Ik heb erop ingetekend. Ben genieuwd of ik op tijd was.quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 16:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Schijf is populair, is 2 maal overtekend
Maar het totale investeringsbedrag is ook het totaal over alle jaren heen, dus het resulterende percentage kun je zien als een gemiddeld percentage per jaar. Berekening lijkt me dus wel correct.quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 15:36 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Ik heb het eens even nagevraagd bij crowdfundingcijfers maar het lijkt me dat hun berekening niet juist is. Ze gaan uit van het af te boeken bedrag (afgeboekt + >90d = 1.796.757,99 + 8.148.859,91), nemen dat als % van het totale investeringsbedrag (¤ 162.249.000,00) en trekken dat plus de kosten af van het bruto rendementspercentage. Dus 7,72-6,13-0,92=0,67%
Alleen is de afboeking natuurlijk geen cijfer per jaar maar over alle jaren heen, dus dat mag je niet zomaar van het bruto rendement afhalen. Wanneer je het relateert aan de uitgekeerde rente (zoals Collin dat zelf ook doet) kom je op een netto percentage van 2,03%.
[ code verwijderd ]
Update:quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 15:43 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe SiG:
Vandaag kondigen wij een nieuw project aan op de Langestraat 54 te s'-Gravenzande. Dit project gaat live op 10 oktober 2019 om 15.30 uur. Vanaf dat moment kan er geīnvesteerd worden in deze bedrijfsruimte. Het gaat om een kledingwinkel waarbij de eigenaar een lening verzoekt van ¤ 200.000,--. Dit is minder dan 44% van de marktwaarde in verhuurde staat. De winkel is gelegen op een hoek aan de hoofdstraat richting het centrum.
Dit project heeft een looptijd van 3 jaar en 4 maanden
Rentevergoeding schijf 1A maar 4,10% (3,8% netto) voor een bedrijfspand.
https://investeren.sameningeld.nl/project/s-gravenzande
Klaarblijkelijk is er haast mee...quote:EERDER STOPPEN INSCHRIJVINGSTERMIJN.
LET OP! Aanvrager heeft aangegeven genoegen te nemen met het tot nu toe opgehaalde bedrag. De inschrijvingstermijn sluit daarom op 12 oktober om 11.00 Tot deze tijd kunt u zich inschrijven als investeerder.
Alles kan maar correct is het niet.quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 16:37 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Maar het totale investeringsbedrag is ook het totaal over alle jaren heen, dus het resulterende percentage kun je zien als een gemiddeld percentage per jaar. Berekening lijkt me dus wel correct.
Ik ben het met je kritiek eens. Niet helemaal met je berekening. 5 leningen van 10k tegen 10% geeft 5k rente per jaar. Aflossingsvrij, dus de rente is elk jaar hetzelfde, dus 5x5k = 25k na 5 jaar.quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 17:38 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Alles kan maar correct is het niet.
Stel er is in 5 jaar ieder jaar 10k gefund, dus 5 leningen tegen 10% en er is nu 5 jaar later een totaal leningbedrag van 5k in default. Aflossingsvrij, jaarlijkse betaling rente, geen kosten. Alle leningen bij elkaar hebben na 5jr 15k rente opgeleverd(1+2+3+4+5k). In mijn beleving is het netto rendement dan 10/15 * 10% = 6,66%, want je hebt toch netto 10k in de pocket, 2/3 van de verwachte 15k rente. Volgens crowdfundingcijfers is dat 10% - 5k/50k*100% = 0%.
Ik had 1 lening per jaar in gedachten.quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 19:15 schreef Benger het volgende:
[..]
Ik ben het met je kritiek eens. Niet helemaal met je berekening. 5 leningen van 10k tegen 10% geeft 5k rente per jaar. Aflossingsvrij, dus de rente is elk jaar hetzelfde, dus 5x5k = 25k na 5 jaar.
5k default geeft dan een rendement van 8%.
Ah, op die manier. Dan had ik je blijkbaar verkeerd begrepen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 19:43 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Ik had 1 lening per jaar in gedachten.
jaar 0: 10k lening
jaar 1: 10k lening, 1k rente
jaar 2: 10k lening, 2k rente
jaar 3: 10k lening, 3k rente
jaar 4: 10k lening, 4k rente
jaar 5: 5k rente
Maar jouw variant geeft volgens de crowdfundingcijfers methode inderdaad hetzelfde onlogische resultaat: 0% rendement terwijl 8% realistisch is.
Ik verbaas me er ook over, maar het is echt hun berekeningswijze. Bevestigd via mail en het staat ook zo op hun website:quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 20:01 schreef Benger het volgende:
[..]
Ah, op die manier. Dan had ik je blijkbaar verkeerd begrepen.
Als ze het inderdaad zo berekenen geeft dat inderdaad geen goed resultaat. Eigenlijk heel beschamend als je je voordoet als crowdfundingdeskundige. Voor je het weet wordt zoiets breed uitgemeten in de pers.
Ga je dit nog aan hem (G.K.) proberen uit te leggen? Anders wil ik wel een poging wagen. Dit kan zo echt niet blijven staan.quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 21:28 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Ik verbaas me er ook over, maar het is echt hun berekeningswijze. Bevestigd via mail en het staat ook zo op hun website:
Netto rendement (methode AFM): Het netto rendement volgens de rekenmethode die de AFM aanbeveelt (bron, PDF), waarbij alle openstaande bedragen met een betalingsachterstanden vanaf 90 dagen afgeboekt zijn (berekening: bruto rendement, minus afboekingen als percentage van verstrekt, minus kosten voor investeerders als percentage van verstrekt). Niet alle platforms volgen de aanbeveling van de AFM op om deze rekenmethode te hanteren.
Terwijl de aangehaalde AFM bron juist de methodiek die ik aangeef aanbeveelt: Het percentage van afgeboekte posten wordt berekend door het afgeboekte totaalbedrag te delen door de uitbetaalde rente vermenigvuldigd met de gemiddelde rente.
Ik heb met Excel de IRR van jullie voorbeeld uitgerekend : ik kom uit op 7%.quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 20:01 schreef Benger het volgende:
[..]
Ah, op die manier. Dan had ik je blijkbaar verkeerd begrepen.
Als ze het inderdaad zo berekenen geeft dat inderdaad geen goed resultaat. Eigenlijk heel beschamend als je je voordoet als crowdfundingdeskundige. Voor je het weet wordt zoiets breed uitgemeten in de pers.
Het moment van default speelt ook nog een bescheiden rol. In jouw voorbeeld ga je er van uit dat er een default plaats vindt 1 dag na uitbetaling van de rente van jaar 5. Op zich is dat onwaarschijnlijk want logischerwijze zal de rente van deze default dan ook niet meer betaald worden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 17:38 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Alles kan maar correct is het niet.
Stel er is in 5 jaar ieder jaar 10k gefund, dus 5 leningen tegen 10% en er is nu 5 jaar later een totaal leningbedrag van 5k in default. Aflossingsvrij, jaarlijkse betaling rente, geen kosten. Alle leningen bij elkaar hebben na 5jr 15k rente opgeleverd(1+2+3+4+5k). In mijn beleving is het netto rendement dan 10/15 * 10% = 6,66%, want je hebt toch netto 10k in de pocket, 2/3 van de verwachte 15k rente.
Het probleem is dat het werkelijke bedrag aan uitbetaalde rente meestal niet precies bekend is. Daar moet je dus een schatting van maken.quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 21:28 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Ik verbaas me er ook over, maar het is echt hun berekeningswijze. Bevestigd via mail en het staat ook zo op hun website:
Netto rendement (methode AFM): Het netto rendement volgens de rekenmethode die de AFM aanbeveelt (bron, PDF), waarbij alle openstaande bedragen met een betalingsachterstanden vanaf 90 dagen afgeboekt zijn (berekening: bruto rendement, minus afboekingen als percentage van verstrekt, minus kosten voor investeerders als percentage van verstrekt). Niet alle platforms volgen de aanbeveling van de AFM op om deze rekenmethode te hanteren.
Terwijl de aangehaalde AFM bron juist de methodiek die ik aangeef aanbeveelt: Het percentage van afgeboekte posten wordt berekend door het afgeboekte totaalbedrag te delen door de uitbetaalde rente vermenigvuldigd met de gemiddelde rente.
Even los van het feit dat in het voorbeeld van ccf de uitbetaalde rente gewoon gepubliceerd wordt en de gemiddelde looptijd niet, ontbreekt de invloed van de gemiddelde looptijd in de berekening van crowdfundingcijfers. Een gemiddelde looptijd van 2 jaar is ook niet realistisch natuurlijk, 5 jaar zal meer in de buurt zitten.quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 00:41 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Het probleem is dat het werkelijke bedrag aan uitbetaalde rente meestal niet precies bekend is. Daar moet je dus een schatting van maken.
Anders dan in jouw (incorrecte) aannames is het merendeel van de CF projecten niet aflossingsvrij en hebben ze verschillende looptijden. Ga je even uit van een lineair aflossingschema, dan heeft een project gedurende zijn looptijd een gemiddelde rente die de helft is van zijn nominale rente. Een schatting van de totaal uitbetaalde rente is dan:
totaal geinvesteerd bedrag x (gemiddelde rente / 2) x gemiddelde looptijd.
Vul je dit in in de AFM formule voor percentage afgeboekte kosten dan rolt daar uit:
(afgeboekt totaalbedrag / totaal geinvesteerd bedrag) x (2 / gemiddelde looptijd).
Als je nu uitgaat van een gemiddelde looptijd van 2 jaar dan heb je de formule van crowdfundcijfers. Of die 2 jaar gemiddelde looptijd correct is weet ik niet, maar dat maakt voor het principe niet uit.
Nee, daar hou ik geen rekening mee. Ik kijk eigenlijk vooral naar wat er in het verleden is gebeurd. Ik kijk wel enigszins kwalitatief naar mijn leningportefeuille om te beoordelen of ik bij een platform door ga met investeren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 23:50 schreef PON het volgende:
[..]
Ik heb met Excel de IRR van jullie voorbeeld uitgerekend : ik kom uit op 7%.
Groot probleem blijft natuurlijk hoe je rekening houdt met te verwachte toekomstige defaults. Doen jullie dat voor je eigen crowdfunding portefeuille? En hoe dan?
Het punt is dat veel platformen de uitbetaalde rente niet publiceren. Wil je ze volgens een gemeenschappelijk criterium kunnen vergelijken, dan moet je dus een schatting maken van de uitbetaalde rente. Dit kun je doen zoals ik heb geschetst, en dat leidt tot de berekening zoals die door crowdfundingcijfers wordt gedaan.quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 06:28 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Even los van het feit dat in het voorbeeld van ccf de uitbetaalde rente gewoon gepubliceerd wordt en de gemiddelde looptijd niet
Dan heb je niet goed begrepen wat ik hierboven heb geschreven. De invloed van de gemiddelde looptijd zit er wel degelijk in, allleen valt die met een aanname van lineaire aflossing en een gemiddelde looptijd van 2 jaar uit de formule.quote:, ontbreekt de invloed van de gemiddelde looptijd in de berekening van crowdfundingcijfers.
Bij de meeste platformen is 5 jaar meer de maximale looptijd, dus dit is echt onzin. Of 2 jaar de beste schatting is weet ik ook niet, zelf zou ik misschien eerder iets van 3 jaar verwachten.quote:Een gemiddelde looptijd van 2 jaar is ook niet realistisch natuurlijk, 5 jaar zal meer in de buurt zitten.
Ik zie het nut niet om de uitbetaalde rente te schatten als die gewoon te vinden is. Als je het gaat schatten volgens jouw methodiek verschuif je het probleem - je moet namelijk zowel de gemiddelde looptijd schatten als de aflossingsmethodiek. En die factoren zijn zeker niet hetzelfde voor de verschillende platformen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 09:09 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Het punt is dat veel platformen de uitbetaalde rente niet publiceren. Wil je ze volgens een gemeenschappelijk criterium kunnen vergelijken, dan moet je dus een schatting maken van de uitbetaalde rente. Dit kun je doen zoals ik heb geschetst, en dat leidt tot de berekening zoals die door crowdfundingcijfers wordt gedaan.
Dat had ik wel begrepen, maar die aanname zie ik niet terug in de toelichting van crowdfundingcijfers. Ik heb van hen de volgende uitleg via de mail gekregen:quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 09:09 schreef OpDieFiets het volgende:
Dan heb je niet goed begrepen wat ik hierboven heb geschreven. De invloed van de gemiddelde looptijd zit er wel degelijk in, allleen valt die met een aanname van lineaire aflossing en een gemiddelde looptijd van 2 jaar uit de formule.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ALS je niet beschikt over de totaal uitbetaalde rente maar WEL over de gemiddelde looptijd en een betrouwbare inschatting van de factor a, DAN zou dit een prima alternatieve formule zijn, maar als de werkelijk uitgekeerde rente gewoon beschikbaar is vind ik het nogal vreemd om de rente te gaan schatten op grond van onbekende factoren.quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 09:09 schreef OpDieFiets het volgende:
De formule van crowdfundingcijfers ziet er bedrieglijk eenvoudig uit, omdat er al informatie over de gemiddelde samenstelling van de portefeuilles in is verwerkt. Je kunt hem ook iets meer generaliseren voor verschillende aflossingsschema's en looptijden, als:
(schatting) totaal uitbetaalde rente = totaal geinvesteerd bedrag x gemiddelde nominale rente x (gemiddelde looptijd / a).
a is hier een factor die afhangt van het aflossingsschema. Bij lineair is hij 2 (omdat een lineaire lening gedurende zijn looptijd gemiddeld de helft van zijn nominale rente aan rendement oplevert). Bij aflossingsvrij is hij 1 (omdat een aflossingsvrije lening gedurende zijn looptijd zijn nominale rente oplevert). Voor een gemixte portefeuille is de waarde tussen 1 en 2.
Vul dit in in de AFM formule voor percentage afgeboekte kosten, en je krijgt:
(afgeboekt totaalbedrag / totaal geinvesteerd bedrag) x (a / gemiddelde looptijd).Als ik de huidige projectenpagina van CCF erbij pak dan kom ik gemiddeld op 44 maanden oftewel 3,65 jaar (niet gewogen voor de projectsom). Met een inschatting van 2 jaar taxeer je het negatieve rendementseffect van de afboeking dus een factor 1,8 te hoog.quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 09:09 schreef OpDieFiets het volgende:
Bij de meeste platformen is 5 jaar meer de maximale looptijd, dus dit is echt onzin. Of 2 jaar de beste schatting is weet ik ook niet, zelf zou ik misschien eerder iets van 3 jaar verwachten.
Laten we voorop stellen dat een rendementsberekening op grond van totalen altijd een benadering blijft, maar als je kunt kiezen uit de formule afgeboekt / ontvangen rente * gemiddelde rentepercentage, waarbij alle drie de variabelen gepubliceerd worden (door o.a. ccf en kom in elk geval), en de formule afgeboekt / totaal uitgeleend * a / gemiddelde looptijd, waarbij je zowel a als de gemiddelde looptijd niet weet, dan lijkt mij de keuze eenvoudig.
Volgens mij geldt voor de verschillende fnc-platformen dat je in het betreffende land moet wonenquote:Op zaterdag 12 oktober 2019 12:21 schreef PON het volgende:
Vraagje: heeft iemand in zowel de Nederlandse als ook Engelse/Duitse/Amerikaanse Funding Circle geīnvesteerd? Voor de Engelse versie geldt iig dat je ook UK-citizen moet zijn...
quote:2.4. Natuurlijke personen die zich op het platform als investeerder aanmelden dienen (1) ten minste 18 jaar oud te zijn, (2) woonachtig in Nederland te zijn en (3) te beschikken over een IBAN bankrekening binnen het SEPA-gebied. Rechtspersonen die willen investeren moeten eerst contact opnemen met Funding Circle
Het is juist precies andersom!quote:Op zaterdag 12 oktober 2019 10:32 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
ALS je niet beschikt over de totaal uitbetaalde rente maar WEL over de gemiddelde looptijd en een betrouwbare inschatting van de factor a, DAN zou dit een prima alternatieve formule zijn, maar als de werkelijk uitgekeerde rente gewoon beschikbaar is vind ik het nogal vreemd om de rente te gaan schatten op grond van onbekende factoren.
Ik ben het met je eens dat als je de formule van crowdfundingcijfers wilt gebruiken, je daar wel een platform-specifieke correctiefactor op toe zou moeten passen die afhankelijk is van de gemiddelde portefeuilleeigenschappen van dat platform. Zoals gezegd is dat dus prima te doen, aangezien de benodigde informatie gewoon uit een inventarisatie van de projectgegevens is af te leiden. Of crowdfundingcijfers dit ook doen weet ik niet.quote:Als ik de huidige projectenpagina van CCF erbij pak dan kom ik gemiddeld op 44 maanden oftewel 3,65 jaar (niet gewogen voor de projectsom). Met een inschatting van 2 jaar taxeer je het negatieve rendementseffect van de afboeking dus een factor 1,8 te hoog.
En was je op tijd?quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 16:34 schreef W1241302 het volgende:
[..]
Ik heb erop ingetekend. Ben genieuwd of ik op tijd was.
Inmiddels is het project gesloten en uitgekomen op 85% van het gevraagde bedrag. Dit maakt de zekerheden voor de investeerders wel nog iets sterker.quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 17:16 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Update:
[..]
Klaarblijkelijk is er haast mee...
Op dit moment 83% vol.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |