Erg zuur voor die ondernemers inderdaad. Maar je dupeert niet alleen hen, je benadeeld een hele wijk.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:18 schreef HeatWave het volgende:
Typisch D66 weer. We nemen de verantwoordelijkheid weg van de ouders en pesten daarna ondernemers uit hun eerlijke zaak omdat die opeens "strafbaar" zijn met het verkopen van een patatje met, ook al zit je daar al 30 jaar.
Echt he... Dus dat is feitelijk je probleem...quote:Kukenheim: 'Sommige middelbare scholen hebben inmiddels een gezonde kantine, maar leerlingen kunnen in de pauze nog steeds op loopafstand terecht in tien winkels en fastfoodzaken voor spotgoedkope zakken chips, pakken koek, frisdrank en frituur. Daarom is het nu tijd voor een volgende stap.'
En dan blijkt dat ze het wel net buiten de cirkel kopen, het bestellen, of meenemen van huis. En dan? De wereld is niet tot in detail maakbaar...quote:Daarom is het nu tijd voor een volgende stap.
Dat soort dingen, en je schiet er niets mee op, kinderen zijn echt niet zo dom hoorquote:Op zondag 14 juli 2019 13:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Erg zuur voor die ondernemers inderdaad. Maar je dupeert niet alleen hen, je benadeeld een hele wijk.
Stel je eens voor dat je woont in een wijk met een school: dan moet je straks gewoon meer dan een kwartier lopen voor je dagelijkse boodschappen bij de supermarkt . Geen supermarkt kan bestaan zonder producten als frisdrank, chips of koekjes. En als je zulke producten hebt, dan krijg je straks geen vergunning meer om open te gaan in Amsterdam.
Wij gingen gewoon nog naar de spijbelkroeg en aan het bier...quote:Op zondag 14 juli 2019 13:25 schreef SVW6. het volgende:
Dus ondernemers moeten wijken omdat kinderen hun eetlust niet in bedwang kunnen houden. Ik neem aan (en hoop) dat ze op school genoeg informatie krijgen over wat wel en niet gezond is.
Ik voel me echt een oude lul maar ik kreeg in de jaren '90 boterhammen en een flesje water mee van huis en ben geen enkele keer bij een snackbar geweest.
En soms kocht ik dan een saucijzenbroodje in de kantine of trok een blikje cola of chips uit een automaat. Zolang je dat niet elke keer doet is er imo niet veel mis mee. Wat dat betreft zie ik wel overeenkomsten tussen de dikke kinderen en deze politici, beiden kunnen geen maat houden. De ene niet qua eten, de andere niet qua maatregelen.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:25 schreef SVW6. het volgende:
Ik voel me echt een oude lul maar ik kreeg in de jaren '90 boterhammen en een flesje water mee van huis en ben geen enkele keer bij een snackbar geweest.
Dit dus, de idioterie.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:32 schreef Janneke141 het volgende:
Wat een volkomen kansloos idee.
De primaire verantwoordelijkheid voor de gezondheid van kinderen ligt bij hun ouders, niet bij de overheid.
Gelukkig kan je nooit oud worden op een quinoa-dieetquote:Op zondag 14 juli 2019 13:33 schreef Ship-o-Bricks het volgende:
Zo vermoeiend sinds de latte tutjes de boel hebben overgenomen.
Goed idee.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:23 schreef MevrouwPuff het volgende:
Waarom geen id check voor ongezond voedsel voor kinderen <16? Kunnen ze het niet meer zelf halen.
Zoveel geduld heb ik nietquote:Op zondag 14 juli 2019 13:34 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Gelukkig kan je nooit oud worden op een quinoa-dieet.
Goed plan.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:23 schreef MevrouwPuff het volgende:
Waarom geen id check voor ongezond voedsel voor kinderen <16? Kunnen ze het niet meer zelf halen.
Ja, ideaal. Want het is niet dat scholieren spullen voor elkaar kunnen kopen, ofzo.quote:
Of stel je toch voor dat een 14 jarige een saucijzenbroodje koopt... Dat moeten we niet willen met ons allen!quote:Op zondag 14 juli 2019 13:38 schreef Janneke141 het volgende:
Ja, ideaal. Want het is niet dat scholieren spullen voor elkaar kunnen kopen, ofzo.
Niets is waterdicht.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:38 schreef Janneke141 het volgende:
Ja, ideaal. Want het is niet dat scholieren spullen voor elkaar kunnen kopen, ofzo.
quote:Op zondag 14 juli 2019 13:29 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En soms kocht ik dan een saucijzenbroodje in de kantine of trok een blikje cola of chips uit een automaat. Zolang je dat niet elke keer doet is er imo niet veel mis mee. Wat dat betreft zie ik wel overeenkomsten tussen de dikke kinderen en deze politici, beiden kunnen geen maat houden. De ene niet qua eten, de andere niet qua maatregelen.
Er is ook niks mis met een patatje, saucijzenbroodje op frikandel op zijn tijd. Niet voor niks dat dat soort dingen de afgelopen jaren in ziekenhuizen verkocht worden met het idee om aan te sterken.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wij gingen gewoon nog naar de spijbelkroeg en aan het bier...
Daarnaast speelden de patatkarren ook altijd handig in op de school uren, die wisten precies wanneer er tussenuren en pauzes waren...
Hell, zelfs bij mijn lagere school werd vroeger gewoon een patatkraam gebouwd... Die staat er nog, de school is ondertussen al afgebroken.
Verboden vruchten smaken het best.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:43 schreef Jigzoz het volgende:
Zonder meteen de pedagoog uit te willen hangen: verbieden is zachtst gezegd niet de beste manier om kinderen ergens mee om te leren gaan.
Daarom verbieden ze in Amsterdam dan ook niet dat kinderen een blikje frisdrank kopen, maar ze verbieden gewoon alle ondernemers om frisdrank te verkopen rondom scholen. Aan al hun klantenquote:Op zondag 14 juli 2019 13:43 schreef Jigzoz het volgende:
Zonder meteen de pedagoog uit te willen hangen: verbieden is zachtst gezegd niet de beste manier om kinderen ergens mee om te leren gaan.
Dit.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:18 schreef HeatWave het volgende:
Typisch D66 weer. We nemen de verantwoordelijkheid weg van de ouders en pesten daarna ondernemers uit hun eerlijke zaak omdat die opeens "strafbaar" zijn met het verkopen van een patatje met, ook al zit je daar al 30 jaar.
Dat is het probleem niet.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:40 schreef AchJa het volgende:
Of stel je toch voor dat een 14 jarige een saucijzenbroodje koopt... Dat moeten we niet willen met ons allen!
Het is echt rampzalig, het ene debiele plan volgt het andere op.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:45 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dit.
Het hele Amsterdamse gemeentebestuur doet mij trouwens met de dag meer aan de DDR denken.
Dit. Met nog als aanvulling dat de landelijke overheid een enorme kans heeft laten lopen om ongezonde voeding duurder te maken en gezonde voeding goedkoper. In plaats daarvan kwam er een stompzinnige, generieke verhoging van het lage BTW-tarief met 3 procentpunt.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:32 schreef Janneke141 het volgende:
Wat een volkomen kansloos idee.
Ten eerste komt drie kwart van de vettige scholierentroep gewoon van de supermarkt, in de vorm van frikandelbroodjes en zakken chips. Lijkt me niet dat je die kan verbieden. Ten tweede: welke afstand wil je hanteren dan. Een kilometer is vier minuten op de fiets dus dat kan nog steeds prima in de pauze. En met een straal van 2 kilometer kun je in heel Amsterdam geen winkel meer openen, want scholen zijn echt overal.
De primaire verantwoordelijkheid voor de gezondheid van kinderen ligt bij hun ouders, niet bij de overheid.
Waarom zou de overheid dit op moeten lossen? Ouders moeten hun verantwoordelijkheid nemen.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:41 schreef Za het volgende:
[..]
Niets is waterdicht.
Verzin jij maar een betere oplossing, naast gedegen voedingsleer uiteraard.
Je kunt dan dus praktisch nergens "ongezond" eten meer verkopen of kopen? Of is die cirkel om de school 100 meter ofzo?quote:80 middelbare scholen gevonden in Amsterdam
De uitbaters van die tenten in ziekenhuizen spelen in op de wensen van bezoekersvolk.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:42 schreef SVW6. het volgende:
Er is ook niks mis met een patatje, saucijzenbroodje op frikandel op zijn tijd. Niet voor niks dat dat soort dingen de afgelopen jaren in ziekenhuizen verkocht worden met het idee om aan te sterken.
Een stevige wandeling van een kwartiertje is goed voor het verbranden van de calorieën. Dat weten de ondernemers ook en daarom slepen zij alles wat ze kunnen vinden naar hun winkels, de ondernemers zijn niet door het nietsdoen zo stevig, snel en gespierd geworden.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Erg zuur voor die ondernemers inderdaad. Maar je dupeert niet alleen hen, je benadeeld een hele wijk.
Stel je eens voor dat je woont in een wijk met een school: dan moet je straks gewoon meer dan een kwartier lopen voor je dagelijkse boodschappen bij de supermarkt . Geen supermarkt kan bestaan zonder producten als frisdrank, chips of koekjes. En als je zulke producten hebt, dan krijg je straks geen vergunning meer om open te gaan in Amsterdam.
De overheid heeft ook een verantwoordelijkheid.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:48 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom zou de overheid dit op moeten lossen? Ouders moeten hun verantwoordelijkheid nemen.
Om te faciliteren, ja. Niet om gedrag te micromanagen door allerlei beperkende wetgeving. De overheid is er voor de bevolking, en niet andersom.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:50 schreef Za het volgende:
[..]
De overheid heeft ook een verantwoordelijkheid.
D66 is gewoon een GL-kloon. Niks eigen verantwoordelijkheid, niks vrijheid, vadertje staat weet wel wat het beste is.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:18 schreef HeatWave het volgende:
quote:Op zondag 14 juli 2019 13:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
https://10000scholen.nl/z(...)rd-holland/amsterdam
[..]
Je kunt dan dus praktisch nergens "ongezond" eten meer verkopen of kopen? Of is die cirkel om de school 100 meter ofzo?
Honderd meter is loopafstand. Geen supermarkten, bakkers of andere verkooppunten met ongezonde producten dus.quote:Kukenheim: 'Sommige middelbare scholen hebben inmiddels een gezonde kantine, maar leerlingen kunnen in de pauze nog steeds op loopafstand terecht in tien winkels en fastfoodzaken voor spotgoedkope zakken chips, pakken koek, frisdrank en frituur. Daarom is het nu tijd voor een volgende stap.'
De overheid kan met verstandig beleid best een helpende hand bieden. Zie het rook-ontmoedigingsbeleid, waar bijvoorbeeld het rookverbod in de horeca een onderdeel van is.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom zou de overheid dit op moeten lossen? Ouders moeten hun verantwoordelijkheid nemen.
Voor sigaretten en alcohol lijkt het toch redelijk te werken.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De "wens" van het bezoekersvolk is om goed te eten. Als je terminale kanker hebt en moeite hebt je eten binnen te houden kan je beter een broodje frikandel eten ipv een bak rauwe bonen.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:49 schreef Za het volgende:
[..]
De uitbaters van die tenten in ziekenhuizen spelen in op de wensen van bezoekersvolk.
Bizar hoe stalinistisch deze body snatchers geworden zijnquote:Op zondag 14 juli 2019 13:53 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
D66 is gewoon een GL-kloon. Niks eigen verantwoordelijkheid, niks vrijheid, vadertje staat weet wel wat het beste is.
Dan benadeel je in feite jongeren die wel normaal met eten om kunnen gaan.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:58 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Voor sigaretten en alcohol lijkt het toch redelijk te werken.
Bij de kassa een check of je >16 bent met je frikandelbroodjes zou best kunnen.
De school oppakken en ergens op een industrieterrein achteraf dumpen is geen oplossing? Of wil jij gewoon de lokale bakker de wijk uittrappen?quote:Op zondag 14 juli 2019 13:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Honderd meter is loopafstand. Geen supermarkten, bakkers of andere verkooppunten met ongezonde producten dus.
Toen rookte iedereen, ergo minder dik.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:01 schreef SVW6. het volgende:
Dan benadeel je in feite jongeren die wel normaal met eten om kunnen gaan.
Toen ik in de jaren '90 op school zat was er niet 1 dikke in de klas. Ik begin me trouwens af te vragen wat die kinderen thuis eten. Misschien dat ze daar eens onderzoek naar moeten doen.
Inderdaad ja. Pas was er een jongetje dat op straat tegen zijn moeder zei dat de burgemeester een lelijke jurk aan had. Die hele familie is afgevoerd naar een werkkamp in Amsterdam-Noord en moet daar 40 jaar dwangarbeid verrichten.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bizar hoe stalinistisch deze body snatchers geworden zijn
Het is niet zo moeilijk om uit mijn reacties in dit topic op te maken dat ik niet achter dit plan sta.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
De school oppakken en ergens op een industrieterrein achteraf dumpen is geen oplossing? Of wil jij gewoon de lokale bakker de wijk uittrappen?
Wij hadden tap staan bij de diploma uitreiking. Komende week heb ik diploma uitreiking en bestellen ze kinderchampagne.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Toch opmerkelijk eigenlijk hoe snel het taboe op dit soort microbemoeizucht is weggegaan. In mijn middelbare schooltijd kon je zorgeloos overal buiten roken, in de kantine stonden frisdrank- en chipsautomaten en kon je verder nog kiezen uit een ruim aanbod van al dan niet gezonde producten, tijdens de diploma-uitreiking stond er bier voor de geslaagden klaar, en als een leerling wat wiet ofzo voor eigen gebruik bij zich had waren er ook niet echt consequenties. En dit was geen school in een achterbuurt en ook geen geschiedenis van vele decennia terug. Is pas 15 jaar geleden, ongeveer.
Want "vroeger" hadden we geen bakkers, supermarkten, patatkramen etc. in de buurt van de scholen?quote:Op zondag 14 juli 2019 13:46 schreef Za het volgende:
Dat is het probleem niet.
Scholen hebben jarenlang snoep en snacks aangeboden, omdat daar een vraag naar is en kinderen het anders in de buurt toch kopen.
Een onderwijsinstantie die kroketten en roze koeken aanbiedt, dat moet je niet willen.
Wanneer je dat aanpast en het ligt om de hoek alsnog te koop is er niets gewonnen behalve dat de school geen fout voorbeeld meer geeft.
Vanwege je groene avatar dacht ik ff dat ik het tegen Za had.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het is niet zo moeilijk om uit mijn reacties in dit topic op te maken dat ik niet achter dit plan sta.
Over vier weken komt GroenLinks met het voorstel om ieder gezin met kinderen onder de 18 een verplichte dieetcoach te geven die wekelijks het boodschappengedrag monitort.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:05 schreef AchJa het volgende:
Onderzoek eerst maar eens wat de jeugd thuis te eten krijgt want ik gok erop dat daar het probleem ligt.
Oh god, die gedachte alleen alquote:Op zondag 14 juli 2019 14:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vanwege je groene avatar dacht ik ff dat ik het tegen Za had.
Jij bent een obese puber die op school frikandellen vreet?quote:Op zondag 14 juli 2019 14:07 schreef NgInE het volgende:
Eerst kwamen ze voor de rokers, maar ik zei niks omdat ik niet rook.
Toen kwamen ze voor de snackliefhebbers, maar ik zei niks want ik geef niks om snacks.
Toen kwamen ze voor mij...
Ja van die trutten die met magere yoghurt, muesli repen en Cola zero aan komen zetten. Ik zag het bij mijn buurman die kreeg een klote eetschema met allemaal troep van zo'n dieet muts.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Over vier weken komt GroenLinks met het voorstel om ieder gezin met kinderen onder de 18 een verplichte dieetcoach te geven die wekelijks het boodschappengedrag monitort.
Jij begrijpt de consequenties van dit plan niet helemaal. Als dit plan straks doorgaat en je woont in een Amsterdamse wijk met een school, dan is er straks geen supermarkt, broodjeszaak of bakker meer bij je in de buurt. Dit plan treft iedere ondernemer met zo'n zaak en alle klanten van zo'n winkel.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Jij bent een obese puber die op school frikandellen vreet?
Nee. Ik geef aan dat wij ons laten betuttelen waar we bij staan en voordat je het weet mag er niks meer, omdat alles gevaarlijk is en slecht voor je kan zijn.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Jij bent een obese puber die op school frikandellen vreet?
Jij denkt écht dat ze Amsterdam gaan ontdoen van supermarkten, broodjeszaken, horeca, bakkerijen enzovoort?quote:Op zondag 14 juli 2019 14:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Jij begrijpt de consequenties van dit plan niet helemaal. Als dit plan straks doorgaat en je woont in een Amsterdamse wijk met een school, dan is er straks geen supermarkt, broodjeszaak of bakker meer bij je in de buurt. Dit plan treft iedere ondernemer met zo'n zaak en alle klanten van zo'n winkel.
Zo niet, waarom doen ze dan dit voorstel?quote:Op zondag 14 juli 2019 14:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Jij denkt écht dat ze Amsterdam gaan ontdoen van supermarkten, broodjeszaken, horeca, bakkerijen enzovoort?
Geen idee. Mij lijkt het totaal onuitvoerbaar.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zo niet, waarom doen ze dan dit voorstel?
Precies, tot het strafbaar is om geen GL/D66 te stemmenquote:Op zondag 14 juli 2019 14:07 schreef NgInE het volgende:
Eerst kwamen ze voor de rokers, maar ik zei niks omdat ik niet rook.
Toen kwamen ze voor de snackliefhebbers, maar ik zei niks want ik geef niks om snacks.
Toen kwamen ze voor mij...
Precies mijn idee.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Want "vroeger" hadden we geen bakkers, supermarkten, patatkramen etc. in de buurt van de scholen?
Onderzoek eerst maar eens wat de jeugd thuis te eten krijgt want ik gok erop dat daar het probleem ligt.
Om bestaande winkels weg te krijgen is zeker onuitvoerbaar, ik zou niet weten hoe dat moet. Maar voor nieuwe ondernemers is dit natuurlijk hopeloos.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Geen idee. Mij lijkt het totaal onuitvoerbaar.
Als je het plan van Kukenheim leest dan is dat de bedoeling van deze D66 wethouder. Ik geloof wel dat dit plan zelfs voor de Amsterdamse gemeenteraad te ver gaat en dat het wat afgezwakt zal worden, maar als het aan haar lag dan zou Amsterdam dat inderdaad gaan doen.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Jij denkt écht dat ze Amsterdam gaan ontdoen van supermarkten, broodjeszaken, horeca, bakkerijen enzovoort?
Ik vermoed dat we het plan op de een of andere manier verkeerd interpreteren, want dit kan helemaal niet.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Als je het plan van Kukenheim leest dan is dat de bedoeling van deze D66 wethouder. Ik geloof wel dat dit plan zelfs voor de Amsterdamse gemeenteraad te ver gaat en dat het wat afgezwakt zal worden, maar als het aan haar lag dan zou Amsterdam dat inderdaad gaan doen.
De echte problemen zijn op en de mindere problemen zijn niet in de korte termijn op te lossen. Dus krijg je dit soort onzin.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:16 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Precies, tot het strafbaar is om geen GL/D66 te stemmen.
Waarom houden die totale idioten zich niet bezig met echte problemen ipv de kinderen van een ander proberen op te voeden.
Dit is zoals bijna alles uit de raad de laatste jaren pure tijds- en belastinggeldverspilling.
Dacht het niet.. buiten Amsterdam wonen namelijk mensen die wel gewoon kunnen nadenken...quote:Op zondag 14 juli 2019 14:31 schreef julius123 het volgende:
Nu in Amsterdam, binnenkort in de rest van Nederland.
De populaire linkse leugen dat fastfood duurder is dan gezonde voedingquote:Op zondag 14 juli 2019 14:31 schreef julius123 het volgende:
Ik heb ook niet het idee dat die kinderen zich helemaal vol vreten tijdens schooltijd, ze krijgen thuis waarschijnlijk alleen maar diepvriespizza en andere ongezonde troep omdat het gezonde voedsel veel te duur geworden is
Dat is dan ook precies wat er fout is met dit plan volgens de experts. Aan de ene kant heb je culturele redenen waarom kinderen ongezond leven. Turken en Marokkanen krijgen in hun opvoeding niet de gezondere eetgewoontes mee die autochtonen wel hebben. En aan de andere kant zijn er economische redenen waarom kinderen te ongezond eten: gezond eten is nu eenmaal duurder.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:31 schreef julius123 het volgende:
Ik heb ook niet het idee dat die kinderen zich helemaal vol vreten tijdens schooltijd, ze krijgen thuis waarschijnlijk alleen maar diepvriespizza en andere ongezonde troep omdat het gezonde voedsel veel te duur geworden is
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
Ja goed idee, maar waarom niet <18? Of beter nog niemand van onder de 18 mag voedsel kopen zonder de aanwezigheid van een ouder of voogd. En daarnaast kunnen supermarkten verplicht worden de ergste dingen, chocola en cola ed, uit het zicht te houden, zoals de tabak nu.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:23 schreef MevrouwPuff het volgende:
Nou ja, je verhoogt wel de drempel natuurlijk. Er moet maar net iemand zin hebben om dan voor iedereen te gaan halen. Er moet maar net iemand zijn met een brommer. Etc.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:27 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat soort dingen, en je schiet er niets mee op, kinderen zijn echt niet zo dom hoor.
Ipv dat er nu 15 kinderen naar 1 supermarkt gaan, gaan er 2 op de fiets of brommer en halen voor 15 kinderen snoep.
D66, oplossingen zijn niet hun sterkste punt
Ik woon niet in Amsterdam, maar hier worden tijdens de pauzes op de middelbare scholen de nabijgelegen supermarkten en de bakker overspoeld met leerlingen die daar vooral cola, energydrinks, snoep en snacks kopen. De supermarkt is daar zelfs redelijk op ingesteld, de cola staat koel naast de warme saucijzenbroodjes.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:31 schreef julius123 het volgende:
Het niet zo heel lang geleden dat het gewoon verboden was het schoolplein in de pauzes te verlaten - ook op de middelbare school. Dat terug invoeren en het probleem is ook opgelost.quote:Op zondag 14 juli 2019 15:03 schreef Faux. het volgende:
[..]
Nou ja, je verhoogt wel de drempel natuurlijk. Er moet maar net iemand zin hebben om dan voor iedereen te gaan halen. Er moet maar net iemand zijn met een brommer. Etc.
Het is geen definitieve of volmaakte oplossing, maar het gaat absoluut helpen met het terugdringen van een patatje met tijdens de grote pauze. Het is een stap de goede richting op. Ouders kunnen niet controleren of hun kind wel of niet naar de snackbar gaan tijdens schooltijd, dus daarom grijpt de overheid in, niet door het te verbieden om te snacken tijdens schooltijd, maar wel door het te ontmoedigen.
Die dingen over dat t lullig is voor ondernemers en buurtbewoners ben ik met je eens, maar dat het een niet-werkende of domme oplossing zou zijn lijkt me niet.
Mijn school was nog bruter, de soos van de gemeente gehuurt via crowdfunding en een besloten vereniging van gemaakt 🙃quote:Op zondag 14 juli 2019 14:04 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Wij hadden tap staan bij de diploma uitreiking. Komende week heb ik diploma uitreiking en bestellen ze kinderchampagne.
kost klauwen met geld het repareren van dikkerds als ze wat ouder wordenquote:Op zondag 14 juli 2019 13:25 schreef spierbal het volgende:
Prima toch dat kinderen zichzelf dik vreten. Als ze daar al geen rem of discipline op hebben dan zullen ze verder in het leven ook wel falen, die hoeven we niet te beschermen, zo blijft de overpopulatie zich altijd in stand houden.
Hart en vaatziekte's zijn gewoon onze redders van deze tijd.
Voor mij is het zo'n 10 jaar geleden. Er was nog wel zat junkfood, maar overal zaten smileys opquote:Op zondag 14 juli 2019 14:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Toch opmerkelijk eigenlijk hoe snel het taboe op dit soort microbemoeizucht is weggegaan. In mijn middelbare schooltijd kon je zorgeloos overal buiten roken, in de kantine stonden frisdrank- en chipsautomaten en kon je verder nog kiezen uit een ruim aanbod van al dan niet gezonde producten, tijdens de diploma-uitreiking stond er bier voor de geslaagden klaar, en als een leerling wat wiet ofzo voor eigen gebruik bij zich had waren er ook niet echt consequenties. En dit was geen school in een achterbuurt en ook geen geschiedenis van vele decennia terug. Is pas 15 jaar geleden, ongeveer.
Dat lijkt me geen verstandige oplossing. Een school is geen gevangenis, en ook niet ingericht om dat te zijn.quote:Op zondag 14 juli 2019 15:08 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het niet zo heel lang geleden dat het gewoon verboden was het schoolplein in de pauzes te verlaten - ook op de middelbare school. Dat terug invoeren en het probleem is ook opgelost.
Zij zouden een vergunning kunnen krijgen, zodat je alleen nog frikandelbroodjes op doktersrecept kunt krijgen. Mits ouder dan 16 natuurlijk.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:59 schreef SVW6. het volgende:
[..]
De "wens" van het bezoekersvolk is om goed te eten. Als je terminale kanker hebt en moeite hebt je eten binnen te houden kan je beter een broodje frikandel eten ipv een bak rauwe bonen.
Als kinderen van 17 zich als 7-jarigen gedragen zie ik het probleem niet. Op de basisscholen mogen ze immers het schoolplein ook niet verlaten.quote:Op zondag 14 juli 2019 15:09 schreef Faux. het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen verstandige oplossing. Een school is geen gevangenis, en ook niet ingericht om dat te zijn.
Een onderhuidse chip zodat je jezelf kan laten scannen om je koopwaar te laten aansluiten op de biometrische gegevens van die dag.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:56 schreef TresBon het volgende:
[..]
Ja goed idee, maar waarom niet <18? Of beter nog niemand van onder de 18 mag voedsel kopen zonder de aanwezigheid van een ouder of voogd. En daarnaast kunnen supermarkten verplicht worden de ergste dingen, chocola en cola ed, uit het zicht te houden, zoals de tabak nu.
We weten allebei geloof ik dat 7- en 17-jarigen heel verschillend omgaan met wat wel en niet magquote:Op zondag 14 juli 2019 15:25 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als kinderen van 17 zich als 7-jarigen gedragen zie ik het probleem niet. Op de basisscholen mogen ze immers het schoolplein ook niet verlaten.
Ja, dat lijkt er meer op. Maar eigenlijk vind ik dat we iedereen met een BMI van hoger dan 25 gewoon onder curatele moeten stellen. (Kan ook op vetpercentage, voor de bodybuilders en reuzen onder ons) Dat kan makkelijk gecheckt worden met weegschalen bij de ingang van supermarkten en scholen. Oeh ik krijg het hier warm van, zoveel ordnungquote:Op zondag 14 juli 2019 15:27 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Een onderhuidse chip zodat je jezelf kan laten scannen om je koopwaar te laten aansluiten op de biometrische gegevens van die dag.
Je BMI en vetpercentage staan toch gewoon op die chipquote:Op zondag 14 juli 2019 15:31 schreef TresBon het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt er meer op. Maar eigenlijk vind ik dat we iedereen met een BMI van hoger dan 25 gewoon onder curatele moeten stellen. (Kan ook op vetpercentage, voor de bodybuilders en reuzen onder ons) Dat kan makkelijk gecheckt worden met weegschalen bij de ingang van supermarkten en scholen. Oeh ik krijg het hier warm van, zoveel ordnung
Ah ja tuurlijk veel efficiënter.quote:Op zondag 14 juli 2019 15:45 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Je BMI en vetpercentage staan toch gewoon op die chip
‘Deze koekjes mag u pas volgende week weer kopen, indien u heeft voldaan aan uw beweegnorm’
quote:Op zondag 14 juli 2019 13:23 schreef MevrouwPuff het volgende:
Het is dubbel. Ik ben niet echt serieus in dat ik hiervoor ben, gewoon aan het fantaseren wat er mogelijk zou zijn.quote:Op zondag 14 juli 2019 15:47 schreef TresBon het volgende:
[..]
Ah ja tuurlijk veel efficiënter.
maar dit bedoelde je serieus, toch? Want dit is eigenlijk al best creepy.
[..]
Dat gold ook voor bijvoorbeeld het plan van Halsema om tegen nationale wetgeving in boerkadragers in het ov gewoon toe te staan. Of om hun plan om uitgeprocedeerde asielzoekers 24-uurs opvang aan te bieden.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik vermoed dat we het plan op de een of andere manier verkeerd interpreteren, want dit kan helemaal niet.
Mwoah, dat lag eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Ze zei dat het geen prioriteit zou hebben.quote:Op zondag 14 juli 2019 17:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat gold ook voor bijvoorbeeld het plan van Halsema om tegen nationale wetgeving in boerkadragers in het ov gewoon toe te staan. Of om hun plan om uitgeprocedeerde asielzoekers 24-uurs opvang aan te bieden.
Laten we hopen dat Den Haag een halt roept aan dit plan.
Ga toch weg, vroeger had het gros op de middelbare school gewoon een weekendbaantje of krantenwijk om de peuken en bier te bekostigen. Waar komt dat geromantiseerde beeld toch vandaan dat dit vroeger totaal niet gebeurde?quote:Op zondag 14 juli 2019 15:05 schreef Lunatiek het volgende:
Dat winkelcentrum is er tegelijkertijd met de eerste school gebouwd, jaren '60.
Alleen hadden de leerlingen tot voor kort helemaal geen geld om zoveel zooi te kopen. In mijn tijd, jaren '80, hooguit een paar dubbeltjes voor thee of koffie in de kantine. De rest kreeg je van huis mee (beker melk, boterhammen, liga).
De conservatieve romantiek. Is van alle tijden.quote:Op zondag 14 juli 2019 17:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ga toch weg, vroeger had het gros op de middelbare school gewoon een weekendbaantje of krantenwijk om de peuken en bier te bekostigen. Waar komt dat geromantiseerde beeld toch vandaan dat dit vroeger totaal niet gebeurde?
Wat?quote:Op zondag 14 juli 2019 15:08 schreef Lunatiek het volgende:
Het niet zo heel lang geleden dat het gewoon verboden was het schoolplein in de pauzes te verlaten - ook op de middelbare school. Dat terug invoeren en het probleem is ook opgelost.
Vetkleppen gaan net als rokers en ander ongezond volk eerder dood, ergo goedkoper voor de samenleving. Maar dat is al duizend keer voorbij gekomen hier op Fok!quote:Op zondag 14 juli 2019 15:09 schreef manny het volgende:
kost klauwen met geld het repareren van dikkerds als ze wat ouder worden
Dit dus.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:51 schreef LXIV het volgende:
De populaire linkse leugen dat fastfood duurder is dan gezonde voeding
Nogmaals, ik durf te wedden dat het obesitas probleem echt niet vanwege de vette hap tijdens schooltijd komt. Het probleem zit voor 95% achter de voordeur thuis.quote:Op zondag 14 juli 2019 15:03 schreef Faux. het volgende:
[..]
Nou ja, je verhoogt wel de drempel natuurlijk. Er moet maar net iemand zin hebben om dan voor iedereen te gaan halen. Er moet maar net iemand zijn met een brommer. Etc.
Het is geen definitieve of volmaakte oplossing, maar het gaat absoluut helpen met het terugdringen van een patatje met tijdens de grote pauze. Het is een stap de goede richting op. Ouders kunnen niet controleren of hun kind wel of niet naar de snackbar gaan tijdens schooltijd, dus daarom grijpt de overheid in, niet door het te verbieden om te snacken tijdens schooltijd, maar wel door het te ontmoedigen.
Die dingen over dat t lullig is voor ondernemers en buurtbewoners ben ik met je eens, maar dat het een niet-werkende of domme oplossing zou zijn lijkt me niet.
In combinatie met een verbod op het gemotoriseerd vervoer van - en het buiten winkels verstrekken van voeding aan obesen zie ik hier eigenlijk wel een oplossing in..quote:Op zondag 14 juli 2019 13:18 schreef HeatWave het volgende:
Volgens de experts zijn er 2 hoofdredenen voor het grote percentage overgewicht in bepaalde wijken in Amsterdam. En inderdaad, het eetgedrag onder schooltijd valt daar niet onder.quote:Op zondag 14 juli 2019 17:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nogmaals, ik durf te wedden dat het obesitas probleem echt niet vanwege de vette hap tijdens schooltijd komt. Het probleem zit voor 95% achter de voordeur thuis.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
Ja want de goeden zullen eens niet lijden onder de vraatzuchtige zwaarlijvigen.quote:
ok, maar in de echte wereld kost het bakken met geld.quote:Op zondag 14 juli 2019 17:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vetkleppen gaan net als rokers en ander ongezond volk eerder dood, ergo goedkoper voor de samenleving. Maar dat is al duizend keer voorbij gekomen hier op Fok!
Precies, maar het gezond leven, kan door het automobilistenvolk niet. Want de automobilisten maken het voor jongeren onaantrekkelijk om voor de huisdeur te spelen Jongeren krijgen dan namelijk veel fijnstof en herrie van automobilisten. Automobilisten die meestal dan ook nog eens op weg zijn naar een sportschool of sportveld om daar de lichamelijke conditie te verbeteren, want dat is belangrijker dan de lichamelijke conditie van hun zonen en dochters.quote:Op zondag 14 juli 2019 15:09 schreef manny het volgende:
[..]
kost klauwen met geld het repareren van dikkerds als ze wat ouder worden
hou niet zo die betutteling, maar gezond leven aantrekkelijk maken lijkt me een goede zaak.
Onjuist en tevens onwaarquote:Op zondag 14 juli 2019 18:13 schreef manny het volgende:
[..]
ok, maar in de echte wereld kost het bakken met geld.
Helemaal eens, het slaat echt alles. De belastingen duurder maken, de kleine zaakjes duperen. pff. D66 de afgelopen jaren ook een vvd-kartel geworden.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:18 schreef HeatWave het volgende:
Kukenheim heeft het erover dat ze niet meer wil dat 'op loopafstand van scholen' ongezonde producten te krijgen zijn. Dat zal dus een meter of 300 van alle Amsterdamse scholen zijn waar geen frisdrank, chips of ongezonde broodjes meer verkocht mogen worden.quote:Op zondag 14 juli 2019 20:14 schreef Aether het volgende:
Om wat voor straal gaat het? Genoeg scholen zodat er overlap is en de halve stad zo in aanmerking komt.
Bij ons gebeurde het niet. Was ook niet in de grote stad, buiten school was er niks te beleven, ga je snoep halen kom je je moeder tegen of zo.quote:Op zondag 14 juli 2019 17:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ga toch weg, vroeger had het gros op de middelbare school gewoon een weekendbaantje of krantenwijk om de peuken en bier te bekostigen. Waar komt dat geromantiseerde beeld toch vandaan dat dit vroeger totaal niet gebeurde?
En automobilisten zorgen voor tankstations waar je vette hap kan halen als andere winkels al gesloten zijnquote:Op zondag 14 juli 2019 18:13 schreef torentje het volgende:
[..]
Precies, maar het gezond leven, kan door het automobilistenvolk niet. Want de automobilisten maken het voor jongeren onaantrekkelijk om voor de huisdeur te spelen Jongeren krijgen dan namelijk veel fijnstof en herrie van automobilisten. Automobilisten die meestal dan ook nog eens op weg zijn naar een sportschool of sportveld om daar de lichamelijke conditie te verbeteren, want dat is belangrijker dan de lichamelijke conditie van hun zonen en dochters.
De kinderen kunnen gewoon gras grazen wat er in de berm groeit als lunchquote:Op zondag 14 juli 2019 20:36 schreef Ringo het volgende:
Haha, iedereen aan de vegan boerenkoolburgers in de hoofdstad.
Een trosje frikandellen is goedkoper als een tros druiven hoor. En ik ben niet links, ik fap met rechts.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
De populaire linkse leugen dat fastfood duurder is dan gezonde voeding
quote:Op zondag 14 juli 2019 17:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Volgens de experts zijn er 2 hoofdredenen voor het grote percentage overgewicht in bepaalde wijken in Amsterdam. En inderdaad, het eetgedrag onder schooltijd valt daar niet onder.
Aan de ene kant heb je culturele redenen waarom kinderen ongezond leven. Turken en Marokkanen krijgen in hun opvoeding niet de gezondere eetgewoontes mee die autochtonen wel hebben. En aan de andere kant zijn er economische redenen waarom kinderen te ongezond eten: gezond eten is nu eenmaal duurder.
Toevallig blijven net die wijken in Amsterdam achter met te dikke kinderen waar veel migranten en armere gezinnen wonen.
Een betere oplossing zou dus zijn, zoals @:Elfletterig al voorstelde, om gezond eten goedkoper te maken en eventueel ongezond eten duurder. En voorlichting over gezondere eetgewoonten bij allochtonen zou ook meer effect hebben.Waar doe je boodschappen als de frikandellen goedkoper dan de broccoli zijn?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als jij met je gezin naar de MacDonalds gaat ben je minimaal 25 euro kwijt. Voor 12 euro kook je gemakkelijk een gezonde maaltijd voor 4 personen. Moet je wel zelf de handen uit de mouwen steken. Daar heeft de PvdA-aanhang nogal eens moeite mee.quote:Op zondag 14 juli 2019 20:59 schreef julius123 het volgende:
[..]
Een trosje frikandellen is goedkoper als een tros druiven hoor. En ik ben niet links, ik fap met rechts.
Breng D66 nu niet op deze ideeën.quote:Op zondag 14 juli 2019 15:45 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Je BMI en vetpercentage staan toch gewoon op die chip
‘Deze koekjes mag u pas volgende week weer kopen, indien u heeft voldaan aan uw beweegnorm’
Precies. En soms vraag ik mij af of men zijn eigen jeugd vergeten is.quote:Op zondag 14 juli 2019 17:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Juist ja, de automobilisten willen hun zonen en dochters vetmesten, terwijl de automobilisten op sportscholen of sportvelden workouts doen om een goede lichamelijke conditie te krijgen, en hebben daar geen last van lawaaiige voorbijrazende auto's. Wat hebben we toch aardige en sportieve sporters.quote:Op zondag 14 juli 2019 20:43 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
En automobilisten zorgen voor tankstations waar je vette hap kan halen als andere winkels al gesloten zijn
Ik heb het ook over de jaren '80 en op het platteland... Niks geen "grote stad"...quote:Op zondag 14 juli 2019 20:42 schreef Lunatiek het volgende:
Bij ons gebeurde het niet. Was ook niet in de grote stad, buiten school was er niks te beleven, ga je snoep halen kom je je moeder tegen of zo.
Bier deden we niet, roken was voor losers. Er was geen werk, geen geld. Die geweldige '80s... begon met massale werkloosheid hier.
Ik had het niet over fastfood, maar als je zo begint, de McDonalds is een stuk goedkoper als een normaal restaurant.quote:Op zondag 14 juli 2019 21:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als jij met je gezin naar de MacDonalds gaat ben je minimaal 25 euro kwijt. Voor 12 euro kook je gemakkelijk een gezonde maaltijd voor 4 personen. Moet je wel zelf de handen uit de mouwen steken. Daar heeft de PvdA-aanhang nogal eens moeite mee.
Want elke dag buiten de deur eten is normaal?quote:Op zondag 14 juli 2019 21:51 schreef julius123 het volgende:
Ik had het niet over fastfood, maar als je zo begint, de McDonalds is een stuk goedkoper als een normaal restaurant.
Een restaurant is dan ook een luxe. Voor mensen die iedere avond van hun uitkering in een goed restaurant willen eten zal het inderdaad lastig zijn.quote:Op zondag 14 juli 2019 21:51 schreef julius123 het volgende:
[..]
Ik had het niet over fastfood, maar als je zo begint, de McDonalds is een stuk goedkoper als een normaal restaurant.
Zo kunnen ze in Amsterdam het probleem natuurlijk ook aanpakken.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:27 schreef AchJa het volgende:
zelfs bij mijn lagere school werd vroeger gewoon een patatkraam gebouwd... Die staat er nog, de school is ondertussen al afgebroken.
Waar zeg ik dat?quote:Op zondag 14 juli 2019 22:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Want elke dag buiten de deur eten is normaal?
Voor die mensen is MacDonalds ook te duur.quote:Op zondag 14 juli 2019 22:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een restaurant is dan ook een luxe. Voor mensen die iedere avond van hun uitkering in een goed restaurant willen eten zal het inderdaad lastig zijn.
Prima. Daar hebben ze ook niks te zoeken.quote:Op zondag 14 juli 2019 23:00 schreef julius123 het volgende:
[..]
Voor die mensen is MacDonalds ook te duur.
Want dat voorziet in dezelfde behoefte...quote:Op zondag 14 juli 2019 21:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als jij met je gezin naar de MacDonalds gaat ben je minimaal 25 euro kwijt. Voor 12 euro kook je gemakkelijk een gezonde maaltijd voor 4 personen. Moet je wel zelf de handen uit de mouwen steken. Daar heeft de PvdA-aanhang nogal eens moeite mee.
In de DDR kregen kinderen nog gewoon fatsoenlijke schoollunches, zoals dat een beschaafd land betaamt. Dan hoef je je helemaal niet meer bezig te houden met dit soort zaken. Het Amsterdamse bestuur probeert fouten op landelijk niveau eruit te micromanagen. Dat heeft verder niet zoveel met de DDR van doen.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:45 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dit.
Het hele Amsterdamse gemeentebestuur doet mij trouwens met de dag meer aan de DDR denken.
Gewoon al het ongezonde voedsel duurder maken. Want een kleine groep kan er niet mee omgaan. Verantwoord genieten, nee dan mag je extra betalen.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Echt he... Dus dat is feitelijk je probleem...
Het zoveelste D66 luchtballonnetje.quote:Op zondag 14 juli 2019 13:18 schreef HeatWave het volgende:
Fatsoenlijke gymles is al te veel gevraagd.quote:Op maandag 15 juli 2019 10:24 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Gewoon al het ongezonde voedsel duurder maken. Want een kleine groep kan er niet mee omgaan. Verantwoord genieten, nee dan mag je extra betalen.
Waarom niet gewoon dikke kinderen verplicht laten nablijven op school en ze dan onderwijzen in voedingsadvies en ze laten sporten.
Wat is er mis mee als mensen besluiten zich dood te eten?quote:Op maandag 15 juli 2019 10:39 schreef Buitendam het volgende:
Obesitas wordt volksvijand nummer 1. Mensen eten zich letterlijk dood. Ik denk niet dat dit de oplossing is, maar er moeten wel drastische maatregelen worden genomen.
Ow my god! Dat is te veel koolhydraten.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:10 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Ja van die trutten die met magere yoghurt, muesli repen en Cola zero aan komen zetten. Ik zag het bij mijn buurman die kreeg een klote eetschema met allemaal troep van zo'n dieet muts.
Ik blijf erbij met volwaardige gekookte granen (rijst, haver, spelt, tarwe, gerst) zit je binnen no time vol en verzadigd. Voeg daarbij wat groente en wat vlees en klaar ben je.
nee maar niemand gaat dan ook iedere dag naar de macquote:Op zondag 14 juli 2019 22:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Want elke dag buiten de deur eten is normaal?
Kan volgens mij niet uitblijven, roken is slecht alcohol is slecht, dan zal eten wel goed zijn misschien?quote:Op maandag 15 juli 2019 10:39 schreef Buitendam het volgende:
Obesitas wordt volksvijand nummer 1. Mensen eten zich letterlijk dood. Ik denk niet dat dit de oplossing is, maar er moeten wel drastische maatregelen worden genomen.
Wilde net zeggen... altijd dat gedram van we moeten dit, we moeten dat.quote:Op maandag 15 juli 2019 11:12 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wat is er mis mee als mensen besluiten zich dood te eten?
We zitten notabene opgezadeld met een mensenoverschot die bovendien onze hele planeet kapot maakt.
Het overmatig eten is juist de reden dat er zo’n problemen zijn met de leefbaarheid. Het is een beetje doorgeschoten.quote:Op maandag 15 juli 2019 11:12 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wat is er mis mee als mensen besluiten zich dood te eten?
We zitten notabene opgezadeld met een mensenoverschot die bovendien onze hele planeet kapot maakt.
We moeten eens af van het idee dat ieder mensenleven koste wat kost moet worden gered. Voor het tijdperk van de antibiotica stierven mensen ook met de miljoenen. Een noodzakelijk gegeven om de populatie in balans te houden.
Die balans is nu volkomen zoek en de mens blijft zich gedragen op een wijze waarvan het weet dat ie eraan kan doodgaan. Geef deze mensen dan die keuzevrijheid.
In mijn middelbare schooltijd zaten we iedere pauze in de patatzaak. Aten we elke dag patat. Die leeftijdsgenoten van toen lopen nog steeds rond. Nu staan hun kinderen in diezelfde zaak te smikkelen. Laat lekker leven.
Het is sneller en makkelijker, dat is het enige. 5 Kilo aardappelen kun je een behoorlijke tijd mee doen, gooi er een brocolli en wat worstjes tegenaan en het is net zo goedkoop.quote:Op maandag 15 juli 2019 12:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee maar niemand gaat dan ook iedere dag naar de mac
het is een beetje een valse vergelijking, als ik heel ongezond/snel eten op tafel wil hebben dan ben ik met een flinke zak patat en 2 kroketten de man goedkoper uit bij de Lidl dan de krieltjes en de brocolli en het staat in 5 minuten op tafel ... 10 minuten als de frituur nog aan moet
Als ik buiten de deur ga eten ga ik voor lekker en goed. Gezond is dan wel het laatste wat me boeit.quote:kun je roepen dat de mcD's zo duur is maar probeer maar eens een gezonde maaltijd te halen buiten de deur, daar kom je echt niet aan voor die prijs
en goedkoperquote:Op maandag 15 juli 2019 15:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is sneller en makkelijker, dat is het enige.
ow het boeit mij ook niet hoor ik wil gewoon wat lekkers en of dat nu binnen de deur of buiten de deur of gezond of ongezond is interesseert me helemaal niksquote:5 Kilo aardappelen kun je een behoorlijke tijd mee doen, gooi er een brocolli en wat worstjes tegenaan en het is net zo goedkoop.
[..]
Als ik buiten de deur ga eten ga ik voor lekker en goed. Gezond is dan wel het laatste wat me boeit.
Op vrijdag stond er altijd een of andere ranzige snackbar kar tussen de scholenquote:Op zondag 14 juli 2019 13:25 schreef SVW6. het volgende:
Dus ondernemers moeten wijken omdat kinderen hun eetlust niet in bedwang kunnen houden. Ik neem aan (en hoop) dat ze op school genoeg informatie krijgen over wat wel en niet gezond is.
Koolhydraten zijn hartstikke belangrijk zeker uit volwaardige gekookte granen.quote:Op maandag 15 juli 2019 11:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ow my god! Dat is te veel koolhydraten.
En daarna tegen roken, daarna tegen alcohol, dan suiker, cafeïne enz.....quote:Op maandag 15 juli 2019 10:39 schreef Buitendam het volgende:
Tja, een samenleving loopt nu eenmaal soepeler met gezonde mensen. Ik snap wel dat de politiek zo veel mogelijk sturing aanbrengt om dat voor elkaar te krijgen.quote:Op maandag 15 juli 2019 18:29 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
En daarna tegen roken, daarna tegen alcohol, dan suiker, cafeïne enz.....
Tijd dat die drammers tot volksvijand nummer 1 verklaard worden.
De overheid zou er voor de bevolking moeten zijn, niet andersom.quote:Op maandag 15 juli 2019 18:45 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Tja, een samenleving loopt nu eenmaal soepeler met gezonde mensen. Ik snap wel dat de politiek zo veel mogelijk sturing aanbrengt om dat voor elkaar te krijgen.
Inderdaad. Maar dat gebeurt met dit soort maatregelen ook.quote:Op maandag 15 juli 2019 18:52 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
De overheid zou er voor de bevolking moeten zijn, niet andersom.
Dan nog wat sport in de pauze en welk land verkrijgt men dan?quote:Op maandag 15 juli 2019 18:45 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Tja, een samenleving loopt nu eenmaal soepeler met gezonde mensen. Ik snap wel dat de politiek zo veel mogelijk sturing aanbrengt om dat voor elkaar te krijgen.
Als de bevolking niet is behoeft er ook geen overheid te zijn, draai het maar eens die kant op.quote:Op maandag 15 juli 2019 18:52 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
De overheid zou er voor de bevolking moeten zijn, niet andersom.
Door de gezonde mensen zijn wel veel arme mensen verlamd, omdat de gezonde mensen zo nodig overal op de wereld goede infrastructuur nodig hadden voor zichzelf en hun auto's.quote:Op maandag 15 juli 2019 18:45 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Of in elk geval geen frisdrank en producten met teveel suiker meer verkopen.quote:Op maandag 15 juli 2019 19:03 schreef Kassamiep het volgende:
Dus als er een school komt in een wijk moeten bestaande winkels opzouten ?
Stinkende grachten waar lege blikken bier en zakken chips in drijven. Heroine naalden. Hoeren. Kotsende toeristen.quote:
Je moet ook niet verwachten dat het politici daadwerkelijk om het effect op de volksgezondheid, of welk doel ze ook stellen, te doen is.quote:Op maandag 15 juli 2019 21:35 schreef Pleun2011 het volgende:
Politici zijn soms niet echt snugger. Je moet naar de basis van het probleem en dat is de voedingsmiddelenindustrie. In de supermarkt liggen teveel bewerkte producten met veel teveel suiker of zout. Doe daar eerst maar wat aan.
Ik stem voor! Verse aardbeien, blauwe bessen, verse Ananas mag van mij goedkoper...quote:Op zondag 14 juli 2019 13:51 schreef Cockwhale het volgende:
Belasting op verse fruit en groente flink omlaag, op fastfood omhoog.
Geloof maar niet dat er iets goedkoper wordt, het andere zal hoogstens duurder worden maar goedkoper wordt niets, of laat jij je ook de sterren van de hemel beloven, jij weet toch veel beloven weinig geven doet de gek (idioot) in vreugde leven!quote:
als je die broccolli niet koopt is de maaltijd minder gezond en minder duurquote:
ja en neequote:Op dinsdag 16 juli 2019 01:29 schreef john2406 het volgende:
[..]
Geloof maar niet dat er iets goedkoper wordt, het andere zal hoogstens duurder worden maar goedkoper wordt niets, of laat jij je ook de sterren van de hemel beloven, jij weet toch veel beloven weinig geven doet de gek (idioot) in vreugde leven!
Duh.. Maar dat snappen die suikerhatende bakfiets marqt macrobiotische quinoa kouwers niet..quote:Op maandag 15 juli 2019 18:28 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Koolhydraten zijn hartstikke belangrijk zeker uit volwaardige gekookte granen.
Daarna vinden we wel weer een andere 'volkvijand nr 1' en daarna ook weer en dan weer....quote:Op maandag 15 juli 2019 10:39 schreef Buitendam het volgende:
Als je de worstjes achterwege laat is het gezonder en minder duur... Em als je alleen brocolli koopt is het nog goedkoper en uitermate gezond...quote:Op dinsdag 16 juli 2019 04:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
als je die broccolli niet koopt is de maaltijd minder gezond en minder duur
true of false?
een heel bord brocolli leegsnaaien en verder niets klinkt niet heel gezondquote:Op dinsdag 16 juli 2019 10:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je de worstjes achterwege laat is het gezonder en minder duur... Em als je alleen brocolli koopt is het nog goedkoper en uitermate gezond...
True or false?
quote:Op dinsdag 16 juli 2019 10:31 schreef sp3c het volgende:
een heel bord brocolli leegsnaaien en verder niets klinkt niet heel gezond
ik zeg false
jij mij ook maar je zit een beetje moeilijk te doen om nietsquote:
Wel een lastige kwestie. Hartstikke veel van die gezonde producten zijn hippe superfoods, die de halve wereld over vliegen, terwijl we qua voedingswaarde prima alternatieven van eigen bodem van het seizoen hebben. Zouden zulke producten dan gesubsidieerd moeten worden, zodat mensen goedkoop gezond kunnen eten ten koste van het milieu, terwijl dat niet zozeer nodig is?quote:Op maandag 15 juli 2019 23:43 schreef FANN het volgende:
[..]
Ik stem voor! Verse aardbeien, blauwe bessen, verse Ananas mag van mij goedkoper...
Laat die vette vreters maar meer betalen![]()
zou ik een voorstander van zijnquote:Op dinsdag 16 juli 2019 11:27 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Wel een lastige kwestie. Hartstikke veel van die gezonde producten zijn hippe superfoods, die de halve wereld over vliegen, terwijl we qua voedingswaarde prima alternatieven van eigen bodem van het seizoen hebben. Zouden zulke producten dan gesubsidieerd moeten worden, zodat mensen goedkoop gezond kunnen eten ten koste van het milieu, terwijl dat niet zozeer nodig is?
Zo duur zijn een paar stronken prei toch niet?quote:Op dinsdag 16 juli 2019 11:27 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Wel een lastige kwestie. Hartstikke veel van die gezonde producten zijn hippe superfoods, die de halve wereld over vliegen, terwijl we qua voedingswaarde prima alternatieven van eigen bodem van het seizoen hebben. Zouden zulke producten dan gesubsidieerd moeten worden, zodat mensen goedkoop gezond kunnen eten ten koste van het milieu, terwijl dat niet zozeer nodig is?
aardbeien zijn ineens Hip?quote:Op dinsdag 16 juli 2019 11:27 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is iets waar LXIV mee kwam, ik ben echter wel van mening dat gezond niet duurder is dan ongezond zoals je altijd in de media kunt lezen... Hier ook zoiets... Als je al zo ingewikkeld moet doen om iets "gezonds" op tafel te zetten vraag ik me af wat je begrijpt van aardappelen en groente.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 11:23 schreef sp3c het volgende:
maar dat is allemaal besides the point, het punt is dat je gezond en ongezond eten niet kunt vergelijken door zelf koken via de lidl af te steken tegen eten halen bij de mac
Dat is je eigen probleem.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 18:17 schreef MadJackthePirate het volgende:
7x per week aardappel, daar wordt een mens vrolijk van
Klopt, verwonder me er echter altijd over dat er mensen zijn die gekookte aardappelen, vlees en groente zo geweldig vinden dat ze het meer dan de helft van de tijd eten. Maar ieder zijn ding. Zijn overigens ook genoeg goedkope gerechten te maken met rijst of pasta. Dus dat van dat 'dure' gezonde eten is inderdaad onzin.quote:
ja en daar reageerde ik toch op?quote:Op dinsdag 16 juli 2019 18:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is iets waar LXIV mee kwam, ik ben echter wel van mening dat gezond niet duurder is dan ongezond zoals je altijd in de media kunt lezen... Hier ook zoiets... Als je al zo ingewikkeld moet doen om iets "gezonds" op tafel te zetten vraag ik me af wat je begrijpt van aardappelen en groente.
En pasta en rijst zijn boeiend? Ik eet het graag hoor, maar aan aardappels zit veel meer smaak en je kunt het nog heel verschillend bereiden ook. Pasta is eigenlijk allemaal hetzelfde en die verschillende rijstsoorten zijn nou ook weer niet zo heel bijzonder.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 18:25 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Klopt, verwonder me er echter altijd over dat er mensen zijn die gekookte aardappelen, vlees en groente zo geweldig vinden dat ze het meer dan de helft van de tijd eten. Maar ieder zijn ding. Zijn overigens ook genoeg goedkope gerechten te maken met rijst of pasta. Dus dat van dat 'dure' gezonde eten is inderdaad onzin.
Veel smaak aan aardappels? Kijk je kan het inderdaad op veel manieren bereiden, maar de smaakt komt dan niet van de aardappels zelf, eerder van de jus/groente/garnering. Zo kan je ook vele verschillende gerechten met pasta of rijst maken.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En pasta en rijst zijn boeiend? Ik eet het graag hoor, maar aan aardappels zit veel meer smaak en je kunt het nog heel verschillend bereiden ook. Pasta is eigenlijk allemaal hetzelfde en die verschillende rijstsoorten zijn nou ook weer niet zo heel bijzonder.
Het is niet duurder. De prijzen zijn verhoudingsgewijs wel meer omhoog gegaan maar dat is wat anders.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 18:36 schreef sp3c het volgende:
het is gewoon duurder, niet veel, wel wat en dat is geen linksche d66 leugen
prima joh je hebt gelijkquote:Op dinsdag 16 juli 2019 21:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is niet duurder. De prijzen zijn verhoudingsgewijs wel meer omhoog gegaan maar dat is wat anders.
Wat jij allemaal wil joh, je kunt het zo duur makem als je zelf wil en dan zeggen dat het duurder is...quote:Op dinsdag 16 juli 2019 21:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
prima joh je hebt gelijk
het is veel goedkoper, makkelijker, sneller en lekkerder en het is een smerige linksche D66 leugen
ogen zijn geopend hoor
bedankt
Het getuigt traditioneel natuurlijk niet van een avontuurlijke smaak, maar daar komt ook veel dedain vandaan terwijl van alle Italiaans klinkende meuk wordt gedaan alsof het heel bijzonder is.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:04 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Veel smaak aan aardappels? Kijk je kan het inderdaad op veel manieren bereiden, maar de smaakt komt dan niet van de aardappels zelf, eerder van de jus/groente/garnering. Zo kan je ook vele verschillende gerechten met pasta of rijst maken.
Zelf wissel ik het gewoon af, eet ook vaak genoeg aardappel, liefst in stamppot o.i.d (of uit de frituur). Maar doelde op de mensen die letterlijk 5 dagen per week aardappel/vlees/groente eten. Dat vind ik persoonlijk zo'n saai en smakeloos gerecht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |