abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 december 2019 @ 22:03:52 #51
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190335626
quote:
10s.gif Op zondag 8 december 2019 21:22 schreef derLudolf het volgende:

[..]

1000-400=600mm
Echt nie
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 10 december 2019 @ 12:45:19 #52
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190361230
Kodak Ektachrome 100 in rolfilmformaat is nu ook op de markt. 4x5 vlakfilm volgt :D #filmisnotdead

https://www.facebook.com/(...)osts/442863149717640
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 11 december 2019 @ 21:44:23 #53
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190387713
De accu van mijn Redmi Note 4 liet het steeds verder afweten, vandaar nu een gloedjenieuwe Redmi Note 7.

De eerste tekenen zijn dat ook deze foon een meer dan uitstekende foto-afdeling aan boord heeft en dus gaan we daar de komende tijd eens wat gekke dingen mee doen.

Panorama'tje van vanmiddag en als je klikt wordt ie nog groterder

Amsterdam Zuidoost by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator woensdag 11 december 2019 @ 23:27:55 #54
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190389808
Ik vind het eigenlijk qua kwaliteit niet zo denderend :@
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 11 december 2019 @ 23:44:07 #55
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190390111
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 23:27 schreef derLudolf het volgende:
Ik vind het eigenlijk qua kwaliteit niet zo denderend :@
Klopt voor deze opname, licht was suboptimaal maar wat er vooral beter kan is bij de opname gelijkmatiger bewegen. Iedere tempowisseling lijkt een stuk vertekening met zich mee te brengen.
Omdat ik in die omgeving toch elke middag even een wandelingetje doe en die foon toch altijd bij me heb gaan we dit zeer binnenkort eens in de herkansing gooien.
  Moderator woensdag 11 december 2019 @ 23:56:43 #56
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190390309
Ik had al het idee dat het er ook aan lag, dat het een panorama is.

Hoewel ik geen recht van spreken heb met de ouwe meuk die ik veel gebruik, vind ik dat alles wat digitaal is, scherp moet zijn.

Fotografie met de telefoon kan me eigenlijk nooit zo bekoren :@
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 12 december 2019 @ 00:34:58 #57
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190390789
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2019 23:56 schreef derLudolf het volgende:
Ik had al het idee dat het er ook aan lag, dat het een panorama is.

Hoewel ik geen recht van spreken heb met de ouwe meuk die ik veel gebruik, vind ik dat alles wat digitaal is, scherp moet zijn.

Fotografie met de telefoon kan me eigenlijk nooit zo bekoren :@
Tot één telefoon geleden vond ik het allemaal ook maar niks en was het ook allemaal niks zolang er 's morgens niet twee zonnen opkwamen.
Toch durf ik te stellen dat je inmiddels met een groeiende groep telefoons heel aardig bezig kunt zijn met fotografie. Voor de meeste mensen komt dat niet verder dan wat je de herinneringsfotografie zou kunnen noemen, een soort bewijsmateriaal voor de belangrijke momenten des levensch even een raampje openzetten maar je ziet ook best veel mensen heerlijk met die telefoons fotografie bij elkaar knutselen en bij een enkeling ontaardt dat zelfs in een serieuze hobby met échte camera's en zo.

Daarbij moet ik constateren dat ik de foto-afdelingen in mijn Xiaomi's boven verwachting vind presteren. De komende tijd dus maar eens kijken wat er allemaal mogelijk of onmogelijk is met die Note7. Daarnaast is het wel interessant om eens te kijken waarin smartphonefotografie afwijkt van ouderwets fotograferen met een camera, vooral als je iets verder wilt dan alleen je herinneringen illustreren.
Het voornaamste verschil met een grotemensencamera buit ik nog onvoldoende uit : die smartphone heb je altijd bij je en net dat vergeet ik nog wel eens :')
  Moderator vrijdag 13 december 2019 @ 22:36:23 #58
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190427376
Oh ja, ik zal ook niet ontkennen dat er grote stappen zijn gemaakt qua beeldkwaliteit. Toch gebeurt het me nog wel es op Flickr, dan lijkt de thumbnail een mooie foto, maar als je hem dan groter bekijkt zie je toch wat zaken die je krijgt met dergelijke mini-sensoren. Het zal ook wel deels tussen de oren zitten.

Maar een telefoon als camera werkt voor mij gewoon niet. Ik kan/wil me er niet toe zetten, ik staar toch liever door een zoeker met een paar kilo in mijn hand ;)
  Moderator zondag 15 december 2019 @ 14:45:16 #59
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190455563
Net even rondje gedaan met mijn M645, had bij ASA in Arnhem een doosje Fujifilm Astia gekocht (tht 9/2009). Altijd spannend wat de film dan nog doet, 10 jaar over de datum, dus zou je in principe een stop overbelichten, maar ja, diafilm is een beetje allergisch voor teveel licht. Ik heb ook wel eens 8 jaar oude Provia uit de koelkast gewoon 'box-speed' belicht.

Geen idee hoe deze is opgeslagen, dus telkens twee opnamen gemaakt: iso 100 en iso 50. Eens zien welke er het beste uit komen. En of er een erge zweem overheen zit.
Ik heb ¤25 betaald voor een doosje van vijf, dus ach, het valt ook nog wel mee. Het is verlopen film die niet meer in productie is, daar is het Lomography volk gek op ;)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 december 2019 @ 18:10:09 #60
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190460212
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2019 14:45 schreef derLudolf het volgende:
Net even rondje gedaan met mijn M645, had bij ASA in Arnhem een doosje Fujifilm Astia gekocht (tht 9/2009). Altijd spannend wat de film dan nog doet, 10 jaar over de datum, dus zou je in principe een stop overbelichten, maar ja, diafilm is een beetje allergisch voor teveel licht. Ik heb ook wel eens 8 jaar oude Provia uit de koelkast gewoon 'box-speed' belicht.

Geen idee hoe deze is opgeslagen, dus telkens twee opnamen gemaakt: iso 100 en iso 50. Eens zien welke er het beste uit komen. En of er een erge zweem overheen zit.
Ik heb ¤25 betaald voor een doosje van vijf, dus ach, het valt ook nog wel mee. Het is verlopen film die niet meer in productie is, daar is het Lomography volk gek op ;)
Bij partijtjes overjarige film kun je het beste de eerste opofferen om te kijken hoe ze belicht willen worden en hoe ze uit de ontwikkeling komen (kleurzweemsels, sluiers etc.). Dus een paar belichtingstrappen maken en dan maar kijken wat er voor jouw proces (projectie, scan of print) het beste werkt. De rest van de partij hou je dan in de vriezer zodat ze allemaal gelijk blijven aan je voorbeeld.
Overigens kunnen van alle films diafilms nog het slechtst tegen te lang bewaren. Een dia dat op grond van de ouderdom van de film verkrukt raakt is reddeloos verloren. Met kleurnegatieffilms valt er vaak nog wel iets leuks van te maken.

Afgelopen weekend was qua fotografie weer best bijzonder tragisch. Gisteren met een paar manualfocuslenzen waaronder een oude Soligor 3.5/180mm chrome-ears vertrokken voor een dingetje hier in de buurt. Bij aankomst gingen de hemelsluizen open om niet meer dicht te gaan waardoor mijn tas dicht bleef om niet meer open te gaan.
Vandaag leek het beter te gaan, tot ik bij de Oostvaardersplassen arriveerde. Tegelijk met de hemelsluizen en ik wederom onverrichterzake weer naar huis kon -O-
  Moderator maandag 16 december 2019 @ 00:47:42 #61
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190469958
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2019 18:10 schreef Ouwesok het volgende:

Overigens kunnen van alle films diafilms nog het slechtst tegen te lang bewaren. Een dia dat op grond van de ouderdom van de film verkrukt raakt is reddeloos verloren. Met kleurnegatieffilms valt er vaak nog wel iets leuks van te maken.
Verkrukt raken?
Met de andere diafilm die over datum was had ik geen problemen. Nu dus inderdaad even een filmpje op offeren en zien wat er uit komt. Sowieso leuk om weer eens iets te schieten wat je nog niet eerder hebt gedaan en wat uit productie is.

Heb op eBay gekeken wat er wordt betaald voor Astia, op zich kan ik het denk ik nog wel met winst kwijt.

quote:
Afgelopen weekend was qua fotografie weer best bijzonder tragisch. Gisteren met een paar manualfocuslenzen waaronder een oude Soligor 3.5/180mm chrome-ears vertrokken voor een dingetje hier in de buurt. Bij aankomst gingen de hemelsluizen open om niet meer dicht te gaan waardoor mijn tas dicht bleef om niet meer open te gaan.
Vandaag leek het beter te gaan, tot ik bij de Oostvaardersplassen arriveerde. Tegelijk met de hemelsluizen en ik wederom onverrichterzake weer naar huis kon -O-
Tot 13:45 was het hier zonnig en droog. Zijn de Oostvaardersplassen om de hoek dan of heb je echt veel tijd verspeeld?
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 16 december 2019 @ 00:52:07 #62
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190469989
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2019 00:47 schreef derLudolf het volgende:

Tot 13:45 was het hier zonnig en droog. Zijn de Oostvaardersplassen om de hoek dan of heb je echt veel tijd verspeeld?
Ruim half uurtje rijden maar voor de tijd moet dan nog even de hele set samengesteld worden. Voor de Oostvaardersplassen is dat in de wintermaanden vrij simpel, één camera met supertele en eventueel iets anders mee. Dit was echter de zoveelste keer in successie dat ik voor een niet nader te specificeren lichaamsdeel van de kat was vertrokken.

Gelukkig zegt het oude spreekwoord: Na regen komt maandag :')
  Moderator maandag 16 december 2019 @ 00:57:53 #63
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190470022
Had sowieso eigenlijk al bijna een maand geen camera aangeraakt dus geen tijd verspild. Maar nu dus even een mooi weer momentje gepakt, even afhankelijk van hoe de film het heeft gedaan, zitten er wel wat toonbare kiekjes bij.
pi_190613466
Vraagje; hoe denken jullie over je camera + lens/lenzen uitlenen?
Ik heb dat net voor het eerst gedaan (aan een familielid), maar ik heb er echt pijn over in mijn buik. Ik ben echt fakking voorzichtig met mijn spul. Diegene zal er ook vast wel voorzichtig mee zijn op zijn manier, maar hij weet niks over wat je wel en wat je niet met een camera mag doen en raakte zelfs geïrriteerd toen ik het wilde uitleggen. "Alsof ik zo wild met andermans spullen om ga!"

Net toch maar even een mailtje gestuurd met dat ik hem terug wil hebben, en met uitleg waarom. (Ik moest het allemaal eerst even laten bezinken.)
De camera gaat mee op een vakantie naar een erg koud land en ik wil geen condensvorming bij de sensor of regen op de camera, ik wil niet dat hij van het statief af lazert (Arca-Swiss mounts werken net even iets anders), er moet geen ouwe snotlap gebruikt worden om de lens mee schoon te poetsen enz.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 23 december 2019 @ 16:05:22 #65
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190613566
quote:
2s.gif Op maandag 23 december 2019 16:02 schreef ToT het volgende:
Vraagje; hoe denken jullie over je camera + lens/lenzen uitlenen?
Ik heb dat net voor het eerst gedaan (aan een familielid), maar ik heb er echt pijn over in mijn buik. Ik ben echt fakking voorzichtig met mijn spul. Diegene zal er ook vast wel voorzichtig mee zijn op zijn manier, maar hij weet niks over wat je wel en wat je niet met een camera mag doen en raakte zelfs geïrriteerd toen ik het wilde uitleggen. "Alsof ik zo wild met andermans spullen om ga!"

Net toch maar even een mailtje gestuurd met dat ik hem terug wil hebben, en met uitleg waarom. (Ik moest het allemaal eerst even laten bezinken.)
De camera gaat mee op een vakantie naar een erg koud land en ik wil geen condensvorming bij de sensor of regen op de camera, ik wil niet dat hij van het statief af lazert (Arca-Swiss mounts werken net even iets anders), er moet geen ouwe snotlap gebruikt worden om de lens mee schoon te poetsen enz.
Als iemand al geirriteerd raakt als je het even uitlegt is het tijd om de operatie af te blazen lijkt me.
pi_190613766
Slopen = kopen.

Ik leen _nooit_ dingen uit, dat levert altijd gezeik op.

Als je er al aan begint zou ik wel iets van een garantstelling willen zien. Apparatuurverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, of de wetenschap dat ze vermogend genoeg zijn om de boel te laten repareren/vervangen als er wat gebeurt.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_190614015
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 16:05 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Als iemand al geirriteerd raakt als je het even uitlegt is het tijd om de operatie af te blazen lijkt me.
Klopt helemaal, maar ik kan soms wat dichtklappen door m'n Asperger en ADD. :@ Dan heb ik meer tijd nodig om mijn gedachten te ordenen, om goed uit mijn woorden te kunnen komen. Vandaar dus dat mailtje achteraf.

quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 16:15 schreef Ener-G het volgende:
Slopen = kopen.

Als je er al aan begint zou ik wel iets van een garantstelling willen zien. Apparatuurverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, of de wetenschap dat ze vermogend genoeg zijn om de boel te laten repareren/vervangen als er wat gebeurt.
Hij heeft een reisverzekering en denkt dat dat alles daarmee gedekt is. -O-
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 23 december 2019 @ 17:13:11 #68
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_190614840
quote:
2s.gif Op maandag 23 december 2019 16:27 schreef ToT het volgende:

[..]

Klopt helemaal, maar ik kan soms wat dichtklappen door m'n Asperger en ADD. :@ Dan heb ik meer tijd nodig om mijn gedachten te ordenen, om goed uit mijn woorden te kunnen komen. Vandaar dus dat mailtje achteraf.

In dat geval dus bijzonder terughoudend zijn met dat soort dingen. Dan maar even niet de toffe peer.

Iemand nog een camera uitgelaten de afgelopen dagen :?

Ik wel. Gister op het eind van de middag even naar het eventje 'Kerst in oud Kampen' geweest met veel straatactiviteit, theater en onder andere vintage kermisattracties.
Met het weer en enorme drukte in het vooruitzicht maar met de strategie één in de hand en één op de rug vertrokken met het plan om als alles droog bleef halverwege van camera te wisselen.
Eerst met de A77-2 en de Sony 2.8/16-55 en volgens plan halverwege wisselen naar de A7 met daarop de Distagon 1.4/35mm voor het betere manualfocus.
Net voor halverwege ging buienalarm af om aan te geven dat het op zou houden met de druilerige flardjes motregen. Het bleek tijd voor het serieuze waterballet. Hele zooi dus in de Flip400 geprakt en verder maar zonder camera af te hwandelen.
Jammer want er was voer genoeg voor de Distagon geweest. De pluskant was dat ik de eerste combinatie even kon uitproberen in de omstandigheden waarvoor ik met name de lens had gekocht: beroerd en weinig licht.

Een of ander meisje met iets dat aan zwavelstokjes doet denken. Verlicht door een knetterblauwe LED-spot. Visueel komt er erg veel licht uit zo'n ding, fotografisch is het bitter weinig en chromatisch is het een drama. Met de RAWconverter krijg ik zowaar nog wat kleur terug ook.

Kerst in oud Kampen by Ouwesok, on Flickr

Nu de rest van de plaatjes nog even toonbaar maken en eens kijken wat voor fraais er allemaal uit komt. Misschien wel een start voor een leuk en leerzaam topicje over fotografie in het donker.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ouwesok op 23-12-2019 17:31:58 ]
  maandag 23 december 2019 @ 17:34:14 #69
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190615219
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 16:15 schreef Ener-G het volgende:
Slopen = kopen.
Dit principe hanteer ik ook.
quote:
Tja, ik ben best makkelijk qua dingen uitlenen (cameraspullen, auto, (circuit)motor, dichte aanhanger, gereedschap, etc.) maar dan alleen aan (goede) vrienden waarvan ik weet dat ze ermee om kunnen gaan. En waarbij ik weet dat als er iets misgaat (wat natuurlijk altijd kan gebeuren) er geen gezeik ontstaat over het slopen = kopen-verhaal. En dat uitlenen moet natuurlijk wel een beetje twee kanten op werken.

Twijfel ik aan de (des)kundigheid van mensen, dan leen ik niets uit. In het verleden ook een paar keer gezeur gehad met kennissen die wat geleend hadden, dus ik beperk het uitlenen tot mensen die ik goed ken en mag.

Ik heb verder ook niet zo'n emotionele binding met (mijn) spullen, dat maakt het voor mij misschien wat makkelijker dan voor mensen die dat wel hebben.
Huilen dan.
pi_190615666
Erg mooie foto, @Ouwesok!

En ja, wat het uitlenen betreft; aan de focusring zitten rossen als je denkt dat dat de zoom is, condensatie bij de sensor en dat soort dingen hoeven niet direct problemen op te leveren voor het moment dat je de camera terug in je klauwen gedrukt krijgt, maar het kan maanden later wél ellende opleveren en dan wil ik niet gezeik hebben van "Hij deed het nog toen ik hem terug gaf, dus hoe kan dit nou door mij veroorzaakt zijn?"
Of dat je gezeik krijgt over een kras op de lens, of veel oppervlakkige krassen doordat het met een ouwe snotlap is schoongepoetst enz.

Overigens leek het eerst te gaan om dat de camera met spoed nodig was, maar eenmaal daar kreeg ik te horen dat hij pas over 2 - 3 maand nodig zou zijn.
En nu ik heb gezegd dat ik hem toch weer terug wil hebben (ook omdat ik de camera zelf binnen een week of 3 nodig heb), wordt er ineens gezegd dat hij over een weekje of zo nodig zou zijn! :')

[ Bericht 24% gewijzigd door ToT op 23-12-2019 18:05:37 ]
  maandag 23 december 2019 @ 18:20:22 #71
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190616052
Het zijn jouw spullen. Als jij je er niet prettig bij voelt, dan moet je ze niet uitlenen: je bent niks verplicht. Dan ben je maar de botte lul. Jouw spullen, jouw regels.

Zelf ontzie ik m'n cameraspul niet en zal ik zonder twijfel lenzen wisselen in een sneeuwstorm of de boel in de stromende regen gebruiken ('t is immers niet van suiker), maar aan mensen die nog nooit een camera vastgehad hebben zou ik 't ook niet zomaar meegeven.

Overigens zitten zoom- en focusringen soms wel eens omgewisseld (net wat je gewend bent), maar dat moet je vrij rap door kunnen hebben :+ .
Huilen dan.
pi_190616531
quote:
7s.gif Op maandag 23 december 2019 18:20 schreef Isdatzo het volgende:
Het zijn jouw spullen. Als jij je er niet prettig bij voelt, dan moet je ze niet uitlenen: je bent niks verplicht. Dan ben je maar de botte lul. Jouw spullen, jouw regels.

Zelf ontzie ik m'n cameraspul niet en zal ik zonder twijfel lenzen wisselen in een sneeuwstorm of de boel in de stromende regen gebruiken ('t is immers niet van suiker), maar aan mensen die nog nooit een camera vastgehad hebben zou ik 't ook niet zomaar meegeven.

Overigens zitten zoom- en focusringen soms wel eens omgewisseld (net wat je gewend bent), maar dat moet je vrij rap door kunnen hebben :+ .
Ja het gaat om iemand die altijd een iPhone gebruikt en die bij zeer hoge uitzonderingen in het verleden een keer een systeemcamera gebruikt heeft.
  Moderator maandag 23 december 2019 @ 19:54:47 #73
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190617443
Als je je er nu al niet goed over voelt, dat gewoon eerlijk vertellen. Als het zogezegd familie is, dan kennen ze kunnen en je 'stoornis' ook en zouden ze wel snappen dat je je hebt laten overdonderen.

Echt uitlenen met fotospul is eigenlijk niet voorgekomen. Ik organiseer (en vroeger als deelnemer) uitwisselingsprojecten voor jongeren. Dan wordt mijn spul wel es door anderen vastgehouden en ook wel es een grote middag of dag.
Ach je hebt meestal wel door hoe iemand is. Twee jaar geleden hadden we iemand met een 5DII en Sigma 30 1.4. Ach die heb ik gewoon gezegd dat ie gewoon een lens kon pakken als ie wat anders wou gebruiken.
pi_190620958
@ToT: ik meen me te herinneren dat je behoorlijk serieus nikon-materiaal hebt. Daar kan een leek helemaal niets mee. Ja, alles fout doen. Als het nou om een oude D5100 ging met kitlens boeit het niet zo.
pi_190621805
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 22:13 schreef Yvesss het volgende:
@:ToT: ik meen me te herinneren dat je behoorlijk serieus nikon-materiaal hebt. Daar kan een leek helemaal niets mee. Ja, alles fout doen. Als het nou om een oude D5100 ging met kitlens boeit het niet zo.
Het gaat om een D810 die ik uitgeleend heb, ja. -O- En diegene in kwestie zit er nu heel kinderachtig over te doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')