abonnement Unibet Coolblue
pi_189348693
quote:
14s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 16:39 schreef Horsemen het volgende:
Vandaag zijn er twee nieuwe projecten voorgepubliceerd op Geldvoorelkaar.nl. Het betreft twee nieuwe projecten van Meuleman Investments:
Tita Tovenaar Taxaties?

2x wordt het pand ver onder de taxatiewaarde gekocht.
pi_189348697
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 17:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het is mijn eerste default bij IVM. Ik heb ook bewust voor dit project gekozen vanwege de zekerheden. Als een groot deel uiteindelijk afgeschreven word dan zou ik erg teleurgesteld zijn in IVM.
De update is toch duidelijk? 2/3 van het openstaande bedrag + rente is al binnen.
pi_189348726
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 17:09 schreef djh77 het volgende:

[..]

Staat er nu dat 2/3 van de totale restschuld al binnen is? Of 2/3 van de maandtermijn?
"2/3 van de openstaande hoofdsom", dat kun je volgens mij alleen maar lezen als 2/3 van de totale restschuld.
pi_189348738
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 17:11 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

"2/3 van de openstaande hoofdsom", dat kun je volgens mij alleen maar lezen als 2/3 van de totale restschuld.
Ik ben dan ook hoopvol dat uiteindelijk alles betaald zal worden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_189348759
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 17:11 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

"2/3 van de openstaande hoofdsom", dat kun je volgens mij alleen maar lezen als 2/3 van de totale restschuld.
Dan is de vraag waarom ze nu maar 1 termijn betaald hebben?
pi_189348760
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 17:09 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

De update is toch duidelijk? 2/3 van het openstaande bedrag + rente is al binnen.
Waarom betalen ze dan maar 1 maandtermijn uit als ze veel meer geld hebben ontvangen?
pi_189348793
quote:
14s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 16:39 schreef Horsemen het volgende:
Vandaag zijn er twee nieuwe projecten voorgepubliceerd op Geldvoorelkaar.nl. Het betreft twee nieuwe projecten van Meuleman Investments:

Project: Meuleman Investments III
Leendoel: Onroerend goed
Doelbedrag: ¤ 110.000
Rente: 5,0%
Looptijd: 24 maanden
Leenvorm: vastgoedlening
Live op: 11 oktober 2019, 15:15 uur

De lening wordt gebruikt voor de aankoop van een beleggingsobject in Vlissingen.
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20774

Project: Meuleman Investments IV
Leendoel: Onroerend goed
Doelbedrag: ¤ 100.000
Rente: 5,0%
Looptijd: 24 maanden
Leenvorm: vastgoedlening
Live op: 11 oktober 2019, 15:15 uur

De lening wordt gebruikt voor de aankoop van een beleggingsobject in Venlo-Blerick.
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20775
stukje annuitair voor de vorm (5000 en 7000)

grote portefeuille ondertussen wat voor spreiding zorgt maar natuurlijk ook voor hoge lasten

denk dat ik ze wel mee probeer te pakken
pi_189349572
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 17:13 schreef djh77 het volgende:

[..]

Waarom betalen ze dan maar 1 maandtermijn uit als ze veel meer geld hebben ontvangen?
Ik lees het ook als zijnde 2/3 van de hoofdsom is binnen (dat is mooi). Geen idee waarom er maar 1 termijn betaald is...
Misschien kan iemand het even navragen.
pi_189349838
quote:
14s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 18:19 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik lees het ook als zijnde 2/3 van de hoofdsom is binnen (dat is mooi). Geen idee waarom er maar 1 termijn betaald is...
Misschien kan iemand het even navragen.
Dit is ook precies wat ik mij afvroeg.
pi_189349952
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 18:41 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Dit is ook precies wat ik mij afvroeg.
Stond op de vaste planning, en geblokkeerd tot nader order, vervolgens iemand op het verkeerde knopje gedrukt?:)
Pecunia non olet
pi_189353668
quote:
14s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 16:39 schreef Horsemen het volgende:
Het betreft twee nieuwe projecten van Meuleman Investments:
Jammer dat er wel wat slordigheden in het hele verhaal staan, bij Vlissingen staat bij bestedingendoel "Aankoop beleggingspand Venlo". Verder worden drie grote bedrijven genoemd als oorzaak naar d evraga van huurwoningen. De Schelde is inmiddels al weer een poosje bekend onder de naam Damen, ZALCO is al jaartje of 7 failliet en TRN heet tegenwoordig ZR. Hoeft geen issue te zijn, maar geeft voor mij wel aan dat de zorgvuldigheid (van wie dan ook) van de teksten toch wel wat minder belangrijk lijkt te zijn geworden.
pi_189359061
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 21:50 schreef tnhb het volgende:

[..]

Jammer dat er wel wat slordigheden in het hele verhaal staan, bij Vlissingen staat bij bestedingendoel "Aankoop beleggingspand Venlo". Verder worden drie grote bedrijven genoemd als oorzaak naar d evraga van huurwoningen. De Schelde is inmiddels al weer een poosje bekend onder de naam Damen, ZALCO is al jaartje of 7 failliet en TRN heet tegenwoordig ZR. Hoeft geen issue te zijn, maar geeft voor mij wel aan dat de zorgvuldigheid (van wie dan ook) van de teksten toch wel wat minder belangrijk lijkt te zijn geworden.
Deze ZALCO misschien? https://zalco.nl/nl/contact
pi_189360388
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 17:09 schreef optrandje het volgende:

[..]

Tita Tovenaar Taxaties?

2x wordt het pand ver onder de taxatiewaarde gekocht.
Precies dat is ook mijn gedachte. Flauwekul dus en LTV van 100% en 105% op basis van aanschafwaarde, nauwelijks aflossing, Meuleman sla ik wederom over. Toekomstige pitches van deze meneer lees ik niet eens meer door :r
Pecunia non olet
pi_189360430
Het project van de rijksambtenaar in Roermond (SIG) vind ik daarentegen wel interessant. Iemand die daar nog haken en ogen ziet?
Pecunia non olet
pi_189360450
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 18:41 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Dit is ook precies wat ik mij afvroeg.
Feitelijk staat het er wat er verder gaat gebeuren:

Wij keren u de restanten zsm uit.

Er zal dus nog wel wat handwerk verricht moeten worden en men heeft (terecht) de termijn die al verstreken was op voorhand uitgekeerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 10-10-2019 10:57:47 ]
pi_189360491
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 10:35 schreef obligataire het volgende:
Het project van de rijksambtenaar in Roermond (SIG) vind ik daarentegen wel interessant. Iemand die daar nog haken en ogen ziet?
Ziet er goed uit inderdaad. Grootste risico zie ik in een failliete aannemer. Ondanks depot kan dat een tegenslag zijn als de nieuwe afbouwer een ruim hogere prijs vraagt als eerder afgesproken.
pi_189360851
Deep Dye op collin direct nu open.
pi_189361077
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 10:32 schreef obligataire het volgende:

[..]

Precies dat is ook mijn gedachte. Flauwekul dus en LTV van 100% en 105% op basis van aanschafwaarde, nauwelijks aflossing, Meuleman sla ik wederom over. Toekomstige pitches van deze meneer lees ik niet eens meer door :r
Ik denk dat de waarde in verhuurde staat hoger is dan de aankoopwaarde vanwege de huurprijs. Toen wij ons beleggingspand kochten zei de taxateur dat dit bedrag wordt berekend aan de hand van de huurprijs en het beoogde rendement en dus geen/weinig relatie heeft met de aankoopprijs.

Zie bijvoorbeeld website woonfonds:

https://woonfonds.nl/hypotheek/woningverhuur/taxatie

Wat niet wil zeggen dat het een realistische waarde is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Red_arrow op 10-10-2019 11:52:57 ]
pi_189361547
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 11:27 schreef Red_arrow het volgende:

[..]

Ik denk dat de waarde in verhuurde staat hoger is dan de aankoopwaarde vanwege de huurprijs. Toen wij ons beleggingspand kochten zei de taxateur dat dit bedrag wordt berekend aan de hand van de huurprijs en het beoogde rendement en dus geen/weinig relatie heeft met de aankoopprijs.

Zie bijvoorbeeld website woonfonds:

https://woonfonds.nl/hypotheek/woningverhuur/taxatie
Dat klinkt aannemelijk. Echter waarom willen wij graag een lage LTV; namelijk om in geval van calamiteiten bij de geldlener zelf zonder kleerscheuren van onze investering af te komen. Taxeren op basis van een eventuele nog te ontvangen huur klinkt mij als een luchtkasteel.
Als de huurder er al jaren in zat, met net betaalgedrag, kon ik het me nog voorstellen maar dan had meneer Meuleman het pand ook niet voor deze prijs kunnen kopen denk ik.
Pecunia non olet
pi_189361621
Volle maan (HCN) gaat over een paar minuten open, ik heb alvast de volle automatische inschrijving toegewezen gekregen.
Pecunia non olet
pi_189361664
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 11:58 schreef obligataire het volgende:
Volle maan (HCN) gaat over een paar minuten open, ik heb alvast de volle automatische inschrijving toegewezen gekregen.
open ; 65%
pi_189361671
Heb 'm meegepakt voor het minimale bedrag.
pi_189361735
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 11:58 schreef obligataire het volgende:
Volle maan (HCN) gaat over een paar minuten open, ik heb alvast de volle automatische inschrijving toegewezen gekregen.
Ik zit hier ook automatisch in voor mijn volle automatische inschrijving.
pi_189361782
recycling collin direct
pi_189361790
Ook leuk dat de investeerders die auto-investeren niet aan hadden staan (waar ik ook toe behoor), gewoon mee konden doen dit keer. Dat is weleens anders geweest.

Ondanks dat het dezelfde ondernemer betreft als de 2X ¤500K voor Pavarotti Leiden en zijn pand van Big Horeca te koop staat op Funda, durfde ik dit nieuwe project wel aan.
pi_189361794
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 10:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Feitelijk staat het er wat er verder gaat gebeuren:

Wij keren u de restanten zsm uit.

Er zal dus nog wel wat handwerk verricht moeten worden en men heeft (terecht) de termijn die al verstreken was op voorhand uitgekeerd.
Net antwoord gekregen van IM mbt Noe

quote:
> Wanneer wordt het volledige bedrag dat is binnengekomen uitgekeerd?

IM: Ik verwacht volgende week. E.e.a. moet goed in de administratie en betaaloverzichten worden verwerkt.
pi_189362180
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 12:08 schreef KrekelJapie het volgende:
recycling collin direct
Hieraan wil ik wel meedoen.
Altijd lastig wanneer die CC direct posten online gaan
pi_189362315
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 12:09 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Net antwoord gekregen van IM mbt Noe
[..]

Dank!
Even afwachten dus.
pi_189364781
Nieuwe op SiG met een iets hogere rente
https://investeren.sameni(...)-thomas-edisonstraat

quote:
Gelegen op een kleinschalig bedrijventerrein "De Leeuw 4". Op dit terrein is een diversiteit aan nieuw gebouwde bedrijfsruimten. Het bedrijvenpark is zeer aantrekkelijk en centraal gelegen aan de rand van Zuid-Beijerland op ca. 3 kilometer van de rijksweg
pi_189364943
quote:
1s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 15:37 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op SiG met een iets hogere rente
https://investeren.sameni(...)-thomas-edisonstraat
[..]

Al weer een SiG bedrijfspand. Meer dan terecht dat de rente daarvan hoger is dan een woning.
pi_189365015
quote:
14s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 15:47 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Al weer een SiG bedrijfspand. Meer dan terecht dat de rente daarvan hoger is dan een woning.
Ik zie de tendens naar bedrijfspanden gaan, maar hoort hier niet een veel hogere rente bij?
Als ik het zo zie, zijn deze nagenoeg gelijk aan de woningen. Echter wel met een veel lagere LTV.
Maar bij bedrijven natuurlijk kans op leegstand veel groter en bij verkoop weet ik niet hoe waardevast het onroerend goed is.
pi_189365033
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 15:43 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe SiG:

Vandaag kondigen wij een nieuw project aan op de Langestraat 54 te s'-Gravenzande. Dit project gaat live op 10 oktober 2019 om 15.30 uur. Vanaf dat moment kan er geïnvesteerd worden in deze bedrijfsruimte. Het gaat om een kledingwinkel waarbij de eigenaar een lening verzoekt van ¤ 200.000,--. Dit is minder dan 44% van de marktwaarde in verhuurde staat. De winkel is gelegen op een hoek aan de hoofdstraat richting het centrum.

Dit project heeft een looptijd van 3 jaar en 4 maanden
Rentevergoeding schijf 1A maar 4,10% (3,8% netto) voor een bedrijfspand.

https://investeren.sameningeld.nl/project/s-gravenzande
Staat inmiddels ook open.

Met maar 14 investeerders al voor ruim 65% vol.
pi_189365034
quote:
14s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 15:47 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Al weer een SiG bedrijfspand. Meer dan terecht dat de rente daarvan hoger is dan een woning.
Aangezien het een nieuwbouw-traject is, vind ik de 0.4% hogere rente niet echt overdreven...
pi_189365095
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 15:53 schreef PON het volgende:

[..]

Aangezien het een nieuwbouw-traject is, vind ik de 0.4% hogere rente niet echt overdreven...
Het is zelfs maar 0,2% hoger (met een zelfde looptijd). Dit verschil zou eigenlijk veel groter moeten zijn. Maar goed, het blijft een marktrente en zolang de projecten zo snel vollopen blijft de rente dalen.
pi_189366170
quote:
14s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 15:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Staat inmiddels ook open.

Met maar 14 investeerders al voor ruim 65% vol.
De eerste stopte er een halve ton in😂

Strategisch prikkelwerk?
Pecunia non olet
pi_189366862
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 12:28 schreef KrekelJapie het volgende:
Volle maan horecacrowdfunding
Het liep vandaag in ieder geval goed storm bij de buren van Volle Maan in Leidschendam. https://www.ad.nl/den-haa(...)idschendam~aeb4ff3e/ Als men dat de komende jaren ook bij Volle Maan blijft doen, maak ik me totaal geen zorgen over de afloop van deze lening.
pi_189367029
Dat hele winkelcentrum Leidschenhage wordt al jaren verbouwd tot Mall of the Netherlands. Het begint intussen al wel meer vorm te krijgen en steeds meer winkels gaan er open.
Volle Maan zit niet in het te verbouwen deel van het winkelcentrum zelf maar net er buiten.

Jammer dat ze geen incentive hebben, het is voor mij dichtbij genoeg om er eens te gaan eten. Misschien doe ik dat sowieso wel nu.
pi_189367037
Probleem ccf (2x)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Beide met hypothecaire zekerheid. In aug 2018 was de privévermogenspositie van de ondernemers ruim.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
DB-classificatie: Minimaal risico.

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 10-10-2019 18:29:48 ]
pi_189367234
quote:
1s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 18:19 schreef djh77 het volgende:
Probleem ccf (2x)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Beide met hypothecaire zekerheid. In aug 2018 was de privévermogenspositie van de ondernemers ruim.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
DB-classificatie: Minimaal risico.
Raar dat (wan)betalingen van beide leningen niet gelijk op lopen.........
Pecunia non olet
pi_189367656
Twee potentieel problemen vandaag:

HCN:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
heeft niet betaald, betalingen worden voorlopig opgeschort. HCN zal zsm berichten over de verdere voortgang

GvE:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
converteerbare lening, heeft niet aan haar contractuele verplichting tot het aanbieden van een conversie na 3 jaar voldaan. GvE heeft de lening formeel opgezegd.
de begeleidende brief van de onderneming voorspelt weinig goeds naar mijn mening:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189367774
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 19:07 schreef ETphonehome het volgende:
GvE:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
converteerbare lening, heeft niet aan haar contractuele verplichting tot het aanbieden van een conversie na 3 jaar voldaan. GvE heeft de lening formeel opgezegd.
de begeleidende brief van de onderneming voorspelt weinig goeds naar mijn mening:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De hele converteerbare leningen-aanbod was al geen succes. Veel te weinig interesse vanuit de investeerders.
pi_189370106
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 19:14 schreef djh77 het volgende:

[..]

De hele converteerbare leningen-aanbod was al geen succes. Veel te weinig interesse vanuit de investeerders.
Inderdaad, niet geschikt om te financieren via crowd funding platforms. Heb er ook maar 1 van meegenomen.
Mogelijk wat te gretig geworden door de korting op de conversie rate die geboden werd.
pi_189373323
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 19:07 schreef ETphonehome het volgende:
Twee potentieel problemen vandaag:

HCN:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
heeft niet betaald, betalingen worden voorlopig opgeschort. HCN zal zsm berichten over de verdere voortgang

GvE:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
converteerbare lening, heeft niet aan haar contractuele verplichting tot het aanbieden van een conversie na 3 jaar voldaan. GvE heeft de lening formeel opgezegd.
de begeleidende brief van de onderneming voorspelt weinig goeds naar mijn mening:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder door Collin vandaag op de hoogte gesteld dat

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
in achterstand is gekomen. Zie dat nog wel goedkomen op lange of korte termijn, i.v.m. 1e hypotheek op het pand.
pi_189373403
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 18:37 schreef obligataire het volgende:

[..]

Raar dat (wan)betalingen van beide leningen niet gelijk op lopen.........
Kan iemand uit de eerste lening toelichten sinds wanneer daar problemen zijn en wat daarover door Collin is gecommuniceerd?
pi_189374212
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 22:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Kan iemand uit de eerste lening toelichten sinds wanneer daar problemen zijn en wat daarover door Collin is gecommuniceerd?
Er is meen ik een termijn te laat betaald. Verder niets vernomen.
Pecunia non olet
pi_189375407
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 23:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

Er is meen ik een termijn te laat betaald. Verder niets vernomen.
Oké, omdat Collin het in haar mail ook heeft over de rente en aflossing van augustus en september van leningnummer 28330 alsmede nu dan dus ook oktober... Dan zou het dus al 3 maanden zijn zonder verdere communicatie.
pi_189376354
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 00:04 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Oké, omdat Collin het in haar mail ook heeft over de rente en aflossing van augustus en september van leningnummer 28330 alsmede nu dan dus ook oktober... Dan zou het dus al 3 maanden zijn zonder verdere communicatie.
Wellicht stornering van de 2 vorige maanden? Hebben andere platformen ook wel eens last van gehad.
pi_189377074
Ik schrik toch wel als ik bij CCF op de homepage zie dat je van het gemiddeld rendement 7,72%, gemiddeld 3,74% overhoud. 1% fee, 3% default. Erger nog, ik zit onder dat gemiddelde.
Volgens mij zit zelfs KOM niet zo laag...
pi_189377273
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 08:29 schreef Gijsbertus het volgende:
Ik schrik toch wel als ik bij CCF op de homepage zie dat je van het gemiddeld rendement 7,72%, gemiddeld 3,74% overhoud. 1% fee, 3% default. Erger nog, ik zit onder dat gemiddelde.
Volgens mij zit zelfs KOM niet zo laag...
Kom zit onder 0.

Rendement -5% en dat is iets positiever dan mijn portefeuille (-18%). Daarom doe ik al lange tijd niets meer met kom.

Bron: https://www.crowdfundingcijfers.nl/crowdfunding-platforms/

[ Bericht 20% gewijzigd door Jaco078 op 11-10-2019 09:13:01 ]
pi_189377494
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 09:07 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Kom zit onder 0.

Rendement -5% en dat is iets positiever dan mijn portefeuille (-18%). Daarom doe ik al lange tijd niets meer met kom.

Bron: https://www.crowdfundingcijfers.nl/crowdfunding-platforms/
Deze link geeft nog iets meer detailinformatie:
https://www.crowdfundingcijfers.nl/lening-portefeuilles/

Collin nadert de nul!
pi_189378702
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 09:39 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Deze link geeft nog iets meer detailinformatie:
https://www.crowdfundingcijfers.nl/lening-portefeuilles/

Collin nadert de nul!
Waar zit dan het verschil precies tussen beide methoden? Aantal dagen achterstand?
Die 3,74% komt me toch wat realistischer voor dan 0.67%.

Mijn eigen netto rendement volgens CCF is circa 4,7%, dus dat zou dan naar rato circa 0.84% zijn volgens AFM methodiek.
Dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen, of je zou alle projecten waar een termijntje achterloopt of een soepele betaalregeling is afgesproken, meteen helemaal moeten gaan afboeken. Je kunt ook roomser zijn dan de Paus natuurlijk.
Pecunia non olet
pi_189378909
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 11:02 schreef obligataire het volgende:

[..]

Waar zit dan het verschil precies tussen beide methoden? Aantal dagen achterstand?
Die 3,74% komt me toch wat realistischer voor dan 0.67%.

Mijn eigen netto rendement volgens CCF is circa 4,7%, dus dat zou dan naar rato circa 0.84% zijn volgens AFM methodiek.
Dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen, of je zou alle projecten waar een termijntje achterloopt of een soepele betaalregeling is afgesproken, meteen helemaal moeten gaan afboeken. Je kunt ook roomser zijn dan de Paus natuurlijk.
Deze toelichting staat erbij:
-------------
• Rendement: Het door het platform gepresenteerde netto rendement. In bijna alle gevallen is geen rekening gehouden met eventuele toekomstige afschrijvingen van openstaande leningen die momenteel geen betalingsachterstand hebben. Het is dus te verwachten dat het daadwerkelijke netto rendement niet hoger zal zijn dan het gepresenteerde netto rendement.
• Rendement (AFM): Het netto rendement waarbij conform de aanbeveling van de AFM (bron, PDF, aanbeveling 4) alle openstaande bedragen met een betalingsachterstand van 90 dagen of meer afgeboekt zijn (berekening: bruto rendement, minus afboekingen als percentage van verstrekt, minus kosten voor investeerders als percentage van verstrekt).
• Een aantal platforms hanteert een andere methode voor het berekenen van het netto rendement dan de AFM aanbeveelt en boekt openstaande bedragen met een betalingsachterstand vanaf 90 dagen niet (volledig) af. Bouwaandeel boekt na 90 dagen 30% van de dekkingswaarde niet af. Collin Crowdfund en Knab Crowdfunding boeken uit te winnen zekerheden niet af, maar nemen wel een extra reservering. Horeca Crowdfunding, Kapitaal Op Maat en Lendahand boeken openstaande bedragen met een betalingsachterstand na 365 dagen af.
-------------
pi_189379090
Fitness CC
pi_189379378
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 11:19 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Deze toelichting staat erbij:
-------------
• Rendement: Het door het platform gepresenteerde netto rendement. In bijna alle gevallen is geen rekening gehouden met eventuele toekomstige afschrijvingen van openstaande leningen die momenteel geen betalingsachterstand hebben. Het is dus te verwachten dat het daadwerkelijke netto rendement niet hoger zal zijn dan het gepresenteerde netto rendement.
• Rendement (AFM): Het netto rendement waarbij conform de aanbeveling van de AFM (bron, PDF, aanbeveling 4) alle openstaande bedragen met een betalingsachterstand van 90 dagen of meer afgeboekt zijn (berekening: bruto rendement, minus afboekingen als percentage van verstrekt, minus kosten voor investeerders als percentage van verstrekt).
• Een aantal platforms hanteert een andere methode voor het berekenen van het netto rendement dan de AFM aanbeveelt en boekt openstaande bedragen met een betalingsachterstand vanaf 90 dagen niet (volledig) af. Bouwaandeel boekt na 90 dagen 30% van de dekkingswaarde niet af. Collin Crowdfund en Knab Crowdfunding boeken uit te winnen zekerheden niet af, maar nemen wel een extra reservering. Horeca Crowdfunding, Kapitaal Op Maat en Lendahand boeken openstaande bedragen met een betalingsachterstand na 365 dagen af.
-------------

Het beleid van de AFM lijkt er vooral op gericht te zijn om het investeren in crowdfunding te ontmoedigen :6

Een project dat continu één termijntje achterloopt, zou dus na 90 dagen helemaal afgeboekt moeten worden. Nu is het natuurlijk wel zorgelijk dat een bedrijf er niet in slaagt dat termijntje weer bij te lopen, maar om nu direct uit te gaan van totaal verlies..........

Een project als Melo zou volgens AFM ook totaal verlies zijn, terwijl ik nog rustig afwacht gezien de 1e hypotheek.
Pecunia non olet
pi_189379401
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 11:52 schreef obligataire het volgende:
Een project dat continu één termijntje achterloopt, zou dus na 90 dagen helemaal afgeboekt moeten worden. Nu is het natuurlijk wel zorgelijk dat een bedrijf er niet in slaagt dat termijntje weer bij te lopen, maar om nu direct uit te gaan van totaal verlies..........
met 1 termijn loop je toch nooit 90 dagen achter? Het gaat dan toch altijd om 3 termijnen?
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 11:52 schreef obligataire het volgende:
Een project als Melo zou volgens AFM ook totaal verlies zijn, terwijl ik nog rustig afwacht gezien de 1e hypotheek.
Dat wordt toch na uitwinning weer gecorrigeerd in de AFM methode
pi_189379432
Zoals ik het lees, heb je dan 90 dagen lang betalingsachterstand gehad, maar misschien is mijn interpretatie verkeerd.
Pecunia non olet
pi_189379447
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 11:54 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

met 1 termijn loop je toch nooit 90 dagen achter? Het gaat dan toch altijd om 3 termijnen?
[..]

Dat wordt toch na uitwinning weer gecorrigeerd in de AFM methode
Inderdaad maar tot aan de uitwinning, kijk je tegen een geflatteerd negatief rendement aan.
Pecunia non olet
pi_189379491
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 11:59 schreef obligataire het volgende:

[..]

Inderdaad maar tot aan de uitwinning, kijk je tegen een geflatteerd negatief rendement aan.
Hoewel de berekening misschien te negatief is, laat de methode goed zien welke platforms veel met defaults te maken hebben.
pi_189379532
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 11:58 schreef obligataire het volgende:
maar misschien is mijn interpretatie verkeerd.
Klopt. Overigens, bijv. HCN boekt pas af na 365 dagen. Ik vind zelf de AFM-methode van 3 termijnen plezierig. Ook voor mezelf volg ik die. Na 3 maanden boek ik geheel af en verwerk dat als zodanig in mijn belastingaangifte.

Overigens, ik vond dit een interessant - iets verouderd - document om eens door te lezen: https://www.afm.nl/~/prof(...)en-wanbetalingen.pdf
pi_189380017
Naar aanleiding van mijn mail aan KOM om de gehele lening van Big Bread Kitchen af te lossen met rente nu wel antwoord gekregen.

Hierbij een reactie op uw e-mail met de vraag over eventuele vervroegde aflossing van het project Big Bread Kitchen Zwolle.
Wij hebben de ondernemer verzocht het project in z'n geheel vervroegd af te lossen maar de ondernemer heeft dat tot op heden niet gedaan. Tot die tijd betalen we uit wat we ontvangen aan aflossingen en zullen we blijven aandringen op totale vervroegde aflossing.
Erop vertrouwende u hiermee te hebben geïnformeerd

Er staat alleen maar verzocht om de lening direct af te lossen: dus de lening is nog niet opgeëist wat naar mijn idee conform de voorwaarden zou moeten geschieden. Dit heb ik ook per mail aan hen als antwoord gegeven. Wellicht moeten meerdere fokkers dit aan hen meedelen.
pi_189380165
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 11:58 schreef obligataire het volgende:
Zoals ik het lees, heb je dan 90 dagen lang betalingsachterstand gehad, maar misschien is mijn interpretatie verkeerd.
Het gaat om "openstaande bedragen met een achterstand van 90 dagen of meer". Wanneer je structureel een maand achterloopt betaal je dus steeds het openstaande bedrag (= 1 termijn) 30 dagen te laat.
pi_189381598
Deze https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4 bij FnC lijkt mij nog geen onaardige...
Hoe zien jullie deze?
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:30:36 #214
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_189381749
Controleren jullie de betalingen nog allemaal?

Ben daar eerlijk gezegd mee gestopt gezien het grote aantal projecten en hoop maar op de eerlijkheid van de platforms... oO/
pi_189381841
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 14:30 schreef RamboDirk het volgende:
Controleren jullie de betalingen nog allemaal?

Ben daar eerlijk gezegd mee gestopt gezien het grote aantal projecten en hoop maar op de eerlijkheid van de platforms... oO/
Ik weet niet hoeveel je er hebt, want zo vaak zie ik je hier niet ;)

Platforms zijn doorgaans redelijk overzichtelijk, het meeste houd ik wel bij ja.
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:54:06 #216
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_189382064
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 14:19 schreef Horsemen het volgende:
Deze https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4 bij FnC lijkt mij nog geen onaardige...
Hoe zien jullie deze?
Lijkt mij inderdaad niet onaardig. Ik heb even op de website gekeken en het is in ieder geval geen "luchtfietserij". Persoonlijk vind ik een horizon van 5 jaar wel vrij lang voor een 1-pitter.
pi_189382096
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 14:30 schreef RamboDirk het volgende:
Controleren jullie de betalingen nog allemaal?

Ben daar eerlijk gezegd mee gestopt gezien het grote aantal projecten en hoop maar op de eerlijkheid van de platforms... oO/
Tuurlijk, elke dag. Kost niet zoveel tijd
pi_189382146
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 14:30 schreef RamboDirk het volgende:
Controleren jullie de betalingen nog allemaal?

Ben daar eerlijk gezegd mee gestopt gezien het grote aantal projecten en hoop maar op de eerlijkheid van de platforms... oO/
Uiteraard. Ik doe dit overigens niet dagelijks maar 1 a 2 maal per maand.
pi_189382324
Probleem IVM
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 8% gewijzigd door KrekelJapie op 11-10-2019 15:24:14 ]
pi_189382693
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 11:02 schreef obligataire het volgende:
Waar zit dan het verschil precies tussen beide methoden? Aantal dagen achterstand?
Die 3,74% komt me toch wat realistischer voor dan 0.67%.
Ik heb het eens even nagevraagd bij crowdfundingcijfers maar het lijkt me dat hun berekening niet juist is. Ze gaan uit van het af te boeken bedrag (afgeboekt + >90d = 1.796.757,99 + 8.148.859,91), nemen dat als % van het totale investeringsbedrag (¤ 162.249.000,00) en trekken dat plus de kosten af van het bruto rendementspercentage. Dus 7,72-6,13-0,92=0,67%

Alleen is de afboeking natuurlijk geen cijfer per jaar maar over alle jaren heen, dus dat mag je niet zomaar van het bruto rendement afhalen. Wanneer je het relateert aan de uitgekeerde rente (zoals Collin dat zelf ook doet) kom je op een netto percentage van 2,03%.
1
2
3
4
5
Bruto gem. jaarrente                                      7,72%
-/- kosten                                               0,92%
-/- afgeboekt (1.796.757,99 / 16.091.933,49 * 7,72%)     0,86%
-/- >90d (8.148.859,91 / 16.091.933,49 * 7,72%)          3,91%
Netto gem. rendement                                      2,03%
pi_189382982
Goed nieuws van HCN:

La Cubanita Noordwijk is overgenomen. Vandaag 11 oktober 2019 zijn alle nog resterende af te lossen termijnen (5) ineens overgemaakt, inclusief rente conform de oude voorwaarden.
pi_189383113
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 14:30 schreef RamboDirk het volgende:
Controleren jullie de betalingen nog allemaal?

Ben daar eerlijk gezegd mee gestopt gezien het grote aantal projecten en hoop maar op de eerlijkheid van de platforms... oO/
zo 1x per jaar, klopt tot nu toe allemaal.
alleen bij SIG wel eens wat verkeerd.
dat gaat dan over centen of bijvoorbeeld te laat (niet bij juiste termijn) ingehouden kosten.
Bij GVE is het bij mij meer werk controleren met die 2 wekelijkse betaling.
Mag van mij naar 1 x per maand.
pi_189383315
Daarnaast een probleempje op HCN:

Villa F... mist een betaling en lijkt niet bereikbaar te zijn. Leenbedrag van 75.000 en 23/36 termijnen betaald, kan me haast niet voorstellen dat de ondernemer voor dit bedrag zich echt in de narigheid wil werken.
pi_189383566
quote:
14s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 16:40 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project bij SiG:

Carmelitessenstraat 10 te Roermond. Dit project gaat live op 11 oktober 2019 om 16.30 uur. Vanaf dat moment kan er geïnvesteerd worden in deze nieuwbouwwoning (waarvan de begane grond reeds gebouwd is), in een mooi kleinschalig project van 9 woningen bij het oude klooster van de Carmelitessen in Roermond. Het gaat om een financieringsaanvraag van ¤ 175.000,-. Dit is minder dan 75% van de marktwaarde in verhuurde staat. Het hypotheekbedrag wordt in een bouwdepot door SamenInGeld beheerd en er wordt uitbetaald op basis van facturen van de bouwer.

https://investeren.sameni(...)senstraat-10-live-xx
Staat nu open.
Schijf 2 is met maar liefs 100% overschreden
pi_189383598
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 16:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Staat nu open.
Schijf 2 is met maar liefs 100% overschreven
Meegenomen in 1A. De op zeker schijf. :)
pi_189383613
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 16:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Schijf is populair, is 2 maal overtekend
Ik heb erop ingetekend. Ben genieuwd of ik op tijd was.
pi_189383630
dubbel
pi_189383650
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 15:36 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Ik heb het eens even nagevraagd bij crowdfundingcijfers maar het lijkt me dat hun berekening niet juist is. Ze gaan uit van het af te boeken bedrag (afgeboekt + >90d = 1.796.757,99 + 8.148.859,91), nemen dat als % van het totale investeringsbedrag (¤ 162.249.000,00) en trekken dat plus de kosten af van het bruto rendementspercentage. Dus 7,72-6,13-0,92=0,67%

Alleen is de afboeking natuurlijk geen cijfer per jaar maar over alle jaren heen, dus dat mag je niet zomaar van het bruto rendement afhalen. Wanneer je het relateert aan de uitgekeerde rente (zoals Collin dat zelf ook doet) kom je op een netto percentage van 2,03%.
[ code verwijderd ]

Maar het totale investeringsbedrag is ook het totaal over alle jaren heen, dus het resulterende percentage kun je zien als een gemiddeld percentage per jaar. Berekening lijkt me dus wel correct.
pi_189384090
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 15:43 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe SiG:

Vandaag kondigen wij een nieuw project aan op de Langestraat 54 te s'-Gravenzande. Dit project gaat live op 10 oktober 2019 om 15.30 uur. Vanaf dat moment kan er geïnvesteerd worden in deze bedrijfsruimte. Het gaat om een kledingwinkel waarbij de eigenaar een lening verzoekt van ¤ 200.000,--. Dit is minder dan 44% van de marktwaarde in verhuurde staat. De winkel is gelegen op een hoek aan de hoofdstraat richting het centrum.

Dit project heeft een looptijd van 3 jaar en 4 maanden
Rentevergoeding schijf 1A maar 4,10% (3,8% netto) voor een bedrijfspand.

https://investeren.sameningeld.nl/project/s-gravenzande
Update:
quote:
EERDER STOPPEN INSCHRIJVINGSTERMIJN.
LET OP! Aanvrager heeft aangegeven genoegen te nemen met het tot nu toe opgehaalde bedrag. De inschrijvingstermijn sluit daarom op 12 oktober om 11.00 Tot deze tijd kunt u zich inschrijven als investeerder.
Klaarblijkelijk is er haast mee...
Op dit moment 83% vol.
pi_189384347
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 16:37 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Maar het totale investeringsbedrag is ook het totaal over alle jaren heen, dus het resulterende percentage kun je zien als een gemiddeld percentage per jaar. Berekening lijkt me dus wel correct.
Alles kan maar correct is het niet.
Stel er is in 5 jaar ieder jaar 10k gefund, dus 5 leningen tegen 10% en er is nu 5 jaar later een totaal leningbedrag van 5k in default. Aflossingsvrij, jaarlijkse betaling rente, geen kosten. Alle leningen bij elkaar hebben na 5jr 15k rente opgeleverd(1+2+3+4+5k). In mijn beleving is het netto rendement dan 10/15 * 10% = 6,66%, want je hebt toch netto 10k in de pocket, 2/3 van de verwachte 15k rente. Volgens crowdfundingcijfers is dat 10% - 5k/50k*100% = 0%.

[ Bericht 0% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 11-10-2019 17:44:26 ]
pi_189385470
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 17:38 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Alles kan maar correct is het niet.
Stel er is in 5 jaar ieder jaar 10k gefund, dus 5 leningen tegen 10% en er is nu 5 jaar later een totaal leningbedrag van 5k in default. Aflossingsvrij, jaarlijkse betaling rente, geen kosten. Alle leningen bij elkaar hebben na 5jr 15k rente opgeleverd(1+2+3+4+5k). In mijn beleving is het netto rendement dan 10/15 * 10% = 6,66%, want je hebt toch netto 10k in de pocket, 2/3 van de verwachte 15k rente. Volgens crowdfundingcijfers is dat 10% - 5k/50k*100% = 0%.
Ik ben het met je kritiek eens. Niet helemaal met je berekening. 5 leningen van 10k tegen 10% geeft 5k rente per jaar. Aflossingsvrij, dus de rente is elk jaar hetzelfde, dus 5x5k = 25k na 5 jaar.
5k default geeft dan een rendement van 8%.
pi_189385823
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 19:15 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik ben het met je kritiek eens. Niet helemaal met je berekening. 5 leningen van 10k tegen 10% geeft 5k rente per jaar. Aflossingsvrij, dus de rente is elk jaar hetzelfde, dus 5x5k = 25k na 5 jaar.
5k default geeft dan een rendement van 8%.
Ik had 1 lening per jaar in gedachten.
jaar 0: 10k lening
jaar 1: 10k lening, 1k rente
jaar 2: 10k lening, 2k rente
jaar 3: 10k lening, 3k rente
jaar 4: 10k lening, 4k rente
jaar 5: 5k rente

Maar jouw variant geeft volgens de crowdfundingcijfers methode inderdaad hetzelfde onlogische resultaat: 0% rendement terwijl 8% realistisch is.
pi_189386057
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 19:43 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Ik had 1 lening per jaar in gedachten.
jaar 0: 10k lening
jaar 1: 10k lening, 1k rente
jaar 2: 10k lening, 2k rente
jaar 3: 10k lening, 3k rente
jaar 4: 10k lening, 4k rente
jaar 5: 5k rente

Maar jouw variant geeft volgens de crowdfundingcijfers methode inderdaad hetzelfde onlogische resultaat: 0% rendement terwijl 8% realistisch is.
Ah, op die manier. Dan had ik je blijkbaar verkeerd begrepen.
Als ze het inderdaad zo berekenen geeft dat inderdaad geen goed resultaat. Eigenlijk heel beschamend als je je voordoet als crowdfundingdeskundige. Voor je het weet wordt zoiets breed uitgemeten in de pers.
pi_189387653
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 20:01 schreef Benger het volgende:

[..]

Ah, op die manier. Dan had ik je blijkbaar verkeerd begrepen.
Als ze het inderdaad zo berekenen geeft dat inderdaad geen goed resultaat. Eigenlijk heel beschamend als je je voordoet als crowdfundingdeskundige. Voor je het weet wordt zoiets breed uitgemeten in de pers.
Ik verbaas me er ook over, maar het is echt hun berekeningswijze. Bevestigd via mail en het staat ook zo op hun website:
Netto rendement (methode AFM): Het netto rendement volgens de rekenmethode die de AFM aanbeveelt (bron, PDF), waarbij alle openstaande bedragen met een betalingsachterstanden vanaf 90 dagen afgeboekt zijn (berekening: bruto rendement, minus afboekingen als percentage van verstrekt, minus kosten voor investeerders als percentage van verstrekt). Niet alle platforms volgen de aanbeveling van de AFM op om deze rekenmethode te hanteren.

Terwijl de aangehaalde AFM bron juist de methodiek die ik aangeef aanbeveelt: Het percentage van afgeboekte posten wordt berekend door het afgeboekte totaalbedrag te delen door de uitbetaalde rente vermenigvuldigd met de gemiddelde rente.
pi_189389308
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 21:28 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Ik verbaas me er ook over, maar het is echt hun berekeningswijze. Bevestigd via mail en het staat ook zo op hun website:
Netto rendement (methode AFM): Het netto rendement volgens de rekenmethode die de AFM aanbeveelt (bron, PDF), waarbij alle openstaande bedragen met een betalingsachterstanden vanaf 90 dagen afgeboekt zijn (berekening: bruto rendement, minus afboekingen als percentage van verstrekt, minus kosten voor investeerders als percentage van verstrekt). Niet alle platforms volgen de aanbeveling van de AFM op om deze rekenmethode te hanteren.

Terwijl de aangehaalde AFM bron juist de methodiek die ik aangeef aanbeveelt: Het percentage van afgeboekte posten wordt berekend door het afgeboekte totaalbedrag te delen door de uitbetaalde rente vermenigvuldigd met de gemiddelde rente.
Ga je dit nog aan hem (G.K.) proberen uit te leggen? Anders wil ik wel een poging wagen. Dit kan zo echt niet blijven staan.
pi_189389791
Ik heb hem gemaild, neem aan dat het hem wel duidelijk is.
pi_189390389
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 20:01 schreef Benger het volgende:

[..]

Ah, op die manier. Dan had ik je blijkbaar verkeerd begrepen.
Als ze het inderdaad zo berekenen geeft dat inderdaad geen goed resultaat. Eigenlijk heel beschamend als je je voordoet als crowdfundingdeskundige. Voor je het weet wordt zoiets breed uitgemeten in de pers.
Ik heb met Excel de IRR van jullie voorbeeld uitgerekend : ik kom uit op 7%.

Groot probleem blijft natuurlijk hoe je rekening houdt met te verwachte toekomstige defaults. Doen jullie dat voor je eigen crowdfunding portefeuille? En hoe dan?
pi_189390958
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 17:38 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Alles kan maar correct is het niet.
Stel er is in 5 jaar ieder jaar 10k gefund, dus 5 leningen tegen 10% en er is nu 5 jaar later een totaal leningbedrag van 5k in default. Aflossingsvrij, jaarlijkse betaling rente, geen kosten. Alle leningen bij elkaar hebben na 5jr 15k rente opgeleverd(1+2+3+4+5k). In mijn beleving is het netto rendement dan 10/15 * 10% = 6,66%, want je hebt toch netto 10k in de pocket, 2/3 van de verwachte 15k rente.
Het moment van default speelt ook nog een bescheiden rol. In jouw voorbeeld ga je er van uit dat er een default plaats vindt 1 dag na uitbetaling van de rente van jaar 5. Op zich is dat onwaarschijnlijk want logischerwijze zal de rente van deze default dan ook niet meer betaald worden.

Stel de default vind plaats na 1 jaar plus 1 dag: 5,33% ((13-5)/15) * 10%
Stel de default vind plaats na 2 jaar plus 1 dag: 5,67% ((13,5)-5)/15) * 10%
Stel de default vind plaats na 3 jaar plus 1 dag: 6,00% ((14-5)/15) * 10%
Stel de default vind plaats na 4 jaar plus 1 dag: 6,33% ((14,5-5)/15) * 10%
Stel de default vind plaats na 5 jaar plus 1 dag: 6,66% ((15-5)/15) * 10%
Pecunia non olet
pi_189391006
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 21:28 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Ik verbaas me er ook over, maar het is echt hun berekeningswijze. Bevestigd via mail en het staat ook zo op hun website:
Netto rendement (methode AFM): Het netto rendement volgens de rekenmethode die de AFM aanbeveelt (bron, PDF), waarbij alle openstaande bedragen met een betalingsachterstanden vanaf 90 dagen afgeboekt zijn (berekening: bruto rendement, minus afboekingen als percentage van verstrekt, minus kosten voor investeerders als percentage van verstrekt). Niet alle platforms volgen de aanbeveling van de AFM op om deze rekenmethode te hanteren.

Terwijl de aangehaalde AFM bron juist de methodiek die ik aangeef aanbeveelt: Het percentage van afgeboekte posten wordt berekend door het afgeboekte totaalbedrag te delen door de uitbetaalde rente vermenigvuldigd met de gemiddelde rente.
Het probleem is dat het werkelijke bedrag aan uitbetaalde rente meestal niet precies bekend is. Daar moet je dus een schatting van maken.
Anders dan in jouw (incorrecte) aannames is het merendeel van de CF projecten niet aflossingsvrij en hebben ze verschillende looptijden. Ga je even uit van een lineair aflossingschema, dan heeft een project gedurende zijn looptijd een gemiddelde rente die de helft is van zijn nominale rente. Een schatting van de totaal uitbetaalde rente is dan:

totaal geinvesteerd bedrag x (gemiddelde [edit: nominale] rente / 2) x gemiddelde looptijd.

Vul je dit in in de AFM formule voor percentage afgeboekte kosten dan rolt daar uit:

(afgeboekt totaalbedrag / totaal geinvesteerd bedrag) x (2 / gemiddelde looptijd).

Als je nu uitgaat van een gemiddelde looptijd van 2 jaar dan heb je de formule van crowdfundcijfers. Of die 2 jaar gemiddelde looptijd correct is weet ik niet, maar dat maakt voor het principe niet uit.

Teurgkomend op jouw voorbeeld, maar dan met aannames die dichter bij de praktijk liggen, dwz lineaire aflossing, gemiddelde [edit: nominale] rente van 7,5% en gemiddelde looptijd van 3 jaar, dan leveren de investeringen van jaar 1, 2 en 3 ieder 1125 euro aan rente op. De investeringen van jaar 4 en 5 samen ongeveer 1625 (uit mijn hoofd, reken het morgen even precies uit). In totaal na 5 jaar dus 5000 euro. Heb je dan 5000 euro default, is je rendement dus nul.

[ Bericht 0% gewijzigd door OpDieFiets op 12-10-2019 09:14:16 ]
pi_189392490
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 00:41 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Het probleem is dat het werkelijke bedrag aan uitbetaalde rente meestal niet precies bekend is. Daar moet je dus een schatting van maken.
Anders dan in jouw (incorrecte) aannames is het merendeel van de CF projecten niet aflossingsvrij en hebben ze verschillende looptijden. Ga je even uit van een lineair aflossingschema, dan heeft een project gedurende zijn looptijd een gemiddelde rente die de helft is van zijn nominale rente. Een schatting van de totaal uitbetaalde rente is dan:

totaal geinvesteerd bedrag x (gemiddelde rente / 2) x gemiddelde looptijd.

Vul je dit in in de AFM formule voor percentage afgeboekte kosten dan rolt daar uit:

(afgeboekt totaalbedrag / totaal geinvesteerd bedrag) x (2 / gemiddelde looptijd).

Als je nu uitgaat van een gemiddelde looptijd van 2 jaar dan heb je de formule van crowdfundcijfers. Of die 2 jaar gemiddelde looptijd correct is weet ik niet, maar dat maakt voor het principe niet uit.
Even los van het feit dat in het voorbeeld van ccf de uitbetaalde rente gewoon gepubliceerd wordt en de gemiddelde looptijd niet, ontbreekt de invloed van de gemiddelde looptijd in de berekening van crowdfundingcijfers. Een gemiddelde looptijd van 2 jaar is ook niet realistisch natuurlijk, 5 jaar zal meer in de buurt zitten.

[ Bericht 11% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 12-10-2019 07:49:25 ]
pi_189392676
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 23:50 schreef PON het volgende:

[..]

Ik heb met Excel de IRR van jullie voorbeeld uitgerekend : ik kom uit op 7%.

Groot probleem blijft natuurlijk hoe je rekening houdt met te verwachte toekomstige defaults. Doen jullie dat voor je eigen crowdfunding portefeuille? En hoe dan?
Nee, daar hou ik geen rekening mee. Ik kijk eigenlijk vooral naar wat er in het verleden is gebeurd. Ik kijk wel enigszins kwalitatief naar mijn leningportefeuille om te beoordelen of ik bij een platform door ga met investeren.
Bij Bondora ben ik bijvoorbeeld gestopt met investeren. De methode die zij hanteerden om rekening te houden met defaults bleek te optimistisch. Het uiteindelijke rendement na defaults is te laag, maar hoe laag weet ik pas als alle defaults zijn afgesloten. Bij KoM en Collin heb ik ook al een tijd niet meer geïnvesteerd omdat ik het risico te hoog vind (terwijl ik zelf nog geen defaults heb). Het is meer dat je door naar de praktijk te kijken een indruk krijgt van hoe hoog het risico is, waardoor je dit mee kunt wegen bij de beslissing of je nieuwe investeringen gaat doen.
pi_189393036
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 06:28 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Even los van het feit dat in het voorbeeld van ccf de uitbetaalde rente gewoon gepubliceerd wordt en de gemiddelde looptijd niet
Het punt is dat veel platformen de uitbetaalde rente niet publiceren. Wil je ze volgens een gemeenschappelijk criterium kunnen vergelijken, dan moet je dus een schatting maken van de uitbetaalde rente. Dit kun je doen zoals ik heb geschetst, en dat leidt tot de berekening zoals die door crowdfundingcijfers wordt gedaan.

quote:
, ontbreekt de invloed van de gemiddelde looptijd in de berekening van crowdfundingcijfers.
Dan heb je niet goed begrepen wat ik hierboven heb geschreven. De invloed van de gemiddelde looptijd zit er wel degelijk in, allleen valt die met een aanname van lineaire aflossing en een gemiddelde looptijd van 2 jaar uit de formule.

De formule van crowdfundingcijfers ziet er bedrieglijk eenvoudig uit, omdat er al informatie over de gemiddelde samenstelling van de portefeuilles in is verwerkt. Je kunt hem ook iets meer generaliseren voor verschillende aflossingsschema's en looptijden, als:

(schatting) totaal uitbetaalde rente = totaal geinvesteerd bedrag x gemiddelde nominale rente x (gemiddelde looptijd / a).

a is hier een factor die afhangt van het aflossingsschema. Bij lineair is hij 2 (omdat een lineaire lening gedurende zijn looptijd gemiddeld de helft van zijn nominale rente aan rendement oplevert). Bij aflossingsvrij is hij 1 (omdat een aflossingsvrije lening gedurende zijn looptijd zijn nominale rente oplevert). Voor een gemixte portefeuille is de waarde tussen 1 en 2.

Vul dit in in de AFM formule voor percentage afgeboekte kosten, en je krijgt:

(afgeboekt totaalbedrag / totaal geinvesteerd bedrag) x (a / gemiddelde looptijd).

Je kunt hem nu ook gebruiken voor jouw voorbeeld onder de door jou gedane aannames, namelijk met a=1 (aflossingsvrij) en gemiddelde looptijd = 3 jaar ( = (5+4+3+2+1) / 5). Er komt dan een percentage afgeboekte kosten uit van 3,33%, wat je zelf ook al had berekend. Misschien dat dit je overtuigt ;)

quote:
Een gemiddelde looptijd van 2 jaar is ook niet realistisch natuurlijk, 5 jaar zal meer in de buurt zitten.
Bij de meeste platformen is 5 jaar meer de maximale looptijd, dus dit is echt onzin. Of 2 jaar de beste schatting is weet ik ook niet, zelf zou ik misschien eerder iets van 3 jaar verwachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door OpDieFiets op 12-10-2019 09:18:10 ]
pi_189393287
Volgens mij was deze er nog niet op gezet, kinderdagverblijf op crowdpartners:

https://mijn.crowdpartner(...)_campaign=cfd46e8246
pi_189393778
10k lening fnc in 10 seconden vol.
pi_189393787
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 09:09 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Het punt is dat veel platformen de uitbetaalde rente niet publiceren. Wil je ze volgens een gemeenschappelijk criterium kunnen vergelijken, dan moet je dus een schatting maken van de uitbetaalde rente. Dit kun je doen zoals ik heb geschetst, en dat leidt tot de berekening zoals die door crowdfundingcijfers wordt gedaan.
Ik zie het nut niet om de uitbetaalde rente te schatten als die gewoon te vinden is. Als je het gaat schatten volgens jouw methodiek verschuif je het probleem - je moet namelijk zowel de gemiddelde looptijd schatten als de aflossingsmethodiek. En die factoren zijn zeker niet hetzelfde voor de verschillende platformen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 09:09 schreef OpDieFiets het volgende:
Dan heb je niet goed begrepen wat ik hierboven heb geschreven. De invloed van de gemiddelde looptijd zit er wel degelijk in, allleen valt die met een aanname van lineaire aflossing en een gemiddelde looptijd van 2 jaar uit de formule.
Dat had ik wel begrepen, maar die aanname zie ik niet terug in de toelichting van crowdfundingcijfers. Ik heb van hen de volgende uitleg via de mail gekregen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 09:09 schreef OpDieFiets het volgende:
De formule van crowdfundingcijfers ziet er bedrieglijk eenvoudig uit, omdat er al informatie over de gemiddelde samenstelling van de portefeuilles in is verwerkt. Je kunt hem ook iets meer generaliseren voor verschillende aflossingsschema's en looptijden, als:

(schatting) totaal uitbetaalde rente = totaal geinvesteerd bedrag x gemiddelde nominale rente x (gemiddelde looptijd / a).

a is hier een factor die afhangt van het aflossingsschema. Bij lineair is hij 2 (omdat een lineaire lening gedurende zijn looptijd gemiddeld de helft van zijn nominale rente aan rendement oplevert). Bij aflossingsvrij is hij 1 (omdat een aflossingsvrije lening gedurende zijn looptijd zijn nominale rente oplevert). Voor een gemixte portefeuille is de waarde tussen 1 en 2.

Vul dit in in de AFM formule voor percentage afgeboekte kosten, en je krijgt:

(afgeboekt totaalbedrag / totaal geinvesteerd bedrag) x (a / gemiddelde looptijd).
ALS je niet beschikt over de totaal uitbetaalde rente maar WEL over de gemiddelde looptijd en een betrouwbare inschatting van de factor a, DAN zou dit een prima alternatieve formule zijn, maar als de werkelijk uitgekeerde rente gewoon beschikbaar is vind ik het nogal vreemd om de rente te gaan schatten op grond van onbekende factoren.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 09:09 schreef OpDieFiets het volgende:
Bij de meeste platformen is 5 jaar meer de maximale looptijd, dus dit is echt onzin. Of 2 jaar de beste schatting is weet ik ook niet, zelf zou ik misschien eerder iets van 3 jaar verwachten.
Als ik de huidige projectenpagina van CCF erbij pak dan kom ik gemiddeld op 44 maanden oftewel 3,65 jaar (niet gewogen voor de projectsom). Met een inschatting van 2 jaar taxeer je het negatieve rendementseffect van de afboeking dus een factor 1,8 te hoog.

Laten we voorop stellen dat een rendementsberekening op grond van totalen altijd een benadering blijft, maar als je kunt kiezen uit de formule afgeboekt / ontvangen rente * gemiddelde rentepercentage, waarbij alle drie de variabelen gepubliceerd worden (door o.a. ccf en kom in elk geval), en de formule afgeboekt / totaal uitgeleend * a / gemiddelde looptijd, waarbij je zowel a als de gemiddelde looptijd niet weet, dan lijkt mij de keuze eenvoudig.
pi_189394983
Vraagje: heeft iemand in zowel de Nederlandse als ook Engelse/Duitse/Amerikaanse Funding Circle geïnvesteerd? Voor de Engelse versie geldt iig dat je ook UK-citizen moet zijn...
pi_189395075
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 12:21 schreef PON het volgende:
Vraagje: heeft iemand in zowel de Nederlandse als ook Engelse/Duitse/Amerikaanse Funding Circle geïnvesteerd? Voor de Engelse versie geldt iig dat je ook UK-citizen moet zijn...
Volgens mij geldt voor de verschillende fnc-platformen dat je in het betreffende land moet wonen
quote:
2.4. Natuurlijke personen die zich op het platform als investeerder aanmelden dienen (1) ten minste 18 jaar oud te zijn, (2) woonachtig in Nederland te zijn en (3) te beschikken over een IBAN bankrekening binnen het SEPA-gebied. Rechtspersonen die willen investeren moeten eerst contact opnemen met Funding Circle
pi_189396316
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 10:32 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
ALS je niet beschikt over de totaal uitbetaalde rente maar WEL over de gemiddelde looptijd en een betrouwbare inschatting van de factor a, DAN zou dit een prima alternatieve formule zijn, maar als de werkelijk uitgekeerde rente gewoon beschikbaar is vind ik het nogal vreemd om de rente te gaan schatten op grond van onbekende factoren.
Het is juist precies andersom! :)
De uitgekeerde rente is niet voor alle platformen beschikbaar. De gemiddelde looptijd en aflossingsmethodiek zijn voor elk platform simpel af te leiden uit de projectgegevens op hun websites. Zoals je zojuist zelf voor CCF hebt gedaan :)

quote:
Als ik de huidige projectenpagina van CCF erbij pak dan kom ik gemiddeld op 44 maanden oftewel 3,65 jaar (niet gewogen voor de projectsom). Met een inschatting van 2 jaar taxeer je het negatieve rendementseffect van de afboeking dus een factor 1,8 te hoog.
Ik ben het met je eens dat als je de formule van crowdfundingcijfers wilt gebruiken, je daar wel een platform-specifieke correctiefactor op toe zou moeten passen die afhankelijk is van de gemiddelde portefeuilleeigenschappen van dat platform. Zoals gezegd is dat dus prima te doen, aangezien de benodigde informatie gewoon uit een inventarisatie van de projectgegevens is af te leiden. Of crowdfundingcijfers dit ook doen weet ik niet.

Anyway, mijn oorspronkelijke punt was eigenlijk dat de formule in de vorm zoals crowdfundingcijfers die gebruikt (met totale afboeking/totale investeringsbedrag) onder voorwaarden wel degelijk equivalent is aan de AFM formule.
pi_189396957
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 16:34 schreef W1241302 het volgende:

[..]

Ik heb erop ingetekend. Ben genieuwd of ik op tijd was.
En was je op tijd?
pi_189396996
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 17:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Update:
[..]

Klaarblijkelijk is er haast mee...
Op dit moment 83% vol.
Inmiddels is het project gesloten en uitgekomen op 85% van het gevraagde bedrag. Dit maakt de zekerheden voor de investeerders wel nog iets sterker.
pi_189397014
quote:
1s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 15:37 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op SiG met een iets hogere rente
https://investeren.sameni(...)-thomas-edisonstraat
[..]

Staat nu ook open.
pi_189397926
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 12:32 schreef djh77 het volgende:

[..]

Volgens mij geldt voor de verschillende fnc-platformen dat je in het betreffende land moet wonen
[..]

Voor FnC Nederland volgens de voorwaarden lig wel. Tot een jaar of 2 geleden werd er niet zo nauw gekeken: je kon gewoon registreren met een buitenlands woonadres.
Mijn account bij FnC is op een bepaald moment geblokkeerd, met als reden dat ik niet in Nederland woonachtig was.
Dit gebeurde nadat ik wat kritische vragen had gesteld met betrekking tot herfinancieren van lopende projecten tegen een lagere rente. Naar mijn mening een geval van oorzaak (kritische vragen) - gevolg (blokkering).

Er zijn hier volgens mij ook 1 of meerdere users die investeren via zowel het Nederlandse als het Duitse platform, dus de loophole bestaat nog steeds.
pi_189398221
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 16:40 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Voor FnC Nederland volgens de voorwaarden lig wel. Tot een jaar of 2 geleden werd er niet zo nauw gekeken: je kon gewoon registreren met een buitenlands woonadres.
Mijn account bij FnC is op een bepaald moment geblokkeerd, met als reden dat ik niet in Nederland woonachtig was.
Dit gebeurde nadat ik wat kritische vragen had gesteld met betrekking tot herfinancieren van lopende projecten tegen een lagere rente. Naar mijn mening een geval van oorzaak (kritische vragen) - gevolg (blokkering).

Er zijn hier volgens mij ook 1 of meerdere users die investeren via zowel het Nederlandse als het Duitse platform, dus de loophole bestaat nog steeds.
Thx - Ik ga eens kijken of mij dat ook lukt - in het kader van diversificatie (en meer investeringsmogelijkheden)
pi_189398371
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 17:01 schreef PON het volgende:

[..]

Thx - Ik ga eens kijken of mij dat ook lukt - in het kader van diversificatie (en meer investeringsmogelijkheden)
Wil je laten weten of het lukt/gelukt is? En hoe het aanmeldproces ging?
pi_189398373
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 15:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]

En was je op tijd?
Ja, heb gekozen voor een van de standaardbedragen hierdoor ging het net iets sneller vermoed ik. Is het jou ook gelukt?
pi_189403095
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 17:16 schreef W1241302 het volgende:

[..]

Ja, heb gekozen voor een van de standaardbedragen hierdoor ging het net iets sneller vermoed ik. Is het jou ook gelukt?
Ja, er was geen probleem met de 1a schijf.
pi_189408988
De zeefspecialist op FNC staat open. En bijna vol alweer.
Pecunia non olet
pi_189409040
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 10:30 schreef obligataire het volgende:
De zeefspecialist op FNC staat open. En bijna vol alweer.
Ja, ging weer snel maar ja, er is ook nagenoeg geen aanbod.

Ik heb hem ook meegenomen.
pi_189409041
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2019 10:30 schreef obligataire het volgende:
De zeefspecialist op FNC staat open. En bijna vol alweer.
Nog 18% open!
pi_189425856
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 12:33 schreef impact9 het volgende:

[..]

Hieraan wil ik wel meedoen.
Altijd lastig wanneer die CC direct posten online gaan
Recycling Collin staat open
pi_189425863
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 12:08 schreef KrekelJapie het volgende:
recycling collin direct
staat open
pi_189425898
Hovenier met 1e hypotheek en helaas maar 5% rente op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/hoveniersbedrijf-siebeling/



[ Bericht 12% gewijzigd door djh77 op 14-10-2019 10:46:51 ]
pi_189426063
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:06 schreef djh77 het volgende:
Hovenier met 1e hypotheek en helaas maar 5% rente op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/hoveniersbedrijf-siebeling/
Nauwelijks risico, maar rendement na aftrek kosten is ook erg mager.
pi_189426092
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:22 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Nauwelijks risico, maar rendement na aftrek kosten is ook erg mager.
vergelijkbaar met SIG 1b denk ik
pi_189426158
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:25 schreef PON het volgende:

[..]

vergelijkbaar met SIG 1b denk ik
Ik heb het project nog niet gelezen maar je kunt 1e hypotheek nooit vergelijken met een SiG 1b lening.
pi_189426188
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik heb het project nog niet gelezen maar je kunt 1e hypotheek nooit vergelijken met een SiG 1b lening.
LTV is iets van 50%, maar het is wel een bedrijfspand ...
pi_189426458
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:33 schreef PON het volgende:

[..]

LTV is iets van 50%, maar het is wel een bedrijfspand ...
Een SiG 1b lening is niets meer dan een 2e hypotheek waarbij er nog steeds de mogelijkheid is dat je je (volledige) inleg kwijt raak. Dit zal normaal gesproken bij een 1e hypotheek lening (of SiG 1a lening) niet gebeuren. Derhalve een ander risico profiel.
pi_189426628
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:59 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Een SiG 1b lening is niets meer dan een 2e hypotheek waarbij er nog steeds de mogelijkheid is dat je je (volledige) inleg kwijt raak. Dit zal normaal gesproken bij een 1e hypotheek lening (of SiG 1a lening) niet gebeuren. Derhalve een ander risico profiel.
Ah, Ik snap je punt. Als het pand verkocht moet worden om de lening af te lossen, dan krijg je bij SIG1b ¤0 als de opbrengst minder dan 50% is. Terwijl je natuurlijk wel een deel terugkrijgt bij een 1ste hypotheek.
pi_189426690
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:22 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Nauwelijks risico, maar rendement na aftrek kosten is ook erg mager.
Hovenier/ccf

Met hoogste loyaliteitskorting, vind ik deze toch nog wel interessant. Ook het achterliggende verhaal van deze meneer is prima.


Als er een linkje komt pak ik m zeker mee, of er moet nog iets boven water komen?

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 14-10-2019 11:27:36 ]
Pecunia non olet
pi_189426729
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:03 schreef djh77 het volgende:

[..]

Recycling Collin staat open
Tnx, heb een klein plukje meegepakt.
Pecunia non olet
pi_189426752
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 11:20 schreef obligataire het volgende:

[..]

Met hoogste loyaliteitskorting, vind ik deze toch nog wel interessant. Ook het achterliggende verhaal van deze meneer is prima.

Als er een linkje komt pak ik m zeker mee, of er moet nog iets boven water komen?
Een nieuwe Crowdfund-coach! Althans dit plaatje is me nog niet eerder opgevallen. Ik hoop niet op een Anna Skipper effect. :)
pi_189426775
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 11:26 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Een nieuwe Crowdfund-coach! Althans dit plaatje is me nog niet eerder opgevallen. Ik hoop niet op een Anna Skipper effect. :)
Alleen bij een dieper decolleté :)
Pecunia non olet
pi_189426869
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 11:15 schreef PON het volgende:

[..]

Ah, Ik snap je punt. Als het pand verkocht moet worden om de lening af te lossen, dan krijg je bij SIG1b ¤0 als de opbrengst minder dan 50% is. Terwijl je natuurlijk wel een deel terugkrijgt bij een 1ste hypotheek.
Precies.
pi_189426897
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 11:20 schreef obligataire het volgende:

Met hoogste loyaliteitskorting, vind ik deze toch nog wel interessant. Ook het achterliggende verhaal van deze meneer is prima.

40% korting op de fee maakt best een verschil bij laag risico hypothecair gedekte projecten. Helaas zit ik nog ver van die status :')
pi_189427482
waarde4jegeld twitterde op maandag 14-10-2019 om 09:14:44 De @SGPnieuws heeft de motie in de @2eKamertweets er door gekregen. Tot zo ver een fantastisch resultaat van samenwerking tussen @politiek en branche van @crowdfunding. #dankvoorsamenwerking https://t.co/DVAs2dvh8k reageer retweet
pi_189428604
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 12:27 schreef djh77 het volgende:
waarde4jegeld twitterde op maandag 14-10-2019 om 09:14:44 De @:SGPnieuws heeft de motie in de @:2eKamertweets er door gekregen. Tot zo ver een fantastisch resultaat van samenwerking tussen @:politiek en branche van @:crowdfunding. #dankvoorsamenwerking https://t.co/DVAs2dvh8k reageer retweet
Mooi dat ze zich daar voor inzetten, ben benieuwd naar de uitkomst.
pi_189428672
'Geen doorstart voor Noë' - Schuld van ongeveer 1 miljoen euro https://www.schoenvisie.n(...)voor_No-191010160109
pi_189428759
quote:
Triest.
Verder is het te hopen dat de familie snel en netjes de gemaakte afspraken gaat nakomen (als daar de middelen voor zijn).
pi_189428782
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2019 14:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Triest.
Verder is het te hopen dat de familie snel en netjes de gemaakte afspraken gaat nakomen (als daar de middelen voor zijn).
Tja want uit de BV zal naar verwachting geen cent meer komen.
pi_189428907
Nieuwe Collin direct:

Collect & Legal Service Group B.V.
¤ 50.000 | 7,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/collect-legal-service-group-b-v/
pi_189429037
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:06 schreef djh77 het volgende:
Hovenier met 1e hypotheek en helaas maar 5% rente op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/hoveniersbedrijf-siebeling/

[ afbeelding ]
Inderdaad een erg lage netto rente. Gelukkig is het geen "direct" lening. Ondanks de lage rente zou ik hem wel mee willen nemen.

Als er iemand een linkje heeft kunnen vinden hou ik mij ook aanbevolen :)
pi_189429102
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2019 14:20 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Inderdaad een erg lage netto rente. Gelukkig is het geen "direct" lening. Ondanks de lage rente zou ik hem wel mee willen nemen.

Als er iemand een linkje heeft kunnen vinden hou ik mij ook aanbevolen :)
Ik zie deze hovenier ook wel zitten voor een bijdrage. Dus speurders onder ons een mooie uitdaging om de link boven water te halen en het project voor officiële openstelling met onze forumleden te vullen. :) 50K moet lukken!
pi_189429153
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2019 14:12 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe Collin direct:

Collect & Legal Service Group B.V.
¤ 50.000 | 7,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/collect-legal-service-group-b-v/
Als ik deze cijfers moet geloven zou het geen probleem moeten zijn om die 50K terug te betalen over de tijd. Ik begrijp niet waarom deze 50k geleend moet worden trouwens, Zou men toch zelf moeten kunnen financieren.
pi_189429371
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2019 10:06 schreef djh77 het volgende:
Hovenier met 1e hypotheek en helaas maar 5% rente op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/hoveniersbedrijf-siebeling/

[ afbeelding ]
https://www.collincrowdfu(...)361fe5a92d03e28b78d2
pi_189429531
quote:
Als je wilt investeren wees dan snel, één investeerder heeft er al 20k ingestopt.
pi_189429547
quote:
Merci. Meegenomen. ( geen 20k )
pi_189430212
Nieuw project bij SiG:

Aelbrechtskade 19 C-01 te Rotterdam. Dit project gaat live op 16 oktober 2019 om 15.30 uur. Vanaf dat moment kan er geïnvesteerd worden in deze bovenwoning/appartement op 1e verdieping met balkon en studio op 3e verdieping.

https://investeren.sameni(...)htskade-19-c-live-xx
pi_189430236
quote:
^O^
Goed gevonden hoor!

Bedankt en ook meegenomen.
pi_189430266
Nieuwe bij GvE:

Vandaag is er een nieuw project voorgepubliceerd op Geldvoorelkaar.nl:

Project: Elbe Sport
Leendoel: Overname
Doelbedrag: ¤ 70.000
Rente: 8,5%
Looptijd: 60 maanden
Leenvorm: annuïtaire lening

Live op: 16 oktober 2019, 14:00 uur

Onderneemster Paula van Loobergen runt sinds 2006 haar bedrijf Elbe Groepslessen, dat in hetzelfde pand is gevestigd als Elbe Fitness. Nu de eigenaar van Elbe Fitness met pensioen gaat, krijgt Paula de kans om Elbe Fitness over te nemen en van beide bedrijven één prachtig Fitnesscentrum te maken.

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20422
pi_189430983
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2019 15:38 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe bij GvE:

Vandaag is er een nieuw project voorgepubliceerd op Geldvoorelkaar.nl:

Project: Elbe Sport
Leendoel: Overname
Doelbedrag: ¤ 70.000
Rente: 8,5%
Looptijd: 60 maanden
Leenvorm: annuïtaire lening

Live op: 16 oktober 2019, 14:00 uur

Onderneemster Paula van Loobergen runt sinds 2006 haar bedrijf Elbe Groepslessen, dat in hetzelfde pand is gevestigd als Elbe Fitness. Nu de eigenaar van Elbe Fitness met pensioen gaat, krijgt Paula de kans om Elbe Fitness over te nemen en van beide bedrijven één prachtig Fitnesscentrum te maken.

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20422
wat mij een beetje zorgen baart is dat de 1ste Hypotheek + 2de Hypotheek ongeveer net zoveel is als de WOZ.... Waar is dat geld in geïnvesteerd?
pi_189431257
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2019 15:35 schreef Horsemen het volgende:

[..]

^O^
Goed gevonden hoor!

Bedankt en ook meegenomen.
Tot jullie dienst. Gewoon gevraagd aan de ondernemer overigens, mijn google skills zijn hiervoor ontoereikend.
pi_189431273
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 16:45 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Tot jullie dienst. Gewoon gevraagd aan de ondernemer overigens, mijn google skills zijn hiervoor ontoereikend.
^O^
pi_189431453
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 16:45 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Tot jullie dienst. Gewoon gevraagd aan de ondernemer overigens, mijn google skills zijn hiervoor ontoereikend.
Thnx, ook meegenomen.
(En op die manier heb ik ook wel eens linkjes gevonden en gedeeld, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan 😬)
pi_189431800
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 16:29 schreef PON het volgende:

[..]

wat mij een beetje zorgen baart is dat de 1ste Hypotheek + 2de Hypotheek ongeveer net zoveel is als de WOZ.... Waar is dat geld in geïnvesteerd?
Misschien gewoon het woonhuis
  maandag 14 oktober 2019 @ 17:38:09 #298
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_189432059
Vandaag onverwacht positief GVE bericht aangaande recovery op mijn 2e crowdfundproject ever, van eind december 2013.

quote:
In juni 2017 hebben wij u geïnformeerd over de ontstane betalingsproblemen van project 005116 | Administratiekantoor De Briellaerd. Via deze weg willen wij u hierover informeren.

In de laatste update van april jl. lieten wij u weten dat er beslag is gelegd op de woning van de heer Van de Glind. Dit beslag is succesvol gebleken. Deze woning is onlangs verkocht en dankzij het beslag heeft de gerechtsdeurwaarder aanspraak kunnen maken op de overwaarde. Deze overwaarde is voldoende gebleken om alle achterstallige termijnen te kunnen aflossen.

Wij kunnen u via deze weg dan ook laten weten dat wij deze lening, na twee jaar achterstallig te zijn geweest, succesvol met u kunnen afwikkelen. U zult de betalingen voor de termijnen 41-60 deze week op uw rekening ontvangen.
pi_189432113
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 17:38 schreef InVestEerder het volgende:
Vandaag onverwacht positief GVE bericht aangaande recovery op mijn 2e crowdfundproject ever, van eind december 2013.
[..]

Dat is goed nieuws. gefeliciteerd.
Krijg je naast de normale termijnen ook nog een extra rentevergoeding?
pi_189432132
quote:
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 14:45 schreef ML45 het volgende:

[..]

Als je wilt investeren wees dan snel, één investeerder heeft er al 20k ingestopt.
Hij loopt lekker door voor een project wat officieel nog niet open is. Staat nu op 82%.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')