
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190613566
quote:
2s.gif Op maandag 23 december 2019 16:02 schreef ToT het volgende:
Vraagje; hoe denken jullie over je camera + lens/lenzen uitlenen?
Ik heb dat net voor het eerst gedaan (aan een familielid), maar ik heb er echt pijn over in mijn buik. Ik ben echt fakking voorzichtig met mijn spul. Diegene zal er ook vast wel voorzichtig mee zijn op zijn manier, maar hij weet niks over wat je wel en wat je niet met een camera mag doen en raakte zelfs geïrriteerd toen ik het wilde uitleggen. "Alsof ik zo wild met andermans spullen om ga!"

Net toch maar even een mailtje gestuurd met dat ik hem terug wil hebben, en met uitleg waarom. (Ik moest het allemaal eerst even laten bezinken.)
De camera gaat mee op een vakantie naar een erg koud land en ik wil geen condensvorming bij de sensor of regen op de camera, ik wil niet dat hij van het statief af lazert (Arca-Swiss mounts werken net even iets anders), er moet geen ouwe snotlap gebruikt worden om de lens mee schoon te poetsen enz.
Als iemand al geirriteerd raakt als je het even uitlegt is het tijd om de operatie af te blazen lijkt me.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190613766
Slopen = kopen.

Ik leen _nooit_ dingen uit, dat levert altijd gezeik op.

Als je er al aan begint zou ik wel iets van een garantstelling willen zien. Apparatuurverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, of de wetenschap dat ze vermogend genoeg zijn om de boel te laten repareren/vervangen als er wat gebeurt.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 23 december 2019 @ 16:27:37 #67
74056 crew  ToT
pi_190614015
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 16:05 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Als iemand al geirriteerd raakt als je het even uitlegt is het tijd om de operatie af te blazen lijkt me.
Klopt helemaal, maar ik kan soms wat dichtklappen door m'n Asperger en ADD. :@ Dan heb ik meer tijd nodig om mijn gedachten te ordenen, om goed uit mijn woorden te kunnen komen. Vandaar dus dat mailtje achteraf.

quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 16:15 schreef Ener-G het volgende:
Slopen = kopen.

Ik leen _nooit_ dingen uit, dat levert altijd gezeik op.

Als je er al aan begint zou ik wel iets van een garantstelling willen zien. Apparatuurverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, of de wetenschap dat ze vermogend genoeg zijn om de boel te laten repareren/vervangen als er wat gebeurt.
Hij heeft een reisverzekering en denkt dat dat alles daarmee gedekt is. -O-
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 23 december 2019 @ 17:13:11 #68
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190614840
quote:
2s.gif Op maandag 23 december 2019 16:27 schreef ToT het volgende:

[..]

Klopt helemaal, maar ik kan soms wat dichtklappen door m'n Asperger en ADD. :@ Dan heb ik meer tijd nodig om mijn gedachten te ordenen, om goed uit mijn woorden te kunnen komen. Vandaar dus dat mailtje achteraf.

In dat geval dus bijzonder terughoudend zijn met dat soort dingen. Dan maar even niet de toffe peer.

Iemand nog een camera uitgelaten de afgelopen dagen :?

Ik wel. Gister op het eind van de middag even naar het eventje 'Kerst in oud Kampen' geweest met veel straatactiviteit, theater en onder andere vintage kermisattracties.
Met het weer en enorme drukte in het vooruitzicht maar met de strategie één in de hand en één op de rug vertrokken met het plan om als alles droog bleef halverwege van camera te wisselen.
Eerst met de A77-2 en de Sony 2.8/16-55 en volgens plan halverwege wisselen naar de A7 met daarop de Distagon 1.4/35mm voor het betere manualfocus.
Net voor halverwege ging buienalarm af om aan te geven dat het op zou houden met de druilerige flardjes motregen. Het bleek tijd voor het serieuze waterballet. Hele zooi dus in de Flip400 geprakt en verder maar zonder camera af te hwandelen.
Jammer want er was voer genoeg voor de Distagon geweest. De pluskant was dat ik de eerste combinatie even kon uitproberen in de omstandigheden waarvoor ik met name de lens had gekocht: beroerd en weinig licht.

Een of ander meisje met iets dat aan zwavelstokjes doet denken. Verlicht door een knetterblauwe LED-spot. Visueel komt er erg veel licht uit zo'n ding, fotografisch is het bitter weinig en chromatisch is het een drama. Met de RAWconverter krijg ik zowaar nog wat kleur terug ook.

Kerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Nu de rest van de plaatjes nog even toonbaar maken en eens kijken wat voor fraais er allemaal uit komt. Misschien wel een start voor een leuk en leerzaam topicje over fotografie in het donker.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ouwesok op 23-12-2019 17:31:58 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 23 december 2019 @ 17:34:14 #69
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190615219
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 16:15 schreef Ener-G het volgende:
Slopen = kopen.
Dit principe hanteer ik ook.
quote:
Ik leen _nooit_ dingen uit, dat levert altijd gezeik op.
Tja, ik ben best makkelijk qua dingen uitlenen (cameraspullen, auto, (circuit)motor, dichte aanhanger, gereedschap, etc.) maar dan alleen aan (goede) vrienden waarvan ik weet dat ze ermee om kunnen gaan. En waarbij ik weet dat als er iets misgaat (wat natuurlijk altijd kan gebeuren) er geen gezeik ontstaat over het slopen = kopen-verhaal. En dat uitlenen moet natuurlijk wel een beetje twee kanten op werken.

Twijfel ik aan de (des)kundigheid van mensen, dan leen ik niets uit. In het verleden ook een paar keer gezeur gehad met kennissen die wat geleend hadden, dus ik beperk het uitlenen tot mensen die ik goed ken en mag.

Ik heb verder ook niet zo'n emotionele binding met (mijn) spullen, dat maakt het voor mij misschien wat makkelijker dan voor mensen die dat wel hebben.
Huilen dan.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 23 december 2019 @ 17:58:26 #70
74056 crew  ToT
pi_190615666
Erg mooie foto, @Ouwesok!

En ja, wat het uitlenen betreft; aan de focusring zitten rossen als je denkt dat dat de zoom is, condensatie bij de sensor en dat soort dingen hoeven niet direct problemen op te leveren voor het moment dat je de camera terug in je klauwen gedrukt krijgt, maar het kan maanden later wél ellende opleveren en dan wil ik niet gezeik hebben van "Hij deed het nog toen ik hem terug gaf, dus hoe kan dit nou door mij veroorzaakt zijn?"
Of dat je gezeik krijgt over een kras op de lens, of veel oppervlakkige krassen doordat het met een ouwe snotlap is schoongepoetst enz.

Overigens leek het eerst te gaan om dat de camera met spoed nodig was, maar eenmaal daar kreeg ik te horen dat hij pas over 2 - 3 maand nodig zou zijn.
En nu ik heb gezegd dat ik hem toch weer terug wil hebben (ook omdat ik de camera zelf binnen een week of 3 nodig heb), wordt er ineens gezegd dat hij over een weekje of zo nodig zou zijn! :')

[ Bericht 24% gewijzigd door ToT op 23-12-2019 18:05:37 ]
  maandag 23 december 2019 @ 18:20:22 #71
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190616052
Het zijn jouw spullen. Als jij je er niet prettig bij voelt, dan moet je ze niet uitlenen: je bent niks verplicht. Dan ben je maar de botte lul. Jouw spullen, jouw regels.

Zelf ontzie ik m'n cameraspul niet en zal ik zonder twijfel lenzen wisselen in een sneeuwstorm of de boel in de stromende regen gebruiken ('t is immers niet van suiker), maar aan mensen die nog nooit een camera vastgehad hebben zou ik 't ook niet zomaar meegeven.

Overigens zitten zoom- en focusringen soms wel eens omgewisseld (net wat je gewend bent), maar dat moet je vrij rap door kunnen hebben :+ .
Huilen dan.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 23 december 2019 @ 18:54:50 #72
74056 crew  ToT
pi_190616531
quote:
7s.gif Op maandag 23 december 2019 18:20 schreef Isdatzo het volgende:
Het zijn jouw spullen. Als jij je er niet prettig bij voelt, dan moet je ze niet uitlenen: je bent niks verplicht. Dan ben je maar de botte lul. Jouw spullen, jouw regels.

Zelf ontzie ik m'n cameraspul niet en zal ik zonder twijfel lenzen wisselen in een sneeuwstorm of de boel in de stromende regen gebruiken ('t is immers niet van suiker), maar aan mensen die nog nooit een camera vastgehad hebben zou ik 't ook niet zomaar meegeven.

Overigens zitten zoom- en focusringen soms wel eens omgewisseld (net wat je gewend bent), maar dat moet je vrij rap door kunnen hebben :+ .
Ja het gaat om iemand die altijd een iPhone gebruikt en die bij zeer hoge uitzonderingen in het verleden een keer een systeemcamera gebruikt heeft.
  Moderator maandag 23 december 2019 @ 19:54:47 #73
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190617443
Als je je er nu al niet goed over voelt, dat gewoon eerlijk vertellen. Als het zogezegd familie is, dan kennen ze kunnen en je 'stoornis' ook en zouden ze wel snappen dat je je hebt laten overdonderen.

Echt uitlenen met fotospul is eigenlijk niet voorgekomen. Ik organiseer (en vroeger als deelnemer) uitwisselingsprojecten voor jongeren. Dan wordt mijn spul wel es door anderen vastgehouden en ook wel es een grote middag of dag.
Ach je hebt meestal wel door hoe iemand is. Twee jaar geleden hadden we iemand met een 5DII en Sigma 30 1.4. Ach die heb ik gewoon gezegd dat ie gewoon een lens kon pakken als ie wat anders wou gebruiken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190620958
@ToT: ik meen me te herinneren dat je behoorlijk serieus nikon-materiaal hebt. Daar kan een leek helemaal niets mee. Ja, alles fout doen. Als het nou om een oude D5100 ging met kitlens boeit het niet zo.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 23 december 2019 @ 22:46:00 #75
74056 crew  ToT
pi_190621805
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 22:13 schreef Yvesss het volgende:
@:ToT: ik meen me te herinneren dat je behoorlijk serieus nikon-materiaal hebt. Daar kan een leek helemaal niets mee. Ja, alles fout doen. Als het nou om een oude D5100 ging met kitlens boeit het niet zo.
Het gaat om een D810 die ik uitgeleend heb, ja. -O- En diegene in kwestie zit er nu heel kinderachtig over te doen.
pi_190621991
Haha. Nee, niet doen. Ze is je nu aan het bespelen. Een 810 leen je alleen uit aan serieuze fotografen. En vaak staat er dan iets tegenover. Dit is een shitverhaal. Jouw camera en van niemand anders.
pi_190622350
M'n D810 en 70-200 zijn ook vaker uitgeleend dan dan ik 'm zelf gebruik.
M'n D5 leen ik dan weer niet uit...
  Moderator maandag 23 december 2019 @ 23:10:38 #78
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190622376
quote:
2s.gif Op maandag 23 december 2019 22:46 schreef ToT het volgende:

[..]

Het gaat om een D810 die ik uitgeleend heb, ja. -O- En diegene in kwestie zit er nu heel kinderachtig over te doen.
Oef, dat is volgens mij een serieus apparaat. Die heb ik ook eens vast gehouden, zelfs als je veel meer een DSLR van een ander merk schiet, moet je echt wel even kijken hoor hoe alles werkt om het volle er uit te halen.

Als er nu al kinderachtig wordt gedaan... Stel je voor hoe er wordt gedaan als het LCD scherm bovenop de camera sneuvelt bijvoorbeeld. "Ja maar hij doet het nog"
Noobs zullen inderdaad nooit op de scherm kijken, maar ik vind het erg fijn bovenop m'n 60D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 24 december 2019 @ 02:04:33 #79
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190623944
Anders laat je, bij het inpakken van je tas, even je 24-70L keihard op 1 van de stalen poten van je bureaustoel vallen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Huilen dan.
  dinsdag 24 december 2019 @ 08:02:03 #80
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_190624851
quote:
2s.gif Op maandag 23 december 2019 22:46 schreef ToT het volgende:

[..]

Het gaat om een D810 die ik uitgeleend heb, ja. -O- En diegene in kwestie zit er nu heel kinderachtig over te doen.
Reden des te meer om hem weg te halen daar.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 24 december 2019 @ 08:02:28 #81
74056 crew  ToT
pi_190624854
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2019 23:10 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Oef, dat is volgens mij een serieus apparaat. Die heb ik ook eens vast gehouden, zelfs als je veel meer een DSLR van een ander merk schiet, moet je echt wel even kijken hoor hoe alles werkt om het volle er uit te halen.

Als er nu al kinderachtig wordt gedaan... Stel je voor hoe er wordt gedaan als het LCD scherm bovenop de camera sneuvelt bijvoorbeeld. "Ja maar hij doet het nog"
Noobs zullen inderdaad nooit op de scherm kijken, maar ik vind het erg fijn bovenop m'n 60D
Mee eens ja.
Ja en nu ben ik dus de kwaaie pier omdat ik mijn camera terug wil. :')
  Moderator dinsdag 24 december 2019 @ 09:46:45 #82
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190625785
quote:
11s.gif Op dinsdag 24 december 2019 02:04 schreef Isdatzo het volgende:
Anders laat je, bij het inpakken van je tas, even je 24-70L keihard op 1 van de stalen poten van je bureaustoel vallen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*O*
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190625907
ToT. Ik zou die camera terughalen hoor. Ik vind de reactie best wel een beetje vreemd.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_190625911
quote:
11s.gif Op dinsdag 24 december 2019 02:04 schreef Isdatzo het volgende:
Anders laat je, bij het inpakken van je tas, even je 24-70L keihard op 1 van de stalen poten van je bureaustoel vallen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh gruwel. Fijn dat hij het overleefd heeft.
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 24 december 2019 @ 11:17:58 #85
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190626906
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 december 2019 08:02 schreef ToT het volgende:

[..]

Mee eens ja.
Ja en nu ben ik dus de kwaaie pier omdat ik mijn camera terug wil. :')
Dat zegt meer iets over de ander dan over jou.
Huilen dan.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 24 december 2019 @ 11:20:14 #86
74056 crew  ToT
pi_190626936
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 december 2019 11:17 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Dat zegt meer iets over de ander dan over jou.
Ja het geeft me sowieso allemaal een heel nare smaak in de mond.
Nu krijg ik een guilt-trip omdat diegene nu dus speciaal voor deze ene gelegenheid dan maar een dure camera moet aanschaffen die hij daarna nooit meer van plan is te gebruiken. En dan moet hij die nieuwe camera dus blootstellen aan de gevaren die ik genoemd had (condensvorming bij de sensor en dat soort dingen), en dat vindt-ie dus blijkbaar oneerlijk.
pi_190627046
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 december 2019 11:20 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja het geeft me sowieso allemaal een heel nare smaak in de mond.
Nu krijg ik een guilt-trip omdat diegene nu dus speciaal voor deze ene gelegenheid dan maar een dure camera moet aanschaffen die hij daarna nooit meer van plan is te gebruiken. En dan moet hij die nieuwe camera dus blootstellen aan de gevaren die ik genoemd had (condensvorming bij de sensor en dat soort dingen), en dat vindt-ie dus blijkbaar oneerlijk.
Want dat is niet belangrijk bij jouw camera :')

Sowieso zo'n camera aanschaffen voor een keer. En dan er op de auto strand mee fotograferen zeker. Wat een mafkees joh.
I solemnly swear i'm up to no good
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 24 december 2019 @ 11:29:27 #88
74056 crew  ToT
pi_190627082
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 11:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Want dat is niet belangrijk bij jouw camera :')

Sowieso zo'n camera aanschaffen voor een keer. En dan er op de auto strand mee fotograferen zeker. Wat een mafkees joh.
Ja het lullige is dat hij mijn camera nodig had omdat hij in het donker wilde fotograferen, met hoge iso waarde en lange sluitertijd. Maar naar mijn uitleg luisteren? :N Ik moest maar de juiste settings instellen en verder zou hij wel aan de wieltjes draaien als het te donker of te licht zou zijn.
pi_190627131
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 december 2019 11:29 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja het lullige is dat hij mijn camera nodig had omdat hij in het donker wilde fotograferen, met hoge iso waarde en lange sluitertijd. Maar naar mijn uitleg luisteren? :N Ik moest maar de juiste settings instellen en verder zou hij wel aan de wieltjes draaien als het te donker of te licht zou zijn.
Haal dat ding nou maar gewoon op. Straks heb je schade en reken er maar op dat dat echt niet vergoed gaat worden.
I solemnly swear i'm up to no good
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 24 december 2019 @ 11:39:37 #90
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190627225
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 december 2019 11:20 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja het geeft me sowieso allemaal een heel nare smaak in de mond.
Nu krijg ik een guilt-trip omdat diegene nu dus speciaal voor deze ene gelegenheid dan maar een dure camera moet aanschaffen die hij daarna nooit meer van plan is te gebruiken. En dan moet hij die nieuwe camera dus blootstellen aan de gevaren die ik genoemd had (condensvorming bij de sensor en dat soort dingen), en dat vindt-ie dus blijkbaar oneerlijk.
Zeker wanneer degene die hem leent er dingen mee wil doen die door jou al als 'risico' worden onderkend zou ik er helemaal wat moeite mee hebben.

Daarbij geldt nog dat, als de lener normaliter met een telefoon fotografeert hij nooit of te nimmer bij eenmalig gebruik de kwaliteit die in een fullframe-slr zit gaat kunnen halen, het fotografeert allemaal nét even wat anders en fullframeSLR's zijn beduidend minder 'lief' dan bijv. instapmodelletjes.
Ik durf zelfs de stelling aan dat wanneer iemand met als referentiekader een telefoon op vakantie gaat met een goeie vriendelijke compact, hij of zij met betere plaatjes thuiskomt dan met een geleende spiegelreflex uit de categorie waar beeldkwaliteit hoger staat dan gebruiksgemak.
Een compact, welke dan ook, fotografeert minstens zo eenvoudig als een telefoon, gewoon aanzetten, ding op groen en schieten maar. Je staat er verbaasd van als je op bijv. Flickr kijkt wat er met een middenklasse compactje mogelijk is en hoe meer je leert hoe beter het allemaal nog wordt.
Daarbij zou ik zelf in wat je kunt aanduiden als 'klimatologisch risicogebied' eerder een van mijn compacten meenemen dan de grotere spullen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190627432
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 11:39 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zeker wanneer degene die hem leent er dingen mee wil doen die door jou al als 'risico' worden onderkend zou ik er helemaal wat moeite mee hebben.

Daarbij geldt nog dat, als de lener normaliter met een telefoon fotografeert hij nooit of te nimmer bij eenmalig gebruik de kwaliteit die in een fullframe-slr zit gaat kunnen halen, het fotografeert allemaal nét even wat anders en fullframeSLR's zijn beduidend minder 'lief' dan bijv. instapmodelletjes.
Ik durf zelfs de stelling aan dat wanneer iemand met als referentiekader een telefoon op vakantie gaat met een goeie vriendelijke compact, hij of zij met betere plaatjes thuiskomt dan met een geleende spiegelreflex uit de categorie waar beeldkwaliteit hoger staat dan gebruiksgemak.
Een compact, welke dan ook, fotografeert minstens zo eenvoudig als een telefoon, gewoon aanzetten, ding op groen en schieten maar. Je staat er verbaasd van als je op bijv. Flickr kijkt wat er met een middenklasse compactje mogelijk is en hoe meer je leert hoe beter het allemaal nog wordt.
Daarbij zou ik zelf in wat je kunt aanduiden als 'klimatologisch risicogebied' eerder een van mijn compacten meenemen dan de grotere spullen.
Dat hoeft niet alleen met de betere dslr camera's hoor. Toen ik in 2012 mijn toen D5100 meenam naar Schotland toen ik hem net had waren mijn compact foto's meestal beter al dan niet even goed :+
I solemnly swear i'm up to no good
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 24 december 2019 @ 12:04:02 #92
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190627566
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 11:52 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Dat hoeft niet alleen met de betere dslr camera's hoor. Toen ik in 2012 mijn toen D5100 meenam naar Schotland toen ik hem net had waren mijn compact foto's meestal beter al dan niet even goed :+
Vooral dat 'toen je hem net had' is redelijk bepalend hierin.

Wordt nog gekker als je bedenkt dat ik, nadat ik een A77-2 kocht het nog best even duurde voor ik hem écht lekker in mijn handen had. Zou op zich normaal zijn als ik niet al een A77-1 had die qua bedieningsorganen en handligging gewoon exact hetzelfde is. Alleen de AF, de sensor/processor en de stabilisatie zijn acht jaar ouder en pas na een paar weken begon ik uit de 2 beter resultaat te halen dan uit de 1 8)7
Nog zieker : Ik heb al sinds 1990 een Sigma APO 5.6/400mm manual focus. Omdat die redelijk verlept begint te raken en ik er wel heul goedkoop tegenaan liep kocht ik er nog ééntje bij. Exact dezelfde maar met een andere vatting(mek je niet want adapter) Met die oude in de vingers moest ik aan die 'nieuwkomer' toch nog best wennen, vooral aan de scherpstelling die nét een fractie anders aanvoelt dan van een lens die je al zowat dertig jaar hebt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190627631
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 12:04 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Vooral dat 'toen je hem net had' is redelijk bepalend hierin.

Wordt nog gekker als je bedenkt dat ik, nadat ik een A77-2 kocht het nog best even duurde voor ik hem écht lekker in mijn handen had. Zou op zich normaal zijn als ik niet al een A77-1 had die qua bedieningsorganen en handligging gewoon exact hetzelfde is. Alleen de AF, de sensor/processor en de stabilisatie zijn acht jaar ouder en pas na een paar weken begon ik uit de 2 beter resultaat te halen dan uit de 1 8)7
Nog zieker : Ik heb al sinds 1990 een Sigma APO 5.6/400mm manual focus. Omdat die redelijk verlept begint te raken en ik er wel heul goedkoop tegenaan liep kocht ik er nog ééntje bij. Exact dezelfde maar met een andere vatting(mek je niet want adapter) Met die oude in de vingers moest ik aan die 'nieuwkomer' toch nog best wennen, vooral aan de scherpstelling die nét een fractie anders aanvoelt dan van een lens die je al zowat dertig jaar hebt.
Iedere camera is weer anders ook.

Ik, mijn beste vriend en een vriendin hadden toen ter tijd alle 3 een D5100. En die camera's reageerde allemaal net even anders mooi is dat.b

Een andere vriendin van mij wilde ook een dslr ja zegt ze en dan kan jij mij helpen met waar dingen zitten enzo. Ja prima maar koop dan wel een Nikon.. Is wel zo makkelijk.

Dus Jeej ze heeft een camera gekocht 'm en Canon. Nou ja zelf weten beide meer dan prima. Maar krijg nu steeds appjes waar zit dit.. Waar zit dat. Ja weet ik veel _O-
I solemnly swear i'm up to no good
pi_190627718
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 12:09 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Iedere camera is weer anders ook.

Ik, mijn beste vriend en een vriendin hadden toen ter tijd alle 3 een D5100. En die camera's reageerde allemaal net even anders mooi is dat.b

Een andere vriendin van mij wilde ook een dslr ja zegt ze en dan kan jij mij helpen met waar dingen zitten enzo. Ja prima maar koop dan wel een Nikon.. Is wel zo makkelijk.

Dus Jeej ze heeft een camera gekocht 'm en Canon. Nou ja zelf weten beide meer dan prima. Maar krijg nu steeds appjes waar zit dit.. Waar zit dat. Ja weet ik veel _O-
En dan ook nog vragen of ze een lens kunnen lenen? :P

Als ik zeker wil weten dat mensen geen lenzen of andere accessoires lenen, laat ik ze altijd een ander merk kopen :P

Alleen bij @Ouwesok helpt dat niet want die krijgt zo'n beetje alles aangesloten op alles ;)

[ Bericht 17% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-12-2019 12:25:27 ]
pi_190627838
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 12:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

En dan ook nog vragen of ze een lens kunnen lenen? :P
Ja joh.. Maar ze begint nu te snappen dat ze bij mij echt niet moet zijn voor Canon tips. Ik heb een keer een Canon in mijn handen gehad. En heb er verder echt niks geen ervaring mee haha. Ik ben ook maar met Nikon begonnen omdat iedereen om mij heen een Nikon had en ik het merk dus al "kende"

En voor mij ook wel beter denk ik gezien die modelletjes net wat kleiner zijn en ik kleine handen heb :)

Heb er verder geen oordeel over hoor voordat iemand denkt dat dit een Canon bash post is. Ik ben er van overtuigd dat het gewoon persoonlijke voorkeur is :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_190628049
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2019 12:25 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ja joh.. Maar ze begint nu te snappen dat ze bij mij echt niet moet zijn voor Canon tips. Ik heb een keer een Canon in mijn handen gehad. En heb er verder echt niks geen ervaring mee haha. Ik ben ook maar met Nikon begonnen omdat iedereen om mij heen een Nikon had en ik het merk dus al "kende"

En voor mij ook wel beter denk ik gezien die modelletjes net wat kleiner zijn en ik kleine handen heb :)

Heb er verder geen oordeel over hoor voordat iemand denkt dat dit een Canon bash post is. Ik ben er van overtuigd dat het gewoon persoonlijke voorkeur is :)
Nee, dat begrijp ik. Heb vroeger ook met Canon geschoten, heb nog een Panasonic LX100 voor "erbij" en schiet zelf met een Nikon D810 en D5.

Ben niet zo merkgebonden maar als je eenmaal voor een platform kiest bouw je daar op verder en ken je dat het best.

Laat me 100 foto's zien en ik zou echt niet weten welke 50 met een Nikon en welke 50 met een Canon zijn geschoten ;)
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 24 december 2019 @ 13:05:26 #97
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190628416
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2019 12:25 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ja joh.. Maar ze begint nu te snappen dat ze bij mij echt niet moet zijn voor Canon tips. Ik heb een keer een Canon in mijn handen gehad. En heb er verder echt niks geen ervaring mee haha. Ik ben ook maar met Nikon begonnen omdat iedereen om mij heen een Nikon had en ik het merk dus al "kende"

En voor mij ook wel beter denk ik gezien die modelletjes net wat kleiner zijn en ik kleine handen heb :)

Heb er verder geen oordeel over hoor voordat iemand denkt dat dit een Canon bash post is. Ik ben er van overtuigd dat het gewoon persoonlijke voorkeur is :)
Misschien lees ik er inmiddels overheen op internet maar de tijd dat je, wanneer je het ene merk had, het andere zo hard mogelijk moest bashen lijkt een beetje voorbij. We zijn er kennelijk met zijn allen achter dat er sinds minstens een halve eeuw geen slechte spullen meer gemaakt worden, hooguit verkeerde keuzes.

Dat gezegd blijft wel wat je al aangeeft dat Canon en Nikon zo ongeveer elkaars grote tegenpolen lijken. Dat is niet iets van nu, dat is al heel erg oud. Sinds de bajonetvattingen op spiegelreflexen verschenen (zo rond 1960) heb je camera's die linksom draaien en camera's die rechtsom draaien.
Ben je helemaal aan de ene gewend bent en je pakt de andere, dan blijken alle bedieningsorganen de verkeerde kant op te draaien. Zelfs een lens van een Nikon wisselen wordt een kunst als je Canon of andere linksomdraaiende camera's gewend bent.
Waarbij de lens linksom in de vatting wordt gedraaid. Een Nikon draai je rechtsom in de vatting. Dit alles van achter de camera gezien voor de eventuele duidelijkheid

Nog zieker wordt het als je veel met oude manualfocuslenzen werkt. Vatting en zo gaat nog, alleen draaien de scherpstelringen bij sommige lenzen net verkeerd omdat de fabrikant kennelijk een Nikon-versie als basis gebruikte en dus bij alle overige vattingen de scherpstelring ook de verkeerde kant op draait. Het wordt dan steeds per lens weer even wennen 8)7
De hele Sigma System-focussing serie die ik heb draait ook om een of andere reden de verkeerde kant op.

Olympus heeft voor de (m)4/3-lenzen een hele slimme oplossing gemaakt waardoor gewenning geen issue meer is. Manual focussen doe je bij Olympus met een soort focus-by-wire systeem waarbij je de draairichting gewoon kunt kiezen en alles zo draait als jij wilt.
al heeft focus by wire ook weer nadelen, het is nogal een gevoelloze bedoening
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 24 december 2019 @ 17:23:22 #98
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190632002
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 13:05 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Misschien lees ik er inmiddels overheen op internet maar de tijd dat je, wanneer je het ene merk had, het andere zo hard mogelijk moest bashen lijkt een beetje voorbij. We zijn er kennelijk met zijn allen achter dat er sinds minstens een halve eeuw geen slechte spullen meer gemaakt worden, hooguit verkeerde keuzes.


Nou, ik volg op FB een pagina/blog die nogal graag Canon en dslrs mogen afkraken. Kom zo snel doet op de naam, maar onderliggende boodschap van elk artikel is ongeveer DSLR, Canon en Nikon zijn dood. Koop een Sony :')
De reacties daaronder zijn altijd leuk :7
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190632183
Is Sony zo goed dan? Ik heb ook al geen verstand van Sony.. Ik heb eigenlijk nergens verstand van.. Ben al blij dat ik mijn D5500 snap :+
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator dinsdag 24 december 2019 @ 17:57:38 #100
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190632455
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 17:36 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Is Sony zo goed dan? Ik heb ook al geen verstand van Sony.. Ik heb eigenlijk nergens verstand van.. Ben al blij dat ik mijn D5500 snap :+
Nee maar net als het bij Studio sport Ajax voor en Ajax na is, is dat bij hun ook zo, maar dan met Sony.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 24 december 2019 @ 18:17:13 #101
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190632718
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 17:36 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Is Sony zo goed dan? Ik heb ook al geen verstand van Sony.. Ik heb eigenlijk nergens verstand van.. Ben al blij dat ik mijn D5500 snap :+
Sony is ongeveer zo goed als de rest.
De discussie spiegelreflex versus systeemcamera is misschien nog wel een interessante tot je op de sterke punten van de beide opvattingen komt en het er meer op lijkt of je een straaljager vergelijkt met een helikopter. Met een straaljager kunnen dingen die met een helikopter niet kunnen en andersom.
Aangezien ik zowel spiegelreflexen als systeemcamera's als ook de hybridevorm, mijn A77's zijn in feite systeemcamera's met de formfactor maar ook de AF van een spiegelreflex, kan ik stellen tot geen van de kampen te horen maar heb er duidelijk een mening over.
In de afgelopen jaren zien we bij de traditionele digitale spiegelreflex eigenlijk nauwelijks ontwikkeling meer. Het concept is rijp en waar een jaar of tien geleden een model na anderhalf jaar volledig achterhaald was zie je nu nog maar heel weinig ontwikkeling. Ik kan me bij de EOS80D, maar ook bij de 'hybride' A77-2 niet zo snel iets indenken dat ik er nog graag bij in had gewild of wat beter had gekund, zelfs geen dingen waar ik me bij het gebruik aan zou irriteren.

De systeemcamera is nu ongeveer halverwege dat traject. De huidige fullframe (maar ook kleinere) systeemcamera's zijn snel genoeg om er alles mee te kunnen doen. Sony heeft inmiddels drie generaties A7. Ik heb de eerste daarvan. Bekijk je dan de derde generatie dan is dat, hoewel hij er redelijk identiek uitziet en totaal andere camera. Sneller, beter en vooral stiller.
Bij de meeste van mijn toepassingen heb ik een lichte voorkeur voor systeemcamera's vanwege de EVF en de mogelijkheid er ongeveer alles op als lens te kunnen gebruiken.
Bij vogels en wild heb ik dan weer liever een spiegelreflex.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190633681
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 december 2019 11:20 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja het geeft me sowieso allemaal een heel nare smaak in de mond.
Nu krijg ik een guilt-trip omdat diegene nu dus speciaal voor deze ene gelegenheid dan maar een dure camera moet aanschaffen die hij daarna nooit meer van plan is te gebruiken. En dan moet hij die nieuwe camera dus blootstellen aan de gevaren die ik genoemd had (condensvorming bij de sensor en dat soort dingen), en dat vindt-ie dus blijkbaar oneerlijk.
Aanschaffen hoeft helemaal niet hoor. D810 is nog gewoon te huur. Cameranu rekent een dagprijs van 50 euro en 750 euro borgstelling. Uiteraard een paar lensjes erbij vanaf 25 euro per dag met 250 euro borg per stuk. Als je wat langer huurt daalt de dagprijs en ben je spekkoper. Sommige verhuurders leveren 2 batterijen, anderen weer niet. Maar die kun je misschien ook wel los huren. Wel zelf voor geheugenkaartjes zorgen. Is dat niet wat voor hem? Een eerlijke zakelijke overeenkomst en hij hoeft er zelf niet een aan te schaffen.
  dinsdag 24 december 2019 @ 19:44:17 #103
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_190633809
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 19:31 schreef Yvesss het volgende:

[..]

Aanschaffen hoeft helemaal niet hoor. D810 is nog gewoon te huur. Cameranu rekent een dagprijs van 50 euro en 750 euro borgstelling. Uiteraard een paar lensjes erbij vanaf 25 euro per dag met 250 euro borg per stuk. Als je wat langer huurt daalt de dagprijs en ben je spekkoper. Sommige verhuurders leveren 2 batterijen, anderen weer niet. Maar die kun je misschien ook wel los huren. Wel zelf voor geheugenkaartjes zorgen. Is dat niet wat voor hem? Een eerlijke zakelijke overeenkomst en hij hoeft er zelf niet een aan te schaffen.
:')

"Dont be gentle, its a rental"
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_190633892
Met zo'n borgstelling ben je wel gentle. Het is een stuk hoger dan in de autoverhuur. Bij supertele's is het zomaar 1250,-. Zelf ook wel eens gekeken naar een 400 2.8 met 2x teleconverter voor de spielerei. Die huurdagen zijn dusdanig gemaakt dat je eigenlijk minimaal aan 2 dagen vastzit. Laat maar, dan pruts ik wel met mijn eigen 100-400.

(Over extenders gesproken, de huurprijs daarvan val wel weer mee. 12,50 per dag. Als het over tientjes gaat, is dat goed te doen om mee te experimenteren voor een dag of 3. In de verkoop gaan ze voor 450,- In bepaalde setups werken ze, bij andere scenarios weer veel te traag en onscherp)

[ Bericht 30% gewijzigd door Yvesss op 24-12-2019 20:03:00 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 24 december 2019 @ 20:07:35 #105
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190634078
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 19:51 schreef Yvesss het volgende:
Met zo'n borgstelling ben je wel gentle. Het is een stuk hoger dan in de autoverhuur. Bij supertele's is het zomaar 1250,-. Zelf ook wel eens gekeken naar een 400 2.8 met 2x teleconverter voor de spielerei. Die huurdagen zijn dusdanig gemaakt dat je eigenlijk minimaal aan 2 dagen vastzit. Laat maar, dan pruts ik wel met mijn eigen 100-400.
Met een supertele huren krijg je nog een ander effect. Iedere supertele heeft een zekere gewenningstijd. Huur je dus als hobbyist voor je goeie geld een voor jou vreemde supertele dan gaan de resultaten stelselmatig tegenvallen tenzij je hem vaak of lang genoeg huurt om hem helemaal in de vingers te krijgen, alleen is huren dan niet zo'n goeiekope optie meer.
Waar met dat soort dingen huren wél handig voor is is dat je met zo'n 2.8/400mm kolos een dagje kunt rondzeulen om te weten of je het gewicht en afmetingen van zo'n ding een beetje trekt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190634188
Weet ik wel, ga ik ook nooit doen. Misschien moet je de combinatie nog microadjusten ook. Daar is al een dagtaak. Maar zo'n 1.4 converter wil ik nog wel een keer proberen. Centraal focuspunt moet dat aankunnen zonder rare fratsen.
pi_190634472
Hmmm misschien is dat voor mijn vakantie in IJsland wel een idee ik heb een 70-300 maar die wordt vanaf de 200 soft. En dat zou jammer zijn mrt Puffins enzo. Het hoeft geen dikke telelens te zijn maar wel een die niet soft wordt
I solemnly swear i'm up to no good
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 24 december 2019 @ 20:39:22 #108
74056 crew  ToT
pi_190634515
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 19:31 schreef Yvesss het volgende:

[..]

Aanschaffen hoeft helemaal niet hoor. D810 is nog gewoon te huur. Cameranu rekent een dagprijs van 50 euro en 750 euro borgstelling. Uiteraard een paar lensjes erbij vanaf 25 euro per dag met 250 euro borg per stuk. Als je wat langer huurt daalt de dagprijs en ben je spekkoper. Sommige verhuurders leveren 2 batterijen, anderen weer niet. Maar die kun je misschien ook wel los huren. Wel zelf voor geheugenkaartjes zorgen. Is dat niet wat voor hem? Een eerlijke zakelijke overeenkomst en hij hoeft er zelf niet een aan te schaffen.
Hij zat idd te denken aan een camera te huren, maar dan een filmcamera.
Maar ik denk dat hij nu een systeemcamera koopt en na afloop weer verkoopt.
pi_190634531
Voor een vakantie tikt x maal 12,50 natuurlijk wel aan. En dan weet je niet eens of het werkt. Over het algemeen wordt je autofocus trager of werkt in het geheel niet meer. Beeldkwaliteit over het algemeen softer. Zelf heb ik een oude 100-400 en die is wide open op 400mm gewoon ragscherp. Dan kun je een tikje scherpte opofferen voor meer pixels on target. En afhankelijk van 1.4 of 2x converter 1 danwel 2 stops lichtverlies. Sluitertijd moet alleen maar hoger zijn, dus zoek het in de iso.

[ Bericht 15% gewijzigd door Yvesss op 24-12-2019 20:53:03 ]
pi_190634535
Voor filmen heb ik een gopro. Multi inzetbaar haha.
I solemnly swear i'm up to no good
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 24 december 2019 @ 20:40:28 #111
74056 crew  ToT
pi_190634537
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 20:35 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hmmm misschien is dat voor mijn vakantie in IJsland wel een idee ik heb een 70-300 maar die wordt vanaf de 200 soft. En dat zou jammer zijn mrt Puffins enzo. Het hoeft geen dikke telelens te zijn maar wel een die niet soft wordt
Ik heb een Tamron 150-600 G2 en ben er zeer tevreden over! :Y
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 24 december 2019 @ 20:41:01 #112
74056 crew  ToT
pi_190634543
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 20:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Voor filmen heb ik een gopro. Multi inzetbaar haha.
Ik heb een Xiaomi Yi 4K, maar die gebruik ik zelden.
Ik had wel een GoPro 4 Black, maar die is verzopen! :')
pi_190634594
Maar hieruit maak ik op de je je camera terugkrijgt, ToT? Dat is goed nieuws.
pi_190635270
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 december 2019 20:40 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik heb een Tamron 150-600 G2 en ben er zeer tevreden over! :Y
Ik ga even niks kopen. Ben aan het sparen voor andere dingen. Maar dacht misschien huren.
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 december 2019 20:41 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik heb een Xiaomi Yi 4K, maar die gebruik ik zelden.
Ik had wel een GoPro 4 Black, maar die is verzopen! :')
Ik gebruik mijn gopro vooral voor wintersport eigenlijk. En afgelopen zomer tijdens het snorkelen.

Ennuh hoe verzuip je een gopro?
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator dinsdag 24 december 2019 @ 21:36:46 #115
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190635414
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 21:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:


Ennuh hoe verzuip je een gopro?
Uit de behuizing halen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190635452
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2019 21:36 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Uit de behuizing halen?
Ah de mijne is gewoon waterdicht zonder extra behuizing.
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator dinsdag 24 december 2019 @ 22:00:14 #117
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190635796
Oh geen idee. Met onze stichting heden we een zootje van die ¤35 dingen in een kunststof behuizing.

Als ik te lang na beelden van een action cam kijk krijg ik hoofdpijn. Meestal zitten die dingen niet echt goed bevestigd.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190635915
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2019 22:00 schreef derLudolf het volgende:
Oh geen idee. Met onze stichting heden we een zootje van die ¤35 dingen in een kunststof behuizing.

Als ik te lang na beelden van een action cam kijk krijg ik hoofdpijn. Meestal zitten die dingen niet echt goed bevestigd.
Het scheelt nogal of er beeld stabilisatie op zit.

Vriend van mij heeft net vorige model van die ik heb zonder stabiliteit en dat beweegt echt veel te veel. Mijne stabiliseert wel en dat scheelt echt een hele hoop.
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator dinsdag 24 december 2019 @ 23:57:29 #119
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190637795
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 22:05 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Het scheelt nogal of er beeld stabilisatie op zit.

Vriend van mij heeft net vorige model van die ik heb zonder stabiliteit en dat beweegt echt veel te veel. Mijne stabiliseert wel en dat scheelt echt een hele hoop.
Nja, als je zo'n ding op een fietsstuur monteert en je fietst over een klinkerweg of je slingert was met met stuur dan is daar niet zo veel tegen te stabiliseren. Net zoals je zo'n ding op je hoofd op lichaam bevestigd tijdens het fietsen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 25 december 2019 @ 00:12:40 #120
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190637971
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 20:40 schreef Yvesss het volgende:
Voor een vakantie tikt x maal 12,50 natuurlijk wel aan. En dan weet je niet eens of het werkt. Over het algemeen wordt je autofocus trager of werkt in het geheel niet meer. Beeldkwaliteit over het algemeen softer. Zelf heb ik een oude 100-400 en die is wide open op 400mm gewoon ragscherp. Dan kun je een tikje scherpte opofferen voor meer pixels on target. En afhankelijk van 1.4 of 2x converter 1 danwel 2 stops lichtverlies. Sluitertijd moet alleen maar hoger zijn, dus zoek het in de iso.
Maar met een 2X extender op je 100-400 is het wel gedaan met je autofocus natuurlijk. Verder wel een heel fijne lens, heb er ook jarenlang veel plezier van gehad tot 'ie op een gegeven moment echt op was (toen de nieuwe versie gehaald :Y) ).
Huilen dan.
  woensdag 25 december 2019 @ 00:16:35 #121
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190638023
GoPro's, leuke dingen maar ik heb er het afgelopen decennium een stuk of 5/6 om zeep geholpen of kwijtgemaakt :') .
Huilen dan.
pi_190638195
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 23:57 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Nja, als je zo'n ding op een fietsstuur monteert en je fietst over een klinkerweg of je slingert was met met stuur dan is daar niet zo veel tegen te stabiliseren. Net zoals je zo'n ding op je hoofd op lichaam bevestigd tijdens het fietsen.
Als ik er aan denk zal ik morgen eens filmpjes opzoeken van de wintersport van vorig jaar. Het verschil is gigantisch. Ik heb mijn gopro op mijn helm zitten.
quote:
9s.gif Op woensdag 25 december 2019 00:16 schreef Isdatzo het volgende:
GoPro's, leuke dingen maar ik heb er het afgelopen decennium een stuk of 5/6 om zeep geholpen of kwijtgemaakt :') .
Hoe dan _O-
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 25 december 2019 @ 00:54:49 #123
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190638453
Laten stuiteren van bergen of voertuigen. Laten zwemmen zonder begeleiding. Eentje is tijdens het racen omgekomen door met 200+ een onderdeel van een motor voor me tegen zich aan te krijgen. Een ander is gesneuveld bij een crash. Mooie rots voor een timelapse uitgezocht, ding netjes aan een powerbank gelegd, denken goed te weten waar 'ie staat maar aan het eind van de dag viel dat toch tegen :') .

Zo tikt het aan.
Huilen dan.
pi_190638945
Ik vond een GoPro op een rots, stond een time laps op de SD-kaart. Toch mooi gratis.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 25 december 2019 @ 04:38:07 #125
74056 crew  ToT
pi_190639405
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 20:45 schreef Yvesss het volgende:
Maar hieruit maak ik op de je je camera terugkrijgt, ToT? Dat is goed nieuws.
Ja nou ik heb het wel terug gevraagd, maar diegene woont ver weg. Even kijken hoe het allemaal loopt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 21:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik ga even niks kopen. Ben aan het sparen voor andere dingen. Maar dacht misschien huren.
[..]

Ik gebruik mijn gopro vooral voor wintersport eigenlijk. En afgelopen zomer tijdens het snorkelen.

Ennuh hoe verzuip je een gopro?
De rubber van de duikbehuizing zat blijkbaar niet goed. ;(
Ik zat bij Moal Boal te snorkelen, ik hoor "Piep piep piep" en wist dat het mis zat. :'(
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 25 december 2019 @ 12:41:18 #126
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190644094
quote:
9s.gif Op woensdag 25 december 2019 00:54 schreef Isdatzo het volgende:
Laten stuiteren van bergen of voertuigen. Laten zwemmen zonder begeleiding. Eentje is tijdens het racen omgekomen door met 200+ een onderdeel van een motor voor me tegen zich aan te krijgen. Een ander is gesneuveld bij een crash. Mooie rots voor een timelapse uitgezocht, ding netjes aan een powerbank gelegd, denken goed te weten waar 'ie staat maar aan het eind van de dag viel dat toch tegen :') .

Zo tikt het aan.
Hm....

Het krankzinnige met zo'n actioncam is dat ik best wel wat leuke ideeën heb om zo'n dingetje mee te martelen. De Chinese varianten (GoPlo :') ) kosten zowat niks en toch zit ik al een jaar of wat tegen de aanschaf van zo'n ding aan te hikken omdat ik me afvraag of ik er wel genoeg lol mee ga hebben :')
In die tijd twee supertele's, een paar camera's, macrolenzen, wat ouwe lenzen, wat groothoeken en een lichtsterke standaardzoom aan de collectie toegevoegd maar over een actioncam blijf ik maar dubben
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 25 december 2019 @ 13:43:14 #127
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190645190
Je mag m'n GoPro wel lenen. Slopen is...
Huilen dan.
  Moderator woensdag 25 december 2019 @ 13:48:44 #128
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190645279
:D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 25 december 2019 @ 14:18:16 #129
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190645812
Is een serieus aanbod hoor.
Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 25 december 2019 @ 18:26:26 #130
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190648978
quote:
6s.gif Op woensdag 25 december 2019 13:43 schreef Isdatzo het volgende:
Je mag m'n GoPro wel lenen. Slopen is...
Ik dub nog even door om zelf zo'n ding aan de verzameling toe te voegen.
zul je zien dat ik er in no-time een stuk of drie heb voor wat voor goeie reden dan ook

Vanmiddag eindelijk een keer niet dat het vooruitzicht het beste samengevat kon worden met 'Hozen' en dus lekker een paar uurtjes buiten lopen voor de buitenlucht en de beweging en uiteraard speelkwartier.

De enige van mijn recente lenzen die nog eens uitgeprobeerd moest worden was een Soligor 3.5/180mm in de 'chrome ears' variant. Zo aan zijn bouw te zien van ergens tweede helft van de sixties en dus ook alweer een lens van pakweg een halve eeuw oud.
In één van de laatjes zag ik nog een T2-mount liggen voor Sony A en dus was de materiaalkeuze snel gemaakt.

Binnenkort in het vintage-objectieven-topic meer over dit juweeltje als de research naar zijn geschiedenis ook rond is.
Zo ziet ie er in elk geval uit

Soligor 3.5/180mm chrome ears by Ouwesok, on Flickr
zie je gelijk hoe deplorabel mijn A77-V eruit ziet, was niet voor niks zo goedkoop

Een hele rare pre-set waarbij de beide diafragmaringen achter op de lens zitten in plaats van voorop 8)7
Soligor 3.5/180mm chrome ears by Ouwesok, on Flickr

Nu eerst eens zien wat ik er allemaal mee bij elkaar geschoten heb.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 28 december 2019 @ 18:29:26 #131
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190713769
Best wel fris vanmiddag in het bos

Winter by Ouwesok, on Flickr

Wandelingetje gedaan met weer eens iets anders, de Oly E-PL1 met daarop de Canon FD 3.5/50mm macro. Gewoon even lekker winterse natuurcloseupjes maken en wat frisse lucht en beweging pakken.
kan eigenlijk niet mislukken zoiets
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 29 december 2019 @ 23:58:46 #132
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190758050
Op een ander forum kwam ik dit tegen:



Een Pentax ME met 50mm f/1.7 kostte destijds HFL 798.
In juni heb ik er een gekocht, voor het bedrag van ¤45 inclusief verzenden...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 30 december 2019 @ 00:13:40 #133
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190758665
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2019 23:58 schreef derLudolf het volgende:
Op een ander forum kwam ik dit tegen:

[ afbeelding ]

Een Pentax ME met 50mm f/1.7 kostte destijds HFL 798.
In juni heb ik er een gekocht, voor het bedrag van ¤45 inclusief verzenden...
Tri-X voor 6.30 nog aardig aan de prijs ook, ik haalde ze toen meestal voor nog geen vijf gulden tot kort na deze bon de prijs overnight de lucht in vloog naar ver boven de tien gulden en nog hoger met als oorzaak wat negatieve berichten over speculaties met zilver die de prijs nogal opdreven. Tri-X werd nimmer meer goedkoper.
Vreemd genoeg bleef de Tri-X 410 in een blikje met vijf lengtes van 36 opnamen die je zelf in een spoeltje moest frotten gewoon heel goed betaalbaar. Achttien gulden voor vijf films die, als Kodak ze in een spoeltje frotte meer dan een tientje per stuk kostten. Ik heb er aardig wat 410'en doorheen gestookt tot die uit de handel gingen en ik was aangewezen op een filmlader met de 402 variant, ofwel 30.5 meter wat uiteindelijk nóg economischer stookte.

Bedenk eens dat een SDHC-kaart van 8 GB nu bij de Action goedkoper is dan een filmpje een jaar of twintig geleden
ik weet tot mijn schande niet meer uit mijn hoofd wat ze nu kosten
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 31 december 2019 @ 14:39:11 #134
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190806000
De dag lijkt vandaag op een of andere manier te kort om iets zinnigs te doen, dus dan maar iets onzinnigs doen.

Ik pak mijn eerste spiegeltele die ik ooit kocht eens van de plank, hang er een passende T-mount aan en ga er zo maar eens mee naar buiten voor een paar beginplaatjes.

Het is de Sigma Ultratel 8/500mm uit ongeveer 1975. Hij wijkt af van andere spiegeltele's omdat ie voor een spiegeltele nogal lang is. Dat komt weer omdat er allerhande extra optische groepen kennelijk niet in zitten die bij een Maksutov-constructie die lens zo ontzettend kort maken. Deze is echt opgevouwen 500 dus zo'n 25cm lang.



Op filmpjes met de Contax scoorde Ultratel dramatisch slecht, ik herontdekte hem door hem op een Minolta 5D te zetten waar de stabilisator goed werk deed en vanmiddag mag ie op de A77V waarmee hij wél nauwkeurig scherp te stellen is en die geen spiegelklap heeft.
Kijken wat het wordt. Het zoekerbeeld is te beschrijven als 'belovend'.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 1 januari 2020 @ 00:42:34 #135
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190821098
Dat we in 2020 maar weer veel mooie plaatjes mogen maken *O*
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator woensdag 1 januari 2020 @ 00:50:33 #136
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190821173
De beste wensen!
Ben benieuwd wat voor leuks er dit jaar op de markt komt :s) Qua film heb ik enige geruchten gehoord, dus ben benieuwd...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 1 januari 2020 @ 01:15:07 #137
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_190821488
Beste wensen voor iedereen O+
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_190821533
Gelukkig Nieuwjaar!
I solemnly swear i'm up to no good
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 1 januari 2020 @ 09:42:15 #139
74056 crew  ToT
pi_190823859
:W Gelukkig nieuwjaar!
  FOK!fotograaf donderdag 2 januari 2020 @ 16:39:01 #140
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_190844317
Hebben jullie gelijk in het nieuwe jaar al wat foto's kunnen maken?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_190844409
Paar daagjes in de Ardennen. Dit is in Dinant.

I solemnly swear i'm up to no good
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 2 januari 2020 @ 16:51:15 #142
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190844479
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:39 schreef Xilantof het volgende:
Hebben jullie gelijk in het nieuwe jaar al wat foto's kunnen maken?
Ik nog even niet, ben nog bezig om een beste lading van rond de kerst toonbaar te maken.

Qua plannen kom ik aan een jaar eigenlijk tekort om het allemaal te gaan doen. Vanaf volgende week is daarbij de vrije periode weer afgelopen en zwijgen de camera's gedurende de week weer.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190920631
Goede voornemen (of eigenlijk doel) voor dit jaar; mijn eigen portfoliowebsite online zetten en meer focussen op portretten.

Vorig jaar al een aardig begin gemaakt voor een vriendin die eigen kleding ontwerpt.

Dit jaar wil ik het wat serieuzer aanpakken; tot nu toe gewerkt met natuurlijk licht i.c.m. reflectoren, maar ook met een flits (niet de ingebouwde) maar wil eigenlijk wat meer.

Zit te denken aan twee lichtstatieven, twee paraplu's en twee flitsers die via een remote aan mijn A6000 zijn verbonden. Een beetje online shoppen en ik zit rond de 150 euro (één flits heb ik dus al).

Beetje een goede setup om mee te beginnen of vergeet ik iets?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_190920757
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 16:08 schreef Hojdhopper het volgende:
Goede voornemen (of eigenlijk doel) voor dit jaar; mijn eigen portfoliowebsite online zetten en meer focussen op portretten.

Vorig jaar al een aardig begin gemaakt voor een vriendin die eigen kleding ontwerpt.

Dit jaar wil ik het wat serieuzer aanpakken; tot nu toe gewerkt met natuurlijk licht i.c.m. reflectoren, maar ook met een flits (niet de ingebouwde) maar wil eigenlijk wat meer.

Zit te denken aan twee lichtstatieven, twee paraplu's en twee flitsers die via een remote aan mijn A6000 zijn verbonden. Een beetje online shoppen en ik zit rond de 150 euro (één flits heb ik dus al).

Beetje een goede setup om mee te beginnen of vergeet ik iets?
Waarom direct 2 lichtstatieven en flitsers? Probeer er 1 en dan leer je vanzelf de tekortkomingen van bv een paraplu. Google maar eens op One Light van Zack Arias. Dat was een echte eye-opener voor mij.
  dinsdag 7 januari 2020 @ 16:35:29 #145
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190920989
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 16:39 schreef Xilantof het volgende:
Hebben jullie gelijk in het nieuwe jaar al wat foto's kunnen maken?
NUL.
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 7 januari 2020 @ 16:36:03 #146
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190920996
Drie. Moet ze nog ontwikkelen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 7 januari 2020 @ 21:11:42 #147
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190925883
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 16:08 schreef Hojdhopper het volgende:
Goede voornemen (of eigenlijk doel) voor dit jaar; mijn eigen portfoliowebsite online zetten en meer focussen op portretten.

Vorig jaar al een aardig begin gemaakt voor een vriendin die eigen kleding ontwerpt.

Dit jaar wil ik het wat serieuzer aanpakken; tot nu toe gewerkt met natuurlijk licht i.c.m. reflectoren, maar ook met een flits (niet de ingebouwde) maar wil eigenlijk wat meer.

Zit te denken aan twee lichtstatieven, twee paraplu's en twee flitsers die via een remote aan mijn A6000 zijn verbonden. Een beetje online shoppen en ik zit rond de 150 euro (één flits heb ik dus al).

Beetje een goede setup om mee te beginnen of vergeet ik iets?
Belangrijker dan de setup is veel doen. Zoals al eerder aangegeven is het best een aardige uitdaging om te kijken hoe ver je komt met één lichtbron (flits + modelleerding als plu of schaal of box) eventueel aangevuld met wat reflectiedingen. Je staat er verstuiterd van wat je met één enkele lamp allemaal kunt doen.
buiten doen we het meestal ook met één zon

Als je daar dan eenmaal wat vlieguren mee opbouwt merk je vanzelf wat de volgende uitbreiding op je setup moet worden en weet je die ook efficiënt in te zetten.

Oh ja, als het kan en als het mag, laat dan zo af en toe hier ook eens iets zien hesjtek inspirerend
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190928684
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 21:11 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Belangrijker dan de setup is veel doen. Zoals al eerder aangegeven is het best een aardige uitdaging om te kijken hoe ver je komt met één lichtbron (flits + modelleerding als plu of schaal of box) eventueel aangevuld met wat reflectiedingen. Je staat er verstuiterd van wat je met één enkele lamp allemaal kunt doen.
buiten doen we het meestal ook met één zon

Als je daar dan eenmaal wat vlieguren mee opbouwt merk je vanzelf wat de volgende uitbreiding op je setup moet worden en weet je die ook efficiënt in te zetten.

Oh ja, als het kan en als het mag, laat dan zo af en toe hier ook eens iets zien hesjtek inspirerend
Dankje! Ik besef maar al te goed dat als ik beter wil worden, ik meer moet fotograferen en doen.

Het is misschien ook niet zo zeer van dat ik vind dat mijn huidige foto's slecht zijn, maar het lijkt me wel super interessant een beetje te spelen met licht. Wat gebeurt er als ik dit doe, en wat gebeurt er als ik van die kant flits.

Hier twee voorbeelden waarbij ik met één reflector heb gewerkt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Feedback natuurlijk welkom!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 7 januari 2020 @ 23:56:06 #149
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190929197
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 23:22 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Dankje! Ik besef maar al te goed dat als ik beter wil worden, ik meer moet fotograferen en doen.

Het is misschien ook niet zo zeer van dat ik vind dat mijn huidige foto's slecht zijn, maar het lijkt me wel super interessant een beetje te spelen met licht. Wat gebeurt er als ik dit doe, en wat gebeurt er als ik van die kant flits.

Hier twee voorbeelden waarbij ik met één reflector heb gewerkt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Feedback natuurlijk welkom!
Best wel leuk :Y , je ziet twee opnamen met een totaal verschillende insteek en dus ook beide op een andere manier verlicht en dat geeft maar weer aan dat je het eigenlijk niet verkeerd kunt doen.
Het spelen met licht is in de eerste opname eigenlijk het beste gelukt. De tweede is technisch helemaal goed maar meer een illustratie dan een creatie.

Als je van portretwerk houdt en je hebt de ruimte om met flitslicht te werken zou ik niet aarzelen en gewoon beginnen een goeie set samen te stellen en vooral je helemaal suf te fotograferen om het licht te leren kennen en gebruiken. Uren speelplezier gegarandeerd :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_190933082
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 23:56 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Best wel leuk :Y , je ziet twee opnamen met een totaal verschillende insteek en dus ook beide op een andere manier verlicht en dat geeft maar weer aan dat je het eigenlijk niet verkeerd kunt doen.
Het spelen met licht is in de eerste opname eigenlijk het beste gelukt. De tweede is technisch helemaal goed maar meer een illustratie dan een creatie.

Als je van portretwerk houdt en je hebt de ruimte om met flitslicht te werken zou ik niet aarzelen en gewoon beginnen een goeie set samen te stellen en vooral je helemaal suf te fotograferen om het licht te leren kennen en gebruiken. Uren speelplezier gegarandeerd :Y
Nu je het zo zegt (de eerste spelen met licht, de tweede wat minder, eerder gewoontjes), valt me dat ook ineens op. Het was niet eens bewust zo bedoeld. Weer een nieuwe insteek geleerd! ^O^

En ja, daar gaat het me om. Beetje spelen, beetje proberen, beetje frutten en kijken wat het oplevert. Kan ik er mee omgaan, voegt het daadwerkelijk wat toe, ga zo maar door.

Vandaar dat ik gewoon met een basissetje licht wilde beginnen. :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator donderdag 9 januari 2020 @ 00:28:25 #151
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190944498
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 16:36 schreef derLudolf het volgende:
Drie. Moet ze nog ontwikkelen.
Daad bij woord gevoegd.

Dit jaar staat toch wel beetje in het teken van:
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 januari 2020 @ 19:22:59 #152
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190982745
Nauwelijks had ik het 1.4x convertje afgerekend of ik zag buiten de lucht betrekken :N

Toch even een wandelingetje gemaakt met de converter veilig tussen de A77V en de Sigma 150-500mm ondanks dat het inmiddels uitgesproken takkenweer leek te worden.

In die takken zat dan in elk geval weer iets waar ik even die lens met converter op kon richten.

Ardea Cinerea by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_191039854
Volgende week op wintersport en gaat goed weer worden. Met afnemende maan hopelijk helder genoeg om een wat astro te proberen.

Statief ingepakt, timer ingepakt, 16mm f/2.8 ook mee. App gedownload, timings opgeschreven. Vergeet ik nog iets?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator woensdag 15 januari 2020 @ 12:08:22 #154
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191039887
Afstandsbediening?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191040728
Wij gaan ook op wintersport. Maar we krijgen veel sneeuw.
I solemnly swear i'm up to no good
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 15 januari 2020 @ 22:06:53 #156
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_191049501
Ik ga niet op wintersport *O*

Hopelijk wel binnenkort weer eens een weekend met weer dat fotografie mogelijk maakt. Dat net-geen-licht begint me inmiddels een klein beetje de strot uit te hangen.
of zeg maar gerust een groot beetje
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 19 januari 2020 @ 22:47:12 #157
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_191108811
Wel licht dit weekend maar weinig tijd -O-

Vanmiddag in elk geval dan weer wel even een wandelingetje gedaan met de 1,4x converter om hem eens in min of meer gewoon licht te kunnen proberen.
Nu nog alle resultaten toonbaar maken en dan ga ik denk ik maar eens een topicje maken over teleconverters en hoe erg die dingen nou helemaal zijn.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 19 januari 2020 @ 22:47:56 #158
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191108822
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 22:47 schreef Ouwesok het volgende:
Wel licht dit weekend maar weinig tijd
+1
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 27 januari 2020 @ 19:36:35 #159
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191222155


Op veel luchthavens zijn ze bezig nieuwe scanners voor handbagage te installeren. Deze schijnen nogal wat meer straling te gebruiken als eerdere scanners.

Sowieso links zouden een aantal foto's zichtbaar moeten zijn.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 januari 2020 @ 21:39:15 #160
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_191239876
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2020 19:36 schreef derLudolf het volgende:
[ afbeelding ]

Op veel luchthavens zijn ze bezig nieuwe scanners voor handbagage te installeren. Deze schijnen nogal wat meer straling te gebruiken als eerdere scanners.

Sowieso links zouden een aantal foto's zichtbaar moeten zijn.
Best apart dat men kennelijk geen rekening meer denkt te moeten houden met de kans dat reizigers filmpjes in hun bagage hebben sinds we allemaal digitaal lopen te doen.
Voordat die scanners filmpjesvriendelijk werden had je de Filmshield, een speciale verpakking met een loden beschermlaag om je films mee door de scanners te krijgen. Op Ebay blijken ze nog erg goed te vinden te zijn.

Bij twijfel je films apart houden en regelen dat ze handmatig gechecked kunnen worden buiten de scanners om.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator vrijdag 31 januari 2020 @ 00:40:08 #161
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191272617
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 21:39 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Best apart dat men kennelijk geen rekening meer denkt te moeten houden met de kans dat reizigers filmpjes in hun bagage hebben sinds we allemaal digitaal lopen te doen.
Voordat die scanners filmpjesvriendelijk werden had je de Filmshield, een speciale verpakking met een loden beschermlaag om je films mee door de scanners te krijgen. Op Ebay blijken ze nog erg goed te vinden te zijn.

Bij twijfel je films apart houden en regelen dat ze handmatig gechecked kunnen worden buiten de scanners om.
Met deze 3D scanners schijnen die loodzakken ook niet meer voldoende te zijn. Gewoon aandringen op handmatige controle lijkt het beste te zijn. Kodak heeft inmiddels al een document gepubliceerd waarin uitleg staat, die je aan de douanier kunt laten zien.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 31 januari 2020 @ 00:40:32 #162
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191272624
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 1 februari 2020 @ 18:45:27 #163
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_191297984
Vandaag maar eens m4/3 gedaan tijdens wandelingetje

Om de nek onderstaand ding bestaande uit de E-PL1, met daarbovenop de VF-2 zoeker en aan de voorkant een Minolta MD-adapter, een Soligor 2x teleconverter en de Soligor(Cosina) 4-5.6/60-300mm.



Lastig fotograferen in de harde wind met die combinatie maar het leverde zo op het eerste gezicht naast een hoop blunders ook wel verrassingen op.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 2 februari 2020 @ 19:59:53 #164
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_191314992
Wat een uitgesproken grafweer vandaag. De camera's zijn in de kast gebleven en ik heb een droeve poging gedaan het internet uit te lezen :')

Iemand hier nog iets fotografisch ondernomen :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 2 februari 2020 @ 20:05:14 #165
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191315088
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 19:59 schreef Ouwesok het volgende:
Wat een uitgesproken grafweer vandaag. De camera's zijn in de kast gebleven en ik heb een droeve poging gedaan het internet uit te lezen :')

Iemand hier nog iets fotografisch ondernomen :?
Nee. Had graag nog een paar foto's gemaakt, zodat ik wat kon ontwikkelen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191315281
Nee het is bij wat screenshots gebleven vandaag :P pokkenweer.
I solemnly swear i'm up to no good
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 9 februari 2020 @ 23:44:33 #167
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_191434727
En weer een weekend nagenoeg zonder fotografie :N

Aanvankelijk had ik nog hoop dat vanmiddag de bewolking letterlijk stuk zou waaien en ik met van die heerlijke stormluchten zou kunnen gaan spelen maar helaas was het wolkendek vandaag geheel stormbestendig en ben ik niet verder gekomen dan een paar binnenshuisprobeerseltjes.

Hopelijk volgend weekend beter.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 9 februari 2020 @ 23:58:02 #168
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191434896
Ik heb een liter ID11 opgelost. En een andere film die ik vorig jaar al heb ontwikkeld nog even ingescand.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 14 februari 2020 @ 13:02:16 #169
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_191502884
Vorige week arriveerde eindelijk vanuit het afgelegen Chinezië de omnibounce voor mijn Nissin Di866 MkII zoals ie voluit heet waardoor ook deze flitser nu voluit mee kan doen op letterlijk al mijn Sony's, zelfs op de kleine HX60V past ie en daarop stuurt ie net zo lekker als op de grotere Sony's.

Het vergt alleen wel even anders vasthouden wil de hele boel niet voorover uit je handen kukelen. Je hangt min of meer de camera onder de flitser, richt met de flitser en met de andere hand kun je de boel proberen te ontspannen 8)7 :')


de eerste Sony compact met rugklachten

Beetje recalcitrante setup maar na een paar proefjes blijkt er nog best fotografie mee mogelijk te zijn ook, de belichtingsautomaat van die kleine compact blijft me steeds verbazen.
en qua bedieningsorganen heeft ie meer verwantschap met een A7 dan met een andere compactcamera.

Waanzinnig leuk en nog echt een ding van vroeger is dat kleine flitsertje voor op de Nissin, de subflash die, anders dan die van Metz van toen ook helemaal te trimmen is en die bij indirect geflitste opnamen de lichtjes in de ogen terugbrengt waardoor je opnamen wat levendiger worden.
Bij Metz stond ie standaard op 15% van je totale vermogen en was alleen met een grijsfiltertje te dempen, bij de Nissin kun je die 15% nog terugdraaien tot 1/128

En hoe fotografeert dat nou :?

Gelukkig ligt Liekki uit het raam te kijken. Ik gebruik voor de opname hoofdzakelijk het invallend daglicht en laat de camera dat aanvullen met een tikkie uit de 866 over het plafond. Om de flits niet te laten overheersen zet ik de flitscorrectie in de camera op -1

Dat komt er dan ongeveer zo uit te zien
Liekki by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 17% gewijzigd door Ouwesok op 14-02-2020 13:16:43 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 15 februari 2020 @ 13:55:25 #170
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_191520035
Leuk resultaat, maar jij maakt 't jezelf ook niet makkelijk of wel ):O ?
Huilen dan.
  zaterdag 15 februari 2020 @ 13:56:25 #171
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_191520050
* Isdatzo weer terug is *O* .

Camera gesloopt, mezelf gesloopt.. ik ga nooit meer op reis _O- .
Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 15 februari 2020 @ 21:43:23 #172
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_191527677
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 13:56 schreef Isdatzo het volgende:

Camera gesloopt, mezelf gesloopt.. ik ga nooit meer op reis _O- .
Klinkt alsof je nogal tekeer bent gegaan.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 15 februari 2020 @ 22:50:08 #173
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191529382
En de foto's? Zijn die gelukt?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 16 februari 2020 @ 13:45:19 #174
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_191536603
Kutweer dus we gaan maar weer eens een rondje Mangrove doen met in de tas onder andere die Nissin Di866 met omnibounce maar ook een nieuwe 50mm oplossing, de Sony 2.8/50mm die wél zonder hulp naar de 1:1 kan én een nieuw maatje voor mijn A77-2, namelijk nóg een A77-2 die ik voor een net prijsje aan de collectie kon toevoegen.
Nee, niet helemaal gek geworden maar ik zie Sony binnenkort stoppen met die A-mount spullen en een extra A77-2 is in dat kader niet zo'n slecht idee, zeker omdat ie qua kwaliteit en features eigenlijk niks te wensen overlaat en ik er nog in lengte van jaren lol van kan hebben
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zondag 16 februari 2020 @ 18:01:17 #175
73911 ultra_ivo
pi_191540444
Maandag ging het even mis met een lens. Ik was een concertshoot aan het doen (klein, huiskamer achtige sfeer) en had de lenzen die ik op dat moment niet gebruikte op een tafeltje/annex bankje staan. Stootte er iemand aan en de zoom ging niet meer.
Tijdens de week even langs bij Kamera-Express en de zaak besproken. Daarbij viel me op dat niet het interne element scheef zat maar het frontelement. Ik er even aan duwen en wrikken. Plotseling klikt het weer recht, zoomring deed het weer.
Vrijdagavond uitgeprobeerd bij een ander concert, hij focust weer prima.
Voor de zekerheid had ik al een 2e handslens naar hier laten komen maar vandaag bij K-E doorgegeven dat die weer in de landelijke roulatie mag ;).
  zondag 23 februari 2020 @ 15:33:34 #176
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_191646253
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 21:43 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Klinkt alsof je nogal tekeer bent gegaan.
Doe m'n best :Y .

quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 22:50 schreef derLudolf het volgende:
En de foto's? Zijn die gelukt?
Er zitten er wel een paar tussen denk ik, van toen de camera 't nog deed :') . Je ziet ze tzt hier wel verschijnen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Isdatzo op 23-02-2020 16:21:19 ]
Huilen dan.
  Moderator zondag 1 maart 2020 @ 09:14:40 #177
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191767689
Gisteren een hele grote ronde Duitsland/NRW gedaan met de boys van het treinen topic in PTA. Veel in de trein gezeten en op en rond het station rondgehangen.

Uiteraard had ik de Mamiya ook bij me. Rol die in de camera zat volgeschoten en een paar frames op de volgende.

Verder zijn de foto activiteiten over de maand februari vrij beperkt geweest.

Wel heb ik gisteren de miljoenste view gehad op mijn Flickr.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 maart 2020 @ 11:22:50 #178
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_191769250
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 09:14 schreef derLudolf het volgende:
Gisteren een hele grote ronde Duitsland/NRW gedaan met de boys van het treinen topic in PTA. Veel in de trein gezeten en op en rond het station rondgehangen.

Uiteraard had ik de Mamiya ook bij me. Rol die in de camera zat volgeschoten en een paar frames op de volgende.

Verder zijn de foto activiteiten over de maand februari vrij beperkt geweest.

Wel heb ik gisteren de miljoenste view gehad op mijn Flickr.
Nog vrij aardige activiteit, het had allemaal minder gekund.

Ook ik fotografeerde over februari minder dan ik voor de planning had. Gisteren wel de eerste keer buiten een beestjesmacro kunnen maken, klein wolfsspinnetje op de muur, plaatje komt nog.
Verder nog een buitenvlieg gespot maar die bleek toch wat cameraschuw, het lijkt echter weer de goeie kant op te gaan.

Kijken of er vanmiddag nog iets van fotografie in het vat zit.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 2 maart 2020 @ 23:41:17 #179
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191804802
Zat er nog iets in het vat? Ik breng morgen weer twee rollen naar de HEMA in elk geval :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 2 maart 2020 @ 23:49:45 #180
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191804898
Gisteren namelijk nog de rol namelijk nog vol geschoten.

Werd nog aangesproken op mijn camera. Die zag me lopen, hij kwam er aan fietsen op stopte op 10m afstand al. "Dat is nog een echte camera"

Ik kende de man (75) enkel van naam, fanatieke hobby fotograaf en natuurliefhebber. Dat was wel leuk.

Hij liet me nog wat bijzonder paddestoelen zien. En jemig, wat lagen er een spuiten in dat stukje bos :X Niet best.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191811207
Later dan de planning was, maar net in februari afgerond... onze jaarlijkse update van de foto lijsten met het jaar overzicht van vorig jaar (ons (foto)jaar loopt van 1 feb - 31 jan)



Niet eens allemaal de beste en mooiste foto's, maar gewoon het overzicht. Genomen met welk apparaat dan ook...
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 3 maart 2020 @ 21:08:11 #182
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_191818880
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2020 23:41 schreef derLudolf het volgende:
Zat er nog iets in het vat? Ik breng morgen weer twee rollen naar de HEMA in elk geval :Y
Rondje Burgers dierenpark om de macrospieren weer even soepel te fotograferen, genoeg vlieguren met mijn nieuwe Sony 50mm macro te krijgen en te checken of de sensor van mijn tweede A77-II nu helemaal schoon is.

Heliconius doris by Ouwesok, on Flickr

Het goeie nieuws van vandaag was dat ik alweer kevertjes over ramen zag marcheren *O*
Het slechte nieuws was dat de spullen thuis lagen -O-
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator dinsdag 10 maart 2020 @ 08:38:21 #183
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191935173
Nog steeds volg ik fstoppers op Facebook. Eigenlijk een ontiegelijk slechte pagina, maar daarop ranten in de reacties is best lekker :P

Nu werd ik weer verleidt om een artikel te lezen en kwam daarin een foto tegen gemaakt door een Nederlander. Ik herkende zijn kader nog van toen ik op Eosdigitaal zat.
Dus ik stuur hem een bericht: "jow ze gebruiken een foto van je. Pak ze aan, die kut site."

derLudolf gaat het artikel verder lezen, drie keer raden wie de auteur is _O- _O- _O-
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 10 maart 2020 @ 11:03:56 #184
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_191937153
Was 'ie zelf?
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 10 maart 2020 @ 11:30:51 #185
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191937518
quote:
11s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 11:03 schreef Isdatzo het volgende:
Was 'ie zelf?
ja :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 10 maart 2020 @ 13:05:01 #186
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_191939079
Tja, hier ging 't al fout natuurlijk.

quote:
11s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 08:38 schreef derLudolf het volgende:
Nog steeds volg ik fstoppers op Facebook.
Huilen dan.
pi_191939460
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 13:05 schreef Isdatzo het volgende:
Tja, hier ging 't al fout natuurlijk.
[..]

Hebben we het hier dan over:

a) "op Facebook"
b) "volg ik fstoppers"
c) alle bovenstaande?
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
  dinsdag 10 maart 2020 @ 15:06:12 #188
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_191941118
Ja.
Huilen dan.
pi_191941532
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 15:06 schreef Isdatzo het volgende:
Ja.
Heb je een correctie op je post gedaan of moet ik een bug melding doen op het feedback forum doen?
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
  dinsdag 10 maart 2020 @ 22:58:42 #190
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_191950678
Ik weet van niks.
Huilen dan.
pi_191988743
ben benieuwd hoe ver die gekte nog gaat. Straks zegt IJsland zoek het maar uit wij doen de grenzen dicht.
I solemnly swear i'm up to no good
  FOK!fotograaf vrijdag 13 maart 2020 @ 10:54:05 #192
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192000567
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 19:45 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
ben benieuwd hoe ver die gekte nog gaat. Straks zegt IJsland zoek het maar uit wij doen de grenzen dicht.
Die kunnen dat, als eiland, relatief makkelijk zeggen... Maar... Een groot deel van hun economie komt uit toerisme, dus die keuze zullen ze niet over één nacht ijs maken.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_192000599
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:54 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Die kunnen dat, als eiland, relatief makkelijk zeggen... Maar... Een groot deel van hun economie komt uit toerisme, dus die keuze zullen ze niet over één nacht ijs maken.
Ja precies daarom ook. Nu gaan wij in Juni pas. Maar toch vind ik het spannend :X :+
I solemnly swear i'm up to no good
  FOK!fotograaf vrijdag 13 maart 2020 @ 10:56:28 #194
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192000612
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:55 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ja precies daarom ook. Nu gaan wij in Juni pas. Maar toch vind ik het spannend :X :+
Zit niets anders op dan afwachten...
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_192000709
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:56 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Zit niets anders op dan afwachten...
Dat klopt :)
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 13 maart 2020 @ 12:00:00 #196
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192001769
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 10:56 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Zit niets anders op dan afwachten...
Nou, je zou ook het zekere voor het onzekere kunnen nemen en nu alvast gaan :+ .
Huilen dan.
pi_192001798
quote:
6s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 12:00 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Nou, je zou ook het zekere voor het onzekere kunnen nemen en nu alvast gaan :+ .
Als dat zo makkelijk zou gaan haha
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 13 maart 2020 @ 12:07:57 #198
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192001922
Nou, zit wel te kijken of ik nog ff snel ergens heen kan vliegen.

Tickets zo goed als gratis :') . Zit alleen een beetje met m'n kapotte pootje, anders was ik al lang weg geweest.
Huilen dan.
  FOK!fotograaf vrijdag 13 maart 2020 @ 12:22:28 #199
364681 over_hedge
pi_192002187
Ik ga volgende week naar bonaire. Hoop zo erg dat het gewoon door kan gaan
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  vrijdag 13 maart 2020 @ 12:33:28 #200
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_192002366
Wij gaan vooralsnog naar Londen begin april, maar ik gok ergens dat dat niet door zal gaan. Vooralsnog rijdt de trein gewoon. We hebben Florence al moeten annuleren, Londen was/is onze back-up. En anders in het najaar pas weer, dan zijn we ruim een jaar niet op vakantie geweest, zeldzaam voor ons :o Sinds 2014 eigenlijk elke drie maanden wel weg geweest.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  vrijdag 13 maart 2020 @ 14:29:22 #201
245601 -gt-
gt10b_bo620 Stella
pi_192004918
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2020 23:41 schreef derLudolf het volgende:
Zat er nog iets in het vat? Ik breng morgen weer twee rollen naar de HEMA in elk geval :Y
hema doet dat nog steeds ???
35 mm en 120 rolfilm ??

mamiya tevoorschijn gaat toveren dan
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 14 maart 2020 @ 12:15:08 #202
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192023588
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 14:29 schreef -gt- het volgende:

[..]

hema doet dat nog steeds ???
35 mm en 120 rolfilm ??

mamiya tevoorschijn gaat toveren dan
Er wordt nog steeds 'gewoon' ontwikkeld. Het enige verschil met de 'good old days' is dat het niet men momenteel in de grotere labs het aantal runs heeft beperkt waardoor er iets van wachttijd kan optreden.

Hou ons vooral op de hoogte van je wederwaardigheden met de Mamiya zodra die weer tevoorschijn getoverd is.
Misschien zelf ook weer eens een Mamiya tevoorschijn toveren
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zaterdag 14 maart 2020 @ 12:32:19 #203
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192023892
quote:
6s.gif Op vrijdag 13 maart 2020 12:00 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Nou, je zou ook het zekere voor het onzekere kunnen nemen en nu alvast gaan :+ .
IJsland is een land met, buiten Reykjavik, zeeeer lage bewonersdichtheid... Genoeg ruimte om dat virus te ontlopen.

Lag op instagram van een reisorganisatie naar Spitsbergen die daar nu 2 weken in quarantaine moeten...
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zaterdag 14 maart 2020 @ 14:05:48 #204
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_192025630
Ik zou 20 maart naar Tel Aviv gaan... 🙄 Ach ja... Bedenk maar dat er ergere dingen zijn dan een vakantie die niet doorgaat.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 14 maart 2020 @ 18:23:51 #205
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192030697
Met gesloten landen heb ik niet zoveel shizzle (ik ben niet zo van de vakanties). Even een dierentuintje pakken wordt een lastiger verhaal, die gaan nu massaal dicht.

Daarom maar naar het natuurpark, twee man sterk met beide een 400mm. De ouwe trouwe Sigma APO 5.6/400mm uit pakweg 1990 en (nieuw in de collectie) een van de laatste Novoflex Schnellschuss objectieven, de T-Noflexar 5.6/400mm op een hele fraaie PiGriff-C

De ene 400mm is de andere niet :')



Ik moet de resultaten nog even afwerken maar de eerste indrukken van die Noflexar zijn bepaald niet verkeerd. We moeten alleen nog even wat dingen verbeteren in de aansturing van de camera, zoals ie momenteel is moeten we hem eerst van de ontspanner loskoppelen om correcties door te voeren en zo.
daarbij moeten we nog een paar ontspankabels regelen zodat we met twee van die dikke 'flexen' op pad kunnen, er ligt hier ook nog een PiGriff-C met de 600mm kop erop die af en toe even naar buiten wil.

Vooralsnog een erg leuk speelgoedje om zo af en toe eens mee op pad te gaan.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 14 maart 2020 @ 18:26:18 #206
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192030746
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 12:15 schreef Ouwesok het volgende:

waardoor er iets van wachttijd kan optreden.

Dat valt best mee. Ga je in het weekend op stap kun je het maandag inleveren en woensdag ophalen. Dinsdag en woensdag inleveren is vrijdag ophalen.

Rest van de dagen is ook woensdag ophalen. Dus ja, als je op donderdag inlevert duurt het even...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 14 maart 2020 @ 18:32:49 #207
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192030873
En jaaaa, allemaal de Mamiya weer pakken.

Laten we een Mamiya meet doen :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 14 maart 2020 @ 18:34:59 #208
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192030934
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 18:26 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat valt best mee. Ga je in het weekend op stap kun je het maandag inleveren en woensdag ophalen. Dinsdag en woensdag inleveren is vrijdag ophalen.

Rest van de dagen is ook woensdag ophalen. Dus ja, als je op donderdag inlevert duurt het even...
Ook allemaal niet zo'n probleem. Anno nu fotografeer je op filmpjes om overal lekker de tijd voor te nemen, haast is geen issue meer sinds we daarvoor digitale speeltjes hebben.

Of je koopt voor afbraakprijs zo'n good old Jobo processor waarmee je elk proces zelf kunt doen en in ongeveer een half uurtje een berg negatieven hebt hangen.
Het drogen duurt eigenlijk nog het langste van het hele proces als je het goed wilt doen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 14 maart 2020 @ 18:54:17 #209
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192031362
Voor ¤3 (zw/C41) of ¤3,50 (E6) kun je het zelf ook niet doen...

Of je moet in een keer 28 doen...

https://www.fotoimpex.com(...)to-make-1000-ml.html

Compard verpakt Fuji chemie in kleinere flesjes, voor thuisgebruik. Fuji gebruikt geen gecombineerd bleek- en fixeer in tegenstelling tot Tetenal
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 14 maart 2020 @ 19:07:25 #210
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192031637
Ik weet niet waar jullie wonen, meer dagje LaPaDu of Zeche Zollverein ofzo. Daar is genoeg te beleven en te zien voor fotografen ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 14 maart 2020 @ 21:26:53 #211
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192035078
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 19:07 schreef derLudolf het volgende:
Zeche Zollverein
Nog best wel een tippel vanuit Flevo'tjesland met zo'n twee uur rijden maar die in Duisburg had ik al op het oog in kader van 'moet ik nog eens proberen'.
Zeker de entreeprijzen vallen heel erg mee :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 14 maart 2020 @ 22:45:05 #212
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192037113
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 21:26 schreef Ouwesok het volgende:
Zeker de entreeprijzen vallen heel erg mee
Je bedoelt dat het gratis toegankelijk is? LaPaDu in elk geval.
Van Zeche Zollverein is het bezoekerscentrum en museum tot en met 19 april gesloten ivm corona, maar ik heb geen idee of het terrein vrij toegankelijk is.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 maart 2020 @ 22:54:33 #213
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192060341
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 22:45 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Je bedoelt dat het gratis toegankelijk is? LaPaDu in elk geval.

Die inderdaad :Y Ik had eerlijk gezegd nogal een prijzig concept verwacht en het blijkt dus gewoon heulemaal gratuit te zijn. Ik zet hem op de 'zeker nog eens naar toe-lijst'
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf maandag 16 maart 2020 @ 11:54:23 #214
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192068813
Nog meer thuis-werkers vandaag?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 16 maart 2020 @ 11:54:44 #215
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192068821
quote:
5s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:54 schreef Xilantof het volgende:
Nog meer thuis-werkers vandaag?
Paar weekjes nog :+
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  Moderator maandag 16 maart 2020 @ 11:54:54 #216
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192068826
quote:
5s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:54 schreef Xilantof het volgende:
Nog meer thuis-werkers vandaag?
Mooi foto weer :7
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_192068854
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:54 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Mooi foto weer :7
Jammer dat ik gewoon thuis moet werken :P
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Moderator maandag 16 maart 2020 @ 11:57:44 #218
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192068871
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:56 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Jammer dat ik gewoon thuis moet werken :P
Maken de tijden nog uit?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_192069464
quote:
5s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:54 schreef Xilantof het volgende:
Nog meer thuis-werkers vandaag?
Jup, al sinds vorige week dinsdag :) .
pi_192069594
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:57 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Maken de tijden nog uit?
JA, want we zijn nu als een gek aan het communiceren met gebruikers om iedereen thuis te laten werken. Dus ik zit gewoon helpdeskje te spelen :P
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_192069667
Ja al een week.
I solemnly swear i'm up to no good
  FOK!fotograaf maandag 16 maart 2020 @ 13:02:38 #222
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192070332
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:54 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Mooi foto weer :7
Dat is inderdaad wel vervelend
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 16 maart 2020 @ 20:19:00 #223
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192080037
quote:
5s.gif Op maandag 16 maart 2020 11:54 schreef Xilantof het volgende:
Nog meer thuis-werkers vandaag?
Vanaf morgen :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf maandag 16 maart 2020 @ 20:58:59 #224
73911 ultra_ivo
pi_192080953
Hier niks te thuiswerken, gewoon 4-5x dagen per week op kantoor.
pi_192081206
Werk al 4 maanden thuis...... Die paar extra weken kunnen er wel bij...
Alleen nu zijn de kinderen ook bij...
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 19 maart 2020 @ 00:13:08 #226
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192133660
In de reeks afgelastingen kunnen we naast het songfestival inmiddels ook de Photokina in Keulen bijschrijven. Niet het eerste event in het fotowereldje dat afgelast wordt en naar alle waarschijnlijkheid ook niet het laatste. Wel het grootste.

Hopelijk wordt voor komend weekend de natuur niet afgelast :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator donderdag 19 maart 2020 @ 00:22:29 #227
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192133780
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 00:13 schreef Ouwesok het volgende:
de Photokina in Keulen bijschrijven
Ik had in de PhotoKlassik vorige week nog korting coupons zitten, toen had ik al m'n twijfels of dat wel door zou gaan.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 19 maart 2020 @ 01:15:31 #228
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192134239
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2020 00:13 schreef Ouwesok het volgende:

Hopelijk wordt voor komend weekend de natuur niet afgelast :')
De natuur doet alsof er niks aan de hand is. Ik zag vandaag gewoon:
- Een merel nestmateriaal verzamelen :( .
- Duiven neuken :( .
- Een specht hameren :( .

Ongehoord.
Huilen dan.
  Moderator donderdag 19 maart 2020 @ 23:52:01 #229
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192155119
_O-
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 20 maart 2020 @ 00:02:16 #230
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192155205
Ik heb vandaag weer wat negatieven opgehaald bij de Hema. Ik had online nog wat verlopen film gekocht, onder andere Kodak Vericolor 100 HC. Verlopen in 1998.

Scannen daarvan valt nogal tegen, op een of andere manier wil de software de losse beelden niet goed pakken. Sommige beelden hebben wel goede kleuren en zien er best goed uit. Andere beelden hebben een zware blauwe gloed. Het ligt puur aan de software.

Ik heb toch liever iets versere film :+ Het andere doosje dat ik kocht was Kodak Plus X. Een 125 iso zwart/wit film met traditionele korrel, dat was zeg maar een concurrent van Ilford FP4+. Deze is verlopen in 2007. Last van een rare kleurzweem heb ik in elk geval niet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 20 maart 2020 @ 00:51:50 #231
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192155535
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 00:02 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb vandaag weer wat negatieven opgehaald bij de Hema. Ik had online nog wat verlopen film gekocht, onder andere Kodak Vericolor 100 HC. Verlopen in 1998.

Scannen daarvan valt nogal tegen, op een of andere manier wil de software de losse beelden niet goed pakken. Sommige beelden hebben wel goede kleuren en zien er best goed uit. Andere beelden hebben een zware blauwe gloed. Het ligt puur aan de software.
Welke scanner en welke software gebruik je daarvoor :?
quote:
Ik heb toch liever iets versere film :+ Het andere doosje dat ik kocht was Kodak Plus X. Een 125 iso zwart/wit film met traditionele korrel, dat was zeg maar een concurrent van Ilford FP4+. Deze is verlopen in 2007. Last van een rare kleurzweem heb ik in elk geval niet.
Bij zwartwitfilm heb je dan weer ouderdomssluier, een uitbreiding op de grondsluier die maakt dat het een heksentoer wordt om contrast in je film te ontwikkelen. Het blijft op die manier altijd wat futloos, al zou 2007 bij een Plus-X nog niet echt desastreus hoeven te zijn.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator vrijdag 20 maart 2020 @ 09:34:09 #232
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192158821
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 00:51 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Welke scanner en welke software gebruik je daarvoor :?

Epson 4490 en eigenlijk altijd de software van Epson zelf.
Ik heb nu ook Vuescan gedownload, daar kun je zelf ook de kaders beter instellen. Maar de kleuren zijn een ramp.

De Epson software pakt de foto's automatisch en dat gebeurde niet goed. Soms twee halve foto's, met goede kleuren overigens. Beeldformaat op 6x9 ingesteld: anderhalve foto gescand, wederom met goede kleuren. Dan verschuif ik het negatief iets om vervolgens door foto goed te scannen, zit er een enorme blauwe waas over de hele foto :? Hoe dan ook, leuk experiment, maar gelukkig staan er geen belangrijke foto's op.

Ruim tien jaar over de datum is voor zwart/wit absoluut niet zorgwekkend. Zeker ISO 125 niet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 20 maart 2020 @ 11:38:59 #233
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192160939
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:34 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Epson 4490 en eigenlijk altijd de software van Epson zelf.
Ik heb nu ook Vuescan gedownload, daar kun je zelf ook de kaders beter instellen. Maar de kleuren zijn een ramp.

De Epson software pakt de foto's automatisch en dat gebeurde niet goed. Soms twee halve foto's, met goede kleuren overigens. Beeldformaat op 6x9 ingesteld: anderhalve foto gescand, wederom met goede kleuren. Dan verschuif ik het negatief iets om vervolgens door foto goed te scannen, zit er een enorme blauwe waas over de hele foto :? Hoe dan ook, leuk experiment, maar gelukkig staan er geen belangrijke foto's op.

Ruim tien jaar over de datum is voor zwart/wit absoluut niet zorgwekkend. Zeker ISO 125 niet.
Ik heb wel aardig veel gescand met die software van Epson (met een 4180). Als je de software standaard gebruikte ging alles inderdaad vrij moeizaam en vooral heel erg slecht. Had je de goeie modus te pakken dan had je meer over kleur en contrast te vertellen, alleen het kaderen van de scan wilde nogal eens een drama worden.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator vrijdag 20 maart 2020 @ 12:49:07 #234
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192162210
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 11:38 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik heb wel aardig veel gescand met die software van Epson (met een 4180). Als je de software standaard gebruikte ging alles inderdaad vrij moeizaam en vooral heel erg slecht. Had je de goeie modus te pakken dan had je meer over kleur en contrast te vertellen, alleen het kaderen van de scan wilde nogal eens een drama worden.
Eerlijk gezegd ben ik tevreden met het ding en de resultaten. Heb het een keer eerder gehad dat de kaders niet goed werden geplaatst.

Als je twijfels over de kleur hebt kun je altijd nog naar Tiff scannen en dan in Photoshop aan de gang.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 21 maart 2020 @ 22:06:10 #235
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192194209
Eindelijk vandaag weer eens naar buiten met een spiegeltele en uiteraard de telefoon.

Het lijkt best wel voorjaar :Y

Voorjaar by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 21 maart 2020 @ 22:28:41 #236
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192194757
Help, ik ben aan het kuchen. Het was leuk jullie gekend te hebben :'( .
Huilen dan.
pi_192195772
quote:
11s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 22:28 schreef Isdatzo het volgende:
Help, ik ben aan het kuchen. Het was leuk jullie gekend te hebben :'( .
Mzzzlll. R.I.P.
#35.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 21 maart 2020 @ 23:10:45 #238
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192195778
quote:
11s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 22:28 schreef Isdatzo het volgende:
Help, ik ben aan het kuchen. Het was leuk jullie gekend te hebben :'( .
Sad. 😢
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_192196358
quote:
11s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 22:28 schreef Isdatzo het volgende:
Help, ik ben aan het kuchen. Het was leuk jullie gekend te hebben :'( .
Bye bye man
I solemnly swear i'm up to no good
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 23 maart 2020 @ 20:00:37 #240
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192232928
Thuis werken is nogal killing voor het gestel. Op lunchtijd dan ook een wandelingetje voor wat buitenlucht en zonlicht en even loskomen van dat onophoudelijke virusgezwatel in alle soorten media.

Tot je bij de etalage van zo'n winkeltje in tweedehandsboeken van zo'n goodwillclub. Winkeltje is tot nader order gesloten maar aan de etalage te oordelen probeerden ze nog wel in te spelen op de actualiteit of moeten we concluderen dat toeval bestaat.


Verademing, eindelijk een keer niet dat eeuwige biertje :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 23 maart 2020 @ 20:31:38 #241
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192233636
quote:
11s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 22:28 schreef Isdatzo het volgende:
Help, ik ben aan het kuchen. Het was leuk jullie gekend te hebben :'( .
Leef je nog.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 24 maart 2020 @ 13:39:33 #242
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_192246776
Corona heeft mij aangezet om een timer te bestellen. Dat en een knopje in mijn bonzai projectje :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 24 maart 2020 @ 16:27:50 #243
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192249951
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2020 20:31 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Leef je nog.
Ik heb de neiging dingen wel aardig te overleven :') . Ondertussen nog steeds aan het kuchen, maar voel me verder niet heel beroerd. Kuchen, een beetje keelpijn en een beetje moe. Geen koorts, hoofdpijn of andere narigheid.
Huilen dan.
  FOK!fotograaf woensdag 25 maart 2020 @ 10:49:25 #244
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192263559
Jarenlang geloofde ik niet in het bestaan van de ijsvogel :')
Ja, natuurlijk zag ik alle prachtige foto's, maar ik ben zóvaak op pad geweest naar plekken waar ie gespot was... uren gezeten... nooit dat stomme beestje gezien. Ik dacht dat alle foto's van die vogel puur gemaakt waren om mij gek te krijgen :P

Tot dit weekend... Zie ik hem ineens voorbij vliegen... op nog geen 2 km van m'n huis :')
Heb hem op de foto, super slecht: onscherp, takje ervoor... Maar het is bewijs :P Nu eens wat vaker daar gaan posten :+
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  woensdag 25 maart 2020 @ 11:04:13 #245
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192263851
quote:
4s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:49 schreef Xilantof het volgende:
Jarenlang geloofde ik niet in het bestaan van de ijsvogel :')
Ja, natuurlijk zag ik alle prachtige foto's, maar ik ben zóvaak op pad geweest naar plekken waar ie gespot was... uren gezeten... nooit dat stomme beestje gezien. Ik dacht dat alle foto's van die vogel puur gemaakt waren om mij gek te krijgen :P
:6 :D
quote:
Tot dit weekend... Zie ik hem ineens voorbij vliegen... op nog geen 2 km van m'n huis :')
Heb hem op de foto, super slecht: onscherp, takje ervoor... Maar het is bewijs :P Nu eens wat vaker daar gaan posten :+
Leuk! 't Zijn supermooie beestjes ja.

Heb ze zelf alleen gezien als ik m'n cameraspullen niet bij had :( .
Huilen dan.
pi_192264119
quote:
4s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:49 schreef Xilantof het volgende:
Jarenlang geloofde ik niet in het bestaan van de ijsvogel :')
Ja, natuurlijk zag ik alle prachtige foto's, maar ik ben zóvaak op pad geweest naar plekken waar ie gespot was... uren gezeten... nooit dat stomme beestje gezien. Ik dacht dat alle foto's van die vogel puur gemaakt waren om mij gek te krijgen :P

Tot dit weekend... Zie ik hem ineens voorbij vliegen... op nog geen 2 km van m'n huis :')
Heb hem op de foto, super slecht: onscherp, takje ervoor... Maar het is bewijs :P Nu eens wat vaker daar gaan posten :+
Tof :D
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Moderator woensdag 25 maart 2020 @ 11:24:18 #247
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192264306
IJsvogels heb ik volgens mij ook nog nooit gezien.
Ik heb gisteren wel voor het eerst adders gezien :Y
Geen foto's gemaakt want een 45mm op 645 formaat (beeldhoek komt overeen met ~29mm kleinbeeld) is niet het meest ideaal.

Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!fotograaf woensdag 25 maart 2020 @ 11:27:58 #248
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192264383
quote:
14s.gif Op woensdag 25 maart 2020 11:04 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

:6 :D
[..]

Leuk! 't Zijn supermooie beestjes ja.

Heb ze zelf alleen gezien als ik m'n cameraspullen niet bij had :( .
Nu verstopt ie zich als ik mijn spullen bij me heb :')
Maar ik blijf het proberen... Heb 2 locaties waar ie aan het water kan zitten.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 11:16 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Tof :D
Ja! Was helemaal hyped :')
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fotograaf woensdag 25 maart 2020 @ 11:28:18 #249
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192264388
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 11:24 schreef derLudolf het volgende:
IJsvogels heb ik volgens mij ook nog nooit gezien.
Ik heb gisteren wel voor het eerst adders gezien :Y
Geen foto's gemaakt want een 45mm op 645 formaat (beeldhoek komt overeen met ~29mm kleinbeeld) is niet het meest ideaal.

[ afbeelding ]
ook super tof!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  woensdag 25 maart 2020 @ 11:40:54 #250
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192264628
Neem een ijsje mee om hem te lokken!!!
Huilen dan.
  FOK!fotograaf woensdag 25 maart 2020 @ 12:07:14 #251
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192265110
quote:
9s.gif Op woensdag 25 maart 2020 11:40 schreef Isdatzo het volgende:
Neem een ijsje mee om hem te lokken!!!
:')
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 25 maart 2020 @ 15:02:38 #252
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192268366
quote:
4s.gif Op woensdag 25 maart 2020 10:49 schreef Xilantof het volgende:
Jarenlang geloofde ik niet in het bestaan van de ijsvogel :')
Ja, natuurlijk zag ik alle prachtige foto's, maar ik ben zóvaak op pad geweest naar plekken waar ie gespot was... uren gezeten... nooit dat stomme beestje gezien. Ik dacht dat alle foto's van die vogel puur gemaakt waren om mij gek te krijgen :P

Tot dit weekend... Zie ik hem ineens voorbij vliegen... op nog geen 2 km van m'n huis :')
Heb hem op de foto, super slecht: onscherp, takje ervoor... Maar het is bewijs :P Nu eens wat vaker daar gaan posten :+
De eerste keer dat een ijsvogel voor je neus landt heb je het idee dat je belazerd wordt, zo onwerkelijk mooi zijn ze van vorm en kleur.
Ik spot ze momenteel vrij regelmatig maar het is alweer even geleden dat ik er een voor de camera had

Even eentje uit betere tijden met de A6000 en de Tokina AT-X 5.6/150-500mm

Alcedo atthis by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 25 maart 2020 @ 15:30:51 #253
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192268808
Prachtig portret, sok.
Huilen dan.
  FOK!fotograaf woensdag 25 maart 2020 @ 16:49:52 #254
364681 over_hedge
pi_192270245
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 15:02 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De eerste keer dat een ijsvogel voor je neus landt heb je het idee dat je belazerd wordt, zo onwerkelijk mooi zijn ze van vorm en kleur.

[ link | afbeelding ]Alcedo atthis by Ouwesok, on Flickr
Je kan ook overdrijven :P

Wel mooie foto :)
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Moderator woensdag 25 maart 2020 @ 20:22:08 #255
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192274294
Even weer aan het stoeien geweest met scannen, ook een poging gedaan om de 22 jaar over datum kleuren negatief film nogmaals te scannen. Ging best aardig en ziet er nog goed uit vind ik.

Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!fotograaf donderdag 26 maart 2020 @ 21:36:45 #256
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192294263
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 16:49 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Je kan ook overdrijven :P

Wel mooie foto :)
Ze zijn wel écht heel mooi. Vandaag zag ik hem weer... op een tak zitten. En hij vloog weg in de zon... Dat is ie zó blauw... niet normaal.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_192294708
quote:
17s.gif Op donderdag 26 maart 2020 21:36 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Ze zijn wel écht heel mooi. Vandaag zag ik hem weer... op een tak zitten. En hij vloog weg in de zon... Dat is ie zó blauw... niet normaal.
Jij en ik moeten misschien eens praten over lokaties en zo 8-)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 26 maart 2020 @ 22:45:44 #258
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192295708
* Isdatzo luistervinkt.
Huilen dan.
pi_192296484
Als iemand nog twee maande gratis Adobe LR wil :+

https://petapixel.com/202(...)XXVOmQzcnUd81jtPW_sg

:P
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 27 maart 2020 @ 00:06:16 #260
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192296700
Dank.

You're all set - your 60 days are free!
You'll save ¤ 24,18 of your current plan.
Huilen dan.
  FOK!fotograaf vrijdag 27 maart 2020 @ 01:58:12 #261
364681 over_hedge
pi_192297174
quote:
17s.gif Op donderdag 26 maart 2020 21:36 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Ze zijn wel écht heel mooi. Vandaag zag ik hem weer... op een tak zitten. En hij vloog weg in de zon... Dat is ie zó blauw... niet normaal.
Enige wat ik op het moment zie is mijn pc scherm omdat ik niet mijn huis verlaat tot dat ik boodschappen nodig heb
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_192301650
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 23:36 schreef PdeHoog het volgende:
Als iemand nog twee maande gratis Adobe LR wil :+

https://petapixel.com/202(...)XXVOmQzcnUd81jtPW_sg

:P
Oud nieuws... ze doen al jaren een 'mooie' aanbieding zodra je wilt opzeggen.
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
  Moderator vrijdag 27 maart 2020 @ 13:34:14 #263
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192302175
Mooie dingen:
Tijdje terug een mailtje naar Foma gestuurd dat ik niet tevreden was met hun film. Batch nummer er bij etc en gevraagd of het door een fout van mij kwam of aan het product lag. Dat laatste, als ik mijn adres even door gaf en de voorkeur welke andere film ik van ze wilde hebben dan stuurden ze me vervangende film.

Op Flickr merkte ik op dat een user een bepaalde camera niet meer gebruikte, een iets simpeler versie wel. Ding was kapot etc. Dus even een privé bericht gestuurd of hij nog verder plannen had met dat ding. Volgens hem was ie echt stuk-stuk en hij dacht dat reparatie onmogelijk dan wel erg duur zou zijn en voor de verzendkosten mocht ik hem hebben :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 27 maart 2020 @ 20:35:11 #264
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_192309274
TerminaalVrdwld twitterde op vrijdag 27-03-2020 om 20:08:51 First attempt at a timelapse 😅 More to follow! https://t.co/jjvPDFSeoK reageer retweet
Mijn eerste timelapse.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  FOK!fotograaf zaterdag 28 maart 2020 @ 11:32:03 #265
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192317606
amad_dot_png twitterde op donderdag 26-03-2020 om 13:03:32 Sharing some positive news today: after 130 years the rarest and mostly thought to be extinct dwarf kingfischer was photographed in the Philippines living her best life. Out to Miguel David De Leon and his team for making this happen and bringing some light into this world. https://t.co/J8Sd4Ovhd5 reageer retweet
Als je nog een meer bijzondere ijsvogel wilt:
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 28 maart 2020 @ 12:52:20 #266
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192318675
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 11:32 schreef Xilantof het volgende:
amad_dot_png twitterde op donderdag 26-03-2020 om 13:03:32 Sharing some positive news today: after 130 years the rarest and mostly thought to be extinct dwarf kingfischer was photographed in the Philippines living her best life. Out to Miguel David De Leon and his team for making this happen and bringing some light into this world. https://t.co/J8Sd4Ovhd5 reageer retweet
Als je nog een meer bijzondere ijsvogel wilt:
Beetje uit de route wil ik maandag weer kunnen werken.

Straks maar even Oostvaardersveld waar genoeg te zien en vooral te wandelen lijkt te zijn.
afgelopen week nogal opgehokt gezeten ondanks en dankzij thuis werken
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zaterdag 28 maart 2020 @ 13:41:13 #267
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192319406
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 21:54 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Jij en ik moeten misschien eens praten over lokaties en zo 8-)
quote:
6s.gif Op donderdag 26 maart 2020 22:45 schreef Isdatzo het volgende:
* Isdatzo luistervinkt.
De eerste locatie is hier:
https://goo.gl/maps/ghKC9yoTWRJcSJgD7
In die groene omgeving vliegt er in elk geval één.
Daar van de week deze gemaakt.

Onscherp, takje ervoor... Maar! Bewijs!

In die omgeving stond ik vanmorgen weer, toen een man me aansprak en me een andere locatie doorgaf waar ze ook zitten.
hier: https://goo.gl/maps/XeB9A7tecrWjC7No9
Daar heen gefietst. En jawel, ze vlogen gewoon voorbij. Stuk of 3-4 gezien, maar... op de foto zetten is lastig.
Getuige deze foto:

Stomme AF :')
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 28 maart 2020 @ 14:30:22 #268
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192320180
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 13:41 schreef Xilantof het volgende:
----8<----
Stomme AF :')
Z6 :?

AF is trouwens op een vliegende ijsvogel een drama onafhankelijk van de camera, voor hun formaat vliegen ze eigenlijk veel te snel en bij voorkeur en om fotografen te treiteren stelselmatig voor achtergronden met heel veel detail erin waarin die AF zich dan vastbijt. Zou het vogeltje een voor zijn formaat normale snelheid hebben dan kun je vaak nog wel manual ingrijpen, een ijsvogel is echter al weg voor je je scherpstelring te pakken hebt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zaterdag 28 maart 2020 @ 14:43:54 #269
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192320330
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 14:30 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Z6 :?

AF is trouwens op een vliegende ijsvogel een drama onafhankelijk van de camera, voor hun formaat vliegen ze eigenlijk veel te snel en bij voorkeur en om fotografen te treiteren stelselmatig voor achtergronden met heel veel detail erin waarin die AF zich dan vastbijt. Zou het vogeltje een voor zijn formaat normale snelheid hebben dan kun je vaak nog wel manual ingrijpen, een ijsvogel is echter al weg voor je je scherpstelring te pakken hebt.
Inderdaad een Z6, met 300mm + 1,7TC, beetje soft, maar in elk geval flink wat bereik.
En deze zat braaf stil (eventjes in elk geval :')), maar door het riet werd het moeilijk. Handmatig ingrijpen deed ik, maar toen vloog ie alweer...

In vlucht ga ik voorlopig nog niet eens proberen _O-
Het is hier allemaal vrij dicht bebost, dus voordat ik hem zie is ie al voorbij.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_192320398
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 14:43 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Inderdaad een Z6, met 300mm + 1,7TC, beetje soft, maar in elk geval flink wat bereik.
En deze zat braaf stil (eventjes in elk geval :')), maar door het riet werd het moeilijk. Handmatig ingrijpen deed ik, maar toen vloog ie alweer...

In vlucht ga ik voorlopig nog niet eens proberen _O-
Het is hier allemaal vrij dicht bebost, dus voordat ik hem zie is ie al voorbij.
Ben je van de D850 af? :o
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  FOK!fotograaf zaterdag 28 maart 2020 @ 15:12:38 #271
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192320692
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 14:49 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ben je van de D850 af? :o
Nee, die (maar eigenlijk de opvolger) wil ik nog steeds. De Z6 gekocht voor de snelheid (FPS) en Hoge ISO kwaliteiten.
M’n D800 is nog steeds favoriet in landschapjes en portretten.

Hoewel.... de Z-lenzen zijn wel érg lekker... Dus kan zomaar dat ik toch sneller overstap dan ik eerst dacht.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zaterdag 28 maart 2020 @ 20:58:42 #272
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_192326589
In een parkje hier in de buurt schijnen ook heel wat ijsvogels te zitten.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  FOK!fotograaf zondag 29 maart 2020 @ 15:20:11 #273
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192337372
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2020 20:58 schreef kanovinnie het volgende:
In een parkje hier in de buurt schijnen ook heel wat ijsvogels te zitten.
En ze nog nooit geprobeerd op de foto te krijgen?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 29 maart 2020 @ 19:17:20 #274
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192341582
Vanmiddag in het Natuurpark Lelystad nog een ijsvogeltje mogen spotten. Met wat ik verder daar de afgelopen weken al heb mogen spotten heb ik inmiddels daar al zo'n vier stekken.

Fotograferen van ijsvogels wordt daar dan weer een lastig verhaal, je kan er wat lastig bij. Daarbij nog het fenomeen dat de meeste ijsvogelplaatjes van mij vanuit vogelhutten of observatieschermen zijn gemaakt. Zonder scherm is dit hieronder ongeveer mijn record.

Alcedo atthis by Ouwesok, on Flickr
Met een A58 en een Sigma APO 7.2/500mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 29 maart 2020 @ 19:41:10 #275
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192341976
Ook niet onaardig O+ .

Ik heb eigenlijk alleen niet-Europese ijsvogels in de collectie zitten. Misschien toch eens wat werk maken van het huis-tuin-en-keuken-exemplaar.
Huilen dan.
  FOK!fotograaf maandag 30 maart 2020 @ 08:01:14 #276
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192349155
Ik heb er gister maar 1tje zien vliegen, geen foto kunnen bemachtigen.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Moderator maandag 30 maart 2020 @ 22:31:36 #277
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192362208
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 30 maart 2020 @ 23:01:52 #278
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192362975
quote:
9s.gif Op maandag 30 maart 2020 08:01 schreef Xilantof het volgende:
Ik heb er gister maar 1tje zien vliegen, geen foto kunnen bemachtigen.
Niet zo droevig. Ze zien vliegen is toch ook mooi?
Huilen dan.
  maandag 30 maart 2020 @ 23:03:08 #279
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_192363010
quote:
17s.gif Op maandag 30 maart 2020 22:31 schreef derLudolf het volgende:
[ afbeelding ]
Ha. Die had (heeft) m'n pa ook. Leuk spelen!
Huilen dan.
  Moderator maandag 30 maart 2020 @ 23:04:12 #280
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192363042
quote:
6s.gif Op maandag 30 maart 2020 23:03 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ha. Die had (heeft) m'n pa ook. Leuk spelen!
Hopelijk snel. Hij is kapot :)
Even kijken of ik dat kan laten repareren voor een schappelijk bedrag.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 30 maart 2020 @ 23:05:43 #281
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192363075
quote:
17s.gif Op maandag 30 maart 2020 22:31 schreef derLudolf het volgende:
[ afbeelding ]
Die heb ik ook *O*

Wat mankeert eraan :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 30 maart 2020 @ 23:19:13 #282
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192363392
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 23:05 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die heb ik ook *O*

Wat mankeert eraan :?
Het transportmechanisme is niet goed meer.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 30 maart 2020 @ 23:32:39 #283
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192363580
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 23:19 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Het transportmechanisme is niet goed meer.
Dat is ook zo ongeveer het enige dat stuk wil aan een C330 al is zo'n ding wel zodanig grof gebouwd dat het repareerbaar zou moeten zijn. Alleen even het juiste adres vinden.

Mocht ie weer maalvaardig zijn te krijgen, de aanrader op deze camera is de 135mm waarmee je een krankzinnig mooie portretlens hebt én anders dan de Sonnar 150mm van die Zweed hoef je bij een C niet met tussenringen, voorzetlenzen en weet ik niet wat nog meer te werken om een formaatvullend hoofd te krijgen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 30 maart 2020 @ 23:52:45 #284
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192363832
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 23:32 schreef Ouwesok het volgende:
Alleen even het juiste adres vinden.
Mamiya Service in Uden. Het beste adres voor Mamiya in Europa aldus de kenners 8-)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 30 maart 2020 @ 23:57:46 #285
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192363900
Eerlijk gezegd ben ik zelf niet zo van de portretten, maar zal het onthouden ;)
Als ik hier ander glas bij koop ben ik eerder geneigd een 55 of 65mm te kopen. Maar 80 is ook een hele mooie brandpuntafstand.

C330 meeting als de corona shit voorbij is? :7
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!fotograaf dinsdag 31 maart 2020 @ 08:20:39 #286
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192366466
Ik moet nog altijd mijn Yashica mat laten repareren... Sluiter(knop) is kapot.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  dinsdag 31 maart 2020 @ 09:13:45 #287
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_192366957
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 15:20 schreef Xilantof het volgende:

[..]

En ze nog nooit geprobeerd op de foto te krijgen?
Ik heb mijn camera in geen 3 jaar aangeraakt volgens mij :@
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 31 maart 2020 @ 11:50:15 #288
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192369280
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 23:57 schreef derLudolf het volgende:
Eerlijk gezegd ben ik zelf niet zo van de portretten, maar zal het onthouden ;)
Als ik hier ander glas bij koop ben ik eerder geneigd een 55 of 65mm te kopen. Maar 80 is ook een hele mooie brandpuntafstand.

C330 meeting als de corona shit voorbij is? :7
Als die van jou het tegen die tijd weer doet. Ik zeg doen :Y

Ik heb er overigens de 65mm, de 80, de 135 en de 180 bij. De 55 kreeg ik nooit voor fatsoenlijk geld te pakken en toen ze er wel waren was bij mij de behoefte een beetje weg :')

Het zou echter wel aardig zijn om weer eens een keer met de tweeoog op pad te gaan, het blijft een hele aparte manier van fotograferen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf dinsdag 31 maart 2020 @ 11:57:21 #289
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_192369413
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 09:13 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik heb mijn camera in geen 3 jaar aangeraakt volgens mij :@
Wegwezen hier dan! :N
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_192372030
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 09:13 schreef kanovinnie het volgende:

Ik heb mijn camera in geen 3 jaar aangeraakt volgens mij :@
Tijd om de accu weer op te laden :p
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"&lt;&gt;?
  Moderator dinsdag 31 maart 2020 @ 14:28:52 #291
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192372169
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 14:21 schreef bakkerl het volgende:

[..]

Tijd om de accu weer op te laden :p
Ik kon laatst m'n oplader niet weervinden. Zo lang had ik niet digitaal geschoten.
Zal hem maar even pakken, het is ook wel es voorgekomen dat ik halfweg juli dat ding nog op zomertijd moest instellen :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 2 april 2020 @ 21:34:51 #292
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192419154
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 23:32 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat is ook zo ongeveer het enige dat stuk wil aan een C330 al is zo'n ding wel zodanig grof gebouwd dat het repareerbaar zou moeten zijn. Alleen even het juiste adres vinden.

Mocht ie weer maalvaardig zijn te krijgen, de aanrader op deze camera is de 135mm waarmee je een krankzinnig mooie portretlens hebt én anders dan de Sonnar 150mm van die Zweed hoef je bij een C niet met tussenringen, voorzetlenzen en weet ik niet wat nog meer te werken om een formaatvullend hoofd te krijgen.
Godver, ik kom er er net eentje tegen op eBay Kleinanzeigen voor ¤90.


De laatste rol van de M645 waren best meerdere foto's oneven belicht. Meer eerste rollen zat er af en toe ook een tussen.

Maar even contact gehad met de heren in Uden. In september heeft de camera onderhoud gehad vanwege soortgelijke klachten. Wordt nu gefixt onder garantie _O_
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 3 april 2020 @ 00:19:46 #293
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192422411
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 21:34 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Godver, ik kom er er net eentje tegen op eBay Kleinanzeigen voor ¤90.

De laatste rol van de M645 waren best meerdere foto's oneven belicht. Meer eerste rollen zat er af en toe ook een tussen.

Maar even contact gehad met de heren in Uden. In september heeft de camera onderhoud gehad vanwege soortgelijke klachten. Wordt nu gefixt onder garantie _O_
Dat zijn de berichten *O*

Qua prijs moet je even bedenken dat de C330 destijds allesbehalve goedkoop was, voor een nieuwe was je bij de laatste serie al tegen de 1500 gulden kwijt, met een paar lenzen en wat accessoires had je zomaar voor zo'n drieënhalfduizend gulden in je tas zitten.
Ofwel de prijs van een kale Bronica SQ-A en een duuz'nd of twee onder een even kale Hasselblad 500C/M.

Die ouwe beesten en hun kwaliteit maken me wel benieuwd of er over pakweg veertig jaar nog iemand met bijvoorbeeld een Sony A77 fotografeert :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator vrijdag 3 april 2020 @ 22:42:05 #294
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192438935
Ik heb hem niet gekocht, eerst even afwachten of reparatie van het ding rendabel is ;)

Zo uit mijn hoofd kwam de model S in 1983 of de markt.
Een M645 1000s was in 1977 al meer dan 1500 in de BTW



Ik denk dat je vraag redelijk retorisch is... Batterijen zullen het eerste probleem zijn en als er iets elektrisch kapot zijn, is het kut.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 4 april 2020 @ 00:02:13 #295
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192440356
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2020 22:42 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb hem niet gekocht, eerst even afwachten of reparatie van het ding rendabel is ;)

Zo uit mijn hoofd kwam de model S in 1983 of de markt.
Klopt :Y

De Pro-S was een weer verbeterde maar ook vereenvoudigde versie van de Pro-F. De Pro-S had wat meer kunststof onderdelen waardoor ie wat lichter was dan de Pro-F. De C330 had nogal een reputatie voor zijn gewicht. Vooral als je een andere tweeoog gewend bent is een C330 loodzwaar en vooral heel erg groot.
De Pro-S is de meest gewilde C330, waarschijnlijk omdat er niet zo bar veel van zijn verkocht, vanaf midden jaren 80 kocht men kennelijk toch liever de 645 óf stapte over naar Bronica die toen ook best aan de weg timmerde met een mooi compleet SQ-A systeem.
quote:
Een M645 1000s was in 1977 al meer dan 1500 in de BTW

[ afbeelding ]

Ik denk dat je vraag redelijk retorisch is... Batterijen zullen het eerste probleem zijn en als er iets elektrisch kapot zijn, is het kut.
Klopt ook.

Toch moet ik zeggen dat het me meevalt hoe lang sommige digitale camera's het nog volhouden, zeker omdat ze veel intensiever gebruikt worden dan de oude filmpjescamera's.
Museumtechnisch lijkt het me wel eens leuk om met een zo vroeg mogelijke digitale reflex te fotograferen. Zo af en toe kom je nog eens iets tegen van een jaar of twintig oud dat nog gewoon werkt. Echt talrijk zijn die camera's niet, ze komen uit de tijd dat een digitale reflex qua prijs kon wedijveren met een middenklasse auto. Dat maakt ze nogal zeldzaam.
De oudste digitaal die ik nog met enige regelmaat meeneem is mijn Kodak DCS Pro-N uit 2004 waar nog gewoon accu's voor te vinden zijn en die het nog gewoon doet en een enorme funfaktor heeft.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 april 2020 @ 12:22:25 #296
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192460419
Bij een paar bloeiende koolzaadplanten op zoek naar bijen en andere insecten zie ik ineens mijn eerste buitenvlinder voor dit jaar. Een oranjetipje
reken ik even de citroenvlinder van vorige week niet mee, ik was toen in fotografisch opzicht ongewapend

Gelukkig vergiste het vlindertje zich even en ging tegen de gewoonte in heel kort even op een koolzaadplant zitten, maar lang genoeg voor

Anthocharis cardamines by Ouwesok, on Flickr

Daarna nog meer vlinders gezien en vastgelegd maar dat komt allemaal nog.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 6 april 2020 @ 21:41:43 #297
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192485715
C330 kan gerepareerd worden *O*
Kost ongeveer ¤200. Transport mechanisme, wat tandwielen, lichtafdichtingen, bekleding aan buitenkant en nog alles schoonmaken, smeren en afstellen ("CLA")

Online worden ze aangeboden vanaf ¤300, maar goed dan mag je er ook nog een CLA van zo'n ¤100 bij optellen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 6 april 2020 @ 23:16:44 #298
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192487538
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 21:41 schreef derLudolf het volgende:
C330 kan gerepareerd worden *O*
Kost ongeveer ¤200. Transport mechanisme, wat tandwielen, lichtafdichtingen, bekleding aan buitenkant en nog alles schoonmaken, smeren en afstellen ("CLA")

Online worden ze aangeboden vanaf ¤300, maar goed dan mag je er ook nog een CLA van zo'n ¤100 bij optellen.
Die going-prijs was me al opgevallen.

Het gekke is daarmee dat die C330 eigenlijk een van de meest waardevaste middenformaatcamera's is gebleken.
RB67's, Hasselblads en Bronica's gaan voor een fractie van hun oorspronkelijke prijs, de C330's voor ongeveer de helft.
al is ook hier de geluksfaktor niet uit te sluiten, soms kan het voor heel weinig
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 10 april 2020 @ 18:03:20 #299
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192555317
Weekend *O*
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf vrijdag 10 april 2020 @ 18:55:46 #300
73911 ultra_ivo
pi_192555922
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 18:03 schreef Ouwesok het volgende:
Weekend *O*
Wat is dat?
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 10 april 2020 @ 19:34:10 #301
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_192556501
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 18:55 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Wat is dat?
Dat is die drie keer ademhalen tussen twee werkweken in :')

We hebben trouwens wel van de opdrachtgever de aanwijzing gekregen om de weekenden en avonden zoveel mogelijk heilig te verklaren om te voorkomen dat er mensen 24/7 gaan werken.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')