quote:Op dinsdag 2 april 2019 18:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Hoi
Brand los met al je vragen over het beroepspiratenbestaan, het hebben van een schatje in elk stadje, freak waves, vetpriesters, potdekseleczeem en wat nou in godsnaam een kuttenlikker is.
Over mij, ik vaar al bijna 10 jaar in diverse functies voor een Nederlandse club op diverse soorten schepen. Hierbij heb ik zowat iedere uithoek van de aardbol gezien (voornamelijk water).
We hebben wel eens ongewenst water binnen gehad. Maar meestal kwam dat doordat weer/waterdichte (ja er is een verschil) deuren of luiken niet op de juiste manier afgesloten zijn. Niet zozeer doordat we echt lek waren en daardoor water maakten.quote:Op woensdag 3 april 2019 20:02 schreef gebrokenglas het volgende:
Wel eens meegemaakt dat het schip ineens water maakte op volle zee (en op meerdere dagen varen van de kust)? Dus vol de bilge pompen aan en hopen dat je op tijd een haven bereikt?
quote:
Nee. Als dat moeilijk is, klopt er iets niet in je relatie. Je moet gewoon genoeg vertrouwen in elkaar hebben.quote:Op woensdag 3 april 2019 20:33 schreef The_answer_is_within_you het volgende:
Is het niet moeilijk om je vrouw trouw te blijven?
niet fluiten aan boordquote:
Wtf??quote:
Nee. Dankzij ISPS / 9-11 zijn havens nogal gesloten terreinen geworden..quote:Op woensdag 3 april 2019 20:46 schreef Myrr het volgende:
Is het nog steeds zo dat bij het aanmeren de vrouwen voor je voeten vallen?
Tussen de 0 en 20 jaar. Een aantal schepen van ons vaart nog steeds rond, inmiddels 40+ jaar oud.quote:Op woensdag 3 april 2019 20:47 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat is de leeftijd van de schepen waarmee je op zee gaat ?
Dat is de goden verzoeken om storm.quote:
En zuipen jullie ook als zeelui of is dat ook iets van vroeger?quote:Op woensdag 3 april 2019 20:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee. Dankzij ISPS / 9-11 zijn havens nogal gesloten terreinen geworden..
Overigens word je dankzij ISPS vaak ook als een (halve) crimineel behandelt als zeevarende.
vroeger kregen we softdrink blikjes aan boord met de opdruk: for Mariners and prisoners only. Dat is tegenwoordig gelukkig veranderd naar 'For Maritime and Airline Use only'. komt omdat deze blikjes van een dikker metaal zijn en daardoor dus steviger zijn. En in het geval van gevangenissen & vliegtuigen niet zo snel als wapen ingezet kunnen worden.
Dat is iets van vroeger. Tegenwoordig is het vaak jakkeren in de havens.. Hoe sneller ze je buiten kunnen krijgen hoe beter voor de terminal. Wat beter is voor 't schip wordt niet snel naar gekekenquote:Op woensdag 3 april 2019 20:49 schreef Myrr het volgende:
[..]
En zuipen jullie ook als zeelui of is dat ook iets van vroeger?
25 ofzo?quote:Oh en hoe oud was je toen je hoofd kaal ging?
Jammer zeg. Je hebt gouden tijden gemist als ik de fotoboeken van mijn pa bekijk.quote:Op woensdag 3 april 2019 20:51 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat is iets van vroeger. Tegenwoordig is het vaak jakkeren in de havens.. Hoe sneller ze je buiten kunnen krijgen hoe beter voor de terminal. Wat beter is voor 't schip wordt niet snel naar gekeken
[..]
25 ofzo?
Tja tijden veranderenquote:Op woensdag 3 april 2019 20:53 schreef Myrr het volgende:
[..]
Jammer zeg. Je hebt gouden tijden gemist als ik de fotoboeken van mijn pa bekijk.
jij ookquote:Nou. Dat waren mijn vragen. Fijne avond!
Kerstversiering, kerstdiner (speenvarken) en oud en nieuw diner (meestal ook een speenvarken)quote:Op woensdag 3 april 2019 21:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Terugkomend op kerst enzo he.
Wordt er dan nog wat gedaan aan aankleding. En met oud en nieuw lekker knallen?
We kunnen sowieso mailen (via de scheepsmail) en we hebben internet via de satelliet. dat werkt 90% van de tijd op de Atlantic. Op de Pacific zit je zomaar 2 weken zonder, maar kan je dus wel mailen, is een ander satelliet netwerk. Maar die begrijpt het ondertussen als ze eens een dag niks hoort. Meestal weten we het wel van te voren als we in een blinde vlek varen waar geen internetbereik is.quote:En met je partner komt het soms voor dat je langere tijd geen contact met je partner hebt omdat er geen bereik is? Of werkt dat hopeloos dure maritieme netwerk altijd?
Iets soortgelijks meegemaakt, maar we konden wel doorvaren, iedereen was gelukkig beter bij aankomst. Was een behoorlijk hardnekkig griepje.quote:Op woensdag 3 april 2019 21:02 schreef phoenyx het volgende:
Wat doe je als je op zee erg ziek wordt? En de persoon die het schip ook kan besturen ook erg ziek is (gewoon een erge ziekte die je mee hebt genomen vanuit een exotisch land en pas merkt nadat je midden op de oceaan bent). Wat zijn dan de protocollen?
Hangt een beetje van de dynamiek aan boord af.. Maar doorgaans 'mag het niet'.. Tegenhouden kan je 't toch niet.. Dus zodra 't publiek wordt ga je niet meer met elkaar varen. Wel houden ze er bij ons dan rekening mee dat je tezamen thuis bent.quote:Op woensdag 3 april 2019 21:10 schreef phoenyx het volgende:
Worden relaties getoleerd op de werkvloer? Bedoel dus tussen mensen die met elkaar varen. Kan me voorstellen dat het anders is dan bij een groot bedrijf met honderden mensen bijvoorbeeld dan op een boot
Mja die mb's gaan er hard doorheen. Ik heb tegenwoordig 20gb en ben veel weg maar het vliegt er doorheenquote:Op woensdag 3 april 2019 21:07 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Kerstversiering, kerstdiner (speenvarken) en oud en nieuw diner (meestal ook een speenvarken)
Het werk gaat gewoon door.. Ik heb om 23.45 op oudjaarsavond het anker er uit staan trekken bij het Suez kanaal.. Maar ben ook eens vrolijk door aan 't laden geweest op die nacht..
[..]
We kunnen sowieso mailen (via de scheepsmail) en we hebben internet via de satelliet. dat werkt 90% van de tijd op de Atlantic. Op de Pacific zit je zomaar 2 weken zonder, maar kan je dus wel mailen, is een ander satelliet netwerk. Maar die begrijpt het ondertussen als ze eens een dag niks hoort. Meestal weten we het wel van te voren als we in een blinde vlek varen waar geen internetbereik is.
De snelheid van het internet is genoeg om te whatsappen wanneer er meerdere gebruikers online zijn en (video)bellen via WhatsApp indien je de enige gebruiker bent. FB/lekker surfen kan je al gauw vergeten (zuipt ook MB's.. vooral FB, toch jammer van je datalimietje).
Tja ik heb 500mb/weekquote:Op woensdag 3 april 2019 21:25 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Mja die mb's gaan er hard doorheen. Ik heb tegenwoordig 20gb en ben veel weg maar het vliegt er doorheen
Mijn werkgever kennende zullen ze wel alles op alles zetten om hierin een oplossing te vinden. Maar dat zal dan al vrij snel een kantoorbaan wezenquote:Als je uiteindelijk wat ouder bent en de maanden op zee niet meer zo te doen zijn. Is er dan ook een regeling dat je een baan aan wal krijgt?
500 mb per week dat is idd wat karig. Maar het is al een hele vooruitgang met zeg 10 jaar geleden.quote:Op woensdag 3 april 2019 21:27 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Tja ik heb 500mb/week
[..]
Mijn werkgever kennende zullen ze wel alles op alles zetten om hierin een oplossing te vinden. Maar dat zal dan al vrij snel een kantoorbaan wezen
Het is beter dan niks en best voldoende om alleen een beetje te appen hoor.. Teveel contact met het thuisfront is ook niet goed.quote:Op woensdag 3 april 2019 21:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
500 mb per week dat is idd wat karig. Maar het is al een hele vooruitgang met zeg 10 jaar geleden.
Yup, ik begin er niet aan.. Maar daar zit je al snel aan hoor.. Superintendent werk is ook veel kantoorwerk.quote:Kantoorbaan is wel een hele omslag zeg
Ik heb nog een telegram uit 1972 die mijn vader me heeft gestuurd toen ik vier jaar werd.quote:Op woensdag 3 april 2019 21:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
500 mb per week dat is idd wat karig. Maar het is al een hele vooruitgang met zeg 10 jaar geleden.
quote:Op woensdag 3 april 2019 20:42 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
niet fluiten aan boord
geen rode kool op maandag
doop door Neptunus
Zo zijn er nog veel meer hoor, maar dit is het eerste wat in me op komt.
En zo zijn er ook nog wel tal van spreuken/uitspraken hoor
zoals: een kut trekt harder dan 10 sleepboten aan een bulker
koop een boot werk je dood
Gaafquote:Op woensdag 3 april 2019 22:07 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik heb nog een telegram uit 1972 die mijn vader me heeft gestuurd toen ik vier jaar werd.
Wat leuk! De hedendaagse techniek lijkt mij enorm veel voordelen te bieden voor contact met het thuisfront.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:07 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik heb nog een telegram uit 1972 die mijn vader me heeft gestuurd toen ik vier jaar werd.
Poeh.. Toch wel in Scandinavische landen en België. Kom je verder weg dan veranderd het vrij snel.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:15 schreef Crabapple het volgende:
In welk land lijkt de bevolking qua cultuur/omgang het meest op Nederland?
De tekortkomingen die ik zie zijn voornamelijk voor de zeevarenden. In de VS kan je zonder TWIC kaart de terminal al niet meer op (je moet binnen 3 meter van het schip blijven, dus je mag nog wel je diepgangen bekijken). Dus moet je vaak een taxi boeken die je 200 dollar of meer aanrekent om 100 meter van schip naar de poort te rijden. Maar dit heb je bv. in Antwerpen op de grote containerterminals ook. Dan moet je een busje bestellen. Dit is dan gratis, maar het is wel een extra hindernis.quote:Zie jij tekortkomingen in het ISPS systeem, of werkt het goed in de praktijk? De uitvoer hiervan lijkt mij te kunnen verschillen per land. (het ene land is wat 'georganiseerder' dan het andere)
Absoluut! Maar zoals gezegd, teveel contact met het thuisfront is ook niet goed. Dat heeft me heel in den beginne een relatie gekost.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:16 schreef Crabapple het volgende:
[..]
Wat leuk! De hedendaagse techniek lijkt mij enorm veel voordelen te bieden voor contact met het thuisfront.
Gele koorts, verscheidene smaken hepatitis, DTP en buiktyfus en voor cholera krijg ik een 'not indicated' stempeltje.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:42 schreef flipsen het volgende:
Ben je tegen zo ongeveer alles een inenting gehad?
Nee, dan kan ik net zo goed op m'n zolderkamer blijven zitten..quote:Nooit bang voor "tropische" ziektes?
Oh dat is wel supergaafquote:Op woensdag 3 april 2019 22:07 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik heb nog een telegram uit 1972 die mijn vader me heeft gestuurd toen ik vier jaar werd.
Heb ooit een bedrijf geassisteerd met het behalen van een ISPS certificaat en mijzelf toen verbaasd over alle mogelijke en vergaande restricties die daaruit kunnen voortvloeien. Ik vermoedde al dat de impact het grootste zou zijn voor de zeevarenden, die moeten maar afwachten wat er allemaal 'geregeld' is aan de wal.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:19 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Poeh.. Toch wel in Scandinavische landen en België. Kom je verder weg dan veranderd het vrij snel.
[..]
De tekortkomingen die ik zie zijn voornamelijk voor de zeevarenden. In de VS kan je zonder TWIC kaart de terminal al niet meer op (je moet binnen 3 meter van het schip blijven, dus je mag nog wel je diepgangen bekijken). Dus moet je vaak een taxi boeken die je 200 dollar of meer aanrekent om 100 meter van schip naar de poort te rijden. Maar dit heb je bv. in Antwerpen op de grote containerterminals ook. Dan moet je een busje bestellen. Dit is dan gratis, maar het is wel een extra hindernis.
Zo zijn er ook terminals waarbij je niet eens de wal op mag vanwege ISPS regelgeving, of waar je geen proviand mag laten komen omdat dat een ISPS breach is. Dat de regelgeving er is, zal wel een goed ding zijn. Maar op sommige vlakken wordt aardig doorgeslagen.
En inderdaad een 'westers' land is soms wat beter geregeld dan een niet westers land. Al heb je ook in het 'westen' landen als 'Afrika'.
Klopt. En vaak ben je door de doorslaande / verkeerd geïnterpreteerde ISPS regelgeving dus een gevangene op het schip.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:48 schreef Crabapple het volgende:
[..]
Heb ooit een bedrijf geassisteerd met het behalen van een ISPS certificaat en mijzelf toen verbaasd over alle mogelijke en vergaande restricties die daaruit kunnen voortvloeien. Ik vermoedde al dat de impact het grootste zou zijn voor de zeevarenden, die moeten maar afwachten wat er allemaal 'geregeld' is aan de wal.
Ik krijg wel eens de vraag of ik lokale producten mee kan nemen ja. Indien redelijk doe ik dat wel.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:52 schreef maily het volgende:
Krijg je weleens rare verzoekjes? Zo van; als je daar en daar bent met je boot, kun je dan een "vulzelfmaarin"-vis voor me vangen?
walvissen/dolfijnen zie ik dagelijks meerdere keren daar kijk ik niet zo meer van op, al blijft het wel enorm mooi om te zien hoor.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:57 schreef Crabapple het volgende:
Je vertelde al over het mooiste noorderlicht wat je tijdens je reizen tegenkomt, hoe zit het met andere indrukwekkende dingen die je kan zien onderweg zoals walvissen, dolfijnen of kijk je daar niet meer van op?(lijkt mij zo gaaf om een walvis te zien!)
Weinig, behalve dat de scheepvaart er vaak voor aangekeken wordt. terwijl het land toch echt de grootste veroorzaker is. Wij mogen al jaaren geen plastic meer overboord gooien (vroeger gebeurde het ja). Daarbij word je tegenwoordig al bijna gekielhaald voor een emmertje aardappelschillen, wat gewoon biologisch afbreekbaar is. Ondertussen gaat er dan ook bijna geen afval meer overboord. In sommige gebieden nog net food waste. Dus echt 100% voedselafval. De verpakkingen e.d. houden we aan boord, die worden of verbrand in een verbrandingsoven of in de eerstvolgende haven afgegeven.quote:We horen veel over 'de plastic soep',de zeeën en oceanen raken steeds meer vervuild met plastics, merk jij hier ook iets van?
Met de een wat meer dan met de ander. Maar er zitten een paar hele goede vrienden tussen. Ook al zie ik die eens op de twee jaar ofzo.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:58 schreef roos94 het volgende:
Bouw je met je collega"s onderling een goeie band op? Worden het echt vrienden?
Ik zou 'kwijlend' bij jullie aan boord rond lopen 🤩quote:walvissen/dolfijnen zie ik dagelijks meerdere keren daar kijk ik niet zo meer van op, al blijft het wel enorm mooi om te zien hoor.
Laatst een hele school orka's op jacht gezien Noord West van Noorwegen. Bij het panama kanaal springende manta's.
Dat is wel heel erg netjes! Ik vermoed dat dit ook heeft te maken met het feit dat je voor een Nederlands bedrijf werkt?quote:Weinig, behalve dat de scheepvaart er vaak voor aangekeken wordt. terwijl het land toch echt de grootste veroorzaker is. Wij mogen al jaaren geen plastic meer overboord gooien (vroeger gebeurde het ja). Daarbij word je tegenwoordig al bijna gekielhaald voor een emmertje aardappelschillen, wat gewoon biologisch afbreekbaar is. Ondertussen gaat er dan ook bijna geen afval meer overboord. In sommige gebieden nog net food waste. Dus echt 100% voedselafval. De verpakkingen e.d. houden we aan boord, die worden of verbrand in een verbrandingsoven of in de eerstvolgende haven afgegeven.
IMO wetgeving ondertussen..quote:Op woensdag 3 april 2019 23:16 schreef Crabapple het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg netjes! Ik vermoed dat dit ook heeft te maken met het feit dat je voor een Nederlands bedrijf werkt?
Jaquote:Op donderdag 4 april 2019 00:45 schreef roos94 het volgende:
Ben je wel eens piraten oid tegen gekomen
Gaat dat er echt zo lomp aan toe met van die brandslangen enzo? Weleens bang geweest dat ze aan boord zouden geraken? Of zijn ze weleens aan boord gekomen?quote:
Ik ben wel es een weekje mee geweest met m'n vader, bijzonder om em in die kapiteinsrol te zien. Thuis had ie minder autoriteitquote:Op donderdag 4 april 2019 08:50 schreef valentijn101 het volgende:
Ik kan het topic. Niet meer vinden maar een tijdje terug was er een topic over iemand die graag eens mee zou varen als passagier op een vrachtschip.
Hebben jullie wel eens van dat soort passagiers aan boord? En zo ja? Hoe is dat voor jullie?
Edit: tadaa, gevonden door medefokker TRV / met een (container)schip naar New York.
Edit: oeps, deze post van van 2013, was niet degene die ik zocht maar had wel dezelfde strekking.
Wel als ze gaan wadlopen denk ikquote:Op donderdag 4 april 2019 10:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
laatst heb ik bij eb een stuk gelopen op een zandbank in de waddenzee. noem het wadlopen. het viel op dat er vooraf toestemming nodig was van de kustwacht. na afloop werden we afgemeld bij de kustwacht.
heb je voor elk klein dingetje contact met de kustwacht nodig?
Oja joh? Ik heb veel vrienden die varen en tijdens hun verlof wel regelmatig aan de drugs zitten.quote:Op donderdag 4 april 2019 10:46 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hoe is het drugsgebruik in die wereld. Ik hoor er veel over, maar ik ken niemand die er werkt. Veel gebruik op zee? Of alleen in de havens?
Wij hadden beveiliging. Maar ja dat gaat echt zo 'lomp' met brandslangen, zandzakken, staalplaten en prikkeldraad..quote:Op donderdag 4 april 2019 08:31 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Gaat dat er echt zo lomp aan toe met van die brandslangen enzo? Weleens bang geweest dat ze aan boord zouden geraken? Of zijn ze weleens aan boord gekomen?
Ja je mag altijd overal komen, behalve in privé ruimtes.. Sommigen vinden het niet fijn als je voor hun voeten loopt.. Maarja, dat is hetzelfde als op iedere andere werkplek..quote:Op donderdag 4 april 2019 08:35 schreef gebrokenglas het volgende:
Mag iedereen trouwens altijd overal op het schip komen? Of is bijvoorbeeld de brug altijd een nono als je geen master of stuurman bent? Of dat je als niet-engineer nooit in de machinekamer mag komen? Vindt men het goed dat je overal maar een beetje rondloopt? Je ziet op YouTube namelijk wel van die tour schip videos, tot aan de machinekamer aan toe.
Nee. Alleen qua overlevingspak ff opletten dat er wel een maatje dinosaurus, dan wel maatje hobbit aanwezig is..quote:Op donderdag 4 april 2019 09:02 schreef Metalfrost het volgende:
Is er een maximale lichaamslengte aanwezig in het zeemansberoep?
Ik weet welk topic je bedoelt. Is van @Dr_Flash: TRV / Naar 'Murica op een containerbootquote:Op donderdag 4 april 2019 08:50 schreef valentijn101 het volgende:
Ik kan het topic. Niet meer vinden maar een tijdje terug was er een topic over iemand die graag eens mee zou varen als passagier op een vrachtschip.
Hebben jullie wel eens van dat soort passagiers aan boord? En zo ja? Hoe is dat voor jullie?
Edit: tadaa, gevonden door medefokker TRV / met een (container)schip naar New York.
Edit: oeps, deze post van van 2013, was niet degene die ik zocht maar had wel dezelfde strekking.
Ik ben aan boord ook heel anders/veel autoritairder dan thuis hoor.. Zodra ik de gangway op ga, gaat er een knop om.quote:Op donderdag 4 april 2019 10:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben wel es een weekje mee geweest met m'n vader, bijzonder om em in die kapiteinsrol te zien. Thuis had ie minder autoriteit
Beetje met de machinist 's avonds de wal op, kroegen in
https://www.bbquality.nl/recipe/sloppy-joe-macs-recept/quote:Op donderdag 4 april 2019 14:32 schreef roos94 het volgende:
Zijn er wel eens mensen overleden aan boord en wat doen jullie dan ermee?
Dat is jouw taak toch?quote:Op donderdag 4 april 2019 10:30 schreef Rozevla het volgende:
Staat er altijd een vast persoon in het kraaiennest die moet schreeuwen of er land in zicht is of wisselen die diensten ?
Nee, maar zoals @Molo zegt is het wel logisch dat je voor wadlopen je aan en af meldt bij de kustwacht.quote:Op donderdag 4 april 2019 10:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
laatst heb ik bij eb een stuk gelopen op een zandbank in de waddenzee. noem het wadlopen. het viel op dat er vooraf toestemming nodig was van de kustwacht. na afloop werden we afgemeld bij de kustwacht.
heb je voor elk klein dingetje contact met de kustwacht nodig?
Nee. Tegenwoordig kan je zomaar een inspectie krijgen waarbij urine/slijm/borsthaar afgenomen wordt om bemanning te testen. Dit kan gebeuren op last van een charteraar ofzo. Bij tankers is het heel gewoon voor de 'vetting' inspectie.quote:Op donderdag 4 april 2019 10:46 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hoe is het drugsgebruik in die wereld. Ik hoor er veel over, maar ik ken niemand die er werkt. Veel gebruik op zee? Of alleen in de havens?
Ik heb het zelf (gelukkig) nog nooit meegemaakt. En dat hoop ik ook zo te houden.quote:En wel eens mensen verloren op zee?
Wat mensen in hun verlof doen moeten ze zelf weten..quote:Op donderdag 4 april 2019 10:55 schreef Liftdeur het volgende:
[..]
Oja joh? Ik heb veel vrienden die varen en tijdens hun verlof wel regelmatig aan de drugs zitten.
Die zijn vaak blij dat ze weer aan boord kunnen zodat hun systeem en lichaam weer een beetje kunnen herstellen van al die troep.
De economie draait 7 dagen per week 24u per dag . Dus van een 'dag vrij' is niet echt sprake. Het komt wel eens voor dat je in een haven ligt dat er een dag niet gewerkt wordt. Dan kan je wel eens wat minder werken/een dag overslaan als je lekker bij bent met onderhoud enzo. Zodat je de wal op kan. Maar het komt steeds minder voor.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:27 schreef vosss het volgende:
Als je op zee bent, heb je dan ook weekend of af en toe een dagje vrij, of is het gewoon 7 dagen per week werken weken of maanden aan een stuk? En hoe lang is doorgaans een werkdag in uren?
(Gelukkig) niet bij mij aan boord. De overledene gaat dan in een bodybag (die heb je standaard aan boord in de medicijnkast) en komt in de vriescel te liggen. Er wordt dan een 'preliminary certificate of death' opgetekend door de kapitein (of de eerste stuurman, indien het de kapitein betreft) met twee getuigen. Daarnaast worden alle bezittingen van de overledene opgetekend en ingepakt onder het toeziend oog van twee getuigen.quote:Op donderdag 4 april 2019 14:32 schreef roos94 het volgende:
Zijn er wel eens mensen overleden aan boord en wat doen jullie dan ermee?
Was dat vroeger anders?quote:Op donderdag 4 april 2019 14:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee. Tegenwoordig kan je zomaar een inspectie krijgen waarbij urine/slijm/borsthaar afgenomen wordt om bemanning te testen. Dit kan gebeuren op last van een charteraar ofzo. Bij tankers is het heel gewoon voor de 'vetting' inspectie.
[..]
Ik heb het zelf (gelukkig) nog nooit meegemaakt. En dat hoop ik ook zo te houden.
Niet in de tijd dat ik vaar. Hoe dat 50 jaar geleden was, weet ik niet.quote:
Vissers zijn een apart slag volkquote:Ik zie wel eens op tv van die krabben vangers die zo 40-45 uur wakker zijn achter elkaar. Lijkt me niet te doen zonder drugs.
tnx en hahaquote:Op donderdag 4 april 2019 15:21 schreef Bluezz het volgende:
Leuke VWJW
Ik volg het met interesse, maar alle vragen die ik had/heb zijn al beantwoord
Dat heet een hutquote:
Nee, als dat het geval is maak ik rechtsomkeert. Is het enige beetje privacy wat je hebt.quote:Deel je die ook met anderen en is het groot?
Badkamerquote:
Dank voor het vragenquote:
zekerquote:Op donderdag 4 april 2019 15:47 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Hoop dat @Bosbeetle het topic open laat.
quote:
Ik bedenk me net dat ik het tweede deel van je vraag niet beantwoord heb.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:27 schreef vosss het volgende:
Als je op zee bent, heb je dan ook weekend of af en toe een dagje vrij, of is het gewoon 7 dagen per week werken weken of maanden aan een stuk? En hoe lang is doorgaans een werkdag in uren?
quote:Op donderdag 4 april 2019 16:24 schreef gebrokenglas het volgende:
Vond deze ook heel interessant en leerzaam. Dan is een 9-5 kantoorbaan maar veilig en saai.
Bedankt voor je toelichtingen.
quote:Op donderdag 4 april 2019 16:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik vind het allemaal super interessant. Heb zelf veel affiniteit met varen en de zee.
Bedankt dat je tijd wilde maken om ons een kijkje te geven in het leven van een zeeman.
quote:
Dat is een haven welke je in geval van nood aanlooptquote:Op donderdag 4 april 2019 18:32 schreef Najieto het volgende:
Wat bedoel je met een noodhaven? Is dat een haven welke niet je uiteindelijke bestemming is en je anders had overgeslagen?
En die havens X, Y, Z zijn van te voren vastgesteld? Je kan toch ook gewoon naar de dichtstbijzijnde haven gaan zou ik zeggenquote:Op donderdag 4 april 2019 18:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat is een haven welke je in geval van nood aanloopt
Als je van haven A naar B gaat. Dan zijn havens X, Y, of Z noodhavens. Deze liggen langs de route/zijn dichterbij je huidige positie dan de eindbestemming dan wel terug te keren naar de vertrekhaven.
Dat neem je wel mee met je reisvoorbereiding. Je kan lang niet altijd met je schip zomaar elke haven binnen lopen. Als je 10 meter steekt, 240 meter lang bent en 40 meter breed en het de geul is maar 8 meter diep en 25 meter breed dan houdt het opquote:Op donderdag 4 april 2019 18:35 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
En die havens X, Y, Z zijn van te voren vastgesteld? Je kan toch ook gewoon naar de dichtstbijzijnde haven gaan zou ik zeggen
Duidelijkquote:Op donderdag 4 april 2019 18:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat is een haven welke je in geval van nood aanloopt
Als je van haven A naar B gaat. Dan zijn havens X, Y, of Z noodhavens. Deze liggen langs de route/zijn dichterbij je huidige positie dan de eindbestemming dan wel terug te keren naar de vertrekhaven.
quote:Op donderdag 4 april 2019 20:00 schreef Moonah het volgende:
Tnx, vond het super om je antwoorden en verhalen te lezen!
Niet per se op woensdag.. Maar wel elke week ja.. En op vrijdag vis, zaterdag pannenkoeken/snert, zondag biefstuk/friet.quote:
quote:Op vrijdag 5 april 2019 13:06 schreef svann het volgende:
Was weer een interessant topic.
Bedankt, VWJW.
Meer thuis misschien, maar wel veel minder vrij. Van wat ik zo hoor van vrienden bij de marine, die varen misschien ook 5-6 maanden per jaar en zitten daarnaast nog eens 3-4 maanden in Den Helder te boenen. Ik ben dan gewoon vrijquote:Wel eens aan de marine gedacht?
Wat meer thuis, maar waarschijnlijk ook magerder betaald.
zeker wel!quote:Op zaterdag 6 april 2019 18:49 schreef dividivi het volgende:
Wordt de paalsteek nog steeds gebruikt, of is dat ouderwets?
Morse nog steeds hoor, alleen meer voor navigatie merken enzo. Het is niet echt zo dat we nog volledige berichten in morse sturen.quote:En andere ouderwetse zaken, zoals morsecode, semafoor of een sextant, allemaal ingehaald door de moderne techniek neem ik aan?
Heeft alleen zin als je ook onder buitenlandse vlag gaat varen. Je geeft dan ook je sociale zekerheid op.quote:Op maandag 8 april 2019 19:06 schreef Kamelenteen het volgende:
Is het financieel niet aantrekkelijker om in een ander land te wonen? Al dan niet op op papier, zodat je nog wat meer centen in je zak houdt? Het overgrote deel van het jaar zit je toch op zee, en met 2x modaal tikt je jaarlijkse belastingaanslag lekker aan.
Nee, hoezo?quote:Op vrijdag 19 april 2019 09:17 schreef dagobertE6 het volgende:
Heb je het dan niet altijd koud op zee?
ik heb het ALTIJD koud bij een klein briesje, zelfs nu op kantoor in dit weer.quote:
Actief werk zoeken, in plaats van passief achter een bureau te zitten..quote:Op dinsdag 23 april 2019 11:28 schreef dagobertE6 het volgende:
[..]
ik heb het ALTIJD koud bij een klein briesje, zelfs nu op kantoor in dit weer.
Ik kan dus nooit zeeman worden.
Ik kom van de buitendienst en daar vroor ik mijn ballen afquote:Op dinsdag 23 april 2019 21:23 schreef Paalsteek het volgende:
[..]
Actief werk zoeken, in plaats van passief achter een bureau te zitten..
Ruggengraat kwekenquote:Op woensdag 24 april 2019 08:12 schreef dagobertE6 het volgende:
[..]
Ik kom van de buitendienst en daar vroor ik mijn ballen af
Echt vast vast in het ijs niet, maar ik heb wel in het ijs gevaren jaquote:Op woensdag 24 april 2019 15:45 schreef klappernootopreis het volgende:
Mijn pa heeft in de jaren 50 de Noordelijke route gevaren en heeft een tijdlang vastgezeten in het ijs in de omgeving van mageroya (Noorwegen) Is iets dergelijks ook wel eens met je gebeurd?
Dat hangt er vanaf van hoe en waar je vaart:quote:Op donderdag 25 april 2019 08:07 schreef nanuk het volgende:
Een navigatie vraag, de invloed van stroming en wind, berekenen jullie dat of schat je dat gewoon in en stuurt dan bij tot het wel weer de goede koers lijkt te zijn?
Veel gaat op basis van de GPS, maar dit is geen kompas vervanger. Daarnaast heb je minimaal een gyroscopisch kompas en een magnetisch kompas. En een sextant is ook nog steeds aan boord, al is dat bij mijn weten niet verplicht meer en is opleiding er in ook niet verplicht meer. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.quote:Gaat alles op GPS of heb je ook een kompas en sextant bij de hand?
Kilometerborden? We zijn geen plezier/binnenvaart hequote:Op donderdag 25 april 2019 08:44 schreef nanuk het volgende:
Doe je op een rivier niet alles op zicht dan? Boeien en kilometerborden zat bedoel ik, heb je dan ook nog een gps nodig?
https://wetten.overheid.nl/BWBV0001014/2016-01-01quote:Voorschrift 5. Uitkijk
Elk schip dient te allen tijde goede uitkijk te houden door te kijken en te luisteren alsook door gebruik te maken van alle beschikbare middelen die in de heersende omstandigheden en toestanden passend zijn ten einde een volledige beoordeling van de situatie en van het gevaar voor aanvaring te kunnen maken.
Monsterboekjes zijn ng steeds verplicht. Ik ben dit jaar in mijn 2e begonnen.quote:Op vrijdag 26 april 2019 09:58 schreef klappernootopreis het volgende:
Ik vond onlangs het oude monsterboekje van mij pa op zolder terug in een kist. Heb je er zelf nog een?
Ik heb de 'zeevaartschool' gedaan De opleiding heet officieel HBO maritiem officier, waarna je Bachelor of Maritime Operations wordt.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 21:15 schreef Scriptascripta het volgende:
Wat een leuk topic! Ik kon het niet terugvinden, maar ik ben heel benieuwd welke opleiding je hebt gevolgd om deze functie te kunnen gaan doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |