Wel siliconenkit gebruiken.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 15:35 schreef amaranta het volgende:
[..]
Hmm witte kit hebben we denk ik nog wel..
Geen echt verstand van, wel ideeën over.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 10:57 schreef Gieliovd het volgende:
60 tot 80 kuub inhoud (60 als ik een tussenwandje ga zetten tussen slaap- en badkamer), redelijke isolatie, veel ramen maar in de toekomst ook rolluiken... geïsoleerd plat dak op de noordkant, achter de "grote kap" dus niet erg veel in de zon.
Airco: 9000 of 12000 BTU?
Volgens de berekeningen zit ik er precies tussenin.... die 12.000 moduleert natuurlijk wat minder terug, dus minimale vermogen is wat hoger.
Wat zouden jullie doen?
In de baksteen zelf.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 07:30 schreef mime_negert het volgende:
Ik wil een tuinslanghaspel ophangen en vroeg me af hoe ik het beste kon boren. In de voeg of de baksteen zelf?
En hoe kun je het beste aftekenen op een donkerrode steen, zodat je het ook duidelijk ziet.
Voorboren met een klein diameter is ook beter?
Eigenlijk allemaal beginners vragen
Ik zou in de steen doen. Aftekenen kan desnoods door even schilderstape te plakken en daarop af te tekenen.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 07:30 schreef mime_negert het volgende:
Ik wil een tuinslanghaspel ophangen en vroeg me af hoe ik het beste kon boren. In de voeg of de baksteen zelf?
En hoe kun je het beste aftekenen op een donkerrode steen, zodat je het ook duidelijk ziet.
Voorboren met een klein diameter is ook beter?
Eigenlijk allemaal beginners vragen
Liever sanitair kit die blijft langer schimmel vrij....... en dan een merk als braven of zo.quote:
En gebruik de kit alsjeblieft niet als die al een tijdje geopend is. Ik heb dat ooit in de badkamer gedaan en heb er spijt van gekregen.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 15:35 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik zie op plaatjes ook altijd dat er in baksteen zelf wordt geboord. Waarom is dat?quote:Op zaterdag 15 juni 2019 07:36 schreef Makrolon het volgende:
[..]
In de baksteen zelf.
Normaal zie je een potlood wel op een baksteen, anders een geel aftekenpotlood halen.
Gewoon in een keer met 6mm boren. Voorboren is niet nodig
Ja, Pur kan daar tegen. Wordt ook gebruikt om verwarmingbuizen te isoleren.quote:Op zondag 16 juni 2019 08:54 schreef Borkydude het volgende:
Kan dat PUR tegen de warmte van die leidingen? /noob
Kans dat je een baksteen uit elkaar drukt is kleiner dan dat je 2 bakstenen uit elkaar drukt op de voeg. Daarnaast zei mijn schoonvader ooit tegen mij, als je iets op hangt, gewoon midden op de tegel of in de baksteen. Dan ziet ziet eruit alsof het hoort, ipv. Een tijdelijke klus oplossing is.quote:Op zondag 16 juni 2019 08:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zie op plaatjes ook altijd dat er in baksteen zelf wordt geboord. Waarom is dat?
Ondergrond eerst grondig schoonmaken met azijn/chloor, drogen en kitten.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 15:35 schreef amaranta het volgende:
Ribbelstuk om de buizenquote:Op zondag 16 juni 2019 08:29 schreef Borkydude het volgende:
We hebben nu een gat in de vloer tussen twee verdiepingen, die is gemaakt om de cv-leiding er door te laten gaan. Ongeveer 8 bij 3 centimeter. Wat is de beste manier om dit op te vullen?
Werkt prima. Wel een soort van Nelsonkap erop zetten, tegen inregenen.quote:Op maandag 10 juni 2019 12:59 schreef warhamstr het volgende:
Neeh, die kooklucht gaat dan door nog geen meter buis recht naar boven. Het dak uit (aanbouw met plat dak, al voorzien van een doorvoer)
Allemaal prima. Als die ventilator echt vet is, kan je 'm met soda schoonmaken.quote:Op maandag 10 juni 2019 13:51 schreef warhamstr het volgende:
Ja, daar zit ik ook een beetje mee. Er zitten wel filters in de kap zelf. Maar of dat afdoende is?
En @Vonkenboer en @qajariaq,quote:Op zondag 16 juni 2019 09:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Allemaal prima. Als die ventilator echt vet is, kan je 'm met soda schoonmaken.
Ga er even vanuit dat het altijd dezelfde delen zijn. Zou ze er uit halen en een paar 2 á 3 mm van de veer en borst afschaven. In de grondverf zetten en één keer aflakken. Dan terug plaatsen en bevestigen met stalen of rvs koploze spijkers. Alles dicht plamuren en afschilderen.quote:Op maandag 17 juni 2019 11:10 schreef jappas het volgende:
Bij onze achterdeur/schuurdeur zit ik (eigenlijk al sinds we ons huis kochten enkele jaren terug) met een vervelend iets. Als het kouder en vochtiger lijkt al het hout uit te zetten (ook de deur klemt iets) en komen de planken naar voren.
Dit zijn van die planken die in/op elkaar vallen en zijn op 4 punten vastgezet met kleine spijkertjes. De werking van het hout trekt deze mee uit de achterliggende latten volgens mij. Zie ook de foto's, dat legt hopelijk beter uit.
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Omdat ook het verfwerk slechter wordt en onderaan afbladdert (vocht wederom?) wil ik eigenlijk eerst dit herstellen en daarna schilderen.
- Hoe zet ik die planken goed vast, rekening houdend met de werking?
- Helpt verfkeuze nog qua werking van het hout? Ik lees over vocht regulerende verf (EPS waarbij ook geen grondverf nodig is), maar er zit nu nog een onbekend soort laag verf onder. Die wil ik ontvetten, opschuren en in 1 of 2 lagen weer een paar jaar klaar zijn.
Hopelijk hebben jullie een paar goede tips.
Ik dacht misschien wat te winnen als dat vocht sneller uit die planken kanquote:Op maandag 17 juni 2019 13:41 schreef seekelot het volgende:
Hout werkt voornamelijk in de breedte en nauwelijks in de lengte. Als het hout vochtig wordt wordt het dus breder. Daar moet wel ruimte voor zijn, anders zoekt het hout wel ruimte. De planken zitten dus te dicht op elkaar.
Er is geen verfsysteem die dit tegengaat, hoogstens een beetje vertraagd. Nou ja, misschien als je het helemaal in de epoxy doopt?
Dus, zoals Jpajs al schreef, ruimte maken.
Is een lichter kleurtje een optie? Je wil niet weten hoe groot het temperatuurverschil is tussen licht en donker schilderwerk. Lichter wordt minder warm en zal dan ook minder uitzetten al zal je altijd een ongeverfd randje te zien krijgen als je eerst monteert en dan pas schildert. Ik zou het eerst dunnetjes in de primer zetten, dan monteren en dan aflakken.quote:Op maandag 17 juni 2019 11:10 schreef jappas het volgende:
Bij onze achterdeur/schuurdeur zit ik (eigenlijk al sinds we ons huis kochten enkele jaren terug) met een vervelend iets. Als het kouder en vochtiger lijkt al het hout uit te zetten (ook de deur klemt iets) en komen de planken naar voren.
Dit zijn van die planken die in/op elkaar vallen en zijn op 4 punten vastgezet met kleine spijkertjes. De werking van het hout trekt deze mee uit de achterliggende latten volgens mij. Zie ook de foto's, dat legt hopelijk beter uit.
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Omdat ook het verfwerk slechter wordt en onderaan afbladdert (vocht wederom?) wil ik eigenlijk eerst dit herstellen en daarna schilderen.
- Hoe zet ik die planken goed vast, rekening houdend met de werking?
- Helpt verfkeuze nog qua werking van het hout? Ik lees over vocht regulerende verf (EPS waarbij ook geen grondverf nodig is), maar er zit nu nog een onbekend soort laag verf onder. Die wil ik ontvetten, opschuren en in 1 of 2 lagen weer een paar jaar klaar zijn.
Hopelijk hebben jullie een paar goede tips.
Hout reageert niet heel erg op temperatuur verschillen, dat is meer voor metaal en kunststof. Hout reageert op verschillen in luchtvochtigheid.quote:Is een lichter kleurtje een optie? Je wil niet weten hoe groot het temperatuurverschil is tussen licht en donker schilderwerk. Lichter wordt minder warm en zal dan ook minder uitzetten al zal je altijd een ongeverfd randje te zien krijgen als je eerst monteert en dan pas schildert. Ik zou het eerst dunnetjes in de primer zetten, dan monteren en dan aflakken.
Wat zijn de twee standpunten dan ? Ik zou zeggen luisteren naar het advies van de schilder.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:12 schreef Borkydude het volgende:
Discussie tussen onze schilder en aannemer: kun je cv-leidingen meespuiten met latex of gaat dat stuk als de leidingen warm worden?
Met wie heb je de overeenkomst voor het schilderwerk? Daar claim je je garantie als het stuk gaat, dus die bepaalt.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:12 schreef Borkydude het volgende:
Discussie tussen onze schilder en aannemer: kun je cv-leidingen meespuiten met latex of gaat dat stuk als de leidingen warm worden?
Mijn ervaring is dat de niet-watergedragen variant prima blijft zitten.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:12 schreef Borkydude het volgende:
Het voorste stuk, wat dus bij vervangen altijd leidt tot het slopen van zeker 1 tegel.quote:Op dinsdag 2 juli 2019 17:11 schreef vannelle het volgende:
Welk stukje van het lijmstukje? De voorste of het stuk wat nog in de muur zit?
Hoe dan ook denk ik niet dat er een inwendig sokje is in die maat.
Kleinste wat er bij mijn weten is is van 40 naar 32 mm.
Ja, dat lijkt mij goed zat. Er vanuit gaande dat je nooit water in je kruipruimte hebt staan.quote:Op zaterdag 6 juli 2019 00:04 schreef kalinhos het volgende:
Ik heb een vraag over stroom naar buiten toe. Mijn vraag is eigenlijk vooral: is dit goed afgewerkt (nu ik het type bedenk ik me dat ik er nog geel/groen Isolatietape over moet doen)
Ik heb een apart groep laten maken voor stroom in de tuin. Vanaf die groep gaat een kabel richting een lasdoos in mijn kruipruimte. Ik heb een grondkabel gekocht die ik er op heb aangesloten. Die grondkabel graaf ik, nadat ik m voor alle zekerheid nog in een grijxe pvc buis stop, op40-50cm onder de grond in (daarna krijg je steen en daar kom ik niet doorheen) en dan laat ik m uitkomen in een andere lasdoos 14 meter verderop in de tuin en vanaf daar ga ik dan stopcontact en lichtschakelaar etc aanleggen. Kan dat, of mis ik een stap?
Ik heb de grondkabel als volgt aangesloten. Aangezien de aarde een aardlitze is, heb ik moeten kiezen voor WAGO flexibele klemmen. Blauw en bruin lijken me prima in orde. Als ik een groen/geel tapeje om de aarde heen tape, ben ik er dan?
Of moet ik bv nog meer aardlitze vrij maken (en indien ja, hoeveel cm), of heb ik juist teveel litze vrijgemaakt en moet ik iets inkorten?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heel mn kruipruimte ligt een halve meter hoog van die grijze isolatieballetjes. Die dingen komen letterlijk overal op je lichaam terecht dus ik kom liever niet al te graag beneden.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |