En @Vonkenboer en @qajariaq,quote:Op zondag 16 juni 2019 09:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Allemaal prima. Als die ventilator echt vet is, kan je 'm met soda schoonmaken.
Ga er even vanuit dat het altijd dezelfde delen zijn. Zou ze er uit halen en een paar 2 á 3 mm van de veer en borst afschaven. In de grondverf zetten en één keer aflakken. Dan terug plaatsen en bevestigen met stalen of rvs koploze spijkers. Alles dicht plamuren en afschilderen.quote:Op maandag 17 juni 2019 11:10 schreef jappas het volgende:
Bij onze achterdeur/schuurdeur zit ik (eigenlijk al sinds we ons huis kochten enkele jaren terug) met een vervelend iets. Als het kouder en vochtiger lijkt al het hout uit te zetten (ook de deur klemt iets) en komen de planken naar voren.
Dit zijn van die planken die in/op elkaar vallen en zijn op 4 punten vastgezet met kleine spijkertjes. De werking van het hout trekt deze mee uit de achterliggende latten volgens mij. Zie ook de foto's, dat legt hopelijk beter uit.
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Omdat ook het verfwerk slechter wordt en onderaan afbladdert (vocht wederom?) wil ik eigenlijk eerst dit herstellen en daarna schilderen.
- Hoe zet ik die planken goed vast, rekening houdend met de werking?
- Helpt verfkeuze nog qua werking van het hout? Ik lees over vocht regulerende verf (EPS waarbij ook geen grondverf nodig is), maar er zit nu nog een onbekend soort laag verf onder. Die wil ik ontvetten, opschuren en in 1 of 2 lagen weer een paar jaar klaar zijn.
Hopelijk hebben jullie een paar goede tips .
Ik dacht misschien wat te winnen als dat vocht sneller uit die planken kan .quote:Op maandag 17 juni 2019 13:41 schreef seekelot het volgende:
Hout werkt voornamelijk in de breedte en nauwelijks in de lengte. Als het hout vochtig wordt wordt het dus breder. Daar moet wel ruimte voor zijn, anders zoekt het hout wel ruimte. De planken zitten dus te dicht op elkaar.
Er is geen verfsysteem die dit tegengaat, hoogstens een beetje vertraagd. Nou ja, misschien als je het helemaal in de epoxy doopt?
Dus, zoals Jpajs al schreef, ruimte maken.
Is een lichter kleurtje een optie? Je wil niet weten hoe groot het temperatuurverschil is tussen licht en donker schilderwerk. Lichter wordt minder warm en zal dan ook minder uitzetten al zal je altijd een ongeverfd randje te zien krijgen als je eerst monteert en dan pas schildert. Ik zou het eerst dunnetjes in de primer zetten, dan monteren en dan aflakken.quote:Op maandag 17 juni 2019 11:10 schreef jappas het volgende:
Bij onze achterdeur/schuurdeur zit ik (eigenlijk al sinds we ons huis kochten enkele jaren terug) met een vervelend iets. Als het kouder en vochtiger lijkt al het hout uit te zetten (ook de deur klemt iets) en komen de planken naar voren.
Dit zijn van die planken die in/op elkaar vallen en zijn op 4 punten vastgezet met kleine spijkertjes. De werking van het hout trekt deze mee uit de achterliggende latten volgens mij. Zie ook de foto's, dat legt hopelijk beter uit.
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Omdat ook het verfwerk slechter wordt en onderaan afbladdert (vocht wederom?) wil ik eigenlijk eerst dit herstellen en daarna schilderen.
- Hoe zet ik die planken goed vast, rekening houdend met de werking?
- Helpt verfkeuze nog qua werking van het hout? Ik lees over vocht regulerende verf (EPS waarbij ook geen grondverf nodig is), maar er zit nu nog een onbekend soort laag verf onder. Die wil ik ontvetten, opschuren en in 1 of 2 lagen weer een paar jaar klaar zijn.
Hopelijk hebben jullie een paar goede tips .
Hout reageert niet heel erg op temperatuur verschillen, dat is meer voor metaal en kunststof. Hout reageert op verschillen in luchtvochtigheid.quote:Is een lichter kleurtje een optie? Je wil niet weten hoe groot het temperatuurverschil is tussen licht en donker schilderwerk. Lichter wordt minder warm en zal dan ook minder uitzetten al zal je altijd een ongeverfd randje te zien krijgen als je eerst monteert en dan pas schildert. Ik zou het eerst dunnetjes in de primer zetten, dan monteren en dan aflakken.
Wat zijn de twee standpunten dan ? Ik zou zeggen luisteren naar het advies van de schilder.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:12 schreef Borkydude het volgende:
Discussie tussen onze schilder en aannemer: kun je cv-leidingen meespuiten met latex of gaat dat stuk als de leidingen warm worden?
Met wie heb je de overeenkomst voor het schilderwerk? Daar claim je je garantie als het stuk gaat, dus die bepaalt.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:12 schreef Borkydude het volgende:
Discussie tussen onze schilder en aannemer: kun je cv-leidingen meespuiten met latex of gaat dat stuk als de leidingen warm worden?
Mijn ervaring is dat de niet-watergedragen variant prima blijft zitten.quote:Op dinsdag 25 juni 2019 16:12 schreef Borkydude het volgende:
Discussie tussen onze schilder en aannemer: kun je cv-leidingen meespuiten met latex of gaat dat stuk als de leidingen warm worden?
Het voorste stuk, wat dus bij vervangen altijd leidt tot het slopen van zeker 1 tegel.quote:Op dinsdag 2 juli 2019 17:11 schreef vannelle het volgende:
Welk stukje van het lijmstukje? De voorste of het stuk wat nog in de muur zit?
Hoe dan ook denk ik niet dat er een inwendig sokje is in die maat.
Kleinste wat er bij mijn weten is is van 40 naar 32 mm.
Ja, dat lijkt mij goed zat. Er vanuit gaande dat je nooit water in je kruipruimte hebt staan.quote:Op zaterdag 6 juli 2019 00:04 schreef kalinhos het volgende:
Ik heb een vraag over stroom naar buiten toe. Mijn vraag is eigenlijk vooral: is dit goed afgewerkt (nu ik het type bedenk ik me dat ik er nog geel/groen Isolatietape over moet doen )
Ik heb een apart groep laten maken voor stroom in de tuin. Vanaf die groep gaat een kabel richting een lasdoos in mijn kruipruimte. Ik heb een grondkabel gekocht die ik er op heb aangesloten. Die grondkabel graaf ik, nadat ik m voor alle zekerheid nog in een grijxe pvc buis stop, op40-50cm onder de grond in (daarna krijg je steen en daar kom ik niet doorheen) en dan laat ik m uitkomen in een andere lasdoos 14 meter verderop in de tuin en vanaf daar ga ik dan stopcontact en lichtschakelaar etc aanleggen. Kan dat, of mis ik een stap?
Ik heb de grondkabel als volgt aangesloten. Aangezien de aarde een aardlitze is, heb ik moeten kiezen voor WAGO flexibele klemmen. Blauw en bruin lijken me prima in orde. Als ik een groen/geel tapeje om de aarde heen tape, ben ik er dan?
Of moet ik bv nog meer aardlitze vrij maken (en indien ja, hoeveel cm), of heb ik juist teveel litze vrijgemaakt en moet ik iets inkorten?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heel mn kruipruimte ligt een halve meter hoog van die grijze isolatieballetjes. Die dingen komen letterlijk overal op je lichaam terecht dus ik kom liever niet al te graag beneden.
Als alleen de bovenhoek aanloop niet aan de scharnieren gaan lopen kutten, gewoon een stukje afschaven.quote:Op dinsdag 9 juli 2019 21:57 schreef InTrePidIvity het volgende:
Mijn voordeur klemt in de linkerbovenhoek (zie onderstaande gedramatiseerde illustratie). Dat is ook de enige plek waar hij klemt, de rest loopt nog goed (in tegenstelling tot hoe het misschien op de illustratie lijkt).
[ afbeelding ]
De deur klemt al enige tijd en het zou misschien door het warmere weer kunnen komen, maar hij klemt nu dusdanig dat je echt flink kracht moet zetten om 'm open te trekken/duwen. Het kozijn en de bovenkant van de deur beginnen ook steeds meer in te slijten.
Ik wilde dus onderzoeken of ik 'm zelf zou kunnen stellen, maar er zitten scharnieren in die allemaal gelijk zijn aan onderstaande afbeelding. Met mijn lekenblik zie ik nergens een mogelijkheid om iets te stellen, zie ik iets over het hoofd? Hoe kan ik mijn deur ontklemmen?
[ afbeelding ]
Kijk eens bij meubelbeslagonlinequote:Op zondag 14 juli 2019 11:38 schreef bitowner het volgende:
Hi,
ik heb een probleem met een frontje van mijn keuken. Waar normaal een la zit, zit op deze plek alleen een frontje. In dit plankje zitten gaatjes die in een bolletje zouden moeten vallen welke bevestigd zit aan de binnenkant van het kastje. Echter zijn 3 van de 4 bolletjes afgebroken, plaatjes ter verduidelijking:
1. bevestiging aan de binnenkant
[ afbeelding ]
2. stukje plastic waar dus 1 van de 2 bolletjes is afgebroken
[ afbeelding ]
3. frontje met gaatjes
[ afbeelding ]
Iemand enig idee hoe dit heet? Of nog beter waar ik deze stukjes plastic kan kopen?
Ik heb geen idee eigenlijk maar de rubberen ringen pasten wel gewoon goed ?quote:Op dinsdag 16 juli 2019 12:41 schreef Attitude het volgende:
Hi
Paar weken geleden hebben we de rubberen ringetjes van de kraan vervangen, zodat het goed afsluit. We hebben hier nog 'ouderwetse ' kranen met warm links en koud rechts.
Maar bij vervangen van rubberen ringetjes is er iets niet goed gegaan denk ik.
Bij warm water: kwart slag draaien en gelijk water.
Bij koud water: 2 hele ronden draaien en dan water.
( dit is vervelend, meerdere malen mijn handen verbrand.... )
Maar hoe kan dit? En hoe lost ik dit op?
Ja. Voorheen deed alles goed en naar behoren. De rubberen ring, precies dezelfde en verder niets gedaan. En nu worden we gek van de kraan. Warm krijg je meteen en koud moet je verder opendraaien.quote:Op woensdag 17 juli 2019 18:24 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik heb geen idee eigenlijk maar de rubberen ringen pasten wel gewoon goed ?
quote:Op zondag 14 juli 2019 11:38 schreef bitowner het volgende:
Hi,
ik heb een probleem met een frontje van mijn keuken. Waar normaal een la zit, zit op deze plek alleen een frontje. In dit plankje zitten gaatjes die in een bolletje zouden moeten vallen welke bevestigd zit aan de binnenkant van het kastje. Echter zijn 3 van de 4 bolletjes afgebroken, plaatjes ter verduidelijking:
1. bevestiging aan de binnenkant
[ afbeelding ]
2. stukje plastic waar dus 1 van de 2 bolletjes is afgebroken
[ afbeelding ]
3. frontje met gaatjes
[ afbeelding ]
Iemand enig idee hoe dit heet? Of nog beter waar ik deze stukjes plastic kan kopen?
Niet veilig want je kan de spanning er niet af halen...quote:Op donderdag 18 juli 2019 17:10 schreef Hermsen het volgende:
Graag wil ik in mijn meterkast een extra groep plaatsen. Er zitten al te veel groepen achter de aardlekschakelaar, dus wil er een extra aardlekschakelaar bij plaatsen.
Hoe kan ik dit het beste doen?
[ afbeelding ]
Plaats die er dan gelijk bijquote:Op donderdag 18 juli 2019 18:57 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Niet veilig want je kan de spanning er niet af halen...
Maar wat je moet doen is de groep rechts los gooien, op die 2 draden sluit je een nieuwe aardlekschakelaar aan.
Dan bestel je bij Elektramat 2 twin aansluitsnoeren 6mm2 mee. Vanuit de aardlekschakelaar ga je met de aansluitsnoeren naar de groep die je los gekoppeld hebt en je nieuwe groep.
Veiligste manier is met een geïsoleerde tang en schroevendraaier eerst de draden uit het aansluitblok onderin de groepenkast te halen, en die dan als laatst weer terug te plaatsen op dezelfde manier.
Maar nogmaals, een echt veilige methode is er niet zonder het zegel te verbreken. (Aan de leeftijd van je groepenkast te zien zal je ook geen automaat als hoofdschakelaar hebben.)
Top, dan moet t goed komen!quote:Op donderdag 18 juli 2019 19:13 schreef Hermsen het volgende:
Bedankt voor de snelle reactie Makrolon.
Overzichtsfoto van de hele situatie, waarbij er wel een mogelijkheid is om het systeem volledig spanningslooste maken is (onder de meter zit een schakelaar).
Dus veilig werken gaat wel lukken.
[ afbeelding ]
Nee, een 2 polige hoofdschakelaarquote:Op donderdag 18 juli 2019 21:21 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Wat? De hoofdzekering? Dat moet je netbeheerder doen.
Maar er zit toch een automaat zie ik.
Ja, alleen als je het om de veiligheid doet kan je beter onder spanning 2 draadjes uit t aansluit blok halen en later weer terug doen dan de 2 draden vanuit de meter uit t aansluitblok halen en onder spanning in de hoofdschakelaar stoppen.quote:Op donderdag 18 juli 2019 22:11 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Nee, een 2 polige hoofdschakelaar
Dat is waar; dat zou ook het advies zijn wat ik zou gevenquote:Op donderdag 18 juli 2019 22:40 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ja, alleen als je het om de veiligheid doet kan je beter onder spanning 2 draadjes uit t aansluit blok halen en later weer terug doen dan de 2 draden vanuit de meter uit t aansluitblok halen en onder spanning in de hoofdschakelaar stoppen.
Daarbij vind ik dat als je daar aan gaat beginnen je gewoon een hele nieuwe kast moet halen :p
Nee een hoofdschakelaar. Dat zijn hoofdzekering een automaat is is handig voor hem.quote:Op donderdag 18 juli 2019 21:21 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Wat? De hoofdzekering? Dat moet je netbeheerder doen.
Maar er zit toch een automaat zie ik.
Volgens mij is dat niet één op één uit te wisselen met elkaar.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 08:54 schreef wootahH het volgende:
mijn deur-op-deur koelkast is overleden. kan ik ook een sleepdeur model plaatsen? in mijn keuken deur zitten geen gaten voor een normale kast-deur scharnier.
Is het blad hol door slijtage misschien? Lijkt wel of ie de buitenkanten eerst pakt, in het midden zet ie alleen maar een lijntje..quote:Op zondag 21 juli 2019 22:20 schreef Tom_ het volgende:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een steenknipper?
Ik heb zo'n kleine (max 33cm lengte, 120cm hoogte) gehuurd om de betonklinkers (30x20x6) snel op maat te kunnen maken zonder het lawaai en stof van een slijper/zaag.
Nu zijn er een hoop filmpjes te vinden over het gebruik, maar geen enkele laat het resultaat van het knippen zien. Van wat ik er nu mee knip moet ik nog best veel eraf bikken om het te laten passen, doe ik iets verkeerd of is dit normaal?
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |