abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 30 april 2019 @ 22:14:07 #1
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_186528000

Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde?



Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar!

En let op, er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden ;)

Vorige topic: K&W / Korte Klus Kwesties deel 24 - Voor al uw kleine klusvraagjes!
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator dinsdag 30 april 2019 @ 22:20:54 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  dinsdag 30 april 2019 @ 22:55:13 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_186529319
Als je nog schilderstape hebt liggen, de zaagsnede intapen helft ook enorm in "kartels". Maar als het blad bot is, helpt niets :P .
pi_186545600
Er wordt gestuct bij ons, maar op twee plekken zit nog een oude afgezaagde koperleiding in de muur. Kan hier overheen gestuct worden of gaat dit op termijn problemen geven?
  Moderator woensdag 1 mei 2019 @ 19:04:25 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186545754
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 18:56 schreef Borkydude het volgende:
Er wordt gestuct bij ons, maar op twee plekken zit nog een oude afgezaagde koperleiding in de muur. Kan hier overheen gestuct worden of gaat dit op termijn problemen geven?
Zelf zou ik hem in ieder geval zo laag mogelijk bij de grond afzagen; en de rest dan weg laten stucen.
pi_186545933
De zaagsnede eerst voorsnijden met een scherp mes, natuurlijk net tegen de goede kant van de zaagsnede en daar waar de tanden uit het hout komen. Dat helpt nog het meest tegen rafelige randjes. En zelfs dan, zaag moet scherp zijn.
pi_186546187
Ik heb gespoten muren met zo'n korrel erop. Er zit inmiddels al een laag of 6 verf overheen, en ik ga weer opnieuw verven. De muur is niet strak glad, maar de korrel is niet echt meer heel erg aanwezig vanwege al die verflagen.
Moet ik nu toch nog een roller voor ruwe ondergrond gebruiken of kan ik inmiddels overstappen naar eentje voor gladde ondergrond?
Bij de laatste muur die ik geverfd heb ben ik niet zo tevreden over het resultaat en ik heb het idee dat het door de roller voor ruwe ondergrond komt (ik zie afdrukken van de vachtroller).
  woensdag 1 mei 2019 @ 21:39:45 #8
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_186549896
Ik heb een Festo afkortzaag voor plinten gehuurd voor het weekend :Y)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_186551482
Geen roller voor gladde ondergrond pakken dat wordt hem niet, je kunt wel een laagpolige vacht roller pakken.
Laat die handjes wapperen!
pi_186554516
Er bestaan van die 'stekkertjes' waarbij je een een draad kan aftakken. Je plaatst deze over de originele draad heen en de draad waarmee je wil aftakken prop je er ook in. Je klikt 'm dicht en de draden zijn 'gelast'.

Vage omschrijving, maar hoe heten die dingen?

Edit: https://www.allekabels.nl(...)81692/kabelklem.html hier noemen ze 't een kabelklem.. Maar heet dat echt zo :s? Vind het nogal een generieke/vage naam.
  Moderator donderdag 2 mei 2019 @ 06:13:35 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186557191
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 23:49 schreef FranticDJ het volgende:
Er bestaan van die 'stekkertjes' waarbij je een een draad kan aftakken. Je plaatst deze over de originele draad heen en de draad waarmee je wil aftakken prop je er ook in. Je klikt 'm dicht en de draden zijn 'gelast'.

Vage omschrijving, maar hoe heten die dingen?

Edit: https://www.allekabels.nl(...)81692/kabelklem.html hier noemen ze 't een kabelklem.. Maar heet dat echt zo :s? Vind het nogal een generieke/vage naam.
Aftakverbinder / insteekhuls
pi_186557288
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 22:23 schreef Gieliovd het volgende:
Geen roller voor gladde ondergrond pakken dat wordt hem niet, je kunt wel een laagpolige vacht roller pakken.
Ik bedoelde: als ik in de winkel sta, dan liggen die vachtrollers in 2 bakken verdeeld: voor gladde ondergrond en ruwe ondergrond. Beide zijn vachtrollers.
Voor gladde ondergrond zie ik dat de vacht korter is. Dat bedoel je met laagpolig toch?
(als ik google op laagpolige vachtroller krijg ik niet echt resultaten daarop)
  donderdag 2 mei 2019 @ 07:02:27 #13
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_186557378
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 23:49 schreef FranticDJ het volgende:
Er bestaan van die 'stekkertjes' waarbij je een een draad kan aftakken. Je plaatst deze over de originele draad heen en de draad waarmee je wil aftakken prop je er ook in. Je klikt 'm dicht en de draden zijn 'gelast'.

Vage omschrijving, maar hoe heten die dingen?

Edit: https://www.allekabels.nl(...)81692/kabelklem.html hier noemen ze 't een kabelklem.. Maar heet dat echt zo :s? Vind het nogal een generieke/vage naam.
Lasklem?
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  donderdag 2 mei 2019 @ 08:19:19 #14
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_186557809
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 07:02 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Lasklem?
wago lasklem
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_186557846
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 06:41 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ik bedoelde: als ik in de winkel sta, dan liggen die vachtrollers in 2 bakken verdeeld: voor gladde ondergrond en ruwe ondergrond. Beide zijn vachtrollers.
Voor gladde ondergrond zie ik dat de vacht korter is. Dat bedoel je met laagpolig toch?
(als ik google op laagpolige vachtroller krijg ik niet echt resultaten daarop)
Je kunt het altijd proberen. In het ergste geval dekt de verf niet goed. Maar ik denk dat je probleem niet met de roller zelf te maken heeft. Bij een enigszins grove muur zou ik liever een roller met een wat langere vacht nemen omdat die meer verf opneemt en voor een betere dekking zorgt.

Dat je de afdrukken van de roller in je vorige verflaag ziet, heeft er misschien mee te maken dat je niet genoeg nat-in-nat hebt gewerkt. Dus: baan opzetten en baan ernaast overlappend opzetten. En natuurlijk altijd goed en gelijkmatig uitrollen. Als de verf al begint te drogen en je maakt een nieuwe aanzet, dan ga je afdrukken zien. En het lijkt me dat dat risico groter wordt als je een roller neemt die minder verf afgeeft (dus een roller voor gladde ondergronden gebruiken op een ruwe ondergrond).

Disclaimer: ik ben geen verf-expert. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_186557848
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 06:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Aftakverbinder / insteekhuls
^O^
  donderdag 2 mei 2019 @ 09:13:55 #17
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_186558430
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 23:49 schreef FranticDJ het volgende:
Er bestaan van die 'stekkertjes' waarbij je een een draad kan aftakken. Je plaatst deze over de originele draad heen en de draad waarmee je wil aftakken prop je er ook in. Je klikt 'm dicht en de draden zijn 'gelast'.

Vage omschrijving, maar hoe heten die dingen?

Edit: https://www.allekabels.nl(...)81692/kabelklem.html hier noemen ze 't een kabelklem.. Maar heet dat echt zo :s? Vind het nogal een generieke/vage naam.
Als het niet hoeft, niet gebruiken als je het mij vraagt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_186558456
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 09:13 schreef daNpy het volgende:

[..]

Als het niet hoeft, niet gebruiken als je het mij vraagt.
Is voor een zwakstroom installatie.. dit gaat wat sneller dan 100 aftakkingen om de 50cm solderen :7
  donderdag 2 mei 2019 @ 09:15:51 #19
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_186558460
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 09:15 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Is voor een zwakstroom installatie.. dit gaat wat sneller dan 100 aftakkingen solderen :7
En toch is solderen een mooiere oplossing vind ik :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_186558468
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 09:15 schreef daNpy het volgende:

[..]

En toch is solderen een mooiere oplossing vind ik :P
Dan mag jij komen solderen :)
  donderdag 2 mei 2019 @ 09:17:03 #21
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_186558477
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 09:16 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Dan mag jij komen solderen :)
Neem een stagiaire ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator donderdag 2 mei 2019 @ 16:27:49 #22
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_186566832
Ennnnn onze vloer in de woonkamer is weer opgekalefaterd.

Oud:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nieuw:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2 kasten (oa tv dressoir) kan nog niet op z'n plek, maar dat komt morgen. Dan is de keuken ook weer leeg en dan is alles weer normaal :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_186568952
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 21:39 schreef daNpy het volgende:
Ik heb een Festo afkortzaag voor plinten gehuurd voor het weekend :Y)
Dan zal het daar in ieder geval niet aan liggen.
pi_186569521
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 23:49 schreef FranticDJ het volgende:
Er bestaan van die 'stekkertjes' waarbij je een een draad kan aftakken. Je plaatst deze over de originele draad heen en de draad waarmee je wil aftakken prop je er ook in. Je klikt 'm dicht en de draden zijn 'gelast'.

Vage omschrijving, maar hoe heten die dingen?

Edit: https://www.allekabels.nl(...)81692/kabelklem.html hier noemen ze 't een kabelklem.. Maar heet dat echt zo :s? Vind het nogal een generieke/vage naam.
Scotch locks, al ben ik er geen fan van. ;)
pi_186569894
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 23:49 schreef FranticDJ het volgende:
Er bestaan van die 'stekkertjes' waarbij je een een draad kan aftakken. Je plaatst deze over de originele draad heen en de draad waarmee je wil aftakken prop je er ook in. Je klikt 'm dicht en de draden zijn 'gelast'.

Vage omschrijving, maar hoe heten die dingen?

Edit: https://www.allekabels.nl(...)81692/kabelklem.html hier noemen ze 't een kabelklem.. Maar heet dat echt zo :s? Vind het nogal een generieke/vage naam.
Als het niet perse zo'n ding hoeft te zijn...
Wago lasklem :) Kan ook met flexibele draad..
Hartstikke stevig ook!

Liever zou ik het solderen, maar zo'n lasklem is echt sterk
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_186570337
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2019 18:57 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Als het niet perse zo'n ding hoeft te zijn...
Wago lasklem :) Kan ook met flexibele draad..
Hartstikke stevig ook!

Liever zou ik het solderen, maar zo'n lasklem is echt sterk
De wago lasklem ken ik, maar de draad waarvan afgetakt moet worden ligt er al en heeft heel weinig 'slack' dus door knippen en een Wago er tussen is geen optie ;)
  vrijdag 3 mei 2019 @ 08:02:33 #27
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_186579581
"mooie" klus aanstaande dit weekend.

De trap wordt volgende gestoffeerd, het laatste open eindje na de verhuizing van een paar weken terug.
Dus buiten het schilderen van het trapgat en de zijkanten van de (dichte) trap, moet ik hem ook nog kaal gaan maken.

Momenteel zit er linoleum op geplakt :( en een aluminium strip op geschroefd. Nu verwacht ik weinig issues met het verwijderen van de strip, maar de meeste mensen wensen me veel sterkte met het verwijderen van het linoleum.
De beitel ligt klaar, maar nog meer tips?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_186580189
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 08:02 schreef avotar het volgende:
"mooie" klus aanstaande dit weekend.

De trap wordt volgende gestoffeerd, het laatste open eindje na de verhuizing van een paar weken terug.
Dus buiten het schilderen van het trapgat en de zijkanten van de (dichte) trap, moet ik hem ook nog kaal gaan maken.

Momenteel zit er linoleum op geplakt :( en een aluminium strip op geschroefd. Nu verwacht ik weinig issues met het verwijderen van de strip, maar de meeste mensen wensen me veel sterkte met het verwijderen van het linoleum.
De beitel ligt klaar, maar nog meer tips?
Water
Cola
Verfafbijt
Driehoek krabbers
Trap in zijn geheel vervangen
Jeroentje.
  vrijdag 3 mei 2019 @ 09:34:12 #29
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186580712
Verhitten met verfafbrander.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 3 mei 2019 @ 09:53:06 #30
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_186581031
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 08:59 schreef jpajs het volgende:

[..]

Water
Cola
Verfafbijt
Driehoek krabbers
Trap in zijn geheel vervangen
Ik vond dat ze er best wel overheen konden stofferen.
Zij niet.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  vrijdag 3 mei 2019 @ 09:53:21 #31
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_186581034
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 09:34 schreef Gieliovd het volgende:
Verhitten met verfafbrander.
Kun je het er dan makkelijker afschrapen?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_186583008
Water en licht gezuurd suikerwater zal niet veel doen. Verhitten van echte linoleum (lijnolieproduct) maakt je het vloeibaarder dus een kleefbende als je al niet de bende in de fik steekt; andere kunststoffen zullen op vergelijkbare wijze reageren. Ik zou eens beginnen met er een plamuurmes tussen de tegels en de trap te rammen, dan maak je minder schade dan met een beitel en het gaat waarschijnlijk nog makkelijker ook.
  vrijdag 3 mei 2019 @ 12:20:42 #33
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_186583426
quote:
99s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 11:51 schreef qajariaq het volgende:
Water en licht gezuurd suikerwater zal niet veel doen. Verhitten van echte linoleum (lijnolieproduct) maakt je het vloeibaarder dus een kleefbende als je al niet de bende in de fik steekt; andere kunststoffen zullen op vergelijkbare wijze reageren. Ik zou eens beginnen met er een plamuurmes tussen de tegels en de trap te rammen, dan maak je minder schade dan met een beitel en het gaat waarschijnlijk nog makkelijker ook.
Ik ben het denk ik met je eens, als je schoon kan werken zonder kleefzooi overal zou ik daar ook voor kiezen.

Ook als je de restjes gaat schuren, goed koelen tussendoor anders maak je er een pasta van...
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
  vrijdag 3 mei 2019 @ 18:44:15 #34
51385 baskick
Juist ja!
pi_186589805
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 08:02 schreef avotar het volgende:
De beitel ligt klaar, maar nog meer tips?
Heb geduld, dit gaat mogelijk veel, heel veel tijd kosten. Ik ben dagen bezig geweest. Alle hierboven genoemde opties geprobeerd, uitgezonderd compleet vervangen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 3 mei 2019 @ 18:55:31 #35
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_186590035
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 18:44 schreef baskick het volgende:

[..]

Heb geduld, dit gaat mogelijk veel, heel veel tijd kosten. Ik ben dagen bezig geweest. Alle hierboven genoemde opties geprobeerd, uitgezonderd compleet vervangen.
Verfafbijt en de driehoekkrabber doen het meeste werk.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_186596429
Vraag over elektriciteit: we zouden een aansluiting voor een ledstrip krijgen in een nis en er steekt nu een enkele stroomdraad uit. Iemand een idee hoe we daar een ledstrip op aan kunnen sluiten?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zaterdag 4 mei 2019 @ 09:07:25 #37
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186600967
quote:
5s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 23:25 schreef Claudia_x het volgende:
Vraag over elektriciteit: we zouden een aansluiting voor een ledstrip krijgen in een nis en er steekt nu een enkele stroomdraad uit. Iemand een idee hoe we daar een ledstrip op aan kunnen sluiten?
Het zouden er in ieder geval twee draden moeten zijn. Een blauwe en een zwarte. Die draden kun je dan weer verbinden met een lasdop of een kroonsteen aan je ledstrip.
pi_186600991
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 09:07 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het zouden er in ieder geval twee draden moeten zijn. Een blauwe en een zwarte. Die draden kun je dan weer verbinden met een lasdop of een kroonsteen aan je ledstrip.
Ja precies, dan ben ik dus niet gek. Dan mag de aannemer er even naar kijken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zaterdag 4 mei 2019 @ 09:53:46 #39
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186601497
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 09:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja precies, dan ben ik dus niet gek. Dan mag de aannemer er even naar kijken.
Dan zit er nu zeker alleen een zwarte draad in de buis ? Dan loopt deze waarschijnlijk na een inbouwdoos ergens in de muur. En is de bedoeling dat je een kabel of snoer door die buis naar de inbouwdoos in de wand trekt. Maar dat is iets voor de aannemer om uit te zoeken.. :P
pi_186604700
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 09:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja precies, dan ben ik dus niet gek. Dan mag de aannemer er even naar kijken.
Foto's zeggen honderd keer meer dan het getuur in den glazen bol. Kan ook een twee aderig kabeltje zijn met twee stroom draadjes. :@
Jeroentje.
pi_186612870
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 09:53 schreef Vonkenboer het volgende:
Dan zit er nu zeker alleen een zwarte draad in de buis ? Dan loopt deze waarschijnlijk na een inbouwdoos ergens in de muur. En is de bedoeling dat je een kabel of snoer door die buis naar de inbouwdoos in de wand trekt. Maar dat is iets voor de aannemer om uit te zoeken.. :P
oftewel de zwarte draad die er nu inzit is alleen een trekdraad....
  Moderator zondag 5 mei 2019 @ 13:40:24 #42
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186626349
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 20:27 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

oftewel de zwarte draad die er nu inzit is alleen een trekdraad....
Pcies dat :P
pi_186634560
Mijn inductiekookplaat doet raar.
2 van de 4 pitten schieten nog aan en worden warm. De andere 2 niet. Maar het display doet helemaal niks meer dus ik kan niet zien op welke stand deze staan.

Nu is er waarschijnlijk dus een zekering kapot?
Is dat heel lastig om te vervangen?

Kan er ook niet bij, iemand een idee hoe ik dat bovenste frontje kan verwijderen? Dan kan ik eens kijken.


[ Bericht 15% gewijzigd door Miniem op 05-05-2019 20:15:15 ]
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  Moderator zondag 5 mei 2019 @ 20:02:49 #44
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186635604
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:30 schreef Miniem het volgende:
Mijn inductiekookplaat doet raar.
2 van de 4 pitten schieten nog aan en worden warm. Maar ook de display doet niks meer dus ik kan niet zien op welke stand deze staan.

Nu is er waarschijnlijk dus een zekering kapot?
Is dat heel lastig om te vervangen?

Kan er ook niet bij, iemand een idee hoe ik dat bovenste frontje kan verwijderen? Dan kan ik eens kijken.
[ afbeelding ]
Is het fornuis en de oven een vaste combinatie die op elkaar aangesloten is ?
pi_186635893
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 20:02 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Is het fornuis en de oven een vaste combinatie die op elkaar aangesloten is ?
Is geen combinatie. Is een losse inductiekookplaat van Etna.
Oven is een ander merk. :)
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_186637713
Kijk eens in je groepenkast, is niet een van de 2 automaten van je kookgroep er uit geklapt?
  zondag 5 mei 2019 @ 21:40:51 #47
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_186637847
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2019 21:39 schreef daNpy het volgende:
Ik heb een Festo afkortzaag voor plinten gehuurd voor het weekend :Y)
Godnondeju een fijn zaagje _O_

Je voelt niet eens wanneer je in het hout zit :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_186637904
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 20:13 schreef Miniem het volgende:

[..]

Is geen combinatie. Is een losse inductiekookplaat van Etna.
Oven is een ander merk. :)
Kun je de plaat er niet gewoon uittillen? Ligt er meestal los in volgens mij.
Maar beter eerst je meterkast checken idd.
pi_186638342
Normaal lees ik alleen en post ik hier niet. Maar zijn er mensen hier met ervaring met zelf spackwerk bijwerken?

Nieuwbouw van 4 jaar oud nu. Plafonds en aantal wanden gespacked. Bij kanaalplaatvloer en aansluiting muur hebben ze de spleet dichtgesmeerd. Door het werken daarvan is het gebarsten en breekt het voor een deel af. Ik wil dit eventueel zelf opvullen en dan met spuitbus erbij, maar is dat wat? Heb nog een soortgelijke plek en een behoorlijke scheur in de muur.

Anders moet ik offertes gaan opvragen.
  zondag 5 mei 2019 @ 22:31:04 #50
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_186638889
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 19:30 schreef Miniem het volgende:
Mijn inductiekookplaat doet raar.
2 van de 4 pitten schieten nog aan en worden warm. De andere 2 niet. Maar het display doet helemaal niks meer dus ik kan niet zien op welke stand deze staan.

Nu is er waarschijnlijk dus een zekering kapot?
Is dat heel lastig om te vervangen?

Kan er ook niet bij, iemand een idee hoe ik dat bovenste frontje kan verwijderen? Dan kan ik eens kijken.
[ afbeelding ]
Ik zou ook eerst de meterkast checken. Als tweede zou ik kijken of de plaat er los in ligt (is best zwaar en kan ook plakken vanwege het vet).

Om er echt onder te komen moet je denk ik eerst de oven weghalen, waarschijnlijk maar een paar schroefjes (bereikbaar als je de deur open hebt) waarna je de oven naar voren kan schuiven. Dan kun je kijken hoe verder.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sheffield op 05-05-2019 22:37:07 ]
pi_186642241
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2019 21:36 schreef Makrolon het volgende:
Kijk eens in je groepenkast, is niet een van de 2 automaten van je kookgroep er uit geklapt?
Net gekeken, de schakelaars staan gewoon netjes omhoog.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_186642251
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2019 22:31 schreef Sheffield het volgende:

[..]

Ik zou ook eerst de meterkast checken. Als tweede zou ik kijken of de plaat er los in ligt (is best zwaar en kan ook plakken vanwege het vet).

Om er echt onder te komen moet je denk ik eerst de oven weghalen, waarschijnlijk maar een paar schroefjes (bereikbaar als je de deur open hebt) waarna je de oven naar voren kan schuiven. Dan kun je kijken hoe verder.
Goede tip, thnx.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_186642291
Wij moeten alles van de muur af halen ivm stukadoor, nu hebben wij rolluiken, hoe zorg ik dat deze open blijven staan als ik de houders van de muur af haal ? >:O
Ik was hier...
  maandag 6 mei 2019 @ 08:50:03 #54
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_186643003
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 07:25 schreef Nismo91 het volgende:
Wij moeten alles van de muur af halen ivm stukadoor, nu hebben wij rolluiken, hoe zorg ik dat deze open blijven staan als ik de houders van de muur af haal ? >:O
Knoopje in het koord?
Of een wasknijper/dichtbundel oid..
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  maandag 6 mei 2019 @ 09:13:17 #55
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_186643324
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 08:02 schreef avotar het volgende:
"mooie" klus aanstaande dit weekend.

De trap wordt volgende gestoffeerd, het laatste open eindje na de verhuizing van een paar weken terug.
Dus buiten het schilderen van het trapgat en de zijkanten van de (dichte) trap, moet ik hem ook nog kaal gaan maken.

Momenteel zit er linoleum op geplakt :( en een aluminium strip op geschroefd. Nu verwacht ik weinig issues met het verwijderen van de strip, maar de meeste mensen wensen me veel sterkte met het verwijderen van het linoleum.
De beitel ligt klaar, maar nog meer tips?
Handen kapot, rug kapot, humeur kapot, maar het is volbracht.
Niet glad om over heen te schilderne, maar vlak genoeg om te stofferen.
Hopelijk gebruiken ze lekker veel lijm, zodat ik ditzelfde geintje over 20 jaar weer kan gaan doen. :X
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_186645793
quote:
1s.gif Op maandag 6 mei 2019 08:50 schreef lipje het volgende:

[..]

Knoopje in het koord?
Of een wasknijper/dichtbundel oid..
Hè dat is nog best een strak plan ! Thanks.
Ik was hier...
pi_186646778
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 07:15 schreef Miniem het volgende:

[..]

Net gekeken, de schakelaars staan gewoon netjes omhoog.
Zet ze van de kookgroep eens uit en weer aan, het wil wel eens gebeuren dat ie inwendig uitschakelde maar dat het schakelaartje aan de buitenkant blijft hangen
  Moderator maandag 6 mei 2019 @ 12:50:33 #58
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186647338
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 12:27 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Zet ze van de kookgroep eens uit en weer aan, het wil wel eens gebeuren dat ie inwendig uitschakelde maar dat het schakelaartje aan de buitenkant blijft hangen
Dat wil inderdaad wel eens voorkomen :)
pi_186647844
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2019 12:27 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Zet ze van de kookgroep eens uit en weer aan, het wil wel eens gebeuren dat ie inwendig uitschakelde maar dat het schakelaartje aan de buitenkant blijft hangen
Iets wat bij heel veel breakers voor 380/400v normaal is :)
pi_186655839
Ging de inductieplaat vanavond weer eens testen toen ik thuiskwam. Nog voordat ik de kookgroep uit had gezet... En hij deed het ineens weer. Heel raar. 8)7
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  dinsdag 7 mei 2019 @ 10:28:58 #61
480455 MellyShum
I hate my job
pi_186666646
Ik wil de ventilatie van mijn kruipruimte gaan veranderen. Hierdoor ga ik de bestaande openingen in de bakstenen muur dicht maken. Maar waarmee kan ik dat nou het beste doen? Metselmortel of voegmortel? Of iets heel anders?
pi_186668021
Zorgwet dat je voldoende ventilatie ervoor terug krijgt :+ anders krijg je gegarandeerd vochtproblemen.

Hoe groot zijn de openingen? Eventueel een (stuk) baksteen erin metselen.
  dinsdag 7 mei 2019 @ 15:45:50 #63
480455 MellyShum
I hate my job
pi_186673550
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 11:34 schreef FranticDJ het volgende:
Zorgwet dat je voldoende ventilatie ervoor terug krijgt :+ anders krijg je gegarandeerd vochtproblemen.

Hoe groot zijn de openingen? Eventueel een (stuk) baksteen erin metselen.
:Y Gaten gaan naar onder het maaiveld.

Het zijn open stootvoegen. Dit idee:

pi_186674440
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 15:45 schreef MellyShum het volgende:

[..]

:Y Gaten gaan naar onder het maaiveld.

Het zijn open stootvoegen. Dit idee:

[ afbeelding ]
Dicht pruttelen met metselcement mengsel. Let wel op dat 't je kruipruimte ventilatie is. En zeker nieuwe ventilatie voorzien :)

Mocht het je spouw ventilatie zijn, dan zal je deze ook op een hoger punt moeten voorzien.

Bij mij was de tuin ook opgehoogd door de vorige eigenaren, waarbij ze voor 't gemak de ventilatieroosters dicht hadden gekwakt met stabilisé (zandcement mengsel wat voornamelijk door onze zuiderburen gebruikt wordt voor tuinbestrating). Dus ik zat voornamelijk daardoor met een verrote houten vloer (tot dikke betonrot aan toe in de betonnen balken :7).
  dinsdag 7 mei 2019 @ 17:08:13 #65
480455 MellyShum
I hate my job
pi_186675044
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 16:36 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Dicht pruttelen met metselcement mengsel. Let wel op dat 't je kruipruimte ventilatie is. En zeker nieuwe ventilatie voorzien :)

Mocht het je spouw ventilatie zijn, dan zal je deze ook op een hoger punt moeten voorzien.

Bij mij was de tuin ook opgehoogd door de vorige eigenaren, waarbij ze voor 't gemak de ventilatieroosters dicht hadden gekwakt met stabilisé (zandcement mengsel wat voornamelijk door onze zuiderburen gebruikt wordt voor tuinbestrating). Dus ik zat voornamelijk daardoor met een verrote houten vloer (tot dikke betonrot aan toe in de betonnen balken :7).
^O^ Zoiets denk ik dan aan: https://www.gamma.nl/asso(...)grijs-5-kg/p/B249785
Is alleen water toevoegen en klaar zo te zien.

Het is zeker weten de kruipruimteventilatie :Y De muur daar heeft geen spouw. En de openingen zitten op maaiveld.
Twee van de vier plekken met openingen zijn hier ook half dichtgemaakt. Met de nieuwe ventilatie wordt het straks alleen maar beter *O*

De aanbouw aan de achterkant heeft niet eens ventilatieopeningen. Die gaan er ook gemaakt worden. Het zal wel iets met onkunde/tijdsgeest zijn denk ik? Dat mensen zich niet gerealiseerd hebben hoe belangrijk ventilatie is. Zeker in een tijd waarin juist alles potdicht werd gemaakt, want isoleren!!!! (jaren 80).

Dank voor het meedenken ^O^
  dinsdag 7 mei 2019 @ 19:18:08 #66
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186677788
Zijn er hier mensen met ervaring met zwembaden, buitenzwembaden in het bijzonder?

Ik probeer hem aan kant te krijgen. Ik was net met de automatische stofzuiger bezig maar hij komt niet op druk en de druk zingt erg, de pomp vind het niet leuk.

Ik heb het vermoeden dat de pomp veel te sterk is voor die stofzuiger maar kan dat ook?

Hij borrelt ook wat lucht, terwijl er eigenlijk nergens lucht lekkage is.
Laat die handjes wapperen!
pi_186677921
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 19:18 schreef Gieliovd het volgende:
Zijn er hier mensen met ervaring met zwembaden, buitenzwembaden in het bijzonder?

Ik probeer hem aan kant te krijgen. Ik was net met de automatische stofzuiger bezig maar hij komt niet op druk en de druk zingt erg, de pomp vind het niet leuk.

Ik heb het vermoeden dat de pomp veel te sterk is voor die stofzuiger maar kan dat ook?

Hij borrelt ook wat lucht, terwijl er eigenlijk nergens lucht lekkage is.
zuigt die pomp wel zelf aan? M’n pa heeft iets vergelijkbaars voor z’n goudvissen on steroïds. Maar die zuigt niet zelf aan, moet ie eerst vol laten lopen met water.

Edit: of is t zo’n unit die aan een steel zit, waarbij de pomp feitelijk onder water zit? Dan zou ik de waaier even controleren..

[ Bericht 6% gewijzigd door FranticDJ op 07-05-2019 19:32:31 ]
  dinsdag 7 mei 2019 @ 19:44:49 #68
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186678601
Het is een pomp die boven waterniveau staat maar wel zelfaanzuigend is. Ik zorg dat na het reinigen van het filtermandje in de pomp er altijd water in staat, maar hij trekt vrolijk de leiding van het bad naar de pomp zelf vol water.

Het is zo'n leip ding dat zichzelf door het bad trekt:



De pomp en waaier zijn wel in orde, hij zuigt als een idioot.

Zonder stofzuiger is de druk op 't filter netjes 1,5 Bar en als ik die stofzuiger eraan hang dan zwiept hij heen en weer rond 0,6 Bar ofzo.
Laat die handjes wapperen!
pi_186678746
Buizen/zuigmond enzo zijn wel vrij neem ik aan?

Zou wel kunnen dat de pomp overgedimensioneerd is, maar als die af fabriek bij elkaar horen mag je aannemen (jaja) dat die op elkaar berekend zijn. Ik heb, uit je verhaal, eerder de indruk dat ie niet lekker aanzuigt door valse lucht of een obstructie..
  dinsdag 7 mei 2019 @ 19:56:23 #70
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_186678931
Yep, dat is allemaal vrij.

Het is een 1500 Watt pomp terwijl als ik de papieren op Internet een beetje lees, er max. de helft aan vermogen voor het filter mag, maar ik kan de juiste gegevens niet vinden. Ik heb dus het idee dat hij niet bij het filter hoort. Er is geen sprake van bij elkaar horen vanaf fabriek haha. Net hier komen wonen - geen idee.

Het idee dat ik heb is dat die stofzuiger welke om/om een klepje opent bij de zuigmond, een te grote weerstand geeft. De diameter van de zuigmond is ongeveer 1/3 van de zuig van de skimmer/slang.

Die pomp blijft wel zuigen, dus ik denk dat hij door de grote trek dan ergens lucht vandaan haalt. Waar - geen idee. Hoe dan ook komt er als ik er over nadenk dus lucht in. Ik zie ook bubbels in de retour slang en in het bad.
Laat die handjes wapperen!
pi_186680553
Zou je makkelijk met twee T stukken van de pers naar de zuig een bypass kunnen maken? Liefst met een (regelbare terugslag) klep er tussen :+

[ Bericht 24% gewijzigd door FranticDJ op 07-05-2019 21:04:43 ]
pi_186681052
Decadente boel hier hoor :+ ik krijg de automatische stofzuiger van m'n zwembad niet goed werkend. First world problems :9

En ja ik ben jaloers :p
pi_186687482
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2019 17:08 schreef MellyShum het volgende:

[..]

^O^ Zoiets denk ik dan aan: https://www.gamma.nl/asso(...)grijs-5-kg/p/B249785
Is alleen water toevoegen en klaar zo te zien.

Het is zeker weten de kruipruimteventilatie :Y De muur daar heeft geen spouw. En de openingen zitten op maaiveld.
Twee van de vier plekken met openingen zijn hier ook half dichtgemaakt. Met de nieuwe ventilatie wordt het straks alleen maar beter *O*

De aanbouw aan de achterkant heeft niet eens ventilatieopeningen. Die gaan er ook gemaakt worden. Het zal wel iets met onkunde/tijdsgeest zijn denk ik? Dat mensen zich niet gerealiseerd hebben hoe belangrijk ventilatie is. Zeker in een tijd waarin juist alles potdicht werd gemaakt, want isoleren!!!! (jaren 80).

Dank voor het meedenken ^O^
je ziet ook veel bij oudere huizen met dat soort ventilatieopeningen dat ze er een houten plank/plaatje voor hebben gezet
"Tegen de tocht" o|O
pi_186693588
Zou dit wat zijn, voor 1 gat in een beton vloer? Er staat welliswaar alleen voor baksteen e.d. maar als het maar om 1 gat gaat en ik giet er ook nog water bij...

https://www.toolstation.nl/mexco-diamantboor-droog/p47481

Zo'n boor huren is nogal een dure grap.
  Moderator woensdag 8 mei 2019 @ 12:54:36 #75
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186693670
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 12:49 schreef seekelot het volgende:
Zou dit wat zijn, voor 1 gat in een beton vloer? Er staat welliswaar alleen voor baksteen e.d. maar als het maar om 1 gat gaat en ik giet er ook nog water bij...

https://www.toolstation.nl/mexco-diamantboor-droog/p47481

Zo'n boor huren is nogal een dure grap.
En als nou voor dat ene gat even een diamant zaag en boor bedrijfje uit de buurt laat komen; dan zit je niet te kloten met gereedschap wat er niet voor geschikt is; hoef je niks te huren en duur te betalen.

En het kost vaak echt niet de hoofdprijs.
pi_186693984
Waar zit ik met mijn hoofd! Er komt al een boor bedrijf volgende maandag! Die zal ik even vragen om dit extra gat te boren. Ik zit zo in de doehetzelf sfeer dat ik even deze link had gemist.

Is trouwens niet echt goedkoop hoor, twee gaten komen ze voor, 220 euro. En ja ik heb meerdere offertes aangevraagd. De tijden dat ze voor een appel en een ei langs kwamen zijn echt wel voorbij.
  Moderator woensdag 8 mei 2019 @ 13:27:08 #77
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186694168
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 13:16 schreef seekelot het volgende:
Waar zit ik met mijn hoofd! Er komt al een boor bedrijf volgende maandag! Die zal ik even vragen om dit extra gat te boren. Ik zit zo in de doehetzelf sfeer dat ik even deze link had gemist.
_O-

quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 13:16 schreef seekelot het volgende:
En ja ik heb meerdere offertes aangevraagd. De tijden dat ze voor een appel en een ei langs kwamen zijn echt wel voorbij.
Beetje regio gebonden denk ik; in het westen van het land zou het inderdaad wel niet zo meer werken.
pi_186694507
Bij ons boren ze een gaatje voor een appel en een ei.

Maarja, hij woont in de straat :7
pi_186804830
Twee korte vraagjes,

Ik heb Plieger spiegelklemmen Nu zijn er ondertussen al 4 gescheurd waarbij 2x de spiegel naar beneden kwam.
Gisteren tijdens het schoonmaken braak weer het lipje af maar gelukkig had ik er 3 gemonteerd onder zodat de badkamer deze keer niet vol met glas lag.
Het viel mij op dat ze allemaal op de linkerhoek scheuren en vervolgens afbreken. De middelste had ook al een scheur maar was gelukkig nog niet gebroken. De rechtse van de 3 hangt er al een jaar en daar is niets mis mee.
Ik heb ze gewoon met schroeven gemonteerd en niet te strak aangedraaid. Iemand enig idee wat hier fout gaat?

Tweede vraag is korter: wat is een steviger alternatief voor de zwaar metalen opbergrekken van de DHZ ze zijn goedkoop maar het is ook troep. Iemand ideeën?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_186805588
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Twee korte vraagjes,

Ik heb Plieger spiegelklemmen Nu zijn er ondertussen al 4 gescheurd waarbij 2x de spiegel naar beneden kwam.
Gisteren tijdens het schoonmaken braak weer het lipje af maar gelukkig had ik er 3 gemonteerd onder zodat de badkamer deze keer niet vol met glas lag.
Het viel mij op dat ze allemaal op de linkerhoek scheuren en vervolgens afbreken. De middelste had ook al een scheur maar was gelukkig nog niet gebroken. De rechtse van de 3 hangt er al een jaar en daar is niets mis mee.
Ik heb ze gewoon met schroeven gemonteerd en niet te strak aangedraaid. Iemand enig idee wat hier fout gaat?

Tweede vraag is korter: wat is een steviger alternatief voor de zwaar metalen opbergrekken van de DHZ ze zijn goedkoop maar het is ook troep. Iemand ideeën?
Waarom gebruik je geen metalen ??

Jeroentje.
pi_186805918
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 12:52 schreef jpajs het volgende:

[..]

Waarom gebruik je geen metalen ??

[ afbeelding ]
Kans op roest (antical) en die van plastic zouden beter moeten zijn plus de plastic zijn ook 2x zo duur.
Maar ik denk idd dat het metalen klemmen gaan worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_186811819
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Twee korte vraagjes,

Ik heb Plieger spiegelklemmen Nu zijn er ondertussen al 4 gescheurd waarbij 2x de spiegel naar beneden kwam.
Gisteren tijdens het schoonmaken braak weer het lipje af maar gelukkig had ik er 3 gemonteerd onder zodat de badkamer deze keer niet vol met glas lag.
Het viel mij op dat ze allemaal op de linkerhoek scheuren en vervolgens afbreken. De middelste had ook al een scheur maar was gelukkig nog niet gebroken. De rechtse van de 3 hangt er al een jaar en daar is niets mis mee.
Ik heb ze gewoon met schroeven gemonteerd en niet te strak aangedraaid. Iemand enig idee wat hier fout gaat?

Tweede vraag is korter: wat is een steviger alternatief voor de zwaar metalen opbergrekken van de DHZ ze zijn goedkoop maar het is ook troep. Iemand ideeën?
Eerste waar ik aan denk: te vast gedraaid.
Daar kunnen die kunststof dingen erg slecht tegen.
Ik zou voor metaal gaan en Antikal lekker weggooien.
Glasex werkt, bij mij althans, uitstekend, zolang je de aanslag niet te erg laat worden tussen schoonmaakbeurten in.
pi_186820291
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 21:22 schreef lipje het volgende:

[..]

In het geval van alupex zit een messing verloopje op, welke de alupex buis op een knelfitting laat aansluiten inclusief knelring.
Het was precies dat dus. Toch wel 'bijzonder' dat dit in '95ish al toegepast werd.. Had verwacht dat dit pas iets post 2000 was. Interessant, maar was dus wel een stuk minder gekut dan ik had verwacht. Kende het soort messing koppeling ook niet..



Viel me wel op dat deze leiding een (heel) stuk flexibeler is dan wat er tegenwoordig in de handel is te krijgen. Wees gerust: ik heb ze niet in een onmogelijke hoek gebogen, heb ze netjes horizontaal plat gebogen in de vloer en met een pers koppeling en een stuk nieuwe leiding de boel omgelegd naar de nieuwe radiator locatie.

Wel irritant dat er trouwens nauwelijks haakse mat zwarte onderblokken voor het 1 pijps systeem te vinden zijn. We hebben er een aantal via internet besteld, maar kregen een geborsteld aluminium, een RVS en een verchroomde. Maar we lijken ondertussen wel beet te hebben.

[ Bericht 6% gewijzigd door FranticDJ op 13-05-2019 22:53:56 ]
pi_186824367
quote:
12s.gif Op maandag 13 mei 2019 18:22 schreef mien-moeke het volgende:

[..]

Eerste waar ik aan denk: te vast gedraaid.
Daar kunnen die kunststof dingen erg slecht tegen.
Ik zou voor metaal gaan en Antikal lekker weggooien.
Glasex werkt, bij mij althans, uitstekend, zolang je de aanslag niet te erg laat worden tussen schoonmaakbeurten in.
Dat is het dus niet want daar heb ik de 3de keer wel voor gezorgd.
Ja ik ben alleen dus maak niet elke week de douche niet compleet schoon dus dan is antikal nodig.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_186824955
een hoop schoonmaak producten kunnen plastic materialen uit laten drogen waardoor er snel kans op schade ontstaat.
pi_186825400
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 08:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat is het dus niet want daar heb ik de 3de keer wel voor gezorgd.
Ja ik ben alleen dus maak niet elke week de douche niet compleet schoon dus dan is antikal nodig.
Azijn kan ook. Maar wat je ook gebruikt, naspoelen moet toch. Ik heb nog nooit roest gehad op dergelijke klemmetjes.
  dinsdag 14 mei 2019 @ 09:46:19 #87
149959 SQ
snelle trees
pi_186825440
En wat dan nog, als ze na 3 jaar gaan roesten en je ze moet vervangen ben je alsnog veel goedkoper uit dan elke 3 maanden een nieuw plastic klemmetje kopen ;)
disclaimer
pi_186826053
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 09:46 schreef Stormqueen het volgende:
En wat dan nog, als ze na 3 jaar gaan roesten en je ze moet vervangen ben je alsnog veel goedkoper uit dan elke 3 maanden een nieuw plastic klemmetje kopen ;)
Antikal is ook niet goedkoop. Zou eens uitrekenen wat de kosten er van zijn. Misschien een idee om dan jaarlijks klemmetjes en spiegel te vervangen. Scheelt heel veel schoonmaken..........
Jeroentje.
pi_186833786
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 08:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat is het dus niet want daar heb ik de 3de keer wel voor gezorgd.
Ja ik ben alleen dus maak niet elke week de douche niet compleet schoon dus dan is antikal nodig.
Je douchekop staat toch niet op de spiegel? Dan is antikal op die plek toch niet nodig. (als je dat spul al perse nodig vindt).
pi_186835041
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 17:21 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Je douchekop staat toch niet op de spiegel? Dan is antikal op die plek toch niet nodig. (als je dat spul al perse nodig vindt).
Het is mijn scheerspiegel dus hij staat vlak bij de douche en ik doe de condens er af met natte handen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_186835057
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 09:46 schreef Stormqueen het volgende:
En wat dan nog, als ze na 3 jaar gaan roesten en je ze moet vervangen ben je alsnog veel goedkoper uit dan elke 3 maanden een nieuw plastic klemmetje kopen ;)
Kreeg telkens nieuwe plus de plastic variant is mooier. Maar heb nu beneden 3 metalen klemmen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_186835064
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 18:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het is mijn scheerspiegel dus hij staat vlak bij de douche en ik doe de condens er af met natte handen.
Condens is kalkvrij
pi_186835272
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 18:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het is mijn scheerspiegel dus hij staat vlak bij de douche en ik doe de condens er af met natte handen.
Voortaan met een handdoekje (of washandje) en je probleem is opgelost?
Föhn werkt trouwens nog beter, maar wellicht heb je die niet voorhanden.
  dinsdag 14 mei 2019 @ 20:20:02 #94
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_186838076
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 18:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het is mijn scheerspiegel dus hij staat vlak bij de douche en ik doe de condens er af met natte handen.
Bouw dan een elektrische verwarming erachter. Blijft je spiegel mooi schoon en hoef je niet meer met natte handen een zichtplekje te creeeren.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_186843553
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2019 18:33 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Voortaan met een handdoekje (of washandje) en je probleem is opgelost?
Föhn werkt trouwens nog beter, maar wellicht heb je die niet voorhanden.
Ik doe het tijdens het douchen. Spiegel is 1m van douchekop.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_186851343
Vraag over gordijnrails: ik wil op zolder gordijnen ophangen om de bergruimte in de hoeken uit het zicht te krijgen. Ik zat te denken aan het ophangen van een rail aan de gording. Hoe kan ik dat het beste doen? Ik weet dat er clips voor het ophangen van deurtjes aan schuine kappen zijn, maar kan ik die ook gebruiken voor gordijnrails? Of moet ik dan zelf een extra lat monteren? Vragen, vragen. Andere oplossingen zijn ook welkom. Ik overweeg bijvoorbeeld een gordijnroede of staaldraad in plaats van gordijnrails te gebruiken.

De gording ziet er ongeveer zo uit:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_186852191
Ik denk dar houten blokjes onder de juiste hoek zagen en aan je gording bevestigen (en daar dan je rails aan) het goedkoopst is.

Ik zou zelf overigens alles aftimmeren en uitneembare panelen (met van die kastmagneten) plaatsen. Gordijnen wordt een enorm stofnest..
  woensdag 15 mei 2019 @ 16:35:29 #98
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_186858903
Vraagje! Wij hebben een oud huis (jaren 30) en de riolering kwam oorspronkelijk uit op een beerput. De beerput is intussen opgeheven en vanaf die locatie is de afvoer uit huis doorgelust naar het riool in de straat. Op de plek van de beerput staat nu een schuur.
Nou ruik ik soms een rioollucht in het toilet, in de keuken en in de schuur. Dat wil ik oplossen. Wat is mijn te volgen actieplan? Loodgieter vragen om met een camera te inspecteren? Of iets anders? En wat zou de loodgieter dan kunnen vinden? Is er iets wat ik zelf kan doen? Zie ik iets over het hoofd?
KuikenGuppy
pi_186858965
Staat je toilet regelmatig droog? Klinkt als een sifon die niet echt lekker werkt..
  woensdag 15 mei 2019 @ 19:22:24 #100
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_186862859
Nee, die staat nooit droog.
KuikenGuppy
pi_186863725
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2019 10:21 schreef FranticDJ het volgende:
Ik denk dar houten blokjes onder de juiste hoek zagen en aan je gording bevestigen (en daar dan je rails aan) het goedkoopst is.

Ik zou zelf overigens alles aftimmeren en uitneembare panelen (met van die kastmagneten) plaatsen. Gordijnen wordt een enorm stofnest..
Dank voor de tip!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 15 mei 2019 @ 19:57:31 #102
149959 SQ
snelle trees
pi_186863828
Je kunt ook rolgordijntjes pakken Claudia. Oogt ook wat strakker.
Wat ga je verder nog op die zolder doen trouwens? Want het oogt niet erg ruim, dus als het alleen berging wordt zou ik die moeite niet nemen denk ik.
disclaimer
  donderdag 16 mei 2019 @ 08:52:08 #103
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_186875217
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 09:24 schreef Claudia_x het volgende:
Vraag over gordijnrails: ik wil op zolder gordijnen ophangen om de bergruimte in de hoeken uit het zicht te krijgen. Ik zat te denken aan het ophangen van een rail aan de gording. Hoe kan ik dat het beste doen? Ik weet dat er clips voor het ophangen van deurtjes aan schuine kappen zijn, maar kan ik die ook gebruiken voor gordijnrails? Of moet ik dan zelf een extra lat monteren? Vragen, vragen. Andere oplossingen zijn ook welkom. Ik overweeg bijvoorbeeld een gordijnroede of staaldraad in plaats van gordijnrails te gebruiken.

De gording ziet er ongeveer zo uit:

[ afbeelding ]
Zoiets lijkt me ook handig & netjes:

KuikenGuppy
  donderdag 16 mei 2019 @ 09:13:00 #104
149959 SQ
snelle trees
pi_186875500
Ja? Ik zie die suggestie zo vaak voorbij komen en mij lijkt het dus vreselijk onhandig. Je kunt die bakken alleen tot die schuine rand vullen anders passen ze niet meer, dat moet je haast met een timmermansoog doen. Ik zie het voor me dat ik die bakken uit frustratie door mijn dakbeschot heen zou rammen :')
Daarbij moet je altijd die bak er helemaal uit trekken om te kunnen zien wat er in zit.
Third, het kost veel tijd om ze te bouwen. Neh.
disclaimer
pi_186875562
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2019 09:13 schreef Stormqueen het volgende:
Ja? Ik zie die suggestie zo vaak voorbij komen en mij lijkt het dus vreselijk onhandig. Je kunt die bakken alleen tot die schuine rand vullen anders passen ze niet meer, dat moet je haast met een timmermansoog doen. Ik zie het voor me dat ik die bakken uit frustratie door mijn dakbeschot heen zou rammen :')
Daarbij moet je altijd die bak er helemaal uit trekken om te kunnen zien wat er in zit.
Third, het kost veel tijd om ze te bouwen. Neh.
En die bakken over een plankenvloer rijden is vaak niet zo smooth :7 en.. en... Naja voor klein prut zal t wel werken, ik vind 't ook niet direct iets..
  donderdag 16 mei 2019 @ 09:23:45 #106
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_186875631
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2019 09:13 schreef Stormqueen het volgende:
Ja? Ik zie die suggestie zo vaak voorbij komen en mij lijkt het dus vreselijk onhandig. Je kunt die bakken alleen tot die schuine rand vullen anders passen ze niet meer, dat moet je haast met een timmermansoog doen. Ik zie het voor me dat ik die bakken uit frustratie door mijn dakbeschot heen zou rammen :')
Daarbij moet je altijd die bak er helemaal uit trekken om te kunnen zien wat er in zit.
Third, het kost veel tijd om ze te bouwen. Neh.
Je koopt ze zo bij de bouwmarkt voor nog geen twee tientjes per stuk. Het leek mij juist wel handig als je veel klein/los spul wilt opbergen.
Ik dacht overigens zelf tzt zoiets te gaan maken:
KuikenGuppy
pi_186875642
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2019 09:24 schreef Claudia_x het volgende:
Vraag over gordijnrails: ik wil op zolder gordijnen ophangen om de bergruimte in de hoeken uit het zicht te krijgen. Ik zat te denken aan het ophangen van een rail aan de gording. Hoe kan ik dat het beste doen? Ik weet dat er clips voor het ophangen van deurtjes aan schuine kappen zijn, maar kan ik die ook gebruiken voor gordijnrails? Of moet ik dan zelf een extra lat monteren? Vragen, vragen. Andere oplossingen zijn ook welkom. Ik overweeg bijvoorbeeld een gordijnroede of staaldraad in plaats van gordijnrails te gebruiken.

De gording ziet er ongeveer zo uit:

[ afbeelding ]
Storemax heeft hier een mooi (en betaalbaar) systeem voor. Verkrijgbaar bij de Gamma. Zou ik eerder doen dan de gordijnen, stuk strakker en minder stof.

pi_186877941
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 09:24 schreef Erik het volgende:

[..]

Storemax heeft hier een mooi (en betaalbaar) systeem voor. Verkrijgbaar bij de Gamma. Zou ik eerder doen dan de gordijnen, stuk strakker en minder stof.

Ah! Wist niet dat ze dat al kant en klaar hadden.. goed om te weten..
  donderdag 16 mei 2019 @ 12:04:18 #109
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_186878109
Eerst lezen :/
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 16 mei 2019 @ 12:05:31 #110
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_186878131
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2019 09:13 schreef Stormqueen het volgende:

Third, het kost veel tijd om ze te bouwen. Neh.
En blieblie maar opscheppen met zijn dikke zaag :7 :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 16 mei 2019 @ 12:11:21 #111
149959 SQ
snelle trees
pi_186878216
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 12:05 schreef daNpy het volgende:

[..]

En blieblie maar opscheppen met zijn dikke zaag :7 :P
Nja, als het nou nodig zou zijn, maar wij hebben een dedicated bergzolder, dus we kunnen ongelimiteerd zooi neerflikkeren, geen ziel die zich er aan ergert :P
Kan ie zn dikke zaag mooi gebruiken voor het zagen van dikke palen voor weer zo'n dikke veranda :7
disclaimer
pi_186878641
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2019 19:57 schreef Stormqueen het volgende:
Je kunt ook rolgordijntjes pakken Claudia. Oogt ook wat strakker.
Wat ga je verder nog op die zolder doen trouwens? Want het oogt niet erg ruim, dus als het alleen berging wordt zou ik die moeite niet nemen denk ik.
Het valt nog wel mee met de hoeveelheid ruimte. Het is onze slaapkamer, er komt een leesplek en misschien ook nog wel een bureau. Dus een nette oplossing is belangrijk. Een meubelmaker deurtjes laten maken zou de voorkeur hebben, maar ik vrees dat dat heel prijzig wordt. Voordeel van een gordijn is dat we ook de glazen verbinding met de verdieping eronder kunnen afsluiten.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 16 mei 2019 @ 14:07:35 #113
149959 SQ
snelle trees
pi_186880179
Oh, het was niet je eigen foto :D _O-
Ja nee, nu snap ik het.
disclaimer
  zondag 19 mei 2019 @ 22:52:41 #114
51385 baskick
Juist ja!
pi_186975348
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2019 16:35 schreef Burdie het volgende:
Vraagje! Wij hebben een oud huis (jaren 30) en de riolering kwam oorspronkelijk uit op een beerput. De beerput is intussen opgeheven en vanaf die locatie is de afvoer uit huis doorgelust naar het riool in de straat. Op de plek van de beerput staat nu een schuur.
Nou ruik ik soms een rioollucht in het toilet, in de keuken en in de schuur. Dat wil ik oplossen. Wat is mijn te volgen actieplan? Loodgieter vragen om met een camera te inspecteren? Of iets anders? En wat zou de loodgieter dan kunnen vinden? Is er iets wat ik zelf kan doen? Zie ik iets over het hoofd?
Camera- of rookdetectie lijkt me de route, ja.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_187005757
Grasmaaier vraag. Grasmaaier start niet met warme motor.

Ik heb een nieuwe benzine grasmaaier gekocht (Rhodos BM510SD) met startfunctie.
Nu wilde het ding niet met de startknop starten en dat ging helaas niet (starte wel makkelijk met het aantrekkoord) en ging niet meer aan als de motor warm was. Dus na 3 uur gebruik terug gebracht voor reparatie.
Nu heb ik hem net terug met een nieuwe accu en hij starte meteen toen ik de sleutel omdraaide. *O*
Maar zodra ik hem stopzette om de kat te aaien en weer verder wilde maaien was het weer mis. Niet met sleutel te starten en ook niet aan te trekken -O-
Ik ga hem dus morgen weer terug brengen. Maar weet iemand waar dit aan ligt? Heb ik gewoon een slechte maaier? Is hij niet goed afgesteld?

[ Bericht 2% gewijzigd door valentijn101 op 21-05-2019 16:47:20 ]
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_187033007
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 13:16 schreef seekelot het volgende:
Waar zit ik met mijn hoofd! Er komt al een boor bedrijf volgende maandag! Die zal ik even vragen om dit extra gat te boren. Ik zit zo in de doehetzelf sfeer dat ik even deze link had gemist.

Is trouwens niet echt goedkoop hoor, twee gaten komen ze voor, 220 euro. En ja ik heb meerdere offertes aangevraagd. De tijden dat ze voor een appel en een ei langs kwamen zijn echt wel voorbij.
Gewoon vragen of ze dat zwart willen doen. Heb diverse malen zo'n betonboorder hier gaten laten boren en vraagt dan ongeveer 50 euro per gat. Moet ie ook nog van 15 km ver komen. Dat soort tussendoor klusjes doen ze graag zonder rekening.
pi_187033157
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 12:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het valt nog wel mee met de hoeveelheid ruimte. Het is onze slaapkamer, er komt een leesplek en misschien ook nog wel een bureau. Dus een nette oplossing is belangrijk. Een meubelmaker deurtjes laten maken zou de voorkeur hebben, maar ik vrees dat dat heel prijzig wordt. Voordeel van een gordijn is dat we ook de glazen verbinding met de verdieping eronder kunnen afsluiten.

[ afbeelding ]
In ons vorige huis hebben wij het storemax systeem gebruikt. Is dat misschien wat?
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 22 mei 2019 @ 21:25:16 #118
149959 SQ
snelle trees
pi_187033566
Ik denk dat je storemax moet kopen, Claudia :+
disclaimer
pi_187033844
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2019 21:25 schreef Stormqueen het volgende:
Ik denk dat je storemax moet kopen, Claudia :+
Heb ik iets gemist over storemax? :@
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 22 mei 2019 @ 21:36:50 #120
149959 SQ
snelle trees
pi_187033937
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2019 21:34 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Heb ik iets gemist over storemax? :@
Nee hoor, maar je bent de derde die het oppert hier :D
disclaimer
pi_187033979
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2019 21:36 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Nee hoor, maar je bent de derde die het oppert hier :D
Oh oops _O- Maar het werkt wel top ^O^
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 22 mei 2019 @ 21:45:26 #122
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_187034214
Hier ook goede ervaring mee, Hornbach.
Laat die handjes wapperen!
pi_187047084
Hierbij een gaar oud kozijn wat opgeknapt dient te worden. Die tegels gaan er met beitel niet af. Wat is de beste optie om dit weer mooi te maken? Links ook een tegel plakken, plank hout erop lijmen/schroeven en gewoon schilderen?

pi_187047433
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2019 14:37 schreef Borkydude het volgende:
Hierbij een gaar oud kozijn wat opgeknapt dient te worden. Die tegels gaan er met beitel niet af. Wat is de beste optie om dit weer mooi te maken? Links ook een tegel plakken, plank hout erop lijmen/schroeven en gewoon schilderen?

[ afbeelding ]
Als je nog een tegel hebt liggen kan dat, ik zou dat gat links gewoon volsmeren met een willekeurige plamuur o.i.d. die je nog hebt liggen. Vervolgens een houten vensterbankje erop montagekitten. Ik vind het wel mooi als de vensterbank een paar cm uitsteekt t.o.v. de muur en ook iets breder is dan het kozijn. Rechts komt dan een hoekje in de vensterbank.
pi_187048260
Is dat vlak naast de douche? Dan zou ik een natuursteen plaatje halen. kan je bij een lokale grafstenenboer op maat laten maken.

Het bestaande zooitje even vlak afsmeren met cement en dan dat plaatje er op. Dan afkitten als het droog is.
pi_187049887
Het is de oude douche, toekomstige wasruimte. Zal dus niet heel nat worden. Montagekit en vensterbank is een goed plan!

Cement moet ik nog halen. Ook om gaten in betonnen vloer te dichten. Welke cement raden jullie aan daarvoor?
pi_187049943
Ik heb bij de Hornbach 16 in 1 mortel gekocht. Kost iets meer maar is voor heel veel klus, vul en metsel dingen geschikt, is sterk en vaak zonder primen te gebruiken. Wel goed de gebruiks aanwijzing lezen.
pi_187062197
Wat is het verschil tussen Polymax en montagekit en welke zou je waarom gebruiken?
pi_187062267
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 12:11 schreef Borkydude het volgende:
Wat is het verschil tussen Polymax en montagekit en welke zou je waarom gebruiken?
Polymax is een productnaam van Bison, die zegt: "" Universele montagelijm en afdichtingskit."

Dus je vraagt eigenlijk "Wat is het verschil tussen montagekit en montagekit?"
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 12:19:36 #130
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_187062303
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 12:16 schreef Messina het volgende:

[..]

Polymax is een productnaam van Bison, die zegt: "" Universele montagelijm en afdichtingskit."

Dus je vraagt eigenlijk "Wat is het verschil tussen montagekit en montagekit?"
Ik zag de vraag meer als wat is het verschil tussen Sikkens en Gamma huismerk, maar dan met kit?

Ik denk deels een marketing verschil, en wellicht ook kwaliteitsverschil. Hoe snel het droog is, hoe lang het goed blijft. Verder ben ik geen expert dus het echte antwoord moet nog komen.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_187062394
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 12:16 schreef Messina het volgende:

[..]

Polymax is een productnaam van Bison, die zegt: "" Universele montagelijm en afdichtingskit."

Dus je vraagt eigenlijk "Wat is het verschil tussen montagekit en montagekit?"
Goed punt, maar Bison verkoopt beide. Wellicht gewoon niches vullen dus.
pi_187062992
Bison Montagekit is neopreen rubber. Bison Polymax is SMP Polymeer.

Ander stofje dus.
pi_187065348
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 13:06 schreef seekelot het volgende:
Bison Montagekit is neopreen rubber. Bison Polymax is SMP Polymeer.

Ander stofje dus.


Alleen de "Direct Vast" variant. :P
Je raekt an de dinge geweun.
pi_187067152
Ik had die bruine tube montagekit opgezocht, de originele waar mijn vader alle schrootjes nog mee geplakt heeft. Neopreen rubber.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 19:41:23 #135
480455 MellyShum
I hate my job
pi_187069026
Hoe kan ik het beste de kieren tussen het deurkozijn en de koplatten dichten voor ik de boel ga schilderen? Op sommige plekken is het echt maar een minimale kier (nageldikte), op andere plekken 1 a 2 milimeter.
pi_187069875
Acrylkit zou ik gebruiken.
  zaterdag 25 mei 2019 @ 08:08:20 #137
480455 MellyShum
I hate my job
pi_187076389
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 20:41 schreef seekelot het volgende:
Acrylkit zou ik gebruiken.
Dank je.
pi_187098863
De klep van mijn brievenbus is gebroken.
Is niet te maken denk ik?

Zo niet, Iemand een tip voor een vervangende?
Heb je dan zoiets nodig?

https://www.karwei.nl/ass(...)HEAQYEyABEgLNsPD_BwE

Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_187100531
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2019 15:26 schreef Miniem het volgende:
De klep van mijn brievenbus is gebroken.
Is niet te maken denk ik?

Zo niet, Iemand een tip voor een vervangende?
Heb je dan zoiets nodig?

https://www.karwei.nl/ass(...)HEAQYEyABEgLNsPD_BwE

[ afbeelding ]
Wil je een exacte kopie? ;)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_187101082
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2019 16:41 schreef Messina het volgende:

[..]

Wil je een exacte kopie? ;)
Thnx, duur ding overigens :X
Straks gaat die klep weer kapot bij het scharnier. Vind het maar dun materiaal.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_187110433
Kan er iemand een goede ondervloer aanraden? Geluidsisolatie (onderburen) en egalisatie (paar mm) is belangrijk.
pi_187110974
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2019 08:11 schreef Borkydude het volgende:
Kan er iemand een goede ondervloer aanraden? Geluidsisolatie (onderburen) en egalisatie (paar mm) is belangrijk.
rubberen ondervloer.
  maandag 27 mei 2019 @ 09:20:17 #143
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_187111017
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2019 08:08 schreef MellyShum het volgende:

[..]

Dank je.
Den braven Acryl anti crack zijn wij mee aan het smeren.
kitcentrum.nl ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_187125120
Ik wil de ventilator die mijn badkamer afzuigt gaan schakelen met een timer. Het gaat om zo'n simpel ding die gewoon aan en uit gaat:

Ik dacht dat simpel te doen met een mechanische timer uit de schakelmateriaalserie van mij keuze, Berker Q1 met zo'n draaiknop erop:

Maar gruwelbaarlijk, wat maakt dat ding een leven zeg! Alsof je een opgevoerde kookwerker in je wand inbouwt. Dat leek me niet lekker douchen met zon'n tikkende tijdklok naast je. Ik ben dus op zoek naar een andere mogelijkheid, het liefst met een pulsdrukker die na elke push een in te stellen aantal minuten de ventilator stroom geeft. Hoe giet ik dat in het vat? Via een tweakers topic kwam ik hier uit maar ik heb geen idee wat dit is, hoe dat werkt en hoe ik zoiets aan moet sluiten
  Moderator dinsdag 28 mei 2019 @ 06:13:00 #145
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187125942
Dergelijke tijdrelais zijn niet geschikt om ingebouwd te worden in een inbouwdoos. Die zijn echt voor in verdelers en grote schakelkasten.

Het klopt dat die timers een rot herrie maken. Die werken mechanisch zeg maar.
pi_187126727
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 00:05 schreef _mido het volgende:
Ik wil de ventilator die mijn badkamer afzuigt gaan schakelen met een timer. Het gaat om zo'n simpel ding die gewoon aan en uit gaat:
[ afbeelding ]
Ik dacht dat simpel te doen met een mechanische timer uit de schakelmateriaalserie van mij keuze, Berker Q1 met zo'n draaiknop erop:
[ afbeelding ]
Maar gruwelbaarlijk, wat maakt dat ding een leven zeg! Alsof je een opgevoerde kookwerker in je wand inbouwt. Dat leek me niet lekker douchen met zon'n tikkende tijdklok naast je. Ik ben dus op zoek naar een andere mogelijkheid, het liefst met een pulsdrukker die na elke push een in te stellen aantal minuten de ventilator stroom geeft. Hoe giet ik dat in het vat? Via een tweakers topic kwam ik hier uit maar ik heb geen idee wat dit is, hoe dat werkt en hoe ik zoiets aan moet sluiten
Heb je niet meer aan zoiets?
https://www.theben-nederland.nl/nl/inbouw-1849-c/
pi_187127011
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 06:13 schreef Vonkenboer het volgende:
Dergelijke tijdrelais zijn niet geschikt om ingebouwd te worden in een inbouwdoos. Die zijn echt voor in verdelers en grote schakelkasten.

Het klopt dat die timers een rot herrie maken. Die werken mechanisch zeg maar.
Nou hoeft het wat mij betreft niet in een inbouwdoos hoor. Die ventilator hangt op zolder achter het knieschot en daar is ruimte genoeg om iets op te hangen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 08:52 schreef Hanschje het volgende:

[..]

Heb je niet meer aan zoiets?
https://www.theben-nederland.nl/nl/inbouw-1849-c/
Dat ziet er wel handig uit inderdaad. Eens even kijken waar ik dat kan vinden en of dat een beetje te combineren is met de Berker Q1.
pi_187128557
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 09:24 schreef Erik het volgende:

[..]

Storemax heeft hier een mooi (en betaalbaar) systeem voor. Verkrijgbaar bij de Gamma. Zou ik eerder doen dan de gordijnen, stuk strakker en minder stof.

Nog dank voor het meedenken! Ik wil alleen geen Storemax; vind het niet zo mooi. Ik heb chique gordijnen op het oog waarvan ik heb begrepen dat ze ideaal zijn omdat ze vochtregulerend en isolerend zijn en bovendien stof aantrekken.

Mijn plan nu is om roedes te installeren. Die kan ik zelf op maat zagen en tegen de schuine wand bevestigen. De wandbevestiging kan ik in hoogte verstellen, dus ik heb goede hoop dat het lukt om de roedes net onder/achter de gording te laten vallen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187171735
Ik heb voor mijn schoonvader een set led spotjes gekocht met een driver deze vormt om van netstroom naar 10v.
Echter zaten er al spotjes in met een driver, alleen naar 12V.

Ik kan er niet achter komen om die drivers te vervangen want de enige openingen zijn deze waar de gaten van de spotjes zitten. De schroefgaten van deze platen zitten allemaal dicht geplamuurd en geverfd.

Kan ik deze spotjes aansluiten op 12v of brand het dan door?

Nieuw:


Oud:
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_187185173
Bij het opknappen van de bovenverdieping wil ik de oude stopcontacten en lichtknoppen vervangen door allemaal dezelfde nieuwe. Moet ik dan het binnenwerk ook vervangen, of past alleen een nieuwe buitenkant ook? Er is nu van alles door elkaar gebruikt op de verschillende kamers.
  vrijdag 31 mei 2019 @ 16:51:52 #151
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_187185511
Als het merk binnenwerk identiek is, kun je vaak bij een gerenommeerd merk de opbouw wel vervangen.
Laat die handjes wapperen!
pi_187186605
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 16:32 schreef Tuindier het volgende:
Bij het opknappen van de bovenverdieping wil ik de oude stopcontacten en lichtknoppen vervangen door allemaal dezelfde nieuwe. Moet ik dan het binnenwerk ook vervangen, of past alleen een nieuwe buitenkant ook? Er is nu van alles door elkaar gebruikt op de verschillende kamers.
Binnenwerk ook nieuw. Of ze moeten nu al overal t zelfde merk en type gebruikt hebben en aeen andere kleuren oid
  Moderator zaterdag 1 juni 2019 @ 13:11:24 #153
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187198421
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 16:51 schreef Gieliovd het volgende:
Als het merk binnenwerk identiek is, kun je vaak bij een gerenommeerd merk de opbouw wel vervangen.
Vaak is het binnenwerk na jaren gebruik wel versleten. Contacten kunnen slecht contact gaan maken. Dat is zeker iets om rekening mee te houden.

Zou zelf iig. beide gewoon vervangen ;)
  Moderator zaterdag 1 juni 2019 @ 13:12:20 #154
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187198441
quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2019 18:56 schreef Miniem het volgende:
Ik heb voor mijn schoonvader een set led spotjes gekocht met een driver deze vormt om van netstroom naar 10v.
Echter zaten er al spotjes in met een driver, alleen naar 12V.

Ik kan er niet achter komen om die drivers te vervangen want de enige openingen zijn deze waar de gaten van de spotjes zitten. De schroefgaten van deze platen zitten allemaal dicht geplamuurd en geverfd.

Kan ik deze spotjes aansluiten op 12v of brand het dan door?

Nieuw:
[ afbeelding ]

Oud:
[ afbeelding ]

Voor de levensduur van de verlichting is het in ieder geval niet aan te raden.
Ben er bang voor dat dit niet lang meegaat als je het aansluit op 12V ipv 10V :)
pi_187198866
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2019 13:12 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Voor de levensduur van de verlichting is het in ieder geval niet aan te raden.
Ben er bang voor dat dit niet lang meegaat als je het aansluit op 12V ipv 10V :)

Is er geen oplossing voor om het te veranderen naar 10v dan?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  Moderator zaterdag 1 juni 2019 @ 15:39:02 #156
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187200571
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2019 13:40 schreef Miniem het volgende:

[..]

Is er geen oplossing voor om het te veranderen naar 10v dan?
Kun je de trafo niet vervangen voor de drivers ? Vaak zijn die dingen zo groot dat ze wel door het gat passen waar de verlichting ook inzit.
  zaterdag 1 juni 2019 @ 17:44:02 #157
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_187202723
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2019 13:11 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Vaak is het binnenwerk na jaren gebruik wel versleten. Contacten kunnen slecht contact gaan maken. Dat is zeker iets om rekening mee te houden.

Zou zelf iig. beide gewoon vervangen ;)
Sowieso veel beter.
Laat die handjes wapperen!
pi_187206354
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2019 15:39 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Kun je de trafo niet vervangen voor de drivers ? Vaak zijn die dingen zo groot dat ze wel door het gat passen waar de verlichting ook inzit.
Ik zie achter de gaten niks zitten behalve 3 aderige stroomdraden. Deze geven echter 12v af aangezien de halogeen lamp die erin zit 12v is. Ergens zal er voor die lampen dus ook een trafo/driver zitten...
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_187238521
Tussen 2 muren en onder een bestaande dakligger (met golfplaatdak) ga ik een nieuwe schuurwand maken. Ik wil dit in de vorm van een schutting met verticale delen en een dubbele poort doen:

200cm vast deel, 2x poort 90cm, 50cm vast deel.

Het idee is om tegen beide wanden een houten staander te bevestigen d.m.v. slagpluggen. Links en rechts van de dubbele poort moet ook een staander komen die aan de bovenzijde is bevestigd aan de dakligger en aan de onderzijde in de grond moet komen. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik zat er nu aan te denken om hardhouten palen van 3 meter en 70x70mm te gebruiken die ik gewoon ingraaf met eventueel snelbeton erbij. Een betonpoer met draadeind lijkt me overdreven voor deze constructie en hardhout zal niet snel gaan rotten lijkt mij.
Is 70x70 hardhout stevig genoeg om een douglas poort aan te hangen van 90x240cm?
  maandag 3 juni 2019 @ 15:55:54 #160
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_187239359
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2019 20:44 schreef Miniem het volgende:

[..]

Ik zie achter de gaten niks zitten behalve 3 aderige stroomdraden. Deze geven echter 12v af aangezien de halogeen lamp die erin zit 12v is. Ergens zal er voor die lampen dus ook een trafo/driver zitten...
Hoe ver kan je die draden eruit trekken? Ik heb hier thuis de driver ook gewoon los bovenop de gipsplaat gelegd door het gat van de halogeenlamp heen. Dus bij mij zou je gewoon de driver naar buiten trekken als je voorzichtig gaat hengelen.
  maandag 10 juni 2019 @ 12:19:55 #161
284886 warhamstr
Niet waar!
pi_187351604
Klein kort vraagje;

Voor boven ons fornuis hebben we een motorloze wasemkap bedacht (lees: tweedehands voor bijna niks op de kop getikt.)

Nu begrijp ik dat zo'n kap eigenlijk op de MV aangesloten hoort te worden?

Punt is dat die MV al volledig zit weggewerkt boven het plafond. Dus zonder breken komen we daar niet meer bij... :')

In het kort:
Mag ik de afzuiging regelen doormiddel van een buisventilator?
  Moderator maandag 10 juni 2019 @ 12:54:15 #162
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187352003
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 12:19 schreef warhamstr het volgende:
Klein kort vraagje;

Voor boven ons fornuis hebben we een motorloze wasemkap bedacht (lees: tweedehands voor bijna niks op de kop getikt.)

Nu begrijp ik dat zo'n kap eigenlijk op de MV aangesloten hoort te worden?

Punt is dat die MV al volledig zit weggewerkt boven het plafond. Dus zonder breken komen we daar niet meer bij... :')

In het kort:
Mag ik de afzuiging regelen doormiddel van een buisventilator?
En die dan wel aansluiten op het kanaal van de mechanische ventilatie ?
Dat gaat voor nogal wat onbalans in je systeem zorgen.

Of ga je je kooklucht door het filter van de motorloze afzuigkap zo je ruimte in blazen ?
  maandag 10 juni 2019 @ 12:59:43 #163
284886 warhamstr
Niet waar!
pi_187352065
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 12:54 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

En die dan wel aansluiten op het kanaal van de mechanische ventilatie ?
Dat gaat voor nogal wat onbalans in je systeem zorgen.

Of ga je je kooklucht door het filter van de motorloze afzuigkap zo je ruimte in blazen ?
Neeh, die kooklucht gaat dan door nog geen meter buis recht naar boven. Het dak uit (aanbouw met plat dak, al voorzien van een doorvoer)
  Moderator maandag 10 juni 2019 @ 13:01:55 #164
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187352084
In dat geval denk ik dat in jullie geval een echte afzuigkap veel meer gemak en minder geluidsoverlast op gaat leveren dan het ombouwen van een motorloze afzuigkap met een buisventilator. ;)
  maandag 10 juni 2019 @ 13:13:30 #165
284886 warhamstr
Niet waar!
pi_187352244
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 13:01 schreef Vonkenboer het volgende:
In dat geval denk ik dat in jullie geval een echte afzuigkap veel meer gemak en minder geluidsoverlast op gaat leveren dan het ombouwen van een motorloze afzuigkap met een buisventilator. ;)
I know, maar 1m breed RVS kap is beetje duur
  Moderator maandag 10 juni 2019 @ 13:16:56 #166
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187352284
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 13:13 schreef warhamstr het volgende:

[..]

I know, maar 1m breed RVS kap is beetje duur
Vraag mij af of een gemiddelde buisventilator wel tegen vet e.d. kan... :?
  maandag 10 juni 2019 @ 13:51:41 #167
284886 warhamstr
Niet waar!
pi_187352650
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 13:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Vraag mij af of een gemiddelde buisventilator wel tegen vet e.d. kan... :?
Ja, daar zit ik ook een beetje mee. Er zitten wel filters in de kap zelf. Maar of dat afdoende is?
pi_187353217
Ik zou bij gebruik dan wel ergens een ventilatiegaatje open zetten. Anders heb je kans dat de wc lucht uit de mechanische ventilatie door onderdruk de kamer in waait of andersom dat de MV lucht door je wasemkap naar binnen trekt.
  maandag 10 juni 2019 @ 15:10:18 #169
284886 warhamstr
Niet waar!
pi_187353579
Ik gaat het met dit fannetje proberen. https://www.hornbach.nl/m(...)/articleCode/5612093

En sparen voor een complete kap.
  Moderator woensdag 12 juni 2019 @ 19:07:40 #170
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_187392763
Een plug houdt het meeste met een zo dik mogelijke schroef er in, dus een 5mm schroef in een 6mm plug is beter dan een 4mm schroef.

Maar als ik een 6mm schroef heb, kan ik dan het beste een 8mm of een 10mm plug pakken als ik een zo'n sterk mogelijk bevestiging wil. Denk zelf 8mm?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_187393519
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 19:07 schreef derLudolf het volgende:
Een plug houdt het meeste met een zo dik mogelijke schroef er in, dus een 5mm schroef in een 6mm plug is beter dan een 4mm schroef.

Maar als ik een 6mm schroef heb, kan ik dan het beste een 8mm of een 10mm plug pakken als ik een zo'n sterk mogelijk bevestiging wil. Denk zelf 8mm?
Ja, 6mm in 10mm plug gaat er niet super strak in vind ik altijd. Daar moet eigenlijk 8mm in.

Als ik wil dat iets stevig vast zit pak ik altijd zo groot mogelijke schroef in kleine plug, behalve als ik denk dat het materiaal de uitzetting van de plug misschien niet aan kan.
  donderdag 13 juni 2019 @ 21:11:58 #172
138547 VASND
Happen naar het baasje
pi_187410836
Bij het slopen van een zachtboard plafond kwam dit als tweede laag naar voren, iemand hier een idee wat het is? Het lijkt een soort netje met ijzerdraad. Daar boven op bolletjes zilverkleurige isolatie? (foto gekanteld, rechts een zachtboard plaat vol stof, links draagbalk).



[ Bericht 14% gewijzigd door VASND op 13-06-2019 21:57:36 ]
-|||---ᕙ(⇀‸↼‶)ᕗ---|||-
[b]Op woensdag 28 juli 2010 23:05 schreef Dromenvangertje het volgende:[/b]
het zou mij een eer zijn om alles voor u te doen wat uw hartje begeert.
pi_187411522
Ziet eruit als stucwerk op gaas?
Laat die handjes wapperen!
pi_187414981
Ja, steengaas met stucwerk. Ken ik heeeel goed.

Eerst wordt dat gaas tegen de balken gespijkerd. Dan smeert de stucadoor zijn gips er tegen aan. Daardoor drukt hij gips door de mazen heen, vandaar die bolletjes bovenop. Als dat droog is wordt het heel stevig. Ook leuk om te slopen....

[ Bericht 72% gewijzigd door seekelot op 14-06-2019 07:52:42 ]
  vrijdag 14 juni 2019 @ 10:32:01 #175
138547 VASND
Happen naar het baasje
pi_187416685
Weer wat geleerd :). Ik kon het totaal niet plaatsen en dan wordt je toch een beetje huiverig in een jaren 60 woning. Mucho gracias!
-|||---ᕙ(⇀‸↼‶)ᕗ---|||-
[b]Op woensdag 28 juli 2010 23:05 schreef Dromenvangertje het volgende:[/b]
het zou mij een eer zijn om alles voor u te doen wat uw hartje begeert.
  vrijdag 14 juni 2019 @ 10:57:05 #176
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_187416930
60 tot 80 kuub inhoud (60 als ik een tussenwandje ga zetten tussen slaap- en badkamer), redelijke isolatie, veel ramen maar in de toekomst ook rolluiken... geïsoleerd plat dak op de noordkant, achter de "grote kap" dus niet erg veel in de zon.

Airco: 9000 of 12000 BTU?

Volgens de berekeningen zit ik er precies tussenin.... die 12.000 moduleert natuurlijk wat minder terug, dus minimale vermogen is wat hoger.

Wat zouden jullie doen?
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 14 juni 2019 @ 14:15:52 #177
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_187419644
Ik heb nog wel een korte klus kwestie. Wij hebben een voeg in de badkamer die kapot is.
Nu zag ik dat je van Alabastine een soort voegen herstel spul hebt.
Maar volgens mijn man kan het ook wel met plamuur.
Mij maakt het niet zo uit. Als het maar niet zichtbaar is.
Wat is wijsheid?
Ik ga niet de hele badkamer opnieuw voegen want ik wil ook niet te veel kosten maken.

https://www.alabastine.nl/product/voegen-reparatie/

  vrijdag 14 juni 2019 @ 15:22:04 #178
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_187420432
Kitten?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 14 juni 2019 @ 15:26:05 #179
149959 SQ
snelle trees
pi_187420488
Ik zou t ook kitten ja. Het is zo te zien bij de rand van je bad, dat geeft nou eenmaal frictie. Kit vangt dat beter op dan voegsel.
disclaimer
pi_187420571
Ik zou het ook kitten. Is trouwens ook mocht het ooit niet netjes meer zijn makkelijker te vervangen.
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 14 juni 2019 @ 15:35:47 #181
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_187420622
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:22 schreef daNpy het volgende:
Kitten?
Hmm witte kit hebben we denk ik nog wel..
pi_187420769
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:35 schreef amaranta het volgende:

[..]

Hmm witte kit hebben we denk ik nog wel..
Wel siliconenkit gebruiken.
pi_187422519
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 10:57 schreef Gieliovd het volgende:
60 tot 80 kuub inhoud (60 als ik een tussenwandje ga zetten tussen slaap- en badkamer), redelijke isolatie, veel ramen maar in de toekomst ook rolluiken... geïsoleerd plat dak op de noordkant, achter de "grote kap" dus niet erg veel in de zon.

Airco: 9000 of 12000 BTU?

Volgens de berekeningen zit ik er precies tussenin.... die 12.000 moduleert natuurlijk wat minder terug, dus minimale vermogen is wat hoger.

Wat zouden jullie doen?
Geen echt verstand van, wel ideeën over.
Neem die kleine maar, als je de ruimte iets terug kan koelen dan wordt de luchtvochtigheid al minder en krijg je het minder snel benauwd. Veel kantoren hebben een zgn topkoeling, dus een paar graden koeler houden dan de buitenlucht zonder een absolute temperatuur na te streven. Bijkomend voordeel is dat de klap ook niet zo groot als je van binnen naar buiten gaat of andersom.
  zaterdag 15 juni 2019 @ 07:30:59 #184
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_187430764
Ik wil een tuinslanghaspel ophangen en vroeg me af hoe ik het beste kon boren. In de voeg of de baksteen zelf?

En hoe kun je het beste aftekenen op een donkerrode steen, zodat je het ook duidelijk ziet.

Voorboren met een klein diameter is ook beter?

Eigenlijk allemaal beginners vragen (8>
pi_187430790
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 07:30 schreef mime_negert het volgende:
Ik wil een tuinslanghaspel ophangen en vroeg me af hoe ik het beste kon boren. In de voeg of de baksteen zelf?

En hoe kun je het beste aftekenen op een donkerrode steen, zodat je het ook duidelijk ziet.

Voorboren met een klein diameter is ook beter?

Eigenlijk allemaal beginners vragen (8>
In de baksteen zelf.
Normaal zie je een potlood wel op een baksteen, anders een geel aftekenpotlood halen.
Gewoon in een keer met 6mm boren. Voorboren is niet nodig
  zaterdag 15 juni 2019 @ 07:40:57 #186
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_187430807
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 07:30 schreef mime_negert het volgende:
Ik wil een tuinslanghaspel ophangen en vroeg me af hoe ik het beste kon boren. In de voeg of de baksteen zelf?

En hoe kun je het beste aftekenen op een donkerrode steen, zodat je het ook duidelijk ziet.

Voorboren met een klein diameter is ook beter?

Eigenlijk allemaal beginners vragen (8>
Ik zou in de steen doen. Aftekenen kan desnoods door even schilderstape te plakken en daarop af te tekenen.
Voorboren kan, maar is niet echt noodzakelijk, aangezien je denk ik met boortje 6 of 8 aan de gang gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sheffield op 16-06-2019 11:18:10 ]
pi_187431481
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:49 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Wel siliconenkit gebruiken.
Liever sanitair kit die blijft langer schimmel vrij....... en dan een merk als braven of zo.
Jeroentje.
pi_187449156
We hebben nu een gat in de vloer tussen twee verdiepingen, die is gemaakt om de cv-leiding er door te laten gaan. Ongeveer 8 bij 3 centimeter. Wat is de beste manier om dit op te vullen?
pi_187449201
welko materiaal is de vloer. waar zit het gaat?

mijn eerste gedachte is pur
pi_187449205
De vloer is beton en het zit aan de rand van de kamer, vlakbij de radiator.
  zondag 16 juni 2019 @ 08:53:22 #191
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_187449291
De beste manier is mantelbuis en beton storten.

De makkelijke weg is (brandwerend) PUR schuim.
Laat die handjes wapperen!
pi_187449300
Kan dat PUR tegen de warmte van die leidingen? /noob
pi_187449334
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:35 schreef amaranta het volgende:

[..]

Hmm witte kit hebben we denk ik nog wel..
En gebruik de kit alsjeblieft niet als die al een tijdje geopend is. Ik heb dat ooit in de badkamer gedaan en heb er spijt van gekregen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187449342
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 07:36 schreef Makrolon het volgende:

[..]

In de baksteen zelf.
Normaal zie je een potlood wel op een baksteen, anders een geel aftekenpotlood halen.
Gewoon in een keer met 6mm boren. Voorboren is niet nodig
Ik zie op plaatjes ook altijd dat er in baksteen zelf wordt geboord. Waarom is dat?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 16 juni 2019 @ 09:01:36 #195
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_187449358
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 08:54 schreef Borkydude het volgende:
Kan dat PUR tegen de warmte van die leidingen? /noob
Ja, Pur kan daar tegen. Wordt ook gebruikt om verwarmingbuizen te isoleren.
  zondag 16 juni 2019 @ 09:03:31 #196
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_187449373
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 08:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zie op plaatjes ook altijd dat er in baksteen zelf wordt geboord. Waarom is dat?
Kans dat je een baksteen uit elkaar drukt is kleiner dan dat je 2 bakstenen uit elkaar drukt op de voeg. Daarnaast zei mijn schoonvader ooit tegen mij, als je iets op hangt, gewoon midden op de tegel of in de baksteen. Dan ziet ziet eruit alsof het hoort, ipv. Een tijdelijke klus oplossing is.
pi_187449425
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 15:35 schreef amaranta het volgende:
Hmm witte kit hebben we denk ik nog wel..
Ondergrond eerst grondig schoonmaken met azijn/chloor, drogen en kitten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_187449437
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 08:29 schreef Borkydude het volgende:
We hebben nu een gat in de vloer tussen twee verdiepingen, die is gemaakt om de cv-leiding er door te laten gaan. Ongeveer 8 bij 3 centimeter. Wat is de beste manier om dit op te vullen?
Ribbelstuk om de buizen
Mal aan de onderzijde maken en opvullen met zand cement
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_187449482
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 12:59 schreef warhamstr het volgende:
Neeh, die kooklucht gaat dan door nog geen meter buis recht naar boven. Het dak uit (aanbouw met plat dak, al voorzien van een doorvoer)
Werkt prima. Wel een soort van Nelsonkap erop zetten, tegen inregenen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_187449496
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 13:51 schreef warhamstr het volgende:
Ja, daar zit ik ook een beetje mee. Er zitten wel filters in de kap zelf. Maar of dat afdoende is?
Allemaal prima. Als die ventilator echt vet is, kan je 'm met soda schoonmaken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 16 juni 2019 @ 09:38:30 #201
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_187449803
Bedankt voor de snelle antwoorden.
pi_187466607
Bij onze achterdeur/schuurdeur zit ik (eigenlijk al sinds we ons huis kochten enkele jaren terug) met een vervelend iets. Als het kouder en vochtiger lijkt al het hout uit te zetten (ook de deur klemt iets) en komen de planken naar voren.

Dit zijn van die planken die in/op elkaar vallen en zijn op 4 punten vastgezet met kleine spijkertjes. De werking van het hout trekt deze mee uit de achterliggende latten volgens mij. Zie ook de foto's, dat legt hopelijk beter uit.


Omdat ook het verfwerk slechter wordt en onderaan afbladdert (vocht wederom?) wil ik eigenlijk eerst dit herstellen en daarna schilderen.

- Hoe zet ik die planken goed vast, rekening houdend met de werking?

- Helpt verfkeuze nog qua werking van het hout? Ik lees over vocht regulerende verf (EPS waarbij ook geen grondverf nodig is), maar er zit nu nog een onbekend soort laag verf onder. Die wil ik ontvetten, opschuren en in 1 of 2 lagen weer een paar jaar klaar zijn.

Hopelijk hebben jullie een paar goede tips :).
  maandag 17 juni 2019 @ 11:24:02 #203
284886 warhamstr
Niet waar!
pi_187466754
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 09:14 schreef blomke het volgende:

[..]

Allemaal prima. Als die ventilator echt vet is, kan je 'm met soda schoonmaken.
En @Vonkenboer en @qajariaq,

Bedankt voor jullie input. Het problem is opgelost door een andere afzuigkap van hetzelfde model maar mét motor van Marktplaats te trekken :')

Soms moet je geluk hebben :D

(Ik ben nog wel aan het stoeien geweest om die ander kap te voorzien van de genoemde ventilator. Dat had gaan werken, maar ik denk dat het gekozen fannetje voor het mooi te weinig lucht had verplaatst. Als ik hem vergelijk met de 'nieuwe' was die een stuk zwakker. En had natuurlijk maar één stand.)
pi_187467543
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2019 11:10 schreef jappas het volgende:
Bij onze achterdeur/schuurdeur zit ik (eigenlijk al sinds we ons huis kochten enkele jaren terug) met een vervelend iets. Als het kouder en vochtiger lijkt al het hout uit te zetten (ook de deur klemt iets) en komen de planken naar voren.

Dit zijn van die planken die in/op elkaar vallen en zijn op 4 punten vastgezet met kleine spijkertjes. De werking van het hout trekt deze mee uit de achterliggende latten volgens mij. Zie ook de foto's, dat legt hopelijk beter uit.

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Omdat ook het verfwerk slechter wordt en onderaan afbladdert (vocht wederom?) wil ik eigenlijk eerst dit herstellen en daarna schilderen.

- Hoe zet ik die planken goed vast, rekening houdend met de werking?

- Helpt verfkeuze nog qua werking van het hout? Ik lees over vocht regulerende verf (EPS waarbij ook geen grondverf nodig is), maar er zit nu nog een onbekend soort laag verf onder. Die wil ik ontvetten, opschuren en in 1 of 2 lagen weer een paar jaar klaar zijn.

Hopelijk hebben jullie een paar goede tips :).
Ga er even vanuit dat het altijd dezelfde delen zijn. Zou ze er uit halen en een paar 2 á 3 mm van de veer en borst afschaven. In de grondverf zetten en één keer aflakken. Dan terug plaatsen en bevestigen met stalen of rvs koploze spijkers. Alles dicht plamuren en afschilderen.
Jeroentje.
pi_187468647
Hout werkt voornamelijk in de breedte en nauwelijks in de lengte. Als het hout vochtig wordt wordt het dus breder. Daar moet wel ruimte voor zijn, anders zoekt het hout wel ruimte. De planken zitten dus te dicht op elkaar.

Er is geen verfsysteem die dit tegengaat, hoogstens een beetje vertraagd. Nou ja, misschien als je het helemaal in de epoxy doopt?

Dus, zoals Jpajs al schreef, ruimte maken.
pi_187469251
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 13:41 schreef seekelot het volgende:
Hout werkt voornamelijk in de breedte en nauwelijks in de lengte. Als het hout vochtig wordt wordt het dus breder. Daar moet wel ruimte voor zijn, anders zoekt het hout wel ruimte. De planken zitten dus te dicht op elkaar.

Er is geen verfsysteem die dit tegengaat, hoogstens een beetje vertraagd. Nou ja, misschien als je het helemaal in de epoxy doopt?

Dus, zoals Jpajs al schreef, ruimte maken.
Ik dacht misschien wat te winnen als dat vocht sneller uit die planken kan ;).

De veer is als ik het goed begrijp het uitstekende stuk van de plank. Wat is de borst dan precies? :X

En jullie raden eerst schilderen en dan pas terugplaatsen aan? Kan het ook andersom? Anders zit ik met zo'n gat in mijn huis. De binnenzijde is een beetje isolatie en dan gipsplaat :').
pi_187469780
Ik zou denk ik niets aan de planken zelf veranderen maar ze iets verder uit elkaar zetten. Dan zal je de onderste of de bovenste iets smaller moeten zagen. Er moet gewoon in de totale breedte van alle planken bij elkaar een cm of 2 meer ruimte komen.

En eerst schilderen of niet zou ik zo niet weten. Als je ze schildert terwijl ze nog vrij nat zijn, dan komt in een droge periode een stukje onbehandeld hout te voorschijn bij elke veer en groef verbinding. Maar als je ze eerst schildert dan weet ik niet of je de veer nog in de groef krijgt.
pi_187470933
Waarom vervang je het hout niet door keralit? Hoef je nooit meer te schilderen.
pi_187478667
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2019 11:10 schreef jappas het volgende:
Bij onze achterdeur/schuurdeur zit ik (eigenlijk al sinds we ons huis kochten enkele jaren terug) met een vervelend iets. Als het kouder en vochtiger lijkt al het hout uit te zetten (ook de deur klemt iets) en komen de planken naar voren.

Dit zijn van die planken die in/op elkaar vallen en zijn op 4 punten vastgezet met kleine spijkertjes. De werking van het hout trekt deze mee uit de achterliggende latten volgens mij. Zie ook de foto's, dat legt hopelijk beter uit.

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Omdat ook het verfwerk slechter wordt en onderaan afbladdert (vocht wederom?) wil ik eigenlijk eerst dit herstellen en daarna schilderen.

- Hoe zet ik die planken goed vast, rekening houdend met de werking?

- Helpt verfkeuze nog qua werking van het hout? Ik lees over vocht regulerende verf (EPS waarbij ook geen grondverf nodig is), maar er zit nu nog een onbekend soort laag verf onder. Die wil ik ontvetten, opschuren en in 1 of 2 lagen weer een paar jaar klaar zijn.

Hopelijk hebben jullie een paar goede tips :).
Is een lichter kleurtje een optie? Je wil niet weten hoe groot het temperatuurverschil is tussen licht en donker schilderwerk. Lichter wordt minder warm en zal dan ook minder uitzetten al zal je altijd een ongeverfd randje te zien krijgen als je eerst monteert en dan pas schildert. Ik zou het eerst dunnetjes in de primer zetten, dan monteren en dan aflakken.
pi_187480516
De vorige bewoners hadden bedacht dat het een goed idee was om onderstaande golfplaten aan te sluiten op het boeiboord door plastic tegen het boeiboord aan te schroeven. (ja echt, schroeven }:| )

Over een paar jaar moet het dak vervangen worden. Hoe kan ik dit voor een paar jaar netjes en niet al te duur oplossen? Ik dacht aan het boeiboord plaatselijk wegzagen en een betonplex stuk erin zetten. Daarna iets van lood of loodvervanger onder het boeiboord steken of met een klemprofiel erop schroeven? Die paal kan ik dan ook meteen verwijderen en afwerken met lood.



[ Bericht 6% gewijzigd door archito op 18-06-2019 08:36:26 ]
pi_187480970
quote:
Is een lichter kleurtje een optie? Je wil niet weten hoe groot het temperatuurverschil is tussen licht en donker schilderwerk. Lichter wordt minder warm en zal dan ook minder uitzetten al zal je altijd een ongeverfd randje te zien krijgen als je eerst monteert en dan pas schildert. Ik zou het eerst dunnetjes in de primer zetten, dan monteren en dan aflakken.
Hout reageert niet heel erg op temperatuur verschillen, dat is meer voor metaal en kunststof. Hout reageert op verschillen in luchtvochtigheid.
pi_187599361
Discussie tussen onze schilder en aannemer: kun je cv-leidingen meespuiten met latex of gaat dat stuk als de leidingen warm worden?
pi_187600190
Geen idee, maar ik zou naar de schilder luisteren. Het is zijn vak.
  Moderator dinsdag 25 juni 2019 @ 17:34:52 #214
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187600694
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:12 schreef Borkydude het volgende:
Discussie tussen onze schilder en aannemer: kun je cv-leidingen meespuiten met latex of gaat dat stuk als de leidingen warm worden?
Wat zijn de twee standpunten dan ? Ik zou zeggen luisteren naar het advies van de schilder.
pi_187601240
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:12 schreef Borkydude het volgende:
Discussie tussen onze schilder en aannemer: kun je cv-leidingen meespuiten met latex of gaat dat stuk als de leidingen warm worden?
Met wie heb je de overeenkomst voor het schilderwerk? Daar claim je je garantie als het stuk gaat, dus die bepaalt.
  woensdag 26 juni 2019 @ 11:22:39 #216
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_187613921
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 16:12 schreef Borkydude het volgende:
Discussie tussen onze schilder en aannemer: kun je cv-leidingen meespuiten met latex of gaat dat stuk als de leidingen warm worden?
Mijn ervaring is dat de niet-watergedragen variant prima blijft zitten.
Waterbasis heb ik geen ervaring mee.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_187715264
De afvoer van de wastafel is netjes achter tegels weggewerkt. Nu is bij het demonteren van de sifon (verstopt) de pvc buis afgebroken. Hij komt via een 90 graden stuk uit mijn muur. (https://www.wildkamp.nl/p(...)eEAQYDSABEgKCkfD_BwE).

Het lijmstuk van de bocht is afgebroken. Het heeft niet mijn voorkeur om de tegel van de muur te halen om zo vanaf de rechte afvoerbuis met een sokje de afvoer weer op te bouwen. Zou ik met een inwendig sokje de bocht kunnen koppelen met de chromen afvoerbuis van de sofon? Of is daar te weinig ruimte voor de in de bocht? Help :)
pi_187716923
Welk stukje van het lijmstukje? De voorste of het stuk wat nog in de muur zit?
Hoe dan ook denk ik niet dat er een inwendig sokje is in die maat.
Kleinste wat er bij mijn weten is is van 40 naar 32 mm.
pi_187718132
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 17:11 schreef vannelle het volgende:
Welk stukje van het lijmstukje? De voorste of het stuk wat nog in de muur zit?
Hoe dan ook denk ik niet dat er een inwendig sokje is in die maat.
Kleinste wat er bij mijn weten is is van 40 naar 32 mm.
Het voorste stuk, wat dus bij vervangen altijd leidt tot het slopen van zeker 1 tegel.

Misschien maar wat improviseren met lijm en kit..
pi_187720792
Even een vraag die je niet verder helpt maar die ik toch graag stel want ik zit zelf straks met hetzelfde, hoe zou je die chroom buis in die 90 graden lijmmof hebben gemonteerd, water en stank dicht? Ik dacht dat dat alleen met een manchet mof kon?

En ik zou toch gaan hakken, je bent er nu toch mee bezig en als straks je kit en duct tape oplossing gaat lekken dan heb je er dan helemaal geen zin meer in.
pi_187773573
Ik heb een vraag over stroom naar buiten toe. Mijn vraag is eigenlijk vooral: is dit goed afgewerkt (nu ik het type bedenk ik me dat ik er nog geel/groen Isolatietape over moet doen |:( )

Ik heb een apart groep laten maken voor stroom in de tuin. Vanaf die groep gaat een kabel richting een lasdoos in mijn kruipruimte. Ik heb een grondkabel gekocht die ik er op heb aangesloten. Die grondkabel graaf ik, nadat ik m voor alle zekerheid nog in een grijxe pvc buis stop, op40-50cm onder de grond in (daarna krijg je steen en daar kom ik niet doorheen) en dan laat ik m uitkomen in een andere lasdoos 14 meter verderop in de tuin en vanaf daar ga ik dan stopcontact en lichtschakelaar etc aanleggen. Kan dat, of mis ik een stap?

Ik heb de grondkabel als volgt aangesloten. Aangezien de aarde een aardlitze is, heb ik moeten kiezen voor WAGO flexibele klemmen. Blauw en bruin lijken me prima in orde. Als ik een groen/geel tapeje om de aarde heen tape, ben ik er dan?
Of moet ik bv nog meer aardlitze vrij maken (en indien ja, hoeveel cm), of heb ik juist teveel litze vrijgemaakt en moet ik iets inkorten?







Heel mn kruipruimte ligt een halve meter hoog van die grijze isolatieballetjes. Die dingen komen letterlijk overal op je lichaam terecht dus ik kom liever niet al te graag beneden. :+

[ Bericht 14% gewijzigd door kalinhos op 06-07-2019 00:14:15 ]
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_187775238
Persoonlijk had ik m iets ruimer gehouden, maar dat is alleen omdat t makkelijker werkt. Dit is niet verkeerd ofzo. Voor t mooie moet je m nog aftapen idd, maar dat zal wel krap worden denk ik :9
  dinsdag 9 juli 2019 @ 21:57:52 #223
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_187836632
Mijn voordeur klemt in de linkerbovenhoek (zie onderstaande gedramatiseerde illustratie). Dat is ook de enige plek waar hij klemt, de rest loopt nog goed (in tegenstelling tot hoe het misschien op de illustratie lijkt).



De deur klemt al enige tijd en het zou misschien door het warmere weer kunnen komen, maar hij klemt nu dusdanig dat je echt flink kracht moet zetten om 'm open te trekken/duwen. Het kozijn en de bovenkant van de deur beginnen ook steeds meer in te slijten.

Ik wilde dus onderzoeken of ik 'm zelf zou kunnen stellen, maar er zitten scharnieren in die allemaal gelijk zijn aan onderstaande afbeelding. Met mijn lekenblik zie ik nergens een mogelijkheid om iets te stellen, zie ik iets over het hoofd? Hoe kan ik mijn deur ontklemmen?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  dinsdag 9 juli 2019 @ 22:00:33 #224
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_187836698
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 00:04 schreef kalinhos het volgende:
Ik heb een vraag over stroom naar buiten toe. Mijn vraag is eigenlijk vooral: is dit goed afgewerkt (nu ik het type bedenk ik me dat ik er nog geel/groen Isolatietape over moet doen |:( )

Ik heb een apart groep laten maken voor stroom in de tuin. Vanaf die groep gaat een kabel richting een lasdoos in mijn kruipruimte. Ik heb een grondkabel gekocht die ik er op heb aangesloten. Die grondkabel graaf ik, nadat ik m voor alle zekerheid nog in een grijxe pvc buis stop, op40-50cm onder de grond in (daarna krijg je steen en daar kom ik niet doorheen) en dan laat ik m uitkomen in een andere lasdoos 14 meter verderop in de tuin en vanaf daar ga ik dan stopcontact en lichtschakelaar etc aanleggen. Kan dat, of mis ik een stap?

Ik heb de grondkabel als volgt aangesloten. Aangezien de aarde een aardlitze is, heb ik moeten kiezen voor WAGO flexibele klemmen. Blauw en bruin lijken me prima in orde. Als ik een groen/geel tapeje om de aarde heen tape, ben ik er dan?
Of moet ik bv nog meer aardlitze vrij maken (en indien ja, hoeveel cm), of heb ik juist teveel litze vrijgemaakt en moet ik iets inkorten?
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Heel mn kruipruimte ligt een halve meter hoog van die grijze isolatieballetjes. Die dingen komen letterlijk overal op je lichaam terecht dus ik kom liever niet al te graag beneden. :+

Ja, dat lijkt mij goed zat. Er vanuit gaande dat je nooit water in je kruipruimte hebt staan.
pi_187841736
Kheb een vraag ovwr het omdraaien van terrastegels.

In mijn achtertuin ligt ongeveer 19m2 aan grindtegels , afmetingen 60*40. Ik vind ze niet enorm mooi en belangrijker nog, het loopt niet fijn op blote voeten.
Nou heb ik er 2 omgedraaid, en eigenlijk ziet dat wr best prima uit, de onderkant is lichtgrijs.


Kan ik ze zomaar direct 1 op 1 omdraaien (tegel eruit, omdraaien, tegel erin) of moet ik ze er eerst uithalen allemaal en dan met zo'n trilplaat te werk gaan en ze pas daarna erin leggen?


Ik had de eerste 2 nu gedaan in een kwartiertje en t ziet er op zich prima uit, maar ik wil natuurlijk niet dat t over 6 weken gaat inzakken ofzo.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_187842748
quote:
5s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 21:57 schreef InTrePidIvity het volgende:
Mijn voordeur klemt in de linkerbovenhoek (zie onderstaande gedramatiseerde illustratie). Dat is ook de enige plek waar hij klemt, de rest loopt nog goed (in tegenstelling tot hoe het misschien op de illustratie lijkt).

[ afbeelding ]

De deur klemt al enige tijd en het zou misschien door het warmere weer kunnen komen, maar hij klemt nu dusdanig dat je echt flink kracht moet zetten om 'm open te trekken/duwen. Het kozijn en de bovenkant van de deur beginnen ook steeds meer in te slijten.

Ik wilde dus onderzoeken of ik 'm zelf zou kunnen stellen, maar er zitten scharnieren in die allemaal gelijk zijn aan onderstaande afbeelding. Met mijn lekenblik zie ik nergens een mogelijkheid om iets te stellen, zie ik iets over het hoofd? Hoe kan ik mijn deur ontklemmen?
[ afbeelding ]
Als alleen de bovenhoek aanloop niet aan de scharnieren gaan lopen kutten, gewoon een stukje afschaven.
pi_187913011
Hi,

ik heb een probleem met een frontje van mijn keuken. Waar normaal een la zit, zit op deze plek alleen een frontje. In dit plankje zitten gaatjes die in een bolletje zouden moeten vallen welke bevestigd zit aan de binnenkant van het kastje. Echter zijn 3 van de 4 bolletjes afgebroken, plaatjes ter verduidelijking:

1. bevestiging aan de binnenkant


2. stukje plastic waar dus 1 van de 2 bolletjes is afgebroken


3. frontje met gaatjes


Iemand enig idee hoe dit heet? Of nog beter waar ik deze stukjes plastic kan kopen?
  zondag 14 juli 2019 @ 12:03:08 #228
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_187913292
Kun je het merk van de keuken a herhalen, en met de fabrikant contact opnemen?

Het verhaal is verder te vaag voor mij om te kunnen helpen. Of je moet er gewoon een klein blokje hout in zetten en de boel vast schroeven, klaar :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_187916824
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 11:38 schreef bitowner het volgende:
Hi,

ik heb een probleem met een frontje van mijn keuken. Waar normaal een la zit, zit op deze plek alleen een frontje. In dit plankje zitten gaatjes die in een bolletje zouden moeten vallen welke bevestigd zit aan de binnenkant van het kastje. Echter zijn 3 van de 4 bolletjes afgebroken, plaatjes ter verduidelijking:

1. bevestiging aan de binnenkant
[ afbeelding ]

2. stukje plastic waar dus 1 van de 2 bolletjes is afgebroken
[ afbeelding ]

3. frontje met gaatjes
[ afbeelding ]

Iemand enig idee hoe dit heet? Of nog beter waar ik deze stukjes plastic kan kopen?
Kijk eens bij meubelbeslagonline
pi_187919294
Als je er niet vaak bij hoeft:



;)
Je raekt an de dinge geweun.
  dinsdag 16 juli 2019 @ 10:01:16 #231
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_187948122
Montagekit :Y
Laat die handjes wapperen!
pi_187949921
Hi

Paar weken geleden hebben we de rubberen ringetjes van de kraan vervangen, zodat het goed afsluit. We hebben hier nog 'ouderwetse ' kranen met warm links en koud rechts.

Maar bij vervangen van rubberen ringetjes is er iets niet goed gegaan denk ik.

Bij warm water: kwart slag draaien en gelijk water.
Bij koud water: 2 hele ronden draaien en dan water.

( dit is vervelend, meerdere malen mijn handen verbrand.... )

Maar hoe kan dit? En hoe lost ik dit op?
  Moderator woensdag 17 juli 2019 @ 18:24:21 #233
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187971936
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 12:41 schreef Attitude het volgende:
Hi

Paar weken geleden hebben we de rubberen ringetjes van de kraan vervangen, zodat het goed afsluit. We hebben hier nog 'ouderwetse ' kranen met warm links en koud rechts.

Maar bij vervangen van rubberen ringetjes is er iets niet goed gegaan denk ik.

Bij warm water: kwart slag draaien en gelijk water.
Bij koud water: 2 hele ronden draaien en dan water.

( dit is vervelend, meerdere malen mijn handen verbrand.... )

Maar hoe kan dit? En hoe lost ik dit op?
Ik heb geen idee eigenlijk maar de rubberen ringen pasten wel gewoon goed ?
pi_187972023
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 18:24 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik heb geen idee eigenlijk maar de rubberen ringen pasten wel gewoon goed ?
Ja. Voorheen deed alles goed en naar behoren. De rubberen ring, precies dezelfde en verder niets gedaan. En nu worden we gek van de kraan. Warm krijg je meteen en koud moet je verder opendraaien.

Ik vind het zo raar hier dat ik zou denken dat ik iets verkeerd gedaan hebt maar zoveel kan er niet fout gaan bij vervangen van alleen een ringetje.
pi_187972203
Misschien dat je van de koude kraan het binnenwerk wat verder er in kunt draaien.
Moet de kraan wel open staan anders heb je die ruimte niet.
Als dat niet helpt weet ik het eerlijk gezegd ook niet meer.
  woensdag 17 juli 2019 @ 19:02:48 #236
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187972496
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 11:38 schreef bitowner het volgende:
Hi,

ik heb een probleem met een frontje van mijn keuken. Waar normaal een la zit, zit op deze plek alleen een frontje. In dit plankje zitten gaatjes die in een bolletje zouden moeten vallen welke bevestigd zit aan de binnenkant van het kastje. Echter zijn 3 van de 4 bolletjes afgebroken, plaatjes ter verduidelijking:

1. bevestiging aan de binnenkant
[ afbeelding ]

2. stukje plastic waar dus 1 van de 2 bolletjes is afgebroken
[ afbeelding ]

3. frontje met gaatjes
[ afbeelding ]

Iemand enig idee hoe dit heet? Of nog beter waar ik deze stukjes plastic kan kopen?


Dan pak je hem er zo voor weg als je erbij moet.. ze zijn er in verschillende sterktes..
pi_187989511
Graag wil ik in mijn meterkast een extra groep plaatsen. Er zitten al te veel groepen achter de aardlekschakelaar, dus wil er een extra aardlekschakelaar bij plaatsen.
Hoe kan ik dit het beste doen?

pi_187991122
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2019 17:10 schreef Hermsen het volgende:

Graag wil ik in mijn meterkast een extra groep plaatsen. Er zitten al te veel groepen achter de aardlekschakelaar, dus wil er een extra aardlekschakelaar bij plaatsen.
Hoe kan ik dit het beste doen?

[ afbeelding ]
Niet veilig want je kan de spanning er niet af halen...

Maar wat je moet doen is de groep rechts los gooien, op die 2 draden sluit je een nieuwe aardlekschakelaar aan.
Dan bestel je bij Elektramat 2 twin aansluitsnoeren 6mm2 mee. Vanuit de aardlekschakelaar ga je met de aansluitsnoeren naar de groep die je los gekoppeld hebt en je nieuwe groep.

Veiligste manier is met een geïsoleerde tang en schroevendraaier eerst de draden uit het aansluitblok onderin de groepenkast te halen, en die dan als laatst weer terug te plaatsen op dezelfde manier.

Maar nogmaals, een echt veilige methode is er niet zonder het zegel te verbreken. (Aan de leeftijd van je groepenkast te zien zal je ook geen automaat als hoofdschakelaar hebben.)
pi_187991381
Bedankt voor de snelle reactie Makrolon.
Overzichtsfoto van de hele situatie, waarbij er wel een mogelijkheid is om het systeem volledig spanningslooste maken is (onder de meter zit een schakelaar).
Dus veilig werken gaat wel lukken.
  donderdag 18 juli 2019 @ 19:13:05 #240
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_187991382
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2019 18:57 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Niet veilig want je kan de spanning er niet af halen...

Maar wat je moet doen is de groep rechts los gooien, op die 2 draden sluit je een nieuwe aardlekschakelaar aan.
Dan bestel je bij Elektramat 2 twin aansluitsnoeren 6mm2 mee. Vanuit de aardlekschakelaar ga je met de aansluitsnoeren naar de groep die je los gekoppeld hebt en je nieuwe groep.

Veiligste manier is met een geïsoleerde tang en schroevendraaier eerst de draden uit het aansluitblok onderin de groepenkast te halen, en die dan als laatst weer terug te plaatsen op dezelfde manier.

Maar nogmaals, een echt veilige methode is er niet zonder het zegel te verbreken. (Aan de leeftijd van je groepenkast te zien zal je ook geen automaat als hoofdschakelaar hebben.)
Plaats die er dan gelijk bij :Y
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_187993686
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 19:13 schreef lipje het volgende:

[..]

Plaats die er dan gelijk bij :Y
Wat? De hoofdzekering? Dat moet je netbeheerder doen.

Maar er zit toch een automaat zie ik.
pi_187993694
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 19:13 schreef Hermsen het volgende:
Bedankt voor de snelle reactie Makrolon.
Overzichtsfoto van de hele situatie, waarbij er wel een mogelijkheid is om het systeem volledig spanningslooste maken is (onder de meter zit een schakelaar).
Dus veilig werken gaat wel lukken.
[ afbeelding ]
Top, dan moet t goed komen!
  Moderator donderdag 18 juli 2019 @ 22:11:35 #243
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187994481
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 21:21 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Wat? De hoofdzekering? Dat moet je netbeheerder doen.

Maar er zit toch een automaat zie ik.
Nee, een 2 polige hoofdschakelaar ;) :)
pi_187994980
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 22:11 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Nee, een 2 polige hoofdschakelaar ;) :)
Ja, alleen als je het om de veiligheid doet kan je beter onder spanning 2 draadjes uit t aansluit blok halen en later weer terug doen dan de 2 draden vanuit de meter uit t aansluitblok halen en onder spanning in de hoofdschakelaar stoppen.

Daarbij vind ik dat als je daar aan gaat beginnen je gewoon een hele nieuwe kast moet halen :p
  Moderator vrijdag 19 juli 2019 @ 06:29:15 #245
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187998359
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 22:40 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ja, alleen als je het om de veiligheid doet kan je beter onder spanning 2 draadjes uit t aansluit blok halen en later weer terug doen dan de 2 draden vanuit de meter uit t aansluitblok halen en onder spanning in de hoofdschakelaar stoppen.

Daarbij vind ik dat als je daar aan gaat beginnen je gewoon een hele nieuwe kast moet halen :p
Dat is waar; dat zou ook het advies zijn wat ik zou geven :)

Dan is ook alles weer up-to-date
pi_187999370
mijn deur-op-deur koelkast is overleden. kan ik ook een sleepdeur model plaatsen? in mijn keuken deur zitten geen gaten voor een normale kast-deur scharnier.
:]
  vrijdag 19 juli 2019 @ 16:10:33 #247
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_188006629
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 21:21 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Wat? De hoofdzekering? Dat moet je netbeheerder doen.

Maar er zit toch een automaat zie ik.
Nee een hoofdschakelaar. Dat zijn hoofdzekering een automaat is is handig voor hem.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator zondag 21 juli 2019 @ 14:03:18 #248
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188038683
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 08:54 schreef wootahH het volgende:
mijn deur-op-deur koelkast is overleden. kan ik ook een sleepdeur model plaatsen? in mijn keuken deur zitten geen gaten voor een normale kast-deur scharnier.
Volgens mij is dat niet één op één uit te wisselen met elkaar.
pi_188046984
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een steenknipper?
Ik heb zo'n kleine (max 33cm lengte, 120cm hoogte) gehuurd om de betonklinkers (30x20x6) snel op maat te kunnen maken zonder het lawaai en stof van een slijper/zaag.

Nu zijn er een hoop filmpjes te vinden over het gebruik, maar geen enkele laat het resultaat van het knippen zien. Van wat ik er nu mee knip moet ik nog best veel eraf bikken om het te laten passen, doe ik iets verkeerd of is dit normaal?
  zondag 21 juli 2019 @ 22:57:50 #250
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188047689
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 22:20 schreef Tom_ het volgende:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een steenknipper?
Ik heb zo'n kleine (max 33cm lengte, 120cm hoogte) gehuurd om de betonklinkers (30x20x6) snel op maat te kunnen maken zonder het lawaai en stof van een slijper/zaag.

Nu zijn er een hoop filmpjes te vinden over het gebruik, maar geen enkele laat het resultaat van het knippen zien. Van wat ik er nu mee knip moet ik nog best veel eraf bikken om het te laten passen, doe ik iets verkeerd of is dit normaal?
[ afbeelding ]
Is het blad hol door slijtage misschien? Lijkt wel of ie de buitenkanten eerst pakt, in het midden zet ie alleen maar een lijntje..

Je moet het blad zo ver naar beneden draaien dat ie net wel/geen speling heeft iig..
pi_188048249
quote:
14s.gif Op zondag 21 juli 2019 22:57 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Is het blad hol door slijtage misschien? Lijkt wel of ie de buitenkanten eerst pakt, in het midden zet ie alleen maar een lijntje..

Je moet het blad zo ver naar beneden draaien dat ie net wel/geen speling heeft iig..
Ik heb hem een mm of 5 erboven afgesteld zoals in de instructies staat. Heb er nu pas 2 stuks mee geknipt en wil er morgen een aantal achter elkaar doen, maak ik die tafel eens goed schoon en controleer ik of het blad goed recht is.

Maar dit moet wel beter kunnen dus, moet je ze in principe na het knippen meteen kunnen leggen?
  maandag 22 juli 2019 @ 00:23:46 #252
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188048846
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 23:33 schreef Tom_ het volgende:
moet je ze in principe na het knippen meteen kunnen leggen?
:Y

quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 23:33 schreef Tom_ het volgende:
Ik heb hem een mm of 5 erboven afgesteld zoals in de instructies staat.
Als het een oudje is zou ik iets minder doen, dan zit er al veel speling op het ding zelf..
  maandag 22 juli 2019 @ 09:18:48 #253
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_188050617
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 23:33 schreef Tom_ het volgende:

[..]

Ik heb hem een mm of 5 erboven afgesteld zoals in de instructies staat. Heb er nu pas 2 stuks mee geknipt en wil er morgen een aantal achter elkaar doen, maak ik die tafel eens goed schoon en controleer ik of het blad goed recht is.

Maar dit moet wel beter kunnen dus, moet je ze in principe na het knippen meteen kunnen leggen?
Ik heb wel het idee dat slijpen altijd een mooier resultaat geeft. Heb mijn tuin aangelegd met en zonder steenknipper. Slijpen duurt namelijk veel langer, herrie en stof, maar het is net een schonere snede.

Wat jij laat zien kan wel iets mooier met een stenenknipper, maar het scheelt ook of het een gebakken klinker is of beton. Door het grind in beton kan het ook een beetje gaan wijken.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_188055692
Ik moet een nieuw vloertje leggen op mn bergzolder. De balken worden uitgeracheld op 60cm HOH. Plaatdikte 18mm, wat zal ik aan rachels pakken? Dacht aan 50x50. Twijfel alleen nog tussen underlayment of OSB. Laatste is aanzienlijk goedkoper :+
  maandag 22 juli 2019 @ 15:24:02 #255
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_188055985
50x50 is wel erg minimaal. Hoeveel overspan je en hoeveel gewicht wil je er op kwijt? Snap ook de term rachels niet in deze context. Bedoel je draagbalken of komt het onder de draagbalken te hangen op er gipsplaat tegenaan te schroeven?

Qua plaatmateriaal werkt OSB perfect.
pi_188056181
De draagbalken zijn eh beste units die ook 60 hoh liggen. Maar lopen leidingen kris Kras overheen. Dus dat moet wat opgehoogd worden. Vandaar dat ik wat balk/Rachel werk er haaks op wil leggen om dat op te hogen. En daar komt het plaat materiaal dan weer haaks op te liggen..

Komt niet meer dan een kerstboom/lege koffer/onderhoudsmonteur voor de cv ketel op.
  maandag 22 juli 2019 @ 17:14:22 #257
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_188058078
Nice zo'n monteur op voorraad.

Ophogen kan toch prima met ieder hoog genoeg latje? De HOH maat niet te groot anders gaat het veren.
Laat die handjes wapperen!
pi_188058321
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 17:14 schreef Gieliovd het volgende:
Nice zo'n monteur op voorraad.
De dames zitten in de kelder :+

quote:
Ophogen kan toch prima met ieder hoog genoeg latje? De HOH maat niet te groot anders gaat het veren.
Ja leek mij ook, vandaar dat ik dacht aan 50x50 want daar heb ik nog een buts van liggen.. en 60cm hoh leek me wel voldoende.. Kan er altijd nog 30 hoh van maken..
  PR/Manusje van alles maandag 22 juli 2019 @ 18:36:46 #259
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_188059288
_O-
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_188060240
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 22:20 schreef Tom_ het volgende:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een steenknipper?
Ik heb zo'n kleine (max 33cm lengte, 120cm hoogte) gehuurd om de betonklinkers (30x20x6) snel op maat te kunnen maken zonder het lawaai en stof van een slijper/zaag.

Nu zijn er een hoop filmpjes te vinden over het gebruik, maar geen enkele laat het resultaat van het knippen zien. Van wat ik er nu mee knip moet ik nog best veel eraf bikken om het te laten passen, doe ik iets verkeerd of is dit normaal?
[ afbeelding ]
Dit gaat het mooist met een lamellenknipper,dat ding wat jij gebruikt is eigenlijk alleen geschikt voor klinkers.
Wat jij ermee wilt knippen zijn tegels.
  Moderator maandag 22 juli 2019 @ 22:32:10 #261
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188064281
Kunnen Agnes platen buiten onder een afdak? Of zijn er soort gelijke platen voor, die tegen vochtigheid kunnen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_188067580
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2019 22:32 schreef derLudolf het volgende:
Kunnen Agnes platen buiten onder een afdak? Of zijn er soort gelijke platen voor, die tegen vochtigheid kunnen?
Er zijn wel badkamerplaten met een waterdichte folie erover te krijgen, maar die zijn afaik maar ‘1 kant op’ waterdicht. Dwz aan de ‘afgewerkte’ zijde. De rest is gewoon spaanplaat.

Ik zou er zelf niet aan beginnen. Buiten zou ik een kunststof alternatief nemen.
  Moderator dinsdag 23 juli 2019 @ 06:23:56 #263
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188067828
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2019 22:32 schreef derLudolf het volgende:
Kunnen Agnes platen buiten onder een afdak? Of zijn er soort gelijke platen voor, die tegen vochtigheid kunnen?
Denk niet dat ze lang mooi blijven, om de reden dat frantic ook al zegt :)
pi_188069500
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 09:18 schreef whY... het volgende:

[..]

Ik heb wel het idee dat slijpen altijd een mooier resultaat geeft. Heb mijn tuin aangelegd met en zonder steenknipper. Slijpen duurt namelijk veel langer, herrie en stof, maar het is net een schonere snede.

Wat jij laat zien kan wel iets mooier met een stenenknipper, maar het scheelt ook of het een gebakken klinker is of beton. Door het grind in beton kan het ook een beetje gaan wijken.
Na een paar knippogingen met wisselend succes het ding maar weer teruggebracht naar de verhuurder, het lukte me niet netjes daarmee.

Nu de tegels afgemeten en de eerste ondiepe snede gemaakt met m'n haakse slijper op geleiderail, daarna met de 230mm slijper helemaal doorgeslepen. Jammer van het lawaai en de rotzooi, maar het resultaat was mooi strak. ^O^
  dinsdag 23 juli 2019 @ 10:10:28 #265
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_188069545
Misschien dat jullie ideeën hebben... Ik zoek een soort plaatmateriaal waar je makkelijk in kan schroeven en waterbestendig is (komt in de badkamer). Waar ik het voor wil gebruiken is om een inbouwkraan vast te zetten. Achter een muurtje van gipsblokken. Dat muurtje is ook weer gelijk de rand van een plantenbak. Oh, en het liefst iets wat gewoon bij de bouwmarkt te halen is :P .

Mijn gevoel zegt dat watervast gelijmd multiplex op ten duur ellende op gaat leveren. Fermacell weet ik niet hoe goed je daar nu in kan schroeven. Misschien een soort kunststof plaat van dit materiaal?
pi_188069691
Ik denk dat watervast verlijmd multiplex beter tegen water kan dan je gipsblokken, dus ik zou voor multiplex gaan :)
pi_188069922
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 10:10 schreef bleiblei het volgende:
Misschien dat jullie ideeën hebben... Ik zoek een soort plaatmateriaal waar je makkelijk in kan schroeven en waterbestendig is (komt in de badkamer). Waar ik het voor wil gebruiken is om een inbouwkraan vast te zetten. Achter een muurtje van gipsblokken. Dat muurtje is ook weer gelijk de rand van een plantenbak. Oh, en het liefst iets wat gewoon bij de bouwmarkt te halen is :P .

Mijn gevoel zegt dat watervast gelijmd multiplex op ten duur ellende op gaat leveren. Fermacell weet ik niet hoe goed je daar nu in kan schroeven. Misschien een soort kunststof plaat van dit materiaal? [ afbeelding ]
Wedi plaat. Heb je alleen wel die speciale schroeven/pluggen voor nodig..

https://www.google.com/ur(...)wRijQ--ZY3W7vNed1-Qf

Fijn materiaal om mee te werken iig. Je haalt 't niet bij de gamma ofzo, maar iedere 'niet-Gamma' bouwmarkt heeft t wel. (bouwcenter oa)

[ Bericht 7% gewijzigd door FranticDJ op 23-07-2019 10:46:08 ]
  dinsdag 23 juli 2019 @ 10:57:56 #268
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_188070216
Mja, dat Wedi is mooi spul, maar wel weer tyfus duur. Ben ik zo 50 euro verder voor een klein Plaatje, speciale kit, schroeven en pluggen. Ik ga dan denk ik toch voor multiplex en dan smeer ik er wel van dat schonox afdichtingsspul overheen. Dan zit het ook goed dicht.

Thanks!
pi_188107267
Goedemorgen,

Ik wil graag een gordijn ophangen aan een stalen deurkozijn. Hoe kan ik de schroeven hierin bevestigen? Moet ik dat met een speciale plug doen aangezien de kozijnen volgens mij hol zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken
  donderdag 25 juli 2019 @ 09:25:12 #270
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188107356
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 09:19 schreef Insertname het volgende:
Goedemorgen,

Ik wil graag een gordijn ophangen aan een stalen deurkozijn. Hoe kan ik de schroeven hierin bevestigen? Moet ik dat met een speciale plug doen aangezien de kozijnen volgens mij hol zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken
Normaal hang je die boven een kozijn dus aan de muur/wand zeg maar..
Maar als het niet anders is: In een kokerprofiel zou ik dan gewoon twee gaatjes boren en er een stukje draadeind met twee moeren doorheen doen..
  donderdag 25 juli 2019 @ 09:25:55 #271
149959 SQ
snelle trees
pi_188107370
in een aluminium kozijn boren? Is daar een absolute noodzaak voor? Want anders zou ik daar niet aan beginnen.
disclaimer
  donderdag 25 juli 2019 @ 09:26:45 #272
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188107390
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 09:25 schreef Stormqueen het volgende:
in een aluminium kozijn boren? Is daar een absolute noodzaak voor? Want anders zou ik daar niet aan beginnen.
Eerst koffie.. dan nog eens lezen :+
  donderdag 25 juli 2019 @ 09:30:09 #273
149959 SQ
snelle trees
pi_188107446
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 09:26 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Eerst koffie.. dan nog eens lezen :+
Nou vertel, wat zie ik over het hoofd.
Stalen kozijnen zijn naar mijn weten iig niet hol en daar in boren is helemaal hel op aarde, dus ik ging er gemakshalve even van uit dat ie aluminium bedoelt.
disclaimer
  donderdag 25 juli 2019 @ 09:36:58 #274
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188107555
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 09:30 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Nou vertel, wat zie ik over het hoofd.
Stalen kozijnen zijn naar mijn weten iig niet hol en daar in boren is helemaal hel op aarde, dus ik ging er gemakshalve even van uit dat ie aluminium bedoelt.
Nou als er staal staat ga ik uit van een een stalen kozijn.. zoals in huurhuizen vaak zitten..
Daar kun je prima een gaatje in boren met een ijzerboortje.. heb je verder niets speciaals voor nodig.. Beetje snijolie als je zuinig op je boortjes bent misschien..

Als ie niet hol is dan zit er iets van steen achter en ga je verder met een steenboor.. dan kan er ook een plug in.. of je pakt na de steenlaag weer de ijzerboor en boort door de andere kant van het kozijn..

Ik zie die hel niet helemaal..
  donderdag 25 juli 2019 @ 09:38:39 #275
149959 SQ
snelle trees
pi_188107578
Misschien zit ik iets te veel met klassieke stalen kozijnen in mijn hoofd dan, vergeef me, ik heb altijd in oude huizen gewoond :+
Maar zeker in een huurhuis ga je niet boren in metalen kozijnen toch? :@
disclaimer
  donderdag 25 juli 2019 @ 09:40:32 #276
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188107608
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 09:38 schreef Stormqueen het volgende:
Misschien zit ik iets te veel met klassieke stalen kozijnen in mijn hoofd dan, vergeef me, ik heb altijd in oude huizen gewoond :+
Maar zeker in een huurhuis ga je niet boren in metalen kozijnen toch? :@
In dikkere oude kozijnen is ook wel te boren met een ijzerboortje, dat is een beetje dikker maar niet harder.. al ben je met een steenboor dan wel een half jaartje zoet ja..

Maar dat huurhuis kan inmiddels ook verkocht zijn.. was maar als voorbeeldje..
pi_188107954
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 09:36 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Nou als er staal staat ga ik uit van een een stalen kozijn.. zoals in huurhuizen vaak zitten..
Daar kun je prima een gaatje in boren met een ijzerboortje.. heb je verder niets speciaals voor nodig.. Beetje snijolie als je zuinig op je boortjes bent misschien..

Als ie niet hol is dan zit er iets van steen achter en ga je verder met een steenboor.. dan kan er ook een plug in.. of je pakt na de steenlaag weer de ijzerboor en boort door de andere kant van het kozijn..

Ik zie die hel niet helemaal..
Het gaat om een binnenkozijn van een jaren '70 huis.

Ik vermoed dat deze hol is.
  donderdag 25 juli 2019 @ 10:10:42 #278
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188108046
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 10:03 schreef Insertname het volgende:

[..]

Het gaat om een binnenkozijn van een jaren '70 huis.

Ik vermoed dat deze hol is.
Dan zou ik idd gewoon met draadeinden of lange boutjes werken
  donderdag 25 juli 2019 @ 11:47:18 #279
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_188109669
Als ik 3/4 messing schroefkoppelingen in de badkamer in de muur wil weg stuccen. Hoe moet ik ze dan vastdraaien? Knelkoppelingen hoor je niet te gebruiken in de muur. Maar we hebben inbouwkranen met schroefdraad. Een warmteservice-buurman zei; gebruik geen PTFE tape, maar loctite. Daar had ik alleen nog nooit van gehoord in de context van waterleiding aansluiten. En welke locatie zou ik dan moeten hebben?

Weten jullie dit misschien? Handleidingen van de kranen, leveren geen antwoord op, helaas.
  donderdag 25 juli 2019 @ 11:54:08 #280
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188109803
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 11:47 schreef bleiblei het volgende:
Als ik 3/4 messing schroefkoppelingen in de badkamer in de muur wil weg stuccen. Hoe moet ik ze dan vastdraaien? Knelkoppelingen hoor je niet te gebruiken in de muur. Maar we hebben inbouwkranen met schroefdraad. Een warmteservice-buurman zei; gebruik geen PTFE tape, maar loctite. Daar had ik alleen nog nooit van gehoord in de context van waterleiding aansluiten. En welke locatie zou ik dan moeten hebben?

Weten jullie dit misschien? Handleidingen van de kranen, leveren geen antwoord op, helaas.
Loctite is enkel een merknaam.. net als Bizon bijv. Gewoon even informeren bij Loctite.. die weten welke van hun producten geschikt zijn voor de toepassing die je ze voorlegt.. :Y
Vaak zijn er producten met overlappende toepassingen dus zonder advies is het lastig bepalen..
pi_188109811
Hier word Loctite 55 gebruikt , dat is een afdichtingskoord van Henkel
  donderdag 25 juli 2019 @ 11:56:12 #282
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188109822
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 11:55 schreef exlurker het volgende:
Hier word Loctite 55 gebruikt , dat is een afdichtingskoord van Henkel
Loctite is een merknaam van Henkel.. ;)
  donderdag 25 juli 2019 @ 11:56:51 #283
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_188109834
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 11:54 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Loctite is enkel een merknaam.. net als Bizon bijv. Gewoon even informeren bij Loctite.. die weten welke van hun producten geschikt zijn voor de toepassing die je ze voorlegt.. :Y
Vaak zijn er producten met overlappende toepassingen dus zonder advies is het lastig bepalen..
Ja, vandaar de vraag welk product van Loctite ik moet hebben. Maar de autocorrect screwed up :P
  donderdag 25 juli 2019 @ 11:59:20 #284
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188109894
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 11:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ja, vandaar de vraag welk product van Loctite ik moet hebben. Maar de autocorrect screwed up :P
Het kan best zijn dat ze drie producten hebben die alle drie geschikt zijn.. Lastig te zeggen als je de eigenschappen van het assortiment niet van haver tot gort kent..

U kunt voor technische vragen, ook bellen naar het nummer
+31306073852
https://www.henkel-adhesi(...)-merken/loctite.html
pi_188109903
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 11:56 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Loctite is een merknaam van Henkel.. ;)
:P
google is je beste vriend
  donderdag 25 juli 2019 @ 12:04:59 #286
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_188109987
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 11:55 schreef exlurker het volgende:
Hier word Loctite 55 gebruikt , dat is een afdichtingskoord van Henkel
Ah, dat lijkt zo te lezen in de productomschrijving precies op wat ik zoek :) . Thanks!
Ik ken het merk met name van de producten om moeren te borgen, dus zat in die hoek te denken qua product.
  donderdag 25 juli 2019 @ 12:08:41 #287
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188110054
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 12:04 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ah, dat lijkt zo te lezen in de productomschrijving precies op wat ik zoek :) . Thanks!
Ik ken het merk met name van de producten om moeren te borgen, dus zat in die hoek te denken qua product.
En waarom geen 576 of 549 of 582 oa?

Dat zijn ook schroefdraadafdichtingsmiddelen.. :7

Hier staan 2 pagina's van die reut.. _O-
https://www.henkel-adhesi(...)hroefdraadafdichting
pi_188113961
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 12:04 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ah, dat lijkt zo te lezen in de productomschrijving precies op wat ik zoek :) . Thanks!
Ik ken het merk met name van de producten om moeren te borgen, dus zat in die hoek te denken qua product.
Aanrader hoor :Y kan je ook nog 180 graden terug draaien als t moet zonder schade (is mijn ervaring iig). Ik gebruik alleen nog maar loctite 55 ipv teflon tape. Wel goed over de schroefdraad draaien ipv alleen in de groeven van de draad. T 'plakt' alleen wat minder dan teflon tape, dus je begin ff goed over elkaar heen leggen dat 't niet loslaat. Instructies staan op de verpakking.

En het is gewoon te halen bij de Gamma ;)
pi_188118066
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 10:10 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dan zou ik idd gewoon met draadeinden of lange boutjes werken
Jij gaat er constant van uit dat de gaten door en door geboord moeten worden maar hoe zie je het dan voor je aan de andere kant van het kozijn?
Zit daar ineens een moer waardoor de deur of het raam niet meer dicht kan als er in dat gedeelte van het kozijn is geboord.
Klein beetje voorboren en dan schroeven met een iets dikkere schroef of een zelftapper gebruiken lijkt me een stuk beter. Is ook stevig genoeg voor dit doel.
  donderdag 25 juli 2019 @ 18:52:42 #290
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188118251
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:43 schreef vannelle het volgende:

[..]

Jij gaat er constant van uit dat de gaten door en door geboord moeten worden maar hoe zie je het dan voor je aan de andere kant van het kozijn?
Zit daar ineens een moer waardoor de deur of het raam niet meer dicht kan als er in dat gedeelte van het kozijn is geboord.
Klein beetje voorboren en dan schroeven met een iets dikkere schroef of een zelftapper gebruiken lijkt me een stuk beter. Is ook stevig genoeg voor dit doel.
Zelftappers en gordijnen.. Kan maar daar komt later speling in... zo dikwandig is een kozijn niet..

Enne waarom zou de deur niet meer dicht kunnen dan?
Je kan ook iets minder aanvallend posten btw..
pi_188118476
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:52 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Zelftappers en gordijnen.. Kan maar daar komt later speling in... zo dikwandig is een kozijn niet..

Enne waarom zou de deur niet meer dicht kunnen dan?
Je kan ook iets minder aanvallend posten btw..
Als het aanvallend over kwam dan mijn excuses want zo bedoelde ik het absoluut niet.

Een kozijn is idd dunwandig maar als dit de enige manier van bevestigen is zou ik in 1e instantie dit wel proberen, een meer rigoreuze manier kan later altijd nog als dit niet blijkt te houden.
Maar stiekem is dit sterker dan veel mensen denken.
En dat van die deur: Ik had al getypt: "Als er in dat gedeelte van het kozijn geboord wordt" en ging ik er eigenlijk van uit dat je begreep dat ik het over het gedeelte heb waar de deur tegen het kozijn komt als de deur dicht is.
En ook al is dat niet het geval dan zou ik toch eerder kiezen voor een minder radicale manier die wat makkelijker ongedaan gemaakt kan worden of te upgraden.

En nogmaals, ik bedoel dit absoluut niet aanvallend, ik heb alleen maar een andere mening. ;)

Edit: Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom er op het kozijn gemonteerd moet worden, kan dat absoluut niet anders TS?
pi_188177781
Ons 6 jaar oude koelkast heeft onder de groentebak (een plas) water. We hebben de afvoer gecontroleerd, hier is een stukje plastic uitgekomen :D

Als het hiermee niet opgelost is, wat kan het nog meer zijn? Is er een manier (behalve met het blote oog kijken) om te kijken of deur wel goed afsluit?
pi_188177937
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2019 20:30 schreef xaban06 het volgende:
Ons 6 jaar oude koelkast heeft onder de groentebak (een plas) water. We hebben de afvoer gecontroleerd, hier is een stukje plastic uitgekomen :D

Als het hiermee niet opgelost is, wat kan het nog meer zijn? Is er een manier (behalve met het blote oog kijken) om te kijken of deur wel goed afsluit?
Stoepkrijt op je rubber en dan dicht drukken.
  zondag 28 juli 2019 @ 23:37:20 #294
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_188181611
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 11:55 schreef exlurker het volgende:
Hier word Loctite 55 gebruikt , dat is een afdichtingskoord van Henkel
Goed spul idd. :Y

Wij hebben ook loctite 766 gebruikt, maar das meer een soort kit die afdicht
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_188201232
Wat is goed, degelijk vul materiaal voor houten buiten kozijnen? Ik heb wat plekjes die reparatie behoeven alvorens ik kan verven.

[ Bericht 1% gewijzigd door koentjuh18 op 30-07-2019 11:03:08 ]
  dinsdag 30 juli 2019 @ 10:46:59 #296
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188201247
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 10:45 schreef koentjuh18 het volgende:
Wat is goed, degelijk vul materiaal voor huilen buiten kozijnen? Ik heb wat plekjes die reparatie behoeven alvorens ik kan verven.
Epoxy..
Maar niet huilen hoor.. ;(
pi_188201400
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 10:46 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Epoxy..
Maar niet huilen hoor.. ;(
[ afbeelding ]
Thx en fixed :)

Nog voorkeuren voor specifiek merk?

[ Bericht 3% gewijzigd door koentjuh18 op 30-07-2019 11:11:12 ]
  dinsdag 30 juli 2019 @ 11:15:40 #298
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188201503
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 11:03 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Thx en fixed :)

Nog voorkeuren voor specifiek merk?

Nee ik zou het wel bij een bouwhandel of verfzaak halen en niet bij de bouwmarkt.. Daar zit meestal verschil tussen..
  Moderator dinsdag 30 juli 2019 @ 12:01:37 #299
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188202076
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 11:15 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Nee ik zou het wel bij een bouwhandel of verfzaak halen en niet bij de bouwmarkt.. Daar zit meestal verschil tussen..
Wij hebben ervaarden daar ook heel veel verschil in.
  dinsdag 30 juli 2019 @ 12:12:48 #300
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188202241
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 12:01 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wij hebben ervaarden daar ook heel veel verschil in.



Dit soort dingen... zoek het verschil...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188205429
vol
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')