Vorige week arriveerde eindelijk vanuit het afgelegen Chinezië de omnibounce voor mijn Nissin Di866 MkII zoals ie voluit heet waardoor ook deze flitser nu voluit mee kan doen op letterlijk al mijn
Sony's, zelfs op de kleine HX60V past ie en daarop stuurt ie net zo lekker als op de grotere
Sony's.
Het vergt alleen wel even anders vasthouden wil de hele boel niet voorover uit je handen kukelen. Je hangt min of meer de camera onder de flitser, richt met de flitser en met de andere hand kun je de boel proberen te ontspannen

de eerste Sony compact met rugklachtenBeetje recalcitrante setup maar na een paar proefjes blijkt er nog best fotografie mee mogelijk te zijn ook, de belichtingsautomaat van die kleine compact blijft me steeds verbazen.
en qua bedieningsorganen heeft ie meer verwantschap met een A7 dan met een andere compactcamera.
Waanzinnig leuk en nog echt een ding van vroeger is dat kleine flitsertje voor op de Nissin, de subflash die, anders dan die van Metz van toen ook helemaal te trimmen is en die bij indirect geflitste opnamen de lichtjes in de ogen terugbrengt waardoor je opnamen wat levendiger worden.
Bij Metz stond ie standaard op 15% van je totale vermogen en was alleen met een grijsfiltertje te dempen, bij de Nissin kun je die 15% nog terugdraaien tot 1/128En hoe fotografeert dat nou

Gelukkig ligt Liekki uit het raam te kijken. Ik gebruik voor de opname hoofdzakelijk het invallend daglicht en laat de camera dat aanvullen met een tikkie uit de 866 over het plafond. Om de flits niet te laten overheersen zet ik de flitscorrectie in de camera op -1
Dat komt er dan ongeveer zo uit te zien
Liekki by
Ouwesok, on Flickr
[ Bericht 17% gewijzigd door Ouwesok op 14-02-2020 13:16:43 ]