Klopt voor deze opname, licht was suboptimaal maar wat er vooral beter kan is bij de opname gelijkmatiger bewegen. Iedere tempowisseling lijkt een stuk vertekening met zich mee te brengen.quote:Op woensdag 11 december 2019 23:27 schreef derLudolf het volgende:
Ik vind het eigenlijk qua kwaliteit niet zo denderend
Tot één telefoon geleden vond ik het allemaal ook maar niks en was het ook allemaal niks zolang er 's morgens niet twee zonnen opkwamen.quote:Op woensdag 11 december 2019 23:56 schreef derLudolf het volgende:
Ik had al het idee dat het er ook aan lag, dat het een panorama is.
Hoewel ik geen recht van spreken heb met de ouwe meuk die ik veel gebruik, vind ik dat alles wat digitaal is, scherp moet zijn.
Fotografie met de telefoon kan me eigenlijk nooit zo bekoren
Bij partijtjes overjarige film kun je het beste de eerste opofferen om te kijken hoe ze belicht willen worden en hoe ze uit de ontwikkeling komen (kleurzweemsels, sluiers etc.). Dus een paar belichtingstrappen maken en dan maar kijken wat er voor jouw proces (projectie, scan of print) het beste werkt. De rest van de partij hou je dan in de vriezer zodat ze allemaal gelijk blijven aan je voorbeeld.quote:Op zondag 15 december 2019 14:45 schreef derLudolf het volgende:
Net even rondje gedaan met mijn M645, had bij ASA in Arnhem een doosje Fujifilm Astia gekocht (tht 9/2009). Altijd spannend wat de film dan nog doet, 10 jaar over de datum, dus zou je in principe een stop overbelichten, maar ja, diafilm is een beetje allergisch voor teveel licht. Ik heb ook wel eens 8 jaar oude Provia uit de koelkast gewoon 'box-speed' belicht.
Geen idee hoe deze is opgeslagen, dus telkens twee opnamen gemaakt: iso 100 en iso 50. Eens zien welke er het beste uit komen. En of er een erge zweem overheen zit.
Ik heb ¤25 betaald voor een doosje van vijf, dus ach, het valt ook nog wel mee. Het is verlopen film die niet meer in productie is, daar is het Lomography volk gek op
Verkrukt raken?quote:Op zondag 15 december 2019 18:10 schreef Ouwesok het volgende:
Overigens kunnen van alle films diafilms nog het slechtst tegen te lang bewaren. Een dia dat op grond van de ouderdom van de film verkrukt raakt is reddeloos verloren. Met kleurnegatieffilms valt er vaak nog wel iets leuks van te maken.
Tot 13:45 was het hier zonnig en droog. Zijn de Oostvaardersplassen om de hoek dan of heb je echt veel tijd verspeeld?quote:Afgelopen weekend was qua fotografie weer best bijzonder tragisch. Gisteren met een paar manualfocuslenzen waaronder een oude Soligor 3.5/180mm chrome-ears vertrokken voor een dingetje hier in de buurt. Bij aankomst gingen de hemelsluizen open om niet meer dicht te gaan waardoor mijn tas dicht bleef om niet meer open te gaan.
Vandaag leek het beter te gaan, tot ik bij de Oostvaardersplassen arriveerde. Tegelijk met de hemelsluizen en ik wederom onverrichterzake weer naar huis kon
Ruim half uurtje rijden maar voor de tijd moet dan nog even de hele set samengesteld worden. Voor de Oostvaardersplassen is dat in de wintermaanden vrij simpel, één camera met supertele en eventueel iets anders mee. Dit was echter de zoveelste keer in successie dat ik voor een niet nader te specificeren lichaamsdeel van de kat was vertrokken.quote:Op maandag 16 december 2019 00:47 schreef derLudolf het volgende:
Tot 13:45 was het hier zonnig en droog. Zijn de Oostvaardersplassen om de hoek dan of heb je echt veel tijd verspeeld?
Als iemand al geirriteerd raakt als je het even uitlegt is het tijd om de operatie af te blazen lijkt me.quote:Op maandag 23 december 2019 16:02 schreef ToT het volgende:
Vraagje; hoe denken jullie over je camera + lens/lenzen uitlenen?
Ik heb dat net voor het eerst gedaan (aan een familielid), maar ik heb er echt pijn over in mijn buik. Ik ben echt fakking voorzichtig met mijn spul. Diegene zal er ook vast wel voorzichtig mee zijn op zijn manier, maar hij weet niks over wat je wel en wat je niet met een camera mag doen en raakte zelfs geïrriteerd toen ik het wilde uitleggen. "Alsof ik zo wild met andermans spullen om ga!"
Net toch maar even een mailtje gestuurd met dat ik hem terug wil hebben, en met uitleg waarom. (Ik moest het allemaal eerst even laten bezinken.)
De camera gaat mee op een vakantie naar een erg koud land en ik wil geen condensvorming bij de sensor of regen op de camera, ik wil niet dat hij van het statief af lazert (Arca-Swiss mounts werken net even iets anders), er moet geen ouwe snotlap gebruikt worden om de lens mee schoon te poetsen enz.
Klopt helemaal, maar ik kan soms wat dichtklappen door m'n Asperger en ADD.quote:Op maandag 23 december 2019 16:05 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als iemand al geirriteerd raakt als je het even uitlegt is het tijd om de operatie af te blazen lijkt me.
Hij heeft een reisverzekering en denkt dat dat alles daarmee gedekt is.quote:Op maandag 23 december 2019 16:15 schreef Ener-G het volgende:
Slopen = kopen.
Ik leen _nooit_ dingen uit, dat levert altijd gezeik op.
Als je er al aan begint zou ik wel iets van een garantstelling willen zien. Apparatuurverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, of de wetenschap dat ze vermogend genoeg zijn om de boel te laten repareren/vervangen als er wat gebeurt.
In dat geval dus bijzonder terughoudend zijn met dat soort dingen. Dan maar even niet de toffe peer.quote:Op maandag 23 december 2019 16:27 schreef ToT het volgende:
[..]
Klopt helemaal, maar ik kan soms wat dichtklappen door m'n Asperger en ADD.Dan heb ik meer tijd nodig om mijn gedachten te ordenen, om goed uit mijn woorden te kunnen komen. Vandaar dus dat mailtje achteraf.
Dit principe hanteer ik ook.quote:
Tja, ik ben best makkelijk qua dingen uitlenen (cameraspullen, auto, (circuit)motor, dichte aanhanger, gereedschap, etc.) maar dan alleen aan (goede) vrienden waarvan ik weet dat ze ermee om kunnen gaan. En waarbij ik weet dat als er iets misgaat (wat natuurlijk altijd kan gebeuren) er geen gezeik ontstaat over het slopen = kopen-verhaal. En dat uitlenen moet natuurlijk wel een beetje twee kanten op werken.quote:Ik leen _nooit_ dingen uit, dat levert altijd gezeik op.
Ja het gaat om iemand die altijd een iPhone gebruikt en die bij zeer hoge uitzonderingen in het verleden een keer een systeemcamera gebruikt heeft.quote:Op maandag 23 december 2019 18:20 schreef Isdatzo het volgende:
Het zijn jouw spullen. Als jij je er niet prettig bij voelt, dan moet je ze niet uitlenen: je bent niks verplicht. Dan ben je maar de botte lul. Jouw spullen, jouw regels.
Zelf ontzie ik m'n cameraspul niet en zal ik zonder twijfel lenzen wisselen in een sneeuwstorm of de boel in de stromende regen gebruiken ('t is immers niet van suiker), maar aan mensen die nog nooit een camera vastgehad hebben zou ik 't ook niet zomaar meegeven.
Overigens zitten zoom- en focusringen soms wel eens omgewisseld (net wat je gewend bent), maar dat moet je vrij rap door kunnen hebben.
Het gaat om een D810 die ik uitgeleend heb, ja.quote:Op maandag 23 december 2019 22:13 schreef Yvesss het volgende:
@:ToT: ik meen me te herinneren dat je behoorlijk serieus nikon-materiaal hebt. Daar kan een leek helemaal niets mee. Ja, alles fout doen. Als het nou om een oude D5100 ging met kitlens boeit het niet zo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |