quote:De Notre-Dame in Parijs staat in brand. Vlammen en rook komen uit het dak van de middeleeuwse kathedraal en het vuur blijft zich ogenschijnlijk uitbreiden. De spits van de kathedraal is ingestort. Gebouwen in de omgeving zijn ontruimd.
"Het hele geraamte staat in brand", zegt een woordvoerder van de Notre-Dame. Hij zegt dat het houten interieur van de kerk hoogstwaarschijnlijk niet meer te redden is. De hulpdiensten proberen de kunst die in de kathedraal is opgeslagen naar buiten te krijgen.
Volgens de politie zijn er voor zover bekend geen doden gevallen bij de brand. Of er mensen gewond zijn geraakt, is nog niet duidelijk.
"Het is vreselijk. Dit is een icoon van de stad en dat icoon staat nu in brand", zegt correspondent Frank Renout. "Iedereen staat erbij en kijkt ernaar en het wordt live uitgezonden." Honderden mensen staan op bruggen in de omgeving naar de brand te kijken.
Volgens de politie is het vuur vermoedelijk niet aangestoken. De brandweer zegt tegen persbureau AFP dat de brand mogelijk is ontstaan bij restauratiewerkzaamheden. Rond de torenspits stonden steigers. Vorige week zijn zestien koperen standbeelden rond de spits verwijderd om gerestaureerd te worden.
Burgemeester Hidalgo van Parijs spreekt van een vreselijke brand. Zij en de politie vragen mensen om uit de buurt te blijven zodat de hulpdiensten bij de kathedraal kunnen komen.
President Macron, die vandaag een toespraak zou houden naar aanleiding van de maandenlange gelehesjesprotesten, heeft zijn speech afgeblazen in verband met de brand. Het Elysée meldt dat Macron naar de Notre-Dame gaat. "Een deel van ons staat in brand", zegt president Macron. Hij betuigt zijn medeleven aan alle Katholieken en Fransen.
Donald Tusk, de voorzitter van de Europese Raad, zegt dat de Notre-Dame van Parijs de Notre-Dame van heel Europa is. "Wij staan vandaag allemaal Parijs bij", schrijft hij op Twitter.
Twaalfde eeuw
De bouw van de beroemde vroeggotische kathedraal begon in de twaalfde eeuw en werd in de dertiende eeuw grotendeels afgerond. De Notre-Dame is een van de bekendste bouwwerken ter wereld en trekt jaarlijks miljoenen bezoekers.
https://nos.nl/artikel/22(...)spits-ingestort.html
Waard voor wie? Mogen mensen dat zelf bepalen? Misschien vind jij dat waardevol, andere mensen niet. We leven in een democratie, als de meerderheid niet meer religieus zijn en niet meer hechten aan de kerk, dan moet daar gehoor aan gegeven worden.quote:Op maandag 15 april 2019 20:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, zie België en Duitsland waar kerkengeld bestaat. Daar zal een kerkgebouw tot in de lengte der dagen beschermd en onderhouden worden. Waarom? Omdat dat het waard is.
Nogmaals, sommige mensen hechten daar niet aan. Dat is hun goedrecht.quote:Als je verder die paar kerken die we nog over hebben nodig hebt om de woningnood op te lossen, dan lijkt me dat een probleem van een grotere orde dan 'leegstaande gebedshuizen die niet langer nuttig zijn'.
Het is altijd een afweging, ik ben met je eens dat het relevant is, maar als de meederheid van de mensen andere dingen belangrijker vindt en daar prioriteit aan wilt geven dan dien je daar als democratie gehoor aan te geven. We leven niet meer in de Middeleeuwen waarbij de kerk alles bepaalt.quote:Maak van een kerk een gemeenschappelijk museum, een aandenken aan onze voorouders en hun traditie. Appartementen bouw je maar ergens anders.
Ik hecht 0,0 waarde aan religie, maar zoiets als dit is gewoon architectonisch en cultureel erfgoed, dat staat los van of het nou een kerk is of niet.quote:Op maandag 15 april 2019 20:39 schreef Shreyas het volgende:
Waard voor wie? Mogen mensen dat zelf bepalen? Misschien vind jij dat waardevol, andere mensen niet. We leven in een democratie, als de meerderheid niet meer religieus zijn en niet meer hechten aan de kerk, dan moet daar gehoor aan gegeven worden.
Allemaal prima, maar dan ook graag nokken met dat gezeik over 'onze cultuur' en 'tradities' die verdwijnen. Als Zwarte Piet werkelijk nog het enige is waar 'de Nederlander' voor uit z'n nest komt, hebben we helemaal geen 'invasie' van immigranten, moslims, pinguïns of marsmannetjes nodig om 'onze cultuur' te gronde te zien gaan: dat kunnen we dan prima zelf, met dat onuitroeibare rendements- en nutsdenken van de 21e eeuwse Nederlander.quote:Op maandag 15 april 2019 20:39 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waard voor wie? Mogen mensen dat zelf bepalen? Misschien vind jij dat waardevol, andere mensen niet. We leven in een democratie, als de meerderheid niet meer religieus zijn en niet meer hechten aan de kerk, dan moet daar gehoor aan gegeven worden.
[..]
Nogmaals, sommige mensen hechten daar niet aan. Dat is hun goedrecht.
[..]
Het is altijd een afweging, ik ben met je eens dat het relevant is, maar als de meederheid van de mensen andere dingen belangrijker vindt en daar prioriteit aan wilt geven dan dien je daar als democratie gehoor aan te geven. We leven niet meer in de Middeleeuwen waarbij de kerk alles bepaalt.
Dit.quote:Op maandag 15 april 2019 20:41 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ik hecht 0,0 waarde aan religie, maar zoiets als dit is gewoon architectonisch en cultureel erfgoed, dat staat los van of het nou een kerk is of niet.
Nogmaals, dat vind jij, dat mag en ik zal je eerlijk zeggen, dat vind ik ook. Maar niet iedereen deelt die mening.quote:Op maandag 15 april 2019 20:41 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ik hecht 0,0 waarde aan religie, maar zoiets als dit is gewoon architectonisch en cultureel erfgoed, dat staat los van of het nou een kerk is of niet.
Aan het dak. Ze waren lood aan het vervangen en beelden aan het restaureren, aldus de BBC.quote:Op maandag 15 april 2019 20:41 schreef Boca_Raton het volgende:
Weet iemand of er gezegd is waar de werkzaamheden waren in de kathedraal?
Beetje GoT-gevoel.quote:
Pfffff.quote:Op maandag 15 april 2019 20:43 schreef Crazy-M het volgende:
[ afbeelding ]
Rook uit de voorste torens. Vuur grijpt nog steeds om zich heen
Dat is mogelijk nog wel te redden.quote:Op maandag 15 april 2019 20:42 schreef monkyyy het volgende:
Slecht nieuws: De rook komt inmiddels ook uit de voorste twee torens. De vlammenzee kruipt naar de voorzijde van de kathedraal.
quote:Op maandag 15 april 2019 20:42 schreef monkyyy het volgende:
Slecht nieuws: De rook komt inmiddels ook uit de voorste twee torens. De vlammenzee kruipt naar de voorzijde van de kathedraal.
Als je in 1 keer een waterzak leegt van elke kilo's, heb je juist meer kans op instortingenquote:Op maandag 15 april 2019 20:44 schreef capuchon_jongen het volgende:
ik snap ook niet waarom geen blus helikopter ingezet worden liever waterschade dan alles afgebrand toch,
Zelfs ik ben in schokook al ben ik wel katholiek maar ben geen kerkhanger.
Hoe zou de paus zich dan voelen
Dat Zwarte Piet gedoe vind ik ook zwaar overdreven maar het is wel iets cultureels wat de mensen vandaag de dag relevant vinden. Dus ja ik zou het niet snel willen afdoen als 'gezeik'.quote:Op maandag 15 april 2019 20:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Allemaal prima, maar dan ook graag nokken met dat gezeik over 'onze cultuur' en 'tradities' die verdwijnen. Als Zwarte Piet werkelijk nog het enige is waar 'de Nederlander' voor uit z'n nest komt, hebben we helemaal geen 'invasie' van immigranten, moslims, pinguïns of marsmannetjes nodig om 'onze cultuur' te gronde te zien gaan:
Deze manier van denken is onderdeel van de cultuur van vandaag de dag.quote:dat kunnen we dan prima zelf, met dat onuitroeibare rendements- en nutsdenken van de 21e eeuwse Nederlander.
Water dat van een hoogte naar beneden wordt gegooid zorgt zeker voor veel schade, niet alleen de notre dame maar ook voor de omgeving.quote:Op maandag 15 april 2019 20:44 schreef capuchon_jongen het volgende:
ik snap ook niet waarom geen blus helikopter ingezet worden liever waterschade dan alles afgebrand toch,
quote:Op maandag 15 april 2019 20:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Pfffff.![]()
Straks raken de klokken ook beschadigd
Nu zijn die grotendeels van steen, dus die zullen niet zo snel instorten gelukkig. Maar reken maar dat alles in de kerk verloren is, op de paar items na die de brandweer er uit heeft gehaaldquote:Op maandag 15 april 2019 20:43 schreef Crazy-M het volgende:
[ afbeelding ]
Rook uit de voorste torens. Vuur grijpt nog steeds om zich heen
Dit dus. Bovendien is het het 2e symbool van Parijs na de Eiffeltoren.quote:Op maandag 15 april 2019 20:41 schreef LTVDK het volgende:
[..]
als buurman zou ik er toch anders over denken...quote:Op maandag 15 april 2019 20:44 schreef capuchon_jongen het volgende:
Maar dat is niet het enige wat je daar kunt vinden ook andere kunst, boeken en voorwerpen van historische en culturele waarde.quote:Op maandag 15 april 2019 20:36 schreef Faux. het volgende:
[..]
Daar staat ook genoeg religieuze kunst hoor
ja zoiets moet je helemaal impregnerenquote:Op maandag 15 april 2019 20:46 schreef beantherio het volgende:
Het blijft me verbazen dat dit zomaar kan gebeuren. Zo'n speciaal gebouw had speciale bescherming verdiend.
Welke speciale bescherming denk je dan aan?quote:Op maandag 15 april 2019 20:46 schreef beantherio het volgende:
Het blijft me verbazen dat dit zomaar kan gebeuren. Zo'n speciaal gebouw had speciale bescherming verdiend.
Ja, dat had het zeker.quote:Op maandag 15 april 2019 20:46 schreef beantherio het volgende:
quote:Op maandag 15 april 2019 20:47 schreef napoleonfour het volgende:
[..]
ja zoiets moet je helemaal impregneren
Geluk bij een ongeluk: in Reims, Amiens, Noyons, Laon en Bordeaux etc. zullen er wel maatregelen getroffen wordenquote:Op maandag 15 april 2019 20:46 schreef beantherio het volgende:
Geen idee, maar dat is er vast wel.quote:Op maandag 15 april 2019 20:47 schreef FYazz het volgende:
[..]
Welke speciale bescherming denk je dan aan?
Of sprinklers.quote:
quote:Op maandag 15 april 2019 20:48 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Of sprinklers.
Nu staat de brandweer erbij alsof ze de bus hebben gemist.
Hopelijk niet. Als dat naar beneden komt dan richt het nog veel grotere schade aan.quote:Op maandag 15 april 2019 20:47 schreef Infection het volgende:
De stijgers beginnen ook lekker te smeulen. Gaat zo naar beneden komen.
en:quote:De temperatuur boven een felle brand zoals onlangs in London is zeer hoog (600-1000 graden C), en dat gaat gepaard met enorme turbulentie. Dat maakt dat een helicopter niet dicht genoeg boven een dergelijke fakkelbrand kan komen. Dus: een blussing van nabij waarbij vlak boven het object een grote hoeveelheid water wordt losgelaten, is niet mogelijk. Zou het water van bijv. 100 meter hoger worden losgelaten, dan is het een regenbuitje voordat het de brand bereikt en verdampt het water voordat het de brand bereikt.
Stel dat het wel mogelijk zou zijn om vlak boven dat flatgebouw een paar kuub water los te laten, dan vergroot je daarmee de belasting van het op dat moment zeer instabiele object: door de hoge temperatuur kan de staalconstructie snel bezwijken. Een extra belasting van een plotseling losgelaten paar ton kan daarbij oorzaak zijn van het instorten van de constructie.
Er zijn dus meerdere redenen waarom dit niet wordt gedaan.
quote:Omdat een helikopter niet gericht kan blussen. En de roterende bladen van de helikopter het vuur juist verder kunnen aanwakkeren. De helikopter en dus de bemensing ervan kan zelf in gevaar komen door de rook of de hitte van het vuur.
Je kunt de klok er gelijk op zetten...quote:Op maandag 15 april 2019 20:49 schreef beantherio het volgende:
[..]
Hopelijk niet. Als dat naar beneden komt dan richt het nog veel grotere schade aan.
Hopelijk valt het mee allemaal.quote:Op maandag 15 april 2019 20:49 schreef NaturalScience het volgende:
"Volgens de autoriteiten is de achterste spits naar voren toe ingestort, terwijl reddingswerkers in de kathedraal een reddingsoperatie uitvoerden om zo veel mogelijk belangrijke stukken uit de Notre-Dame te halen."
Hmmm...
Argon blusgas blusinstallatie.quote:Op maandag 15 april 2019 20:47 schreef napoleonfour het volgende:
[..]
ja zoiets moet je helemaal impregneren
Denk het ook ja als ik de beelden zo zie...quote:Op maandag 15 april 2019 20:47 schreef Infection het volgende:
De stijgers beginnen ook lekker te smeulen. Gaat zo naar beneden komen.
Trump brainstormt ook lekker meetwitter:realDonaldTrump twitterde op maandag 15-04-2019 om 19:39:48So horrible to watch the massive fire at Notre Dame Cathedral in Paris. Perhaps flying water tankers could be used to put it out. Must act quickly! reageer retweet
Hij kan beter schrijver worden van Open Doors of the Earth.quote:Op maandag 15 april 2019 20:50 schreef spijkerbroek het volgende:
Ken Follett nu live op BBC World. Schrijver van Pillars of the Earth. Hij heeft veel verstand van oude kathedralen.
Hij denkt ook dat zo'n beetje alles van het dak dat niet van steen is, het niet gaat overleven.
Haha, Trump.quote:Op maandag 15 april 2019 20:50 schreef westwoodblvd het volgende:
Trump brainstormt ook lekker meetwitter:realDonaldTrump twitterde op maandag 15-04-2019 om 19:39:48So horrible to watch the massive fire at Notre Dame Cathedral in Paris. Perhaps flying water tankers could be used to put it out. Must act quickly! reageer retweet
Duidelijk, dank je voor de uitleg.quote:Op maandag 15 april 2019 20:49 schreef Crazy-M het volgende:
Over de blushelicopters:
https://www.startpagina.n(...)helikopters-ingezet/
[..]
en:
[..]
Wat een expert zeg...pfffquote:Op maandag 15 april 2019 20:50 schreef spijkerbroek het volgende:
Ken Follett nu live op BBC World. Schrijver van Pillars of the Earth. Hij heeft veel verstand van oude kathedralen.
Hij denkt ook dat zo'n beetje alles van het dak dat niet van steen is, het niet gaat overleven.
400 man op hoogwerkers?quote:20:41
Er zijn 400 brandweermannen gemobiliseerd. Zij werken nu van buiten het gebouw, op hoogwerkers.
Ik parafraseer. Duh.quote:
quote:Op maandag 15 april 2019 20:49 schreef Crazy-M het volgende:
Over de blushelicopters:
https://www.startpagina.n(...)helikopters-ingezet/
[..]
en:
[..]
Die weten ze dan goed buiten beeld te houden.quote:Op maandag 15 april 2019 20:52 schreef Crazy-M het volgende:
Quote van een live verslag:
[..]
400 man op hoogwerkers?
straks komt Tesla ook met een idee...quote:Op maandag 15 april 2019 20:50 schreef westwoodblvd het volgende:
Hij is per slot van rekening expert in alles ook in brandveiligheid van middeleeuwse kathedralen. "Must act quickly", dat is een advies waar geen speld tussen te krijgen is.quote:
Dat zijn personeel hem nog niet zijn telefoon heeft afgepaktquote:Op maandag 15 april 2019 20:50 schreef westwoodblvd het volgende:
Oke......pakt chips en fanta.quote:Op maandag 15 april 2019 20:49 schreef Rewimo het volgende:
Het is wachten tot die steigers ook naar beneden komen...
Als het steen van het dak en de torentjes door de hitte verbrokkeld, zakken de muren naar buiten de straat op. Blijft dan niks van over. Dus zoveel mogelijk blussen en zorgen dat het steen niet aangetast wordt.quote:Op maandag 15 april 2019 20:50 schreef spijkerbroek het volgende:
Nu pas?quote:
fuck de buurman, zijn appatement is niet historischquote:Op maandag 15 april 2019 20:46 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
als buurman zou ik er toch anders over denken...
Sinterklaas is een volkstraditie, een kerk is monumentale bouwkunst en een decor waar zich de lokale geschiedenis afspeelde. Cultuur heeft materiële en immateriële aspecten, beide zijn waardevol, het is niet of het één, of het ander.quote:Op maandag 15 april 2019 20:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn punt ja. Al dat gezeik over Zwarte Piet, alsof dat de summum van onze cultuur is. Terwijl onze kerkgebouwen, waar onze voorouders het brood voor uit de mond hebben gespaard, waar diezelfde voorouders gedoopt werden, trouwden, hun geliefden begroeven, bij bosjes gesloten worden.
En als er niet iets 'nuttigs' van gemaakt kan worden - appartementen natuurlijk - mag het tegen de vlakte.
Holle frase, dat 'onze cultuur' geslogan... Cultuur interesseert de meeste Nederlanders geen zak.
Je "symbolische ondergang"-opmerkingen beginnen een beetje pathetisch te worden.quote:Op maandag 15 april 2019 20:44 schreef Harvest89 het volgende:
Maar het lijkt echt een derde wereldland geworden.
Dit soort toestanden zou je eerder daar verwachten. Of in Rusland/China.
De metro van Parijs is hetzelfde. Het is wachten totdat dat ding helemaal instort.
Nu de Notre Dame. De symbolische ondergang van Frankrijk.
Ik heb ooit eens gesproken met iemand die middeleeuwse boeken restaureerde. Verbrandde boeken zijn nog te redden, omdat soms alleen de buitenste laag verbrandt. Boeken met waterschade kun je net zo goed weggooien, die worden van binnenuit opgevroten. Wellicht geldt hier hetzelfde? Het was in ieder geval het eerste waar ik aan moest denken bij het zien van die pisstraaltjes.quote:Op maandag 15 april 2019 20:44 schreef capuchon_jongen het volgende:
dan hoef je het nog niet te slopen?quote:Op maandag 15 april 2019 20:53 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
fuck de buurman, zijn appatement is niet historisch
Zulke dingen gebeuren vaak juist door een onbenullig ongelukje, werker legt warme slijptol even opzij om iets te pakken, hout waar het op ligt begint te smeulen en een paar uur later komt er een windbriesje en het smeulende hout vat vlam terwijl niemand het ziet en dan is het al te laat.quote:Op maandag 15 april 2019 20:53 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Vraag me af wat er allemaal niet goed is gegaan. Kan niet 1 persoons verantwoording zijn.
Ja want ik had niet verwacht dat dat zou gaan gebeuren..quote:
Helicopters boven een brandend gebouw doen meestal meer kwaad dan goed. Om over de extra gevaarzetting maar te zwijgen.quote:Op maandag 15 april 2019 20:44 schreef capuchon_jongen het volgende:
Allemaal pedo's die brandweermannen daar.quote:Op maandag 15 april 2019 20:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
We wachten op een Thai Cave Rescue-ideetje van Elon Musk
Nee.quote:
Dat is allang verloren gegaanquote:Op maandag 15 april 2019 20:54 schreef warhamstr het volgende:
Ik vind dit heel erg triestAls dat glas in lood maar gespaard gebleven is.
Er staan inderdaad geen andere historische gebouwen in de buurt.quote:Op maandag 15 april 2019 20:53 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
fuck de buurman, zijn appatement is niet historisch
Is al lang weg.....quote:Op maandag 15 april 2019 20:54 schreef warhamstr het volgende:
Ik vind dit heel erg triestAls dat glas in lood maar gespaard gebleven is.
Hout...quote:Op maandag 15 april 2019 20:56 schreef pvdplanet het volgende:
Wat fikt er eigenlijk zo? In mijn beleving was het interieur grotendeels van steen?
Het ingestorte dak o.a.quote:Op maandag 15 april 2019 20:56 schreef pvdplanet het volgende:
Wat fikt er eigenlijk zo? In mijn beleving was het interieur grotendeels van steen?
het dak sowiesoquote:Op maandag 15 april 2019 20:56 schreef pvdplanet het volgende:
twitter:BreakingNLive twitterde op maandag 15-04-2019 om 20:56:13BREAKING NEWS: Paris police launch criminal investigation into Notre Dame Cathedral fire. reageer retweet
Ik sta er van te kijken dat ze nog staan. Toch wel stevig spul.quote:Op maandag 15 april 2019 20:56 schreef Frozen-assassin het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe lang houden die steigers het nog vol...
Dak en tussenvloeren. Er zit heel wat hout in zo'n gebouw.quote:Op maandag 15 april 2019 20:56 schreef pvdplanet het volgende:
Is dit nep nieuws?quote:Op maandag 15 april 2019 20:56 schreef Infection het volgende:
twitter:BreakingNLive twitterde op maandag 15-04-2019 om 20:56:13BREAKING NEWS: Paris police launch criminal investigation into Notre Dame Cathedral fire. reageer retweet
Zijn die steigers van hout? Of van metaal?quote:Op maandag 15 april 2019 20:57 schreef MissionPhailed het volgende:
Het ingestorte (houten) dak zal op de grond nog wel stevig branden idd. Zometeen waarschijnlijk nog nieuwe 'brandstof' in de vorm van steigers.
Wat denk je zelf.quote:Op maandag 15 april 2019 20:58 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Zijn die steigers van hout? Of van metaal?
Niet het beste account. Maar is meestal wel standaardprotocol.quote:
Ik zou gokken op hout. Het hangt er allemaal maar verkoold bij in het midden.quote:Op maandag 15 april 2019 20:58 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Doe maar niet, er zit geen dak meer op!quote:
Nu alleen nog metaal denk ikquote:Op maandag 15 april 2019 20:58 schreef spijkerbroek het volgende:
Tamelijk lastig om iets te blussen dat hoger is dan een metertje of 20/30 meter, laat staan de 70 meter van nu vergane glorie. Het blussen dat gebeurd is meer iets voor de bühne.quote:
Hoeft niet meteen te betekenen dat het een aanslag of bewuste brandstichting is natuurlijk. De magnitude van deze ramp is wel zo groot dat het een groot onderzoek rechtvaardigt.quote:
Gokje, een bouwvakker die z'n accuboor op aliexpress had gekocht...quote:Op maandag 15 april 2019 20:52 schreef MissionPhailed het volgende:
Pakweg 800 jaar oud, de industriële revolutie en een stel vernietigende wereldoorlogen 'meegemaakt' en in 2019 goeddeels veranderd in brandhout door 'n renovatiefoutje ...
Ik denk dat dit een onbegonnen zaak was voor de brandweer.quote:Op maandag 15 april 2019 20:58 schreef rembrandtvanrijn het volgende:
Zo te zien zijn ze de kerk gecontroleerd aan het uit laten branden. Verschrikkelijk.
Komt omdat ie in de fik staat.quote:Op maandag 15 april 2019 20:58 schreef beantherio het volgende:
Er komt nu ook rook uit een van de torens..
Ja, ik weet het niet. Daarom vraag ik het.quote:
Je denkt dat je zomaar een enorme blusinstallatie bouwt in een 900 jaar oud gebouw?quote:Op maandag 15 april 2019 20:59 schreef tstile het volgende:
[..]
Gokje, een bouwvakker die z'n accuboor op aliexpress had gekocht...
Triest om te zien dat ze blijkbaar zo slecht voorbereid zijn. Zo'n gebouw had z'n eigen blusinstallatie moeten hebben. Binnen en buiten.
Maargoed, achteraf is het makkelijk praten. Wel bizar dat het al zo oud was.
Er is hier vaak genoeg gepost waarom dat niet gaat.quote:Op maandag 15 april 2019 20:59 schreef DrMabuse het volgende:
Ik dacht bij de eerste beelden meteen aan de inzet van kleiner formaat blusvliegtuigen.
Water genoeg in de buurt....
nog geen 10 minuten geleden lieper er een aantal in de rechter toren. De linkse staat nu in brand.quote:Op maandag 15 april 2019 20:59 schreef pvdplanet het volgende:
Weet niet of de brandweer zomaar de trappen in de torens kan bestijgen
Dat was die foto van het zwarte gat al.quote:Op maandag 15 april 2019 20:59 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Zo lijkt het wel die toren van Sauron.
quote:Op maandag 15 april 2019 20:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik kan er niets aan doen, dat is echt puur hoe ik het zie.
Het is alsof dat gebouw zelf verlangde om afgebrand te worden door de huidige Europese koers.
Ik zou een commissie instellen....... wie weet zijn het de Russen, de Chinezen of een boze IS'er.quote:Op maandag 15 april 2019 20:59 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Hoeft niet meteen te betekenen dat het een aanslag of bewuste brandstichting is natuurlijk. De magnitude van deze ramp is wel zo groot dat het een groot onderzoek rechtvaardigt.
Damn. Brand dus nog niet geblust.quote:Op maandag 15 april 2019 21:00 schreef ETA het volgende:
grote vlammenzee achter de torens [ afbeelding ]
quote:Alle inwoners van het eiland Île de la Cité worden geëvacueerd. Het gaat om duizend mensen. Er bevinden zich vijf hotels op het eiland. Met behulp van het VVV worden er voor de toeristen nieuwe verblijfsplaatsen gezocht. Er worden bedden aangevoerd zodat iedereen straks kan slapen.
Nog lang niet. Fikt nog net zo hard als voorheen.quote:Op maandag 15 april 2019 21:01 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Damn. Brand dus nog niet geblust.
De meest iconische kant van het gebouw lijkt er inderdaad relatief goed vanaf te komen, vooralsnog. Maar ja, het interieur lijkt mij verwoest.quote:Op maandag 15 april 2019 21:00 schreef Embraer89 het volgende:
Die 2 torens gaan ze echt wel grotendeels redden nu, maar dat maakt de ramp niet kleiner.
Nog lang niet. Op de streams zie je vooral de steigers, maar dat boeit niet. Alles wat onder de steigers stond is al verloren, daar is al een gehele brandende dak op gevallen.quote:Op maandag 15 april 2019 21:01 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Damn. Brand dus nog niet geblust.
Diamant kan verbranden omdat het uit koolstof bestaat,quote:
In een dit soort branden wordt 700-900°C wel gehaald.quote:https://www.sciencefocus.(...)le-to-burn-diamonds/
Diamonds are made from pure carbon, and carbon will burn in an oxygen atmosphere to produce carbon dioxide. However, you needn’t worry about leaving a diamond in the sun. It would take a temperature of 700-900°C before it started to burn, since the carbon atoms in a diamond are in a tight three-dimensional array that’s very hard to disrupt.
Niet bepaald. Maar er is ook een stuk minder brandstof over.quote:Op maandag 15 april 2019 21:02 schreef Infection het volgende:
[..]
Nog lang niet. Fikt nog net zo hard als voorheen.
Aluminium? Geleid de warmte heel snel weg. Het is een grote stellage die aan de nadere kant net zo hard afkoelt als het vuur het kan opwarmen. Ben benieuwdquote:
Heeft toch geen zin.quote:
quote:Op maandag 15 april 2019 21:03 schreef PzKpfw het volgende:
Hoe ver is het dichtstbijzijnde vliegveld weg dan? Daar hebben ze van die enorme schuimblussers.
Je moet je afvragen hoeveel zin dat heeft, wat nu in de brand staat is toch al verloren, wat nog niet in de brand staat kun je koel houden en hopen dat het aardig intact blijft.quote:Op maandag 15 april 2019 21:03 schreef PzKpfw het volgende:
Hoe ver is het dichtstbijzijnde vliegveld weg dan? Daar hebben ze van die enorme schuimblussers.
"The old world shall burn in the fires of industry"quote:Op maandag 15 april 2019 20:59 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Zo lijkt het wel die toren van Sauron.
Omdat tientallen redenen.quote:
Zoals in de meeste musea zijn er noodprocedures om de belangrijkste stukken te redden (CHV). Voor zaken als altaarstukken en schilderwerk en dergelijke is het natuurlijk een ander verhaal.quote:Op maandag 15 april 2019 21:03 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]
De doornenkrans van Jezus ligt in de Notre dame. Zou hij gered worden?
En wat wil je hiermee zeggen? Die dingen zijn gemaakt om kerosinebranden te blussen. Die kunnen hier zeker ook tot hun recht komen.quote:
quote:Op maandag 15 april 2019 20:59 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Brand bijna geblust zo te zien? Vooral rookontwikkeling.
Die dingen zijn ook niet ontworpen om gebouwen te blussenquote:Op maandag 15 april 2019 21:05 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Je moet je afvragen hoeveel zin dat heeft, wat nu in de brand staat is toch al verloren, wat nog niet in de brand staat kun je koel houden en hopen dat het aardig intact blijft.
Dit is 10x heftiger.quote:Op maandag 15 april 2019 21:00 schreef Falco het volgende:
Ik vond de brand in de Grenfell Tower toch wel heftiger. Dit is ook dramatisch maar gelukkig zijn er voor zover bekend geen doden gevallen.
Wat denk je dat 10.000 liter water weegt? Juist.quote:Op maandag 15 april 2019 21:06 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
En wat wil je hiermee zeggen? Die dingen zijn gemaakt om kerosinebranden te blussen. Die kunnen hier zeker ook tot hun recht komen.
Inb4 Hans Teeuwen filmpjequote:Op maandag 15 april 2019 21:06 schreef Zorro het volgende:
Maar de hamvraag is natuurlijk: Heeft Nostradamus dit voorspeld?
Okee danquote:Op maandag 15 april 2019 21:07 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit is 10x heftiger.
Dit historische gebouw is belangrijker dan een handjevol doden.
Ik haal dat ook niet aan.quote:Op maandag 15 april 2019 21:06 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Die dingen zijn ook niet ontworpen om gebouwen te blussen
Als je ze er überhaupt al kan krijgen
Jij denkt dat democratie een synoniem is voor de wet van de meerderheid?quote:Op maandag 15 april 2019 20:39 schreef Shreyas het volgende:
[..]
[..]
Nogmaals, sommige mensen hechten daar niet aan. Dat is hun goedrecht.
[..]
Het is altijd een afweging, ik ben met je eens dat het relevant is, maar als de meederheid van de mensen andere dingen belangrijker vindt en daar prioriteit aan wilt geven dan dien je daar als democratie gehoor aan te geven. We leven niet meer in de Middeleeuwen waarbij de kerk alles bepaalt.
Ik wilde geen dingen over een strakke groene broek zeggen ...quote:
Ik heb het niet over blusvliegtuigen pik.quote:Op maandag 15 april 2019 21:07 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Wat denk je dat 10.000 liter water weegt? Juist.
Toen de brand nog niet zo intens was...toen vroeg ik het me al af.quote:Op maandag 15 april 2019 21:04 schreef Infection het volgende:
[..]
Omdat dan de hele boel in elkaar tieft.
Rare avond, we zijn het weer 100% eens.quote:Op maandag 15 april 2019 20:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Allemaal prima, maar dan ook graag nokken met dat gezeik over 'onze cultuur' en 'tradities' die verdwijnen. Als Zwarte Piet werkelijk nog het enige is waar 'de Nederlander' voor uit z'n nest komt, hebben we helemaal geen 'invasie' van immigranten, moslims, pinguïns of marsmannetjes nodig om 'onze cultuur' te gronde te zien gaan: dat kunnen we dan prima zelf, met dat onuitroeibare rendements- en nutsdenken van de 21e eeuwse Nederlander.
Historisch gebouw wat gebouwd is voor en door mensen. Doden vind ik daarom toch een stukje erger.quote:Op maandag 15 april 2019 21:07 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit is 10x heftiger.
Ik heb liever een gebouw die afbrand, hoe historisch het ook mag zijn, dan doden.quote:Op maandag 15 april 2019 21:07 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit is 10x heftiger.
Ik wilde je punt ook bevestigenquote:
Wélk water in Parijs of direct in de buurt is groot genoeg om een watervliegtuig te vullen?quote:Op maandag 15 april 2019 21:08 schreef DrMabuse het volgende:
Water genoeg....een klein type kan er zo water opnemen en laten vallen?
mensen worden ook gebouwd door mensen.quote:Op maandag 15 april 2019 21:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Historisch gebouw wat gebouwd is voor en door mensen. Doden vind ik daarom toch een stukje erger.
Nee klopt, verkeerde quote. Maar met een brand met zoveel hitte werkt schuim niet meer.quote:Op maandag 15 april 2019 21:08 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ik heb het niet over blusvliegtuigen pik.
Dit!quote:Op maandag 15 april 2019 21:08 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Rare avond, we zijn het weer 100% eens.
Nederlanders zijn al 'een eeuwigheid' verzot op centjes, dat zit diep in onze volksaard. Voorheen werd dat op een zeer natuurlijke manier getemperd door het mooie Rijnland-model. In het neoliberalisme zijn alle remmen los en hopen we allemaal zoveel mogelijk te winnen.
Het is echt niet dat we geen cultuur hebben, of een arme taal spreken. Het gaat om wil en om aandacht, het koesteren-van.
Dat doe je niet zomaar even, maar met de nodige planning en moeite. Als je het mij vraagt was het de moeite waard.quote:Op maandag 15 april 2019 21:00 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je denkt dat je zomaar een enorme blusinstallatie bouwt in een 900 jaar oud gebouw?
boh!quote:Op maandag 15 april 2019 21:09 schreef napoleonfour het volgende:
[..]
mensen worden ook gebouwd door mensen.
Heb ik al naar gezocht. Het antwoord lijkt 'nee' te zijn.quote:Op maandag 15 april 2019 21:06 schreef Zorro het volgende:
Maar de hamvraag is natuurlijk: Heeft Nostradamus dit voorspeld?
71 doden is geen handjevol doden trouwens.quote:Op maandag 15 april 2019 21:07 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit is 10x heftiger.
Tja, daar kom je achteraf altijd achter.quote:Op maandag 15 april 2019 21:09 schreef tstile het volgende:
[..]
Dat doe je niet zomaar even, maar met de nodige planning en moeite. Als je het mij vraagt was het de moeite waard.
quote:Op maandag 15 april 2019 21:09 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Wélk water in Parijs of direct in de buurt is groot genoeg om een watervliegtuig te vullen?
twitter:Liveuamap twitterde op maandag 15-04-2019 om 21:09:41400 firefighters are mobilized to #NotreDame https://t.co/xNuMxEaD4j via @vladogb #France https://t.co/Cife7kdWbu reageer retweet
Je blijft maar bezig hier over water, terwijl eerder al meerdere keren goed is uitgelegd waarom dat niet werkt...quote:Op maandag 15 april 2019 21:09 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Wélk water in Parijs of direct in de buurt is groot genoeg om een watervliegtuig te vullen?
Als ie dit niet voorspeld heeft neem ik de 3e wereldoorlog ook niet meer serieus.quote:Op maandag 15 april 2019 21:10 schreef beantherio het volgende:
[..]
Heb ik al naar gezocht. Het antwoord lijkt 'nee' te zijn.
Dit jaar gaat trouwens wel de 3e wereldoorlog uitbreken. Dat dan weer wel.
Nee, behalve dat men dénkt dat er iets fout is gegaan bij de renovatie van het dak.quote:Op maandag 15 april 2019 21:10 schreef Hathor het volgende:
Wat ontzettend triest dit. Is er al iets bekend over de oorzaak van de brand?
Probleem is ook dat een blusinstalatie op een gebouwniet geschikt is om een dakbrand te blussen. Dit vuur begon op de ellendigste plek denkbaar.quote:Op maandag 15 april 2019 21:09 schreef tstile het volgende:
[..]
Dat doe je niet zomaar even, maar met de nodige planning en moeite. Als je het mij vraagt was het de moeite waard.
Wie weet was het aanleggen daarvan wel een van de renovatiewerkzaamheden waar ze mee bezig waren.quote:Op maandag 15 april 2019 21:09 schreef tstile het volgende:
[..]
Nadeel van die dikke stenen muren is nu weer wel dat het eigenlijk gewoon een grote oven is.quote:Op maandag 15 april 2019 21:10 schreef Rewimo het volgende:
Ongelooflijk hoe hoog die vlammen maar blijven oplaaien tussen en onder die steigers.
Ja, en dan stort dat vliegtuig neer omdat het de zijkant van de Seine raakt. Goed plan.quote:
Is het hele binneninterieur niet uit hout opgetrokken? Ik ben er wel ooit geweest maar kan me er niet veel meer van herinneren.quote:Op maandag 15 april 2019 21:10 schreef Rewimo het volgende:
Ongelooflijk hoe hoog die vlammen maar blijven oplaaien tussen en onder die steigers.
Goeien Hollywoodfilm zou dat zijn als dat luktquote:
Gelukkig hebben we de foto's nog.....quote:
Tijdens werkzaamheden toch?quote:Op maandag 15 april 2019 21:10 schreef Hathor het volgende:
Nogmaals, goede kwaliteit!quote:Op maandag 15 april 2019 21:11 schreef beantherio het volgende:
Artikel en filmpje (in het Frans) over de steigers: Paris : le miraculeux échafaudage de Notre-Dame
twitter:ADnl twitterde op maandag 15-04-2019 om 21:11:30Nederlandse Mariaklok hangt in Notre Dame: ‘Als de klokken verloren gaan, is dit echt een ramp’ https://t.co/3qK5gOYk5D https://t.co/E7rutiOEoo reageer retweet
Ik huil geen tranen met tuiten maar ik voel me intens triest vanbinnen.quote:Op maandag 15 april 2019 21:11 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Dat is niet gek. Dit is echt verschrikkelijk.
Ja, een oxidatiereactie van een brandbare stof bij een hoge temperatuur is de oorzaak.quote:Op maandag 15 april 2019 21:10 schreef Hathor het volgende:
Jij ging naar de Sorbonne, toch?quote:Op maandag 15 april 2019 21:12 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ik huil geen tranen met tuiten maar ik voel me intens triest vanbinnen.
Dit ja.quote:Op maandag 15 april 2019 21:12 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ik huil geen tranen met tuiten maar ik voel me intens triest vanbinnen.
Ja, verder boeit dat gebouw niet, maar als die klokken verloren gaan....quote:Op maandag 15 april 2019 21:12 schreef Infection het volgende:
twitter:ADnl twitterde op maandag 15-04-2019 om 21:11:30Nederlandse Mariaklok hangt in Notre Dame: ‘Als de klokken verloren gaan, is dit echt een ramp’ https://t.co/3qK5gOYk5D https://t.co/E7rutiOEoo reageer retweet
Ja daarom, niet echt Franse mentaliteit.quote:Op maandag 15 april 2019 21:12 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ze staan nog overeind en hopelijk blijft dat zo.
zijn opgeslagen in een kelder daar (heb ik ergens gelezen in een live blog)quote:Op maandag 15 april 2019 21:12 schreef Straatcommando. het volgende:
Hoe zit het met de relikwieën die daar liggen?
gebouw is wel weer op te bouwen, maar juist al die zeldzame objecten die binnen liggen zijn bijna niet te vervangen.quote:Op maandag 15 april 2019 21:12 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Ja, verder boeit dat gebouw niet, maar als die klokken verloren gaan....
quote:Op maandag 15 april 2019 21:12 schreef Infection het volgende:
Er zijn zoveel details aan het exterieur dat dat moeilijk zal worden. Je ziet het niet, maar het zit daar vol duiveltjes en waterspuwers daarboven.quote:Op maandag 15 april 2019 20:35 schreef alopio het volgende:
[..]
Hangt ervanaf wat er overblijft, de voorzijde is nog redelijk in tact, en het stenen geraamte ook, dat kan wel wat hebben. Als de stenen bogen en muren overeind blijven hoef je alleen de toren en het dak. Het interieur gaat je nooit lukken nee
Er was een operatie gaande om belangrijke stukken te redden, maar in hoeverre dat is gelukt, is de vraag. Er zal best veel verloren zijn gegaan.quote:Op maandag 15 april 2019 21:12 schreef Straatcommando. het volgende:
Ouiquote:
Mja, ben wel benieuwd wat er over blijft van die klok, die smelt niet zomaar weg lijkt me.quote:Op maandag 15 april 2019 21:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
gebouw is wel weer op te bouwen, maar juist al die zeldzame objecten die binnen liggen zijn bijna niet te vervangen.
oh gelukkigquote:Op maandag 15 april 2019 21:13 schreef warhamstr het volgende:
Die steigers hoef je niet heel bang voor te zijn. Branden schoon en blijvenstaan. Zijn enorm sterke constructies.
Klopt. Werd op tv ook al meermaals aangehaald. Onwijs heet daarbinnenquote:Op maandag 15 april 2019 21:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nadeel van die dikke stenen muren is nu weer wel dat het eigenlijk gewoon een grote oven is.
We houden je verantwoordelijk als het niet zo isquote:Op maandag 15 april 2019 21:13 schreef warhamstr het volgende:
Die steigers hoef je niet heel bang voor te zijn. Branden schoon en blijvenstaan. Zijn enorm sterke constructies.
Die hebben wel grote betekenis voor een kerk.quote:Op maandag 15 april 2019 21:12 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Zijn ze er aan het uithalen zo ik heb begrepen.quote:Op maandag 15 april 2019 21:12 schreef Straatcommando. het volgende:
Daar durf ik mij hand voor in he... Nee. Laat maar.quote:Op maandag 15 april 2019 21:15 schreef beantherio het volgende:
[..]
We houden je verantwoordelijk als het niet zo is
Zonder kerk heb je ook weinig aan klokken he.quote:Op maandag 15 april 2019 21:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Die hebben wel grote betekenis voor een kerk.
Serieus....man man man..quote:Op maandag 15 april 2019 21:15 schreef Ali_boo het volgende:
Near the square, onlookers pray in front of the burning"
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk zien dit soort mensen dit gewoon als een test van Godquote:Op maandag 15 april 2019 21:15 schreef Ali_boo het volgende:
Near the square, onlookers pray in front of the burning"
[ afbeelding ]
Tevens staan de helicopters in gebieden waar veel bossen zijn, Parijs valt daar niet echt onderquote:21:12
Volgens de Franse politie zijn watervliegtuigen niet ingezet om de vlammen te doven vanwege veiligheidsrisico's.
Christenen zullen wel iets bezorgder zijn over de doornenkroon en delen van het kruis.quote:Op maandag 15 april 2019 21:14 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Mja, ben wel benieuwd wat er over blijft van die klok, die smelt niet zomaar weg lijkt me.
Die gaan er aan. Al hebben ze wel geprobeerd iets te redden.quote:Op maandag 15 april 2019 21:12 schreef Straatcommando. het volgende:
Die klok (de Nederlandse dan) is deze eeuw pas gemaakt, dus wat daar nou voor een drama over gemaakt wordt...quote:Op maandag 15 april 2019 21:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Die hebben wel grote betekenis voor een kerk.
Ze zijn heilig he. Ingewijd en alles. Eigen stem. Magische krachten. Vaak unieke stukken.quote:Op maandag 15 april 2019 21:16 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Zonder kerk heb je ook weinig aan klokken he.
De titel ziet er bijzonder lomp uit, maar in context over puur de klok is het niet zo kwalijk, alleen ongelukkig verwoordquote:Op maandag 15 april 2019 21:12 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Geen klok is hetzelfde.quote:Op maandag 15 april 2019 21:17 schreef Zorro het volgende:
[..]
Die klok (de Nederlandse dan) is deze eeuw pas gemaakt, dus wat daar nou voor een drama over gemaakt wordt...
Het is niet eens een antieke klok maar een replicaquote:Op maandag 15 april 2019 21:12 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp wat je zegt. In een eerder deel vergeleek ik dit met de Twin Towers in New York City. Al is er veel meer historie in Parijs.quote:Op maandag 15 april 2019 21:16 schreef Faux. het volgende:
Vrienden uit Parijs zijn ook erg verdrietig. Zij die denken dat dit 'maar' een gebouw is en niet snappen dat dit mensen raakt, dit is het hart van Parijs. Het oudste deel van de stad met de mooiste kathedraal. Parijzenaren vermijden de Eiffeltoren als de pest maar het Île de la Cité komen ze nog graag. Dit raakt ze echt.
Lekker veilig wel.quote:Op maandag 15 april 2019 21:15 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Zijn ze er aan het uithalen zo ik heb begrepen.
Thanks, ja het zal bizar zijn, Sorbonne zit om de hoek natuurlijk. De universiteit verliest een icoon nog groter dan haarzelf.quote:Op maandag 15 april 2019 21:15 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Sterkte, zal vast surrealistisch zijn daar, nu.
En het is ook één van de plekken in Parijs die mensen van over de hele wereld trekt. Als je als toerist naar Parijs gaat, ga je naar de Eiffeltoren én de Notre Dame. En daarna de rest.quote:Op maandag 15 april 2019 21:16 schreef Faux. het volgende:
Vrienden uit Parijs zijn ook erg verdrietig. Zij die denken dat dit 'maar' een gebouw is en niet snappen dat dit mensen raakt, dit is het hart van Parijs. Het oudste deel van de stad met de mooiste kathedraal. Parijzenaren vermijden de Eiffeltoren als de pest maar het Île de la Cité komen ze nog graag. Dit raakt ze echt.
nos heeft liveblog.quote:Op maandag 15 april 2019 21:18 schreef Zipportal het volgende:
Dit is godverdomme wereldnieuws, en geen NL zender is live.
internet is toch ten alle tijden veel sneller en actuelerquote:Op maandag 15 april 2019 21:18 schreef Zipportal het volgende:
Wut? Serieus?quote:Op maandag 15 april 2019 21:18 schreef Zipportal het volgende:
Ik ging naar Jim Morrison. En de Sacre Coeur. En toen de restquote:Op maandag 15 april 2019 21:18 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En het is ook één van de plekken in Parijs die mensen van over de hele wereld trekt. Als je als toerist naar Parijs gaat, ga je naar de Eiffeltoren én de Notre Dame. En daarna de rest.
Het enige wat ze daar dan doen is berichten van Twitter oplezen, laat dan maar zitten.quote:Op maandag 15 april 2019 21:18 schreef Zipportal het volgende:
Jouw N=1 onderzoek is irrelevant voor mijn punt.quote:Op maandag 15 april 2019 21:19 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik ging naar Jom Morrison. En de Sacre Coeur. En toen de rest
nog nooit van een klokkenstoel gehoord dus?quote:Op maandag 15 april 2019 21:16 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Zonder kerk heb je ook weinig aan klokken he.
Bron?quote:Op maandag 15 april 2019 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
Relieken en kerkschatten in veiligheid
NOS was net live, en zal als er veel nieuws te melden is ook weer live gaan.quote:Op maandag 15 april 2019 21:18 schreef Zipportal het volgende:
quote:Op maandag 15 april 2019 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
Het is zó verdrietigquote:Op maandag 15 april 2019 21:16 schreef Faux. het volgende:
quote:Op maandag 15 april 2019 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
RTL en de NPO zijn wereldvreemd .quote:Op maandag 15 april 2019 21:18 schreef Zipportal het volgende:
Waar lees je dat?quote:Op maandag 15 april 2019 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
Verdorie, weer een zandkorrel op het strand.quote:Op maandag 15 april 2019 21:20 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Jouw N=1 onderzoek is irrelevant voor mijn punt.
Voor wie dan? Die 3 oma's in lutjebroek die niet van internet afweten? Heel Facebook en twitter staan vol met live feeds dus 90% van de mensen weet het al.quote:Op maandag 15 april 2019 21:18 schreef Zipportal het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |